[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 315 ... 452 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 19:11

MrScratch

I am rubber, you are glue

Zwartoog schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Zelfde vragen als @MrScratch: hydrolisch neutraal/actief heb ik hier nog nooit van gehoord. Misschien een Belgische term? Geïnterpreteerd: je hebt pompen op je verdelers, dus je verdelers zijn niet passief, dus ik gok op hydrolisch actief.

Vanuit de WP stapt iedereen op dit forum over op verdelers zonder eigen pomp. Lijkt me dat de moderne CV-ketels ook een sterke pomp hebben. Je wint dan op eenvoud van je systeem en stroomverbruik. Het lijkt sowieso dat je een relatief kleine oppervlakte hebt gezien de 2 groepen, dus lijtk me sterk dat je daar een eigen pomp voor nodig hebt.

Maar weten doe ik het niet. Als je offertes vraagt voor een nieuwe CV zou ik vervanging van de verdeler erin meenemen.
Bij een CV-ketel met potentieel hoge temperaturen heb je een pomp op je verdeler nodig, omdat in de verdeler retourwater wordt bijgemengt. Daarom zit er ook een thermostaatkraan op de verdeler, zodat je niet 80 graden je vloer in jaagt. Bij een warmtepomp is de aanvoertemperatuur vaak laag (bij mij circa 28 graden), dus dan is dat allemaal niet nodig. Dan is een gesloten pomploze verdeler simpeler met minder energieverbruik ook.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:50
MrScratch schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:32:
[...]

Bij een CV-ketel met potentieel hoge temperaturen heb je een pomp op je verdeler nodig, omdat in de verdeler retourwater wordt bijgemengt. Daarom zit er ook een thermostaatkraan op de verdeler, zodat je niet 80 graden je vloer in jaagt. Bij een warmtepomp is de aanvoertemperatuur vaak laag (bij mij circa 28 graden), dus dan is dat allemaal niet nodig. Dan is een gesloten pomploze verdeler simpeler met minder energieverbruik ook.
Eigenlijk moet ik als niet vloerverwarmingsbezitter ook gewoon m'n mond houden bij dit onderwerp :D

Komt bij mij voor @Ethiron wel gelijk de vraag op: kun je met LTV je hut warm houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb gisteren een badkamermeubel geplaatst, op de plek van een simpele wasbak. Er zit één aansluiting met stopkraantjes 3/8.
Nu ga ik naar een wastafel met 2 kranen, dus heb ik een 2 stukje op de stopkranen gezet.

Maar ... de flexibele aansluitslangen van één van de kranen zijn nu te kort. Ik weet dat een extra, vaste aansluiting het beste is, maar ... als ik die (tijdelijk) wil verlengen, wat heb ik dan precies nodig? Binnen en buiten 3/8" toch? Deze slang lijkt me goed als verlengslang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrgiov
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 15:00
huppelepups schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:
Ik heb een groot inbouw ligbad van acryl, als ik deze vul en erin ga liggen dan zakt het bad een heel klein beetje waardoor er een spleet komt tussen de kitrand en het bad.
Ik heb het bad al 2 keer opnieuw gekit en deze was toen helemaal gevuld met water, maar dit heeft dus niet geholpen. Omdat ik er de hele tijd tegenaan zit te kijken ben ik opzoek naar een praktische oplossing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed ontvetten en alle bestaande silicone verwijderen, Tec7 Kit gebruiken en zeer goed aandrukken met de duim, bij het niet aandrukken heb je inderdaad vaak dat de kit loslaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:27
koelkast schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:12:
Ik heb gisteren een badkamermeubel geplaatst, op de plek van een simpele wasbak. Er zit één aansluiting met stopkraantjes 3/8.
Nu ga ik naar een wastafel met 2 kranen, dus heb ik een 2 stukje op de stopkranen gezet.

Maar ... de flexibele aansluitslangen van één van de kranen zijn nu te kort. Ik weet dat een extra, vaste aansluiting het beste is, maar ... als ik die (tijdelijk) wil verlengen, wat heb ik dan precies nodig? Binnen en buiten 3/8" toch? Deze slang lijkt me goed als verlengslang?
Als het stopkraantje buitendraad is en de kraan binnendraad (of andersom) dan is dit de goede slang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:19

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

degrgiov schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Goed ontvetten en alle bestaande silicone verwijderen, Tec7 Kit gebruiken en zeer goed aandrukken met de duim, bij het niet aandrukken heb je inderdaad vaak dat de kit loslaat
Wel even controleren of Tec7 (of polymax of een nadere polymeerkit) wel op acryl mag, anders vreet je bad weg. Gewone silicone mag je namelijk niet gebruiken op acryl.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:12:

Voor een aansluiting van de kraan op een tweede badkamer heb ik precies zo'n verlengstuk ook er tussen moeten plaatsen (flex-leiding op de kraan was 3/8" binnendraad en hoekstopkraantje op de leiding uit de muur was ook 3/8" buitendraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomJans
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:38
Momenteel bezig met het verbouwen van de badkamer en bijna klaar met de tegels zetten. En nu aan het nadenken over de verlichting maar ik weet niet hoeveel spotjes en waar. De douche kop komt uit het plafond en wil graag zo min mogelijk schaduw van de douche kop.

Mijn idee was eerst boven elke wasbak maar dan moet er lijkt mij ook nog verder in de ruimte spots. Met 4 spots en dan ook nog 1 of 2 in de douche zou het op 6 uitkomen wat mij veel lijkt voor de ruimte. De spiegel krijgt ook ingebouwde verlichting dus dan is boven de wasbak misschien niet nodig.

Iemand van jullie tips over hoeveel spotjes en waar te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmaZZBedOimTuCJjeY-reYmdI_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6IBTpwLLvVGFbTQm3pC3XSUh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05
Persoonlijk zou ik de spots boven de wastafels achterwege laten en alleen 2 spots in het midden van de ruimte doen. In het verlengde van de douchekop bijvoorbeeld.

Een toilet hoeft niet verlicht, de verlichting in de douche komt dan van voren en de verlichting bij de wastafels via de ingebouwde lamp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 23:08
Jannibal23 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:11:

Een toilet hoeft niet verlicht, de verlichting in de douche komt dan van voren en de verlichting bij de wastafels via de ingebouwde lamp.
Al eerder door mij benoemd..

Geneuzel in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Mijn partner had onlangs een gesprek met de elektricien /loodgieter over een lampje bij het toilet. Zij vroeg naar een romantisch klein lampje dat mooi bij de tegels aan zou sluiten.
Zijn antwoord was: "Niet doen mevrouw, gewoon normaal licht", "je moet kunnen zien wat je doet,
'"ik denk niet dat uw partner het prettig vind als u met nog poep aan de anus weer in bed stapt. "

Ofwel mooi is niet altijd functioneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 17:42
TomJans schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:43:
Momenteel bezig met het verbouwen van de badkamer en bijna klaar met de tegels zetten. En nu aan het nadenken over de verlichting maar ik weet niet hoeveel spotjes en waar. De douche kop komt uit het plafond en wil graag zo min mogelijk schaduw van de douche kop.

Mijn idee was eerst boven elke wasbak maar dan moet er lijkt mij ook nog verder in de ruimte spots. Met 4 spots en dan ook nog 1 of 2 in de douche zou het op 6 uitkomen wat mij veel lijkt voor de ruimte. De spiegel krijgt ook ingebouwde verlichting dus dan is boven de wasbak misschien niet nodig.

[Afbeelding]
Jij hebt ongeveer even groot als onze bad.
Wij hebben zelf 6 stuks ingebouwd.

Sowieso 2 stuks in de douche cabine. En dan nog verdeeld. Bij ons is het wel zo dat het een meer vierkante badkamer is dan hier. Dus is een stuk makkelijker.

Maar boven de wastafel aan die kant sowieso. Je wilt iets kunnen zien wanneer je wakker wordt etc.

Waar heb je de badkamer plan gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
theduke1989 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 05:11:
Jij hebt ongeveer even groot als onze bad.
Wij hebben zelf 6 stuks ingebouwd.

Sowieso 2 stuks in de douche cabine. En dan nog verdeeld. Bij ons is het wel zo dat het een meer vierkante badkamer is dan hier. Dus is een stuk makkelijker.

Maar boven de wastafel aan die kant sowieso. Je wilt iets kunnen zien wanneer je wakker wordt etc.

Waar heb je de badkamer plan gemaakt?
Voor de wastafel zou ik zelf de voorkeur geven aan een LED lamp, het liefst redelijk breed, gemonteerd boven de spiegel (aan de muur). Dat geeft beter licht als je iets goed wilt kunnen zien in de spiegel. Als ze er boven in het plafond zit, heb je best kans dat je in je eigen schaduw zit.

