Dat is grote onzin. Een goede egalisatie met voldoende druksterkte en eventueel nog slijtvast gecertificeerd gaat prima. Dat er een keer schade komt is logisch het is een werkplaats. Hallen, loodsen, parkeergarages, productieruimten worden wel vaker geegaliseerd. Een standaardbetonvloer is ook C20/25.nokiaan958GB schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:20:
[...]
Egaline is voor dergelijke omgevingen niet geschikt.
De kans is groot dat als je je moker laat vallen dat de grond flink beschadigt.
Mijn onderdorpel is deels rot. Ik wil hem bij de blauwe lijn over de lengte doorzagen en hier een nieuw stuk in lijmen met repair care houtrot vuller.
Ik vind echter geen balk met deze maat (46hx85 diepte heb ik nodig ). Wilde eindelijk een bestaande nieuwe dorpel kopen en door midden zagen maar die vind ik dus niet. A,b, of Aa,cc profielen zijn te klein. Is de enige oplossing een gewone meranti balk te lopen en die pas te maken?
De huidige dorpel loopt ook gelijk (niet aflopend).
Een stenen dorpel is geen gezicht omdat ik er naast nog 2 gelijke kozijnen heb
:strip_exif()/f/image/jBWyPbqPIBf2A5n65AXwfGyF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind echter geen balk met deze maat (46hx85 diepte heb ik nodig ). Wilde eindelijk een bestaande nieuwe dorpel kopen en door midden zagen maar die vind ik dus niet. A,b, of Aa,cc profielen zijn te klein. Is de enige oplossing een gewone meranti balk te lopen en die pas te maken?
:strip_exif()/f/image/jBWyPbqPIBf2A5n65AXwfGyF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P8YPyUI4hHpKY1xrDFaxBd6h.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb nog wat video's gekeken hoe andere mensen het oplossen. Zag ook iemand die de kopsen kanten afschuinde, waarbij er ruimte staat om te vullen. Hierbij werd vervolgens geen gaas of papierband gebruikt. Gaat dat niet scheuren?Septillion schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:20:
[...]
Indien je niet afschuint zou ik papierband aanraden. Vond voor de kopse kanten gaas verschrikkelijk.
Dat probleem heb ik hier ook met o.a. de kozijnen van de garage. Een profiel wat nergens meer is te vinden.Waypoint schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:14:
Mijn onderdorpel is deels rot. Ik wil hem bij de blauwe lijn over de lengte doorzagen en hier een nieuw stuk in lijmen met repair care houtrot vuller.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een nieuwe op maat maken of in zijn geheel vervangen voor een standaard maat is hier de enige oplossing.
Ik heb een oscillerende multitool, bij jou zou ik dan zo dicht mogelijk bij het raam zagen en daar een andere (stuk) dorpel tegenaan schroeven.
NeeT i M schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:16:
[...]
Heb nog wat video's gekeken hoe andere mensen het oplossen. Zag ook iemand die de kopsen kanten afschuinde, waarbij er ruimte staat om te vullen. Hierbij werd vervolgens geen gaas of papierband gebruikt. Gaat dat niet scheuren?
Maar dat kan ook geluk zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Amtelode op 18-07-2023 14:29 ]
@Waypoint
waarom alsnog geen nieuwe stenen dorpels, ziet er een stuk gelikter uit, en hebben geen onderhoud nodig
waarom alsnog geen nieuwe stenen dorpels, ziet er een stuk gelikter uit, en hebben geen onderhoud nodig
[ Voor 6% gewijzigd door HyperTrophy op 18-07-2023 15:00 ]
Afschuinen kan ook, maakt afsmeren ook makkelijker. Maar zou ik er zeker nog papier op doen, kans op scheuren is daar nog groter (maar het blijft een kans).T i M schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:16:
[...]
Heb nog wat video's gekeken hoe andere mensen het oplossen. Zag ook iemand die de kopsen kanten afschuinde, waarbij er ruimte staat om te vullen. Hierbij werd vervolgens geen gaas of papierband gebruikt. Gaat dat niet scheuren?
Heeft iemand hier ervaring met gevelverf op siliconen/silicaatbasis? Hornbach heeft een huismerk-product, en bijvoorbeeld Sigma heeft Silicat Topcoat Matt. Zowel de bouwmarkten als veel van de online-verfhandels lijken het niet te verkopen
Als ik het van het personeel van de Hornbach goed begreep is het voordeel dat het ~15 jaar meegaat, ipv ongeveer 5 jaar voor je moet bijwerken, en het nadeel dat je eenmaal gewisseld naar siliconen niet meer naar een normale verf terug kunt.
Zie ik dan nog overwegingen over het hoofd? Op zich waren we niet van plan ons huis heel vaak andere kleuren te geven en is het prima om dat vanaf nu te doen met een verf die lang meegaat, maar het lijkt niet zo'n populaire keuze te zijn dus ik was wel benieuwd of ik nog overwegingen gemist heb.
Als ik het van het personeel van de Hornbach goed begreep is het voordeel dat het ~15 jaar meegaat, ipv ongeveer 5 jaar voor je moet bijwerken, en het nadeel dat je eenmaal gewisseld naar siliconen niet meer naar een normale verf terug kunt.
Zie ik dan nog overwegingen over het hoofd? Op zich waren we niet van plan ons huis heel vaak andere kleuren te geven en is het prima om dat vanaf nu te doen met een verf die lang meegaat, maar het lijkt niet zo'n populaire keuze te zijn dus ik was wel benieuwd of ik nog overwegingen gemist heb.
Tijdens de verbouwing hebben we ons hangend toilet gedemonteerd.
nu wil ik deze weer monteren, maar uiteraard zijn de moeren e.d. nergens terug te vinden.
Ik heb nu een m10 moer i.c.m. grote sluitring.
Kan dat rechtstreeks op het porselein? of zou daar nog een kunststof washer o.i.d. tussen moeten?
nu wil ik deze weer monteren, maar uiteraard zijn de moeren e.d. nergens terug te vinden.
Kan dat rechtstreeks op het porselein? of zou daar nog een kunststof washer o.i.d. tussen moeten?
Dan moet ik dat ook aan de andere kozijnen er naast doen en dat is dan ineens 4x zoveel werkHyperTrophy schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:43:
@Waypoint
De toiletpotten hier hebben inderdaad nog kunststof ringen ertussen.rainier15 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:55:
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Ons huis gaat in de verkoop, een van de vragen op de vragenlijst is wat voor glazen we hebben. Hoe kom ik daar achter? Ik lees dat het vaak in het glas staat, maar in het glas lijkt het niet te staan.
In het glas staat "Komo K7507/94", als ik daar op zoek vind ik niets.
Iemand die misschien weet wat voor glas dit is, of hoe ik er achter kan komen?
:strip_exif()/f/image/b8XrzKRGQUziSy6z0hTbVoQV.jpg?f=fotoalbum_large)
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
https://www.milieucentraa...et-glas-in-mijn-ramen.pdfmiicker schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:34:
Ons huis gaat in de verkoop, een van de vragen op de vragenlijst is wat voor glazen we hebben. Hoe kom ik daar achter? Ik lees dat het vaak in het glas staat, maar in het glas lijkt het niet te staan.
[Afbeelding]
Check ook de “vlammen”test
Float like a butterfly, sting like a bee.
Inmiddels setje gehaald bij de bouwmarkt en geïnstalleerd, dank!TGEN schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:08:
[...]
De toiletpotten hier hebben inderdaad nog kunststof ringen ertussen.
Ik vermoed dat de 94 staat voor 1994. Dus het zal waarschijnlijk dan gewoon dubbel glas zijn.miicker schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:34:
[Afbeelding]
Bij HR+ en HR++ staat het er sowieso bij, dus dat zal dubbel glas zijn inderdaad.chrisborst schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:59:
[...]
