3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
![]() | ![]() |
Zo goed al mogelijk proberen weghalen met schroevendraaiers, mesjes, beitels, en meer... maar dat ging allemaal niet zo goed, dus besloten van er gewoon een freesbitje aan op te offeren. De boel dus een centimertje uitgefreesd. Daarna wat hardhouten latjes op maat gezaagd om 2componenten vulpasta te besparen, de groeven zoveel mogelijk gevuld met pasta, de latjes er in geduwd, en dan netjes afsmeren + na drogen nog eens om vlak af te werken.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
En dan weer lekker afmessen, schuren, afwassen, en primer & verf ertegen. Zo goed als nieuw
:strip_exif()/f/image/x64r5UXvBXntj5JsJFOKfwn2.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar nu begin ik te twijfelen: had ik de scheuren niet moeten stabiliseren? De 2componenten pasta zal het ook niet houden als de balken verder splijten. Misschien had ik er een paar 'bow ties' in moeten zetten o.i.d.?
[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 29-07-2023 00:06 ]
Het voegwerk boven de balk is vrij jong en gescheurd, daar zit dus gewoon beweging in.
Het voegwerk net erboven is vorig jaar (deels) hersteld nadat ik de boel door een aannemer heb laten bekijken, die vond het niet nodig om ze al te vervangen. De scheur in het voegwerk zat er al. Het zal allemaal geen 30 jaar meer meegaan, maar goed, dit was op een paar uurtjes geregeld met lage kostentwain4me schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:58:
@Slonzo die hadden gewoon vervangen mogen worden.
Het voegwerk boven de balk is vrij jong en gescheurd, daar zit dus gewoon beweging in.
[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 29-07-2023 00:13 ]
Nu zie ik online dat er ook een soort hollewandplug voor kanaalplaten is. Die lijken me goed geschikt momenteel. Maar hoe heet zoiets, en waar haal ik die?
Om de cv leidingen heen die vanaf boven komen hebben de vorige bewoners een uitbouw gemaakt.
Nu lijkt de oude radiator ongeveer 9cm breed en kom ik eigenlijk alleen maar radiatoren van 10cm en breder tegen. De oude radiator viel er dus eigenlijk net mooi tussen naast die ombouw.
Nu heb ik al gekeken naar Radson, Brugman, Themrad en ga zo maar door.
Zie ik wat over het hoofd en heeft iemand hier een goede tip?
Het liefste heb ik een radiator in de buurt van 125 a 150 euro.
Ik kan nu wel naar een ander type gaan maar ik weet niet in hoeverre ik het dan haal met de capaciteit omdat ik de cv ketel ook waterzijdig afgeregeld heb op 60/45.
:strip_exif()/f/image/TMhufORXEo641ekLs0eLTq1e.jpg?f=fotoalbum_large)
om te herstellen:
- uit krabben/snijden
- ontvetten, laten drogen
- opnieuw kitten
Kan ik deze strook alleen apart doen, of moet ik alles uithalen van de hele drain en alles opnieuw kitten?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Iemand nog goede raad? Want dan kan ik daarna het hout gaan aanschaffen.Goofyduck384 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:58:
Ik heb even advies nodig bij een nieuw project: het maken van een slaap-vide.
In de kamer van mijn dochter (kamer is 4,24 x 2,67) wil ik een slaap-vide maken, bereikbaar via een trapje. Daar komt dan een bed voor haar en een plekje om te zitten, relaxen, hangen etc. De bedoeling is dat de vide 2,20 x 2,67 wordt.
Nu mijn vraag, hoeveel balken heb ik in de breedte nodig? Ik hang aan beide zijden 2 balken vast aan de muur, met voldoende slagpluggen. Aan die balken hang ik dan balkdragers, waar de dwarsbalken in komen te hangen. Daar bovenop osb-platen, die afgewerkt worden met laminaat.
De ene muur een een muur van gipsbeton, de andere muur is een tussenuur met de buren (dus beton lijkt me). In een andere kamer heb ik eenzelfde vide gemaakt, maar dan volledig over de hele ruimte, als opruimzolder. Bereikbaar met een vlizotrap. Die vide is bijna net zo groot en heb ik dwarsbalken om de 46 cm geplaatst.
De vuren-balken die ik daar gebruikt heb, zijn 45x145.
Graag wil ik even advies of ik dezelfde constructie nu ook kan gebruiken voor deze slaap-vide. Die 46cm gaat dan niet lukken, dan kom ik op 36,67cm (met 7 dwars balken), of 44cm (met 6 dwars balken).
Wat is slim? Overkill wil ik niet, maar wil ook niet dat m’n dochter met vide en al naar beneden komt. Heb er ook nog aan gedacht om de vide ook nog te ondersteunen met 4 verticale balken op de hoeken, maar volgens een timmerman zou dat niet hoeven..
Heb de elektra alvast verlegd naar boven de vide:
:strip_exif()/f/image/NVdDkMiddHCGfC5A8K4o9KvP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Goofyduck384 op 29-07-2023 13:14 ]
Ik heb niet veel ervaring met dergelijke constructies hoor en ik heb ook geen wiskundige berekeningen, maar elke 46cm lijkt mij meer dan voldoende. Ik heb een afdakje gemaakt in de tuin met een overspanning van ongeveer 220cm met een 44x69 balk met elke grofweg 40cm 44x69 en een 44x44 overdwars op de helft. Daar kan ik gewoon opGoofyduck384 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:13:
[...]
Iemand nog goede raad? Want dan kan ik daarna het hout gaan aanschaffen.
[Afbeelding]
Maar, garantie tot de voordeur
[ Voor 17% gewijzigd door JT op 29-07-2023 13:59 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Kanaalplaatanker ?koelkast schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:49:
Nu zie ik online dat er ook een soort hollewandplug voor kanaalplaten is. Die lijken me goed geschikt momenteel. Maar hoe heet zoiets, en waar haal ik die?
ora et labora
Hangt af of je de overspanning op de 220 of de 267 gaat doen. Een lengte van 220 kan nog met een 2x3 (44x69mm) om de 35 á 40 cm, bij een overspanning van 267 zou ik echt naar 2x4 (44x88mm) gaan, en dan is om de 45 á 50 cm wel sterk genoeg. Belangrijker is ook de naad van de plaat op het hart van een balk te krijgen, de andere balken dan uitmiddelen.Goofyduck384 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:13:
[...]
[Afbeelding]
Die elektriciteitsleiding wordt ik minder vrolijk van, die bocht krijg je nooit een trekveer doorheen, de draden zitten er zeker al in? Daar moet een veel grotere radius in om draden te kunnen trekken.
Met vriendelijke groet, William
De overspanning is 267. Dus als ik dezelfde balken als de andere vide gebruik (44x145) zit ik dus sterk zat. Dan kom ik op 6 balken in totaal, met hart tot hart 44 cm.Trilliwilli schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:18:
Hangt af of je de overspanning op de 220 of de 267 gaat doen. Een lengte van 220 kan nog met een 2x3 (44x69mm) om de 35 á 40 cm, bij een overspanning van 267 zou ik echt naar 2x4 (44x88mm) gaan, en dan is om de 45 á 50 cm wel sterk genoeg. Belangrijker is ook de naad van de plaat op het hart van een balk te krijgen, de andere balken dan uitmiddelen.
Ja, daar ben ik ook bang voor. Draden zitten er inderdaad al in ja. Dus daar komt niks meer bij nee.Die elektriciteitsleiding wordt ik minder vrolijk van, die bocht krijg je nooit een trekveer doorheen, de draden zitten er zeker al in? Daar moet een veel grotere radius in om draden te kunnen trekken.
Weet niet of de beschadigingen onoverkomelijk zijn. Je zou evt kunnen schilderen of zo’n overzetding op maar laten maken en met magneten eroverheen doen.thespeed schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:21:
Voor een babykamer wil ik een beschadigde type 22 radiator vervangen van 70cm breed ,50cm hoog en 9 cm dik. Dit voornamelijk vanwege beschadigingen en dergelijke.
Om de cv leidingen heen die vanaf boven komen hebben de vorige bewoners een uitbouw gemaakt.
Nu lijkt de oude radiator ongeveer 9cm breed en kom ik eigenlijk alleen maar radiatoren van 10cm en breder tegen. De oude radiator viel er dus eigenlijk net mooi tussen naast die ombouw.
Ik kan nu wel naar een ander type gaan maar ik weet niet in hoeverre ik het dan haal met de capaciteit omdat ik de cv ketel ook waterzijdig afgeregeld heb op 60/45.
