[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 321 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:33
Raling schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Waarom heb je stap 1, groepenkast vervangen, overgeslagen?
Dat is niet per se stap 1, tenzij elektra je enige klus is. Bij een grondige verbouwing is het niet direct verstandig om te beginnen met de groepenkast tenzij je helemaal niks hebt hangen.
Het aantal groepen kan veranderen en belangrijker nog als je veel breekt en dus ook stoft zijn je automaten al verstoft voordat je goed en wel aan de elektra begonnen bent. Ouderwetse stoppenkasten kunnen hier veel beter tegen.
Deze laatste tip kreeg ik van een kennis electricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:05

3_s

IceM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:21:
Ik moet een stopcontact 30 tot 50 cm naar links verplaatsen i.v.m. een inbouwkast (zie foto). Nu is het zo dat mijn muren van beton zijn (prefab vermoed ik, uit 1967). Een gaatje boren gaat niet zonder boorhamer, laat staan een nieuw gat voor een stopcontact. Normaal gesproken zou ik dit best zelf kunnen met een dozenboor maar dat is met beton toch iets lastiger. Nu heb ik een boorbedrijf gevraagd of die dat kunnen doen, alleen dat kost me 120,-. Vind ik toch wel veel geld. Heeft iemand misschien nog een alternatieve oplossing? Ik heb bij boels op de site gekeken of ik een apparaat kon huren, maar kon niet echt iets vinden.

[Afbeelding]
Stopcontact in de kast zetten, als je het maar soms gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:06

dragonhaertt

@_'.'

1nsane schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:09:
Vergat nog te zeggen, van de week lekker 230v door m’n mik gehad. Ik had keurig m’n multimeter op een stopcontact gezet wat ik geinstalleerd had voor de nieuwe koelkast. Die groep, wat wél een aparte groep is, had ik uitgezet maar altijd ff checken.

Nee wat denk je, had schoonvader die groep aangezet maar die oude Holec kast is niet zo best meer waardoor de nuldraad niet goed schakelde en fase wel. Maarja als je dan gaat meten, keurig 0 volt. Vervolgens raakte ik de fase en de aardedraad aan, bzzzzt (8>
En dit zijn dus momenten waar je even ook naar de aarde moet meten :|
Of naast multimeter ook even een spanningszoeker gebruiken. Ik doe altijd beide als ik een draad ga aanraken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
1nsane schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:09:

Vergat nog te zeggen, van de week lekker 230v door m’n mik gehad. Ik had keurig m’n multimeter op een stopcontact gezet wat ik geinstalleerd had voor de nieuwe koelkast. Die groep, wat wél een aparte groep is, had ik uitgezet maar altijd ff checken.

Nee wat denk je, had schoonvader die groep aangezet maar die oude Holec kast is niet zo best meer waardoor de nuldraad niet goed schakelde en fase wel. Maarja als je dan gaat meten, keurig 0 volt. Vervolgens raakte ik de fase en de aardedraad aan, bzzzzt (8>
Daarom is het handig dat wanneer je met elektra bezig bent en groepen uitzet en er meerdere mensen in huis rondlopen om even een stukje tape op de groep te plakken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
Flix20 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:25:
[...]

Daarom is het handig dat wanneer je met elektra bezig bent en groepen uitzet en er meerdere mensen in huis rondlopen om even een stukje tape op de groep te plakken.
Als ik met electra bezig ben in huis doe ik altijd de meterkast op slot en stop de sleutel in mijn zak. Niemand die dan nog per ongeluk een groep weer in kan schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik ben een oude schuur tot woonhuis aan het verbouwen, uiteraard met oude balken en andere oude troep
Zo ook carbuleum gelukkig vooral buiten gebruikt en op de delen die toch vervangen moesten worden, maar ik heb 1 stukje op een balk ( totaal 0,5 m2 ofzo) wat straks wel binnen is

nu heb ik wel eerder succes gehad met een heel klein stukje verwijderen door lamellen schijven te gebruiken
nu smeer je het daar ook mee uit dus moet je heel veel schijven wisselen (opzich niet zo heel erg) maar dus eigenlijk ook onnodig diep het hout weg moet halen door steeds opnieuw kruis besmetting. ik zoek eigenlijk een manier om zoveel mogelijk weg te halen om daarna de balk te schuren/schaven/lakfrezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:40:
ik ben een oude schuur tot woonhuis aan het verbouwen, uiteraard met oude balken en andere oude troep
Zo ook carbuleum gelukkig vooral buiten gebruikt en op de delen die toch vervangen moesten worden, maar ik heb 1 stukje op een balk ( totaal 0,5 m2 ofzo) wat straks wel binnen is

nu heb ik wel eerder succes gehad met een heel klein stukje verwijderen door lamellen schijven te gebruiken
nu smeer je het daar ook mee uit dus moet je heel veel schijven wisselen (opzich niet zo heel erg) maar dus eigenlijk ook onnodig diep het hout weg moet halen door steeds opnieuw kruis besmetting. ik zoek eigenlijk een manier om zoveel mogelijk weg te halen om daarna de balk te schuren/schaven/lakfrezen.
poe, dat is wel smerig spul.

ik zou het eens zoeken in de hoek van peut, wasbenzine, terpetine, aceton.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41

Dat spul lost in olie op dacht ik, dus met slaolie of zonnebloemolie zou het minder moeten worden. Je gaat het nooit helemaal 100% wegkrijgen omdat het ook in het hout trekt, maar als je van plan bent om te schuren/schaven moet het wel goed komen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

In plaats van schuren zou ik eerder denken aan schaven, om zo het verspreiden en dieper het hout in drukken te beperken.
Even met en handschaaf of elektrische schaaf over het oppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26
Raling schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Waarom heb je stap 1, groepenkast vervangen, overgeslagen?
Waarom moet dat stap 1 zijn?

De nieuwe groepenkast heb ik al liggen maar er moest nog een hele zwik nieuwe groepen getrokken worden door het huis, dan kan ik elke keer die kast weer open en dicht gaan maken, beter gewoon alles in 1 keer in de kast hangen maar da’s mijn mening.

Daarbij vinden er ook nog werkzaamheden plaats vaak waar stroom bij nodig is. Stoppenkast installeren is niet ingewikkeld maar ook niet in een half uur klaar.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vloris schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Als ik met electra bezig ben in huis doe ik altijd de meterkast op slot en stop de sleutel in mijn zak. Niemand die dan nog per ongeluk een groep weer in kan schakelen...
Die kan hier (nog) niet op slot.

Ik had wel de groepen genummerd en gezegd dat hij groep 2 uit moest laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32

Misschien met een betere kwaliteit verfkrabber (met zo'n knop om extra kracht te zetten)? Die kun je redelijk makkelijk schoon maken. Daarmee het dikste weghalen en dan met de lamellenschijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rainier15 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:11:
[...]

Misschien met een betere kwaliteit verfkrabber (met zo'n knop om extra kracht te zetten)? Die kun je redelijk makkelijk schoon maken. Daarmee het dikste weghalen en dan met de lamellenschijf?
zoiets heb ik nu ook gedaan met behulp van wat pur reiniger en zwaluw reiniger en activator waarbij de laatste er wat meer stroperigs van maakt wat goed weg te krabben is.. Als het weer helemaal droog is over een paar dagen ga ik er een schaafmes op verneuken en dan pas schuren. maar ik ben er nu achter dat ik het gereedschap goed schoon kan maken met pur reiniger (aceton) dus ik "durf" nu iets meer :D

Het alternatief was een parkside schaaf :+

tnx voor de tips (ook @Fraggert @dragonhaertt en @Widow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XQ!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-08 21:44

XQ!

Weet iemand hoe we dit moeten oplossen? De klusjesmannen hebben het plafond in de badkamer met circa 8 cm verlaagd. Om de ventilatiekanalen te verlengen hebben ze starre aluminium ventilatieslangen gebruikt. Bij het terugplaatsen van de ventielen doorboren de klemmetjes de slang.

Nou lijkt het mij de meest voor de hand liggende oplossing een pvc buis erin, of zijn er nog andere oplossingen? Daarnaast hebben wij balans ventilatie, moeten wij dan de buis (aan de bovenkant) luchtdicht afkitten of is het niet per se nodig?

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cKNjxUWXuU6Yb5xN2YHZDimOm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJh9KKTZTrgrkM1YI1HNO2SX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Evt Spirobuis met koppelstuk wat in de bestaande buis past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
XQ! schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:35:
Weet iemand hoe we dit moeten oplossen? De klusjesmannen hebben het plafond in de badkamer met circa 8 cm verlaagd. Om de ventilatiekanalen te verlengen hebben ze starre aluminium ventilatieslangen gebruikt. Bij het terugplaatsen van de ventielen doorboren de klemmetjes de slang.

