[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 330 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Ik heb een sokkel gemaakt en moet deze schilderen, advies wat betreft verf? Wil een matte verf dus wat mij betreft is het Sigma S2U Nova Matt vs Wijzonol Mattlak vs Sikkens Rubbol BL Rezisto Matt. Sigma is ruim 2 keer zo duur, Sikkens en Wijzonol zijn qua prijs hetzelfde maar weet niet in hoeverre Sigma het goedmaakt wat betreft krasbestendigheid/minder vergelen/minder vetvlekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:03
twain4me schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

perfax universele vloerlijm is er in 1 kilo (geen ervaring mee)
Blijkt prima spul te zijn. Met een Nr1 kam aangebracht en 30min gewacht. Eén plank was fout gelegd en het was een hoop getrek om die los te krijgen!

Nu heb ik mooi het toilet bekleed met pvc vloer in hout motief en dit door laten lopen tot en met de achterwand. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9Q8XVWMw/IMG-20230903-152953.jpg

Morgen verder :)

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 03-09-2023 19:26 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 17:37
Tommy The Cat schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:18:
[...]

Voorstrijk, primer en muursaus zit erop. Er is toch wat vochtdoorslag zichtbaar.

Zodra alles goed gedroogd is gaat de schilder er nog met een twee sauslaag overheen om het weer strak te maken.

De saus lijkt goed gehecht, geen blaasjes oid. De schilder zegt dat ik me daarom, en vanwege de tweede laag die er nog over gaat, geen zorgen hoef te maken over duurzame hechting.

Voor wie daar kennis van heeft; heeft hij gelijk?
De muurverf gaf het antwoord. Vandaag bleek dat deze op bepaalde plekken is gaan bladderen en daarmee heb ik geen vertrouwen meer in de gehele laag.

Goed geld betaald voor deze klus en de deskundigheid van de schilder twijfel ik nu aan, ondanks dat deze goed staat aangeschreven. Ik overweeg daarom om de klus zelf te gaan doen, mogelijk aan de hand van een second opinion van een andere professionele schilder.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar het oordeel van de eventuele kenners hier. Moet de muurverf en de primer er nu eerst in zijn geheel af (nadat de muur volledig gedroogd is)? Ik lees over verfoplossende producten, staalborstels en hogedrukreinigers als opties. Deze hebben in toenemende mate impact op de ruimte, terwijl de vloeren, de keuken en het meubilair aanstaande is. Afhankelijk van hoeveel bende de reparatie geeft doen we er wellicht verstandig aan om dat uit te stellen. Schuren lijkt mij toch ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tommy The Cat schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:42:
[...]

De muurverf gaf het antwoord. Vandaag bleek dat deze op bepaalde plekken is gaan bladderen en daarmee heb ik geen vertrouwen meer in de gehele laag.

Goed geld betaald voor deze klus en de deskundigheid van de schilder twijfel ik nu aan, ondanks dat deze goed staat aangeschreven. Ik overweeg daarom om de klus zelf te gaan doen, mogelijk aan de hand van een second opinion van een andere professionele schilder.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar het oordeel van de eventuele kenners hier. Moet de muurverf en de primer er nu eerst in zijn geheel af (nadat de muur volledig gedroogd is)? Ik lees over verfoplossende producten, staalborstels en hogedrukreinigers als opties. Deze hebben in toenemende mate impact op de ruimte, terwijl de vloeren, de keuken en het meubilair aanstaande is. Afhankelijk van hoeveel bende de reparatie geeft doen we er wellicht verstandig aan om dat uit te stellen. Schuren lijkt mij toch ook een optie.
Alsnog laten drogen even stucloper etc plaatsen, goed schuren (met goede afzuiging) even opnieuw voorstrijk/primer en dan muurverf.
Over vocht schilderen is gewoon altijd een heel groot risico. Je kan hem er gerust voor terug laten komen (garantie, dus gratis) , maar dan dus wel pas als het echt droog is, nooit vergeten dat jij de opdrachtgever bent en dus minimaal inspraak hebt of zelfs bepaald hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

punt is ook een beetje klant is koning dus als de klant wil dat het gebeurd proberen veel mensen het gewoon omdat er een kans is dat het lukt.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 03-09-2023 21:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36
Zo, koof af boven de keuken, voorkamer na geïsoleerd met steenwol, los pleisterwerk van de muren getikt. Dinsdag komen de stucadoors :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y8PVIqdUKOznq_f5sprbqVpHFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibVpGjaEgnRIyufdlkcWOJxc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwdOxccio0vcRcOIp8DhwZ5XWZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZg9XEeMFvwpMf3cryDCzCet.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTqFo5hH3gFowZgzYoJW1lbJyvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MB1hN5mhp2kA5yOsERdPx9f.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 17:37
twain4me schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:21:
[...]

Alsnog laten drogen even stucloper etc plaatsen, goed schuren (met goede afzuiging) even opnieuw voorstrijk/primer en dan muurverf.
Over vocht schilderen is gewoon altijd een heel groot risico. Je kan hem er gerust voor terug laten komen (garantie, dus gratis) , maar dan dus wel pas als het echt droog is, nooit vergeten dat jij de opdrachtgever bent en dus minimaal inspraak hebt of zelfs bepaald hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

punt is ook een beetje klant is koning dus als de klant wil dat het gebeurd proberen veel mensen het gewoon omdat er een kans is dat het lukt.
Schuren met afzuiging klinkt als een goede oplossing, waarbij we wellicht alleen met meubilair moeten schuiven. Dan wel de keuken goed afdekken.

Ik heb inderdaad gevraagd om voor plaatsing van de vloeren en de keuken de muren te sauzen, maar ook overlegd of dit wel kan gezien de resterende vochtplekken. Uiteindelijk ben ik uitgegaan van het oordeel van de professionele schilder die aangaf dat het kon. Bij beter besef van het risico had ik wellicht getemporiseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:23
webber87 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:35:
Vandaag bezig geweest met het mahonie schaafdeel, wat uiteindelijk het blad gaat worden van ons badkamermeubel. Mooie plank, met een mooie structuur. Ben benieuwd hoe het eruit ziet straks met de Skylt lak (5550).

De randen mooi rond gefreesd, maar alleen per ongeluk bij het schulpen de invalzaag iets te ver doorgehaald. Stom stom stom. Had ook aan de achterkant moeten zagen. Maar goed. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het ga het proberen te vullen met Cellocol. Het spulletje waar naar zeggen alle houtvulmiddelen van worden gemaakt. Dit ga ik mengen met het zaagsel van deze mahonie-beauty, en als het goed is heb ik dan een vulmiddel met dezelfde kleur. Ben benieuwd.

Morgen hopelijk binnen, vullen, alles nog een keer schuren naar 240 toe denk ik. Skylt erover en blind ophangen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7JMFUT405dQpaymIl-VZcWOhlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2z9wLSrwqJOiW7UFFhnTO6J.jpg?f=fotoalbum_large

Het foutje, de 'doorgeschoten schulp' heb ik opgelost met Cellecol, gemengd met het zaagsel van het schuren. Ik had een boterhamzakje op de uitlaat van de schuurmachine geknoopt, en van 120 naar 240 geschuurd en toen had ik precies 5 gram schuurmeel, genoeg om de vuller aan te maken. Het resultaat is volgens mij prima. Nog eenmaal schuren en dan aflakken waarmee het ook nog wel weg zal vallen.

Ondanks de fout is het ook wel weer leuk om een oplossing te vinden en als het dan ook nog werkt, dan is het litteken ook weer een mooi verhaal en geeft het karakter aan de plank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emjay90
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-05 16:50
Rzaan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:59:
[...]

Een jaar!
Dat is wel wat langer dan de 6 weken die de winkel aangeeft.
Ja, dat was ook niet helemaal de planning. Maar door omstandigheden is het project lang blijven liggen. Was zelf ook wel nieuwsgierig wat het resultaat was toen ik het los haalde. Pakte dus heel positief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07
Vandaag even dak opgegaan om stuk lood terug te leggen en te kijken naar de aansluiting tussen dak en gevel.

Resultaat: de jaren '90 projectbouwers hebben zich er wederom met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt. Onderaan is tussen dakbeschot en gevel gepurd, maar anderhalve meter hoger is dat weggelaten. Verklaart mogelijk de tocht langs muurdoorvoeren bij bepaalde windrichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s60qhDVeSWww2OmNAYoil9ZGms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEa9Dgr6xoHIN7ZMk3dptqvF.jpg?f=fotoalbum_large

Om de hele rand af te purren moet ik het liggende lood even weghalen en terugplaatsen. Daarbij wil ik meteen het missende stuk lood bovenaan oplossen en eventuele defecten fixen (zag miniem scheurtje ergens, onderaan komt net een stukje tekort bij de gevel, etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w2uL4-HLgBN9nGJtEtx8Yxyggg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmR2Ni2uxHV8sWazlHyvl43j.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor lood moet ik hiervoor kopen? Bij Hornbach zie ik iets van 'snijdlood', maar is dat het juiste spul en is dat een beetje te verwerken door een amateur?