Ik vermoed dat de 94 staat voor 1994. Dus het zal waarschijnlijk dan gewoon dubbel glas zijn.
Dat is zeker niet altijd het geval.Caelorum schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:37:
[...]
Bij HR+ en HR++ staat het er sowieso bij, dus dat zal dubbel glas zijn inderdaad.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Zoals hierboven al gezegd is met de vlam test weet je het zeker. Zie je geen andere kleur vlam dan is het gewoon dubbel glas. Zie je een ander kleur vlammetje dat zit er gas tussen en is het hr+ of hr++.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Ik zou voor gevelverf Keim of Sto muurverf nemen, dat hecht echt aan de steen ipv dat het erop ligt.marcieking schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:50:
Heeft iemand hier ervaring met gevelverf op siliconen/silicaatbasis? Hornbach heeft een huismerk-product, en bijvoorbeeld Sigma heeft Silicat Topcoat Matt. Zowel de bouwmarkten als veel van de online-verfhandels lijken het niet te verkopen
...
Nee, er staat ook een datum in namelijk 31-05-2005.chrisborst schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:59:
[...]
Ik vermoed dat de 94 staat voor 1994. Dus het zal waarschijnlijk dan gewoon dubbel glas zijn.
Het is trouwens de hr coating die de vlam verkleurd niet het gas.Guldan schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:51:
Zoals hierboven al gezegd is met de vlam test weet je het zeker. Zie je geen andere kleur vlam dan is het gewoon dubbel glas. Zie je een ander kleur vlammetje dat zit er gas tussen en is het hr+ of hr++.
Nou ik heb weer iets stoms hoor..
Vandaag architraven bij de deuren geplakt. Architraaf is incl. smeerlat 15mm dik.
Hierdoor kan mijn deur nog maar 120 graden open in plaats van 180 graden.
Bij het open doen raakt de deur dus de architraaf..
Het is een opdekdeur, dus ik kan die paumelle scharnier wel een paar millimeter uit het kozijn schroeven, maar dan zie je een stomme naad...
(en moet ik deurslotplaat ook verplaatsen gok ik)
[edit]
Ik denk dat ik maar uit een plaat triplex allemaal stroken ga zagen om zo het kozijn weer op de juiste dikte te krijgen. Gelukkig was er niet nog genoeg te doen.
Vandaag architraven bij de deuren geplakt. Architraaf is incl. smeerlat 15mm dik.
Hierdoor kan mijn deur nog maar 120 graden open in plaats van 180 graden.
Bij het open doen raakt de deur dus de architraaf..

Het is een opdekdeur, dus ik kan die paumelle scharnier wel een paar millimeter uit het kozijn schroeven, maar dan zie je een stomme naad...

[edit]
Ik denk dat ik maar uit een plaat triplex allemaal stroken ga zagen om zo het kozijn weer op de juiste dikte te krijgen. Gelukkig was er niet nog genoeg te doen.
[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 18-07-2023 22:32 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik heb in mijn huis de zolder compleet gestript om te gaan isoleren, maar nu heb ik afgelopen nacht in de nok een dier gehoord, en ik vraag me af wat het kan zijn. Het klonk eerst alsof er een grote vogel over de dakpannen liep, en daarna hoorde we geritsel op de planken van het dakbeschot en een paar kier een hard piep - schreeuw geluid. Iemand een idee wat voor dier het kan zijn? Van ons hoeven de dieren niet per se weg, we gaan het weer isoleren en horen er dan bijna niks van. Maar ik vraag me af of het schade kan aanrichten. Voor nu is de opbouw dakbeschot - dampdichte folie, pannen. Ik verwacht niet dat het een steenmarter zal zijn, maar misschien een vogelnest of vleermuizen?
[ Voor 7% gewijzigd door KoenVW76 op 18-07-2023 22:25 ]
Ik denk dat het gewoon dubbel glas is, maar ik weet het niet zeker, de derde weerspiegelde vlam lijkt wel iets anders van kleur:Martinusz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:47:
[...]
https://www.milieucentraa...et-glas-in-mijn-ramen.pdf
Check ook de “vlammen”test
:strip_exif()/f/image/Ot9aVMrlEB2hfgXp7egorMD8.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het hier niet tussenzit wat je nodig hebt zou ik zelf nog even verder zoeken.rainier15 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:55:
https://www.warmteservice...ing:Bevestigingsmateriaal
Klinkt als steenmarters, zelf hier ook. Die hier ook geregeld over het dak horen lopen, ritselen in de tuin en die maken ook dergelijke geluiden.KoenVW76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:23:
Ik heb in mijn huis de zolder compleet gestript om te gaan isoleren, maar nu heb ik afgelopen nacht in de nok een dier gehoord, en ik vraag me af wat het kan zijn. Het klonk eerst alsof er een grote vogel over de dakpannen liep, en daarna hoorde we geritsel op de planken van het dakbeschot en een paar kier een hard piep - schreeuw geluid. Iemand een idee wat voor dier het kan zijn? Van ons hoeven de dieren niet per se weg, we gaan het weer isoleren en horen er dan bijna niks van. Maar ik vraag me af of het schade kan aanrichten. Voor nu is de opbouw dakbeschot - dampdichte folie, pannen. Ik verwacht niet dat het een steenmarter zal zijn, maar misschien een vogelnest of vleermuizen?
Dat lijkt dus inderdaad een silicaatverf te zijn, als ik Wikipedia erop na sla zijn Keim, silicaatverf en minerale verf allemaal ongeveer hetzelfde. De benaming siliconenverf kan ik verder niet terugvinden maar ik gok dan dat ook dat hetzelfde is.IceM schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:03:
[...]
Ik zou voor gevelverf Keim of Sto muurverf nemen, dat hecht echt aan de steen ipv dat het erop ligt.
[ Voor 9% gewijzigd door marcieking op 19-07-2023 10:03 ]
Ik ben bezig met het op maat zagen van massief eikenhout overzettreden. Ben ze nu met Skylt aan het lakken (zometeen 2de laag). De trap is nu nog geverfd en zal daar met high tack kit de treden vast kitten. Moet ik de bestaande trap nog schuren? De trap is nu nog “glad” door de trapverf.
Heeft er iemand hier enig verstand van larven?
Ik heb een vakantiehuisje bij de duinen gekocht en bij het intrekken / schoonmaken ervan kom ik wat larven tegen die omhoog kruipen uit de vloer.
Vanmorgen heb ik alles opengemaakt en het ‘nest’ denk ik kunnen lokaliseren. Zie laatste foto. Ze zaten onder een 4mm dik multiplex plaatje wat weer op de ondervloer geschroefd zat. Om er zeker van te zijn dat ze niet uit de balken kwamen heb ik het nog iets verder open gemaakt. Alleen wat me daar verbaasde is dat het hout er goed uit zag, maar dat de PIR platen - die overigens vrij belabberd op maat en luchtdicht gemaakt zijn - wel aangevreten lijken te zijn? En wat ligt er verder nog tussen, is dat oude half vergane glas of steenwol?
Kan iemand hier chocola van maken? Is het gewoon eenmalig iets of toch verder onderzoek nodig? Het huisje heeft wel maanden potdicht gezeten dus wellicht een combinatie van vocht en slechte ventilatie?
Ik heb een vakantiehuisje bij de duinen gekocht en bij het intrekken / schoonmaken ervan kom ik wat larven tegen die omhoog kruipen uit de vloer.
Vanmorgen heb ik alles opengemaakt en het ‘nest’ denk ik kunnen lokaliseren. Zie laatste foto. Ze zaten onder een 4mm dik multiplex plaatje wat weer op de ondervloer geschroefd zat. Om er zeker van te zijn dat ze niet uit de balken kwamen heb ik het nog iets verder open gemaakt. Alleen wat me daar verbaasde is dat het hout er goed uit zag, maar dat de PIR platen - die overigens vrij belabberd op maat en luchtdicht gemaakt zijn - wel aangevreten lijken te zijn? En wat ligt er verder nog tussen, is dat oude half vergane glas of steenwol?
