[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 318 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:43
mierenfokker schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:48:
Deze week de laatste aanpassing aan de trap gedaan. Wat is er uiteindelijk gebeurd in grote lijnen:

1) trap dicht gemaakt (was eerst open trap)
2) trap zwart geverfd
3) massief eiken overzettreden erop met 3 lagen skylt

Meeste tijd kost toch vaak de afwerking en het netjes maken. Uiteindelijk best tevreden erover.

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor!
Waar heb je de treden vandaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Rzaan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:51:
Heb je nog speciale zwarte verf voor trappen hiervoor gekocht @mierenfokker ?

Ziet er mooi uit!
Sigma S2U Nova Traplak gitzwart :)
wokkelz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:54:
[...]

Netjes hoor!
Waar heb je de treden vandaan?
https://www.bouwiedoehetz...i-slip-groef-65-x-100-cm/
chrisborst schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Erg netjes! Zou alleen nog het randje tussen het zwart en het wit iets netter maken. Maar dat is wel een beetje mierenneukerij :P
Je hebt gelijk. Dat zat niet in het project :P. Ga volgend jaar weer eens alles bijwerken dus dat wordt dan meegenomen. Ziet er inderdaad niet uit!!

[ Voor 64% gewijzigd door mierenfokker op 25-07-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Flix20 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Paar latjes aan de binnenkant en daar dan een gipsplaat op maat tussen frotten en afsmeren.
kan, maar is wel gehorig. zat meer aan iets als kalkzandsteen blok op maat slijpen er ertussen proppen. Afsmeren moet ik toch. plus die gipsplaten worden gemonteerd door de woningbouw, zijn niet mijn eigendom.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Eppo © schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Het duurde even, maar hij is nu zo goed als klaar:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Nu alleen nog even kijken hoe ik de qboard plaat vast kan maken op het onderstel. Eerste instantie dacht ik gewoon schroeven, maar mogelijk blijft zo'n schroef niet zitten in de plaat. Zou een gipsplaatplug helpen? Of heeft iemand een andere oplossing?
oeps.... vriendin zag de tafel, en zegt gelijk, Kan jij dat ook niet maken voor ons, dat wil ik ook 8)7
Dus dan ook maar aan de slag binnenkort.

wel een paar vragen, Wat heb je gebruikt voor de zijkanten ? zijn dat T of L profielen ?
en heb je de tegels op een plaat gelijmt met gewoon tegel lijm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
choman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:09:
[...]

oeps.... vriendin zag de tafel, en zegt gelijk, Kan jij dat ook niet maken voor ons, dat wil ik ook 8)7
Dus dan ook maar aan de slag binnenkort.

wel een paar vragen, Wat heb je gebruikt voor de zijkanten ? zijn dat T of L profielen ?
en heb je de tegels op een plaat gelijmt met gewoon tegel lijm ?
Aan de zijkant zitten aluminium L profielen en de tegels heb ik inderdaad gewoon met tegellijm gelijmd (om precies te zijn, dacht ik deze https://www.hornbach.nl/p...jm-c2-te-s1-5-kg/8593789/. Kan het vanavond nog wel even checken. update: was inderdaad de juiste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
Rzaan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Als ik het Google is EPS beton toch echt wel wat anders.
Het heeft volgens een site die ik bezocht ook wel een hele hoge isolatie-waarde.
Bij 20 cm heb je al een RC-waarde van 6.
Dat is gelijk aan PIR van 13 cm.
Lijkt me stug. Maar ik weet het niet.
Ehm, Rc 1.25 per 5 cm. Maal 20/5 is geen 6 maar 5....
Nog steeds niet verkeerd. Lijkt me een heel mooi systeem voor renovatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29
t14wo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:27:
[...]

En zeker niet als je dan dus 1 aarde gaat gebruiken. Want hoe garandeer je dat beide groepen achter dezelfde aardlek komen?
Met deze zelf ingedeelde groepenkast waar per 3 groepen een aardlek aanwezig is ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liYZRXmn11Qo69WEHNB3Z4rXCE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbUZ7myM6LYi7p9QJZCD3XXc.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:22

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:17:
[...]

Ehm, Rc 1.25 per 5 cm. Maal 20/5 is geen 6 maar 5....
Nog steeds niet verkeerd. Lijkt me een heel mooi systeem voor renovatie.
Oops.
Klopt. Als de cijfers kloppen, is dat een zeer goed systeem.
Om een gelijke waarde bij schuimbeton te krijgen, heb je minimaal dubbele dikte nodig.
Geen idee wat de sterkte is van deze betonvariant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil een muurdoorvoer maken in een binnenmuur op zolder.
Er komt een slang (Ø 160) vanaf mijn warmtepompboiler en die moet door de muur.
Daar kan de WPB dan de afgekoelde lucht uitblazen.

Nu kan ik gewoon een gat in de muur maken en de slang er doorheen steken.
Maar dat ziet er niet uit.
Dus ik zat te denken om het gat een beetje mooier af te werken met een flens die ik dan in het gat in de muur steek. De rand dekt dan de ruwe rand van de muur af. De slang kan ik dan aan de flens bevestigen.
Aan de aan de andere kant (waar de slang de muur ingaat, dek ik de ruwe muur af met een rozet.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_4v1pDkxOFH6f-noGd9PzvpqMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ecO4pMBh5qyYoXtuZ3RjoRlB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uptHqz-ZvjtGXCNzI2YixKnn9NQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NDrsQZ6xoJazDPFaO0wQmugp.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Rzaan op 25-07-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Binnenkort ga ik onze terrazzovloer in onze WC opknappen. De vloer is nog in redelijk staat, maar is na de vele jaren smerig en de vloer heeft putjes. De vloer zit er immers ook al vanaf de jaren '20 in (meer dan 100-jaar!) Die wil ik graag weer met respect een volgende 100 jaar geven.

Gezien polijsten van terrazzo zorgt veel erg veel stof wil ik nat gaan polijsten. Ze zijn naar mijn weten nergens te huur. Er zijn wel renovatiefrezen en betonfrezen te huur maar die zijn alleen voor droog.

Bij Feramotools hebben ze wel goede machines van Spero die nat kunnen polijsten maar dan ben ik ongeveer 400 euro kwijt voor een gehele set.

Aangezien het gaat om slechts 2.5m2, zit ik te kijken naar een paar machines van Vevor. Ik ben er niet mee bekend maar volgens mij zijn het Chineze machines, die je ook kunt kopen via de bekende Chinese webshops.

Nu is mijn oog gevallen op deze machine, welke 860 watt heeft.

Wattage zal niet alles zeggen, maar heeft iemand een idee hoeveel watt aan te raden is voor zoiets? En heeft iemand toevallig ervaring met Vevor? Of zelfs met het schuren van natuursteen / terrazzo? M'n gevoel zegt dat het misschien wat aan de lage kant zit, aangezien het zo'n hard materiaal is. Aan de andere kant moet ook de pad het werk doen, en je juist niet teveel druk zou moeten zetten?

De diamantpolijstpads schijnen niet heel geweldig te zijn. Ik probeer het eerst wel en anders bestel ik bij Feramo-tools diamantpads. Ik begin met 50 en eindig tot 400 (op advies van een terrazzowerker). De ophoogstaande zijkanten doe ik met handpads in dezelfde volgorde.

[ Voor 10% gewijzigd door webber87 op 25-07-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Beste mede tweakers ik ben op zoek naar een waterpompje voor mijn regenton. De pomp moet het water een meter of 8 met 3 tot 5 liter per minuut omhoog kunnen pompen via een stuk tuinslang.

Op het einde van de tuinslang komt dan zo'n Gardena koppeling. Op die kopeling wordt zo'n uitschuif bezemsteel aangesloten met interne waterslang. Die ga ik gebruiken om zo nu en dan de zonnepanelen te ontdoen van vogelpoep. 3 tot 5 liter per minuut lijkt mij voldoende. In de regenton zit ongeveer 170 liter water. Daarmee kan ik dan naar verwachting zo'n half uurtje poetsen. Dat moet voldoende zijn.

Nu kan ik genoeg relatief goedkope pompjes vinden via google maar wat meestal ontbreekt is een indicatie van de opvoerhoogte of het pompvermogen is vele malen te groot voor mijn toepassing.
Ik denk aan zoiets:

Heeft iemand hier ervaring met relatief goedkope compacte pompjes die de door mij gewenste opvoerhoogt halen?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@webber87 geen ervaring met dit soort werk, maar als je putten wilt uitvlakken zal je dus erg veel materiaal moeten afnemen. Klinkt niet als iets waar ik zou willen beginnen met polijsten. 860 is een redelijk wattage voor een slijpschijf van 125, ter referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:02

dragonhaertt

@_'.'

