[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 320 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26
einz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Ah, drie groepen als ik het goed lees? Een 5 aderige voor vloerverwarming lijkt me wat overkill. En ik lees niet of je trekschakelaars hebt voor de wasmachine/droger? Dit aangezien ze in een natte ruimte te werk gaan.
Die 5-aderige kabel, had ik getrokken door de buis waar eerst een 3-aderige lag naar de badkamer omdat daar alleen een wasmachine stond. Met een droger erbij, heb je een extra groep nodig. Omdat ik niet wilde breken aan de badkamer, had ik bedacht om een 5-aderige kabel te trekken, 1 aarde en 2 losse groepen maar, dat mag dus eigenlijk niet, tijdelijk kan dat zolang beide groepen achter de zelfde aardlek zitten van wat ik begreep maar uiteindelijk is het gewoon minder veilig.

Daarom uiteindelijk toch maar zo beperkt mogelijk aan het breken gegaan en 2 losse 3-aderige leidingen getrokken met een eigen groep. Die 5-aderige lag er inmiddels al en kan ik derhalve gaan inzetten voor vvw als ik de badkamer ga verbouwen. Er bestaan wel 3-fase vvw’s maar als het enkelfase gaat zijn, hoef ik dan maar 3 aders te gebruiken van die kabel.

Jij hebt dus nodig:

- 3 afzonderlijke groepen naar de badkamer
- trekschakelaar want natte ruimte

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
True schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Zie de TS in dit topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 over de badkamerzones.
Zie ook eventueel de zoekresultaten van 'trekschakelaar' in dat en het vorige deel: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 & Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Degelijke bedrading, WCD (in zone 2) en beveiliging met een 30mA aardlek in een degelijke hedendaagse groepenkast zit je al goed. Wil je condenswater problemen verder uitsluiten omdat je bijv. matige ventilatie hebt kun je een trekschakelaar overwegen.
In mijn vorige woning had ik ook de wasmachine in de badkamer staan, ik had de vuistregel dat de WM alleen aan mocht als we niet meer hoefden te douchen (maar dit is niet altijd even praktisch én wat lastiger te waarborgen als je kinderen/pubers hebt).
En dan zeg je tegen mij dat ik adviezen in de wind sla met name als het aankomt op veiligheid? :?

Kijk een trekschakelaar, als we eerlijk zijn, gaat 99% van de gevallen aan blijven staan en vergeten worden als je haast hebt en gaat douchen maar formeel gezien moet het wel. Beetje het zelfde idee als een 5-aderige kabel gebruiken om 2 groepen aan te leggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:27:
[...]

En dan zeg je tegen mij dat ik adviezen in de wind sla met name als het aankomt op veiligheid? :?

Kijk een trekschakelaar, als we eerlijk zijn, gaat 99% van de gevallen aan blijven staan en vergeten worden als je haast hebt en gaat douchen maar formeel gezien moet het wel. Beetje het zelfde idee als een 5-aderige kabel gebruiken om 2 groepen aan te leggen…
Ik beveel helemaal geen trekschakelaar aan. WCD is voldoende buiten de zones (dus verder weg van water dan zone 2).

[ Voor 3% gewijzigd door True op 31-07-2023 10:49 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:23:
tijdelijk kan dat zolang beide groepen achter de zelfde aardlek zitten van wat ik begreep maar uiteindelijk is het gewoon minder veilig.
Dat maakt geen drol uit, een aardlekschakelaar of het aardlekdeel van een aardlekautomaat tript op het moment dat die tussen de nul en de fase een verschil meet. Dit kan door lekstroom naar mens, dier, grond, water, of de PE draad (aarde) omdat er een kortsluiting in het apparaat zelf zit.
Jij hebt dus nodig:

- 3 afzonderlijke groepen naar de badkamer
- trekschakelaar want natte ruimte
Je hebt alleen afzonderlijke groepen nodig als je zware apparaten wilt aansluiten. Met de vuistregel >2000W is zwaar en dus eigen groep. Als @einz een WM heeft die minder dan 2000W trekt een warmtepompdroger heeft (die ook doorgaans zuiniger zijn dan de oudere drogers) en die ook minder dan 2000W trekt mag dit gewoon op dezelfde groep. Of je dat praktisch gezien wilt is een tweede. Maar het woordje nodig impliceert noodzaak, dat is er alleen in bepaalde gevallen.
En buiten zone 2 mag een WCD dit ligt dus aan de layout van de badkamer van @einz .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:30
True schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Zie de TS in dit topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 over de badkamerzones.
Zie ook eventueel de zoekresultaten van 'trekschakelaar' in dat en het vorige deel: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 & Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Degelijke bedrading, WCD (in zone 2) en beveiliging met een 30mA aardlek in een degelijke hedendaagse groepenkast zit je al goed.
True schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:34:
Ik beveel helemaal geen trekschakelaar aan. WCD is voldoende in zone 2.
In zone 2 mogen geen WCD's worden geplaatst. Daarbuiten wel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:44:
[...]

[...]

In zone 2 mogen geen WCD's worden geplaatst. Daarbuiten wel.
En zo zie je maar hoe snel je een fout kunt maken, aangepast. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
True schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:46:
[...]

En zo zie je maar hoe snel je een fout kunt maken, aangepast. O-)
Als je het verhaal conform NEN1010 wilt houden: Zone 3 bestaat niet. :P

Je hebt alleen zone 0, 1 en 2, in geen enkele zone mag een WCD. In de rest van de badkamer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06

krietjur

Where am I?

Een paar jaar geleden heb ik een jaren 60 huis gekocht waar het nodige aan geklust moet worden. Door andere prioriteiten nog niet aan toegekomen, maar ga nu een begin maken aan de hal. In de hal heeft een vorige bewoner een kast boven de deur naar de woonkamer geknutseld. Dit maakt de hal, die toch al niet groot is, klein door het lage plafond. Ik heb de kast ook niet nodig, dus die mag eruit gesloopt worden.

Onderin de kast zit een betonplaat waar ik nu een beetje mee in de maag zit. Afgelopen weekend heb ik alvast het timmerwerk rondom de kast weggehaald zodat ik een beetje kon kijken hoe het nou precies gebouwd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIBLQ5gSWGJZ2WOuVDb5gBurOI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVE4wvfehgA8nYjaIjcnEBna.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXAihTv3iQsOs5RO19xgJGbbPx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rWN79D9zZ6ecDzM5kP5VW9H.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de linkerzijde rust de betonplaat op het deurkozijn van de trapkast. Aan de achterzijde kan ik het nog niet goed zien of hij ergens op rust of verankerd zit in de muur. De rechterkant loopt niet door tot de muur, en zit dus alleen rechtsvoor verankerd in het metselwerk dat uitsteekt vanuit de rechter muur en wellicht nog in het houten kozijn.

Aangezien ik niet zoveel zin heb om die betonplaat op m'n kop te krijgen, moet ik een beetje verstandig gaan slopen ;)
Mijn idee is nu om er met hout tijdelijk iets onder te bouwen om de boel te stutten. Vervolgens proberen de plaat in kleinere stukken te krijgen (hamer/boorhamer) zodat het hopelijk in handzame stukken eruit gehaald kan worden. Goed idee? Of andere ideeën om dit knutselwerk :+ uit mijn huis te krijgen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 17:48

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

krietjur schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:10:
Een paar jaar geleden heb ik een jaren 60 huis gekocht waar het nodige aan geklust moet worden. Door andere prioriteiten nog niet aan toegekomen, maar ga nu een begin maken aan de hal. In de hal heeft een vorige bewoner een kast boven de deur naar de woonkamer geknutseld. Dit maakt de hal, die toch al niet groot is, klein door het lage plafond. Ik heb de kast ook niet nodig, dus die mag eruit gesloopt worden.

Onderin de kast zit een betonplaat waar ik nu een beetje mee in de maag zit. Afgelopen weekend heb ik alvast het timmerwerk rondom de kast weggehaald zodat ik een beetje kon kijken hoe het nou precies gebouwd is.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Aan de linkerzijde rust de betonplaat op het deurkozijn van de trapkast. Aan de achterzijde kan ik het nog niet goed zien of hij ergens op rust of verankerd zit in de muur. De rechterkant loopt niet door tot de muur, en zit dus alleen rechtsvoor verankerd in het metselwerk dat uitsteekt vanuit de rechter muur en wellicht nog in het houten kozijn.

Aangezien ik niet zoveel zin heb om die betonplaat op m'n kop te krijgen, moet ik een beetje verstandig gaan slopen ;)
Mijn idee is nu om er met hout tijdelijk iets onder te bouwen om de boel te stutten. Vervolgens proberen de plaat in kleinere stukken te krijgen (hamer/boorhamer) zodat het hopelijk in handzame stukken eruit gehaald kan worden. Goed idee? Of andere ideeën om dit knutselwerk :+ uit mijn huis te krijgen? :)
Je kunt er een houten bak onder bouwen, die met stempels of iets anders omhoog zetten. Of je haalt alles eronder weg, dan boor je gaten in het beton. Ankel je met spanbanden (let op het gewicht!) die plaat aan het plafond dat er boven zit en ga je hem waar hij nu aan de zijkant verbonden die verbindingen stuk maken. Dan kun je m langzaam laten zakken.

Dat is met beleid. Ik zou persoonlijk beneden alles weghalen, dan van bovenuit die plaat slopen. Wanneer je de verbinding met de muur / kozijnen los maakt, heb ik zo'n flauw vermoeden dan een simpel hamertje tik de rest van het werk wel doen en dan breekt ie onder zijn eigen gewicht wel af.