Kan iemand hier chocola van maken? Is het gewoon eenmalig iets of toch verder onderzoek nodig? Het huisje heeft wel maanden potdicht gezeten dus wellicht een combinatie van vocht en slechte ventilatie?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Google zegt kleine of grote wasmot.miekol schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:55:
Heeft er iemand hier enig verstand van larven?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Edit: of een houtworm.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Vraagje mbt verlichting in mijn overkapping: ik heb hier 9 stuks van deze spots laten installeren
https://nl.paulmann.com/p...imbaar-2700k-chroom/93488.
Deze komen binnen in mijn garage op een stekker welke in stopcontact zit. Echter ik wil gebruik maken van de 3 staps dimming functionaliteit en dan het liefst ook via een AB of via een App.
Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb een Nedis Smart Stekker aangeschaft omdat deze dimming functionaliteit heeft maar ik heb niet echt een mogelijkheid in de app om daar vanuit te dimmen. Wel een timer functie.
Iemand een tip om die spots aan te sturen via een timer en ook te kunnen dimmen?
Deze komen binnen in mijn garage op een stekker welke in stopcontact zit. Echter ik wil gebruik maken van de 3 staps dimming functionaliteit en dan het liefst ook via een AB of via een App.
Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb een Nedis Smart Stekker aangeschaft omdat deze dimming functionaliteit heeft maar ik heb niet echt een mogelijkheid in de app om daar vanuit te dimmen. Wel een timer functie.
Iemand een tip om die spots aan te sturen via een timer en ook te kunnen dimmen?
[ Voor 7% gewijzigd door Japser op 19-07-2023 17:13 ]
Ik zal me er eens in verdiepen. Heb zelf ook een en ander gegoogled en kwam dit nog niet tegen.True schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:01:
[...]
Google zegt kleine of grote wasmot.
Edit: of een houtworm.
Er staat: "Met de gewone lichtschakelaar in 3 trappen dimbaar"Japser schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:08:
Vraagje mbt verlichting in mijn overkapping: ik heb hier 9 stuks van deze spots laten installeren
Is dat niet gewoon AAN: 100% / UIT / AAN: 66% / UIT / AAN 33% / UIT / etc. ?
In jouw geval denk ik dat de installateur het verlengd heeft voor je en jij dus dit voor elkaar krijgt door 3x de stekker in en uit de WCD te halen.
[ Voor 6% gewijzigd door True op 19-07-2023 19:34 ]
Je kunt er voor de leuk wat in smeren, maar zo te zien is het dweilen met de kraan open.Zwartoog schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:52:
Ik heb dus zo'n spuuglelijke betonnen schutting die last lijkt te hebben van betonrot.
Kan ik dit gewoon dichtsmeren met betonreparatie?
Ander idee is om de schutting met betonstuc wat op te leuken. Is dat ook geschikt als reparatiemiddel, of beter eerst repareren en dan stucen?
[Afbeelding]
Je ziet aan de verschillende lengtescheuren dat ie al aardig vertrokken is met zijn betonrot. Dus je kunt nu gat A en B dichtsmeren, maar de gaten C en D zijn al onderweg
Tijd voor een nieuwe schutting vrees ik.
Of lekker zo laten, ga voor die brocante look
Ik denk ook dweilen met de kraan open. Als de palen nog wel goed zijn zou ik kijken of ik er een houten schutting van kon maken. Grenen kost je ca 50-75 euro per deel.Zwartoog schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:52:
Ik heb dus zo'n spuuglelijke betonnen schutting die last lijkt te hebben van betonrot.
Kan ik dit gewoon dichtsmeren met betonreparatie?
Ander idee is om de schutting met betonstuc wat op te leuken. Is dat ook geschikt als reparatiemiddel, of beter eerst repareren en dan stucen?
[Afbeelding]
Of gewoon bamboe matten er tegenaan ofzo, zie je het ook niet meer
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik denk dat het zonder schuren ook wel blijft zitten, maar persoonlijk zou ik zelf toch even met een schurmachine en een 80 grit schuurpapier de boel wat opruwen. Hoeft niet tot in alle hoekjes, gewoon even de bovenkant. Ben je ook zo klaar mee.mierenfokker schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:56:
Ik ben bezig met het op maat zagen van massief eikenhout overzettreden. Ben ze nu met Skylt aan het lakken (zometeen 2de laag). De trap is nu nog geverfd en zal daar met high tack kit de treden vast kitten. Moet ik de bestaande trap nog schuren? De trap is nu nog “glad” door de trapverf.
Houtvraagje:
Ik heb een stel trapleuningen waarvan de beugels in hout geschroefd zijn, of eigenlijk waren.
Wil ze weer op de zelfde plek terug hebben, dus voor oren en dan schroeven. Moet ik dan houtvuller of houtrot vuller gebruiken? Neig naar de laatste maar lijkt half door elkaar gebruikt te worden.
Ik heb een stel trapleuningen waarvan de beugels in hout geschroefd zijn, of eigenlijk waren.
Wil ze weer op de zelfde plek terug hebben, dus voor oren en dan schroeven. Moet ik dan houtvuller of houtrot vuller gebruiken? Neig naar de laatste maar lijkt half door elkaar gebruikt te worden.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Omdat er wat meer kracht op komt zou ik voor de 2 componenten houtrotvuller gaan.
Wise enough to play the fool
Dit lijkt mij gewoon dubbelglas met hr++ heb je duidelijk een andere kleur. Ik heb geprobeerd een foto voor je te maken.miicker schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:56:
[...]
Ik denk dat het gewoon dubbel glas is, maar ik weet het niet zeker, de derde weerspiegelde vlam lijkt wel iets anders van kleur:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TAIK4MdFG2kZDdWZ3lp5YY4Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie het paarse vlammetje in mijn foto.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
ik wil een project maken voor de kids, (media center) maar daarvoor heb ik "locator pins" nodig zodat de elementen op diverse manieren aan elkaar kunnen op een consistente manier, zo kan ik ook elektronische contacten maken voor de verlichting dat die blijft werken.
maar mis het nederlandse woordje(s) om hier in de winkel te kunnen vinden, soort van duvels dus maar dan van plastic/metaal (liefst minimaal speling)
maar mis het nederlandse woordje(s) om hier in de winkel te kunnen vinden, soort van duvels dus maar dan van plastic/metaal (liefst minimaal speling)
[ Voor 22% gewijzigd door vso op 19-07-2023 22:10 ]
Tja vanalles
bedoel je het materiaal waarbij je bijvoorbeeld ook de zaken strak tegen elkaar aan kunt trekken (zoals bij veel zelfbouw meubels)? Dan even googelen op verbindingsbeslag.vso schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:09:
ik wil een project maken voor de kids, (media center) maar daarvoor heb ik "locator pins" nodig zodat de elementen op diverse manieren aan elkaar kunnen op een consistente manier, zo kan ik ook elektronische contacten maken voor de verlichting dat die blijft werken.
Of bedoel je echt een deuvel achtig iets enkel voor de geleiding? Deze heb je idd in meerdere soorten en maten.
verbindingsbeslag (thx) is niet wat ik zoek, meer de deuvelachtige geleiding.pickboy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:46:
Of bedoel je echt een deuvel achtig iets enkel voor de geleiding? Deze heb je idd in meerdere soorten en maten.
al is een combinatie van die 2 wel intressant maar doel is vooral dat het makkelijk herconfigureerbaar is. dus los/vast is meer een bijzaak. (lees zonder gereedschap)
Tja vanalles
Ik wil graag een ontstane heuvel in de betonlaag van 4m2 verwijderen. Op het hoogste punt is die ongeveer 4cm hoger dan in de rest van de kamer. Iemand een tip hoe dit te doen? Met een klopboor eruit bikken en dan wat egaliseren of een betonschuurmachine kopen?
