[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 333 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Bureau gemaakt voor mijn dochter :). Geïnspireerd op Japans ontwerp, maar gemaakt uit bouwmarktvuren (voor het frame) en de laatste voorraad palletplanken die ik nog op de werkplaatszolder had liggen, aangevuld met random stukken die ik nog had liggen (want er gaat potdorie een flinke bak hout in zo'n blad zitten). Frame zwart gelakt en blad staat in een aantal lagen jachtlak om het enigzins te beschermen tegen alle zooi die een kleine meid erop gaat maken tijdens haar knutselsessies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjToeNWOMDSYesOGQM_n4GSZeU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdbvLrGT2LfJQZuBZNzdIp7m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwlIyKhMxtbh48qjCpaC5EuwrW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjdlQN8QzYowcyyxEZ5ATcZS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XYgq5VI_PHwxKLYFGfpzjkv4Ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hB2fhjRTwFZ6aUK2GCyfYzk6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tMH-8T5u7039MFgeztBdYDp228=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uIMLD0bSzpzpgGiQKzm1QXgo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:58
1nsane schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:46:
Vraagje, de plinten onder de keuken zijn rabbig en ga ik vernieuwen. Nu zitten de huidige plinten heel vernuftig vast aan de metalen poten onder de kasten. Met deze magneetjes, werkt top. Echter, ik heb er wat meer nodig maar ik kan nergens dit soort “rechte” magneten vinden.

Waar ik ook zoek, ze staan allemaal onder 90 graden ten opzichte van de schroefgaten.

Iemand een idee waar ik dit kan vinden?

[Afbeelding]
Lijkt iets simpels maar ik ben ze ook nog nooit tegengekomen. Een haakse monteren tegen een haaks beugeltje of hoekprofiel zou eventueel oplossing kunnen zijn.
HTT-Thalan schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:48:
Bureau gemaakt voor mijn dochter :). Geïnspireerd op Japans ontwerp, maar gemaakt uit bouwmarktvuren (voor het frame) en de laatste voorraad palletplanken die ik nog op de werkplaatszolder had liggen, aangevuld met random stukken die ik nog had liggen (want er gaat potdorie een flinke bak hout in zo'n blad zitten). Frame zwart gelakt en blad staat in een aantal lagen jachtlak om het enigzins te beschermen tegen alle zooi die een kleine meid erop gaat maken tijdens haar knutselsessies.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Creatieve oplossing voor de waaier rechts achter, echt iets voor jou

[ Voor 44% gewijzigd door DasNieNix op 18-09-2023 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

knap staaltje die waaier @HTT-Thalan _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelRoel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:08
HTT-Thalan schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:48:
Bureau gemaakt voor mijn dochter :). Geïnspireerd op Japans ontwerp
Mooi zeg, ik ben wel benieuwd hoe je zo'n blad maakt... Maar daar is dit misschien niet het juiste topic voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Grappig dat jullie er een waaier in zien :P, dat is de eerste keer dat ik er zo naar kijk :+. Ik had steeds een soort stromende rivier in gedachten bij het maken van het ontwerp. Maar een waaier is ook heel Japans.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RoelRoel schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:38:
[...]

Mooi zeg, ik ben wel benieuwd hoe je zo'n blad maakt... Maar daar is dit misschien niet het juiste topic voor...
Dit is het klustopic, waar anders :D.

Lang verhaal kort, ik heb pallets kort gezaagd en de planken steeds opgedeeld in stroken van 4 centimeter. Sommige planken gaven me dan twee strips naast elkaar, sommige maar 1 met wat rest. Die strips vervolgens allemaal op zijn kant aan elkaar gelijmd tot pakketten van 25cm breed (want breder is mijn VVD niet) en die allemaal op dezelfde dikte gemaakt (vanwege verschuiven bij lijmen en oneffendheden bij het zagen.

Voor de waaier heb ik een 'jig' gemaakt waarmee ik balken op de roltafel van de zaag kon klemmen om ze onder een hoek in de lengte door te zagen tot punten, en ook die tot pakketten gelijmd van max 25cm breed op het dikke gedeelte.

Daarna de pakketten voorzien van deuvels om ze min-of-meer parallel en sluitend aan elkaar te lijmen, nadat ik ze allemaal op de vlakbank 'gerecht' heb (zodat de zijkant 90% haaks was met de bovenkant). Zodra je al die pakketten verlijmd hebt, heb je dus het ruwe blad. Dat heb ik vervolgens op maat gezaagd, de bochten erin getekend (met een deksel van een kachel voor de grote bochten en een rol ducttape voor de kleine) en dat uitgezaagd, daarna veel corrigeren, vlakken, schuren....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JaGKIxjUsehONN2KhX5GtO8t9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B9mkqnhzIywdqkeZFaim7JZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqUsYPx8UbH63xJnYEQNdGP7v2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zW0aQ8ojdLt2asMZxVBgExDJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRqDRGi6sYJ-zJjhh0qsGeZUcWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0X0gO1RZlyJmyGKPhDsIbkHe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrkSZl1OdLHJX06caQDccZoxrGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Um9P3xpji4XCMLuq4jYFbpO8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:38:
[...]

Grappig dat jullie er een waaier in zien :P, dat is de eerste keer dat ik er zo naar kijk :+. Ik had steeds een soort stromende rivier in gedachten bij het maken van het ontwerp. Maar een waaier is ook heel Japans.
komt ook terug in de vlag :)

Afbeeldingslocatie: https://www.shutterstock.com/shutterstock/photos/2133231621/display_1500/stock-vector-abstract-background-cartoon-sunlight-japan-style-the-rising-sun-flag-vector-illustration-2133231621.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_O- wtf ook totaal niet bij stilgestaan :').

Misschien ooit eentje maken uit alleen máár van die taartpunten, zodat het héle blad een vloeiend bochtenspel word. Best grappig idee.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-09-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:53:
[...]

_O- wtf ook totaal niet bij stilgestaan :').

Misschien ooit eentje maken uit alleen máár van die taartpunten, zodat het héle blad een vloeiend bochtenspel word. Best grappig idee.
daar hebbie vrienden voor ;)

leuk idee d:)b

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09
3_s schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:35:
[...]

Ja, rustig met de decoupeerzaag. De Kamado verbergt toch de rand, als die niet helemaal perfect is. Wel een voor een, twee samen gaat te moeilijk gaan, denk ik.
Ik ben toch een beetje eigenwijs geweest, en heb het met een decoupeerzaag met 2 platen tegelijk gedaan. Ze waren immers al op elkaar geschroefd en ik wilde zeker zijn dat de gaten precies hetzelfde zouden zijn en ik achteraf niet al teveel herstel / schuurwerk zou hebben.

Eerst een nieuw zaagje gehaald met fijne vertanding, bedoeld voor multiplex en bochten. Nu was dat laatste niet perse nodig geweest denk ik, want het was uiteindelijk een behoorlijk flauwe bocht. Eerst op 1 plaat geprobeerd, dat ging prima en als door de boter. Daarom durfde ik het met 2 tegelijk ook wel aan. Heel rustig de zaag het werk laten doen en dat ging eigenlijk heel soepel. Na een kwartiertje zat het gat er in, geen scheef aflopende rand en eigenlijk nauwelijks schuurwerk nodig.

Daarna kon ik het meubel af maken, beton cire aangebracht en daarna uiteraard coating om de boel waterdicht te maken. De latten aan de voorzijde zijn 3 keer gebeitst en op de foto zijn de zwarte palen nog maar 1 keer gebeitst; inmiddels hebben die er ook 3 lagen op zitten.

Omdat we maar beperkt ruimte hebben in de tuin heb ik een inklapbaar plankje gemaakt om wanneer nodig toch extra werkruimte te creëren (of om de Ooni Karu 12 op te zetten), en wanneer niet nodig scheelt het ruimte.

Al met al geen groot meubel of super professioneel gemaakt (afwerking had wat mij betreft nog wel wat beter gemogen), maar we zijn er wel blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0W4VLdVvGO9sxDt95B4rT07XGmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SooY9km2dBzswqj1OycuaeOp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjOLkCnCPXCbVX1VZy56pdnEzUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeSBEblulGsNrUcXefh7sFKX.jpg?f=fotoalbum_tile

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
theduke1989 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:21:
Zo wou vandaag zondag de kelder, tegels verleggen. Omdat eindelijk de luchtwarmtepomp er komt (Buderus). De sanitair bedrijf wilt dit nu plaatsen. Ik wou het iets later. Voorheen zat hier een ketel op dieselolie.

Maar bij de voorbereiding voor de grond. Toch t hen een tegenslag aangelopen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had voordat ik de Grundierung erop gooide. Al de bovenste laag zoveel mogelijk weggehaald. Bij het rollen van de Grundierung kwamen er nieuwe schilfers. Moet dit dus nog een keer doen.

Echt tijd rovend.

