Nee dat is helaas niet het geval, die tekeningen heb ik niet nee. Dus geen idee wat er achter die groene platen zit. een rooster aan dunne katjes ofzo? net als bij gipsplaten?The Eagle schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:23:
Wel even uitzoeken wat er achter de platen zit en waar de balken zitten, maar als je huis uit 2008 is moet je dat op tekening hebben lijkt me
Ik zou denk ik gewoon wat hightack/constructielijm op de bovenkant smeren en een, niet te lange, schroef schuin erdoor zetten. Wanneer de rest van het hekwerk erin zit kan die paal echt nergens heen.
Als je te snel kijkt lijkt het net alsof de nieuwe groepenkast gevoed wordt vanuit de WCD die er net rechts van zit...sorted.bits schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:33:
Zo lag het er in december nog bij hier:
[Afbeelding]
En wat als je de balkjes tegen de voorste balk aanschroeft? Dan heb je 20cm vlees om ze goed vast te schroeven, kost je geen ruimte bovenop en je kunt het prima afwerken aan de voorkant.Goofyduck384 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:43:
Als ik een hekje maak van hout en vastzet aan de bodem, dan lijkt me dat niet stevig genoeg en zo om te duwen.
Zit je qua moment al wel een stuk beter ja. Zou het ook niet vertrouwen met alleen schroeven bovenop de balk. Staande paal met flinke schroef in balk, anders toch maar een soort balkendrager voor voldoende verdeling. Als je die verft valt het ook niet zo op. (Als er een balk achter zit kan je die toch ook wel vinden).
Ja, wij doen hier alles via 1 stopcontact, maakt het ook gewoon makkelijker om even de stroom er af te halen, gewoon stekker er uit.sypie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:51:
[...]
Als je te snel kijkt lijkt het net alsof de nieuwe groepenkast gevoed wordt vanuit de WCD die er net rechts van zit...

Bedoel je hiermee dat je dus niet rechts een lange verticale balk naar het plafond zou doen? Dan enkel een laag hekje en dan elke verticale balk van de hekje aan de voorzijde vastschroeven aan de vide? Dus niet op de vide, maar er tegen aan?sypie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:56:
[...]
En wat als je de balkjes tegen de voorste balk aanschroeft? Dan heb je 20cm vlees om ze goed vast te schroeven, kost je geen ruimte bovenop en je kunt het prima afwerken aan de voorkant.
Of begrijp ik je uitleg niet zo goed? Ik ben zo bang dat iets vastzetten aan alleen de onderzijde, dat de bovenzijde van het hekje de krachten van er tegen aan duwen, niet kan opvangen.
@Goof2000 wat je ook kan doen als die paal je visueel niet aanstaat, is het hek vastzetten met bouten. Schroeven zou ik daar ook niet vertrouwen, maar een bout met ringen al een stuk meer.
Links en rechts heb je muur? Dan daar verticaal balken er tegenaan, op de grond een balk en daar het hekje op. Zie mijn eerdere foto, hekje zit geen beweging in, zitten dan ook genoeg en lange schroeven in.Goofyduck384 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:31:
[...]
Bedoel je hiermee dat je dus niet rechts een lange verticale balk naar het plafond zou doen? Dan enkel een laag hekje en dan elke verticale balk van de hekje aan de voorzijde vastschroeven aan de vide? Dus niet op de vide, maar er tegen aan?
Of begrijp ik je uitleg niet zo goed? Ik ben zo bang dat iets vastzetten aan alleen de onderzijde, dat de bovenzijde van het hekje de krachten van er tegen aan duwen, niet kan opvangen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
@Goofyduck384 Ongeveer zoals hier, maar dan niet halfhout. Gewoon de verticale balkjes tegen de voorste ligger aanschroeven. Dat gaat een kindje echt niet om krijgen. Voldoende én schroeven gebruiken die lang genoeg zijn dan moet dat echt wel goed komen.
Ik weet niet of dit het juiste topic hier voor is!
Maar ik ben opzoek naar onderstaande uitdraai bare dopjes of een vergelijkbaar systeem om in 15 tot 18 mm plaat te monteren. Wat is de benaming van zoiets of waar is het te vinden?
Maar ik ben opzoek naar onderstaande uitdraai bare dopjes of een vergelijkbaar systeem om in 15 tot 18 mm plaat te monteren. Wat is de benaming van zoiets of waar is het te vinden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/AiRNVLO7GrVofeE5SX42fIul.png?f=user_large)
Gisteren begonnen met het plaatsen van de 2e hands keuken.
Daarover ook een vraagje, een paar kastjes hebben op de hoekjes/randjes wat lelijke plekjes niet heel erg. Wat kan ik het beste voor lak gebruiken om dat te herstellen? Het is bijv niet zo erg dat ik met kantenband aan de slag hoef.
Tevens zijn de handvatten en metalen randen hier en daar wat dof, wat voor poets kan ik daar het beste voor gebruiken? En ja, het is metaal.
![]() | ![]() |
Daarover ook een vraagje, een paar kastjes hebben op de hoekjes/randjes wat lelijke plekjes niet heel erg. Wat kan ik het beste voor lak gebruiken om dat te herstellen? Het is bijv niet zo erg dat ik met kantenband aan de slag hoef.
Tevens zijn de handvatten en metalen randen hier en daar wat dof, wat voor poets kan ik daar het beste voor gebruiken? En ja, het is metaal.
[ Voor 17% gewijzigd door 1nsane op 06-08-2023 11:40 ]
Adjust non olet, plerumque...
Als het echt wit is en kleine plekjes dan typex haha. Wij hebben een zwarte keuken en die wordt gewoon met watervaste stift aangestipt op de hoeken. Zie je alleen als je er naar op zoek gaat en zowat bovenop staat.
@1nsane denk je dat je genoeg hebt aan dat fornuis? oogt wat krapjes. 
Die metalen delen, net als het fornuis, zou ik eerst eens met remreiniger behandelen. Gewoon op een doek en poetsen maar. Wel eerst even buiten het zicht testen uiteraard.
Die metalen delen, net als het fornuis, zou ik eerst eens met remreiniger behandelen. Gewoon op een doek en poetsen maar. Wel eerst even buiten het zicht testen uiteraard.
Metaal of RVS? als het RVS is gewoon met wat zonnebloemolie1nsane schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:34:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Er bestaat speciale RVS reiniger, maar in principle kan je elk schoonmaakmiddel gebruiken, omdat RVS niet reageert met die middelen, met uitzondering van chloor. Thinner/spiritus enz kan allemaal prima.1nsane schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:34:
Doffe plekken zou je het beste kunnen oppoetsen. weet helaas niet zozeer met welk spul, maar probeer iets voor harde materialen (niet voor aluminium) En als er een slijprichting op zit kun je het beste met wat scotch brite schuren.
ora et labora
Is het haalbaar om een gipsblokken wandje van 40cm diep ongeveer 2,5 á 3cm dunner te maken?
En dan zowel uit praktisch oogpunt wat betreft het verwijderen maar ook of de gipswand met de 4cm die overblijft stevig genoeg is.
Huidige dikte is ~7cm, iets dikker omdat de zijkant gestuct is.
Ook er zit zo’n metalen stucprofiel op de hoek.
Het wandje heeft een hoogte van 2m40cm.
Betreft het wandje tussen meterkast en keuken waar er aan de kant van de keuken dus wat centimeters af moeten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tZLPNGjBfKyp1XwZOKlgrra2.jpg?f=user_large)
Achtergrond: Ik wil een andere keuken maar de huidige nis is net niet groot genoeg om 3 kasten naast elkaar te kunnen plaatsen omdat de hoekkast breder is dan 60cm en er ook nog ruimte voor afwerkplaten tussen hoge en lage kasten nodig is.
En dan zowel uit praktisch oogpunt wat betreft het verwijderen maar ook of de gipswand met de 4cm die overblijft stevig genoeg is.