Nou lijkt het mij de meest voor de hand liggende oplossing een pvc buis erin, of zijn er nog andere oplossingen? Daarnaast hebben wij balans ventilatie, moeten wij dan de buis (aan de bovenkant) luchtdicht afkitten of is het niet per se nodig?

Dank alvast!

[Afbeelding]
Slang voor dit doel gebruiken levert vaak onnodig veel windgeruis op dus ik zou het het vervangen door een (spiro)buis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Afvoertje aangelegd, zit voldoende afschot in , niet te zien op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfEUIRmt5q_6PEUky2xZYjv9s3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZ2lvWx3XNhjaaumdSxDS1q9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Dank alvast!

[Afbeelding]
Ik heb hier het uiteinde gedaan met 125mm witte PVC buis en dan bij het plafond afwerkt met een flensstuk:
https://www.hornbach.nl/p...ensstuk-o-125-mm/7329294/

Daar past perfect een ventiel in.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ID-College schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

[...]

Dit.. Dozen met PUR vastzetten? ;( Ik zou ook minder scherpe bochten gaan maken voor je elektra, zeker met flex.. Hier ga je straks heel lastig draad doorheen krijgen..
Goed gezien het pur, we hadden nog wat pur over en zo’n bus moet in 1x leeg en schoonpa had van de andere kant wat afgepurt maarja, spul zet uit en kruipt waar het niet gaan kan dus heb dat er al uitgekrabd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XQ!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-08 21:44

XQ!

Dank @nokiaan958GB, @Rukapul, @LED-Maniak

Conclusie is dus de flexibele aluminium buis eruit halen en een spirobuis / pvc buis gebruiken. Aangezien het plafond al afgewerkt is kan ik niet een koppelstuk gebruiken wat groter is dan de 125 / 130 mm diameter plafond uitsparing.

Is er een slimme manier om het goed te bevestigen aan de bovenkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Koppelstuk zal er misschien net doorheen kunnen. Wanddikte daarvan is niet zo dik. Anders gat ietsje groter maken. Een flens of afzuigventiel bepaalt wat je uiteindelijk van het gat ziet en die zijn zeker een stuk groter.

Ga je voor spirobuis, neem dan wel degene met rubber afdichting, gezien je geem schroef en afdichtingstape blind kan plaatsen.

Zoiets:
https://www.ventilatiesho...o6qdy0uUwE-xoCAjwQAvD_BwE

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 02-08-2023 23:26 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:18
1nsane schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Waarom moet dat stap 1 zijn?

De nieuwe groepenkast heb ik al liggen maar er moest nog een hele zwik nieuwe groepen getrokken worden door het huis, dan kan ik elke keer die kast weer open en dicht gaan maken, beter gewoon alles in 1 keer in de kast hangen maar da’s mijn mening.

Daarbij vinden er ook nog werkzaamheden plaats vaak waar stroom bij nodig is. Stoppenkast installeren is niet ingewikkeld maar ook niet in een half uur klaar.
Zodat je dan in elk geval niet op je flikker had gehad, met gewoon goed schakelende automaten.. ;)

De kast is nu ook open op de foto's, en daarmee trok ik de conclusie dat de nieuw getrokken groepen wel in de oude kast aangesloten werden. Dat lijkt mij nogal onlogisch, omdat je dan dezelfde nieuwe groep weer los mag halen om in de nieuwe kast aan te sluiten.

Maar goed, dat heb ik zelf ingevuld. Meerdere wegen leiden naar Rome.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:16
1nsane schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:13:
[...]

Goed gezien het pur, we hadden nog wat pur over en zo’n bus moet in 1x leeg en schoonpa had van de andere kant wat afgepurt maarja, spul zet uit en kruipt waar het niet gaan kan dus heb dat er al uitgekrabd ;)
Waarom moet pur in 1x leeg?
Gewoon rechtop houden, even laten uitschuimen en dan rechtop uitblazen met het drijfgas. Dan is het rietje schoon en kan je het gewoon bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raling schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:32:
[...]

Zodat je dan in elk geval niet op je flikker had gehad, met gewoon goed schakelende automaten.. ;)

De kast is nu ook open op de foto's, en daarmee trok ik de conclusie dat de nieuw getrokken groepen wel in de oude kast aangesloten werden. Dat lijkt mij nogal onlogisch, omdat je dan dezelfde nieuwe groep weer los mag halen om in de nieuwe kast aan te sluiten.

Maar goed, dat heb ik zelf ingevuld. Meerdere wegen leiden naar Rome.
Ja eens, ik had nog zorgvuldiger moeten zijn, maar enfin we konden er om lachen.

Morgen ga ik deze installeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liYZRXmn11Qo69WEHNB3Z4rXCE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbUZ7myM6LYi7p9QJZCD3XXc.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is dat deze kast 3 afzonderlijke setjes groepen heeft die ik in de toekomst nog uit kan breiden met een extra groep per aardlek.

Een alamat voor de PV panelen, 3-fase alamat voor het fornuis, kortom mijn inziens een goede basis met kwaliteitspul die eenvoudig uit is te breiden. Wilde in eerste instantie voor Emat gaan maar na de verhalen daarover gelezen te hebben, Eaton gekozen. Hager of ABB had ook gekund maar vooral gekozen hiervoor omdat de formfactor precies past, dit het enige merk was waar ik deze config kon maken en de prijs was net iets minder dan Hager. Niet dat dát bepalend was maar het is wel prettig want bij Elektramat en elders ben je zo rustig 800,- kwijt voor zo’n kast. Krijg je wel kwaliteit voor natuurlijk.

Edit: voor de mensen die gaan zeuren over het ontbreken van een beltrafo, ik neem een draadloze deurbel, voor de prijs van zo’n trafo kan ik een Ring deurbel nemen als ik zou willen en bovendien zou ik dan capriolen uit moeten halen om signaaldraad naar de voordeur te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door 1nsane op 03-08-2023 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:26:
[...]

Ja eens, ik had nog zorgvuldiger moeten zijn, maar enfin we konden er om lachen.

[Afbeelding]

Het idee is dat deze kast 3 afzonderlijke setjes groepen heeft die ik in de toekomst nog uit kan breiden met een extra groep per aardlek.

Een alamat voor de PV panelen, 3-fase alamat voor het fornuis, kortom mijn inziens een goede basis met kwaliteitspul die eenvoudig uit is te breiden. Wilde in eerste instantie voor Emat gaan maar na de verhalen daarover gelezen te hebben, Eaton gekozen. Hager of ABB had ook gekund maar vooral gekozen hiervoor omdat de formfactor precies past, dit het enige merk was waar ik deze config kon maken en de prijs was net iets minder dan Hager. Niet dat dát bepalend was maar het is wel prettig want bij Elektramat en elders ben je zo rustig 800,- kwijt voor zo’n kast. Krijg je wel kwaliteit voor natuurlijk.

Edit: voor de mensen die gaan zeuren over het ontbreken van een beltrafo, ik neem een draadloze deurbel, voor de prijs van zo’n trafo kan ik een Ring deurbel nemen als ik zou willen en bovendien zou ik dan capriolen uit moeten halen om signaaldraad naar de voordeur te krijgen.
Puur opbouwende kritiek/vragen ;)
Ga je je huidige hoofdschakelaar zelf verwijderen? Zo ja denk goed na of je dit wel wilt gezien die dan onder spanning werkt en het alleen in het trafohuisje afgezekerd is. Heb je een bodemplaatje voor beide kasten? Die zitten er niet altijd standaard bij bij de System55 kasten. Dan kun je de aders van de netbeheerder netjes door zo'n gat prutsen (wat je nu ook hebt) zodat je het netjes afgewerkt hebt. Ik heb zelf ook nog zo'n zadelstrook die zijn ook wel praktisch voor boven je kast (vooral je linker deel gezien je schuine plafond hier).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:26:
[...]

[Afbeelding]

De maat van de kast is bij eaton inderdaad wel iets kleiner. Prima merk verder en een goede keus om geen Emat te kiezen.

Ik ben wel benieuwd waarom de groepen relatief willekeurig geplaatst lijken te zijn?
Veel lege ruimte tussen de losse clusters en zowel boven als onder geplaatst, is daar een reden voor?
Het lijkt me zo lastig om uit te breiden omdat de ruimte tussen de clusters niet echt gebruikt kan worden.

Een aardlek + 4 groepen is exact de helft van zo'n kast, dus daar passen er 4 van op alléén de bovenste rijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dank alvast!

[Afbeelding]
ik denk dat je dit zoekt je hebt ze in verschillende maten en van metaal of kunststof en met een randje kit blijven ze mooi aan het plafond hangen. ik zou de huidige buis er gewoon aanvast tapen

https://rumeyza.nl/produc...+ventilatieventiel+125+mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
Samoht93 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:02:
Wat is jullie ervaring met het buitenverfen van nieuw hout. Ik moet buitenlangs een aantal rabbat delen vervangen gezien die wat te rot zijn om nog op te lappen.
Als ik nieuwe delen heb moet ik dan rekening houden met 2x grondverf en 2x afplakken of zou 1 laag grondverf genoeg zijn?
Qua verf wou ik Sikkens Rubbol XD Semi glos gebruiken icm Sikkens Rubbol Primer.