Als ik nu een huis zie, en deze nog op dieselolie wordt verwarmd. Direct 50k eraf. Wat een tering zooi is dat.
België? Of is dat stookolie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ben bezig mijn kozijnen te schilderen. De verflaag ziet er nog heel goed uit maar ik wil er de komende 8-10 jaar vanaf zijn omdat volgend jaar zonwering wordt geplaatst. Dus ontvetten met universol, lichtjes schuren met p240, ontstoffen, nog een keer ontvetten en dan een laag Wijzonol lbh erop. Nu vraag ik mij af: moet ik hierna, na 48u drogen, lichtjes schuren met p400 en nog een laag eroverheen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mazout :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HTT-Thalan schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:38:
[...]

ofw ik dacht aan de WW2 japanse vlag toen je japan noemde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

oeps, ik was niet alleen dus, aghja, iemand moet spuit elf bedienen :+ het is overegens niet de vlag van nu, maar uit een minder leuke tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 18-09-2023 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

En na zo'n groot project is het minder leuk alle zooi weer op te moeten ruimen, maar vegen vind ik altijd wel therapeutisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBNlMkzg-ohFfgzcYYKSlun6h_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GKBrbiLE9AeWDcaKCqnJK0c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK5pxuKIpFo9lCKqkmzai8AI9Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3q6y3mykcyBbWLBnjqBFdIVc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:07

3_s

twain4me schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:28:
[...]

oeps, ik was niet alleen dus, aghja, iemand moet spuit elf bedienen :+ het is overegens niet de vlag van nu, maar uit een minder leuke tijd.
Volgens mij nog steeds de vlag van de marine (of zo dacht ik het toch gehoord te hebben bij de grote podcastlas :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:53
Hier in Duitsland, wordt nog volop op diesel verwarmd. Wat je dus niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:02
advies gevraagd over een badkamer-verbouwing. ik heb een huis uit de jaren 60 dat gebouwd is met kalkzandsteen en veel beton. De originele badkamer is er zo 1 met granito vloer en alles opbouw, tegels gezet in specie etc. Nu ben ik begonnen met slopen en zit ik met een vraag rondom de afvoeren. De afvoer bestaat nu uit een doucheput die ingestort zit in zowel de granito dekvloer als de betonnen vloer, welke dan via een 40 mm pijpje op de standleiding zit (zie foto). Mijn vraag:

* kan ik de betonvloer openhakken om de afvoerleiding heen zodat ik voor de nieuwe douchebak op de leiding kan aansluiten? Het lijkt ingestort te zitten in de verdiepingsvloer namelijk. Ik heb ook een screenshot van een bouwtekening bijgevoegd, hierop staat niet veel meer dan "vloer gewapend beton, 11 cm".

Het uitbikken van de granito-vloer is easy, maar het beton daaronder is mega-hard. Ik wil ook niet het plafond op de verdieping hieronder stuk hebben... vraag me ook af hoe ze dit bij de bouw hebben gemaakt, daarom hier de vraag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xawy1gBOXUsfyrjIwFRAr3YRCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UN3KEWm71CN3JLJmDRArRHgC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etumE7YhG7ROSQ-VEfuKQxo1ZdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoQaThQu87cbkh3V27WvN8qm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6nL1sT5d2hXl7xslfRo4PJUfSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziYnn1owEBXgcmN6cs0lg5Qh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-doAQXT94gxDPcZRsm5phdTttTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vp8QC0yGSeBIOzU0rJLnmrVo.jpg?f=fotoalbum_tile

edit: je ziet op het laatste plaatje dat het horizontale buisje van de t-splitsing echt middenin de betonnen vloer lijkt te gaan. Dit komt ook overeen met de diepte van het doucheputje (echt heel diep als ik het meet). Ik wil er ook nog een betere/nette afvoer voor een wasmachine op aansluiten dus zit wat te puzzelen met wat is wat. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 18-09-2023 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:04:
En na zo'n groot project is het minder leuk alle zooi weer op te moeten ruimen, maar vegen vind ik altijd wel therapeutisch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
grote god wat een werkplaats ook :9~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:19
HTT-Thalan schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb altijd extreem veel respect als ik de foto's hier voorbij zie komen van zulke mooie projecten als die tafel.

Maar met zo'n werkplaats ben je ook wel een beetje verplicht om zulke projecten te maken :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:02

Rzaan

Altijd zoekende

jordeeeh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:16:
Maar met zo'n werkplaats ben je ook wel een beetje verplicht om zulke projecten te maken :9~
En eigenlijk ben je dan ook verplicht om van tijd tot tijd projecten voor mede-forumleden te maken. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb al genoeg aan de lijst met bouwverzoeken van mijn eigen gezin :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:11:
[...]

grote god wat een werkplaats ook :9~
En nog altijd moet ik van alles verbeteren, aanpakken, regelen... ik wil nog een stille compressor op zolder met luchtlijnen naar beneden, een freestafel bouwen, een vandikteschuurmachine neerzetten..... en een nieuwe metaalwerkhoek maken.

Op dit moment is er een pakket onderweg vanuit Ontario, Canada, met daarin een spiraal-as voor mijn vlak-vandiktebank. Ik hikte al een jaar tegen de schofterige aanschafprijs aan, maar heb de spreekwoordelijke kogel doorgebeten.

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-09-2023 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:50:
[...]
maar heb de spreekwoordelijke kogel doorgebeten.
Kogel door de kerk
Een bittere pil slikken

O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:02

Rzaan

Altijd zoekende

Wolly schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:53:
[...]

Kogel door de kerk
Een bittere pil slikken

O-)
Ik denk dat @HTT-Thalan toch echt de kogel bijten bedoelde. Bite the bullet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:57:
[...]

Ik denk dat @HTT-Thalan toch echt de kogel bijten bedoelde. Bite the bullet.
Ah, had mij niet bedacht dat het een letterljke vertaling zou zijn :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:44
Wolly schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:53:
[...]

Kogel door de kerk
Een bittere pil slikken

O-)
Canadese bestelling hè, Engels spreekwoord van toepassing :+

Edit: spuit 11, hier, goedemorgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Twam op 19-09-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:50:
[...]

En nog altijd moet ik van alles verbeteren, aanpakken, regelen... ik wil nog een stille compressor op zolder met luchtlijnen naar beneden, een freestafel bouwen, een vandikteschuurmachine neerzetten..... en een nieuwe metaalwerkhoek maken.

Op dit moment is er een pakket onderweg vanuit Ontario, Canada, met daarin een spiraal-as voor mijn vlak-vandiktebank. Ik hikte al een jaar tegen de schofterige aanschafprijs aan, maar heb de spreekwoordelijke kogel doorgebeten.
lekker man, ik las volgens mij op woodworking al dat je ook met staal aan de slag ging/was gegaan.

ik kom er alleen niet vaak zo vaak meer....rij weer GS dus neus wat vaker op het BMWforum om eens wat zelf te doen zoals kleppen checken en stellen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Fr33z moeilijk te adviseren zo op afstand. Normaal is dit soort spul in de dekvloer gestort en zit de dragende vloer daar nog onder. Je kan ff een klein stukje (20x20) wat dieper uitbikken en checken of je idd een draagvloer tegenkomt. Dan weet je dat je probleemloos die pijp kan wegbikken.

Anders gewoon lekker laten zitten en een nieuwe pijp infrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46
Fr33z schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:34:
advies gevraagd over een badkamer-verbouwing. ik heb een huis uit de jaren 60 dat gebouwd is met kalkzandsteen en veel beton. De originele badkamer is er zo 1 met granito vloer en alles opbouw, tegels gezet in specie etc. Nu ben ik begonnen met slopen en zit ik met een vraag rondom de afvoeren. De afvoer bestaat nu uit een doucheput die ingestort zit in zowel de granito dekvloer als de betonnen vloer, welke dan via een 40 mm pijpje op de standleiding zit (zie foto). Mijn vraag:

* kan ik de betonvloer openhakken om de afvoerleiding heen zodat ik voor de nieuwe douchebak op de leiding kan aansluiten? Het lijkt ingestort te zitten in de verdiepingsvloer namelijk. Ik heb ook een screenshot van een bouwtekening bijgevoegd, hierop staat niet veel meer dan "vloer gewapend beton, 11 cm".

Het uitbikken van de granito-vloer is easy, maar het beton daaronder is mega-hard. Ik wil ook niet het plafond op de verdieping hieronder stuk hebben... vraag me ook af hoe ze dit bij de bouw hebben gemaakt, daarom hier de vraag.[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

edit: je ziet op het laatste plaatje dat het horizontale buisje van de t-splitsing echt middenin de betonnen vloer lijkt te gaan. Dit komt ook overeen met de diepte van het doucheputje (echt heel diep als ik het meet). Ik wil er ook nog een betere/nette afvoer voor een wasmachine op aansluiten dus zit wat te puzzelen met wat is wat. :+
Ik leef met je mee. Heb namelijk een lekkage gevonden in mijn badkamer: als ik het bad leeg laat lopen dan komt er verderop water omhoog tussen de tegels :/ Het is een breedplaatvloer waarvan ik weet dat onder een dunne dekvloer knetterhard beton ligt waarin volgens de bouwdocumentatie de afvoer is meegestort. Moet nog kijken met de endoscope, maar kijk er niet naar uit om het beton uit te gaan hakken (nog los van tegels, vloerverwarming en god knows what hoe de opbouw er verder uitziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@Rukapul Misschien dat relinen nog een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:14
Rukapul schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:17:
[...]

