Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:01
Vloerverwarming die in de jaren '90 is aangelegd als bijverwarming lijkt niet helemaal goed te functioneren. Dit is de verdeler met pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3pqLKlZRdR_AENtyyOMWLFIUAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpQh7OdLU8GDj8BPQ8Jcm1Vk.jpg?f=fotoalbum_large

De meter links heb ik nog niet boven de 20 of 21 graden gezien. De temperatuur van de koppelingen eronder meten met een IR thermometer bevestigt dat.

Ik heb het vermoeden dat de doorstroming laag is. De aanvoer rechtsonder wordt namelijk warmer als ik een radiator die daar aftakt de vloer in open draai.

Temperatuur rechtsonder is nu bv ca 24C, bij de thermostaatknop 22-23C maar bij de koppelingen onder de knoppen slechts ca 20C.

De pomp werkt (geluid, trilling).
Of de thermostaatknop werkt weet ik niet. Kan ik deze knop demonteren om dat te controleren?

Bonusvraag: iemand een idee wat het oranje kastje zou moeten doen?

offtopic:
het spreekt voor zichzelf dat ik niet verantwoordelijk ben door het kroonsteentjes gehobby :X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-06 22:59

DIY

Het oranje kastje is een aanlegthermostaat. Deze beschermt je vloer door de pomp uit te schakelen als de retour temperatuur te hoog word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Thermostaatknoppen kunnen er af, dan kan je checken of het pinnetje nog vrij loopt.
Dat oranje ding is maximaal beveiliging: te heet is pomp uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dank heren. Thermostaatknop heb ik eraf gehaald. De pin werkt prima.

Echter, het lijkt met knop eraf nog steeds niet goed te werken. Net weer even gemeten toen de ketel weer aansprong:
ca 27C rechtsonder
ca 25C onder/boven thermostaat
ca 20C linksonder bij meter/knoppen (onveranderd)

Kan ik verder nog ergens meten of iets proberen?

Achter het witte dopje rechts zit een schroef.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 17-10-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:01:
Dank heren. Thermostaatknop heb ik eraf gehaald. De pin werkt prima.

Echter, het lijkt met knop eraf nog steeds niet goed te werken. Net weer even gemeten toen de ketel weer aansprong:
ca 27C rechtsonder
ca 25C onder/boven thermostaat
ca 20C linksonder bij meter/knoppen (onveranderd)

Kan ik verder nog ergens meten of iets proberen?

Achter het witte dopje rechts zit een schroef.
Je hebt wel door dat de uitgaande temperatuur traag oploopt? Het kan uren duren per graad verschil. Met de huidige buitentemperaturen (niet extreem koud) is het huis alweer warm voor je echte grote verschillen aan de uitvoerkant gaat zien.

En wat is de aanvoertemperatuur van je ketel/warmtepomp ?

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 17-10-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
pagani schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Je hebt wel door dat de uitgaande temperatuur traag oploopt? Het kan uren duren per graad verschil. Met de huidige buitentemperaturen (niet extreem koud) is het huis alweer warm voor je echte grote verschillen aan de uitvoerkant gaat zien.
Ik heb het over de ingaande temperatuur. Bij de knoppen linksonder - wat dus de vloer ingaat - wordt het niet warmer dan 20C.

Ik verwacht dat de temperatuur bij die knoppen ongeveer even warm hoort te worden als bij de thermostaat knop? Daar zit toch alleen de pomp nog tussen?

De reden dat ik er nu mee bezig ben is dat ik vorig jaar het idee had dat het niet goed werkte, maar geen tijd had om er naar te kijken.
En wat is de aanvoertemperatuur van je ketel/warmtepomp ?
Net weer even gekeken bij aanspringen van de ketel:
32C aanvoer volgens ketel
28C buis voor deze de woonkamervloer ingaat
24C rechtsonder bij de verdeler
23C boven/onder thermostaatknop op de verdeler
20C linksonder knoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
Rukapul schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:18:

Net weer even gekeken bij aanspringen van de ketel:
32C aanvoer volgens ketel
28C buis voor deze de woonkamervloer ingaat
24C rechtsonder bij de verdeler
23C boven/onder thermostaatknop op de verdeler
20C linksonder knoppen
Dergelijk lage Ta hebben veel open verdelers moeite mee… je wil dan eigenlijk geen retour bij mengen… maar daarvoor zijn open verdelers niet bedoeld…

Met dergelijk lage Ta heb je denk ik geen radiatoren die je belangrijk vindt. Verdeler ombouwen naar gesloten en zonder pomp?

Werkt het wel met hoge Ta?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ronald schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:22:
[...]

Dergelijk lage Ta hebben veel open verdelers moeite mee… je wil dan eigenlijk geen retour bij mengen… maar daarvoor zijn open verdelers niet bedoeld…

Met dergelijk lage Ta heb je denk ik geen radiatoren die je belangrijk vindt. Verdeler ombouwen naar gesloten en zonder pomp?
Radiatoren zijn weldegelijk belangrijk, want anders werd het niet warm genoeg vorig jaar. Het is ook alleen bijverwarming in de woonkamer en elders zijn wel radiatoren in gebruik (slaapkamers niet meer ivm airco).

