[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 317 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 11:02
Andrehj schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:04:
[...]

Dit zit eruit als een kast waarin door de weerstand die de latjes opleveren veel luchtkortsluiting plaats gaat vinden. Deze kast gaat dus ten koste van het rendement van je airco.
Je zult minimaal een dichting rondom de airco aan moeten brengen (dus tussen airco en kast) om dat te voorkomen. En dan nog zullen de platte latten veel luchtweerstand opleveren. Je krijgt dan dus minder airflow dan waar de airco op rekent. De lucht warmt dus meer op, waarmee nog steeds je rendement lager is dan voorheen.
TGEN schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Rendement zal altijd iets negatief beïnvloedt worden omdat je meer luchtweerstand creëert, maar het gevaar wat @Andrehj benoemde is dat er uitvoerlucht wordt aangezogen omdat de weerstand binnen het 'hokje' nou eenmaal minder is dan van buiten. Als je hier een scheidingswand kunt aanbrengen zodat er geen afgekoelde cq. opgewarmde lucht wordt aangezogen ('valse lucht'), dan is de rendementsvermindering al een stuk kleiner.
MeShell schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:26:
[...]

Je kan in de app de gemeten buitentemperatuur zien welke door de buitenunit gemeten wordt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de gemeten buitentemperatuur op deze wijze zo richting de 35 graden gaat met een omkasting als deze als de werkelijke buitentemperatuur 23 graden is tijdens koelbedrijf. Ik heb mijn omkasting weer verwijderd, want het rendement holt echt keihard achteruit op deze manier....
Hier ga ik verder induiken. Vooralsnog heb ik dit niet gezien in toename in temperatuur of energieverbruik. Ik ga deze getallen loggen op vergelijkbare (warme en oude) dagen met en zonder behuizing. Nu wel nieuwsgierig wat hier uit komt.

Bedankt voor opmerking en de uitleg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:32
Division schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:33:
Ik zou graag een kledingkast bouwen. Heb wel ervaring met het afmeten, zagen en monteren van eenvoudige kasten, maar sinds de laatste keer is de houtprijs enorm gestegen. Omdat de kast best groot moet worden zou ik dus willen besparen op houtkosten.

Als ik de Ikea pax kastplanner gebruik, dan kom ik op een goedkopere kast uit dan dat ik zelf al mijn meubelpanelen haal bij de Praxis. Huh? Dit zegt mij dat ik bij Praxis te veel betaal voor mijn panelen. Is het mogelijk om bij Ikea losse panelen te kopen en zelf te verzagen, of zijn er andere winkels met betere paneelprijzen?
Lekker Pax kasten als basis nemen! Dan heb je het gemak van IKEA en kan je die zelf aanpassen naar wens en bijvoorbeeld mooi inbouwen.

Voorbeelden genoeg van. Even IKEA Pax hack googlen.

Heb ik ook gedaan om onder schuin dak een lange innouwkast te maken. Is erg mooi geworden.

Je kan eventueel nog bij bijvoorbeeld Zagenzagen.nl of andere IKEA veredelaars deuren aanschaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:50

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

t14wo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Lekker Pax kasten als basis nemen! Dan heb je het gemak van IKEA en kan je die zelf aanpassen naar wens en bijvoorbeeld mooi inbouwen.

Voorbeelden genoeg van. Even IKEA Pax hack googlen.

Heb ik ook gedaan om onder schuin dak een lange innouwkast te maken. Is erg mooi geworden.

Je kan eventueel nog bij bijvoorbeeld Zagenzagen.nl of andere IKEA veredelaars deuren aanschaffen.
Let wel dat ook Pax tegenwoordig geen volle plaat meer is. De zijkanten zijn in het midden hol.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-VnL4DK-wseM/XhM4_bZCNVI/AAAAAAAANc0/gjkf6h4pN48KR-1KZxzB3Zp62ygMIikvgCLcBGAsYHQ/s700/IMG_20200103_153111.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
zonoskar schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:22:
[...]

Let wel dat ook Pax tegenwoordig geen volle plaat meer is. De zijkanten zijn in het midden hol.

[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar ook zo'n projectje gedaan met PAX kasten, en kwam er toen achter dat alleen de zijwanden van de 50 cm brede kasten hol waren. Die van de 75 en 100 cm kasten waren massief. Door een zijwand te verwisselen tussen een 50 en 75cm deel (die wanden zijn gewoon compatibel) kon ik dit probleem toen omzeilen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Andrehj schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:01:
[...]

Ik heb vorig jaar ook zo'n projectje gedaan met PAX kasten, en kwam er toen achter dat alleen de zijwanden van de 50 cm brede kasten hol waren. Die van de 75 en 100 cm kasten waren massief. Door een zijwand te verwisselen tussen een 50 en 75cm deel (die wanden zijn gewoon compatibel) kon ik dit probleem toen omzeilen.
Dat klopt inderdaad. Al wil het nog wel wisselen per batch bij IKEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Mag ik elektrakabels verlengen op een manier dat het in de buis zit? Of moet je dan altijd de kabel in geheel vervangen voor een langere?

Ik zie wat opties om een kabel te verlengen. Natuurlijk met een wago verlenger, maar ook andere opties met oa krimpkousen beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Vanmiddag weer even aan de klus gegaan.

Een leiding getrokken voor de zonnepanelen die er gaan komen. Dat zullen er geen tig zijn, 6 stuks dus 1 leiding enkelfase 2,5mm is genoeg.

De keukenkasten in de nis passen nu ook na 1cm muur weg te hebben gebikt. Blijft toch een rotzooi geven maar nu past het wel :)

Ook in de beoogde “serviceruimte” een stuk gasbeton weggehaald zodat ik leidingen naar de meterkast kan brengen.

Nog wel een paar vraagjes.

Zoals te zien, is de kap waar de leiding voor de zonnepanelen en de hybride warmtepomp doorheenkomt los tussen die cementring en de basis eronder. Hoe kan ik die het beste weer vastmaken? De nagenoeg verdwenen pijp daarnaast wil ik dichtmaken want die komt nergens op uit, de pijp die nog wel heel is aan de andere kant, wil ik een kap op zetten, dat wordt de afvoer voor de afzuigkap in de keuken. Hoe kan ik dat het beste oplossen? (ps. Voor de leiding van de zonnepanelen, komt nog een rubber manchet zodat die niet op den duur kapot gaat uiteraard).

Andere vraag, schoonvader had van binnen naar buiten een gat geboord voor een waterleiding maar er sprong een flink stuk steen weg. Dat stuk steen heb ik nog maar kan ik dat fatsoenlijk terugplaatsen met montagelijm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V5u8PSGKPaChTjmYA7khf_o9tY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQuhjO3C4FEucy8GPl6fzbh4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s_Opq-iSkOgOkI-Q3Hv4JIHSGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7hsNWgwPyCckj2tKX5T2E9k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCBZsLdKCTJ7Xx4bY8smMb9ccmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8gicMnkK3EhMwAn3UZl517T.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPZjAigavDce2cw8dmhM1DCsBzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHKNthYLvKhGHDLIFwZRru4e.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:48
Iemand hier ervaring met rolhorren en de maatvoering?

Dagmaat van de kozijnen is 90x150 (redelijk standaard volgens mij..). De rolhorren zijn er als 88x150 of 93x150 (Hamstra, hornbach).

Is nou 88x150 de goede maat of moet het 93x150 zijn? Uiteraard wil ik zo weinig mogelijk kloten met op maat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

1nsane schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:09:
Andere vraag, schoonvader had van binnen naar buiten een gat geboord voor een waterleiding maar er sprong een flink stuk steen weg. Dat stuk steen heb ik nog maar kan ik dat fatsoenlijk terugplaatsen met montagelijm?

[Afbeelding]
Lol, laat mij raden: hamerboor? :P
Je kan proberen om het terug te plakken, maar naar mijn ervaring werkt dat zichzelf terug los na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mythio schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:27:

Dagmaat van de kozijnen is 90x150 (redelijk standaard volgens mij..). De rolhorren zijn er als 88x150 of 93x150 (Hamstra, hornbach).

Is nou 88x150 de goede maat of moet het 93x150 zijn? Uiteraard wil ik zo weinig mogelijk kloten met op maat maken.
Als je relatief nieuwbouw hebt kan er weinig mis. Maar zou zelf een bedrijf inschakelen. Laten inmeten en laten leveren. Kost je nauwelijks extra, maar spul gaat makkelijk 10+ jaar mee. Even een investering maar naderhand snap je niet hoe je zo lang zonder hebt gekund :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vanmiddag weer even aan de klus gegaan.

Een leiding getrokken voor de zonnepanelen die er gaan komen. Dat zullen er geen tig zijn, 6 stuks dus 1 leiding enkelfase 2,5mm is genoeg.

De keukenkasten in de nis passen nu ook na 1cm muur weg te hebben gebikt. Blijft toch een rotzooi geven maar nu past het wel :)

Ook in de beoogde “serviceruimte” een stuk gasbeton weggehaald zodat ik leidingen naar de meterkast kan brengen.

Nog wel een paar vraagjes.