Bij gebrek aan een brede LED balk, inderdaad het liefst meer dan een spot, dat geeft beter zicht in de spiegel qua lichtval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

MrScratch schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat hydraulisch neutraal of actief systeem is als het over vloerverwarmingsverdelers gaat. Ik ken open of gesloten verdelers en met pomp of pomploos. Wat bedoel je met hydraulisch neutraal of actief?
en @Zwartoog: dank voor jullie hulp en meedenken! Het is geen Belgische term, maar in de vloerverwarmingswereld blijkbaar wel gangbaar. Zie bijvoorbeeld de website van Intergas:
Kan ik een Intergas Kombi Kompakt HR(E) combineren met vloerverwarming?

Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit. Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
https://www.intergas-verw...eelgestelde-vragen-ketel/
Ook hier op Tweakers zijn er wat topics over, maar die gaan dan nét niet over mijn vraag. Een neutraal systeem wilt zeggen dat de pomp van de vloerverwarming geen invloed heeft op de stroming in het circuit van de ketel. De meeste ketels worden niet vrolijk van een tweede pomp (naast hun eigen) die water door de CV pompt.

Een neutraal systeem heeft de VVW-pomp daarom in een secundair circuit zitten; bij een actief systeem zit de pomp dus in het primaire circuit van CV en radiatoren en kan de VVW-pomp dus ongewenste stroming door de ketel veroorzaken.

Er zijn zowel aan de VVW-verdeler als aan de CV-ketel kant een aantal oplossingen work arounds die je kunt inrichten om dit op te lossen, en daar was ik mij in aan het verdiepen.

Denk dat het goed is als ik een eigen topic open in het andere forumdeel over installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 17:23
henkie196 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:28:
[...]

Voor de wastafel zou ik zelf de voorkeur geven aan een LED lamp, het liefst redelijk breed, gemonteerd boven de spiegel (aan de muur). Dat geeft beter licht als je iets goed wilt kunnen zien in de spiegel. Als ze er boven in het plafond zit, heb je best kans dat je in je eigen schaduw zit.

Bij gebrek aan een brede LED balk, inderdaad het liefst meer dan een spot, dat geeft beter zicht in de spiegel qua lichtval.
HIer mee eens, brede led lamp boven de spiegel geeft veel prettiger zicht.
Verder heb je voor genoeg licht hoogstens 1 grote spot in het midden (of iets meer voor de douche hoek) nodig...

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 08:12

Dentheman

Zie signature

Soms heb je van de kleine klusjes die iets groter worden dan je dacht....

Ik wilde het kozijn van de voordeur schilderen, maar vond dat er te veel barsten in de oude verflaag zaten, dat was de vorige keer ook al het geval maar toen heb ik alles lekker dichtgekliederd met verf... De voorkant van het huis is op het zuidwesten gelegen, dus pakt veel zon & relatief zilte lucht (ik woon vlakbij de kust) dus ik wilde graag een goede nieuwe basis leggen.

Na het afbranden van het kozijn (op sommige plekken zat bijna 0,5cm verf) trok ik zo de lekdorpel uit het kozijn, dus die maar vervangen met echte waterslagen, ik moet het kozijn nog schilderen maar kon het niet laten om tijdens het drogen van de plamuur de waterslagen er al in te freubelen, er pasten er precies 4 in; wat een ander gezicht, dit had ik 9 jaar eerder moeten doen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54JSrhQFCnC7GXyJHJxHX1YwZNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKlsifkOq6eEUNiKfKHRyYSC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wimkAncnYqQuR9KUuGE5tupWuls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQnHLbnNsZrozUaMp4wNzi1h.jpg?f=fotoalbum_tile

Klein klusje, niet duur en het geeft een heel ander aangezicht, gelukkig heb ik nog 3 kozijnen aan de voorkant met (gare) houten lekdorpels dus zodra één van de andere kozijnen toe zijn aan een verfbeurt, ga ik die ook vervangen (maar dan pas als het kozijn geschilderd is).

Nu de waterslagen goed afplakken en alles in de grondverf zetten :)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 23:06
Er loopt nu een Tyleen waterleiding van de grondwaterput naar mijn vrijstaande garage, afstand ongeveer 25-30 meter, diameter iets van 28-32mm, zit ook best een flinke pomp in de waterput om dat te regelen.

Nu wil ik mijn garage aansluiten op de normale drukleiding, door vanaf de watermeter in huis af te splitsen, een paar meter voor het huis te overbruggen (meter of 7) en dan aan te sluiten op die Tyleen leiding. Totale lengte nog steeds ongeveer 25-30 meter.

Maar wat er hier in huis binnenkomt is een 22mm leiding.

Nu weet ik dat waterleidingen normaliter van grote diameter naar kleine diameter gaan, maar in dit geval zou het van 22mm naar 28-32mm gaan, om in het kantoor weer verdeeld te worden naar kleine diameters. Is dit mogelijk, of ga ik te veel druk verliezen?

Wat er in de garage aangesloten moet worden is een douche (geen regendouche of zo), keukenkraantje, toilet.

Edit: het alternatief is een nieuwe 25-30 meter lange, 80 cm diepe geul graven door een volgroeide tuin met volwassen struiken, bomen etc om de bestaande Tyleen leiding te vervangen met 22 mm diameter :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Vincm op 12-07-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 17:23
Vincm schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:04:
Er loopt nu een Tyleen waterleiding van de grondwaterput naar mijn vrijstaande garage, afstand ongeveer 25-30 meter, diameter iets van 28-32mm, zit ook best een flinke pomp in de waterput om dat te regelen.

Nu wil ik mijn garage aansluiten op de normale drukleiding, door vanaf de watermeter in huis af te splitsen, een paar meter voor het huis te overbruggen (meter of 7) en dan aan te sluiten op die Tyleen leiding. Totale lengte nog steeds ongeveer 25-30 meter.

Nu weet ik dat waterleidingen normaliter van grote diameter naar kleine diameter gaan, maar in dit geval zou het van 22mm naar 28-32mm gaan, om in het kantoor weer verdeeld te worden naar kleine diameters. Is dit mogelijk, of ga ik te veel druk verliezen?

Wat er in de garage aangesloten moet worden is een douche (geen regendouche of zo), keukenkraantje, toilet.

Edit: het alternatief is een nieuwe 25-30 meter lange, 80 cm diepe geul graven door een volgroeide tuin met volwassen struiken, bomen etc om de bestaande Tyleen leiding te vervangen met 22 mm diameter :'(
Kun je de nieuwe niet gewoon door de oude heen steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-05 09:12
Rukapul schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:17:
Ik wil mijn trap naar de eerste verdieping voorzien van een leuning.

Weet iemand hoe je aan leuning zoals onderstaand kunt komen? Foto is van de trap naar de zolder.

[Afbeelding]
Wil je ze zelf maken of voor je laten maken? Het is altijd maatwerk dus dat kost wel wat. Zelf maken is niet moeilijk, als je toegang hebt tot een lintzaag. Met een stuk behangpapier teken je de curve over en dit zet je over op houten balken. Als je hout niet groot genoeg is lijm je er een paar op elkaar zodat je de vorm eruit kunt halen. Hier wat plaatjes ter inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 23:06
hfolkers schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Kun je de nieuwe niet gewoon door de oude heen steken?
Ik weet ongeveer hoe de buis loopt richting de garage, maar ik weet niet hoe scherp eventuele bochten zijn. Die garage zit deels in een heuvel, maar de Tyleen buis gaat horizontaal naar de achterzijde van de garage. De enige manier zou zijn om dan binnenuit vanuit garage de buis naar buiten te zoeken.
Het is het uitzoeken waard; ga ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:32

3_s

@Vincm Lijkt me straf, mocht dat lukken.
Ik zou gewoon aansluiten en kijken wat het geeft. Heb je te weinig druk, kan je nadien nog besluiten om te gaan graven / sukkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-05 18:47
Vincm schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:04:

Een grotere diameter leiding geeft net minder drukverlies dan een dunne. Gewoon aansluiten op de bestaande leiding, als dat niet goed is gaat een nieuwe dunnere leiding zeker niet de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Binnenkort worden onze toiletten vernieuwd: nieuwe toilet, reservoir, tegels, etc.
Beide toiletten hebben op dit moment een plafond van MDF stroken, met naden dus. Deze wil ik graag strak hebben. Naden dichtsmeren is wel een klusje waarvan het resultaat misschien twijfelachtig wordt. Daarom dacht ik eraan gipsplaten te plaatsen. Makkelijkste is deze over de MDF stroken heen te bevestigen. Is hier iets op tegen? Of zijn er goede redenen de MDF stroken eerst te verwijderen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:30
JBS schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:56:
Binnenkort worden onze toiletten vernieuwd: nieuwe toilet, reservoir, tegels, etc.
Beide toiletten hebben op dit moment een plafond van MDF stroken, met naden dus. Deze wil ik graag strak hebben. Naden dichtsmeren is wel een klusje waarvan het resultaat misschien twijfelachtig wordt. Daarom dacht ik eraan gipsplaten te plaatsen. Makkelijkste is deze over de MDF stroken heen te bevestigen. Is hier iets op tegen? Of zijn er goede redenen de MDF stroken eerst te verwijderen?
Lekker tegen met MDF aanschroeven. Dan afsmeren en latexen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomJans
  • Laatst online: 28-05 23:38
Bedankt voor jullie reacti4es

De spiegel heeft een brede stook led verlichting aan de boven kant dus dan lijkt mij dat zo voldoende als ik jullie reactie lees. Dus dan ga ik als proef eens testen met twee spots in het midden en dan nog bij de douche.