Wat doet dat ding daar überhaupt?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

zwahiel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Je kunt er een houten bak onder bouwen, die met stempels of iets anders omhoog zetten. Of je haalt alles eronder weg, dan boor je gaten in het beton. Ankel je met spanbanden (let op het gewicht!) die plaat aan het plafond dat er boven zit en ga je hem waar hij nu aan de zijkant verbonden die verbindingen stuk maken. Dan kun je m langzaam laten zakken.

Dat is met beleid. Ik zou persoonlijk beneden alles weghalen, dan van bovenuit die plaat slopen. Wanneer je de verbinding met de muur / kozijnen los maakt, heb ik zo'n flauw vermoeden dan een simpel hamertje tik de rest van het werk wel doen en dan breekt ie onder zijn eigen gewicht wel af.

Wat doet dat ding daar überhaupt?
Naar beneden takelen.. inderdaad ook nog een optie, had ik nog niet aan gedacht, thnx!. Nog even goed over nadenken.

Simpelweg die ene verbinding eruit tikken en laten vallen heb ik ook wel aan gedacht, maar vind ik toch wat link. Stel hij zit achter in de muur verankerd, dan is mijn angst dat hij daar blijft hangen, omklapt en die muur/deur erachter kapot beukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR-nSrvz39p_F8ETm_q7EGeAULM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/di9zBRh35IuNgYdmVptSWGF2.png?f=fotoalbum_large

Waarom het er zit? Tjsa, het was een soort kast.. waarom daar zo'n lompe betonplaat als bodem in moest.. geen idee. Zitten wel meer rariteiten in dit huis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
krietjur schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:50:
[...]

Naar beneden takelen.. inderdaad ook nog een optie, had ik nog niet aan gedacht, thnx!. Nog even goed over nadenken.

Simpelweg die ene verbinding eruit tikken en laten vallen heb ik ook wel aan gedacht, maar vind ik toch wat link. Stel hij zit achter in de muur verankerd, dan is mijn angst dat hij daar blijft hangen, omklapt en die muur/deur erachter kapot beukt:

[Afbeelding]

Waarom het er zit? Tjsa, het was een soort kast.. waarom daar zo'n lompe betonplaat als bodem in moest.. geen idee. Zitten wel meer rariteiten in dit huis ;)
Ik zou welke route je ook kiest, die deur er even uithalen.

Ander idee: Materiaallift met genoeg draagkracht huren/regelen, die eronder zetten en dan rondom doorslijpen/hakken. Een tijdelijke houten constructie die genoeg kan houden is met de huidige materiaalprijzen een beetje zonde.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 31-07-2023 12:56 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 17:48

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

[...]

[Afbeelding]

Je kunt ook gaten aan die kant boven, dus waar die deur zit. Zodat je de plaat perforeert en de verbinding flink verzwakt. Als je dan de rest van verbindingen los slaat / drillt / slijpt / sloopt dan gaat hij er zo uit.

Als ondersteuning kun je ook stempels gebruiken. Die zijn meestal wel gunstig. 4 stuks in elke hoek eentje en je hebt een vrij solide ondersteuning hier terwijl je bovenin fijn kunt slijpen.

[ Voor 8% gewijzigd door zwahiel op 31-07-2023 13:00 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:36
robkrekel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:42:
[...]

Hé, dit is nieuw voor mij.

Ik zit zelf ook met een lekkage in de badkamer. De waterleidingen zijn opbouw, en lopen door de massieve jaren 60 badkamervloer heen. Ik heb deze afgekit, maar tijdens de huidige verbouwing ben ik er achter gekomen dat het behoorlijk lekt (raggels van wc eronder zijn totaal weggerot)

Kan ik deze kit hier ook voor gebruiken? Het gaat om een warm en koud-waterleiding.
Edit: Ik denk dat ik voor polymeerkit ga, dat zou afdoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
[...]

Of met een haakse slijper en diamantschijf strook voor strook verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Deur eruit.
Houten plank tegen deurkozijn aan kant van de plaat.
Verbindingen lostikken en de plaat laten vallen.
Je vloer gaat er dan wel aan, dus wellicht dat je daar nog wat doeken onder wil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Laatst online: 09:09
Ik heb zonnepanelen en wil de kabel die van de omvormer naar de groepenkast gaat anders leggen (deze zit nu heel lelijk in het zicht). Kan ik deze kabel verlengen door hem in een centraaldoos met lasklemmen door te verbinden, of is dit onwenselijk en moet deze kabel uit 1 stuk zijn? Ik weet dat het YMVK kabel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:52:
Ik heb zonnepanelen en wil de kabel die van de omvormer naar de groepenkast gaat anders leggen (deze zit nu heel lelijk in het zicht). Kan ik deze kabel verlengen door hem in een centraaldoos met lasklemmen door te verbinden, of is dit onwenselijk en moet deze kabel uit 1 stuk zijn? Ik weet dat het YMVK kabel moet zijn.
Houd er sowieso rekening mee dat een langere kabel ook een grotere spanningsval / groter verlies geeft. Hoeft niet perse heel veel uit te maken. Tenzij de spanning nu al (te) hoog is en de omvormer net (niet) uitvalt op de 253V uit de netcode. Met een langere kabel gaat de omvormer dan (nog vaker) uitvallen waardoor je dus telkens 0 opwek hebt. Als in, 1% of whatever verlies aan opwek door de langere kabel maakt wellicht niet heel veel uit, maar als op een zonnige dag de omvormer meer uit dan aan staat ga je dat natuurlijk wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
RobertMe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Houd er sowieso rekening mee dat een langere kabel ook een grotere spanningsval / groter verlies geeft. Hoeft niet perse heel veel uit te maken. Tenzij de spanning nu al (te) hoog is en de omvormer net (niet) uitvalt op de 253V uit de netcode. Met een langere kabel gaat de omvormer dan (nog vaker) uitvallen waardoor je dus telkens 0 opwek hebt. Als in, 1% of whatever verlies aan opwek door de langere kabel maakt wellicht niet heel veel uit, maar als op een zonnige dag de omvormer meer uit dan aan staat ga je dat natuurlijk wel merken.
Ik ga de kabel maar met een meter of 3-4 verlengen, zou dat op zo'n klein stuk echt uitmaken? De kabel zelf is nu misschien een meter of 5-6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:04

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Ik ga de kabel maar met een meter of 3-4 verlengen, zou dat op zo'n klein stuk echt uitmaken? De kabel zelf is nu misschien een me inter of 5-6.
Als deze maar zo kort is zou ik hem helemaal vervangen. Dat zijn de kosten nu ook weer niet en elke las is in theorie een kans op falen. Daarnaast is het natuurlijk zo dat als er een lasdoos zit dat iemand anders kan denken, daar kan ik wel een wcd op aansluiten, wat weer niet mag.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ok, ik heb een leuke. Eagle Jr heeft een stepje. Zit een kunststof "rem" op - gewoon een stuk plastic in de vorm van een spatbord waar je op kunt gaan staan - en die is gescheurd. Remt dus niet meer, of permanent :+
Lijmen lijkt me niet te houden. Iemand een idee hoe iets dergelijks te fixen? Stuk metaal was mijn eerste gedachte, maar dat lijkt me niet heel fijn om op te staan met kindervoetjes. Dikker stuk plastic? Geen idee.

Plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ONuru-0OWh4vOsI8aOkEvSo40s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtTIVlqcNTsd08TxyjnE2AZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmw3hJUDEx1hHZXGdDQZ7_O6Inw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEsD4C2Dd9O8cNIX4Db0Tmd1.jpg?f=fotoalbum_large

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
The Eagle schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:41:
Ok, ik heb een leuke. Eagle Jr heeft een stepje. Zit een kunststof "rem" op - gewoon een stuk plastic in de vorm van een spatbord waar je op kunt gaan staan - en die is gescheurd. Remt dus niet meer, of permanent :+
Lijmen lijkt me niet te houden. Iemand een idee hoe iets dergelijks te fixen? Stuk metaal was mijn eerste gedachte, maar dat lijkt me niet heel fijn om op te staan met kindervoetjes. Dikker stuk plastic? Geen idee.

Plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij moet er ook niet mee over het plafond gaan rijden ;)

Polyestermatjes?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
krietjur schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:10:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit lijkt me toch niet een zelfgemaakt iets. Wie gaat er nou zo een betonplaat ergens omhoog tillen om er een kastbodem van te maken? Alles is handiger dan dat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
devino schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Als deze maar zo kort is zou ik hem helemaal vervangen. Dat zijn de kosten nu ook weer niet en elke las is in theorie een kans op falen. Daarnaast is het natuurlijk zo dat als er een lasdoos zit dat iemand anders kan denken, daar kan ik wel een wcd op aansluiten, wat weer niet mag.
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar die aansluiting, kan ik die makkelijk zelf vervangen? En kan ik de huidige hergebruiken, of moet ik een nieuwe aanschaffen?

Dit ding bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT8uuwwDMnDYByys0kAuFrSjmnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdsHs6PUsBuWDSAPfbhc5iXw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:13:
[...]

Ja daar zat ik ook aan te denken, maar die aansluiting, kan ik die makkelijk zelf vervangen? En kan ik de huidige hergebruiken, of moet ik een nieuwe aanschaffen?

Dit ding bedoel ik:
[Afbeelding]
Dat lijkt mij geen aansluiting maar puur een wartel.

