Neehoor. Hier smeren ze ook een milimeter met mp75. Hij zweert erbij. Gewoon alles ermee doen. Omdat het zo veelzijdig is.Wachten... schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:57:
[...]
Het probleem is alleen dat mp75 pas vanaf 10mm is. De muurtjes die ik doe hoeft maar echt max 5 mm op
MP75 kán machinaal aangebracht worden. Maar machinaal doen ze sowieso pas als ze meer dan 150 meter moeten doen. Je hebt heel veel verlies bij machinaal spuiten. En ik heb nog nooit een stucadoor géén mp75 zien gebruiken. Ook dus handmatig aanmaken en aanbrengen.Wachten... schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:30:
[...]
Hmm, ja ik zie ook dat MP75 eigenlijk voor machinaal gebruik is.
Maar als je dus een dun laagje (max 5mm) op zou zetten op stucplaten, dan zouden jullie allemaal eerder MP75 aanraden t.o.v. rotband, goldband of fix & finish?.
Ik wordt soms echt niet goed van alle verschillende adviezen die je overal krijgt en dat je dus blijkbaar niet uit kan/ moet gaan van het advies van een fabrikant zelf.
Want zoals gezegd in mijn situatie (handmatig stucen en een laag van maximaal 5mm) staat echt contra op het advies wat bij MP75 staat. (Machinaal en minimaal 10mm)
Ze vertelden me 20 liter op een zak voor handmatig aanbrengen.
Je merkt dat ik ze dlink heb uitgehoord.
sorry, maar er is echt maar 1 reden waarom ze het zoveel mogelijk gebruiken en dat is geld. het is in verhouding lekker goedkoop. Vooral door excessief veel water toe te voegen kan je mp75 dun smeren, maar loop je ook het risico dat de laag minder hard zal worden. een topfinich kan daar weer mee helpen.t14wo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:16:
[...]
Neehoor. Hier smeren ze ook een milimeter met mp75. Hij zweert erbij. Gewoon alles ermee doen. Omdat het zo veelzijdig is.
vroeger had je 2 kampen de oosteuropianen die zo goedkoop mogelijk moesten stucen en de "nederlanders" die dat niet hoefde omdat mensen dachten dat die daadwerkelijk ook beter stucte. toen de laatste partij er achter kwam dat het met mp75 ook kon en ze dus meer winst konden maken zijn ze ook mp75 met de hand gaan stucen. door die verschuiving is trouwens mp75 in verhouding veel duurder geworden maar het verschil in prijs met andere producten is nog steeds heel erg groot.
@Wachten... soms moet je de fabrieks opgave een beetje oprekken maar je kan ook je laag dikte aanpassen je hebt bv hoek profielen van 1-3 mm daar kan je prima mee werken met fix and finisch.
met mp75 gaat het echt niet makkelijker, eerder moeilijker, maargoed het is dus wel goedkoper.
Die laagdiktes moet je ff checken, maar ik zou op basis van gevoel gaan voor MP75 en 5mm aanbrengen. Dat laten drogen, bobbels/oneffenheden bijschuren met een schuurgaasje en dan Fix-Finish erover. Voorstrijken hoeft bij stucplaten niet. Tussendoor zou ik voor de zekerheid wel even doen (Stucprimer van Knauff). Al hoeft dat misschien ook niet, omdat Fix-Finish ook een lijm is. MP75 kan trouwens prima met de hand, volgens mij gebruiken bijna alle stukadoors het en veelal ook met de hand. Ik heb ons gehele huis ermee gedaan, en dat zit er nog prima op na 3 jaar.Wachten... schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:30:
[...]
Maar als je dus een dun laagje (max 5mm) op zou zetten op stucplaten, dan zouden jullie allemaal eerder MP75 aanraden t.o.v. rotband, goldband of fix & finish?.
Ik wordt soms echt niet goed van alle verschillende adviezen die je overal krijgt en dat je dus blijkbaar niet uit kan/ moet gaan van het advies van een fabrikant zelf.
Want zoals gezegd in mijn situatie (handmatig stucen en een laag van maximaal 5mm) staat echt contra op het advies wat bij MP75 staat. (Machinaal en minimaal 10mm)
Mocht je dan nog kleine gaatjes hebben, dan kan je het nog bijwerken met wat Knauff Renoband. Is een soort gewichtsloze pasta, waar je kleine gaatjes mee kunt opvullen. Verkopen ze bij alle bouwmarkten wel.
Rotband = voor dikkere (raap)lagen
Goldband = zou ook kunnen, ook wel eens meegestuct, maar ik zou gewoon voor MP75 gaan.
Er is trouwens ook MP75 Diamant (= veel harder, en stootvaster). Niet mee gewerkt, maar als ik opnieuw ga stucen in bv. de hal, dan ga ik dat wel gebruiken).
Oh ja, en hoekprofielen zoals @twain4me al zei is een goede tip. Als je het helemaal makkelijk wilt maken, kan je ook nog stucgeleiders halen van 5mm ofzo. Gebruik je als geleider door je spaan eroverheen te halen.
[ Voor 7% gewijzigd door webber87 op 07-09-2023 13:55 ]
Dus eigenlijk kan ik beter vanuit binnen het dak openmaken, glaswol verwijderen en vervangen voor PIR?No Hands schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:26:
Wat @twain4me zegt, er is nu ventilatie boven je glaswol. Dan kun jij wel 15cm PIR op je dakbeschot leggen maar dat doet niks als er ventilatie blijft onder je dakbeschot.
Die ventilatie zal dus weg moeten, zonder dat je dakbeschot gaat rotten. Dan is je PIR een topoplossing.
Of vanuit buiten het dakbeschot + glaswol verwijderen en dan PIR+Underlayment plaatsen.
Hier is ook het hele huis met MP75 gedaan door onze stucadoor, met een zeer strak resultaat. Laagdikte verschilt tussen 3 en 10mm schat ik in. Hij laat het aan het einde eerst een beetje indrogen en gebruikt dan een wat verder verdunde mp75-pasta als laatste afwerklaag, die wordt dan echt spiegelglad. Hij heeft rondom de keuken en trappenhuizen ipv daarvan Ardex als laatste afwerklaag gebruikt, dat is wat harder en beter bestand tegen stoten en krassen. MP75 diamant is denk ik vergelijkbaar spul voor dat soort specifieke plekken.
De metalen hoekprofielen heeft ie overal vooraf vast- en rechtgezet met alleen wat stucpasta.
De metalen hoekprofielen heeft ie overal vooraf vast- en rechtgezet met alleen wat stucpasta.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 07-09-2023 14:06 ]
All-electric.
Bovenop je dak zo dik mogelijk PIR, ventilatie en isolatie aan de onderzijde ongedaan maken. Isolatie aan de onderkant kan blijven zitten maar dan wel strak tegen het dakbeschot, zonder ventilatie en afgewerkt met klimaatfolie.sarlo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:03:
[...]
Dus eigenlijk kan ik beter vanuit binnen het dak openmaken, glaswol verwijderen en vervangen voor PIR?
Of vanuit buiten het dakbeschot + glaswol verwijderen en dan PIR+Underlayment plaatsen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Zat laatst nog deze te kijken: YouTube: Mastering the Art of French PlasterJolke schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:30:
[...]
Amen... Het blijft een rare bezigheid: je gooit een flinke hoeveelheid stuc op de muur, haalt er 90% weer vanaf en dit herhaal je. Elke muur in ons huis ziet er beter uit, meer ervaring betekent ook kritischer.
Ik ga over een paar jaar een paar muren gedeeltelijk weer opnieuw stucen... of in ieder geval schuren.
Dat stof kun je opvangen en weer mengen met nieuwe stuc. Dus het kan letterlijk economischer.
Ziet er wat mij betreft uit alsof het wel te doen is, maar vooral enorm tijdrovend als leek. Misschien dat ik het in mijn werkkamer nog eens ga proberen
Amateur stucer hier. Ik heb mijn 2 huizen en mijn garage van boven tot onder gestuct en doe veruit het meeste met MP75. Omdat het goedkoop is en vrij lang te verwerken. Maar als ik dun moet smeren gebruik ik toch liever een product wat daar voor bedoeld is. Er is ook een MP75 variant die vanuit knauf vanaf 2mm mag: MP75 2mm.. Ik heb die jaren geleden wel eens gebruikt (toen die ook niet zo schrikbarend duur was) en dat werkte prima. Maar die wordt zo weinig verkocht dat ik er niet meer eenvoudig aan kon komen toen ik het nog eens wou gebruiken. Bij stukbouw hadden ze wel gyproc finesse, die mag je ook vanaf 2mm smeren. En moet zeggen dat ik daar wel heel tevreden over ben, naast dat je die dus dun mag smeren, is die veel eenvoudiger glad af te werken. Wel ongeveer 2 keer zo duur als MP75, maar omdat je een stuk dunner smeert kan het per meter zelfs goedkoper uitvallen,Wachten... schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:30:
[...]