Ik leef met je mee. Heb namelijk een lekkage gevonden in mijn badkamer: als ik het bad leeg laat lopen dan komt er verderop water omhoog tussen de tegels :/ Het is een breedplaatvloer waarvan ik weet dat onder een dunne dekvloer knetterhard beton ligt waarin volgens de bouwdocumentatie de afvoer is meegestort. Moet nog kijken met de endoscope, maar kijk er niet naar uit om het beton uit te gaan hakken (nog los van tegels, vloerverwarming en god knows what hoe de opbouw er verder uitziet).
Informeer je goed voor je de hele boel open breekt. Er zijn methodes om een buis van binnenuit terug dicht te maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:03:
[...]

lekker man, ik las volgens mij op woodworking al dat je ook met staal aan de slag ging/was gegaan.

ik kom er alleen niet vaak zo vaak meer....rij weer GS dus neus wat vaker op het BMWforum om eens wat zelf te doen zoals kleppen checken en stellen etc..
Klopt, ik besloot dat het tijd werd vanwege een project (werkbank) waarvoor lassen van pas zou komen, dus heb zo'n ding aangeschaft en gewoon gaan doen. Vet lastig, wel. Bijna een vak :+.

Slinger die GS een keer richting Emmen dan kun je live komen kijken :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:28:
[...]

Klopt, ik besloot dat het tijd werd vanwege een project (werkbank) waarvoor lassen van pas zou komen, dus heb zo'n ding aangeschaft en gewoon gaan doen. Vet lastig, wel. Bijna een vak :+.

Slinger die GS een keer richting Emmen dan kun je live komen kijken :D.
Leuk man d:)b

zeker leuk, staat (nog steeds) op de agenda sinds wij elkaar digitaal getroffen hebben, komt goed, heb nog ff wat werk aan de GS (keertje gasklephuizen laten syncen, rondje kleppen en moet hoognodig nieuwe banden want die vierkant gereden Tourances zijn echt gaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Raymond schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:14:
@Fr33z moeilijk te adviseren zo op afstand. Normaal is dit soort spul in de dekvloer gestort en zit de dragende vloer daar nog onder. Je kan ff een klein stukje (20x20) wat dieper uitbikken en checken of je idd een draagvloer tegenkomt. Dan weet je dat je probleemloos die pijp kan wegbikken.

Anders gewoon lekker laten zitten en een nieuwe pijp infrezen.
ik heb de dekvloer er volgens mij al.uit, dat was in de badkamer granito. Zoals op een paar van de fotos te zien lijkt de draagvloer te bestaan uit een ~10cm dikke betonplaat. Daar lijkt de afvoer ingestort te zitten. Is dit een gangbare opbouw voor zoiets? Betreft dus bouw uit de jaren 60, ik heb wel bouwtekeningen maar daar staat niet veel.meer op dan 'gew. beton 11 cm'.

edit: je zegt infrezen, bedoel je dan in de betonnen verdiepingsvloer frezen? probleem blijft dan nog waar ik aansluit op de standleiding, want de ruimte in de koof om te werken is nogal beperkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 19-09-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fr33z schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:45:
[...]

ik heb de dekvloer er volgens mij al.uit, dat was in de badkamer granito. Zoals op een paar van de fotos te zien lijkt de draagvloer te bestaan uit een ~10cm dikke betonplaat. Daar lijkt de afvoer ingestort te zitten. Is dit een gangbare opbouw voor zoiets? Betreft dus bouw uit de jaren 60, ik heb wel bouwtekeningen maar daar staat niet veel.meer op dan 'gew. beton 11 cm'.

edit: je zegt infrezen, bedoel je dan in de betonnen verdiepingsvloer frezen? probleem blijft dan nog waar ik aansluit op de standleiding, want de ruimte in de koof om te werken is nogal beperkt.
Ja bij in het werk gestorte vloeren is het heel normaal dat de rioolbuizen in de constructievloer liggen.

Tunnelkisten, breedplaatvloeren, tafel bekisting allemaal verschillende manieren van in situ betonstorten ik gok in jouw geval op een tafelbekisting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
twain4me schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:02:
[...]

Ja bij in het werk gestorte vloeren is het heel normaal dat de rioolbuizen in de constructievloer liggen.

Tunnelkisten, breedplaatvloeren, tafel bekisting allemaal verschillende manieren van in situ betonstorten ik gok in jouw geval op een tafelbekisting.
maar als het een verdiepingsvloer is, kun je dan ren stukje (5cm aan beide kanten) openbreken om bij zo'n afvoer te komen? of wordt dan de sterkte van de vloer aangetast?

ik heb ook liever niet dat het plafond op de verdieping eronder ineens gaten heeft. Nu lijkt het beton echt bikkel-hard dus mss zal het zo'n vaart niet lopen. Maar ik.kan slecht inschatten wat het met de sterkte van de vloer doet om er wat uit te halen en dat later weer vol te storten met nieuw beton.

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 19-09-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Fr33z ga je er weer een dekvloer overheen storten? Kan daar de nieuwe leiding in?

Mocht dat allemaal niet lukken, dan zou ik als volgt doen: op de plek waar de nieuwe afvoer moeten komen, die aanleggen en aansluiten op de al liggende leiding.
Dat betekent op een paar plekken lokaal wat uitbikken, maar het meeste kan je dan met rust laten. Dit zal niet zoveel met de sterkte van je vloer doen.

Als je er niet genoeg vetrouwen in hebt: lekker laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Raymond schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:35:
@Fr33z ga je er weer een dekvloer overheen storten? Kan daar de nieuwe leiding in?

Mocht dat allemaal niet lukken, dan zou ik als volgt doen: op de plek waar de nieuwe afvoer moeten komen, die aanleggen en aansluiten op de al liggende leiding.
Dat betekent op een paar plekken lokaal wat uitbikken, maar het meeste kan je dan met rust laten. Dit zal niet zoveel met de sterkte van je vloer doen.

Als je er niet genoeg vetrouwen in hebt: lekker laten doen.
ik ga kijken of ik een aansluiting op de standleiding kan maken die ter hoogte van de dekvloer uitkomt.

Probleem met stukje uithakken en aansluiten op bestaand is dat het echt minimaal 5cm diep in superhard betong ligt. Dan nog 40mm buis en er zit nog maar een paar cm.onder tot het plafond van de verdieping daar weer onder. en om aan te sluiten ol die buis moet ik hem wel vrij zien te kappen.

bedankt voor alle inzichten in ieder geval! nieuwe delvloer.komt er niet, bestaande granitovloer blijft en wordt betegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:36:
[...]

Leuk man d:)b

zeker leuk, staat (nog steeds) op de agenda sinds wij elkaar digitaal getroffen hebben, komt goed, heb nog ff wat werk aan de GS (keertje gasklephuizen laten syncen, rondje kleppen en moet hoognodig nieuwe banden want die vierkant gereden Tourances zijn echt gaar :X
Gewoon wegbrengen :P doe ik tegenwoordig ook (meer tijd voor leuke projecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:02:
[...]

Gewoon wegbrengen :P doe ik tegenwoordig ook (meer tijd voor leuke projecten).
De GS is het leuke project ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
Ik ben op zoek naar een "scribing tool" om een oneven muurlijn te kunnen overtrekken op een stuk hout. Weet iemand hier de Nederlandse term voor, of heeft iemand een tip over hoe dit het beste te kunnen doen?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
RevellNL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:41:
Ik ben op zoek naar een "scribing tool" om een oneven muurlijn te kunnen overtrekken op een stuk hout. Weet iemand hier de Nederlandse term voor, of heeft iemand een tip over hoe dit het beste te kunnen doen?
Plank op afstand van de muur leggen en dan door middel van een ander blokje hout aftekenen.

Die tool ligt dacht ik ook bij de action in het schap.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Potlood + carrosseriering?
Mal uit karton knippen?
Passer?
...

Veel opties hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 23:04
Bedoel je zo iets? https://www.toolstation.nl/tracer-proscribe/p69513

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:07

3_s

Zoiets, volgens mij.
Maar ik volg ook de methode van @LED-Maniak: plank tegen de muur leggen en dan met een blokje aftekenen.
Zoals de Gamma hier voordoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als je het sjiek wilt doen, kijk eens bij fine-tools.

Maar ik heb ook wel eens een youtube filmpje gezien van iemand die een paar verschillende maten / afstanden had van een soort van driehoekjes waar je een potlood in kon steken. Beetje zoals de blokjes hout als afstandhouder, maar dan zonder je zorgen te hoeven maken dat je potlood verschuift, en kon er ook een overgang van een schuin dak netjes mee doen. Werd gebruikt om de afwerklatjes aan de zijkanten van een ingebouwde kast netjes te maken (beetje zoals bij een keuken wel gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:23
Asteroid9 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:11:
3/8 dikwandig stalen buis denk ik. Draad op tappen of een geschikte overgangs koppeling vinden, ervaringen zijn verdeeld.

Ik vind tappen wel prima mits je er wat ruimte voor hebt, tapsets zijn voor weinig te huur.
vso schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:24:
[...]

buisje schoonmaken eromheen)

https://www.gamma.nl/asso...uis-1-2-2-stuks/p/B204950 maar dan voor 3/4

Je vervangt de knelkoppeling onderdeel wat erop lijkt naar die van de link en go

werkte voor mijn dikwandige naar knelkoppeling radiator verwijdering in elk geval
Dank beide. Ik heb op meerdere sites gelezen dat je eigenlijk enkel pers in een vloer wil. Met draad tappen krijg ik echter een schroefverbinding en met de knelring zit ik vast aan een knelkoppeling. Is dat wat ik gelezen heb onzin of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Daiov97 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:59:
[...]

