[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 313 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 20:24
Ik wil deze schroten van 7mm dun aan een rachelwerk (max 40cm hoh) plafond bevestigen met nagels en afwerken met Skylt.

De ruimte is binnenshuis maar in de winter onverwarmd, dus ik verwacht best wat werking van het hout. Is het nodig om voor bevestiging de achterkant en/of tong en groef ook te lakken?

Er worden drie lagen lak aanbevolen, maar dat lijkt vooral te gaan over vloeren en andere slijtende oppervlakken. Hoeveel lagen zou voor een plafond voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Vrinden! Ik wil komende week een begin maken aan project trap verven. Nou was ik even nieuwsgierig of er door jullie een advies is waar verf het beste te kopen. Ik zoek eigenlijk een partij die Sikkens verf verkoopt maar voor een goede prijs. Mogelijk dat iemand ergens ervaringen mee heeft. Tevens ook voor kwasten, ik ben eigenlijk op zoek naar wat advies voor een goede kwast qua merk/aanrader. Kon niet 1,2,3 iets in dit topic vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 20:08

s3n

Fedde schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:03:
Vrinden! Ik wil komende week een begin maken aan project trap verven. Nou was ik even nieuwsgierig of er door jullie een advies is waar verf het beste te kopen. Ik zoek eigenlijk een partij die Sikkens verf verkoopt maar voor een goede prijs. Mogelijk dat iemand ergens ervaringen mee heeft. Tevens ook voor kwasten, ik ben eigenlijk op zoek naar wat advies voor een goede kwast qua merk/aanrader. Kon niet 1,2,3 iets in dit topic vinden.
Naar een lokale verfhandel gaan. Een blik sikkens of sigma zal er ongetwijfeld wat duurder zijn dan online. Maar dan heb je er gelijk goed advies bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:08
Of een mooie online aanbieding zoeken en ermee naar Hornbach gaan voor de laagste prjjs garantie :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Spherix schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:12:
Of een mooie online aanbieding zoeken en ermee naar Hornbach gaan voor de laagste prjjs garantie :+)
Kan overigens ook online, mocht je niet heel handig in de buurt wonen van een hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Fedde schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:03:
de verfzaak was voor mij de goedkoopste die ik kon vinden.
Moah.. Hornbach is zo groot dat veel van hun producten een eigen lijn of SKU hebben.
Dus krijg je niets. Zoals bij de meeste grote ketens die deze (wassenneus) garantie hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Cyberpope op 03-07-2023 09:06 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Cyberpope schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Moah.. Hornbach is zo groot dat veel van hun producten een eigen lijn of SKU hebben.
Dus krijg je niets. Zoals bij de meeste grote ketens die deze (wassenneus) garantie hebben.
Bij Hornbach is het óf EAN óf alle specificaties gelijk. Gewoon even rebranden als een andere SKU is er dus niet bij voor ze. In tegenstelling tot die andere winkels inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
[...]

Bij de Hornbach de laatste 3 weken 2 keer gebruik gemaakt van de laagste prijs aanbieding.
1 keer voor een Makita accu boormachine en 1 keer voor een onderstel van een grill-guru.

deze week nog een keer voor een boormachine :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48

Ik maak er aan de lopende band gebruik van. Van gereedschap tot eiken planken.
Gewoon even de EAN in google gooien in de winkel en je hebt zo weer 10% extra te pakken.

Betreffende verf:
cashbackXL heeft een aantal verf aanbieders waarbij je 5~6% extra korting krijgt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
microcuts schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:45:
Ik wil deze schroten van 7mm dun aan een rachelwerk (max 40cm hoh) plafond bevestigen met nagels en afwerken met Skylt.

De ruimte is binnenshuis maar in de winter onverwarmd, dus ik verwacht best wat werking van het hout. Is het nodig om voor bevestiging de achterkant en/of tong en groef ook te lakken?

Er worden drie lagen lak aanbevolen, maar dat lijkt vooral te gaan over vloeren en andere slijtende oppervlakken. Hoeveel lagen zou voor een plafond voldoende zijn?
Voor plafond zou ik laagjes verf toepassen tot het dekkend is.

Groef en kerf zou ik niet verfen, dat gaat geheid problemen geven met passing naderhand. In de richting van de nerf zal werking van het hout wel mee vallen, loodrecht op de nerf mag je een stuk meer werking verwachten, dus hou wat ruimte aan de zijkanten. Dit kan de spijker ook na verloop van tijd los werken, trouwens, als het echt flink schommelt binnen qua temperatuur en vocht.

Verfen van de uiteinden (en de bovenkant) zou ik alleen doen als je daar vocht verwacht. Maar waarschijnlijk is het beter om vochtproblemen op een andere manier te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Caelorum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Bij Hornbach is het óf EAN óf alle specificaties gelijk. Gewoon even rebranden als een andere SKU is er dus niet bij voor ze. In tegenstelling tot die andere winkels inderdaad.
Nou, dan zijn ze niet altijd op de hoogte hiervan. 2x geprobeerd en nee op het rekest. Daarna niet meer geprobeerd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Cyberpope schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:59:
[...]

Nou, dan zijn ze niet altijd op de hoogte hiervan. 2x geprobeerd en nee op het rekest. Daarna niet meer geprobeerd.
Gewoon vragen hun eigen pagina te openen (https://www.hornbach.nl/services/laagste-prijsgarantie/) of online regelen en dan afhalen in de winkel (https://www.hornbach.nl/contact/e/l/nl-prijsgarantie). En ja daar moet je een EAN invullen, maar dat doet er niet toe als de rest van de specificaties overeenkomen.

Maar Hornbach doet wel eens vaker moeilijk bij de klantenservice in de winkel en er is een groot verschil tussen de medewerkers.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 03-07-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Volgens mij verkoopt Hornbach niet de profi-verf (als je die natuurlijk zoekt)

Ik kocht mijn lak Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin bij Tintrio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
Hoi all,

Ik heb naar tevredenheid 6 deuren binnengekregen. Maar hier zat tot mijn verbazing geen slot in.

Nu kan het zijn dat ik de jargon niet goed begrijp, maar op de bestelbon staat bijvoorbeeld:
- 3 x DKC volspaan 56 x 115 93 x 231.5 rechts met loop slot en boring grenen

Let op: dit betreft een kozijn/deur combi. Betekent in dit geval loopslot alleen het deel in het kozijn?

/edit
Als je op de website een deur besteld staat er een optiesetveld waar je het slot selecteert. Dit betekent toch gewoon dat als ik daar een slot geselecteerd heb deze erbij moet zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0O6JJUrTFfnVL9RgB8YdCVjek4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SwMppUtZNjJANDF1Fg6x5jl2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door t14wo op 03-07-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
@t14wo de menukeuzes staan over de naam van het veld heen. Kan je een screenshot plaatsen zonder die opties uitgeklapt?

Mijn vermoeden is dat je kan kiezen voor het voorboren van gaten, maar dat je ergens anders nog daadwerkelijk de sloten moet aanvinken oid.

Bel anders morgen ff met de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Raymond schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:38:
@t14wo de menukeuzes staan over de naam van het veld heen. Kan je een screenshot plaatsen zonder die opties uitgeklapt?

Mijn vermoeden is dat je kan kiezen voor het voorboren van gaten, maar dat je ergens anders nog daadwerkelijk de sloten moet aanvinken oid.

Bel anders morgen ff met de leverancier.
Er zijn idd 2 velden:
- 1 voor ‘Sloten’. Dat is de lijst die in net postte
- 1 die heet ‘ DeurKrukgat boring DKC’. Die zitten niet aan elkaar gelinkt maar heb ik natuurlijk netjes gelijk gehouden met wc slot/loopsloten op de verschillende deurkozijn combi’s.

Als ik het zo zie moet er bij selecteren van de sloten gewoon een daadwerkelijk slot bij zitten. En niet alleen de sparing en metalen beslag in het kozijn. (Geen idee hoe dat heet). Die zit er wel in namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Iemand een idee? Ik moet 128 gaten boren door een stalen H kolom. Tf is 10mm dik en de gaten moeten 8mm worden.

Ik heb een Festool TDC18 en kan natuurlijk een aantal boortjes kopen maar ik zit ook met een schuin oog te loeren naar een magneetboormachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP4Z9S3JlNzA7l5-s5LsUj1odZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YfEC0Ky5ohhbzLoxtOwtu0ju.jpg?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:02
Nu het toch over deuren en slotboringen gaat... :)

Beneden hebben wij toen we de woning kochten alle dorpels eruit gehaald zodat we de gehele benedenverdieping konden voorzien van een doorlopende gietvloer.
Nu zit er onder de opdekdeuren een kier van zo'n 2 à 3 cm.
We wilden sowieso nieuwe deuren beneden hebben, dus dat is op zich niet zo'n probleem.