Echt ineens helemaal glad afwerken als amateur stucer is nog best lastig, maar ik kan wel brander plast kv aanraden om het na het stucen echt glad te krijgen, dat spul hoef je niet aan te maken en is echt eenvoudig te verwerken om de laatste kleine oneffenheden weg te werken. Krijg je een superstrakke muur mee.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Hier heeft de stucadoor alles oldskool met goudband gedaan. Ook spiegelglad en ik ben echt diep onder de indruk hoe hij alles waterpas en strak heeft gemaakt. Dit huis is meer dan 100 jaar oud en het heeft er nooit zo strak bij gestaan. De stukadoor was trouwens 76 en liep zo met een baaltje de steiger op. Deed dit al z’n hele leven.
Helaas geen reacties, wel een kleine update van mijn kant: het vloerenbedrijf had dit nog nooit gezien en degene die kwam kijken was net zo verbaasd als ik. Hij gaf aan dat ze wel eens vering in de smeervloer zien als de ondergrond uit te zachte isolatie bestaat, maar nooit als er direct op beton gesmeerd wordt. De eigenaar heb ik over de telefoon gesproken en gaf ook aan dit niet te eerder gezien te hebben. Ondanks dat hij toch heel wat jaren ervaring heeft.decipherer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:29:
Ik heb een maand geleden een smeervloer laten smeren op mijn betonvloer. De smeervloer ligt los van de betonvloer dmv een dunne folie. Naast een aantal scheurtjes die al vrij snel ontstonden merk ik nu ook dat de vloer schotelt. Dat wil zeggen, de randen krullen op en vertonen als gevolg daarvan doorbuiging als je er op gaat staan en evt wat beweegt. Met name in de hoeken is dit duidelijk aanwezig. Op meerdere hoeken meet ik ruim een halve millimeter beweging in de vloer als ik wat op en neer beweeg. Op sommige hoeken zelfs meer dan 1 millimeter. Met een waterpas gemeten liggen de hoeken 5 a 10mm hoger dan het midden van de vloer, maar dit kan uiteraard ook komen doordat er niet 100% vlak gesmeerd is.
In het midden van de vloer zit een dilatatie waarbij op de hoek de ene kant ruim een millimeter beweegt terwijl de andere kant uiteraard blijft liggen.
De bedoeling was dat er vrijdag getegeld ging worden, maar ik heb de tegelzetter zojuist afgebeld omdat ik dit niet acceptabel vindt. Het bedrijf dat de vloer gesmeerd heeft ga ik uiteraard benaderen maar die zijn voor vandaag gesloten.
Ik ben eigenlijk ook gewoon benieuwd of iemand dit al eens meegemaakt heeft, weet wat de normen hieromtrent zijn, of hier ideeën bij heeft.
Fotootjes voor het idee, er valt weinig uit te halen verder natuurlijk![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De relatie met het bedrijf is verder prima, we zijn het er over eens dat het niet acceptabel is en hij geeft steeds aan dit gewoon netjes op te willen lossen. Hij is bereid de vloer opnieuw te smeren maar is wat huiverig omdat ook hij de oorzaak niet kent.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een nieuwe smeervloer, maar hij heeft wel een punt natuurlijk. Als het nog een keer gebeurt zijn we allebei niet blij..
Er zijn hier vast meer mensen die wel eens een zandcementvloer in huis hebben laten smeren, daar heb een paar vragen aan:
- is er een folie tussen het beton en de smeervloer gebruikt, of is de smeervloer gehecht aan de betonvloer?
- hoe lang zat er tussen het smeren van de vloer en het leggen van de eindafwerking? Tegels mogen tegenwoordig bv al heel snel gelijmd worden.
- is de smeervloer de eerste tijd beschermd tegen uitdrogen door deze bv af te dekken of nat te houden?
Alvast dank
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8_ferry_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:09:
[...]
Trespa kun je inderdaad niet lijmen, het zet onwijs uit (ik zie bij mijn Trespa ook een hoop kromme/uitgedrukte schroeven).
Wat je wel kunt lijmen is Rockpanel.
Hier in de toekomst ook nog het nodige Trespa te vervangen. Ik vind het echt onwijs lelijk, maar qua constructie kan ik zowat niet anders, en het is wel onderhoudsarm.
Vandaar dat er zoveel over geschreven is……
Toch wel dus, weer wat geleerd. Alleen niet zo eenvoudig als rockpanel als ik het zo lees. Vanwege het uitzetten moet de kit de beweging opvangen en dus voldoende dikte hebben. Het gewicht per m2 verschilt ook minder dan ik initieel dacht.D.deJong schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:17:
[...]
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
Vandaar dat er zoveel over geschreven is……
Wij hebben hier overigens boeidelen van Rockpanel en heel onze dakappel is met Rockpanel afgewerkt. Het ziet er echt super straks uit._ferry_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:47:
[...]
Toch wel dus, weer wat geleerd. Alleen niet zo eenvoudig als rockpanel als ik het zo lees. Vanwege het uitzetten moet de kit de beweging opvangen en dus voldoende dikte hebben. Het gewicht per m2 verschilt ook minder dan ik initieel dacht.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ik ben momenteel bezig met het maken van een buitenkeuken. Daar liggen 2 hardhouten multiplex (exterieur) 18mm platen op die als werkblad gaan dienen. Ik ga het geheel afwerken met beton cire en een coating om het geheel waterdicht te maken.
Waar ik nu alleen even tegenaan loop is het uitzagen van een rond gat t.b.v. de Kamado. Volgens mij is de “beste” manier om dit met een bovenfrees en een mal / geleider te doen. Maar ik heb geen bovenfrees en ik ga ‘m voor dit project alleen ook niet halen en/of huren
Optie 2 die ik heb is met een decoupeerzaag, en die heb ik wel. Ik heb een redelijk vaste hand, dus als ik een cirkel teken kan ik daar mooi langsheen zagen. Ik lees alleen wel verhalen dat een zaagje bij dit soort bladen / deze dikte mogelijk scheef gaat weglopen.
Voorop gesteld, het hoeft geen perfecte cirkel te worden en ik hou er al rekening mee dat ik (behoorlijk) wat moet gaan schuren achteraf. Geen probleem allemaal, maar ik wil geen ovaal gat
Is dit te doen met een decoupeerzaag en zijn er nog tips en trucs?
Waar ik nu alleen even tegenaan loop is het uitzagen van een rond gat t.b.v. de Kamado. Volgens mij is de “beste” manier om dit met een bovenfrees en een mal / geleider te doen. Maar ik heb geen bovenfrees en ik ga ‘m voor dit project alleen ook niet halen en/of huren
Optie 2 die ik heb is met een decoupeerzaag, en die heb ik wel. Ik heb een redelijk vaste hand, dus als ik een cirkel teken kan ik daar mooi langsheen zagen. Ik lees alleen wel verhalen dat een zaagje bij dit soort bladen / deze dikte mogelijk scheef gaat weglopen.
Voorop gesteld, het hoeft geen perfecte cirkel te worden en ik hou er al rekening mee dat ik (behoorlijk) wat moet gaan schuren achteraf. Geen probleem allemaal, maar ik wil geen ovaal gat
Ik moet even iets delen, ik ben gewoon trots. :=) Ons rijtjeshuis met bouwjaar 1979 hebben wij zodanig geïsoleerd en aangepast dat wij nu een energielabel A+++ toegekend gekregen hebben. Vind ik wel heel tof. Het was een label B onder het oude systeem (dit was al met isolatie van de vorige eigenaren: HR++ en 7cm glaswol op het dak, maar daar vroeg het oude systeem niet eens naar).
:fill(white):strip_exif()/f/image/3lq0hNwD8Hrv7FxSBihXxBlo.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door ben2513 op 08-09-2023 12:24 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Wat mij wel opviel is dat ze zeggen dat onze energiebehoefte te hoog zou zijn voor een lage-temperatuur warmtepomp, terwijl wij nu al een jaar daarmee verwarmen en erg weinig hebben verbruikt.. goeie COP gehaald, etc. Bovendien ben ik benieuwd hoe het aandeel hernieuwbare energie wordt berekend. Hier is namelijk alles hernieuwbaar
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Als je nog stroom van het net afneemt is het niet volledig hernieuwbaar, zelfs niet als je contact zegt dat ze dat wel zo moeten inkopen.
Die vind ik wel interessant. Helemaal als iedereen dus gaat isoleren zal de vraag naar koeling ook toenemen. De airco units buiten zijn in sommige wijken al de nieuwe satellieten van de vorige eeuw
Ben daarom fan van WKO installaties op buurt-/straatniveau. Al die hitte die afgevoerd moet worden kan ook gewoon de grond in om weer te gebruiken voor verwarming in de winter.Millie-ano schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:46:
[...]
Die vind ik wel interessant. Helemaal als iedereen dus gaat isoleren zal de vraag naar koeling ook toenemen. De airco units buiten zijn in sommige wijken al de nieuwe satellieten van de vorige eeuw
Maar goede installatie en onderhoud (en nu scheld ik een in de kerk als je weet waar ik werk..) is blijkbaar moeilijk. Bouwers die opeens bewoners moeten ondersteunen met hun warmtepompje...
blup
Heb je de isolatie van de vloer en muren zelf gedaan? Dit is nogal een dingetje voor mij waarom ik geen nieuw label wil aanvragen. Ik heb alles zelf ingekocht en geplaatst, maar begreep dat je isolatiewaarde -op papier- dan sterk omlaag gaat als je het zelf doet. Zelfs met bewijs.ben2513 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:06:
Ik moet even iets delen, ik ben gewoon trots. :=) Ons rijtjeshuis met bouwjaar 1979 hebben wij zodanig geïsoleerd en aangepast dat wij nu een energielabel A+++ toegekend gekregen hebben. Vind ik wel heel tof. Het was een label B onder het oude systeem (dit was al met isolatie van de vorige eigenaren: HR++ en 7cm glaswol op het dak, maar daar vroeg het oude systeem niet eens naar).