Persoonlijk mening: if you've gotta ask... lijkt het mij niet verstandig om het zelf te doen.
Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Ik ga de kabel maar met een meter of 3-4 verlengen, zou dat op zo'n klein stuk echt uitmaken? De kabel zelf is nu misschien een meter of 5-6.
Ben absoluut geen kenner. Maar veel zal ook afhangen van de kabeldikte en of het 1f of 3f is. Bij mijn weten zijn er ook online calculators hiervoor, waar je in ieder geval kabellengte en aderdikte opgeeft (en ik vermoed iets van voltage / wattage / amperage) en dan rolt eruit hoeveel spanningsval te verwachten is. En een kabel van 5-6m met 3-4m verlengen gaat natuurlijk al richting een verdubbeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Dit ding bedoel ik:
[Afbeelding]
Ik dacht dat bij mijn goodwee als je die connector open maakt, dat er dan schroefaansluitingen intern zitten voor elke pin. Zoals een kroonsteen.

Dan kan je heel gemakkelijk de kabel vervangen en verlengen. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

No Hands schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:59:
[...]

Dit lijkt me toch niet een zelfgemaakt iets. Wie gaat er nou zo een betonplaat ergens omhoog tillen om er een kastbodem van te maken? Alles is handiger dan dat.
Ik heb geen idee wie dit ooit zo bedacht heeft. Vanuit de bouw is dit ook geen logisch ding. Bij de buren (het is een 2 onder 1 kap woning) zit het er niet, al weet ik natuurlijk niet of het er daar wellicht ooit al eens uit is gesloopt. Misschien eens bij de gemeente vragen of daar nog de oude bouwtekeningen zijn, misschien geeft dat duidelijkheid. Wat het ook ooit geweest is, het heeft nu geen nut meer dus het mag er sowieso uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
RobertMe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:27:
[...]

Dat lijkt mij geen aansluiting maar puur een wartel.

Persoonlijk mening: if you've gotta ask... lijkt het mij niet verstandig om het zelf te doen.

[...]

Ben absoluut geen kenner. Maar veel zal ook afhangen van de kabeldikte en of het 1f of 3f is. Bij mijn weten zijn er ook online calculators hiervoor, waar je in ieder geval kabellengte en aderdikte opgeeft (en ik vermoed iets van voltage / wattage / amperage) en dan rolt eruit hoeveel spanningsval te verwachten is. En een kabel van 5-6m met 3-4m verlengen gaat natuurlijk al richting een verdubbeling.
Bedankt voor je reactie, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens (het, if you got to ask deel). Als je het niet vraagt, kom je het niet te weten ook, en leer je niks. Ik probeer soveel mogelijk te vragen, en dan te beoordelen wat ik met die informatie doe. Dat gezegd hebbende, ik denk dat je gelijk hebt dat ik me hier misschien meer op de hals haal dan dat me waard is, uiteindelijk gaat het om een kleine cosmetische aanpassing in het trapgat.

Wat ik me wel nog afvraag, waarom is die lengte van de kabel zo belangrijk in dit verhaal? Als ik een lamp een paar meter verhang en wat extra draad door een buis trek hoef ik ook geen calculators te gebruiken toch? Wat maakt die kabel van de omvormer naar de groepenkast zo anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Heaget schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 05:28:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens (het, if you got to ask deel). Als je het niet vraagt, kom je het niet te weten ook, en leer je niks. Ik probeer soveel mogelijk te vragen, en dan te beoordelen wat ik met die informatie doe. Dat gezegd hebbende, ik denk dat je gelijk hebt dat ik me hier misschien meer op de hals haal dan dat me waard is, uiteindelijk gaat het om een kleine cosmetische aanpassing in het trapgat.

Wat ik me wel nog afvraag, waarom is die lengte van de kabel zo belangrijk in dit verhaal? Als ik een lamp een paar meter verhang en wat extra draad door een buis trek hoef ik ook geen calculators te gebruiken toch? Wat maakt die kabel van de omvormer naar de groepenkast zo anders?
een lamp is 1A een omvormer kan er wel 20A doorheen duwen. dan is je kabeldikte/lengte verhouding ineens heel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
[...]

Dit ding bedoel ik:
[Afbeelding]
Dat zijn meestal Wieland stekkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Heaget schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 05:28:
Voor een lamp gaan er geen duizenden watts door de kabel, laat staan tegen de richting in :p
Je bent vast bekend met het nieuws dat het energienet overbelast is door de vele zonnepanelen. Concreet zorgt dit er dus voor dat de netspanning oploopt. Dit kan zomaar betekenen dat je in de meterkast een spanning van 250V meet. Door weerstanden van de kabel vanaf de omvormer naar de meterkast zal de spanning bij de omvormer altijd hoger zijn, daardoor kan het best zijn dat je bij de omvormer 252V meet (2V verschil is niet perse ondenkbaar, zeker bij dunne kabel, bv 2,5mm2). Ga je de kabel vervolgens langer maken loopt de weerstand door de kabel ook op en kan dat zomaar 253V worden. En van de netcode moeten omvormers perse uitschakelen bij 253V. Dus de kabel een paar meter verlengen kan er zomaar voor zorgen dat op een zonnige dag de omvormer het grootste deel uit staat.

Ter illustratie: in mei heb ik op een gegeven moment geteld dat mijn omvormer 33x in 1 uur was afgeschakeld. Dan kun je je wel indenken dat dat een flinke invloed op het rendement heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Oke, ik had gisteravond eigenlijk al bedacht dat ik dit toch niet ging doen, maar nu weet ik het zeker ;) Ik denk dat het het me uiteindelijk niet waard is om hier heel veel gedoe mee te gaan krijgen. Dan kijk ik nog liever naar het invrezen van de kabel (of is dat ook af te raden, nu we toch bezig zijn ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:52:
Met centraaldoos bedoel je denk ik lasdoos?
YMVK heeft wel de voorkeur, maar moet niet. XMVK of VD draad in buis kan ook.

Zit er onder die omvormer niet een werkschakelaar? Dan kun je daar een stuk nieuw 3x4mm2 YMVK op aansluiten.
Als er geen werkschakelaar zit, is ook het juiste moment deze gelijk te plaatsen, dan hoef je ook niet moeilijk te doen met de bestaande connector.

Die kabel verlengen van 5 naar 10m zal iets extra verlies geven, ik zou me er niet door laten tegenhouden. Gebruik dan wel 4mm2 kabel.

Niet dat het dan goed is; er zijn maar weinig (geen?) zonnepanelen boeren die hier een berekening van maken.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:43
Mogelijk niet helemaal het juste topic aangezien ik dit niet zelf geklust heb, maar mogelijk dat ik hier wel wat advies kan inwinnen.
In de badkamer van ons huis zit een buitendeur naar het dak van onze bijkeuken. Toen we hier kwamen wonen zat er aan de onderkant van de deur een gigantische kier (zeker een 0.5 - 1cm), waardoor het extreem tochtte in de badkamer. Een aantal maanden geleden heb ik iemand gevraagd hier een nieuwe deur in te zetten, zodat deze weer mooi op het kozijn zou aansluiten en het dus niet meer zou tochten.
Anyway, een week of 3 is deze nieuwe deur geplaatst (ik zat toentertijd in de US ivm werk), maar ik heb afgelopen weekend nog eens goed naar deur gekeken en ben niet bepaald tevreden. Mijn vraag is eigenlijk vooral, is deze ontevredenheid terecht?

Anyway, de nieuwe deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGKFkWk-45XHcLruqfl_lIinABc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEQ8Vdc0nUwNBrdegB3STthn.jpg?f=fotoalbum_medium

Detailfoto onderkant deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMcIl9ulhsHaVcl2Esdf3jVJub8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFzgqO77ibB4YrOvLVbpVyKJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Detailfoto linksboven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37FhoNdTVZqNlzdiaSGt5AvNABM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OADpvpTnIbEDwSipqzkqJAmC.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben me er van bewust dat het kozijn ook niet top-notch is en dat het mogelijk issues op zou (kunnen!) leveren, maar daar is met geen woord over gesproken. Het kozijn is opgemeten en op basis daarvan is een deur besteld / gemaakt. Naar mijn mening zou deze deur dus ook beter moeten passen. Maar ik ben benieuwd of dat terecht is, voordat ik deze discussie aanga met desbetreffende klusjesman.

Sidenote:
- Factuur (a 1400 euro) is nog niet betaald

n.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:56
arjen9551 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:16:
Mogelijk niet helemaal het juste topic aangezien ik dit niet zelf geklust heb, maar mogelijk dat ik hier wel wat advies kan inwinnen.
In de badkamer van ons huis zit een buitendeur naar het dak van onze bijkeuken. Toen we hier kwamen wonen zat er aan de onderkant van de deur een gigantische kier (zeker een 0.5 - 1cm), waardoor het extreem tochtte in de badkamer. Een aantal maanden geleden heb ik iemand gevraagd hier een nieuwe deur in te zetten, zodat deze weer mooi op het kozijn zou aansluiten en het dus niet meer zou tochten.
Anyway, een week of 3 is deze nieuwe deur geplaatst (ik zat toentertijd in de US ivm werk), maar ik heb afgelopen weekend nog eens goed naar deur gekeken en ben niet bepaald tevreden. Mijn vraag is eigenlijk vooral, is deze ontevredenheid terecht?

Anyway, de nieuwe deur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Detailfoto linksboven:
[Afbeelding]

Ik ben me er van bewust dat het kozijn ook niet top-notch is en dat het mogelijk issues op zou (kunnen!) leveren, maar daar is met geen woord over gesproken. Het kozijn is opgemeten en op basis daarvan is een deur besteld / gemaakt. Naar mijn mening zou deze deur dus ook beter moeten passen. Maar ik ben benieuwd of dat terecht is, voordat ik deze discussie aanga met desbetreffende klusjesman.

