Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ja dan moet ie nog steeds los.Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:26:
[...]
Dan moet ie toch nog los?
Kan ie net zo goed gelijk weg.
Overigens ligt de elektra er al, tot aan het gat waar de gasleiding naar boven gaat.
Stel dat de route van de gasleiding gelijk was aan je elektra traject dan zou je de leiding kunnen hergebruiken.
Maar je hebt de elektra al liggen dus dan kan ie inderdaad gewoon weg.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Het is niet de bedoeling om iets te maken dat minder goed is. Maar ik vind 149 euro betalen voor 2 Alu kokers en bevestiging vrij fors. Het ziet er iets gelikter uit.pman63 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:17:
Wat kosten je fietsen? En als ze er af lazeren op de snelweg en schade aan andere auto's toebrengt betaald de verzekering dan ook uit, nog even afgezien van al het gedoe. Betaal gewoon de 149 en dan weet je ook dat je wat hebt dat past.
Maar heb al kokers op maar gevonden voor 30 euro. Die zet ik vast met die u- beugels (dank @hfolkers ik zat veel te ingewikkeld te denken). Daar zetten ze van alles en nog wat mee vast. Dus dat moet geen probleem opleveren.
Je moet natuurlijk geen grote risico's nemen, of zorgen dat je onder water komt.einz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:13:
[...]
Ja herkenbaar. En money wise dingen een aantal jaar geleden niet gedaan (verstandige keuze) maar nu in een andere financiële positie en dan denk ik ook van tsja... dus het liefst begin ik helemaal opnieuw. Maar goed.
Maar ik ben redelijk vaak tot het uiterste gegaan in het verleden met verbouwingen (en aankopen)
Er op terugkijkend waren het eigenlijk steeds 'koopjes'.
Want alles wordt duurder, je inkomen neemt (meestal) toe, en inflatie.
Kijk maar eens in andere topics hoe vaak mensen zeggen 'Dat kocht ik 5 jaar geleden nog voor ...' en dan volgt er bedrag dat met gemak 20, 30 of zelfs soms wel 50% minder is dan in 2023.
Dus enig risico nemen, kan wel, in mijn ogen.
Vier het kleine, en als op een verjaardag iemand vraagt hoe het gaat met de verbouwing laat wat foto's zien, dan realiseer je zelf ook ineens weer waar je vandaan bent gekomen en dat je er best trots op mag zijn. Maak behapbare dagplanningen zodat je niet keer op keer en teleurstelling hebt (ookal loopt je hele project jaren achter) Indentificeer frustratiepunten en probeer ze weg te nemen of te verkleinen, wij vinden bv beide eten bestellen een dikke fail. Maar we moesten best vaak eten bestellen omdat een klusje uitliep of te moe waren, vooraf koken voorkomt dat we "moeten" bestellen en daardoor sluit de dag veel positiever af. En als je met zijn 2e bent benoem het positieve een keer extra. Wij hebben afentoe een soort werk week die sluiten we af met zoiets als een BBQ, uit eten, theater, bios etc. Afentoe "nieuw" bloed om te helpen is ook goed.. die zien en zeggen dingen die je alweer vergeten was, het geeft mij in iederegval meestal veel positiviteit.LED-Maniak schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:20:
Hoe houden julllie de motivatie er in tijdens het verbouwen van een huis?
Na 1.5 jaar is de fut er wel een beetje uit.![]()
Kom elke keer weer nieuwe dingen tegen.. om gek van te worden..
Bij sommige klussen moet je je ook echt afvragen of je ze zelf moet doen vanuit het oogpunt 'geld besparen'.LED-Maniak schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:20:
Hoe houden julllie de motivatie er in tijdens het verbouwen van een huis?
Na 1.5 jaar is de fut er wel een beetje uit.![]()
Kom elke keer weer nieuwe dingen tegen.. om gek van te worden..
Dan zie je mensen een klus doen waar ze uren en uren over doen.
Gereedschap huren (wat ook geld en tijd kost)
En dan hebben ze in tijd Y uiteindelijk bedrag X bespaard.
Terwijl als ze de een kwart van tijd Y op hun eigenlijke werk hadden overgewerkt, hadden ze daar voldoende verdiend om de klus te kunnen laten uitvoeren door een professional.
Zelf klussen is vaak verstandig maar je moet wel de goede klussen eruit pikken.
Los van dat klussen soms gewoon erg leuk is (maar als de fut eruit is...)
Ik zie online wat opties maar die hebben allemaal een paar dagen verzendtijd. Zijn er bouwmarkten of andere winkels waar ik terecht kan? En wat zou ik precies nodig hebben?
Ik zou voor houtboortjes gaan, eerst een kleiner boortje, daarna een groter boortje. Zo heb ik het ook bij mijn schutting gedaan. Welke daar het best voor zijn qua merk, geen idee.Bao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:09:
Vandaag en morgen ga ik beginnen met het leggen van een vlonder in de tuin. Alle voorbereidingen zijn klaar maar ik realiseer me dat ik misschien niet de juiste boortjes heb. Welke boren zijn het meest geschikt voor boren in hardhout (bankirai) en waar kan ik die kopen?
Ik zie online wat opties maar die hebben allemaal een paar dagen verzendtijd. Zijn er bouwmarkten of andere winkels waar ik terecht kan? En wat zou ik precies nodig hebben?
Hangt van de lengte en diameter af. Voor hardhout wel HSS-houtboren kiezen; die blijven langer scherp. Heb je al gekeken bij Ecotools?Bao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:09:
Vandaag en morgen ga ik beginnen met het leggen van een vlonder in de tuin. Alle voorbereidingen zijn klaar maar ik realiseer me dat ik misschien niet de juiste boortjes heb. Welke boren zijn het meest geschikt voor boren in hardhout (bankirai) en waar kan ik die kopen?
[ Voor 67% gewijzigd door loeberce op 03-05-2023 11:13 ]
Tijdens het leggen van mijn vlonder voorboren gedaan met een HSS hardhout boortje van 3.5 mm en daar gingen dan 5x50 schroeven in. Die gingen met een gewone boormachine er dan net ok in, met een slagschroevendraaier echt helemaal makkelijk. Af en toe je Torx bit vervangen (het zijn gewoon verbruiksartikelen) scheelt ook als je veel schroeven moet doen.Bao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:09:
Hornbach, Toolstation (met 100+ vestigingen)...en zelf heb ik een GBI op fietsafstandBao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:09:
ik pak in hardhout vrijwel altijd metaalboren.
zorg er even voor dat je een schaaltje zeepsop naast je heb staan, vaseline of lagervet etc lukt kan ook wel, dat zorgt voor wat minder wrijving= minder hitte= minder kans op een gebroken boor.
Met vrees om in herhaling te vallen......mijn go-to voor boortjes (en decoupeerbladen etc) is Rotec.
Alpen en nog een ander merkt (die ik altijd vergeet) zijn ook goede kwaliteit.
Ik ben wel klaar met baggerboortjes, van bivoorbeeld Piranha kun je elke 6 maand wel een set kopen.
Bij mijn ijzerzaak liggen die van Rotec ook los, kan ik gewoon een enkele maat boor uit een setje vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 03-05-2023 11:23 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Gouden tip!Rzaan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:23:
[...]
Bij sommige klussen moet je je ook echt afvragen of je ze zelf moet doen vanuit het oogpunt 'geld besparen'.
Dan zie je mensen een klus doen waar ze uren en uren over doen.
Gereedschap huren (wat ook geld en tijd kost)
En dan hebben ze in tijd Y uiteindelijk bedrag X bespaard.
Terwijl als ze de een kwart van tijd Y op hun eigenlijke werk hadden overgewerkt, hadden ze daar voldoende verdiend om de klus te kunnen laten uitvoeren door een professional.
Zelf klussen is vaak verstandig maar je moet wel de goede klussen eruit pikken.
Los van dat klussen soms gewoon erg leuk is (maar als de fut eruit is...)
Met een vlonder van 5 meter breed en om de 40 cm een draagbalk hoop ik een oplossing te vinden waar ik met 1 keer voorboren klaar ben.wokkelz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:10:
[...]
Ik zou voor houtboortjes gaan, eerst een kleiner boortje, daarna een groter boortje. Zo heb ik het ook bij mijn schutting gedaan. Welke daar het best voor zijn qua merk, geen idee.
De HSS hardhout boortjes kende ik niet maar lijken me een goede oplossing. Ecotools zit hier redelijk uit de buurt maar is een optie. Ik zit in de regio 't Gooi dus als iemand hier een winkel weet, dan hoor ik het graag. De grotere zaken (Gamma, etx) lijken niks specifiek voor hardhout te hebben.
"T Gooi".....das een fikse oppervlakte, iets specifieker mag welBao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:24:
[...]
Met een vlonder van 5 meter breed en om de 40 cm een draagbalk hoop ik een oplossing te vinden waar ik met 1 keer voorboren klaar ben.
De HSS hardhout boortjes kende ik niet maar lijken me een goede oplossing. Ecotools zit hier redelijk uit de buurt maar is een optie. Ik zit in de regio 't Gooi dus als iemand hier een winkel weet, dan hoor ik het graag. De grotere zaken (Gamma, etx) lijken niks specifiek voor hardhout te hebben.
Toolstation Hilversum op de vreelandseweg
Haha om het specifieker te maken, Hilversum inderdaad. Ik check de site even en ga naar Toolstation als ze daar iets hebben. Metaalboortjes in hardhout gebruiken wist ik niet, maar kan een optie zijn. Beschadig je daar het hout niet mee (met meer kans op hout breuken/scheuren)?Fraggert schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:27:
[...]
"T Gooi".....das een fikse oppervlakte, iets specifieker mag wel![]()
Toolstation Hilversum op de vreelandseweg
En koop een paar boortjes want na een paar gaten is je boor op.