Zoals te zien, is de kap waar de leiding voor de zonnepanelen en de hybride warmtepomp doorheenkomt los tussen die cementring en de basis eronder. Hoe kan ik die het beste weer vastmaken? De nagenoeg verdwenen pijp daarnaast wil ik dichtmaken want die komt nergens op uit, de pijp die nog wel heel is aan de andere kant, wil ik een kap op zetten, dat wordt de afvoer voor de afzuigkap in de keuken. Hoe kan ik dat het beste oplossen? (ps. Voor de leiding van de zonnepanelen, komt nog een rubber manchet zodat die niet op den duur kapot gaat uiteraard).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Even voor de veiligheid, ik zie daar Preflex(Voorbedraad flexibel ) liggen. Dit is niet geschikt om buiten te gebruiken in alle weersomstandigheden en UV stralen. Het flex gaat er op den duur aan en dan liggen je draden bloot. Beter is het om een YMVK kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 13:01
BlupWoofer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:37:
Ik heb vorig jaar een pax kasten wand gemaakt onder een schuindak. Daarvoor moest best wat passen gemaakt worden. Het viel me op dat de panelen een combi zijn van spaanplaat en karton. De kopse kanten zijn stroken van spaanplaat, hier zitten ook de gaatjes in voor de plankenhouders. En in het midden zit ook een strook spaanplaat. Daar tussen zitten 2 stroken karton.
Zou je dit soort "hybride" panelen ergens kunnen kopen? Op zich wel interessant voor cheapo builds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
The Eagle schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Als je relatief nieuwbouw hebt kan er weinig mis. Maar zou zelf een bedrijf inschakelen. Laten inmeten en laten leveren. Kost je nauwelijks extra, maar spul gaat makkelijk 10+ jaar mee. Even een investering maar naderhand snap je niet hoe je zo lang zonder hebt gekund :)
Punt is dat we op de meeste ramen al inzethorren hebben (merkloos). Die kunnen nog best wel even mee, dus gaat het om 2 extra. Rolhorren vind ik zelf fijner, dus dacht dat te doen.

Qua maten van het kozijn kom ik er wel uit, maar weet simpelweg niet of ik nou 88 of 93 moet hebben bij een kozijn van 90..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 14:50

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Andrehj schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:01:
[...]

Ik had 2 kasten van 50cm en 2 van 100cm. Allemaal hadden ze van die peperkoek platen. Is wel al een paar jaar geleden.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-i0RVo_ZYqr0/XtDuHyIe5lI/AAAAAAAANts/zVK4qAJGu80FOIiuCjC6_2E4RuNTg_lyQCLcBGAsYHQ/s700/PSX_20200513_221904.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 21:06
Zo trap steiger gehuurd en het trapgat dicht gemaakt. Veel meer werk dan ik had gedacht maar het is gedaan. Denk dat een ARBO ambtenaar wel een beroerte had gekregen van de kapriolen die ik heb uitgehaald, maarja je moet wat he..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeVOl6SzADj74jEcnndeJP85zgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbU9YP7n7xwLchUjNX6KqL3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znZiH1EN_jn0nVa7X3ecqsz5ebI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrmf990Oq48qkpBGJWVx4U0H.jpg?f=fotoalbum_large

Nu door met de elektra en bekabeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM4iVVSfj4CaonGZeqh83QVZsOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpzGxmCSHKjpFa4OwKVQMBho.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:49

dragonhaertt

@_'.'

In november krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis, en daar komen natuurlijk wat klusjes bij.

Ik twijfel een beetje wat ik moet doen met de muren op de eerste verdieping. Er zit nu behang op de muren, glad in de meeste kamers maar met een structuur op de slaapkamer.

Het behang in de slaapkamer gaat er sowieso vanaf, ik hou niet van het toegepaste structuur behang.
In de andere kamers is het behang ook wat oud aan het worden, de naden beginnen wat los te laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oIlZPagkyeSa9bpf62E0DWzFA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haQCADHySfRPhGnA6BClrez9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik me af of ik gewoon er over heen moet schilderen of dat ik dit behang ook er af moet halen.
Daarnaast vraag ik me af of ik opnieuw moet behangen (in de slaapkamer) of dat het het waard is om de muur glad te maken en direct op de muur te schilderen.

Heeft iemand een tip?
Het is een jaren 90 huis en ik weet niet hoe netjes de muur is onder het behang.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 13:07

Eboman

Ondertitel

dragonhaertt schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:50:
In november krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis, en daar komen natuurlijk wat klusjes bij.

Ik twijfel een beetje wat ik moet doen met de muren op de eerste verdieping. Er zit nu behang op de muren, glad in de meeste kamers maar met een structuur op de slaapkamer.

Het behang in de slaapkamer gaat er sowieso vanaf, ik hou niet van het toegepaste structuur behang.
In de andere kamers is het behang ook wat oud aan het worden, de naden beginnen wat los te laten.
[Afbeelding]

Nu vraag ik me af of ik gewoon er over heen moet schilderen of dat ik dit behang ook er af moet halen.
Daarnaast vraag ik me af of ik opnieuw moet behangen (in de slaapkamer) of dat het het waard is om de muur glad te maken en direct op de muur te schilderen.

Heeft iemand een tip?
Het is een jaren 90 huis en ik weet niet hoe netjes de muur is onder het behang.
Waarschijnlijk gaat je behang bij het schilderen nog meer los vanwege het vocht.

Ik zou zeggen eraf halen, kijken hoe glad de muur is en als je de muur wilt schilderen dan is waarschijnlijk vliesbehang een goede optie als je niet een stuccadoor eroverheen wilt laten gaan.

Signature

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik krijg hier komende week een nieuw plafond en isolatie van de woningbouw,en ze zijn al druk bezig geweest. Maar èèn ding stoorde ik mij wel aan: die lelijke leidingen over de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLqlAiWsms4M9czFXd1ahYzzvEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MCaGBMCUqkFwW134tpuubqtj.jpg?f=user_large

en tja wat je dan aantreft :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlrSU_dKOgnakSIQBotBaLpQcww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CCUKXGRBL47UrJpZ7empHQpx.png?f=user_large

dus dan maar meteen groot werk van gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqXTBdYzZhVxkp4BmeJGS_D1ebc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yZwyhuYcBCgDuehfVm7vf6R7.png?f=user_large

officieel mag ik niet zelf prutsen met electra van de woningbouw. Maar als de woningbouw zulk prutswerk gewoon achter een plaatje hout wegwerkt, nou dan kan ik mij ook wel uitgeven voor electricien. :z
t kan er alleen maar beter van worden zeg maar.

morgen verder.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:43
Bij oplevering van onze woning in 2011 was al zichtbaar dat de dekking van de dekvloer vrij minimaal was over de aan- en afvoerleiding van de CV-installatie op zolder. Nu 12 jaar later heb ik wat los zittende stukken dekvloer bovenop deze leidingen.

Zolderverdieping heeft voor ons nooit top prioriteit gehad, dus als afwerking ligt er een simpel stukje marmoleum. Maar goed dat moet eraf om de dekvloer weer te herstellen, je voelt nu putten in het marmoleum. Voor het vloer probleem heb ik wel een idee, dat komt wel goed.

Maar in de loop der jaren is de zolderverdieping toch voorzien van de nodige meubels. Waaronder een PAX schuifdeurkast. Die zal tijdelijk verwijderd moeten worden. De PAX kast wordt gebruik voor opslag van administratie, foto-albums, etc. En daar ontstaat mijn probleem, de originele Ikea legplanken zijn niet sterk genoeg, deze hangen meerdere centimeters door. Ik heb getwijfeld over de kast in zijn geheel te vervangen voor stellingen, maar het is wel erg fijn om de spullen achter een deur te hebben liggen, beetje stofvrij.

Kortom ik zou nieuwe legplanken van Ikea kunnen regelen en deze langs de onderzijde kunnen verstevigen met een paar houten ribben/regels. Daarbij betwijfel ik wel of ribben überhaupt goed vastgezet kunnen worden in de Ikea-planken. Of ik vervang de legplanken door bijvoorbeeld multiplex? 15mm of 18 mm? Wat zouden jullie doen?

Het is een PAX kast van 2 x 75 centimeter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Arosa schreef op zondag 23 juli 2023 @ 07:55:
Bij oplevering van onze woning in 2011 was al zichtbaar dat de dekking van de dekvloer vrij minimaal was over de aan- en afvoerleiding van de CV-installatie op zolder. Nu 12 jaar later heb ik wat los zittende stukken dekvloer bovenop deze leidingen.

Zolderverdieping heeft voor ons nooit top prioriteit gehad, dus als afwerking ligt er een simpel stukje marmoleum. Maar goed dat moet eraf om de dekvloer weer te herstellen, je voelt nu putten in het marmoleum. Voor het vloer probleem heb ik wel een idee, dat komt wel goed.

Maar in de loop der jaren is de zolderverdieping toch voorzien van de nodige meubels. Waaronder een PAX schuifdeurkast. Die zal tijdelijk verwijderd moeten worden. De PAX kast wordt gebruik voor opslag van administratie, foto-albums, etc. En daar ontstaat mijn probleem, de originele Ikea legplanken zijn niet sterk genoeg, deze hangen meerdere centimeters door. Ik heb getwijfeld over de kast in zijn geheel te vervangen voor stellingen, maar het is wel erg fijn om de spullen achter een deur te hebben liggen, beetje stofvrij.

Kortom ik zou nieuwe legplanken van Ikea kunnen regelen en deze langs de onderzijde kunnen verstevigen met een paar houten ribben/regels. Daarbij betwijfel ik wel of ribben überhaupt goed vastgezet kunnen worden in de Ikea-planken. Of ik vervang de legplanken door bijvoorbeeld multiplex? 15mm of 18 mm? Wat zouden jullie doen?

