Zonnescherm van muur gekomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 19:39
Beste tweakers, vorig jaar heb ik een zonnescherm laten installeren (5x3), maar deze is onlangs los van de muur gekomen en heeft een stuk muur meegenomen.
Nu probeer ik er achter te komen hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit te repareren, de buren hebben al jaren een scherm hangen zonder problemen dus ik denk dat de installatie wellicht onvoldoende is geweest, het bedrijf legt de fout bij en zegt dat het scherm waarschijnlijk bij storm of harde wind uit is geweest, dit is absoluut niet het geval.
Nu probeer ik wat gegevens te verzamelen om te zien bij wie de verantwoordelijkheid ligt en ik vroeg me af of iemand hier nav deze foto's wat inzichten kan geven of dit wel of niet correct is uitgevoerd.

Naast het gat vertonen de stenen waarin geschroefd is ook scheuren.

Bvd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma-yZ-MX8p1CZiXzy6Fczqdstf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cu2hiAfiwmKhv7sLICMukqOY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/matnBWI25FqH94ufcwuGeGzhM9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCZnt1uEQ30vLHsJWqkMNWYz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0G8IK6ssARMG89HPRUUrhXxg0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9aJpi7ZpU3Q6zk86F9bL6oF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLyxdPv1w5s8fw3KaSPSfD5g1c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7ruBt5rV5oiqm0ahBe7iuWo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvlvGNJ1vCx_qRVpqmQ7FpDQrlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XM4HP9KPZjYGW5n497tkQYOS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aawB5if6-A4i3k8kbOtmA8uUkY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaCSJ9o1lHHQnSeEl09hRKVI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQW9HnX5Ae8-e5LsfEzkqhJHMaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jS6KM4277qLPY0uAfihRcIOo.jpg?f=fotoalbum_large

Portfolio

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als wij zo een zonnetenten plaatsen voor het werk, boren wij altijd draadstangen tot in de binnenblok en dan met chemisch anker.

Nooit alleen al dat trekkracht op een buiten steen, al zeker niet met plugjes.

De Nederbelg !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:59

Sebazzz

3dp

Is dit de enige bevestiging van het scherm? Vaak horen deze zonneschermen op muursteunen te zitten waardoor er spreiding is van de last.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EritD8naoMDp2AYbtMlEd9N1w4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3hk6eJW2l7c1GkxHZzSL5XBZ.png?f=fotoalbum_large

Ons vorige scherm had dit niet, en je zag toch dat ie langzaam maar zeker uit de muur kwam.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:09

AMDFreak

Intel is zo..

Montage fout.
Hij zat alleen maar vast aan de bakstenen en niet aan het plafond of betonnen binnenmuur.

Bij mij is deze gemonteerd met een chemische verankering door het plafond (en dus ook door de spouwmuur heen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:34
Ik denk dat je dit prima kunt oplossen met een chemisch anker. Dan kun je dezelfde gaten blijven gebruiken. Ik zou hem doorboren tot het beton erachter als je dat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 21:29
Kan je kijken hoe het bij de buren bevestigd is? Ik heb bij het installeren van een vliering gekozen voor chemische ankers ipv keilbouten of pluggen omdat die laatste de bakstenen kunnen laten barsten of verpulveren.
Jouw stenen zien er wel een beetje zo uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het probleem van plugen is dat ze drukkrachten (wat weer trek krachten worden in de andere richting) uitoefenen daarom scheuren stenen regelmatig in deze situatie het bewegende karakter van een zonne scherm helpt hier niet bij en pluggen kunnen zich los werken.

er zijn bevestigingsmiddelen die spanningsvrij zijnte monteren, die gebruik je bij voorkeur

daarnaast dienen gaten netjes geboord te worden om interne schade in bakstenen te voorkomen dit is extra belangrijk bij holle bakstenen (maar dat is zo te zien hier niet aan de hand)

lang verhaal kort:

opzich kan je een zonnescherm zo bevestigen, maar ik zou het niet doen, zeker niet bij deze omvang. Ik denk dat een constructeur oid zou moeten kunnen aantonen dat de bevestiging onvoldoende was en het dus niet lag aan een uitzondelijke wind situatie. (mochten ze dat blijven volhouden) wellicht de fabrikant van het scherm contacten?

