[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 332 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

aljooge schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:17:
[...]

Heb je hier wel een vergunning voor aangevraagd?
nee :$ ik heb wel gelezen over wat vergunningsvrij mag, max oppervlakte etc, maar ben er nooit helemaal wijs uit geworden of ie nou te hoog is of niet. De overkapping mag niet teveel boven de eerste verdiepingsvloer uitkomen, en daar twijfel ik over omdat het moeilijk meten is. :/

maar goed beide buren hebben ook een afdak tegen de erfgrens, zoveel verschil ist nou ookweer niet.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22

thijsco19

KTM 990 SMT

Plof schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:20:
[...]

Qua montage zo:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En voor de rest, met twee man gewoon tillen. Hield niet over, maar kon nét.
Mooi, zoeits wil ik ook graag in m'n tuin.

Wat zijn de afmetingen?
Dat schaduwdoek heb je daar meer info van?
In mijn zoektocht ben ik diverse types tegen gekomen (manieren om het vast te maken / open en dicht te schuiven) maar ben er nog niet over uit wat nou de makkelijkste of beste manier is.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07
Plof schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:20:
[...]

En voor de rest, met twee man gewoon tillen. Hield niet over, maar kon nét.
Als Plof 8000 kilo puin etc. heeft afgevoerd draait hij zijn hand er niet meer voor om om even een balkje op zijn plaats te leggen, de bikkel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Plof schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:53:
Afgelopen drie dagen bezig geweest een prieeltje van 15*15 douglasbalken te maken. Straatwerk er in en schaduwdoek er tussen en ben best blij met het resultaat!

8.000 kg aan puin/stenen/aarde afgevoerd. Er komen nog borders met cortenstaal in en tegen de muur ga ik een houthok maken.

So far so good.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor, en kudo's voor de schuur, zo zie het er hier ook altijd uit, ik voel mij altijd zoon smeerlap als ik op het forum die brandschone werkplaatsen zie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
twain4me schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:12:
[...]

Netjes hoor, en kudo's voor de schuur, zo zie het er hier ook altijd uit, ik voel mij altijd zoon smeerlap als ik op het forum die brandschone werkplaatsen zie :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:06
thijsco19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:30:
[...]

Mooi, zoeits wil ik ook graag in m'n tuin.

Wat zijn de afmetingen?
Dat schaduwdoek heb je daar meer info van?
In mijn zoektocht ben ik diverse types tegen gekomen (manieren om het vast te maken / open en dicht te schuiven) maar ben er nog niet over uit wat nou de makkelijkste of beste manier is.
Dit schaduwdoek is van Nestling, in vorige tuin ook 5 jaar gehad, bevalt perfect. Handig systeempje om open en dicht te schuiven.

https://www.nesling.nl/assortiment/coolfit-harmonicadoek
twain4me schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:12:
[...]

Ach, in een schuur wordt gewerkt. Maar daarna ook wel altijd even de bezem er weer doorheen. Begin je toch sneller weer aan een klusje als alles glad getrokken is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Biscv21ZMU5FGKiYzrtHgA6YWes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jh2N4P09E0tZd2Wquk72WpQz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Plof schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:16:
[...]

Ach, in een schuur wordt gewerkt. Maar daarna ook wel altijd even de bezem er weer doorheen. Begin je toch sneller weer aan een klusje als alles glad getrokken is.[Afbeelding]
met altijd bedoelde ik tijdens het klussen :+ niet letterlijk altijd. Die "bezem" is ook essentieel voor de veiligheid, zaagsel kan erg glad worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
theduke1989 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:37:
Beste Tweakers,

Ik zou graag jullie mening willen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wil beginnen met de achterkant. Heb vorige jaar de drainage nieuw gemaakt. En wil dus nu alles netjes hebben.

Mijn vraag is hoe begin ik?
Ik heb gedacht om
- eerst met een 90kg stamper alles fein te pletten, dus alles gecomprimeerd is.
- Dan grind 10mm of 14mm overal te strooien.
- weer met stamper 90kg alles fijn comprimeren.
- en dan tuintegels op een rij.
- op doe tuin tegels van die steunen die je kan draaien etc.
- met een metaalbalk vastmaken.
- en dan houten balken erop
Dit was mijn plan, is dit te realiseren?
Of zijn er betere mogelijkheden?

Zoals je ziet bij de schuifdeur is de aarde een flink ingezakt. Wil dus op een hoogte komen dat je er makkelijk inkomt.

En hoe sluit ik de randen at?
Als ik het goed begrijp wil je een vlonder maken
Misschien kan je de vraag ook in dit topic zetten
Yaksa in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Is idd een beetje op de rand van klussen en tuin
Maar in dat topic zit een goede tuinman/stratenmaker die vast de juiste info heeft.

Misschien ook handig wat meer info te geven mbt de bodem, is het klei, zand etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

Plof schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:16:
[...]

Dit schaduwdoek is van Nestling, in vorige tuin ook 5 jaar gehad, bevalt perfect. Handig systeempje om open en dicht te schuiven.

https://www.nesling.nl/assortiment/coolfit-harmonicadoek
Die was ik onder andere tegengekomen op het internet. Mooi om te horen dat deze je bevalt.
blijft altijd lastig om dit soort dingen uit te kiezen. Zijn weinig plekken waar je die doeken en systemen in het echt kan beleven en testen.

Klopt het dat de binnenmaat ongeveer 3m x 3m is? Foto lijkt groter maar ik ga er van uit dat het 60x60 tegels zijn?
Die zien er trouwens ook mooi uit, toevallig een linkje ervan?

Altijd makkelijk dit soort forums, ik doe genoeg inspiratie op van al die foto's. :D

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Laatst online: 23:06
thijsco19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:40:
[...]

Die was ik onder andere tegengekomen op het internet. Mooi om te horen dat deze je bevalt.
blijft altijd lastig om dit soort dingen uit te kiezen. Zijn weinig plekken waar je die doeken en systemen in het echt kan beleven en testen.

Klopt het dat de binnenmaat ongeveer 3m x 3m is? Foto lijkt groter maar ik ga er van uit dat het 60x60 tegels zijn?
Die zien er trouwens ook mooi uit, toevallig een linkje ervan?

Altijd makkelijk dit soort forums, ik doe genoeg inspiratie op van al die foto's. :D
Grappig, dat zegt iedereen. Het zijn 50*50 tegels, dus optisch lijkt dat 3.5 meter.

Binnenwerk van het houtwerk is 300*300cm. Het doel zelf is 300*290. Beiden kanten heb je dan nog 5cm speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Robbie T schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:58:
[...]

Aah ja dat klinkt logisch. Ik ga eens speuren en zal mij ongetwijfeld nog melden met een lijstje voor een extra paar ogen.
Inmiddels wat opgemeten en uitgezocht wat ik naar mijn idee nodig heb voor het maken van een overkapping in de achtertuin voor de fietsen. (Zie dit bericht)

De hoek welke ik heb te overbruggen is 2.20m lang en 3.50m breed.Mis ik iets of zou dit voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:39

3_s

@Robbie T Balkdrager heb ik nooit gebruikt, gewoon schuin in de andere balk vijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
3_s schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:32:
@Robbie T Balkdrager heb ik nooit gebruikt, gewoon schuin in de andere balk vijzen.
Voor de volledigheid; je bedoelt hiermee dat ik de dwarsbalk aan de muur bevestig en deze vervolgens half inzaag op de plekken waar een ligger komt? (zodat er een U uit de balk komt) en dit ook doe met de liggers zodat het op die manier in elkaar haakt?

