[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 314 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:01

3_s

Of je zet op het einde een hoekje van 10tal cm.
Maar dat is volgens mij niet nodig, gewoon goed verankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-06 15:12
FabianGTI schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Ik heb het met m’n vorige huis gedaan, ik had enkel de vloer, buitenmuren, dak en verdiepingsvloer nog over.. :P
Dat is het leuke. Dat is bij ons dus ook zo. Al zou ik het nu nog gekker gedaan hebben het hele huis gesloopt. Nu heb ik 85% vervangen.

Ik zou nu ook veel dingen echt anders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 09:12
Wachten... schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:50:
Beste klussers.

Even een vraagje over keilbouten vs chemische ankers vs duopower plug met houtdraadbout of stokeind

Ophangen knikarmscherm
Ik heb een knikarmscherm liggen die ik wil monteren. Het scherm is 5 meter lang en heeft een uitval van 3 meter. Er zitten muurstrippen bij, om de kracht op de muur te verdelen (waar je vervolgens het scherm op bevestigd) Per muurstrip (2 stuks) kunnen 4 bouten of schroeven bevestigd worden aan de muur. Dus 8 bouten/schroeven in totaal.

Mijn vraag
Nu is mijn vraag wat jullie advies zou zijn qua bevestiging. Om er zeker van te zijn dat de boel blijft hangen, kun je uiteraard het beste direct chemische ankers erin rammen. Echter vind ik chemische ankers zo definitief, en als je ze er ooit uit wilt hebben, dan is er maar 1 optie, en dat is doorslijpen (en kijk je vervolgens tegen afgeslepen draadeinden aan.

Mijn voorkeur zou uit gaan naar iets met duopower pluggen met houtdraadbouten of stokeinden of keilbouten, Ik ben alleen benieuwd of 8 van die bouten (m10) met pluggen de boel wel gaan houden. Ik denk dat het scherm zomaar iets van 80 kilo weegt (gevoelsmatig) en het laatste wat ik wil, is dat de boel naar beneden komt zetten.

Alles komt aan een soort stenen kolom te hangen van een woning uit 1992 (zie afbeelding waarvan links de kolom is). De muur (rechts op de afbeelding) tussen de kolommen is steen met een houtskeletbouw erachter. Daar komt het scherm NIET aan te hangen.

[Afbeelding]
Ik zou altijd voor de chemische ankers gaan. Verder, heb je voldoende druk in de muur/kolom waaraan je het scherm bevestigt? Anders gezegd: hoeveel stenen zitten er nog boven de stenen waaraan je het scherm bevestigt? Dat is op je foto niet te zien. Als het een uitbouw betreft en je scherm monteer je bijvoorbeeld 3 stenen onder de dakrand heb je met zo'n groot scherm kans dat de hele bovenste laag stenen losbreekt met een windvlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:27
theduke1989 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Dat is het leuke. Dat is bij ons dus ook zo. Al zou ik het nu nog gekker gedaan hebben het hele huis gesloopt. Nu heb ik 85% vervangen.

Ik zou nu ook veel dingen echt anders doen.
Ik zou het nu ook totaal anders doen, maar toen ik destijds dat huis kocht had ik niet een heel groot budget, dus ik moest eigenlijk alles zelf doen.
Dakkappellen, kozijnen etc. allemaal zelf gemaakt, leuk ook eens te doen maar erg tijdrovend, bij een volgend klusproject (mocht het ooit komen) ga ik dan allemaal kant en klaar laten aanleveren.

Net als het stucwerk, de bovenverdieping zelf gedaan, maar uiteindelijk ervoor gekozen de begane grond te laten doen, bij een volgende keer laat ik gewoon het hele huis doen.

Wel erg leerzaam project geweest en het eindresultaat mocht er wezen volgens mijn verkoopmakelaar in 2021. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:14
Ik wil graag een waterkraan en uitstortgootsteen plaatsen in de tuin. Heb momenteel helemaal geen wateraansluiting of afvoer in de buurt. Idee hiervoor is om een waterleiding en afvoer via de kruipruimte door de fundeingsmuur heen te leggen.
Afsluiter voor waterleiding kan vrij gemakkelijk bij de watermeter geplaatst worden. Het liefste boor ik vanuit de kruipruimte richting buiten anders moet ik een deel van het terras open maken om er met de boormachine bij te komen.
Hoe zouden jullie het gat voor de afvoer buis maken? Fatsoenlijke boormachine met 40mm diamantboor huren? En dan nat boren? En hoe kan je dit het beste afdichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Samoht93 Waarom wil je een afvoer hebben, wat is het plan voor de uitstortgootsteen?
Als hetgeen wat je wil gaan spoelen of wat dan ook niet schadelijk is voor de natuur kun je de afvoer gewoon in de tuin laten stromen, dat is ook nog eens goed voor de plantjes.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:14
Opzich is het met name bedoeld als gootsteen onder de kraan en om emmers sop van auto wassen ed weg te spoelen. (Oprit zit direct om de hoek).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-06 14:14
Na wat geknutsel heb ik nu ook een cyclone voor mijn bouwstofzuiger. Echt een aanrader. Scheelt weer in de aanschaf van stofzuigerzakken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctg-C5HL1SEqQbpdD1_CwyWjSxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpz1DgYGc7t0GRVRjLS2i699.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 20:19
MMatthijsV schreef op zondag 9 juli 2023 @ 05:34:
Na wat geknutsel heb ik nu ook een cyclone voor mijn bouwstofzuiger. Echt een aanrader. Scheelt weer in de aanschaf van stofzuigerzakken. [Afbeelding]
Handig! Dat onderste witte vaatje kan natuurlijk van alles zijn, maar hoe kom je aan die zwarte cycloon er bovenop? Heb je daar toevallig een naam / fabrikant / link van?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik wil mijn trap naar de eerste verdieping voorzien van een leuning.

Weet iemand hoe je aan leuning zoals onderstaand kunt komen? Foto is van de trap naar de zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0uH2gKCxIIi_IfNN98J_4AYwbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xERqldEiLBJblx0ZJM7y2zO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Samoht93 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:33:
Ik wil graag een waterkraan en uitstortgootsteen plaatsen in de tuin. Heb momenteel helemaal geen wateraansluiting of afvoer in de buurt. Idee hiervoor is om een waterleiding en afvoer via de kruipruimte door de fundeingsmuur heen te leggen.
Afsluiter voor waterleiding kan vrij gemakkelijk bij de watermeter geplaatst worden. Het liefste boor ik vanuit de kruipruimte richting buiten anders moet ik een deel van het terras open maken om er met de boormachine bij te komen.
Hoe zouden jullie het gat voor de afvoer buis maken? Fatsoenlijke boormachine met 40mm diamantboor huren? En dan nat boren? En hoe kan je dit het beste afdichten?
Als het kan zou ik een afvoer van 50mm leggen. De muurdoorvoer moet je zowieso grote maken dan de diameter van je afvoer. Ik heb gaten van 70mm. Van binnen naar buiten kan maar dat wordt met nat boren natuurlijk wel vies. Een bouwstofzuiger die water kan opzuigen is wel aan te raden. Daarnaast enigzins op afschot naar buiten boren. Je kan inderdaad een diamantboor huren, maar je kan ook eens informeren naar een boorbedrijf die dat wellicht voor je kunnen doen. Hoeft niet superduur te zijn, gaat snel en scheelt je een hoop spullen huren.