De schilder had ergens anders 'plaklood' gebruikt, maar dat ziet er net zo uit als dat het klinkt :+

offtopic:
bovenaan het kantelkieprenovatieraam op aanraden van @arjan

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 04-09-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 20:19
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:58:

Wat voor lood moet ik hiervoor kopen? Bij Hornbach zie ik iets van 'snijdlood', maar is dat het juiste spul en is dat een beetje te verwerken door een amateur?

De schilder had ergens anders 'plaklood' gebruikt, maar dat ziet er net zo uit als dat het klinkt :+

offtopic:
Wij hebben vorig jaar een van onze daken opnieuw gelegd met dakpannen en toen ook snijlood van de hornbach gebruikt. Is prima te verwerken, snijden met een nieuw, scherp stanleymes en op de plek hameren met een kleine hamer (geen vuistje of sloophamer). Vastmaken deden wij met schroeven met een plastic ringetje en dopje. Geen idee hoe ze heten maar verkoopt de hornbach ook. Rollen zijn wel loodzwaar (pun intended) en kunnen gaan rollen in de achterbak; dus die zou ik in een tas stoppen en proberen stevig weg te zetten. Mijn vrouw schrok zich de eerste keer een ongeluk toen het ging rollen bij een bocht met 80km per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
juliusyoup schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:00:
[...]

Wij hebben vorig jaar een van onze daken opnieuw gelegd met dakpannen en toen ook snijlood van de hornbach gebruikt. Is prima te verwerken, snijden met een nieuw, scherp stanleymes en op de plek hameren met een kleine hamer (geen vuistje of sloophamer). Vastmaken deden wij met schroeven met een plastic ringetje en dopje. Geen idee hoe ze heten maar verkoopt de hornbach ook. Rollen zijn wel loodzwaar (pun intended) en kunnen gaan rollen in de achterbak; dus die zou ik in een tas stoppen en proberen stevig weg te zetten. Mijn vrouw schrok zich de eerste keer een ongeluk toen het ging rollen bij een bocht met 80km per uur.
Herkenbaar verhaal dit in de auto :'), wij hadden snijlood-rollen van de bouwmaat, vergelijkbaar spul denk ik. Zorg bij werken met (echt) loodhoudende spullen ook dat je handschoenen draagt en/of heel goed je handen wast en niet aan je gezicht gaat zitten. Lood is erg giftig spul wat zich in je lichaam nestelt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 20:19
RonJ schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:07:
[...]

Herkenbaar verhaal dit in de auto :'), wij hadden snijlood-rollen van de bouwmaat, vergelijkbaar spul denk ik. Zorg bij werken met (echt) loodhoudende spullen ook dat je handschoenen draagt en/of heel goed je handen wast en niet aan je gezicht gaat zitten. Lood is erg giftig spul wat zich in je lichaam nestelt.
Bij alles op het dak hadden we consequent handschoenen aan ja, maar dat was ook omdat de oude pannen oud oud waren en gemakkelijk uit elkaar sprongen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:03
Anoniem: 289532 schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:43:
Ik heb een sokkel gemaakt en moet deze schilderen, advies wat betreft verf? Wil een matte verf dus wat mij betreft is het Sigma S2U Nova Matt vs Wijzonol Mattlak vs Sikkens Rubbol BL Rezisto Matt. Sigma is ruim 2 keer zo duur, Sikkens en Wijzonol zijn qua prijs hetzelfde maar weet niet in hoeverre Sigma het goedmaakt wat betreft krasbestendigheid/minder vergelen/minder vetvlekken.
Voor Sigma en Sikkens is de prijs per liter circa 60 euro; ik denk dat je bij Sikkens naar de prijs voor een halve liter hebt gekeken.
Ik heb ervaring met de Sigma en dat is prima verf maar ik verwacht dat de Sikkens en Wyzonol gelijkwaardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:34
@Rukapul Ik heb gescheurd lood wel eens gerepareerd meer zelfklevend loodband, zoiets als dit https://www.werkenmetmerk...5GIxI0aApYsEALw_wcB#17520

Er zit overigens geen lood in het product, alleen in de naam. Zit bij mij na een aantal jaar nog steeds prima.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
DasNieNix schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:38:
Voor Sigma en Sikkens is de prijs per liter circa 60 euro; ik denk dat je bij Sikkens naar de prijs voor een halve liter hebt gekeken.
Ik heb ervaring met de Sigma en dat is prima verf maar ik verwacht dat de Sikkens en Wyzonol gelijkwaardig zijn.
Als de drie merken hetzelfde kunnen leveren, overweeg dan eens Wyzonol te kiezen. Zo steun je een klein familiebedrijf in plaats van een beursgenoteerde onderneming die trucs gebruikt om ten koste van jou als consument maximale winst te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Dank voor de input en waarschuwing. Had me niet gerealiseerd dat de bestaande stroken echt lood zouden zijn.
rube schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:43:
@Rukapul Ik heb gescheurd lood wel eens gerepareerd meer zelfklevend loodband, zoiets als dit https://www.werkenmetmerk...5GIxI0aApYsEALw_wcB#17520

Er zit overigens geen lood in het product, alleen in de naam. Zit bij mij na een aantal jaar nog steeds prima.
Dat lijkt vergelijkbaar met https://www.hornbach.nl/p...d-10-m-x-7-5-cm/10715651/

Dan neem ik beide mee. En de ingemetselde slabben zo heel mogelijk laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:18
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:58:
Vandaag even dak opgegaan om stuk lood terug te leggen en te kijken naar de aansluiting tussen dak en gevel.

Resultaat: de jaren '90 projectbouwers hebben zich er wederom met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt. Onderaan is tussen dakbeschot en gevel gepurd, maar anderhalve meter hoger is dat weggelaten. Verklaart mogelijk de tocht langs muurdoorvoeren bij bepaalde windrichting.
[Afbeelding]

Om de hele rand af te purren moet ik het liggende lood even weghalen en terugplaatsen. Daarbij wil ik meteen het missende stuk lood bovenaan oplossen en eventuele defecten fixen (zag miniem scheurtje ergens, onderaan komt net een stukje tekort bij de gevel, etc.)
[Afbeelding]

offtopic:
Check bij bladlood even of je 15 ponds of 18 wilt gebruiken
Vroeger was het volgens mij 18 (geen idee wat nu de standaard is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:34
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:58:
Dat lijkt vergelijkbaar met https://www.hornbach.nl/p...d-10-m-x-7-5-cm/10715651/

Dan neem ik beide mee. En de ingemetselde slabben zo heel mogelijk laten :)
Ja, ik had eerst geprobeerd om iemand te krijgen die circa 4 meter loodslabben kon verwijderen en nieuwe kon plaatsen, maar niemand* die dat voor een beetje redelijke prijs op redelijke termijn kon/wilde doen. Dit zit er bij ons nu al weer 4 jaar op zonder problemen. Prima te doen, niet al te moeilijk.

offtopic:
*Alleen een oplichter van werkspot die aan de slag wilde met ditzelfde spul terwijl we afgesproken hadden dat hij de loodslabben geheel zou verwijderen en nieuw lood zou plaatsen. En dat voor een bijbehorende redelijke prijs. Voor echt lood wel te verstaan, niet voor 30 min. werk en 25 euro aan materiaal. Die dus maar rap het dak afgestuurd. Toen maar zelf gedaan met dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb een half-hoog muurtje geplaatst als afscheiding tussen woonkamer en keuken. Aan 1 kant komen akoestische wandpanelen. De andere kant is geverfd.

Nu wil ik de bovenkant afwerken met een afwerklat, zie de oranje lat op het plaatje. Ik kan eigenlijk geen geschikt hout hiervoor vinden. Het moet wel een rechte lat zijn omdat het zichtwerk is. Zelf wil ik de inkeping infrezen zodat aan de keukenzijde een mooi randje zit.

Ik heb alleen geen idee welk hout ik hiervoor het beste kan gebruiken. Kan je hier het beste eikenhout voor gebruiken of is vuren / mdf / .. ook geschikt? Over de afwerking twijfelen we nog, vermoedelijk wordt hij wit geverfd.

Lengte: 2800mm
Breedte: 135mm
Dikte tussen: 30-35mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMQ4BZ7s6Ul3oU8zLhx5-7Wrqws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9fYqN0VUoFNV4D5omhJtyHtD.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door tweakfdr op 04-09-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:09
tweakfdr schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:52:
Ik heb een half-hoog muurtje geplaatst als afscheiding tussen woonkamer en keuken. Aan 1 kant komen akoestische wandpanelen. De andere kant is geverfd.

Nu wil ik de bovenkant afwerken met een afwerklat, zie de oranje lat op het plaatje. Ik kan eigenlijk geen geschikt hout hiervoor vinden. Het moet wel een rechte lat zijn omdat het zichtwerk is. Zelf wil ik de inkeping infrezen zodat aan de keukenzijde een mooi randje zit.

Ik heb alleen geen idee welk hout ik hiervoor het beste kan gebruiken. Kan je hier het beste eikenhout voor gebruiken of is vuren / mdf / .. ook geschikt? Over de afwerking twijfelen we nog, vermoedelijk wordt hij wit geverfd.

Lengte: 2800mm
Breedte: 135mm
Dikte tussen: 30-35mm

[Afbeelding]
Tja, wat wil je bereiken? Geverfd, naturel, kunststeen, naturel? Welk gereedschap heb je zelf ter beschikking?