Sidenote:
Het ziet er inderdaad niet heel fraai uit, maar heb je toevallig gekeken of je kozijn waterpas staat? En dan ook of de deur waterpas hangt?

Zoals je zelf al aangeeft is kozijn ook niet nieuw, dan had ik op zijn minst advies gevraagd/gekregen van de betreffende monteur over het vervangen van het gehele kozijn inclusief deur.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
henkNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:56:
[...]

Met centraaldoos bedoel je denk ik lasdoos?
YMVK heeft wel de voorkeur, maar moet niet. XMVK of VD draad in buis kan ook.

Zit er onder die omvormer niet een werkschakelaar? Dan kun je daar een stuk nieuw 3x4mm2 YMVK op aansluiten.
Als er geen werkschakelaar zit, is ook het juiste moment deze gelijk te plaatsen, dan hoef je ook niet moeilijk te doen met de bestaande connector.

Die kabel verlengen van 5 naar 10m zal iets extra verlies geven, ik zou me er niet door laten tegenhouden. Gebruik dan wel 4mm2 kabel.

Niet dat het dan goed is; er zijn maar weinig (geen?) zonnepanelen boeren die hier een berekening van maken.
Bedankt voor je reactie, maar ik laat het toch maar zoals het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:41:

Plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2 componenten epoxy lijm

dit werk :

https://www.toolstation.n...ponenten-epoxylijm/p49909

even zien of je een plastic flap uit een oude bouwemmer kunt snijden en er vol bovenop verljmen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 12:11
Mogelijk niet helemaal het juste topic aangezien ik dit niet zelf geklust heb, maar mogelijk dat ik hier wel wat advies kan inwinnen. ... Mijn vraag is eigenlijk vooral, is deze ontevredenheid terecht?
Het ziet eruit of de deur linksboven behoorlijk is afgeschaafd. Eerst even checken of je kozijn waterpas is en vervolgens je deur even checken. Als het enkel in de deur zit zou ik dit echt niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:44
TerminalNL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:13:

maar de testen die gedaan er op worden qua afdichting zijn zo goed als gelijk tussen een loctite 55 en ptfe tape.
Daar heb je gelijk in, het testprotocol is hetzelfde, maar de uitkomst is anders. ;)
En dat nergens vermeld staat dat bij 45 graden terugdraaien er geen lek ontstaat wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo is omdat de test bji Loctite 55 dat wel uitwees. (looctite 55 zit zelfs geen PTFE in volgens mij)
Het hele drama van PTFE tape was juist dat "te ver = opnieuw", niet dat het niet goed afdicht.

Vanouds is ook bekend dat vlas en pasta terug te draaien is, Loctite 55 is daar mee vergelijkbaar, niet met PTFE tape, en kwam daar voor "in de plaats".
Bij Loctite 55 zit dat "vlas en pasta" er in, zonder twee verpakkingen en extra handelingen te hoeven doen, "omwikkelen, klaar, altijd dicht, zelfs als je het schroefdraad niet opruwt".

Verder lijkt me alles wel gezegd, behalve dat het natuurlijk vreemd is dat de DHZ-er geadviseerd wordt "kan wel, en anders wacht je een nachtje tot het dicht gaat zitten" en over de pro wordt geschreven "Ja, die wil niet na een dag, of meer, terug moeten komen, dus die kiest voor zeker".
Als DHZ-er kies je lijkt me ook voor zeker, en wil je het in een keer goed doen, en daar stel je hier vragen voor en krijg je advies over.
Dan verwacht je dus niet "doe maar, kijk het anders anders maar even aan, en anders doe je het gewoon nog een keer opnieuw, bij mij werkte het". :N
Je verwacht advies volgens voorschrift/het boekje, juist omdat het niet je dagelijkse werk is. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
T i M schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Het ziet eruit of de deur linksboven behoorlijk is afgeschaafd. Eerst even checken of je kozijn waterpas is en vervolgens je deur even checken. Als het enkel in de deur zit zou ik dit echt niet accepteren.
En dan nog: als een timmerman een deur inhangt in een oud kozijn, dan weet je dat er van alles scheef zit en pas je hem in. Tenzij de deur al te kort was, maar dan leg je dat voor.

In het geval van @arjen9551 zou je ook nog kunnen overwegen om de dorpel iets op te hogen - dan zie je het niet meer. Ook dat had de timmerman direct kunnen doen, zeker voor 1400 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zwartoog schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

En dan nog: als een timmerman een deur inhangt in een oud kozijn, dan weet je dat er van alles scheef zit en pas je hem in. Tenzij de deur al te kort was, maar dan leg je dat voor.

In het geval van @arjen9551 zou je ook nog kunnen overwegen om de dorpel iets op te hogen - dan zie je het niet meer. Ook dat had de timmerman direct kunnen doen, zeker voor 1400 euro.
Valt ook aan de bovenkant nogal op. Kozijn is gewoon niet haaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dat heb ik inderdaad ook zo gevonden, ze hebben de FHY en de FH II, geen idee wat het verschil precies is?

De vraag is alleen of het met 4 bouten, die aan een kanaalplaatanker hangen, voldoende stevig is verankerd. Er wordt bij de FHY M6 uitgegaan van een minimaal boorgatlengte van 50 mm, zoals ook hier wordt vermeld bij de technische gegevens. Maar ik kom maar tot zo'n 40 mm.

Of moet ik dan misschien een chemisch anker gebruiken? Het gaat echt om de trekkracht in de richting van het anker (aan het plafond) met een belasting tot zo'n 100 kg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Mijn vraag is eigenlijk vooral, is deze ontevredenheid terecht?

Sidenote:
Ja, jouw ontevredenheid is terecht.
De deur is te kort ingemeten, of in ieder geval niet de diagonalen.
Elke timmerman zal rekening houden met een scheef kozijn en de deur afzagen bij plaatsing zodat hij netjes past.
Waarschijnlijk heeft deze deur ingefreesde tochtstrippen aan de buitenkant en was hij dus niet op maat te zagen. Dan is het gewoon de verkeerde deur.
Heeft hij dat niiet dan is hij gewoon te kort, als je de bovenkant bijzaagt dan moet hij iets omhoog en als je dan de onderkant aanpast heb je dezelfde kier die je al had bij de oude deur.

Dit moet je niet accepteren.
Vraag hoe ze dit op gaan lossen zodat rondom de deur 3 tot 4 mm heeft.
En anders een nieuwe deur eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:38
Ik ga de 2 trappen in ons huis opnieuw lakken de komende dagen, maar ben toch wel benieuwd wat logistiek het handigst is:

Ik wil het schuren en lakken misschien splitsen, zodat ik in de ochtend direct kan starten met lakken. Dan kan het geheel het langst drogen voor ik weer echt naar boven toe wil of moet.

- Kun je op een geschuurde trap lopen? Ook meerdere dagen? Want dan kan ik vast beide trappen schuren, en bijv. vrijdagochtend direct starten met lakken.
- Of is het toch ook wel handig om, vooral voor de trap naar de 1e etage, 'om de trede' af te lakken?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een handige aanpak voor dit klusje.

[ Voor 9% gewijzigd door CarpeVentum op 01-08-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjen9551
Thanks @Gdzr, @T i M, @Zwartoog & @MikeyMan voor jullie reacties. Ik heb er net even een waterpas bijgepakt en de deur lijkt inderdaad wel waterpas te hangen. Kozijn is uiteraard wat verzakt, maar als jullie dat op de foto's eruit halen, kan een timmerman op locatie dat natuurlijk ook ;).

Het gaat er mij dan inderdaad vooral om, is dit dan acceptabel afwerkingsniveau? Ik ben me er van bewust dat ik niet heel concreet heb gevraagd naar bijvoorbeeld een nieuw kozijn etc, maar ik ben ook van mening dat desbetreffende monteur (aka de "expert") mij daarin moet adviseren.

Daarnaast heb ik ook het gevoel dat als de deur wat 'ruimer' bemeten was, de boel in ieder geval een stuk beter sluitend gemaakt had kunnen worden. Al dan niet met wat aanpassingen aan het kozijn. Nu zie ik op een aantal plekken daglicht langs de tochstrippen komen, dus dat gaat met de tijd alleen maar erger worden als dat rubber wat verweerd.

In de tussentijd zie ik ook @Teijgetje reageren, die dus mijn vermoedens al wat bevestigd. Ik ga in dat geval toch nog eens met de beste man om de tafel. Thanks allen!

n.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@CarpeVentum
Logistiek is alles in een keer het handigst als je niet naar boven hoeft.

In de praktijk is om en om het meest haalbaar als je wel naar boven moet.
Je kan inderdaad over geschuurde treden lopen maar zal extra voorzorg moeten nemen om ze niet te beschadigen of te vervuilen.
Om en om schuren en daarna lakken geeft je overal ruim de tijd voor, en dus ook voor drogen en een tweede/derde laag en voorkomt dat werk dat openligt per ongeluk besmet raakt.

Markeer de treden waar op gelopen mag met een niet hechtende afplaktape EN leg iedereen uit dat ze daar op moeten lopen.
Ik heb wel meegemaakt dat er op de natte treden gelopen werd omdat op die andere toch een plakbandje zat. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:09

Rzaan

Altijd zoekende

In ons huis zit nu nog een trap naar boven. Moet ook blijven, maar wel een andere - minder stijle - trap.
Nu zegt het trappenbedrijf dat zij pas komen meten als alles gestuct en ze weten hoe hoog de vloeren komen.
Lijkt me terecht.
Maar tussen meten maken zit wat tijd.

Aangezien de nieuwe trap een andere lijn gaat volgen, moet ik dus een ruim deel van de muren laten stucen.n En daarvoor moet de oude trap er eigenlijk al uit.
Onder de trap zit de trap van de kelder. Dus ik kan er niet zolang een ladder neerzetten.