Is er nog een voordeel in het gebruik van onbehandeld Douglas i.p.v. geïmpregneerd hout of andersom?

[ Voor 14% gewijzigd door Robbie T op 12-09-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
aljooge schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:17:
Heb je hier wel een vergunning voor aangevraagd?
Waarom denk je dat hier een vergunning voor nodig zou zijn?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:02
assje schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:53:
[...]

Waarom denk je dat hier een vergunning voor nodig zou zijn?
Het zal wel loslopen, omdat de buren ook iets dergelijks hebben. Vooropgesteld, als ik buurman was zou ik hier geen probleem van maken mooi aangelegd.

Het is alleen een constructie tegen de erfgrens die hoger is dan 2 meter. Je zal maar net een buurman hebben die hier wel bezwaar tegen heeft en je mag alles afbreken.

[ Voor 10% gewijzigd door aljooge op 12-09-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
aljooge schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:11:
Het is alleen een constructie tegen de erfgrens die hoger is dan 2 meter. Je zal maar net een buurman hebben die hier wel bezwaar tegen heeft en je mag alles afbreken.
Die grens van 2 meter us voor erfafscheiding, met een afdak is doorgaans vergunningsvrij veel meer mogelijk;
Een overkapping die binnen een zone van 2,5 meter valt en niet hoger dan 4 meter is mag meestal zonder een vergunning worden geplaatst. Een overkapping die buiten een zone van 2,5 meter valt, mag niet hoger zijn dan 3 meter en de afmeting van 30 vierkante meter niet overschrijden.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 12-09-2023 18:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Robbie T schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:39:
[...]

Voor de volledigheid; je bedoelt hiermee dat ik de dwarsbalk aan de muur bevestig en deze vervolgens half inzaag op de plekken waar een ligger komt? (zodat er een U uit de balk komt) en dit ook doe met de liggers zodat het op die manier in elkaar haakt?

Is er nog een voordeel in het gebruik van onbehandeld Douglas i.p.v. geïmpregneerd hout of andersom?
Ofwel een hoekje uitzagen, zodat hij op de muurbalk rust, ofwel er gewoon tegen houden en dan vastzetten.
Eerste is sterker, maar soms niet nodig.

Geïmpregneerd kan tegen water, onbehandeld niet.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:49

MAZZA

Barbie is er weer!

We hebben op zolder een vliering laten maken. Er hangt een gekoppelde brandmelder aan het plafond daar die nu binnen de vliering valt. Die moet dus verplaatst worden. Kan ik de kabels gewoon verlengen met lasklemmen en installatiedraad (incl signaalkabel) of heeft dat invloed op de werking ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
MAZZA schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:57:
We hebben op zolder een vliering laten maken. Er hangt een gekoppelde brandmelder aan het plafond daar die nu binnen de vliering valt. Die moet dus verplaatst worden. Kan ik de kabels gewoon verlengen met lasklemmen en installatiedraad (incl signaalkabel) of heeft dat invloed op de werking ervan?
Heeft geen invloed. Vaak heb je een rode kabel lopen voor signaal. Die kan je gewoon met een Wago lassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:36:
[...]

Heeft geen invloed. Vaak heb je een rode kabel lopen voor signaal. Die kan je gewoon met een Wago lassen.
Die rode kabel is behandeld zodat hij beter tegen hitte en vuur kan, deze verlengen met Wago lassen doet dit voor dat stuk teniet.

Is natuurlijk wel heel mierenneukerig en voor een woning wellicht minder kritisch qua eisen.

• t14wo
Wolly schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:44:
[...]

Die rode kabel is behandeld zodat hij beter tegen hitte en vuur kan, deze verlengen met Wago lassen doet dit voor dat stuk teniet.

Is natuurlijk wel heel mierenneukerig en voor een woning wellicht minder kritisch qua eisen.
Als de rest van de centraaldoos al is weggefikt heb je daar weinig aan. :+

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:49

MAZZA

Barbie is er weer!

Dank beiden. Mooi klusje voor in de avond of dit weekend zo :)

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Een vraag van iemand die nog nooit ook maar iets zelf heeft gemaakt, maar het wel heel graag wil leren. Ik ben best handig moet ik eerlijk toegeven, maar dat is op basis van een ikea pax kast van 3 bij 2 die ik zelf in elkaar heb gezet. Ik kan heel goed handleidingen lezen en volgen, maar ik heb 0 ervaring in hoe ik iets zelf maak. Ik wil eenvoudig (denk ik) gaan beginnen. Kan iemand mij helpen om de juiste houtsoort en bevestigingsmaterialen te vinden? En zijn er nog andere dingen waar ik niet aan heb gedacht?

In onze hal is er nauwelijks plek voor een schoenenrek (53 x 29 cm). Alle bestaande schoenenrekken zijn te groot, dus wil ik zelf iets maken. Mijn idee is om 2 planken boven elkaar aan de muur te bevestigen. Deze wil ik graag schilderen en beschermen met iets wat tegen vocht kan ivm natte zolen. Bevestigingsmateriaal mag zichtbaar zijn aan de onderkant want de planken komen toch heel laag te hangen. Bijgevoegd een foto van de plek waar ik het wil hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GMl0zn7OJoW1IrmRdv3QedYhq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5kPmUzJPoMUWUdc9gz2d7jp.jpg?f=fotoalbum_large

What do I need? En wat zie ik over het hoofd?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

2 planken en 4 plankdragers en bevestigingsmateriaal geschikt voor het type wand (lijkt gipsplaat?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:56

Boss

+1 Overgewaardeerd

Beekforel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:33:
2 planken en 4 plankdragers en bevestigingsmateriaal geschikt voor het type wand (lijkt gipsplaat?).
Voor de stevigheid zou ik 2 wandjes langs de kant zetten. De bovenste plank kan er bovenop, de onderste plank ertussen. Even goed uitmeten. Stuk vurenhout en bij de bouwmarkt direct op maat laten zagen.
Dan hoef je ook niets in de muur te schroeven.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Boss schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:59:
[...]

Voor de stevigheid zou ik 2 wandjes langs de kant zetten. De bovenste plank kan er bovenop, de onderste plank ertussen. Even goed uitmeten. Stuk vurenhout en bij de bouwmarkt direct op maat laten zagen.
Dan hoef je ook niets in de muur te schroeven.
Oke dus als ik het goed begrijp zou je het meer als een soort tafeltje maken zeg maar? Dat het los van de muur staat. Waarmee bevestig ik die aan elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een vierkant/rechthoek timmeren van meubelpaneel lijkt mij wat makkelijker dan plankdragers, omdat je het weer weg kunt halen zonder dat er gaten achter blijven, en het is mooi dicht aan de zijkant waar de trap loopt.

Gewoon een timmerpaneel of meubelpaneel halen bij de bouwmarkt, eventueel daar meteen op de juiste maten laten zagen, en aan elkaar schroeven met stoelhoeken.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:02
_ferry_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:12:
Een vierkant/rechthoek timmeren van meubelpaneel lijkt mij wat makkelijker dan plankdragers, omdat je het weer weg kunt halen zonder dat er gaten achter blijven, en het is mooi dicht aan de zijkant waar de trap loopt.