Je hebt het over een ombouw van de leidingen, wat is er dan zo kritisch met de dikte van de radiator?thespeed schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:21:
Voor een babykamer wil ik een beschadigde type 22 radiator vervangen van 70cm breed ,50cm hoog en 9 cm dik. Dit voornamelijk vanwege beschadigingen en dergelijke.
Verder haal je ook dikte en breedte door elkaar.
Mogelijk kan die centimeter verschil ook komen door verschillende manieren van meten door jou en opgave leveranciers.
Teflon voor de show erbij gelegd?1nsane schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:25:
Vanavond verder met de puzzel maar nu voor de buitenkraan en leiding naar het tuinhuis
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zou niet nodig moeten zijn bij de onderdelen die op de foto staan.
Voor de muurplaat dus.
muurplaat + kraanBeekforel schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:42:
[...]
Teflon voor de show erbij gelegd?
@1nsane let wel op dat henco formeel niet onbeschermd (tegen UV) buiten mag.
Oh dus die buitenkraan linksboven op de foto moet ik zonder teflontape in de Henco muurplaat draaien?Beekforel schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:42:
[...]
Teflon voor de show erbij gelegd?
Adjust non olet, plerumque...
Die leiding gaat ook gewoon (ondiep) onder de grond en om de buitenkraan komt een kastje.twain4me schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:48:
[...]
muurplaat + kraan
@1nsane let wel op dat henco formeel niet onbeschermd (tegen UV) buiten mag.
O, excuus, ik dacht dat die van kunststof was maar zit blijkbaar messing binnendraad in. Ok dan wel.1nsane schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:48:
[...]
Oh dus die buitenkraan linksboven op de foto moet ik zonder teflontape in de Henco muurplaat draaien?
Ken jij trouwens loctite 55 al? dat werkt echt zoveel handiger dan teflontape grootste voordeel: Je kan het een beetje na-stellen zonder dat het gaat lekken.1nsane schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:48:
[...]
Oh dus die buitenkraan linksboven op de foto moet ik zonder teflontape in de Henco muurplaat draaien?
Heerlijk dat je dit onderwerp aansnijdttwain4me schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:54:
[...]
Ken jij trouwens loctite 55 al? dat werkt echt zoveel handiger dan teflontape grootste voordeel: Je kan het een beetje na-stellen zonder dat het gaat lekken.
Ik heb genoeg loctite 55 liggen om een heel huizenblok af te fitten.
Ik vind echter wel dat de toepassing ervan niet altijd prettig werkt.
Voor de eerder geposte aansluitingen van het henco op de vvw verdeler heb ik het wél gedaan, ik vind het met name op grotere diameters goed spul, voor kleinere diameters, vind ik het rommel maargoed, da’s mijn mening
waar loop je tegenaan?1nsane schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:57:
[...]
Heerlijk dat je dit onderwerp aansnijdt
Ik heb genoeg loctite 55 liggen om een heel huizenblok af te fitten.
Ik vind echter wel dat de toepassing ervan niet altijd prettig werkt.
Voor de eerder geposte aansluitingen van het henco op de vvw verdeler heb ik het wél gedaan, ik vind het met name op grotere diameters goed spul, voor kleinere diameters, vind ik het rommel maargoed, da’s mijn mening
Zoals ik zeg, het werkt echt niet altijd prettig met name met smallere/dunnere schroefdraad.
Het is soms echt wel gehannes om het netjes en egaal te doen in die gevallen en met ouderwets teflontape zit het ook gewoon dicht.
Zelfs de leraar loodgieter die me met tips bijstaat, ervaart het zelfde.
Ik vind het overhyped spul maar da’s again, mijn ervaring en mening
Praktisch gezegd, het lekkerste is als je 55 in de schroefdraad kwijt kunt maar het indraaien is met 55 vaak een onprettige ervaring, bij mij althans.
Ik deel de ervaring inderdaad wel met je. Teflon tape pak ik hoe dan ook nooit meer, loctite 55 werkt vaak wel prima. Mocht dat niet volstaan dan is Loctite 577 de perfecte uitkomst, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Enige grote nadeel is dat uitharden ervan vrij lang duurt. Loskrijgen kan ook een probleem zijn maar tot nu toe heb ik nog niks uit elkaar hoeven halen1nsane schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Zoals ik zeg, het werkt echt niet altijd prettig met name met smallere/dunnere schroefdraad.
Het is soms echt wel gehannes om het netjes en egaal te doen in die gevallen en met ouderwets teflontape zit het ook gewoon dicht.
Praktisch gezegd, het lekkerste is als je 55 in de schroefdraad kwijt kunt maar het indraaien is met 55 vaak een onprettige ervaring, bij mij althans.
Ok, vroeg het me gewoon af hoor, ik ervaar namelijk weinig problemen (met exact dezelfde muurplaten) en vooral met S koppelingen voor een douchekraan ervaar ik het als een zegen dat loctite 55 iets te verstellen is, anders hangt mijn kraan altijd net scheef1nsane schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Teflon is ook prima te verstellen is mijn ervaring.twain4me schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:44:
[...]
Ok, vroeg het me gewoon af hoor, ik ervaar namelijk weinig problemen (met exact dezelfde muurplaten) en vooral met S koppelingen voor een douchekraan ervaar ik het als een zegen dat loctite 55 iets te verstellen is, anders hangt mijn kraan altijd net scheef
volgens die van mij loopt dan het water uit het plafondBeekforel schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:48:
[...]
Teflon is ook prima te verstellen is mijn ervaring.
:strip_exif()/f/image/WfCqIWzoFrNIHKgDKWcc2OLL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xebgh0Bg4iqYSH4tfeNWdkBY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/64nmf98vSSXBNJKZxNfr1DES.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal uitkrabben en dit keer epoxykit laten aanbrengen, daar heb je veel langer plezier van.xoror schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:26:
Ik zag van de week dat mijn kitwerk deels begint los te laten bij de douche drain (rode deel op foto). Deze is 2 jaar geleden aangebracht door een professional.
[Afbeelding]
om te herstellen:
- uit krabben/snijden
- opnieuw kitten
Kan ik deze strook alleen apart doen, of moet ik alles uithalen van de hele drain en alles opnieuw kitten?
Ik heb een 3m x 3m zweefparasol en daar zitten de bouten door het granieten blok heen met moeren aan de onderkant.. Dat granieten blok staat op wieltjes dus er is ook ruimte aan de onderkant voor moeren.flashboarder schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:28:
Ik heb een vrij dure parasol gekocht en ben bezig deze in elkaar te zetten. Ik moet de base op de granieten parasolvoet monteren. Volgens de summiere montage-instructies moet ik de base op de voet vastzetten met 4 bouten, maar zonder moeren. Het lijkt erop dat het idee is dat elke schroef vastklemt tussen twee gaten in de voet. Heeft iemand dit al eerder gezien?
Had je al geprobeerd om een bout in een gat te draaien?flashboarder schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:28:
Volgens de summiere montage-instructies moet ik de base op de voet vastzetten met 4 bouten, maar zonder moeren. Het lijkt erop dat het idee is dat elke schroef vastklemt tussen twee gaten in de voet. Heeft iemand dit al eerder gezien? Klopt dit zo?[Afbeelding]
De bout schroef je er in met de bijgeleverde inbussleutel lijkt me?
En moet je af en toe checken of het nog goed vast zit.
Die twee gaten zullen voor verschillende bases zijn. Er past maar 1 gat bij jouw base rondom, nooit halverwege.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 29-07-2023 21:03 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Als de base op de voet zit, dan vallen de gaten van de base precies in het midden van twee gaten. En de bout kan ik sowieso niet in een gat schroeven omdat het gat te groot is... nog nooit eerder zoiets gezien…Teijgetje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:03:
[...]
Had je al geprobeerd om een bout in een gat te draaien?
De bout schroef je er in met de bijgeleverde inbussleutel lijkt me?
En moet je af en toe checken of het nog goed vast zit.
Die twee gaten zullen voor verschillende bases zijn. Er past maar 1 gat bij jouw base rondom, nooit halverwege.
Dat had ik ook verwacht, maar het geleverde systeem is dus anders.LinuxMan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:50:
[...]