In november krijg ik een nieuwe garagedeur, waardoor de drempel wat aangepast moet worden.
De oude deur is een 'standaard' opklapdeur, welke vervangen gaat worden door een dubbel openslaande deur.

Dit betekent dat er een dorpel komt, en dat ik de betonnen helling (afgeschuind deel) wil ophogen tot aan de nieuwe dorpel.
De voorste rand van de helling is ook wat beschadigd, dus die rand wil ik meteen repareren (als dat kan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwQBKh19pcCOq9f6Om_Ly69PIvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3LCPZjQg82WuUXPlJjlqITk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de nieuwe helling het beste ophogen en is die voorste rand te repareren? Ik zat te denken om een dergelijk product te gebruiken om de helling te verhogen: Sakrete 4in1 mortel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quPSK3gM0fd1FQM6ohOSVSvwuzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I8g952fWOnt3jojtxaNwNoTW.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vsfg1D-UQ12Y6H2BZJ0wA_QBeEQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mThJRfs7VFroMOXKbDBsrhhX.jpg?f=user_large

Daarnaast ga ik de metalen rand van de huidige drempel verwijderen. Dat zal nog wel een uitdaging worden waarbij de rand nogal gaat beschadigen.
De garagevloer zelf is geschilderd en ga ik kaal maken zodat ik de vloer opnieuw kan egaliseren. Bij het egaliseren zal deze beschadiging en de gleuf tussen de oude vloer en de nieuwe drempel opgevuld worden.
Als daar te veel hoogteverschil zit zal ik dit ook met een dikkere mortel moeten doen.

Heeft er iemand tips voor de aanpak van het verhogen van de helling en/of repareren van de voorste rand?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:41

Japser

Jeej!

True schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:34:
[...]

Heel simpel gezegd:
Gebaseerd op de handleiding én de aanname dat alle lampjes correct geïnstalleerd zijn en aangesloten zijn op een aansluitdraad met stekker welke jij in een WCD steekt. Dan moet je d.m.v. het timen van aansluiten/loshalen v.d. stekker de 3-dim-standen moeten kunnen gebruiken. Wil je iets meer grip hebben over het timen, kun je je stekker op een stekkerdoos met aan/uit-schakelaar plaatsen en met de aan/uit-schakelaar timen. Als dit je lukt kun je kijken naar een oplossing met een op afstand schakelbare schakelaar voor in een WCD. Zoals bijv. die Trafidi die ik linkte.
Thanks so far! Nog niet in gelegenheid geweest om te testen, ga ik vanavond doen! Laat weten hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Lankman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:13:
@webber87 geen ervaring met dit soort werk, maar als je putten wilt uitvlakken zal je dus erg veel materiaal moeten afnemen. Klinkt niet als iets waar ik zou willen beginnen met polijsten. 860 is een redelijk wattage voor een slijpschijf van 125, ter referentie.
Het gaat om kleine putjes van enkele millimeters. Mocht het te lang duren, dan zou ik ook kunnen starten met een komschijf en dan verder met de polijstpads. De pads zijn 100, dus dan zou dan wel moeten lukken. Ben ook benieuwd hoe het gaat. Heb niet eerder steen geschuurd/gepolijst. Het hoeft ook niet perfect glad te zijn zonder een enkel putje. Als de vloer er maar zichtbaar op vooruit gaat. Er zitten nu ook een hoop vuil op dus ik verwacht dat het een stuk schoner gaat worden :-)

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

De afgelopen maanden heb ik een aantal keer een paar vragen gesteld over onder ander het frezen in een draagmuur en nog wat zaken. Inmiddels een hoop geklust, mede dankzij jullie tips, dus dan is het ook leuk om het resultaat te laten zien!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Ethiron op 26-07-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
webber87 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Het gaat om kleine putjes van enkele millimeters. Mocht het te lang duren, dan zou ik ook kunnen starten met een komschijf en dan verder met de polijstpads. De pads zijn 100, dus dan zou dan wel moeten lukken. Ben ook benieuwd hoe het gaat. Heb niet eerder steen geschuurd/gepolijst. Het hoeft ook niet perfect glad te zijn zonder een enkel putje. Als de vloer er maar zichtbaar op vooruit gaat. Er zitten nu ook een hoop vuil op dus ik verwacht dat het een stuk schoner gaat worden :-)
Ik denk dat als je dit gaat polijsten (eerder schuren) met een grove korrel dat je een golvende vloer krijgt. Je gaat nooit netjes alles exact vlak maken.

Ik zou eerder iets van een schrapende machine gebruiken die een milimeter van de vloer af krabt om vervolgens het geheel te polijsten. (geen idee wat voor apparaat, maar ik zie een soort houtschaaf voor me)

Daarnaast denk ik ook niet dat een week aan het polijsten ben voordat je een milimeter diep bent gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:42
Toppe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:35:
Ik heb onderstaande beugel besteld en die wil ik aan de overkapping op foto 2 hangen. Het is een plafond beugel en dat is bewust gedaan omdat als ik de TV tegen de paal halen hij bij regen alsnog nat wordt.

Nu zoek ik een manier waarop ik hem kan monteren: 2 hardhouten planken er tegen aan schroeven en daar de beugel op is de meest eenvoudige weg, maar niet de aller mooiste.

Iemand nog een idee?? Hij komt in het ‘vak’ rechts van de paal te hangen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had in mn vorige huis ook zo'n beugel onder de overkapping hangen. Ik heb de beugel aan twee douglas balken gehangen en deze toen met balkdragers op 90 graden bevestigd en geborgd met een klein schroefje. Voordeel is dat je dan heel makkelijk de beugel er weer uit kan schuiven zodat je in de winter niet tegen een lege beugel aan zit te kijken. De TV moet er namelijk af tijdens de winter/vorst, anders vriest je LCD scherm stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9WPtFwPBi-G3IJr5RcBfrVnAd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JxGgEYf7lGu4EtPVJv3Rx9U.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de TV toen van binnen condensproof gemaakt met een conformal coating op de PCB's en een fijne mesh achter de sleuven tegen spinnetjes/bugs e.d. Hij heeft het zo 4 jaar buiten volgehouden, totdat hij bij de verhuizing sneuvelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWT3DVqTp1Mb8CzCw3QgF65JCgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfPP76J48MTsgQHbzP69FEMV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWNtP4AwAotGZTX13S5QE_7hW0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4d1GejAIInQkev4vGQlIy6Kg.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

RonJ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Ik had in mn vorige huis ook zo'n beugel onder de overkapping hangen. Ik heb de beugel aan twee douglas balken gehangen en deze toen met balkdragers op 90 graden bevestigd en geborgd met een klein schroefje. Voordeel is dat je dan heel makkelijk de beugel er weer uit kan schuiven zodat je in de winter niet tegen een lege beugel aan zit te kijken. De TV moet er namelijk af tijdens de winter/vorst, anders vriest je LCD scherm stuk.

[Afbeelding]

Ik heb de TV toen van binnen condensproof gemaakt met een conformal coating op de PCB's en een fijne mesh achter de sleuven tegen spinnetjes/bugs e.d. Hij heeft het zo 4 jaar buiten volgehouden, totdat hij bij de verhuizing sneuvelde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nadeel is dat dit aluminium is en ik niet zomaar gaten er in wil (gaan) maken.

Ik heb hier nog 2 stalen kokers liggen maar ben de beugeltjes kwijt die er precies in paste. Idee was om die er tussen te schroeven.

Andere optie is gewoon die stalen profielen aan de onderkant vast te schroeven, ik weet alleen niet of 4 schroeven (2 per profiel, 1 links en 1 rechts) sterk genoeg is om de tv te houden. Een vuren ruw 22/50 hangt aardig door namelijk.

Edit: er zitten ook 2 schroef gaten boven en onder in de beugel, als ik dat met een goeie Parker vast zet, zou dat blijven zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 26-07-2023 11:49 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 15:56
Ethiron schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:11:
De afgelopen maanden heb ik een aantal keer een paar vragen gesteld over onder ander het frezen in een draagmuur en nog wat zaken. Inmiddels een hoop geklust, mede dankzij jullie tips, dus dan is het ook leuk om het resultaat te laten zien!