Betreft het wandje tussen meterkast en keuken waar er aan de kant van de keuken dus wat centimeters af moeten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tZLPNGjBfKyp1XwZOKlgrra2.jpg?f=user_large)
Achtergrond: Ik wil een andere keuken maar de huidige nis is net niet groot genoeg om 3 kasten naast elkaar te kunnen plaatsen omdat de hoekkast breder is dan 60cm en er ook nog ruimte voor afwerkplaten tussen hoge en lage kasten nodig is.
Nee, dat is niet genoeg, er komt nog een eiland met een combi oven/magnetron én een inductie warmhoudplaat.Beekforel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:17:
@1nsane denk je dat je genoeg hebt aan dat fornuis? oogt wat krapjes.
Ik denk dat je dan wel heel goed moet kunnen zagen om dat voor elkaar te krijgen. Voor je het weet zit je scheef of breken stukken af waardoor je door je wandje heen kan kijken. Als het je al lukt zit je op max 3cm gipswand.Vliegvlug schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:56:
Is het haalbaar om een gipsblokken wandje van 40cm diep ongeveer 2,5 á 3cm dunner te maken?
[Afbeelding]
Ik zou de wand weghalen en er iets anders voor in de plaats zetten, houten frame oid.
In Hongarije keken ze in de jaren '90 al hun ogen uit als je drie groepen aan liet sluiten, dat waren nog eens tijden.sorted.bits schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:21:
[...]
Ja, wij doen hier alles via 1 stopcontact, maakt het ook gewoon makkelijker om even de stroom er af te halen, gewoon stekker er uit.
Het lijkt een dun laagje chroom, er is een hoekje waar iemand er een klein gaatje in had geboord en daar zag ik wat metaalkrulletjes.mrc4nl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:30:
[...]
Er bestaat speciale RVS reiniger, maar in principle kan je elk schoonmaakmiddel gebruiken, omdat RVS niet reageert met die middelen, met uitzondering van chloor. Thinner/spiritus enz kan allemaal prima.
Doffe plekken zou je het beste kunnen oppoetsen. weet helaas niet zozeer met welk spul, maar probeer iets voor harde materialen (niet voor aluminium) En als er een slijprichting op zit kun je het beste met wat scotch brite schuren.
![]() | ![]() | ![]() |
Binnekort ga ik weer vloeren leggen en ik zit te twijfelen over hoe ik plinten wil monteren.
Quickstep heeft een 'mooi' (lees: duur) systeem met clips om de plint aan de muur te monteren, zodat je ze later ook weer kan verwijderen.
Heeft er iemand ervaring met een dergelijk systeem? Wij willen later waarschijnlijk ooit nog de muren opnieuw behangen/verven/stuccen, dus op zich is het wel aantrekkelijk als de plinten los kunnen zonder al te veel schade.
Quickstep heeft een 'mooi' (lees: duur) systeem met clips om de plint aan de muur te monteren, zodat je ze later ook weer kan verwijderen.
Heeft er iemand ervaring met een dergelijk systeem? Wij willen later waarschijnlijk ooit nog de muren opnieuw behangen/verven/stuccen, dus op zich is het wel aantrekkelijk als de plinten los kunnen zonder al te veel schade.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
High tack kit gebruiken. (Verticale strepen op 20cm afstand op de plint)dragonhaertt schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:33:
Binnekort ga ik weer vloeren leggen en ik zit te twijfelen over hoe ik plinten wil monteren.
Ik gebruik het nu ook en het is sneller, netter en ook makkelijker los te halen dan andere systemen.
Vooral het gemak om een beetje na te stellen, om zo de naden het strakst mogelijk te krijgen is ideaal.
Heb in mijn vorige huis dit systeem gebruiktdragonhaertt schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:33:
https://www.hornbach.nl/p...S1J5gof2O1RIaAltdEALw_wcB
Werkte wel goed
Als je volle houten plinten heb kan je ze ook tegen de muur slaan met muurnagels, en evt af en toe een dotje kit. Zo is het met mijn eiken plinten gedaan , en die zwarte kopjes staan eigenlijk best mooi.
Kun jij garanderen dat je die clips allemaal op de juiste hoogte krijgt als je moet boren en je vloer is net niet helemaal recht? Nee? Dacht ik aldragonhaertt schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:33:
Gewoon met kit vastzetten. Dot bison kit doet wonderen, ander merk kan ook. Kun je achteraf nog stellen en komt echt niet los.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Niet bisonkit of constructielijm, maar high-tack kit.
Dit lijkt mij inderdaad geen rvs maar meer verchroomd staal waar je de koperlaag van begint te zien.1nsane schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:07:
[...]
Het lijkt een dun laagje chroom, er is een hoekje waar iemand er een klein gaatje in had geboord en daar zag ik wat metaalkrulletjes.
RVS zou bij normaal gebruik niet zo vlekkerig moeten worden, t kan wel dof worden met chemicalien, maar dit lijkt mij toch van een ander materiaal. dat maakt het herstellen ervan wel moeilijker, en ik weer er ook niet zoveel van. (ik werk slechts bij een rvs bedrijf)
Als je het netjes wil doen zul je de oude laag moeten verwijderen door te schuren/polijsten
je hebt dan twee opties: Opnieuw laten verchromen/vernikkelen of je gaat er met wat blanke lak overheen zodat het niet roest maar wel glimt.
maar ik zou wel eerst beginnen met allesreiniger/alcohol/terpentine. misschien valt het mee.
[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 06-08-2023 22:29 ]
ora et labora
Ga ik doen, en dan eventueel met commandant 5 aan de slag, 4 lijkt me net wat te grof.mrc4nl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:25:
[...]
Dit lijkt mij inderdaad geen rvs maar meer verchroomd staal waar je de koperlaag van begint te zien.![]()
RVS zou bij normaal gebruik niet zo vlekkerig moeten worden, t kan wel dof worden met chemicalien, maar dit lijkt mij toch van een ander materiaal. dat maakt het herstellen ervan wel moeilijker, en ik weer er ook niet zoveel van. (ik werk slechts bij een rvs bedrijf)
Als je het netjes wil doen zul je de oude laag moeten verwijderen door te schuren/polijsten
je hebt dan twee opties: Opnieuw laten verchromen/vernikkelen of je gaat er met wat blanke lak overheen zodat het niet roest maar wel glimt.
maar ik zou wel eerst beginnen met allesreiniger/alcohol/terpentine. misschien valt het mee.
Ik snap wat je bedoelt met koper wat er doorheen komt maar dat is het niet, dat is vet wat ik er met m’n nagels af kan krabben maar een SE2020 heeft een baggercamera
[ Voor 9% gewijzigd door 1nsane op 06-08-2023 22:39 ]
Nog even het crematorium aangesloten, moest een andere perilexkabel installeren want die eraan zat was net te kort. Ook mooie nieuwe gasslang met gewoven staal erin.
Keuken begint nu wel echt vorm te krijgen en kwam precies uit met het granieten blad.
Blijft altijd spannend met een 2e hands keuken die je zelf op maat moet maken.
Keuken begint nu wel echt vorm te krijgen en kwam precies uit met het granieten blad.
Blijft altijd spannend met een 2e hands keuken die je zelf op maat moet maken.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Mee eens... Bouwmaat huismerk is goed te betalen.Raymond schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:20:
Niet bisonkit of constructielijm, maar high-tack kit.
Wel lekker om daar een elektrisch kitpistool voor te hebben overigens.
Snap die clips sowieso nooit. Hoe ga je netjes recht anderhalve centimeter boven je vloer boren?
@1nsane inderdaad aardig insane dat fornuis joh! Zitten echt enorme pitten op zeg. Ga je een restaurant beginnen?
Zou wel beginnen met specifieke reinigers voor chroom en of rvs. Bolletje aluminiumfolie wil ook nog weleens wonderen doen.
[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 06-08-2023 22:56 ]
Ik zou persoonlijk voor plinten lijmen (met Den Braven High Tack natuurlijk) niet een elektrisch kitpistool nodig hebben. Die dingen zijn ook onevenredig duur, als je een hele verbouwing voor de boeg hebt zou ik het het wel waard vinden, maar die krengen zijn minimaal 150€.MikeyMan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:49:
[...]
Mee eens... Bouwmaat huismerk is goed te betalen.