Ik heb een 3m x 3m zweefparasol en daar zitten de bouten door het granieten blok heen met moeren aan de onderkant.. Dat granieten blok staat op wieltjes dus er is ook ruimte aan de onderkant voor moeren.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik het wat anders doen maar dat het een beetje spaghetti is, komt doordat ik eerst enthousiast een tijd geleden de buitenleiding die in de keuken kwam, aan had gesloten en die bleek gebarsten.
Heel het henco lostrekken had ik ook geen trek in dus heb ik het zo elegant mogelijk hersteld.
Voordeel is wel dat de afsluiter nu mooi laag zit en aangezien de keuken er nog voor komt, kan ik er dan nog bij aangezien de kastjes op 22cm poten staan. Is ook de enige fatsoenlijke manier om erbij te kunnen eigenlijk tenzij ik een hele detour zou maken met henco.
Daarnaast afwerkplinten geplaatst bij het raamkozijn aangezien ik de gevel met EPS geïsoleerd heb van binnenuit.
Toch is zo’n jaren 30 huis niet overal even recht dus veel maatwerk.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Loctite 55 is volgens mij gewoon teflon tape maar dan flossdraadstijl.Twijfels schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:44:
[...]
Ik deel de ervaring inderdaad wel met je. Teflon tape pak ik hoe dan ook nooit meer, loctite 55 werkt vaak wel prima. Mocht dat niet volstaan dan is Loctite 577 de perfecte uitkomst, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Enige grote nadeel is dat uitharden ervan vrij lang duurt. Loskrijgen kan ook een probleem zijn maar tot nu toe heb ik nog niks uit elkaar hoeven halen
Snap iktwain4me schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:44:
[...]
Ok, vroeg het me gewoon af hoor, ik ervaar namelijk weinig problemen (met exact dezelfde muurplaten) en vooral met S koppelingen voor een douchekraan ervaar ik het als een zegen dat loctite 55 iets te verstellen is, anders hangt mijn kraan altijd net scheef
[ Voor 110% gewijzigd door D.deJong op 30-07-2023 07:37 ]
Het is polyamide draad met pasta. Heeft niks met teflon tape te maken.1nsane schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:00:
[...]
Loctite 55 is volgens mij gewoon teflon tape maar dan flossdraadstijl.
Het is inderdaad geen wondermiddel, maar met goede toepassing veel beter dan teflon.
Draad opruwen (moet met teflon ook), en kruislings in de juiste richting aanbrengen. Juist niet ín de draad.
Teflon tape lekker weg gooien.
Als je hem niet direct weer onder druk zet zal het teflon zich zetten en blijft die dicht. 45graden terug draaien na aandraaien word het spul op getest voor gas toepassingen o.a.twain4me schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:50:
[...]
volgens die van mij loopt dan het water uit het plafond
Waar ik met name benieuwd naar ben is ervaringen met het zelf repareren van stucwerk dat zo nu en dan beschadigd raakt of een scheur vertoont. Is dat met vuller en bijwerken eenvoudig weer netjes te krijgen?
Zo ja, dan valt het voordeel van behang voor mij weg. Ik vraag me ook af of je beschadigd behang wel zo mooi strak hersteld krijgt.
stucwerk is veel makkelijker te herstellen.Tommy The Cat schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:18:
En dan nu mijn tweede schilderdilemma. De klassieke vraag: ga ik het strakke stucwerk eerst behangen of meteen sausen. En ook hier geven de schilders verschillende adviezen.
Waar ik met name benieuwd naar ben is ervaringen met het zelf repareren van stucwerk dat zo nu en dan beschadigd raakt of een scheur vertoont. Is dat met vuller en bijwerken eenvoudig weer netjes te krijgen?
Zo ja, dan valt het voordeel van behang voor mij weg. Ik vraag me ook af of je beschadigd behang wel zo mooi strak hersteld krijgt.
troost je, nieuwbouwhuizen zijn ook niet recht.1nsane schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:52:
Toch is zo’n jaren 30 huis niet overal even recht dus veel maatwerk.
Als je het over Loctite 55 hebt, dat heeft geen uithard/settle tijd, dat is gelijk belastbaar op volle druk (getest tot 69MPa/690bar).TerminalNL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Als je hem niet direct weer onder druk zet zal het teflon zich zetten en blijft die dicht. 45graden terug draaien na aandraaien word het spul op getest voor gas toepassingen o.a.
De polyamide draden en pasta sluiten gelijk af.
En over de pasta geeft Henkel geen informatie, of er PTFE/Teflon in zit is nog maar de vraag gezien het na uitharden de verbinding stabiliseert/vastzet.
Teflon blijft glijden.
Teflontape/PTFE geeft een grote kans op lekkage als je het ook maar een stukje terugdraait.
Mocht je post daar op slaan dan is het gevaarlijk advies.
@Slonzo
Vlas met vet kan ook vast gaan zitten.
Even licht verwarmen zodat de buitenkoppeling iets uitzet als het echt vast zit.
Dat werkt ook zo met schroefdraadborgmidddelen die juist bedoeld zijn om niet los te gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 30-07-2023 12:35 ]
Maar dan is het doorgaans al wel afgewerkt en hoef ik het zelf niet te doen maar, where is the fun in thattwain4me schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:43:
[...]
troost je, nieuwbouwhuizen zijn ook niet recht.
@TerminalNL Teflon tape kan ook onder druk nog wel zetten. Zweten van een koppeling met teflontape wil over nacht nog wel eens dicht gaan.
690bar hmm, dan kan ik op waterdruk misschien de aarde wel uit z’n baan om de zon drukkenTeijgetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:28:
[...]
Als je het over Loctite 55 hebt, dat heeft geen uithard/settle tijd, dat is gelijk belastbaar op volle druk (getest tot 69MPa/690bar).
En over de pasta geeft Henkel geen informatie, of er PTFE/Teflon in zit is nog maar de vraag gezien het na uitharden de verbinding stabiliseert/vastzet.
Teflon blijft glijden.
Teflontape/PTFE geeft een grote kans op lekkage als je het ook maar een stukje terugdraait.
@Slonzo
Vlas met vet kan ook vast gaan zitten.
Even licht verwarmen zodat de buitenkoppeling iets uitzet als het echt vast zit.
Dat werkt ook zo met schroefdraadborgmidddelen die juist bedoeld zijn om niet los te gaan.
Zonder gekheid, mits goed gebruikt, lekt teflon ook niet. Ik vind het makkelijker te verwerken en gebruik het trouwens ook voornamelijk op bereikbare plekken dus mocht het over 15 jaar toch gaan lekken, geen man overboord.
Mijn broer heeft dit issue laatst ook gehad, er was gewoon silicone kit gebruikt, maar die hecht dus niet op die aluminium goten. Daarvoor heb je dus weer speciale kit nodig.xoror schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:26:
Ik zag van de week dat mijn kitwerk deels begint los te laten bij de douche drain (rode deel op foto). Deze is 2 jaar geleden aangebracht door een professional.
[Afbeelding]
om te herstellen:
- uit krabben/snijden
- opnieuw kitten
Hij heet een aco drain, en had dus deze kit moeten gebruiken de eerste keer (https://www.sanitairwinke...eal-gootkit-290-ml.-grijs)
Hier hebben we toen alles er uit gehaald, (gesneden, en daarna goed schoonmaken met kit verwijderaar) paar dagen droger er in, zodat het al water wat er tussen zat verdamt was en toen heeft een aannemer dit netjes gefixt.
Eventueel kan @xoror ook nog een primer gebruiken.choman schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:44:
[...]
Mijn broer heeft dit issue laatst ook gehad, er was gewoon silicone kit gebruikt, maar die hecht dus niet op die aluminium goten. Daarvoor heb je dus weer speciale kit nodig.
Hij heet een aco drain, en had dus deze kit moeten gebruiken de eerste keer (https://www.sanitairwinke...eal-gootkit-290-ml.-grijs)
Hier hebben we toen alles er uit gehaald, (gesneden, en daarna goed schoonmaken met kit verwijderaar) paar dagen droger er in, zodat het al water wat er tussen zat verdamt was en toen heeft een aannemer dit netjes gefixt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Loctite 55 is goedkoper en zekerder dan PTFE tape.1nsane schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:58:
Zonder gekheid, mits goed gebruikt, lekt teflon ook niet. Ik vind het makkelijker te verwerken en gebruik het trouwens ook voornamelijk op bereikbare plekken dus mocht het over 15 jaar toch gaan lekken, geen man overboord.