***members only***
Zo dat ziet er super uit! Ik heb zelf ongeveer dezelfde uitdaging alleen e.e.a. wordt niet afgewerkt met wandpaneel maar gewoon weer vlakgezet. Mag ik je een paar kleine dingen vragen?
-Wat is dat voor gatenboor?
-Heb je toevallig merk en type van de wandlampen? Ik zoek net zoiets, zijn deze ook te richten qua breedte?
-Hoe ging het slijpen in de muur? Wat voor schijf heb je gebruikt?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Bureautje gemaakt voor de kleine, kan hij aan tekenen. Moet eigenlijk ook nog een stoeltje bij, volgend project :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyKlrzk_LZavEMjTuzG5ErxrNes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/am1dVzLac659g5l1D7IgJjg3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF3pOGTI5ArB8B2yWkBLvlrWkmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxDnQlRgujC4IhcnfT8nW2ar.jpg?f=fotoalbum_large

Wil er nog wel een gasveer in zetten zodat het blad niet op z’n vingers kan komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2023 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:43
Ethiron schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:11:

***members only***
Ziet er netjes uit. Ben wel benieuwd of je ook hebt overwogen, omdat je de wand hebt afgewerkt met lattenpanelen (oid), de wand een paar cm naar voren te zetten. Dan had je het gedoe met frezen ed. niet gehad lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:29
1nsane schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:27:
[...]

Met deze zelf ingedeelde groepenkast waar per 3 groepen een aardlek aanwezig is ;)

[Afbeelding]
Heb je deze voorgemonteerd gekocht? Trek dan voor de zekerheid de schroeven na met een momentschroevendraaier, er wil er wel eens een niet correct vast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
Toppe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Nadeel is dat dit aluminium is en ik niet zomaar gaten er in wil (gaan) maken.

Ik heb hier nog 2 stalen kokers liggen maar ben de beugeltjes kwijt die er precies in paste. Idee was om die er tussen te schroeven.

Andere optie is gewoon die stalen profielen aan de onderkant vast te schroeven, ik weet alleen niet of 4 schroeven (2 per profiel, 1 links en 1 rechts) sterk genoeg is om de tv te houden. Een vuren ruw 22/50 hangt aardig door namelijk.

Edit: er zitten ook 2 schroef gaten boven en onder in de beugel, als ik dat met een goeie Parker vast zet, zou dat blijven zitten?
Uiteindelijk moet je er linksom of rechtsom toch ergens in schroeven? Of popnagelen in alu. Als je mooie passende balkhouders/beugeltjes kan vinden, ze er vanaf de zijkant in popnagelt en de boel dan weer zwart schildert zie je er bijna niets van als de beugel eraf is. Edit: Als je dan een stukje pvc tape tussen de beugeltjes en de alu balken doet kan de coating verder ook niet beschadigen. Moet het er ooit helemaal af, heb je alleen wat kleine gaatjes aan de zijkant die je evt. kan opvullen.

4 parkertjes lijkt me wat weinig, zeker omdat je ook krachten onder een hoek/moment krijgt als je de tv laat uitklappen. Hier zat ie met houtdraadbouten met ringen in de balkjes vast. Hou er iig qua krachten rekening mee dat er een keer "iemand" vol tegenaan gaat lopen :X

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 26-07-2023 13:11 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RonJ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Uiteindelijk moet je er linksom of rechtsom toch ergens in schroeven? Of popnagelen in alu. Als je mooie passende balkhouders/beugeltjes kan vinden, ze er vanaf de zijkant in popnagelt en de boel dan weer zwart schildert zie je er bijna niets van als de beugel eraf is. Edit: Als je dan een stukje pvc tape tussen de beugeltjes en de alu balken doet kan de coating verder ook niet beschadigen. Moet het er ooit helemaal af, heb je alleen wat kleine gaatjes aan de zijkant die je evt. kan opvullen.

4 parkertjes lijkt me wat weinig, zeker omdat je ook krachten onder een hoek/moment krijgt als je de tv laat uitklappen. Hier zat ie met houtdraadbouten met ringen in de balkjes vast. Hou er iig qua krachten rekening mee dat er een keer "iemand" vol tegenaan gaat lopen :X
Ik ga het eerst proberen, kijken wat er gebeurt. Gewicht is het probleem niet zozeer. En neem wel even wat grote Parkers natuurlijk :)

Ik hang hem langs een paal dus dat iemand er tegen aanloopt zie ik niet zo snel gebeuren.

En nee, montage op die paal is/was geen optie vanwege de regen.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 26-07-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:41:
In november krijg ik een nieuwe garagedeur, waardoor de drempel wat aangepast moet worden.
De oude deur is een 'standaard' opklapdeur, welke vervangen gaat worden door een dubbel openslaande deur.

Dit betekent dat er een dorpel komt, en dat ik de betonnen helling (afgeschuind deel) wil ophogen tot aan de nieuwe dorpel.
De voorste rand van de helling is ook wat beschadigd, dus die rand wil ik meteen repareren (als dat kan).

[Afbeelding]

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de nieuwe helling het beste ophogen en is die voorste rand te repareren? Ik zat te denken om een dergelijk product te gebruiken om de helling te verhogen: Sakrete 4in1 mortel

[Afbeelding][Afbeelding]

Daarnaast ga ik de metalen rand van de huidige drempel verwijderen. Dat zal nog wel een uitdaging worden waarbij de rand nogal gaat beschadigen.
De garagevloer zelf is geschilderd en ga ik kaal maken zodat ik de vloer opnieuw kan egaliseren. Bij het egaliseren zal deze beschadiging en de gleuf tussen de oude vloer en de nieuwe drempel opgevuld worden.
Als daar te veel hoogteverschil zit zal ik dit ook met een dikkere mortel moeten doen.

Heeft er iemand tips voor de aanpak van het verhogen van de helling en/of repareren van de voorste rand?
Ik heb ook dit product gevonden: https://www.sakrete.nl/producten/72/sakrete-multimortel-5-kg
Geen idee of dat beter geschikt is of niet.

Op de engelse website vind ik wel producten specifiek voor deze toepassing zoals: https://www.sakrete.com/p...ing-thin-concrete-damage/ of https://www.sakrete.com/product/fast-setting-cement-patcher/
Deze producten kan ik niet vinden op de nederlandse website (of bij hornbach).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Dubbeldanger schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:46:
[...]

Zo dat ziet er super uit! Ik heb zelf ongeveer dezelfde uitdaging alleen e.e.a. wordt niet afgewerkt met wandpaneel maar gewoon weer vlakgezet. Mag ik je een paar kleine dingen vragen?
-Wat is dat voor gatenboor?
-Heb je toevallig merk en type van de wandlampen? Ik zoek net zoiets, zijn deze ook te richten qua breedte?
-Hoe ging het slijpen in de muur? Wat voor schijf heb je gebruikt?
Bedankt! *O*

Om antwoord te geven op je vragen:

- Dit is een diamant dozenboor met diameter 56mm. Achteraf had ik beter een paar millimeter groter kunnen nemen, want mijn PVC afvoerbuis van 50mm paste nu net niet in de sleuf. Die moest ik dus handmatig nog wat breder maker. Een grotere diameter boor of de gaten dichter op elkaar boren had dit opgelost. Volgens mij is deze van Toolstation, maar ik zie hem nu niet op de site staan. Kan ik vanavond wel checken voor je. De machine is een Bosch GBH 2-28F (zoals velen hier hebben).

- De wandlamp is dit model: https://www.lampenlicht.n...amp-zwart-vierkant-sabbir
De lichtbundel is niet te richten/stellen; de behuizing is onder en boven gewoon open. Ik was bang dat er daardoor geen mooi zandloper patroon zou ontstaan, maar dat valt reuze mee zoals je op de foto ziet.

- Het slijpen in de muur viel mee; deze muur is van kalkzandsteen dus dat ging soepel. Wel had ik een muursleuvenfrees gehuurd waarvan de diepteinstelling defect was, en ik wilde het per se afmaken, dus al mijn sleuven paar 3 mm te ondiep... Dat heb ik dus met de Bosch en een steenbeitel iets dieper uitgehakt. Achteraf had dat niet gehoeven vanwege de dikte van het stucwerk, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen. Wat voor schijf er in de sleuvenfrees zat weet ik niet, maar volgens Boels was hij in ieder geval geschikt om in beton te slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Ik heb even advies nodig bij een nieuw project: het maken van een slaap-vide.
In de kamer van mijn dochter (kamer is 4,24 x 2,67) wil ik een slaap-vide maken, bereikbaar via een trapje. Daar komt dan een bed voor haar en een plekje om te zitten, relaxen, hangen etc. De bedoeling is dat de vide 2,20 x 2,67 wordt.

Nu mijn vraag, hoeveel balken heb ik in de breedte nodig? Ik hang aan beide zijden 2 balken vast aan de muur, met voldoende slagpluggen. Aan die balken hang ik dan balkdragers, waar de dwarsbalken in komen te hangen. Daar bovenop osb-platen, die afgewerkt worden met laminaat.