@theduke1989 de tekening is gemaakt met https://floorplanner.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Mening gevraagd:

Ik ben bezig met stalen stelkozijnen vervangen voor houten kozijnen. Het verwijderen is een fluitje van ‘n cent.

Nu blijven de kozijnen en deuren dezelfde maat. Maar een stelkozijn klemt tussen de muren en dus is de dagmaat in de muur geen 101 (wat ik nodig heb voor de nieuwe kozijnen) maar slechts 97 cm.

De vraag is nu: hoeveel ruimte is nu slim om te gaan maken? Hoeveel ga ik met de zaag van de (cellenbeton) muur afhalen zodat het nieuwe kozijn ertussen past?

- zoveel eraf zagen dat het kozijn exact past
- een centimeter of wat ruimer zagen
- veel(?) ruimer zagen.

Heeft ook te maken met hoe ik de montage wil doen. Mijn idee nu is het kozijn stellen, dan vulplaatjes ertussen, vastzetten met slagpluggen of cellenbetonschroeven en vervolgens de rest dichtpurren.

Ik doe deze klus voor het eerst dus alle tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UUVVieICTvTqGt8AAxCIpk8JIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njYVFqwvE9CRtfOsJoLX69sU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:55
t14wo schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:55:
Mening gevraagd:

Ik ben bezig met stalen stelkozijnen vervangen voor houten kozijnen. Het verwijderen is een fluitje van ‘n cent.

Nu blijven de kozijnen en deuren dezelfde maat. Maar een stelkozijn klemt tussen de muren en dus is de dagmaat in de muur geen 101 (wat ik nodig heb voor de nieuwe kozijnen) maar slechts 97 cm.

De vraag is nu: hoeveel ruimte is nu slim om te gaan maken? Hoeveel ga ik met de zaag van de (cellenbeton) muur afhalen zodat het nieuwe kozijn ertussen past?

- veel(?) ruimer zagen.

Heeft ook te maken met hoe ik de montage wil doen. Mijn idee nu is het kozijn stellen, dan vulplaatjes ertussen, vastzetten met slagpluggen of cellenbetonschroeven en vervolgens de rest dichtpurren.

[Afbeelding]
Ik heb er 1 cm extra afgezaagd aangezien de meeste kozijnen een uitsparing hebben. Ik gebruikte kozijnen van de hornbach.

Voor kozijnen geen slag pluggen gebruiken maar kozijn schroeven. Zo hoeft je geen vul plaatjes te gebruiken. Daarna opvullen met pur.

Zo doen de twee bouwbedrijven die ik ken het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Maeslant schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:26:
[...]

Ik heb er 1 cm extra afgezaagd aangezien de meeste kozijnen een uitsparing hebben. Ik gebruikte kozijnen van de hornbach.

Voor kozijnen geen slag pluggen gebruiken maar kozijn schroeven. Zo hoeft je geen vul plaatjes te gebruiken. Daarna opvullen met pur.

Zo doen de twee bouwbedrijven die ik ken het ook.
Heb je goede kozijnschroeven die goed pakken in cellenbetonblokken?

Zie dat de Fisscher FFS kozijnschroef geschikt is voor cellenbeton. https://www.fischer.nl/nl...hroeven/kozijnschroef-ffs

[ Voor 13% gewijzigd door t14wo op 13-07-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: de binnenband van mijn e-step geraakt nogal snel lek. Nu kan ik die wel blijven plakken maar dat is geen doen. Het is ook zo dat de buitenband de binnenband schuurt op de zijkant en zodoende dus lekken veroorzaakt.

Binnenband:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kITTHsD.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sCDSOix.jpg

Buitenband (binnenkant)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3NiaK1T.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/10ZCXxI.jpg

Kan ik een rubberen laag in de buitenband gieten zodoende dat deze minder schuurt of moet ik naar een andere optie zien (welke optie dan)?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Damic schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:29:
Kan ik een rubberen laag in de buitenband gieten zodoende dat deze minder schuurt of moet ik naar een andere optie zien (welke optie dan)?
Gewoon een stuk (elektrische) isolatietape erover? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:00
Controleer de velg eens. Volgens mij zit er een slag erin. Even eruit halen en ronddraaien..kijk er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Nu online
Naast dat ik vindt het ondingen zijn en je beter zelf kan bewegen, lijken me biba en buba dan niet op elkaar afgestemd te zijn. Als de biba voldoende hard is opgepompt dan zou dat nooit mogen gaan schuren tegen de buba (of andersom). Dus een setje nieuwe van alles en opnieuw monteren.
Van een kromme velg zou de boel niet moeten gaan schuren en lek raken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pman63 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:35:
Naast dat ik vindt het ondingen zijn en je beter zelf kan bewegen, lijken me biba en buba dan niet op elkaar afgestemd te zijn. Als de biba voldoende hard is opgepompt dan zou dat nooit mogen gaan schuren tegen de buba (of andersom). Dus een setje nieuwe van alles en opnieuw monteren.
Van een kromme velg zou de boel niet moeten gaan schuren en lek raken,
Lijkt er op dat de buitenband gewoon van erg slechte kwaliteit is, lijkt wat van de versteviging (of hoe je dat noemt) gewoon door het rubber heen te komen, verbaasd me neit dat je daar een lekke band van krijgt. Nieuwe buitenband van betere kwaliteit lijkt me de beste optie (en na zoveel slijtage, waarschijnlijk ook nieuwe binnenband).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Slonzo }:|
vincent_1971 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:30:
Controleer de velg eens. Volgens mij zit er een slag erin. Even eruit halen en ronddraaien..kijk er langs.
Dat zou ik nogal raar vinden vermits het de motor is, maar ik kan dat eens testen. getest: YouTube: E-scooter no woble

@pman63 meh lekker 20 minuten onderweg naar't werk zonder in het zweet te staan :D
mmmh ik probeer ze tussen de 2 a 2.5bar te houden en de band op het stuur heeft niet dat probleem. Zou het een gewichtsprobleem kunnen zijn, waarvoor de band niet is ontworpen :/

@henkie196 tja het is en blijft chinees en ja dat is de eerste laag van de "weef" dat je daar ziet.
Binnenband was ik al van plan om deze tevervangen, pff

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 14-07-2023 15:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 30-05 22:28
t14wo schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:55:
Mening gevraagd:

- veel(?) ruimer zagen.

[Afbeelding]
Heb hier thuis ook bij twee doorgangen de dagmaat vergroot i.v.m. nieuwe kozijnen. Heb hierbij wel proberen zo strak mogelijk te werken. De kozijnen zijn daarbij zo gemaakt / gefreest dat er aan beide kanten een overlap / sponning over de bestaande muur zit voor meteen een nette aansluiting. Paar mm speling is nog wel handig om e.e.a. te stellen. Kaarsrecht zagen op 2,50 lengte is ook best een uitdaging. :) En een tweede zaagsnede om nog 2 mmm extra eraf te halen, gaat daarna ook niet meer strak lukken. Dan kun je beter met een grove rasp/schaaf een eventuele uitstelping nog makkelijk weg werken. Heb ook eerst het stucwerk met een multitool ingezaagd, om te voorkomen dat er teveel schade ontstaat bij het zagen.