[...]

Dank beide. Ik heb op meerdere sites gelezen dat je eigenlijk enkel pers in een vloer wil. Met draad tappen krijg ik echter een schroefverbinding en met de knelring zit ik vast aan een knelkoppeling. Is dat wat ik gelezen heb onzin of zijn er betere alternatieven?
ik ga tzt alle dikwandige leidingen vervangen door meerlaags flexibele pvc/aluminium 32-36mm al is het omdat het dikwandige spul al heel oud is.. corrosie aan de binnenkant en dan nog niet gesproken over niet LVT geschikt . ik ga voor spul wat 90 graden aan kan. zoek maar eens op de term "bivalent" (hier op GOT)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
vso schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:04:
[...]

ik ga tzt alle dikwandige leidingen vervangen door meerlaags flexibele pvc/aluminium 32-36mm al is het omdat het dikwandige spul al heel oud is.. corrosie aan de binnenkant en dan nog niet gesproken over niet LVT geschikt . ik ga voor spul wat 90 graden aan kan. zoek maar eens op de term "bivalent" (hier op GOT)
Hoewel hier gesuggereerd is het denk ik geen dikwandige buis. Huis komt uit '89 en de buis is zonder plastic isolatie 15mm. Vind het zonde om de vloer helemaal open te gaan halen voor een verwarming die ik toch weinig gebruik (radiatoren boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Daiov97 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:35:
[...]

Hoewel hier gesuggereerd is het denk ik geen dikwandige buis. Huis komt uit '89 en de buis is zonder plastic isolatie 15mm. Vind het zonde om de vloer helemaal open te gaan halen voor een verwarming die ik toch weinig gebruik (radiatoren boven).
Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, mijn 2 cents is meer richting 1x goed doen scheelt je later veel gezeur.

mijn eigen werkwijze is dat ik bv nu op dit moment aanleg voor gas CV, en tevens geschikt maak voor WP dat heet een Bivalente opstelling. de radiatoren vervangen voor LTV versies kan stuk voor stuk dan in mijn geval.

in mijn geval stook ik eigenlijk alleen als het buiten 10-5 graden of lager word

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:23

Asteroid9

General Failure

Daiov97 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:35:
[...]

Op de foto zag ik niet direct dat het plastic isolatie is en dat die 17mm inclusief de isolatie was...

Nee, in geval van 15mm buis en die laag isolatie heb je hier 15mm wicu te pakken, daar zijn gewoon perskopppelingen voor te krijgen.
Volgens mij met een steunbus, even zoeken op wicu en dan ben je er zo achter.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Asteroid9 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:19:
[...]

Op de foto zag ik niet direct dat het plastic isolatie is en dat die 17mm inclusief de isolatie was...

Nee, in geval van 15mm buis en die laag isolatie heb je hier 15mm wicu te pakken, daar zijn gewoon perskopppelingen voor te krijgen.
Volgens mij met een steunbus, even zoeken op wicu en dan ben je er zo achter.
Foto is niet super duidelijk inderdaad, het is ook geen koper. Vermoed dus 15mm dunwandig staal. Zou het hiermee moeten? Zie niet echt perskoppelingen voor staal, enkel knel:

https://www.viawww.nl/upo...vergang-16-15kn-z-ko.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:54
Een bizar prijsverschil met de rest van de vergelijkbare stukken gereedschap. en toch weten veel mensen hem niet te vinden.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
RonJ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:44:
[...]

....gashaard, die kan je meestal voor een paar tientjes aan materiaal ombouwen naar propaan. Hebben we hier ook gedaan,
Even een reactie op een comment uit januari omdat ik deze via de zoekfunctie vond O-)

Wij zijn onderweg naar gasloos en hebben een mooie gashaard (Faber Matrix 3) van vier jaar oud die we graag houden.

Net offerte gehad, ombouwen naar propaan kost incl 2 flessen en een ombouw 2100 Euro. Dan moet ik zelf de gasleiding laten aanleggen en arbeid is op nacalculatie :S

Flink meer dan verwacht, aangezien ik er bij aankoop van de haard al op gelet heb dat hij ook geschikt is voor propaan. Daar vertellen ze dit dan niet bij...

Ben wel benieuwd hoe je dit zelf gedaan hebt en of je dit als doe het zelfver wel moet willen met gas?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

t14wo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:34:
[...]

Lekker tegen met MDF aanschroeven. Dan afsmeren en latexen.
Gebruik ik hiervoor het beste stucplaten of gipsplaten?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:40
Separator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:30:
[...]

Even een reactie op een comment uit januari omdat ik deze via de zoekfunctie vond O-)

Wij zijn onderweg naar gasloos en hebben een mooie gashaard (Faber Matrix 3) van vier jaar oud die we graag houden.

Net offerte gehad, ombouwen naar propaan kost incl 2 flessen en een ombouw 2100 Euro. Dan moet ik zelf de gasleiding laten aanleggen en arbeid is op nacalculatie :S

Flink meer dan verwacht, aangezien ik er bij aankoop van de haard al op gelet heb dat hij ook geschikt is voor propaan. Daar vertellen ze dit dan niet bij...

Ben wel benieuwd hoe je dit zelf gedaan hebt en of je dit als doe het zelfver wel moet willen met gas?
Wij hebben ook een Matrix 3, die kan iig 100% omgebouwd worden. Wij hebben 'm (zonder meerprijs) af-fabriek al als propaanuitvoering besteld, dus ik heb er verder geen ervaring mee opgedaan qua ombouwen. Zonder de offerte te kennen klinkt 2100 euro wel echt als belachelijk veel. Met ombouw bedoel je neem ik aan de ombouwset voor propaan? Want een nieuwe brandwerende ombouw rond de haard zelf maken is idd niet goedkoop.

Qua benodigd materiaal:
ombouwsetje van Faber, 35-45 euro.
omschakelautomaat voor 2 gasflessen, 135 euro
Koperpijp en koppelingen voor het afmonteren, ruim genomen, 50 euro
2 flesjes propaan van ~14kg, heel ruim genomen 100 euro vulling, 100 euro statiegeld (tip: Zoek een lokale gassenhandel ipv de bouwmarkt/pompstation hiervoor, dat kan flink schelen)

Laten we zeggen max. 400 euro aan spullen, dan moet dat toch wel voor fors minder dan 1700 arbeidsloon aangesloten kunnen worden, zelfs als er een uitgebreide beurt bij zit en helemaal als je zelf ook nog de leiding naar buiten mag regelen. De fabrikant rekent zelf met 1,5 uur arbeidsloon voor het ombouwen namelijk (zie hieronder).

Had je deze pagina van Faber al gevonden? Er staat niet meteen een prijs bij, maar mogelijk is het via de fabrikant een stuk goedkoper. Ik zag dat concurrent CalFire het ombouwen voor 299,- voor je doet namelijk. Dat zal dan zonder het leidingwerk, flessen en omschakelautomaat zijn, maar dan nog zit je eerder rond de 5-700 euro als redelijk bedrag denk ik. Ik zou dus even met Faber zelf contact opnemen.

Ik ben zelf niet zo bang voor gas, als je maar weet wat je doet en enige ervaring met loodgieterswerk en toegang tot de juiste spullen (perstang, sniffer) hebt. Anders zou ik het uitbesteden. Wij hebben zelf de PEX leiding met mantel van buiten naar binnen gelegd (dat moet uit 1 stuk, incl. de mantel) en de rest toen wegens meer-te-doen door de haardenleverancier laten aansluiten, die daarvoor weer een lokale loodgieter inschakelde. Die stond binnen 45min weer buiten, het langste duurde het lektesten. Iedere lokale loodgieter moet in +/- een uurtje het leidingwerk voor je kunnen persen en testen iig als Faber dat stukje werk niet mee wil nemen.

Mocht je toevallig in de buurt van het gooi wonen, DM maar even voor adresjes.

All-electric.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:14

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Weer een klusje tussendoor:

Naast het gerepareerde 'hobbit' huisje wat we voor zoonlief op de kop getikt hebben, hadden we van vrienden nog een hoog speelhuis gekregen met glijbaan.

Nu was het punt dat de glijbaan en de trap ervoor zou zorgen dat ik bijna 4 meter aan lengte kwijt zou zijn van de trap tot einde glijbaan in onze tuin en dat het totaal niet uitkwam met de positie van het huisje in de tuin.

Dus glijbaan op de kopse kant gezet, er miste tevens een dak, en onderin was de boel open.

Dus dak gemaakt, hek omgezet, glijbaan verplaatst, vlondertje onderin gemaakt. En toen de trap, die was echt te stijl en gevaarlijk voor een kind van 21 maanden. Dus ff pinterest en amazon opgedoken voor ideeën en klimstenen, en zie het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jos_bBTcJ6Ck8JRfwuL3vlQFHCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HVQMN5E1LZnYhgrTC2vdCm0e.jpg?f=user_large

Klimplank gemaakt van een grote houten pallet die ik uit elkaar getrokken heb en geïmpregneerde kepers. Uiteraard geschuurd zodat het vrij van scherpe randen en splinters is.