Iets als centreerpennen? Dat is online wel te krijgen, bij voorbeeld hier.vso schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:10:
[...]
verbindingsbeslag (thx) is niet wat ik zoek, meer de deuvelachtige geleiding.
al is een combinatie van die 2 wel intressant maar doel is vooral dat het makkelijk herconfigureerbaar is. dus los/vast is meer een bijzaak. (lees zonder gereedschap)
ik zou proberen sleuven van een paar cm breed te slijpen tot de diepte waar je moet zijn, en dan met een breekhamer eruit breken. Mogelijk dat je met een betonschuurmachine het laatste stukje hobbelvrij kan krijgen, maar dat lijkt me best lastig om echt helemaal netjes vlak en waterpas te krijgen. Misschien kun je er beter vanuit gaan dat je na afloop alles weer even moet egaliseren.Pieter2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:34:
Ik wil graag een ontstane heuvel in de betonlaag van 4m2 verwijderen. Op het hoogste punt is die ongeveer 4cm hoger dan in de rest van de kamer. Iemand een tip hoe dit te doen? Met een klopboor eruit bikken en dan wat egaliseren of een betonschuurmachine kopen?
Aie, ok, dan is er geen redden meer aan. Ik had gedacht dat wanneer het staal weer opgesloten zou worden, ook de rot stopt.AtomicShockwave schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:58:
[...]
Je kunt er voor de leuk wat in smeren, maar zo te zien is het dweilen met de kraan open.
Je ziet aan de verschillende lengtescheuren dat ie al aardig vertrokken is met zijn betonrot. Dus je kunt nu gat A en B dichtsmeren, maar de gaten C en D zijn al onderweg
Tijd voor een nieuwe schutting vrees ik.
Of lekker zo laten, ga voor die brocante look
Brocante look, het is maar hoe je het verkoopt
Ik ga dan wel met betonstuc kliederen, vrouwlief wil op een ander deel van de schutting een Efteling-achtig stucwerk aanbregen, kan ik hier wat oefenen.
Normaal is de schutting al goed gecamoufleerd door begroeiing. Het is omdat we erbij moesten dat we flink gesnoeid hebben en dit zo zagen. Als er constructietechnisch niets te redden is dan zij het zo, en over een jaar is het weer groenThe Eagle schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:12:
[...]
Ik denk ook dweilen met de kraan open. Als de palen nog wel goed zijn zou ik kijken of ik er een houten schutting van kon maken. Grenen kost je ca 50-75 euro per deel.
Of gewoon bamboe matten er tegenaan ofzo, zie je het ook niet meer
Dank voor je tip, helemaal waterpas is denk ik niet nodig. Bovenop komen noppenplaten met vloerverwarmign en dan egaline, maar 4cm verschil is wel te veel om met de noppenplaten te overwinnen. Lijkt mij een goede om sleuven te frezen en dan met de breekhamer aan de slag te gaan.T_knoop schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:06:
[...]
Iets als centreerpennen? Dat is online wel te krijgen, bij voorbeeld hier.
[...]
ik zou proberen sleuven van een paar cm breed te slijpen tot de diepte waar je moet zijn, en dan met een breekhamer eruit breken. Mogelijk dat je met een betonschuurmachine het laatste stukje hobbelvrij kan krijgen, maar dat lijkt me best lastig om echt helemaal netjes vlak en waterpas te krijgen. Misschien kun je er beter vanuit gaan dat je na afloop alles weer even moet egaliseren.
Ik heb aan beide kanten van het dak van onze woning knieschotten zitten, ieder bijna 6 meter lang. Daar zitten platen voor, en er zit één luik in om in te kunnen kruipen. Graag wil ik 2 extra luiken maken om mijn spullen beter te kunnen wegzetten. Nu is het vurenhout onderdeel van de constructie, maar de platen, zijn die dat ook? Mijn idee is om met een multitool een begin te zagen en daarna met een handzaag een extra 'luik' te maken, of eventueel de platen (met nietjes) eraf te halen en dán te zagen. Is dat een goed plan?
Daarnaast is de vloer erachter nogal hobbelig, want het is de niet-afgewerkte betonvloer. Is het handig (qua vocht enzo) om hier bijv. een restje laminaat op te leggen, zodat de boel beter schuift?
Daarnaast is de vloer erachter nogal hobbelig, want het is de niet-afgewerkte betonvloer. Is het handig (qua vocht enzo) om hier bijv. een restje laminaat op te leggen, zodat de boel beter schuift?
Platen zijn normaal enkel voor de afwerking en geen onderdeel van de dragende constructie.koelkast schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:42:
Ik heb aan beide kanten van het dak van onze woning knieschotten zitten, ieder bijna 6 meter lang. Daar zitten platen voor, en er zit één luik in om in te kunnen kruipen. Graag wil ik 2 extra luiken maken om mijn spullen beter te kunnen wegzetten. Nu is het vurenhout onderdeel van de constructie, maar de platen, zijn die dat ook? Mijn idee is om met een multitool een begin te zagen en daarna met een handzaag een extra 'luik' te maken, of eventueel de platen (met nietjes) eraf te halen en dán te zagen. Is dat een goed plan?
Bij een maatje laatst ook gedaan, maar idd een vlakke vloer is wel prettig om zaken op de kunnen zetten en te schuiven. Vocht zou je geen last van moeten hebben.
Als de knieschotten zelf verder niet dampdicht zijn zal het met de vochthuishouding erachter hetzelfde zijn als op de rest van de zolder; als je daar geen vochtproblemen ervaart, dan verwacht ik die ook niet achter de knieschotten. Het is wel fijn om een vloer t hebben om zaken op te plaatsen (en te schuiven); daarvoor zou ik het allergoedkoopste kliklaminaat halenkoelkast schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:42:
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Top. Dus gewoon inzagen met multitool en dan verder met handzaag? Of heb je een andere listpickboy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Platen zijn normaal enkel voor de afwerking en geen onderdeel van de dragende constructie.
Bij een maatje laatst ook gedaan, maar idd een vlakke vloer is wel prettig om zaken op de kunnen zetten en te schuiven. Vocht zou je geen last van moeten hebben.
Ja, ik heb nog een lading m2 over van onze vorige woning. Geen vochtproblemen (behalve bouwvocht dan). Ik ga wel even wat ventilatie aanbrengen om dat te voorkomen verder.TGEN schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Als de knieschotten zelf verder niet dampdicht zijn zal het met de vochthuishouding erachter hetzelfde zijn als op de rest van de zolder; als je daar geen vochtproblemen ervaart, dan verwacht ik die ook niet achter de knieschotten. Het is wel fijn om een vloer t hebben om zaken op te plaatsen (en te schuiven); daarvoor zou ik het allergoedkoopste kliklaminaat halen.
In geval van mijn maatje konden we makkelijk de gehele plaat loshalen en uitneembaar maken (mbv wat magneten om hem vast te houden) dus hoefden we niet een los luik er in te maken.koelkast schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Top. Dus gewoon inzagen met multitool en dan verder met handzaag? Of heb je een andere list?
Zo heb ik het ook gedaan, platen in z'n geheel los gehaald, klein magneetje op de houten constructie en platen daar weer tegenaan gezet. Werkte prima. Nu ga ik een soort ladekast per vierkant van maken. Die kan ik straks dan gewoon open trekken zonder het gedoe met dat losse hout.
------------------------------------------------
Dat doordeweeks savonds klussen gaat nog niet heel snel... Morgen een dag een trap steiger gehuurd om het deel in het trapgat dicht te maken.
------------------------------------------------
Dat doordeweeks savonds klussen gaat nog niet heel snel... Morgen een dag een trap steiger gehuurd om het deel in het trapgat dicht te maken.