Aan de rechterzijde op de foto, lijkt het erop dat er nog een "neusje" gelijmd zit haaks op de muur. Veelal kun je deze makkelijk eraf tikken, dan heb je meteen wellicht de benodigde ruimte gewonnen. Daar viel voorheen je stelkozijn omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Kingsolo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Heb hier thuis ook bij twee doorgangen de dagmaat vergroot i.v.m. nieuwe kozijnen. Heb hierbij wel proberen zo strak mogelijk te werken. De kozijnen zijn daarbij zo gemaakt / gefreest dat er aan beide kanten een overlap / sponning over de bestaande muur zit voor meteen een nette aansluiting. Paar mm speling is nog wel handig om e.e.a. te stellen. Kaarsrecht zagen op 2,50 lengte is ook best een uitdaging. :) En een tweede zaagsnede om nog 2 mmm extra eraf te halen, gaat daarna ook niet meer strak lukken. Dan kun je beter met een grove rasp/schaaf een eventuele uitstelping nog makkelijk weg werken. Heb ook eerst het stucwerk met een multitool ingezaagd, om te voorkomen dat er teveel schade ontstaat bij het zagen.

Aan de rechterzijde op de foto, lijkt het erop dat er nog een "neusje" gelijmd zit haaks op de muur. Veelal kun je deze makkelijk eraf tikken, dan heb je meteen wellicht de benodigde ruimte gewonnen. Daar viel voorheen je stelkozijn omheen.
Die sponning heb ik ook. Maar gek genoeg is die dan minder breed dat de gasbetonblokken. De sponning/sparing is 90mm breed terwijl de blokken 100 zijn. En incl. Stuc 105 ofzo. Maar totaal is het kozijn 115 mm, dus dat past opzich prima.

Dat stukje tik ik er straks inderdaad af!

Ik ga dan gewoon de muren 15mm breder zagen dan de totale breedte van het kozijn. Dan kan ik ze stellen en vastzetten met kozijnschroeven. En als alles vastzit pur ik de kieren dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Nu online
Damic schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:37:
@Slonzo }:|

[...]
Dat zou ik nogal raar vinden vermits het de motor is, maar ik kan dat eens testen. getest: YouTube: E-scooter no woble

@pman63 meh lekker 20 minuten onderweg naar't werk zonder in het zweet te staan :D
mmmh ik probeer ze tussen de 2 a 2.5bar te houden en de band op het stuur heeft niet dat probleem. Zou het een gewichtsprobleem kunnen zijn, waarvoor de band niet is ontworpen :/

@henkie196 tja het is en blijft chinees en ja dat is de eerste laag van de "weef" dat je daar ziet.
Binnenband was ik al van plan om deze tevervangen, pff
Tsja, als je tot de categorie behoort ik moet met de auto naar de sportschool want anders kom ik bezweet aan al voor ik begonnen ben, dat is het snel klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

pman63 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Tsja, als je tot de categorie behoort ik moet met de auto naar de sportschool want anders kom ik bezweet aan al voor ik begonnen ben, dat is het snel klaar.
Er is een verschil met naar de gym gaan en gaan werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Damic voel eens aan het binnenste van die buitenband, zal vermoedelijk wat zand in zitten oid. Moet goed schoon zijn ander rij je idd iedere keer lek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
t14wo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:09:
[...]

Die sponning heb ik ook. Maar gek genoeg is die dan minder breed dat de gasbetonblokken. De sponning/sparing is 90mm breed terwijl de blokken 100 zijn. En incl. Stuc 105 ofzo. Maar totaal is het kozijn 115 mm, dus dat past opzich prima.

Dat stukje tik ik er straks inderdaad af!

Ik ga dan gewoon de muren 15mm breder zagen dan de totale breedte van het kozijn. Dan kan ik ze stellen en vastzetten met kozijnschroeven. En als alles vastzit pur ik de kieren dicht.
Ik bedoelde eigenlijk een andere sponning. Deze is er specifiek ingefreest door de kozijnenboer. De voorzijde (aanzicht) van het kozijn (dikte) dekt dan de zaagsnede meteen volledig af. Als ik deze breder had uitgezaagd, was het niet afgedekt. Anders had je het hele kozijn door de dagmaat heen kunnen duwen. Nu duwde ik het van een zijde strak tegen de bestaande muur. Makkelijk te stellen. Vandaar dat ik zo strak mogelijk wilde uitzagen, dan heb je ander ander kant van de muur alleen een dun kitnaadje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Kingsolo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk een andere sponning. Deze is er specifiek ingefreest door de kozijnenboer. De voorzijde (aanzicht) van het kozijn (dikte) dekt dan de zaagsnede meteen volledig af. Als ik deze breder had uitgezaagd, was het niet afgedekt. Anders had je het hele kozijn door de dagmaat heen kunnen duwen. Nu duwde ik het van een zijde strak tegen de bestaande muur. Makkelijk te stellen. Vandaar dat ik zo strak mogelijk wilde uitzagen, dan heb je ander ander kant van de muur alleen een dun kitnaadje nodig.
Op die manier. Eigenlijk heeft hij er dus een soort renovatiekozijn van gemaakt. Helaas kon ik die niet vinden in kozijn/deur combinatie en dus al afgehangen. Gelukkig moet er toch nog genoeg afgesmeerd en gestuct worden. Dus een paar stukjes extra komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 09:19

juggle

Papa, ondernemer, gamer

huppelepups schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:
Ik heb een groot inbouw ligbad van acryl, als ik deze vul en erin ga liggen dan zakt het bad een heel klein beetje waardoor er een spleet komt tussen de kitrand en het bad.
Ik heb het bad al 2 keer opnieuw gekit en deze was toen helemaal gevuld met water, maar dit heeft dus niet geholpen. Omdat ik er de hele tijd tegenaan zit te kijken ben ik opzoek naar een praktische oplossing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat je de kit wel genoeg uitharden? Voor sanitair kit kan dit wel echt wel een paar dagen zijn voordat deze van binnen goed is uitgehard. Helemaal als de laag tussen bad en tegels dik is. Ik zou de oude kit verwijderen, schoonmaken en ontvetten, bad half vullen met water en opnieuw kitten. Dan 3 dagen laten drogen voordat je weer van bad gebruik kunt maken.

PS, de kit lijkt aan aan de bad kant te scheuren, en niet midden in de kit. Mogelijk is de hechting aan het bad ook niet goed, misschien iets dikker kitten of beter ontvetten.

[ Voor 6% gewijzigd door juggle op 14-07-2023 23:18 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TomJans schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:43:

[Afbeelding]
Probeer iig om de spotjes bij de spiegel niet boven de wasbak te plaatsen, maar juist links en rechts er van, dus 3 op een rij bij 2 wasbakken. En redelijk dicht richting de muur.
Anders sta je min of meer in je eigen schaduw, met hele harde schaduwlijnen recht van boven in je gezicht.
Of spiegelverlichting, dat kan natuurlijk ook.

Hier 6x Tradfri spotjes in een wat grotere badkamer. Staan eigenlijk altijd gedimd, maar wel lekker om te kunnen wisselen tussen warm en gedimd in de avond of fel en wit als mijn vriendin zich opmaakt of kleding past oid.

Edit; beetje laat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is dit nou de "basis" van spachtelputz, of misschien wel asbest? Dat laatste lijkt mij sterk, omdat ze het dus om de oude spoelbak heen hebben gesmeerd (je ziet de omtrek en de 2 haakjes)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3IOhOkcSmdviiASruCZdit3exs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKImsLxqr4jcGRxrvQZ4WfBg.jpg?f=fotoalbum_large

Van dichtbij zijn het glimmende schilfers, als een soort glas, polyester of mica achtig iets, niet harig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GLJ0eDHnlbFNkMOriqF6V7FpUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86PtBaU4FjDdIL133CqOqfIl.jpg?f=fotoalbum_large

Alles is hier spachtelputz van oudsher, en als je dat afkrabbelt komen er ook wel dat soort glimmende dingetjes tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:54
_ferry_ schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:09:
Is dit nou de "basis" van spachtelputz, of misschien wel asbest? Dat laatste lijkt mij sterk, omdat ze het dus om de oude spoelbak heen hebben gesmeerd (je ziet de omtrek en de 2 haakjes)
[Afbeelding]

Van dichtbij zijn het glimmende schilfers, als een soort glas, polyester of mica achtig iets, niet harig.
[Afbeelding]

Alles is hier spachtelputz van oudsher, en als je dat afkrabbelt komen er ook wel dat soort glimmende dingetjes tevoorschijn.
Spachtelputz is hars + marmerkorrels. Dus dat zal zeker glimmen. Ziet eruit als marmerkorrels en niet als asbest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 09:20
Beetje een aparte vraag, maar wat is de beste manier om op hoogte te werken in een trapgat? Ik heb wel verschillende ladders, maar die kan ik niet veilig op een trap gebruiken. Is een trapgat steiger dan de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

chrisborst schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Spachtelputz is hars + marmerkorrels. Dus dat zal zeker glimmen. Ziet eruit als marmerkorrels en niet als asbest.
Voor marmerkorrlws vond ik het te zacht, althans, ik neem aan dat het dan een soort van zandkorrel zou zijn. En daarbij zijn het meer schilfers. Het schijnt dat mica ook wel gebruikt werd in verf, en die schilfers lijken er wel heel veel op;
Afbeeldingslocatie: https://baumwollputz-shop.de/cdn/shop/products/naturglimmer-mica_31967b68-3e94-47ee-8bfd-819b81eee875_1080x.jpg?v=1654775881