Het dak in dezelfde stijl met zweeds rabat als het hobbit huisje (dat zie je nog op de achtergrond)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MY2DnDywpvrPDzEUZrF6c9LEmg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XQpZrnHDdoDmrlLU5E9NiMIn.jpg?f=user_large

En het vlondertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcSra2NYyj4jMQlJ9_JNbFGCRtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OQOhzD9lr54dvOsom3rghUIL.jpg?f=user_large

Kan ie weer vrolijk spelen en klauteren.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
JBS schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:28:
[...]
Gebruik ik hiervoor het beste stucplaten of gipsplaten?
Stucplaten gebruik je als je wilt... stuccen :)
Zonder dollen: Stucplaten hoeven niet geprimerd te worden voor het stuccen. Dus scheelt tijd.
Als je de naden alleen wilt dichtsmeren pak je het best AK gipsplaat. Deze hebben een soort sparing waardoor de sleuf die je dichtsmeert een stuk breder is. Zo kan je een mooiere overgang maken en heb je niet zo dat je de naden ziet.

Al doen amerikanen het wel met gewone ronde kant platen waarbij ze alleen de naden dichtzetten. Maar dat kunnen ze wel héél strak doen.

• Separator
RonJ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:29:
[...]

Wij hebben ook een Matrix 3, die kan iig 100% omgebouwd worden. Wij hebben 'm (zonder meerprijs) af-fabriek al als propaanuitvoering besteld, dus ik heb er verder geen ervaring mee opgedaan qua ombouwen. Zonder de offerte te kennen klinkt 2100 euro wel echt als belachelijk veel. Met ombouw bedoel je neem ik aan de ombouwset voor propaan? Want een nieuwe brandwerende ombouw rond de haard zelf maken is idd niet goedkoop.

Qua benodigd materiaal:
ombouwsetje van Faber, 35-45 euro.
omschakelautomaat voor 2 gasflessen, 135 euro
Koperpijp en koppelingen voor het afmonteren, ruim genomen, 50 euro
2 flesjes propaan van ~14kg, heel ruim genomen 100 euro vulling, 100 euro statiegeld (tip: Zoek een lokale gassenhandel ipv de bouwmarkt/pompstation hiervoor, dat kan flink schelen)

Laten we zeggen max. 400 euro aan spullen, dan moet dat toch wel voor fors minder dan 1700 arbeidsloon aangesloten kunnen worden, zelfs als er een uitgebreide beurt bij zit en helemaal als je zelf ook nog de leiding naar buiten mag regelen. De fabrikant rekent zelf met 1,5 uur arbeidsloon voor het ombouwen namelijk (zie hieronder).

Had je deze pagina van Faber al gevonden? Er staat niet meteen een prijs bij, maar mogelijk is het via de fabrikant een stuk goedkoper. Ik zag dat concurrent CalFire het ombouwen voor 299,- voor je doet namelijk. Dat zal dan zonder het leidingwerk, flessen en omschakelautomaat zijn, maar dan nog zit je eerder rond de 5-700 euro als redelijk bedrag denk ik. Ik zou dus even met Faber zelf contact opnemen.

Ik ben zelf niet zo bang voor gas, als je maar weet wat je doet en enige ervaring met loodgieterswerk en toegang tot de juiste spullen (perstang, sniffer) hebt. Anders zou ik het uitbesteden. Wij hebben zelf de PEX leiding met mantel van buiten naar binnen gelegd (dat moet uit 1 stuk, incl. de mantel) en de rest toen wegens meer-te-doen door de haardenleverancier laten aansluiten, die daarvoor weer een lokale loodgieter inschakelde. Die stond binnen 45min weer buiten, het langste duurde het lektesten. Iedere lokale loodgieter moet in +/- een uurtje het leidingwerk voor je kunnen persen en testen iig als Faber dat stukje werk niet mee wil nemen.

Mocht je toevallig in de buurt van het gooi wonen, DM maar even voor adresjes.
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie, super!

Wat de "perfecte vlam garantie" van Faber betreft, dit doen ze voor haarden van na 1 oktober 2019. Die van ons is van maart 2018 zie ik nu. Helaas geen coulance, ik werd juist door Faber doorverwezen naar deze partij die hem kan ombouwen. Hieronder de offerte. Deze offerte gaat er vanuit dat ze buiten direct op de leiding kunnen inprikken, ze doen niets qua installatiewerk binnen.

Zelf had ik inmiddels de Henco meerlagenbuis incl mantel gevonden. Perstang kan ik huren. Probleem is dat ik geen kruipruimte heb en de haard zit midden in huis. Ik moet dus door een koof onder het plafond langs 4x een bocht om. Met mijn CV leidingen heb ik dit gedaan door losse stukken te buigen en dan in de lengterichting een sok erop te persen. Dat kan met de gasleiding ook maar dan is hij dus niet aan één stuk.

Een loodgieter vinden die dit wil komen doen blijkt de grootste uitdaging helaas. Zit niet in jouw omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBldHVEDl2jsQN9GdzW8DxCqrKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8jSJ1ihQSBpioU7Ka0tI2r7m.png?f=user_large

• RonJ
Separator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:42:
[...]

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie, super!

Wat de "perfecte vlam garantie" van Faber betreft, dit doen ze voor haarden van na 1 oktober 2019. Die van ons is van maart 2018 zie ik nu. Helaas geen coulance, ik werd juist door Faber doorverwezen naar deze partij die hem kan ombouwen. Hieronder de offerte. Deze offerte gaat er vanuit dat ze buiten direct op de leiding kunnen inprikken, ze doen niets qua installatiewerk binnen.

Zelf had ik inmiddels de Henco meerlagenbuis incl mantel gevonden. Perstang kan ik huren. Probleem is dat ik geen kruipruimte heb en de haard zit midden in huis. Ik moet dus door een koof onder het plafond langs 4x een bocht om. Met mijn CV leidingen heb ik dit gedaan door losse stukken te buigen en dan in de lengterichting een sok erop te persen. Dat kan met de gasleiding ook maar dan is hij dus niet aan één stuk.

Een loodgieter vinden die dit wil komen doen blijkt de grootste uitdaging helaas. Zit niet in jouw omgeving.

[Afbeelding]
Beetje jammer van ze. Ik zou toch eens wat lokale loodgieters en haardenzaken in je omgeving benaderen, want dit vind ik wel een beetje belachelijk duur (ombouwsetje alleen al gaat 10x over de kop). Zonder die veel te dure flessenopslag zou het imho ongeveer de helft moeten kosten.

Je kan de PEX-leiding ook buigen met een buigveer, maar dan heb je wel een radius van min. 88, ik weet niet of dat in je koof past? Als je koof nog open kan mogen haakse koppelingen evt. ook wel gebruikt worden (maar dan moet je dit zelf ook willen).

Ik zou zelf iig even verder kijken, hoewel de markt zeker voor kleine klusjes gewoon moeilijk is als consument momenteel. Werk zat en dus vragen ze maar raak.
t14wo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:23:
[...]

Al doen amerikanen het wel met gewone ronde kant platen waarbij ze alleen de naden dichtzetten. Maar dat kunnen ze wel héél strak doen.
Als je als Amerikaan met van die enorme platen werkt van 121x488cm heb je ook een stuk minder naadjes om af te werken ;)

All-electric.

• Separator
@RonJ De koof is er nog niet, alles is nog open en de radius van de CV leiding is 110 mm dus dat gaat makkelijk. Punt is dat totale lengte 10 meter is, met 6x (geen 4 bedenk ik nu) zo'n bocht erin. Dan ontkom ik er niet aan om er sokken op te persen op de rechte stukken.

Bovenstaande zou ik in principe zelf moeten kunnen. Partij waar ik de perstang kan huren gaf ook aan dat hier, als ik de voorschriften volg, niets mis aan kan gaan. Maar dan wil ik het zaakje wel op druk laten controleren om zeker te zijn dat het goed dicht zit. Ook daar heb ik weer een loodgieter nodig ;-)

Ik al nog eens rondbellen in de omgeving. Het ombouwen zelf heeft geen haast want zit voorlopig nog op het gas, maar ik ga op korte termijn de koof dichtmaken dus nu is er kans om er iets in te leggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Separator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:00:
@RonJ De koof is er nog niet, alles is nog open en de radius van de CV leiding is 110 mm dus dat gaat makkelijk. Punt is dat totale lengte 10 meter is, met 6x (geen 4 bedenk ik nu) zo'n bocht erin. Dan ontkom ik er niet aan om er sokken op te persen op de rechte stukken.

Bovenstaande zou ik in principe zelf moeten kunnen. Partij waar ik de perstang kan huren gaf ook aan dat hier, als ik de voorschriften volg, niets mis aan kan gaan. Maar dan wil ik het zaakje wel op druk laten controleren om zeker te zijn dat het goed dicht zit. Ook daar heb ik weer een loodgieter nodig ;-)

Ik al nog eens rondbellen in de omgeving. Het ombouwen zelf heeft geen haast want zit voorlopig nog op het gas, maar ik ga op korte termijn de koof dichtmaken dus nu is er kans om er iets in te leggen...
Het gaat erom dat de koof ná de werkzaamheden ook "toegankelijk" moet blijven als je koppelingen toepast op gas. Als je CV-leiding nu op 110mm gebogen is, zou ik toch als het even kan 1 stuk PEX pakken en deze (met veer!) zo ruim mogelijk buigen en netjes beugelen. Dan heb je zelf verder ook geen perstang nodig, dat kan de loodgieter dan wel doen als ie toch aan de uiteindes werkt. Succes met het vinden van een eerlijke partij.