Gewoon een timmerpaneel of meubelpaneel halen bij de bouwmarkt, eventueel daar meteen op de juiste maten laten zagen, en aan elkaar schroeven met stoelhoeken.
Helemaal mee eens, een rechthoek is veel netter. Maar ik zou de planken wel aan mekaar bevestigen met deugeltjes en verlijmen in plaats van met stoelhoeken. Bovendien zou ik er een deurtje voor maken, zodat de schoenen helemaal uit het zicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik zou het net zonder deur maken. Dat is sneller en kunnen de schoenen wat ademen.
Je kan ook links en rechts een lat tegen de muur maken en daarop een plankje bevestigen.

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Ik ben van plan op zolder een kleine vliering te maken. Nu is onze zolder opgebouwd met stalen spanten.
Zouden jullie het aandurven om daar een vloer op te leggen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 35% gewijzigd door Eierkoekie op 19-09-2023 09:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:42
Eierkoekie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:16:
Ik ben van plan op zolder een kleine vliering te maken. Nu is onze zolder opgebouwd met stalen spanten.
Zouden jullie het aandurven om daar een vloer op te leggen?

***members only***
Ik zou de balken erop leggen en niet boren in de stalen spanten.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Heeft iemand goeie tips om compleet vastgeroeste keilbouten uit baksteen te krijgen?

Gecontroleerde tikjes met de voorhamer hebben niet geholpen, tenzij het niet anders kan wil ik de bakstenen liever niet helemaal slopen ;) Uitboren is niet evident; de boor loopt vaak weg & verder lijkt het erg lastig te gaan...

• 3_s

3_s

Slonzo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:08:
Heeft iemand goeie tips om compleet vastgeroeste keilbouten uit baksteen te krijgen?

Gecontroleerde tikjes met de voorhamer hebben niet geholpen, tenzij het niet andersk an wil ik de bakstenen liever niet helemaal slopen ;) Uitboren is niet eviden; de boor loopt vaak weg & verder lijkt het erg lastig te gaan...
Verhitten? Of gaat de baksteen dan mee stuk springen?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:08:

Gecontroleerde tikjes met de voorhamer hebben niet geholpen, tenzij het niet andersk an wil ik de bakstenen liever niet helemaal slopen ;) Uitboren is niet eviden; de boor loopt vaak weg & verder lijkt het erg lastig te gaan...
al helemaal verzopen in de kruipolie*?

*echte kruipolie..dus geen WD40 of ander alternatief?

als je de moer loskrijgt dan zou je toch dat mechanisme moeten kunnen lossen met een klats op de kop, kan met het spuitrietje van kruipolie erbij komen?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:35
Plaatje van metaal met een gat in het midden p die bout zetten, dan schroef iets aandraaien. Vervolgens met een breekijzer achter dat stuk metaal en langzaam loswrikken.

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
YouTube: Rectavit Easy Fix: hoe cellenbeton verlijmen?

YouTube: Muur van cellenbetonblokken maken in 7 stappen l GAMMA België

Vraag over celbetonblokken lijmen. Ik word een beetje gestoord van alle opties om celbetonblokken te lijmen. 1 ding was ik wel over uit: een mortelbedje voor de eerst laag op de vloer (dan heb je die irritante kunststofprofielen die gedeeltelijk uitsteken niet).

Maar hoe nu verder? Kunststof profiel alleen aan de zijkant? Of zijn alleen veerankers voldoende? De verticale naden tussen de blokken helemaal niet lijmen zoals ik op verschillende filmpje ziet? Moet er altijd een naad van 1 cm zijn tussen de nieuwe celbetonblokkenmuur en de 'oude' muur? Dat altijd opvullen met ouderwets PUR-schuim? Hoe zit dat dan met stucen, stucwerk op PUR-schuim is een ramp in mijn ervaring...

Blokken zelf verlijmen met of met bv. ouderwets cellenbetonlijm of iets moderns als Rectavit Easy Fix montagelijm? Ik zie overigens dat Rectavit Easy Fix wel in België, maar niet in Nederland bij de Gamma te koop is. Hoe heet de Nederlandse variant ervan? :F |:(

• RobbieB
  • Laatst online: 15-09 11:26
Misschien een erg retorische vraag, maar in hoeverre kan ik er vanuit gaan dat de vergunningscheck op Omgevingsloket.nl betrouwbaar is?

Voor een aanbouw doe ik daar namelijk een check en daaruit blijkt dat er geen vergunning nodig is. Het 'voelt' gek om 60k uit te gaan geven aan een aanbouw en daarbij volledig te vertrouwen op een online keuze formuliertje...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RobbieB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:49:
Misschien een erg retorische vraag, maar in hoeverre kan ik er vanuit gaan dat de vergunningscheck op Omgevingsloket.nl betrouwbaar is?

Voor een aanbouw doe ik daar namelijk een check en daaruit blijkt dat er geen vergunning nodig is. Het 'voelt' gek om 60k uit te gaan geven aan een aanbouw en daarbij volledig te vertrouwen op een online keuze formuliertje...
Volgens mij is dat wel degelijk betrouwbaar mits goed ingevuld, maar de vraag is maar net of jij het formulier dan ook goed ingevuld hebt })

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik wil mijn inpandig balkon dichtmaken

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kK8FYFcm.jpg

maar hoe kan ik het beste aanhelen ? en zorgen dat de pannen gelijk uitkomen ? + de nodige isolatie natuurlijk

Gezien ik een velux balkon-venster erin wil bouwen heb ik een mooie start/stop plek

wil alleen een beetje zorgen dat ik 4 zonnepanelen extra kwijt kan ..(indien mogelijk)

o ik heb wel een beetje idee, ragels folie en isolatie materiaal maar een goeie gids en wat pointers is wel makkelijk

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 14-09-2023 17:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Blaze85 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:00:
YouTube: Rectavit Easy Fix: hoe cellenbeton verlijmen?

YouTube: Muur van cellenbetonblokken maken in 7 stappen l GAMMA België

Vraag over celbetonblokken lijmen. Ik word een beetje gestoord van alle opties om celbetonblokken te lijmen. 1 ding was ik wel over uit: een mortelbedje voor de eerst laag op de vloer (dan heb je die irritante kunststofprofielen die gedeeltelijk uitsteken niet).

Maar hoe nu verder? Kunststof profiel alleen aan de zijkant? Of zijn alleen veerankers voldoende? De verticale naden tussen de blokken helemaal niet lijmen zoals ik op verschillende filmpje ziet? Moet er altijd een naad van 1 cm zijn tussen de nieuwe celbetonblokkenmuur en de 'oude' muur? Dat altijd opvullen met ouderwets PUR-schuim? Hoe zit dat dan met stucen, stucwerk op PUR-schuim is een ramp in mijn ervaring...

Blokken zelf verlijmen met of met bv. ouderwets cellenbetonlijm of iets moderns als Rectavit Easy Fix montagelijm? Ik zie overigens dat Rectavit Easy Fix wel in België, maar niet in Nederland bij de Gamma te koop is. Hoe heet de Nederlandse variant ervan? :F |:(
KISS (keep it simple stupid!)
Ik heb het profiel gekit op de vloer met hightack kit. Dat is handig, omdat je zo een goed stsrtpunt hebt om recht te starten.

Haal fix ‘n finish, dat is blokkenlijm, maar kan je meteen gebruiken om de muur te voorzien van een stuclaagje.

Ik heb niet gerommeld met een lat tegen de muur en een draad spannen. Gewoon goed opletten bij het lijmen en met een lange waterpas zorgen dat je zowel in de breedte als hoogte waterpas lijmt.

Lijm niet meer dan 3 rijen van 40cm hoog op elkaar. Dan wiebelt het niet.

De zijkanten tegen de bestaande muren aan gebruik je veeranker om de rij. Ongeveer een cm of 2 ruimte houden. NIET lijmen tegen de bestaande muren. En ook niet tegen het plafond.

