Separator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:30:
[...]
Even een reactie op een comment uit januari omdat ik deze via de zoekfunctie vond
Wij zijn onderweg naar gasloos en hebben een mooie gashaard (Faber Matrix 3) van vier jaar oud die we graag houden.
Net offerte gehad, ombouwen naar propaan kost incl 2 flessen en een ombouw 2100 Euro. Dan moet ik zelf de gasleiding laten aanleggen en arbeid is op nacalculatie
Flink meer dan verwacht, aangezien ik er bij aankoop van de haard al op gelet heb dat hij ook geschikt is voor propaan. Daar vertellen ze dit dan niet bij...
Ben wel benieuwd hoe je dit zelf gedaan hebt en of je dit als doe het zelfver wel moet willen met gas?
Wij hebben ook een Matrix 3, die kan iig 100% omgebouwd worden. Wij hebben 'm (zonder meerprijs) af-fabriek al als propaanuitvoering besteld, dus ik heb er verder geen ervaring mee opgedaan qua ombouwen. Zonder de offerte te kennen klinkt 2100 euro wel echt als belachelijk veel. Met ombouw bedoel je neem ik aan de ombouwset voor propaan? Want een nieuwe brandwerende ombouw rond de haard zelf maken is idd niet goedkoop.
Qua benodigd materiaal:
ombouwsetje van Faber, 35-45 euro.
omschakelautomaat voor 2 gasflessen, 135 euro
Koperpijp en koppelingen voor het afmonteren, ruim genomen, 50 euro
2 flesjes propaan van ~14kg, heel ruim genomen 100 euro vulling, 100 euro statiegeld (tip: Zoek een lokale gassenhandel ipv de bouwmarkt/pompstation hiervoor, dat kan flink schelen)
Laten we zeggen max. 400 euro aan spullen, dan moet dat toch wel voor fors minder dan 1700 arbeidsloon aangesloten kunnen worden, zelfs als er een uitgebreide beurt bij zit en helemaal als je zelf ook nog de leiding naar buiten mag regelen. De fabrikant rekent zelf met 1,5 uur arbeidsloon voor het ombouwen namelijk (zie hieronder).
Had je deze pagina van Faber al gevonden? Er staat niet meteen een prijs bij, maar mogelijk is het via de fabrikant een stuk goedkoper. Ik zag dat concurrent CalFire het ombouwen voor 299,- voor je doet namelijk. Dat zal dan zonder het leidingwerk, flessen en omschakelautomaat zijn, maar dan nog zit je eerder rond de 5-700 euro als redelijk bedrag denk ik. Ik zou dus even met Faber zelf contact opnemen.
Ik ben zelf niet zo bang voor gas, als je maar weet wat je doet en enige ervaring met loodgieterswerk en toegang tot de juiste spullen (perstang, sniffer) hebt. Anders zou ik het uitbesteden. Wij hebben zelf de PEX leiding met mantel van buiten naar binnen gelegd (dat
moet uit 1 stuk, incl. de mantel) en de rest toen wegens meer-te-doen door de haardenleverancier laten aansluiten, die daarvoor weer een lokale loodgieter inschakelde. Die stond binnen 45min weer buiten, het langste duurde het lektesten. Iedere lokale loodgieter moet in +/- een uurtje het leidingwerk voor je kunnen persen en testen iig als Faber dat stukje werk niet mee wil nemen.
Mocht je toevallig in de buurt van het gooi wonen, DM maar even voor adresjes.
All-electric.