Ik zou zelf een vensterbank van bijvoorbeeld de hornbach halen, specifiek wel van MDF. Die door de tafelzaag trekken (dwars en langssnede) en mooi schuren + verven. Maar dan moet je die middelen wel hebben of kunnen lenen.

Alternatief is zoeken naar vensterbanken op maat, twijfel er niet aan dat iemand dit voor je wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:55
Vraagje wat zouden jullie gebruiken om houten rabatdelen te monteren, rvs nagels, rvs schroeven of schroeven met AR coating?
Ben een lading rabatdelen aan het vervangen en heb de nieuwe delen opmaat en 2 maal in de grondverf. Normaal gesproken zou ik voor schroeven gaan en deze al direct voorzien van gaten enzo en mee gronden.
Nu is het gene waar dit tegen aan komt nogal verzakt en heb de planken dus allemaal op iets andere lengte moeten maken. En dan is het wat mooier om de gat positie te bepalen bij het ertegen aan zetten.

Oude delen zaten met spijkers vast en die zijn gaan roesten en daar is het dus ook precies gaan rotten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 14:35
-verplaatst-

[ Voor 94% gewijzigd door Falqoon op 05-09-2023 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Samoht93 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:08:
Vraagje wat zouden jullie gebruiken om houten rabatdelen te monteren, rvs nagels, rvs schroeven of schroeven met AR coating?
Ben een lading rabatdelen aan het vervangen en heb de nieuwe delen opmaat en 2 maal in de grondverf. Normaal gesproken zou ik voor schroeven gaan en deze al direct voorzien van gaten enzo en mee gronden.
Nu is het gene waar dit tegen aan komt nogal verzakt en heb de planken dus allemaal op iets andere lengte moeten maken. En dan is het wat mooier om de gat positie te bepalen bij het ertegen aan zetten.

Oude delen zaten met spijkers vast en die zijn gaan roesten en daar is het dus ook precies gaan rotten...
Het voordeel van nagels is dat je eigenlijk nooit hoeft voor te boren en te verzinken.

Schroefkoppen hou je bij een huis liever niet in het zicht. Dus schroeven als je gaat verzinken, plamuren en aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

nokiaan958GB schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:23:
Het voordeel van nagels is dat je eigenlijk nooit hoeft voor te boren
Oh? Dat moeten wel heel speciale nagels zijn, die geen massa hebben om het hout te laten splijten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:30

Jrz

––––––––––––

Slonzo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:07:
[...]

Oh? Dat moeten wel heel speciale nagels zijn, die geen massa hebben om het hout te laten splijten :P
Vierkante spijkers

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Dennis schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:55:
[...]

Als de drie merken hetzelfde kunnen leveren, overweeg dan eens Wyzonol te kiezen. Zo steun je een klein familiebedrijf in plaats van een beursgenoteerde onderneming die trucs gebruikt om ten koste van jou als consument maximale winst te behalen.
Ik wist dit helemaal niet, zeker niet dat Wyzonol een familiebedrijf was. Zal dit zeker onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26

Ik heb mijne geschroefd met vlonderschroeven, rvs.
Mijn andere houten geveldelen heb ik met rvs spijkers gedaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:36
Ik heb een hoogteverschil tussen de tuin en de gemeentegrond achter de poort. Daarom een Traanplaat gebogen zodat ik makkelijker met de fiets en motor naar buiten en binnen kan.

De traanplaat loopt vanaf de tegels van de gemeente, over mijn bandje gebogen tot op mijn tegels. Ik wil deze graag vastzetten zodat het net iets stabieler ligt (ligt al vrij stabiel zonder fixatie) en niet gestolen/meegenomen kan worden.

Het leek mij het meest simpel om met een betonboor in het bandje te boren en met pluggen en schroeven vast te zetten. Maar ik gebruik een onderplaat van mijn schutting als bandje. Deze zijn vrij smal (3,5cm) en ik wil niet dat deze breekt: dat levert me in dit geval extreem veel werk op en daar zit ik niet op te wachten. Zou ik gewoon met mijn betonboor met/zonder klop 2 gaatjes kunnen boren vanaf de bovenkant? Boortje 5? Of zijn er betere manieren om de traanplaat vast te zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door CarpeVentum op 05-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:27
Lijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 16:53
1nsane schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:57:
Zo, koof af boven de keuken, voorkamer na geïsoleerd met steenwol, los pleisterwerk van de muren getikt. Dinsdag komen de stucadoors :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
in de voorkamer komen daar nog dingen wat je gaat bevestigen? want dan is alleen gipskarton niet echt stabiel genoeg. of blijft het alleen om het dicht te houden_?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
No Hands schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:58:
[...]

Ik heb mijne geschroefd met vlonderschroeven, rvs.
Mijn andere houten geveldelen heb ik met rvs spijkers gedaan.
Let op dat RVS bij bepaalde houtsoorten niet gaat ivm zuren, bijv. eiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 20:44

thijsco19

KTM 990 SMT

Stefke schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:26:
[...]

Let op dat RVS bij bepaalde houtsoorten niet gaat ivm zuren, bijv. eiken
Daar moet je toch juist rvs gebruiken begreep ik. Ik heb net een plank/meubel gemaakt met rvs schroeven in eiken planken...

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wel RVS, maar met een speciale coating. https://www.wovar.be/rvs-schroeven-voor-eiken-en-garapa/

Normale RVS A2 is niet geschikt voor vlonders (hardhout in general) want naast houtsoort ook vrij zwak, RVS410 zou in normale houtsoorten wel kunnen

Ik heb na het monteren van ons vlonderterras alle schroeven moeten vervangen omdat de leverancier van het terras (incl. schroeven) A2 schroeven had geleverd bij ons Garapa hout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Laatst online: 08:36
Dat wordt erg lastig omdat het contact van de traanplaat precies op de hoek van het bandje valt—er is dus weinig contactoppervlak. Dan zou ik alleen aan eigen of gemeentetegels kunnen lijmen maar dat gaat me wat ver. Bovendien zou een schroefverbinding ook eenvoudiger en netter te verwijderen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door CarpeVentum op 05-09-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:55
Stefke schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:55:
Wel RVS, maar met een speciale coating. https://www.wovar.be/rvs-schroeven-voor-eiken-en-garapa/

Normale RVS A2 is niet geschikt voor vlonders want naast houtsoort ook vrij zwak, RVS410 zou in normale houtsoorten wel kunnen

Ik heb na het monteren van ons vlonderterras alle schroeven moeten vervangen omdat de leverancier van het terras (incl. schroeven) A2 schroeven had geleverd bij ons Garapa hout
Is voor mij geen probleem gezien het vuren planken zijn maar goed om te weten mocht ik ooit iets van eiken wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

zaten die nagels niet gewoon te diep ingeslagen? daarom gaat het daar doorgaans rotten. Bij voorkeur pak je een bolkop nagel en die sla je vervolgens met de kop tot op het hout (en dus niet erin) zo sluit de kop het hout af en komt er bijna geen vocht in ipv dat de kop een gat maakt waar het vocht juist in gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Stefke schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:55:

Normale RVS A2 is niet geschikt voor vlonders want naast houtsoort ook vrij zwak, RVS410 zou in normale houtsoorten wel kunnen

Gelukkig staat het bij mij binnen. Maar wel iets om goed in te gaten te houden..

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

theduke1989 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:07:
[...]

in de voorkamer komen daar nog dingen wat je gaat bevestigen? want dan is alleen gipskarton niet echt stabiel genoeg. of blijft het alleen om het dicht te houden_?
Hangt nogal vanaf wat? Ik heb een 150 kilo boiler aan gips hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
thijsco19 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:56:
[...]

Gelukkig staat het bij mij binnen. Maar wel iets om goed in te gaten te houden..
Ook bij binnenproducten kunnen de zuren in je hout het RVS aantasten (en andersom, dan krijg je zwarte plekken in je hout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:34
Ik heb een maand geleden een smeervloer laten smeren op mijn betonvloer. De smeervloer ligt los van de betonvloer dmv een dunne folie. Naast een aantal scheurtjes die al vrij snel ontstonden merk ik nu ook dat de vloer schotelt. Dat wil zeggen, de randen krullen op en vertonen als gevolg daarvan doorbuiging als je er op gaat staan en evt wat beweegt. Met name in de hoeken is dit duidelijk aanwezig. Op meerdere hoeken meet ik ruim een halve millimeter beweging in de vloer als ik wat op en neer beweeg. Op sommige hoeken zelfs meer dan 1 millimeter. Met een waterpas gemeten liggen de hoeken 5 a 10mm hoger dan het midden van de vloer, maar dit kan uiteraard ook komen doordat er niet 100% vlak gesmeerd is.

In het midden van de vloer zit een dilatatie waarbij op de hoek de ene kant ruim een millimeter beweegt terwijl de andere kant uiteraard blijft liggen.

De bedoeling was dat er vrijdag getegeld ging worden, maar ik heb de tegelzetter zojuist afgebeld omdat ik dit niet acceptabel vindt. Het bedrijf dat de vloer gesmeerd heeft ga ik uiteraard benaderen maar die zijn voor vandaag gesloten.