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heaget schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:41:
Beetje een aparte vraag, maar wat is de beste manier om op hoogte te werken in een trapgat? Ik heb wel verschillende ladders, maar die kan ik niet veilig op een trap gebruiken. Is een trapgat steiger dan de enige optie?
Een vouwladder als je een rechte trap hebt zou werken zie ook hier: https://altrex.com/nl/nl/...-en-tricks/ladder-op-trap als je haaks op de trap werkt moet je een ladderpoot verlengen sommige ladders kunnen dat en er zijn setjes voor te vinden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Twee vragen:
Wil de planken van mijn schuur gaan vervangen. Is dit gewoon Vuren hout? Zoiets als dit? Dit lijkt er ook heel erg op qua afmeting maar is een stuk duurder. Heeft iemand nog suggesties voor een houthandel (omgeving Zuid holland) die geen hoge verzendkosten heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-ZAI77NIaGC0s_oUPq6di8al30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZhsZG6i0sB09Kdlll34Zpce.jpg?f=user_large
Tweede vraag:
Heb een lat onder de ruit waarvan de verf maar blijft barsten. Zit wel vol op het zuiden meer planken hebben er last van maar niet zo erg als deze..Zou deze bijvoorbeeld door een timmerman of een glaszetter vervangen kunnen worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mydu1G8lrgRMRX-fuxjhsYvh5OQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M3o7zydAqyqT8qeSIzRPh0VF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 08:12

Dentheman

Zie signature

Mr_gadget schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:42:

Tweede vraag:
Heb een lat onder de ruit waarvan de verf maar blijft barsten. Zit wel vol op het zuiden meer planken hebben er last van maar niet zo erg als deze..Zou deze bijvoorbeeld door een timmerman of een glaszetter vervangen kunnen worden?

[Afbeelding]
Niet alleen op je glaslat barst de verf, maar ook het kozijn eronder, ik verwacht dat het hout niet rot is maar dat verflagen niet goed hechten. Als je niet in de glaslat kan prikken (met bijvoorbeeld een schroevendraaier) is deze niet rot, en hoef je deze ook niet te vervangen. Ik zou de oude verflagen eraf schuren- of krabben en opnieuw schilderen (ook gronden als je doorgaat tot het hout).

Zie ondertitel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:08
@Mr_gadget Het is half hout rabat
bv deze https://www.houthandelvan...rabat-geschaafd-19cm.html
deze lijkt erop
https://www.houthandelvan...rabat-geschaafd-19cm.html werkende breedte en handelsbreedte wordt vaak opgegeven.

Verzendkosten zijn hoog meestal door de lengte nemen gewone vervoerders dit niet mee. Zelf ophalen is vaak stukken goedkoper al is de plank 2x duurder bij de gamma/praxis

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mr_gadget schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:42:
Twee vragen:
Wil de planken van mijn schuur gaan vervangen. Is dit gewoon Vuren hout? Zoiets als dit? Dit lijkt er ook heel erg op qua afmeting maar is een stuk duurder. Heeft iemand nog suggesties voor een houthandel (omgeving Zuid holland) die geen hoge verzendkosten heeft?

[Afbeelding]
Tweede vraag:

[Afbeelding]
Van Dorp in Zoetermeer heeft heel veel soorten (tuin)hout, en goed advies :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:31
Heaget schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:41:
Hoe hoog moet je zijn? Ik heb voor het verven van de achterzijde van mijn zoldertrap zelf een platform gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lNmAqExicHOw6e5ldf7YgBVWKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8omNMdj2Mym7RrUV3Pa1j84.jpg?f=fotoalbum_large

Gemaakt van wat stukken afvalhout met een paar reststukken deurmat om krassen en deuken tegen te gaan.

Arbo conform? Vast niet. Veilig? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb een houten onderdropel in mijn schuur. Deze was eerst gebeitst (en bekrast etc). Nu heb ik hem geschilderd. Dat is ook kwetsbaar.

Kan ik daar gewoon een alu hoekprofiel op zetten? Of is dat ivm vocht o.i.d. niet aan te raden?
Lijkt me dat het hout dan iets minder kwetsbaar is, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzMFXVL8nz-BCEzT2qXf198EtQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbrXZCKHUXAqgaD059bx0ZIa.jpg?f=fotoalbum_large

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 30-05 06:11
Ik heb SLS balken gekocht om een frame te bouwen. Nu heb ik de tekening uitgewerkt waarbij met de huidige balken, zonder zaagwerk ik uit kom op een tussenruimte van 54,6cm.

Als ik rockwoll koop dat 60cm dik is in de breedte, kan ik dat zonder al te veel problemen hier tussen drukken of is de 5,4cm compressie van de wol te veel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/kzVqfb3ExHCgAWcIfDPcS6f0.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Ik ga binnenkort een ombouw maken om een kast / tv meubel. Eigenlijk een soort voorzetwand om de kast heen. Paar punten waar ik benieuwd ben naar jullie ideeën:
  1. ik merk dat onze woning best wel een beetje 'dreunt' bij het lopen op de tegelvloer. Ik wil voorkomen dat het een klankkast wordt, zou ik het beste nog iets van afdichtingsband/schuim tussen de vloer en plafond en het frame moeten doen?
  2. in de vloer kan ik sowieso niet boren ivm vloerverwarming dus daar moet ik sowieso iets gaan doen met dubbelzijdig tape
  3. maakt het nog iets uit of ik versie A of versie B maak van onderstaand frame? Zie hieronder plaatjes
  4. voor de afwerking van het frame; is 18mm MDF voldoende of beter 22mm nemen?, of underlayment en dan MDF eroverheen? Gegrond MDF lijkt me meest eenvoudig om af te werken
Note dit is het eerste stukje van het frame waar ik mee wil beginnen. Frame gaat verder aan onderzijde en bovenzijde van de kast.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:22
Snowwie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:42:
Ik heb SLS balken gekocht om een frame te bouwen. Nu heb ik de tekening uitgewerkt waarbij met de huidige balken, zonder zaagwerk ik uit kom op een tussenruimte van 54,6cm.

Als ik rockwoll koop dat 60cm dik is in de breedte, kan ik dat zonder al te veel problemen hier tussen drukken of is de 5,4cm compressie van de wol te veel?
5,4 is wel veel. Ik zou max 1 houden. Dus tussenafstand overal 59-60 en dan bij de laatste minder (en die op maat maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 10:27
Ik wil graag een salontafel bewerken, waarbij de kopse kant er zo uit moet gaan zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUWT0ddAnmx5hsQ_246Tr74CtK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Slyai05hKTNrYqmrNxT8MB4.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee hoe je dit aan zou moeten pakken? Ik heb geprobeerd te googlen hierop, maar ik kan niet zo snel iets vinden. Misschien heeft deze stijl ook wel een bepaalde naam waar ik wat mee kan?

[ Voor 12% gewijzigd door newz op 16-07-2023 17:33 ]

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
@newz

Is dat misschien met zo roterende borstel gedaan?
Festool had de rustofix en heeft nog wel wat uitleg op de site staan. Misschien heb je er wat aan:
https://www.festool.nl/ke...en#Voorbereiden/instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

newz schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:32:
Ik wil graag een salontafel bewerken, waarbij de kopse kant er zo uit moet gaan zien
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe je dit aan zou moeten pakken? Ik heb geprobeerd te googlen hierop, maar ik kan niet zo snel iets vinden. Misschien heeft deze stijl ook wel een bepaalde naam waar ik wat mee kan?
zet een proefstiuk met een brander in de hens .. en borstel dan met verschillende soorten borstel weg .. (zwarte uiterraard)

maar anderzijds lijkt het me boomschors bruin gemaakt

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 30-05 06:11
Bobmeister schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:18:
[...]

5,4 is wel veel. Ik zou max 1 houden. Dus tussenafstand overal 59-60 en dan bij de laatste minder (en die op maat maken).
Dank je, ik kon niet echt informatie vinden over het comprimeren van steenwol in de breedte, wel in de 'diepte', dat mocht maximaal 5mm zijn. Maar inderdaad is het ook niet zo moeilijk om de wanden zo te maken dat 60cm steenwol matten er precies mooi tussen passen. 59cm it is. Binnenkort aan de gang. :-)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 30-05 01:26
Met de kans om geflamed te worden:

Hier op vakantie heeft m'n Brennenstuhl CEE haspel de geest gegeven, na 5 minuten auto opladen knalde de thermo elektrische zekering eruit en de resetknop werkt niet meer. Haspel was netjes afgerold en het vermogen was niet meer dan 3000w totaal.