Daarnaast, High Tack is gemakkelijk te kitten met een degelijk (20€ hand kitpistool) en de bijgeleverde grote mondopening.
Met het bijgeleverde mal natuurlijkSnap die clips sowieso nooit. Hoe ga je netjes recht anderhalve centimeter boven je vloer boren?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Fornuis zat bij de hele keuken, via een vriend van m’n schoonvader heel de keuken incl Miele apparaten en dus dat fornuisje gratis gekregen, alleen moest ik het met wat betaalde krachten demonteren en vervolgens de dubbele paardentrailer van de vrouw achter een oude Landcruiser gehangen en binnen 2x rijden stond het thuis.MikeyMan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:49:
[...]
Snap die clips sowieso nooit. Hoe ga je netjes recht anderhalve centimeter boven je vloer boren?
@1nsane inderdaad aardig insane dat fornuis joh! Zitten echt enorme pitten op zeg. Ga je een restaurant beginnen?
Zou wel beginnen met specifieke reinigers voor chroom en of rvs. Bolletje aluminiumfolie wil ook nog weleens wonderen doen.
Nu ben ik wel een hobbykok dus ik klaag zeker niet (koken en de confrérie van schoonpa was ook de link).
Met een kleinere unit was ik ook content geweest maarja, ik klaag niet
[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 06-08-2023 23:10 ]
ik zou gewoon den braven of illbruck nemen (afhankelijk van de toepassing, illbruck is soepeler en een iets lagere aanhecht kracht en iets goedkoper) Kost (5,25) waar bouwmaat 9,05 kostMikeyMan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:49:
[...]
(toevallig gisteren nog 2 dozen binnen gekregen)
https://www.combifit.nl/kitten/lijmkitten
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 06-08-2023 23:31 ]
Dat is inderdaad wat ik me afvroeg. Eerste sleuf gaat natuurlijk prima met een slijptol maar dan moet de rest nog.Wolly schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:25:
[...]
Ik denk dat je dan wel heel goed moet kunnen zagen om dat voor elkaar te krijgen.
En een boorhamer met beitel is niet bepaald subtiel
Dat is ook wel een goed punt, gipsplaten met metalstud of houten frame is dan wel wat denk ik.Voor je het weet zit je scheef of breken stukken af waardoor je door je wandje heen kan kijken. Als het je al lukt zit je op max 3cm gipswand.
Ik zou de wand weghalen en er iets anders voor in de plaats zetten, houten frame oid.
Ik kan nog een kleine 2,5cm de meterkast in voor ik tegen de deurpost aan zit.
Dan heb ik net voldoende voor een normaal gipsplaten wandje.
Zie alleen wel op tegen alles van die wand af te moeten halen, daar zit namelijk van alles op vast: KPN ISRA, COAX, patchpaneel, kabelgoot met ymvk, flexbuis met elektra en de gong van de deurbel
Die clips worden niet in de muur geboord, maar zitten vast op het laminaat zelf. De hoogte is dan dus altijd correct.The Eagle schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:13:
[...]
Kun jij garanderen dat je die clips allemaal op de juiste hoogte krijgt als je moet boren en je vloer is net niet helemaal recht? Nee? Dacht ik al
Gewoon met kit vastzetten. Dot bison kit doet wonderen, ander merk kan ook. Kun je achteraf nog stellen en komt echt niet los.
Het 'komt echt niet los' was nou juist het probleem.
Ik wil ze later los kunnen halen en kunnen hergebruiken als ik de muur opnieuw wil afwerken.
Heb hier 180 meter plint in moeten zetten. Was blij dat ik dat ding gekocht heb. Je knijpt je een ongeluk met High Tack. Heeft me ook heel veel tijd bespaard.True schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:57:
[...]
Ik zou persoonlijk voor plinten lijmen (met Den Braven High Tack natuurlijk) niet een elektrisch kitpistool nodig hebben. Die dingen zijn ook onevenredig duur, als je een hele verbouwing voor de boeg hebt zou ik het het wel waard vinden, maar die krengen zijn minimaal 150€.
Daarnaast, High Tack is gemakkelijk te kitten met een degelijk (20€ hand kitpistool) en de bijgeleverde grote mondopening.
Ja die mal is een... Maar zie dan nog maar eens zo dichtbij te boren.[...]
Met het bijgeleverde mal natuurlijk
Aan het laminaat? Die heb ik nog nooit gezien.dragonhaertt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:10:
[...]
Die clips worden niet in de muur geboord, maar zitten vast op het laminaat zelf. De hoogte is dan dus altijd correct.
Het 'komt echt niet los' was nou juist het probleem.![]()
Ik wil ze later los kunnen halen en kunnen hergebruiken als ik de muur opnieuw wil afwerken.
En met pvc ook niet echt een optie natuurlijk
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2023 08:03 ]
Underlayment gebruiken ipv gipsplaat, daar schroef je alles moeiteloos in.Vliegvlug schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:46:
[...]
Dat is inderdaad wat ik me afvroeg. Eerste sleuf gaat natuurlijk prima met een slijptol maar dan moet de rest nog.
En een boorhamer met beitel is niet bepaald subtiel
[...]
Dat is ook wel een goed punt, gipsplaten met metalstud of houten frame is dan wel wat denk ik.
Ik kan nog een kleine 2,5cm de meterkast in voor ik tegen de deurpost aan zit.
Dan heb ik net voldoende voor een normaal gipsplaten wandje.
Zie alleen wel op tegen alles van die wand af te moeten halen, daar zit namelijk van alles op vast: KPN ISRA, COAX, patchpaneel, kabelgoot met ymvk, flexbuis met elektra en de gong van de deurbel
We hebben een oude voordeur die is dicht gezet; we willen deze graag beter gaan isoleren. Het lijkt erop dat er gewoon een oude deur is inzet waar ze houten latjes voor hebben gemonteerd aan de buitenkant. De deur bevindt zich in de garderobe waar een schoenenkast tegenaan komt.
Hoe zou jullie dit aanpakken?
1. Deur eruit halen en opmetselen
2. Voorzetwand plaatsen (ander muur gaan we ook voorzien van voorzetwand)
:strip_exif()/f/image/K0O9e8IM5SpfIuZt2O1Dr1BG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K0O9e8IM5SpfIuZt2O1Dr1BG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8jAJd6aBlq5NJCMziVKIlhjl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou een kader in hout maken waar je gyproc kan tegen zetten.Pieter2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:00:
We hebben een oude voordeur die is dicht gezet; we willen deze graag beter gaan isoleren. Het lijkt erop dat er gewoon een oude deur is inzet waar ze houten latjes voor hebben gemonteerd aan de buitenkant. De deur bevindt zich in de garderobe waar een schoenenkast tegenaan komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vrije ruimte zou ik goed opvullen met rotswol, en gyproc er tegen, moof afwerken en klaar.
Als je het meer permanent wil doen, dan deur er uit, buitenmuur metsen, isolatie er tegen, binnenmuur, stucen en klaar.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zou er een muurkast van maken..een binnendeur isoleren met pir aan de binnenkant.
Ik ook niet, daarom vroeg ik of iemand er ervaring mee hadMikeyMan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:00:
[...]
Aan het laminaat? Die heb ik nog nooit gezien.
En met pvc ook niet echt een optie natuurlijk
Ik kan er verder ook niks over vinden, maar het ziet er wel handig uit en het is Quickstep, dus het zal wel geen rommel zijn.
Zo staat het in de specsheet:
/f/image/rt2J54HCcjihro1yAISF1g83.png?f=fotoalbum_large)
Zo te zien zit er wel een gaatje in waarmee je ze in de muur kan schroeven als je wil, maar in principe zitten ze aan de vloer. Ik vraag me af of je dan niet ook flinke gleuven krijgt tussen muur en plint, als de vloer gaat werken.
Om dat te voorkomen zou je ze eigenlijk óók aan de muur moeten vastmaken.
Ok, ik heb onderstaande balk al 2 jaar in de regen in de tuin liggen. Was een oude schouw, en ligt imiddels in de weg. Denk dat het eiken is.
:strip_exif()/f/image/cT2riFscIPIQUxQmagcAHUoz.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmeting van de dikke balk is 185x22,5x7 cm.