En tips voor het soort hout dat ik het beste kan gebruiken icm verfen? Moet niet geimpregneerd zijn toch als ik deze ga verfen?
Normaal doe ik bij nieuw hout 2x gronden en 1 keer aflakken met hoogglans. Ik zie dat je naar de semi gloss wilt gaan, dan kan ook kiezen voor een 1-pot systeem.

Bij rabat delen altijd ook de achterkant, veer en grooeven en de kopse kanten voorzien van grondverf. Dan blijft het hout langer goed. Vuren hout is het goedkoopst maar gaat ook het minst lang mee, alternatief is een hardhout soort. Dat is een afweging die je zelf zult maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ID-College schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

[...]

Dit.. Dozen met PUR vastzetten? ;( Ik zou ook minder scherpe bochten gaan maken voor je elektra, zeker met flex.. Hier ga je straks heel lastig draad doorheen krijgen..
Zo krap zijn die bochten niet, heb je wel eens van snelflex gehoord trouwens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Vloris schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Is natuurlijk de beste oplossing. Maar als er geen deur voor zit moet je toch op een andere manier kunnen zekeren. Bij mijn verbouwing had ik alle binnendeuren eruit gehaald om beschadigingen te voorkomen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
True schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Puur opbouwende kritiek/vragen ;)
Ga je je huidige hoofdschakelaar zelf verwijderen? Zo ja denk goed na of je dit wel wilt gezien die dan onder spanning werkt en het alleen in het trafohuisje afgezekerd is. Heb je een bodemplaatje voor beide kasten? Die zitten er niet altijd standaard bij bij de System55 kasten. Dan kun je de aders van de netbeheerder netjes door zo'n gat prutsen (wat je nu ook hebt) zodat je het netjes afgewerkt hebt. Ik heb zelf ook nog zo'n zadelstrook die zijn ook wel praktisch voor boven je kast (vooral je linker deel gezien je schuine plafond hier).
Tja, Stedin gebeld, er zit namelijk nog een oude gemeentezekering kast in, de nieuwere hebben gewoon een schakelbare zekering(en). Die konden tegen betaling over 2 weken langskomen… Maargoed, met geïsoleerd gereedschap en lasklemmen is het gelukt zonder haar rechtop.

En ja die plaatjes heb ik keurig meebesteld bij Elektramat ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UaxmOfDNmLyZDbbzZ_MPftfdhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG4BIv69jHANukWQmymTmlpZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm5kpENKiI3dln9y3sovErxqSsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPjD4X9RJyw0JFxmAEtefFzQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 1nsane
Zo, groepenkast zit :)

Toch al met al een middagje werk, alles op maat maken, met een bochtje erin tegen trekspanning.

En belangrijkste, het werkt, aangezien de oude kast geen aardlek had, weet je maar nooit, maar het werkt keurig zoals bedoeld, ik ben er blij mee, moet nog wel even eea netjes afbeugelen enz. Waren ook een paar draden die ik te lang gestript had dus die moet ik ook nog even inkorten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4CZF9mN0HpzloeM673gXDWiou4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6ed9I7hjhm4qGKUNDzVuONo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m1w3mTLPDQuP0aVfbP-rNbXUS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuSRuxEQsPjczaP2S5wmad5H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sWaP2qDiTDKEKJdNLXKlnUjmb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrprvZxQkJ8W5RVoTbBOvF3L.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyXEos_i6L2rw7fiAms3WMkou2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sDDAu6HI5L52pGfCNZqh5ic.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44HwXhOVREg9J3oNodGIj-zTIj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4zPyhUuABkn485FPbRBzi3b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3qFk00K0vhtq1iD25C5d2gbsoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8izAUieezrixaCUSq8Auj2bf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deb15rzyHcI97XDWIBe7JM596Is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRBLD37sCuY1UOWfxzRimsCw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYYMcViuTeuuhDPx9Zti0hg_O44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrS6bTAhfH5UR2wwmtlZTgU6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:46:
Zo, groepenkast zit :)

Toch al met al een middagje werk, alles op maat maken, met een bochtje erin tegen trekspanning.

En belangrijkste, het werkt, aangezien de oude kast geen aardlek had, weet je maar nooit, maar het werkt keurig zoals bedoeld, ik ben er blij mee, moet nog wel even eea netjes afbeugelen enz. Waren ook een paar draden die ik te lang gestript had dus die moet ik ook nog even inkorten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Als je er weer mee bezig gaat, doe jezelf een groot plezier voor de toekomst en trek je draden direct achter de DIN-rails langs. En door je gat links en je bodem recht is die niet stofdicht meer, dit ga je op termijn merken. Voor je het weet heb je er een muis in ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
True schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Als je er weer mee bezig gaat, doe jezelf een groot plezier voor de toekomst en trek je draden direct achter de DIN-rails langs. En door je gat links en je bodem recht is die niet stofdicht meer, dit ga je op termijn merken. Voor je het weet heb je er een muis in ;)
Klopt, plaatje rechtsonder zit er inmiddels in. Het blijft frotten in zo’n krappe ruimte.

Ik had de draden idd achter de rails kunnen leggen, doe ik misschien nog maar ik wilde gewoon weten of het werkt en het zal niet direct uit elkaar vallen. Voor een eerste keer ben ik er best trots op :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Klopt, plaatje rechtsonder zit er inmiddels in. Het blijft frotten in zo’n krappe ruimte.

Ik had de draden idd achter de rails kunnen leggen, doe ik misschien nog maar ik wilde gewoon weten of het werkt en het zal niet direct uit elkaar vallen. Voor een eerste keer ben ik er best trots op :D
Nog even aanraakveilig maken (dus alle zichtbare koperdraden weg (wat je al zei, iets inkorten waar nodig)) en als je de mogelijkheid hebt schroeven aandraaien op moment met een momentschroevendraaier en je zit gebakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
True schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Nog even aanraakveilig maken (dus alle zichtbare koperdraden weg (wat je al zei, iets inkorten waar nodig)) en als je de mogelijkheid hebt schroeven aandraaien op moment met een momentschroevendraaier en je zit gebakken.
Ik heb alles nagetrokken, wel zonder momentsleutel maar op gevoel. Idd alle draden afgekort waar nodig voor de veiligheid. Ik vind het sowieso verwonderlijk hoe alle draden lagen in die oude kast en dat dat nog geen kortsluiting gemaakt heeft. Dat was niet alleen oud maar echt heel beun aangesloten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sorry hoor maar je had beter een electricien kunnen inhuren.

Lasklem in groepenkast, losse draden zonder wartel aan de zijkant, YMvk zonder aardedraad?

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 03-08-2023 20:18 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:27
Ik denk dat je nog wel flink wat winst kunt behalen...

Zoals @Wolly terecht aangeeft mogen losse lasklemmen in een groepenkast niet en buiten de kast heb je enkel geïsoleerd draad zichtbaar.

Persoonlijk zou ik de hele indeling anders doen en zou ik nooit flex buis gebruiken of oude massieve buis hergebruiken op een plek als dit.. Geschilderde buis doet onwijs afbreuk aan het resultaat.

Overigens zijn die oude massieve buizen te kort en sluiten ze niet aan in je kast.

Los van dat je kast wat hipper is en er frisser uitziet heb je er voor mijn gevoel verre van het maximaal haalbare uitgehaald. Maar.. gezien het je eerste kast is, zou ik je graag uit willen dagen nog eens een dagje te nemen. Een buigveer te pakken en het even echt strak te trekken. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Iets waar jij niet iets aan kunt doen, maar waar elektromat een handje van heeft, zijn die net even te goedkope kamrails.. Pak een merkgebonden rail erbij en je aardlekken en automaten zitten netjes aan elkaar. Geen kabelbrug meer nodig.

De overlengte van je aanvoer zou ik lekker het meterbord induwen.. Hou je kast clean.