All-electric.

• Separator
@RonJ Bedankt voor de tip. Is er een type PEX die je dan adviseert, en welke diameter heb je zelf gebruikt? Ik zat aan 16 mm te denken over een lengte van 10 meter, maar mogelijk is dat te weinig ivm drukverlies?

Ik heb nog niet eerder met PEX gewerkt, maar jouw inschatting is dus dat ik hiermee over een lengte van 10 meter aan één stuk meerdere bochten om kan?

En wat heb je zelf gedaan qua ombouw voor de flessen buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Separator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:17:
@RonJ Bedankt voor de tip. Is er een type PEX die je dan adviseert, en welke diameter heb je zelf gebruikt? Ik zat aan 16 mm te denken over een lengte van 10 meter, maar mogelijk is dat te weinig ivm drukverlies?

Ik heb nog niet eerder met PEX gewerkt, maar jouw inschatting is dus dat ik hiermee over een lengte van 10 meter aan één stuk meerdere bochten om kan?

En wat heb je zelf gedaan qua ombouw voor de flessen buiten?
Wij hebben hier Henco buis + mantel gebruikt, maar maakt niet zoveel uit. Als je maar de juiste bijpassende/geschikte perskoppelingen gebruikt. Hier hebben we 16x2mm toegepast, maar dat is op 10m kaarsrecht al aardig op het randje qua drukverlies. Had achteraf liever 20mm gepakt. Als je ook nog wat scherpe bochten moet maken, zou ik zeker minimaal 20mm adviseren.

Je kan idd prima bochten maken, hebben we hier voor het water ook overal gedaan met die buizen.

Qua ombouw heb ik op de to-do-list gezet om zelf een houten ombouw te maken. ;) Dat pakken we volgend jaar met de tuinverbouwing mee in hetzelfde materiaal als de schutting en bakken.

All-electric.

• JBS
  • Niet online

JBS

t14wo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:23:
[...]

Stucplaten gebruik je als je wilt... stuccen :)
Zonder dollen: Stucplaten hoeven niet geprimerd te worden voor het stuccen. Dus scheelt tijd.
Als je de naden alleen wilt dichtsmeren pak je het best AK gipsplaat. Deze hebben een soort sparing waardoor de sleuf die je dichtsmeert een stuk breder is. Zo kan je een mooiere overgang maken en heb je niet zo dat je de naden ziet.

Dank voor je advies.

Twijfel toch nog een beetje of ik niet eerst eens wil proberen hoe goed het lukt om de naden van het huidige MDF stroken plafond dicht te smeren. Het gaat om MDF stroken met een, als ik het goed heb, lakdraagfolie er overheen (waardoor het er aan de buitenkant niet meer als MDF uitziet). Waar zou je die naden het beste mee kunnen dichtsmeren?

Alternatief om überhaupt geen naden te krijgen is gaan voor 120cm brede gipsplaten, daaruit kan ik het plafond van ~140cm x 100cm met één stuk bedekken.
Is er een reden om deze niet voor het plafond te gebruiken? https://www.hornbach.nl/p...x-1200-x-12-5-mm/8415061/

[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 20-09-2023 20:27 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dat kun je doen met een carroserie ring

Afbeeldingslocatie: https://www.rechargeworkshop.com/wp-content/uploads/2017/03/pencil-and-washer-trick-for-scribing-to-wall.jpg

• LED-Maniak
JBS schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:33:
[...]
Dank voor je advies.

Twijfel toch nog een beetje of ik niet eerst eens wil proberen hoe goed het lukt om de naden van het huidige MDF stroken plafond dicht te smeren. Het gaat om MDF stroken met een, als ik het goed heb, lakdraagfolie er overheen (waardoor het er aan de buitenkant niet meer als MDF uitziet). Waar zou je die naden het beste mee kunnen dichtsmeren?
MDF.. dan zou ik niet meer dan acrylkit doen.
Alternatief om überhaupt geen naden te krijgen is gaan voor 120cm brede gipsplaten, daaruit kan ik het plafond van ~140cm x 100cm met één stuk bedekken.
Is er een reden om deze niet voor het plafond te gebruiken? https://www.hornbach.nl/p...x-1200-x-12-5-mm/8415061/
Ja, ze zijn lomp en loodzwaar om boven je hoofd mee te werken. Dus even met twee man doen als je dat wil gaan gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 20-09-2023 22:02 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

LED-Maniak schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:01:
[...]

Ja, ze zijn lomp en loodzwaar om boven je hoofd mee te werken. Dus even met twee man doen als je dat wil gaan gebruiken.
Gezien de dikte van 12,5mm ten opzichte van de 9mm niet enkel ~30% zwaarder dan "normale" gipsplaten? Gaat slechts om 1m x 1m44, dus gewicht lijkt dan te overzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 11:27
Ik heb hier in huis de 12,5 mm platen verwerkt, zowel plafond als schuine wand als ook op de muren. Zodra het boven je hoofd gaat, lijken die platen exponentieel zwaarder te worden. Platen van 1m zijn goed te handelen in je eentje. Een plaat van 1,25 bij 2m heb ik met 2 man gedaan.

Wel een handige tip: vooraf alvast een paar schroeven in de plaat schroeven, dan hoef je dat je niet boven je hoofd te doen. Dan mis je namelijk een hand om het schroefje vast te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:44
Fraggert schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:52:
[...]

Dat kun je doen met een carroserie ring

[Afbeelding]
Slim! Ik heb het onlangs gedaan met een dun latje met een stukje tape en potlood - dat net iets breder is dan de afwijking.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

webber87 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:15:
[...]

Slim! Ik heb het onlangs gedaan met een dun latje met een stukje tape en potlood - dat net iets breder is dan de afwijking.
Ook niet zelf verzonnen hoor, lang leve Youtube University of de Google Institute of Technology :P

ik heb dit een keer moeten door voor een werkbank, ring gepakt waar precies mijn pen inpaste, dan hoef je niet 100% steeds op te letten dat je pen niet wegloopt.

zo'n echte scribe pen is leuk maar die moet je echt over de hele lengte consequent op dezelfde hoek houden want anders loopt als nog je streepje weg bij de muur.

Wel gaaf te zien hoe ze zo'n ding gebruiken met het aftekenen van log cabins _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://www.qy1.de/img/V307985a.jpg

je moet alleen heel nauwkeurig werken, vandaar ook de versies met 2 waterpassen erop

Afbeeldingslocatie: https://www.qy1.de/img/transfer-scribe-311120.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Jolke schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:43:
Ik heb hier in huis de 12,5 mm platen verwerkt, zowel plafond als schuine wand als ook op de muren. Zodra het boven je hoofd gaat, lijken die platen exponentieel zwaarder te worden. Platen van 1m zijn goed te handelen in je eentje. Een plaat van 1,25 bij 2m heb ik met 2 man gedaan.

Wel een handige tip: vooraf alvast een paar schroeven in de plaat schroeven, dan hoef je dat je niet boven je hoofd te doen. Dan mis je namelijk een hand om het schroefje vast te houden.
Mijn leerpunten voor gipsen zijn: 1) werk met 2 personen, en 2) gebruik een schroefautomaat als het meer dan een paar platen zijn. En, 3) fuck die tilapparaten.

Wij waren met de hand begonnen en kregen toen de kans om het af te maken met een timmerman met schroefautomaat. Toen gingen de vierkante meters heel snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
JBS schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:04:
[...]
Gezien de dikte van 12,5mm ten opzichte van de 9mm niet enkel ~30% zwaarder dan "normale" gipsplaten? Gaat slechts om 1m x 1m44, dus gewicht lijkt dan te overzien?
Het zal je tegenvallen als je dit met een hand boven je hoofd moet houden en met de andere hand een schroef er in probeert te draaien. 30% is veel.

Maar uiteraard, alles kan. Voor een zo'n plaatje zal het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:44
Rukapul schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:30:
[...]

Mijn leerpunten voor gipsen zijn: 1) werk met 2 personen, en 2) gebruik een schroefautomaat als het meer dan een paar platen zijn. En, 3) fuck die tilapparaten.

Wij waren met de hand begonnen en kregen toen de kans om het af te maken met een timmerman met schroefautomaat. Toen gingen de vierkante meters heel snel.
Eens ^

Tevens, als je ergens nog een paar latjes hebt liggen, kan het prettig zijn om even een T-vorm in elkaar te schroeven, ongeveer ter hoogte van de hoogte van je ruimte. Die kun je er dan snel onder schuiven als je de plaat op z'n plek hebt getild, als stempel, dat scheelt een boel boven je hoofd op z'n plek houden. Alleen niet te strak afmeten, want dan krijg je 'm er niet meer tussenuit zonder de plaat te beschadigen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Tjark

DON'T PANIC

[...]. En, 3) fuck die tilapparaten.
Mwa, een knappe 2e handse op marktplaats kopen, 2 weken gebruiken, en dan met een tientje winst weer verkopen op marktplaats :)

*insert signature here

• Jolke
[...]