Afdichten kan met een rubberen afdichtingsplug als je standaard boorgaten hebt. Zoiets: https://www.dyka.nl/epdm-waterdichte-doorvoer.html

Wat ook kan is gat vullen met pur, aan de buitenkant pur na uitharden deels weghalen en afkitten met een waterkerende kit speciaal voor muurdoorvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMatthijsV
Andrehj schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:57:
[...]

Handig! Dat onderste witte vaatje kan natuurlijk van alles zijn, maar hoe kom je aan die zwarte cycloon er bovenop? Heb je daar toevallig een naam / fabrikant / link van?
https://a.aliexpress.com/_EvMN1gr

met
https://www.thingiverse.com/thing:6019485
voor de adapters.
het schijnt dat je wel echt een stevige emmer moet gebruiken. Er ontstaat een vacuum in de emmer en daardoor zou het kunnen imploderen. Nu zal dat bij mij niet zo snel gebeuren doordat er wat imperfecties hier en daar zitten waar lucht ontsnapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19
Ik dacht wat geld te besparen door dit werkblad te nemen van ikea:
https://www.ikea.com/nl/n...atroon-laminaat-60335651/

Alleen nu lees ik de reviews en die zijn voor in de keuken niet geheel positief. 8)7

Heeft iemand hier wel eens gedacht over het vernissen van het kunststof werkblad? :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-06 18:57

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Op het Woodworking Forum wordt altijd veel over cyclonen e.d. gesproken.
Wellicht dat je daar ook een geschikt model kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Rukapul schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:17:
Ik wil mijn trap naar de eerste verdieping voorzien van een leuning.

Weet iemand hoe je aan leuning zoals onderstaand kunt komen? Foto is van de trap naar de zolder.

[Afbeelding]
Ik ben bang dat dat een custom trapleuning is. Ik vermoed dat het het makkelijkste is om alle leuningen te vervangen voor dezelfde nieuwe leuningen voor alle trappen.
Een van de eerste hits op google:
https://www.trapleuningex...-rechthoekig-mahonie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil een raam op zolder laten vervallen. Ik heb een klein ‘inloopkastje’ gemaakt en in deze kast zit nu een raam. Ik heb gedacht aan zwart raamfolie, maar uiteindelijk toch liever niet. Nu zit ik te denken om een dun plaatje op de kozijnen te timmeren/lijmen om het dicht te maken.
Maar zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden qua warmte ed? Moet er een bepaalde afstand zitten voor het glas?

Hopelijk wordt er eea duidelijk in onderstaande foto’s. Het rode vlakje is waar ik de plaat dan zou plaatsen (en dan over het hele raam).
Ik kan het ook wat verder van het glas afdichten, maar dan geef ik een stuk vensterbank op. Maar eventueel zou dat ook een optie kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_SI8OTou1LFkcm-BF8LNUIGAPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeGumcd5InDUiLs86h4Hj9hL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/revsYQ5RgLfTQR9ZX8IcMpcz8Og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Utb8fvmFRTf9on08W159JEoi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:17:

Alleen nu lees ik de reviews en die zijn voor in de keuken niet geheel positief. 8)7

Heeft iemand hier wel eens gedacht over het vernissen van het kunststof werkblad? :)
Vernis is simpelwel niet slijtvast genoeg voor keukengebruik.

En ja, 80€ voor 246cm werkblad is geen prijs waarvoor je echt iets goed kan verwachten. Alleen spijtig dat Ikea het verkoopt als werkblad voor een keuken. Dat zou niet mogen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:04
@ione waarom geen melkglas folie erop, is niet zo moeilijk te plaatsen en ziet er netter uit als tegen een plaat aan te kijken vanaf buiten, tevens houdt je ligt inval overdag.
Tussen plaat en raam wordt altijd smerig door spinnen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:17:

Heb je er ook echt problemen mee? Ons Saljan werkblad is tot dusverre nog als nieuw (3mnd oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
_ferry_ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:47:
[...]

Heb je er ook echt problemen mee? Ons Saljan werkblad is tot dusverre nog als nieuw (3mnd oud)
Nee, ik sta op het punt de keuken te betalen. Maar als ik zo de online reviews lees dan is dat uitermate teleurstellend.

Opbollen van fabrieksranden door water en kringvorming op het blad van een beker schrikken mij erg af.

Saljan is fineer toch? Geen HPL.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jeweetje schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:46:
@ione waarom geen melkglas folie erop, is niet zo moeilijk te plaatsen en ziet er netter uit als tegen een plaat aan te kijken vanaf buiten, tevens houdt je ligt inval overdag.
Tussen plaat en raam wordt altijd smerig door spinnen etc.
Ja melkglasfolie zou kunnen. Ik heb ook aan een zwarte folie gedacht. Maar als ook dat je met folie moet uitkijken bij HR++ glas. Zijn er wel een aantal die geschikt zouden zijn.

Van buiten zal je alleen zien dat er iets voor het raam zit. Het is op zolder dus vanaf straat zie je er weinig van.
Heb ook zitten denken om iets met kleine magneten en een plaat te doen zodat je het af en toe kan weghalen en schoonmaken erachter.

Alleen bij elke oplossing vroeg ik mij af wat niet schadelijk zal zijn voor de ruit. Vanwege warmtevorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:48
ione schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Ja melkglasfolie zou kunnen. Ik heb ook aan een zwarte folie gedacht. Maar als ook dat je met folie moet uitkijken bij HR++ glas. Zijn er wel een aantal die geschikt zouden zijn.

Van buiten zal je alleen zien dat er iets voor het raam zit. Het is op zolder dus vanaf straat zie je er weinig van.
Heb ook zitten denken om iets met kleine magneten en een plaat te doen zodat je het af en toe kan weghalen en schoonmaken erachter.

Alleen bij elke oplossing vroeg ik mij af wat niet schadelijk zal zijn voor de ruit. Vanwege warmtevorming.
Schade ontstaan meestal door temperatuur verschillen. Ene gedeelte van de ruit veel warmer dan ander stuk. Als je hele glas met melkgvlasfolie plakt is het allemaal zelfde temperatuur. En je houdt lekker lichtinval.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

_ferry_ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:47:
[...]

Die zijn niet vergelijkbaar, echt andere bladen.
LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:52:
[...]

Nee, ik sta op het punt de keuken te betalen. Maar als ik zo de online reviews lees dan is dat uitermate teleurstellend.

Opbollen van fabrieksranden door water en kringvorming op het blad van een beker schrikken mij erg af.

Ik heb die SÄLJAN in 2021 gekocht voor een bureaublad + een 70x70 hoekje in de keuken bovenop een losse vriezer in ons toenmalige huurwoning. Eind 2022 een nieuwe (grotere) gekocht voor mijn bureau in onze nieuwe woning, ik heb met zeer frequent kantoor gebruik geen enkel probleem met de SÄLJAN. NB ik kan dus weinig zeggen over keukengebruik, maar het punt blijft het zijn niet dezelfde (soort) werkbladen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

ione schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:29:
Nu zit ik te denken om een dun plaatje op de kozijnen te timmeren/lijmen om het dicht te maken.
Heb je er nog een geschikt stukje gordijnstof liggen die je ervoor kunt hangen?
Nee? Effe op de markt een goedkoop lapje scoren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
[...]