@Jellabie dat heeft idd de voorkeur, in nederland gebeurd dat eigenlijk nooit en worden de bevestigings platen doorgaans groter gemaakt voor meer bevestiginspunten en betere kracht verdeling. het gebeurd hier dan ook met enige regelmaat dat zonneschermen van de muur komen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 26-09-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-06 17:51
Bij mijn zus is dit vorig jaar ook gebeurt maar dan wel met een hevige stormbui toen het dak nog open stond.

Het antwoordt is ook al gegeven, er zit een plug in zonder chemisch anker (soort cement in de muur) en dat kan er zo uit onder zware kracht.

Oplossing bij haar was ook zoals hier al aangegeven, nieuwe gaten voor de zekerheid met chemische ankers & twee keer een steun eronder zoals op de foto hierboven.

Zoals al gezegd, montage fout en voor een professionele leverancier kan dat wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Bedankt voor de reacties, ok was hier al bang voor en ga dit zeker voorleggen bij het bedrijf.
Is dit de enige bevestiging van het scherm? Vaak horen deze zonneschermen op muursteunen te zitten waardoor er spreiding is van de last.
Dit is idd de enige bevestiging, geen steunen gebruikt verder.

Van de buren ziet er zo uit, geen idee of dat anders is gedaan, deze is wel gemonteerd op een uitbouw die ik niet heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPQ4_oS5snvqY-MeLbPWZqFjcjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BxRleUFgXgQcW8LMRbO0k5m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door DapperKonijntje op 26-09-2023 10:50 ]

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Hier hetzelfde zonnescherm als TS heeft, over de volle breedte van het huis. Is een hoekhuis, dus nog wat meer windgevoelig en daar heeft de installateur ook rekening mee gehouden, maar muursteunen waren volgens de installateur niet nodig.

Maar wel, wat hier door iedereen genoemd is: chemische ankers. Ondertussen hangt het hier al ruim twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DapperKonijntje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:48:
Bedankt voor de reacties, ok was hier al bang voor en ga dit zeker voorleggen bij het bedrijf.

[...]

Van de buren ziet er zo uit, geen idee of dat anders is gedaan, deze is wel gemonteerd op een uitbouw die ik niet heb.

[Afbeelding]
Ze gebruiken vaak die steunen om bij een uitbouw de kracht over de muur nog beter te spreiden. Een uitbouw is meestal namelijk minder goed bestand tegen de krachten dan een reguliere muur.

Bij een normale muur is zo'n steun niet nodig, maar dan moet je wel iemand hebben met een beetje gezond verstand, en geen beun die er een normale plug in stopt...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:38
Leuk die beschuldiging van het bedrijf, maar zij moeten dan maar aantonen dat jij het scherm uit had bij storm. Dat moet dan wel te constateren zijn door verbuigigingen of scheuren in het doek. Verder is het hierboven allemaal al gezegd.

Emos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-04 20:51
Reden van losbarsten is dat de knikarmscherm niet spanningsvrij is gemonteerd.
Dit in combinatie van een poreuze steen geeft dit als gevolg...