:strip_exif()/f/image/SG0GgKGaF8HS4LeGX67ZOJiP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Heaget op 20-07-2023 12:26 ]
De platen kunnen wel degelijk onderdeel van de dragende constructie uitmaken.pickboy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Platen zijn normaal enkel voor de afwerking en geen onderdeel van de dragende constructie.
Theoretisch zou dat zeker kunnen, maar geen van de bouwtechnieken die normaal gebruikt worden in Nederland (voor zover mij bekend) heeft de platen nodig voor de dragende constructie in dit soort situaties.Wolly schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:42:
[...]
De platen kunnen wel degelijk onderdeel van de dragende constructie uitmaken.
De constructie bestaat doorgaans uit balken die voldoende sterk zijn zonder de platen.
Grappig, ik heb altijd begrepen dat knieschotten inclusief beplating deel uitmaken van de draagconstructie. De beplating is dan bedoeld als middel tegen schuin wegschuiven.pickboy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:39:
[...]
Theoretisch zou dat zeker kunnen, maar geen van de bouwtechnieken die normaal gebruikt worden in Nederland (voor zover mij bekend) heeft de platen nodig voor de dragende constructie in dit soort situaties.
De constructie bestaat doorgaans uit balken die voldoende sterk zijn zonder de platen.
Als dat niet zo zou zijn dan waren het wel gipsplaten geweest.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 20-07-2023 13:53 ]
Dit lijkt mij meer een smarthome vraag, maar ik vermoed dat je Phillips Hue smart plug ver gaat komen. drie traps dimmer werkt met aan/uit princiepe dus de plug heeft geen dim functie nodig.Japser schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:08:
Die Phillips heeft als het goed is bluethooth, waarmee je met de phillips app dus aan en uit kan schakelen.De app heeft ook een timer functie, maar ik weet niet of je dan verbonden moet blijven met de app.
ora et labora
Bij de oplevering van ons huis stond expliciet dat ook de platen onderdeel van de dragende constructie zijn en dat er niet in gezaagd mag worden.....dus het komt wel voorpickboy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:39:
[...]
Theoretisch zou dat zeker kunnen, maar geen van de bouwtechnieken die normaal gebruikt worden in Nederland (voor zover mij bekend) heeft de platen nodig voor de dragende constructie in dit soort situaties.
Vaak hebben die platen niet zozeer een dragende functie maar enkel een stabiliseren/verstijvende functie. Dit wordt ook bij HSB veel toegepast.
Ik ben gelukkig ook niet alwetend, blijkbaar komt het toch voor.breagor schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:23:
[...]
Bij de oplevering van ons huis stond expliciet dat ook de platen onderdeel van de dragende constructie zijn en dat er niet in gezaagd mag worden.....dus het komt wel voor
Al denk ik idd dat dat meer te maken heeft met wat @jichem zegt. De platen zullen niet echt een dragende functie hebben, maar kunnen wel gebruikt worden om de balken op zijn plek te houden.
Logischerwijs zou het weghalen van 1 zo'n plaat (of maken van een luik) amper/geen invloed hebben omdat de balken nog op de plaats worden gehouden door de overige platen, maar ik snap wel dat ze dan zeggen dat je er helemaal niets mee mag doen (want waar ligt de grens en waar ligt de verantwoordelijkheid als het fout gaat).
In 2017 hebben ze hier gewapend beton gestort tegelijk met de fundering van de aanbouw.
Ik denk niet dat er op de factuur staat welk soort beton is gebruikt.
"Beton storten 6,5m3"
Tenzij ze normaal beton bedoelen.
Ik dacht dat er toen eens werd gesproken over schuimbeton maar wellicht kon dat niet.
Ga ik er dan van uit dat het "normaal" beton is of schuimbeton?
Dit i.v.m. warmteverliesberekening.
Er ligt ook nog 20cm EPS dus zo'n ramp is het niet.
Kun je schuimbeton ook gebruiken voor een fundering?
Iemand een idee?
Ik denk dat ik in de meterkast nog wel een stukje kan vinden, hoe herken ik het? Valt het te herkennen?
Ik denk niet dat er op de factuur staat welk soort beton is gebruikt.
"Beton storten 6,5m3"
Tenzij ze normaal beton bedoelen.
Ik dacht dat er toen eens werd gesproken over schuimbeton maar wellicht kon dat niet.
Ga ik er dan van uit dat het "normaal" beton is of schuimbeton?
Dit i.v.m. warmteverliesberekening.
Er ligt ook nog 20cm EPS dus zo'n ramp is het niet.
Kun je schuimbeton ook gebruiken voor een fundering?
Iemand een idee?
Ik denk dat ik in de meterkast nog wel een stukje kan vinden, hoe herken ik het? Valt het te herkennen?
@Amtelode beton =/ schuimbeton.
Dus als jij geen opdracht hebt gegeven voor schuimbeton, is beton gewoon beton.
Helemaal als er EPS onder ligt, aangezien schuimbeton vaak wordt ingezet voor extra isolatie.
Dus als jij geen opdracht hebt gegeven voor schuimbeton, is beton gewoon beton.
Helemaal als er EPS onder ligt, aangezien schuimbeton vaak wordt ingezet voor extra isolatie.
Schuimbeton ziet er zo uit als je een stuk eraf breekt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Schuimbeton heeft in de regel volgens mij ook geen wapening.
Het zouden gierzwaluwen kunnen zijn. Hier tegenover zitten ze ook, ze kruipen door de kieren van de hoekpannen onder de pannen zelf en maken daar hun nest. Schade is te verwaarlozen.KoenVW76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:23:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Sindskort hebben we een airco in de voortuin staan. Nu zijn die buitenunits niet heel fraai, dus heb ik een omkasting gemaakt. Douglas planken heb ik geschulpt en vast gezet met spijkers en watervaste en bruisende (d4) houtlijm. Dat laatste had ik nog niet eerder gebruikt en dat gaf best een klieder boel. Ik heb veel uitpuilende lijm moeten wegsnijden en schrapen met een beitel. Ook handig om de volgende keer wél telkens handschoenen aan te doen bij het gebruik van die lijm. Achja aldoende leert men.
:strip_exif()/f/image/6cxhiATI0ec3tJ1UQnBgrqqm.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan de airco zo z'n lucht voldoende kwijt?MMatthijsV schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:02:
Sindskort hebben we een airco in de voortuin staan. Nu zijn die buitenunits niet heel fraai, dus heb ik een omkasting gemaakt.
Mooi gedaan!
Dankjewel!
Het zal wel iets uitmaken, maar ik denk dat het mee valt. De voorkant, zijkanten en bovenkant bestaan uit die latten, dus dat ventileert wel. Daarnaast zal de buitenunit ook meer in de schaduw staan.
Dit zit eruit als een kast waarin door de weerstand die de latjes opleveren veel luchtkortsluiting plaats gaat vinden. Deze kast gaat dus ten koste van het rendement van je airco.MMatthijsV schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:02:
Sindskort hebben we een airco in de voortuin staan. Nu zijn die buitenunits niet heel fraai, dus heb ik een omkasting gemaakt. Douglas planken heb ik geschulpt en vast gezet met spijkers en watervaste en bruisende (d4) houtlijm. Dat laatste had ik nog niet eerder gebruikt en dat gaf best een klieder boel. Ik heb veel uitpuilende lijm moeten wegsnijden en schrapen met een beitel. Ook handig om de volgende keer wél telkens handschoenen aan te doen bij het gebruik van die lijm. Achja aldoende leert men.
[Afbeelding]
Je zult minimaal een dichting rondom de airco aan moeten brengen (dus tussen airco en kast) om dat te voorkomen. En dan nog zullen de platte latten veel luchtweerstand opleveren. Je krijgt dan dus minder airflow dan waar de airco op rekent. De lucht warmt dus meer op, waarmee nog steeds je rendement lager is dan voorheen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En bij verwarmen dan juist weer gunstiger ? 😋Andrehj schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:04:
[...]