Ik heb de voorwaarden niet gelezen, maar ze geven 25 jaar garantie... Dus je kunt het zonder vernis proberen werkt dat niet dan claim je garantie en die je op de nieuwe werk vernis (of beter, epoxy).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

True schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:32:
[...]

Die zijn niet vergelijkbaar, echt andere bladen.

[...]

Ik heb die SÄLJAN in 2021 gekocht voor een bureaublad + een 70x70 hoekje in de keuken bovenop een losse vriezer in ons toenmalige huurwoning. Eind 2022 een nieuwe (grotere) gekocht voor mijn bureau in onze nieuwe woning, ik heb met zeer frequent kantoor gebruik geen enkel probleem met de SÄLJAN. NB ik kan dus weinig zeggen over keukengebruik, maar het punt blijft het zijn niet dezelfde (soort) werkbladen.
Precies, dat was ook mijn conclusie toen ik de keuken ging kopen, dat de Saljan aan ander type blad was. En idnerdaad betere reviews. Hebben de wasbak er in laten verlijmen, en dat zit best netjes.
De "houten" bladen zijn tegenwoordig ook niet meer van massief hout, maar een laag fineer, en dat schijnt helemaal knudde te zijn met vocht. Eigenlijk gewoon ongeschikt voor een keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Ben een scheidingswand aan het maken met haard (elektrisch) en multimedia. Stukadoor komt binnenkort en ben de gipsplaat bekleding aan het afmaken. Hoe kan ik het beste de gipsplaat tegen de haard afwerken. Aangezien dat gesneden gipsplaat is brokkelt deze makkelijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvub_G8AUEtLvc6yZXbTCN1J67o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueHifJGeBdBtaDQv7U4zVMIV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFPGECt0vsewtqRH8shC21tYoe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOcaakbpZjvJnwWb0HYtuupc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23Dm7VCLaD5xr1MWgbxAana7J4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsHF0eTAf93gQjQsr1puOyFA.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:50

Toppe

Oké ✅

sailor_dg schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:14:
Ben een scheidingswand aan het maken met haard (elektrisch) en multimedia. Stukadoor komt binnenkort en ben de gipsplaat bekleding aan het afmaken. Hoe kan ik het beste de gipsplaat tegen de haard afwerken. Aangezien dat gesneden gipsplaat is brokkelt deze makkelijk. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoek lijntje?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ben een scheidingswand aan het maken met haard (elektrisch) en multimedia. Stukadoor komt binnenkort en ben de gipsplaat bekleding aan het afmaken. Hoe kan ik het beste de gipsplaat tegen de haard afwerken. Aangezien dat gesneden gipsplaat is brokkelt deze makkelijk. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voegband papier (klik) of een stucprofiel (klik) aanbrengen.

Of zoiets: https://www.jongeneel.nl/...235x12%2c5mm/p/E533100120

Maar dan moet je vast opnieuw beginnen :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoort dat afwerken dan niet bij het werk vd stucadoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hfolkers schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Ik heb de voorwaarden niet gelezen, maar ze geven 25 jaar garantie... Dus je kunt het zonder vernis proberen werkt dat niet dan claim je garantie en die je op de nieuwe werk vernis (of beter, epoxy).
Hoewel je helemaal gelijk hebt ben ik het volledig oneens met het gooien op de garantie die je ongetwijfeld zult krijgen gezien de Ikea daar in mijn beleving uiterst netjes mee omgaat.

Als je zelf gaat zitten installeren (wat volgens mij met Ikea niet anders kan anders dan via-via services) kun je dan bij garantie ook lekker je werkblad loshalen (lijm?) van je keukenkastjes. Eventueel achterwandnisafwerking-kit los halen. Indien je pech hebt die achterwandnisafwerking ook loshalen ook de kit loshalen aan de bovenkant. Je inductie loshalen, je wasbak loshalen. Heen en weer rijden naar de Ikea; hopen op het feit dat ze die maat nog hebben over (voor het gemak) 10 jaar. Je nieuwe werkblad weer op maat maken, een eventuele hoek weer opnieuw op maat maken (aansluiten van bladen). Lijmresten verwijderen (i.v.m waterpas). Inductie uitzagen, wasbak uitzagen. Lijmen, afkitten, achterwandnisafwerking plaatsen, die afkitten en nog even boven je achterwandnisafwerking opnieuw verven omdat je kit de verf deels meeneemt. En omdat je verschil gaat zien kun je al je keukenwanden opnieuw gaan verven.

Ik word met deze warmte al moe van dit typen, laat staan dat je zoiets nog een keer mag gaan doen omdat je nu een werkblad kiest waarvan je op voorhand al weet dat zoiets een probleem kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Badkamermeubelen ophangen aan een betegelde gasbetonwand, kan dat gewoon met een 8 mm steenboor? Of moet ik daarvoor een speciale tegelboor aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Sandwichpanelen, wat is de beste manier om deze op maat te zagen?
Een invalzaag met blad voor metaal? Decoupeerzaag of een zaagtafel?

Ik verwacht een paar platen in de lengte te moeten zagen om het geheel passend te maken.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

koelkast schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:56:
Badkamermeubelen ophangen aan een betegelde gasbetonwand, kan dat gewoon met een 8 mm steenboor? Of moet ik daarvoor een speciale tegelboor aanschaffen?
Altijd een risico op breken. Als je met een steenboor klopt op je tegel ben je gelijk een tegel kwijt. Dus daar moet je sowieso op gaan letten. Ik heb zelf met een 5mm tegelboor gewerkt (deze set, niet deze prijs) voor het fixeren van een meubel (niet ophangen) en dat ging wel prima. Nadat ik door de tegel heen was (relatief zachte wandtegels) heb ik een standaard SDS-steenboor gepakt en met klop het gat voor de plug in de muur (ik heb kalkzandsteen) geboord, let wel op dat je ook hier niet per ongeluk iets te ver scheef gaat en alsnog een stuk uit je tegel klopt. Als de gaten niet zichtbaar zijn kun je overwegen bijv. 10mm in je tegel te boren en dan 8mm in je muur, dan heb je iets meer speling.
Voor de prijs van zo'n setje (al moet je er 50€ voor betalen) is mij het risico niet waard dat je een tegel moet gaan vervangen.
edit: ik heb in november bij een aanbieding 20€ voor die set bij de Gamma betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 09-07-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Scherpe steenboor in je accutol en rustig boren. Zeker geen klop stand gebruiken. Eventueel een stukje tape plakken om ervoor te zorgen dat je boortje niet wegglijdt.

Het eerste stukje door het glazuur is belangrijk, je kan dit ook eerst met een kleiner steenboortje doen.

Als je nog niets hebt, de boortjes van heller van toolstation zijn prima en niet al te duur.

[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 09-07-2023 16:39 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:27
[...]