[Afbeelding]
[small]
Overal zit 10 tot 14cm PIR. De vloer 28cm EPS-100. Alleen nog geen warmtepomp.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 08-09-2023 13:06 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Wel bizar dat je A+++ krijgt ZONDER wtw ventilatie?ben2513 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:06:
[Afbeelding]
Om de luchtkwaliteit in de winter op orde te houden MOET je dus ramen open zetten. Oftewel: enorme koudebruggen. Daarmee doe je gewoon heel veel isolatie teniet. Je zet immers een raam open in een supergoed geïsoleerde muur.

Dacht dat de nieuwe energielabels veel strenger waren.
Kun je verder delen hoe het geheel geïsoleerd is? Ben erg benieuwd!
[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 08-09-2023 13:15 ]
Precies dat laatste idd. Ik ken daar wel de nodige horrorverhalen over. Dan maar een buitenunit in het zicht.Bezulba schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:51:
[...]
Ben daarom fan van WKO installaties op buurt-/straatniveau. Al die hitte die afgevoerd moet worden kan ook gewoon de grond in om weer te gebruiken voor verwarming in de winter.
Maar goede installatie en onderhoud (en nu scheld ik een in de kerk als je weet waar ik werk..) is blijkbaar moeilijk. Bouwers die opeens bewoners moeten ondersteunen met hun warmtepompje...
All-electric.
Hartstikke blij voor je natuurlijk.ben2513 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:06:
Maar ik vind dat je (men) dan wel heel snel in A gaat vallen.
Ik heb een huis uit 80, en alles geisolleerd. Behalve de muren.
Verder WP, WPB en WTW. Dan moet ik ook wel op A +++ uitkomen, denk ik.
Mag ik vragen waarom je dit heb aangevraagd?
Ga je het huis verkopen? Of scheelt het in de hypotheeklasten?
Dat zou toch voldoende moeten zijn, zou je zeggen.LED-Maniak schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:04:
Ik heb alles zelf ingekocht en geplaatst, maar begreep dat je isolatiewaarde -op papier- dan sterk omlaag gaat als je het zelf doet. Zelfs met bewijs.
Waar had je dat gelezen, dat het dan minder zou meetellen?
Hoe gaat de aanvraag voor een energielabel? Komt daar nog iemand kijken of vul je alles zelf in?ben2513 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:06:
[Afbeelding]
De spouwmuur heb ik laten vullen, dak en vloer heb ik zelf geïsoleerd. Was helemaal geen probleem. Ik heb wel van tevoren met een paar adviseurs gesproken en hen gevraagd of ze wat flexibeler zijn (in de zin van: geen standaard-huisje, factuur van niks etc, dus duurt wat langer). Uiteindelijk iemand gevonden die zelf ook heel enthousiast thuis aan het verduurzamen is.LED-Maniak schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:04:
[...]
Heb je de isolatie van de vloer en muren zelf gedaan? Dit is nogal een dingetje voor mij waarom ik geen nieuw label wil aanvragen. Ik heb alles zelf ingekocht en geplaatst, maar begreep dat je isolatiewaarde -op papier- dan sterk omlaag gaat als je het zelf doet. Zelfs met bewijs.
Het problem is doorgaans het volgende: je hebt bewijs nodig van het gebruikte isolatiemateriaal: foto's, als mogelijk factuur, producent en typenummer. Voor elk type isolatiemateriaal zijn er standaardwaardes. Deze waardes zijn veel lager dan wat de producenten aangeven. Wil je het echte Rd/Rc dan moet er een BCRG-verklaring zijn voor de gebruikte isolatie. Als voorbeeld: plaats je bijv. Ursa glaswol 150mm 032 met Rd 4,65 dan heb je een probleem. Ursa heeft hun producten niet laten registreren bij de BCRG. Dat betekent dat de adviseur slechts de algemene waarde voor glaswol (ieder type, dus 040 ofzo) mee kan nemen. Dan zit je opeens veel lager. Bijvoorbeeld in plaats van 4,65 op 3. Je kunt het probleem oplossen door producten te gebruiken die zijn geregristeerd. Ik heb dus extra betaald voor Knauf Naturol alleen omdat deze wél een BCRG verklaring heeft.
Dit wist ik niet toen ik de vloer isoleerde. Dus maar de goedkoopste PIR-platen besteld. 140mm, Rd 6,45. Leuk, dacht ik! Maar nee, wacht, het is Duitse import en heeft geen BCRG registratie. Dan worden de standaardwaardes voor PUR/PIR gebruikt (klik hier) en opeens wordt uit Rd 6,45 + constructie een Rc 3,74..
Maar: omdat ik dus bewijs had voor de glaswol én Knauf Naturol 32 heb gebruikt heeft de adviseur ook gewoon de hele waarde toegekend.
Ik heb overal roosters boven de ramen en op de badkamers (op bg en 1e elk één) 24/7 draaiende ventilatoren, maar inderdaad geen wtw. Verbruik om 110m2 24/7 op 21.5 graden te verwarmen (don't ask...) was niet veel, sinds installatiedatum 11 juli 2022 heeft de wp inclusief 300l boilervat (een douche en een bad per dag) maar 2665 KwH verbruikt. COPs van 4 en hoger, nooit lager geweest, ook niet in december. Dus wij zijn erg tevreden. Met wtw zeker nog beter..t14wo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:14:
[...]
Wel bizar dat je A+++ krijgt ZONDER wtw ventilatie?
Kun je verder delen hoe het geheel geïsoleerd is? Ben erg benieuwd!
Isolatiemaatregelen:
- HR++
- geïsoleerde achterdeur, voordeur uit jaren 70
- spouwmuur gevuld met UF-schuim, Rc 1,69
- begane grond geïsoleerd met PIR, Rd 6,45
- dak geïsoleerd met 15cm 032 glaswol tussen de gordingen, met daarop (ook op de gordingen) nog eens 5cm, Rc van volgens Ubakus
- het 300l vat voor sww staat in een onverwarmde berging buitenhuis, dus nog met 120mm glaswol 32 geïsoleerd, vat had label B en dan dus nog Rd 3,75 bovenop
- full-electric warmtepomp (geen isolatie maar toch..) met lage temp verwarming (min 27 max 35, vloerverwarming in het hele huis in elke kamer)
- alle verwarmingsleidingen (vooral in die onverwarmde berging ;-)) met 25mm piepschuim geïsoleerd
- toen ik het ligbad plaatse heb ik dat ook met steenwol geïsoleerd
- ik vergeet zeker nog iets..
Klinkt stom, want een hoger label levert ook een hogere WOZ op, maar ik wou vooral voor onszelf bewijs dat het de moeite waard was, haha. Maar uiteraard, hypotheekrente gaat van 1,79 omlaag naar 1,74.Rzaan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:37:
[...]
Mag ik vragen waarom je dit heb aangevraagd?
Ga je het huis verkopen? Of scheelt het in de hypotheeklasten?
Er komt iemand langs. Hij is 45 minuten bezig geweest in mijn geval. Maakt foto's van alles en nog wat, checkt de kruipruimte, meet de ramen en deuren, etc etc. Kosten waren EUR 235, best marktconform. Ik wilde niet voor de goedkoopste gaan omdat ik zelf veel heb geklust. Zie boven.Jolke schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:48:
[...]
Hoe gaat de aanvraag voor een energielabel? Komt daar nog iemand kijken of vul je alles zelf in?
Ik kan me trouwens voorstellen dat onze zonnepanelen ons ook veel helpen. Voelt als valsspelen, maar het wordt wel meegewogen..
Ja, rustig met de decoupeerzaag. De Kamado verbergt toch de rand, als die niet helemaal perfect is. Wel een voor een, twee samen gaat te moeilijk gaan, denk ik.Denman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:45:
Ik ben momenteel bezig met het maken van een buitenkeuken. Daar liggen 2 hardhouten multiplex (exterieur) 18mm platen op die als werkblad gaan dienen. Ik ga het geheel afwerken met beton cire en een coating om het geheel waterdicht te maken.
Haha hij zei zelfs dat wij A++++ zouden krijgen als wij het ene raam wat nog enkel glas is voor HR++ of hoger zouden vervangen.t14wo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:14:
[...]
Wel bizar dat je A+++ krijgt ZONDER wtw ventilatie?
:strip_exif()/f/image/Ui5PO6gelgKnRTXG0IshQYpT.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zijn de plafonds in diverse kamers strak gestuct. Nu zijn deze droog genoeg om te gaan schilderen. De muur en plafonds krijgen twee verschillende kleuren. De muren zijn voorheen gedaan met een spachtelpleister, en dus een stuk grover.