"Muursteunen worden alleen gebruikt indien de tegendruk van het metselwerk te weinig is, vaak met aanbouws en woningen waarbij het dakwerk begint vanaf de eerste verdieping""

EDIT:

Anders even contact opnemen met rainbowsol, Zei zullen gelijk de montage manier afkeuren en navragen welke leverancier het scherm heeft ingekocht, en hopelijk contact met deze "installatie partij" zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door 88Gamer88 op 26-09-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:19
Wat zeggen de montage voorschriften van dit type zonnescherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
In jouw geval is het zonnescherm ook gemonteerd aan een uitbouw met dus een niet doorlopende muur? In dat geval kan zo'n zonnescherm makkelijk de muur een beetje ontwrichten door de krachten die er ontstaan (wat er dus ook is gebeurd). Dan ook nog geen gebruik van muursteunen en alleen het gebruik van 'simpele' pluggen is het wel vragen om problemen inderdaad. Zeker bij het formaat wat jij hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Nee ik heb geen uitbouw, de buren wel en daar hangt al jaren een scherm, mijn gevel ziet er zo uit.

Maargoed ik hoor eigenlijk van iedereen dat vooral bij dit formaat scherm deze installatie dus niet voldoet, er komt nog een neutrale partij kijken dus ik wacht even af wat die te zeggen heeft, maar lijkt mij een klaar verhaal.

Ik zal idd rainbowsol nog even benaderen, goede tip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhPyRprfrZ0wqJGokcTCUm-8wc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6X5P3dBrZgMAfTYR7K22CQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:25
DIt is een heel normale manier van monteren en wordt heel vaak zo gedaan.
Als het scherm inderdaad niet open heeft gestaan met harde wind is dit een gevalletje domme pech.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Aan de slijtplekken te zien heeft het of flink op z'n donder gehad, of het heeft nooit echt goed vast gezeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
ron321 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:47:
DIt is een heel normale manier van monteren en wordt heel vaak zo gedaan.
Als het scherm inderdaad niet open heeft gestaan met harde wind is dit een gevalletje domme pech.
Bedoel je dat een montage met pluggen een normale manier van monteren van zo'n zonnescherm is? Terwijl het gros van de reacties hier het toch hebben over chemische ankers voor dit doel...

Kan mij voorstellen dat het dan geen domme pech is, maar dom monteren. Maar goed, ik ben zeker geen expert op het gebied van zonneschermen, pluggen of chemische ankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-06 23:56
Wij hebben dit jaar vlak voor de zomer een scherm laten plaatsen en hierin waren ook chemische ankers en beugels (vanwege uitbouw) als optie in de prijs meegenomen en de monteurs zouden op locatie bepalen wat er nodig was. ze wisten me uiteindelijk te vertellen dat zowel chemische ankers of extra beugels niet nodig waren (schijnbaar ook vanwege het specifieke type zonnescherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 20:28
DapperKonijntje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:48:

[...]

[Afbeelding]
Door de langere beugel aan de onderkant zijn de krachten al heel anders verdeeld op de montage plekken. dat scheelt zeker.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DapperKonijntje
vanisher schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:16:
Aan de slijtplekken te zien heeft het of flink op z'n donder gehad, of het heeft nooit echt goed vast gezeten.
Ja dat kreeg ik van iemand anders ook al te horen, ik blijf erbij dat dat scherm nooit uit geklapt is geweest, ik ben iemand die 5 keer checked of de deur wel op slot is, zodra ik maar het idee heb dat het gaat regenen of waaien gaat dat ding naar binnen en de stroom er af (is electrisch met een lichhtknop binnen)

Zojuist is er een monteur langs geweest van een ander bedrijf en heeft geconstateerd dat de schroeven en pluggen die gebruikt zijn en te dun en te kort waren waardoor alle spanning op de buitenkant is komen te staan, ook is de lasdoos verkeerd geinstallaerd en niet waterdicht afgesloten, ook zou volgens hem bij een storm het scherm en de knikarmen eerst een opdonder moeten krijgen, gezien het scherm zelf er nog prima uitzien lijkt het me al met al gewoon een slechte installatie dus.

Nu hopen dat ik dit een beetje gemoedelijk af kan handelen.