Heller, is dat andere merk, hebben ze ook bij de TSBao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:30:
[...]
Haha om het specifieker te maken, Hilversum inderdaad. Ik check de site even en ga naar Toolstation als ze daar iets hebben. Metaalboortjes in hardhout gebruiken wist ik niet, maar kan een optie zijn. Beschadig je daar het hout niet mee (met meer kans op hout breuken/scheuren)?
Met een metaalboor kun je prima nette gaten boren, juist iets makkelijker in mijn beleving zelfs.
@loeberce geeft HSS aan, maar kwaliteits CV boren hoeven daar niet voor onder te doen IMHO
https://www.toolstation.nl/heller-cv-houtborenset/p67583
Update #10 - Een leefbare zolder (voorlaatste update na 6 maanden geen updates te posten)aapjuh99 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:42:
[...]
Update #9 - Gipsplaten afwerken, schoorsteen lekkage (laten) repareren, buizen afzagen en het laatste stuk bij de mechanische ventilatie isoleren.
Ja, daar is die update dan! Het isoleren met glaswol is officieel afgerond.
Afgelopen maandag heeft de dakdekker het lekkage verholpen op de schoorsteen en een dakdoorvoer gemaakt voor de MV. Dit betekende dat ik eindelijk verder kon na 6 maanden wachttijd….
Ik heb gelijk de reciprozaag in die afschuwelijke buizen gezet en ze weggegooid bij de milieustraat. Nu kan ik de schoorsteen mooi inpakken met PIR-platen.
Ik wil PIR gebruiken omdat ik een open wenteltrap heb. De warmte stijgt letterlijk omhoog en gaat weg langs de kieren bij de schoorsteen. Ja, er komt ook nog een ombouw beneden bij de trap, naar niet nu 😜
Wat is er nog meer gedaan?
- CV leidingen radiator weggewerkt
- MDF raamwerk dakraam gemaakt en in MDF lak gezet (moet nog geplaatst worden)
- Gipsplaten met vuller en finisher afgewerkt
Wat komt er in de volgende update?
- Isover Klimaatfolie randjes kitten op de muur
- Gipsplaten die geschuurd en geverfd zijn
- De radiator ombouw waar de meeste op wachten… 😅
- Eiken vloertje gelegd
- Gira 55 Mat Zwart afdekplaatjes op het elektra
Na de volgende update wordt de voorzolder afgerond.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is alweer enige tijd geleden (6 december 2022) dat ik een update had geplaatst. Inmiddels is mijn fotoalbum op Tweakers goed gevuld, waardoor er een tekort aan opslag is.
Daarom heb ik voor jullie een OneDrive-linkje gemaakt met alle foto's van dit geweldige zolder-verbouw/isolatie project.
Wat is er allemaal gebeurd in het afgelopen halfjaar?
- Grote zolder geverfd
- Vloertje gelegd (Panthera Achensee Oak)
- Zwarte Gira 55 afdekplaatjes gemonteerd
- Philips spotjes gemonteerd in het plafond
- De kleine zolder zelf gestuct
- Ombouw gemaakt bij de mechanische ventilatie en CV-hok (MDF 9mm & Blum Expando T Blumotion scharnieren)
- Vloer gelegd (zelfde als bij de grote zolder en afwerklijsten bij de trap)
- Schoorsteen dicht gemaakt met PIR-platen en pur
- Plinten geplaatst en IKEA-meuk voor de vriendin geplaatst
- Radiator ombouw
- Knieschotten uitbreiden grote zolder
- Sierlatten plaatsen plafond en afkitten
Enkele foto's van het mega-project.
:strip_exif()/f/image/lqUNiDkXXC4NoMc50o57DnRz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bgt4UENy6lcdv4wgRJneG4rG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mwEaBxLrUjC1nTM7TSB89B0x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WDS6WCt5cVS5DQBDAKj5SvCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kgz0Z5IiCIRXgjuZbkUR2HWp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PeWro03RSvQvPXvpyQqjgnOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BavglHBokWvScVHJTcTBWey0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RnGHO0j2JphFVhc7muOqDfWS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LksAM0TUMoKOj6f3qebLDpnD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xvj3Pd3wvQMgaS9fYsubqajX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xciVzRXLuojfe5ZK2OHYefM4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/22y5upNXEjrdRsDYMnZOGaqr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4b9kHcz8Zpr4uxmRLiUmkdTa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IN3uryzhusG1rlVElcpbjZyw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p9F17F7EGFEzraHZKDBaSzck.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WTFHRsieB0Ayvf6NYw1pyVEm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RA6fUEZIvyY9YE8Y1fec2xa5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lFsInRy4lRE4tQoJEVYezWYo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JD0fXkCN2jGBtEspfzUzjvev.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CgAP2JbHasza9K4acyniF4Su.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vijc8mAiUzWWpbaWkvHBQOXb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0TTv6bYxay2oy0mfhjN2tjI0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E7srDVKNmvP4Jtmw3rAFWie3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door aapjuh99 op 03-05-2023 13:50 ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Als ik een ventilatierooster in mijn schuurdeur wil plaatsen, kan ik dan een willekeurig rooster kopen?
Tast ik de deur daar niet mee aan uiteindelijk?
Al het harde werk word toch wel beloond zo.
Moet zeggen dat ik zelf geen transparante deur zou gebruiken voor een slaapkamer.
Dankjewel, het was een beste klus. Het resultaat mag er zeker wezenpickboy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:02:
Nice, ziet er top uit. Vooral de kast met de wasmachine en CV ziet er erg tof uit.
Al het harde werk word toch wel beloond zo.
Moet zeggen dat ik zelf geen transparante deur zou gebruiken voor een slaapkamer.
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Ah, logeerkamer, dan snap ik de keuze wel idd. De voorzolder word dan immers veel vaker gebruikt en het gemis aan privacy in de slaapkamer is enkel bij eventuele gasten.aapjuh99 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:18:
[...]
Dankjewel, het was een beste klus. Het resultaat mag er zeker wezenHet is een (logeer) zolder en bij het dakraam zit nu ook een rolverduistergordijn. Dan komt er weinig ligt door de deur en zie je bijna niets. Reden voor de deur is dat bij veel zon/lichtinval er ook licht in de voorzolder komt.
Als er gasten zijn welke dat beetje privacy willen zou je dat ook kunnen genereren door een kamerscherm of op een andere manier natuurlijk.
1x voorboren kan prima met bijv 3 mm, dan verzinkboor, en dan schroeven erin knallen.Bao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:24:
[...]
Met een vlonder van 5 meter breed en om de 40 cm een draagbalk hoop ik een oplossing te vinden waar ik met 1 keer voorboren klaar ben.
Beglazingsband er op en dan afkitten.t14wo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:15:
[...]
Ja dat zou je denken inderdaad, maar dat is gewoon schuim wat alleen bedoeld is als afstandshouder. Wat ik onder de aliminiumstrip uithaalde was echt zwarte kit. Het lijkt me ook modig dat het kit is, omdat het voor waterdichtheid moet zorgen.
Maar de instructievideo laat echt iets op rol zien. Checkvraag: beglazingsband is niet waterdicht toch?
Beglazingsband is idd niet waterdicht.
Thanks. Dan komt het goed. Dus dan is het vanuit het midden van het raam gezien eerst een laag zwarte belazingskit en dan de glasband lijkt me.jichem schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:36:
[...]
Beglazingsband er op en dan afkitten.
Beglazingsband is idd niet waterdicht.
[ Voor 20% gewijzigd door t14wo op 03-05-2023 13:50 ]
Zelf heb ik goede ervaring met boortjes van FISCH voor hout en anders Dormer voor staal wat ook goed voor hardhout te gebruiken is.Bao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:09:
Allebei enorm scherp en blijven ook goed scherp.
Voor bitjes zou ik voor PB Swiss Tools gaan:
De importeur https://www.hugoschipper.nl/
Die bitjes zijn zo goed, mijn eerste setje heb ik al bijna 18 jaar en is nog steeds goed.
Een verbouwing met denk wel 2000+ torx schroeven met een slagboormachine en torx bitje zag er nog als nieuw uit. Je raakt ze eerder kwijt dan dat ze verslijten.
https://www.nonpaints.com...R_yHoBLELfexoCg0QQAvD_BwEt14wo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Thanks. Dan komt het goed. Dus dan is het vanuit het midden van het raam gezien eerst een laag zwarte belazingskit en dan de glasband lijkt me.
Zoeits?
Zoals ik snel lees word dat meer gebruikt voor autoruiten en dergelijke. Maar lijkt mij ook prima voor deze toepassing.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Voor de vlonder heb ik een verzinkboor gebruikt waar je een gewoon boortje in kan doen, zie b.v.:Bao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:24:
[...]
https://www.toolstation.nl/heller-opsteekverzinkboor/p55789
Boortje op de goede diepte instellen en werkt erg fijn; voorboren en verzinken in 1 keer.
Ik heb metaalboortjes gebruikt; nadeel is dat de boor volloopt met hout en je dit vaak eruit moet halen. Geen ervaring of dit met andere boortjes beter gaat.
Ik zie dat ze ook nog andere verzinkboren hebben waar je ook de diepte voor verzinken in kan stellen.
Met rvs schroeven heb ik geen slagschroevendraaier gebruikt, vindt de gewone schroefboormachine met slipkoppeling hiervoor fijner werken.
Famag heeft ook mooie HSS-G houtspiraalboren. Ik zou persoonlijk trouwens wel een houtboor pakken ipv een metaalboor.Fraggert schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:22:
[...]
Hornbach, Toolstation (met 100+ vestigingen)...en zelf heb ik een GBI op fietsafstand![]()
ik pak in hardhout vrijwel altijd metaalboren.
zorg er even voor dat je een schaaltje zeepsop naast je heb staan, vaseline of lagervet etc lukt kan ook wel, dat zorgt voor wat minder wrijving= minder hitte= minder kans op een gebroken boor.