Nu vroeg ik me af of het nodig is om in de hoek aansluiting (plafond / muur) een acrylaat kitnaad te zetten? Durf niet te zeggen wat hierin de normale procedure eigenlijk is? Iemand een tip?
Nu vroeg ik me af of het nodig is om in de hoek aansluiting (plafond / muur) een acrylaat kitnaad te zetten? Durf niet te zeggen wat hierin de normale procedure eigenlijk is? Iemand een tip?
Haha ik wil ook die adviseur. (Met alle respect en zeker geen afbreuk aan jouw werk!) maar deze adviseur is niet objectief. Ik heb al heel veel huizen gezien die lager energielabel hebben en veel beter in de maatregelen zitten. Zoals ik zei alleen gebrek aan WTW en gewoon roosters boven je ramen… je zou daarmee niet eens hoger dan een A-label moeten kunnen. Al heb je een meter dik PIR isolatie rondom.ben2513 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:26:
[...]
Haha hij zei zelfs dat wij A++++ zouden krijgen als wij het ene raam wat nog enkel glas is voor HR++ of hoger zouden vervangen.
[Afbeelding]
Maar nogmaals: geen diskwalificatie voor jouw kluswerk en alleen maar lekker dit label, want dit gaat bij verkoop in de toekomst nog eens heel belangrijk zijn!

offtopic:
ik zou dat stuk glas btw direct vervangen. Kost je hooguit 75 euro als je zelf plaatst.
ik zou dat stuk glas btw direct vervangen. Kost je hooguit 75 euro als je zelf plaatst.
[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 08-09-2023 18:34 ]
Heb ik wel gedaan en het ziet er een stuk strakker uit.Kingsolo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:28:
Hier zijn de plafonds in diverse kamers strak gestuct. Nu zijn deze droog genoeg om te gaan schilderen. De muur en plafonds krijgen twee verschillende kleuren. De muren zijn voorheen gedaan met een spachtelpleister, en dus een stuk grover.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De naad dan ook eerst geprimeerd om te voorkomen dat de kit niet blijft zitten op het gips?LED-Maniak schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:50:
[...]
Heb ik wel gedaan en het ziet er een stuk strakker uit.
Dan ga ik mooi geen energie-label aanvragen.ben2513 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:06:
Klinkt stom, want een hoger label levert ook een hogere WOZ op, maar ik wou vooral voor onszelf bewijs dat het de moeite waard was, haha. Maar uiteraard, hypotheekrente gaat van 1,79 omlaag naar 1,74.
WOZ is al hoog genoeg en hypotheek heb ik niet.
Maar als ik ooit mijn huis ga verkopen, wil ik graag de gegevens van jouw adviseur.
Inmiddels wat zitten kijken naar wat installatiehandleidingen, en daar wordt inderdaad gekit aan de buitenkant.twain4me schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:47:
[...]
meestal kit je de cabine juist aan de buitenkant dan kan het water wat in het profiel komt er aan de douchebak kant uit lopen.
Ik ga denk ik nog wel poging wagen om de buitenkant extrra af te kitten. Nieuwe douchecabine+douchebak gaat zo richting de €1000, en daarmee heb je dan niet ineens iets veel beters of mooiers dan de huidige opstelling.
Hoe zijn ze tot die conclusie gekomen? Dat het te hoog zou zijn.ben2513 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:16:
Wat mij wel opviel is dat ze zeggen dat onze energiebehoefte te hoog zou zijn voor een lage-temperatuur warmtepomp, terwijl wij nu al een jaar daarmee verwarmen en erg weinig hebben verbruikt.. goeie COP gehaald, etc. Bovendien ben ik benieuwd hoe het aandeel hernieuwbare energie wordt berekend. Hier is namelijk alles hernieuwbaar
Warmteverlies berekening?
Verbruik vroige periode?
Bij ons ia het juist verteld dat ons verbruik (~700kuub/jaar) 'erg laag' is, en een warmtepomp financieel onrendabel is.
Dat klopt naar mijn berekeningen ook wel, als ze 18k eu voor installatie vragen kom im op ene terugverdientijd van voorbij de 30 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 08-09-2023 21:03 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
dan moet je iegenlijk aan de binnenkant bij de kokers waar nu het water uit lekt een stukje kit weghalen zodat het water daar wel uit het profiel kan.MJV schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:35:
[...]
Inmiddels wat zitten kijken naar wat installatiehandleidingen, en daar wordt inderdaad gekit aan de buitenkant.
Ik ga denk ik nog wel poging wagen om de buitenkant extrra af te kitten. Nieuwe douchecabine+douchebak gaat zo richting de €1000, en daarmee heb je dan niet ineens iets veel beters of mooiers dan de huidige opstelling.
Eerst voorstrijken(klaar maken voor het verven), daarna kitten en daarna verven.Kingsolo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:29:
[...]
De naad dan ook eerst geprimeerd om te voorkomen dat de kit niet blijft zitten op het gips?
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 08-09-2023 21:52 ]
Wij zijn de beneden verdieping aan het renoveren, iemand tips hoe je een sierlijst van gips van het plafond afkrijgt? Zal zelf te denken aan een vloerschraper.. maar zoek nog wat ervaringen
Hier wordt alles gestuct en komt er een platte plint tegenaan. Dus er mag wel iets beschadigen
Hier wordt alles gestuct en komt er een platte plint tegenaan. Dus er mag wel iets beschadigen
Begin eens voorzichtig met een plamuurmes 😉kiefty14 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:56:
Wij zijn de beneden verdieping aan het renoveren, iemand tips hoe je een sierlijst van gips van het plafond afkrijgt? Zal zelf te denken aan een vloerschraper.. maar zoek nog wat ervaringen![]()
Klinkt dan ook wel als een dure quote. Gebaseerd op gebruik van mijn buren van 600 kuub kwam er hier lokaal een met een warmtepomp+buffervat vat van 7k euro(ecodan) en 2k installatiekosten.. Of moet er nog meer in je huis gebeuren?_Apache_ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:02:
[...]
Hoe zijn ze tot die conclusie gekomen? Dat het te hoog zou zijn.
Warmteverlies berekening?
Verbruik vroige periode?
Bij ons ia het juist verteld dat ons verbruik (~700kuub/jaar) 'erg laag' is, en een warmtepomp financieel onrendabel is.
Dat klopt naar mijn berekeningen ook wel, als ze 18k eu voor installatie vragen kom im op ene terugverdientijd van voorbij de 30 jaar.
Sowieso A label met nog een enkel glas raam.ben2513 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:26:
[...]
Haha hij zei zelfs dat wij A++++ zouden krijgen als wij het ene raam wat nog enkel glas is voor HR++ of hoger zouden vervangen.
[Afbeelding]

Waarom niet? Dat ene raam doet echt geen afbreuk aan een anders goed geïsoleerd huis.Jolke schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:45:
[...]
Sowieso A label met nog een enkel glas raam.
Alle ramen staan apart geregistreerd. Ik neem aan dat dit gewoon in een programma of excel sheetje gaat en goed is.
Het nieuwe systeem is juist maatwerk. Bij het oude systeem betekende één enkel glas raam dan ook meteen dat, voor het label, het hele huis geen HR++ heeft.
:strip_exif()/f/image/2GDNQdxDerhWdInacJUkd2He.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was ook zeker niet "mijn adviseur" die voor een goed label heeft gezorgd. De buren van de woningbouw hebben na de recente verbouwing allemaal A labels gekregen, zonder warmtepomp en maar drie zonnepanelen elk, behalve dat hun voordeur ook is geïsoleerd zijn deze huizen veel slechter geïsoleerd dan mijn huis.
Ik denk dat mensen hier niet goed snappen hoe de nieuwe energielabels werken.
Wellicht.ben2513 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:16:
Het was ook zeker niet "mijn adviseur" die voor een goed label heeft gezorgd. De buren van de woningbouw hebben na de recente verbouwing allemaal A labels gekregen, zonder warmtepomp en maar drie zonnepanelen elk, behalve dat hun voordeur ook is geïsoleerd zijn deze huizen veel slechter geïsoleerd dan mijn huis.
Ik verbaas me er alleen over, omdat ik juist dacht dat het hee streng zou zijn. Dat met meer met strafpunten zou werken.
Maar als dit het systeem is, is het 't systeem waarmee we allemaal te dealen krijgen. Niks mis mee. Zolang alle adviseurs maar dezelfde maatstaven en criteria hanteren
Als dat stukje enkel glas het raam is van de onverwarmde berging grenzend aan de keuken. Dan heeft dat natuurlijk geen enkele invloed.Jolke schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:45:
[...]
Sowieso A label met nog een enkel glas raam.
Mijn voordeur is ook enkel glas, maar toch A++++.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Een jaar geleden is er 12cm beton op 28cm EPS gestort in de huiskamer.
Dit heeft een jaar zo gelegen en twee maanden geleden is de vloer geëgaliseerd en is er PVC geplakt.
Nu zie en voel in een overgang naar een halletje waar nog de oude vloer(8cm beton direct op zand) ligt.
Het lijkt wel of de nieuwe vloer in twee maanden 3mm gezakt is.
Dit heeft een jaar zo gelegen en twee maanden geleden is de vloer geëgaliseerd en is er PVC geplakt.