EAN van de benodigde brug; 4015082742973

Zie bovenstaande niet als iets om je af te kraken ik zou het oprecht leuk vinden als je er nog een dagje aan besteed en de nodige puntjes op de i zet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
prachtig hoe (ik vermoed) elektriciens hier echt bij elke meterkast een bak aan commentaar lostrekken. (Los van obvious gevaarlijke situatie) Nog afgezien van het feit dat ze denken dat mensen er elke dag naar gaan kijken om ervan te genieten hoe mooi het is opgezet. Het is altijd hetzelfde liedje. Elke elektricien die ik ken zeikt ook het werk van alle andere elektriciens af. Alsof het bij het beroep hoort. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 03-08-2023 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milo-vs
@t14wo Ik zou het zien als eer van je werk. Iets wat veel mensen sowieso een beetje laten varen tegenwoordig. Zonde. Je wilt toch trots kunnen zijn op wat je gemaakt hebt :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t14wo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:23:
prachtig hoe (ik vermoed) elektriciens hier echt bij elke meterkast een bak aan commentaar lostrekken. (Los van obvious gevaarlijke situatie) Nog afgezien van het feit dat ze denken dat mensen er elke dag naar gaan kijken om ervan te genieten hoe mooi het is opgezet. Het is altijd hetzelfde liedje. Elke elektricien die ik ken zeikt ook het werk van alle andere elektriciens af. Alsof het bij het beroep hoort. 8)7
Ik ben geen electricien maar als iemand het werk van de vorige meterkast 'beun' noemt en dan zulke foto's post dan gaan mijn nekharen wel recht overeind staan :+

Het is echt niet heel moeilijk om buisjes te zagen, normaal te strippen met fatsoenlijk gereedschap en wartels te gebruiken ipv rechthoek uit de kast te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
milo-vs schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:25:
@t14wo Ik zou het zien als eer van je werk. Iets wat veel mensen sowieso een beetje laten varen tegenwoordig. Zonde. Je wilt toch trots kunnen zijn op wat je gemaakt hebt :).
Ik snap dat een netjes ingedeelde kast er fijnig uitziet. Maar elektra is nou eenmaal iets waar men na installatie nooit meer naar om kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
t14wo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Ik snap dat een netjes ingedeelde kast er fijnig uitziet. Maar elektra is nou eenmaal iets waar men na installatie nooit meer naar om kijken :)
Tot het moment dat er iets niet werkt en je door de spaghetti van een ander mag banjeren.. Overzicht, labels, kleuren, noem maar op. Maakt dat een ander je probleem makkelijker kan verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:29
@1nsane Die overbodige toonfrequent ontvanger kunnen ze ook wel ophalen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Wolly schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:42:
Sorry hoor maar je had beter een electricien kunnen inhuren.

Lasklem in groepenkast, losse draden zonder wartel aan de zijkant, YMvk zonder aardedraad?
Ymvk zonder aardedraad? Misschien nog eens kijken? Ja die lasklem is geen topoplossing, dat ga ik ook nog rectificeren maar sorry, dit is zeiken om het zeiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Wolly schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:26:
[...]

Ik ben geen electricien maar als iemand het werk van de vorige meterkast 'beun' noemt en dan zulke foto's post dan gaan mijn nekharen wel recht overeind staan :+

Het is echt niet heel moeilijk om buisjes te zagen, normaal te strippen met fatsoenlijk gereedschap en wartels te gebruiken ipv rechthoek uit de kast te zagen.
Als jouw nekharen overeind staan, dan heb je denk ik je vinger in een stopcontact gestoken..

Ik heb die rechthoek er trouwens niet uitgezaagd, die kwam er zo gewoon uit met een tikje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
habbekrats schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:31:
@1nsane Die overbodige toonfrequent ontvanger kunnen ze ook wel ophalen.
Ja inderdaad, is van een oude boiler waarschijnlijk maar de bedrading ervan gaat naar het netbeheergedeelte, ga ik niet aan rommelen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• 1nsane
milo-vs schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:29:
[...]

Tot het moment dat er iets niet werkt en je door de spaghetti van een ander mag banjeren.. Overzicht, labels, kleuren, noem maar op. Maakt dat een ander je probleem makkelijker kan verhelpen.
Gelukkig is dit geen Spaghetti en heb ik een keurig lijstje van wat waarheen gaat.

De oude kast was letterlijk wél spaghetti en hing van ellende aan elkaar.

Ik ga denk ik hier niks meer delen trouwens.

Tips en advies vind ik prima maar ik ben wel klaar met de toetsenbordhelden hier die graag vertellen hoe je iets exact “to code” moet doen en liefst je halve huis af moet breken om dat te doen en dan ook nog eens !Anal worden erover.

Tegen die mensen hier wil ik zeggen: ga lekker zelf een huis verbouwen en die keuzes maken.

Zolang ik keuzes maak die veilig zijn maar wellicht niet zoals het hoort, prima, zeg het, maar de kleuters hier die een NEN1010 boek op schoot hebben en er energie uit halen om over letterlijk futiliteiten te gaan ranten, zak er lekker in en ga het zelf een keer doen, vooral met ongelimiteerde tijd en budget.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:53:
.

Tips en advies vind ik prima maar ik ben wel klaar met de toetsenbordhelden hier die graag vertellen hoe je iets exact “to code” moet doen en liefst je halve huis af moet breken om dat te doen en dan ook nog eens !Anal worden erover.

Tegen die mensen hier wil ik zeggen: ga lekker zelf een huis verbouwen en die keuzes maken.

Zolang ik keuzes maak die veilig zijn maar wellicht niet zoals het hoort, prima, zeg het, maar de kleuters hier die een NEN1010 boek op schoot hebben en er energie uit halen om over letterlijk futiliteiten te gaan ranten, zak er lekker in en ga het zelf een keer doen, vooral met ongelimiteerde tijd en budget.
Laat je niet gek maken.
Gewoon blijven posten.
En ook een dikkere huid hebben, want het is nu eenmaal een forum en dan hoort dat er ook soms bij.
Daarnaast denk ik dat de meeste het met de beste bedoelingen schrijven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Respect voor je harde werken, maar het is een showcase topic. Als je dan ook nog het oude werk kwalificeert als beunwerk maar hetgeen je het mee vervangt ook die term verdient dan kan je verwachten dat mensen je daarop wijzen. Of denk je dat de Tweaker die dit kastje over 10 jaar open doet en het post in dit topic alleen maar complimenten krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
@1nsane jammer dat je het zo opvat, meer kan ik niet zeggen. De bedoelingen zijn goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
milo-vs schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:00:
Ik denk dat je nog wel flink wat winst kunt behalen...

Zoals @Wolly terecht aangeeft mogen losse lasklemmen in een groepenkast niet en buiten de kast heb je enkel geïsoleerd draad zichtbaar.

Persoonlijk zou ik de hele indeling anders doen en zou ik nooit flex buis gebruiken of oude massieve buis hergebruiken op een plek als dit.. Geschilderde buis doet onwijs afbreuk aan het resultaat.

Overigens zijn die oude massieve buizen te kort en sluiten ze niet aan in je kast.

Los van dat je kast wat hipper is en er frisser uitziet heb je er voor mijn gevoel verre van het maximaal haalbare uitgehaald. Maar.. gezien het je eerste kast is, zou ik je graag uit willen dagen nog eens een dagje te nemen. Een buigveer te pakken en het even echt strak te trekken. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Iets waar jij niet iets aan kunt doen, maar waar elektromat een handje van heeft, zijn die net even te goedkope kamrails.. Pak een merkgebonden rail erbij en je aardlekken en automaten zitten netjes aan elkaar. Geen kabelbrug meer nodig.

De overlengte van je aanvoer zou ik lekker het meterbord induwen.. Hou je kast clean.

EAN van de benodigde brug; 4015082742973

Zie bovenstaande niet als iets om je af te kraken ik zou het oprecht leuk vinden als je er nog een dagje aan besteed en de nodige puntjes op de i zet.
Het is geen oude massieve buis maar geschilderd pvc :) verder wil ik je danken en complimenteren met een inhoudelijk fijne feedback, hier kan ik namelijk wat mee :)

Ik heb het nu vooral zo netjes mogelijk gedaan en werkend zodat andere werkzaamheden door kunnen, vooral die lasklem van die aardedraad is me ook een doorn in het oog hoor.

Aan comments als die van jou, heb ik wat ten minste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
Wat je zou kunnen doen voor die kabel, die dus eigenlijk net te kort is waardoor je hem in de kast met een lasdop moet verlengen. Is hem buiten de kast met een nieuw stuk verlengen. Wellicht is een "kabelverbinder" iets. Ik weet niet of je een kruipruimte oid hebt waar die kabel toevallig doorheen gaat. Las je hem daar, 3m nieuw snoer eraan en je bent op een nette manier in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
Oeh, en als je het blokje van 3 automaten en aardlekautomaat van rechtsonder verplaatst naar de bovenste rij in de rechterkast. Scheelt ene hele slurf draad door je kast heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:30

Septillion

@1nsane Dat ziet er in de basis zo slecht nog niet uit :)

Wel even die lasklem + kabelinvoer fixen, dat is nu wel echt de no-no. Ik heb ook een kabel onder de meterkast in een lasdoosje moeten verlengen :+ Zelfde voor die oude buizen, even klein stukje verlengen zodat alle adres netjes beschermd zijn :)

Draden voor DIN langs, beginnersfout :+ Been there, done that :X

En mja, snap je "in voer links in want buis is niet langer" verhaal maar dan had ik die automaten denk ik toch maar gewoon links in de kast gedrukt. Immers ook ruimte zat daar. Als je nu toch ooit nog wat links wilt plaatsen zit je met de kluwen draden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
milo-vs schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:58:
@1nsane jammer dat je het zo opvat, meer kan ik niet zeggen. De bedoelingen zijn goed :)
Oh van jou geen issue, maar ik doelde meer op de lui die gelijk in de rant modus schieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Ik heb alles nagetrokken, wel zonder momentsleutel maar op gevoel. ...
Protip: doe dit tijdens je verbouwing elke 3 maanden of zo. Bij mij was veel los komen te zitten door het vele schuren/frezen/hakken in muren allerlei. Eén kwam zelfs zo los dat er geen grote stroom meer geleide. Gelukkig snel gevonden aangezien er een straalkachel aan hing, anders had ik het pas veel later ontdekt, of de fik erin gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:12:
[...]