Met vrees om in herhaling te vallen......mijn go-to voor boortjes (en decoupeerbladen etc) is Rotec.
Alpen en nog een ander merkt (die ik altijd vergeet) zijn ook goede kwaliteit.
Ik ben wel klaar met baggerboortjes, van bivoorbeeld Piranha kun je elke 6 maand wel een set kopen.
Bij mijn ijzerzaak liggen die van Rotec ook los, kan ik gewoon een enkele maat boor uit een setje vervangen.
De houtboren hebben een snijhoek die wat beter geschikt is voor hout en de zijsnijders zorgt dat je minder snel 'tearout' krijgt.
Famag maakt ook mooie boortjes om direct mee te verzinken, zoals deze: https://www.fine-tools.com/bohrer-senker-satz.html
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als voorbereiding op het infrezen van een paar electraleidingen en goot voor de tv-bekabeling, ben ik de bouwtekening van onze nieuwe woning (1994) aan het bestuderen (je moet wat als je de sleutels nog niet hebt...).
Het betreft een buitenmuur (rood omcirkeld).
/f/image/eRSZmShzGz7JU8S3kpCGyJIU.png?f=fotoalbum_large)
Als ik legenda's van bouwtekeningen op internet bestudeer, zie ik geen exacte overeenkomsten. Je zou denken gewapend beton, maar dat is op alle legenda's grijs ingekleurd terwijl 'mijn' muur wit lijkt. Bovendien heeft 'mijn' muur afwisselend dik gedrukte diagonale lijnen, terwijl gewapend beton dat weer niet heeft lijkt het.
Op een detailtekening van een kolom in dezelfde muur (latere verbouwing), wordt de muur als volgd getekend:
/f/image/2v4aAjs3vz4uTW2PzCoJnXaG.png?f=fotoalbum_large)
Wie kan mij vertellen van welk materiaal deze muur is gemaakt?
Woonhuis uit '94? kratje bier op kalkzandsteen, spouw en baksteen (van binnen naar buiten). De linkermuur is dan KZS - spouw - KZS (binnenmuur v.d. buren).Ethiron schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:39:
Goedenavond mede-tweakers!
Als voorbereiding op het infrezen van een paar electraleidingen en goot voor de tv-bekabeling, ben ik de bouwtekening van onze nieuwe woning (1994) aan het bestuderen (je moet wat als je de sleutels nog niet hebt...).
Het betreft een buitenmuur (rood omcirkeld).
[Afbeelding]
Als ik legenda's van bouwtekeningen op internet bestudeer, zie ik geen exacte overeenkomsten. Je zou denken gewapend beton, maar dat is op alle legenda's grijs ingekleurd terwijl 'mijn' muur wit lijkt. Bovendien heeft 'mijn' muur afwisselend dik gedrukte diagonale lijnen, terwijl gewapend beton dat weer niet heeft lijkt het.
Op een detailtekening van een kolom in dezelfde muur (latere verbouwing), wordt de muur als volgd getekend:
[Afbeelding]
Wie kan mij vertellen van welk materiaal deze muur is gemaakt?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik dacht zelf op basis van de tekening ook aan KZS of baksteen op basis van de arcering, maar dat vond ik ergens ook weer niet logisch klinken als leek. Maar dat kan dus blijkbaar.
Ondertussen heb ik in het digitale archief van de gemeente zitten spitten en heb ik deze originele tekening nog gevonden. Concluderen jullie op basis van deze tekening nog steeds hetzelfde?
PS: Ik snap niet waarom op deze originele tekening ineens twee muren zichtbaar lijken aan de rechterzijde.. maar dat kan aan mij liggen.
Die rechter muur is als aanduiding van de kopgevel van de eindwoning (zoals jij hebt), degene links daarvan is als tussenmuur (dus wanneer er nog een woning naast zou zitten). Scheelt de hele woning opnieuw tekenen, ze hebben daarmee alleen het verschil laten zien.Ethiron schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:13:
@True en @Gullie007 Dank voor de snelle reacties! Op zich zou het voor frezen inderdaad niet zo spannend moeten zijn, ik was eigenlijk alleen benieuwd of ik bij het infrezen van de kabelgoot zou stuiten op bewapening in het beton.
Ik dacht zelf op basis van de tekening ook aan KZS of baksteen op basis van de arcering, maar dat vond ik ergens ook weer niet logisch klinken als leek. Maar dat kan dus blijkbaar.
Ondertussen heb ik in het digitale archief van de gemeente zitten spitten en heb ik deze originele tekening nog gevonden. Concluderen jullie op basis van deze tekening nog steeds hetzelfde?
PS: Ik snap niet waarom op deze originele tekening ineens twee muren zichtbaar lijken aan de rechterzijde.. maar dat kan aan mij liggen.
[Afbeelding]
En op basis van deze tekeningen zou ik weer zeggen dat het wel regulier KZS is en een metselwerk buitenblad: je ziet dat er nu een enkel streepje in de arcering staat (KZS) in plaats van een dubbel (MW), en dat er nu tussen binnen- en buitenblad een afwijking is aangegeven.
Eerlijk gezegd lijkt me dit het meest voor de hand liggende, maar dan is het wel gek dat op die andere tekening dan anders is aangegeven en nog consequent tussen 1:100 plattegrond en 1:5 detail ook.
Ik volg je voor wat betreft KZS aan de binnenkant, maar de conclusie dat het buitenblad MW is volg ik nog niet helemaal. Het buitenblad is toch volledig zwart ingekleurd? Als dat MW is, zou ik daar een dubbele arcering in verwachten.
Voor wat betreft de afwijkende tekeningen: dat kan misschien verklaart worden doordat de tekening die ik als eerste plaatste, in 2002 is gemaakt door een aannemer die een uitbouw heeft geplaatst. Wellicht heeft hij zijn huiswerk niet goed gedaan?
Daar zal sowieso niemand van opkijkenEthiron schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:33:
Wellicht heeft hij zijn huiswerk niet goed gedaan?
De Hellers bij Toolstation vind ik zelf primaBao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:30:
[...]
Haha om het specifieker te maken, Hilversum inderdaad. Ik check de site even en ga naar Toolstation als ze daar iets hebben. Metaalboortjes in hardhout gebruiken wist ik niet, maar kan een optie zijn. Beschadig je daar het hout niet mee (met meer kans op hout breuken/scheuren)?
boortjes
Tip, neem er voldoende mee want grote kans dat je een boortje breekt en niks irritanter dan dat alsnog je boortjes op zijn.
Ze eten verder geen brood en zullen vast nog wel eens van pas komen
Ja je hebt gelijk, het buitenblad op die laatste tekening is zwart, dus daaraan kun je dat niet per se afleiden. Tekenen is niet veel anders dan een taal, een manier om informatie over te brengen. En dat betekent ook dat je de 'taal' machtig moet zijn om het geheel te begrijpen, en even zo goed dat er ruimte kan zijn voor interpretatie. Dus soms is het ook een kwestie van aanname. Maar ik neem aan dat je zelf al wel hebt kunnen vaststellen dat het buitenblad metselwerk is toen je de woning kochtEthiron schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:33:
@Gullie007 Wow, ontzettend bedankt! Dit is echt de meerwaarde van Tweakers; de expertise die hier aanwezig is en behulpzaamheid.Heb mij er nu zo'n 1,5 uur in verdiept en al ontzettend veel geleerd. Thanks.
Ik volg je voor wat betreft KZS aan de binnenkant, maar de conclusie dat het buitenblad MW is volg ik nog niet helemaal. Het buitenblad is toch volledig zwart ingekleurd? Als dat MW is, zou ik daar een dubbele arcering in verwachten.
Voor wat betreft de afwijkende tekeningen: dat kan misschien verklaart worden doordat de tekening die ik als eerste plaatste, in 2002 is gemaakt door een aannemer die een uitbouw heeft geplaatst. Wellicht heeft hij zijn huiswerk niet goed gedaan?
En het kan zó maar dat de verbouw-aannemer inderdaad (al dan niet gewoon vanuit het gemak) maar 'wat' heeft getekend, uiteindelijk is dat natuurlijk ook niet zijn core business. Maakt het niet per se dat hij z'n huiswerk niet goed heeft gedaan, het was voor hem wellicht niet zo relevant.
Op de foto de huidige krapuul installatie (en nee, links lijkt 3 fase maar is het niet, zijn gewoon 3 losse 25A groepen die naar de keuken lopen, 3 fase draden met 1 nuldraad
Nu heb ik via Elektramat een nieuwe samenstelling uitgedokterd en wilde even checken of dit afdoende zou moeten zijn voor de nieuwe situatie.
Idee is dus:
Wat fornuisgroepen voor de nieuwe keuken, daar komen namelijk 2 ovens in, vaatwasser, koelkast, vriezer.
7 normale groepen ivm toekomst. (16A)
25A groep voor warmtepomp.
1 ding twijfelde ik alleen over. Zoals te zien heb ik zowel een PV groep als een Aardlekautomaat in de tekening gezet. Ik weet dat ik voor de toekomstige zonnepanelen een Aardlekautomaat nodig heb met 300mA maar ik twijfel nu of ik die PV groep ook nodig heb of dat die in principe het zelfde doet.
De panelen zullen er 6 stuks worden met micro omvormers.
Warmtepomp een 4KWh variant van Remeha (hybride)
![]() | ![]() |
Adjust non olet, plerumque...
Ik denk dat we redelijk tot het uiterste zijn gegaan (ca. 1 jaar op een kamer gebivakkeerd) hier maar dan nog leer je dingen die je later anders zou doen. Terwijl de keuzes die zijn gemaakt heel goed te volgen zijn. Zowel qua technisch/toekomstperspectief als financieel.Rzaan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:32:
[...]