Nu zie en voel in een overgang naar een halletje waar nog de oude vloer(8cm beton direct op zand) ligt.

Tijdje meegelezen hier en een hoop mooie projecten langs zien komen. Ik ben een paar jaar geleden verhuisd en ook al wat klussen opgepakt.
In een aanbouw wilde ik een dak van binnenuit isoleren maar zag een paar slechte plekken in het beschot en aan de buitenkant was het bitumen niet zo best meer (30 jaar oud). Dat wordt vervangen met isolatie.
Daardoor hoeven we aan de binnenkant geen plafond meer te maken en het idee is nu om de balken en platen te witten. De balken zijn ongeschaafd en ruw. Als proef heb ik een stukje met muurverf gedaan en dat ging aardig. De overweging om muurverf te gebruiken is de kosten. Het is een plafond van 30m2. Met balken er ik zo 50m2 en voor 2 lagen kom ik dan op 100m2 en dat is met houtverf erg prijzig. Bovendien verwacht ik geen strak resultaat, zeker de balken zijn nog vrij ruw (wel geschuurd met 60).
Ik lees wisselende ervaringen met muurverf op hout, maar dan gaat het vooral over geschaafd hout. Wat zouden jullie hier voor verf gebruiken? Doorgaan met muurverf?
(Langs de randen wordt nog isolatie aangebracht).
In een aanbouw wilde ik een dak van binnenuit isoleren maar zag een paar slechte plekken in het beschot en aan de buitenkant was het bitumen niet zo best meer (30 jaar oud). Dat wordt vervangen met isolatie.
Daardoor hoeven we aan de binnenkant geen plafond meer te maken en het idee is nu om de balken en platen te witten. De balken zijn ongeschaafd en ruw. Als proef heb ik een stukje met muurverf gedaan en dat ging aardig. De overweging om muurverf te gebruiken is de kosten. Het is een plafond van 30m2. Met balken er ik zo 50m2 en voor 2 lagen kom ik dan op 100m2 en dat is met houtverf erg prijzig. Bovendien verwacht ik geen strak resultaat, zeker de balken zijn nog vrij ruw (wel geschuurd met 60).
Ik lees wisselende ervaringen met muurverf op hout, maar dan gaat het vooral over geschaafd hout. Wat zouden jullie hier voor verf gebruiken? Doorgaan met muurverf?
![]() | ![]() |
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Klopt, daarom vroeg ik het ook.ben2513 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:16:
[...]
Misschien een domme vraag, maar better safe than sorry...
In de tuin hebben we 2 LED prikkabels hangen. De stekkers die hier aan zitten zijn niet zo lang en dienen verleng te worden. Hiervoor heb ik een verlengsnoer meebesteld.
Zowel het verlengsnoer als de prikkabels zijn IP44.
Daarnaast heb ik een haspel, ook IP44.
Kan ik dit nou gewoon buiten gebruiken, ook ik de regen? Of moet ik dan aanvullende maatregelen nemen?
In de tuin hebben we 2 LED prikkabels hangen. De stekkers die hier aan zitten zijn niet zo lang en dienen verleng te worden. Hiervoor heb ik een verlengsnoer meebesteld.
Kan ik dit nou gewoon buiten gebruiken, ook ik de regen? Of moet ik dan aanvullende maatregelen nemen?
IP44 is prima tegen spatwater en regen. Dus niet op de grond leggen waar water verzameld en geen tuinslang op richten en je zit helemaal veilig.jordeeeh schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:25:
Misschien een domme vraag, maar better safe than sorry...
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
In mijn ervaring is latex op hout prima te doen, n=2 overigens. In een grijs verleden heb ik eens de deurposten van mijn eerste woning in latex geverfd, over waterbasis lak heen. Bleef verrassend goed zitten en heb ik pas na 5 jaar overgeverfd vanwege de kleur. Ieder maakt zijn eigen fouten zullen we maar zeggen.Boss schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:54:
Tijdje meegelezen hier en een hoop mooie projecten langs zien komen. Ik ben een paar jaar geleden verhuisd en ook al wat klussen opgepakt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
In nieuwbouwwoningen is het gangbaar om een soort 'persplaten' van allerlei resthout tegen je schuine dak te krijgen. De gangbare methode daar is het gebruiken van isolerende grondverf (doet wel even zeer) en daarna latexen. Dit voorkomt het 'doorbloeden' van het effect van variaties in het hout naar je latex. Ik heb een jaartje terug Rubbol BL isoprimer (EUR 100/2,5L) met wijzotex latex toegepast.
Lijkt mij geen bijzonder huis. Rijtjeshuis, bj 1995.LED-Maniak schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:16:
[...]
Klinkt dan ook wel als een dure quote. Gebaseerd op gebruik van mijn buren van 600 kuub kwam er hier lokaal een met een warmtepomp+buffervat vat van 7k euro(ecodan) en 2k installatiekosten.. Of moet er nog meer in je huis gebeuren?
Er zouden 2 laag temp radiatoren komen (3-4m /stuk).
8k buiten unit, 9k binnen unit
En er moest nog een warmtepomp boiler bij voor douchewater swinters, zomers kon de zonneboiler voor zn rekening nemen.
Nee dankjewel voor die bedragen

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik blijf dit ook een interessante discussie vinden.t14wo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:32:
[...]
Haha ik wil ook die adviseur. (Met alle respect en zeker geen afbreuk aan jouw werk!) maar deze adviseur is niet objectief. Ik heb al heel veel huizen gezien die lager energielabel hebben en veel beter in de maatregelen zitten. Zoals ik zei alleen gebrek aan WTW en gewoon roosters boven je ramen… je zou daarmee niet eens hoger dan een A-label moeten kunnen. Al heb je een meter dik PIR isolatie rondom.
Maar nogmaals: geen diskwalificatie voor jouw kluswerk en alleen maar lekker dit label, want dit gaat bij verkoop in de toekomst nog eens heel belangrijk zijn!
offtopic:
Ik heb 5 mnd geleden een jaren 30 woning gekocht en die heeft label D.
Een deel van de ramen was al HR+, een klein deel enkel en de hele voorkant jaren 70 dubbelglas.
De muren zijn steens zonder spouw.
Ik heb inmiddels vrijwel al het glas laten vervangen door HR++, alle geveldelen van binnenuit geïsoleerd met EPS en steenwol en dus een spouw aangelegd, hybride warmtepomp en er komen nog 5 panelen. Ik ben echt benieuwd wat ik voor advies kan verwachten als het klaar is.
Het enige wat ik nog zou kunnen doen is het dak laten isoleren van bovenaf al zit daar al isolatie tussen.
Op zich zou een A label best mogelijk moeten zijn denk ik maar het is me nog onduidelijk hoe dat bepaald wordt.
Adjust non olet, plerumque...
heel beknopt:1nsane schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:40:
[...]
Ik blijf dit ook een interessante discussie vinden.
Ik heb 5 mnd geleden een jaren 30 woning gekocht en die heeft label D.
Een deel van de ramen was al HR+, een klein deel enkel en de hele voorkant jaren 70 dubbelglas.
De muren zijn steens zonder spouw.
Ik heb inmiddels vrijwel al het glas laten vervangen door HR++, alle geveldelen van binnenuit geïsoleerd met EPS en steenwol en dus een spouw aangelegd, hybride warmtepomp en er komen nog 5 panelen. Ik ben echt benieuwd wat ik voor advies kan verwachten als het klaar is.
Ik ging in het oude label systeem van C-D naar A op basis van de zonnepanelen, gelukkig tellen ze niet meer zo hard mee, maar ze tellen nog altijd flink mee.
Het enige wat ik nog zou kunnen doen is het dak laten isoleren van bovenaf al zit daar al isolatie tussen.
Op zich zou een A label best mogelijk moeten zijn denk ik maar het is me nog onduidelijk hoe dat bepaald wordt.
Je bepaald het verbruik van het huis (kort door de bocht door de isolatiewaarde te weten)
Je beplaald de opwekkers (zonnepanelen etc)
en je bepaald aan de hand van die cijfers de hoeveelheid fossiele brandstof die nodig is. daar volgt het label uit.
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 09-09-2023 20:57 ]
Ja, dat is niet abnormaalLED-Maniak schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:49:
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
[Afbeelding]
Dergelijke verzakking verbaast mij nogal omdat het beton al een jaar er op ligt, had ik verwacht dat het al wel voldoende was ingezakt. Maar blijkbaar niet dus.
Verrassend genoeg gaat het goed met de plakpvc. Je voelt het wel.
uitkomst van zettingen gaan met horten en stoten en niet heel geleidelijk, het gebeurd erg vaak dat iets eerst nog een hele tijd op hope and dreams blijft hangen. (toevallige inklemming/opleging)LED-Maniak schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:38:
[...]
Dergelijke verzakking verbaast mij nogal omdat het beton al een jaar er op ligt, had ik verwacht dat het al wel voldoende was ingezakt. Maar blijkbaar niet dus.
Verrassend genoeg gaat het goed met de plakpvc. Je voelt het wel.
Ik heb een vraagje aan de buiten-kozijn schilders. Ik heb helaas niet zo’n steady hand/pols/arm dat ik zonder afplakken op de baksteen kan. Welke afplaktape gebruiken jullie daarvoor?