Na afloop bij plafond en muren purren. Die pur wordt gewoon weggestuct. Dit gebeurt ALTIJD bij dit soort muurtjes en ik heb nog nooit gehoord over afbrokkelende stuc.

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
loeberce schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:28:
[...]

Ik zou de balken erop leggen en niet boren in de stalen spanten.
Ja ik vond het ook al wat beangstigend om in de constructie te boren. Maar je denkt dat de stalen spanten wel wat laadkracht kunnen hebben?

Bij een houten spanten had ik waarschijnlijk wat staanders gemaakt in de gang om de vloer te dragen. Maar bij deze stalen spanten leek mij dat niet nodig. Zou in ieder geval veel ruimte en extra werk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En hier zijn een reacties verplaatst naar [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
marit-rk schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:12:
Een vraag van iemand die nog nooit ook maar iets zelf heeft gemaakt, maar het wel heel graag wil leren. Ik ben best handig moet ik eerlijk toegeven, maar dat is op basis van een ikea pax kast van 3 bij 2 die ik zelf in elkaar heb gezet. Ik kan heel goed handleidingen lezen en volgen, maar ik heb 0 ervaring in hoe ik iets zelf maak. Ik wil eenvoudig (denk ik) gaan beginnen. Kan iemand mij helpen om de juiste houtsoort en bevestigingsmaterialen te vinden? En zijn er nog andere dingen waar ik niet aan heb gedacht?

In onze hal is er nauwelijks plek voor een schoenenrek (53 x 29 cm). Alle bestaande schoenenrekken zijn te groot, dus wil ik zelf iets maken. Mijn idee is om 2 planken boven elkaar aan de muur te bevestigen. Deze wil ik graag schilderen en beschermen met iets wat tegen vocht kan ivm natte zolen. Bevestigingsmateriaal mag zichtbaar zijn aan de onderkant want de planken komen toch heel laag te hangen. Bijgevoegd een foto van de plek waar ik het wil hebben.
[Afbeelding]

What do I need? En wat zie ik over het hoofd?
Je kunt voor inspiratie en wat simpele instructies ook zoeken op youtube: https://www.youtube.com/r...uery=DIY+simple+shoe+rack

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
We gaan binnenkort beginnen met een verbouwing van een jaren 50 woning.
De woonkamer/gang bestaat uit een houten ondervloer waarvan de poeren wat verzakt zijn.
We kregen de tip al om de vloer iets op te krikken om deze iets (paar mm) bol te laten staan en dan de ruimte tussen de poer en steunbalken te vullen.
Zodoende komt de vloer weer op spanning te staan en is deze weer stabiel (voor de VVW) en goed tegen het kraken.

Waar zou ik betreffende ruimte het beste mee kunnen opvullen?
Er liggen nu al houten blokken tussen, maar deze zijn al wat ingezakt dus de werking zal verloren zijn.
De inspecteur had het over stenen, maar kunnen dit gewoon klinkers/bakstenen zijn, mits juiste formaat?

Hier wat foto's van de situatie (genomen met een aardappel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYjgAaEruI5-3gmqlRvN70KpaiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUjKEqo3BQVRFOyMUlVDKRxv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxx_QfFWQvdudaevE64b0SDrqy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BcoC5MMLXxQRUaxaqMNNzNq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sadFD8oqJKKC8wqZaBU0gaEuRD8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5NTK9BcWqeMwcNrduDFsCb7.jpg?f=fotoalbum_tile

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
@Flix20 Als er ruimte is en de vloer eruit gaat zou ik er een stalen balk onder leggen.
Kan dat niet dan een stevig houtsoort gebruiken als steun op de poer. Ik zou er wel folie tussen leggen om vocht uit de poer niet in het hout te laten trekken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
habbekrats schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:09:
@Flix20 Als er ruimte is en de vloer eruit gaat zou ik er een stalen balk onder leggen.
Kan dat niet dan een stevig houtsoort gebruiken als steun op de poer. Ik zou er wel folie tussen leggen om vocht uit de poer niet in het hout te laten trekken.
Niet voornemens de vloer eruit te halen eigenlijk.
Zat zelf te denken aan, afhankelijk van de hoogte iets van een stoeptegel.

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 15-09-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Ik wil graag verlichting langs mijn oprit maken. Schakeling en stroom kan via de aansluitende garage. Alleen er ligt een 1,5 meter brede natuurstenen terras tussen die ik niet kan loshalen.
Nu zou ik graag een buis voor de electraleidingen eronder willen boren oid; iemand ervaring of idee hoe dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Japiooo Als er zand onder licht zou ik er een buis door heen slaan, probeer eerst een slagvaste met het gedeelte waar je tikt een houten klosje.

Wil dat niet kun je een metalen pijp proberen.

Als laatste kun je hem met tuinslang een buis erin spuiten, dit geet echter wel een groot gevaar voor verpzakking.

Naar het terras dus eerst een sleuf graven om de buis recht eronder door te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 14:58
@Flix20 Ik weet dat het je vraag niet is, maar waarom niet de complete vloer vervangen door broodjes (als je de kruipruimte wilt behouden) of een flinke laag schuimbeton?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Flix20 Bij mijn broertje zijn er 2 of 3 planken uitgeweest om 2 H balken naar binnen te krijgen.

Deze liggen over de hele lengte dwars onder de houten draagbalken. De H balken zijn met dikke strips aan elkaar gekoppeld. Daarna zijn de poeren met vulplaten verhoogd zodat de balk strak aansluit.

De vloer is nu weer mooi vlak en stevig, bij aankoop kon je een knikker redelijk snel laten rollen.
De balken zijn via een kameraam met wat huur en leen gereedschap onder de vloer beland.

[ Voor 0% gewijzigd door habbekrats op 15-09-2023 15:03 . Reden: Even wat enthousiaste autocorrect woorden aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

vso schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:52:

[Afbeelding]

maar hoe kan ik het beste aanhelen ? en zorgen dat de pannen gelijk uitkomen ? + de nodige isolatie natuurlijk

Gezien ik een velux balkon-venster erin wil bouwen heb ik een mooie start/stop plek

wil alleen een beetje zorgen dat ik 4 zonnepanelen extra kwijt kan ..(indien mogelijk)

o ik heb wel een beetje idee, ragels folie en isolatie materiaal maar een goeie gids en wat pointers is wel makkelijk
Is een dakkapel geen optie? Heb je direct wat extra vierkante meters in huis.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
GermanPivo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:08:
@Flix20 Ik weet dat het je vraag niet is, maar waarom niet de complete vloer vervangen door broodjes (als je de kruipruimte wilt behouden) of een flinke laag schuimbeton?
Wil de kruipruimte nog wel bereikbaar houden dus schuimbeton is geen optie.
Ik heb wel aan de hele vloer vervangen gedacht, maar i.v.m. aanstaande gezinsuitbreiding en de rest van het werk wat nog moet gebeuren ervoor gekozen de snelle slag te maken en de huidige vloer, die verder nog in prima conditie is, te behouden.
habbekrats schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:09:
@Flix20 Bij mijn broertje zijn er 2 of 3 pakken uitgeweest om 2 H balken naar binnen te krijgen.

Deze liggen over de hele lengte dwars onder de houten draagbalken. De H balken zijn met dikke strips aan elkaar gekoppeld. Daarna zijn de poeren met vulplaten verhoogd zodat de balk strak aansluit.