Hoe pak ik dit aan?
Wat zie ik over het hoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@arjen9551
Dat een nieuw haaks raam of deur standaard netjes past is zelfs bij nieuwbouw een zeldzaamheid.
Altijd zullen 2 tot 4 zijden op maat gemaakt moeten worden.
Zeker bij oudbouw komt er dus altijd een raam of deur dat "te groot" is, zodat het aangepast kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@arjen9551 Hoeveel ruimte is er tussen de deur en de vloer als je deze 90 graden open zet? wellicht loopt de vloer op/af waardoor er simpelweg veel ruimte nodig is aan de sluitzijde

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Arjan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:55:
@arjen9551 Hoeveel ruimte is er tussen de deur en de vloer als je deze 90 graden open zet? wellicht loopt de vloer op/af waardoor er simpelweg veel ruimte nodig is aan de sluitzijde
De deur gaat naar buiten open, dus wat dat betreft is er plek zat ;)

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 21:29

Anyway, de nieuwe deur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Detailfoto linksboven:
[Afbeelding]

Sidenote:
Mijn persoonlijke mening is dat je dit zelf ook had kunnen zien. Als het kozijn krom is, wat verwacht je dan van de man? Tuurlijk had hij kunnen adviseren, maar je had zelf ook een beetje kunnen nadenken natuurlijk :)
Wij zien ook al direct dat alles scheef zit, dus dat had jij ook makkelijk kunnen zien!

Een nieuwe deur in zo'n kozijn is gewoon vragen om problemen. Je had niet moeten vragen om een nieuwe deur, maar om een nieuw kozijn + deur. Dan was alles nu netjes geweest, en was je direct klaar geweest..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

No Hands schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:59:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente, verrassend snel ontvangen.. en inderdaad, op de bouwtekening staat inderdaad dit verlaagde plafond aangegeven!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYitekbzVNhQhOFV6vdrqFMBqjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xs4UeM0bgbBhZT9MDdlC3rvC.png?f=fotoalbum_large

Geen idee wat het idee daarvan toen was.. bij de buren zat het inderdaad ook.

[ Voor 20% gewijzigd door krietjur op 01-08-2023 12:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
krietjur schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente, verrassend snel ontvangen.. en inderdaad, op de bouwtekening staat inderdaad dit verlaagde plafond aangegeven!
[Afbeelding]

Geen idee wat het idee daarvan toen was.. bij de buren zat het inderdaad ook.
De deur is dus verplaatst, van de hal naar de keuken. Dat stukje muur zat eerst naast de deur en zal gewoon tot aan de vloer hebben gelopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Iv17ZhrFfEg9Ry5q2bOcW9ZUOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0UwSZuTOQHD0gMGFo9ULCao.jpg?f=fotoalbum_large
En waarschijnlijk diende dat stukje muur o.a. om die vloerplaat te dragen?

Ik heb in de huidige staat niet zo'n vertrouwen in de constructie eerlijk gezegd. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjen9551
ID-College schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Mijn persoonlijke mening is dat je dit zelf ook had kunnen zien. Als het kozijn krom is, wat verwacht je dan van de man? Tuurlijk had hij kunnen adviseren, maar je had zelf ook een beetje kunnen nadenken natuurlijk :)
Wij zien ook al direct dat alles scheef zit, dus dat had jij ook makkelijk kunnen zien!

Een nieuwe deur in zo'n kozijn is gewoon vragen om problemen. Je had niet moeten vragen om een nieuwe deur, maar om een nieuw kozijn + deur. Dan was alles nu netjes geweest, en was je direct klaar geweest..
Ik snap je punt, maar ben het er ook niet helemaal mee eens.

Ik ben geen expert op dit gebied en vraag dus daarom om iemand anders dit werk uit te laten voeren. Tuurlijk, ik zie ook wel dat dat kozijn niet waterpas is, maar goed, ik moet de eerste plek in mijn huis die wel waterpas/loodrecht/haaks/whatever is nog tegenkomen.
Als ik vraag om een nieuwe deur (al was mijn vraag vooral, "ik heb een gigantische kier onder die deur zitten, kunnen we daar iets aan doen? Zoals een nieuwe deur plaatsen?"), kan de monteur natuurlijk ook zelf nadenken en zeggen dat dat niet gaat werken ;).

Nogmaals, ik snap wat je zegt, maar precies dit soort dingen is voor mij altijd een pijnpunt als je met aannemers in de weer gaat. Uiteindelijk moet ik hun op de letter vertellen wat er moet gebeuren, terwijl ik zelf geen idee heb waar ik over praat.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

Xander schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

De deur is dus verplaatst, van de hal naar de keuken. Dat stukje muur zat eerst naast de deur en zal gewoon tot aan de vloer hebben gelopen.
[Afbeelding]
En waarschijnlijk diende dat stukje muur o.a. om die vloerplaat te dragen?

Ik heb in de huidige staat niet zo'n vertrouwen in de constructie eerlijk gezegd. :X
Nee, ik ook niet nu ik dit zo zie. Tot voor kort (toen was de boel nog afgetimmerd) had ik die "kast" nog volgepakt met heel wat zwaar spul ;)
Goed dat het er binnenkort uit gaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Teijgetje schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Verder lijkt me alles wel gezegd, behalve dat het natuurlijk vreemd is dat de DHZ-er geadviseerd wordt "kan wel, en anders wacht je een nachtje tot het dicht gaat zitten" en over de pro wordt geschreven "Ja, die wil niet na een dag, of meer, terug moeten komen, dus die kiest voor zeker".
Als DHZ-er kies je lijkt me ook voor zeker, en wil je het in een keer goed doen, en daar stel je hier vragen voor en krijg je advies over.
Dan verwacht je dus niet "doe maar, kijk het anders anders maar even aan, en anders doe je het gewoon nog een keer opnieuw, bij mij werkte het". :N
Je verwacht advies volgens voorschrift/het boekje, juist omdat het niet je dagelijkse werk is. ;)
Ik zei overigens niet dat je het moet doen als DHZer. Ik gaf alleen aan dat het wel kan met orde, maar ik gaf volgens mij ook duidelijk genoeg aan dat het niet super betrouwbaar is erin en dat als je het doet je dus wel moet blijven opletten de eerste 24 uur. En dat is de reden waarom je het als prof sowieso niet wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
arjen9551 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

Ik snap je punt, maar ben het er ook niet helemaal mee eens.

Ik ben geen expert op dit gebied en vraag dus daarom om iemand anders dit werk uit te laten voeren. Tuurlijk, ik zie ook wel dat dat kozijn niet waterpas is, maar goed, ik moet de eerste plek in mijn huis die wel waterpas/loodrecht/haaks/whatever is nog tegenkomen.
Als ik vraag om een nieuwe deur (al was mijn vraag vooral, "ik heb een gigantische kier onder die deur zitten, kunnen we daar iets aan doen? Zoals een nieuwe deur plaatsen?"), kan de monteur natuurlijk ook zelf nadenken en zeggen dat dat niet gaat werken ;).

Nogmaals, ik snap wat je zegt, maar precies dit soort dingen is voor mij altijd een pijnpunt als je met aannemers in de weer gaat. Uiteindelijk moet ik hun op de letter vertellen wat er moet gebeuren, terwijl ik zelf geen idee heb waar ik over praat.
We kijken er beide anders naar, en dat is prima. Ik denk dat ik, net zoals jij nu waarschijnlijk, meer door schade en schande wijs ben geworden. Puur logisch geredeneerd, of het nou om klussen gaat of niet, als iet scheef is, dan moet het andere ook scheef zijn wil het netjes uitkomen. Een nieuwe deur is vanuit de fabriek natuurlijk recht/haaks, en dus zal de beste man een nieuwe deur direct vernachelen om het netjes te laten ogen. Ik zou daar niet blij mee zijn, want nu kan je het kozijn ook niet meer vervangen zonder het alsnog scheef te maken. Volgens mij is er dus nooit een goede oplossing, want het kan beide kanten op gaan!

Either way, ik denk dat het een leermomentje is.. Ik heb dit ook veel gehad, en ik denk velen hier, en daarom zitten er veel mensen hier die denken: ik doe het zelf wel, want als ik het laat doen, dan krijg je dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:35:
Onder de trap zit de trap van de kelder. Dus ik kan er niet zolang een ladder neerzetten.

Hoe pak ik dit aan?
Wat zie ik over het hoofd.
Kun je een tijdelijke vloer leggen over de opening naar de kelder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
CarpeVentum schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:24:
Ik ga de 2 trappen in ons huis opnieuw lakken de komende dagen, maar ben toch wel benieuwd wat logistiek het handigst is:

Ik wil het schuren en lakken misschien splitsen, zodat ik in de ochtend direct kan starten met lakken. Dan kan het geheel het langst drogen voor ik weer echt naar boven toe wil of moet.

- Kun je op een geschuurde trap lopen? Ook meerdere dagen? Want dan kan ik vast beide trappen schuren, en bijv. vrijdagochtend direct starten met lakken.
- Of is het toch ook wel handig om, vooral voor de trap naar de 1e etage, 'om de trede' af te lakken?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een handige aanpak voor dit klusje.
Geen probleem om over een geschuurde trap te lopen. Wel op sokken, niet ket schoenen!

Ik zou dan wel opnieuw ontvetten. Ofwel: ontvetten(!), schuren, lopen, ontvetten (en dus weer stof afnemen), dan lakken. Ontvetten kan gewoon met ammoniak in water opgelost.

Moet je nog primen?