Duct tape van de action
Normale schilderstape blijft bij mij niet goed zitten op zo’n bakstenen muur.
Goedemorgen !
Ik wil mijn huis uitbreiden met een smart display in de woonkamer die mijn thuisautomatisering (home assistant / homey) kan aansturen.
Die tablet inrichten is simpel genoeg. Een 3D mount om hem mooi op te hangen (ik ga een samsung galaxy tab a8 gebruiken) is er ook al.
Mijn laatste uitdaging is om stroom naar die tablet te krijgen.
Op de plek waar ik hem ga hangen zat vroeger de thermostaat, dat betekend dat ik een mooie buis heb die naar zolder gaat en daar heb ik stroom.
Een lange usb kabel werkt niet (te lang, te laag voltage denk ik, blijft niets van over tegen de tijd dat ik bij de tablet aankom.). De lengte is wat moeilijk te schatten maar het zal ergens tussen de 10 en 15 meter liggen..
Met wat zoeken kom ik tot de conclusie dat het waarschijnlijk de beste optie is om met 12V van zolder naar tablet te gaan, daar die 12v weer om te zetten naar 5v en dat in de tablet te duwen...
Ik ben niet bang voor electra, maar dit heb ik ook nog nooit gedaan..
Zou iemand me wat feedback kunnen geven op onderstaand:
Aan de zijde van de tablet plaats ik:
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A35RQ4ANGSMBHR&psc=1
Dan 12v kabels naar de zolder
Op de zolder moet ik dan van 230V naar 12V. Wat moet ik daar voor hebben ?
Vergeet ik nog iets ?
Op de zolder wil ik die 230->12V dan via een smart stekker aansluiten zodat ik de oplader een paar keer per dag kan aanzetten ipv continue.
Ik wil mijn huis uitbreiden met een smart display in de woonkamer die mijn thuisautomatisering (home assistant / homey) kan aansturen.
Die tablet inrichten is simpel genoeg. Een 3D mount om hem mooi op te hangen (ik ga een samsung galaxy tab a8 gebruiken) is er ook al.
Op de plek waar ik hem ga hangen zat vroeger de thermostaat, dat betekend dat ik een mooie buis heb die naar zolder gaat en daar heb ik stroom.
Een lange usb kabel werkt niet (te lang, te laag voltage denk ik, blijft niets van over tegen de tijd dat ik bij de tablet aankom.). De lengte is wat moeilijk te schatten maar het zal ergens tussen de 10 en 15 meter liggen..
Met wat zoeken kom ik tot de conclusie dat het waarschijnlijk de beste optie is om met 12V van zolder naar tablet te gaan, daar die 12v weer om te zetten naar 5v en dat in de tablet te duwen...
Vergeet ik nog iets ?
Op de zolder wil ik die 230->12V dan via een smart stekker aansluiten zodat ik de oplader een paar keer per dag kan aanzetten ipv continue.
Waarom niet gewoon een usb inbouw stopcontact en dan 230v naar de zolder? Als daar een ketel hangt heb je ook een stopcontact, hoef je niet twee keer te converteren.helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:20:
Goedemorgen !
Vergeet ik nog iets ?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Omdat ik dan een lelijk stopcontact naast mijn tablet krijg denk ik ? Er zit daar geen inbouwdoos… ?The Eagle schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:35:
[...]
Waarom niet gewoon een usb inbouw stopcontact en dan 230v naar de zolder? Als daar een ketel hangt heb je ook een stopcontact, hoef je niet twee keer te converteren.
Ik heb dat ooit wel eens opgelost door een simpel USB ladertje te strippen en in de inbouwdoos te proppen. In het blindplaatje wat ik op dinbouwdoos had gemonteerd had ik een sparinkje geboord waar de USB kabel dan doorheen kon.helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:20:
Goedemorgen !
Vergeet ik nog iets ?
Dat werkte perfect.
Je moet dan wel met 230V naar de betreffende inbouwdoos gaan, maar dat lijkt me geen probleem.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Inbouwdoos kun je plaatsen.helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:43:
[...]
Omdat ik dan een lelijk stopcontact naast mijn tablet krijg denk ik ? Er zit daar geen inbouwdoos… ?
Ja dat kan. Maar als het even kan wil ik voorkomen om de muur in mijn woonkamer helemaal open te kappen.. opbouw is geen optie..
Mooi idee… als ik een inbouwdoos had gehad zou ik daar voor gekozen hebben denk ik..SpongeRob schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:54:
[...]
Ik heb dat ooit wel eens opgelost door een simpel USB ladertje te strippen en in de inbouwdoos te proppen. In het blindplaatje wat ik op dinbouwdoos had gemonteerd had ik een sparinkje geboord waar de USB kabel dan doorheen kon.
Dat werkte perfect.
Je moet dan wel met 230V naar de betreffende inbouwdoos gaan, maar dat lijkt me geen probleem.
Je kunt toch een inbouwdoos maken op de plek waar de thermostaat hing? Je tablet komt er vervolgens voor te hangen.
Serieus?decipherer schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:54:
Duct tape van de actionNormale schilderstape blijft bij mij niet goed zitten op zo’n bakstenen muur.
Ik wil voor mijn hobbyruimte deze dampopen folie bestellen voor onder de dakpannen. De informatie die ik niet goed kan vinden, omdat deze folie waterdicht is, maar ook tegelijkertijd 'damp' van binnenuit doorlaat, is de vraag, welke kant van de folie moet naar buiten gericht worden? De kant met de tekst er op of andersom?
Ook zijn de bronnen wat wisselend over 'waar' je deze folie plaatst. Direct op het dakbeschot, dan daklatten (ook wel bekend als 'tengellatten') er op, gevolgd door panlatten, of eerst daklatten op het dakbeschot, dan deze folie, en dan de panlatten. En als laatste; als dit plastic eenmaal op het dak ligt, en je gaat daklatten aanbrengen, hoe voorkom je dat je per ongeluk door het plastic heen trapt? Je moet immers het dak op.
Ook zijn de bronnen wat wisselend over 'waar' je deze folie plaatst. Direct op het dakbeschot, dan daklatten (ook wel bekend als 'tengellatten') er op, gevolgd door panlatten, of eerst daklatten op het dakbeschot, dan deze folie, en dan de panlatten. En als laatste; als dit plastic eenmaal op het dak ligt, en je gaat daklatten aanbrengen, hoe voorkom je dat je per ongeluk door het plastic heen trapt? Je moet immers het dak op.

[ Voor 12% gewijzigd door Snowwie op 10-09-2023 16:02 ]
normaal is het bij spinvlies dat de makkelijk afrol richting goed is in dit geval dus de zwarte kant daarnaast staan die streepjes erop zodat je makkelijk de juiste overlap kan kiezen dus dat zegt ook de zwarte kant boven.Snowwie schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:00:
Ik wil voor mijn hobbyruimte deze dampopen folie bestellen voor onder de dakpannen. De informatie die ik niet goed kan vinden, omdat deze folie waterdicht is, maar ook tegelijkertijd 'damp' van binnenuit doorlaat, is de vraag, welke kant van de folie moet naar buiten gericht worden? De kant met de tekst er op of andersom?
[Afbeelding]
en het kan gewoon direct op hout. het werkt wel iets beter tegen waterdichting als er geen hard iets onder zit bv glaswol, of lucht. en het is niet zomaar euroshopper vuilniszakkenplastic door goede spinvlies trap je niet zomaar heen. heb je geen montagehandleiding normaal staat daar alles prima in.
mg heeft vaak een QR code op het product staan voor de verwerking, staat die er niet op?
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-09-2023 16:55 ]
Leek me op zich ook, de afrolrichting aan de 'buitenkant'. Voor de wanden had ik namelijk iets andere damp-open folie (van dat blauwe van de Gamma), en daar stond gewoon helemaal niets op. Geen tekst, geen handleiding, welke kant moet aan de buitenkant etc. Dus bij dat folie ben ik er ook maar vanuit gegaan dat hoe je zo'n rol het makkelijkst uitrolt dat je em feitelijk ook op die manier tegen de wand drukt. (Alsof je em uitrolt over de wand). De 'binnenzijde' van de rol komt dan aan buitenkant, lijkt me dan. Het vordert al aardig zo:twain4me schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:51:
[...]
normaal is het bij spinvlies dat de makkelijk afrol richting goed is in dit geval dus de zwarte kant daarnaast staan die streepjes erop zodat je makkelijk de juiste overlap kan kiezen dus dat zegt ook de zwarte kant boven.
en het kan gewoon direct op hout. het werkt wel iets beter tegen waterdichting als er geen hard iets onder zit bv glaswol, of lucht. en het is niet zomaar euroshopper vuilniszakkenplastic door goede spinvlies trap je niet zomaar heen. heb je geen montagehandleiding normaal staat daar alles prima in.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 10-09-2023 17:00 ]
Snowwie schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:56:
[...]