De ene muur een een muur van gipsbeton, de andere muur is een tussenuur met de buren (dus beton lijkt me). In een andere kamer heb ik eenzelfde vide gemaakt, maar dan volledig over de hele ruimte, als opruimzolder. Bereikbaar met een vlizotrap. Die vide is bijna net zo groot en heb ik dwarsbalken om de 46 cm geplaatst.
De vuren-balken die ik daar gebruikt heb, zijn 45x145.
Graag wil ik even advies of ik dezelfde constructie nu ook kan gebruiken voor deze slaap-vide. Die 46cm gaat dan niet lukken, dan kom ik op 36,67cm (met 7 dwars balken), of 44cm (met 6 dwars balken).

Wat is slim? Overkill wil ik niet, maar wil ook niet dat m’n dochter met vide en al naar beneden komt. Heb er ook nog aan gedacht om de vide ook nog te ondersteunen met 4 verticale balken op de hoeken, maar volgens een timmerman zou dat niet hoeven..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

einz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Ziet er netjes uit. Ben wel benieuwd of je ook hebt overwogen, omdat je de wand hebt afgewerkt met lattenpanelen (oid), de wand een paar cm naar voren te zetten. Dan had je het gedoe met frezen ed. niet gehad lijkt mij?
Thanks, leuk om te horen! Ik heb er inderdaad over nagedacht om de panelen op rachels te monteren.

Dat zou betekenen dat ik een gat in de vloer had kunnen boren voor de UTP uit de kruipruimte en dat gat gewoon achter de voorzetwand had laten eindigen en de schakelaar van de spotjes met een hollewanddoos had kunnen monteren in de voorzetwand.

Dan had ik echter moeten schroeven in het vilt tussen de latjes en ik was bang dat ik mij zou storen aan die schroeven.

Bovendien, en dat is een belangrijkere reden, zijn die panelen redelijk trendgevoelig (of in ieder geval: mijn vriendin is dat :+ ) en als ze op termijn weer verdwijnen, ben ik ineens mijn schakelaar voor de lichtpunten kwijt en zit ik met een gat in de grond.

Dat zou betekenen dat de voorzetwand altijd moet blijven staan, of ik deze dan zou moeten verwijderen om daarna alsnog te moeten frezen en hakken in een afgewerkt huis. (Toegegeven, als ik nu de panelen weghaal moet er waarschijnlijk ook gestuct worden).

Uiteindelijk dus gekozen voor de extra moeite en het op deze manier gedaan. Op die manier toch iets meer vloeroppervlakte over en stiekem vond ik het ook gewoon hartstikke leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
webber87 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Is het niet handiger om de putjes eerst op te vullen met steenpasta? Dan hoef je het alleen maar gelijk te schuren en op te frissen ipv over het hele oppervlakte paar mm eraf te halen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@RonJ hij hangt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTYcaR2nSUyDZF1Bot6QxKXL_Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxmqNIYXeEfys86UvtmzvFtU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:00
Even een klein klusje: we hebben dus ineens een konijn. Maar geen hok of wat dan ook (en nieuwe hokken zijn duur :/ ).

Naja, eerste nacht noodgedwongen een oud keukenkastje gebruikt, en toen bedacht om hier een heel hok van te maken.

Kastje op z'n kant, ladegeleiders eruit, bovenop dicht en onder (nieuwe voorkant) een mooie bijpassende plank. Kastdeurtje dient zo mooi als schoonmaaktoegang.

Dan een hardhouten multiplex plankje met een paar lagen vernis op de bodem. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cqmx3JrS_0uso11cYQ6F4MfxCII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU9ykmQisrDB27vQixOWXtRD.jpg?f=fotoalbum_large

Konijnentoegang erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igtpozjiX0TZF2cf_4N8XHX-zoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9z0NN5xxlwG2Ru2KsvAq5AIw.jpg?f=fotoalbum_large

Kiekeboe!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b93rucG0TNTcYykOIyfEjaBwgyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTwl9izh28Or25zKaebkKHmG.jpg?f=fotoalbum_large

Viel mee qua werk, en van alles kunnen gebruiken wat er al lag. :) Alleen een potje vernis bij moeten halen.

Ben benieuwd hoe lang het hok mee gaat: komt buiten onder een overkapping te staan, maar de boel is wel voornamelijk MDF en anders gefineerd hout. En ik hoop dat het konijn er niet aan gaat knagen, al heeft ze het momenteel druk met graven. We gaan het zien.

Volgend project: flinke ren ingraven, zodat ze lekker diep kan graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Rzaan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:18:
Ik wil een muurdoorvoer maken in een binnenmuur op zolder.
Er komt een slang (Ø 160) vanaf mijn warmtepompboiler en die moet door de muur.
Daar kan de WPB dan de afgekoelde lucht uitblazen.

Nu kan ik gewoon een gat in de muur maken en de slang er doorheen steken.
Maar dat ziet er niet uit.
Dus ik zat te denken om het gat een beetje mooier af te werken met een flens die ik dan in het gat in de muur steek. De rand dekt dan de ruwe rand van de muur af. De slang kan ik dan aan de flens bevestigen.
Aan de aan de andere kant (waar de slang de muur ingaat, dek ik de ruwe muur af met een rozet.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier heb ik ooit een muurdoorvoerset gekocht. Ik heb er een met een terugslagklep.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:46
Zwartoog schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:01:
Even een klein klusje: we hebben dus ineens een konijn. Maar geen hok of wat dan ook (en nieuwe hokken zijn duur :/ ).

Naja, eerste nacht noodgedwongen een oud keukenkastje gebruikt, en toen bedacht om hier een heel hok van te maken.

Kastje op z'n kant, ladegeleiders eruit, bovenop dicht en onder (nieuwe voorkant) een mooie bijpassende plank. Kastdeurtje dient zo mooi als schoonmaaktoegang.

Mooi hokkie geworden!
Even ter overweging, ik weet niet of je er blij van wordt :/
https://dierenzorggids.nl...t-je-konijn-nooit-alleen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Denk dat je vraag lastig is mbt "relatief goedkoop". Probleem met regenwater is dat dit niet schoon is, en je pomp daar mee om moet kunnen gaan. Dan zit je denk ik al niet in de erg goedkope klasse.

Maar toen ik vorig jaar zocht, stond de opvoerhoogte er altijd duidelijk bij vermeld. Zoek je wel op "hydrofoor"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zuluman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Hier heb ik ooit een muurdoorvoerset gekocht. Ik heb er een met een terugslagklep.
Die ken ik.
Maar dat vind ik meer iets voor een gat in een buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
gerritjan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Mooi hokkie geworden!
Even ter overweging, ik weet niet of je er blij van wordt :/
https://dierenzorggids.nl...t-je-konijn-nooit-alleen/
Ik weet het, we zijn nog aan het kijken hoe we een "passende tweede" gaan vinden. We weten de leeftijd van deze ook niet eens. Maar eerst maar eens een fatsoenlijk buitenverblijf maken, dan uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Rzaan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Die ken ik.
Maar dat vind ik meer iets voor een gat in een buitenmuur.
Kan je mijn inziens gewoon voor binnenmuur gebruiken omdat je ze op maat kan maken. en dan heb je meteen beide zeiden een mooie afwerking.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:46
Heb je al naar opvoerpompen gekeken? Die hebben geen probleem met vuil water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ik moet een +/- 110mm gat door de bakstenen spouwmuur boren. Vanwege tijdsgebrek maar wat aannemers gevraagd maar ze zitten hier in Groningen op minimum €200 inclusief btw (minimumtarief). Ik snap de prijs wel maar ik vind hem alsnog behoorlijk aan de prijs.

Als ik naar een gatenboor van 110mm geschikt voor steen zoek dan kost ie ook al €210.

Wat is de echte DIY oplossing hiervoor? Behalve die boor te kopen ;-) het gat op de muur aftekenen en maar met een 20mm boor aan de slag? Uiteraard alleen de rand boren en dan zit het middenstuk op gegeven moment ook los.

Diamantboor huren kan, maar dat kost ook alles weer tijd en geld. Heb helaas echt beperkt de tijd momenteel. Naja, waarschijnlijk wel sneller dan veel 20mm gaatjes boren m.....

[ Voor 4% gewijzigd door ben2513 op 26-07-2023 22:48 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ben2513 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:47:
Ik moet een +/- 110mm gat door de bakstenen spouwmuur boren. Vanwege tijdsgebrek maar wat aannemers gevraagd maar ze zitten hier in Groningen op minimum €200 inclusief btw (minimumtarief). Ik snap de prijs wel maar ik vind hem alsnog behoorlijk aan de prijs.