Dit zit eruit als een kast waarin door de weerstand die de latjes opleveren veel luchtkortsluiting plaats gaat vinden. Deze kast gaat dus enorm ten koste van het rendement van je airco.
Je zult minimaal een dichting rondom de airco aan moeten brengen (dus tussen airco en kast) om dat te voorkomen. En dan nog zullen de platte latten veel luchtweerstand opleveren. Je krijgt dan dus minder airflow dan waar de airco op rekent. De lucht warmt dus meer op, waarmee nog steeds je rendement lager is dan voorheen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Nee. Dan is het net zo erg. Eigenlijk nog erger, want een gemiddeld huishouden verbruikt veel meer energie voor verwarmen dan voor koelen.pentaw1nz schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:11:
En bij verwarmen dan juist weer gunstiger ? 😋
Het L/W WP topic staat met dergelijke voorbeelden van kasten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een stiekeme crosspost vanuit het zwembad forum. Ik heb een zwembadje / plungepool van 3,2x1,85x1,2m binnenmaat gemaakt met zwembadraam en zoutwatersysteem.
En de rest van de tuin, waaronder een golfplaten schutting tegen bestaande 20 jaar oude bankirai schutting aan, zelf gestorte betontegels van 1,1x1,1 m. Wpc terras en schuttingen, faux greenwall en kunstgras.
Ik moet nog de rand bij het zwembadraam tegelen met mosaic (ligt er nu nog los op), de outdoor keuken maken, overkapping tussen mij en de buurman en de tegels opnieuw verven met verkeerswit.
In eerste instatie ware we van plan zwarte zwembadrandtegels te plaatsen maar ik heb nu t beton net als de rest van jet bad wit geverfd.
:strip_exif()/f/image/mKdUITpvOHM55ziRkRxgra7E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6CKLf1SvNhkTu4Pz67AXFLNH.jpg?f=fotoalbum_large)
En de rest van de tuin, waaronder een golfplaten schutting tegen bestaande 20 jaar oude bankirai schutting aan, zelf gestorte betontegels van 1,1x1,1 m. Wpc terras en schuttingen, faux greenwall en kunstgras.
Ik moet nog de rand bij het zwembadraam tegelen met mosaic (ligt er nu nog los op), de outdoor keuken maken, overkapping tussen mij en de buurman en de tegels opnieuw verven met verkeerswit.
In eerste instatie ware we van plan zwarte zwembadrandtegels te plaatsen maar ik heb nu t beton net als de rest van jet bad wit geverfd.
:strip_exif()/f/image/mKdUITpvOHM55ziRkRxgra7E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6CKLf1SvNhkTu4Pz67AXFLNH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iaOIugK5caYd4H7uHmhgf9nt.jpg?f=fotoalbum_large)
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Iemand ervaring met Tenco Topcoat als alternatief voor Hammerite?
Ik heb een skelter opgedaan maar die heeft flink te lijden gehad en zodoende her en der wel wat roest. Ik ben van plan de roestplekken kaal te maken met een lamellenschijf en dan de hele skelter in die Tenco verf te zetten.
Ik heb een skelter opgedaan maar die heeft flink te lijden gehad en zodoende her en der wel wat roest. Ik ben van plan de roestplekken kaal te maken met een lamellenschijf en dan de hele skelter in die Tenco verf te zetten.
Waar komt die groene muur vandaan?Zuluman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:41:
Een stiekeme crosspost vanuit het zwembad forum. Ik heb een zwembadje / plungepool van 3,2x1,85x1,2m binnenmaat gemaakt met zwembadraam en zoutwatersysteem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
http://www.kunsthaagvoordeel.nl/
In eerste instantie wou ik een echte wand. Echter wand is op t zuiden maar tuin ligt op t NNO. Dan is de platenkeuze lastig buiten het bewateringssyteem. En niet te vergeten de bladeren in je bad die ook opgeruimd moeten worden. Ben nog bezig platenbakken te maken die op t terras komen. En er komt een echt mos sedum dak tussen mij en de buurman.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Wij hebben onze badkamer casco in ons komende nieuwbouwhuis, lees zonder dekvloer. Nu wil ik mijn douche verplaatsen van de ene muur naar de andere (spiegelen, 2,02m). De bouwende partij geeft aan dat ik problemen ga krijgen met de afvoer en uitsparing voor de drain. Maar kan ik niet met pvc buizen de afvoer verleggen, inclusief drain of zie ik iets over het hoofd?
@Ferra Vanuit de bouw is er waarschijnlijk een uitsparing in de vloer gemaakt. Deze kun je niet lukraak op een andere plek ook uit het beton halen, dan kan de sterkte van de vloer in het geding komen. Je had dan de plaats van de drain in de voorfase al aan moeten geven, als dat überhaupt mogelijk was.
Enige optie bij verplaatsen is met verhoogde douchebak, dan kun je boven de vloer blijven met de afvoer.
Enige optie bij verplaatsen is met verhoogde douchebak, dan kun je boven de vloer blijven met de afvoer.
Met vriendelijke groet, William
@Trilliwilli er ligt bij @Ferra nog geen dekvloer. Die is gemiddeld toch zo'n 6-8cm dik ?
Met een kleine uitsparing moet dat toch wel lukken om die afvoer te verlengen richting het nieuwe punt? Desnoods iets smokkelen en een iets dikkere dek/tegelvloer nemen om wellicht nog 1-1,5cm extra te creëren?
Voor een douche heb je volgens mij aan 50 rond al genoeg.
Met een kleine uitsparing moet dat toch wel lukken om die afvoer te verlengen richting het nieuwe punt? Desnoods iets smokkelen en een iets dikkere dek/tegelvloer nemen om wellicht nog 1-1,5cm extra te creëren?
@GeeMoney dekvloeren zijn maar 4 cm dik. Een waterslot heeft al 6 á 7cm nodig en dan ook nog tussen de 5 en 20mm per meter afschot voor de afvoerleiding, dat ga je niet redden. Er zijn wel afvoeren met 55mm hoogte, maar die zijn niet conform de norm voor een waterslot, dan heb je na een vakantie al kans dat die droog staat en heel je huis naar riool ruikt.
Is een keuze maar moet je wel rekening mee houden. Natuurlijk kun je de vloer dikker maken, maar dan wordt het passen en meten, afschot wordt vaak over het hoofd gezien maar twee meter lengte is ook 2 cm(bij 10mm per meter afschot wat ik altijd aanhoud), dan moet je hele vloer dus 2 cm dikker worden, vanuit de gang een 8 á 10cm hogere vloer opstappen is wellicht ook niet wenselijk.
Is een keuze maar moet je wel rekening mee houden. Natuurlijk kun je de vloer dikker maken, maar dan wordt het passen en meten, afschot wordt vaak over het hoofd gezien maar twee meter lengte is ook 2 cm(bij 10mm per meter afschot wat ik altijd aanhoud), dan moet je hele vloer dus 2 cm dikker worden, vanuit de gang een 8 á 10cm hogere vloer opstappen is wellicht ook niet wenselijk.
Met vriendelijke groet, William
Er moet ook nog verval in zitten (~1 cm per meter, dus 2 cm totaal hier), en ruimte voor een sifon.GeeMoney schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:10:
@Trilliwilli er ligt bij @Ferra nog geen dekvloer. Die is gemiddeld toch zo'n 6-8cm dik ?
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Ik moet komende winter, ivm een zeurende buurvrouw, eigenlijk ook een kast/scherm maken om het geluid aan de aanzuigende kant van de warmtepomp iets te dempen.Andrehj schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:14:
[...]