3 kasten neerzetten van 50cm breedt :+

https://woodbin.com/calcs/sagulator/

overeens is doorzakken doorgaans niet echt een probleem in de meeste gevallen heeft het eigenlijk alleen estetische gevolgen bij leg planken. (letop: ik zeg doorgaans)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 23-07-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Arosa schreef op zondag 23 juli 2023 @ 07:55:

Je inleiding zette me even op het verkeerde been ;)

Ik denk dat je eerste idee gewoon prima is. 18mm multiplex, door de bouwmarkt op maat laten zagen, schuurpapiertje er overheen en je kan de planken zo één op één vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
@paxkast ik heb balkjes verticaal geplaatst tussen de planken. Die staan gewoon los in het midden van de plank. Wanneer het nodig is kan ik die verschuiven/er uit halen. Niet mooi maar het staat bij ons toch achter schuifdeuren en het voorkomt het doorbuigen. Was goedkoopste/simpelste oplossing voor ons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@mrc4nl mooi dat je de leiding wegwerkt, maar beter maak je rechte paden met je leidingwerk. Deze gaat praktisch onvindbaar zijn voor een toekomstig bewoner. De kans op per ongeluk een electraleiding raken is zo een stuk groter

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:26
DasNieNix schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:32:
[...]

De panelen van pax kasten lijken niet altijd van hetzelfde materiaal te zijn. Vorig jaar bij mijn dochter pax kasten in elkaar gezet maar die hadden massieve panelen, wel spaanplaat. Kwaliteit is goed voor de prijs. Wanneer wat wordt gebruikt is mij niet duidelijk.

Maar er is meer dan Ikea, zoek eens naar een andere planner of configurator en kijk wat daar voor prijs aan hangt. Dan kan je weer de afweging maken of je een kast zelf gaat maken.
ik kan uit recente ervaring vertellen dat de 100cm brede modules vol spaanplaat zijn en dat de 50cm bestaat uit een comby van 3 latten, kanton honinggraat en hardboard toplaag aan 2 kanten.
nevermind, waren al meerdere reacties 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door darklord007 op 23-07-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39
darklord007 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:43:
[...]

ik kan uit recente ervaring vertellen dat de 100cm brede modules vol spaanplaat zijn en dat de 50cm bestaat uit een comby van 3 latten, kanton honinggraat en hardboard toplaag aan 2 kanten.
Hoe recent is die ervaring?
Afgelopen jaar hebben ze het pax systeem vernieuwd waardoor er ook nog voorraden opgemaakt werden. Ik heb zelf bijna 2 jaar moeten wachten om een complete kast in 1x af te halen. Of de zijpanelen waren er niet (wit gelazuurd eiken) of de deuren (schuifdeur met wit gelazuurd eiken/ spiegel panelen) hoogte 2m.
Navraag bij ikea medewerkers als ik er een keer was, product wordt vernieuwd / leveringsproblemen / snap het ook niet.
Dit was niet alleen bij mijn vaste filiaal (Heerlen), maar ook verder tot aan Eindhoven en zuidelijker, Luik en Genk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:26
sweetdude schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Hoe recent is die ervaring?
Afgelopen jaar hebben ze het pax systeem vernieuwd waardoor er ook nog voorraden opgemaakt werden. Ik heb zelf bijna 2 jaar moeten wachten om een complete kast in 1x af te halen. Of de zijpanelen waren er niet (wit gelazuurd eiken) of de deuren (schuifdeur met wit gelazuurd eiken/ spiegel panelen) hoogte 2m.
Navraag bij ikea medewerkers als ik er een keer was, product wordt vernieuwd / leveringsproblemen / snap het ook niet.
Dit was niet alleen bij mijn vaste filiaal (Heerlen), maar ook verder tot aan Eindhoven en zuidelijker, Luik en Genk.
half jaartje, maar kan natuurlijk best dat het van 2 batches was. dus eigenlijk is het dan maar gewoon gokken |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r_schoute
  • Laatst online: 14:22
Ik heb de rabatplanken van onze houten opbouw op de bovenste verdieping laatst vervangen met Kapur hout.]
Dat ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyrDkcDr70sNo63_LIPCQ4DZsaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJPmH8FQfIIimQpcueCtykdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zit er nu 3 weken op en na regenval zie ik nu aardig wat 'vochtplekken'. Ik heb het hout (nog) niet gebeitst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Io3To2RBulVtTtUxQTQrHkX_G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPPQvlsXaJIc32oSBuDA0T3F.jpg?f=fotoalbum_large

Die lijken precies vandaan te komen waar de metalen rand erboven in elkaar overloopt.

Nu lijkt me dit puur cosmetisch, maar ben even benieuwd of iemand ervaring heeft met deze houtsoort en of dit normaal is en eventueel weer wegtrekt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ziet er wel mooi uit, goed ter inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Aapie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Even voor de veiligheid, ik zie daar Preflex(Voorbedraad flexibel ) liggen. Dit is niet geschikt om buiten te gebruiken in alle weersomstandigheden en UV stralen. Het flex gaat er op den duur aan en dan liggen je draden bloot. Beter is het om een YMVK kabel te gebruiken.
Dit bedoel je? ;)

Ik besefte het me ook dus gelijk veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UC2RM07eLkeQmp-wIy8jUAc0Tgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVE5G4PGKWBcHVOY7kM1lTY5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 21:06
Altijd lekker als je een lang weekend hebt en je kan een paar dagen achter elkaar klussen.

Gipsplaten aan deze kant erop zodat ik de stopcontacten kan gaan plaatsen, en de juiste gaten kan maken voor de kabels voor de tv (die uiteraard door de muur gaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKdsonsBXW_HiNNJhS3TlSC86Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kT4UHYkalAVx2uFE1hzhYJk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
1nsane schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:41:
[...]

Dit bedoel je? ;)

Ik besefte het me ook dus gelijk veranderd.

[Afbeelding]
Ja super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ok, slaapkamer vraagje:
Ik heb een Swiss Sense bed met rondom onderstaande poten (aansteker for size, had geen banaan op zak :+ ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNEsWz-GDjc5gwt3OQz8Mp1jG2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNAnSpx7laZFCKlIHmvmzI64.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog een zit steunpoten van 6*6 cm.
Spul is 10cm hoog en das net te laag voor onze robotstofzuiger. Wil ik dus graag verhogen. Ikea kast met 11 nog wat cm poten is probleemloos voor de robot; afgaande op het internet is de robot zelf 9,65 cm hoog en zou ie onder 10,5 cm moeten passen. Kom dus net een beetje tekort :(

Maar waar verhoog je zoiets mee? Moet uiteraard wel stevig staan enzo, en 0,5 a 1 cm lijkt weinig, maar is best veel op zo'n kleine oppervlakte. Zitten nu ook anti slip dingen onder zodat het niet gaat lopen.
Ik kan uiteraard naar de winkel terug en 80-100 euro uitgeven aan een nieuwe potenset van 12 of 15 cm, maar dat lijkt me wat stijl.

Iemand ideeën? :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 23-07-2023 20:09 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31
The Eagle schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:00:
Ok, slaapkamer vraagje:
Ik heb een Swiss Sense bed met rondom onderstaande poten (aansteker for size, had geen banaan op zak :+ ):
[Afbeelding]

Spul is 10cm hoog en das net te laag voor onze robotstofzuiger. Wil ik dus graag verhogen. Ikea kast met 11 nog wat cm poten is probleemloos voor de robot; afgaande op het internet is de robot zelf 9,65 cm hoog en zou ie onder 10,5 cm moeten passen. Kom dus net een beetje tekort :(

Maar waar verhoog je zoiets mee? Moet uiteraard wel stevig staan enzo, en 0,5 a 1 cm lijkt weinig, maar is best veel op zo'n kleine oppervlakte. Zitten nu ook anti slip dingen onder zodat het niet gaat lopen.
Ik kan uiteraard naar de winkel terug en 80-100 euro uitgeven aan een nieuwe potenset van 12 of 15 cm, maar dat lijkt me wat stijl.

Als je het simpel / budget wilt doen dan: plaatje hout tussen poot en bank om de boel te verhogen en deze zwart maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:53
@The Eagle
Of extra dikke rubber anti slip dingen, oude er af en nieuwe vastplakken met bisontix.
Als je aan een centimeter genoeg hebt kun je een tegeldrager op maat snijden.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Airco condensor schoon gemaakt. Prima zelf te doen (stroom eraf / groep uit!).
20 kruiskopjes en 1 connector voor de ventilator.

Gewoon met tuinslang doorheen spuiten (hogedruk buigt vinnen krom!).

Er zat ook wel wat zwarte aanslag op de vinnen na 1 jaar (verwarmen ook in de winter). Dus ik heb zo’n ff een speciale borstel besteld.

Dan dreft erop (die speciale reiniger is sneller, maar beschadigt op lange duur de metalen) en even borstelen zodat hij als nieuw is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6J-dNn0AcfkkfxaGzMLk-ArzV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjEgdK3up5gPAVWcqxGlJg36.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:40

Rzaan

Altijd zoekende

@The Eagle
Gaatjes boren en dit erin.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61E1USPL+xL._AC_SX522_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Thanks, maar dat ziet er niet echt uit ben ik bang. Oog en Mrs Eagle willen ook wat ;)

Rubber tegel suggestie van @Teijgetje zou ik even kunnen proberen, das redelijk low budget geloof ik.