Tsja, verdere logistiek: ik heb veel berusting gekregen toen ik van onze schilder leerde dat je na een uur of 4 prima over schilderwerk kunt lopen. Als het maar niet meer plakt, en met sokken uiteraard. Dat schept enorme vrijheid: 's morgens schilderen en 's avonds gewoon in je bed slapen.

Al is een ladder en een open raam ook een fijne noodoplossing. Lakken op schooldagen scheelt ook een hoop trapverkeer :p

Verdere tips:
- veel lagen aflak maakt de trap veel slijtvaster. Denk in 4-6 lagen. Elke dag een laag.
- echte uitharden van verf duurt 4-6 weken. Ofwel, stel lopen met schoenen zo lang mogelijk uit.
- er bestaat zoiets als traplak (zelf nooit gebruikt)
- gebruik goede verf
- kit acrylaat in de naden

Succes :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ooit 17 jaar geleden een betonnen walbeschoeiing gemaakt.
10 jaar geleden de douglash kozijnen gezet met in de doorgang een vurenhouten hekje, dat was nu stokverrot natuurlijk.
Hekje zat daar zodat de jeugd niet in de sloot kon kukkelen.
Inmiddels heeft de 1 al zwemdiploma's en de andere is bezig.
Maar goed om de ramen nu en dan te wassen moet je over dat paadje van 60cm breed en is het mij dan ook gelukt om zelf in de sloot te vallen...

Dus dubbelstaafhekwerk besteld en wat rvs beugels geknutseld om dat spul een beetje knap vast te zetten.
Nu tussen de buien door wat aan het prutsen, wat een takke zomer man!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRgOgie1naDohg2R42i0dKABkfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1059OxKrknZ9NvGY62BI8bO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdQ7EuZ0BEUpswIOc6XpUVvbCYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMDaIIfj5fEMZMqw6zprNFkM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ_SN-Qtdy1re8MOAA7pmU4_NJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GzSzbY53ZwqweF8xupMm1i7.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 06:36
Leuk speelhuis voor de kids.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Min of meer uit nood geboren.
Dat houthok eronder was ooit het laatste vak een hut voor de jeugd.
Maar wegens ruimte gebrek had ik dat vak ook nodig tja en toen moest de jeugd wat nieuws.

Was wel een leuk project trouwens :)
Bijja jaloers op hun uitzicht :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNPylCzwPa3SE5AvlFknYmHAhsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYpISKTGTOnyAbgLb4bURPko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ad1BxiCJN_dYGvezttj2LGliNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdi3z0gkEUPAvZnPWHthZzHL.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

arievz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Kun je een tijdelijke vloer leggen over de opening naar de kelder?
Daar heb ik ook aan gedacht (en dat zal het wel worden)
We kunnen dan alleen de kelder niet meer in voor een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:38
@Zwartoog
Wow! Dank voor je uitgebreide reactie.

De trap hebben we geschilderd toen we hier kwamen wonen: vloerbedekking eraf, lijm eraf (poah wat een werk was dat), gronden en lakken (2 lagen).

Nu 2 jaar later zijn de hoeken op sommige plekken al best versleten terwijl wel zelden op schoenen lopen. 4-6 lagen klinkt… heftig, maar misschien logisch.

Ik ga voor nu even voor 2 frisse lak lagen. Moet alleen even verzinnen of ik de versleten hoeken eerst nog in de grond zet…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Teijgetje schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Daar heb je gelijk in, het testprotocol is hetzelfde, maar de uitkomst is anders. ;)
En dat nergens vermeld staat dat bij 45 graden terugdraaien er geen lek ontstaat wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo is omdat de test bji Loctite 55 dat wel uitwees. (looctite 55 zit zelfs geen PTFE in volgens mij)
Het hele drama van PTFE tape was juist dat "te ver = opnieuw", niet dat het niet goed afdicht.

Vanouds is ook bekend dat vlas en pasta terug te draaien is, Loctite 55 is daar mee vergelijkbaar, niet met PTFE tape, en kwam daar voor "in de plaats".
Bij Loctite 55 zit dat "vlas en pasta" er in, zonder twee verpakkingen en extra handelingen te hoeven doen, "omwikkelen, klaar, altijd dicht, zelfs als je het schroefdraad niet opruwt".

Ik gebruik Kolmat Fibre seal. Volgens mij ook redelijk foolproof en het is ook iets stelbaar tot volgens mij 180 graden. Ik vind het fijner verwerken dan de bekendere Telfon/ptfe. Je moet alleen niet te 'lang' wikkelen, dan draai je het er weer af. Ik had met ptfe nog wel eens lekken. Ik heb geen ervaring met loctite etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
Hey alle,

Ben bezig met het maken van een kist voor invalzaag geleiderails, maar nu wil de sluiting niet mee werken. Dus ben ik op zoek naar ideeen. onderstaande wat foto's, alles is verstek gezaagd dus dat is ook iets om aan te denken. Zit ook een foto bij van die haakjes, die werken nu niet echt, deze springen los :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnGLb26j9TH4MfTQV5eeQydZuwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr2k5ImfPfIelKkPqLftaoo8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdskQxsAk_N3kZ31QFQqdrIeKU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWp0OtHBzQKLKEs1amAd3hTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bjevN2CMwDgfTzzjL1MV0okRQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clRM4Yd2s2SvoziScHUtrrKm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZYnKjS19Oy725i_e6qF0k4ksug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFhCLT4ybPb9pM2atNpdxWq1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NydAQfrUud39IhkNrT4AxZPx_t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/159Ow1VOqYOmFpCVzs0ZFOkK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rybFc7j4AT0eZ99xdWvpdsAnl9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54Qfq3txfi9N21FHP5tk4S5h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
agitri schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:23:
Hey alle,

Ben bezig met het maken van een kist voor invalzaag geleiderails, maar nu wil de sluiting niet mee werken. Dus ben ik op zoek naar ideeen. onderstaande wat foto's, alles is verstek gezaagd dus dat is ook iets om aan te denken. Zit ook een foto bij van die haakjes, die werken nu niet echt, deze springen los :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat werkt er niet aan die haakjes dan? Je hebt geen foto van hoe je die geprobeerd hebt te monteren, het lijkt erop om de hoek heen, maar zijn zulke haakjes niet bedoeld om op één vlak gemonteerd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
Vloris schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Wat werkt er niet aan die haakjes dan? Je hebt geen foto van hoe je die geprobeerd hebt te monteren, het lijkt erop om de hoek heen, maar zijn zulke haakjes niet bedoeld om op één vlak gemonteerd te worden?
Ik had ze de hoek om gemonteerd, al vaker gedaan maar ik kon geen goede haakjes meer vinden, dus werden het deze doe het zelf 3 euro dingen. Die dus niet mee werken, maar misschien hebben jullie nog betere ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje, ik heb een ymvk kabel getrokken van het dak naar waar de nieuwe groepenkast komt. 3 aderig, 2,5mm, lengte ergens tussen de 6 en 7 meter.

Daar moeten 6 zonnepanelen opkomen.

Is dat afdoende? Of moet ik die vervangen voor 4mm ymvk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:42:
Vraagje, ik heb een ymvk kabel getrokken van het dak naar waar de nieuwe groepenkast komt. 3 aderig, 2,5mm, lengte ergens tussen de 6 en 7 meter.

Met 8 meter voor een berekening en 450Wp (2700Wp) en een theoretische 3kW omvormer (ik denk dat je een 2kW of 2,5kW hebt) zit ik zo snel op een spanningsval van een half procent: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm (prima).
Hier: https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels zie je ook dat je tot 25A met 2,5mm2 tot 25 meter kunt overbruggen.
Ik zou zeggen dat je prima zit met 2,5mm2 met deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:46

thijsco19

KTM 990 SMT

agitri schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Ik had ze de hoek om gemonteerd, al vaker gedaan maar ik kon geen goede haakjes meer vinden, dus werden het deze doe het zelf 3 euro dingen. Die dus niet mee werken, maar misschien hebben jullie nog betere ideeën.
Iets verder van de rand af monteren. Die sluitingen werken doordat de beugel 'achter' het scharnierpunt uit komt als je de sluiting sluit.
Als de beugel iets te ver naar voren zit komt deze dus voor het scharnierpunt uit, hierdoor zal de sluiting open schieten als er een beetje kracht op staat.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
agitri schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Er zijn er ook die specifiek voor gebruik om een hoek gemaakt zijn, zoals https://www.onlinedeurbes...5mm-staal-verzinkt-type-H. Als je googled op "kistsluiting hoekmodel" vind je er meer.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:39
Ik heb een vraagstuk waar ik al een tijdje mijn hoofd over aan het breken ben. Ik ben bij onze overkapping sierlijsten aan het plaatsen. Nu is het zo dat de balken van het dak natuurlijk schuin lopen. Echter staat de balken van het dak niet haaks op de balken van de voorkant. Om het nog makkelijker te maken zijn de sierlijsten die mijn vriendin uitgezocht heeft ook nog eens schuin. Hoe kan ik het beste berekenen onder welke hoeken ik mijn afkortzaag in moet stellen om beide delen mooi aan elkaar kan sluiten. Omdat plaatjes meer zeggen dan mijn tekst..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nlhyFowElqR3r_kc2nRLFCYrQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ws2ZWoxduocBVBb8F8lS6TW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8eo_bC_NDr5uH5E81SrBYs_pe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyhn4xgmDcL58Rwhe2BUmd2c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

1nsane schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:42:

Ik heb een 3 kW 1-fase omvormer op ~8 meter YMVK 5G2,5, dat gaat met 3.3 kWp aan panelen goed hier in de wijk op de fase waar ik hem op heb zitten. YMMV, als je de kabel al hebt getrokken en een fase met op zeer zonnige dagen de laagste spanning kan zetten dan zou ik t zo laten; moet ie per se op de fase waar je de hoogste spanning dan meet, dan is 4 mm² beter denk ik. Alles staat of valt met hoe het met de spanningen in jouw wijk staat :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Marco1994 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:49:
Ik heb een vraagstuk waar ik al een tijdje mijn hoofd over aan het breken ben. Ik ben bij onze overkapping sierlijsten aan het plaatsen. Nu is het zo dat de balken van het dak natuurlijk schuin lopen. Echter staat de balken van het dak niet haaks op de balken van de voorkant. Om het nog makkelijker te maken zijn de sierlijsten die mijn vriendin uitgezocht heeft ook nog eens schuin. Hoe kan ik het beste berekenen onder welke hoeken ik mijn afkortzaag in moet stellen om beide delen mooi aan elkaar kan sluiten. Omdat plaatjes meer zeggen dan mijn tekst..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een zwaaihaak de hoek overnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Hoe kan ik het beste berekenen onder welke hoeken ik mijn afkortzaag in moet stellen om beide delen mooi aan elkaar kan sluiten.
Zeggen dat je er niet uitkomt en dat je echt deze nodig hebt... :+

Festool maakt hem nu ook, alleen "iets" duurder.