Als ik naar een gatenboor van 110mm geschikt voor steen zoek dan kost ie ook al €210.

Wat is de echte DIY oplossing hiervoor? Behalve die boor te kopen ;-) het gat op de muur aftekenen en maar met een 20mm boor aan de slag? Uiteraard alleen de rand boren en dan zit het middenstuk op gegeven moment ook los.

Diamantboor huren kan, maar dat kost ook alles weer tijd en geld. Heb helaas echt beperkt de tijd momenteel. Naja, waarschijnlijk wel sneller dan veel 20mm gaatjes boren m.....
Gewoon laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

Wat @Toppe zegt. Zelf kutten met 20mm gaten is tijdrovend, en zeker niet strak.

Porbeer werkspot eens. Geen idee hoe die in Groningen zitten, maar heb daar toen (jaar of 2 terug) een mannetje vandaan die 2 gaten watergekoeld in beton kwam boren voor 100 inclusief BTW. (randstad)

Wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:06
Ook mijn idee, er zal vast een betonboorbedrijf bij je in de buurt zitten. (Die zagen ook door baksteen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@Koekstra @pman63 Hét betonboorbedrijf van Groningen vraagt dus €200 inclusief btw, daarvoor zouden ze ook meer gaten kunnen boren omdat dit het minimumtarief is, ik snap wel dat ze niet voor €100 willen komen.

Op werkspot geen geluk gehad, kreeg daar een offerte van boven de €300.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ben2513 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:58:

Die zal er geen zin in hebben gehad idd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Koekstra schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:04:
[...]

Die zal er geen zin in hebben gehad idd :+
Valt mee. Gaat zo 20% naar werkspot door alleen al te reageren op de opdracht. :X

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandeman!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-01-2024

Ik heb destijds gewoon een goedkope boor gebruikt hiervoor. Dat ging echt perfect, denk in totaal 20 minuten werk. Gat boren, even met een hamer en beitel stuk eruit slaan en weer boren. Gat is super strak geworden. Daarna gewoon bij het oud ijzer gooien.

Zo eentje: https://www.ecotools.nl/t...c918HIB-WqVUaAqeIEALw_wcB

[ Voor 9% gewijzigd door Sandeman! op 26-07-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:33:
[...]

Valt mee. Gaat zo 20% naar werkspot door alleen al te reageren op de opdracht. :X
Je moet niet reageren via Werkspot zelf.
Maar hun website opzoeken en daar reageren. Scheelt jouw geld, en hen ook.
Ook als je reageert en de opdracht gaat niet door, moeten de bedrijven betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29
henkjanvdkolk schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Heb je deze voorgemonteerd gekocht? Trek dan voor de zekerheid de schroeven na met een momentschroevendraaier, er wil er wel eens een niet correct vast zitten.
Komt goed. Er zit letterlijk een sticker aan de binnenkant die het zelfde adviseert :)

Soms tijdens zo’n verbouwing, vergeet je wel eens leuke dingen, zoals een appelboom in de achtertuin in bloei.

De rijpe exemplaren zijn lekker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImqTvhUHf6W3c2qseOF7dm3Vo6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J481HraaFkxsii7D0rUtAWOI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEgQqurWyh27qaUHROO8zgHjN-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rcVfSvZLqpc8DUmHbFpDeJL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPKr6WxuNKNq5fHWgKdRTkQ-UAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XDS9g8mRE4PuC2LSiLpn5Vo.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:28
mierenfokker schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:48:
Deze week de laatste aanpassing aan de trap gedaan. Wat is er uiteindelijk gebeurd in grote lijnen:

1) trap dicht gemaakt (was eerst open trap)
2) trap zwart geverfd
3) massief eiken overzettreden erop met 3 lagen skylt

Meeste tijd kost toch vaak de afwerking en het netjes maken. Uiteindelijk best tevreden erover.

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super mooi! Ik heb zelf ook een open trap naar mijn zolder die ik ook een keer dicht wil maken. Kun je misschien vertellen hoe je dat hebt gedaan? En kraakt de trap of heb je hem kraakvrij kunnen houden?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Sandeman! schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:40:
[...]

Ik heb destijds gewoon een goedkope boor gebruikt hiervoor. Dat ging echt perfect, denk in totaal 20 minuten werk. Gat boren, even met een hamer en beitel stuk eruit slaan en weer boren. Gat is super strak geworden. Daarna gewoon bij het oud ijzer gooien.

Zo eentje: https://www.ecotools.nl/t...c918HIB-WqVUaAqeIEALw_wcB
Dank je wel. Ook door een bakstenen muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
IceM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:33:
[...]

Super mooi! Ik heb zelf ook een open trap naar mijn zolder die ik ook een keer dicht wil maken. Kun je misschien vertellen hoe je dat hebt gedaan? En kraakt de trap of heb je hem kraakvrij kunnen houden?
MDF op maat laten zagen bij de praxis. Daarna zwart geverfd. Met deuvels van Ikea aan de bovenkant vastgemaakt en de achterkant van de trede met Titebond 3. Afwerking met zwarte kit.

Kraakt klein beetje nog, maar kraakte daarvoor veeeel meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35

Dan een hardhouten multiplex plankje met een paar lagen vernis op de bodem. [Afbeelding]

Konijnentoegang erbij.
[Afbeelding]

Kiekeboe!
[Afbeelding]

Viel mee qua werk, en van alles kunnen gebruiken wat er al lag. :) Alleen een potje vernis bij moeten halen.

Ben benieuwd hoe lang het hok mee gaat: komt buiten onder een overkapping te staan, maar de boel is wel voornamelijk MDF en anders gefineerd hout. En ik hoop dat het konijn er niet aan gaat knagen, al heeft ze het momenteel druk met graven. We gaan het zien.

Ziet er leuk uit!
Zou wel even uitzoeken of de verf en de houtsoort wel geschikt is voor konijnen. Die beesten hebben namelijk de neiging om alles aan te knagen. Dan wil je niet dat ze giftige spullen gaan opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Keukenmonteurs of installateurs hebben dit soort maten ook wel denk ik.

Je zou ook Wijma nog even kunnen bellen.

Bij Boels kun je dit huren: https://www.boels.com/nl-...oormachine-150-mm/p/10520. Maar dat lijkt mij wel een uitdaging als je er nog nooit mee hebt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:46
ben2513 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:41:
[...]

Ik heb zelf een aantal gaten van 100mm door kalkzandsteen/baksteen geboord met een diamantboor en SDS adapter op mijn Bosch GBH2-28F. Als je een beetje rustig boort gaat dat prima. Dat deed ik met een boor als deze: https://www.ecotools.nl/d...80-mm-met-zijsleuven-3863

Edit: Bij Bauhaus kan je een professionele boormachine voor een dag lenen voor de slijtagekosten, kan ook nog een goedkope optie zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Erwin94 op 27-07-2023 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
ben2513 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:58:
@Koekstra @pman63 Hét betonboorbedrijf van Groningen vraagt dus €200 inclusief btw, daarvoor zouden ze ook meer gaten kunnen boren omdat dit het minimumtarief is, ik snap wel dat ze niet voor €100 willen komen.

Voorbaksteen hoef je niet een zo'n dure boor te hebben. Ik had er zo een:
https://www.toolstation.n...dc-4d53-acb6-7e3f441773b7

Moet je wel nog een kernboor bij hebben. Eerst de ene kant, en als de kernboor door je muur heen prikt, van de andere kant boren. Dan heb je een mooi gat. Kan helpen om een boor van een paar mm groter te nemen (bestaan soms),

Wel belangrijk is dat je een redelijk zware boormachine hebt, en rustig boort. Mijn boormachine (ouwetje) was ook echt op na een gat van 160 mm. Volgens mij kun je redelijk zware huren bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:31:
Airco condensor schoon gemaakt. Prima zelf te doen (stroom eraf / groep uit!).
20 kruiskopjes en 1 connector voor de ventilator.

Gewoon met tuinslang doorheen spuiten (hogedruk buigt vinnen krom!).

Er zat ook wel wat zwarte aanslag op de vinnen na 1 jaar (verwarmen ook in de winter). Dus ik heb zo’n ff een speciale borstel besteld.

Dan dreft erop (die speciale reiniger is sneller, maar beschadigt op lange duur de metalen) en even borstelen zodat hij als nieuw is.