De vloer is nu weer mooi vlak en stevig, bij aankoop kon je een knikker redelijk snel laten rollen.
De balken zijn via een kameraam met wat huur en leen gereedschap onder de vloer beland.
Er liggen al onderslagbalken onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
@habbekrats en @Tjark Bedankt voor de tips, moet zo gaan lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AMDFreak schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:11:
[...]

Is een dakkapel geen optie? Heb je direct wat extra vierkante meters in huis.
niet echt (zie foto van vorige post)

schaduw op PV installatie is niet "winstgevend" o.a de reden dat de schoorsteen korter is gemaakt. scheelt me de opbrengst van 3,5 panneel die schoorsteen (ik wekte toen minder op als iemand met 11 panelen zelfde ligging ) nu 14 panelen

De kraan voor plaatsen dakkapel komt er lastig bij

ik heb de ruimte + balkon niet echt nodig (er is geen uitzicht dat een balkon toegevoegde waarde geeft, tenzij je in de tuin van linker / rechter/overkant buren wilt kijken.)

als ik het dicht maak kan er wellicht nog 2 of 4 PV extra erbij ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Flix20 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:40:
De woonkamer/gang bestaat uit een houten ondervloer waarvan de poeren wat verzakt zijn.
We kregen de tip al om de vloer iets op te krikken om deze iets (paar mm) bol te laten staan en dan de ruimte tussen de poer en steunbalken te vullen.
Zodoende komt de vloer weer op spanning te staan en is deze weer stabiel (voor de VVW) en goed tegen het kraken.

Er liggen nu al houten blokken tussen, maar deze zijn al wat ingezakt dus de werking zal verloren zijn.
De inspecteur had het over stenen, maar kunnen dit gewoon klinkers/bakstenen zijn, mits juiste formaat?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Er zitten nu al wiggen tussen, waarom die niet wat verder aantikken totdat de boel op de gewenste hoogte is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:32
Flix20 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:40:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou er inderdaad gewoon bakstenen onder leggen (gewoon in mortel). Even kijken of je deze in de goede hoogte kunt krijgen.
Aangezien de originele poeren hier ook van zijn (zo te zien, foto’s zijn slecht) lijkt me dit een prima oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Flix20 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:13:
[...]

Niet voornemens de vloer eruit te halen eigenlijk.
Zat zelf te denken aan, afhankelijk van de hoogte iets van een stoeptegel.
Stoeptegel of een stuk hardhout.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• arievz
  • Registratie: November 2022
RobbieB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:49:Voor een aanbouw doe ik daar namelijk een check en daaruit blijkt dat er geen vergunning nodig is.
Om de bureaucratie wat te verminderen is ooit besloten dat aanbouwen (binnen bepaalde maten) vergunningsvrij is.
Uitbouwen is dat meestal niet, omdat daar veelal de draagconstructie van het bestaande pand wordt aangepast (muurdoorbraak).

• RobbieB
  • Laatst online: 15-09 11:26
arievz schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:14:
[...]
Om de bureaucratie wat te verminderen is ooit besloten dat aanbouwen (binnen bepaalde maten) vergunningsvrij is.
Uitbouwen is dat meestal niet, omdat daar veelal de draagconstructie van het bestaande pand wordt aangepast (muurdoorbraak).
Interessante keuze, want bij mijn aanbouw moet de draagconstructie ook aangepast worden lol.

Maar goed, ben er gister achtergekomen dat de door de vorige bewoners getekende aanbouw niet voldoet aan het bestemmingsplan. Daarbij moet je bij vrijstaande woningen minimaal 2 meter van de zijkant van de erfgrens blijven en dat is bij de tekeningen maar 1,25. Er is een uitzondering dat het aan 1 kant niet hoeft en tegen de erfgrens mag, maar daar zit al een aanbouw.

Dus dat wordt met de architect terug naar de tekentafel helaas. Alhoewel het opschuiven van een muurtje en verkleinen van de kozijnen vast niet heel veel extra berekeningen op zal leveren.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:47
Bij het slopen van de badkamer iets te enthousiast met de aanvoerleiding van de radiatoren geweest. Gevolg dat ik een koppeling in de vloer moet (perskoppeling dus). Hoe ga ik van deze metalen buis (binnendiameter 12.8mm, buitendiameter van 17) naar een uponor 16mm buis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv1eNx9U2flhhGALt4dAlUb62QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgQAzyGGsrgz5mDz1YeKdvwf.jpg?f=fotoalbum_large

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28

Asteroid9

General Failure

3/8 dikwandig stalen buis denk ik. Draad op tappen of een geschikte overgangs koppeling vinden, ervaringen zijn verdeeld.

Ik vind tappen wel prima mits je er wat ruimte voor hebt, tapsets zijn voor weinig te huur.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• twain4me

twain4me

RobbieB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:49:

dan lees je toch de wet die de basis is van het formuliertje ;)

https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen

• twain4me

twain4me

RobbieB schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:32:
[...]

Interessante keuze, want bij mijn aanbouw moet de draagconstructie ook aangepast worden lol.

Maar goed, ben er gister achtergekomen dat de door de vorige bewoners getekende aanbouw niet voldoet aan het bestemmingsplan. Daarbij moet je bij vrijstaande woningen minimaal 2 meter van de zijkant van de erfgrens blijven en dat is bij de tekeningen maar 1,25. Er is een uitzondering dat het aan 1 kant niet hoeft en tegen de erfgrens mag, maar daar zit al een aanbouw.

Dus dat wordt met de architect terug naar de tekentafel helaas. Alhoewel het opschuiven van een muurtje en verkleinen van de kozijnen vast niet heel veel extra berekeningen op zal leveren.
zowel uitbouwen als aanbouwen kunnen vergunninsvrij zijn en dan is de muurdoorbraak tbv die aan of uitbouw dat ook.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
vso schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:52:
Als je enkel het doet om extra zonnepanelen kwijt te kunnen, zou ik gewoon een frame maken waar ze op kunnen en dit over het gat leggen.

Weet niet of een inpandig balkon extra waarde voor je woning is of dat dichtmaken meerwaarde oplevert. Maar het goedkoopste is alles zo laten en alleen de panelen toevoegen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

chrisborst schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:06:
[...]

Als je enkel het doet om extra zonnepanelen kwijt te kunnen, zou ik gewoon een frame maken waar ze op kunnen en dit over het gat leggen.

Weet niet of een inpandig balkon extra waarde voor je woning is of dat dichtmaken meerwaarde oplevert. Maar het goedkoopste is alles zo laten en alleen de panelen toevoegen.
De pv is meer als bonus

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben een slaapkamer aan het opknappen. De wanden zijn schuin (of is het dan plafond? :+) tot in de nok. Deels gips, rest ga ik ook afwerken met gips. Wat er nu op zit is RK gips gesausd. Op zich prima maar we willen de naden laten verdwijnen.

Stucen / afsmeren dus. Wil het zelf proberen, alles is te leren toch? Op zich is de de boel wel vlak op de ronde kanten na dus ik denk dat er maar een dun laagje stuc op hoeft? Ik lees dat het vaak +5 mm is wat opgezet wordt, dat lijkt mij best veel en ook lastiger om strak te krijgen voor een beginner. Vergis ik mij daarin of kan het prima met een dun laagje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Beekforel schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:27:
Ik ben een slaapkamer aan het opknappen. De wanden zijn schuin (of is het dan plafond? :+) tot in de nok. Deels gips, rest ga ik ook afwerken met gips. Wat er nu op zit is RK gips gesausd. Op zich prima maar we willen de naden laten verdwijnen.