Loctite 55 is 8-10x zo duur als een rolletje PTFE maar je doet er 12 tot 22x meer afdichtingen mee als met 8-10 rolletjes PTFE tape.
Dat je dus PTFE blijft gebruiken heeft niets te maken met old-school, meer met niet meegaan met verbeteringen die alle soorten schroefverbindingen makkelijker en zekerder maken, helemaal voor de DHZ-er.
Want zeg nu zelf, wat is makkelijker dan 8 willekeurige windingen bij 1/2" en ook nog de mogelijkheid het een stukje terug te draaien.....en altijd dicht en de verbinding vastgezet na "uitharden" van de pasta?
PTFE zeker niet.
Het is een beetje als een hand-aangedreven-boor blijven gebruiken, daar krijg je ook prima gaten mee na verloop van tijd.
Of zweren bij een telraam ipv een computer.
Mits goed gebruikt natuurlijk.....
@Caelorum
PTFE tape en terugdraaien gaat prima?

Na een nachtje gaat het wel dichtzitten????
Zijn dat ICT oplossingen??
Elke loodgieter zal je wat anders vertellen..........
(en bij warmwater/cv-leidingen gaat PTFE sowieso lekken/zweten op den duur)
Loctite 55 kan wel 45 graden teruggedraaid, (en is wel uitzettingsbestendig).
En dat je gasverbindingen altijd checkt, ipv eigenlijk sowieso wil checken, hoeft lijkt me niet gezegd.
[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 30-07-2023 16:51 ]
Mijn post slaat wel op telfon/ptfe tape, en zeker geen gevaarlijk advies. Het is er op getest voor gas toepassingen dat het dan ook nog dicht zit. 45graden terug draaien zoals te vinden in de keuringseis 31-3 4.3Teijgetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:28:
[...]
Als je het over Loctite 55 hebt, dat heeft geen uithard/settle tijd, dat is gelijk belastbaar op volle druk (getest tot 69MPa/690bar).
Teflon blijft glijden.
Is het ideaal? Nee zeker niet, maar het zit wel dicht alsnog.
Zijn er betere oplossingen? Afhankelijk van je toepassing wel, maar ptfe blijft een goed en goedkoop alternatief.
postbus 51: Ben je de discussie aan het winnen of elkaar aan het verliezenTerminalNL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:08:
[...]
Mijn post slaat wel op telfon/ptfe tape, en zeker geen gevaarlijk advies. Het is er op getest voor gas toepassingen dat het dan ook nog dicht zit. 45graden terug draaien zoals te vinden in de keuringseis 31-3 4.3
Is het ideaal? Nee zeker niet, maar het zit wel dicht alsnog.
Zijn er betere oplossingen? Afhankelijk van je toepassing wel, maar ptfe blijft een goed en goedkoop alternatief.
Het gaat me niet om de prijs ervan. Ik heb denk ik al genoeg uitgelegd waarom ik teflon prettiger vind werken én dat ik onder andere omstandigheden wel degelijk 55 gebruik met name waar ik op den duur niet meer bij kan.Teijgetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:24:
[...]
Loctite 55 is goedkoper en zekerder dan PTFE tape.
Loctite 55 is 8-10x zo duur als een rolletje PTFE maar je doet er 12 tot 22x meer afdichtingen mee als met 8-10 rolletjes PTFE tape.
Dat je dus PTFE blijft gebruiken heeft niets te maken met old-school, meer met niet meegaan met verbeteringen die alle soorten schroefverbindingen makkelijker en zekerder maken, helemaal voor de DHZ-er.![]()
Want zeg nu zelf, wat is makkelijker dan 8 willekeurige windingen bij 1/2" en ook nog de mogelijkheid het een stukje terug te draaien.....en altijd dicht en de verbinding vastgezet na "uitharden" van de pasta?
PTFE zeker niet.
Het is een beetje als een hand-aangedreven-boor blijven gebruiken, daar krijg je ook prima gaten mee na verloop van tijd.
Of zweren bij een telraam ipv een computer.
Mits goed gebruikt natuurlijk.....
@Caelorum
PTFE tape en terugdraaien gaat prima?![]()
![]()
Zijn dat ICT oplossingen??![]()
Elke loodgieter zal je wat anders vertellen..........
(en bij warmwater/cv-leidingen gaat PTFE sowieso lekken/zweten op den duur)
Loctite 55 kan wel 45 graden teruggedraaid, (en is wel uitzettingsbestendig).
En dat je gasverbindingen altijd checkt, ipv eigenlijk sowieso wil checken, hoeft lijkt me niet gezegd.
Straks de laatste houten plaat tegen de muur en dan kan ik daadwerkelijk beginnen met de keuken plaatsen.
Ook tussendoor ff snel een 2ehands stofzuiger voor een paar tientjes opgepikt want die waar ik nu nog woon, gaf de geest, ook een Bosch, ben vrij zeker dat de koolborstels het probleem zijn maar met m’n allergie geen tijd om te wachten tot de nieuwe binnen zijn en moet ook nog ff tijd maken ze te vervangen.
![]() | ![]() | ![]() |
Edit:
Voor en na
![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door 1nsane op 30-07-2023 20:45 ]
Zitten je leidingen ook nog aan de muur gebeugeld? Of alleen me tyraps aan elkaar?1nsane schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:18:
Vandaag het puzzelwerkje afgemaakt voor de buitenkraan.
Straks de laatste houten plaat tegen de muur en dan kan ik daadwerkelijk beginnen met de keuken plaatsen.
Ook tussendoor ff snel een 2ehands stofzuiger voor een paar tientjes opgepikt want die waar ik nu nog woon, gaf de geest, ook een Bosch, ben vrij zeker dat de koolborstels het probleem zijn maar met m’n allergie geen tijd om te wachten tot de nieuwe binnen zijn en moet ook nog ff tijd maken ze te vervangen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Edit:
Voor en na
[Afbeelding] [Afbeelding]
Want als ze niet gebeugeld zitten gaat dat toch enorm klapperen?
Klapperen zal wel meevallen als alles aan elkaar zit.choman schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:49:
[...]
Zitten je leidingen ook nog aan de muur gebeugeld? Of alleen me tyraps aan elkaar?
Want als ze niet gebeugeld zitten gaat dat toch enorm klapperen?
De waterleiding zou ik wel isoleren (legionella gevaar) en de gasleiding is niet volgens de norm.
@1nsane De gasleiding moet uit 1 stuk zijn voorzien van mantelbuis, dit om bij lekkage gasophoping te voorkomen.
Please state the nature of the technical emergency
Hoe gaat een geisoleerde waterleiding helpen tegen legionella?edsandje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:31:
[...]
Klapperen zal wel meevallen als alles aan elkaar zit.
De waterleiding zou ik wel isoleren (legionella gevaar) en de gasleiding is niet volgens de norm.
@1nsane De gasleiding moet uit 1 stuk zijn voorzien van mantelbuis, dit om bij lekkage gasophoping te voorkomen.
Dan kan de waterleiding niet (of in ieder geval minder) opgewarmd worden.Wolly schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:43:
[...]
Hoe gaat een geisoleerde waterleiding helpen tegen legionella?
Er lopen cv leidingen naast, weliswaar geïsoleerd maar ook dat straalt warmte uit, eronder zit een verdeler van de vloerverwarming.
Kortom het kan wel een lekker kweek temperatuurtje in die koker worden.
1nsane is hier al wel vaker op geattendeerd maar trekt een eigen plan.
Ligt er maar net aan wat de hardheid van je water is. Op een gegeven moment slipt het wel dicht met kalk.Teijgetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:24:
![]()
Geen ervaring heur

[ Voor 56% gewijzigd door LED-Maniak op 30-07-2023 22:04 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Omg ik heb dezelfde ladder in dezelfde staat. Dat is een mindf#ck!!Goofyduck384 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:13:
[...]
[Afbeelding]
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
We hebben gisteren een airco laten installeren. Leidingwerk gaat door het dak, afvoer zit in de garage op de wasmachine afvoer.
Nu stond vandaag de wasmachine aan en bij het wegpompen van het water, horen we dit nu door de binnenunit in de woonkamer wanneer dit gebeurt.
Beetje gorgelend geluid. Hoe kan ik dit oplossen? Zwanenhals of iets anders?
Het is wat @edsandje zegt.
Voorschriften zijn er niet voor niets.
En hoe ga je in de winter de cv-leidingen snel afkoelen? Bij kou draaien die continu.
15 cm uit elkaar moet je wel plaats hebben, en dan de waterleiding er ook nog 15 cm af.