Ik heb nog een bureau nodig, en ik zit te spelen met het idee om hier een tafelblad van te zagen. Het middenstuk is 1,20 m. Als ik er 9 à 10 plankjes van 2 cm dik af kan zagen, dan moet het toch lukken om een tafelblad van ca 120x60 cm te maken. Met deuvels aan elkaar lijmen, schuren en lakken.
Nu staat het ding al 2 jaar buiten, dus het lijkt me dat hij eerst weer een tijd moet drogen binnen. Maar hoe lang is dat? Het lijkt me dat je ook moet drogen voor te zagen.
De balk is overigens nog kaarsrecht aan alle kanten.
Alternatief is misschien een tafel voor buiten, Onze huidige kunststof tafel is eigenlijk te groot. Aangezien dit blok hout het goed doet buiten, is het misschien een idee om een eikenhouten tafel voor buiten van te maken die in weer-en-wind buiten kan staan, of trekt hij dan alsnog aan alle kanten krom?
Andere ideeën wat je met zo'n blok hout kunt doen?
:strip_exif()/f/image/cT2riFscIPIQUxQmagcAHUoz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog een bureau nodig, en ik zit te spelen met het idee om hier een tafelblad van te zagen. Het middenstuk is 1,20 m. Als ik er 9 à 10 plankjes van 2 cm dik af kan zagen, dan moet het toch lukken om een tafelblad van ca 120x60 cm te maken. Met deuvels aan elkaar lijmen, schuren en lakken.
Nu staat het ding al 2 jaar buiten, dus het lijkt me dat hij eerst weer een tijd moet drogen binnen. Maar hoe lang is dat? Het lijkt me dat je ook moet drogen voor te zagen.
Alternatief is misschien een tafel voor buiten, Onze huidige kunststof tafel is eigenlijk te groot. Aangezien dit blok hout het goed doet buiten, is het misschien een idee om een eikenhouten tafel voor buiten van te maken die in weer-en-wind buiten kan staan, of trekt hij dan alsnog aan alle kanten krom?
2cm dik ga je niet (netjes) kunnen verlijmen tot een paneel. Dan moet je eerder aan 4-5 cm gaan denken.Zwartoog schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:16:
Ok, ik heb onderstaande balk al 2 jaar in de regen in de tuin liggen. Was een oude schouw, en ligt imiddels in de weg. Denk dat het eiken is.
[Afbeelding]
Als hij al 2 jaar in de regen staat zal de buitenkant erg nat zijn. Goed drogen kan zo een paar jaar duren.
Als je nu gaat zagen en het hout droogt ongelijk (buitenkant is natter, dus dat zal gebeuren) dan heb je straks 10 kromme plankjes.
Het zou denk ik mooier zijn om de balk dik te houden en misschien kan je er een koffietafel van maken?
Balk in 3 stukken zagen, goed laten drogen (paar maanden binnen) en dan schaven + verlijmen tot een groot dik paneel.
Daarna kan je er een leuke vorm uit zagen en wat pootjes maken van de twee kortere balkjes.
Lijkt me niet heel wenselijk want je wilt dat je laminaat niet vast ligt. Door die clips er tussen te plaatsen leg je de vloer dus vast tussen je wanden en kan je een golfslagbad krijgen.dragonhaertt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:10:
[...]
Die clips worden niet in de muur geboord, maar zitten vast op het laminaat zelf. De hoogte is dan dus altijd correct.
Het 'komt echt niet los' was nou juist het probleem.![]()
PSN: Flix20-NL
De clips zitten niet 'vast' aan het laminaat, ze kunnen schuiven. Je zet hiermee dus niet het laminaat klem.Flix20 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Lijkt me niet heel wenselijk want je wilt dat je laminaat niet vast ligt. Door die clips er tussen te plaatsen leg je de vloer dus vast tussen je wanden en kan je een golfslagbad krijgen.
Om te voorkomen dat bij het krimpen van het laminaat de clips van de muur weg getrokken worden lijkt het me dat je de clips vast zou kunnen zetten aan de muur.
Ik zou de deur laten zitten maar wel die latten er afhalen, dan regelwerk met isolatie, damremmend afwerken en daarna gips. Dan heb je ook geen koudebrug meer.Pieter2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van buiten opnieuw metselen kan, maar is veel meer werk en je "ziet" toch dat het nieuw metselwerk is.
Goedemorgen. Ik heb een paar haarscheuren in het glad gestucte plafond in de badkamer. Die wil ik repareren. Ik heb al wat haarscheuren uitgekrabt maar nu wil ik dat weer vullen, gladschuren en verven. Het lijkt erop dat het plafond bestaat uit een paar mm stuc tegen betonnen vloer(plafond).
Welk stucmiddel kan ik hiervoor gebruiken? UP210W? Aquastuc? Of iets anders? Liefst zou ik een filler o.i.d. gebruiken want heb maar een klein beetje nodig, maar de fillers die ik zie zijn volgens mij niet geschikt voor natte ruimtes.
Welk stucmiddel kan ik hiervoor gebruiken? UP210W? Aquastuc? Of iets anders? Liefst zou ik een filler o.i.d. gebruiken want heb maar een klein beetje nodig, maar de fillers die ik zie zijn volgens mij niet geschikt voor natte ruimtes.
[ Voor 9% gewijzigd door brambond op 07-08-2023 11:44 ]
Ik zou dit persoonlijk allemaal weghalen. Regelwerk maken, isoleren en folie en dan van binnen afwerken met gips. De buitenkant zou ik denk iets van keralit platen halen, net als wat je op sommige dakkapellen ziet zitten. Je hebt verschillende soorten zodat je een eigen look kan kiezen die bij het huis pastPieter2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vraagje voor de timmermannen
; ik heb een stompe binnendeur die aan de bovenkant tegen het kozijn klemt. Niet ernstig, maar hij schuurt tegen de bovenkant aan. Nu wil ik dus aan de bovenkant een stukje afhalen (hoeft maar een mm of 2 te zijn gok ik). Ik heb een cirkelzaag met een scherp blad, maar ik vraag me af of dit de beste manier is. Ben bang dat het toch gaat splinteren, en 2 mm zagen met een cirkelzaag zal ook niet makkelijk worden. Iemand een beter idee
?
gewoon nee.
Als je zeker weet dat het niet een kwestie van stellen v.d. deur is zou ik die 2 mm gaan schuren of schaven. Met de hand of met een machine.Bloemstukje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:07:
Vraagje voor de timmermannen; ik heb een stompe binnendeur die aan de bovenkant tegen het kozijn klemt. Niet ernstig, maar hij schuurt tegen de bovenkant aan. Nu wil ik dus aan de bovenkant een stukje afhalen (hoeft maar een mm of 2 te zijn gok ik). Ik heb een cirkelzaag met een scherp blad, maar ik vraag me af of dit de beste manier is. Ben bang dat het toch gaat splinteren, en 2 mm zagen met een cirkelzaag zal ook niet makkelijk worden. Iemand een beter idee
?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Daar is een schaafmachine voor uitgevondenBloemstukje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:07:
Vraagje voor de timmermannen; ik heb een stompe binnendeur die aan de bovenkant tegen het kozijn klemt. Niet ernstig, maar hij schuurt tegen de bovenkant aan. Nu wil ik dus aan de bovenkant een stukje afhalen (hoeft maar een mm of 2 te zijn gok ik). Ik heb een cirkelzaag met een scherp blad, maar ik vraag me af of dit de beste manier is. Ben bang dat het toch gaat splinteren, en 2 mm zagen met een cirkelzaag zal ook niet makkelijk worden. Iemand een beter idee
?
Schuren met een grove korrel voor 2mm kan eventueel ook nog, maar dat is heel moeilijk mooi recht te houden in mijn ervaring.
Het maakt ook uit of het een beetje massief bovendeel van de deur is (zoals bij wat oudere deuren) of zoals tegenwoordig gebruikelijk, een heel dun vuren latje om het vulkarton aan de binnenkant af te dekken, boor dus eerst even een klein gaatje, soms heb je na het inpassen van de deur namelijk al geen 2mm van die lat over. Dan kan je die lat er beter eerst uithalen voordat je gaat zagen/schaven en daarna terugplaatsen.