Oh van jou geen issue, maar ik doelde meer op de lui die gelijk in de rant modus schieten ;)
Ik heb het idee dat ik een stukje geschiedenis ergens op het forum mis :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Gelukkig is dit geen Spaghetti en heb ik een keurig lijstje van wat waarheen gaat.

De oude kast was letterlijk wél spaghetti en hing van ellende aan elkaar.

Om mezelf even te quoten wat ik liever niet doe, ik moet gewoon een eigen topic gaan maken. Dat gaat denk ik een completer beeld geven en hier niet vervuilen.

Even dus om te nuanceren, ik waardeer advies, sommige mensen hier kennen mn persoonlijke situatie en snappen dat ik onder spanning sta en nee, niet door die groepenkast :p

Met hier niet meer posten bedoelde ik meer dat ik hier vooral vragen ga stellen en niet meer posten en dingen herhalen. Dat bedoel ik niet onaardig trouwens maar ik kan en mag niet van mensen hier verwachten dat ze de aanloop naar bepaalde zaken kennen of snappen.

Anyway, “no hard feelings” van mijn kant.

Als ik ergens tijd heb, zal ik een eigen topic openen waar iedereen lekker los kan en mag gaan op mijn 1,5 rechterhanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
TGEN schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:13:
[...]

In mijn geval had ik ~25 m YMVK 5G2,5 en ~30 m YMVK 5G6, en een 19 mm buis naar zolder... daar heb ik dus de 5G2,5 doorheen getrokken aangezien ik de 5G6 amper door een puur recht stuk 19 mm in de garage heen kreeg :). 5G4 had ik niet liggen, en het is vooralsnog niet nodig geweest ook; op de meest zonnige dagen zit de omvormer op 247 V.
Ah dus ook praktisch gezien (stuggere / dikkere kabel). En qua kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

webber87 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:02:
[...]

Ah dus ook praktisch gezien (stuggere / dikkere kabel). En qua kosten?
De kosten heb ik me niet druk om gemaakt; ik had er liever de 5G6 in gehad (die duurder is), maar tijd liet me niet toe speciaal hiervoor een kabel 5G4 te kopen helaas.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

Om mezelf even te quoten wat ik liever niet doe, ik moet gewoon een eigen topic gaan maken. Dat gaat denk ik een completer beeld geven en hier niet vervuilen.

Even dus om te nuanceren, ik waardeer advies, sommige mensen hier kennen mn persoonlijke situatie en snappen dat ik onder spanning sta en nee, niet door die groepenkast :p

Met hier niet meer posten bedoelde ik meer dat ik hier vooral vragen ga stellen en niet meer posten en dingen herhalen. Dat bedoel ik niet onaardig trouwens maar ik kan en mag niet van mensen hier verwachten dat ze de aanloop naar bepaalde zaken kennen of snappen.

Anyway, “no hard feelings” van mijn kant.

Als ik ergens tijd heb, zal ik een eigen topic openen waar iedereen lekker los kan en mag gaan op mijn 1,5 rechterhanden. :)
Voor elektra is er natuurlijk ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2, daar kan je ook je groepenkast posten als je er verder over wil praten!

Ik was nog wel benieuwd of je hier antwoord op kon geven:
dragonhaertt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:38:
Ik ben wel benieuwd waarom de groepen relatief willekeurig geplaatst lijken te zijn?
Veel lege ruimte tussen de losse clusters en zowel boven als onder geplaatst, is daar een reden voor?
Het lijkt me zo lastig om uit te breiden omdat de ruimte tussen de clusters niet echt gebruikt kan worden.

Een aardlek + 4 groepen is exact de helft van zo'n kast, dus daar passen er 4 van op alléén de bovenste rijen.
Het lijkt me lastig om deze kast later nog uit te bereiden naar een extra aardlek+groepen setje door de huidige plaatsing, kan je uitleggen waarom je dit zo gekozen hebt?

Verder vind ik het geen spaghetti, het ziet er erg snel rommelig uit in een kleine kast, dat kan op zich geen kwaad. Ik zou wel aanraden om je aan de NEN norm te houden omdat dat wel wettelijk verplicht is en problemen kan geven met de verzekering O-)

(niet vervelend bedoeld, maar als er brand ontstaat en ze vinden een lasklem in je stoppenkast dan heb je gewoon dikke pech)

Onder spanning werken is altijd.... spannend...
Ik heb het zelf laatst ook gedaan en het staat binnenkort nog een keer op de planning, maar het is zeker niet mijn favoriete bezigheid.
Fijn dat dat verder allemaal goed is gegaan! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

t14wo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:23:
Programmeurs zijn hetzelfde. En ze hebben (bijna) altijd gelijk. Het werk van een ander proberen op te lossen als er net niet volgens de gangbare standaarden (soms ongeschreven)gewerkt is, is gewoon heel vervelend.

En het is niet verkeerd bedoeld denk ik, maar als opbouwende kritiek. Dit is naar mijn idee 1 van die klusjes die je zelf KAN doen, maar om het echt GOED te doen je beter het kan uitbesteden. Tuurlijk werkt het, en het zal vast nog wel even veilig zijn, maar net zoals vroeger het doodnormaal was om je aardlek aan de verwarming te klemmen zijn er dingen veranderd die je als leek gewoon niet weet maar waar een toekomstige monteur op een hele nare manier achter gaat komen dat het toch niet zo in elkaar steekt als het lijkt.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:07:
[...]
Ik zou wel aanraden om je aan de NEN norm te houden omdat dat wel wettelijk verplicht is en problemen kan geven met de verzekering O-)
Beetje een nitpick, maar NEN1010 is niet wettelijk verplicht. Het is wel een norm die als praktijkrichtlijn vanuit het bouwbesluit is aangewezen als de norm waaraan je moet voldoen bij het opleveren van elektrische installaties, maar je mag ook afwijken zolang je minimaal voldoet aan NEN1010 daarin. Een verzekeraar of andere partij kan dit echter wel als eis opnemen in hun voorwaarden of contractbepalingen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/237

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

TGEN schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Beetje een nitpick, maar NEN1010 is niet wettelijk verplicht. Het is wel een norm die als praktijkrichtlijn vanuit het bouwbesluit is aangewezen als de norm waaraan je moet voldoen bij het opleveren van elektrische installaties, maar je mag ook afwijken zolang je minimaal voldoet aan NEN1010 daarin. Een verzekeraar of andere partij kan dit echter wel als eis opnemen in hun voorwaarden of contractbepalingen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/237
Tenzij je je eigen veiligheidsnorm wil schrijven komt dat dus neer op verplicht voldoen aan minstens NEN1010 of een vergelijkbare norm.

Het is verplicht om aantoonbaar te kunnen maken dat de installatie net zo veilig is als dat NEN1010 voorschrijft. Dat komt, zeker voor een particulier, gewoon neer op voldoen aan de norm.

Ik snap wat je probeert te zeggen, maar het lijkt me lastig om aan te tonen dat een lasklem in je kast net zo veilig is als de norm.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 04-08-2023 11:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BestTested!
  • Laatst online: 17-09 23:09
BestTested! schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:28:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een Sanibroyeur (Sanicompact Star SFA C45)?

Thuisgekomen van een lange werkdag merkt mevr. BestTested op dat er water langs de lamp in de woonkamer naar beneden komt. Blijkt dus dat de pot van de Sanibroyeur helemaal vol water stond en aan het overlopen was. :(

Iemand die misschien uit ervaring kan zeggen: "als je dat rubbertje vervangt, werkt alles weer".

En de vervolgvraag; er ligt nu een flinke plas water op het gipsplafond in de woonkamer. Ik kan precies de naden van de stucplaten zien. En bij de centraaldoos waar een lamp onder hangt komt het water naar beneden. Tips om de vervolgschade te beperken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik quote mezelf hier even, mochten mede-tweakers in de toekomst tegen een zelfde probleem aanlopen.