Nu is alleen de vraag, wat voor deuren nu te bestellen? De deuren die we hebben zijn 201.5 bij 83cm.
Wanneer ik een langere deur bestel (211.5) kan ik doordat het opdek is alleen aan de onderkant zagen, maar kom ik dan wel uit met de paumellescharnieren?

Ik zit er aan te denken om maar gewoon naar een deurenzaak gaan om het allemaal te regelen, maar misschien dat jullie nog een idee hebben.
Toppe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:41:
Iemand een idee? Ik moet 128 gaten boren door een stalen H kolom. Tf is 10mm dik en de gaten moeten 8mm worden.

Ik heb een Festool TDC18 en kan natuurlijk een aantal boortjes kopen maar ik zit ook met een schuin oog te loeren naar een magneetboormachine.

[Afbeelding]
Een magneetboor is wel een uitkomst met zulke gaten, doordat het boortje recht blijft en je rustig druk kan uitoefenen is de kans groter dat het boortje niet breekt.

[ Voor 33% gewijzigd door jordeeeh op 04-07-2023 08:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jordeeeh schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:42:

Beneden hebben wij toen we de woning kochten alle dorpels eruit gehaald zodat we de gehele benedenverdieping konden voorzien van een doorlopende gietvloer.
We wilden sowieso nieuwe deuren beneden hebben, dus dat is op zich niet zo'n probleem.

Nu is alleen de vraag, wat voor deuren nu te bestellen? De deuren die we hebben zijn 201.5 bij 83cm.
Wanneer ik een langere deur bestel (211.5) kan ik doordat het opdek is alleen aan de onderkant zagen, maar kom ik dan wel uit met de paumellescharnieren?

Ik zit er aan te denken om maar gewoon naar een deurenzaak gaan om het allemaal te regelen, maar misschien dat jullie nog een idee hebben.
Als het schilderdeuren zijn, gewoon latje aan de onderkant er tegen aan schroeven van de juiste dikte, even vlak plamuren met de rest van de deur, en alles tegelijk schilderen? Ik zou er niet op durven gokken dat een gewone deur een dik genoege balk aan de onderkant heeft dat je met 8 cm eraf halen je nog in de balk zit, en niet in het holle / karton gedeelte van de deur. Tenzij je natuurlijk vol houten deuren hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Houd er ook rekening mee dat er wel iets van een kier moet overblijven om je mechanische ventilatie (type C) / WTW (type D) goed z'n werk te kunnen laten doen. Ik heb hier juist een stukje eraf gezaagd voor een grotere kier en betere ventilatie.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 04-07-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

[Afbeelding]
Als je een magneet boormachine kwijt kan op de plekken waar de gaten moeten komen, sowieso doen.
Neem daarbij een kerngatboor deze boor en snijolie/boorolie en je bent zo klaar.

Vooraf alle gaten uittekenen en centers slaan.

[ Voor 7% gewijzigd door thijsco19 op 04-07-2023 10:00 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:04
jordeeeh schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:42:

Ik zit er aan te denken om maar gewoon naar een deurenzaak gaan om het allemaal te regelen, maar misschien dat jullie nog een idee hebben
Langere deuren zijn vooral van boven langer, spreek uit ervaring in een soortgelijke situatie :)
slot en scharnieren zitten op een standaard hoogte, je zult dan je slot moeten versteken, wat lastig is met opdek deuren.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-tuYKnvAXG_1oHwRAWjGWVZG48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwYPTF5Aj36AhHqgyzT4U9Xb.jpg?f=fotoalbum_large
Heb weer iets om te showen; boekenkast van lokaal eiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:02
Jeweetje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Langere deuren zijn vooral van boven langer, spreek uit ervaring in een soortgelijke situatie :)
slot en scharnieren zitten op een standaard hoogte, je zult dan je slot moeten versteken, wat lastig is met opdek deuren.
Daar was ik al bang voor ja :)

Oftewel, deuren op de oude lengte bestellen en zoals @henkie196 zei een latje eronder doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Ik ben totaal niet handig, 2 linkerhanden. Ik merk aan mezelf dat ik totaal NIET durf te klussen omdat ik bang ben dat ik wat sloop en het me dan extra moeite, tijd en geld kost. Nu is geld opzich niet zo'n probleem maar ik vind het dan zonde en doe het dan maar niet. Ik voel me ook echt klote als iets totaal niet lukt.

Zo is laatst een simpele lamp ophangen WEL gelukt, maar een wat moeilijkere lamp niet omdat ik moet boren en ik dan bang ben dat ik het plafond sloop.

Hebben meer mensen dit?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Agent47 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:08:
Ik ben totaal niet handig, 2 linkerhanden. Ik merk aan mezelf dat ik totaal NIET durf te klussen omdat ik bang ben dat ik wat sloop en het me dan extra moeite, tijd en geld kost. Nu is geld opzich niet zo'n probleem maar ik vind het dan zonde en doe het dan maar niet. Ik voel me ook echt klote als iets totaal niet lukt.

Zo is laatst een simpele lamp ophangen WEL gelukt, maar een wat moeilijkere lamp niet omdat ik moet boren en ik dan bang ben dat ik het plafond sloop.

Hebben meer mensen dit?
'Door schade en schande wordt men wijs is het spreekwoord'

of

'ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dan ik het kan' (pipi langkous)

Kortom gewoon doen, dan leer je het het beste.
Daar heb ik veel van geleerd, ik probeer het gewoon en soms vraag je hulp of je doet het opnieuw.
De volgende keer dat je zoiets moet doen, weet je (beter) hoe je het moet aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:04

Hebben meer mensen dit?
Herken dit niet…ben opgegroeid met een handige vader en ooms, veel gekeken en advies gekregen.
Is er geen handyman in je familie of vriendenkring die jou kan helpen meer inzicht te krijgen?

Als je het toch zelf wilt doen, kijk een YouTube uitleg, neem de tijd en zorg dat je het juiste gereedschap hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15

Hebben meer mensen dit?
Denk je dat je er lol aan gaat beleven?
Als dat niet het geval is: lekker niet aan beginnen. Zoek gewoon zo'n multidienstfiguur bij je in de buurt en laat die lekker maandelijks langskomen voor alle kutklusjes.
Je bespaart je zelf een berg tijd. Ja, per klus valt het tegen wat het kost. Maar als ik naar mijn gereedschapuitgaven kijk en hoeveel ik aan het klussen ben, dan is het maar goed dat het een hobby is. Die mag tijd en geld kosten. Rationeel gezien, zou het beter zijn om de boel weg te doen en iemand in te huren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:38

Hebben meer mensen dit?
De vraag is, hoe graag wil je het zelf doen? Ik kan nu wel gaan roepen dat je het gewoon moet gaan doen (uiteraard eerst voorbereiden) maar als je daar al geen fiducie in hebt, dan maar laten doen.

Mocht je het zelf willen doen, dien je een aantal zaken helder te hebben:

Wat voor plafond heb je? Is het gipsplaat? Is het gestuct riet? (zie je wel in oudere huizen, jaren 30 enz), is het beton?

Hoe zwaar is de lamp ongeveer?

Als je weet waar je plafond van gemaakt is, kan je zo op youtube zoeken op filmpjes "lamp ophangen aan xxx plafond".

Goed gereedschap is ook belangrijk. Veel mensen hier, hebben schuren vol gereedschap maar als jij enkel een handschroevendraaiersetje hebt, zal het al een stuk lastiger worden.

Kortom, zoals met zo veel, voorbereiding en de juiste tools, dat maakt je leven al een stuk eenvoudiger.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
t14wo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:51:
[...]

Er zijn idd 2 velden:
- 1 voor ‘Sloten’. Dat is de lijst die in net postte
- 1 die heet ‘ DeurKrukgat boring DKC’. Die zitten niet aan elkaar gelinkt maar heb ik natuurlijk netjes gelijk gehouden met wc slot/loopsloten op de verschillende deurkozijn combi’s.

Als ik het zo zie moet er bij selecteren van de sloten gewoon een daadwerkelijk slot bij zitten. En niet alleen de sparing en metalen beslag in het kozijn. (Geen idee hoe dat heet). Die zit er wel in namelijk.
Voor de volledigheid: ik heb contact gehad en de sloten komen mijn kant op. Was men vergeten.

In dat geval een dikke aanrader: Deurenexpress ‘huismerk’ deur/kozijncombinatie in volspaan variant. Slechts 300 euro per stuk mét slot. De deuren wegen 60 kilo en het hangwerk is mooi rvs.