Ik ben eigenlijk ook gewoon benieuwd of iemand dit al eens meegemaakt heeft, weet wat de normen hieromtrent zijn, of hier ideeën bij heeft.

Fotootjes voor het idee, er valt weinig uit te halen verder natuurlijk :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwEVfA7oY6Nd3BUQFnnv7Gzyizc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGSlDz7Jl2YAYfOgOVyPamwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0Dtpb2hRxZwQPyGrQa9CM_wgmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c3KWQmG0ROWqSPzj5z6sY8J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door decipherer op 05-09-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Laatst online: 27-05 22:33
JeroenE schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:25:
[...]
Ik zou verwachten dat er nog een plek bij de schakelaar is om de losse rode draad aan vast te solderen. Dat is dan de "ingang" en de drie weerstanden die aan de zwarte draad zitten zijn de "uitgang".

Wellicht zit er nog wat aan de onderkant van die schakelaar?

NB je zwarte draad is beschadigt, dat zou je voor het mooi ook moeten vervangen of met een krimpkous / isolatietape repareren.
Ja, dat dacht ik later ook maar er zit verder niets waaraan ik het kan solderen. Thx voor je antwoord! ik zal toch een nieuwe moeten kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:07:
[...]

Ik heb heel wat vierkante meters Red Cedar rabat met nagels bevestigd. In de bouw zie ik ook nooit boorwerkzaamheden voorafgaand aan het spijkers slaan.
Waarom zou dat volgens jou lastig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
1nsane schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:57:

Goed bezig! Moet er trouwens niet een folie over de isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wolterious schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:33:
Ja, dat dacht ik later ook maar er zit verder niets waaraan ik het kan solderen. Thx voor je antwoord! ik zal toch een nieuwe moeten kopen...
Wellicht moet je die draad juist ergens anders aan vast solderen (in het andere stuk van de lamp?), maar het is natuurlijk lastig raden met alleen die foto.

Wellicht kan je nog een keer langs een repaircafe gaan, die zien het misschien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:29:
Ik heb heel wat vierkante meters Red Cedar rabat met nagels bevestigd. In de bouw zie ik ook nooit boorwerkzaamheden voorafgaand aan het spijkers slaan.
Waarom zou dat volgens jou lastig zijn?
Als het hout splijt door een 4mm schroef, waarom zou het dan niet splijten als je er een 4mm dikke spijker in slaat? Het mechanisme is hetzelfde. Ik heb ook nog nooit iemand zien voorboren bij spijkers, maar ik heb wel hout zien splijten door spijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Algemene info wat er bij mij is blijven hangen van een mooi filmpje die het verschil uitlegde:
Werking schroef en spijker / nagel is verschillend.
Bij een schroef zorgt het schroefdraad voor het houvast en bij een spijker of nagel zorgt de 'weerstand tegen vervorming' voor de kracht. Dat wilt zeggen, je duwt het hout aan de kant en het hout wilt terug naar zijn originele positie. Dus het hout klemt de spijker of nagel vast.

Alleen daarom zou je eigenlijk niet moeten voorboren bij spijker en nagels.
Waarom hout niet of minder splijt? Denk voornamelijk omdat ze dunner zijn dan de gemiddelde schroef.

Uiteraard kan hout splijten bij spijkers en nagels als je het bijv. op een randje gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 15:59
thijsco19 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:55:
Algemene info wat er bij mij is blijven hangen van een mooi filmpje die het verschil uitlegde:
Werking schroef en spijker / nagel is verschillend.
Bij een schroef zorgt het schroefdraad voor het houvast en bij een spijker of nagel zorgt de 'weerstand tegen vervorming' voor de kracht. Dat wilt zeggen, je duwt het hout aan de kant en het hout wilt terug naar zijn originele positie. Dus het hout klemt de spijker of nagel vast.

Alleen daarom zou je eigenlijk niet moeten voorboren bij spijker en nagels.
Waarom hout niet of minder splijt? Denk voornamelijk omdat ze dunner zijn dan de gemiddelde schroef.

Uiteraard kan hout splijten bij spijkers en nagels als je het bijv. op een randje gebruikt.
En dan heb je nog spijkers die gaan roesten. Juist door die roest zet de spijker wat uit en zet zich vast.

Weet eigenlijk niet of je nog niet-gegalvaniseerde spijkers kunt vinden (ik spijker bijna nooit meer), maar oude verroeste spijkers in een oud huis zijn vaak bijna niet los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-05 22:35
Vraag over stucen

Ik heb ooit ergens een tip opgevangen om hoekbeschermers vast te nieten i.p.v. vast "lijmen".

Ik snap dat als je kanten niet helemaal recht zijn, dat je het dan liever met lijm doet, zodat je ze kunt stellen, maat als je muren helemaal recht zijn, is het vast nieten van de hoekbeschermers ook een optie? Dit zou er namelijk voor zorgen dat ik direct kan stucen als ik de profielen vast heb zitten.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, want anders wordt volgens mij aangeraden om de hoek beschermers echt een tijd te laten drogen alvorens je gaat stucen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Laatst online: 28-05 14:42
Wachten... schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:45:
Vraag over stucen

Ik heb ooit ergens een tip opgevangen om hoekbeschermers vast te nieten i.p.v. vast "lijmen".

Ik snap dat als je kanten niet helemaal recht zijn, dat je het dan liever met lijm doet, zodat je ze kunt stellen, maat als je muren helemaal recht zijn, is het vast nieten van de hoekbeschermers ook een optie? Dit zou er namelijk voor zorgen dat ik direct kan stucen als ik de profielen vast heb zitten.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, want anders wordt volgens mij aangeraden om de hoek beschermers echt een tijd te laten drogen alvorens je gaat stucen.
Even mijn ervaring delen. Gewoon voor de hobby. Geen prof!

Nisje gemaakt voor de koelkast. Hier ook 2 hoekprofielen geplaatst met nietjes. Gaat geweldig. Sommigen even een klap met een hamer gegeven zodat ze echt mooi vlak zitten.
1 even extra vast gezet in een wat raar hoekje waar de gipsplaat niet recht afgesneden was met een gipsschroef.

Dus ja ging prima!

edit:

Nog een opmerking. Ik heb metalen hoekstrips gebruikt. Niet die van papier.

[ Voor 4% gewijzigd door fx500 op 06-09-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zwartoog schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:07:
En dan heb je nog spijkers die gaan roesten. Juist door die roest zet de spijker wat uit en zet zich vast.

Weet eigenlijk niet of je nog niet-gegalvaniseerde spijkers kunt vinden (ik spijker bijna nooit meer), maar oude verroeste spijkers in een oud huis zijn vaak bijna niet los te krijgen.
Oude verroeste schroeven ook niet, kan ik je vertellen ;) Hoeft niet eens roest te zijn, overigens, diezelfde werking van hout die een spijker vast zet, zet ook een schroef vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Vraag over stucen

Ik heb vandaag 2 stucadoors over de vloer, en die stucprofielen worden echt niet van te voren vast gezet. Je moet toch wachten tot de stuc gezet is voor je deze kan afwerken. En dan zit het stucprofiel dus ook voldoende vast om tegenaan te smeren.

Dus nieten is niet nodig, gewoon vastzetten als je de muur gaat stuccen, dan moet je wachten tot de gips gaat zetten en daarna is die stijf genoeg om gewoon tek unnen smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:07

Boss

+1 Overgewaardeerd

t14wo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb vandaag 2 stucadoors over de vloer, en die stucprofielen worden echt niet van te voren vast gezet. Je moet toch wachten tot de stuc gezet is voor je deze kan afwerken. En dan zit het stucprofiel dus ook voldoende vast om tegenaan te smeren.

Dus nieten is niet nodig, gewoon vastzetten als je de muur gaat stuccen, dan moet je wachten tot de gips gaat zetten en daarna is die stijf genoeg om gewoon tek unnen smeren.
Als de muur scheef is en je dat met stucen recht wil trekken dan moet je toch echt de profielen stellen en vastzetten van te voren dacht ik?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vraag over stucen

Of de beschermers vastzetten met snelgips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Boss schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:23:
[...]

Als de muur scheef is en je dat met stucen recht wil trekken dan moet je toch echt de profielen stellen en vastzetten van te voren dacht ik?
Ik vertel alleen wat ik hier zie gebeuren vandaag. ;)
En het tesultaat bevalt me uitstekend. Wat een vaklui!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
theduke1989 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:07:
[...]

Dat laatste want er komt overal vloerverwarming dus er hoeft geen zware radiator aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Terrz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:07:
[...]

Goed bezig! Moet er trouwens niet een folie over de isolatie?
Als het tegen de kale buitenmuur zou komen wel maar er zat al een voorzetwand voor de muur waar de radiator tegenaan zat en ipv dat eraf te slopen gewoon dit er voor gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nou mijn eerste ervaring met zelf stucen is nog niet heel soepel verlopen.

Omdat ik een redelijk vlakke bestaande muur had, is mij aangeraden om Knauf Fix & Finish te gebruiken.
Ik heb deze aangemaakt met een verhouden 1liter water op 1,4 kilo Knauf Fix & Finish,
vervolgens even 5 minuten laten staan en vervolgens mechanisch geroerd. Maar wat was het nog waterig zeg.
Ik heb er dus nog maar wat Fix en Finish bijgegooid (nog een halve kilo ongeveer, maar nog steeds erg waterig.