Wat @cverkooyen zegt, stuk hout er tussen had ik nog niet aan gedacht. Is wel even de vraag of ik dan geen nieuwe bouten oid nodig heb, maar wel de mooiste oplossing denk ik

* The Eagle genoeg inspiratie nu, ik ga even nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zit hier met een keukenblokje dat een halve cm van de muur af moet komen ivm lades die anders tegen de muur schuiven. Wat is hierin beetje gangbaar? Gewoon een lijntje kit, of een bijpassend kleurtje laminaat plakplint ertussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

The Eagle schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Thanks, maar dat ziet er niet echt uit ben ik bang. Oog en Mrs Eagle willen ook wat ;)

Rubber tegel suggestie van @Teijgetje zou ik even kunnen proberen, das redelijk low budget geloof ik.
Wacht effe...
Voetjes of dopjes die heel vaak onder zulke pootjes zitten, vind je er niet uitzien...
Maar een stuk tuintegel wel?

Als je iets wil dat er mooi uitziet moet je 4 metalen strips van 10 dik laten maken.
Gaten erin en zwart spuiten.
Deze dan tussen je bed en de poten bevestigen.
Zou ook met hardhout kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rzaan op 23-07-2023 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
jichem schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:47:
[...]

Ik moet komende winter, ivm een zeurende buurvrouw, eigenlijk ook een kast/scherm maken om het geluid aan de aanzuigende kant van de warmtepomp iets te dempen.
Zijn er ook oplossingen die het rendement niet negatief beïnvloeden?
Weet je zeker dat dit luchtgeluid is, en geen trillingen?

Zoals ik het begrijp, staat je WP tegen haar gevel aan. Als het trillingsgeluid is, dan gaat een plank niets helpen. Zou ook verklaren waarom alleen zij er last van heeft

Om iets tegen trillingen te doen, is de vraag hoe hij nu gefundeerd is, en dat deze los en op voldoende afstand staat van de fundering van de woning van je buurvrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
t14wo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:55:
Mag ik elektrakabels verlengen op een manier dat het in de buis zit? Of moet je dan altijd de kabel in geheel vervangen voor een langere?

Ik zie wat opties om een kabel te verlengen. Natuurlijk met een wago verlenger, maar ook andere opties met oa krimpkousen beschermd.
Lijkt me niet toegestaan, maar hoe krijg je 3 wago's in een buis?

Krimpkousen is al helemaal niet de bedoeling: ik weet niet hoe je de aders aan elkaar wilt maken, want ook dat is een verloop van "mwha" (in elkaar draaien) tot "absoluut niet" (solderen). Bedenk dat ze ook qua trekken goed aan elkaar moeten blijven.

Of een lasdoos, of opnieuw trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:16
Precies, een plaatje multiplex tussen het bed en de poten en niet onder de poten, dat kun je zelfs nog met een stukje stof bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

Netste is om de stenen in z'n geheel uit te hakken en nieuwe erin te metselen. Dan heb je "geluk" dat de gevel is geschilderd, dus hoef je je niet druk te maken om precies dezelfde steen of hetzelfde cement. Gevel zal je toch een keer opnieuw moeten schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:08
Ergens hier op tweakers gelezen dat SPS unitex wel een aanrader was.

Vandaag aan de slag gegaan met een emmertje unitex 4040, maar ik moet zeggen dat het een stuk dunner leek dan de Histor clean die op het plafond zit. Kleur is 9016, maar ziet in mijn ogen exact hetzelfde als de white van Histor clean(dus geen kleurpigment). Enige voordeel is dat de 4040 schrobklasse 1 heeft en ik gok dat het met een verfspuit een stuk beter aan te brengen is.

De sikkens alpha rezisto was dan weer helemaal top. Maar mij iets te duur voor het hele huis. :P

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 23-07-2023 23:16 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Arjan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:09:
@mrc4nl mooi dat je de leiding wegwerkt, maar beter maak je rechte paden met je leidingwerk. Deze gaat praktisch onvindbaar zijn voor een toekomstig bewoner. De kans op per ongeluk een electraleiding raken is zo een stuk groter
Dat heb ik vandaag gedaan, ik heb sleuven gefreesd en de boel recht getrokken

Echter heb ik een fout gemaakt met draden trekken. ik ben twee zwarte en een aarde draad vergeten.

echter denk ik ook niet dat ik die ooit door een flexibele 16mm buis had kunnen proppen -O-
(bruin/blauw/aarde/zwart1/zwart2/zwart3)

dus moet denk ik toch uitwijken naar 19mm.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Vanavond weer wat aan de elektra gedaan.

Die standaard Perilex WCD’s schijnen berucht te zijn voor uit elkaar vallen maarja, dat las ik pas nadat het in mn handen uit elkaar brak dus maar 2 nieuwe gehaald voor de zekerheid maar nu zit ie wel.

Ook begonnen met het kanaal voor de afzuigkap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT4U8WgK9jMDw6AKvZ0aWe0AccY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMwpSdF5CkjYWrzJszVBT5Ji.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrlgpDAq-AzmrAG0L9GAqPSPTNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAjwohse8Y4ExdxYZdvTRFUi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyG6guXW6arn5-mgOdGBRY8Opa4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzM85rjlaH4h2370SLgrHzXG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2RCs-89Y6Lndqa_RafTK1UZGEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbNDQ1SFDq9nh45RajsG65ui.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TlXIYXciN1pomH2GDy1YPENbR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQ8s43jmlBcbU6NRbzOxPQiE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOGZro93kGDNhnvmV5D_2EhL8TA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k6llSykU8af5HhzjqSTSewo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:26:
Vanavond weer wat aan de elektra gedaan.

Die standaard Perilex WCD’s schijnen berucht te zijn voor uit elkaar vallen maarja, dat las ik pas nadat het in mn handen uit elkaar brak dus maar 2 nieuwe gehaald voor de zekerheid maar nu zit ie wel.

Ook begonnen met het kanaal voor de afzuigkap

Ga je nu die perilex op die YMVK aansluiten t.b.v. je panelen op je dak van de vorige post of mis ik iets?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
True schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:36:
[...]

Ga je nu die perilex op die YMVK aansluiten t.b.v. je panelen op je dak van de vorige post of mis ik iets?
Haha, ja dan mis je iets ;)

Die ymvk leiding, ga ik nog naar de meterkast brengen alwaar ik een zelf ingerichte Eaton kast ga plaatsen. Daar gaat die kabel netjes op de PV Alamat.

Die Perilex zit op een bestaande 5 aderige kabel die momenteel naar de oude meterkast gaat op een 3 fase groep.

Ik heb een 3-fase alamat in de nieuwe groepenkast waar die perilex straks aan hangt.

Zie hier voor context:

Oud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvGR7BRZXRTlPsLg-ZsfGuesLe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwuQXY0yHFctnnSh566nJ45d.jpg?f=fotoalbum_large

Straks nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liYZRXmn11Qo69WEHNB3Z4rXCE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbUZ7myM6LYi7p9QJZCD3XXc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:44:
Ik heb een 3-fase alamat in de nieuwe groepenkast waar die perilex straks aan hangt.
Dus de perilex is voor je inductiekookplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
True schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:48:
[...]

Dus de perilex is voor je inductiekookplaat?
Nee, ik ga niet op inductie koken.

Instead heb ik een crematorium van Smeg;

https://www.123apparatuur...EG-gas-fornuis/item/62230

Maarja die kan op de ovens en grillplaat bij elkaar 8000w trekken.

Dus dan is 3-fase wel zo fijn en áls ik op inductie ga koken, is dat dus ook zo gepiept.

Er is een optie om dat gevaarte met enkelfase op de ovens te doen maarja, dat wil je niet en hij is ook al 5 aderig bedraad met een perilex stekker eraan.

[ Voor 16% gewijzigd door 1nsane op 24-07-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:54:
[...]

Nee, ik ga niet op inductie koken.

Instead heb ik een crematorium van Smeg;

https://www.123apparatuur...EG-gas-fornuis/item/62230

Maarja die kan op de ovens 8000w trekken.

Dus dan is 3-fase wel zo fijn en áls ik op inductie ga koken, is dat dus ook zo gepiept.

Er is een optie om dat gevaarte met enkelfase op de ovens te doen maarja, dat wil je niet en hij is ook al 5 aderig bedraad met een perilex stekker eraan.
Oké, ik was even bang dat je de perilex ging gebruiken om je PV-installatie mee aan te sluiten of zo :P . Niets gezegd.
Ik zou persoonlijk je flexbuizen en YMVK op sommige plekken iets vaster zetten. Als je er eenmaal je keuken voor hebt staan wordt dat een stuk lastiger. Maar je wilt dat waarschijnlijk wel jaren netjes hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
True schreef op maandag 24 juli 2023 @ 00:00:
[...]

Oké, ik was even bang dat je de perilex ging gebruiken om je PV-installatie mee aan te sluiten of zo :P . Niets gezegd.
Ik zou persoonlijk je flexbuizen en YMVK op sommige plekken iets vaster zetten. Als je er eenmaal je keuken voor hebt staan wordt dat een stuk lastiger. Maar je wilt dat waarschijnlijk wel jaren netjes hebben zitten.
Haha, neee ik weet redelijk waar ik mee bezig ben hoor ;)

En ja het gaat allemaal nog verder afgeklemd worden maar ik hou het nog enigszins “flexibel” aangezien we een 2e hands keuken aan het inbouwen zijn.

Ik ben sowieso wel blij dat ik dat underlayment tegen de muur gemaakt heb met isolatie en metalstud. Je kunt er alles zo tegenaan schroeven no problemo.

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 24-07-2023 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 15:36

thijsco19

KTM 990 SMT

Van het weekend een nieuwe douchecabine geplaatst.
Zo netjes mogelijk afgekit, zit niet super strak maar zou wel goed moeten zijn. Echt klote spul om te kitten die siliconenkit.