Hele vloerverwarming (etc) gaat op de schop maar niet deze winter. Zelf wat tweaken of omklussen kan natuurlijk wel.

Vorig jaar heeft het spul gedraaid met beperkte nachtverlaging, nu 24/7 op 20.5C. Max TA op 45C ingesteld nu (als test, was 55C).
Werkt het wel met hoge Ta?
Ja en nee. Zou wel iets warmere voeten willen hebben. Tevens zou ik graag meer vermogen uit de vloer halen omdat aan de achterzijde alleen een convectorput zit die met deze temperaturen een lage verwarmingscapaciteit biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb wat NTC temperatuursensoren aan de leidingen bevestigd. Blijkbaar werkt het wel enigszins en loopt na enige tijd zelfs de retourtemperatuur van de vloerverwarming iets op, wat weer bijdraagt aan een hogere aanvoertemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU8BZ7TCJ1qUt9K28JZ_k47X4bE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MwdrUBVZK5TVNEkCNju5dgD.png?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:22:

Verdeler ombouwen naar gesloten en zonder pomp?
Wat moet daar typisch voor gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Rukapul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:14:

Wat moet daar typisch voor gebeuren?
Gesloten verdeler heeft geen verbinding tussen aanvoer en retour. Dus ook geen pomp nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik vermoed dat er zeer weinig flow bij de verdeler aan komt.

Worden andere radiatoren warmer dan die 35 graden?

Is het hele systeem waterzijdig ingeregeld, dus met instelbare ventielen overal, of staat alles wagenwijd open?

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 27-10-2023 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Ik zou ook even een pompschakelaar plaatsen, deze pomp is een stroomslurper

https://web.archive.org/w...verwarming-zin-heeft.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ronald schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:01:
[...]

Gesloten verdeler heeft geen verbinding tussen aanvoer en retour. Dus ook geen pomp nodig.
Ik bedoelde meer wat voor onderdelen ik typisch in huis moet halen om de pomp om te bouwen?
Ronald schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:06:
Ik vermoed dat er zeer weinig flow bij de verdeler aan komt.

Worden andere radiatoren warmer dan die 35 graden?

Is het hele systeem waterzijdig ingeregeld, dus met instelbare ventielen overal, of staat alles wagenwijd open?
Het systeem is helemaal uit balans vanuit de bouw al. Na-isolatie zal het verergerd hebben. De leidingen lopen deels ook door de dekvloeren en lijken daar temperatuur te verliezen.

Radiatoren kunnen niet warmer worden dan de CV aanvoer, dus nee, maar sowieso worden radiatoren matig warm.

Dat is meteen ook een lastig punt: als ik de flow door de vloerverwarming kan vergroten dan wordt de radiator in de keuken wellicht nog minder effectief. Eigenlijk zou daar meer doorheen moeten.
ThinkPad schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:26:
Ik zou ook even een pompschakelaar plaatsen, deze pomp is een stroomslurper

https://web.archive.org/w...verwarming-zin-heeft.html
Bekend. Eerst het comfort fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Rukapul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Ik bedoelde meer wat voor onderdelen ik typisch in huis moet halen om de pomp om te bouwen?
Ik heb mijn open verdeler vervangen met een heimeier dynacon. Maar gebruik van gesloten verdeler is voor jou nu geen goede optie, omdat je dan echt hard je CV op zeer lage temperatuur moet houden. Met hoge temperatuur kun je je vloer beschadigen en rode voetjes is ook niet fijn.

Ik heb mijn hele CV systeem herbouwd, alleen maar actief geventileerde Jaga’s naast de VV op de BG, dus kan ik mijn CV op <35C draaien.

De dynacon heeft drukonafhankelijke ventielen en die heb ik ook op de Jaga’s. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:37
@Rukapul
a ontluchten. maar dat had je zeker al wel gedaan ? (ook de verdeler zelf graag.)
b je kan beginnen met de retour verder open schroeven. alleen het schroefje verder uitdraaien.
c de aanvoer en retourknop vervangen hebben hun beste tijd wel gehad.
d de slangen doorspoelen met waterdruk. (andere kant in een emmer of toilet pot.
en zowel aanvoer als retour zijde spoelen. oftewel kruislings spoelen dus.
d verdeler vervangen. robot lthc bijvoorbeeldt zelf aanzuigende verdeler.
(nadeel geeft storing bij intergas 230 volt tweewegklep in de retour plaatsen aub.)
en je radiator gaat beroerder werken omdat je nog meer water wegzuigt.
e mocht je er niet uitkomen en staan diverse 4 of 5 groeps verdelers op marktplaats.
even swappen is niet zo moeilijk in deze situatie. bij 5 groepen de laatste set afdoppen. (duh)
Pagina: 1