Dit is melamine, geen HPL.
Ga je er een spoelbak inmaken? Dan kan het inderdaad verkeerd gaan als je niet goed afkit.

Voor gewoon een werkblad kan het best, alleen zal je moeten oppassen zodat je geen krassen erin maakt, de toplaag is niet heel dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
fenrir schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:19:
Scherpe steenboor in je accutol en rustig boren. Zeker geen klop stand gebruiken. Eventueel een stukje tape plakken om ervoor te zorgen dat je boortje niet wegglijdt.

Het eerste stukje door het glazuur is belangrijk, je kan dit ook eerst met een kleiner steenboortje doen.

Als je nog niets hebt, de boortjes van heller van toolstation zijn prima en niet al te duur.
Of dat lukt met een goede steenboor, hangt sterk af van de tegel zelf. De meeste wandtegels bij ons in huis zijn net zo hard als de vloertegels, daar kom je met een goede steenboor ook niet doorheen, dat moet je echt met een diamantboor doen. Maar we hebben ook wel van die goedkope wandtegels, daar kom je moeiteloos met een steenboor ook doorheen.

Voor centreren van de diamantboor gebruik ik een malletje met verschillende gatgroottes die je met een zuignap op de tegels kunt vastzetten (voorop gesteld dat je tegels glad / vlak genoeg zijn). Op de zachtere tegels kun je ook prima met een centreerpin een tikje geven om de boor op te centreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
FabianGTI schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Dit is melamine, geen HPL.
Ga je er een spoelbak inmaken? Dan kan het inderdaad verkeerd gaan als je niet goed afkit.

Voor gewoon een werkblad kan het best, alleen zal je moeten oppassen zodat je geen krassen erin maakt, de toplaag is niet heel dik.
LPL dan dus. :/
Waarom verkopen ze dit dan voor keukens met spoelbak. 8)7

Ik zat er over te denken om er maar een laag matte 2k PU lak overheen te doen en dan bij de zaagsnedes goed laten intrekken voor het af te kitten.

Het meest dichtsbijzijnde alternatief elders kost bijna twee keer zoveel.

en eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar met dat uitzoeken :+

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 09-07-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:13:
[...]

LPL dan dus. :/
Waarom verkopen ze dit dan voor keukens met spoelbak. 8)7

Ik zat er over te denken om er maar een laag matte 2k PU lak overheen te doen en dan bij de zaagsnedes goed laten intrekken voor het af te kitten.

Het meest dichtsbijzijnde alternatief elders kost bijna twee keer zoveel.

en eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar met dat uitzoeken :+
Of gewoon eerst een randje kit leggen, en dan de spoelbak er in laten zakken? Die trek je daarna volgens mij nog weer aan vanaf de onderkant, en dan lijkt het mij erg sterk dat er nog water onderdoor kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46
Vandaag de plankenpuist aan de muur die menigeen hier spannend vond begonnen uit te ruimen. Er zit immers ook nog behang achter wat eraf moet om de boel te stucen en de planken gaan het tuinhuis in voor een 2e leven.

Gelukkig had ik in m’n klusgarage nog een werkkar staan, een stuk huisvlijt van iemand wat ik ooit voor 80,- ofzo op de kop had getikt, wel met luchtbanden.

Ook toch maar besloten om de achtergevel na te isoleren aangezien alles steens is zonder spouw dus met metalstud en EPS platen aan de gang gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZO1vhkUGIWP_eLcAr031xOSRiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67mpivoi6C8TjsuyWzRa4Kvs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obhZTMuZO5BBxSECF7SyFCLGALs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRrDcJrwvgnIG8yG5TQY795P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftPap1qgu2XFtzzQ97fEUt4FnHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDHik5jvrXo6b2BPBv1rEkTD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJYcZ2rIZVGjWfwvlJD7vfKmAD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41UqrghvYlBgFwHczHIuyz8k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrGEhYGqxCOQj0lrpISImg5YZa0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2zrj0w4sGVmQyV9fy3GBOvn.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:18:
Of gewoon eerst een randje kit leggen, en dan de spoelbak er in laten zakken? Die trek je daarna volgens mij nog weer aan vanaf de onderkant, en dan lijkt het mij erg sterk dat er nog water onderdoor kan komen.
Randje kit, de bak erop laten zakken, dan afvoer dicht en water erin, hoef je er ook niet aan de onderkant aan te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:04
[...]

Ik heb deze via Amazon.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1
Stalen vat
https://www.goedhartvaten...etalen-32-liter-conische/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq8aViE5niELUPQMcEfNml_S2zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFd7lcrxJ5tNlm3Z06xUr4Kl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05:43
LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:13:
[...]

Je kan ook nitrocelluloselak gebruiken, dat hoef je niet te mengen.
Supersnel droog en in kleine potjes te krijgen (vroeger, ik zie nu even snel alleen 500 cc of 1 liter).
Voor de eerste laag schilder je gewoon nat in nat door totdat je vindt dat er genoeg ingetrokken is, dan even wachten, droogt in 20 minuten, en afsluiten met een tweede laag.

Met spaanplaten werkbladen kun je beter safe dan sorry zijn, watervaste multiplex bladen zijn niet voor niets zo duur, die zwellen niet.
Ik sluit ook altijd eerst de rand af bij spaanplaat, voordat ik een bak of zelfs kookplaat plaats.
Gaat het namelijk toch fout dan ben je ziek dat je de boel moet vervangen omdat je een potje lak uit wou sparen.
Ik heb daarom altijd een blik staan om snel wat af te kunnen sluiten.

Verdunning thinner (niet die eco, die stinkende :+ ) en kwasten kun je daar ook mee reinigen.
Als je een weggooikwast gebruikt vouw die dan even luchtvrij in zilverpapier tussen laag 1 en 2, anders is die ook droog...

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 09-07-2023 18:40 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:32:
Vandaag de plankenpuist aan de muur die menigeen hier spannend vond begonnen uit te ruimen. Er zit immers ook nog behang achter wat eraf moet om de boel te stucen en de planken gaan het tuinhuis in voor een 2e leven.

Gelukkig had ik in m’n klusgarage nog een werkkar staan, een stuk huisvlijt van iemand wat ik ooit voor 80,- ofzo op de kop had getikt, wel met luchtbanden.