[ Voor 8% gewijzigd door DapperKonijntje op 26-09-2023 16:09 ]

Portfolio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DapperKonijntje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:16:
Beste tweakers, vorig jaar heb ik een zonnescherm laten installeren (5x3), maar deze is onlangs los van de muur gekomen en heeft een stuk muur meegenomen.
Nu probeer ik er achter te komen hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit te repareren, de buren hebben al jaren een scherm hangen zonder problemen dus ik denk dat de installatie wellicht onvoldoende is geweest, het bedrijf legt de fout bij en zegt dat het scherm waarschijnlijk bij storm of harde wind uit is geweest, dit is absoluut niet het geval.
Nu probeer ik wat gegevens te verzamelen om te zien bij wie de verantwoordelijkheid ligt en ik vroeg me af of iemand hier nav deze foto's wat inzichten kan geven of dit wel of niet correct is uitgevoerd.

Naast het gat vertonen de stenen waarin geschroefd is ook scheuren.

Bvd.
De meeste last ligt ook op de bovenste borging, die moet je echte met keilbouten borgen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 20:35
bij dit type bouten moet de steen doorgeboord worden dan krijg je een krater aan de achter zijde van steen dan word de steen zwakker en als de plug uit zet dan kan hij steen kapot drukken enigste oplossing de verlangde platen worden de oude gaten afgedekt en dan met chemische anker monteren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 20:04
vanaalten schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:54:
Bedoel je dat een montage met pluggen een normale manier van monteren van zo'n zonnescherm is? Terwijl het gros van de reacties hier het toch hebben over chemische ankers voor dit doel...
In een willekeurige thread over het ophangen van een normale formaat TV roept het gros ook chemisch anker.
Dus of dat zoveel zegt. :+

Waarmee ik niet wil zeggen dat dit hier niet het juiste antwoord kan zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frennek
Hackus schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:09:
[...]

De meeste last ligt ook op de bovenste borging, die moet je echte met keilbouten borgen
Keilbouten gebruik je niet in baksteen, dat geeft veel te veel interne spanning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 17:29
Even los van de chemische ankers zie ik dat bij sommige bakstenen het geboorde gat ook nog eens op het randje van de baksteen zit. Dus dat zal al nog minder stevigheid geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 08:07

Part

Helemaal niets.....

Het scherm was niet uitgeschoven.
De kracht op de bouten is niet groot en kan nooit groot genoeg zijn om de bout uit de muur te trekken. Met een uitgeschoven scherm zou de kracht minstens 10x groter zijn en toen is de bout er ook niet uitgetrokken.

De oorzaak is te zien aan de bout die linksboven nog in de muur zit.
Deze is door het montagegat van het paneel getrokken. Om dit te voorkomen moet er een ring op zitten en die is er niet.
Hierdoor is het scherm aan de linkerkant losgekomen en dan is er een 5 meter lang scherm dat alleen nog rechts vastzit op 2 bouten op korte afstand. Dus een hefboom van 5 meter. Die kracht is zo groot dat elke bout dan wel baksteen het begeven zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapptor13
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 17:45
Jellabie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:23:
Als wij zo een zonnetenten plaatsen voor het werk, boren wij altijd draadstangen tot in de binnenblok en dan met chemisch anker.

Nooit alleen al dat trekkracht op een buiten steen, al zeker niet met plugjes.
Ik ben ook zonwering monteur bij Schellekens uit Beuningen, inderdaad altijd boren , schoonmaken, chemisch anker , draad end er roterend in draaien en laten drogen, die houtdraad bouten met een simpele plug vliegt met een terras scherm inderdaad zonder te veel moeite of geweld van de muur

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:25
vanaalten schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:54:
[...]