Dan hoef je daarna hooguit nog het materiaal onder de derde hoek op de tafel te leggen en even proef te zagen.
En dan heb je een perfect verstek in x,y,z vlak

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 01-08-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:39
@Beekforel @Teijgetje ik denk dat ik jullie niet begrijp of dat jullie mij niet begrijpen. In het geval van een simpele plint, kan ik de hoek meten en die delen door twee en gaan met die banaan. Echter in het geval van deze sierlijst heb ik te maken met, wat Amerikanen noemen, een spring angle en ik moet niet alleen rekening houden met de hoek van een muur, maar ook nog met de hoek van het dak. Dan kom ik er zelfs met de festool niet mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Marco1994
Dat is die derde hoek waaronder je de plint op de tafel moet leggen. ;)
Dit is meer als je een verstek moet hebben in één hoek X,Y, en dat er ook nog een verstek zit in X,Z of Y,Z.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7CUq5LRL2p8JPHngYZlfcQxV84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IhfeGQuuOwAX4OKUuAoLV6Ik.png?f=user_large

Maar normaal leg je de lijst met de contactvlakken tegen de tafel, dus al onder de spring-angle, en kan je het verstek zagen.
Dan heb je alleen een verstek in X,Y, in één vlak, en staat de lijst onder de montagehoek bij zagen.
Je zet die lijst dus onder die spring-angle-hoek op de zaagtafel.

https://northeastwoodprod...se-and-why-its-important/

Maar als er dus nog een hoek is tussen X,Y en Z dan moet je de lijst onder die extra hoek leggen terwijl hij qua spring-angle ook goed ligt.
En dat moet je eerst even proefzagen met wat reststukjes lijst, zodat je zeker weet dat je in een keer het verstek in XYZ én de spring-angle goed zaagt.
Vaak kan je de XZ hoek instellen op de 'hals" van de afkortzaag.

Maar altijd blijft het verstek de hoek XY/2 én onder de hoek XZ/2 én staat de lijst al in montagepositie.
Als hoek XZ 90 graden is valt hij weg en staat je "hals" op 0 of 90 graden.

[ Voor 114% gewijzigd door Teijgetje op 01-08-2023 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:06
Ronald.42 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:26:
Ooit 17 jaar geleden een betonnen walbeschoeiing gemaakt.
10 jaar geleden de douglash kozijnen gezet met in de doorgang een vurenhouten hekje, dat was nu stokverrot natuurlijk.
Hekje zat daar zodat de jeugd niet in de sloot kon kukkelen.
Inmiddels heeft de 1 al zwemdiploma's en de andere is bezig.
Maar goed om de ramen nu en dan te wassen moet je over dat paadje van 60cm breed en is het mij dan ook gelukt om zelf in de sloot te vallen...

Dus dubbelstaafhekwerk besteld en wat rvs beugels geknutseld om dat spul een beetje knap vast te zetten.
Nu tussen de buien door wat aan het prutsen, wat een takke zomer man!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hekwerk ziet er degelijk bevestigd uit.
Toen wij hier samen met de buren een steiger hadden gebouwd vond hij een hek ook niet zo nodig. Heeft ie pas gedaan nadat zijn kinderen in de sloot hadden gelegen. 8)7

En een heel leuk speelparadijs erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BestTested!
  • Laatst online: 17-09 23:09
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een Sanibroyeur (Sanicompact Star SFA C45)?

Thuisgekomen van een lange werkdag merkt mevr. BestTested op dat er water langs de lamp in de woonkamer naar beneden komt. Blijkt dus dat de pot van de Sanibroyeur helemaal vol water stond en aan het overlopen was. :(

Iemand die misschien uit ervaring kan zeggen: "als je dat rubbertje vervangt, werkt alles weer".

En de vervolgvraag; er ligt nu een flinke plas water op het gipsplafond in de woonkamer. Ik kan precies de naden van de stucplaten zien. En bij de centraaldoos waar een lamp onder hangt komt het water naar beneden. Tips om de vervolgschade te beperken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3XmDQvvwuo3NCW26_Nm_vtsP0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEWoy4TninFNWnKHKb7B1EA9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvAJMt_P2lPxhgoC51n0LfTjC-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBxTQg5g67uGW9yEr9vk2o9U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Marco1994 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:53:
@Beekforel @Teijgetje ik denk dat ik jullie niet begrijp of dat jullie mij niet begrijpen. In het geval van een simpele plint, kan ik de hoek meten en die delen door twee en gaan met die banaan. Echter in het geval van deze sierlijst heb ik te maken met, wat Amerikanen noemen, een spring angle en ik moet niet alleen rekening houden met de hoek van een muur, maar ook nog met de hoek van het dak. Dan kom ik er zelfs met de festool niet mee weg.
Oh, hm, OK. :D

Daar zag ik laatst een speciaal verstekbakje voor liggen in de koopjeshoek van de bouwmarkt. Misschien heb je daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:32
Wat is jullie ervaring met het buitenverfen van nieuw hout. Ik moet buitenlangs een aantal rabbat delen vervangen gezien die wat te rot zijn om nog op te lappen.
Als ik nieuwe delen heb moet ik dan rekening houden met 2x grondverf en 2x afplakken of zou 1 laag grondverf genoeg zijn?
Qua verf wou ik Sikkens Rubbol XD Semi glos gebruiken icm Sikkens Rubbol Primer.

En tips voor het soort hout dat ik het beste kan gebruiken icm verfen? Moet niet geimpregneerd zijn toch als ik deze ga verfen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet berekenen, gaat altijd mis. Gewoon een zwaaihaak gebruiken, aftekenen en zagen. Overigens zou ik de bovenkant gewoon haaks houden. Zie je niks van, hoef je niet over de lengte in verstek te zagen en kan ook niet gaan wringen tegen het dak aan. Onderkant van de sierstrip gelijk houden aan de onderkant van de balk en klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28
Ik moet een stopcontact 30 tot 50 cm naar links verplaatsen i.v.m. een inbouwkast (zie foto). Nu is het zo dat mijn muren van beton zijn (prefab vermoed ik, uit 1967). Een gaatje boren gaat niet zonder boorhamer, laat staan een nieuw gat voor een stopcontact. Normaal gesproken zou ik dit best zelf kunnen met een dozenboor maar dat is met beton toch iets lastiger. Nu heb ik een boorbedrijf gevraagd of die dat kunnen doen, alleen dat kost me 120,-. Vind ik toch wel veel geld. Heeft iemand misschien nog een alternatieve oplossing? Ik heb bij boels op de site gekeken of ik een apparaat kon huren, maar kon niet echt iets vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66FT7BpgUgJS8L71qBnkcM6jEBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNmuSQdrXjLnGSFB8yIa1wVH.jpg?f=fotoalbum_large

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:01
Als je low budget wil gaan, dan zou je gewoon een stekker extra plat haaks moeten kopen en dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
GioStyle schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:23:
Als je low budget wil gaan, dan zou je gewoon een stekker extra plat haaks moeten kopen en dan ben je klaar.
Het oude gat wordt dichtgesmeerd, daar komt een 'plint' overheen. Er komen schuifdeuren die anders zeg maar tegen het stopcontact aankomen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

IceM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Het oude gat wordt dichtgesmeerd, daar komt een 'plint' overheen. Er komen schuifdeuren die anders zeg maar tegen het stopcontact aankomen.
Heb je dat stopcontact echt nodig daar, op die plek? Lijkt me niet iets waar je permanent iets op aan zou sluiten qua plaatsing, zo bij die kast.
Is simpelweg afdoppen en een afdekkap er op een optie? Hoeft het niet eens dicht gesmeerd te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
The Eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:49:
[...]

Heb je dat stopcontact echt nodig daar, op die plek? Lijkt me niet iets waar je permanent iets op aan zou sluiten qua plaatsing, zo bij die kast.
Is simpelweg afdoppen en een afdekkap er op een optie? Hoeft het niet eens dicht gesmeerd te worden :)
Gewoon weghalen is ook een optie idd. Normaal staat er nog een nachtkastje, het bed staat zeg maar net niet op de foto. Een stopcontact aan elke kant van het bed is toch wel handig. Alternatief is een verlengsnoer vanaf de andere kant van het bed.