Helaas kwam ik vanochtend bij het douchen erachter dat er toch ergens water langs lekt. Ik vermoed in de hoekjes waar ik niet zo goed bij kwam.

Nu lees ik op internet dat siliconenkit niet hecht op siliconenkit. Ik kan dus niet effe een beetje siliconenkit erop smeren in die hoeken?
Dan zou ik de kit uit de hoek moeten verwijderen en gewoon nieuwe kit in de hoek aanbrengen?

Nog tips?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Eerste vraag is of het kwaad kan als het lekt. Je zult dus de plek moeten bepalen.

Indien niet, gewoon proberen.

Er is geen magische reden waarom het niet werkt. Die meuk hecht immers op praktisch alles.

Ik had laatst ook een minder mooi randje. Wel dicht maar niet mooi. Daar heb ik na een dag een streep overheen getrokken.

Maar aangezien je zegt dat het toch wat minder was gelukt: nu kun je de kit er mogelijk nog redelijk makkelijk wegkrijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-07-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 15:36

thijsco19

KTM 990 SMT

Lekt in de hoekjes. Ik denk niet langs de douchebak naar beneden maar tussen de douchecabine en douchebak/muur.
Komt nu een plasje water op de vloer te staan na het douchen.
Gek genoeg voelde het niet nat als ik de douchecabine/bak voelde. Maar het is de enigste logische plek.

Eerlijk te zijn geen zin om de hele naad opnieuw te doen. Functie boven vorm laten we maar zeggen. Als ik dus die hoekjes dicht kan krijgen vind ik het voorlopig goed.
Hoeft ook geen 10 jaar te blijven zitten maar ook niet met een halfjaar weer te gaan lekken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Wacht effe...
Voetjes of dopjes die heel vaak onder zulke pootjes zitten, vind je er niet uitzien...
Maar een stuk tuintegel wel?
Verschil is dat zo`n rond schuin stel-rubber een rare vorm heeft tov de bedpoot, en je hem vast moet zetten met een bout. Je krijgt dus boven in het zicht een stuk draadeind en een moer met ring. Kan je zwart maken, maar dat ziet er niet uit in verhouding tot de bedpoot.
En dan staat hij zichtbaar op de stelrubbers.

Zo`n tegelrubber snij je op maat naar de vorm van het contactvlak, en plak je er onder.
Je gaat dan dus 1 cm omhoog zonder dat je het eigenlijk ziet.

Dat is inderdaad stukken mooier.
Het mooist zou dik volrubber zijn, de tegeldragers hebben wat gaatjes er in , al zie je dat niet denk ik.
En voor 4 euro + tubetje bisontix.
Volrubber is al weer stukken duurder.

Verder beschadig je niets en hoef je ook niet je bed te "slopen" om "dure" tussenrails te plaatsen.
Want onder het bed schroeven, of boren en tappen voor dat stelrubber, gaat natuurlijk niet als er maar net geen 10 cm zijn, dan moet je bed echt een heel stuk omhoog, of op zijn kant. Matrassen etc er evt af, kortom gedoe.
Met het rubbertje til je het 1,5 cm op, doet het rubbertje er onder en zet het weer neer.
Bed stond al op de goede plaats dus verschuiven hoeft niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 24-07-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:55
The Eagle schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:00:
Ok, slaapkamer vraagje:
[Afbeelding]

Ik zou voor 80-100 euro niet zelf gaan zitten prutsen aan de stabiliteit van een bed dat meer dan het tien- of twintigvoudige kost. Zal wel vloeken in de kerk zijn in dit topic. Is het een nieuw bed? Kan Swiss Sense de pootjes niet uitruilen met een langere variant tegen coulancetarieven?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
mrc4nl schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:23:

Echter heb ik een fout gemaakt met draden trekken. ik ben twee zwarte en een aarde draad vergeten.

echter denk ik ook niet dat ik die ooit door een flexibele 16mm buis had kunnen proppen -O-
(bruin/blauw/aarde/zwart1/zwart2/zwart3)

dus moet denk ik toch uitwijken naar 19mm.
Er mogen maar 5 draden in een 19 mm buis.
Je moet toch een extra buis leggen als je 6 draden hebt.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32
assje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:18:
Offtopic. Dit weekend hoop ik hem af te maken en zal ik wel verslagje doen in geschikt topic en een tagje geven. (ook @helloitsme )
Toegezegd tagje uit ander topic, @Crasheeee@helloitsme; heeft wel wat langer geduurd voor ik verder gegaan ben :P

Eerder dit jaar is bij ons een warmtepomp geplaatst, de buitenunit staat in de voortuin. I.v.m. de beschikbare ruimte staat hij vrijwel strak op de erfgrens. Hier wilde ik graag een kast omheen maken, voor het zicht maar ook met als doel het geluid nog enigszins te dempen. Daarnaast had ik het plan om de containers te verplaatsen naar de voortuin aangezien ze daar uit de weg staan. Dat is natuurlijk geen gezicht dus daar moest dan wel een kast omheen.

In de achtertuin heb ik een afdak van douglas dus wilde diezelfde stijl aanhouden. De containerkast moest zo compact mogelijk gebouwd worden om genoeg ruimte te laten voor de warmtepomp. I.v.m. druk leven is voor mij de bedoeling dat klussen leuk is en niet teveel op werken gaat lijken. Om die reden heb ik dit keer eens niet teveel uitgezocht/getekend maar gewoon wat hout gehaald en aan de slag gegaan en veel "in het werk bepaald'. Voor mij een beetje onwennig maar op zich prima bevallen.

Plaatjes zeggen meer dan woorden dus het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giT28Ho83HJ3wpNjIHmhF-hBR6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQpt5t1VKLyGpjFqfqdcWYwv.jpg?f=fotoalbum_large

De achterkant opgebouwd op het muurtje dat er al stond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S6MfVaFUkmiZ-GciDFQp4VEs7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIHAOOOKqBc88ibnuaz7Fsvp.jpg?f=fotoalbum_large

De kast om de warmtepomp is in vier delen opgebouwd die eenvoudig te verwijderen zijn i.v.m. bereikbaarheid voor onderhoud. Het idee is dat de aanzuig voornamelijk via de achterkant is maar kan ook nog via de zijkant uit de containerkast lucht aantrekken. Aan de kant van de uitblaas is de zijkant afgedicht met tochtband om kortsluiting te voorkomen. De bovenkant en andere zijkant ga ik nog afwerken met geluidsisolatie wat risico op kortsluiting nog verder zou moeten wegnemen.

Het zijschot hangt met een klemverbinding aan de muur (bedverbinder die ik nog had liggen). Deze zijkant is er naar boven toe dus zo vanaf te pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vqu7orllPiiCPWCxrYL_vSII-bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zozCknSJ4JS8bLIBGuxigy59.jpg?f=fotoalbum_large

Lamellen achterkant kunnen dus eenvoudig weggepakt worden, zoveel mogelijk gewerkt met opsluiten i.p.v. vast bevestigen. Op het muurtje bijvoorbeeld de lat geschroefd die in de onderkant van de lamellen valt en hem zo op zijn plek houdt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI2QykV8KXe_0vIawCyEKhiWklI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZH2x605ypOchWv9QPhf8Oqbj.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er uit met de voorkant verwijderd. Dit is het enige element dat met bevestigmateriaal vast zit. Twee bouten in de containerkast links en twee bouten in het zijscherm rechts. Hier heb ik gebruik gemaakt van rampamoeren voor de borging (geen schroeven of gedoe met moertjes).

Boven en rechts komt dus nog isolatie, aan de onderkant plak ik denk ik nog wat tochtband om risico op kortsluiting weg te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j0OmO7X3PpmVUPKLL8nBctSiv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuO97BPm1r2wOGZ1FPJtXK51.jpg?f=fotoalbum_large

Een vakje met deurtje gemaakt voor de tuinslang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLlNX93lc0mQ9PHQTm_yhc0oRmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyaYkzyhZ5VtagRWaTwlhB4O.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenaanzicht van het containerdeel. Rechts is hier de warmtepomp te zien die uit de kast ook nog aan kan zuigen door de kiertjes. Op de grond heb ik een aluminium strip geplaatst die de staanders op de juiste breedte houdt. De kast staat op een plek waar ruim 5cm afschot is en ik heb ervoor gekozen de kast recht te houden. Ik heb onder de poten stelvoeten geplaatst (had ik nog liggen) zodat ik hem recht kon zetten en eventueel in de toekomst ook nog na kan stellen als de boel verzakt o.i.d.

Interessante overweging waar ik tegenaan liep is dat de kast nauwelijks stevigheid heeft aan de voorkant doordat hij volledig uit deuren bestaat. Echter, als de deuren dicht zitten geven deze de stevigheid aan de constructie. Aangezien je normaliter altijd maar hoogstens één deur opent is dit in de praktijk niet echt een probleem.

Andere punt waar ik tegen aanliep is dat door mijn compacte bouw het noodzakelijk is dat de deuren "gelijk"/"90 graden" openen. Met de kruishengen die ik gekocht had werkte dat alleen natuurlijk niet. Om die reden heb ik ze aan de binnenkant gemonteerd zoals op de foto te zien is. Een beetje een raar gezicht maar met de deuren dicht vind ik het niet hinderlijk. Ik had weinig zin de scharnieren weer terug te sturen en had ook nog niet echt een idee hoe dit anders eenvoudig op te lossen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWrV9MI42HwDA8huyyGQY0THvpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpFXemB3qrFeuqiqlNNfiGlX.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot een kettinkje aan de container en een haakje aan het deksel zodat hij mee open gaat. Ik heb geen gasveren o.i.d. zodat het deksel open blijft staan. Ik denk dat ik dat niet zo belangrijk vind, mocht het toch hinderlijk zijn kan ik er nog eens naar kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVSO1lcrIbxJtjhsgKPO5L5YDzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CNbyPMciVAoNWXFeB7dZxfY.jpg?f=fotoalbum_large

Wat nu nog open staat op af te ronden is om het hout te behandelen met transparante beits, ons doel is om de huidige kleur ongeveer te behouden (niet te warm maar ook niet helemaal vergrijsd).