Nu heb ik het ding even open geschroefd, en die zekering kan ik zo vervangen, ware het niet dat dat natuurlijk niet zomaar te krijgen is hier in Zwitserland. Wat ik wel kan doen, is er voor deze vakantie even een Wago tussen zetten. Dan is ie niet meer beveiligd tegen oververhitting, maar we rollen hem toch altijd uit en in de caravan gebruiken we eigenlijk nooit meer dan 300w (de auto ga ik niet meer opladen). Ik realiseer dat dit geen ideale oplossing is, maar als noodoplossing moet dit toch kunnen, of zie ik iets enorm over het hoofd? De meeste campings zij overigens afgezekerd op 6 of 8 ampère, dus dat scheelt al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
@TheJVH die zekeringen in haspels zijn meestal bron van problemen. Meestal lekstroom waardoor de aardlek er spontaan uitvliegt. Gewoon doorverbinden en gebruiken, elke elektrische installatie in Europa behoort gewoon de ingebouwde veiligheden te hebben voor kortsluiting, daar voegt zo’n zekering in de haspel weinig aan toe.

En dat schrijf je zelf al, 6 tot 8A, dat is al niet veel, een afgerolde haspel met 1,5mm2 kabel kan gewoon 16A aan.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Arjan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Bij deze wat info, dit kreeg ik geleverd van draaikiepramen.nl:

[Afbeelding]
Glaslatten, op maat, gegrond, klaar voor montage (tenzij je de kopse kanten nog wil gronden, ikzelf neem de moeite niet, want binnenzijde.

[Afbeelding]
De nieuwe ramen, het glas zit er voor het vervoer tijdelijk in. Ook deze in de grondverf.

[Afbeelding]
De omkeerlatten. Dit is het custom gedeelte. Deze latten zijn overmaats, en het is jouw taak om ze op maat van je kozijn te maken. Dit is slechts inkorten, afhankelijk van je kozijn wellicht schuin afgezaagd aan de onderdorpel, maar moeilijk is het niet. Je moet alleen wat tijd nemen.

[Afbeelding]
De scharnieren en andere benodigdheden. Dit is allemaal voor montage op je bestaande kozijn. er zit een mal bij voor de plaatsing van de scharnieren, de sluitplaten zijn afhankelijk van de maat van je raam, dus die moet je volgens een meegeleverd formulier uitmeten. Dat is wat gedoe, maar het werkt maar op 1 manier, dus als je het niet goed hebt gedaan ben je daar vrij snel achter.

[Afbeelding]
Kit en beglazingsband en raamwiggen. Ik was vergeten voor zwarte kit te vragen, dus zal de meegeleverde kit niet gebruiken (wit) maar waar je wat moet kitten is duidelijk uitgelegd.

[Afbeelding]
Hier zie je twee van de drie omkeerlatten in het kozijn. Ik heb deze met schroeven en lijm (niet meegeleverd) vastgezet.

[Afbeelding]
Hier zie je het aluminium afwateringsprofiel (dit moet je zelf op maat zagen, is meegeleverd)
Ook zie je hier het stuk van de omkeerlat die ik onder een hoek op maat moest zagen vanwege de onderdorpel die ongeveer 12graden afloopt.

[Afbeelding]
Detail van het onderste scharnier.

[Afbeelding]
Hier zie je het totaalbeeld van binnen (ander raam btw) hier heb ik twee kiepkantel ramen naast elkaar met een stijl in het midden.
Het kozijn was niet helemaal recht, zie ook de oplopende kier rondom, maar dat noemen we de charme van een oud huis. Als je sponning niet haaks is, zul je hier wel voor moeten compenseren, dat kan wel wat gedoe zijn. ik heb dat nog niet hoeven doen.

[Afbeelding]

Over je vraag waarom ik renoraam.nl niet zou aanbevelen, kijk zelf. Deze ramen heb ik daar besteld. Het gaat gelukkig om relatief kleine ramen met matglas, maar de maatvoering slaat nergens op. Ik heb zelf de maat genomen, net als bij draaikiepramen.nl, maar passend wat alleen in de breedte. En dan nog blijft er heel veel ruimte over aan de binnenzijde tussen het draaiende gedeelte en het kozijn.

[Afbeelding]
Ook het klinkje is een ander soort, deze kun je zonder sleutel sluiten, maar niet zonder sleutel openen. Als je de sleutel dus erafhaalt, dan kun je wachten tot iemand een keer het slot indrukt, waardoor je raam op slot zit en je de sleutel nodig hebt om deze weer open te maken.

[Afbeelding]
Daar past dus bijna drie vingers tussen.

[Afbeelding]
De buitenzijde heeft een soort dubbele onderdorpel, ik word er niet vrolijk van.

Functioneel werkt het allemaal wel overigens, het is ook makkelijker te plaatsen omdat je 1 geheel geleverd krijgt dat je in de sponning monteert.
Vandaag de eerste ombouw van draai naar kantelkiep met de basic ombouwkit van Kik Rotterdam afgerond. Ben meer dan tevreden.

Het was wel relatief veel werk - hoewel het meer doorlooptijd dan werktijd is. Ondanks de handleiding toch nog wat zaken op moeten zoeken, uitzoekwerk wat bij welk raam hoort, wat gaatjes moeten vullen en opnieuw boren, afwateringsprofiel verzaagd en nabesteld, wat onuitgelegd stelwerk, teveel verschillende maten schroeven waar ik er 1 toch niet van had net als glaslatnagels.

Het irritants was de onderlat. Die mist breedte zoals ook op de foto is te zien wat uitnodigt om de onderschaar te dicht op het afwaterprofiel te monteren.

Een geannoteerde overzichtsfoto in kleur zou her en der wel helpen.

Ik heb de verticale omkeerlatten niet schuin afgekort. De kans dat ik dat netjes zou doen achtte ik minimaal. In plaats daarvan een streepje kit.

Dat gezegd hebbende, de tweede gaat zeker vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Trilliwilli schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:10:
@TheJVH die zekeringen in haspels zijn meestal bron van problemen. Meestal lekstroom waardoor de aardlek er spontaan uitvliegt. Gewoon doorverbinden en gebruiken, elke elektrische installatie in Europa behoort gewoon de ingebouwde veiligheden te hebben voor kortsluiting, daar voegt zo’n zekering in de haspel weinig aan toe.

En dat schrijf je zelf al, 6 tot 8A, dat is al niet veel, een afgerolde haspel met 1,5mm2 kabel kan gewoon 16A aan.
2,5mm2 zelfs, anders had ik de auto er niet aan gehangen :P. Maar mee eens, overigens is het niet eens een zekering maar een thermische keling die voorkomt dat de kern van de haspel niet oververhit omdat mensen er 3,5kw doorheen jagen als ie is opgerold.

Ga ik morgen bij de Hornbach hier in Zwitserland een Wago halen. Ik kan die oranje 221 volgens mij gewoon gebruiken met adereindhulzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:10
Het was weer kluszondag.

Bezig geweest om wat steen weg te hakken want ik kwam een halve cm tekort voor keukenkast en koelvrieskast naast elkaar.

Ook begonnen met saus te maken van de elektra, sowieso omdat de groepen niet overal helemaal logisch uitkomen en zodat ik beter zicht heb op waar nog groepen erbij moeten.

Daarna begonnen met de leidingen in de keuken leggen en afklemmen net als het water.

Nog niet klaar natuurlijk maar toch weer redelijk wat gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1RXTP8aNqU6EuvQo3oPitDVvIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C64oKYngKD5UUJ9b0Er8XMJw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCGHNF06XbPEYabVUDk4-tZAjww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwuQXY0yHFctnnSh566nJ45d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZa7dBpKtkODHaoKI9b_8anrJug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFuGcP2wnCpZtKSRZozqK4ng.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgCwKbibX7a02BkQksw1u4mcaNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNHUATlfjYgKpcMfFQOzhCGc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSqQbf8VVPYb_Xum88VTK_Be3xE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXftysqzIUN2mtju5OkwxfTB.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
TheJVH schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Ik kan die oranje 221 volgens mij gewoon gebruiken met adereindhulzen.
Gewoon gebruiken zonder adereindhulzen bedoel je. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Koekstra schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:49:
[...]