Leek me op zich ook, de afrolrichting aan de 'buitenkant'. Voor de wanden had ik namelijk iets andere damp-open folie (van dat blauwe van de Gamma), en daar stond gewoon helemaal niets op. Geen tekst, geen handleiding, welke kant moet aan de buitenkant etc. Dus bij dat folie ben ik er ook maar vanuit gegaan dat hoe je zo'n rol het makkelijkst uitrolt dat je em feitelijk ook op die manier tegen de wand drukt. (Alsof je em uitrolt over de wand). De 'binnenzijde' van de rol komt dan aan buitenkant, lijkt me dan.
https://www.mg-bouw.com/taftex-ex-130/Verwerking
TAFTEX® EX-130 dakpansgewijs aanbrengen waarbij horizontale overlappen minimaal 150mm dienen te zijn. Nieten en overlap naden afplakken met TAFTEX® Folie tape.
TAFTEX® EX-130 wordt met behulp van RVS nieten op de constructie aangebracht waarna de (stof)tengels over de nieten geplaatst worden. Onder de (stof)tengel dient VAST-R® Nageldichtband aangebracht te worden om de waterdichtheid van schroefgatverbinding te kunnen garanderen. TAFTEX® EX-130 altijd leesbaar vanaf de buitenzijde aanbrengen. Bij toepassing in combinatie met gevelbeplating wordt een knellat over de nieten op de stijl aangebracht.Ter plaatse van een hoek dient het membraan omgezet te worden tot de eerst volgende stijl, waar deze met nieten en eventuele knellat bevestigd wordt. Voor optimale waterkering en levensduur dient er VAST-R® Butyl tape onder de tengel aangebracht te worden.
De thermostaat hing aan de muur… zonder inbouwdoos.. dan moet ik dus een gat in mijn muur hakken…new_guy schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:13:
Je kunt toch een inbouwdoos maken op de plek waar de thermostaat hing? Je tablet komt er vervolgens voor te hangen.
Dank voor het idee en ik had zeker zoiets gedaan als dat mogelijk was, veel eenvoudiger tenslotte.
Nou, niet hakken, maar gewoon een gat boren met een dozenboor. Het is echt niet zo heel moeilijk hoor, maar misschien moet je even googlen en YouTube filmpjes kijken.helm71 schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:15:
[...]
De thermostaat hing aan de muur… zonder inbouwdoos.. dan moet ik dus een gat in mijn muur hakken…
Dank voor het idee en ik had zeker zoiets gedaan als dat mogelijk was, veel eenvoudiger tenslotte.
Edit, b.v. dit YouTube: Stopcontact verplaatsen | Wanden en plafonds | How to met GAMMA
En omdat je de locatie niet wilt veranderen hoef je dus eigenlijk alleen maar even te kijken hoe je nou zo'n inbouwdoos plaatst.
[ Voor 22% gewijzigd door rube op 10-09-2023 17:35 ]
ik steek er meestal gewoon een spackmes naast.
Wellicht ten overvloede, maar niet met een kwast vol verf de hoek in gaan, dan zit je steen geheid nog onder. eerst met je kwast over de rest van het kozijn, en dan pas in de hoek als het grootste deel van de verf eraf is. Ik ga er daarna nog met een rollertje over om het mooi glad te krijgen
[ Voor 10% gewijzigd door decipherer op 10-09-2023 21:03 ]
ik wilde graag een overkapping, dus heb eerst eens de boel een beetje uitgetekend
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z9oTYbt9bssPhrhiOWmnk8Kk.png?f=user_large)
vervolgens de plaatdelen laten snijden/zetten. zagen en lassen kon ik zelf.
het lassen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PM9MuNQqaMokNtvLqgWc01Ku.png?f=user_large)
Thuis even de boel gepast voordat het naar de coater ging, het paste ook maar nèt in de auto.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nB0kvSPJz6iRDDhAkvs5qZmz.jpg?f=user_large)
toen alles af was het geheel met een busje naar de coater gebracht, twee week later stond dit klaar
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g37b43tDzlI7lQehDQL4Dnqp.jpg?f=user_large)
En heb afgelopen tijd de boel opgebouwd, en ben best tevreden
Er moet nog glas in , maar daar heb ik mijn familie bij nodig, dat kan ik niet alleen.Nu ligt er tijdelijk een bouwzeiltje op. wat ook prima werkt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z9oTYbt9bssPhrhiOWmnk8Kk.png?f=user_large)
het lassen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PM9MuNQqaMokNtvLqgWc01Ku.png?f=user_large)
Thuis even de boel gepast voordat het naar de coater ging, het paste ook maar nèt in de auto.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nB0kvSPJz6iRDDhAkvs5qZmz.jpg?f=user_large)
toen alles af was het geheel met een busje naar de coater gebracht, twee week later stond dit klaar
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g37b43tDzlI7lQehDQL4Dnqp.jpg?f=user_large)
Er moet nog glas in , maar daar heb ik mijn familie bij nodig, dat kan ik niet alleen.Nu ligt er tijdelijk een bouwzeiltje op. wat ook prima werkt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ULFwCS1Fm2Leao3OGhRtRPWQ.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 10-09-2023 23:29 ]
ora et labora
het coaten heeft 550 gekost, waarvan het poeder ongeveer 440. Dit poeder was dan ook speciaal voor mij besteld, heb het zelf uitgekozen, is in het hoogste segment qua kwaliteit.Rzaan schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:19:
@mrc4nl
Ziet er knap uit.
Is dat een dure grap dat coaten?
Nu hopen dat het nog lang mooi blijft, helaas heeft het bij het monteren hier en daar kleine beschadigingen opgelopen. Maar omdat de onderdelen van RVS of Corten zijn maak ik mij niet heel druk om roest.
ora et labora
Afgelopen drie dagen bezig geweest een prieeltje van 15*15 douglasbalken te maken. Straatwerk er in en schaduwdoek er tussen en ben best blij met het resultaat!
8.000 kg aan puin/stenen/aarde afgevoerd. Er komen nog borders met cortenstaal in en tegen de muur ga ik een houthok maken.
So far so good.
:strip_exif()/f/image/NHfnmJRJjhw9rCQqTkU9AkFR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vPG4ntTXGCZZtTroN80eKCCU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aZgCTIwfrVYtcJbc03pvpC56.jpg?f=fotoalbum_large)
8.000 kg aan puin/stenen/aarde afgevoerd. Er komen nog borders met cortenstaal in en tegen de muur ga ik een houthok maken.
So far so good.
:strip_exif()/f/image/NHfnmJRJjhw9rCQqTkU9AkFR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vPG4ntTXGCZZtTroN80eKCCU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aZgCTIwfrVYtcJbc03pvpC56.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ARuyF1zRtjjBeTnqBQPxmPqz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Plof op 11-09-2023 11:54 ]
Nice, @Plof! Ziet er mooi uit.
Laatste foto: bammetje met een bakkie koffie op Grolsch kratten. Smaak heb je.
Laatste foto: bammetje met een bakkie koffie op Grolsch kratten. Smaak heb je.
:strip_exif()/f/image/UYTcztd8Wpg9xviGuBO1RRYb.jpg?f=fotoalbum_large)
In onze achtertuin hebben we een hoek waar momenteel een klein afdakje zit waar de fietsen van mijn en mijn vrouw onder staan. De fietsen van de kinderen staan momenteel nog in de berging (links op de foto) maar aangezien dit inmiddels ook een groot formaat is willen we ook deze naar buiten hebben.
Hiervoor willen we graag een simpele overkapping in deze hoek in de tuin. Idee is om een balk aan de muur te bevestigen met houtdraadbouten en aan de andere kant (t.h.v. de schutting rechts) 3 palen neer te zetten en hier een balk op te bevestigen. De balk wordt vervolgens extra ondersteund met 45 graden stukken van de paal naar de balk. Tussen de balk aan de muur en de balk rechts komen vervolgens balkdragers met daar tussen een aantal balken. Dit wil ik vervolgens afwerken met golfplaten of dakpanplaten.
Nou kom ik er qua klussen en bouwen wel uit maar enige waar ik niet zeker over ben is de dikte van de materialen. Heb ik genoeg aan 3 palen van 12x12, 14x14 of heb ik dikker nodig? Kan ik vervolgens zo'n zelfde paal als balk gebruiken als dwarsligger op de palen? De balk die aan de muur komt is dat voldoende om daar een 6.5x14 voor te gebruiken?
Voor de balken tussen de muur en de paal dacht ik aan 4.5 x 9.
Ik verwacht niet hier nog 10 jaar te wonen dus het hoeft geen 100 jaar mee te gaan (ik begrijp dat hardhout of metaal dan beter is).
Mis ik iets of is dit prima uitvoerbaar?
[ Voor 9% gewijzigd door Robbie T op 11-09-2023 12:13 . Reden: afbeelding toegevoegd ]
Ola, deze hoort ook half in het dakisolatietopic thuis, maar ik heb een vraag over het aanbrengen van regelwerk aan het platdak. Ik heb momenteel onder het dakbeschot balken van 70x170mm zitten. Daartussen komt de eerste laag isolatie, maar dan moet er nog een laag van 60-70 mm bovenop. Ik kan:
-met lange afstandschroeven werken en alleen haaks op de balken een regelwerk maken waarmee ik het materiaal inklem, en waar bovenop de gipsplaten komen,
-de balken "verbreden" door er latten van 70mm tegenaan te zetten, en daar het materiaal tussen klemmen. Daarbovenop komen dan weer de haakse regels.