Linksom of rechtsom wordt het al snel een broeikast in die koker.
,
Maar goed, @1nsane trekt zijn eigen plan zeg je en gokken met andermans gezondheid is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk.
En het scheelt als je weet dat je onder de douche gewoon niet moet inademen......of waar het aan ligt mocht je toch symptomen krijgen.
@TerminalNL
In Kiwa 31-3, 4.3 vind ik niets over dat PTFE tape 45 teruggedraaid mag worden zonder dat het gaat lekken.
Het zegt:
4.3 Leak tightness after adjustment
All classes of non-hardening jointing compounds shall be tested for “limited turn back”
properties according to chapter article 7.2.1.3 of NEN-EN 751-3.
Leak tightness shall be determined according to chapter 4.2 of this approval
requirement.
Dit komt weliswaar uit de ontwerpversie uit 2019, wellicht heb jij een definitief pdf-exemplaar voor me waarin expliciiet staat dat je PTFE tape 45 graden terug mag draaien zonder kans op lekkage.
Misschien doe ik het wel al mijn hele leven verkeerd. Hebben mijn bazen het mij verkeerd geleerd en heb ik het altijd verkeerd doorgegeven, en is alle info op internet er over fout.
Bij loctite 55 vind ik die 45 graden terug wel vernoemt en dat was een van de grootste voordelen toen het net uitkwam. (Soundness Test after 45° joint adjustment, section 7.2.1.3 No leaks)
Maar eigenlijk voldoet het volgens jou dus aan dezelfde Kiwa-eis als Loctite 55, genoemd in 31-3, 4.3?
[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 30-07-2023 23:38 ]
Ik heb hier precies hetzelfde gehad met de verbouwing. Alles zat in één koker. Leek mij niet verstandig.Teijgetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:21:
@LED-Maniak
En hoe ga je in de winter de cv-leidingen snel afkoelen? Bij kou draaien die continu.
15 cm uit elkaar moet je wel plaats hebben, en dan de waterleiding er ook nog 15 cm af.
,
Maar goed, @1nsane trekt zijn eigen plan zeg je en gokken met andermans gezondheid is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk.
En het scheelt als je weet dat je onder de douche gewoon niet moet inademen......of waar het aan ligt mocht je toch symptomen krijgen.
Heeft mij dagen gekost om de leidingen allemaal op 15 tot 30cm uit elkaar te kunnen leggen(zoals voorschrift, wat ik al eerder hier heb gedeeld), want er moest eea. overhoop om dat door twee verdiepingen te krijgen. Maar dan weet je wel dat het in ieder geval goed ligt. Wat niet kan, dat kan gewoon niet en zal je alternatieven moeten zoeken. Leidingwaterleiding isoleren lijkt mij dan nog steeds geen goed idee en kan mij niet voorstellen dat dit voorschrift is voor binnen.
Leidingwater ligt hier 15cm uit elkaar(warm-koud) en daarna 30cm afstand tot de eerste CV-leidingen. De eerste liggen naakt in de muur, de tweede geisoleerd.
Hoe het nu bij 1nsane is ben ik bang dat die warmte inderdaad in de winter door die isolatie slaat, dat voel ik hier ook wel met(45 graden celsius) water door geisoleerde pex buis. Wil je dus absoluut niet gebundeld met je leidingwater. Want inderdaad. broeikast op deze manier.
[edit]
Zo te zien is er links aan de muur en de muur waar je tegenaan kijkt wel ruimte om het allergrootste deel voldoende ruimte tussen de leidingen te laten.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 30-07-2023 23:46 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ja en het is niet te doen om een mantelbuis van voor tot achter te leggen. Ik ken het principe en de norm maar ik nodig je uit om alles hier van gesloten mantelbuis te voorzien van voor tot achteren..edsandje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:31:
[...]
Klapperen zal wel meevallen als alles aan elkaar zit.
De waterleiding die je ziet is de warmwater leiding. Als je de regels kent, weet je dat je die formeel niet mag isoleren juist vanwege legionella….
En klapperen gaat het inderdaad niet, zit vrij strak achter de wand.
Zijn wel meer tweakers die dat gedaan hebben.
Wellicht, maar dat kost ook tijd die ik vooral in dit hok steek.LED-Maniak schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:51:
Wordt het onderhand niet tijd voor een eigen topic @1nsane ?![]()
Zijn wel meer tweakers die dat gedaan hebben.
Overigens probeer ik zo veel mogelijk alle normen te volgen, heb bijvoorbeeld uiteindelijk toch 2 losse groepen gelegd naar de badkamer voor wasmachine en droger, was een crapklus maar dan vervalt de 5 aderige kabel dus en die ligt nu netjes afgedopt onder de badkamer voor als daar elektrische vvw komt
Van die leidingen, tja, vanachter monitor en toetsenbord is het makkelijk roepen:
Je moet mantelbuis om de gasleiding doen! Je mag die (warmwater) leiding niet zo dicht bij de geïsoleerde CV leiding leggen! (Koud ligt volledig vrij want komt van onderaf). En zo zijn er nog wel meer dingen. Waar de wasbak komt in de keuken, zitten keurige muurplaten voor warm en koud maar warm zit rechts ipv links, kwam zo uit omdat de warmwaterleiding boven de koudwaterleiding zit. Ik heb serieus mensen gehoord die zeiden DaT mAg NiEt!!1! Euh, waarom niet? Ja hoort links!! Ja waarom dan? Omdat het zo hoort!!1! Okee..
In het geval van een badkamer met een thermostaatkraan, dan is het een ander verhaal en zelfs dan, verkoopt bijv. Grohe andere inzetjes voor hun kranen om dat te fixxen zodat niet alle tegels van de muur hoeven maar dit zit gewoon in een gootsteenkast.
Het is soms gewoon keuzes maken.
Misschien maak ik nog wel een eigen topic als ik wat meer tijd heb
[ Voor 8% gewijzigd door 1nsane op 31-07-2023 00:51 ]
Een belangrijk punt wat je wel vergeet is dat, vanwege de vvw en hybridepomp, de CV onder hele lage temp ingestuurd gaat worden en dus niet met 80c.Teijgetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:21:
@LED-Maniak
,
@TerminalNL
In Kiwa 31-3, 4.3 vind ik niets over dat PTFE tape 45 teruggedraaid mag worden zonder dat het gaat lekken.
Het zegt:
All classes of non-hardening jointing compounds shall be tested for “limited turn back”
requirement.
Dit komt weliswaar uit de ontwerpversie uit 2019, wellicht heb jij een definitief pdf-exemplaar voor me waarin expliciiet staat dat je PTFE tape 45 graden terug mag draaien zonder kans op lekkage.
Misschien doe ik het wel al mijn hele leven verkeerd. Hebben mijn bazen het mij verkeerd geleerd en heb ik het altijd verkeerd doorgegeven, en is alle info op internet er over fout.
Bij loctite 55 vind ik die 45 graden terug wel vernoemt en dat was een van de grootste voordelen toen het net uitkwam. (Soundness Test after 45° joint adjustment, section 7.2.1.3 No leaks)
Maar eigenlijk voldoet het volgens jou dus aan dezelfde Kiwa-eis als Loctite 55, genoemd in 31-3, 4.3?
Check ff of jouw ladder nog in de garage staat. Misschien is ‘ie gejat, en wel door …GudZ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:07:
[...]
Omg ik heb dezelfde ladder in dezelfde staat. Dat is een mindf#ck!!
🗿
En terug naar de orde van de dag!
En terecht ook. Als professional wil je geen enkel risico lopen. Maar dat iets niet getest is wil niet zeggen dat het niet kan.Teijgetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:24:
[...]
@Caelorum
![]()
Zijn dat ICT oplossingen??![]()
Elke loodgieter zal je wat anders vertellen..........[...]
Beperkt terugdraaien kan met Ptfe prima en ja een zwetende verbinding *kan* dicht gaan zitten over nacht. Zeg maar decennia ervaring van niet alleen mij.
Echter.. Als loodgieter wil je niet de volgende dag terug moeten komen mocht het toch niet dicht zitten, dus doe je het niet.
En je wil al helemaal niet na een week of maand terugkomen, want hoewel het mij nog niet is overkomen is (en ik weet eigenlijk van nog geen geval) er zeker wel een kans dat het gebeurd.