Ook toch maar besloten om de achtergevel na te isoleren aangezien alles steens is zonder spouw dus met metalstud en EPS platen aan de gang gegaan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Doe jezelf een groot plezier, haal stucloper en plak je nieuwe vloer netjes af. Ook het behang afstomen geeft een zooi die je niet op je vloer wilt. Een steentje onder een wieltje van je bouwstofzuiger kan voor een kras zorgen. Stucloper ftw! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 07:48
fenrir schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:01:

Ik verwacht een paar platen in de lengte te moeten zagen om het geheel passend te maken.
Kan allemaal, net wat jij handig vind. Ik zou mijn cirkelzaag met metaalblad ervoor gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
Niet vergeten regelmatig even het luchtfilter van de stofzuiger zelf schoon te maken. Daar zal zeker het heel fijne stof in terecht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik boor tegels altijd gewoon met de SDS steenboor zinder te kloppen, wanneer de boor door de tegel is kun je dan gaan kloppen om door de muur te boren.
Al is kloppen vaak niet eens nodig in gasbeton.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46
True schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Doe jezelf een groot plezier, haal stucloper en plak je nieuwe vloer netjes af. Ook het behang afstomen geeft een zooi die je niet op je vloer wilt. Een steentje onder een wieltje van je bouwstofzuiger kan voor een kras zorgen. Stucloper ftw! >:)
Oh dat heb ik hoor! Ik had hier al gestofzuigd :p

Wel ff doen natuurlijk voordat ik hier foto’s plemp

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
fenrir schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:01:

Invalzaag, eventueel eerst door de toplaag die mooi moet blijven en daarna de rest van de snede. Plak de zaagsnede ook af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
SpongeRob schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:33:
Ik boor tegels altijd gewoon met de SDS steenboor zinder te kloppen, wanneer de boor door de tegel is kun je dan gaan kloppen om door de muur te boren.
Al is kloppen vaak niet eens nodig in gasbeton.
Kloppen is in gewone baksteen ook niet nodig, gaat alleen wat sneller. Maar er zijn genoeg tegels waar je met een steenboor niet doorheen gaat komen, dus dat is iets dat je eerst moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Een vraag aan de techneuten hier.

We willen diese wandpanelen (akoestische platen) in de woonkamer zetten.

Nu heb ik een tig stopcontacten en aansluitingen voor internet aan die wand. Is dit makkelijk te snijden of hoe doe je dat? Want de TV komt daar ook namelijk aan dezelfde muur (opgehangen)

Gaat om deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qflzm_nBNTfiZQr5NdV2y5-vv44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4HAUybWMpFYDGpDXGPcywPJ0.png?f=fotoalbum_large
De linkerzijde

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 10-07-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had nog een Profil er omheen gemaakt zodat het sterk is. En dan nog hoekprofielen aanzetten. Wanneer je gaat stucken beter voor hitte bestendige Stuck erop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
Implodeert het niet? Ik dacht een stevige voederton te gebruiken van 25 liter. Deze van de Welkoop. Die implodeert helaas dus ik ga op zoek naar een beter vat/ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 07:28
webber87 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Implodeert het niet? Ik dacht een stevige voederton te gebruiken van 25 liter. Deze van de Welkoop. Die implodeert helaas dus ik ga op zoek naar een beter vat/ton.
Wellicht een optie: Sommige creatievelingen op YouTube verstevigen de ton van binnen met een houten kruis/geraamte. Dat helpt tegen het imploderen. Het nadeel is dat je dan niet met zakken kunt werken, en altijd de ton zelf moet leegkiepen.

Zelf gebruik ik een oude metalen prullenbak onder de cycloon, dat werkt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

theduke1989 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:02:

Nu heb ik een tig stopcontacten en aansluitingen voor internet aan die wand. Is dit makkelijk te snijden of hoe doe je dat? Want de TV komt daar ook namelijk aan dezelfde muur (opgehangen)

Gaat om deze
[Afbeelding]
De linkerzijde
3x meten, 1 keer zagen :)

Gewoon goed uitmeten. Zagen met een decoupeer of multitool, afhankelijk van of je een vaste hand hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:31

Tjark

DON'T PANIC

Voor 6-8 euro heb je een 8mm glasboor, dan ben je zeker dat je de tegel netjes doorboort.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ethiron schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:03:
[...]

@BjornHero @Wolly en anderen:

Inmiddels van de huidige bewoner een foto ontvangen van de VV-leidingen. Als ik het goed heb is dit geen tyleen maar PE-RT. Kan iemand dat bevestigen? :)

***members only***
Ha tweakers, nog even een aanvullende vraag m.b.t. mijn VVW-verdeler: als ik het goed heb begrepen is deze opstelling hydraulisch actief, en niet hydraulisch neutraal. Dit omdat de pomp direct is aangesloten op de retourleiding. Klopt dit?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 23% gewijzigd door Ethiron op 10-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-06 16:03
Ik heb een groot inbouw ligbad van acryl, als ik deze vul en erin ga liggen dan zakt het bad een heel klein beetje waardoor er een spleet komt tussen de kitrand en het bad.
Ik heb het bad al 2 keer opnieuw gekit en deze was toen helemaal gevuld met water, maar dit heeft dus niet geholpen. Omdat ik er de hele tijd tegenaan zit te kijken ben ik opzoek naar een praktische oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Z-yGtIbzezwuD7XtUKTQkFNv18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLbU1u7gYTpon9ag4hKGttvk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23YEBOA4ULH4BbsqieFCZ52UM6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1yP77nAQyY43nMcF4QeROeb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

B-lex schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Wellicht een optie: Sommige creatievelingen op YouTube verstevigen de ton van binnen met een houten kruis/geraamte. Dat helpt tegen het imploderen. Het nadeel is dat je dan niet met zakken kunt werken, en altijd de ton zelf moet leegkiepen.

Zelf gebruik ik een oude metalen prullenbak onder de cycloon, dat werkt top.
Maar dat is toch het hele punt? Dat je zo'n ding gebruikt om geen zak meer te moeten legen?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 13:18
Bezulba schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Maar dat is toch het hele punt? Dat je zo'n ding gebruikt om geen zak meer te moeten legen?
Volgens mij meer om geen "dure" stofzuigerzakken in de stofzuiger te hoeven gebruiken/vol te maken. Een simpele zak in de ton zou moeten kunnen werken, die gooi je dan weg met inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Gaat om deze
[Afbeelding]
De linkerzijde
Die platen zijn gemaakt van vilt en dunnen mdf strippen, dus erg makkelijk te snijden, zagen.
Als je de uitsneden netjes doet, zou je die zelfs terug kunnen zetten als je het stopcontact niet in gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:47

Gaat om deze
[Afbeelding]
De linkerzijde
Goed meten en aftekenen, gat boren (zodat je met decoupeerzaag erin kan), daarna met decoupeerzaag gat(en) zagen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ethiron schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Ha tweakers, nog even een aanvullende vraag m.b.t. mijn VVW-verdeler: als ik het goed heb begrepen is deze opstelling hydraulisch actief, en niet hydraulisch neutraal. Dit omdat de pomp direct is aangesloten op de retourleiding. Klopt dit?

***members only***
En kunnen jullie aanvullend op mijn vorige vraag ook iets zeggen over deze verdeler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJxwk8MVL-bIlv6naCrV9vg75rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCqWN2CKrbpNPzlBr19hRVyW.jpg?f=fotoalbum_large

De rode verdeler is voor de woonkamer en de zwarte voor de uitbouw. Ik ben mij erin aan het verdiepen in verband met een nieuwe CV-ketel.

Is er iemand die iets kan zeggen over deze installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Ze hebben iig beiden een oude onzuinige pomp, dus als je niet van plan was het te vervangen zou ik iig kijken naar twee pompschakelaars zodat ze niet 24/7 draaien. Kost je maar zo een 400+ kWh per jaar, per pomp als ik uitga van 50W per pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@ThinkPad Dankjewel, dan ga ik mij daar in ieder geval in verdiepen. Volledig vervangen is overigens ook nog een optie, maar ben ik mij nog in aan het verdiepen. Op dit moment is het nog een beetje een klok-klepel verhaal voor mij.