Een Sanibroyeur heeft geen stortbak met een vlotter zoals een normaal toilet, maar werkt met een magneetventiel. Stroom erop en het ventiel gaat open en er loopt water, stroom eraf en het ventiel sluit weer. Dit wordt aangestuurd door een printje in de Sanibroyeur. Het probleem bij mij was dat het magneetventiel niet meer 100% sluit, waardoor er continue water blijftlopen. Deze ventielen zijn zelf te vervangen.

Voor wat betreft het plafond in de woonkamer; met een nat-droog-zuiger heb ik via de centraaldoos liters water van het plafond kunnen zuigen. De rest is een kwesie van laten droger en opnieuw schilderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
dragonhaertt schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

Voor elektra is er natuurlijk ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2, daar kan je ook je groepenkast posten als je er verder over wil praten!

Ik was nog wel benieuwd of je hier antwoord op kon geven:
[...]

Het lijkt me lastig om deze kast later nog uit te bereiden naar een extra aardlek+groepen setje door de huidige plaatsing, kan je uitleggen waarom je dit zo gekozen hebt?

Verder vind ik het geen spaghetti, het ziet er erg snel rommelig uit in een kleine kast, dat kan op zich geen kwaad. Ik zou wel aanraden om je aan de NEN norm te houden omdat dat wel wettelijk verplicht is en problemen kan geven met de verzekering O-)

(niet vervelend bedoeld, maar als er brand ontstaat en ze vinden een lasklem in je stoppenkast dan heb je gewoon dikke pech)

Onder spanning werken is altijd.... spannend...
Ik heb het zelf laatst ook gedaan en het staat binnenkort nog een keer op de planning, maar het is zeker niet mijn favoriete bezigheid.
Fijn dat dat verder allemaal goed is gegaan! _/-\o_
Eerste punt van orde met klussen vanavond is inderdaad die lasklem verwijderen en netjes met een lasdoosje buiten de kast de kabel te verlengen :)

Daarnaast de kabels van de groepen rechtsonder achter de rail plaatsen.

Klein beetje context, m’n schoonvader helpt momenteel veel met vooral constructiewerk maar heeft dan stroom nodig. Helaas heeft hij prostaatkanker en wordt volgende week geopereerd en is dan even uit de running. Hij wil daarom meters maken. Daarom had ik alles even zo werkend gemaakt.

Het is gelukkig niet levensbedreigend overigens maar wel lastig voor hem en in dit project kan ook hij z’n passie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
In het kader van 'losse lasklemmen in de groepenkast mogen niet' (die wist ik) vraag ik me af of je de ingebouwde lasklemmen van een groenkast mag gebruiken om draden naar een groep te 'verlengen'?

Context: onderverdeelkast in de garage, waar een 3-fase kabel binnenkomt vanuit de hoofd-meterkast. Er gaat een leiding vanuit deze kast naar een stel WCD's via de onderinvoer en verdwijnt bijna direct in de muur. De kabels daarin zijn te kort om bovenin de groepenkast aan te sluiten op de (aardlek)automaat.

De vaste lasklemmen in een groepenkast worden volgens mij normaliter gebruikt om bijv. meerdere automaten op één fase aan te sluiten, daarom vind je er doorgaans (3f+1n). Maar als dat niet nodig is, mag je ze dan ergens anders voor gebruiken, zoals verlengen?

Edit: blijkbaar heb ik het over de 'verdeelblokken' in een groepenkast, die naam zegt eigenlijk al wat :P

[ Voor 6% gewijzigd door Vincm op 04-08-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:52
Iemand een goed idee voor het volgende probleem?
Ik ben de slaapvide voor m’n dochter aan het bouwen. Hele zooitje hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-A7gLmHnu1CJBlhyV9UBGS9ozk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CxGMt0tjJgo50devvqvQygDa.jpg?f=user_large

Als trap zat ik te denken aan deze variant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tfgbhX1FBe1BoPAN8Syqt6JejI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GPRltd1hpONOCcFLEPVtjjll.jpg?f=user_large

Dan nu het probleem: ik wil er uiteraard wel een soort van hekje / afscheiding voor hebben. Alleen hoe? Als ik een hekje maak van hout en vastzet aan de bodem, dan lijkt me dat niet stevig genoeg en zo om te duwen. Maar een balk horizontaal aan de bovenzijde van het hekje aan beide zijkanten vastzetten aan de muur lukt ook niet omdat je dan onder de bovenste balk door moet kruipen als je via de trap erop klimt.

Wat is nou verstandig om als afscheiding te maken, liefst ook nog eens zo dat ik de trap ook kan verplaatsen aan die rail. Maar als dat niet kan dan laat ik die gewoon aan één kant staan, dat is minder belangrijk (en ik denk ook niet mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 22:58
@Goofyduck384 Staander tussen je vlonder en het plafond vast zetten. Dat geeft voldoende stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Vincm schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:25:
In het kader van 'losse lasklemmen in de groepenkast mogen niet' (die wist ik) vraag ik me af of je de ingebouwde lasklemmen van een groenkast mag gebruiken om draden naar een groep te 'verlengen'?

Context: onderverdeelkast in de garage, waar een 3-fase kabel binnenkomt vanuit de hoofd-meterkast. Er gaat een leiding vanuit deze kast naar een stel WCD's via de onderinvoer en verdwijnt bijna direct in de muur. De kabels daarin zijn te kort om bovenin de groepenkast aan te sluiten op de (aardlek)automaat.

De vaste lasklemmen in een groepenkast worden volgens mij normaliter gebruikt om bijv. meerdere automaten op één fase aan te sluiten, daarom vind je er doorgaans (3f+1n). Maar als dat niet nodig is, mag je ze dan ergens anders voor gebruiken, zoals verlengen?

Edit: blijkbaar heb ik het over de 'verdeelblokken' in een groepenkast, die naam zegt eigenlijk al wat :P
Verdeelklemmen (en lasklemmen die vastzitten in specifieke houders, zoals o.a. Wago in het assortiment heeft) mogen wel in groepenkasten. Maar dit soort vragen horen meer thuis in t elektratopic :).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Vincm schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:25:

De vaste lasklemmen in een groepenkast worden volgens mij normaliter gebruikt om bijv. meerdere automaten op éé fase aan te sluiten, daarom vind je er doorgaans (3f+1n). Maar als dat niet nodig is, mag je ze dan ergens anders voor gebruiken, zoals verlengen?
Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met 'vaste lasklemmen', maar je mag wel railklemmen gebruiken voor zover ik weet.

Rijgklemmen:
Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/medias/1024-0200002c000301ad000100b6-DE.jpg?context=bWFzdGVyfGltYWdlc3w2NTk5MHxpbWFnZS9qcGVnfGg2Zi9oYzUvMTM3OTk2NzQwMTk4NzAvMTAyNF8wMjAwMDAyYzAwMDMwMWFkMDAwMTAwYjZfREUuanBnfDgwYzIzYTdiZDBjOGI4YjY0YmE4NTljOGMzNjg3MmQ5MmYyMDU0YTY0ZThhOGY0MzU1MWU3MjI2MTFmMmE4YjM

Schroefklem (terminal block):
Afbeeldingslocatie: https://ebrewsupply.com/cdn/shop/products/ut4.jpg?v=1539793037

Verdeelblokken die bij je meterkast geleverd (kunnen) worden zijn inderdaad ook toegestaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/1/S/1SPF006939F0002-jpg.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 04-08-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
dragonhaertt schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met 'vaste lasklemmen', maar je mag wel railklemmen gebruiken voor zover ik weet.

Rijgklemmen:
[Afbeelding]

Schroefklem (terminal block):
[Afbeelding]

Verdeelblokken die bij je meterkast geleverd (kunnen) worden zijn inderdaad ook toegestaan:
[Afbeelding]
Ik heb het inderdaad over die laatstgenoemde.

Maar verdere elektra-vragen zal ik in het juiste topic plaatsen. Ik vroeg het hier omdat er even veel focus was op lasklemmen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
g00gle schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:46:
@Goofyduck384 Staander tussen je vlonder en het plafond vast zetten. Dat geeft voldoende stevigheid.
Maar kan ik een staander (neem aan dat je gewoon een balk o.i.d. bedoelt) gewoon vastmaken aan het plafond? Dat is van dat groene hardboard geloof ik. Geen idee hoe dik dat is en of er ruimte achter zit (qua lengte schroeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je mag Wago's gebruiken als je ze in een din-rail houder steekt ;)
https://www.wago.com/be-n...stigingsadapter/p/221-500 (max 4mm²)
https://www.wago.com/be-n...stigingsadapter/p/221-510 (max 6mm²)

Er zijn meer mogelijkheden ;) https://www.wago.com/be-n...ort=relevance&pageSize=20

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Goofyduck384 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan nu het probleem: ik wil er uiteraard wel een soort van hekje / afscheiding voor hebben. Alleen hoe? Als ik een hekje maak van hout en vastzet aan de bodem, dan lijkt me dat niet stevig genoeg en zo om te duwen. Maar een balk horizontaal aan de bovenzijde van het hekje aan beide zijkanten vastzetten aan de muur lukt ook niet omdat je dan onder de bovenste balk door moet kruipen als je via de trap erop klimt.