Je moet natuurlijk geen grote risico's nemen, of zorgen dat je onder water komt.
Maar ik ben redelijk vaak tot het uiterste gegaan in het verleden met verbouwingen (en aankopen)
Er op terugkijkend waren het eigenlijk steeds 'koopjes'.
Want alles wordt duurder, je inkomen neemt (meestal) toe, en inflatie.
Kijk maar eens in andere topics hoe vaak mensen zeggen 'Dat kocht ik 5 jaar geleden nog voor ...' en dan volgt er bedrag dat met gemak 20, 30 of zelfs soms wel 50% minder is dan in 2023.
Dus enig risico nemen, kan wel, in mijn ogen.
Wat ik met name heb onderschat zijn 2 dingen:
1. mijn vriendin wil hier absoluut niet weg, terwijl ik van huis uit gewend ben om de pak hem beet 6 jaar te verhuizen
2. hoeveel je leert tijdens het verbouwen/klussen en daardoor ook sommige dingen in een nieuwe situatie anders zou doen. Betekent niet dat het niet goed is, maar wel dat het beter kan.
Vanuit je hoofdschakelaar lijken toch ook drie fasedraden en één nuldraad te komen. En er zit een stickertje naast met "380V" erop. Kijk de logo's op je meter even goed na, want het ziet er toch echt uit als een driefasen installatie...1nsane schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:05:
Op de foto de huidige krapuul installatie (en nee, links lijkt 3 fase maar is het niet, zijn gewoon 3 losse 25A groepen die naar de keuken lopen, 3 fase draden met 1 nuldraad, hier hebben 3 losse 220v inductieplaatjes op gezeten, er zit inderdaad een gefrituurde muis in).
Punctuality is the politeness of kings
Ik vind het een beetje lastig om hier inhoudelijk op te reageren. Gebaseerd op vragen (en keuzes) twijfel ik of je er goed aan zult doen om dit zelf te gaan installeren. Waar ik zo aan denk:1nsane schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:05:
Goed, een aantal mensen gaven het al aan dat het verstandig is en met het oog op een warmtepomp en zonnepanelen heb ik besloten om de elektra aan te pakken.
Op de foto de huidige krapuul installatie (en nee, links lijkt 3 fase maar is het niet, zijn gewoon 3 losse 25A groepen die naar de keuken lopen, 3 fase draden met 1 nuldraad, hier hebben 3 losse 220v inductieplaatjes op gezeten, er zit inderdaad een gefrituurde muis in).
Nu heb ik via Elektramat een nieuwe samenstelling uitgedokterd en wilde even checken of dit afdoende zou moeten zijn voor de nieuwe situatie.
Idee is dus:
Wat fornuisgroepen voor de nieuwe keuken, daar komen namelijk 2 ovens in, vaatwasser, koelkast, vriezer.
1 ding twijfelde ik alleen over. Zoals te zien heb ik zowel een PV groep als een Aardlekautomaat in de tekening gezet. Ik weet dat ik voor de toekomstige zonnepanelen een Aardlekautomaat nodig heb met 300mA maar ik twijfel nu of ik die PV groep ook nodig heb of dat die in principe het zelfde doet.
[Afbeelding] [Afbeelding]
- Zoals @dreamscape al zegt, zeker weten dat je 1 fase hebt?
- Als je het wel zeker weet (het lijkt echter 3 fase) wil je dat behouden of is het niet raadzaam om direct in te zetten op een wijziging naar 3x25A?
- Als je op 1x 40A zit moet je ook met je PV gaan denken over de aardlekschakelaars (of automaten) en je hoofdschakelaar zie (gebruik van 63A i.p.v. 40A): https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch dit is met 3 fases en een 3 fase omvormer iets minder relevant
- EMAT is een merk waar men in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 nogal twijfelachtig reageert m.b.t. de kwaliteit. Algemeen wordt ABB, Eaton, Schneider Electric of Hager geadviseerd.
- Waarom C-karakterstieken voor je installatieautomaten? Dat is zeker niet standaard.
- Je mist een beltrafo.
- Als je een inductieplaat hebt of wilt én je hebt toch wel 3-fase is het algemeen geadviseerd om te gaan voor een krachtaardlekautomaat 3P+N i.p.v. een fornuisgroep. Voor de ovens kun je gewoon één groep per oven/magnetron doen.
- Ik zou direct kijken of je er een grotere kast kunt plaatsen en/of een tweede kast ernaast.
- 6 PV-panelen heb je geen 25A voor nodig.
- Vereist je warmtepomp niet toevallig een meer-fase aansluiting?
NB. Je kunt ook prima hier terecht met deze elektravragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Welke deur is dat?aapjuh99 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:43:
[...]
Update #10 - Een leefbare zolder (voorlaatste update na 6 maanden geen updates te posten)![]()
Het is alweer enige tijd geleden (6 december 2022) dat ik een update had geplaatst. Inmiddels is mijn fotoalbum op Tweakers goed gevuld, waardoor er een tekort aan opslag is.
Daarom heb ik voor jullie een OneDrive-linkje gemaakt met alle foto's van dit geweldige zolder-verbouw/isolatie project.
Wat is er allemaal gebeurd in het afgelopen halfjaar?Wat moet er nog gedaan worden?
- Grote zolder geverfd
- Vloertje gelegd (Panthera Achensee Oak)
- Zwarte Gira 55 afdekplaatjes gemonteerd
- Philips spotjes gemonteerd in het plafond
- De kleine zolder zelf gestuct
- Ombouw gemaakt bij de mechanische ventilatie en CV-hok (MDF 9mm & Blum Expando T Blumotion scharnieren)
- Vloer gelegd (zelfde als bij de grote zolder en afwerklijsten bij de trap)
- Schoorsteen dicht gemaakt met PIR-platen en pur
- Plinten geplaatst en IKEA-meuk voor de vriendin geplaatst
Dit was 'm alweer, ik ga even pauze pakken van klussen. Ik ben er bijna een heel jaar mee bezig geweest en ben wel klus-moe ondertussen. De kleine dingen worden in de laatste update getoond nog even geduld
- Radiator ombouw
- Knieschotten uitbreiden grote zolder
- Sierlatten plaatsen plafond en afkitten
![]()
Enkele foto's van het mega-project.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de "PERTURA Binnendeur industrieel zwart 1000 opdek rechts 83 x 201,5 cm" van de Hornbach
Ubakus kent een aantal keim lagen, mogelijk dat je daar kan beginnen? Daarna eventueel de waardes aanpassen naar iets wat beter past bij wat er daadwerkelijk op je muur zit. Zal vooral om de µ en epsilon gaan denk ik.emot schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:25:
Iemand enig idee hoe je in Ubakus (witte) verf / coating op de buitenmuur kan toevoegen? Ik kan het namelijk niet vinden.
Was bezig met de opstelling van een voorzetwand in onze 100 jaar oude woning met steense buitenmuur.
[Afbeelding]
Maar...
De partij die de vloer heeft geëgaliseerd en gelegd heeft het zo achtergelaten:
![]() | ![]() |
Hoe ga ik dit netjes afgewerkt krijgen? Ik dacht zelf eerst aan het ophogen met hout en dan afwerken met een overgebleven strook PVC. Maar dan moet ik wel een heel dun stuk hout zien te vinden...
De laag egaline is ongeveer 6mm dik.
Wat adviseren jullie?
This is absolutely ridiculous
Wil je de trap alleen verven dan zou ik als nog zoiets overwegen.
Aan de beluchting/dakdoorvoer zie ik niets geks. Hier hebben we al vaker een loodgieter voor laten komen en die heeft met camera nooit iets geconstateerd. Dit 'probleem' lost zich meestal ook vanzelf weer op al lijkt het nu al een paar dagen zo te zijn, zeker beneden. Boven lijkt het weer verholpen.
Wie heeft de gouden tip waar ik het beste naar op zoek kan? Ik heb al eens ontstopper er door heen gegooid maar het lijkt ook echt niet verstopt te zijn. Water loopt prima door en ook bij ingedrukt houden van beide spoelknoppen zodat het volle reservoir loost komt het water ook niet erg hoog.
Ik heb eventueel een rioolslang voor de karcher maar nog nooit gebruikt. (ook omdat ik vermoed dat het geen verstopping is)
Met de afvoer is niks mis, het is de beluchter die niet meer werkt. (Of af en toe)MisterEagle schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:07:
Sinds deze week trekken allebei onze wc's weer 'te ver' door. als in, het waterpeil trekt die helemaal omlaag (zijn beide hangende wc's) tot dat die daar lucht lijkt te pakken waardoor het vacuum verbreekt (denk ik?).
Aan de beluchting/dakdoorvoer zie ik niets geks. Hier hebben we al vaker een loodgieter voor laten komen en die heeft met camera nooit iets geconstateerd. Dit 'probleem' lost zich meestal ook vanzelf weer op al lijkt het nu al een paar dagen zo te zijn, zeker beneden. Boven lijkt het weer verholpen.
Wie heeft de gouden tip waar ik het beste naar op zoek kan? Ik heb al eens ontstopper er door heen gegooid maar het lijkt ook echt niet verstopt te zijn. Water loopt prima door en ook bij ingedrukt houden van beide spoelknoppen zodat het volle reservoir loost komt het water ook niet erg hoog.
Ik heb eventueel een rioolslang voor de karcher maar nog nooit gebruikt. (ook omdat ik vermoed dat het geen verstopping is)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hoe ga ik dat het makkelijkste vinden? Met een camera vanaf het dak?Tommie12 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:28:
[...]
Met de afvoer is niks mis, het is de beluchter die niet meer werkt. (Of af en toe)
Het is zo gek dat alle wasbakken nergens last van hebben maar het gaat echt alleen om de wc's.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja is gewoon een snelpanvariant en kan er zo goed als bij vanuit de dakkapel al. Zal dat gaan proberen komend weekend. Thanks!Tommie12 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:36:
Als je weet waar de beluchter zit, dan gewoon vervangen. Dat kost echt niks.