Kun je iets zeggen over hydraulisch actief/neutraal op basis van deze foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:29

timovd

Voorsprong door techniek

@theduke1989 YouTube: Hoe plaats je een akupanel? Ontdek het hier!
genoeg op YT te vinden hoe je een gat in een Aku panel maakt voor een stopcontact.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 20:09
Wij gaan een huis kopen waar een egaline vloer ligt, deze vinden wij niet mooi en we willen er iets anders neerleggen. Bij voorkeur tegels. Echter is er onder de stalen deuren geen enkele ruimte meer om iets op de egaline vloer te leggen. Nog geen millimeter ruimte zo strak.

Is het zo dat je een deel van deze vloer er weer af kan schuren? Of gaat het dan om te kleine hoeveelheden voor tegels.De hele vloer eruit halen is ook weer zonde, deze ligt er pas vanaf 2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEzGXshiB_yJTlnzgi_WYsTM5Rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ifGhcgQHBgJDObPeXU5iblcx.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Justevo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:58:
Wij gaan een huis kopen waar een egaline vloer ligt, deze vinden wij niet mooi en we willen er iets anders neerleggen. Bij voorkeur tegels. Echter is er onder de stalen deuren geen enkele ruimte meer om iets op de egaline vloer te leggen. Nog geen millimeter ruimte zo strak.

Is het zo dat je een deel van deze vloer er weer af kan schuren? Of gaat het dan om te kleine hoeveelheden voor tegels.De hele vloer eruit halen is ook weer zonde, deze ligt er pas vanaf 2021.

[Afbeelding]
Je kunt ook de deur aanpassen / vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:47

loewie1984

music addict! pizza monster!!

[Afbeelding]
Misschien heb je wel bedrijven die je vloer doen wrappen in een bepaald patroon? Als je 2mm zou hebben leg je een pvc vloer eroverheen.

Andere opties zie ik niet. Als er VVW in ligt kun je schuren en zeker frezen al helemaal vergeten.

Laatste optie is gewoon eraan wennen. Vind het geen lelijke vloeren. Je kan eventueel nog kiezen om de vloer in een kleur te coaten die je wel mooi vindt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:27
[...]

Of je stopt er een drukventiel tussen

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Rukapul schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:59:
[...]

Je kunt ook de deur aanpassen / vervangen.
Het zijn praktisch nieuwe stalen deuren.. aanpassen lijkt me vrij moeilijk, niet mooi, en ook zonde van de deuren. Vermoed ook niet dat je dit soort deuren makkelijk weer verkocht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
loewie1984 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Misschien heb je wel bedrijven die je vloer doen wrappen in een bepaald patroon? Als je 2mm zou hebben leg je een pvc vloer eroverheen.

Andere opties zie ik niet. Als er VVW in ligt kun je schuren en zeker frezen al helemaal vergeten.

Laatste optie is gewoon eraan wennen. Vind het geen lelijke vloeren. Je kan eventueel nog kiezen om de vloer in een kleur te coaten die je wel mooi vindt.
Er ligt geen VVW. Plak PVC zou rechtstreeks op de egaline kunnen toch? Dan is wellicht een paar mm van de deur af frezen toch de beste optie..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:38

Roozzz

Plus ultra

Justevo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Het zijn praktisch nieuwe stalen deuren.. aanpassen lijkt me vrij moeilijk, niet mooi, en ook zonde van de deuren. Vermoed ook niet dat je dit soort deuren makkelijk weer verkocht krijgt.
Een deur vervangen lijkt me ongeveer 100x eenvoudiger en goedkoper dan 2 cm van je vloer weg frezen. Een tegel is toch al snel 0,5 tot 1,5 cm dik; daarbij heb je nog een laagje egaline en lijm nodig, dus dat loopt best op.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:47

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Justevo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:16:
[...]
Er ligt geen VVW. Plak PVC zou rechtstreeks op de egaline kunnen toch? Dan is wellicht een paar mm van de deur af frezen toch de beste optie..
Lijkt me wel, je hebt geen ondergrond meer nodig en de grond is al mooi egaal. Je kunt een bedrijf inschakelen of zelf doen.

Er zijn tegenwoordig ook tegel motieven pvc. Belangrijkste is denk ik toch, vloer goed ontvetten en de tijd nemen voor de klus. Goed uitmeten en beginnen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:32
huppelepups schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:
Ik heb een groot inbouw ligbad van acryl, als ik deze vul en erin ga liggen dan zakt het bad een heel klein beetje waardoor er een spleet komt tussen de kitrand en het bad.
Ik heb het bad al 2 keer opnieuw gekit en deze was toen helemaal gevuld met water, maar dit heeft dus niet geholpen. Omdat ik er de hele tijd tegenaan zit te kijken ben ik opzoek naar een praktische oplossing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Praktisch geen idee, maar dit kan eigenlijk alleen komen als de rand van het bad en de bodem van het bad niet goed ondersteund worden. Dan kan het geheel gaan vervormen en krijg je dit soort dingen. De enige correcte manier zou zijn de rand van onderaf verstevigen en controleren en eventueel verstevigen van de bodem (van onderaf uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:57
Trilliwilli schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:43:
[...]

Alle oplossingen met keilbouten of pluggen brengen spanning in de baksteen die dan kan scheuren.
Bovendien kan door windbelasting een plug zichzelf langzaam loswerken.

Eerste keus hier is een chemisch anker, kan zijn dat je dat niet mooi vind maar een scherm hangt toch gauw 20 jaar, en je wilt hem niet op je kop krijgen. Met 3 meter uitval toch wel een dingetje.

Tweede keus, en enige andere die ik ken zijn Heco Multi Monti schroeven: https://www.heco-schraube...n/multi-monti-plus/?L=806
Deze tappen een schroefdraad waardoor er geen spanning op het beton of steen komt te staan.
In vrijwel elke tunnel of onder elke brug hangen de borden, verlichting en dergelijke met deze bouten.
Is ook in een demontabele versie beschikbaar, maar zoals geschreven hangt een scherm jaren, dus dat is echt overbodig.
Dank voor de reacties @Gentry @mrc4nl

De heldere uitleg over spanningsloos ophangen heeft me geholpen in de beslissing. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de chemische kitspuit mortel van Fischer

Ik heb eerst 12mm gaten geboord van circa 7cm diep. Toen de mortel erin en de draadeindes erin. Dat spul is binnen no time echt keihard. Dus je moet snel en zorgvuldig werken. Het scherm hangt als een huis een 4 bouten.

Ik had overigens genoeg stenen erboven, dus ik hoefte geen extra versteviging te plaatsen zoals bij een uitbouw ofzo

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heh, ik mocht hier van de schoorsteenveger (Duitsland dus is hij de baas..) absoluut geen brandbaar materiaal gebruiken rondom de inbouw haard.

Heb alles met ytong blokken gedaan en het plafond met gips vezelplaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-06 16:03
Caelorum schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:27:
[...]