Kan mij voorstellen dat het dan geen domme pech is, maar dom monteren. Maar goed, ik ben zeker geen expert op het gebied van zonneschermen, pluggen of chemische ankers.
Dat bedoel ik idd.
Maar zoals scherp gezien door @Part lijkt het erop dat er geen ringen gebruikt zijn.
Ik heb gewerkt bij een zonweringsbedrijf dat al 40+ jaar bestaat en bijna altijd pluggen en rvs houtdraadbouten (en ringen) gebruikt en daar is nog nooit een scherm van de muur gekomen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• DapperKonijntje
Part schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:09:
Het scherm was niet uitgeschoven.
De kracht op de bouten is niet groot en kan nooit groot genoeg zijn om de bout uit de muur te trekken. Met een uitgeschoven scherm zou de kracht minstens 10x groter zijn en toen is de bout er ook niet uitgetrokken.

De oorzaak is te zien aan de bout die linksboven nog in de muur zit.
Deze is door het montagegat van het paneel getrokken. Om dit te voorkomen moet er een ring op zitten en die is er niet.
Hierdoor is het scherm aan de linkerkant losgekomen en dan is er een 5 meter lang scherm dat alleen nog rechts vastzit op 2 bouten op korte afstand. Dus een hefboom van 5 meter. Die kracht is zo groot dat elke bout dan wel baksteen het begeven zou hebben.
Hi, ik had mss wat meer in detail moeten treden, maar dat is niet correct, het scherm was uitgeklapt toen het mis ging en hing op de linker bouten en half op die rechtsonder, de bout en stenen rechtsboven hebben het dus begeven, hierna heb ik het scherm ingeklapt en hebben de monteurs het scherm van de muur gehaald, scherm is dus gelukkig niet naar beneden gevallen.

Echter die dag was het zonnig en nagenoeg windstil, er stond geen extra druk op het scherm oid.

Portfolio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
DapperKonijntje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:30:
[...]

Hi, ik had mss wat meer in detail moeten treden, maar dat is niet correct, het scherm was uitgeklapt toen het mis ging en hing op de linker bouten en half op die rechtsonder, de bout en stenen rechtsboven hebben het dus begeven, hierna heb ik het scherm ingeklapt en hebben de monteurs het scherm van de muur gehaald, scherm is dus gelukkig niet naar beneden gevallen.

Echter die dag was het zonnig en nagenoeg windstil, er stond geen extra druk op het scherm oid.
Hoe komt het dan dat die bout linksboven nog gewoon in de plug/muur zit? Hebben ze na het scherm verwijderen die bout weer er in gedraaid?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De beugels van het scherm van je buren is veel langer waardoor de kracht beter verdeeld wordt. Dat is wel een behoorlijk verschil.

Zoals gezegd is en blijft de beste methode om draadstangen te gebruiken die in je vloerdelen verankerd zitten met chemische ankers.

Gewoon een fretbout in de baksteen is gewoon geen goed idee. Ik neig toch te zeggen dat het een montagefout is. Het scherm zal wel wat wind vangen, maar daar moet de constructie ook op berekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

frennek schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:25:
[...]

Keilbouten gebruik je niet in baksteen, dat geeft veel te veel interne spanning.
Het zit hier al 15j met keilbouten vast. alleen niet in de rand van de steen geboord, maar in het midden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Hackus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:31:
[...]

Het zit hier al 15j met keilbouten vast. alleen niet in de rand van de steen geboord, maar in het midden.
Dat het al 15j goed gaat in jouw situatie betekend niet dat het alsnog een goede oplossing is. Keilbouten zetten zich uit, wat resulteert in trekspanningen in baksteen. Als er iets is waar steen een waardeloos materiaal voor is, zijn het trekspanningen. Keilbouten kunnen echter prima gebruikt worden in (gewapend) beton.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit moet wel een enorme klaphark zijn geweest, kijk waar die gaten zijn geboord! Net naast de rand baan de baksteen 8)7

Voor mij een bevestiging dat ik er goed aan deed al die rainbow verkopers te mijden, leken wel allemaal zzp'ertjes die het erbij deden.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:36
Dit lijkt mij overduidelijk een montagefout, zeker gezien de positie van de gaten in de steen gecombineerd met de gekozen pluggen.
Pagina: 1