Opdelen per kamer/onderdeel. Te veel ijzers in het vuur verlies je het overzicht.ID-College schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:33:
Vraagje aan de klussers hier. Er is eind vorig jaar een dakkapel geplaatst op zolder. Ben nu met de zolder bezig, en wil aan de onderkant bij het kozijn van de dakkapel een vensterbank.
Er is al een soort van vensterbank, van watervast MDF (groenen platen), die onder het kozijn doorloopt.
Echter, nu zit er tussen de MDF plaat en het raamkozijn een houten frame waar het kozijn in zit, en daar zijn balken gebruikt van 44mm.
Kortom: ik heb dus een hoogte van minimaal 4,5cm te vullen, terwijl mijn vensterbank maar 2cm is. Hoe wordt dit normaliter gedaan? Als ik nu de vensterbank lijm dan zie je alsnog t houten frame.. moet ik dit 'gewoon' ophogen? Kan dat met underlayment of moet t watervast zijn?
Vind het nogal gek dat er zo'n grote ruimte tussem zit, normaal zit een vensterbank strak onder je kozijn en nu kan ik dit wel ophogen, maar valt het lipje van t vensterbank ook niet echt mooi lijkt me..
[...]
Ik blijf aan het eindresultaat denken terwijl ik er soms ook wel klaar mee ben..
Bestel een keer niets nieuws tot je al het materiaal hebt verwerkt en houd dan een pauze.
Vraag één familielid of ander persoon om een dagje te helpen. Te veel mensen vraagt aansturing en dan kom je zelf niet aan klussen toe.
Laat je partner/familielid een keer je maaltijden verzorgen als je een dagje wilt doorwerken.
Muziek afwisselen.
Dagje besteden aan opruimen, weggooien en afvoeren. Geeft rust en ruimte.
Besteed een onderdeel uit waar je grootste irritaties zitten.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Er is hier ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 21nsane schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:05:
Goed, een aantal mensen gaven het al aan dat het verstandig is en met het oog op een warmtepomp en zonnepanelen heb ik besloten om de elektra aan te pakken.
Idee is dus:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat je warmtepomp 4 kW is zegt niks want dat betreft de warmteopbrengst, je moet naar de aansluitwaarde kijken.
Krijg je in de keuken geen Qooker
Waarom niet naar 3x25A? Je loopt steeds meer tegen beperkingen aan.
Hier weliswaar slightly off-topic, maar ik woon in een all-electric huis en hou sinds januari het totaalverbruik over alle groepen bij. Het hoogste gemeten vermogen wat 7985 W (nog geen 35A dus), en dat was ook nog maar een kort piekje veroorzaakt door de Quooker, wat voor het thermisch uitschakelen van je hoofdzekering niet relevant is.nokiaan958GB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:46:
[...]
Er is hier ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Dat je warmtepomp 4 kW is zegt niks want dat betreft de warmteopbrengst, je moet naar de aansluitwaarde kijken.
Krijg je in de keuken geen Qooker![]()
![]()
Waarom niet naar 3x25A? Je loopt steeds meer tegen beperkingen aan.
Als ik de drie fasen niet nodig zou hebben voor warmtepomp, PV en dompelelement in de boiler, zou ik het dus best aandurven met een hoofdautomaat van 1x 40A.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En nog een andere vraag. Een stuk multiplex is al een tijdje als tijdelijke oplossing gemonteerd. Maar nu dacht ik dat ik het eigenlijk wel prima vind als ik het zwart verf. Kan dit alleen nog? Er zit de nodige weer op (foto toont het ergste stuk). Kan ik dat nog schuren en schilderen? Of is er nog een andere handeling nodig? Of laatste antwoordoptie, het is verloren?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Nou wil ik de tuinschuur zelf gaan maken omdat hij tussen de tuin van de buren en gemeente grond gaat komen.
Doordat hij zo ingebouwd staat is een standaard bouwpakket niet handig, dan heb ik mijn overstek boven de tuin van de buren en gemeente grond of ik mis een halve meter binnenruimte (heb al ruimte te kort).
We zijn sinds eind vorig jaar all-electric en hebben nog niet al ons verbruik af kunnen dekken met de huidige 12 zonnepanelen, vandaar dat ik graag op het tuinhuis ook nog 6 (past als het goed is) panelen wil leggen.
Waar ik alleen nu een beetje met zit is de houtzwaarte, ik kan op internet eigenlijk niet echt voorbeelden vinden welke houtzwaarte ik moet nemen.
Zelf zat ik te denken de wanden in 38x140 te doen met hoh van 600mm en dan aan de binnenzijde OSB en de buitenzijde potdeksellen. Het dak (een lessenaarsdak) wil ik dan dezelfde houtzwaarte maar dan hoh 300 met aan beide zijdes OSB. Zou dit het gewicht van de panelen (balastvrije montage) kunnen houden of zou ik zelfs naar wanden 38x89 kunnen gaan?
Heb je een frees? Dan kun je natuurlijk gewoon van een reguliere plank een 10mm plank maken.JT schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:18:
Ik heb een stuk douglas, 20mm dik en 200mm hoog. Nu ga ik hier houders aan vastmaken maar deze moeten eigenlijk minimaal 8mm maar liever nog 10mm van die plank wegblijven. Dus nu wil ik wat maken voor ertussen. Van hout welteverstaan. Alleen probeer ik mij te bedenken wat voor hout. Zowel douglas als hardhout heb je niet in 10mm toch? 16mm ofzo is eigenlijk weer teveel denk ik; er komt aardig wat gewicht aan (denk aan enkele tientallen kilo's per houder). Dus ik wil het zo dichtbij mogelijk houden bij de plank. Ik dacht zelf misschien aan hardhout multiplex?
En nog een andere vraag. Een stuk multiplex is al een tijdje als tijdelijke oplossing gemonteerd. Maar nu dacht ik dat ik het eigenlijk wel prima vind als ik het zwart verf. Kan dit alleen nog? Er zit de nodige weer op (foto toont het ergste stuk). Kan ik dat nog schuren en schilderen? Of is er nog een andere handeling nodig? Of laatste antwoordoptie, het is verloren?Gaat om het boven
***members only***
T.a.v. het weer op je multiplex plaat: Ik heb schimmelvreter gebruikt op mijn underlayment, dat werkte verrassend goed. Goed laten drogen, universol erover en in de beits gezet. Ik vond daarin Jotun heel fijn werken.
K to the KillaZ
Zoek eens op balkenschuif dan heb je een indicatie. Er zijn diverse calculators via internet te vinden.jichem schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:13:
In de komende weken/maanden ga ik aan de slag met een plan voor het aanpakken van de tuin inclusief de tuinschuur.
Nou wil ik de tuinschuur zelf gaan maken omdat hij tussen de tuin van de buren en gemeente grond gaat komen.
Doordat hij zo ingebouwd staat is een standaard bouwpakket niet handig, dan heb ik mijn overstek boven de tuin van de buren en gemeente grond of ik mis een halve meter binnenruimte (heb al ruimte te kort).
We zijn sinds eind vorig jaar all-electric en hebben nog niet al ons verbruik af kunnen dekken met de huidige 12 zonnepanelen, vandaar dat ik graag op het tuinhuis ook nog 6 (past als het goed is) panelen wil leggen.
Waar ik alleen nu een beetje met zit is de houtzwaarte, ik kan op internet eigenlijk niet echt voorbeelden vinden welke houtzwaarte ik moet nemen.
Zelf zat ik te denken de wanden in 38x140 te doen met hoh van 600mm en dan aan de binnenzijde OSB en de buitenzijde potdeksellen. Het dak (een lessenaarsdak) wil ik dan dezelfde houtzwaarte maar dan hoh 300 met aan beide zijdes OSB. Zou dit het gewicht van de panelen (balastvrije montage) kunnen houden of zou ik zelfs naar wanden 38x89 kunnen gaan?
We hebben echt wel iets meer info nodig om een goed advies te geven. Ik doe een greep: skizze vooraanzicht, plattegrond, locatie (windklasse / schaduw / vocht / zout), hoe ga je funderen, afmetingen (h/b/d), belasting dak, functie van het bouwsel, eventueel max budget, voorkeur houtsoort/constructie....
Misschien eens zoeken op dwarsdoosnedes van HSB (schuur)daken en wanden. Volgens mij gaat OSB schimmelen als je kaal de EPDM erop lijmt vanwege condensatie in de tussenseizoenen door het warme dakoppervlak en dan de koude avond met veel vocht.
Belastvrije montage heeft ook impact op je waterdichtheid.... Op basis van de informatie die ik nu heb zou ik voor balksterkte 19cm gaan gaan (1,78 zonnepaneel x 2 breed ~3,6m, 5cm sterkte per m1 daklengte).
Tekeningen heb ik nog niet gemaakt, dus nog geen beschikbaar.GudZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:41:
[...]
Zoek eens op balkenschuif dan heb je een indicatie. Er zijn diverse calculators via internet te vinden.
We hebben echt wel iets meer info nodig om een goed advies te geven. Ik doe een greep: skizze vooraanzicht, plattegrond, locatie (windklasse / schaduw / vocht / zout), hoe ga je funderen, afmetingen (h/b/d), belasting dak, functie van het bouwsel, eventueel max budget, voorkeur houtsoort/constructie....
Misschien eens zoeken op dwarsdoosnedes van HSB (schuur)daken en wanden. Volgens mij gaat OSB schimmelen als je kaal de EPDM erop lijmt vanwege condensatie in de tussenseizoenen door het warme dakoppervlak en dan de koude avond met veel vocht.