Het liefst verplaatst ik hem, en normaal is dat niet zon probleem alleen zit ik met betonnen muren wat het lastig maakt. Weet alleen niet of het me 120 euro waard is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

IceM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Gewoon weghalen is ook een optie idd. Normaal staat er nog een nachtkastje, het bed staat zeg maar net niet op de foto. Een stopcontact aan elke kant van het bed is toch wel handig. Alternatief is een verlengsnoer vanaf de andere kant van het bed.

Het liefst verplaatst ik hem, en normaal is dat niet zon probleem alleen zit ik met betonnen muren wat het lastig maakt. Weet alleen niet of het me 120 euro waard is.
Zou even binnenlopen of bellen met Boels of een bouwmarkt in de buurt. Huur daar een goeie boormachine (pneumatisch) en met geluk verhuren ze er een dozenboor bij en anders koop je die erbij.
Dagdeel huur is 30 euro oid.

Denk er wel om dat je vervolgens ook nog moet frezen, maar die verhuren ze ook wel.

Lukt het alsnog niet, dan smeer je alles dicht.

Als diegene die kan boren ook kan frezen willen ze dat voor diezelfde prijs wel doen denk ik. Al met al ben je dan goedkoper uit en sneller klaar denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 01-08-2023 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:27
Het is even pielen… maar je zou de benodigde cirkel af kunnen tekenen en veel kleine gaatjes op diepte kunnen boren… Ja het gat word minder mooi, maar afsmeren en schilderen moet je toch. Die 50cm sleuf kun je met een slijptol.

Die 120 euro zijn natuurlijk 90% voorrijkosten / start tarief… het is anders heel niet rendabel om ergens 1 gat te komen boren..

Verdiend geen schoonheidsprijs, maar wel goed zelf te doen zonder extra kosten…

[ Voor 17% gewijzigd door milo-vs op 01-08-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
TGEN schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Ik heb een 3 kW 1-fase omvormer op ~8 meter YMVK 5G2,5, dat gaat met 3.3 kWp aan panelen goed hier in de wijk op de fase waar ik hem op heb zitten. YMMV, als je de kabel al hebt getrokken en een fase met op zeer zonnige dagen de laagste spanning kan zetten dan zou ik t zo laten; moet ie per se op de fase waar je de hoogste spanning dan meet, dan is 4 mm² beter denk ik. Alles staat of valt met hoe het met de spanningen in jouw wijk staat :).
Kan je misschien niet beter altijd de maximale kabel qua vermogen willen trekken? Of is dat een serieus kostenplaatje. Ben wel benieuwd. Zit je altijd safe zou ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
IceM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:21:
Ik moet een stopcontact 30 tot 50 cm naar links verplaatsen i.v.m. een inbouwkast (zie foto). Nu is het zo dat mijn muren van beton zijn (prefab vermoed ik, uit 1967). Een gaatje boren gaat niet zonder boorhamer, laat staan een nieuw gat voor een stopcontact. Normaal gesproken zou ik dit best zelf kunnen met een dozenboor maar dat is met beton toch iets lastiger. Nu heb ik een boorbedrijf gevraagd of die dat kunnen doen, alleen dat kost me 120,-. Vind ik toch wel veel geld. Heeft iemand misschien nog een alternatieve oplossing? Ik heb bij boels op de site gekeken of ik een apparaat kon huren, maar kon niet echt iets vinden.

[Afbeelding]
Met een combihamer met diamantboor van 60 euro heb ik een gat van 20cm diep gemaakt in een betonnen, gewapende muur. Zo'n doosje moet prima kunnen en vast ook met een goedkopere boor, gezien hij veel minder lang mee hoeft te gaan.

milo-vs zijn idee klinkt ook wel goed. Lekker smeren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 01-08-2023 22:44 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:27
@LED-Maniak nou.. goed… het is een oplossing. Meer dan dat is het niet… 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
IceM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:21:

[Afbeelding]
Een haakse slijper gebruiken met een diamantschijf om een sleuf te maken, je kunt ook een sleuvenfrees huren natuurlijk, boormachine huren met gatenboor voor beton, nieuwe inbouwdoos erin en de oude doos als lasdoos gebruiken en afdoppen. Kost ook gewoon geld, dan ben je denk ik incl spullen ook wel richting dat bedrag kwijt maar is het wel klaar en niet alleen een gat.

Heb je geen kennis die gereedschap heeft die je lief aan kunt kijken? Anders zit er niks anders op dan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Weer even een paar uurtjes na werk en eten met de elektra bezig geweest. O.a. Een inbouwdoos verplaatst van de ene naar de andere kant van de muur, die zat letterlijk aan de andere kant naast de koelkast in de oude keuken waar je echt dunne handen voor nodig had om de lichtschakelaar te bedienen :+

Ook een aparte groep aangelegd voor de hybride warmtepomp en pomp voor de vvw boven. Het stopcontact wat daar al zat, zit letterlijk op de woonkamergroep :+ like, why.. maargoed, alleen een cv ketel op gas op die groep erbij, het kan, zou mijn keuze niet zijn maar dat gaan we rectificeren, de nieuwe groepen grotendeels naar de meterkast getrokken ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADWJ1rQYsPDMfl6FDCdZ2ybwrYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMGPOu1G9WKxWQ0KcfU1YMfF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBmVB-Ey80CcFD-SFQv_dx3axPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98hmQRkNMVBGTp6EwUYzw8RD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGBB544JXDKl7jC_VUTLvRVi7Zo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDQY4YF5YGRjkzPjIMrvmr1F.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brrgZD_j4_SdUNa6Ge68NTcuoTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UcCnDj5mtmMx9xNtESqq5Eq.jpg?f=fotoalbum_tile

Vergat nog te zeggen, van de week lekker 230v door m’n mik gehad. Ik had keurig m’n multimeter op een stopcontact gezet wat ik geinstalleerd had voor de nieuwe koelkast. Die groep, wat wél een aparte groep is, had ik uitgezet maar altijd ff checken.

Nee wat denk je, had schoonvader die groep aangezet maar die oude Holec kast is niet zo best meer waardoor de nuldraad niet goed schakelde en fase wel. Maarja als je dan gaat meten, keurig 0 volt. Vervolgens raakte ik de fase en de aardedraad aan, bzzzzt (8>

Na de schakelaar in de groepenkast een paar keer heen en weer te schakelen, werkte het wel weer maarja.. ik ben blij dat ik een nieuwe Eaton kast heb liggen die ik van de week ga ophangen :)

Ging om deze doos, die moest weer ff los want in m’n enthousiasme had ik die aangesloten maar het snelflex moest natuurlijk door de metalstud heen ipv er omheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wht6oFLOSRXFpJlOte2cBEAWHcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hscvJ7xNZiRnCwaG6hj6xnQQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door 1nsane op 01-08-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

webber87 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Kan je misschien niet beter altijd de maximale kabel qua vermogen willen trekken? Of is dat een serieus kostenplaatje. Ben wel benieuwd. Zit je altijd safe zou ik denken?
In mijn geval had ik ~25 m YMVK 5G2,5 en ~30 m YMVK 5G6, en een 19 mm buis naar zolder... daar heb ik dus de 5G2,5 doorheen getrokken aangezien ik de 5G6 amper door een puur recht stuk 19 mm in de garage heen kreeg :). 5G4 had ik niet liggen, en het is vooralsnog niet nodig geweest ook; op de meest zonnige dagen zit de omvormer op 247 V.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
milo-vs schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:19:
Het is even pielen… maar je zou de benodigde cirkel af kunnen tekenen en veel kleine gaatjes op diepte kunnen boren… Ja het gat word minder mooi, maar afsmeren en schilderen moet je toch. Die 50cm sleuf kun je met een slijptol.

Die 120 euro zijn natuurlijk 90% voorrijkosten / start tarief… het is anders heel niet rendabel om ergens 1 gat te komen boren..

Verdiend geen schoonheidsprijs, maar wel goed zelf te doen zonder extra kosten…
Ik denk dat dit de optie is om het zelf (goedkoop) te doen. Maar ik heb besloten om maar door de zure appel heen te bijten en straks 1 stopcontact van 120 euro te hebben, ik laat het doen. Heb nog genoeg ander werk en dan is het tenminste in 1x goed.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:18
1nsane schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:09:
Weer even een paar uurtjes na werk en eten met de elektra bezig geweest.
Waarom heb je stap 1, groepenkast vervangen, overgeslagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55
Raling schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Waarom heb je stap 1, groepenkast vervangen, overgeslagen?
;)
ik ben blij dat ik een nieuwe Eaton kast heb liggen die ik van de week ga ophangen :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Probeer dozen niet met PUR vast te zetten maar iets als roodband of andere mortel.
Vroeg of laat trek je die doos uit de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
1nsane schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:00:
[...]

Een haakse slijper gebruiken met een diamantschijf om een sleuf te maken, je kunt ook een sleuvenfrees huren natuurlijk, boormachine huren met gatenboor voor beton, nieuwe inbouwdoos erin en de oude doos als lasdoos gebruiken en afdoppen. Kost ook gewoon geld, dan ben je denk ik incl spullen ook wel richting dat bedrag kwijt maar is het wel klaar en niet alleen een gat.

Heb je geen kennis die gereedschap heeft die je lief aan kunt kijken? Anders zit er niks anders op dan huren.
LED-Maniak schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:20:
Probeer dozen niet met PUR vast te zetten maar iets als roodband of andere mortel.
Vroeg of laat trek je die doos uit de muur.
Dit.. Dozen met PUR vastzetten? ;( Ik zou ook minder scherpe bochten gaan maken voor je elektra, zeker met flex.. Hier ga je straks heel lastig draad doorheen krijgen..
Pagina: 1 ... 320 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/