Gewoon gebruiken zonder adereindhulzen bedoel je. :+
Dan zou ik de boel verder moeten bewerken. Nu kan ik deze switch ertussenuit halen (die dus verbonden is met kabels met adereindhulzen) en vervangen door een Wago. Maar volgens mij zijn steek lasklemmen niet geschikt voor adereindhulzen, en die 221's wel. Ik heb ook geen striptang bij mij om de kabel af te korten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
TheJVH schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:55:
[...]

Dan zou ik de boel verder moeten bewerken. Nu kan ik deze switch ertussenuit halen (die dus verbonden is met kabels met adereindhulzen) en vervangen door een Wago. Maar volgens mij zijn steek lasklemmen niet geschikt voor adereindhulzen, en die 221's wel. Ik heb ook geen striptang bij mij om de kabel af te korten.
Ja je mag ze er wel voor gebruiken, maar ik dacht dat je ze er dan zelf aan ging knijpen. 8)7

Als ze er al op zitten, kun je ze gewoon over zetten.

Wel even goed checken of ze niet 'krom' zijn waardoor het contactvlak minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Koekstra schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:03:
[...]

Ja je mag ze er wel voor gebruiken, maar ik dacht dat je ze er dan zelf aan ging knijpen. 8)7

Als ze er al op zitten, kun je ze gewoon over zetten.

Wel even goed checken of ze niet 'krom' zijn waardoor het contactvlak minimaal is.
Haha nee, ik ga er zelf geen adereindhulzen meer op knijpen :D . Die fabrieks Hulsen zagen er prima uit en zijn beter geknepen dan ik ooit zou kunnen doen. Volgens mij zou ik zelfs nog beter een kroonsteen kunnen gebruiken, daarmee zit er namelijk nog een andere verbinding vast in de haspel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TheJVH schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:55:
[...]

Je bent toch op vakantie met de caravan in Zwitscherland?
Dan heb je toch wel een Victorinox bij je?
YouTube: Swiss Army Knife Wire Stripper :P

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 09:20
monkey7 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:59:
[...]

Hoe hoog moet je zijn? Ik heb voor het verven van de achterzijde van mijn zoldertrap zelf een platform gemaakt:

[Afbeelding]

Gemaakt van wat stukken afvalhout met een paar reststukken deurmat om krassen en deuken tegen te gaan.

Arbo conform? Vast niet. Veilig? Ja.
Thanks! Dit is een slimme oplossing, voor de lage stukken kan ik dit wel gebruiken. Voor de nok zal ik er denk niet aan ontkomen om een stijger te huren.

Inmiddels begint de zolder vorm te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Stp5D-3SCleBI6yDZF_cCvos6Us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AOgqgXnSKQypvof5Qi26csI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Heaget op 17-07-2023 06:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 10:50
Ik ga een plafond maken met AK gipsplaten. Heb de variant waarbij de kopse kanten niet afgeschuind zijn. Iemand tips hoe het beste de overgang te maken op de kopse kanten? Zelf afschuinen en vullen, met/zonder gaasband? Advies is zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 09:14
T i M schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:43:
Ik ga een plafond maken met AK gipsplaten. Heb de variant waarbij de kopse kanten niet afgeschuind zijn. Iemand tips hoe het beste de overgang te maken op de kopse kanten? Zelf afschuinen en vullen, met/zonder gaasband? Advies is zeer welkom.
Gaasband erover en filleren klaar. Gaasband btw over alle naden

[ Voor 3% gewijzigd door alki op 17-07-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zorgen dat de naad een beetje open is (schuin)
vullen
papierband gebruiken (dat is dunnen/vlakker)
recht afsmeren
en dan links en rechts van die baan een spaan breedte schuin naar 0 smeren op de plaat.

je kan op youtube zoeken er staan duizenden drywall filmpjes op key woorden: drywall, (butt)joint, mud, tape Ze hebben allemaal hun eigen handigheidjes maar meestal komt het neer op wat ik hier boven schreef. gewoon lekker kijken naar iets wat je bevalt en oefenen maar :)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 17-07-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Rukapul schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:12:
[...]
afwateringsprofiel verzaagd en nabesteld
jup, been there, done that..
[...]

Het irritants was de onderlat. Die mist breedte zoals ook op de foto is te zien wat uitnodigt om de onderschaar te dicht op het afwaterprofiel te monteren.

Een geannoteerde overzichtsfoto in kleur zou her en der wel helpen.

Ik heb de verticale omkeerlatten niet schuin afgekort. De kans dat ik dat netjes zou doen achtte ik minimaal. In plaats daarvan een streepje kit.

Dat gezegd hebbende, de tweede gaat zeker vlotter.
Mooi dat het gelukt is, zodra je beeld krijgt van welke onderdelen leidend zijn wordt het wel een stuk makkelijker inderdaad.

Iets anders, weet iemand een persoon/bedrijf die een warmtepomp in bedrijf kan stellen? De meeste bedrijven laten mij weten dat ze alleen installeren als ze zelf de WP leveren, maar ik heb de WP al en zou hem graag geïnstalleerd hebben.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 20:12

Tjark

DON'T PANIC

En een paar mm tussen de RK's. Dan kan de filler beter houvast vinden dan dat de kanten hard tegen elkaar zitten.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:07
Voor het aanleggen van een WTW systeem in een bestaand huis wil ik op zolderhoogte een gat in de voorgevel en een gat in de achtergevel maken.
Diameter van de gaten circa 190 mm, diep circa 300 mm (baksteen - spouw - cellenbeton).

Binnen is denk ik te weinig ruimte om een statief met boor te plaatsen (schuin dak, gat moet in de hoek op de vloer komen). Voor buiten kan ik wel een rolsteiger huren maar kan ik het statief niet klemmen?

Iemand een idee hoe ik dit het best zelf of eventueel kan laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@rube wat voor gevel? Heb wel eens gezien dat ze gewoon iets op de muur schroeven waarin de boor dan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Beekforel Gevel is van buiten naar binnen baksteen - spouw - cellenbeton. Ja "iets" aan de gevel hangen waar de boor aan vast hangt klinkt als een optie. Maar ik heb nog nooit met zulke machines gewerkt, grote gaten geboord, dus ik weet niet zo goed wat ik nodig heb, wat ik kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:07

Septillion

Indien je niet afschuint zou ik papierband aanraden. Vond voor de kopse kanten gaas verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:32

3_s

rube schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:09:
@Beekforel Gevel is van buiten naar binnen baksteen - spouw - cellenbeton. Ja "iets" aan de gevel hangen waar de boor aan vast hangt klinkt als een optie. Maar ik heb nog nooit met zulke machines gewerkt, grote gaten geboord, dus ik weet niet zo goed wat ik nodig heb, wat ik kan verwachten.
Normaal zijn daar speciale pluggen bij die je in de muur boort, waarop je je statief vast schroeft.
Pluggen blijven volgens mij ook gewoon zitten, die blijf je dus altijd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:41
Ik ben bezig met het bouwen van een overkapping, dit gaat allemaal vrij voorspoedig echter loop ik nu vast. Ik heb een balk vastgeschroefd met een tellerkop schroef van 22 cm. Echter zit de balk op de verkeerde plek. Nu krijg ik de schroef met geen mogelijkheid los, gewone schroefmachine, slagtol, een paar klappen met een hamer erop tijdens het draaien maar niets baadt. De slagtol blijft hameren maar er komt geen milimeter beweging in.

Zijn er nog tips welke ik kan proberen om het los te krijgen?
Laatste optie is de schroef doorslijpen met een multitool maar dan heb ik een half schroef in het hout zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2sp6KUW-M2203ifDT1_psTU4ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPqyKWi8BgzVytrirBiymlXX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 09:47
Wringijzer met (waarschijnlijk) TX40 bit?
Waarschijnlijk in verband met de lengte zit er te weinig torsiestijfheid in de schroef zelf, waardoor deze de "klappen" opvangt.
Gewoon met een wringijzer of iets soortgelijks kun je er een constant moment opzetten, dan gaat hij of los of knapt hij doormidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:44:
Waarschijnlijk in verband met de lengte zit er te weinig torsiestijfheid in de schroef zelf, waardoor deze de "klappen" opvangt.
Gewoon met een wringijzer of iets soortgelijks kun je er een constant moment opzetten, dan gaat hij of los of knapt hij doormidden.
Ik zou gokken op dat zo de kop eraf draait, maar het zou ook mijn suggestie zijn geweest, ja. Mits @Wimploo beschikking heeft over een 1/2" dop in de relevante maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-05 16:26
rube schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:09:
Dit is een klus die ik hier thuis gewoon heb uitbesteed, die mensen doen hele dagen niet anders en weten ook hoe ze met zo min mogelijk schade moeten boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
jichem schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:53:
[...]
Dit is een klus die ik hier thuis gewoon heb uitbesteed, die mensen doen hele dagen niet anders en weten ook hoe ze met zo min mogelijk schade moeten boren
Ja, om eerlijk te zijn zit ik daar ook naar te kijken. Ik moet alleen nog kijken of ik iemand kan vinden die op hoogte (circa 5-6 meter, dus met steiger) wil werken en de prijs nog een beetje redelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-05 16:26
rube schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Ja, om eerlijk te zijn zit ik daar ook naar te kijken. Ik moet alleen nog kijken of ik iemand kan vinden die op hoogte (circa 5-6 meter, dus met steiger) wil werken en de prijs nog een beetje redelijk is.
Het eerste ongetwijfeld, het tweede is altijd weer de vraag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 20:12

Tjark

DON'T PANIC

Wimploo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:32:
Laatste optie is de schroef doorslijpen met een multitool maar dan heb ik een half schroef in het hout zitten.
Is dat laatste dan erg? lijkt bovenop te zitten, dus zie je toch niet? En mogelijk kun je de rest van de schroef met kop er wel uit de legger draaien als de balk eenmaal los is van de draagbalk.