Belastvrije montage heeft ook impact op je waterdichtheid.... Op basis van de informatie die ik nu heb zou ik voor balksterkte 19cm gaan gaan (1,78 zonnepaneel x 2 breed ~3,6m, 5cm sterkte per m1 daklengte).
Afmetingen 3m x 3.5m, bevind zich in het oosten van het land, in tuin op zuid, op hardhouten regels in zand, functie - schuur/klushok, houtsoort vuren sls.
Hsb doorsnedes ben ik bekend mee, schuur wordt tussen de regels voorzien van dampopenfolie, dampdichtfolie en glas/steenwol. Binnenkant mogelijk nog gips. Dakbedekking EPDM of shingles, panelen dmv boring op het dak dus geen extra ballast.
Nu besloten om ook mijn project hier te laten zien. Ik had geen kluservaring maar ben niet geheel onhandig heb ik gemerkt
We hadden al tijden last van tocht en geluid in de woonkamer door een open trap van de woonkamer tot aan de zolder. De zolder kan wel dicht maar ieder telefoon gesprek gevoerd op de zolder was letterlijk te volgen in de woonkamer (ik werk op zolder). Heel hinderlijk dus. Plan: dichtmaken van de zoldertrap en schuifdeuren plaatsen op overloop.
Na het bekijken van wat offertes schrok ik toch behoorlijk van de prijzen voor het dichtmaken, dit liep al snel richting de 5-6k. Daarom besloten het zelf te doen.
Uiteindelijk heel leerzaam en polymeer + houtvuller zijn je beste vrienden
:strip_exif()/f/image/AIcGbApHZK8IrLsRS9VZiHrJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/adL2qPMliRKDguen6gUGqvIp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C420ZsRufxBG0wx6ZN3RLrdc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KPsBn8D0jOZl96BFRMw01cwp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bIOQWSbwYMEwhERaA2dyauh4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fLFxHA1ZIgOh2C38qEtVM4ou.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PhcownbcIUJN6sXgVxUFtM9U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X45YELQnF2xgnRqt05yU2K5x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZUmLRVga54TY5UBl7u36JmV8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ISUAgHsQEe6n7udmtBI4WJBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OmGofCoHYPgKoETnnQsLGxqT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E8UXJ4yBoq3YmEyMt1g4ASUB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nEDhwN9ix67GofF2jOJOHjlY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9wKB5wgqCFPp6ZD6EbhOLCQi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tkwK3Zoq6FmGPx6XAULi21Rq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DgWU8MyGSX5Ltu8T8fMJg9BS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h46rvhFk7npJxCJSMcHnju8R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lGbgmeVACR7FZw58fElzcaev.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/we4W9qt96gyMOOmAn7pqrzd4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/drIs8GMdsFDZmeOFWnyU8KW8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2LN93jWHqfCG0N6dh8wmM9sz.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl
Zo te zien heb je al een prima idee van wat je wilt en hoe je het gaat maken. Succes en A je to.jichem schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:34:
[...]
Tekeningen heb ik nog niet gemaakt, dus nog geen beschikbaar.
Afmetingen 3m x 3.5m, bevind zich in het oosten van het land, in tuin op zuid, op hardhouten regels in zand, functie - schuur/klushok, houtsoort vuren sls.
Hsb doorsnedes ben ik bekend mee, schuur wordt tussen de regels voorzien van dampopenfolie, dampdichtfolie en glas/steenwol. Binnenkant mogelijk nog gips. Dakbedekking EPDM of shingles, panelen dmv boring op het dak dus geen extra ballast.
(Nog één dingetje: Ben wel benieuwd hoe je wilde monteren en dit laten passen! )
Mijn wiskunde is behoorlijk weggezakt maar op een schuurtje van 3mx3,5m met een lessenaarsdak zijn zes panelen (2x3 of 3x2) is erg krap. Bij een paneelafmeting van bijvoorbeeld 1,70x 1,03 zonder speling, afstand tot dakrand en montageruimte kom je uit op ~3,40 x ~ 3,09.
Dan ga je in de breedte overstek met minimaal 4,5cm aan weerszijde en heb je nauwelijks speling op je schuine zijde. Wil je niet overstek zal je de hellingsrichting over de 3m afstand moeten laten lopen met minimaal 140cm verhoging tussen de twee zijden en een helling van 28 graden en dan wordt je schuurtje wel erg hoog....
Pppfffffff.........Understatement van de maand hoor, getserderrie knap gemaakt johjuggle schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
Ik volg dit topic al tijden en vind het super om te zien hoe mooi sommige projecten hier zijn en handig mensen zijn. Daar heb ik altijd echt ontzag voor.
Nu besloten om ook mijn project hier te laten zien. Ik had geen kluservaring maar ben niet geheel onhandig heb ik gemerkt
Dat ziet er echt supernetjes uit, daar mag je echt wel trots op zijn hoor
Klopt, de bouwstijl ansich heb ik wel aardig voor ogen, in het dagelijksleven ook wel met HSB bekend.GudZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:44:
[...]
Zo te zien heb je al een prima idee van wat je wilt en hoe je het gaat maken. Succes en A je to.
(Nog één dingetje: Ben wel benieuwd hoe je wilde monteren en dit laten passen! )
Mijn wiskunde is behoorlijk weggezakt maar op een schuurtje van 3mx3,5m met een lessenaarsdak zijn zes panelen (2x3 of 3x2) is erg krap. Bij een paneelafmeting van bijvoorbeeld 1,70x 1,03 zonder speling, afstand tot dakrand en montageruimte kom je uit op ~3,40 x ~ 3,09.
Dan ga je in de breedte overstek met minimaal 4,5cm aan weerszijde en heb je nauwelijks speling op je schuine zijde. Wil je niet overstek zal je de hellingsrichting over de 3m afstand moeten laten lopen met minimaal 140cm verhoging tussen de twee zijden en een helling van 28 graden en dan wordt je schuurtje wel erg hoog....
Echter mijn dagelijkse bezigheden zijn met niet dragen HSB wanden, dus hoef me niet zo druk te maken over belastingen (dat doet de externe constructeur wel).
Het jammere hieraan is dan wel dat er intern hier niemand echt ervaring heeft met schuurtjes en de belasting hiervan.
De zonnepanelen aantallen en plaatsing is wel ondergeschikt en wordt pas achteraf bepaald. De door mij genoemde maten zijn indicatief, in totaal zullen we nog wel wat cm's bij komen. Maar mijn streven is eerst het schuurtje te plaatsen en dan verder te kijken. Maar ik ben bang dat uiteindelijk ik tot de conclusief ga komen dat de hoek niet goed genoeg is en het alsnog een plat dak gaat worden. Dit is productietechnisch natuurlijk ook veel makkelijker.
Aaahhhh, dat wil ik ook!juggle schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
Ik volg dit topic al tijden en vind het super om te zien hoe mooi sommige projecten hier zijn en handig mensen zijn. Daar heb ik altijd echt ontzag voor.
We hadden al tijden last van tocht en geluid in de woonkamer door een open trap van de woonkamer tot aan de zolder. De zolder kan wel dicht maar ieder telefoon gesprek gevoerd op de zolder was letterlijkt te volgen in de woonkamer (ik werk op zolder). Heel hinderlijk dus. Plan: dichtmaken van de zoldertrap en schuifdeuren plaatsen op overloop.
Na het bekijken van wat offertes schrok ik toch behoorlijk van de prijzen voor het dichtmaken, dit liep al snel richting de 4-6k. Daarom besloten het zelf te doen.
Uiteindelijk heel leerzaam en polymeer + houtvuller zijn je beste vriendenDe deuren hebben wij op maat laten maken door de Hornbach, deze zijn 110x240 en wegen per stuk iets van 40 kilo. Kosten van de deuren: 1300 EUR, aan bouwmaterialen was ik ongeveer iets van 1200 kwijt. Totaal dus ongeveer 2500 eur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Nou als je het zelf wilt doen kan ik je wel wat wegwijs tips geven eventueel, vooral trap dichtmaken is iets waarop je je even moet inlezen om hem kraakvrij te krijgen door hem onder spanning dicht te maken vanaf de onderste tree bijvoorbeeld.
Het lukt mij niet om het kapje eraf te halen om het beter te kunnen schoonmaken.
(het is een huurwoning)
[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 05-05-2023 16:31 ]
Trein?
:strip_exif()/f/image/Te5qMJgwz5EBPQifnyZ10s2X.jpg?f=fotoalbum_large)
De hand is van onbewerkt massief beuken, en het hout van de fractal North case is "walnoot".
Beits leek me het meest simpele, maar walnoot was geen optie bij de lokale Praxis
Ook heb ik nog een bamboe cheap houten wireless Charger van de action die ook leuk zou zijn in ongeveer dezelfde kleur, maar dat is meer nice to have.
Aluminium aan de onderkant vastpakken en naar voren open trekken. Als ze nog nooit zijn schoongemaakt kan het wat kracht kosten om los te komen. Ze zitten er standaard best goed ingeklemd.MedionAkoya schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:12:
Hoi, weet iemand hoe je deze Duco schoonmaakt?
Het lukt mij niet om het kapje eraf te halen of het beer te kunnen schoonmaken.
(het is een huurwoning)
[Afbeelding]
Zie ook YouTube: Martin legt uit: Ventilatieroosters schoonmaken wat min of meer bij alle Duco roosters met metalen voorplaat zo is.
[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 05-05-2023 15:52 ]
Verwijderd
Ik overweeg latjes/stukjes hout van 1.8cm dikte te monteren en daar de vensterbank op te bevestigen. Of de loze ruimte opvullen met cement. De laatste kiertjes kit ik dan af.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
wat veel wordt gedaan is afstands blokjes (gekocht of gemaakt) gebruiken om de vensterbank op hoogte te krijgen vervolgens te klemmen met een paar latten en dan met pur de boel aan elkaar plakken een cm aan de voorkant weg snijden/krabben en dan aansmeren.Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:06:
Ik wil nieuwe vensterbanken plaatsen. Deze zijn 3 cm dik. Ik heb 5 cm speling in het kozijn en het is niet 100% waterpas omdat de bakstenen niet gelijk zijn. De ijzeren rand van het hoekprofiel ligt op ongeveer 1.5cm hoogte en kan dus niet gebruikt worden om de vensterbank op te laten leunen. Wat is nu de beste manier om de 2 cm hoogte op te vullen?