Ik ben dus toch maar begonnen, omdat ik niet wil twijfelen aan de verhouding, maar het is/was niet te doen, alles liep bijna mijn spaan af en het druipte overal langs. Nu moest ik ook een klein nisje opzetten, wat het niet makkelijker maakt, maar ik heb toch het idee dat er iets niet klopt met die verhouding (of hoe ik het heb verwerkt).

Iemand enige tips voor mij? Tot nu toe is het muurtje er niet van opgeknapt :S

Ik heb nu nog best wat stuc over wat aardig waterig is. Ik dacht zelf om even te wachten tot de muur enigszins opgedroogd is, en dan nog maar een laag te doen met de inmiddels wat ingedroogde fix en finish.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 06-09-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Wachten... als ik het spul aanmaak begin ik met water en voeg F&F toe totdat het net niet meer onder water komt te staan. Na mengen is het zeker niet waterig, dus ik gok dat je de verkeerde verhouding hebt gehad. Dat indrogen gaat overigens niet heel linear, dus dat zou nog wel eens lastig kunnen worden.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben bezig met het opvragen van offertes voor het vernieuwen van de boeiboorden van onze woning. Hier komt Trespa of iets vergelijkbaars tegenaan. Nu zou ik dat graag gelijmd hebben omdat je dan geen schroeven ziet maar degene die gisteren is komen kijken wil ze alleen schroeven in verband met veiligheid. Hij stelt dat lijmen altijd een risico mee brengt dat platen alsnog los kunnen komen.

Toch heb ik het idee dat bij veel huizen dit gewoon gelijmd/kit wordt. Of er worden schroeven gebruikt die (vrijwel niet) zichtbaar zijn. Ik ben nogal bang dat het straks totaal niet uit ziet.

Wat zijn jullie ervaringen met lijmen van boeidelen of op een andere manier onzichtbaar maken van de schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
Aghanim schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:41:
Ik ben bezig met het opvragen van offertes voor het vernieuwen van de boeiboorden van onze woning. Hier komt Trespa of iets vergelijkbaars tegenaan. Nu zou ik dat graag gelijmd hebben omdat je dan geen schroeven ziet maar degene die gisteren is komen kijken wil ze alleen schroeven in verband met veiligheid. Hij stelt dat lijmen altijd een risico mee brengt dat platen alsnog los kunnen komen.

Toch heb ik het idee dat bij veel huizen dit gewoon gelijmd/kit wordt. Of er worden schroeven gebruikt die (vrijwel niet) zichtbaar zijn. Ik ben nogal bang dat het straks totaal niet uit ziet.

Wat zijn jullie ervaringen met lijmen van boeidelen of op een andere manier onzichtbaar maken van de schroeven?
Is hier voor jaren geleden trespa boekplanken bevestigd. De onderkant van de dakgoot is van hout. Verf ik ongeveer eens in de 5 jaar Gelijmd met een soort van “sinus” patroon. Zit er nu 10 jaren op. Enige als je zoiets doet zou ik eerst de dakgoten met name het zink eens goed nakijken vooraf of alles goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 20:38

Vergeet vooral de ventilatie achter het Trespa niet. Als je het monteert op bestaand plaatmateriaal moet dat wel zijn vocht naar buiten kwijt kunnen om houtrot te voorkomen.
Daarom heb ik mijn Trespa boeiboorden op de vorige woning allemaal op rubber strips gemonteerd (steeds achter elk schroefgat), zodat er tussen de oude boeiboorden en het trespa een mm of 5 ventilatieruimte zat.
Ook op de plaatovergang gebruik je dat. Het ging om een dergelijk voegprofiel:
https://www.bol.com/nl/nl...er-meter/9300000080530050 (eerste link die ik vond, maar het is veel goedkoper te verkrijgen).
Dat werkte perfect.
Als schroeven gebruik je uiteraard de RVS schroeven waarvan de kop in de juiste RAL-kleur is gelakt.

Dat Trespa (in Ral 9001) zag er ook 15 jaar later, toen we de woning verkochten, nog als nieuw uit. Het enige onderhoud was eens in de 1 à 2 jaar even met een sopje schoonmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2023 16:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Ik zou zelf, zeker bij een oudere woning, eens naar keralit of een vergelijkbaar product kijken, dat is 10x mooier en duurzamer dan Trespa, wat al heel snel grauw/groen/dof=lelijk wordt. Wij hebben hier wat Trespa toegepast bij de uitbouw rond het dak en de schuifpui en ik heb er nu binnen 2 jaar al spijt van omdat het al lelijk wordt. Keralit wordt met klemmetjes aan de achterkant vastgeschroefd, zodat je helemaal niks van de montage ziet en het lijkt ook veel meer op hout.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Arjan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:35:
@Wachten... als ik het spul aanmaak begin ik met water en voeg F&F toe totdat het net niet meer onder water komt te staan. Na mengen is het zeker niet waterig, dus ik gok dat je de verkeerde verhouding hebt gehad. Dat indrogen gaat overigens niet heel linear, dus dat zou nog wel eens lastig kunnen worden.
Dank voor je bericht.
Ik denk ook dat de verhouding ergens niet klopt, want het was een beetje slappe pudding.

Ik moet wel zeggen dat ik nog een tweede laag erop heb gezet en toen heb gepleisterd en dat het enigzins straks getrokken is.

Mijn vraag is nu alleen hoe ik dit nog af moet werken. Doordat het zacht was zie je nog aardig wat aanzet stukken en bepaalde stukken zitten net wat krassen in. Kan ik dit zodra het droog is licht opschuren met een schuur blokje, en daarna heel dun een laatste laagje erop zetten?

Sommige stukken zijn wel aardig strak, maar ik wil het geheel dus wat strakker hebben nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl8Cmx6p8hxpAg4aSWICHQ3jIlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmD7ozH1tw4TeQKZmbgRlaVq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z5rBnV2CtOWWW8pJBE5oYBnp6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYxq1o72VtNTfLO1CvQajNqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Wachten... schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:19:
[...]

Dank voor je bericht.
Ik denk ook dat de verhouding ergens niet klopt, want het was een beetje slappe pudding.

Ik moet wel zeggen dat ik nog een tweede laag erop heb gezet en toen heb gepleisterd en dat het enigzins straks getrokken is.

Mijn vraag is nu alleen hoe ik dit nog af moet werken. Doordat het zacht was zie je nog aardig wat aanzet stukken en bepaalde stukken zitten net wat krassen in. Kan ik dit zodra het droog is licht opschuren met een schuur blokje, en daarna heel dun een laatste laagje erop zetten?

Sommige stukken zijn wel aardig strak, maar ik wil het geheel dus wat strakker hebben nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pak een spons en maak deze goed nat. Wrijf rustig in een draaiende beweging eroverheen tot je een sliklaagje krijgt. Ga vervolgens messen om het mooi strak te krijgen. Dat is met fix n finish goed zelf te doen.

Youtube even op stuc messen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
t14wo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:23:
[...]

Pak een spons en maak deze goed nat. Wrijf rustig in een draaiende beweging eroverheen tot je een sliklaagje krijgt. Ga vervolgens messen om het mooi strak te krijgen. Dat is met fix n finish goed zelf te doen.

Youtube even op stuc messen.
Hoe lang na het stucen kun je dit doen?

En denk je niet dat er nog een klein laagje nodig is? Want de laag is al niet dik. Als ik nu ook nog ga messen, dan ben ik bang dat ik het tot aan het gaas eraf mes, en dat je dan het gaas of de beschermhoesjes er doorheen gaat zien.

Mocht ik overigens een dunne tweede laag doen, hoe lang na de eerste laag kan ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:05:
[...]

Vergeet vooral de ventilatie achter het Trespa niet. Als je het monteert op bestaand plaatmateriaal moet dat wel zijn vocht naar buiten kwijt kunnen om houtrot te voorkomen.
Daarom heb ik mijn Trespa boeiboorden op de vorige woning allemaal op rubber strips gemonteerd (steeds achter elk schroefgat), zodat er tussen de oude boeiboorden en het trespa een mm of 5 ventilatieruimte zat.
Ook op de plaatovergang gebruik je dat. Het ging om een dergelijk voegprofiel:
https://www.bol.com/nl/nl...er-meter/9300000080530050 (eerste link die ik vond, maar het is veel goedkoper te verkrijgen).
Dat werkte perfect.
Als schroeven gebruik je uiteraard de RVS schroeven waarvan de kop in de juiste RAL-kleur is gelakt.

Dat Trespa (in Ral 9001) zag er ook 15 jaar later, toen we de woning verkochten, nog als nieuw uit. Het enige onderhoud was eens in de 1 à 2 jaar even met een sopje schoonmaken.
Even dat ik het goed begrijp. Het voorstel van het bedrijf is om het Trespa tegen de bestaande boeidelen te monteren omdat de constructie nog goed is. Dat bedoel jij ook met 'monteert op bestaand plaatmateriaal' en dan zou de voegprofiel methode een oplossing zijn?