Maar zo zijn er wel meer dingen die je als professional niet wilt doen die je in je eigen huis prima zou kunnen doen, omdat je weet dat je er een tijd lang op moet letten. Dat ga je een klant niet aandoen (en daar betalen ze doorgaans ook niet voor).
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 31-07-2023 00:44 ]
Ik draai ptfe ook niet terug, mocht dat nodig zijn, doe ik het opnieuw. Waarschijnlijk gaat het in 99% van de gevallen goed, je wilt niet die 1% zijn zegmaar. Precies wat je zegt, een onwetende klant, verwacht gewoon dat het goed is. Ik ook als ik het zelf doe maar zo niet, heb ik het in 10m opgelost.Caelorum schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:42:
[...]
En terecht ook. Als professional wil je geen enkel risico lopen. Maar dat iets niet getest is wil niet zeggen dat het niet kan.
Beperkt terugdraaien kan met Ptfe prima en ja een zwetende verbinding *kan* dicht gaan zitten over nacht. Zeg maar decennia ervaring van niet alleen mij.
Echter.. Als loodgieter wil je niet de volgende dag terug moeten komen mocht het toch niet dicht zitten, dus doe je het niet.
En je wil al helemaal niet na een week of maand terugkomen, want hoewel het mij nog niet is overkomen is (en ik weet eigenlijk van nog geen geval) er zeker wel een kans dat het gebeurd.
Maar zo zijn er wel meer dingen die je als professional niet wilt doen die je in je eigen huis prima zou kunnen doen, omdat je weet dat je er een tijd lang op moet letten. Dat ga je een klant niet aandoen (en daar betalen ze doorgaans ook niet voor).
Da’s wel een optie. Maar zoals eerder en pragmatisch gezegd, de oude stalen leidingen waren lek als een mand met gaten. Dit is al 100x beter maar wat mensen zich niet beseffen, het loopt door heule oude (weliswaar jaren 30 dikke) draagbalken en moet ik dan echt de keuze maken om structural rigidity op te offeren voor een mantelbuis? Dat is wat ik bedoel met keuzes.Caelorum schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:35:
@1nsane wat betreft de gasleiding enz. In mijn huis is dat in de jaren 70 opgelost door om de 50cm een gat van 2cm te boren in de wand van de gesloten ruimte. Het idee erachter dat er niet genoeg gas kan ophopen om serieuze problemen te veroorzaken en je het eerder ruikt. Wellicht dat je dat nog kan doorvoeren?
Ik zou natuurlijk heel het huis kunnen slopen van binnen, tot alleen de muren nog staan. Ga ik niet doen. Echter de som van veel dringende adviezen zou dat wel noodzakelijk maken.
Ik heb op zolder een aantal lampen opgehangen met een wisselschakelaar. Ik kan dus vanaf de eerste verdieping het licht op zolder aan/uit zetten, en op zolder zelf ook. Redelijk standaard schakeling. Nu kwam er in de originele setting 1 schakeldraad uit de schakelaar, maar omdat ik 2 lampen wilde bedienen heb ik een tweede schakeldraad uit de schakelaar laten komen. Vervolgens beide lampen aangesloten en voila, het werkt.
Oke maar wat is dan de vraag. In eerste instantie had ik beide aangesloten lampen op de originele blauwe draad aangesloten. Echter, deze zit op een onhandige plek dus ik heb een nieuwe blauwe draad getrokken vanuit een centraaldoos, naar beide lampen (lamp 1 op blauwe draad 1, lamp 2 op blauwe draad 2).
Hier gaat iets mis, want de aardlekschakelaar schiet eruit zodra ik de installatie weer op spanning zet. Alle "gewone" stoppen blijven wel netjes zitten....
Hoe kan dit? Dit zijn gewoon reguliere lampen, het maakt toch niet uit dat de blauwe draden ergens anders heen gaan om de stroomkring te sluiten? Als ik de draden weer op de originele blauwe draad aansluit is er niets aan de hand en werkt alles gewoon...
Ik zou beginnen met onderzoeken of je afvoer wel goed loopt. Kan een beginnende verstopping zijn.loewie1984 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:18:
Vraag:
We hebben gisteren een airco laten installeren. Leidingwerk gaat door het dak, afvoer zit in de garage op de wasmachine afvoer.
Nu stond vandaag de wasmachine aan en bij het wegpompen van het water, horen we dit nu door de binnenunit in de woonkamer wanneer dit gebeurt.
Beetje gorgelend geluid. Hoe kan ik dit oplossen? Zwanenhals of iets anders?
Hoe zit de condensafvoer op die andere afvoer aangesloten?
Met vriendelijke groet, William
Heb je een 3 fasen groepenkast?Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 06:34:
Waarschijnlijk kan ik voor deze vraag beter een topic openen, maar ik wilde het toch eerst even hier proberen.
Ik heb op zolder een aantal lampen opgehangen met een wisselschakelaar. Ik kan dus vanaf de eerste verdieping het licht op zolder aan/uit zetten, en op zolder zelf ook. Redelijk standaard schakeling. Nu kwam er in de originele setting 1 schakeldraad uit de schakelaar, maar omdat ik 2 lampen wilde bedienen heb ik een tweede schakeldraad uit de schakelaar laten komen. Vervolgens beide lampen aangesloten en voila, het werkt.
Oke maar wat is dan de vraag. In eerste instantie had ik beide aangesloten lampen op de originele blauwe draad aangesloten. Echter, deze zit op een onhandige plek dus ik heb een nieuwe blauwe draad getrokken vanuit een centraaldoos, naar beide lampen (lamp 1 op blauwe draad 1, lamp 2 op blauwe draad 2).
Hier gaat iets mis, want de aardlekschakelaar schiet eruit zodra ik de installatie weer op spanning zet. Alle "gewone" stoppen blijven wel netjes zitten....
Hoe kan dit? Dit zijn gewoon reguliere lampen, het maakt toch niet uit dat de blauwe draden ergens anders heen gaan om de stroomkring te sluiten? Als ik de draden weer op de originele blauwe draad aansluit is er niets aan de hand en werkt alles gewoon...
Kun je me uitleggen waarom dat belangrijk is? Heeft dit te maken met de functie van de aardlekschakelaar? Zover ik begrijp schiet de aardlekschakelaar eruit wanneer er meer stroom de installatie in gaat dan eruit komt, is dat correct? Wanneer ik de stroom die erin gaat op 1 groep gebruik, moet deze dus op dezelfde groep terug komen?Trilliwilli schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:20:
@Heaget uit je verhaal is niet helemaal duidelijk of de blauwe draden wel allemaal van dezelfde groep komen. Ik hoop van wel, maar als je verschillende groepen heb gebruikt kan je een aardlek triggeren. Tevens zou ik alle verbindingen controleren, als je in een centraaldoos heb zitten rommelen kan het zijn date er een draad niet lekker in een lasdoos zit.
Want inderdaad, ik denk dat de blauwe draad uit de nieuwe opstelling in een andere groep uitkomt.
Alle andere stopcontacten etc werken wel naar behoren dus ik vermoed dat alles in de centraaldozen goed zit. Kan natuurlijk nooit kwaad om dit nog even na te lopen.
Het hele idee van een groep is dat er een maximale hoeveelheid stroom door de kabels gaat. Ik denk dat als je de blauwe vervolgens in een andere groep gebruikt, je blauwe draad meer ampere te voorduren kan krijgen dan mag.Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:28:
[...]
Kun je me uitleggen waarom dat belangrijk is? Heeft dit te maken met de functie van de aardlekschakelaar? Zover ik begrijp schiet de aardlekschakelaar eruit wanneer er meer stroom de installatie in gaat dan eruit komt, is dat correct? Wanneer ik de stroom die erin gaat op 1 groep gebruik, moet deze dus op dezelfde groep terug komen?
Want inderdaad, ik denk dat de blauwe draad uit de nieuwe opstelling in een andere groep uitkomt.
Alle andere stopcontacten etc werken wel naar behoren dus ik vermoed dat alles in de centraaldozen goed zit. Kan natuurlijk nooit kwaad om dit nog even na te lopen.
Daarnaast wil je groepen nooit combineren.
Als laatste: als het toevallig groepen op verschillende fasen zijn is het helemaal no-go. Check dit door je meterkast de hoofdschakelaar te bekijken. Het onderste kastje met zekeringen. Is dit er eentje of zijn het er drie naast elkaar?
Hé, dit is nieuw voor mij.Roekeloos schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:36:
[...]
Helemaal uitkrabben en dit keer epoxykit laten aanbrengen, daar heb je veel langer plezier van.