Ik overweeg latjes/stukjes hout van 1.8cm dikte te monteren en daar de vensterbank op te bevestigen. Of de loze ruimte opvullen met cement. De laatste kiertjes kit ik dan af.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
[Afbeelding]
Ik heb eraf gekregen...echter het is hier aluminium aan de bovenkant ipv onderkant vastpakken en naar voren trekken/schuiven. Alsnog bedankt voor het meedenken.Caelorum schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:49:
[...]
Aluminium aan de onderkant vastpakken en naar voren open trekken. Als ze nog nooit zijn schoongemaakt kan het wat kracht kosten om los te komen. Ze zitten er standaard best goed ingeklemd.
Zie ook YouTube: Martin legt uit: Ventilatieroosters schoonmaken wat min of meer bij alle Duco roosters met metalen voorplaat zo is.
:strip_exif()/f/image/qTxlv2Iu9tFhQ203LAWuoMp6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door MedionAkoya op 05-05-2023 17:02 ]
Trein?
Inmiddels de laatste twee muren gestuct.
Nu de vensterbanken!
Ik heb prachtig eikenhout, mooi droog en 19mm dik. De rand ga ik opdikken zodat hij 38mm dik wordt.
Maar op een lengte van 2 meter vast een gigantisch risico op kromtrekken.
Ik heb 14mm ruimte tussen kozijn en onderkant vensterbank dus ben mijn opties aan het overwegen hoe ik hem tegen kromtrekken van beschermen.
Deze zijn van RVS en 10x20x10x1.5mm. 2 stuk op vensterbank van 28cm diep?
https://www.hornbach.nl/p...rij-staal-200-cm/7813921/
Of dit:
https://www.elektramat.nl...00x30x15-mm-staal-115261/
Dit zijn de planken:
[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 05-05-2023 21:30 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
In mijn schuur haal ik de centraaldoos los waar de kabel uitkomt die naar het huis loopt. Nu zit daar tot mijn verbazing zwart/geel/blauw in. In plaats van bruin/geel/blauw wat ik verwacht had.
Uit deze centraaldoos is ooit 1 nieuwe WCD gemaakt (niet door mij) en de bekabeling daarvan is wel bruin/geel/blauw. Waarbij bruin op zwart zit in de centraaldoos…
Ik kan er derhalve vanuit gaan dat zwart fase is (denk ik)? Maar waarom. Huis is uit 1991, dat is ook weer niet antiek….
Ben zeker geen expert (eerder het tegenovergestelde), maar heb volgens mij in het elektra topic meegekregen dat fase zowel in bruin, zwart, als grijs mag (en bij 3 fasen je dus ook verplicht deze 3 kleuren moet gebruiken).FreakNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:37:
Ik ben ook weer aan de klus.
In mijn schuur haal ik de centraaldoos los waar de kabel uitkomt die naar het huis loopt. Nu zit daar tot mijn verbazing zwart/geel/blauw in. In plaats van bruin/geel/blauw wat ik verwacht had.
Uit deze centraaldoos is ooit 1 nieuwe WCD gemaakt (niet door mij) en de bekabeling daarvan is wel bruin/geel/blauw. Waarbij bruin op zwart zit in de centraaldoos…
Ik kan er derhalve vanuit gaan dat zwart fase is (denk ik)? Maar waarom. Huis is uit 1991, dat is ook weer niet antiek….
(En los van wat ik in dat topic heb opgevangen) werd daarnaast zwart volgens mij ook standaard gebruikt als schakeldraad (dus van muurschakelaar naar lampen).
https://www.groepenkastbe...aarde-van-een-grondkabel/
Ook daarbij, als leek opgevangen, bij YMvK-as heb je inderdaad geen echte aarde draad maar een metalen "mantel" om de draden, de aardlitze. Op het moment dat je de kabel dan in de grond stopt en een keer met een schep er doorheen gaat zul je altijd door de aardlitze gaan en zou dus ook de aardlek moeten triggeren.FreakNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:45:
Bij nadere inspectie komt er trouwens alleen zwart en blauw uit de kabel. De aarde “onstaat” uit de de mantel van de kabel dmv een kleine klemmetje. Dat laatste is volgens mij conform dit:
https://www.groepenkastbe...aarde-van-een-grondkabel/
Voorkomen is beter met dit soort dingen; is je hout redelijk kwartiers gezaagd? Dat scheelt al heel veel. Bij het verlijmen opletten met de nerf van de afzonderlijke planken, hout kiezen wat zo min mogelijk torsie en noesten heeft en niet “warrig” is.LED-Maniak schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:08:
Bedankt voor een ieder zijn reacties om de snelheid in het klussen er weer in te krijgen.
Inmiddels de laatste twee muren gestuct.![]()
Nu de vensterbanken!
Ik heb prachtig eikenhout, mooi droog en 19mm dik. De rand ga ik opdikken zodat hij 38mm dik wordt.
Maar op een lengte van 2 meter vast een gigantisch risico op kromtrekken.
Ik heb 14mm ruimte tussen kozijn en onderkant vensterbank dus ben mijn opties aan het overwegen hoe ik hem tegen kromtrekken van beschermen.
Deze zijn van RVS en 10x20x10x1.5mm. 2 stuk op vensterbank van 28cm diep?
https://www.hornbach.nl/p...rij-staal-200-cm/7813921/
Of dit:
https://www.elektramat.nl...00x30x15-mm-staal-115261/
Dit zijn de planken:
[Afbeelding]
Bij tafels vrezen ze weleens van die stalen strips erin maar dan is de dikte ook veel groter, 19mm doe je niet veel mee. Hoe breed wordt de vensterbank?
Moet die aardlitze ook in de meterkast aangesloten worden?RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:49:
[...]
Ook daarbij, als leek opgevangen, bij YMvK-as heb je inderdaad geen echte aarde draad maar een metalen "mantel" om de draden, de aardlitze. Op het moment dat je de kabel dan in de grond stopt en een keer met een schep er doorheen gaat zul je altijd door de aardlitze gaan en zou dus ook de aardlek moeten triggeren.
Ik vraag dit omdat ik recentelijk de schuur op een aparte groep heb laten monteren. Helaas kon ik niet goed met de elec meekijken maar naderhand zag ik dat hij de binnenkomende kabel uit de grond (in de meterkast) die in een lasdoos zat heeft afgetakt naar een aparte groep met een XMVK kabel. De aftakking zit in die lasdoos , misschien moet ik die eens openmaken.
/edit
Aarde vd litze vd grondlagen zit in de meterkast iig ook aangesloten op aarde. Wel zie ik dat de elec een kabel met meer aders (5 aders, 2 nodig) gebruikt heeft dan nodig om naar de groep/automaat te gaan en de ongebruikte ader los in de doos ligt (aarde en grijs en in denk groen).
[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 05-05-2023 22:28 ]
Zal eerder dosse dan kwartiers zijn(want dat geeft prachtige tekeningenlex schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:54:
[...]
Voorkomen is beter met dit soort dingen; is je hout redelijk kwartiers gezaagd? Dat scheelt al heel veel. Bij het verlijmen opletten met de nerf van de afzonderlijke planken, hout kiezen wat zo min mogelijk torsie en noesten heeft en niet “warrig” is.
Bij tafels vrezen ze weleens van die stalen strips erin maar dan is de dikte ook veel groter, 19mm doe je niet veel mee. Hoe breed wordt de vensterbank?
Hij wordt 28cm diep, 2 meter lang en voorkant steekt 2cm uit, opgedikt naar 4cm.
Boven heb ik al kortere vensterbanken gemaakt 2 stuks van 1 meter en een van ~1.4 meter en die zijn nog perfect, alleen zonder profielen.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 05-05-2023 22:09 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Fucking hell dit is brilliant, precies wat ik nodig heb. Heb zelf ook echt precies dezelfde trap. Deze heb ik nu wel al de treden dicht gemaakt en sjiek gemaakt met overzet treden. Het enige is nog het geluid eigenlijk, door onze WTW hebben we nooit tocht maar het geluid zou ik graag op deze manier oplossen.juggle schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
We hadden al tijden last van tocht en geluid in de woonkamer door een open trap van de woonkamer tot aan de zolder. De zolder kan wel dicht maar ieder telefoon gesprek gevoerd op de zolder was letterlijk te volgen in de woonkamer (ik werk op zolder). Heel hinderlijk dus. Plan: dichtmaken van de zoldertrap en schuifdeuren plaatsen op overloop.
Na het bekijken van wat offertes schrok ik toch behoorlijk van de prijzen voor het dichtmaken, dit liep al snel richting de 5-6k. Daarom besloten het zelf te doen.
Uiteindelijk heel leerzaam en polymeer + houtvuller zijn je beste vriendenDe deuren hebben wij op maat laten maken door de Hornbach, deze zijn 110x240 en wegen per stuk iets van 40 kilo. Kosten van de deuren: 1300 EUR, aan bouwmaterialen was ik ongeveer iets van 1200 kwijt. Totaal dus ongeveer 2500 eur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dat duurt dan even, ontstoppen lijkt te helpen maar toch niet, en uiteindelijk lost het zichzelf op. Correct?MisterEagle schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:07:
Sinds deze week trekken allebei onze wc's weer 'te ver' door. als in, het waterpeil trekt die helemaal omlaag (zijn beide hangende wc's) tot dat die daar lucht lijkt te pakken waardoor het vacuum verbreekt (denk ik?).
