Arjan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Bij deze wat info, dit kreeg ik geleverd van draaikiepramen.nl:
[Afbeelding]
Glaslatten, op maat, gegrond, klaar voor montage (tenzij je de kopse kanten nog wil gronden, ikzelf neem de moeite niet, want binnenzijde.
[Afbeelding]
De nieuwe ramen, het glas zit er voor het vervoer tijdelijk in. Ook deze in de grondverf.
[Afbeelding]
De omkeerlatten. Dit is het custom gedeelte. Deze latten zijn overmaats, en het is jouw taak om ze op maat van je kozijn te maken. Dit is slechts inkorten, afhankelijk van je kozijn wellicht schuin afgezaagd aan de onderdorpel, maar moeilijk is het niet. Je moet alleen wat tijd nemen.
[Afbeelding]
De scharnieren en andere benodigdheden. Dit is allemaal voor montage op je bestaande kozijn. er zit een mal bij voor de plaatsing van de scharnieren, de sluitplaten zijn afhankelijk van de maat van je raam, dus die moet je volgens een meegeleverd formulier uitmeten. Dat is wat gedoe, maar het werkt maar op 1 manier, dus als je het niet goed hebt gedaan ben je daar vrij snel achter.
[Afbeelding]
Kit en beglazingsband en raamwiggen. Ik was vergeten voor zwarte kit te vragen, dus zal de meegeleverde kit niet gebruiken (wit) maar waar je wat moet kitten is duidelijk uitgelegd.
[Afbeelding]
Hier zie je twee van de drie omkeerlatten in het kozijn. Ik heb deze met schroeven en lijm (niet meegeleverd) vastgezet.
[Afbeelding]
Hier zie je het aluminium afwateringsprofiel (dit moet je zelf op maat zagen, is meegeleverd)
Ook zie je hier het stuk van de omkeerlat die ik onder een hoek op maat moest zagen vanwege de onderdorpel die ongeveer 12graden afloopt.
[Afbeelding]
Detail van het onderste scharnier.
[Afbeelding]
Hier zie je het totaalbeeld van binnen (ander raam btw) hier heb ik twee kiepkantel ramen naast elkaar met een stijl in het midden.
Het kozijn was niet helemaal recht, zie ook de oplopende kier rondom, maar dat noemen we de charme van een oud huis. Als je sponning niet haaks is, zul je hier wel voor moeten compenseren, dat kan wel wat gedoe zijn. ik heb dat nog niet hoeven doen.
[Afbeelding]
Over je vraag waarom ik renoraam.nl niet zou aanbevelen, kijk zelf. Deze ramen heb ik daar besteld. Het gaat gelukkig om relatief kleine ramen met matglas, maar de maatvoering slaat nergens op. Ik heb zelf de maat genomen, net als bij draaikiepramen.nl, maar passend wat alleen in de breedte. En dan nog blijft er heel veel ruimte over aan de binnenzijde tussen het draaiende gedeelte en het kozijn.
[Afbeelding]
Ook het klinkje is een ander soort, deze kun je zonder sleutel sluiten, maar niet zonder sleutel openen. Als je de sleutel dus erafhaalt, dan kun je wachten tot iemand een keer het slot indrukt, waardoor je raam op slot zit en je de sleutel nodig hebt om deze weer open te maken.
[Afbeelding]
Daar past dus bijna drie vingers tussen.
[Afbeelding]
De buitenzijde heeft een soort dubbele onderdorpel, ik word er niet vrolijk van.
Functioneel werkt het allemaal wel overigens, het is ook makkelijker te plaatsen omdat je 1 geheel geleverd krijgt dat je in de sponning monteert.