Stucen / afsmeren dus. Wil het zelf proberen, alles is te leren toch? Op zich is de de boel wel vlak op de ronde kanten na dus ik denk dat er maar een dun laagje stuc op hoeft? Ik lees dat het vaak +5 mm is wat opgezet wordt, dat lijkt mij best veel en ook lastiger om strak te krijgen voor een beginner. Vergis ik mij daarin of kan het prima met een dun laagje?
Als je alleen de naden smeert ben je toch vlak? Hoef je niet je hele plafond voor te doen, en is veel sneller geregeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Koekstra schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:34:
[...]

Als je alleen de naden smeert ben je toch vlak? Hoef je niet je hele plafond voor te doen, en is veel sneller geregeld!
Ja, dat denk ik wel. Dan ga ik dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Koekstra schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:34:
[...]

RK ga je nooit mooi krijgen als je alleen de naden dichtsmeert. Daarvoor is AK bedacht, omdat je daar een groter oppervlak (breder deel) hebt wat je dan dichtsmeert. RK ga je gewoon alles nog op zien als je enkel naden dichtsmeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

t14wo schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:00:
[...]

RK ga je nooit mooi krijgen als je alleen de naden dichtsmeert. Daarvoor is AK bedacht, omdat je daar een groter oppervlak (breder deel) hebt wat je dan dichtsmeert. RK ga je gewoon alles nog op zien als je enkel naden dichtsmeert.
Dat is dus ook mijn vermoeden. Maar trek ik het strak als ik ~1 mm stuc toepas? Of wil dat niet en moet je altijd dikker smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb de badkamer gestript en o.a. ook oude gipsplaten verwijderd.
Ik wil dit nu gaan isoleren en dan weer groene gipsplaten er tegenaan.
Nu vroeg medeforumlid @D_Jeff of ik nog iets ging doen met het hout vanwege vocht.

Zou het verstandig zijn om de balken in de houtmenie te zetten?
En het dakbeschot ook?
Of zou dit laatste beter nog enigszins ademend moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueDTBFlUCFzDUz-nspyCMqU8I_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0OAXTrO4v2DbTB3DWYZoU4V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:09
Zo wou vandaag zondag de kelder, tegels verleggen. Omdat eindelijk de luchtwarmtepomp er komt (Buderus). De sanitair bedrijf wilt dit nu plaatsen. Ik wou het iets later. Voorheen zat hier een ketel op dieselolie.

Maar bij de voorbereiding voor de grond. Toch t hen een tegenslag aangelopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYL3QfEYy087lTKwkYIgIUVaVhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8tL5KojqAnNW2LNt2W3HA0P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmZpNz49m0VOzws1SKKzORS0Sq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaunaGZ3p4PGMCIsci02nxlE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJvEo7kzE9qgRZ_uVZVOzaQquNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVNL8FxZKsH6Zrg8IL17OWFq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8q0n6NJB6Zkg0rPcgvuuUMyE78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQPaTm1gVJQL8OG9l5BlYMHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e66_aWIxqlg8KkZGmnRR5VpJNGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9pFAVUdZOUnGQIDb50TV7gH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipNH560Xh2x_ftVtDyuJp9FOZTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7QDxSHBKhnTil5JadgiFGbt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had voordat ik de Grundierung erop gooide. Al de bovenste laag zoveel mogelijk weggehaald. Bij het rollen van de Grundierung kwamen er nieuwe schilfers. Moet dit dus nog een keer doen.

Echt tijd rovend.

Als ik nu een huis zie, en deze nog op dieselolie wordt verwarmd. Direct 50k eraf. Wat een tering zooi is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Rzaan schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:43:
Nu vroeg medeforumlid @D_Jeff of ik nog iets ging doen met het hout vanwege vocht.

En het dakbeschot ook?

[Afbeelding]
Volgens mij moet je zo'n dak bij voorkeur aan de buitenkant isoleren, net als een houten plat dak. Betwijfel alleen of dat in dit geval nog een beetje redelijk mogelijk is...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:38

En het dakbeschot ook?

[Afbeelding]
Bij mij zat er damp doorlatende folie tussen de pannen en het houten dak. Daarom heb ik er PIR strak tegenaan geplakt tot aan de gordingen. Daarna alles zeer goed afgeplakt met aluminium tape(incl. gordingen) en daarna groene gipsplaten er tegenaan.
Beekforel schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:54:
[...]

Dat is dus ook mijn vermoeden. Maar trek ik het strak als ik ~1 mm stuc toepas? Of wil dat niet en moet je altijd dikker smeren?
Een a twee millimeter fix en finish heb ik gedaan na aftapen met papierband en het is strak. Was voor plafond geen andere optie. 12.5mm is toch ff wat lastiger dan 9.5mm met plaatsen in je eentje.

Ronde kanten wil je wel echt aftapen trouwens. Ik heb in de badkamer alleen met uniflot gedaan, zonder tape en op zich zie je daar ook geen scheuren(volgens de verpakking mag het), maar toch vertrouw ik dat niet op lange termijn.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 17-09-2023 14:02 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:28

En het dakbeschot ook?

[Afbeelding]
Volgens mij gebruik je menie vooral als je balken in cement / stenen muur legt, niet om het waterdicht te maken. Daarvoor zou je geïmpregneerd hout moeten aanschaffen.

Denk dat @D_Jeff meer hint op een (dampdicht) folie voor gebruik in klasse 4 omgevingen (natte ruimtes/sauna/zwembad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 21:53
Mijn achterliggende gedachte is dat een badkamer bijna altijd warm & vochtig is en dat daardoor schimmel makkelijk een kans krijgt om te hechten aan het (onbehandelde) hout.

Als je 1 a 2 jaar na de complete verbouwing alsnog een anti-schimmelbehandeling moet gaan uitvoeren, is dat minder grappig/tof.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

LED-Maniak schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:59:
[...]

Bij mij zat er damp doorlatende folie tussen de pannen en het houten dak. Daarom heb ik er PIR strak tegenaan geplakt tot aan de gordingen. Daarna alles zeer goed afgeplakt met aluminium tape(incl. gordingen) en daarna groene gipsplaten er tegenaan.

[...]

Een a twee millimeter fix en finish heb ik gedaan na aftapen met papierband en het is strak. Was voor plafond geen andere optie. 12.5mm is toch ff wat lastiger dan 9.5mm met plaatsen in je eentje.

Ronde kanten wil je wel echt aftapen trouwens. Ik heb in de badkamer alleen met uniflot gedaan, zonder tape en op zich zie je daar ook geen scheuren(volgens de verpakking mag het), maar toch vertrouw ik dat niet op lange termijn.
Hm, hoe bedoel je dat met aftapen? Eerst tapen en dan smeren? Dan krijg je de naar toch niet mooi vol?

[edit[Stucmortel aanbrengen, tape in de natte mortel en strak trekken begrijp ik.

Een plafond alleen met 12,5 mm kan prima als je plek hebt voor een gipsplatenlift trouwens. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 17-09-2023 15:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04
Ik ben alweer eventjes stil geweest hier, dat was vooral doordat de stucadoors bezig waren en ik me moest beperken tot zaken die daar niet mee zouden dwarsliggen.

Ik ben echt heel blij met het eindresultaat. Supergoede prijs betaald, minder dan de helft van een andere offerte en bowlingbaan glad. De andere stucadoor durfde ook niet het originele plafond aan waar door een hele oude lekkage schade aan was want riet, deze Tsjechen zeiden: geen probleem, doen we vaker en ze hebben het keurig hersteld, kan niet anders zeggen, ze hadden een of ander goedje wat ze gebruikten om de omliggende pleister te fixeren.