Ik zit zelf ook met een lekkage in de badkamer. De waterleidingen zijn opbouw, en lopen door de massieve jaren 60 badkamervloer heen. Ik heb deze afgekit, maar tijdens de huidige verbouwing ben ik er achter gekomen dat het behoorlijk lekt (raggels van wc eronder zijn totaal weggerot)
Kan ik deze kit hier ook voor gebruiken? Het gaat om een warm en koud-waterleiding.
Okay het is de warm waterleiding dan inderdaad niet isoleren.1nsane schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:44:
[...]
Ja en het is niet te doen om een mantelbuis van voor tot achter te leggen. Ik ken het principe en de norm maar ik nodig je uit om alles hier van gesloten mantelbuis te voorzien van voor tot achteren..
De waterleiding die je ziet is de warmwater leiding. Als je de regels kent, weet je dat je die formeel niet mag isoleren juist vanwege legionella….
En klapperen gaat het inderdaad niet, zit vrij strak achter de wand.
Niet te doen die gasleiding? Wil je volgens de regels werken of niet?
Ik wijs je op een potentieel gevaar en vanachter mijn toetsenbord is dat lekker makkelijk echter doe ik dit voor mijn broodwinning en weet ik wat voor uitdagingen er soms te overwinnen zijn.
Dat wil niet zeggen dat ik (ik spreek voor mijzelf) de regels mag buigen als dat mij beter uitkomt of te moeilijk is.
In een eerder bericht heb je het over een leraar loodgieter die je bijstaat.
Ik ben benieuwd wat hij hier van vindt.
Excuus, in de 31-3 staat het niet expliciet genoemd maar verwijst weer door naar de NEN-EN 751-3 7.2.1.3.Teijgetje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:21:
@LED-Maniak
,
@TerminalNL
Het zegt:
requirement.
En je hebt gelijk dat het niet benoemd word door de fabrikant, maar de testen die gedaan er op worden qua afdichting zijn zo goed als gelijk tussen een loctite 55 en ptfe tape.7.2.1.3 Soundness test after adjustment (additional test for Class FRp and GRp only)
The threaded joints between the sockets closed with plugs and pipe on every test assembly
are turned back for (45 ± 2)° immediately after the soundness test according to 7.2.1.2. After
storage for (72 ° ) h at (20 ± 5) °C repeat the soundness test
in accordance with 7.2.1.2.
NOTE: It is adviseble to perform this test on every PTFE tape, because otherwise the
application of such tapes would be limited to countries where adjustment is not permissible.
Beiden producten hebben zo hun voordelen, maar mijn ervaring is eigenlijk dat goed aangebracht ptfe beter afdicht dan een loctite55 of soortgelijk. Zeker op hogere drukken met lucht.
Dat klinkt inderdaad logisch, mooi dat ik weer wat heb geleerd. Jammer dat in ons huis de verdeling van elektra en groepen echt een grote bende is. Wonen in een nieuwbouw huis maar groepen lopen ogenschijnlijk willekeurig door elkaar heen. De tuin en zolder zitten samen (maar dan alleen de achterzijde van de zolder), eerste verdieping en keuken, maar niet alles in de keuken, woonkamer zit voor de helft alleen, nouja je begrijpt het wel. Wil altijd nog eens een elektricien hiervoor laten komen, maar ben bang dat dat nogal een dure grap word...t14wo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:32:
[...]
Het hele idee van een groep is dat er een maximale hoeveelheid stroom door de kabels gaat. Ik denk dat als je de blauwe vervolgens in een andere groep gebruikt, je blauwe draad meer ampere te voorduren kan krijgen dan mag.
Daarnaast wil je groepen nooit combineren.
Als laatste: als het toevallig groepen op verschillende fasen zijn is het helemaal no-go. Check dit door je meterkast de hoofdschakelaar te bekijken. Het onderste kastje met zekeringen. Is dit er eentje of zijn het er drie naast elkaar?
Gelukkig zijn alle muren op zolder nog open, dus ik kan die blauwe draad vanaf het originele punt gewoon verder trekken en gebruiken, dus dat scheelt.
En ik heb even gekeken, ja een 3-fasen groepenkast is het. Wel fijn om te weten dat de aardlekschakelaar zijn werk goed doet in ieder geval.
Op zich gebeurt het vaker dat dit zo gebeurt, dat is ook om de verdeling van de groepen over de 3 fasen gelijk te houden. En dat doe je dan weer door de verschillende grootverbruikers te verdelen over de fasen.Wij hebben ook de magnetron en de verlichting in de gang op 1 groep. En dan weer de oven en de slaapkamer op 1 groep. Het is niet heel handig.Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:16:
[...]
Dat klinkt inderdaad logisch, mooi dat ik weer wat heb geleerd. Jammer dat in ons huis de verdeling van elektra en groepen echt een grote bende is. Wonen in een nieuwbouw huis maar groepen lopen ogenschijnlijk willekeurig door elkaar heen. De tuin en zolder zitten samen (maar dan alleen de achterzijde van de zolder), eerste verdieping en keuken, maar niet alles in de keuken, woonkamer zit voor de helft alleen, nouja je begrijpt het wel. Wil altijd nog eens een elektricien hiervoor laten komen, maar ben bang dat dat nogal een dure grap word...
Gelukkig zijn alle muren op zolder nog open, dus ik kan die blauwe draad vanaf het originele punt gewoon verder trekken en gebruiken, dus dat scheelt.
En ik heb even gekeken, ja een 3-fasen groepenkast is het. Wel fijn om te weten dat de aardlekschakelaar zijn werk goed doet in ieder geval.
Maar een goed overizcht van de groepenkast incl. overzicht welk stroompunt op welke groep zit is erg handig.
De 2 groepen zullen op verschillende aardlekschakelaars zijn aangesloten, dus de stroom gaat via 1 aardlekschakelaar de installatie in en komt via de andere aardlekschakelaar de installatie uit, dan trippen vaak zelfs beide aardlekschakelaars.Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:28:
[...]
Kun je me uitleggen waarom dat belangrijk is? Heeft dit te maken met de functie van de aardlekschakelaar? Zover ik begrijp schiet de aardlekschakelaar eruit wanneer er meer stroom de installatie in gaat dan eruit komt, is dat correct? Wanneer ik de stroom die erin gaat op 1 groep gebruik, moet deze dus op dezelfde groep terug komen?
Maar wees blij dat je er op deze manier snel achterkomt, want bedrading uit 2 groepen combineren is absoluut nooit de bedoeling, ook niet wanneer deze 2 groepen achter dezelfde aardlekschakelaar zouden zitten en het dus toevallig wel zou werken.
De tuin op een aparte groep (bij voorkeur een aardlekautomaat) zou misschien mooi zijn aangezien deze groep relatief storingsgevoelig zal zijn (door vocht), maar dat is niet iets wat men standaard doet in nieuwbouw.Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:16:
[...]
Dat klinkt inderdaad logisch, mooi dat ik weer wat heb geleerd. Jammer dat in ons huis de verdeling van elektra en groepen echt een grote bende is. Wonen in een nieuwbouw huis maar groepen lopen ogenschijnlijk willekeurig door elkaar heen. De tuin en zolder zitten samen (maar dan alleen de achterzijde van de zolder), eerste verdieping en keuken, maar niet alles in de keuken, woonkamer zit voor de helft alleen, nouja je begrijpt het wel. Wil altijd nog eens een elektricien hiervoor laten komen, maar ben bang dat dat nogal een dure grap word...
Verder klinkt alles wat je zegt alleen maar wenselijk!
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ook dat klinkt inderdaad weer logisch, het maakt het alleen zo'n zoektocht soms als er een stop uit schiet. Misschien maar eens een lijst maken waarop ik uitschrijf welke stopcontacten, lichtpunten en apparaten er op welke groep zitten. Nu heb ik vanuit de installatie een heel globaal lijstje, maar daar word ik vaak niet veel wijzer van..t14wo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:22:
[...]
Op zich gebeurt het vaker dat dit zo gebeurt, dat is ook om de verdeling van de groepen over de 3 fasen gelijk te houden. En dat doe je dan weer door de verschillende grootverbruikers te verdelen over de fasen.Wij hebben ook de magnetron en de verlichting in de gang op 1 groep. En dan weer de oven en de slaapkamer op 1 groep. Het is niet heel handig.
Maar een goed overizcht van de groepenkast incl. overzicht welk stroompunt op welke groep zit is erg handig.
