Vraag: is het raadzaam dan wel eenvoudig om zelf een gasleiding (deels) af te sluiten?
Het zit als volgt. Ik kook nu nog op gas, en heb onlangs een elektrische kookplaat aangeschaft. Deze zou ik eigenlijk een keertje willen gaan inbouwen en aansluiten. Daarvoor moet de gasleiding dus weg. Momenteel zit het zo in de meterkast:
Links zit de gasmeter / toevoer, dan komt er dus een T-splitsing waarbij de (dunnere) buis naar beneden naar het gasfornuis in de keuken gaat, en de (dikke) buis rechts van de T-splitsing naar de CV ketel boven.
Hoe zou dit het beste aan te pakken zijn? Buisje ca 10cm onder de T-splitsing afknippen en dan afdoppen (waarmee)?
Of moet het hele buisje uit de T-splitsing en dop je de T-splitsing zelf af (waarmee)? Het is iets van een knel / smelt koppeling o.i.d. om het gasdicht te krijgen.
Of zou die hele T-splitsing eruit moeten en een nieuwe buis ertussen?
En hoe weet je zeker dat het gasdicht zit / geen lekkage ontstaat?
Of moet ik hier gewoon niet aan beginnen en het door een gecertificeerd iemand laten doen? Het ziet er zo simpel uit / klusje van een half uurtje... om daar nu iemand voor te zoeken er weer tientallen euro's kwijt te zijn... Maar ja, het is wel gas. Wat denken jullie?
Het is overigens redelijk tijdelijk. Ik hoop eind Q4 begin Q1 2024 een warmtepomp te krijgen, en dan gaat het gas er helemaal uit. Maar ik wil vast vooraf de kookplaat erin hebben om niet voor verrassingen komen te staan als het gas eruit gaat, ik dezelfde dag nog de kookplaat moet installeren en dan tegen problemen aanloop.