Praktisch geen idee, maar dit kan eigenlijk alleen komen als de rand van het bad en de bodem van het bad niet goed ondersteund worden. Dan kan het geheel gaan vervormen en krijg je dit soort dingen. De enige correcte manier zou zijn de rand van onderaf verstevigen en controleren en eventueel verstevigen van de bodem (van onderaf uiteraard).
Het bad is gewoon goed geinstalleerd, hij staat op alle 5 meegeleverde poten en eromheen is nog eens een houten frame gebouwd waar hij als het ware inhangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMatthijsV
MMatthijsV schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:41:
[...]

...
het schijnt dat je wel echt een stevige emmer moet gebruiken. Er ontstaat een vacuum in de emmer en daardoor zou het kunnen imploderen. Nu zal dat bij mij niet zo snel gebeuren doordat er wat imperfecties hier en daar zitten waar lucht ontsnapt.
...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBVmjTifMxiJ5RAp_Fv4bq6iZhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIQlDx3qK2qRDgHV0ZWV0vaw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:59
offtopic:
Ach, gelukkig is het geen onderzeeër

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:15
Justevo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Waarom is aanpassen van die deuren moeilijk? En waarom niet mooi? En waarom zonde?

Erg veel aannames voor iemand die op zoek is naar advies en ideeën. ;)

Naar mijn ervaring: je brengt de deuren naar een staalboer toe. Die slijpt ze door vanaf de onderkant, haalt er 2cm tussenuit en last het weer aan elkaar. Daarna even laten coaten en je bent klaar.

Arbeid per deur: 2 uur à 85 euro
Coaten van de deur: 100 euro per stuk
Glasplaat: 75 euro per stuk (er vanuitgaande dat het meerdere vlakken zijn)

lijkt mij een stuk makkelijker dan een vloer schuren/fresen. Dat is een verschrikkelijk karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:57
Trilliwilli schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:43:
[...]

Alle oplossingen met keilbouten of pluggen brengen spanning in de baksteen die dan kan scheuren.
Bovendien kan door windbelasting een plug zichzelf langzaam loswerken.

Eerste keus hier is een chemisch anker, kan zijn dat je dat niet mooi vind maar een scherm hangt toch gauw 20 jaar, en je wilt hem niet op je kop krijgen. Met 3 meter uitval toch wel een dingetje.

Tweede keus, en enige andere die ik ken zijn Heco Multi Monti schroeven: https://www.heco-schraube...n/multi-monti-plus/?L=806
Deze tappen een schroefdraad waardoor er geen spanning op het beton of steen komt te staan.
In vrijwel elke tunnel of onder elke brug hangen de borden, verlichting en dergelijke met deze bouten.
Is ook in een demontabele versie beschikbaar, maar zoals geschreven hangt een scherm jaren, dus dat is echt overbodig.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
Ah dat is een goede tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Hoeveel ruimte heb je in je kozijnen? Lijkt namelijk op opdekdeuren. Als je een klein beetje speling hebt aan de bovenkant zou je ook gewoon wat zwarte paumelle ringetjes kunnen gebruiken die je in je scharnier zet. Komt de deur een paar mm hoger te hangen, ben je er ook. Kost je paar euro. https://www.ijzerwinkel.nl/Paumelle-ringen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 07:28
Bezulba schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Een normale zak, om het afval uit de emmer zonder gestuif weg te kunnen gooien/brengen.

Overigens gebruik ik na de cycloon nog wel een zak in m’n shopvac, en na de zak zit ook nog een groot filter. Zo’n cycloon doet best wat voor zaagsel enzo, maar bouwstof is niet zwaar genoeg en gaat alsnog de stofzuiger in.

Afhankelijk van wat je doet ben je dus niet helemaal van stofzuigerzakken af. Maar voor zaagsel en grove delen is het wel een heel prettig ‘voorfilter’. Scheelt veel zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
pman63 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Niet vergeten regelmatig even het luchtfilter van de stofzuiger zelf schoon te maken. Daar zal zeker het heel fijne stof in terecht komen.
Valt me reuze mee. Idd eens schoon maken, maar het werkt boven verwachting goed. Beste investering voor de verbouwing geweest. Staat op een 1500watt parkside stofzuiger aangesloten. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
[...]

Nee deze implodeert niet. Heb daarom ook dit stalen vat met stalen klemring specifiek gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
t14wo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:52:
[...]

Waarom is aanpassen van die deuren moeilijk? En waarom niet mooi? En waarom zonde?

Erg veel aannames voor iemand die op zoek is naar advies en ideeën. ;)

Naar mijn ervaring: je brengt de deuren naar een staalboer toe. Die slijpt ze door vanaf de onderkant, haalt er 2cm tussenuit en last het weer aan elkaar. Daarna even laten coaten en je bent klaar.

Arbeid per deur: 2 uur à 85 euro
Coaten van de deur: 100 euro per stuk
Glasplaat: 75 euro per stuk (er vanuitgaande dat het meerdere vlakken zijn)

lijkt mij een stuk makkelijker dan een vloer schuren/fresen. Dat is een verschrikkelijk karwei.
Fair enough :) Omdat het dure deuren zijn en of beide deuren er dan mooier uitkomen is voor mij maar de vraag als leek.

Moet je zulke deuren per se op die manier inkorten ipv bij de onderkant een "reepje" eraf frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
The Eagle schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Hoeveel ruimte heb je in je kozijnen? Lijkt namelijk op opdekdeuren. Als je een klein beetje speling hebt aan de bovenkant zou je ook gewoon wat zwarte paumelle ringetjes kunnen gebruiken die je in je scharnier zet. Komt de deur een paar mm hoger te hangen, ben je er ook. Kost je paar euro. https://www.ijzerwinkel.nl/Paumelle-ringen
Dat zou wel eens een heel goed idee kunnen zijn, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-06 19:37
Vraagje, ik heb een buitenkeukenblad geverfd met watergedragen buitenverf. Ik wil er nog een harde laag over heen zodat het was slijtvaster is. Wat kan ik hiervoor gebruiken? Botenlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkefeart
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 10:50
Vista aqua 2-K PU en dan een glansgraad kiezen.
Van te voren wel goed ontvetten en met een zo licht mogelijke korrel schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonkefeart
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 10:50

[Afbeelding]
Ik zou het geheel naar boven verplaatsen. Betekent wel een aanpassing aan je uitsparing maar moet gips en een beetje vulmiddel en Tex krijg je het weer netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-06 18:57

Rzaan

Altijd zoekende

Bonkefeart schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:47:
[...]

Ik zou het geheel naar boven verplaatsen. Betekent wel een aanpassing aan je uitsparing maar moet gips en een beetje vulmiddel en Tex krijg je het weer netjes
Goede gedachte!
Latei € 15
Stukadoor en zelf de muur daarna schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:20

Jrz

––––––––––––

huppelepups schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewacht met het leeg laten lopen tot het helemaal is uitgehard?

Ondergrond goed schoon en ontvet?

Kit dik/diep genoeg aangebracht en niet te veel weggeschraapt?

Kit wel voldoende hechting op het bad?

Kan je zelf enige vervorming zien bij leeg vs vol bad?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
B-lex schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:07:
Een normale zak, om het afval uit de emmer zonder gestuif weg te kunnen gooien/brengen.