Nee. Dan is het net zo erg. Eigenlijk nog erger, want een gemiddeld huishouden verbruikt veel meer energie voor verwarmen dan voor koelen.
Het L/W WP topic staat met dergelijke voorbeelden van kasten.
Zijn er ook oplossingen die het rendement niet negatief beïnvloeden?
Rendement zal altijd iets negatief beïnvloedt worden omdat je meer luchtweerstand creëert, maar het gevaar wat @Andrehj benoemde is dat er uitvoerlucht wordt aangezogen omdat de weerstand binnen het 'hokje' nou eenmaal minder is dan van buiten. Als je hier een scheidingswand kunt aanbrengen zodat er geen afgekoelde cq. opgewarmde lucht wordt aangezogen ('valse lucht'), dan is de rendementsvermindering al een stuk kleiner.jichem schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:47:
[...]
Ik moet komende winter, ivm een zeurende buurvrouw, eigenlijk ook een kast/scherm maken om het geluid aan de aanzuigende kant van de warmtepomp iets te dempen.
Zijn er ook oplossingen die het rendement niet negatief beïnvloeden?
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Op een of andere manier werkt dit niet met de stekker 3x uit stopcontact halen en er weer in doen. Ik denk dat ik de boel toch op een schakelaar moet aansluiten...True schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:32:
[...]
Er staat: "Met de gewone lichtschakelaar in 3 trappen dimbaar"
Is dat niet gewoon AAN: 100% / UIT / AAN: 66% / UIT / AAN 33% / UIT / etc. ?
In jouw geval denk ik dat de installateur het verlengd heeft voor je en jij dus dit voor elkaar krijgt door 3x de stekker in en uit de WCD te halen.
Het geheel hangt nu aan een Nedis WIFIPO120FWT smart stekker met dim functie alleen is die functie dus nergens te vinden in de app. Misschien omdat de lampen niet compatibel zijn vanwege het 3 staps dim systeem. Heb geen garantie dat die Philips dit wel aankan toch?mrc4nl schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:02:
[...]
Dit lijkt mij meer een smarthome vraag, maar ik vermoed dat je Phillips Hue smart plug ver gaat komen. drie traps dimmer werkt met aan/uit princiepe dus de plug heeft geen dim functie nodig.
Die Phillips heeft als het goed is bluethooth, waarmee je met de phillips app dus aan en uit kan schakelen.De app heeft ook een timer functie, maar ik weet niet of je dan verbonden moet blijven met de app.
Dat slaat nergens op.Japser schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:38:
[...]
Op een of andere manier werkt dit niet met de stekker 3x uit stopcontact halen en er weer in doen. Ik denk dat ik de boel toch op een schakelaar moet aansluiten...
Je kunt dat simuleren door je stekker in een stekkerdoos met aan/uit schakelaar te plaatsen. Maar ik garandeer je dat dat ook niet werkt.
Die 3-staps-dim impliceert dat er een bepaalde controller voor de lampen zit óf in de lampen zit. Waardoor die dat onthoud. Dat kun je niet voor elkaar krijgen met een externe dimmer die wat doet met fase aansnijding of afsnijding.[...]
Het geheel hangt nu aan een Nedis WIFIPO120FWT smart stekker met dim functie alleen is die functie dus nergens te vinden in de app. Misschien omdat de lampen niet compatibel zijn vanwege het 3 staps dim systeem. Heb geen garantie dat die Philips dit wel aankan toch?
Ik denk dat je lampen aangesloten moeten worden op een controller die altijd spanning heeft en dat je je schakeldraad (lees waar je schakelaar vandaan moet komen) aansluit op die controller en hierdoor door de dimopties én aan/uitschakeling heen wisselt.
Ik denk dat a) je niet het product hebt wat je bedoelt of b) het niet goed aangesloten is.
Edit:
RTFM? Heb je rekening gehouden met het feit dat je binnen een x-aantal seconden moet drukken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/yhlX9LnnPMkmRScfQnSogkoX.png?f=user_large)
En dat ga je ook wel voor elkaar krijgen met stekker los/vast maar dan moet je wel een beetje timen
NB dit consistent voor elkaar krijgen met een app zal wellicht wat lastiger zijn, je zult dan een app moeten hebben die best snel reageert en ook betrouwbaar snel reageert. Persoonlijk heb ik ervaring met de Ikea trafidi wat met de Ikea home app best wel oké werkt, ik denk dat ik daarmee dit wel snel genoeg voor elkaar kan krijgen.
[ Voor 23% gewijzigd door True op 21-07-2023 11:06 ]
Dank voor de input! Ik ga nog eens goed er naar kijken, dat van die timing had ik inderdaad ook gelezen en heb het geprobeerdTrue schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Dat slaat nergens op.
Je kunt dat simuleren door je stekker in een stekkerdoos met aan/uit schakelaar te plaatsen. Maar ik garandeer je dat dat ook niet werkt.
[...]
Die 3-staps-dim impliceert dat er een bepaalde controller voor de lampen zit óf in de lampen zit. Waardoor die dat onthoud. Dat kun je niet voor elkaar krijgen met een externe dimmer die wat doet met fase aansnijding of afsnijding.
Ik denk dat je lampen aangesloten moeten worden op een controller die altijd spanning heeft en dat je je schakeldraad (lees waar je schakelaar vandaan moet komen) aansluit op die controller en hierdoor door de dimopties én aan/uitschakeling heen wisselt.
Ik denk dat a) je niet het product hebt wat je bedoelt of b) het niet goed aangesloten is.
Edit:
RTFM? Heb je rekening gehouden met het feit dat je binnen een x-aantal seconden moet drukken?
[Afbeelding]
En dat ga je ook wel voor elkaar krijgen met stekker los/vast maar dan moet je wel een beetje timen
NB dit consistent voor elkaar krijgen met een app zal wellicht wat lastiger zijn, je zult dan een app moeten hebben die best snel reageert en ook betrouwbaar snel reageert. Persoonlijk heb ik ervaring met de Ikea trafidi wat met de Ikea home app best wel oké werkt, ik denk dat ik daarmee dit wel snel genoeg voor elkaar kan krijgen.
Wat voor controller moet ik naar uitkijken waar je het over had welke altijd spanning heeft?
Nee dat zeg ik niet.Japser schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:07:
[...]
Dank voor de input! Ik ga nog eens goed er naar kijken, dat van die timing had ik inderdaad ook gelezen en heb het geprobeerdMaar je zegt dus ook dat als ik de stekker van de spots aansluit op een verlengdoos met schakelaar dat dit niet gaat werken omdat de lampen eigenlijk aan moeten blijven tijdens het schakelen tussen de dimstanden?
Wat voor controller moet ik naar uitkijken waar je het over had welke altijd spanning heeft?
Ik zeg dat ik niet verwacht dat het met een stekkerdoos met aan/uit-knop enig verschil zal maken t.o.v. met de hand stekker loshalen/vastmaken t.b.v. de 3-dim-standen. Maar dit is een laagdrempelige test voor jou om te proberen mocht je timing lastig vinden met de stekker.
Een controller is niet relevant. Ik doelde daarmee op: dat ik bij zo'n oplossing (die spots) zou verwachten dat ze een controller zouden hebben die voor de lampjes nadenkt over de 3-dim-standen óf dat de lampjes dit zelf doen. Gebaseerd op de handleiding (die ik iets later opende) doen de lampjes dat zelf.
Heel simpel gezegd:
Gebaseerd op de handleiding én de aanname dat alle lampjes correct geïnstalleerd zijn en aangesloten zijn op een aansluitdraad met stekker welke jij in een WCD steekt. Dan moet je d.m.v. het timen van aansluiten/loshalen v.d. stekker de 3-dim-standen moeten kunnen gebruiken. Wil je iets meer grip hebben over het timen, kun je je stekker op een stekkerdoos met aan/uit-schakelaar plaatsen en met de aan/uit-schakelaar timen. Als dit je lukt kun je kijken naar een oplossing met een op afstand schakelbare schakelaar voor in een WCD. Zoals bijv. die Trafidi die ik linkte.