De laatste stap is de geluidsisolatie. Mijn oorspronkelijke plan was om te werken met "Merfocell PU", dit zijn zware akoestische platen. Het idee zou zijn om de lamellen te bekleden met 20mm en de bovenkant en zijkanten met 40mm. In totaal kom ik dan echter wel op ongeveer €300 aan isolatie. Ik overweeg om voorlopig eerst eens van dat simpele noppenschuim te plakken (heb ik nog liggen) en eens te kijken hoe dat gaat in de winter qua geluid.

Door de praktische manier van bouwen heb ik hout en materiaal een beetje gaandeweg verzameld. Ik heb het plaatje niet helemaal compleet maar het hout en bevestigsmateriaal schat ik op ongeveer €300. Verder inmiddels 2 maanden erover gedaan maar dat komt vooral door lange werkonderbrekingen en af en toe eens een latje zagen (druk druk druk :9 )

Qua zicht blij met het resultaat. Wat betreft geluid kunnen we natuurlijk niet teveel verwachten, zeker niet zonder zware isolatie. Wat betreft de efficiëntie van de warmtepomp wordt het ben ik bang moeilijk valideren, het zal ongetwijfeld iets impact hebben maar gevoelsmatig is er nog wel aardige ruimte voor luchtstorming.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
@assje Netjes! Zo mooi zie je ze niet zo vaak.
Toch zou ik de spleet rondom de WP nog dicht maken om elke mogelijkheid op kortsluiting van de lucht tussen voor- en achterkant van de WP te voorkomen. Vergeet niet dat elke graad koudere buitenlucht waarin de WP draait je rendement (en dus geld) kost.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het duurde even, maar hij is nu zo goed als klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRA4WGw9R_3iMIgWYqoBkXW-Hpc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w88S6datqWhDDUVK242V1tk0.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjCuELgVvbb6xySCIrVN_y9dd38=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhT2qqDZdmdVfgguHM8P4o87.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu alleen nog even kijken hoe ik de qboard plaat vast kan maken op het onderstel. Eerste instantie dacht ik gewoon schroeven, maar mogelijk blijft zo'n schroef niet zitten in de plaat. Zou een gipsplaatplug helpen? Of heeft iemand een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Eppo © schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:01:
@Aurum en @IceM Bedankt voor de reactie. Ik ga morgen de tweede laag er op zetten en ga proberen sneller te werken, beter opzetten en links-rechts werken ipv in een rondje.
En hier nog even op terug te komen, dit is het eind resultaat geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ky3dgPdqVoPHmjIqoZGJowacjg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JulYUdE1T7izffPUnHLmcsya.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfxTv2BNGK6xhLxZrA_GYzdrCrs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LORdVCNRXDcoPQb2eCRzQyi.jpg?f=fotoalbum_medium

Perfect? Nee dat zeker niet, maar ben er wel tevreden mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 28-05 18:27

TGEN

Hmmmx_

Eppo © schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Nu alleen nog even kijken hoe ik de qboard plaat vast kan maken op het onderstel. Eerste instantie dacht ik gewoon schroeven, maar mogelijk blijft zo'n schroef niet zitten in de plaat. Zou een gipsplaatplug helpen? Of heeft iemand een andere oplossing?
Ik zou het vastlijmen met een montagekit die ook op cement hecht; schroeven gaan geen goede houvast krijgen in de body van Qboard/Wedi.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-05 16:26
Zwartoog schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:59:
[...]

Weet je zeker dat dit luchtgeluid is, en geen trillingen?

Zoals ik het begrijp, staat je WP tegen haar gevel aan. Als het trillingsgeluid is, dan gaat een plank niets helpen. Zou ook verklaren waarom alleen zij er last van heeft

Om iets tegen trillingen te doen, is de vraag hoe hij nu gefundeerd is, en dat deze los en op voldoende afstand staat van de fundering van de woning van je buurvrouw.
Hij staat op onze schuur en ruim 4 meter uit de gevel. Trillingen zijn het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Ik heb onderstaande beugel besteld en die wil ik aan de overkapping op foto 2 hangen. Het is een plafond beugel en dat is bewust gedaan omdat als ik de TV tegen de paal halen hij bij regen alsnog nat wordt.

Nu zoek ik een manier waarop ik hem kan monteren: 2 hardhouten planken er tegen aan schroeven en daar de beugel op is de meest eenvoudige weg, maar niet de aller mooiste.

Iemand nog een idee?? Hij komt in het ‘vak’ rechts van de paal te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdW0k2PNaiGYy8Ec7fNkvGQX4co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwxHPFyQY6aUNC5HXSLBncdO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xcUMInvNqWlTZVH80-vCQKizyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSbFX8IBuejAYnmSdjEDviPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:35
Toppe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:35:
Ik heb onderstaande beugel besteld en die wil ik aan de overkapping op foto 2 hangen. Het is een plafond beugel en dat is bewust gedaan omdat als ik de TV tegen de paal halen hij bij regen alsnog nat wordt.

Nu zoek ik een manier waarop ik hem kan monteren: 2 hardhouten planken er tegen aan schroeven en daar de beugel op is de meest eenvoudige weg, maar niet de aller mooiste.

Iemand nog een idee?? Hij komt in het ‘vak’ rechts van de paal te hangen.
[...]
Stuk(jes) gekant metaal bestellen bij iets als de Hornbach?
Een |¯¯¯¯¯¯¯| vorm die je tegen de dragers maakt en de bovenkant aan de TV steun maakt.
Goed uitmeten en tikkie speling voor uitzet/krimp en de bevestiging aan de bovenkant ook niet tegen de dakplaat.

Bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/c...-4cc9-a7a8-86eae1fd14b2#!

[ Voor 6% gewijzigd door Crahsystor op 24-07-2023 17:53 . Reden: Configuratievoorbeeld toegevoegd ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Crahsystor schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Stuk(jes) gekant metaal bestellen bij iets als de Hornbach?
Een |¯¯¯¯¯¯¯| vorm die je tegen de dragers maakt en de bovenkant aan de TV steun maakt.
Goed uitmeten en tikkie speling voor uitzet/krimp en de bevestiging aan de bovenkant ook niet tegen de dakplaat.

Bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/c...-4cc9-a7a8-86eae1fd14b2#!
Hm, inderdaad, dat is nog niet zo goed. Plus dat de beugel weer paar CM hoger komt. Aan de andere kant zit er ook nul stevigheid in.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Trilliwilli schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:22:
@GeeMoney dekvloeren zijn maar 4 cm dik. Een waterslot heeft al 6 á 7cm nodig en dan ook nog tussen de 5 en 20mm per meter afschot voor de afvoerleiding, dat ga je niet redden. Er zijn wel afvoeren met 55mm hoogte, maar die zijn niet conform de norm voor een waterslot, dan heb je na een vakantie al kans dat die droog staat en heel je huis naar riool ruikt.

Is een keuze maar moet je wel rekening mee houden. Natuurlijk kun je de vloer dikker maken, maar dan wordt het passen en meten, afschot wordt vaak over het hoofd gezien maar twee meter lengte is ook 2 cm(bij 10mm per meter afschot wat ik altijd aanhoud), dan moet je hele vloer dus 2 cm dikker worden, vanuit de gang een 8 á 10cm hogere vloer opstappen is wellicht ook niet wenselijk.
En kan je geen uitsparing/sleuven maken in de betonvloer? Waar je dan vervolgens je afvoerleiding en waterslot inlegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
@Ferra hehe nee niet zomaar. Er zit wapening in en de vloer is berekend op gebruik zoals deze is gestort. Jij wil op een andere plek een serieuze verzwakking aan gaan brengen.

Enige optie om dit veilig te doen is een constructeur het laten narekenen. Wat ik begrijp is dat je een nieuwbouwwoning hebt dus daar is voldoende informatie van om dat na te gaan. Een betonvloer heeft altijd spanning van het doorzakken en de hap die je eruit haalt mag dan niet kritisch worden. Kun je zelf niet gokken.

Vaak is een gat door en door minder erg als de helft van de dikte wegnemen, zeker bij een drain en aansluitende buis richting de bestaande standpijp.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
assje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Toegezegd tagje uit ander topic, @Crasheeee@helloitsme; heeft wel wat langer geduurd voor ik verder gegaan ben :P

Eerder dit jaar is bij ons een warmtepomp geplaatst, de buitenunit staat in de voortuin. I.v.m. de beschikbare ruimte staat hij vrijwel strak op de erfgrens. Hier wilde ik graag een kast omheen maken, voor het zicht maar ook met als doel het geluid nog enigszins te dempen. Daarnaast had ik het plan om de containers te verplaatsen naar de voortuin aangezien ze daar uit de weg staan. Dat is natuurlijk geen gezicht dus daar moest dan wel een kast omheen.

In de achtertuin heb ik een afdak van douglas dus wilde diezelfde stijl aanhouden. De containerkast moest zo compact mogelijk gebouwd worden om genoeg ruimte te laten voor de warmtepomp. I.v.m. druk leven is voor mij de bedoeling dat klussen leuk is en niet teveel op werken gaat lijken. Om die reden heb ik dit keer eens niet teveel uitgezocht/getekend maar gewoon wat hout gehaald en aan de slag gegaan en veel "in het werk bepaald'. Voor mij een beetje onwennig maar op zich prima bevallen.