Overigens zijn de deuren van Skantrae. De sticket zat er nog op.

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 04-07-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:21

[Afbeelding]
Voor het geld van een magneetboormachine kun je ook naar laserbedrijf gaan, die laseren je het patroon er in, mooi strak werk ook nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 12:23
barry86 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Voor het geld van een magneetboormachine kun je ook naar laserbedrijf gaan, die laseren je het patroon er in, mooi strak werk ook nog eens.
Maar dan heb je geen excuus meer om een magneetboormachine te kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
Voor 8mm zou ik gewoon een paar extra boortjes begroten en het uit de hand doen. ik heb zelf een dergelijk aantal (200+) uit de hand gedaan (8mm dik en 8 en 10 mm gaten) en dat gaat prima. maak niet de fout om te denken dat in stapjes boren beter is voorboren nooit dikker dan de ziel van de boor (en bij 8mm is die nog niet zo dik) zelf heb ik cobalt boren van hbm gebruikt ik had er ~ 6 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hebben meer mensen dit?
Soms wel, en dat is heel normaal, zelfs met alle ervaring die ik heb zijn er dingen die ik niet weet of niet kan weten iets perongeluk slopen kan altijd, vaak kan je door kennis dingen voorkomen. maargoed leren gaat doorgaans met vallen en opstaan zeker als je alleen bezig bent en je niet kan spiegelen en het dus eigenlijk autodidact gaat. Het is dus handig om je bij de begin stapjes te omringen met kennis. veel mensen die klussen hadden ook ouders die kluste en zo rol je er vanzelf in. als dat niet het geval is kan je vaak wel een cursus doen. gewoon wat basics: bandje plakken licht knopje loshalen om te kunnen behangen etc etc door die beetjes basiskennis kan je uiteindelijk onbekende dingen ook inschatten op " gevaar"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:57

Hebben meer mensen dit?
Ik herken dit wel. Hoewel ik het klussen leuk vind als het allemaal goed gaat raak ik erg geïrriteerd als het allemaal niet wil lukken.

Elke keer als ik nu een klus oppak (die ik nog nooit gedaan heb) bedenk ik bij mezelf:

Alles wat ik nu leer is kennis die ik de rest van mijn leven kan gebruiken. So what dat het ophangen van een lamp nu een hele dag kost. Door alles wat je leert kosten de lampen die je de komende 50 jaar ophangt een fractie van de tijd. Zie het als een investering in jezelf.

De afgelopen 15 jaar dat ik op mezelf woon heb ik meer dan €10.000,- bespaart door dingen zelf te doen. Zolang ik bij mijn volgende klus geen fout maak die me meer dan €10.000,- kost ben ik goedkoper uit dan wanneer ik het laat doen.

Dus wees niet bang om iets te proberen. Waarom iemand betalen als je het ook zelf kan doen. Waarschijnlijk ben je wat langer bezig dan een klusjesman, maar is het resultaat er niet minder om.

Edit: en als je wat zelfvertrouwen wil kweken en geen klussers in je omgeving hebt waar je van kan leren zou je ook eens kunnen kijken naar een cursus als deze: https://openbarewerkplaat...cursus-klussen-huis-tuin/

[ Voor 6% gewijzigd door Thy... op 04-07-2023 14:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
En het gouden advies voor nieuwe klussen blijft;
De eerste keer doe je het bij een onbekende.
De tweede keer bij een vriend of familie
De derde keer doe je het thuis.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
twain4me schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:42:
[...]

primer hecht waarschijnlijk wel aan gips, de vraag is hoe goed zit het gips vast aan de ondergrond. maar als het goed is afgestoken heb je waarschijnlijk wel genoeg hechting tussen het gips door. weg schuren is mooier, maar als ik eerlijk ben zie ik dat maar zelde.
Nog een klein vraagje, sorry:

Ik lees dat ze de egaline wel weer moeten opschuren, maar heb niet het gevoel dat de vloeren legger dit gaat doen(ik moest de plakken pvc alvast in de kamer leggen..)

Zie je dat ook dat ze niet altijd opschuren?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LED-Maniak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Nog een klein vraagje, sorry:

Ik lees dat ze de egaline wel weer moeten opschuren, maar heb niet het gevoel dat de vloeren legger dit gaat doen(ik moest de plakken pvc alvast in de kamer leggen..)

Zie je dat ook dat ze niet altijd opschuren?
bij plak pvc ga je bijna elke afwijking zien, voor click is het wat sneller recht genoeg. je kan egaline spiegelglad aanbrengen, maar er zijn er niet veel die dat kunnen/doen. schuren is meestal denk ik wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:23
twain4me schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:01:
[...]

bij plak pvc ga je bijna elke afwijking zien, voor click is het wat sneller recht genoeg. je kan egaline spiegelglad aanbrengen, maar er zijn er niet veel die dat kunnen/doen. schuren is meestal denk ik wel aan te raden.
Ook click PVC is niet zo vergevingsgezind als wordt afgedaan. Ook met click is het belangrijk om een mooi egale vloer te hebben. En zeker ver weg blijven van verkopers die zeggen dat het niet zo is. Click kan maar hele kleine afwijkingen hebben, specificaties hiervoor worden bij de vloer bijgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
De vloer is op zich wel heel glad geworden, maar hier en daar zie/voel ik de aanzetten van de lijmkam/spacmes. Je voelt de ribbeltjes op sommige plekken. Daarnaast kwam ik wat bubbels tegen die ik zelf al wat weg heb geschuurd. Dat waren kleine bultjes.

Ik heb geen idee hoe glad en vlak het nou moet zijn, maar degene die geegaliseerd heeft zei bij vertrek dat ik de vloer schoon moest houden en nu ik de plakken alvast in de huiskamer mag leggen, krijg ik niet het gevoel dat hij de boel eerst gaat schuren(want anders moet je in twee delen de huiskamer gaan schuren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20

Hebben meer mensen dit?
Mijn ouders waren vroeger, en nog steeds, totaal niet handig. Een nieuw peertje in draaien lukte ze nog wel, een schilderijtje ophangen werd spannend.
Hierdoor miste ik toen ik op mijzelf ging wonen enorm veel basiskennis en kunde rondom klussen.
Gedurende de jaren heb ik dit aan de hand van internet en gewoon doen behoorlijk kunnen uitbreiden tot een punt dat er weinig klussen zijn die ik nu niet aan zou pakken.
Hierbij is het wel handig als je de motivatie hebt om het te leren maar vooral ook dingen uit te zoeken.
Wees wel bedacht op regelgeving rondom bepaalde zaken, met name elektra, dat kan je een hoop problemen schelen.
Mocht je geen zin hebben om het te leren, besteedt het dan vooral uit, dat scheelt tijd en energie. (maar ga er nooit blind vanuit dat de vakman het goed weet of doet, daar lopen helaas ook bakken met prutsers rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-09 14:11
SquareOne schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Thanks, Lamello's levert hetzelfde probleem op als deuvels. Dit krijg ik er niet meer tussen als de planken er al in zitten.
Van Lamello bedoeld hij waarschijnlijk de Divario - https://www.lamello.nl/pr...m-verbinder/divario-p-18/ een gewone Lamello is inderdaad lastig.

Wellicht ken je iemand met de juiste Lamello machine (Zeta P2) en Divario toebehoren en anders wellicht iemand met Lamello gereedschap op een CNC.
De verbinder voor in de legplank is een gepruts maar dat lukt wellicht nog.

Excuus ik zie dat deze tussendoor al werd aangehaald 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door GOskMet op 04-07-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Iemand verstand welk hout ik het beste kan gebruiken voor een werkblad (bovenblad) in een badkamer? Ik weet dat er qua eigenschappen betere materialen zijn voor in een badkamer maar mijn voorkeur heeft hout :-) Badkamer heeft genoeg ventilatie. Het geheel ga ik zelf ontwerpen en maken dus een leuke klus en uitdaging.

Qua houtsoort denk ik aan een massief hardhout welke ik denk ik hier in Amsterdam ga ophalen bij de Amsterdamse Fijnhouthandel. Online lees ik dat vooral merbau, teak en Jatoba geschikt zijn. Ze zijn echter wel aan de donkere kant. Prijs en beschikbaarheid spelen natuurlijk ook mee.

Eiken is dan misschien een optie, het is geloof ik wel zachter dan de bovenstaande, maar met een goede behandeling zou het prima kunnen? Ik zou het kunnen waxen en/of oliën. Of juist waterdicht maken (afsluiten) met een goede jachtlak of epoxy. Maar het liefst heb ik het dan wel weer vrij mat, en de lakken glimmer weer.