Optie 2 lijkt me steviger, maar ik twijfel of 28x70 balken dan stevig genoeg zijn om de gipsplaten (9,5mm) te dragen.
Iemand ideeen?
-met lange afstandschroeven werken en alleen haaks op de balken een regelwerk maken waarmee ik het materiaal inklem, en waar bovenop de gipsplaten komen,
-de balken "verbreden" door er latten van 70mm tegenaan te zetten, en daar het materiaal tussen klemmen. Daarbovenop komen dan weer de haakse regels.
Optie 2 lijkt me steviger, maar ik twijfel of 28x70 balken dan stevig genoeg zijn om de gipsplaten (9,5mm) te dragen.
Iemand ideeen?
Qua sterkte zal het al snel goed zijn, maar voor de overspanning gaat doorzakking meer een punt worden. En daar heb de hoogte van een balk voor nodig.Robbie T schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:13:
[Afbeelding]
In onze achtertuin hebben we een hoek waar momenteel een klein afdakje zit waar de fietsen van mijn en mijn vrouw onder staan. De fietsen van de kinderen staan momenteel nog in de berging (links op de foto) maar aangezien dit inmiddels ook een groot formaat is willen we ook deze naar buiten hebben.
Hiervoor willen we graag een simpele overkapping in deze hoek in de tuin. Idee is om een balk aan de muur te bevestigen met houtdraadbouten en aan de andere kant (t.h.v. de schutting rechts) 3 palen neer te zetten en hier een balk op te bevestigen. De balk wordt vervolgens extra ondersteund met 45 graden stukken van de paal naar de balk. Tussen de balk aan de muur en de balk rechts komen vervolgens balkdragers met daar tussen een aantal balken. Dit wil ik vervolgens afwerken met golfplaten of dakpanplaten.
Nou kom ik er qua klussen en bouwen wel uit maar enige waar ik niet zeker over ben is de dikte van de materialen. Heb ik genoeg aan 3 palen van 12x12, 14x14 of heb ik dikker nodig? Kan ik vervolgens zo'n zelfde paal als balk gebruiken als dwarsligger op de palen? De balk die aan de muur komt is dat voldoende om daar een 6.5x14 voor te gebruiken?
Voor de balken tussen de muur en de paal dacht ik aan 4.5 x 9.
Ik verwacht niet hier nog 10 jaar te wonen dus het hoeft geen 100 jaar mee te gaan (ik begrijp dat hardhout of metaal dan beter is).
Mis ik iets of is dit prima uitvoerbaar?
De balk aan de muur zal weinig zelf hoeven te doen, al het gewicht komt op de verankering in de muur te zitten. Zou een plank kiezen die je ook gaat gebruiken voor de liggers.
Die zou ik vooral lekker hoog kiezen en desnoods iets dunner. 16 of 14cm zou voldoende moeten zijn.
De palen kunnen prima het gewicht dragen, zeker omdat het een puntlast is. Zou ze dus eerder uitkiezen op het uiterlijk. Vermoed dat 6*6cm al zou kunnen, maar dat ziet er niet uit.
Hoe heb je die horizontale balk erop gekregen? Heb zelf ook zoiets in gedachtenPlof schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:53:
Afgelopen drie dagen bezig geweest een prieeltje van 15*15 douglasbalken te maken. Straatwerk er in en schaduwdoek er tussen en ben best blij met het resultaat!
So far so good.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@_ferry_ Dit is dus zo'n beetje wat ik van de week bedoelde. Kun je ook prima een steiger in zetten als dat nodig isPlof schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:53:
So far so good.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt met doorzakking. Het te overspannen gedeelte is zo'n 2.40 en een balk in het midden is niet mooi. Je geeft aan;chrisborst schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:20:
[...]
Qua sterkte zal het al snel goed zijn, maar voor de overspanning gaat doorzakking meer een punt worden. En daar heb de hoogte van een balk voor nodig.
De balk aan de muur zal weinig zelf hoeven te doen, al het gewicht komt op de verankering in de muur te zitten. Zou een plank kiezen die je ook gaat gebruiken voor de liggers.
Die zou ik vooral lekker hoog kiezen en desnoods iets dunner. 16 of 14cm zou voldoende moeten zijn.
De palen kunnen prima het gewicht dragen, zeker omdat het een puntlast is. Zou ze dus eerder uitkiezen op het uiterlijk. Vermoed dat 6*6cm al zou kunnen, maar dat ziet er niet uit.
Kan je aangeven wat je daarmee bedoelt?En daar heb de hoogte van een balk voor nodig.
Beste Tweakers,
Ik zou graag jullie mening willen.
:strip_exif()/f/image/9KpwYxqbiAHOLQqIRULlDN7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XB8Z22vF4MbybfaRUWzdEHtc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AnnEJEcVdLErQhYh4PQweihA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil beginnen met de achterkant. Heb vorige jaar de drainage nieuw gemaakt. En wil dus nu alles netjes hebben.
Mijn vraag is hoe begin ik?
Ik heb gedacht om
- eerst met een 90kg stamper alles fein te pletten, dus alles gecomprimeerd is.
- Dan grind 10mm of 14mm overal te strooien.
- weer met stamper 90kg alles fijn comprimeren.
- en dan tuintegels op een rij.
- op doe tuin tegels van die steunen die je kan draaien etc.
- met een metaalbalk vastmaken.
- en dan houten balken erop
Dit was mijn plan, is dit te realiseren?
Of zijn er betere mogelijkheden?
Zoals je ziet bij de schuifdeur is de aarde een flink ingezakt. Wil dus op een hoogte komen dat je er makkelijk inkomt.
En hoe sluit ik de randen at?
Ik zou graag jullie mening willen.
:strip_exif()/f/image/9KpwYxqbiAHOLQqIRULlDN7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XB8Z22vF4MbybfaRUWzdEHtc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AnnEJEcVdLErQhYh4PQweihA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil beginnen met de achterkant. Heb vorige jaar de drainage nieuw gemaakt. En wil dus nu alles netjes hebben.
Mijn vraag is hoe begin ik?
Ik heb gedacht om
- eerst met een 90kg stamper alles fein te pletten, dus alles gecomprimeerd is.
- Dan grind 10mm of 14mm overal te strooien.
- weer met stamper 90kg alles fijn comprimeren.
- en dan tuintegels op een rij.
- op doe tuin tegels van die steunen die je kan draaien etc.
- met een metaalbalk vastmaken.
- en dan houten balken erop
Dit was mijn plan, is dit te realiseren?
Of zijn er betere mogelijkheden?
Zoals je ziet bij de schuifdeur is de aarde een flink ingezakt. Wil dus op een hoogte komen dat je er makkelijk inkomt.
En hoe sluit ik de randen at?
Check, bij mij moet de steiger nog wel kunnen rollen (want opbouwen, ene kant doen, afbreken, andere kant doen, dat schiet niet op). Maar een soort vierkante/rechthoekige buitenring met spandraden er tussen is zeker te doen. Het idee van blauwe regen is dan niet handig, maar schaduwdoek zonder meerThe Eagle schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:37:
[...]
@_ferry_ Dit is dus zo'n beetje wat ik van de week bedoelde. Kun je ook prima een steiger in zetten als dat nodig is
[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 11-09-2023 14:55 ]
Dat je geen balk nodig hebt van 12x12, maar eerder iets van 4x20 (verzonnen getallen, eh). Voor doorzakken is de hoogte van de balk belangrijk, niet de breedte.Robbie T schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:52:
[...]
Kan je aangeven wat je daarmee bedoelt?
En dan zo I plaatsen, niet _
Aah ja dat klinkt logisch. Ik ga eens speuren en zal mij ongetwijfeld nog melden met een lijstje voor een extra paar ogen.3_s schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:56:
[...]
Dat je geen balk nodig hebt van 12x12, maar eerder iets van 4x20 (verzonnen getallen, eh). Voor doorzakken is de hoogte van de balk belangrijk, niet de breedte.
En dan zo I plaatsen, niet _.
Heb je hier wel een vergunning voor aangevraagd?mrc4nl schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:14:
ik wilde graag een overkapping, dus heb eerst eens de boel een beetje uitgetekend
[Afbeelding]
het lassen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua montage zo:vincent_1971 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:21:
[...]
Hoe heb je die horizontale balk erop gekregen? Heb zelf ook zoiets in gedachten
:strip_exif()/f/image/ZFaxxONz74DUYxAKEY8eL4PO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qjDovYvOpqjPU11i3Xs1hkm4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ANLxIv9B4WyHqJ4ZTzUpF4B.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor de rest, met twee man gewoon tillen. Hield niet over, maar kon nét.
@_ferry_ Als ik zie hoe die eerste foto in de post hierboven is, dan zou je er in jou geval voor kunnen opteren om de ligger waar je tegenaankijkt los te leggen. De rest blijft echt wel staan, zelfs als je niet zulke massieve palken gebruikt. Gebruik een stevig metalen scharnier met pen (verticaal op de zijdes) om toch vast te zetten. Mocht je dan met een steiger aan de slag willen, trek je de pennen uit de scharnieren, de balk er uit, en klaar
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/