Wij hadden hier de afgelopen weken trouwens ook her en der last van, omdat het zo extreem vochtig was in huis met dit weer (tot wel 70%+ Rv). Daardoor zetten de binnendeuren uit en gaat het waar er al weinig ruimte is klemmen. Ik heb toen de airco's maar even op drogen gezet en toen was het na een dag of 2 ook opgelost.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 07-08-2023 12:20 ]
All-electric.
Bedankt voor de reacties
. Ik zal eens kijken of ik een gaatje kan boren of er genoeg diepte is om te schaven. Wat is dan handig, elektrisch of met de hand? Ik ben qua klussen best handig, maar schaven nog niet eerder gedaan.
gewoon nee.
Oeh, met 4-5 cm wordt het een dikke tafel. Wat kan er mis gaan met dunnere planken? Te klein lijmoppervlak en te weinig "weerstand" bij werking?dragonhaertt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:38:
[...]
2cm dik ga je niet (netjes) kunnen verlijmen tot een paneel. Dan moet je eerder aan 4-5 cm gaan denken.
Als hij al 2 jaar in de regen staat zal de buitenkant erg nat zijn. Goed drogen kan zo een paar jaar duren.
Als je nu gaat zagen en het hout droogt ongelijk (buitenkant is natter, dus dat zal gebeuren) dan heb je straks 10 kromme plankjes.
Het zou denk ik mooier zijn om de balk dik te houden en misschien kan je er een koffietafel van maken?
Balk in 3 stukken zagen, goed laten drogen (paar maanden binnen) en dan schaven + verlijmen tot een groot dik paneel.
Daarna kan je er een leuke vorm uit zagen en wat pootjes maken van de twee kortere balkjes.
Paar jaar drogen gaat sowieso wel weer even duren, zal hem in ieder geval binnen proberen te zetten
Heb jij al onderzocht welke afdichtingsband / schuim je gaat gebruiken tussen de wanden / plafonds / vloeren?sheane schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:39:
[...]
In feite dit : https://images.app.goo.gl/M7Knis6kRiCvFYEF8 maar dan zonder de dubbele laag. Je zet dus het plaatmateriaal aan verschillende staanders vast wat het verplaatsen van geluid zou verminderen. Twijfel nog over het nut hiervan.
T.a.v. afdichtingsband / materiaal wil ik dit zeker gaan doen.
Ik kom met wat zoektochten vooral uit op 'zelfklevend foamband' maar staat meestal bij dat het voor metal stud is. Nergens iets van houten constructies / raggels.
Iemand nog tips?
Edit: zoiets op het oog nu.
https://isolatienoord.nl/...Ch-9KVvDcuwYaAjqlEALw_wcB
[ Voor 9% gewijzigd door SquareOne op 07-08-2023 13:47 ]
Ik denk dat je 4 cm misschien wat overschat. Er zijn weinig tafelbladen dunner dan dat (behalve kunststof)Zwartoog schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Oeh, met 4-5 cm wordt het een dikke tafel. Wat kan er mis gaan met dunnere planken? Te klein lijmoppervlak en te weinig "weerstand" bij werking?
Paar jaar drogen gaat sowieso wel weer even duren, zal hem in ieder geval binnen proberen te zetten
Een hardhouten blad van 2 cm gaat geheid krom staan, tenzij je een stevig frame er onder bouwt.
Zeker als het hout (nog) niet heel droog is.
Schuurpapier tussen deur en plafond klemmen en deur open en dicht toen tot het hard genoeg afgeschuurd is. Zo moet je ze er niet uithalen en is het altijd genoeg geschuurd.Bloemstukje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:07:
?
Als het op de grond is, kan je links en rechts op het papier gaan staan, nu zal je het moeten vastplakken, denk ik.
Ja das denk ik dan weer een reden om ze inderdaad vast te zetten aan de muur.dragonhaertt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:00:
[...]
De clips zitten niet 'vast' aan het laminaat, ze kunnen schuiven. Je zet hiermee dus niet het laminaat klem.
Om te voorkomen dat bij het krimpen van het laminaat de clips van de muur weg getrokken worden lijkt het me dat je de clips vast zou kunnen zetten aan de muur.
Nu lijken de gaatjes in de clips nog enigzsins op boorbare hoogte te zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2023 15:17 ]
https://www.akoestiekwink...ende-ontkoppelingsstrokenSquareOne schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Heb jij al onderzocht welke afdichtingsband / schuim je gaat gebruiken tussen de wanden / plafonds / vloeren?
Ik kom met wat zoektochten vooral uit op 'zelfklevend foamband' maar staat meestal bij dat het voor metal stud is. Nergens iets van houten constructies / raggels.
Iemand nog tips?
Edit: zoiets op het oog nu.
https://isolatienoord.nl/...Ch-9KVvDcuwYaAjqlEALw_wcB
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Onderbouw inbouw koelkast is aan vervanging toe (wordt KUR15ADF0). Ik kwam er achter dat hij samen met de vriezer mbv een kroonsteentje op de installatiekabel uit de pvcbuis aangesloten staat 
Ik denk dat die keuze is gemaakt omdat er geen rekening is gehouden voor een stopcontact. Er is geen plaats achter of onder.
Nu wil ik wel een stopcontact los aan de (flexibele) pvc maken. De enige plaats die ik kan vinden, is aan de voorkant. Tussen de plint en het de onderkant van het ventilatie rooster. (foto van koelkast)
Nu is mijn vraag, als de maten kloppen, in hoeverre moet ik rekening houden met eventuele lekkage uit de deur of het ventilatierooster wat er boven zit, en wat is dan de handigste wandcontactdoos om vast te maken aan een flexibele pvc buis? (Of komt de 'bevestiging' vanuit de installatiekabel + klemmen in de doos?)
Ik denk dat die keuze is gemaakt omdat er geen rekening is gehouden voor een stopcontact. Er is geen plaats achter of onder.
Nu wil ik wel een stopcontact los aan de (flexibele) pvc maken. De enige plaats die ik kan vinden, is aan de voorkant. Tussen de plint en het de onderkant van het ventilatie rooster. (foto van koelkast)
Nu is mijn vraag, als de maten kloppen, in hoeverre moet ik rekening houden met eventuele lekkage uit de deur of het ventilatierooster wat er boven zit, en wat is dan de handigste wandcontactdoos om vast te maken aan een flexibele pvc buis? (Of komt de 'bevestiging' vanuit de installatiekabel + klemmen in de doos?)
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Helder, niet genoeg hout voor een degelijk bureau dus! Laat ik hem lekker liggen, wie weet vind ik later een goede bestedingdragonhaertt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:06:
[...]
Ik denk dat je 4 cm misschien wat overschat. Er zijn weinig tafelbladen dunner dan dat (behalve kunststof)
Een hardhouten blad van 2 cm gaat geheid krom staan, tenzij je een stevig frame er onder bouwt.
Zeker als het hout (nog) niet heel droog is.
Ik heb zelf nog nooit een lekkage van een koelkast gehad. Echter, met het schoonmaken en dus ontdooien van een vriezer kan het wel makkelijk een kliederboel worden.Jrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:46:
Onderbouw inbouw koelkast is aan vervanging toe (wordt KUR15ADF0). Ik kwam er achter dat hij samen met de vriezer mbv een kroonsteentje op de installatiekabel uit de pvcbuis aangesloten staat
Probleem is dat een PVC-buis nooit ontworpen is voor waterdichtheid. Er bestaan wel kabeldozen met een buisinschuifstuk - die zijn op dat inschuifstuk redelijk "dicht". Geen rating, maar als de invoer opzij zit dan geeft een klets water niet ineens gedoe. Zo'n ding kun je op een waterdichte kabeldoos schroeven:
https://www.elektramat.nl...1ac69640031303130393833b1
Dan heb je nog steeds geen stekker overigens, maar wel een compacte, redelijk waterveilige oplossing.