Ik kan me geen beeld vormen bij schroeven in de juiste kleur in hoeverre dat op 3m hoogte nog zichtbaar is. Zal eens door de buurt wandelen om te kijken bij andere boeidelen.
RonJ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:06:
[...]

Ik zou zelf, zeker bij een oudere woning, eens naar keralit of een vergelijkbaar product kijken, dat is 10x mooier en duurzamer dan Trespa, wat al heel snel grauw/groen/dof=lelijk wordt. Wij hebben hier wat Trespa toegepast bij de uitbouw rond het dak en de schuifpui en ik heb er nu binnen 2 jaar al spijt van omdat het al lelijk wordt. Keralit wordt met klemmetjes aan de achterkant vastgeschroefd, zodat je helemaal niks van de montage ziet en het lijkt ook veel meer op hout.
Bedankt voor de tip. Ik zal dat ook als optie voorstellen want Trespa schoonmaken op deze hoogte zie ik mezelf ook niet doen.

@vincent_1971 al het zinkwerk wordt inderdaad vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-05 11:43
Vraag. Ik ben een tijdelijk keukenblok aan het maken waarbij ik de buitenwanden van 15mm mdf maak (het is een samenraapsel van overgebleven materiaal van de vorige keuken).

Nu twijfel ik of mdf stevig genoeg is om keukendeurtjes met scharnieren te dragen, of dat ik het moet verstevigen met wat beter hout. Het hoeft geen eeuwen mee, maar zou jammer zijn als ik het deurtje uit zijn plek trek. Ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Aghanim schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:31:
Even dat ik het goed begrijp. Het voorstel van het bedrijf is om het Trespa tegen de bestaande boeidelen te monteren omdat de constructie nog goed is. Dat bedoel jij ook met 'monteert op bestaand plaatmateriaal' en dan zou de voegprofiel methode een oplossing zijn?
Ja. Hier link naar een betere leverancier: https://www.bouwonline.co...band-trespa-60mm-5m1.html
Overigens kun je Trespa vanwege de uitzetting volgens mij helemaal niet lijmen.
Ik kan me geen beeld vormen bij schroeven in de juiste kleur in hoeverre dat op 3m hoogte nog zichtbaar is. Zal eens door de buurt wandelen om te kijken bij andere boeidelen.
3 meter is natuurlijk niks, dat is maar 1 meter boven ooghoogte. Dan zie je de schroeven echt wel zitten. Maar in de praktijk is dat geen enkel probleem. Persoonlijk hou ik er wel van, want je kunt dan nog eens wat loshalen zonder dat je moet breken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:45
Pussolini schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:32:
Vraag. Ik ben een tijdelijk keukenblok aan het maken waarbij ik de buitenwanden van 15mm mdf maak (het is een samenraapsel van overgebleven materiaal van de vorige keuken).

Nu twijfel ik of mdf stevig genoeg is om keukendeurtjes met scharnieren te dragen, of dat ik het moet verstevigen met wat beter hout. Het hoeft geen eeuwen mee, maar zou jammer zijn als ik het deurtje uit zijn plek trek. Ideeën?
Afhankelijk van hoe zwaar de deurtjes zijn, zou zal 15 mm MDF wel volstaan.
Hoe tijdelijk is tijdelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-05 11:43
CappieL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:38:
[...]

Afhankelijk van hoe zwaar de deurtjes zijn, zou zal 15 mm MDF wel volstaan.
Hoe tijdelijk is tijdelijk?
In ieder geval tot januari, maar zou leuk zijn als het blok daarna ook blijft staan. Maar heb besloten de boel toch een geraamte van balken te geven, waar de deurtjes in komen te hangen. Mdf is dan puur ter afdekking van de zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:35:
[...]

Ja. Hier link naar een betere leverancier: https://www.bouwonline.co...band-trespa-60mm-5m1.html
Overigens kun je Trespa vanwege de uitzetting volgens mij helemaal niet lijmen.

[...]

3 meter is natuurlijk niks, dat is maar 1 meter boven ooghoogte. Dan zie je de schroeven echt wel zitten. Maar in de praktijk is dat geen enkel probleem. Persoonlijk hou ik er wel van, want je kunt dan nog eens wat loshalen zonder dat je moet breken.
Trespa kun je inderdaad niet lijmen, het zet onwijs uit (ik zie bij mijn Trespa ook een hoop kromme/uitgedrukte schroeven).

Wat je wel kunt lijmen is Rockpanel.

Hier in de toekomst ook nog het nodige Trespa te vervangen. Ik vind het echt onwijs lelijk, maar qua constructie kan ik zowat niet anders, en het is wel onderhoudsarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:37
Gezien ik het niet terug kon vinden in de vele topics, ik heb een vraag over na isoleren met pir. Eigenlijk willen wij onze aanbouw, die in 1984 gezet is door de vorige bewoners, verder gaan isoleren.

Aldus de bouwvergunning is de opbouw van het platte dak als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHPWxjSkMTlr3XTGH4P6DvujFxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LoCFsPNpnxPOBZVTb75ROtyK.png?f=user_large

Gezien we nu de bitumen willen vervangen, dachten we meteen om dan ook het dak te isoleren met PIR platen om daar vervolgens nieuwe dakbedekking op te laten leggen.

Nu lees ik verschillende verhalen over glaswol icm pir en ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Het enige dat ik wel weet, is dat als ik een spotje weghaal, ik inderdaad gips - regelwerk - glaswol zie. Maar ik zie dan weer niet de benoemde folie.

Er vanuit gaande dat de folie tussen de glaswol en het dakbeschot (rabatdelen) zit, is het dan uberhaupt mogelijk om pir platen op het dakbeschot te leggen?

Dus van onder naar boven gips - regelwerk - glaswol - folie (geen idee wat voor type pvc folie) - dakbeschot - pir - dakbedekking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sarlo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:21:
Gezien ik het niet terug kon vinden in de vele topics, ik heb een vraag over na isoleren met pir. Eigenlijk willen wij onze aanbouw, die in 1984 gezet is door de vorige bewoners, verder gaan isoleren.

[Afbeelding]

Gezien we nu de bitumen willen vervangen, dachten we meteen om dan ook het dak te isoleren met PIR platen om daar vervolgens nieuwe dakbedekking op te laten leggen.

Nu lees ik verschillende verhalen over glaswol icm pir en ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Het enige dat ik wel weet, is dat als ik een spotje weghaal, ik inderdaad gips - regelwerk - glaswol zie. Maar ik zie dan weer niet de benoemde folie.

Er vanuit gaande dat de folie tussen de glaswol en het dakbeschot (rabatdelen) zit, is het dan uberhaupt mogelijk om pir platen op het dakbeschot te leggen?

Dus van onder naar boven gips - regelwerk - glaswol - folie (geen idee wat voor type pvc folie) - dakbeschot - pir - dakbedekking.
boven de bestaande isolatie is nu een ventilerende spouw. om het goed te doen moet je eigenlijk dus de hele opbouw aanpakken want dat is dus koude lucht die achter je nieuwe isolatie langs ventileerd en het dus een stuk minder nuttig maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Wat @twain4me zegt, er is nu ventilatie boven je glaswol. Dan kun jij wel 15cm PIR op je dakbeschot leggen maar dat doet niks als er ventilatie blijft onder je dakbeschot.
Die ventilatie zal dus weg moeten, zonder dat je dakbeschot gaat rotten. Dan is je PIR een topoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
_ferry_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:09:
Trespa kun je inderdaad niet lijmen, het zet onwijs uit (ik zie bij mijn Trespa ook een hoop kromme/uitgedrukte schroeven).
Dan heeft iemand zitten prutsen. Om die problemen met de schroeven te voorkomen hoor je de stroken Trespa qua lengte te beperken en de schroefgaten flink groot te boren (slechts iets kleiner dan de kopmaat van de schroeven). Dan heb je die problemen niet. Daardoor heb ik de problemen die jij hierboven noemt nooit gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:55:
[...]

Dan heeft iemand zitten prutsen. Om die problemen met de schroeven te voorkomen hoor je de stroken Trespa qua lengte te beperken en de schroefgaten flink groot te boren (slechts iets kleiner dan de kopmaat van de schroeven). Dan heb je die problemen niet. Daardoor heb ik de problemen die jij hierboven noemt nooit gehad.
Dat geloof ik best, dat er geprutst is, de afgelopen jaren zat tegen gekomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wachten... schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:29:
[...]

Hoe lang na het stucen kun je dit doen?

En denk je niet dat er nog een klein laagje nodig is? Want de laag is al niet dik. Als ik nu ook nog ga messen, dan ben ik bang dat ik het tot aan het gaas eraf mes, en dat je dan het gaas of de beschermhoesjes er doorheen gaat zien.

Mocht ik overigens een dunne tweede laag doen, hoe lang na de eerste laag kan ik dit doen?
Stucen is een kunst. Voor wie de kunst (nog) niet verstaat, is het vooral veel schuren ;)

Voor de strakke afwerking gebruik ik kant-en-klare stucpasta. Dat kun je in heel dunne laagjes aanbrengen. Drogen en dan schuren. Schuurgaas 120 of gipsschuursponsjes. Wel een masker dragen, blijft stoffen.