Ik ga trouwens het gehele meubel zelf ontwerpen/maken. Ook zwevende onderkast met laden. Hiervoor ga ik wel MDF met lakdraagfolie gebruiken wat ik nog heb liggen. Het beste is natuurlijk watervast MDF. Maar als ik de kopse kanten goed impregneer met houtlijm aangelengd met water en het geheel met een zijdeglans, in meerdere lagen, goed aflak geloof ik dat het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:38
webber87 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:52:
Iemand verstand welk hout ik het beste kan gebruiken voor een werkblad (bovenblad) in een badkamer? Ik weet dat er qua eigenschappen betere materialen zijn voor in een badkamer maar mijn voorkeur heeft hout :-) Badkamer heeft genoeg ventilatie. Het geheel ga ik zelf ontwerpen en maken dus een leuke klus en uitdaging.

Qua houtsoort denk ik aan een massief hardhout welke ik denk ik hier in Amsterdam ga ophalen bij de Amsterdamse Fijnhouthandel. Online lees ik dat vooral merbau, teak en Jatoba geschikt zijn. Ze zijn echter wel aan de donkere kant. Prijs en beschikbaarheid spelen natuurlijk ook mee.

Eiken is dan misschien een optie, het is geloof ik wel zachter dan de bovenstaande, maar met een goede behandeling zou het prima kunnen? Ik zou het kunnen waxen en/of oliën. Of juist waterdicht maken (afsluiten) met een goede jachtlak of epoxy. Maar het liefst heb ik het dan wel weer vrij mat, en de lakken glimmer weer.

Ik ga trouwens het gehele meubel zelf ontwerpen/maken. Ook zwevende onderkast met laden. Hiervoor ga ik wel MDF met lakdraagfolie gebruiken wat ik nog heb liggen. Het beste is natuurlijk watervast MDF. Maar als ik de kopse kanten goed impregneer met houtlijm aangelengd met water en het geheel met een zijdeglans, in meerdere lagen, goed aflak geloof ik dat het wel werkt.
Bankirai is ook kneiterhard

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

eiken kan en er zijn inmiddels best een boel matte kleurloze lakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:20

Leuk! Ben ik ook van plan aangezien bij ons de badkamer ergens in november/december wordt verbouwd. Ik zat zelf aan eik te denken. Wat heb je qua ontwerp in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:16
lex schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:00:
[Afbeelding]
Heb weer iets om te showen; boekenkast van lokaal eiken
Nice! Wat is lokaal eiken? De eikeboom uit je eigen achtertuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51

Wij hebben al een jaar of 4 een Iepen blad in de badkamer (schaaldeel). Destijds niet zelf gemaakt maar gekocht, is afgewerkt met een PU lak die zijdeglans is denk ik. Ziet er na 4 jaar nog als nieuw uit.

Volgens mij kan je vrijwel alle houtsoorten gebruiken, Iepen heeft duurzaamheidsklasse 4 dus dat is niet echt duurzaam, maar het wordt ook niet blootgesteld aan de elementen zoals buiten. Heel af en toe valt er wat water op, maar dat stelt echt niets voor vergeleken met het weer en wind buiten. En de grootste vijand van hout is uiteindelijk de zon, dat is wat je coating op den duur kapot maakt. Tenzij je het hout echt IN de douche gaat gebruiken zou ik je er niet teveel zorgen over maken en gewoon een mooi stuk hardhout uitzoeken, en die netjes afwerken met een PU lak. Olie kan ook maar dan zal je het regelmatig moeten onderhouden (licht opschuren en weer olien).

Ik zou wel een wat hardere houtsoot zoals beuken of eiken pakken en geen grenen / vuren, want deukjes zorgen er voor dat je coating kapot gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 14:35
Tegels van de muur verwijderd, onderstaande een work in progress foto. Echter blijft er nu een flinke laag tegellijm aan de muur. Bovenaan schraap je die er zo af met een beitel (niet echt goed gehecht aan de muur), maar onderaan gaat voor geen meter. Iemand tips? Door te verhitten gaat het al makkelijker, maar alsnog is dat geen doen (want je kunt niet zo veel tegelijk verwarmen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPxTF82mvKkFHhDAhxJkwB92_xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eEUgfuKSlESZRuWhIevJo1u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Betonslijper gebruiken, heb je de boel er zo af.
https://www.boels-huurser...en/betonslijper-125mm-201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 00:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Daiov97 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:04:
Tegels van de muur verwijderd, onderstaande een work in progress foto. Echter blijft er nu een flinke laag tegellijm aan de muur. Bovenaan schraap je die er zo af met een beitel (niet echt goed gehecht aan de muur), maar onderaan gaat voor geen meter. Iemand tips? Door te verhitten gaat het al makkelijker, maar alsnog is dat geen doen (want je kunt niet zo veel tegelijk verwarmen).
[Afbeelding]
Zo te zien zit het bijna direct tegen de stenen aan. Niet echt een dikke laag stuc. Soms kun je namelijk de stuc er wel goed aftikken, maargoed.
Inderdaad drama. Tegellijm is een beetje taai en wil nooit echt lekker breken.
Misschien werkt de betonslijper uit de andere post, maar ik denk dat dat ook een verschrikkelijke stofklus wordt. En ik ben bang dat je diamant vol loopt met taaie tegellijm.

Als de muur nog vlakgezet moet worden zou ik er gewoon overheen stuccen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Is dat hetzelfde als een diamant schijf machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
[Afbeelding]
Je kunt het proberen met een spatel op de multitool.

[ Voor 87% gewijzigd door -Paul- op 05-07-2023 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:10

mrc4nl

Procrastinatie expert

of gewoon zon ding als je al een haakse slijper hebt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWpVTq3Nd9XPh8ThIza6nf8werI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EntBxj13Vd1AwpQ4wZyuyqnh.png?f=fotoalbum_large

wel stofmasker op (die betonslijper heeft zo te zien wel een mooie afzuiging)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
[Afbeelding]
Ik heb bij mijn badkamer de tegellijm met een tegelbeitel & boorhamer goed kunnen verwijderen. Je bent wel ff bezig maar het lijkt me een stuk sneller dan met een komschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
Korte vraag.

Zijn er ook tweakers die een grote renovatie doorgevoerd hebben? Echt compleet alles renoveren?

Vroeg me weleens af of dat in Nederland vaak nog voorkomt. Hier in Duitsland volop namelijk.

En hoeveel jullie er aan kwijt waren.
Momenteel zitten we zelf op 160.000€ aan renovatie kosten. Daar zit wel het volgende bij.
- luchtwarmtepomp 55k (merk Buderus)
- Schuco ramen en kozijnen 21k plus laten inbouwen 7000€
- deurkozijnen voor binnen 6500€
- en nog wat andere dingen.
Op dat krijgen we wel 50% terug van de staat op de luchtwarmtepomp en 32% op de kozijnen. Dit zijn nog gelukkig de oude waardes. Nieuwe regeling is 30% op verwarming en 24% op ramen en kozijnen.

En dan zijn we nog niet klaar. Volgende jaar staat in de planning.
- complete gevel + isoleren
- dakpannen + isoleren en uitbreiding
Dat is ook nog eens 100k.
Hier hebben we ook subsidie op.
Maar moet nog even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
TheJVH schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Wij hebben al een jaar of 4 een Iepen blad in de badkamer (schaaldeel). Destijds niet zelf gemaakt maar gekocht, is afgewerkt met een PU lak die zijdeglans is denk ik. Ziet er na 4 jaar nog als nieuw uit.

Volgens mij kan je vrijwel alle houtsoorten gebruiken, Iepen heeft duurzaamheidsklasse 4 dus dat is niet echt duurzaam, maar het wordt ook niet blootgesteld aan de elementen zoals buiten. Heel af en toe valt er wat water op, maar dat stelt echt niets voor vergeleken met het weer en wind buiten. En de grootste vijand van hout is uiteindelijk de zon, dat is wat je coating op den duur kapot maakt. Tenzij je het hout echt IN de douche gaat gebruiken zou ik je er niet teveel zorgen over maken en gewoon een mooi stuk hardhout uitzoeken, en die netjes afwerken met een PU lak. Olie kan ook maar dan zal je het regelmatig moeten onderhouden (licht opschuren en weer olien).

Ik zou wel een wat hardere houtsoot zoals beuken of eiken pakken en geen grenen / vuren, want deukjes zorgen er voor dat je coating kapot gaat.
Denk dat je de luchtvochtigheid in een badkamer niet moet onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
theduke1989 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 06:01:
Korte vraag.

Zijn er ook tweakers die een grote renovatie doorgevoerd hebben? Echt compleet alles renoveren?