Zit er geen kastje naast waar een WCD achter of onder kan? Keukenboeren doen de stopcontacten altijd achter de kast ernaast, zodat je snel de stekker eruit kan trekken zonder de (halve) koelkast te hoeven demonteren. Anders heeft het ook niet zo heel veel zin om met een stekker en WCD te werken.Jrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:46:
Edit: Als het toch persé achter de plint moet, zou ik zoals @Zwartoog al zegt een IP65 kabeldoos nemen en dan de boel netjes verbinden met Wago 221's. Als het een 16mm flex-pvc buis is kan je dan beter een doos met M25 wartels nemen, daar draai je die PVC buis zo in klem en dat is beter waterdicht dan zo'n buisinvoerding.
PS
De Siemens KU15RADF0 is exact hetzelfde apparaat en zo snel te zien enkele tientjes goedkoper.
[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 07-08-2023 16:50 ]
All-electric.
Geimprigneerd hout neem om juiste niet te hoeven schilderen. Als je het dan toch gaat schilderen dan is een ademende verflaag het advies.Samoht93 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:33:
[...]
Delen eerst compleet in 2 lagen grondverf zetten is idd de bedoeling.
Denk dat ik voor vuren ga, met een jaar of 5 wil ik toch de hele bijkeuken van binnen en buiten aanpakken.
Bijkeuken is er later bijgebouwd en is wat verzakt dus nog even in twijfel wat ik ermee ga doen op lange termijn.
Moet dan geen geimpreneerd hout zijn toch? Gezien je dan het vocht oplsuit?
In jouw geval gewoon vuren nemen.
Dat is inderdaad wel een stuk makkelijker dan op gipsplaat dingen monteren maar is dat wel brandwerend genoeg in de meterkast?Wolly schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:19:
[...]
Underlayment gebruiken ipv gipsplaat, daar schroef je alles moeiteloos in.
Oh ja dat ziet er wel ok uit. Het gaat deels om het druppelen (idd bij het ontdooien van de vriezer wordt het een bende als je niet vaak genoeg checkt en droogmaakt)Zwartoog schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:22:
[...]
Zo'n ding kun je op een waterdichte kabeldoos schroeven:
https://www.elektramat.nl...1ac69640031303130393833b1
Dan heb je nog steeds geen stekker overigens, maar wel een compacte, redelijk waterveilige oplossing.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Helaas niet. Het staat allemaal op een 3cm plaat (keukenblad), volgens mij om de vloer te beschermen, en om de zijkanten van het "eilandje" / barretje vast te schroeven. Allemaal niet heel nice. Ik hou aan de achterkant misschien 4cm over.. Heb niet veel meer nodig, maar wel iets meer dan die paar cm. Ik kan nog kijken of de boel niet naar voren kan, dan is het ook opgelost.RonJ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Zit er geen kastje naast waar een WCD achter of onder kan? Keukenboeren doen de stopcontacten altijd achter de kast ernaast, zodat je snel de stekker eruit kan trekken zonder de (halve) koelkast te hoeven demonteren. Anders heeft het ook niet zo heel veel zin om met een stekker en WCD te werken.
Edit: Als het toch persé achter de plint moet, zou ik zoals @Zwartoog al zegt een IP65 kabeldoos nemen en dan de boel netjes verbinden met Wago 221's. Als het een 16mm flex-pvc buis is kan je dan beter een doos met M25 wartels nemen, daar draai je die PVC buis zo in klem en dat is beter waterdicht dan zo'n buisinvoerding.
PS
De Siemens KU15RADF0 is exact hetzelfde apparaat en zo snel te zien enkele tientjes goedkoper.
De reden dat ik wel een stekker wil is o.a. voor de garantie. Die zou verlopen als de stekker wordt afgeknipt.
Ahh kijk, ik had wel andere Siemensen gezien, maar ik heb de bosch voor iets minder dan de siemens. De prijzen op internet lopen uiteen van 540 - 800 of zo.

Is standaard in meterkast toch?Vliegvlug schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:57:
[...]
Dat is inderdaad wel een stuk makkelijker dan op gipsplaat dingen monteren maar is dat wel brandwerend genoeg in de meterkast?
Daarnaast is de deur tegenwoordig van karton dus zou mij daar geen zorgen over maken.
Wat ik ook vaak zie, is dat er in het kastje boven de koelkast (als je die hebt) de stekker zit. Gat in de achterwand, kun je bij de stekker. Idee om de PVC daarheen te trekken en een WCD te monteren?Jrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:15:
[...]
Helaas niet. Het staat allemaal op een 3cm plaat (keukenblad), volgens mij om de vloer te beschermen, en om de zijkanten van het "eilandje" / barretje vast te schroeven. Allemaal niet heel nice. Ik hou aan de achterkant misschien 4cm over.. Heb niet veel meer nodig, maar wel iets meer dan die paar cm. Ik kan nog kijken of de boel niet naar voren kan, dan is het ook opgelost.
De reden dat ik wel een stekker wil is o.a. voor de garantie. Die zou verlopen als de stekker wordt afgeknipt.
Ahh kijk, ik had wel andere Siemensen gezien, maar ik heb de bosch voor iets minder dan de siemens. De prijzen op internet lopen uiteen van 540 - 800 of zo.
(Bij mij ligt er overigens gewoon een stekkerdoos onder de koelkasten - ga je schoonmaken, dan trek je de stekkerdoos er toch uit. Bij onverwachte problemen slaat de stop wel door.)
Denk je dat of weet je dat zeker?Jrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:15:
[...]
Laatst werd hier koelkast vervangen onder garantie door Atag mensen zelf, die knipten net zo makkelijk de stekker eraf of vervolgens direct aan te sluiten zonder stekker
Float like a butterfly, sting like a bee.
Geen idee hoe dat in nieuwbouw is maar in mijn 30 jaar oude woning zijn alle wanden nu van gipsblokken en er zit inderdaad wel een houten plaat tegen de achterwand waar de elektra aansluiting en de groepenkast op is vastgezet maar die is op de gipswand vastgezet en is niet de wand zelf.
Vraag me af of dat geen vereiste is voor brandvertraging of om branddoorslag te voorkomen.
De deur die hier zit is ook hol maar verder kan ik er niet aan af zien of die misschien brandwerende is of niet.Daarnaast is de deur tegenwoordig van karton dus zou mij daar geen zorgen over maken.
Lees dit artikel maar eens.Vliegvlug schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:50:
[...]
Geen idee hoe dat in nieuwbouw is maar in mijn 30 jaar oude woning zijn alle wanden nu van gipsblokken en er zit inderdaad wel een houten plaat tegen de achterwand waar de elektra aansluiting en de groepenkast op is vastgezet maar die is op de gipswand vastgezet en is niet de wand zelf.
Vraag me af of dat geen vereiste is voor brandvertraging of om branddoorslag te voorkomen.
[...]
De deur die hier zit is ook hol maar verder kan ik er niet aan af zien of die misschien brandwerende is of niet.
Veel meterkasten hebben zelfs een ventilatierooster in de deur om gasophoping tegen te gaan
Ik heb het gelezen maar vind het een nogal onduidelijk stuk.
Het gaat sowieso om appartementen waar de gallerij of centrale hal dan blijkbaar de vluchtroute (EBV) is.
En dan zeggen ze juist dat er wel een brandwerende deur in moet zitten als een MK binnen de woning zit, maar als die er buiten zit niet:
Vallen de meterkasten binnen de woningen, dan zijn brandwerende deuren tussen de meterkasten en de EBV een verplichting. Worden ze buiten de woningen geplaatst, wat vaak in de praktijk aangetroffen wordt, dan hoeven de meterkasten niet beschouwd te worden als EBV. Met andere woorden; de materiaaleisen voor de EBV gelden niet voor de geïntegreerde meterkasten.
Maar of dit dan ook geldt voor woonhuizen ipv appartementen?
Sowieso is dit stuk nou niet echt een goede voorbeeld om je punt kracht bij te zetten want ze zijn juist voor het treffen van extra brandwerende maatregelen in meterkasten
Hoewel ik er ook wel uit kan halen dat er nu schijnbaar weinig regels zijn mbt brandwerendheid van meterkasten dus kan ik er vanuit dat oogpunt gewoon een underlayment plaat als zijwand in zetten.