[Afbeelding]
Misschien een domme vraag; ik neem aan van binnenuit naar buiten spuiten?
Anders blaas je de groep verder tussen de lamellen en in de unit zelf?
Hier een bijna 2 jaar oude MHI staan welke nog niet eerder is opengemaakt.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
henkNL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Misschien een domme vraag; ik neem aan van binnenuit naar buiten spuiten?
Anders blaas je de groep verder tussen de lamellen en in de unit zelf?
Hier een bijna 2 jaar oude MHI staan welke nog niet eerder is opengemaakt.
Ja, van binnen naar buiten (gewoon een tuinslang, geen hogedruk!). En dan met een borsteltje en afwasmiddel de aangekoekte toei los borstelen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Zwartoog schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Voorbaksteen hoef je niet een zo'n dure boor te hebben. Ik had er zo een:
https://www.toolstation.n...dc-4d53-acb6-7e3f441773b7

Moet je wel nog een kernboor bij hebben. Eerst de ene kant, en als de kernboor door je muur heen prikt, van de andere kant boren. Dan heb je een mooi gat. Kan helpen om een boor van een paar mm groter te nemen (bestaan soms),

Wel belangrijk is dat je een redelijk zware boormachine hebt, en rustig boort. Mijn boormachine (ouwetje) was ook echt op na een gat van 160 mm. Volgens mij kun je redelijk zware huren bij de bouwmarkt.
Dank je! Ik vraag me dan alleen nog af wat ik met een boordiepte van 5cm moet. Ik weet vrij zeker dat de bakstenen breder zijn dan dit. En omdat het een spouwmuur is kom je natuurlijk niet zomaar aan de achterzijde van dezelfde baksteen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:41

Japser

Jeej!

Hier wat beelden van mijn project "Kast onder Schuine muur onder dakkapel" . Veel werk ingestoken en het meest lastige is nog wel om de deuren goed recht te krijgen. Ben niet de meest ervaren klusser maar het is me redelijk gelukt denk ik :) Veel nieuwe dingen geleerd in deze klus: verlichting ingebouwd (12 spots), het inboren van potscharnieren in de deuren, framewerk maken, etc. E.e.a. is niet perfect op bepaalde puntjes maar het resultaat tot nu toe is wel iets waar ik blij mee ben :)

Things to do: 2 deurtjes nog, tussenstukken tussen de deuren en schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTnMj8j-QpYoM-QuMbBZqxJLAv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oYVLQVkF6RMWQCEyQekxBdtL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd98Af2ElS3U4fNM52SLGAX_PZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbycYMJ8P3ViXQN8EOQiEDdo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2-EnSZZVPZBueDjEv0Xg1Kb5uM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x6HXDv5HNckq0lFR2Toi9uNK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Japser op 27-07-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Laatst online: 20:46
[quote]Zwartoog schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:01:
Even een klein klusje: we hebben dus ineens een konijn.

In mijn leven gebeuren ook veel onverwachte dingen, maar deze mirakels zijn mijn gelukkig nog bespaard gebleven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:51
ben2513 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Dank je! Ik vraag me dan alleen nog af wat ik met een boordiepte van 5cm moet. Ik weet vrij zeker dat de bakstenen breder zijn dan dit. En omdat het een spouwmuur is kom je natuurlijk niet zomaar aan de achterzijde van dezelfde baksteen.
Met een lange kernboordoorn (https://www.toolstation.nl/sds-plus-kernboordoorn/p18616) steeds 5 cm boren en dat eruit hakken.

Maar ik zou zelf een langere boor kopen:

- https://www.toolstation.nl/diamantkernboor/p90522
- https://www.toolstation.nl/diamantkernboor/p90522

[ Voor 13% gewijzigd door -Paul- op 27-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandeman!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
ben2513 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:41:
[...]

Ja, door een buitenmuur met spouw. Dat ging soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04

Ik had een poosje terug hetzelfde dilemma. Uiteindelijk, mede op advies van hier, gekozen om het te laten doen. Dit bedrijf werkt ook in Groningen, erg prettig, snel en niet duur (80 euro ex btw voor 3 gaten).

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Cella schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Ik had een poosje terug hetzelfde dilemma. Uiteindelijk, mede op advies van hier, gekozen om het te laten doen. Dit bedrijf werkt ook in Groningen, erg prettig, snel en niet duur (80 euro ex btw voor 3 gaten).
Erg bedankt hoor. Net gebeld, ze komen volgende week langs! Prijs was hetzelfde voor een gat, gaat dus waarschijnlijk om het starttarief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Heeft er niemand ervaring met een dergelijk klusje? ;(
Ik ben er nog niet uit welk type mortel het meest geschikt is voor een dergelijke reparatie.
dragonhaertt schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

dragonhaertt schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:51:
[...]

Ik heb ook dit product gevonden: https://www.sakrete.nl/producten/72/sakrete-multimortel-5-kg
Geen idee of dat beter geschikt is of niet.

Op de engelse website vind ik wel producten specifiek voor deze toepassing zoals: https://www.sakrete.com/p...ing-thin-concrete-damage/ of https://www.sakrete.com/product/fast-setting-cement-patcher/
Deze producten kan ik niet vinden op de nederlandse website (of bij hornbach).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
chrisborst schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:32:
[...]

Ziet er leuk uit!
Zou wel even uitzoeken of de verf en de houtsoort wel geschikt is voor konijnen. Die beesten hebben namelijk de neiging om alles aan te knagen. Dan wil je niet dat ze giftige spullen gaan opeten.
Er zijn hiervoor dunne aluminium hoeklatjes te koop, die kun je gewoon met spijkers of lijm vastzetten.
Hier werkte dat goed om het hok heel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Laatst online: 20:22
Copitano schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 00:11:
Beste mede tweakers ik ben op zoek naar een waterpompje voor mijn regenton. De pomp moet het water een meter of 8 met 3 tot 5 liter per minuut omhoog kunnen pompen via een stuk tuinslang.

Op het einde van de tuinslang komt dan zo'n Gardena koppeling. Op die kopeling wordt zo'n uitschuif bezemsteel aangesloten met interne waterslang. Die ga ik gebruiken om zo nu en dan de zonnepanelen te ontdoen van vogelpoep. 3 tot 5 liter per minuut lijkt mij voldoende. In de regenton zit ongeveer 170 liter water. Daarmee kan ik dan naar verwachting zo'n half uurtje poetsen. Dat moet voldoende zijn.

Nu kan ik genoeg relatief goedkope pompjes vinden via google maar wat meestal ontbreekt is een indicatie van de opvoerhoogte of het pompvermogen is vele malen te groot voor mijn toepassing.
Ik denk aan zoiets:

Heeft iemand hier ervaring met relatief goedkope compacte pompjes die de door mij gewenste opvoerhoogt halen?
Lidl dompelpomp of regenton pomp?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Rzaan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Als ik het Google is EPS beton toch echt wel wat anders.
Het heeft volgens een site die ik bezocht ook wel een hele hoge isolatie-waarde.
Bij 20 cm heb je al een RC-waarde van 5 (Hier stond eerst 6).
Dat is gelijk aan PIR van 10 cm.
Lijkt me stug. Maar ik weet het niet.
Volgens mij gebruiken ze het in dit filmpje.

Leerzame reeks aan filmpjes, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

Dan een hardhouten multiplex plankje met een paar lagen vernis op de bodem. [Afbeelding]

Konijnentoegang erbij.
[Afbeelding]

Kiekeboe!
[Afbeelding]

Hier in de buurt staan op MP vaak gratis konijnenhokken op te halen, misschien bij jou in d buurt ook wel, mocht ie deze kapotvreten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Onlangs een stapel gestoomd beukenhout gekocht van een houtbewerker die zelf een werkbank wilde maken maar een beetje vastliep en de boel toen aan de kant heeft gezet tot zijn eega hem vroeg het op te ruimen :P. Omdat veel van het hout al geschaafd, gezaagd en verlijmd was, besloot ik het project af te maken. De bank is te koop, want ik heb zelf al een bank dus deze is overbodig. Je krijgt er geen gereedschap bij, het spul op de foto's is puur ter illustratie :P.

Ongeveer 150x58 centimeter en 91cm hoog met een dubbele schroefklem op de kop.

Ik heb voor dit project moeten (nou ja, willen) leren lassen en dat ging aardig. De hardware voor de klem heb ik dan ook zelf aan elkaar gelast en bewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yw_9i8uh8kRMUtauqL6tAWLjd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEeTDNkgMg7NHvbAslBytaIW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIcmw_j9VqzTsSG6RO5ocOGz_Ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5iYq0R8zWY4j4qSZ9UsS2OU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm4QxDgun_9H29dXPPTHq-gyudE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdEWbjagvnlCXdoGZCzM3nNu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7PE_4fPiNrLjZ2dlzCkBJ5DNpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSpGB36ZJFfrXLael5XCBmVW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgkHZZvUd2ybeUA1vCzNGvVFEN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPkGH8gENbSs0nNGIJHe5uP6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OU-n5fK1N0_Aohi5iMjN3RQC70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNtOGBSUwdkceMb9TOdMpJhO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIxOJmew-06MHiCiLqx-5P_59Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH9dvSO7vBOlT65F8u1DNmhq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:28
mierenfokker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:58:
[...]