Vroeg me weleens af of dat in Nederland vaak nog voorkomt. Hier in Duitsland volop namelijk.
Nederland weet ik zo niet, maar in Belgenland, als ik alleen in ons dorp eens kijk, doen ze van alles, van alleen een laag piepschuim / isolatie tegen de buitengevels aanplakken (en stuccen of i.d.), tot hele huis leeg trekken en alles opnieuw doen, tot alleen de binnenmuur laten staan en alles opnieuw doen, of, wat me wat praktischer lijkt dan het voorbeeld hiervoor, gewoon het oude huis tegen de vlakte gooien en een nieuw (groter, vaak) huis eroverheen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Korte vraag.

Zijn er genoeg in dit topic(waaronder ik) die dat doen hoor. 1nsane bijvoorbeeld nu.

Denk dat ik tot nu zo'n 50k kwijt ben, maar ik doe dan ook alles zelf(dit is dan ook het diy topic :p). Volledige huis gestript en volledig geisoleerd met vloerverwarming en nieuwe keuken. Nu nog de warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 06-07-2023 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Korte vraag.

Momenteel zitten we zelf op 160.000€ aan renovatie kosten. Daar zit wel het volgende bij.
Op dat krijgen we wel 50% terug van de staat op de luchtwarmtepomp en 32% op de kozijnen. Dit zijn nog gelukkig de oude waardes. Nieuwe regeling is 30% op verwarming en 24% op ramen en kozijnen.

Gebeurt in Nederland heel erg veel zelfs. Vooral in kleinere steden /grote dorpen regio Gelderland en Brabant. Heb het vermoeden dat dit randstedelingen zijn die de rust op hebben gezocht en een bak overwaarde meenemen.

Zijn vooral (hele) oude vrijstaande woningen die volledig gestript worden en vaak voorzien van een nieuwe gevel. Heb zelfs een woning gezien waar 1 muur bleef staan. Waarschijnlijk zodat het dan geen nieuwbouw is. Die woning lijkt ook niks meer op wat het ooit was.

Anyway, genoeg dus. Wat het allemaal moet kosten weet ik niet. Maar het zal icm de aankoopprijs ongetwijfeld sneller en goedkoper zijn dan nieuwbouw.

Het zal wel aan mij liggen, maar een warmtepomp van 55.000 euro? 8)7 werkt deze op kernenergie ofzo. Dat is toch bízar duur. Het is niet eens een bodemwarmtepomp waar ik het nog snel door de put die geslagen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Laatst online: 18-09 15:54
mrc4nl schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:38:
[...]

of gewoon zon ding als je al een haakse slijper hebt

[Afbeelding]

wel stofmasker op (die betonslijper heeft zo te zien wel een mooie afzuiging)
Onlangs ook gebruikt bij een iets te hoog gestorte betonvloer....
gewoon op de slijptol gezet, deuren open en gaan. De buurt dacht dat er brand was....
Stoft als een malle maar het werkt goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Laatst online: 18-09 15:54
Korte vraag.

Ik zelf het 3 jaar geleden een heel groot huis (2300m3) uit de eerste helft van de 19e eeuw gekocht wat prima was onderhouden maar niets energetisch was gedaan. Dag 2 dat we de sleutel hadden zijn hier 24 zonnepanelen op geplaatst, veel te veel maar met oog op een warmtepomp.

Vervolgens zijn we (mijn vrouw en ik) alles zelf gaan renoveren en isoleren met een minimale rc van 5.
wij doen eigenlijk alles zelf, behalve asbest saneren en de cementdekvloer.

Het eerste jaar hadden we een verbruik van 2500m3, 2e jaar 1200m3 en dit jaar 600m3.
het eerste jaar hebben we zelfs nog heel veel kou geleden maar nu is het lekker comfortabel. Met elektra kom ik nu op 0 uit. netto verbruik van 50,- per maand is niet verkeerd!

Vorig jaar ook de 1 cv ketel (intergas van 2015) aangevuld met een Elga Ace en 1 cv ketel doorgelust en buiten werking gesteld.

Mocht het salderen ooit definitief worden ingesteld dan komt er ook nog een elektrische boiler met zonneschakeling.

wij hebben nu 75% van het gebruiksoppervlak klaar en zitten nog onder de 75k.
Dit hebben we vooral gerealiseerd door slim in te kopen, hergebruik van materiaal en veel urenwerk zelf te doen. Bijvoorbeeld beton zelf te draaien ipv te laten komen. daar bespaar je al snel weer 1000,- mee maar je bent wel 2 weekenden totall loss...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Wij hebben 4 jaar geleden een ruim 3 meter lange beukenplank (6 cm dik) in onze badkamer gemaakt. Eerst geschaafd en geschuurd natuurlijk, en rondom met meerdere lagen van een soort vernis afgewerkt. Water blijft er op liggen, de zuurdere tandpasta's zoals paradontax is geen probleem. Vochtig doekje er over en hij is weer als nieuw.
Na plaatsing zijn de gaten voor wasbak er nog ingeboord, die zijn dus niet in de vernis gezet en daar is het hout nog net zo hard als in het begin.

Onze badkamer is redelijk groot (3 * 4,5 ofzo) en we hebben mechanische afzuiging boven de douche. Natuurlijk is zo'n badkamer een groot tropisch oerwoud qua luchtvochtigheid als mijn vrouw klaar is met douchen, maar op het hout slaat niet zo snel vocht neer. Eerder op de (koudere) wandtegels.

Gewoon voor eiken/beuken gaan, wordt super mooi. De vernis die wij hebben gebruikt glimt ook bijna niet.

Oude foto, dat balkje is inmiddels ook weg en er hangt een spiegel (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPWFDOW1drikt0GA581Hnfa9pg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moost0ZBZRxaLud8air5qaUV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Korte vraag.

Wij hebben wel bijzonder veel achterstallig onderhoud aangepakt en energetische verbeteringen toegepast. Maar de meeste muren en (dek) vloeren hebben we ongemoeid gelaten. Wij zitten inmiddels op 200k (in 10 jaar tijd).

Platte daken vervangen, kozijnen vervangen, zolder geïsoleerd en afgewerkt, zonnepanelen, overal gestuct, nieuwe pvc vloeren b.g., raamafwerking, muurisolatie, vloerverwarming, vloerisolatie, boeien en dakgoten vervangen, dakramen vervangen, tuin opgeknapt, schuurdeur vervangen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe hemelwaterafvoeren, schilderwerkzaamheden. Dit alles voor zo'n 100k
Tuinkamer geplaatst, een oude uitbouw weggehaald welke vervangen is door grote schuifpuien in het stuk wat overbleef (is een apart topic van), nieuwe keuken en veel elektrawerkzaamheden. Dit alles ook zo'n 100k.
Aan subsidie misschien 1,5k gekregen voor isolatie. De eerste 9 jaar (en 100k) hebben we veel zelf gedaan en alles stukje bij beetje bij elkaar gespaard. De laatste 100k is grotendeels bekostigd door de hypotheek te verhogen.

En nu verhuizen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
LED-Maniak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:03:
[...]

Zijn er genoeg in dit topic(waaronder ik) die dat doen hoor. 1nsane bijvoorbeeld nu.

Denk dat ik tot nu zo'n 50k kwijt ben, maar ik doe dan ook alles zelf(dit is dan ook het diy topic :p). Volledige huis gestript en volledig geisoleerd met vloerverwarming en nieuwe keuken. Nu nog de warmtepomp.
Ik doe ook alles zelf.
- Compleet strippen tot aan de sauerkrautplatten.
- Nieuwe stuc erop + glatputz
- Nieuwe plafond + spots
- Compleet nieuwe electro (alleen aansluiten van meterkast werd extern uitgevoerd)
** heb ongeveer 10km aan kabel gebruikt voor ons huis (elke hoek van de kamer heeft 2 stopcontacten.
** elke kamer heeft 2 netwerk aansluitingen
** elke woonkamer heeft internet+netwerk aansluiting
** nieuwe video doorbell
*** alle kabels heb ik door een oude schoorsteen wat we niet gebruiken meer van boven naar de kelder doorgelust. Per woning 1 verdeelkast (hoofd meterkast is in de kelder)
- garage bouwen + alles wat erbij komt kijken
- drainage rondom huis en garage + afvoer nieuw.
- kamerdeurkozijnen gemonteerd + deuren
- vinyl zelf gelegd
- huis geverfd

wat heb ik niet zelf gedaan:
- nieuwe sanitair compleet nieuw (ik wil zekerheid, ben geen plumber)
- Luchtwarmtepomp wordt ook door de sanitairfirma ingebouwd.
- ramen+kozijnen in laten bouwen (Schuco merk)
- vloerverwarming
- trocken estrisch

wat ik zelf niet ga doen volgend jaar (we krijgen hierop subsidie (30-40%) vandaar en garantie dus ook direct vanuit het bedrijf):
- Dak
** vervangen van dakpanelen door Schieferdach (Leien dak)
** isoleren van buiten als van binnen
- Complete gevel vervangen
** omdat we een asbest gevel hebben aan een zijde, ga ik dat zelf weghalen (mooi Men in White)
** isoleren met 14cm dik
** stucken van gevel

en nog enkele dingen. enige dingen hebben we dus gelukkig nog op tijd kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ze zijn hier net begonnen met de PVC vloer te plakken(de eerste stap van de afwerking na 2 jaar buffelen!) Ben ik achteraf even blij dat ik het toch niet zelf doe. Wat een gore dampen komen daar af. Alle ramen staan open en in de tuin ruik je de dampen. Ik wil niet weten hoe het binnen ruikt. Dat kan niet gezond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 00:51
Flix20 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:48:
[...]