Herhaal bovenstaande totdat je tevreden bent met het resultaat. Ik heb hier heel mooie wandjes mee gekregen. Wel nagenoeg een hele emmer stof van het schuren, dus het kan economischer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
sarlo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:21:

[Afbeelding]

Zo'n plat dak isoleren is niet eenvoudig: van een kant wel, maar van 2 kanten wordt het lastiger. Stap 1 is dit topic doorspitten:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Stap 2 is zelf doorrekenen in Ubakus.

Ik heb besloten om mijn platdakje niet ook nog van buiten te isoleren - gaf teveel onzekerheiden gezien de beperkte ruimte die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:12

MJV

Ik zit met een douchecabine die zo lek is als een mandje. Dacht eerst dat het aan verouderd kitwerk ligt, maar na dat vervangen te hebben blijft het probleem. Het lijkt o.a. te zitten in de afdichting tussen glas en het profiel waar dat glas in zit.

Is hier nog iets aan te repareren? Zit daar een verstopte kitrand bijv?

En, stel dat ik de douchecabine zou vervangen, is het dan raadzaam om ook de douchebak meteen mee te nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ivKNCWiWjmNM4O-vmUABJsYdg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQIj3ve7oga8mTBc9d5H00V5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KClTXYpBP3403JCutY42mdpIjUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVZzjlr4QAEYQYI6vdMEdPYI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en2-DAfnmo1J8n0LO2jTU8tEH_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5g9dCFWLC7El6KG9IWehAKeH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MJV schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:20:
Ik zit met een douchecabine die zo lek is als een mandje. Dacht eerst dat het aan verouderd kitwerk ligt, maar na dat vervangen te hebben blijft het probleem. Het lijkt o.a. te zitten in de afdichting tussen glas en het profiel waar dat glas in zit.

Is hier nog iets aan te repareren? Zit daar een verstopte kitrand bijv?

En, stel dat ik de douchecabine zou vervangen, is het dan raadzaam om ook de douchebak meteen mee te nemen?

meestal kit je de cabine juist aan de buitenkant dan kan het water wat in het profiel komt er aan de douchebak kant uit lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
Het stucen is begonnen, ongeveer 4 dagen werk voor 3 man.

Ziet er tot nu toe goed uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTL9dmb0Q51i2px2xjU1feBBW-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nByoP8B59dSoCgBdEy1k6mtL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIcIgwEoZOQVj5rwLL45nPw5V_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REmE5YcOkwSeBMSTRe60jrNg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Zwartoog schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:33:
[...]

Stucen is een kunst. Voor wie de kunst (nog) niet verstaat, is het vooral veel schuren ;)

Voor de strakke afwerking gebruik ik kant-en-klare stucpasta. Dat kun je in heel dunne laagjes aanbrengen. Drogen en dan schuren. Schuurgaas 120 of gipsschuursponsjes. Wel een masker dragen, blijft stoffen.

Herhaal bovenstaande totdat je tevreden bent met het resultaat. Ik heb hier heel mooie wandjes mee gekregen. Wel nagenoeg een hele emmer stof van het schuren, dus het kan economischer :X
Schuurstof kun je hergebruiken :) nat maken en roeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:32

YellowCube

Wait...what?

MJV schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:20:

als je toch bezig bent dan zou ik de bak ook gelijk vervangen. Anders krijg je dadelijk het verschijnsel dat de bak gelijk of binnen afzienbare tijd gaar afsteekt tegen je nieuwe cabine (althans, dat zou mij opvallen/storen)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
vraagje:

Wij hadden laatst een steenmarter onder de auto. Gelukkig heeft hij alleen aan de isolatie staan knabbelen en niet aan de leidingen. Maar ja we hebben dat beest natuurlijk liever niet onder de auto, want in de toekomst kan dat wel eens een dure/gevaarlijke grap worden als hij wel wat verkeerds aanvreet.

Dus ik heb van dat marter gaas gekocht.......dit kan ik met krammen in de oprit vast zetten, maar ik bedacht me dat dit wel heel permanent is, lastig te verplaatsen etc.

Dus ik wilde dit aan 2 kanten in gaan klemmen tussen latten zodat ik hem kan verplaatsen en oprollen.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-N37wGcN3I0IZVQu1vyccZW6zg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CfAss7XqIDvMgQG8FssaFKsP.png?f=user_large

Ik zat eerst te denken aan gewoon hout latjes, maar bedacht me dat dit wellicht te licht is en wellicht ook zo kapot zou rijden als je per ongeluk over een latje rijdt.

Dus nu neig ik naar metaal, dit moet echter geen roest achter laten op de oprit.........is dan Aluminium de beste keuze, of beter RVS?

• Wachten...
[...]

Ja een beetje schuren vind ik niet erg, maar als het schuren iedere keer afhangt van het eind resultaat, dan ga ik liever op zoek naar een oplossing ;)

Ik ga er ook wel vanuit dat het nu sowieso een drama was, aangezien het aanmaken al niet goed was (te dun). Nu kwam ik ook wel een tip tegen dat als je teveel hobbels hebt (wat ik had) dat je dan je spacmes te schuin erop hebt staan, en je de boel los trekt van de muur...

Ik heb de boel nu redelijk recht en strak kunnen krijgen door de muur te sponzen en daarna weer te messen het enige wat ik wel kreeg daarmee is wat gaatjes en kleine krasjes.

Iemand een idee nog hoe die gaatjes en krasjes erin komen? Mijn spaxmes is echt recht en schoon (en de hoekjes omgebogen). Daarnaast ben ik ook nog wel benieuwd naar andere tips wat betreft de bobbels. Houd je dan echt je spacmes te schuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:57
twain4me schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:47:
[...]

meestal kit je de cabine juist aan de buitenkant dan kan het water wat in het profiel komt er aan de douchebak kant uit lopen.
Als je het aan de binnenkant kit.. kan er uberhaupt geen water in het profiel komen.. dat lijkt me toch fijner.
Buiten dat, als je aan de buitenkant kit dan komt er dus water tussen je cabine en je bak en dat gaat daar rustig staan schimmelen.. Lijkt me ook niet gewenst toch?

*sowieso

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:46

3_s

breagor schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:12:
vraagje:

Wij hadden laatst een steenmarter onder de auto. Gelukkig heeft hij alleen aan de isolatie staan knabbelen en niet aan de leidingen. Maar ja we hebben dat beest natuurlijk liever niet onder de auto, want in de toekomst kan dat wel eens een dure/gevaarlijke grap worden als hij wel wat verkeerds aanvreet.

Dus ik heb van dat marter gaas gekocht.......dit kan ik met krammen in de oprit vast zetten, maar ik bedacht me dat dit wel heel permanent is, lastig te verplaatsen etc.

Dus ik wilde dit aan 2 kanten in gaan klemmen tussen latten zodat ik hem kan verplaatsen en oprollen.

Zoiets:
[Afbeelding]

Ik zat eerst te denken aan gewoon hout latjes, maar bedacht me dat dit wellicht te licht is en wellicht ook zo kapot zou rijden als je per ongeluk over een latje rijdt.

Dus nu neig ik naar metaal, dit moet echter geen roest achter laten op de oprit.........is dan Aluminium de beste keuze, of beter RVS?
Zo snel gaat hout niet kapot, hoor.
Zeker niet als het volledig ondersteund wordt.
Gewoon op een plafondlat nagelen met krammen, of tussen twee latten klemmen.
Ik zou eerder bang zijn voor het rotten, want dat zal niet goed drogen, aan de onderzijde.

Je kan ook gewoon op de hoeken een steen leggen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DonJunior schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:19:
[...]

Als je het aan de binnenkant kit.. kan er uberhaupt geen water in het profiel komen.. dat lijkt me toch fijner.
Buiten dat, als je aan de buitenkant kit dan komt er dus water tussen je cabine en je bak en dat gaat daar rustig staan schimmelen.. Lijkt me ook niet gewenst toch?
Don't shoot the messenger., ik heb het niet verzonnen. ze maken die dingen kennelijk niet zo heel erg goed en lekken meestal langs het "glas" dan moet je dat dus ook kitten. wat niet altijd heel makkelijk is om netjes te doen. maargoed de gebruiksaanwijzing is er duidelijk over, je kan natuurlijk een andere mening hebben of het anders doen. Ik vertel alleen wat de meeste fabrikanten vertellen.

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 08:40
Wachten... schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:18:
[...]
Iemand een idee nog hoe die gaatjes en krasjes erin komen? Mijn spaxmes is echt recht en schoon (en de hoekjes omgebogen). Daarnaast ben ik ook nog wel benieuwd naar andere tips wat betreft de bobbels. Houd je dan echt je spacmes te schuin?
Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan, dat je toch je mes niet goed recht houdt en de druk op je mes toch nog ongelijk verdeeld. Ik heb zelf geen ervaring met fix and finish, wel met rotband, mp75 en topfinish. Met topfinish krijg je de bovenste laag echt spiegelglad. Aanbrenglaag 0 tot 1 mm. Als het dan echt nog steeds niet glad zijn en kleine oneffenheden in zitten (bijvoorbeeld door het aanzetten van je mes) , kan je het ook na droging gewoon schuren met schuurpapier rond de 220. De stucpasta die genoemd is kan ook, dat laat zich ook heel goed na droging perfect schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:57
twain4me schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:00:
[...]