Plaatjes zeggen meer dan woorden dus het resultaat:
[Afbeelding]

De achterkant opgebouwd op het muurtje dat er al stond:
[Afbeelding]

De kast om de warmtepomp is in vier delen opgebouwd die eenvoudig te verwijderen zijn i.v.m. bereikbaarheid voor onderhoud. Het idee is dat de aanzuig voornamelijk via de achterkant is maar kan ook nog via de zijkant uit de containerkast lucht aantrekken. Aan de kant van de uitblaas is de zijkant afgedicht met tochtband om kortsluiting te voorkomen. De bovenkant en andere zijkant ga ik nog afwerken met geluidsisolatie wat risico op kortsluiting nog verder zou moeten wegnemen.

Het zijschot hangt met een klemverbinding aan de muur (bedverbinder die ik nog had liggen). Deze zijkant is er naar boven toe dus zo vanaf te pakken.
[Afbeelding]

Lamellen achterkant kunnen dus eenvoudig weggepakt worden, zoveel mogelijk gewerkt met opsluiten i.p.v. vast bevestigen. Op het muurtje bijvoorbeeld de lat geschroefd die in de onderkant van de lamellen valt en hem zo op zijn plek houdt.
[Afbeelding]

Zo ziet het er uit met de voorkant verwijderd. Dit is het enige element dat met bevestigmateriaal vast zit. Twee bouten in de containerkast links en twee bouten in het zijscherm rechts. Hier heb ik gebruik gemaakt van rampamoeren voor de borging (geen schroeven of gedoe met moertjes).

Boven en rechts komt dus nog isolatie, aan de onderkant plak ik denk ik nog wat tochtband om risico op kortsluiting weg te nemen.
[Afbeelding]

Een vakje met deurtje gemaakt voor de tuinslang
[Afbeelding]

Binnenaanzicht van het containerdeel. Rechts is hier de warmtepomp te zien die uit de kast ook nog aan kan zuigen door de kiertjes. Op de grond heb ik een aluminium strip geplaatst die de staanders op de juiste breedte houdt. De kast staat op een plek waar ruim 5cm afschot is en ik heb ervoor gekozen de kast recht te houden. Ik heb onder de poten stelvoeten geplaatst (had ik nog liggen) zodat ik hem recht kon zetten en eventueel in de toekomst ook nog na kan stellen als de boel verzakt o.i.d.

Interessante overweging waar ik tegenaan liep is dat de kast nauwelijks stevigheid heeft aan de voorkant doordat hij volledig uit deuren bestaat. Echter, als de deuren dicht zitten geven deze de stevigheid aan de constructie. Aangezien je normaliter altijd maar hoogstens één deur opent is dit in de praktijk niet echt een probleem.

Andere punt waar ik tegen aanliep is dat door mijn compacte bouw het noodzakelijk is dat de deuren "gelijk"/"90 graden" openen. Met de kruishengen die ik gekocht had werkte dat alleen natuurlijk niet. Om die reden heb ik ze aan de binnenkant gemonteerd zoals op de foto te zien is. Een beetje een raar gezicht maar met de deuren dicht vind ik het niet hinderlijk. Ik had weinig zin de scharnieren weer terug te sturen en had ook nog niet echt een idee hoe dit anders eenvoudig op te lossen.
[Afbeelding]

Tot slot een kettinkje aan de container en een haakje aan het deksel zodat hij mee open gaat. Ik heb geen gasveren o.i.d. zodat het deksel open blijft staan. Ik denk dat ik dat niet zo belangrijk vind, mocht het toch hinderlijk zijn kan ik er nog eens naar kijken.
[Afbeelding]

Wat nu nog open staat op af te ronden is om het hout te behandelen met transparante beits, ons doel is om de huidige kleur ongeveer te behouden (niet te warm maar ook niet helemaal vergrijsd).

De laatste stap is de geluidsisolatie. Mijn oorspronkelijke plan was om te werken met "Merfocell PU", dit zijn zware akoestische platen. Het idee zou zijn om de lamellen te bekleden met 20mm en de bovenkant en zijkanten met 40mm. In totaal kom ik dan echter wel op ongeveer €300 aan isolatie. Ik overweeg om voorlopig eerst eens van dat simpele noppenschuim te plakken (heb ik nog liggen) en eens te kijken hoe dat gaat in de winter qua geluid.

Door de praktische manier van bouwen heb ik hout en materiaal een beetje gaandeweg verzameld. Ik heb het plaatje niet helemaal compleet maar het hout en bevestigsmateriaal schat ik op ongeveer €300. Verder inmiddels 2 maanden erover gedaan maar dat komt vooral door lange werkonderbrekingen en af en toe eens een latje zagen (druk druk druk :9 )

Qua zicht blij met het resultaat. Wat betreft geluid kunnen we natuurlijk niet teveel verwachten, zeker niet zonder zware isolatie. Wat betreft de efficiëntie van de warmtepomp wordt het ben ik bang moeilijk valideren, het zal ongetwijfeld iets impact hebben maar gevoelsmatig is er nog wel aardige ruimte voor luchtstorming.
Dat heb je keurig gedaan.
Het lijkt alsof je erg goedkoop hout hebt gebruikt. Heb je al nagedacht hoe je gaat voorkomen dat het na 5 jaar verrot is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32
nokiaan958GB schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:53:
Dat heb je keurig gedaan.
Het lijkt alsof je erg goedkoop hout hebt gebruikt. Heb je al nagedacht hoe je gaat voorkomen dat het na 5 jaar verrot is :?
Douglas is prima duurzaam hout en wordt volop gebruikt voor buitentoepassingen. Levensduur onbehandeld 10-15 jaar, we gaan hem nog beitsen dus dan langer. Staat ook bijna volledig vrij van de grond en op het zuiden; heeft dus niet al teveel te lijden.

Kan zomaar dat de kast de warmtepomp overleeft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
jichem schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Hij staat op onze schuur en ruim 4 meter uit de gevel. Trillingen zijn het niet.
Schuur zit niet vast aan haar gevel?

4 meter is aanzienlijk, betwijfel of je de luchtstroom überhaupt hoort dan. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, wellicht lost het psychisch wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Ik heb gelukkig wat mensen die me helpen tijdens de verbouwing waaronder een gepensioneerde maar zeer vaardige aannemer maar die komt wanneer hij tijd heeft en die komt deze week de ondervloer boven aanpakken want in een aantal kamers ligt het open. Echter was ik nog niet in de gelegenheid geweest om extra stopcontacten aan te leggen maar als de vloer dicht gaat, nouja, je snapt het wel.

Vanavond dus de voorbereidingen gedaan zodat de vloer in de gang en werkkamer voor dicht kan.

Het is nog niet klaar natuurlijk.

Er lag een losse groep naar de badkamer voor de wasmachine maar dat was een enkele groep. Van de nood een deugd gemaakt en die kabel vervangen voor een 5-aderige kabel.

Die enkele groep heb ik uiteraard repurposed als groep voor de extra stopcontacten die in de kamers komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUqrSCFYEk2RIwJOA2y4iRYd0Qs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3Ihw2wotm5ymB7fvVlp8lvd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPGsnMI282_PjLAxvoh4WQmupHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbcWz7x3dW45jEfTmapgG7VF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J5dWpmX__qBjj3cmv2TX7DJ9JM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFHK3P79BRMLxBcfFRU1WSVv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0piUTtkJtm3gKVbrLla6kI74zHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aD9M8r7NwwT3k92TKcCwX80c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMRoANKK2y9saEUMcYz2j8c1U1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cZGboKqk54uC5xel85h8Vwv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:35
@1nsane Die stalen buizen voor elektra saneer je ook weg?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:25:

Er lag een losse groep naar de badkamer voor de wasmachine maar dat was een enkele groep. Van de nood een deugd gemaakt en die kabel vervangen voor een 5-aderige kabel.
Je mag van een 5 aderige kabel niet zomaar twee groepen maken, alleen als er sprake is van één eindapparaat kan dat. Kookplaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-05 19:21

Metalfreak

Hoije woh!

Wolly schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:07:
[...]

Je mag van een 5 aderige kabel niet zomaar twee groepen maken, alleen als er sprake is van één eindapparaat kan dat. Kookplaat bijvoorbeeld.
En toch ook alleen als je die groepen altijd alleen beide tegelijk kunt uitschakelen, zoals bij een kookgroep, toch?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Metalfreak schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:37:
[...]

En toch ook alleen als je die groepen altijd alleen beide tegelijk kunt uitschakelen, zoals bij een kookgroep, toch?
Ja zo heb ik het wel begrepen, het is immers één apparaat wat je met één handeling stroomloos wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 06:27:
@1nsane Die stalen buizen voor elektra saneer je ook weg?
Deels wel ja, alles waar ik met de open vloer bij kan, is vervangen, tot 2u vannacht mee bezig geweest.

Niet al het staal haal ik weg (daar waar de muren mooi strak in de stuc staan bijvoorbeeld of echt moet gaan breken om erbij te kunnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
[...]

Dat klopt, eigenlijk mag het niet volgens de NEN1010. Kan het écht kwaad? Ook niet.

Ik heb ook nog 2 losse snelfixleidingen in de vloer gelegd tot onder de badkamer zodat het op den duur netjes 2 aparte leidingen zijn per groep.