Ook aan de achtergevel hebben ze nog eea gedaan waar wat stukken steen weg waren.

Maargoed nog zat te doen zoals de vloerverwarming boven leggen waar ik inmiddels de ondervloer wel klaar heb :)

Voor de oplettende kijker, er is inderdaad een stuk in de keuken niet gestuct, daar komt ook nog gehard glas tegenaan wat al besteld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIcIgwEoZOQVj5rwLL45nPw5V_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REmE5YcOkwSeBMSTRe60jrNg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Flj1dwE8JVjN_VN_jg4AqlpLsk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upUixbeEsfbqgFaA5W1MwmvG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQq86m7_9PJyTzossNn-sadFQPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usK8AOexJPtMebNqy7cyhcv1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybl8AWonQHst4iAwL0HnSIXYT6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59udLvhW9RqJlVveZZsq7qLt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hxt30lSfgcHI0TbyrD2--SQFLKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDjGA1dexni8wiaNz5EZ9Kg8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOq0A9he4B5pe-j31yqPqQcA5-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWaaeSEn2DtEwmyC6iE3ofHJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVIuWFlj3WtDmuitWKrmzR30c7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvJ87xKtRWqd5FZSiaSGRNhP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hdjRyfUsP65jso5MyG6-d8BLiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaMm3JDuGrOJoZa2DHZW4dpy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-YUcv3cO9oSyfi-je-DPyRz7-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc8WM9luYi1B2cZQ2cvkVCo6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6jotjEOPz7-he8NS7wn110sGCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBqSFJWyG5P3fY6Hl3HKsR2Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idwF_Amy8rOFWk97xP7tpR5GmuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaMNqkOyNRiM1Lx6JcxJ1z9U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKtiTrmZy6NiXHpQE5esOMzLWW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3WiyerROdGgN9wU70GUBs5T.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KScntdlGg-kCg5fg5Nrolz1kItI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/to3IrnS5AVdqqMocp4WarBE3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auZWgnE253dqi8SvR0zryJTlc_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUBSKRWDoafggVRv0qXsI5cq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STiJSIWH-FuSeiXzTk_uJcEe4RQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BngyzACYEHwArWTzpBXaQtEW.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:32:
[...]

Volgens mij moet je zo'n dak bij voorkeur aan de buitenkant isoleren, net als een houten plat dak. Betwijfel alleen of dat in dit geval nog een beetje redelijk mogelijk is...
Nee, dat lukt niet.
Ik ga het sowieso isoleren. Met PIR of wol, en folie.
Maar de vraag is dus of ik ook het hout zou moeten behandelen.
Als het goed is (als...) dan komt er geen vocht door de groene gipsplaten en de folie heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mvd1981 schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:02:
[...]

Volgens mij gebruik je menie vooral als je balken in cement / stenen muur legt, niet om het waterdicht te maken. Daarvoor zou je geïmpregneerd hout moeten aanschaffen.
Maar waarom wordt die menie gebruikt als je balken in cement legt?
Dat is toch ook omdat de menie het hout beschermt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Daiov97 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:52:
Bij het slopen van de badkamer iets te enthousiast met de aanvoerleiding van de radiatoren geweest. Gevolg dat ik een koppeling in de vloer moet (perskoppeling dus). Hoe ga ik van deze metalen buis (binnendiameter 12.8mm, buitendiameter van 17) naar een uponor 16mm buis?

[Afbeelding]
buisje schoonmaken eromheen)

https://www.gamma.nl/asso...uis-1-2-2-stuks/p/B204950 maar dan voor 3/4

Je vervangt de knelkoppeling onderdeel wat erop lijkt naar die van de link en go

werkte voor mijn dikwandige naar knelkoppeling radiator verwijdering in elk geval

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rzaan schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:20:
[...]

Nee, dat lukt niet.
Ik ga het sowieso isoleren. Met PIR of wol, en folie.
Maar de vraag is dus of ik ook het hout zou moeten behandelen.
Als het goed is (als...) dan komt er geen vocht door de groene gipsplaten en de folie heen.
hout moet wel ademen dus dampdichte folie / constructie is niet aan te bevelen ..dat is volgensmij de blauw (buiten) folie die je in bouwmarkten kan halen

Kijk even hoe ze dakkappelen (ook van hout) isoleren

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:28
Rzaan schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:22:
[...]

Maar waarom wordt die menie gebruikt als je balken in cement legt?
Dat is toch ook omdat de menie het hout beschermt?
Om rotting te voorkomen. Zie ook: https://www.joostdevree.nl/shtmls/menie.shtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09
vso schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:29:
[...]

hout moet wel ademen dus dampdichte folie / constructie is niet aan te bevelen ..dat is volgensmij de blauw (buiten) folie die je in bouwmarkten kan halen

Kijk even hoe ze dakkappelen (ook van hout) isoleren
Blauw is niet dampdicht. Blauw (of soms zwart) is doorgaans voor de koude zijde en dampopen. Rood is voor de warme zeide en dampdicht.
Overigens vaak ook dat je de merk aan de kant waar je staat moet kunnen zien. Dus rood aan de binnenkant en bij blauw merk aan de buitenkant, al zou ik wel altijd de bijgeleverde instructies even lezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 17-09-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maar zou dit dan niet kunnen werken voor 'vrijliggend' hout in een vochtige omgeving.
Dus hout dat niet direct in contact staat met de muur of beton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Een klusje gedaan waar ik echt weinig zin in had maar toch moest.

Ik had een deel van de ondervloer boven eruit gehaald en vervangen door underlayment.

Lullige is alleen dat het underlayment 18mm is en de rest van de ondervloer 20 a 21mm…

Dan krijg je lelijk hoogteverschil dus kwam schoonvader op het lumineuze idee om 3mm dik kurk te bestellen.

Het resultaat is ok, maar wat een waardeloos spul om te verwerken, onhandzaam, wil scheuren als je er naar kijkt en dan de lijm, dat stinkt naar kattenbakzeik van 1,5 week oud. Maargoed het doel is bereikt, alles egaal. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9T-tfy8bqq9b3Osj1Aesrq7sMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UASoR1ogC1UFnF47pKbUoigQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXPWwVoGU5eXL63TeVPkjVIp-k8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLleK7ogMDKt2OdmLYcn2kyW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQIytKIHUZZn9-Kp04_uf59o6pw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wEKdxhP35q3uJor06twHTVr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_GCEWiuGLut503CXksIF39hmQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlXRYwV22ZegP4YduRNZbHeW.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 17-09-2023 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

3_s schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:30:
Verhitten? Of gaat de baksteen dan mee stuk springen?
Fraggert schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:31:
al helemaal verzopen in de kruipolie*?
vincent_1971 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:51:
Plaatje van metaal met een gat in het midden p die bout zetten, dan schroef iets aandraaien. Vervolgens met een breekijzer achter dat stuk metaal en langzaam loswrikken.
Bedankt voor de suggesties allemaal. Ik heb nog geprobeerd met meer kruipolie + verhitten, maar er kwam nog steeds geen beweging in. Na nog eens heel goed te kijken, blijkt dat er eigenlijk maar 1 keilbout gebruikt geweest is, en daarnaast 4 chemische ankers. Dus dat verklaart waarom ik slechts 1 bout los kreeg _O- :+

Ik heb de bakstenen uitgeslepen en uitgekapt. Nu moet ik de bouten nog weg zien te krijgen, zodat ik er nieuwe bakstenen in kan zetten, nieuwe gaten kan boren (op licht andere plaatsen), en nieuw RVS draadeind kan plaatsen. Maar die rotdingen zitten nog altijd super vast (goed spul, zo'n chemisch anker :+ ) en ik kan er niet bij met een slijpschijf of metaalzaag. Afwringen met een tang dan maar? Of is er een elegantere manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2NN12NPMIs5qqXfAU-djfIV61k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcJ0R5vmec7cCve1i0rlW7OE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfJYlxGWV6cyuf3gE0ZgPxH0Y8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IU71EBkqTAWIBlLIWZHS8tWH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje, de plinten onder de keuken zijn rabbig en ga ik vernieuwen. Nu zitten de huidige plinten heel vernuftig vast aan de metalen poten onder de kasten. Met deze magneetjes, werkt top. Echter, ik heb er wat meer nodig maar ik kan nergens dit soort “rechte” magneten vinden.