Ik heb in huis het zelfde. Ontstopper kwam langs, en had een verrassende conclusie: wc papier dat net niet snel genoeg verpulvert in de buizen. Vormt een ophoping maar gaat uiteindelijk wel weg, en als je gaat kijken met een camera is er eigenlijk niets te zien.
Oplossing: ander wc papier gebruiken, bij voorkeur met minder lijm er in
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Elke standaard jaren 90 eenheidsworst heeft deze overloop.. Mijne ook hoor. Is ook het meest effectief qua ruimte. Mijn ouders (jaren 70) hadden een overloop van 4 of 5 meter, dat is allemaal loze ruimte.Lollercopter schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:07:
[...]
Fucking hell dit is brilliant, precies wat ik nodig heb. Heb zelf ook echt precies dezelfde trap. Deze heb ik nu wel al de treden dicht gemaakt en sjiek gemaakt met overzet treden. Het enige is nog het geluid eigenlijk, door onze WTW hebben we nooit tocht maar het geluid zou ik graag op deze manier oplossen.
Elke standaard jaren 90 eenheidsworst huis heeft deze overloop.. Mijne ook hoor. Is ook het meest effectief qua ruimte. Mijn ouders (jaren 70) hadden een overloop van 4 of 5 meter, dat is allemaal loze ruimte.Lollercopter schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:07:
[...]
Fucking hell dit is brilliant, precies wat ik nodig heb. Heb zelf ook echt precies dezelfde trap. Deze heb ik nu wel al de treden dicht gemaakt en sjiek gemaakt met overzet treden. Het enige is nog het geluid eigenlijk, door onze WTW hebben we nooit tocht maar het geluid zou ik graag op deze manier oplossen.
Mooi oplossing @juggle
Het is een theorie van de aannemer dat zo een lekkage in bestaand drinkwater leidingwerk gecheckt kon worden. Klopt dat wel? Kan me idd voorstellen dat de druk in de leidingen gelijk blijft. Alle kranen etc. staan dicht, behalve de kraan voor de wasmachine. Daar zit een waterslot tussen.
Thx, alleen ons huis is van 2007FreakNL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:06:
[...]
Elke standaard jaren 90 eenheidsworst heeft deze overloop.. Mijne ook hoor. Is ook het meest effectief qua ruimte. Mijn ouders (jaren 70) hadden een overloop van 4 of 5 meter, dat is allemaal loze ruimte.
Bij een boiler werkt deze truc niet, zodra deze opwarmt verlies je water.ViezeVis schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:34:
Gekke vraag misschien maar wij willen drinkwaterlekkage uitsluiten. Ik zie het waterwieltje van de netbeheerder niet actief draaien, maar als bewijze van test hebben wij de hoofdkraan afgesloten om 18u vandaag en om 23u er weer op gezet. Toen begon het wieltje voor 1/4e te draaien.
Het is een theorie van de aannemer dat zo een lekkage in bestaand drinkwater leidingwerk gecheckt kon worden. Klopt dat wel? Kan me idd voorstellen dat de druk in de leidingen gelijk blijft. Alle kranen etc. staan dicht, behalve de kraan voor de wasmachine. Daar zit een waterslot tussen.
De enige juiste check lijkt me juist geen water gebruiken en kijken of het wieltje draait. Geen draaiend wieltje, is geen lekkage.ViezeVis schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:34:
Gekke vraag misschien maar wij willen drinkwaterlekkage uitsluiten. Ik zie het waterwieltje van de netbeheerder niet actief draaien, maar als bewijze van test hebben wij de hoofdkraan afgesloten om 18u vandaag en om 23u er weer op gezet. Toen begon het wieltje voor 1/4e te draaien.
Wat je nu test lijkt me niet helemaal zuiver, drinkwater net varieert ook in druk, en door afkoeling of opwarming de druk in je leidingen in huis ook dus dat hij "iets" doet, zou kunnen. Heb je nog cv ketels of boilers met inlaatcombinatie waar water weg kan misschien, daar kan je ook wat kwijt raken. Als je dit testje beter wil doen moet je een manometer monteren en dan de waterleiding dicht zetten en kijken of de druk eraf gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Lollercopter op 06-05-2023 00:50 ]
Mijn huis is uir 2004, en mijn overloop is nog krapper, alleen schuifdeuren of een gordijn is reeele optie. Deuren gaat niet omdat die clashen met andere deuren op de overloop. Heb er nooit aan gedacht dat schuifdeuren toch een optie zijn.FreakNL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:06:
[...]
Elke standaard jaren 90 eenheidsworst heeft deze overloop.. Mijne ook hoor. Is ook het meest effectief qua ruimte. Mijn ouders (jaren 70) hadden een overloop van 4 of 5 meter, dat is allemaal loze ruimte.
Zeker weten dat ik dezelfde heb denk ik, het is ook een vrij brede trap toch ?
- Je kunt niet zien als er net toevallig iemand de andere deur wilt gebruiken.
- Je moet openen, openen, openen in geval van een noodsituatie als je van de 2e naar de BG wilt.
De bedenkingen zijn ook terecht.
Ik vind het ook heel strak verder maar wij hebben 0 last van tocht dus ik richt me op andere zaken.
Een paar dagen terug had ik deze vraag gesteld over boortjes voor hardhout. Met Heller ijzerboortjes kwam in een eind maar een Wovar hardhoutboortje leek toch het beste te werken. Daarmee hoefde ik de boor iets minder vaak omhoog te halen.Bao_mi1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:09:
De vlonder ligt nu en ik wil zo snel mogelijk een laag hardhout olie aanbrengen ter bescherming. Moet het hout helemaal droog zijn voordat ik dat doe? En kan het kwaad om het een paar uur voor een regenbui te doen? Het weer is een beetje onstuimig maar ik wil het hout wel snel beschermen.
Mijn idee was om het luik, wat nu van muur tot muur en van deur tot tegelvloer loopt, kleiner te maken zodat hij tussen de groene lijnen past. Daaromheen wil ik dan tegels doorleggen. Maar waar ga ik de tegels op leggen? Ik kan er natuurlijk houten balken in schroeven maar ik denk niet dat ik daar op moet gaan tegelen. Bovendien is de put vrij vochtig, een deel van het jaar staat er grondwater in zoals nu ook het geval is.
Liefst zou ik er gewoon cement omheen storten maar dat moet natuurlijk ook ondersteund worden door iets... iemand een idee?
/f/image/mFn0aiESzDbkSqiKBhve3r00.png?f=fotoalbum_large)
De dikke leiding die van links naar rechts loopt is volgens mij niet meer in gebruik dus die zou ik eventueel weg kunnen halen.
Eerst schoonmaken met een natte dweil.Bao_mi1 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:34:
[...]
Een paar dagen terug had ik deze vraag gesteld over boortjes voor hardhout. Met Heller ijzerboortjes kwam in een eind maar een Wovar hardhoutboortje leek toch het beste te werken. Daarmee hoefde ik de boor iets minder vaak omhoog te halen.
De vlonder ligt nu en ik wil zo snel mogelijk een laag hardhout olie aanbrengen ter bescherming. Moet het hout helemaal droog zijn voordat ik dat doe? En kan het kwaad om het een paar uur voor een regenbui te doen? Het weer is een beetje onstuimig maar ik wil het hout wel snel beschermen.
Laten drogen en dan oliën met een rollertje. Ik zou proberen ook tussen de planken te komen met een kwastje dat lukte mij niet en heb daar nu groene aanslag.
Dus eerst gelijkmatig schoonmaken en stofvrij makem anders olie je de vlekken erin.
Wovar wilde ik ook noemen maar was te laat. Fotos?
Het meest ideale zou zijn als ik deze aan een gording kan hangen met een haak die ik van een oude schommel over heb maar vraag me af of dat verstandig is en zo ja, wat jullie denken dat de beste bevestiging is. De haak haaks op de balk erin draaien (zoals ik het op de foto houd) of op een manier dat de haak recht naar onderen wijst.
Of misschien juist recht in de smalle kant van de balk?
De bokszak weegt 15 kg en krijgt klappen van een kind van 10. De gording is 7 x 19cm
Louzy#2475
Kan meer gewicht aan, dus ik wellicht overdreven voor jou.
Maar als ze uitgebokst is, kan ze er ook een stoel aanhangen

Denk dat zoals je hem nu hebt op de foto wel goed is.
Mocht het niet goed gaan, dan draai je hem eruit en boor je het gat door en door en dan een spanschroef of oog met schroefdraad erin.
Moer en revet aan de andere kant en stevig genoeg.
Zo klusje weer klaar..Ronald.42 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:32:
[...]
Gelijk maar even actie.
Xps en pir is vandaag bezorgd.
Om 11 uur begonnen met graven en de xps zit er al in.
Nu maar zien waneer de tijd er is om de pir platen er op te hangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Note to self, als je een andere soort pur pakt even checken hoeveel het uitzet...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/k7PLzdMcZOTKhed1pRB1rcSu.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Sy5AJ3g6xVq9ar4vSWSmKHiC.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LRot099pH1nhXe2sVgj1f5v2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FAV6y1KCMCALlM2SQxtg1Af7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/olR1sCt07wXSJsUqU5p0WRiF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i8AxgA8r9W3cAX7iLnVtm6zU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MHHNGPgpq8LLWQKgEl3gRGYj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/35uAYtBAPuCvA00WfiQtOBLA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7XqwvwU777KUUPFRD9lajl3a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BRtqKvnYERmuOLfWHhxwzMZn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sUfk49Vn16cEHpemLNfBYivq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HTYkKenLsedNgqGEQ0mMiBJh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dgxQX6vLcoEvbD6IOOfRE8V7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/x72hA5umz0l0rKTqn5IhqQfF.jpg?f=fotoalbum_tile)