*insert signature here

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:41
Lieuwe15 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:44:
Goud!
Ik heb geen wringijzer maar wel een mini rateltje en ik vond toevallig nog een stevige metalen buis in de garage van een centimeter of 50. Het koste even wat spierkracht maar daarna kwam hij wel langzaam aan in zijn geheel los.

Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wimploo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:01:
Goud!
Ik heb geen wringijzer maar wel een mini rateltje en ik vond toevallig nog een stevige metalen buis in de garage van een centimeter of 50. Het koste even wat spierkracht maar daarna kwam hij wel langzaam aan in zijn geheel los.

Bedankt voor de tip :)
Mazzeltje dat je de ratel niet kapot hebt getrokken, dan :P Die zijn meestal niet op zulke krachten gemaakt, in ieder geval, maar mooi dat het gewerkt heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:52

dragonhaertt

@_'.'

Later dit jaar krijg ik een garage waarvan de vloer aan wat herstel toe is.
Het is een betonvloer, waarschijnlijk met zandcement dekvloer. Deze is nogal pokdalig (en geverfd).

Ik zou graag een vlakke harde vloer willen.

Mijn plan was om de vloer af te slijpen met een komschijf, totdat de verf er af is, daarna te primen en een laag egaline aan te brengen.
Nu vraag ik me af of dat voldoende is, of dat ik misschien nog een afwerking op de egaline moet doen (coating/verf).
De verkleuring van onbehandeld egaline maakt me niet veel uit, maar het moet wel mooi vlak blijven en niet te veel beschadigen.

Verder, heeft iemand een tip voor een goed merk egaline? Ik kijk nu naar Sakrete Egalisatiemortel EM10.

Andere optie is om misschien PVC tegels te leggen, zoals:
Dynazap in "werkplaats / garagevloer afwerken"
of BasE! in "werkplaats / garagevloer afwerken"

[ Voor 14% gewijzigd door dragonhaertt op 17-07-2023 14:50 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Wij zijn van plan onze zolder te voorzien van een afscheidingswand/muurtje. Ik heb al wat onderzoek gedaan naar metalen profielen en naar houten balk geraamtes. Yton blokken o.i.d. is wat overkill (in het verleden hier ook langs zien komen). Het is een nieuwbouw huis zonder vloerverwarming op zolder. De keuze voor metaal vs. hout is nog niet gemaakt.

Het betreft een punt dak, ~3.70m tot de nok, ~6m breed. Doel is om één ruimte als (kinder)slaapkamer te maken en de kant waar het trapgat zit voor wasmachine/droger/installaties voor warmtepomp en ventilatie te laten zijn met nog wat te bouwen kleine opberg ruimte. Met maar 3,70m vraag ik het me af of het nuttig is één zijde te voorzien van een kleine bergruimte met vlizotrap. Voor mijn gevoel wordt de ruimte dan erg klein met een 2,8m plafond en wat materiaal diktes houd je volgens mij te weinig over.

Ik ben een lijst aan het maken van belangrijke zaken waar ik aan moet denken bij het uittekenen/organiseren van de muur.

Ik hoop jullie misschien nog gouden tips hebben die je niet moet vergeten? Of ervaringen hebben van doe dit wel/niet?

Voorlopige wat dingen opgeschreven die ik ga integreren:
  • Stopcontacten beide zijdes
  • Plek aanwijzen voor airco unit
  • Versteviging in de muur voor een TV? Is dat nodig of zou je met gipsplaten een eind komen? Of is het dan verstandiger de combinatie te maken met OSB/multiplex en daaroverheen gipsplaten te doen?
  • Wandverlichting beide zijdes
  • Isolatie
Andere overwegingen waar ik nog niet uit ben:
  • Lijmen of schroeven op de vloer, of op ruwe beton (indien we toch eerder een vloer leggen, dan stuk eruit halen)
  • Schuifdeur i.p.v. gewone deur
  • Indien houten geraamte, balken verspringen aan weerszijde voor extra geluidsdemping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

dragonhaertt schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:43:
Het is een betonvloer, waarschijnlijk met zandcement dekvloer. Deze is nogal pokdalig (en geverfd).

Mijn plan was om de vloer af te slijpen met een komschijf, totdat de verf er af is, daarna te primen en een laag egaline aan te brengen.
Nu vraag ik me af of dat voldoende is, of dat ik misschien nog een afwerking op de egaline moet doen (coating/verf).
De verkleuring van onbehandeld egaline maakt me niet veel uit, maar het moet wel mooi vlak blijven en niet te veel beschadigen.

Verder, heeft iemand een tip voor een goed merk egaline? Ik kijk nu naar Sakrete Egalisatiemortel EM10.

Schönox DSP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo

Heb hier de garagevloer met Weber geëgaliseerd. Perfect strak en vlak resultaat. Daarna met weberfloor epoxy gecoat, waarbij de laatste laag is ingestrooid met flakes. Makkelijk te reinigen en mooi eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
rube schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:59:
Voor het aanleggen van een WTW systeem in een bestaand huis wil ik op zolderhoogte een gat in de voorgevel en een gat in de achtergevel maken.
Diameter van de gaten circa 190 mm, diep circa 300 mm (baksteen - spouw - cellenbeton).

Binnen is denk ik te weinig ruimte om een statief met boor te plaatsen (schuin dak, gat moet in de hoek op de vloer komen). Voor buiten kan ik wel een rolsteiger huren maar kan ik het statief niet klemmen?

Iemand een idee hoe ik dit het best zelf of eventueel kan laten doen?
Ik denk geen cellenbeton maar kalkzandsteenblokken. ;) tussenmuren zijn dan meestal wel weer cellenbeton. Verschil in hardheid is dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05

Wil je de egaline vloeistofdicht maken, wat me handig lijkt in een garage dan moet je er nog wel iets overheen smeren. Betonverf heb ik laatst zelf hiervoor gebruikt en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
  • Indien houten geraamte, balken verspringen aan weerszijde voor extra geluidsdemping.
@sheane Wat bedoel je hiermee?

Ga jij nog iets van schuim of afdichtingsband langs de vloeren en wanden plaatsen om geluidsoverdracht te verminderen? Ik moet ook een voorzetwand maken (houten frame), maar hier twijfel ik nog over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:24:
[...]

@sheane Wat bedoel je hiermee?

Ga jij nog iets van schuim of afdichtingsband langs de vloeren en wanden plaatsen om geluidsoverdracht te verminderen? Ik moet ook een voorzetwand maken (houten frame), maar hier twijfel ik nog over.
In feite dit : https://images.app.goo.gl/M7Knis6kRiCvFYEF8 maar dan zonder de dubbele laag. Je zet dus het plaatmateriaal aan verschillende staanders vast wat het verplaatsen van geluid zou verminderen. Twijfel nog over het nut hiervan.

T.a.v. afdichtingsband / materiaal wil ik dit zeker gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:52

dragonhaertt

@_'.'

Jannibal23 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Wil je de egaline vloeistofdicht maken, wat me handig lijkt in een garage dan moet je er nog wel iets overheen smeren. Betonverf heb ik laatst zelf hiervoor gebruikt en dat werkt prima.
Het wordt een houtwerkplaats, dus vloeistofdicht hoeft niet perse.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:22:
[...]

Het wordt een houtwerkplaats, dus vloeistofdicht hoeft niet perse.
Egaline is voor dergelijke omgevingen niet geschikt.
De kans is groot dat als je je moker laat vallen dat de grond flink beschadigt.
Pagina: 1 ... 315 ... 452 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/