De reden daarvoor is dat de badkamer weliswaar wat gedateerd is, maar nog wel netjes en neutraal met witte tegels enz.

Die badkamer gaat er op den duur wel uit ten faveure van een nieuwe maar, daar is nu het geld even niet voor aangezien een compleet nieuwe badkamer rustig 10k kost en om die leidingen dan aan te leggen, zal ik moeten breken maar dat is pas relevant als een nieuwe badkamer komt.

Tot die tijd heb ik door de pvc pijp waar die enkele groep in lag, een 5 aderige leiding getrokken.

Die leiding zal tegen die tijd ook niet nutteloos worden aangezien ik bij de aanleg van een nieuwe badkamer, elektrische vloerverwarming wil nemen. Dan ligt daar gelijk een groep voor en evt. mogelijkheid voor 3-fase als de vloerverwarming dat nodig heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

1nsane schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Dat klopt, eigenlijk mag het niet. Kan het écht kwaad? Ook niet.
Ik gok dat de koper na jou er een andere mening over heeft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 08:59
Cyberpope schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Ik gok dat de koper na jou er een andere mening over heeft.
of het echt kwaad kan is meer een feit dan een mening :+ en volgens mij laat die duidelijk doorschemeren dat die niet van plan is op korte termijn te verhuizen en heeft die al een plan om het in de toekomst aan te passen naar de correcte werkwijze + is er een doel voor de vijfaderige kabel die dan niet meer nodig zou moeten zijn.

Ja elektra hoort netjes, maar het moet ook reëel zijn om iets te doen. een badkamer onnodig slopen is niet écht een reëele oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:20:
Die leiding zal tegen die tijd ook niet nutteloos worden aangezien ik bij de aanleg van een nieuwe badkamer, elektrische vloerverwarming wil nemen. Dan ligt daar gelijk een groep voor en evt. mogelijkheid voor 3-fase als de vloerverwarming dat nodig heeft.
Elektrische vloerverwarming met 3 fase voor een badkamer?
Je maakt best bijzondere keuzes in je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
True schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Elektrische vloerverwarming met 3 fase voor een badkamer?
Je maakt best bijzondere keuzes in je project.
Ik schrijf toch áls dat nodig is?

Zo niet, gebruik ik enkel 3 van de 5 aders in die kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-05 21:01
Wij gaan binnenkort ons huis verbouwen maar de aannemer wil EPS beton gebruiken in plaats van isolatie, wapening en beton. Voordeel is dat hij geen isolatie hoeft te leggen en geen wapening.

Heeft iemand ervaring met EPS beton/concreet EPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waah schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:40:
[...]

of het echt kwaad kan is meer een feit dan een mening :+ en volgens mij laat die duidelijk doorschemeren dat die niet van plan is op korte termijn te verhuizen en heeft die al een plan om het in de toekomst aan te passen naar de correcte werkwijze + is er een doel voor de vijfaderige kabel die dan niet meer nodig zou moeten zijn.

Ja elektra hoort netjes, maar het moet ook reëel zijn om iets te doen. een badkamer onnodig slopen is niet écht een reëele oplossing
Allemaal begrijpelijk. Maar ik kan je heel veel voorbeelden geven van "dat doen we in de toekomst netjes" die nooit meer gedaan zijn. Maar een ramp is het zeker niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 12:16
Malt1982 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:43:
Wij gaan binnenkort ons huis verbouwen maar de aannemer wil EPS beton gebruiken in plaats van isolatie, wapening en beton. Voordeel is dat hij geen isolatie hoeft te leggen en geen wapening.

Heeft iemand ervaring met EPS beton/concreet EPS?
Aanvullende zoektermen: schuimbeton/isolatiebeton

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
[...]

En zeker niet als je dan dus 1 aarde gaat gebruiken. Want hoe garandeer je dat beide groepen achter dezelfde aardlek komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t14wo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:27:
[...]

En zeker niet als je dan dus 1 aarde gaat gebruiken. Want hoe garandeer je dat beide groepen achter dezelfde aardlek komen?
De aardlek doet niets met je groengele aardedraad, die zijn allemaal met elkaar verbonden in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:16

ewf

Aardlek reageert toch op het verschil tussen fase- en nul-leiding (bruin-blauw)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ja, de aardlek meet het verschil tussen ingaande en uitgaande stroom. In theorie is de stroom in beide kabels gelijk, tenzij er ergens stroom weglekt. En of dat nou via een aardkabel gaat, een kat of een waterlekkage, dat maakt niet uit voor de aarlekschakelaar. De aardedraad is dan ook niet aangesloten op een aardlekschakelaar, want dat is niet nodig om het verschil te meten.

Dat wil niet zeggen dat de aardedraad overbodig is, want stel er gebeurt iets in je wasmachine en er komt 230v op de metalen behuizing te staan. In dat geval loopt de stroom via de aardedraad weg, om te voorkomen dat iemand een klap krijgt. Tevens schakelt de aardlekschakelaar af, omdat er meer stroom naar de wasmachine gaat dan dat er terugkomt.

[ Voor 31% gewijzigd door Widow op 25-07-2023 13:17 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Mythio schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:27:

Iemand het verlossende antwoord? Blijf aan het zoeken maar het staat nergens echt vermeld. Ik vermoed dat ik 93x150 nodig heb voor een raam van 90x150, maar zekerheid blijft uit.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GermanPivo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:13:
[...]

Aanvullende zoektermen: schuimbeton/isolatiebeton
Als ik het Google is EPS beton toch echt wel wat anders.
Het heeft volgens een site die ik bezocht ook wel een hele hoge isolatie-waarde.
Bij 20 cm heb je al een RC-waarde van 5 (Hier stond eerst 6).
Dat is gelijk aan PIR van 10 cm.
Lijkt me stug. Maar ik weet het niet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Deze week de laatste aanpassing aan de trap gedaan. Wat is er uiteindelijk gebeurd in grote lijnen:

1) trap dicht gemaakt (was eerst open trap)
2) trap zwart geverfd
3) massief eiken overzettreden erop met 3 lagen skylt

Meeste tijd kost toch vaak de afwerking en het netjes maken. Uiteindelijk best tevreden erover.

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqlYM6ncoXH7KZoGb63g1-7WC3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqQrziSIwOcXVwbvpl9GrOWv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjcmkqhwAQ8QvcvKV3i_wGXss8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MBG46dGFWPivKeiAe26VkIV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JUFZ473ISrHjzdU2aGe9fkP7lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOoSxt8bUYrpxa5OZGvtOYEa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mierenfokker op 25-07-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Heb je nog speciale zwarte verf voor trappen hiervoor gekocht @mierenfokker ?

Ziet er mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:21
mierenfokker schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:48:
Deze week de laatste aanpassing aan de trap gedaan. Wat is er uiteindelijk gebeurd in grote lijnen:

2) trap zwart geverfd

Meeste tijd kost toch vaak de afwerking en het netjes maken. Uiteindelijk best tevreden erover.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg netjes! Zou alleen nog het randje tussen het zwart en het wit iets netter maken. Maar dat is wel een beetje mierenneukerij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-05 19:21

Metalfreak

Hoije woh!

mierenfokker schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:48:

2) trap zwart geverfd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit. Ik wil zelf zoiets ook nog eens doen, maar ik ben bang voor wat er onder het tapijt vandaan komt aangezien de huidige trap bekleed is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
Mythio schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Iemand het verlossende antwoord? Blijf aan het zoeken maar het staat nergens echt vermeld. Ik vermoed dat ik 93x150 nodig heb voor een raam van 90x150, maar zekerheid blijft uit.... :+
88x150 zal waarschijnlijk wel prima zijn als je dagmaat 90 is. Als je hem in het midden plaatst, heb je aan beide kanten een centimeter ruimte. Aangezien je kozijnstijlen wel breder zijn dan dat maakt het dus niet zoveel uit, de hor valt in de profielen dus daar komen geen insecten langs. En anders kopen, passen zonder gelijk alles te monteren e.d. en terugbrengen als het niet lekker uitkomt op je kozijn?

Zelf onlangs een nieuwe rolhor gemonteerd. Ik had eerst een Bruynzeel, maar die rolde op den duur helemaal schuin op waardoor het horgaas uit de profielen floepte. Heb nu eentje van Lidl gemonteerd, maar daar is na een aantal weken de veer al dusdanig slap (of de profielen klemmen halverwege wat ofzo?) dat hij niet meer helemaal naar boven wil oprollen.

Op de één of andere manier heb ik altijd ruzie met die dingen...

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2023 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Arjan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:09:
bij deze. heb zelf de boel dichtgesmeerd met Rotband.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7u3_3gKTicPAJk_GojS8pLWNMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/reUVIjzBuMz8EmU64unV4jrd.jpg?f=user_large
draden lopen nu mooi recht omhoog, niet meer opzij.

moet nog wel het luik dichtmaken, maar moet ff kijken hoe ik die boel ga opvullen. ga geen kilo's gips erin mieteren.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Stukje gipsplaat erin en dat netjes afwerken met gips. Prima oplossing en heb je maar een beetje gips nodig.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:58
mrc4nl schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:35:
[...]

bij deze. heb zelf de boel dichtgesmeerd met Rotband.

[Afbeelding]
draden lopen nu mooi recht omhoog, niet meer opzij.

moet nog wel het luik dichtmaken, maar moet ff kijken hoe ik die boel ga opvullen. ga geen kilo's gips erin mieteren.
Paar latjes aan de binnenkant en daar dan een gipsplaat op maat tussen frotten en afsmeren.

PSN: Flix20-NL

Pagina: 1 ... 317 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/