Wat is nou verstandig om als afscheiding te maken, liefst ook nog eens zo dat ik de trap ook kan verplaatsen aan die rail. Maar als dat niet kan dan laat ik die gewoon aan één kant staan, dat is minder belangrijk (en ik denk ook niet mogelijk).
je kunt toch aan weerszijde van het 'trapgat' een regel tegen de voorste balk aanschroeven. Dat is stevig zat, dan dwarsbalkjes naar de muur horizontaal en die weer aan je muur vastzetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 19:11
Ik heb van die "kerstlampjes" op een tak voor het raam hangen. De helft hiervan doet het echter niet meer. Hoe kom ik er achter welke er stuk is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkqVcYyJJM9Q5Tx8uoTsWJzptRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKua6s3QGZnOPdJzm6lUreB5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Brz9Qm461kSyWI9xd5YDonQo6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezlsS4JrIklqA7HYbZHTpnCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
Robbie T schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:28:
Ik heb van die "kerstlampjes" op een tak voor het raam hangen. De helft hiervan doet het echter niet meer. Hoe kom ik er achter welke er stuk is?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Allemaal van heel dichrbij bekijken.
Tip: als je geen licht ziet, is hij waarschijnlijk stuk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Robbie T schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:28:
Ik heb van die "kerstlampjes" op een tak voor het raam hangen. De helft hiervan doet het echter niet meer. Hoe kom ik er achter welke er stuk is?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ge pakt 1 nieuw lampje waarvan je weet dat die goed is, en wisselt alle niet brandende lampjes 1 voor 1 uit :)

Je kan er ook 1 uit de werkende streng pakken natuurlijk want kan me voorstellen dat je geen nieuwe bij de hand hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
Even aan de meterkast gewerkt.

De losse kabel links met een lasdoosje verlengd, kabels achter de DINrail, kabel naar een verdeeldoos voor de PV omvormer die gaat komen, ligt het maar vast klaar, ik had alleen geen geel pvc liggen met verbindingsstukjes om de draden bovenop netjes weg te werken, doe ik van de week wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/120QOTYn0CSWy5lzvknZpMsyTOQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWbT21tq2S5FHk76KZdSxGre.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsi0IdGmaJ9KR0izSygHsZBfmZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaLPnoT3otDT2Yp0rFBeUPoV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt9B0mA2rKxOFt92VQWk635nAqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22idulc5j2A3tYouuaDS4LvC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoPIUuXeOGKdZYrwGoPEbm_nul0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wnSZkiQRBXR81wyUZby93mH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:55

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44A4xyVhV3To0VeYnZeJzoSuPMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Mi41I0lbto7iWHRD80oTOLE.jpg?f=fotoalbum_large
:)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Normaal doe ik bij nieuw hout 2x gronden en 1 keer aflakken met hoogglans. Ik zie dat je naar de semi gloss wilt gaan, dan kan ook kiezen voor een 1-pot systeem.

Bij rabat delen altijd ook de achterkant, veer en grooeven en de kopse kanten voorzien van grondverf. Dan blijft het hout langer goed. Vuren hout is het goedkoopst maar gaat ook het minst lang mee, alternatief is een hardhout soort. Dat is een afweging die je zelf zult maken.
Delen eerst compleet in 2 lagen grondverf zetten is idd de bedoeling.
Denk dat ik voor vuren ga, met een jaar of 5 wil ik toch de hele bijkeuken van binnen en buiten aanpakken.
Bijkeuken is er later bijgebouwd en is wat verzakt dus nog even in twijfel wat ik ermee ga doen op lange termijn.

Moet dan geen geimpreneerd hout zijn toch? Gezien je dan het vocht oplsuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Denk dat het lastig is om van zacht hout een elegante en veilige leuning te maken.

Zonder leuning dwing je "vooruit erop, achteruit eraf" af, waarbij je rare dingen moet doen wil je eraf donderen.

Anders een stalen trap zoeken?

Verder heb je het over groene plafondplaten. Klinkt als een jaren '70 plafond met zachtbord. Weet dat dat superbrandbaar is, veel rook en het gaat druppen. Eén van de top-prioriteiten bij een renovatie. In dit geval: zorg dat je rookmelders in orde zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Zwartoog schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Denk dat het lastig is om van zacht hout een elegante en veilige leuning te maken.

Zonder leuning dwing je "vooruit erop, achteruit eraf" af, waarbij je rare dingen moet doen wil je eraf donderen.

Anders een stalen trap zoeken?

Verder heb je het over groene plafondplaten. Klinkt als een jaren '70 plafond met zachtbord. Weet dat dat superbrandbaar is, veel rook en het gaat druppen. Eén van de top-prioriteiten bij een renovatie. In dit geval: zorg dat je rookmelders in orde zijn :)
groene platen heb je ook als een soort multiplex/vezelplaten, kei en keihard en glad. die zijn een stuk moderner dan jaren 70, denk jaren 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
No Hands schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

groene platen heb je ook als een soort multiplex/vezelplaten, kei en keihard en glad. die zijn een stuk moderner dan jaren 70, denk jaren 90.
Dat is andere koek ja. Niet al het bouwgroen is slecht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zwartoog schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Dat is andere koek ja. Niet al het bouwgroen is slecht :)
echt dat spul is geniaal mn ouders hebben het als tijdelijke buitenmuur.

tijdelijk als in het staat al 5-6 jaar. in weer en wind. ziet er nog heel aardig uit. wel vergrijst en niet meer zo glad. maar nog prima stevig.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 16-09 10:05
1nsane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Ymvk zonder aardedraad? Misschien nog eens kijken? Ja die lasklem is geen topoplossing, dat ga ik ook nog rectificeren maar sorry, dit is zeiken om het zeiken.
Ik zie de Ymvk zonder aarde ook niet zitten hoor. Ik vind het eigenlijk wel netjes. Moet zeggen dat het 'netjes' aanleggen van alle bedrading ook echt moeilijk is, heb er zelf heel veel tijd aan besteed om de bekabeling allemaal netjes van boven er in te voeren, maar zelfs dat zit allemaal niet zo recht als ik hoopte.

1 van de dingen die ik wel gedaan heb, is een electricien er bij gehad die uiteindelijk alles getest en uiteindelijk ook verzegeld heeft (bij ons moest de hoofd-stop er uit, achter een zegel). Deze had hier en daar echt wel nuttige opmerkingen, zoals dat alle bekabeling via buis de meterkast in moest lopen, voor hij zijn OK gaf. Dit had ik voor de oplader van de auto niet zo mooi voor elkaar (dikke kabel, dus lastig om netjes via een buis te doen).

Verder staat Tweakers er ondertussen een beetje om bekend dat mensen graag zeiken om het zeiken, dus inderdaad, gewoon negeren en er zijn er zat die werk wel waarderen hoor!

Zo lag het er in december nog bij hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGAcPOTguVEFig_WekFWr5Ocbh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBfSZ38qmVH8MNNzOqqHdjcu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Q: Waslijn ophangen op zolder met zadeldak.
Ik heb (volgens mij) een zadeldak uit '93 in onze twee-onder-een-kap. Mijn partner wil graag een waslijn op zolder, de zolder is nooit door de vorige bewoner afgewerkt en ik kijk dan ook tegen de de houtafwerking aan van het dak op zolder.
Tussen onze buitenmuur en de binnenmuur met de buren zit een spant. Kan ik een waslijn spannen van de spant naar de buitenmuur en dit met een draadspanner op een redelijke spanning krijgen zonder dat ik schade berokken aan de dakconstructie?
Dat de buitenmuur wat kan hebben snap ik en heb ik ook wel vertrouwen in. Maar de spant is het middelpunt het dragende deel van het zolderdak. Ik wil hier eigenlijk niet in gaan boren, ik kan de waslijn ook om de spant heen hangen gezien ik er rondom bij kan, maar ook dan oefen ik een zijwaartse kracht uit op de spant die volgens mij bedoelt is op het verticaal dragen.