Dus als ik het goed begrijp moet ik in mijn geval gewoon de aanzuigende kant inpakken en de andere kant laten voor wat het is.TGEN schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Rendement zal altijd iets negatief beïnvloedt worden omdat je meer luchtweerstand creëert, maar het gevaar wat @Andrehj benoemde is dat er uitvoerlucht wordt aangezogen omdat de weerstand binnen het 'hokje' nou eenmaal minder is dan van buiten. Als je hier een scheidingswand kunt aanbrengen zodat er geen afgekoelde cq. opgewarmde lucht wordt aangezogen ('valse lucht'), dan is de rendementsvermindering al een stuk kleiner.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mogelijk is het afdoende om een plank te plaatsen tussen de buren en de aanzuigende kant om direct geluid te blokkeren, eventueel met wat materiaal om geluidsgolven te diffunderen. Dit zou redelijk eenvoudig te testen moeten zijn door een plank ervoor te zetten, erachter te gaan staan en observeren wat dit met het geluid in haar/hun richting doet.jichem schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:30:
[...]
Dus als ik het goed begrijp moet ik in mijn geval gewoon de aanzuigende kant inpakken en de andere kant laten voor wat het is.
***members only***
Pixilated NetphreaX
DragonFly
De meest pragmatische oplossing is de buurvrouw aan te bieden om slaapoordoppen aan te laten meten. Immers is zij de enige die er last van heeft.jichem schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:30:
[...]
Dus als ik het goed begrijp moet ik in mijn geval gewoon de aanzuigende kant inpakken en de andere kant laten voor wat het is.
***members only***
Ik zou graag een kledingkast bouwen. Heb wel ervaring met het afmeten, zagen en monteren van eenvoudige kasten, maar sinds de laatste keer is de houtprijs enorm gestegen. Omdat de kast best groot moet worden zou ik dus willen besparen op houtkosten.
Als ik de Ikea pax kastplanner gebruik, dan kom ik op een goedkopere kast uit dan dat ik zelf al mijn meubelpanelen haal bij de Praxis. Huh? Dit zegt mij dat ik bij Praxis te veel betaal voor mijn panelen. Is het mogelijk om bij Ikea losse panelen te kopen en zelf te verzagen, of zijn er andere winkels met betere paneelprijzen?
Als ik de Ikea pax kastplanner gebruik, dan kom ik op een goedkopere kast uit dan dat ik zelf al mijn meubelpanelen haal bij de Praxis. Huh? Dit zegt mij dat ik bij Praxis te veel betaal voor mijn panelen. Is het mogelijk om bij Ikea losse panelen te kopen en zelf te verzagen, of zijn er andere winkels met betere paneelprijzen?
Welkom in de 21e eeuw. IKEA spul kun je vrijwel nooit goedkoper zelf bouwen.Division schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:33:
Ik zou graag een kledingkast bouwen. Heb wel ervaring met het afmeten, zagen en monteren van eenvoudige kasten, maar sinds de laatste keer is de houtprijs enorm gestegen. Omdat de kast best groot moet worden zou ik dus willen besparen op houtkosten.
IKEA kasten zijn gemaakt van panelen met net genoeg hout en fineer om het op een meubelpaneel te laten lijken, maar verder is het voornamelijk karton wat erin zit (niet doormidden zagen dus!!). Dat is hun truc om het zo goedkoop te maken.
In feite koop je bij IKEA dus geen houten kast, en de meubelpanelen van de praxis zijn dat wel.
IKEA is spaanplaat/karton tegenwoordig...Division schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:33:
Maar de bouwmarkten zijn inderdaad belachelijk duur met hun meubelpanelen.
Heb zelf een poosje geleden een kast gebouwd en de panelen hier gehaald: https://www.bouwiedoehetzelf.nl/ als het maar een klein beetje in de buurt is scheelt het erg veel, alleen even opletten dat je platen ook recht zijn...
Eenzelfde kast als bij Ikea kun je nooit zelf goedkoper bouwen. Schaalvoordeel Ikea + dat de kast van het bare-minimum aan materialen is gemaakt. Zelf een kast bouwen zou je imho alleen doen omdat je een betere kwaliteit kast wilt, iets bijzonders of gewoon van zelf bouwen houdt. Anders zou je beter met de kastplanner van Ikea een kast kunnen samenstellen die het meest lijkt op wat je wilt, plus een aantal losse onderdelen en die verzagen tot jouw custom-design.Division schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:33:
Je kan in de app de gemeten buitentemperatuur zien welke door de buitenunit gemeten wordt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de gemeten buitentemperatuur op deze wijze zo richting de 35 graden gaat met een omkasting als deze als de werkelijke buitentemperatuur 23 graden is tijdens koelbedrijf. Ik heb mijn omkasting weer verwijderd, want het rendement holt echt keihard achteruit op deze manier....MMatthijsV schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:39:
[...]
Dankjewel!
Het zal wel iets uitmaken, maar ik denk dat het mee valt. De voorkant, zijkanten en bovenkant bestaan uit die latten, dus dat ventileert wel. Daarnaast zal de buitenunit ook meer in de schaduw staan.
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Ik heb hier zelf de badkamer verbouwd. Wat ik heb gedaan is de afvoer niet bij de muur, maar de opening van de douche gelegd. Dat scheelt alweer 2 a 3 cm opstap. Ik kon uiteindelijk niet ver genoeg de vloer in met een douchegoot van 6cm hoog en heb alsnog een muurtje moeten maken, omdat ik geen zin had de hele vloer een cm of 2 op te hogen, maar het had wel uit gekund.Trilliwilli schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:22:
[...]
BTW, zijn vloer op de gang heeft natuurlijk al wel een dekvloer en dat verschil tussen afgewerkte vloer in douche en gang zal natuurlijk een stuk minder zijn dan die 8 cm die je voorschotelt. De drempel zou nog wel eens het grootste obstakel zijn naderhand.
Er zijn douchegoten die 6cm zijn. Het sifon zit dan in de goot zelf verwerkt en heeft genoeg aan een waterlaag van 2-3 cm. Zo 1 heb ik er ook. Enige nadeel is dat die snel verstopt raken en dat je ze wel minimaal 1x per 3 weken moet gebruiken met dit weer anders komen ze droog te staan.TGEN schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:22:
[...]
Er moet ook nog verval in zitten (~1 cm per meter, dus 2 cm totaal hier), en ruimte voor een sifon.
Ja, werkt prima, Ik heb een roestige stalen balk in m'n garage behandeld met Tenco nadat ik de ergste roest heb weggekrabd & geborsteld, het houdt de roest aardig buiten de deurBeekforel schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:42:
Iemand ervaring met Tenco Topcoat als alternatief voor Hammerite?
Zie ondertitel
De panelen van pax kasten lijken niet altijd van hetzelfde materiaal te zijn. Vorig jaar bij mijn dochter pax kasten in elkaar gezet maar die hadden massieve panelen, wel spaanplaat. Kwaliteit is goed voor de prijs. Wanneer wat wordt gebruikt is mij niet duidelijk.Division schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:33:
Maar er is meer dan Ikea, zoek eens naar een andere planner of configurator en kijk wat daar voor prijs aan hangt. Dan kan je weer de afweging maken of je een kast zelf gaat maken.
Ik heb vorig jaar een pax kasten wand gemaakt onder een schuindak. Daarvoor moest best wat passen gemaakt worden. Het viel me op dat de panelen een combi zijn van spaanplaat en karton. De kopse kanten zijn stroken van spaanplaat, hier zitten ook de gaatjes in voor de plankenhouders. En in het midden zit ook een strook spaanplaat. Daar tussen zitten 2 stroken karton.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/