Overigens gebruik ik na de cycloon nog wel een zak in m’n shopvac, en na de zak zit ook nog een groot filter. Zo’n cycloon doet best wat voor zaagsel enzo, maar bouwstof is niet zwaar genoeg en gaat alsnog de stofzuiger in.

Afhankelijk van wat je doet ben je dus niet helemaal van stofzuigerzakken af. Maar voor zaagsel en grove delen is het wel een heel prettig ‘voorfilter’. Scheelt veel zakken.
Afvalzak in de emmer is inderdaad aan te raden, scheelt een boel rotzooi bij het legen van de emmer.

Zak (fleece) in de stofzuiger is verder inderdaad wel aan te raden. Afhankelijk van wat je opzuigt, is de cycloon niet altijd even effectief. Voor slijpen in beton, en houtzaagsel komt het meeste wel in de cylcoon terecht. Voor fijn spul, zoals stof van schuren, zeker stucwerk schuren, is het misschien 50% dat de cycloon afvangt. Zelfs mijn fleecezakken houden dat fijne spul niet heel goed tegen, en ik krijg nog steeds filters vol met fijnstof.

Je kan je afvragen of de kosten van een cycloon opwegen tegen de kosten die je bespaart aan stofzakken. Zoveel kosten de fleece zakken ook weer niet, en met een cycloon verlies je toch ook weer zuigkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ethiron schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:52:
[...]

En kunnen jullie aanvullend op mijn vorige vraag ook iets zeggen over deze verdeler?

[Afbeelding]

De rode verdeler is voor de woonkamer en de zwarte voor de uitbouw. Ik ben mij erin aan het verdiepen in verband met een nieuwe CV-ketel.

Is er iemand die iets kan zeggen over deze installaties?
Mijn vraag raakte een beetje ondergesneeuwd (wat ik snap).

Is er iemand die nog iets kan zeggen over de verdelers van mijn vloerverwarming? Zijn deze hydraulisch neutraal of hydraulisch actief (ik vermoed dat laatste?).

En als ik deze hydraulisch neutraal wil maken / wil moderniseren, waar moet ik dan naar kijken?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ethiron schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Mijn vraag raakte een beetje ondergesneeuwd (wat ik snap).

Is er iemand die nog iets kan zeggen over de verdelers van mijn vloerverwarming? Zijn deze hydraulisch neutraal of hydraulisch actief (ik vermoed dat laatste?).

En als ik deze hydraulisch neutraal wil maken / wil moderniseren, waar moet ik dan naar kijken?

***members only***
Denk persoonlijk dat je beter even een lokale installateur kunt benaderen en die even naar jouw installatie kan laten kijken. Dan krijg je een vakkundig advies over de huidige staat van de installatie en wat de beste stappen richting de toekomst zijn.

Aan je reacties te zien heb je zelf niet heel veel kaas van de materie gegeten. De verwarming in je woning is een van de belangrijkste zaken, daar wil je niet zelf mee lopen rommelen als je niet goed weet hoe of wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Den_S85 Uiteraard ga ik nergens zelf mee rommelen, en volgens mij impliceer ik dat ook niet.

Wat ik aan het doen ben, is mijzelf inlezen in de materie, want inderdaad: van vloerverwarmingssystemen heb ik nog niet veel kaas gegeten. Qua techniek en klussen ben ik overigens handig zat, vandaar dat ik mijzelf nu ook verdiep op dit onderwerp. Zodat ik niet helemaal bleu en zonder enige kennis offertes ga opvragen en installateurs ga uitnodigen en in de basis snap wat voor installatie er in mijn woning aanwezig is.

Daarbij hoort wel het stellen van vragen, en volgens mij is de vraag: is dit systeem hydraulisch neutraal of actief een redelijk eenvoudige vraag waarvoor een Tweaker niet direct een installateur hoeft te bellen. We zitten toch in het Bouwen en Klussen forum?

Maar met dat antwoord kan ik mij vervolgens wel verder oriënteren op geschikte CV-ketels en weet ik of in offertes rekening moet houden met eventuele extra kosten voor een tweewegklep (benodigd bij bijv. Intergas ketels) of dat ik naar merken CV-ketels kan kijken die direct op actieve verdelers aangesloten kunnen worden (zoals Remeha). Of dat ik ervoor kies om alles te upgraden.

Misschien zegt iemand wel: joh, je hebt het allernieuwste type verdeler ( :+) dus focus je lekker op X of Y. Nou, dan heb ik weer een haakje om verder op door te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Ethiron op 11-07-2023 10:56 . Reden: Typo's. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 18:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ethiron schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:53:
Daarbij hoort wel het stellen van vragen, en volgens mij is de vraag: is dit systeem hydraulisch neutraal of actief een redelijk eenvoudige vraag waarvoor een Tweaker niet direct een installateur hoeft te bellen. We zitten toch in het Bouwen en Klussen forum?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat hydraulisch neutraal of actief systeem is als het over vloerverwarmingsverdelers gaat. Ik ken open of gesloten verdelers en met pomp of pomploos. Wat bedoel je met hydraulisch neutraal of actief?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-06 09:22
Ethiron schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:53:
@Den_S85 Uiteraard ga ik nergens zelf mee rommelen, en volgens mij impliceer ik dat ook niet.

Wat ik aan het doen ben, is mijzelf inlezen in de materie, want inderdaad: van vloerverwarmingssystemen heb ik nog niet veel kaas gegeten. Qua techniek en klussen ben ik overigens handig zat, vandaar dat ik mijzelf nu ook verdiep op dit onderwerp. Zodat ik niet helemaal bleu en zonder enige kennis offertes ga opvragen en installateurs ga uitnodigen en in de basis snap wat voor installatie er in mijn woning aanwezig is.

Maar met dat antwoord kan ik mij vervolgens wel verder oriënteren op geschikte CV-ketels en weet ik of in offertes rekening moet houden met eventuele extra kosten voor een tweewegklep (benodigd bij bijv. Intergas ketels) of dat ik naar merken CV-ketels kan kijken die direct op actieve verdelers aangesloten kunnen worden (zoals Remeha). Of dat ik ervoor kies om alles te upgraden.

Misschien zegt iemand wel: joh, je hebt het allernieuwste type verdeler ( :+) dus focus je lekker op X of Y. Nou, dan heb ik weer een haakje om verder op door te gaan.
Zelfde vragen als @MrScratch: hydrolisch neutraal/actief heb ik hier nog nooit van gehoord. Misschien een Belgische term? Geïnterpreteerd: je hebt pompen op je verdelers, dus je verdelers zijn niet passief, dus ik gok op hydrolisch actief.

Vanuit de WP stapt iedereen op dit forum over op verdelers zonder eigen pomp. Lijkt me dat de moderne CV-ketels ook een sterke pomp hebben. Je wint dan op eenvoud van je systeem en stroomverbruik. Het lijkt sowieso dat je een relatief kleine oppervlakte hebt gezien de 2 groepen, dus lijtk me sterk dat je daar een eigen pomp voor nodig hebt.

Maar weten doe ik het niet. Als je offertes vraagt voor een nieuwe CV zou ik vervanging van de verdeler erin meenemen.
Pagina: 1 ... 314 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/