MDF op maat laten zagen bij de praxis. Daarna zwart geverfd. Met deuvels van Ikea aan de bovenkant vastgemaakt en de achterkant van de trede met Titebond 3. Afwerking met zwarte kit.

Kraakt klein beetje nog, maar kraakte daarvoor veeeel meer
Ze zagen bij de praxis elk stootbord voor je op maat? Zonder extra kosten?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

GudZ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Lidl dompelpomp of regenton pomp?
Het probleem met een dompelpomp is de grote capaciteit. Die worden gebruikt om snel weg te pompen. Doe je 3200 liter per uur is je regenton van 150 liter in ca 3 minuten leeg ;)
Tegelijkertijd heb je die capaciteit wel nodig om een flinke opvoerhoogte te krijgen. Dus dat bijt elkaar.
Zie ook
https://www.waterpompshop...pomp#category-description
Er zijn wel regenton pompen zoals je ook op die link ziet. Maar die missen weer de grote opvoerhoogte.

Er zijn wel natuurkundige formules voor om aan te kunnen rekenen, maar dat gaat me een beetje boven de pet :P Either way: als je al kunt berekenen wat er exact nodig is qua capaciteit en druk voor de opvoerhoogte, wordt het alsnog een speld in een hooiberg zoeken en dus vermoedelijk een prijzige optie.
Ik zou je regenton lekker voor je planten gebruiken, en je waterbezem op de kraan zetten. Voor 50a100 euro koop je 50 a 100 kuub water uit de kraan. Hoe nobel je idee ook, het is eigenlijk weggegooid geld.

Out of the box oplossing: je regenton hoger dan je dakgoot ophangen. Dan heb je communicerende vaten op hoogte. Zou werken. Maar wie draait dan op 7m hoogte de kraan open? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IceM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Er is ook gewoon zwart mdf te koop mocht je dat nodig hebben. Is door en door zwart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Copitano schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 00:11:

Ik denk aan zoiets:

Voor een meter of 8 moet je minimaal 0,8 bar druk hebben.
Die gelinkte pomp geeft al 0,9MPa = 9 bar druk. (theoretisch 90 meter)
Het probleem van de membraampomp is dat je geen constante flow hebt. Het is namelijk een membraam die heen en weer beweegt dat het water pompt. Je krijgt dan een pulserende waterstraal.

Bijvoorbeeld deze pomp: https://www.gardena.com/n...pomp-40001/967974601.html
geeft een druk van 1,3 bar oftewel 13m.

Opvoerhoogte kan berekent worden met de volgende formule:
H = p : ( ρ x g ).
waarbij:
H = opvoerhoogte in mvk (metervloeistofkolom)
p = druk in Pa
ρ = soortelijk massa vloeistof
g = zwaartekrachtversnelling.

Simpele vuistregel: 1 bar = 10 meter waterkolom.

Voor de hoeveelheid flow moet je er gewoon een afsluiter tussen zetten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
IceM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Gewoon een MDF plaat kopen en zeggen wat je gezaagd wilt hebben. Met praxis plus gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Zwartoog schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Maar toen ik vorig jaar zocht, stond de opvoerhoogte er altijd duidelijk bij vermeld. Zoek je wel op "hydrofoor"?
Nee, maar dat is een prima tip d:)b
Zou een filter op de aanzuigleiding het probleem van "vuil" regenwater op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
thijsco19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:59:
[...]

Of een dunner slangetje maar dan heb je weer andere koppelingen nodig.

@Copitano 23 panelen dat is toch geen half uur boenen, 30 sec per paneel gaan met die banaan. En wat doe je als de regenton halfvol is? Ik gebruik m'n regenwater liever voor de tuin dan die paar kwh extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

thijsco19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:59:
[...]

Voor een meter of 8 moet je minimaal 0,8 bar druk hebben.
Die gelinkte pomp geeft al 0,9MPa = 9 bar druk. (theoretisch 90 meter)
Het probleem van de membraampomp is dat je geen constante flow hebt. Het is namelijk een membraam die heen en weer beweegt dat het water pompt. Je krijgt dan een pulserende waterstraal.
Dat is voor het wassen van zonnepanelen geen probleem denk ik. Ik ken dat vanuit mijn kajuitzeilboot waar ik ook ooit zo'n ding ingebouwd heb.
Bijvoorbeeld deze pomp: https://www.gardena.com/n...pomp-40001/967974601.html
geeft een druk van 1,3 bar oftewel 13m.

Opvoerhoogte kan berekent worden met de volgende formule:
H = p : ( ρ x g ).
waarbij:
H = opvoerhoogte in mvk (metervloeistofkolom)
p = druk in Pa
ρ = soortelijk massa vloeistof
g = zwaartekrachtversnelling.

Simpele vuistregel: 1 bar = 10 meter waterkolom.

Dank. Hier kan ik wat mee (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

GudZ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:41:
[...]

@Copitano 23 panelen dat is toch geen half uur boenen, 30 sec per paneel gaan met die banaan. En wat doe je als de regenton halfvol is? Ik gebruik m'n regenwater liever voor de tuin dan die paar kwh extra.
Ik woon volop in het groen, maar dat wordt fijn onderhouden door de Gemeente en het Waterschap :)
Dus kan ik het gebruiken voor wat anders. En inderdaad een half uur is meer dan genoeg. Zal ik dus niet nodig hebben, maar in het begin zal het wel ff oefenen zijn met die lange stengel waar de borstel op zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc2Nwvr1XL_ThLCi7jYKa6R75PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emA8jfanadeBqOZxwFUqhRcp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

gerritjan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Heb je al naar opvoerpompen gekeken? Die hebben geen probleem met vuil water.
Nee, ga ik naar kijken. Thanks voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
GudZ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:41:
[...]

@Copitano ....Ik gebruik m'n regenwater liever voor de tuin dan die paar kwh extra.
Ik denk dat het Capitano te doen is om het kalkvrije water, dat heb je niet uit de kraan.

Die capaciteit die getoond wordt is bijna altijd met 0 weerstand. @Copitano je wilt al naar 8 m hoogte dus je gaat een flink deel verliezen. Als je een pompcurve zou kunnen zien dan heb je enig idee wat je eruit gaat krijgen (zeg bij 10m dP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
chrisborst schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:32:
[...]

Ziet er leuk uit!
Qua hout scoort dit een dikke onvoldoende: MDF en anderszins verlijmd hout. Vooralsnog lijkt ze ervan af te blijven. Idee is ook dat ze zich niet gaat vervelen als de boel helemaal klaar is. En hopelijk is dat behandelde hout gewoon vies.

Als ik van scratch een hok maak, kan ik er meer rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vraag: Ik heb een (flinke) waterpomp om vanuit het kanaal de moestuin water te geven. De zuigslang (voorbeeld) is van hard plastic gemaakt en kan niet met een 'gewone' slangklem op een koppeling met een slangtule worden gemonteerd, maar is er een draadslangklem nodig. Deze zorgt echter niet voor een waterdichte koppeling.

Die is wel nodig, omdat de pomp anders teveel lucht aanzuigt. Normaal gebruik je voor waterdichte koppelingen vlas en fitterskit, maar dat is gewoonlijk op een schroefdraad. Kan dat ook op een slangetule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik ben bezig met de bouw van een nieuwe badkamer uit metalstud wanden en nu vroeg ik me af of het niet makkelijker is om de gaten voor de inbouwdozen pas te boren wanneer de badkamer helemaal getegeld is, dat scheelt weer eventuele meet- en boorfouten.
Zijn er nog enige bezwaren te verzinnen om er niet voor te kiezen om de standaard manier te volgen en eerst de inbouwdozen in de gipsplaat te monteren en daarna pas te gaan tegelen? Ik kan zo gauw niet iets verzinnen waarom mijn idee niet zou kunnen werken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
SpongeRob schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:20:
Ik ben bezig met de bouw van een nieuwe badkamer uit metalstud wanden en nu vroeg ik me af of het niet makkelijker is om de gaten voor de inbouwdozen pas te boren wanneer de badkamer helemaal getegeld is, dat scheelt weer eventuele meet- en boorfouten.
Zijn er nog enige bezwaren te verzinnen om er niet voor te kiezen om de standaard manier te volgen en eerst de inbouwdozen in de gipsplaat te monteren en daarna pas te gaan tegelen? Ik kan zo gauw niet iets verzinnen waarom mijn idee niet zou kunnen werken.
Je gaat direct tegen gipsplaat op een metalstud wandje tegelen?