Don't shoot the messenger., ik heb het niet verzonnen. ze maken die dingen kennelijk niet zo heel erg goed en lekken meestal langs het "glas" dan moet je dat dus ook kitten. wat niet altijd heel makkelijk is om netjes te doen. maargoed de gebruiksaanwijzing is er duidelijk over, je kan natuurlijk een andere mening hebben of het anders doen. Ik vertel alleen wat de meeste fabrikanten vertellen.
hahaha nee ik snap je.. conclusie van deze korte discussie: gewoon beide kanten kitten :+

*sowieso

• Togi
Wachten... schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:18:
Nou mijn eerste ervaring met zelf stucen is nog niet heel soepel verlopen.

Omdat ik een redelijk vlakke bestaande muur had, is mij aangeraden om Knauf Fix & Finish te gebruiken.
Ik heb deze aangemaakt met een verhouden 1liter water op 1,4 kilo Knauf Fix & Finish,
vervolgens even 5 minuten laten staan en vervolgens mechanisch geroerd. Maar wat was het nog waterig zeg.
Ik heb er dus nog maar wat Fix en Finish bijgegooid (nog een halve kilo ongeveer, maar nog steeds erg waterig.

Ik ben dus toch maar begonnen, omdat ik niet wil twijfelen aan de verhouding, maar het is/was niet te doen, alles liep bijna mijn spaan af en het druipte overal langs. Nu moest ik ook een klein nisje opzetten, wat het niet makkelijker maakt, maar ik heb toch het idee dat er iets niet klopt met die verhouding (of hoe ik het heb verwerkt).

Iemand enige tips voor mij? Tot nu toe is het muurtje er niet van opgeknapt :S

Ik heb nu nog best wat stuc over wat aardig waterig is. Ik dacht zelf om even te wachten tot de muur enigszins opgedroogd is, en dan nog maar een laag te doen met de inmiddels wat ingedroogde fix en finish.
Wat is de datum van je pak F&F?
Kan zijn dat ie over de datum is en dat ie dan minder dik wordt.

Sponsen begin ik mee als de muur dof is en je weerstand voelt op het moment je er met je vinder indrukt.
Krassen en putjes komen bij mij meestal als gevolg van klontjes slecht opgeloste gips.
Deze verwerk je tijdens het opzetten meestal wel en smeer je dun uit waardoor het tijdens het opzetten minder opvalt maar tijdens het spacken schieten deze sneller los en een klein korreltje geeft al een leuke kras (en laat een gat achter).
Het gips goed laten drinken voor het mixen is een goede remedie maar mij is het nog nooit gelukt om een muur te krijgen zonder dit effect.
Ik zorg meestal dat ik tijdens het spacken nog een bal gips heb (zonder korrels wat dan heb je het probleem weer) wat goed nat is. Door een beetje van dit licht op de muur te drukken tijden het spacken en met veel water spack je de krassen weer weg. Even laten drogen en nog een keer spacken en het is meestal strak

• Togi
Boss schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:23:
[...]

Vast zetten doe ik met (snel) gips en eventueel zet ik er een gipsplaat schoef in die ik na drogen er weer uit haal en het gat weer vul.
Nietjes nog nooit geprobeerd klinkt als een idee om te proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
twain4me schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:00:
[...]

Leuk dat meer mensen hier tegenaan lopen :P

Ik heb besloten eigenwijs te zijn en heb (alleen) de binnenkant gekit van de aansluiting van douchedeur en muur.

Om de reden hierboven ook besloten dat ik absoluut geen profiel aan onderzijde wil en een deur uit een stuk, want dat is gewoon vragen om vuil en schimmel.

Helaas de douchebak niet vervangen, omdat ik niet kon overzien hoeveel werk dat zou inhouden. Tegels komen namelijk iets boven de bak uit. Gelukkig blijven douchebakken vaak decennia prima qua looks. Deze veren alleen een beetje :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 11:27
[...]

Amen... Het blijft een rare bezigheid: je gooit een flinke hoeveelheid stuc op de muur, haalt er 90% weer vanaf en dit herhaal je. Elke muur in ons huis ziet er beter uit, meer ervaring betekent ook kritischer. :)
Ik ga over een paar jaar een paar muren gedeeltelijk weer opnieuw stucen... of in ieder geval schuren.

Dat stof kun je opvangen en weer mengen met nieuwe stuc. Dus het kan letterlijk economischer. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Wachten... schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:18:
[...]

Ja een beetje schuren vind ik niet erg, maar als het schuren iedere keer afhangt van het eind resultaat, dan ga ik liever op zoek naar een oplossing ;)

Ik ga er ook wel vanuit dat het nu sowieso een drama was, aangezien het aanmaken al niet goed was (te dun). Nu kwam ik ook wel een tip tegen dat als je teveel hobbels hebt (wat ik had) dat je dan je spacmes te schuin erop hebt staan, en je de boel los trekt van de muur...

Ik heb de boel nu redelijk recht en strak kunnen krijgen door de muur te sponzen en daarna weer te messen het enige wat ik wel kreeg daarmee is wat gaatjes en kleine krasjes.

Ik heb mijn stucadoor gevraagd hier naar. Hij zweert bij MP75 en is van mening dat Fix n Finish troep is. En noemde dus dat je, zodra je meer dan een mm of wat gaat met FnF, je snel bobbels trekt. “Fix ‘n Finish is geowon blokkenlijm” zei hij. Wat er ook inderdaad op staat. “En blokkenlijm is niet voor stuccen”.

Oftewel, haal een zak MP75, die kan je veel mooier en strakker afwerken en kan je ook dikker verwerken dan een fractie van een mm.

Bijkomend voordeel: MP75 is veel goedkoper.

Heb me toch weer verbaasd over de ongekend gladde afwerking ze krijgen. 35 jaar ervwring zal meehelpen. Maar ik kan alleen maar ademloos toekijken hoe ze het spiegelglad afwerken. Hier komt geen schuurpapier aan te pas.

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 07-09-2023 10:49 ]

• Wachten...
t14wo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:47:
[...]

Ik heb mijn stucadoor gevraagd hier naar. Hij zweert bij MP75 en is van mening dat Fix n Finish troep is. En noemde dus dat je, zodra je meer dan een mm of wat gaat met FnF, je snel bobbels trekt. “Fix ‘n Finish is geowon blokkenlijm” zei hij. Wat er ook inderdaad op staat. “En blokkenlijm is niet voor stuccen”.

Oftewel, haal een zak MP75, die kan je veel mooier en strakker afwerken en kan je ook dikker verwerken dan een fractie van een mm.

Bijkomend voordeel: MP75 is veel goedkoper.

Heb me toch weer verbaasd over de ongekend gladde afwerking ze krijgen. 35 jaar ervwring zal meehelpen. Maar ik kan alleen maar ademloos toekijken hoe ze het spiegelglad afwerken. Hier komt geen schuurpapier aan te pas.
Het probleem is alleen dat mp75 pas vanaf 10mm is. De muurtjes die ik doe hoeft maar echt max 5 mm op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 20:36
Wachten... schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:57:
[...]

Het probleem is alleen dat mp75 pas vanaf 10mm is. De muurtjes die ik doe hoeft maar echt max 5 mm op
Kan ook prima met MP75. Hier hebben ze ook een wandje gedaan waar echt geen centimeter op zit. Ga zelf binnenkort een gipsplaten wandje gladtrekken met MP75.

De ervaringen met Fix & Finish kan ik wel onderschrijven, dat korrelt heel snel en krijg je lastig echt vlak. Bijkomend nadeel is dat het krimpt 8)7

• Wachten...
Den_S85 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:10:
[...]

Kan ook prima met MP75. Hier hebben ze ook een wandje gedaan waar echt geen centimeter op zit. Ga zelf binnenkort een gipsplaten wandje gladtrekken met MP75.

De ervaringen met Fix & Finish kan ik wel onderschrijven, dat korrelt heel snel en krijg je lastig echt vlak. Bijkomend nadeel is dat het krimpt 8)7
Hmm, ja ik zie ook dat MP75 eigenlijk voor machinaal gebruik is.

Maar als je dus een dun laagje (max 5mm) op zou zetten op stucplaten, dan zouden jullie allemaal eerder MP75 aanraden t.o.v. rotband, goldband of fix & finish?.

Ik wordt soms echt niet goed van alle verschillende adviezen die je overal krijgt en dat je dus blijkbaar niet uit kan/ moet gaan van het advies van een fabrikant zelf.

Want zoals gezegd in mijn situatie (handmatig stucen en een laag van maximaal 5mm) staat echt contra op het advies wat bij MP75 staat. (Machinaal en minimaal 10mm)

• Jfwiet
  • Laatst online: 21:11
Wachten... schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:19:
[...]

Dank voor je bericht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In het begin probeerde ik ook te besparen en kocht ik zakken Fix&finish bij de Hornbach. Maar bij de bouwmaat koop je kant en klare emmers. emmertje open, even roeren met je troffel en je kan aan de slag. Is bijna dubbel zo duur maar naar mijn mening het gewoon waard voor als je maar 1 muur/kamer hoeft te doen.
Pagina: 1 ... 330 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/