Denk dat je de luchtvochtigheid in een badkamer niet moet onderschatten.
Je moet het ook niet overschatten, zeker als je een beetje fatsoenlijke ventilatie hebt.

Waar hout van gaat rotten is langere tijd vochtig blijven, zonder dat het weg kan. Maar met zo'n plank (zeker die open is aan de onderkant) kan het water vrijwel altijd weg. Zoals je in mijn verhaal kan lezen en die van @Tehh gaat het gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TheJVH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:17:
Waar hout van gaat rotten is langere tijd vochtig blijven, zonder dat het weg kan. Maar met zo'n plank (zeker die open is aan de onderkant) kan het water vrijwel altijd weg. Zoals je in mijn verhaal kan lezen en die van @Tehh gaat het gewoon prima.
Open aan de onderkant lijkt mij geen goed idee? Daar kan de plank net krom van trekken (wegens ongelijke vochtigheid aan de gesloten en open kant)

EDIT: Of bedoel je gewoon dat er geen kast onder zit? :>

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 06-07-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
TheJVH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Je moet het ook niet overschatten, zeker als je een beetje fatsoenlijke ventilatie hebt.

Rotten zou ik me niet zo'n zorgen om maken.
Het werken c.q. kromtrekken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Rotten zou ik me niet zo'n zorgen om maken.
Het werken c.q. kromtrekken wel.
Volgens mij valt of staat veel met het drogen. Ik weet niet hoe lang onze pla(n)k gedroogd heeft bij de fijnhouthandel waar wij hem gekocht hebben, maar hij heeft bij ons ook nog zeker 3 maanden binnen gedroogd voordat we begonnen met vernis. Gedurende die 3 maanden hebben we hem geschaafd & geschuurd.

Een plank van 6 cm dik trekt ook niet zomaar krom, en hoe erg is het als hij wel een paar mm krom zou trekken? In het ergste geval moet je even een stukje opnieuw kitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:37
Beste klussers.

Even een vraagje over keilbouten vs chemische ankers vs duopower plug met houtdraadbout of stokeind

Ophangen knikarmscherm
Ik heb een knikarmscherm liggen die ik wil monteren. Het scherm is 5 meter lang en heeft een uitval van 3 meter. Er zitten muurstrippen bij, om de kracht op de muur te verdelen (waar je vervolgens het scherm op bevestigd) Per muurstrip (2 stuks) kunnen 4 bouten of schroeven bevestigd worden aan de muur. Dus 8 bouten/schroeven in totaal.

Mijn vraag
Nu is mijn vraag wat jullie advies zou zijn qua bevestiging. Om er zeker van te zijn dat de boel blijft hangen, kun je uiteraard het beste direct chemische ankers erin rammen. Echter vind ik chemische ankers zo definitief, en als je ze er ooit uit wilt hebben, dan is er maar 1 optie, en dat is doorslijpen (en kijk je vervolgens tegen afgeslepen draadeinden aan.

Mijn voorkeur zou uit gaan naar iets met duopower pluggen met houtdraadbouten of stokeinden of keilbouten, Ik ben alleen benieuwd of 8 van die bouten (m10) met pluggen de boel wel gaan houden. Ik denk dat het scherm zomaar iets van 80 kilo weegt (gevoelsmatig) en het laatste wat ik wil, is dat de boel naar beneden komt zetten.

Alles komt aan een soort stenen kolom te hangen van een woning uit 1992 (zie afbeelding waarvan links de kolom is). De muur (rechts op de afbeelding) tussen de kolommen is steen met een houtskeletbouw erachter. Daar komt het scherm NIET aan te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgUAjtpRGd1Mlo1hchhTrCqjYoE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2KD6TiBMlDcbHhkcHuhC2JD.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 06-07-2023 10:56 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
@TheJVH Dank! Ik ga inderdaad voor een harde soort. Ik heb ook nog 'Ipé' hout gevonden. Mooie kleur, hardhout. Ga binnenkort even langs de houthandel om mij verder te laten informeren.

@einz Ah leuk! Mijn ontwerp is nog niet definitief en zit nu nog alleen in mijn hoofd. Het zal ongeveer 1.20 breed worden denk ik en 20-25 cm diep. Helaas kan ik niet dieper omdat de badkamer erg klein en ondiep is. Daarom heb ik ook gekozen voor een ovaalvormige wasbak welke iets over de rand zal steken. De afvoer komt dan nog net in het blad bij 20..

Het blad ga ik hangend ophangen met blinde plankendragers. Zal daarvoor ook rekening moeten houden met de dikte van het blad. Volgens mij is 24mm wel echt het minimum. Daaronder maak ik de onderkast. Die bevestig ik denk ik met deuvels en/of wat verbindingsbeslag weer aan het blad. Het idee is om de rechterkant te voorzien van 2 of 3 schuifladen voorzien van Push-to-open en automatische sluit. De linkerkant is een groot vak, die wil ik wel kunnen afsluiten maar open het vlakbij de wc-pot zit en daardoor een deurtje niet mogelijk is ga ik denk ik een schuifdeurtje maken. Die schuift bij openen voor de laden langs.Dat is prima, want de laden zullen we het vaakst gebruiken, de linkerkast alleen voor WC-rolllen en wat groter spul.

En verder natuurlijk het blad goed behandelen met een olie, een blank lak (liefst zo mat mogelijk), wat werkt. En de MDF onderkast natuurlijk ook goed afsluiten met lagen goede verf.
Zoiets ;-)

Oh ja, en ik ga de randen van het blad mooi afronden met de bovenfrees denk ik. Misschien kan ik er nog een spannend motiefje in frezen ofzo. Heb zoveel freesjes waar ik de helft nog nooit heb gebruikt..

[ Voor 12% gewijzigd door webber87 op 06-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Arghhh, ik moet de achterwand van de keuken gaan tegelen. Meteen daar waar ik start zit al een WCD.

En op zo'n manier dat ik de "metro" tegeltjes net niet over de hele lengte moet inslijpen.
De tegeltjes zijn iets van 7,5x20cm zo uit mijn hoofd.

Met de slijptol geprobeerd, maar ze breken zowat meteen in stukken. Want een strookje van 2cm heeft nu eenmaal weinig stevigheid. Met snijden merk ik ook dat het vrij bros materiaal is vergeleken met vloertegels. Dus wat is de volgende optie? Ik zie wat opties, zoals diamantboor, mini diamant schijfje in de Dremel, of een speciaal zaagje in de decoupeerzaag. Dat laatste lijkt op een video best aardig te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 06-07-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:16:
Arghhh, ik moet de achterwand van de keuken gaan tegelen. Meteen daar waar ik start zit al een WCD.

En op zo'n manier dat ik de "metro" tegeltjes net niet over de hele lengte moet inslijpen.

Met de slijptol geprobeerd, maar ze breken zowat meteen in stukken. Want een strookje van 2cm heeft nu eenmaal weinig stevigheid. Met snijden merk ik ook dat het vrij bros materiaal is vergeleken met vloertegels. Dus wat is de volgende optie? Ik zie wat opties, zoals diamantboor, mini diamant schijfje in de Dremel, of een speciaal zaagje in de decoupeerzaag. Dat laatste lijkt op een video best aardig te gaan.
Heb je een fotootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_ferry_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:16:

is je slijpschijf goed rond en heeft die geen inkepingen? tegel plat op een plankje leggen en slijpen gaat eigenlijk altijd prima. ook bij dunne wandtegels. anders wellicht een water tegelzaagje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jazeker;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUHQNq4Mq2ilZg04ikUCfBwYvBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNE7EfXkzNH6bxd5ggqtMTtz.jpg?f=fotoalbum_large

Bedacht me dat ik een diamantblad had op de multitool, duurt een tijd om er doorheen te komen, en met wat pech breekt het alsnog.