Andere vraag:
Ik heb zonnepanelen en wil de kabel die van de omvormer naar de groepenkast gaat anders leggen (deze zit nu heel lelijk in het zicht). Kan ik deze kabel verlengen door hem in een centraaldoos met lasklemmen door te verbinden, of is dit onwenselijk en moet deze kabel uit 1 stuk zijn? Ik weet dat het YMVK kabel moet zijn.
Dit is bij ons dus niet zo, hebben vanwege water in een tuinlamp al meerdere keren gehad dat ook het halve huis zonder stroom zit.. Ik snap het verdelen van groepen wel adhv grootverbruikers, maar het voelt mijn inziens nodeloos ingewikkeld hoe het bij ons is uitgevoerd. Simpel voorbeeld, ik heb een servertje draaien op zolder, dit stopcontact klapt er dus ook uit bij kortsluiting in de tuin.. Goed het is wat het is, dus ik zal een lijstje gaan maken om hier beter mee om te gaan. Bedankt in ieder geval voor het bevestigen dat het geen abnormale situatie is.Xander schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:34:
De tuin op een aparte groep (bij voorkeur een aardlekautomaat) zou misschien mooi zijn aangezien deze groep relatief storingsgevoelig zal zijn (door vocht), maar dat is niet iets wat men standaard doet in nieuwbouw.
Vandaar ook dat ik de tuin wel graag apart zou hebben.Heaget schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:50:
[...]
Dit is bij ons dus niet zo, hebben vanwege water in een tuinlamp al meerdere keren gehad dat ook het halve huis zonder stroom zit.. Ik snap het verdelen van groepen wel adhv grootverbruikers, maar het voelt mijn inziens nodeloos ingewikkeld hoe het bij ons is uitgevoerd. Simpel voorbeeld, ik heb een servertje draaien op zolder, dit stopcontact klapt er dus ook uit bij kortsluiting in de tuin.. Goed het is wat het is, dus ik zal een lijstje gaan maken om hier beter mee om te gaan. Bedankt in ieder geval voor het bevestigen dat het geen abnormale situatie is.
Als de tuin alleen met een deel van de zolder samen zit, dus niet met nog andere installaties op de begane grond, splitst het waarschijnlijk al in de meterkast. Redelijk eenvoudig aan te passen dan!
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Kun je misschien vertellen wat je in de badkamer hebt gedaan en waarom? Ik ga in november bezig met de badkamer en heb daar net als jou een wasmachine staan, als ik de boel aanpak wil ik natuurlijk meteen plek hebben voor een droger. In de huidige situatie is de wasmachine in de badkamer aangesloten op de groep waar de ketel ook op zit. En de verlichting op de groep waar de rest van de bovenverdieping op zit.1nsane schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:05:
[...]
Wellicht, maar dat kost ook tijd die ik vooral in dit hok steek.
Overigens probeer ik zo veel mogelijk alle normen te volgen, heb bijvoorbeeld uiteindelijk toch 2 losse groepen gelegd naar de badkamer voor wasmachine en droger, was een crapklus maar dan vervalt de 5 aderige kabel dus en die ligt nu netjes afgedopt onder de badkamer voor als daar elektrische vvw komt
Van die leidingen, tja, vanachter monitor en toetsenbord is het makkelijk roepen:
Je moet mantelbuis om de gasleiding doen! Je mag die (warmwater) leiding niet zo dicht bij de geïsoleerde CV leiding leggen! (Koud ligt volledig vrij want komt van onderaf). En zo zijn er nog wel meer dingen. Waar de wasbak komt in de keuken, zitten keurige muurplaten voor warm en koud maar warm zit rechts ipv links, kwam zo uit omdat de warmwaterleiding boven de koudwaterleiding zit. Ik heb serieus mensen gehoord die zeiden DaT mAg NiEt!!1! Euh, waarom niet? Ja hoort links!! Ja waarom dan? Omdat het zo hoort!!1! Okee..
In het geval van een badkamer met een thermostaatkraan, dan is het een ander verhaal en zelfs dan, verkoopt bijv. Grohe andere inzetjes voor hun kranen om dat te fixxen zodat niet alle tegels van de muur hoeven maar dit zit gewoon in een gootsteenkast.
Het is soms gewoon keuzes maken.
Misschien maak ik nog wel een eigen topic als ik wat meer tijd heb
In de nieuwe situatie wil ik dus elektrische vloerverwarming, wasmachine en evt een droger. Wat is dan wijsheid? Ik heb een groen op klaar liggen maar is dat voldoende voor de badkamer dan? En moet ik ook trekschakelaars installeren bij de droger/wasmachine?
Ter info; ik laat de werkzaamheden uitvoeren maar heb wel afgesproken dat ik alles sloop en een groep aanleg. Vraag is dan of een groep voldoende is. Daarbij moet ik de 'cosmetische' spullen aanleveren zoals schakelmateriaal. Dus daarom even benieuwd of ik dan ook zo'n trekschakelaar moet hebben. Als het goed is moeten de aannemer en hier hetzelfde advies hebben
[ Voor 8% gewijzigd door einz op 31-07-2023 09:37 ]
NFI, maar ik zou niet het advies van 1nsane gebruiken voor elektra-aanpassingen in je eigen woning. Er worden regelmatige interessante updates geplaatst en er worden hierbij kritische vragen gesteld door medetweakers en tips gegeven. 1nsane slaat deze geregeld bewust in de wind.einz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:35:
[...]
Kun je misschien vertellen wat je in de badkamer hebt gedaan en waarom? Ik ga in november bezig met de badkamer en heb daar net als jou een wasmachine staan, als ik de boel aanpak wil ik natuurlijk meteen plek hebben voor een droger. In de huidige situatie is de wasmachine in de badkamer aangesloten op de groep waar de ketel ook op zit. En de verlichting op de groep waar de rest van de bovenverdieping op zit.
In de nieuwe situatie wil ik dus elektrische vloerverwarming, wasmachine en evt een droger. Wat is dan wijsheid? Ik heb een groen op klaar liggen maar is dat voldoende voor de badkamer dan? En moet ik ook trekschakelaars installeren bij de droger/wasmachine?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Voel je vrij om zelf advies te gevenTrue schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:39:
[...]
NFI, maar ik zou niet het advies van 1nsane gebruiken voor elektra-aanpassingen in je eigen woning. Er worden regelmatige interessante updates geplaatst en er worden hierbij kritische vragen gesteld door medetweakers en tips gegeven. 1nsane slaat deze bewust in de wind.
Als je bewust afwijkt dan weet je ook hoe het hoort als het goed is. Anders is het onbewust lijkt mij.
Waarom zo ad-hominem?True schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:39:
[...]
NFI, maar ik zou niet het advies van 1nsane gebruiken voor elektra-aanpassingen in je eigen woning. Er worden regelmatige interessante updates geplaatst en er worden hierbij kritische vragen gesteld door medetweakers en tips gegeven. 1nsane slaat deze geregeld bewust in de wind.
Ik quote liever niet mezelf maar:
1nsane schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:05:
[...]
Wellicht, maar dat kost ook tijd die ik vooral in dit hok steek.
Ah, drie groepen als ik het goed lees? Een 5 aderige voor vloerverwarming lijkt me wat overkill. En ik lees niet of je trekschakelaars hebt voor de wasmachine/droger? Dit aangezien ze in een natte ruimte te werk gaan.1nsane schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Waarom zo ad-hominem?
Ik quote liever niet mezelf maar:
[...]
Zie de TS in dit topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 over de badkamerzones.einz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:08:
[...]
Ah, drie groepen als ik het goed lees? Een 5 aderige voor vloerverwarming lijkt me wat overkill. En ik lees niet of je trekschakelaars hebt voor de wasmachine/droger? Dit aangezien ze in een natte ruimte te werk gaan.
Zie ook eventueel de zoekresultaten van 'trekschakelaar' in dat en het vorige deel: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 & Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Degelijke bedrading, WCD (in 'zone 3') en beveiliging met een 30mA aardlek in een degelijke hedendaagse groepenkast zit je al goed. Wil je condenswater problemen verder uitsluiten omdat je bijv. matige ventilatie hebt kun je een trekschakelaar overwegen.
In mijn vorige woning had ik ook de wasmachine in de badkamer staan, ik had de vuistregel dat de WM alleen aan mocht als we niet meer hoefden te douchen (maar dit is niet altijd even praktisch én wat lastiger te waarborgen als je kinderen/pubers hebt).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/