Nu je het zegt, dat heb ik bij mij inderdaad ook maar dan in het bovenlicht boven de deur. Is niet eens een rooster maar een dun plaatje hardboard met wat grote gaten erin.Veel meterkasten hebben zelfs een ventilatierooster in de deur om gasophoping tegen te gaan

Goed te weten dat dat voor gas is, kan ik dat lelijke ding weghalen wanneer ik van het gas af ben.
Dat is wat de bezorgers / installateurs zelf zeiden.. Zou m.i. ook geen kwaad moeten. Alhoewel ik van kroonsteentje ook niet heel blij wordt.Martinusz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Denk je dat of weet je dat zeker?
Laatst werd hier koelkast vervangen onder garantie door Atag mensen zelf, die knipten net zo makkelijk de stekker eraf of vervolgens direct aan te sluiten zonder stekker
Ik wil de aftakking van mijn gasleiding richting de keuken weghalen ter voorbereiding op een nieuwe keuken, er zit al jaren niets op aangesloten.
Betreft onderstaande aftakking in 15mm koperen buis uitgevoerd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/swsutitVx0anhX6cheTgITHo.jpg?f=user_large)
Met waterleidingen heb ik dat vaker gedaan maar gas niet.
Onderstaande stappenplan oké?
1. Gaskraan dicht.
2. Aftakkende buis afsnijden met een pijpensnijder.
3. Deze eindkoppeling met Gastec keurmerk erop zetten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pPtwc7nhRIBQ60FlZDRxRKz8.jpg?f=user_large)
BONFIX messing knelkoppeling eindkoppeling 15mm
4. Gaskraan weer open.
5. Testen op lekken met een sopje.
6. Geen lekken = klaar!
Betreft onderstaande aftakking in 15mm koperen buis uitgevoerd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/swsutitVx0anhX6cheTgITHo.jpg?f=user_large)
Met waterleidingen heb ik dat vaker gedaan maar gas niet.
Onderstaande stappenplan oké?
1. Gaskraan dicht.
2. Aftakkende buis afsnijden met een pijpensnijder.
3. Deze eindkoppeling met Gastec keurmerk erop zetten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pPtwc7nhRIBQ60FlZDRxRKz8.jpg?f=user_large)
BONFIX messing knelkoppeling eindkoppeling 15mm
4. Gaskraan weer open.
5. Testen op lekken met een sopje.
6. Geen lekken = klaar!
Ik ben geen installateur, maar zo heb ik het een tijdje geleden ook gedaan (voordat de gasleiding door de netbeheerder helemaal werd weggehaald).
De buis ziet er niet zo fris meer uit. Ik vermoed dat die knelring moeilijk goed gaat afdichten. Met gas zou ik dat risico zeker niet nemen. Twee opties:
1) Een stuk van de buis ook vervangen, maar veel ruimte lijk je hiervoor niet te hebbem
2) Het 12mm buisje afdoppen
Ik zou geloof ik voor dat laatste gaan.
Ik zag een doorgaande koppeling in de foto, maar het is een eindkoppeling. Dus inderdaad. Gewoon afdoppen die handel.
1) Een stuk van de buis ook vervangen, maar veel ruimte lijk je hiervoor niet te hebbem
2) Het 12mm buisje afdoppen
Ik zou geloof ik voor dat laatste gaan.
Ik zag een doorgaande koppeling in de foto, maar het is een eindkoppeling. Dus inderdaad. Gewoon afdoppen die handel.
[ Voor 16% gewijzigd door storeman op 07-08-2023 22:32 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
@storeman
Ik realiseer me nu dat het inderdaad een wat onduidelijke foto is maar het is een T-splitsing die op de foto staat, dus geen eindkoppeling, de buis loopt links achter het hout door. Dit is de gasleiding vanaf de meter en rechts loopt het door naar de ketel.
De aftakking naar onder gaat naar de keuken en is 15mm in diameter en is degene die ik wil afdoppen.
Die andere leiding is dus dikker maar weet niet precies hoeveel.
Ik realiseer me nu dat het inderdaad een wat onduidelijke foto is maar het is een T-splitsing die op de foto staat, dus geen eindkoppeling, de buis loopt links achter het hout door. Dit is de gasleiding vanaf de meter en rechts loopt het door naar de ketel.
De aftakking naar onder gaat naar de keuken en is 15mm in diameter en is degene die ik wil afdoppen.
Die andere leiding is dus dikker maar weet niet precies hoeveel.
@Vliegvlug
Die andere leiding is inderdaad wat dikker. Ik dacht dat dat 15mm was en de aftakking dan 12mm. Maar 22mm doorgaand en 15 voor de aftakking kan ook. De verhoudingen zijn dan ongeveer hetzelfde
.
Maar je wil de aftakking dan toch afdoppen? Dat zou ik ook zo doen. De koperen buis is flink aan het corroderen op het 22mm stuk. Even het koper lichtjes opschuren met korrel 240 zodat het mooi schoon is voordat je de nieuwe knel erop zet.
Die andere leiding is inderdaad wat dikker. Ik dacht dat dat 15mm was en de aftakking dan 12mm. Maar 22mm doorgaand en 15 voor de aftakking kan ook. De verhoudingen zijn dan ongeveer hetzelfde
Maar je wil de aftakking dan toch afdoppen? Dat zou ik ook zo doen. De koperen buis is flink aan het corroderen op het 22mm stuk. Even het koper lichtjes opschuren met korrel 240 zodat het mooi schoon is voordat je de nieuwe knel erop zet.
@storeman Die aftakking moet inderdaad afgedopt, dan ga ik dat zo doen. Inclusief het licht opschuren.
En ik denk dat het er op de foto erger uit ziet qua corrosie, is vooral veel stof want wordt nooit schoongemaakt.
Kan die corrosie eigenlijk kwaad als het enkel oppervlakkig is, buis is al ruim 30 jaar oud trouwens.
En ik denk dat het er op de foto erger uit ziet qua corrosie, is vooral veel stof want wordt nooit schoongemaakt.
Kan die corrosie eigenlijk kwaad als het enkel oppervlakkig is, buis is al ruim 30 jaar oud trouwens.
@Vliegvlug Die corrosie maakt niet uit, dat zal oppervlakkig zijn. Dat groenige wat er doorheen schijnt is wel corrosie, we bijzonder hoe dat daar ontstaat op een gasleiding.
Ik heb zelf koperen leidingen in het souterrain. In de zomer, al de temperatuur zelfs in het souterrain wat hoger wordt, en de luchtvochtigheid nog een paar stapjes meer, dan condenseert het op de inkomende waterleiding. Dat geeft wel goede aanleiding voor corrosie. Voor een gasleiding in een droogbouwwandje mis ik de aanleiding wel.
Ik heb zelf koperen leidingen in het souterrain. In de zomer, al de temperatuur zelfs in het souterrain wat hoger wordt, en de luchtvochtigheid nog een paar stapjes meer, dan condenseert het op de inkomende waterleiding. Dat geeft wel goede aanleiding voor corrosie. Voor een gasleiding in een droogbouwwandje mis ik de aanleiding wel.
Dat groene komt in dit geval niet van vocht maar van niet goed schoongemaakte soldering.storeman schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:25:
@Vliegvlug Die corrosie maakt niet uit, dat zal oppervlakkig zijn. Dat groenige wat er doorheen schijnt is wel corrosie, we bijzonder hoe dat daar ontstaat op een gasleiding.
Het is vloeimiddel wat niet verwijderd is na het solderen. En na verloop van tijd ziet dat er zo uit.
Please state the nature of the technical emergency
Met wat voor verf/lak moet ik hout behandelen die in een kleding kast komen te liggen ?
Ik ben er na vele jaren eindelijk achter waarom mijn kleding na een poos in de kast te hebben gelegen "muf" ruikt en die geur komt van de geverfde planken af die er nu in liggen
Ik wil er dus wat nieuwe planken in gooien maar wil dus voorkomen dat er weer geurtjes in de kleding trekt zoals nu. Naar wat voor soort/type lak moet ik kijken ?