Denk dat het ook scheelt dat je met een timmerman samenwerkte. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Tjark schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:16:
[...]

Mwa, een knappe 2e handse op marktplaats kopen, 2 weken gebruiken, en dan met een tientje winst weer verkopen op marktplaats :)
Mwah, had zo'n ding van marktplaats gehaald. Die bleek echter niet echt bruikbaar in portrait stand. Maar bovenal werkt zo'n ding gewoon traag in verhouding tot een 2e persoon die een plaat tilt terwijl de ander de eerste paar schroeven erin schroeft. Terwijl die eerste persoon de rest van de schroeven doet, snijdt de tweede alvast de volgende plaat op maat, etc.

Ik vond dat ding zo k*t dat ik 'm niet meer verkocht heb maar bij het oud ijzer op de stort heb geflikkerd.
Jolke schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:20:
[...]

Denk dat het ook scheelt dat je met een timmerman samenwerkte. ;)
Zeker. Maar de kunst van het werken met vakmensen is om ervan te leren ;)

Er zat ook een zeker verschil in de aanpak van het maken van het rachelwerk. Rukapul: precies uitmeten + schroeven. Timmerman: ongeveer schroeven + lange waterpas ertegen + corrigerende ram met de hamer + vastschroeven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:42:
Ik heb de bakstenen uitgeslepen en uitgekapt. Nu moet ik de bouten nog weg zien te krijgen, zodat ik er nieuwe bakstenen in kan zetten, nieuwe gaten kan boren (op licht andere plaatsen), en nieuw RVS draadeind kan plaatsen. Maar die rotdingen zitten nog altijd super vast (goed spul, zo'n chemisch anker :+ ) en ik kan er niet bij met een slijpschijf of metaalzaag. Afwringen met een tang dan maar? Of is er een elegantere manier?

[Afbeelding][Afbeelding]
Het is de Dremel geworden, ik had blijkbaar nog een paar kleine afslijpschijfjes liggen.
Half ingeslepen, paar tikjes met de hamer en weg draadstangen :) Meteen ook maar nieuwe stenen ingezet, ziet er krom uit op de foto maar is (ondanks geen metselervaring) in het echt toch best recht :+ Binnenkort nog opvoegen en hopelijk blijven ze dan goed zitten :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTUca_iSQubJbb7y-uOIPU_XfEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fh15S7sW9lkInuVLB1awiEBd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSQVk_gKFdUSwv0tMjoLW8ekDpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk5KJgCDeYSSlO0gJ0MX3ooh.jpg?f=fotoalbum_large

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Volgende vraag dan maar: ik heb een motor van een hek waar een M8 (of M10? ik weet het niet meer uit het hoofd) bevestigingsbout in afgebroken is. Die heb ik willen uitboren, maar mijn 4mm boortje voor de pilot hole is zodanig weggelopen dat ik compleet uit het midden van de bout ben gegaan. Ik krijg het niet gecorrigeerd, de 4mm flext teveel.

Ik wil vermijden dat het nieuwe gat niet meer overeen komt met de beugel; ik wou eigenlijk gewoon de huidige bout uitboren, en dan simpelweg nieuwe draad tappen voor de volgende maat van bout.

Hoe pak ik dit best aan zodat ik niet verder verloop?

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 23:18
Hebben jullie nog suggesties? Ik wil de spotjes mooi in mijn 15*15 balken maken. Op deze manier wil het wel, maar zit toch nog beetje met het eventuele vocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEmvd5SAIOxTvjQfnlAvZIrkjuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWKPaubBqjItjVQUMzT4PSeL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2C17TBEVlcpxRY6n3G5341dBAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efu6JrCzH1mrQSqyx68HmAtE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoEvx2xlsBuLfREfrBV9UVbRw_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB9SkyJsNntKdh4B6qnfVnGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat dit goed of is het toch echt aan te raden om de (twee) lasklemmen hierin te maken?
De Neopreen 1mm2 kabel met diameter van 6.2mm past net door een gat van 6mm. Diepte van de spot is op 80mm geboord dus er is nog 70mm over, hoe zit het dan met vochtindringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-6Vklzb5_rVP2_s2XYFZVucMUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DOorH696LJuTRKar7UD0RuBg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:10
@Slonzo nog iets groter boren en met linkse tap eruit draaien?
Als het flink geroest is zou ik eerst een dag kruipolie erop spuiten.
Eventueel heet stoken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jolke
Ik begrijp die gelboxen niet: de lasdoos is toch IP65, dat zou al waterdicht moeten zijn.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:00
Jolke schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:13:
Ik begrijp die gelboxen niet: de lasdoos is toch IP65, dat zou al waterdicht moeten zijn.
IPx5 is niet waterdicht, kan slechts tegen sproeiwater met 12,5 l/min.
Zie Wikipedia: IP-code voor meer info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
Dat noem ik ook waterdicht. :)

• Fr33z
een vervolgvraag over mijn afvoer-perikelen:

welke diameter kan ik het beste gebruiken voor een gecombineerde douche en wasmachine aansluiting?

wat ik ga maken is een nieuwe aansluiting op de standleiding, het stukje er direct onder is 40mm (zie fotos van vorige post). ik heb nu een metertje 32mm dat uit de andere ruimte komt waar de wasmachine op zit. het nieuw aan te leggen leidingwerk gaat om maximaal 40cm buis die horizontaal.loopt tussen de douchesifon en de standleiding. hier.komt ook een y-stuk aan voor die wasmachine.

heeft het zin die 40cm uit te voeren in 50mm? en moet ik die 32mm van de wasmachine ook uitbreiden naar 40?

het is natuurlijk meer gedoe.om.dat te doen en.het werkt op zich al ruim 50 jaar met deze diameters. Aangezien bijv. de sifon van een douchebak ook vaak 40mm als uitstroom heeft vroeg ik me bovenstaande af.

edit: uit de Dyka-documentatie weet ik dat zij voorstellen om alles 1 stappie groter te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 21-09-2023 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:57:
[...]
welke diameter kan ik het beste gebruiken voor een gecombineerde douche en wasmachine aansluiting?[...]
het is natuurlijk meer gedoe.om.dat te doen en.het werkt op zich al ruim 50 jaar met deze diameters. [...]
Volgens mij geef je jezelf al antwoord :) Hier is het doucheputje op een bestaande aansluiting voor de wasmachine aangesloten. 32mm dus. Zelfs dat lukt al, al zou ik dat dan weer niet zo snel doen. Dat gaat toch sneller verstopt zitten.

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 23:18
arievz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:33:
[...]
IPx5 is niet waterdicht, kan slechts tegen sproeiwater met 12,5 l/min.
Zie Wikipedia: IP-code voor meer info.
Gaat mij meer over, dat er water over het draad 'inkruipt' en zo in de lasdop terecht komt. Of is dat eigenlijk allemaal zo nihiel dat ik het maar even aan moet zien?

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 15:54
Wij missen wat opbergruimte in de keuken en gezien we een huurwoning hebben waar we eigenlijk niet in mogen/willen boren, ben ik van plan om wat extra opbergplanken te maken.

Dit is de situatie zoals deze nu is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDeh3-6J2DecWLimdoHi7LVvHDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYAqGDpFja1Lgyx9gJOMSFIJ.jpg?f=fotoalbum_large

De kast links en de koelkast rechts zitten op dezelfde hoogte gemonteerd. Omdat we de dus niet mogen/willen boren in de muur, ben ik van plan om een plank bovenop de kast en de koelkast te leggen om dat als steun te laten dienen. Vervolgens wil ik met beugels plateaus maken om planken in te leggen. Het idee wordt dus als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQaY1LOjVzMUlAFcw5Z_JMA8yrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLL7o7LVhXlPTelSoEm1dUuV.jpg?f=fotoalbum_large

De afmetingen zijn als volgt:
- de afmetingen van de te vullen ruimte is 24cm breed, 72cm hoog en 34cm diep
- de breedte van de linkerkast is totaal 120 cm
- de breedte van de koelkast (rechts) is 64 cm

Mijn vragen zijn:
- hoe lang moet de bovenste plank minimaal zijn om als steun te dienen voor de constructie eronder?
- wat voor beugels kan ik hiervoor het beste gebruiken?
- zijn er nog andere oplossingen die ik wellicht een betere oplossing zouden zijn (rekening houdend met het feit dat er niet geboord gaat worden)?

Alvast bedankt voor de reacties!

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 19:07
Lengte van de bovenplank maakt niet veel uit, zolang hij maar 5cm oversteekt is het prima.
Wat ga je in het kastje zetten?
Ik zou gewoon bovenplaat maken, 2 zijplaten en een aantal tussenplaatjes.
Schoeven van boven in de kopse kant van de zijplaten.
En schroeven vanaf dr zijkant in de tussenplaten.
Simpel en snel.
Ga je zware dingen erin zetten, kun je de constructie nog anders maken, maar dat is overdone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

MJ23 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:01:
Wij missen wat opbergruimte in de keuken en gezien we een huurwoning hebben waar we eigenlijk niet in mogen/willen boren, ben ik van plan om wat extra opbergplanken te maken.