Lijkt mij echt pippi langkous / usa kwaliteit worden zo. Sowieso snap ik metalstud in dit soort gevallen niet. Gewoon opbouwen met cellenbeton. Kost je evenveel tijd en is superstevig én veel en veel geluidsdempender.

Als je toch metalstud hebt staan, bekleed deze dan met spaanplaat, dan dubbel gips en daarover tegelen. Gekletter van geluid en gegalm in de kamer(s) ernaast is zeer storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
t14wo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Lijkt mij echt pippi langkous / usa kwaliteit worden zo. Sowieso snap ik metalstud in dit soort gevallen niet. Gewoon opbouwen met cellenbeton. Kost je evenveel tijd en is superstevig én veel en veel geluidsdempender.

Als je toch metalstud hebt staan, bekleed deze dan met spaanplaat, dan dubbel gips en daarover tegelen. Gekletter van geluid en gegalm in de kamer(s) ernaast is zeer storend.
Ik kan dit beamen. Heb gisteren een klusje gedaan bij iemand en stond heel even in de badkamer met een enkel bekleed hollewandje. De muur klonk alsof je op een lege emmer tikte en in de kamer ernaast hoorde je alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

t14wo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Heel simpel; cellenbeton is veel te zwaar. Het gaat hier om houtskeletbouw, dus dan is het niet de meest handige keuze om voor cellenbeton te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Skyaero schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:08:
Vraag: Ik heb een (flinke) waterpomp om vanuit het kanaal de moestuin water te geven. De zuigslang (voorbeeld) is van hard plastic gemaakt en kan niet met een 'gewone' slangklem op een koppeling met een slangtule worden gemonteerd, maar is er een draadslangklem nodig. Deze zorgt echter niet voor een waterdichte koppeling.

Die is wel nodig, omdat de pomp anders teveel lucht aanzuigt. Normaal gebruik je voor waterdichte koppelingen vlas en fitterskit, maar dat is gewoonlijk op een schroefdraad. Kan dat ook op een slangetule?
Bekend probleem, had het zelfde met mijn vijverslangen.
Twee opties:
1. Stukje rubber om de slang heen en daar een gewone slangklem op
2. Zelfvulcaniserend tape er omheen om de boel echt af te dichten.

Maar laat ik je iig vertellen dat de slang die je nu hebt, door weer en wind keihard wordt en verweert. Na een paar winters kun je hem zo afbreken :X
Ik ben zelf voor een wat stevigere slang gegaan uiteindelijk, dat spul blijft goed. En kun je ook met gewone slangklemmen gebruiken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
SpongeRob schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:54:
[...]

Heel simpel; cellenbeton is veel te zwaar. Het gaat hier om houtskeletbouw, dus dan is het niet de meest handige keuze om voor cellenbeton te gaan.
Mm.. wist niet dat houtskelet zo weinig kon hebben.

Een wand van 4*2,6 weegt 400 kilo bij 70mm blokken. (Heb dit afgelopend weekend gebouwd)

Kan houtskelet geen wandje van 400 kilo dragen? Het is 0,28m2 waarop 400 kilo rust. Zou zeggen dat het kan. Maar ik ben (gelukkig) geen constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

t14wo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Mm.. wist niet dat houtskelet zo weinig kon hebben.

Een wand van 4*2,6 weegt 400 kilo bij 70mm blokken. (Heb dit afgelopend weekend gebouwd)

Kan houtskelet geen wandje van 400 kilo dragen? Het is 0,28m2 waarop 400 kilo rust. Zou zeggen dat het kan. Maar ik ben (gelukkig) geen constructeur.
Het is niet alleen het wandje, de douchedeur weegt 65 kg, de badkuip gevuld ook 200 kg, toilet 30 kg, wasmachine 60 kg. Alles bij elkaar is het sowieso verstandig om toch wel wat gewicht te besparen waar mogelijk.
Maar goed, mijn vraag was dus of het verstandig is om de montagedozen in de muren te boren nadat de muur is getegeld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Laatst online: 20:46
SpongeRob schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:14:
[...]

Het is niet alleen het wandje, de douchedeur weegt 65 kg, de badkuip gevuld ook 200 kg, toilet 30 kg, wasmachine 60 kg. Alles bij elkaar is het sowieso verstandig om toch wel wat gewicht te besparen waar mogelijk.
Maar goed, mijn vraag was dus of het verstandig is om de montagedozen in de muren te boren nadat de muur is getegeld? :)
Ik denk dat dat niet kan omdat je die aantreklipjes/plaatjes op de want klemt. Dit zou dus op de tegel komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 14-09 15:02
We gaan binnen schilderen en schakelen de hulp in van een professionele schilder, omdat we weinig weten van sausen en schilderen.

In de keuken willen we een verf op de muur die goed afneembaar is (vetspetters etc.). De ene schilder adviseert Sigma afneembare saus, de ander adviseert lakken omdat de afneembare saus na verloop van tijd wegslijt vanwege het schoonmaken. Met lak zou dat probleem niet ontstaan terwijl de muur goed afneembaar is.

Het dilemma is dus wat te doen. Hier enige kennis/ervaring op dit punt aanwezig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:18
@Tommy The Cat hier in twee woningen die afneembare Sigma en dat gaat op zich prima, zeker als je er snel bij bent en niet als een dolle gaat boenen. Die Sigma is ook zo goed als mat wat bij andere merken toch vaker neigt naar zijdeglans. In mijn vorige woning desondanks wel een glazen plaat achter het fornuis laten plaatsen in mat glas wat toen helemaal paste bij de wandkleur en toen kookten we ook aan de wand.
Nu een eiland maar ik heb alle wanden met afneembaar laten doen ivm 3 kinderen en nog steeds tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Tommy The Cat schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:00:
Hier enige kennis/ervaring op dit punt aanwezig?
Prima ervaringen met Sigmapearl Clean Matt hier. Heb na meerdere jaren schoonmaken met zowel een doekje als een spons geen slijtage of glans gezien.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
SpongeRob schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:14:
[...]
Het voornaamste obstakel lijkt mij om de dozen dan precies te boren waar de buizen tbv elektradraden uitkomen. Ik vraag me af of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Wij hebben aan één kant van het huis melkglas ramen omdat deze gevel direct aan de tuin van de buren grenst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qunW-lw-iNhjgwsfKsGAYHrE_04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeJyPkLg5uBvLMV5wIgwFukL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heeft het raam op de overloop boven niet zoveel nut. We hebben hier vaak een rolgordijn naar beneden omdat het zomers relatief snel opwarmt. In de winter komt er aan die kant eigenlijk geen zon en is de hoeveelheid licht die het raam doorlaat niet zo interessant. Wel laat het raam relatief veel geluid door vanuit de tuin van de buren.

Ik overweeg daarom om dit raam dicht te maken. Aan de buitenzijde bestaat dit raam al uit twee delen. Achter het bovenste deel loopt de binnenmuur / deel buitenmuur al door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN1x4isi0fGs2REgKQQNI4-fcLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rwtpDqfJHPvJT0M69pzDDzz.jpg?f=fotoalbum_large

De binnenmuur is opgebouwd uit kalkzandsteen blokken. Het kozijn is van aluminium. Het bovenste raam heeft galslatten aan de buitenkant, je kan er van binnen immers niet bij. Nadeel van dichtmaken is natuurlijk dat je ook niet meer bij het onderste raam komt die de galslatten aan de binnenzijde heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNv3AIkNCLJrGUtpzbaQ16ZSsQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEhgjFqY20VIIBkazuAAPKwP.jpg?f=fotoalbum_large

De kans dat deze ruit stuk gaat is echter erg klein gezien de positie (en dan kijken de buren tegen gebroken glas aan, ik niet).

Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Moet ik iets tegen mogelijke condensvorming aan de binnenzijde doen? En wat dan? Of is het een kwestie van de houten aftimmering rondom het raam verwijderen, blokken plakken en stucen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gewoon het hele kozijn eruit halen en ook je buitenblad opmetselen. Scheelt gedoe met condens, geluidslek, isolatie en gewoon 'hoe het hoort'. Hoe leg je dit uit bij evt. Verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Er is niks te metselen aan de buitenzijde. Het is Fermacell HD plaat (20 jaar geleden geverfd in een grijze kleur die niemand meer weet) bekleding en ik wil niet vanuit de tuin van de buren moeten werken om dit te fixen.

Bij verkoop zit er toch gewoon geen raam? Dat kan iedereen zo zien.

[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 28-07-2023 21:36 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1 ... 318 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/