Ik ben er na vele jaren eindelijk achter waarom mijn kleding na een poos in de kast te hebben gelegen "muf" ruikt en die geur komt van de geverfde planken af die er nu in liggen
Ik wil er dus wat nieuwe planken in gooien maar wil dus voorkomen dat er weer geurtjes in de kleding trekt zoals nu. Naar wat voor soort/type lak moet ik kijken ?
Smiling as the shit comes down...
Ik zou in een kast gewoon standaard meubelpanelen van spaanplaat met melamine gaan, zoiets bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...00-x-200-x-18-mm/7022463/ScrooLoose schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:24:
Met wat voor verf/lak moet ik hout behandelen die in een kleding kast komen te liggen ?
Glad wit, hoef je niet meer te verfen of lakken.
mij is het niet bekend dat door verf je kleding muf kan gaan ruiken, door te weinig ventilatie/teveel vocht wel.ScrooLoose schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:24:
ik heb zelf een kledingkast gehad die gebeitst was, nooit probleem mee.
ora et labora
Ik heb een kledingkast waarbij de kant met losse planken tot ruim een half jaar na aanschaf muf/raar bleef ruiken. Ook zonder kleding en compleet droog.mrc4nl schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:54:
[...]
mij is het niet bekend dat door verf je kleding muf kan gaan ruiken, door te weinig ventilatie/teveel vocht wel.
ik heb zelf een kledingkast gehad die gebeitst was, nooit probleem mee.
Conclusie was dat het waarschijnlijk de gebruikte lijm en/of verf is geweest, maar echt duiden kon ik helaas niet.
Het kan dus wel en fijn is het zeker niet. Gelukkig ruik je er inmiddels niets meer van.
Ik heb screens geplaatst die met een motor bediend kunnen worden. Daarvoor komt er een kabel door het raam naar binnen. Dit heb ik nu op de volgende manier naar binnen lopen.
:strip_exif()/f/image/EGENwwy0pOfRgKhfLc5V1OC7.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zou ik graag het kabeltje strak tegen de zijkant krijgen. Ik heb overwogen om een dot lijm met een kitspuit in de hoek te spuiten en vervolgens de kabel er tegenaan te drukken. Maar ik ben bang dat dat niet goed gaat werken en dan heb ik een troep. Andere optie is krammetjes, maar die zijn vaak met een spijkertje en dit is steen, dus daar kan ik geen spijker in slaan.
Iemand die een goed idee heeft om dit simpel op te lossen?
:strip_exif()/f/image/EGENwwy0pOfRgKhfLc5V1OC7.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zou ik graag het kabeltje strak tegen de zijkant krijgen. Ik heb overwogen om een dot lijm met een kitspuit in de hoek te spuiten en vervolgens de kabel er tegenaan te drukken. Maar ik ben bang dat dat niet goed gaat werken en dan heb ik een troep. Andere optie is krammetjes, maar die zijn vaak met een spijkertje en dit is steen, dus daar kan ik geen spijker in slaan.
Look behind you! A three headed monkey!
Je blijft het zien. Maar wellicht een paar stukjes kabelgoot of een latje?MrScratch schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:52:
Ik heb screens geplaatst die met een motor bediend kunnen worden. Daarvoor komt er een kabel door het raam naar binnen. Dit heb ik nu op de volgende manier naar binnen lopen.
[Afbeelding]
Klein stukje plakgoot.MrScratch schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:52:
It's time to play the music, it's time to light the lights
Niet de mooiste oplossing, maar misschien wel de makkelijkste?MrScratch schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:52:
[Afbeelding]
Een spijkerclip:

En dan een deel van de clip afknippen en strak tegen de muur monteren.
Hotglue zou je ook kunnen proberen. Heb ik wel vaker voor zoiets gebruikt.3_s schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:04:
Geen dot kit, maar een hele dikke lijn?
En als dat niet lukt, kabelgoot erover.
Ruimt ook makkelijk op als het toch niet werkt.
Kun je niet een gat vanuit ónder de vensterbank schuin omhoog boren? Zodat de kabel direct na binnenkomst aan raamkant daar de vensterbank in verdwijnt en onder de vensterbank vandaan komt naar de muur-kant. Dan is 'ie vrijwel helemaal uit zicht. Of denk ik te simpel?MrScratch schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:52:
[Afbeelding]
Dan zou ik hem eerlijk gezegd onder de vensterbank naar buiten brengenValorian schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:27:
[...]
Kun je niet een gat vanuit ónder de vensterbank schuin omhoog boren? Zodat de kabel direct na binnenkomst aan raamkant daar de vensterbank in verdwijnt en onder de vensterbank vandaan komt naar de muur-kant. Dan is 'ie vrijwel helemaal uit zicht. Of denk ik te simpel?
Ja, als dat aan buitenzijde ook kan qua ruimte is dat nog veel mooier natuurlijk. Of via bestaand gat aan buitenzijde de spouwmuur in, stukje naar beneden door de spouwmuur, en dan de binnenmuur door onder vensterbank. Scheelt weer 1x boren + afwerking aan buitenzijde.MikeyMan schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:31:
[...]
Dan zou ik hem eerlijk gezegd onder de vensterbank naar buiten brengen
Allereerst dank voor alle suggesties en opties. Heel mooi.
Door een ander gat naar buiten gaat niet meer lukken. De kabel zit in de geleider en alles anders dan waar deze er nu uitkomt is nogal een hele tour. Helpt ook niet dat het hoog in de woning is, dus ik heb al een steiger moeten huren om het te plaatsen en dat zou dan nog een keer moeten.
Nu met strook lijm geprobeerd, maar ben niet erg tevreden over het resultaat. Denk dat vanaf net na het houten latje de kabel maar ga strippen en dus 4 aders overhou. Dit dan in een kabelgoot langs de rand. Dan ziet het er hopelijk wel acceptabel uit.
Voordeel is dat ik 1x kan rotzooien en dan kan ik de beste manier vervolgens op raam 2 en 3 toepassen.
Door een ander gat naar buiten gaat niet meer lukken. De kabel zit in de geleider en alles anders dan waar deze er nu uitkomt is nogal een hele tour. Helpt ook niet dat het hoog in de woning is, dus ik heb al een steiger moeten huren om het te plaatsen en dat zou dan nog een keer moeten.
Nu met strook lijm geprobeerd, maar ben niet erg tevreden over het resultaat. Denk dat vanaf net na het houten latje de kabel maar ga strippen en dus 4 aders overhou. Dit dan in een kabelgoot langs de rand. Dan ziet het er hopelijk wel acceptabel uit.
Voordeel is dat ik 1x kan rotzooien en dan kan ik de beste manier vervolgens op raam 2 en 3 toepassen.
Look behind you! A three headed monkey!
Dit inderdaad. Hier ook bij de voorraadkast gedaan. Wel nog een tip: ze zijn bij de Praxis net zo duur, maar daar zagen ze de plank gratis voor je op maat. Hier voor de voorraadkast zelfs schuin laten afzagen en was op de mm precies.Vloris schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:45:
[...]
Ik zou in een kast gewoon standaard meubelpanelen van spaanplaat met melamine gaan, zoiets bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...00-x-200-x-18-mm/7022463/
Glad wit, hoef je niet meer te verfen of lakken.
Op maat zagen doet de Hornbach ook gewoon gratis. Maar goeie tip, want er zijn meer praxis- dan hornbach-winkels in Nederland!Caelorum schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:12:
[...]
Dit inderdaad. Hier ook bij de voorraadkast gedaan. Wel nog een tip: ze zijn bij de Praxis net zo duur, maar daar zagen ze de plank gratis voor je op maat.
ik zoek dik (waterdicht) plastic ik wil namelijk de schuurvloer gaan verhogen die op tegels staat de schuur zelf is overgens beschermt met composiet zodat het niet direct op de tegels staat .. maar de instap heeft een verhoging daar wat plastic onder leggen voorkomt optrekkend vocht en maakt het iets aangenamer in de schuur als je daar iets gaat doen in de winter.. tussen de balken leg ik nog wat tempex in blokken gezaagt
Tja vanalles
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/