Misschien moet ik een wat andere schijf voor op de slijptol halen, die van mij heeft inkepingen inderdaad, dus wellicht te aggressief voor dit soort spul. Dan stel ik voor dat ik die morgen haal en nu van het zonnetje ga genieten.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 06-07-2023 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_ferry_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:37:
[...]

Jazeker;
[Afbeelding]

Bedacht me dat ik een diamantblad had op de multitool, duurt een tijd om er doorheen te komen, en met wat pech breekt het alsnog.

Misschien moet ik een wat andere schijf voor op de slijptol halen, die van mij heeft inkepingen inderdaad, dus wellicht te aggressief voor dit soort spul. Dan stel ik voor dat ik die morgen haal en nu van het zonnetje ga genieten.
dat is waarcshijnlijk geen tegelschijf maar een universeelschijf
zoiets moet je hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.rubi.com/thumb/30888-csv-230-superpro-continu-diamantzaagblad-voor-keramische-tegels-1-m-rubi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Laatst online: 07:20
webber87 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:46:
@TheJVH Dank! Ik ga inderdaad voor een harde soort. Ik heb ook nog 'Ipé' hout gevonden. Mooie kleur, hardhout. Ga binnenkort even langs de houthandel om mij verder te laten informeren.

@einz Ah leuk! Mijn ontwerp is nog niet definitief en zit nu nog alleen in mijn hoofd. Het zal ongeveer 1.20 breed worden denk ik en 20-25 cm diep. Helaas kan ik niet dieper omdat de badkamer erg klein en ondiep is. Daarom heb ik ook gekozen voor een ovaalvormige wasbak welke iets over de rand zal steken. De afvoer komt dan nog net in het blad bij 20..

Het blad ga ik hangend ophangen met blinde plankendragers. Zal daarvoor ook rekening moeten houden met de dikte van het blad. Volgens mij is 24mm wel echt het minimum. Daaronder maak ik de onderkast. Die bevestig ik denk ik met deuvels en/of wat verbindingsbeslag weer aan het blad. Het idee is om de rechterkant te voorzien van 2 of 3 schuifladen voorzien van Push-to-open en automatische sluit. De linkerkant is een groot vak, die wil ik wel kunnen afsluiten maar open het vlakbij de wc-pot zit en daardoor een deurtje niet mogelijk is ga ik denk ik een schuifdeurtje maken. Die schuift bij openen voor de laden langs.Dat is prima, want de laden zullen we het vaakst gebruiken, de linkerkast alleen voor WC-rolllen en wat groter spul.

En verder natuurlijk het blad goed behandelen met een olie, een blank lak (liefst zo mat mogelijk), wat werkt. En de MDF onderkast natuurlijk ook goed afsluiten met lagen goede verf.
Zoiets ;-)

Oh ja, en ik ga de randen van het blad mooi afronden met de bovenfrees denk ik. Misschien kan ik er nog een spannend motiefje in frezen ofzo. Heb zoveel freesjes waar ik de helft nog nooit heb gebruikt..
Mooi plan, ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik moet zelf ook nog wat gaan puzzelen want ook wij hebben een ontzettend kleine badkamer en ook de wat grotere medemens moet in de douche kunnen komen straks. Vwb MDF heb ik onlangs een kastje (niet badkamer) gemaakt en de zijkanten ook gevuld met lakplamuur, dat heeft voor een mooie strakke zijkant gezorgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
[...]

Jazeker;
[Afbeelding]

Huur zo'n tegelzaagtafel.
Kun je een heel stuk precieser mee zagen dan een slijptol.
Zaagblad voor de slijptol is waarschijnlijk al bijna even duur.

https://www.boels.com/nl-...achine-tot-400-mm/p/11106

En uit ervaring kan ik vertellen dat water en een slijptol op 220v een prikkelende sensatie geeft. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

Jazeker;
[Afbeelding]

Je kunt een carbide pen proberen, daarmee maak je een kras in het glazuur en kun je als het goed is de tegel (al dan niet met een speciale tang) voorzichtig breken zonder de tegel zelf te slopen.
Een andere optie is om een carbide gatenzaag setje bij de Action te halen, dan kun je daarmee een gat in de tegel boren in de juiste diameter.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:55
Die @twain4me je als voorbeeld aanraadt werkt prima voor dat soort werkzaamheden. Kost je zo'n 25€ schat ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Jolke schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:25:
[...]

Nice! Wat is lokaal eiken? De eikeboom uit je eigen achtertuin?
Parkje hier in het dorp :) heeft bijna 3 jaar gedroogd onder een overkapping

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Geneuzel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:56:
Die @twain4me je als voorbeeld aanraadt werkt prima voor dat soort werkzaamheden. Kost je zo'n 25€ schat ik.
De Action heeft ze ook, voor €3. Voldeed prima hier met harde vloertegels.

https://www.action.com/nl-nl/p/werckmann-diamantschijven-/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
FRANQ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:26:
[...]
Huur zo'n tegelzaagtafel.
Kun je een heel stuk precieser mee zagen dan een slijptol.
Zaagblad voor de slijptol is waarschijnlijk al bijna even duur.

https://www.boels.com/nl-...achine-tot-400-mm/p/11106[...]
Ondanks de nogal dubieuze reviews kan ik deze ook wel aanraden: https://www.hornbach.nl/p...chine-tc-tc-800/10501875/ (de reviews komen omdat mensen de handleiding niet lezen...)
Mocht er iemand geld willen besparen en langer dan een dag zo'n ding nodig hebben. Hier de hele badkamer mee gedaan, nog wat random tegels en de wc en gang ga ik er ook mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:01
[...]

Jazeker;
[Afbeelding]

Denk je er trouwens aan dat de stopcontacten er helemaal uit moeten, dus dat je de metalen plaat OP de tegeltjes monteert ipv erachter? Dan heb je er zo weer een cm bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik wil graag in de berging boren in de betonnen muur van een flat uit de jaren 60.
Echter omdat MUWI is, zijn er op sommige plekken bij de bouw asbesthoudende stelplaten in de naden van de muren aangebracht. (bij MUWI zijn er geen prefab of gestorte muren maar muren die opgebouwd zijn uit blokken van ongeveer 50 bij 20 en 20 m)

Hebben jullie een middel om de stelplaten in te kapselen?
Is dit een ideaal middel om de platen in de voegen mee in te kapselen voor eventuele stofdeeltjes?
https://www.gamma.nl/asso...rstrijk-1-liter/p/B530622

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kW6ZOMUIqkIq61rKrfbocIl_bXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCkUBLoZZUsUxo7b6GUSsp03.jpg?f=user_large
Dit is een voorbeeld (maker foto: Nijhof & Poppinghaus).

Hier is de muur wit geverfd en ik heb in de berging ongeverfde muren. De stelplaatjes zijn zelf geel (Volgens mij is dit asbestboard)

Ik ga uiteraard niet in de naden boren

[ Voor 24% gewijzigd door MedionAkoya op 06-07-2023 23:10 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@MedionAkoya je bedoeld zodat er niets uit de voeg komt vallen door trillingen van het boren op een andere plek? behang lijm kan ook. Maar voorstrijk zal ook werken voor klein stof ik zou dan denk ik flevopol pakken dat kan je zelf aanlengen (of zelfs puur aan brengen. (in die vorm is het houtlijm))

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-07-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:10

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wachten... schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:50:
Beste klussers.

Even een vraagje over keilbouten vs chemische ankers vs duopower plug met houtdraadbout of stokeind

Ophangen knikarmscherm
Ik heb een knikarmscherm liggen die ik wil monteren. Het scherm is 5 meter lang en heeft een uitval van 3 meter. Er zitten muurstrippen bij, om de kracht op de muur te verdelen (waar je vervolgens het scherm op bevestigd) Per muurstrip (2 stuks) kunnen 4 bouten of schroeven bevestigd worden aan de muur. Dus 8 bouten/schroeven in totaal.

Mijn vraag
Nu is mijn vraag wat jullie advies zou zijn qua bevestiging. Om er zeker van te zijn dat de boel blijft hangen, kun je uiteraard het beste direct chemische ankers erin rammen. Echter vind ik chemische ankers zo definitief, en als je ze er ooit uit wilt hebben, dan is er maar 1 optie, en dat is doorslijpen (en kijk je vervolgens tegen afgeslepen draadeinden aan.