Waar ik ook zoek, ze staan allemaal onder 90 graden ten opzichte van de schroefgaten.

Iemand een idee waar ik dit kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GULz45LsMM_v9dRpwtF2Mh2VsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bV3onU5G1VtSKI83jgQVgSA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Slonzo schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:42:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor de suggesties allemaal. Ik heb nog geprobeerd met meer kruipolie + verhitten, maar er kwam nog steeds geen beweging in. Na nog eens heel goed te kijken, blijkt dat er eigenlijk maar 1 keilbout gebruikt geweest is, en daarnaast 4 chemische ankers. Dus dat verklaart waarom ik slechts 1 bout los kreeg _O- :+

Ik heb de bakstenen uitgeslepen en uitgekapt. Nu moet ik de bouten nog weg zien te krijgen, zodat ik er nieuwe bakstenen in kan zetten, nieuwe gaten kan boren (op licht andere plaatsen), en nieuw RVS draadeind kan plaatsen. Maar die rotdingen zitten nog altijd super vast (goed spul, zo'n chemisch anker :+ ) en ik kan er niet bij met een slijpschijf of metaalzaag. Afwringen met een tang dan maar? Of is er een elegantere manier?

[Afbeelding][Afbeelding]
Met een dremel?

Maar waarom heb je ze in de eerste plaats niet gewoon afgesneden en het afgewerkt ipv de muur slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

1nsane schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:50:
Met een dremel?

Maar waarom heb je ze in de eerste plaats niet gewoon afgesneden en het afgewerkt ipv de muur slopen?
Hmmm dat is nog een idee, dan komt dat onding nog eens van pas :+

Om 1 of andere vage reden is er 1 keilbout gebruikt ipv een chemisch anker. Die bout is dynamisch belast geweest en heeft zichzelf over tijd losgewerkt in de baksteen. De keilbout heeft zodoende binnenin de boel helemaal vergruizeld & een prachtige holle ruimte gemaakt, je kan het nog een beetje zien op de foto, rechtsboven achterin :)
Ik wil een goede herstelling doen, had geen zin om het er maar op te wagen en volgend jaar te mogen herbeginnen. Dus dat stuk moest er sowieso uit. Dan kon die 2de steen er nog wel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

misschien kom je er wel bij met een kleine ijzerzaag?

[ Voor 31% gewijzigd door mrc4nl op 18-09-2023 00:30 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Maar die rotdingen zitten nog altijd super vast (goed spul, zo'n chemisch anker :+ ) en ik kan er niet bij met een slijpschijf of metaalzaag. Afwringen met een tang dan maar? Of is er een elegantere manier?
Multitool of reciprozaag......

een Dremel zou kunnen zoals @1nsane voorstelt, ik heb zo'n ding en vind die meer geschikt voor echt kleinere klussen....ik weet ook niet of er een geschikt zaagblad o.i.d. voor zo'n dik stuk draadeind.

Hoe dan ook..al zaag/slijp/dremel je hem een klein stukje in en er verder echt niet bij komt met je gereedschap, als je dan kunt buigen ben je al een stuk verder....... gewoon vaak genoeg heen en weer en met wat mazzel treed er metaalmoeheid op en breekt íe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]
Met multitool is wellicht het makkelijkst en kom je het verste mee. Anders een rechte slijper (niet een haakse, zoals normaal, zeg maar dremel, maar dan met 500 W ipv 100 W vermogen) met een vrij klein slijpschijfje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:00:
[...]

Met multitool is wellicht het makkelijkst en kom je het verste mee. Anders een rechte slijper (niet een haakse, zoals normaal, zeg maar dremel, maar dan met 500 W ipv 100 W vermogen) met een vrij klein slijpschijfje.
ja, top.....een stiftslijper is nog een zoekterm @Slonzo

misschien kun je zulks ff huren? scheelt weer een uitgave of je moet graag klussen en zo'n ding in je arsenaal willen hebben natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Je hebt ook wel opzetstukken voor een boormachine met een kleine slijpschijf, bedenk ik me nu. Zoiets, bijvoorbeeld. Hoef je geen nieuwe machine te kopen, maar zal een stuk trager gaan dan een rechte slijptol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Dikkere buis erover heen en plooien. Dat ofwel herhalen tot het breekt, ofwel tot het zo schuin staat, dat je kan zagen (met enkel het blad van een ijzerzaag, beetje tape errond als handvat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Breken? Een lange buis overeen schuiven, en dan wrikken. Hoe preciezer de buis past, hoe korter die afbreekt. Ik zou een stalen pijp proberen, anders CV-buis? Heb hier nog een stukje 3/8 liggen :)

edit: Oh haha, zelfde wat hier direct boven wordt gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
theduke1989 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:21:
Zo wou vandaag zondag de kelder, tegels verleggen. Omdat eindelijk de luchtwarmtepomp er komt (Buderus). De sanitair bedrijf wilt dit nu plaatsen. Ik wou het iets later. Voorheen zat hier een ketel op dieselolie.

Maar bij de voorbereiding voor de grond. Toch t hen een tegenslag aangelopen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had voordat ik de Grundierung erop gooide. Al de bovenste laag zoveel mogelijk weggehaald. Bij het rollen van de Grundierung kwamen er nieuwe schilfers. Moet dit dus nog een keer doen.

Echt tijd rovend.

Als ik nu een huis zie, en deze nog op dieselolie wordt verwarmd. Direct 50k eraf. Wat een tering zooi is dat.
Ik heb geen idee waar ik naar zit te kijken of wat het probleem is :) Er stond hier een diesel, de vloer is doordrenkt met diesel, en het probleem is dat je een vieze vloer niet kunt betegelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:09
Zwartoog schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:36:
[...]

Ik heb geen idee waar ik naar zit te kijken of wat het probleem is :) Er stond hier een diesel, de vloer is doordrenkt met diesel, en het probleem is dat je een vieze vloer niet kunt betegelen?
Inderdaad het weghalen van dat doordrekte spul is een sheize werk.

Was ongeveer 3-4 uur daarmee bezig. Denk je nadat je de 3.500L 4 stuk weggehaald hebt je direkt kan doorwerken is het dus niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJBdt_p1wWfPmzlfJMho9y9lVE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odkDAE69ubfH2bFMZFykTNj4.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wel een blunder gemaakt gisteren. Door de voegen nog op frissen lijm weg te halen. Ziet opzich goed uit. Maar hopelijk ook nog recht.

[ Voor 33% gewijzigd door theduke1989 op 18-09-2023 10:20 ]

Pagina: 1 ... 332 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/