Die 5-aderige kabel, had ik getrokken door de buis waar eerst een 3-aderige lag naar de badkamer omdat daar alleen een wasmachine stond. Met een droger erbij, heb je een extra groep nodig. Omdat ik niet wilde breken aan de badkamer, had ik bedacht om een 5-aderige kabel te trekken, 1 aarde en 2 losse groepen maar, dat mag dus eigenlijk niet, tijdelijk kan dat zolang beide groepen achter de zelfde aardlek zitten van wat ik begreep maar uiteindelijk is het gewoon minder veilig.einz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:08:
[...]
Ah, drie groepen als ik het goed lees? Een 5 aderige voor vloerverwarming lijkt me wat overkill. En ik lees niet of je trekschakelaars hebt voor de wasmachine/droger? Dit aangezien ze in een natte ruimte te werk gaan.
Daarom uiteindelijk toch maar zo beperkt mogelijk aan het breken gegaan en 2 losse 3-aderige leidingen getrokken met een eigen groep. Die 5-aderige lag er inmiddels al en kan ik derhalve gaan inzetten voor vvw als ik de badkamer ga verbouwen. Er bestaan wel 3-fase vvw’s maar als het enkelfase gaat zijn, hoef ik dan maar 3 aders te gebruiken van die kabel.
Jij hebt dus nodig:
- 3 afzonderlijke groepen naar de badkamer
- trekschakelaar want natte ruimte
Adjust non olet, plerumque...