Zie ik het helemaal verkeerd en kan dit met gemak of kan ik beter gaan voor een andere oplossen, en zo ja heeft iemand een richting voor mij waar ik aan moet denken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEbBgZ5SIgmzuhP1dRF3_xOkgzg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jddVpHBy2NmEg4v073uiM7N8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BB_NblvXF0hhXLG_tSDBR9mOvg4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KrS10H6VGdJnWyrv9F1S5tRW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLfm9GtZTf4ChD65RI0GP7yq-r4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DSjGsZhopX6nhn5zriPtltQ2.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
True schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:42:
Ik heb (volgens mij) een zadeldak uit '93 in onze twee-onder-een-kap. Mijn partner wil graag een waslijn op zolder, de zolder is nooit door de vorige bewoner afgewerkt en ik kijk dan ook tegen de de houtafwerking aan van het dak op zolder.
Tussen onze buitenmuur en de binnenmuur met de buren zit een spant. Kan ik een waslijn spannen van de spant naar de buitenmuur en dit met een draadspanner op een redelijke spanning krijgen zonder dat ik schade berokken aan de dakconstructie?
Dat de buitenmuur wat kan hebben snap ik en heb ik ook wel vertrouwen in. Maar de spant is het middelpunt het dragende deel van het zolderdak. Ik wil hier eigenlijk niet in gaan boren, ik kan de waslijn ook om de spant heen hangen gezien ik er rondom bij kan, maar ook dan oefen ik een zijwaartse kracht uit op de spant die volgens mij bedoelt is op het verticaal dragen.

Zie ik het helemaal verkeerd en kan dit met gemak of kan ik beter gaan voor een andere oplossen, en zo ja heeft iemand een richting voor mij waar ik aan moet denken?

De constructie kan wel tegen een paar natte onderbroeken hoor ;) Je waslijn zal het veel eerder begeven dan dat je je huis om zeep helpt, tenzij je geen waslijn maar dik staaldraad gaat spannen.

Ik heb op twee hardhouten latten een rij oogjes gedraaid, en die latten om de 50 cm aan de muren aan weerszijde bevestigd. Daartussen waslijn geregen en gespannen, en dat gaat al heel lang goed en scheelt een flinke gatenkaas in je constructie. Zal vanavond eens een foto maken als ik eraan denk.

Voor jouw balken is een M6 houtdraadbout in het midden van de balk meer dan sterk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
sorted.bits schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Ik zie de Ymvk zonder aarde ook niet zitten hoor. Ik vind het eigenlijk wel netjes. Moet zeggen dat het 'netjes' aanleggen van alle bedrading ook echt moeilijk is, heb er zelf heel veel tijd aan besteed om de bekabeling allemaal netjes van boven er in te voeren, maar zelfs dat zit allemaal niet zo recht als ik hoopte.

1 van de dingen die ik wel gedaan heb, is een electricien er bij gehad die uiteindelijk alles getest en uiteindelijk ook verzegeld heeft (bij ons moest de hoofd-stop er uit, achter een zegel). Deze had hier en daar echt wel nuttige opmerkingen, zoals dat alle bekabeling via buis de meterkast in moest lopen, voor hij zijn OK gaf. Dit had ik voor de oplader van de auto niet zo mooi voor elkaar (dikke kabel, dus lastig om netjes via een buis te doen).

Verder staat Tweakers er ondertussen een beetje om bekend dat mensen graag zeiken om het zeiken, dus inderdaad, gewoon negeren en er zijn er zat die werk wel waarderen hoor!

Zo lag het er in december nog bij hier:
[Afbeelding]
Ziet er strak uit! Het is inderdaad lastig met name als er weinig ruimte is zoals bij mij. Die was de grootste kast die boven de meter past en voldoende ruimte heeft. Jij hebt genoeg ruimte zo te zien, scheelt echt! Gister ook weer heel de avond lopen frotten om het goed te krijgen door de kleine ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Zwartoog schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

De constructie kan wel tegen een paar natte onderbroeken hoor ;) Je waslijn zal het veel eerder begeven dan dat je je huis om zeep helpt, tenzij je geen waslijn maar dik staaldraad gaat spannen.

Ik heb op twee hardhouten latten een rij oogjes gedraaid, en die latten om de 50 cm aan de muren aan weerszijde bevestigd. Daartussen waslijn geregen en gespannen, en dat gaat al heel lang goed en scheelt een flinke gatenkaas in je constructie. Zal vanavond eens een foto maken als ik eraan denk.

Voor jouw balken is een M6 houtdraadbout in het midden van de balk meer dan sterk genoeg.
Precies dit, hang maar lekker je was daar aan een draad. Met een waslijn en een natte jurk krijg jij dat dak niet omver hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

True schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:42:
Je hoeft een waslijn niet knijterstrak te spannen om was aan te hangen. losjes kan prima, dan komt er ook weinig kracht op je constuctie.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsenal1982
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-05 22:17
Vraagje over het stucen van cellenbeton blokken buiten.

Ik heb een ombouw voor een gas bbq gemaakt van gelijmde cellenbetonblokken. Nu wil ik deze eigenlijk stucen en schilderen. De vraag is waarmee. Laat ik voorop stellen dat ik nog nooit heb gestuct.

Bij de locale bouwmaterialenzaak adviseerden ze voorstrijken en dan omnicon 90R, maar nu lees ik op de productspecificaties dat de combinatie van dit met cellenbeton buiten weer niet mag. Andere optie die ik lees is weber cementgebonden stucmortel, maar daar staat dat het minimaal 1cm dik moet. Ik wil het eigenlijk gewoon redelijk vlak hebben zodat ik het daarna ook antraciet kan verfen. Het is geen binnenwand die superstrak moet zijn, en aangezien ik nooit heb gestuct, zou het fijn zijn als ik het daarna op kan schuren mocht het nodig zijn.

Iemand ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Q2_A8s2CiGnWUSVHLETskT91fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4qYhHsHfGV48JXKK0bSZmb7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

arsenal1982 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:20:
Vraagje over het stucen van cellenbeton blokken buiten.

Ik heb een ombouw voor een gas bbq gemaakt van gelijmde cellenbetonblokken. Nu wil ik deze eigenlijk stucen en schilderen. De vraag is waarmee. Laat ik voorop stellen dat ik nog nooit heb gestuct.

Bij de locale bouwmaterialenzaak adviseerden ze voorstrijken en dan omnicon 90R, maar nu lees ik op de productspecificaties dat de combinatie van dit met cellenbeton buiten weer niet mag. Andere optie die ik lees is weber cementgebonden stucmortel, maar daar staat dat het minimaal 1cm dik moet. Ik wil het eigenlijk gewoon redelijk vlak hebben zodat ik het daarna ook antraciet kan verfen. Het is geen binnenwand die superstrak moet zijn, en aangezien ik nooit heb gestuct, zou het fijn zijn als ik het daarna op kan schuren mocht het nodig zijn.

Iemand ideeën?

[Afbeelding]
het moet vooral waterdicht zijn, cellenbeton vriest echt heel snel kapot, omdat het net een spons is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
True schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Voor je het weet heb je er een muis in ;)
Zie ook de oude kast toen ik die voor het eerst opende :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOi6hl7mQ7LUPcvG3Mirwb-ItAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCVPeEL7bzAf2kvK1a7aLmCS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Zie ook de oude kast toen ik die voor het eerst opende :p

[Afbeelding]
offtopic:
Vandaar de knipoog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
Zwartoog schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Klinkt mij meer in de oren als waterbestendig spaanplaat.

https://www.pontmeyer.nl/...2440x18/p/C3015018061244F

[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 05-08-2023 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

@True Zo dus, ons wasstekkie:D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJKqMLRIWv1SCnQjwxShKkmNT9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqK4Nkh3UHyVYQRfYidNmVFc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAP2N_pWwy1nCaQbuGrfD7MFUtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTnb7xsAJRLGkdR8ROn4lnV7.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel van een hardhouten latje is dat je de ogen netjes en regelmatig kunt monteren, en de lat niet meebuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ja dat zou goed kunnen. Huis komt uit 2008, dus vrij recent allemaal. Hier de platen nogmaals gefotografeerd, in een andere kamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZk3BNoNGoMaUydN8hBarVmsFuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4CgHoGBmM5gTyPXEtudErdiw.jpg?f=user_large

Ik zit nu te denken aan dit hekje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb1exk5O8r_E5w7QzidBg__fziE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4s6eSjvYcX0N6Ky2rutAkR7.jpg?f=fotoalbum_large

Maar deze moeten dus rechts aan het plafond vastmaken. Hoe kan ik dathetbeste bevestigen? Dak is schuin, dus een hoekhaak o.i.d. kan niet echt, maar is ook minder mooi. ’vlees’ om een schroef in te draaien. Zou alleen houtlijm dan een goede en stevige optie zijn? Het hek zou dan links aan de muur vast zitten, aan de onderzijde geschroefd aan de vide en rechts d.m.v. verticale balk aan het plafond. Ik denk dat de constructie dan stevig genoeg moet zijn. Hek zelf zal ik met schroeven en houtlijm aan elkaar verbinden, voor de onderlinge stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die paal op de afgeschuinde kant doorboren en er dan vanaf de andere kant een flinke schroef in. Dan ga je recht de schuine kap in.
Wel even uitzoeken wat er achter de platen zit en waar de balken zitten, maar als je huis uit 2008 is moet je dat op tekening hebben lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1 ... 321 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/