Mijn voorkeur zou uit gaan naar iets met duopower pluggen met houtdraadbouten of stokeinden of keilbouten, Ik ben alleen benieuwd of 8 van die bouten (m10) met pluggen de boel wel gaan houden. Ik denk dat het scherm zomaar iets van 80 kilo weegt (gevoelsmatig) en het laatste wat ik wil, is dat de boel naar beneden komt zetten.
ik heb een aantal keer duopower pluggen gebruikt, maar ik ben er geen fan van. het probleem is dat de plug als een soort van wig gaat werken en je stenen probeert te splijten. Ik heb onlangs in beton dicht langs de rand een plug gebruikt, en zag een scheur in het beton ontstaan. ook heb ik een plug gebruikt in baksteen, (plug 10 bout 8 ) en ook daar scheurde de steen, en het was niet eens op de rand. Misschien werkt een plug die in de diepte werkt beter maar het blijft naar mijn mening een risico.

Mijn suggestie: keilbouten , daar heb ik betere ervaring mee. en als je een beetje zoekt bestaan er ook nog keilhulzen met inwendige draad.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mrc4nl schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:20:
[...]

ik heb een aantal keer duopower pluggen gebruikt, maar ik ben er geen fan van. het probleem is dat de plug als een soort van wig gaat werken en je stenen probeert te splijten. Ik heb onlangs in beton dicht langs de rand een plug gebruikt, en zag een scheur in het beton ontstaan. ook heb ik een plug gebruikt in baksteen, (plug 10 bout 8 ) en ook daar scheurde de steen, en het was niet eens op de rand. Misschien werkt een plug die in de diepte werkt beter maar het blijft naar mijn mening een risico.

Mijn suggestie: keilbouten , daar heb ik betere ervaring mee. en als je een beetje zoekt bestaan er ook nog keilhulzen met inwendige draad.
keilbouten, keil hulzen, pluggenetc hebben allemaal dezelfde nadelen het zet een behoorlijke spanning intern in het gat om voldoende weerstand te hebben tegen uittrekken. bak stenen hebben dan ook de neiging om te scheuren. (net als je voorbeeld met duopower.) chemisch anker is eigenlijk lijm en de manier om het te doen als je "spanningsloos" iets wil monteren in steenachtig materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelRoel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-08 00:15
[...]

Jazeker;
[Afbeelding]

Naast dat je dat kleine stukje nodig heb.
Zou ik die stopcontacten losmaken en op die inbouwdozen van die ringen zetten zodat ze wat dieper worden. Vervolgens kun je 2 ronde gaten boren in de tegels. Of misschien was je dat al van plan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Korte vraag.

Ikke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Tehh schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Wij hebben 4 jaar geleden een ruim 3 meter lange beukenplank (6 cm dik) in onze badkamer gemaakt. Eerst geschaafd en geschuurd natuurlijk, en rondom met meerdere lagen van een soort vernis afgewerkt. Water blijft er op liggen, de zuurdere tandpasta's zoals paradontax is geen probleem. Vochtig doekje er over en hij is weer als nieuw.
Na plaatsing zijn de gaten voor wasbak er nog ingeboord, die zijn dus niet in de vernis gezet en daar is het hout nog net zo hard als in het begin.

Onze badkamer is redelijk groot (3 * 4,5 ofzo) en we hebben mechanische afzuiging boven de douche. Natuurlijk is zo'n badkamer een groot tropisch oerwoud qua luchtvochtigheid als mijn vrouw klaar is met douchen, maar op het hout slaat niet zo snel vocht neer. Eerder op de (koudere) wandtegels.

Gewoon voor eiken/beuken gaan, wordt super mooi. De vernis die wij hebben gebruikt glimt ook bijna niet.

Oude foto, dat balkje is inmiddels ook weg en er hangt een spiegel (klikbaar):
[Afbeelding]
Dank voor je uitgebreide reactie! Ziet er mooi uit. Neem het mee. Maar hoe heb je de afvoeren van de wasbakken gefixt? Zie ze helemaal niet. Netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Ik ook. Grotendeels dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
webber87 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:33:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Ziet er mooi uit. Neem het mee. Maar hoe heb je de afvoeren van de wasbakken gefixt? Zie ze helemaal niet. Netjes.
Dat ligt een beetje aan de hoek van de foto.
De muur aan de achterkant van de plank steekt ±10 cm naar voren. De afvoer gaat dus onder de plank vrijwel direct de muur in (ytong blokken). De plank leunt dus aan de achterkant voor ±10 cm over de volledige breedte op de muur. Aan 1 zijkant hebben we de muur op dezelfde manier opgedikt. De andere kant steunt gewoon op een hoekprofiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Wachten... schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:50:
Beste klussers.

Ophangen knikarmscherm

Mijn vraag

Alles komt aan een soort stenen kolom te hangen van een woning uit 1992 (zie afbeelding waarvan links de kolom is). De muur (rechts op de afbeelding) tussen de kolommen is steen met een houtskeletbouw erachter. Daar komt het scherm NIET aan te hangen.

[Afbeelding]
Alle oplossingen met keilbouten of pluggen brengen spanning in de baksteen die dan kan scheuren.
Bovendien kan door windbelasting een plug zichzelf langzaam loswerken.

Eerste keus hier is een chemisch anker, kan zijn dat je dat niet mooi vind maar een scherm hangt toch gauw 20 jaar, en je wilt hem niet op je kop krijgen. Met 3 meter uitval toch wel een dingetje.

Tweede keus, en enige andere die ik ken zijn Heco Multi Monti schroeven: https://www.heco-schraube...n/multi-monti-plus/?L=806
Deze tappen een schroefdraad waardoor er geen spanning op het beton of steen komt te staan.
In vrijwel elke tunnel of onder elke brug hangen de borden, verlichting en dergelijke met deze bouten.
Is ook in een demontabele versie beschikbaar, maar zoals geschreven hangt een scherm jaren, dus dat is echt overbodig.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als afscheiding tussen keuken en woonkamer wil ik een half-hoog muurtje plaatsen die aan één kant vastzit in de bestaande muur. Ik maak mij alleen zorgen over de stabiliteit.

De onderligger (44x70) zal met slagpluggen aan de vloer worden vastgemaakt en verdere opbouw zal gebeuren met houten regels. Er tegenaan zal gipsplaat of multiplex worden geplaatst.

Is het vrijstaande gedeelte van de muur stabiel genoeg of moet je deze nog met een RVS stabilisatiestang vastmaken aan het plafond?

Of heeft iemand anders tips om een stabiele afscheiding te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x43VmEP97wjpoJnL5spRgpdRaHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wcf17BQ6Fr82tZ5QF2tLO2Ie.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
tweakfdr schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:29:
Als afscheiding tussen keuken en woonkamer wil ik een half-hoog muurtje plaatsen die aan één kant vastzit in de bestaande muur. Ik maak mij alleen zorgen over de stabiliteit.

De onderligger (44x70) zal met slagpluggen aan de vloer worden vastgemaakt en verdere opbouw zal gebeuren met houten regels. Er tegenaan zal gipsplaat of multiplex worden geplaatst.

Is het vrijstaande gedeelte van de muur stabiel genoeg of moet je deze nog met een RVS stabilisatiestang vastmaken aan het plafond?

[Afbeelding]
Komt er nog iets tegen dit wandje aan te staan? Dan wordt het 1 geheel en is het stevig genoeg.
Is het vrijstaand dan krijg je het niet stijf genoeg met enkel vloerbevestiging en hout.
Zet er een stalen poot in. Zoiets bijvoorbeeld vast boren op de vloeren en verwerken in de wand, 1 op het uiteinde is genoeg.
https://www.gamma.nl/asso...-50x50-mm-72-cm/p/B267037

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 08-07-2023 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
D.deJong schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:03:
[...]

Komt er nog iets tegen dit wandje aan te staan?
Aan de keuken zijde komt een buffetkast te staan maar deze wordt niet vastgemaakt aan de muur. De stalen poot is een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tweakfdr schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:29:

[Afbeelding]
Hangt er vanaf wat je doel is maar alleen met hout multiplex en lijm kan je eeen heel erg stevig wandje maken.

je "moet" een frame maken van liggers, staanders lijm en schroeven dan plak je het geheel met lijm op de vloer dan vast maken met schroeven/bouten chemisch anker aan de vloer als bonus door een hoekanker heen bevestigen en het geheel inpakken in multiplex (ook lijmen) doordat het nu een gesloten doos is staat het in basis als een huis.

zo ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB7evpUZ3GOi95eN8AzmSR1ShgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5S7Ow4nxTM6k3KTgQIRsLl5K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:33
Korte vraag.

Ik heb het met m’n vorige huis gedaan, ik had enkel de vloer, buitenmuren, dak en verdiepingsvloer nog over.. :P
Pagina: 1 ... 313 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/