Dit is de situatie zoals deze nu is:
[Afbeelding]

De kast links en de koelkast rechts zitten op dezelfde hoogte gemonteerd. Omdat we de dus niet mogen/willen boren in de muur, ben ik van plan om een plank bovenop de kast en de koelkast te leggen om dat als steun te laten dienen. Vervolgens wil ik met beugels plateaus maken om planken in te leggen. Het idee wordt dus als volgt:
[Afbeelding]

De afmetingen zijn als volgt:
- de afmetingen van de te vullen ruimte is 24cm breed, 72cm hoog en 34cm diep
- de breedte van de linkerkast is totaal 120 cm
- de breedte van de koelkast (rechts) is 64 cm

Mijn vragen zijn:
- hoe lang moet de bovenste plank minimaal zijn om als steun te dienen voor de constructie eronder?
- wat voor beugels kan ik hiervoor het beste gebruiken?
- zijn er nog andere oplossingen die ik wellicht een betere oplossing zouden zijn (rekening houdend met het feit dat er niet geboord gaat worden)?

Alvast bedankt voor de reacties!
Je kan het met draadeind doen, zo heb ik ook op een onmogelijk plekje toch nog wat plankjes gemaakt, en je kan eenvoudig nog eens de plankjes op andere hoogte hangen door de moertjes te draaien. Plankje aan bovenkant, 4 draadeinden omlaag, plankjes op moertjes, klaar is papa

Onderstaand een voorbeeld van niet mijn kast maar het idee is hetzelfde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DulubLlSl6xrzwqq16fDKFI94yA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXTCM7m8wy2y9E7C2pQ5N5HT.png?f=fotoalbum_large

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• henkie196
  • Niet online
Plof schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:55:
Gaat mij meer over, dat er water over het draad 'inkruipt' en zo in de lasdop terecht komt. Of is dat eigenlijk allemaal zo nihiel dat ik het maar even aan moet zien?
Komt die balk gewoon buiten te hangen? Ik zou me meer zorgen maken over dat eventueel water op het lampje zelf terecht komt, met voldoende ruimte kun je die lasklem omhoog draaien, zodat de ingangen aan de onderkant zitten. Binnen druppelend water drupt dan van de kabel af en komt niet in de lasklem terecht. Maar wel op je lampje, natuurlijk.

Wellicht kun je een wartel om het gat in het hout kwijt om het goed waterdicht te maken? Anders wat siliconenkit eromheen spuiten.

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 15:54
bonzz.netninja schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:30:
[...]

Je kan het met draadeind doen, zo heb ik ook op een onmogelijk plekje toch nog wat plankjes gemaakt, en je kan eenvoudig nog eens de plankjes op andere hoogte hangen door de moertjes te draaien. Plankje aan bovenkant, 4 draadeinden omlaag, plankjes op moertjes, klaar is papa

Onderstaand een voorbeeld van niet mijn kast maar het idee is hetzelfde
[Afbeelding]
Dat is inderdaad een goede en simpele oplossing. Ik ga hier voor kijken!

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Wat is jullie ervaring en advies om zelf waterleidingen om en aan te leggen in de badkamer? Ik wil het lekker zelf doen, omdat ik het nog nooit heb gedaan, maar denk dat ik het kan. ;)

Ik zie verschillende systemen waar je geen perstang voor nodig hebt. Wat werkt nu lekker, in kosteneffectief en vooral kwalitatief top?

- Uponor RTM
- multifit koppelingen (dit lijken meerdere fabrikanten te hebben. Is dit meer een soort standaard?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
t14wo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:31:
Wat is jullie ervaring en advies om zelf waterleidingen om en aan te leggen in de badkamer? Ik wil het lekker zelf doen, omdat ik het nog nooit heb gedaan, maar denk dat ik het kan. ;)

Ik zie verschillende systemen waar je geen perstang voor nodig hebt. Wat werkt nu lekker, in kosteneffectief en vooral kwalitatief top?

- Uponor RTM
- multifit koppelingen (dit lijken meerdere fabrikanten te hebben. Is dit meer een soort standaard?)
RTM zijn duur. Het werkt op zich prima, maar je moet oppassen met 20mm leidingen want die zijn een andere maat in het RTM systeem. Potentieel kan dat gaan lekken.

Multifit bedoel je die van de gamma? Rommel.

Kijk eens bij heima24.de die hebben zeer betaalbare perskoppelingen(en knelkoppelingen) en tevens een zeer betaalbare perstang die het gewoon goed doet. Hele huis mee gedaan, alles 100% dicht in een keer.

https://www.heima24.de/ro...r-fittings/pressfittings/

Voorbeeld:
https://www.heima24.de/ro...x-20-mm-fuer-mv-rohr.html
€3 per stuk

RTM:
https://www.warmteservice...zRue4OhVBtxMaAkiqEALw_wcB
€11.75 per stuk

Voor een handje vol koppelingen zou je RTM kunnen overwegen(hou alles dan wel bij uponor ivm maatvoering). Worden het er meer dan zou ik gaan persen. Perstang kan je ook vaak gratis lenen bij een warmteservice bijvoorbeeld als je daar de koppelingen koopt.

[edit]
Zo te zien heeft heima tegenwoordig ook RTM achtige koppelingen voor een zeer goede prijs. Maar ook dan weer: bij voorkeur bij zelfde merk blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2023 22:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
Vandaag met de vrouw de woonkamer wezen sauzen. Gelukkig hadden we goede verf van Simonis. Monodek in principe en afneembaar.

Er zijn nog delen die een 2e laag nodig hebben zoals de U bint en wat andere plekken maar het is wel mooi aan het worden. Met name het plafond waar een scheur in zat, door de stucers hersteld en nu gewoon strak.

Lijkt her en der rabbig maar dat zijn schaduwen van de gereedschapskar enz. Irl is het netjes.

M’n vrouw kan qua klussen niet zo veel maar haar verfwerk is echt goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FleXlnEfWW5jnmL5yD4dLmfs7-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdyorr8nj4CVIYQTnUXADIxM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpo08xtGIzLehlnef_S01KzMLt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tM1vlkAjZ2DMIK7pqoMNuYnI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWLQS58SPoY-Azw9lHlac9ObFeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJkpWXEQZymuERg6B655jw8K.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huZbVSobwu4nryuTtuQFEkopnoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDfY2HuY3hFCpUIsBlo0vWo6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSCb9ZKyM_IF9VZcbmEWqB7vNos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmZcuC8aJir8MhwfmxQ5qwfs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door 1nsane op 22-09-2023 00:32 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:00
Plof schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:55:Gaat mij meer over, dat er water over het draad 'inkruipt' en zo in de lasdop terecht komt. Of is dat eigenlijk allemaal zo nihiel dat ik het maar even aan moet zien?
Het hangt er vanaf waar je de lasdoos plaatst. IPx5 is prima voor bovengrondse toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
LED-Maniak schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:39:
[...]

RTM zijn duur. Het werkt op zich prima, maar je moet oppassen met 20mm leidingen want die zijn een andere maat in het RTM systeem. Potentieel kan dat gaan lekken.

Multifit bedoel je die van de gamma? Rommel.

Kijk eens bij heima24.de die hebben zeer betaalbare perskoppelingen(en knelkoppelingen) en tevens een zeer betaalbare perstang die het gewoon goed doet. Hele huis mee gedaan, alles 100% dicht in een keer.

https://www.heima24.de/ro...r-fittings/pressfittings/

Voorbeeld:
https://www.heima24.de/ro...x-20-mm-fuer-mv-rohr.html
€3 per stuk

RTM:
https://www.warmteservice...zRue4OhVBtxMaAkiqEALw_wcB
€11.75 per stuk

Voor een handje vol koppelingen zou je RTM kunnen overwegen(hou alles dan wel bij uponor ivm maatvoering). Worden het er meer dan zou ik gaan persen. Perstang kan je ook vaak gratis lenen bij een warmteservice bijvoorbeeld als je daar de koppelingen koopt.

[edit]
Zo te zien heeft heima tegenwoordig ook RTM achtige koppelingen voor een zeer goede prijs. Maar ook dan weer: bij voorkeur bij zelfde merk blijven.
Ik zie multifit van meerdere fabrikanten? https://www.bouwbestel.nl...multifit-koppelingen.html Dus lijkt mij niet perse Gamma rommel dan toch?

Ik neig wel naar Uponor. Gewoon omdat het een gerenomeerd merk is gebruikt door vele installateurs in persvorm. Ik ga geen perskoppelingen gebruiken. Ik moet namelijk de badkamer in fases doen, zodat we zo lang mogelijk kunnen wassen (eerst douche, daarna bad). En iedere keer een perstang huren/lenen is teveel gedoe.

Of de leidingen nou 100 of 250 euro kosten boeit ook niet zo op een totale verbouwing van 20k. :X

Ik zie je schrijven dat bij Uponor RTM koppelingen dat de 20mm buis andere maatvoering heeft. Anders dan wat? Moet je dus Uponor leiding ook kopen?

Heima24 ziet er interessant uit. Je doelt dan ook deze categorie van insteekfittingen:
https://www-heima24-de.tr...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp
Pagina: 1 ... 333 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/