[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 297 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wij willen graag elektriciteit naar de tuin en moeten daarvoor een kabel trekken vanuit de meterkast naar achter via de kruipruimte. Vervelend rot klusje maar het moet maar. Ik heb wel een paar vraagjes:
1. ik neem aan dat het via een buis laten lopen netter is dan alleen een kabel.
2. welke kabel is het beste?
3. ik heb weinig zin om 30 gaten te moeten boren in jaren 70 beton om de buis vast te maken, is er een makkelijkere optie voor?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:27

Rzaan

Altijd zoekende

Bezulba schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:16:

3. ik heb weinig zin om 30 gaten te moeten boren in jaren 70 beton om de buis vast te maken, is er een makkelijkere optie voor?
Kun je deze nog wat toelichten? Waarom zou je 30 gaten moeten boren?
1 gat waar de kabel (of grondbuis) doorheen gaat, is toch voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Rzaan schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:18:
[...]

Kun je deze nog wat toelichten? Waarom zou je 30 gaten moeten boren?
1 gat waar de kabel (of grondbuis) doorheen gaat, is toch voldoende?
om de kabelklemmetjes vast te maken elke 30cm.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
Wij willen graag elektriciteit naar de tuin en moeten daarvoor een kabel trekken vanuit de meterkast naar achter via de kruipruimte. Vervelend rot klusje maar het moet maar. Ik heb wel een paar vraagjes:
Je kan gewoon een mantelbuis nemen of ymvk-as kabel. Die mag gewoon los in je kruipruimte al zou ik vaste pvc buis van ten minste 50mm pakken. Dan kan je er later ook altijd nog iets bij trekken of vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bezulba schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:18:
[...]

om de kabelklemmetjes vast te maken elke 30cm.
Ik ga ook kabels door mijn tuin trekken (stroom en data)
Daarvoor koop ik zoiets als dit.
Genoeg plek om er nog iets naast te leggen.
En bij eventueel spitten, ga je niet direct door je stroomkabel.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/p/i/pipelife-kabelflex-flexibele-mantelbuis-4139513.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Rzaan op 30-04-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

In je kruipruimte is losse kabel wel beter dan mantelbuis als je een hoge grondwaterstand hebt. Een mantelbuis staat anders bij het eerste kleine lekje vol water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

lex schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:33:
In je kruipruimte is losse kabel wel beter dan mantelbuis als je een hoge grondwaterstand hebt. Een mantelbuis staat anders bij het eerste kleine lekje vol water.
Daar hebben wij geen last van, en ik zou de buis aan het plafond (de vloer dus) bevestigen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Starre buis nemen en minder gaten boren? 40cm mag officieel, maar ik heb ook wel een meter gezien.. Je kan door PVC een grijze buitenkabel trekken en dan naar buiten toe.

Even met een combihamer onder de vloer en die gaten zitten er in een paar minuten allemaal in.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2023 12:06 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 17:18
Gewoon zo in de kruipruimte neergooien? Word wel vaker gedaan met YMVK. Kabel in het zicht neerleggen zodat er een kleine kans is dat er ooit een schep doorheen gaat... alhoewel.. wie gaat er spitten in de kruipruimte.

Als je echt door de tuin heen moet met een kabel dan een mantelbuis 50 ofzo onder de funderingsbalk door graven. En in dat geval wel YMVK-as gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door PotatoChip op 30-04-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Bezulba schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:41:
[...]

Daar hebben wij geen last van, en ik zou de buis aan het plafond (de vloer dus) bevestigen.
Maar je krijgt dus advies om gewoon eenYMVK kabel los neer te leggen. Problem solved toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43
Buitenkabel en in het zand laten liggen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

t14wo schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:05:
[...]

Maar je krijgt dus advies om gewoon eenYMVK kabel los neer te leggen. Problem solved toch?
Dat voelt heel erg als klusser Harrie aanpak. Ja het werkt, maar moet ik ooit in de kruipruimte zijn ligt er zo'n kabel open en bloot in de weg.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Bezulba schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:12:
[...]

Dat voelt heel erg als klusser Harrie aanpak. Ja het werkt, maar moet ik ooit in de kruipruimte zijn ligt er zo'n kabel open en bloot in de weg.
Hij ligt niet open en bloot, want het is een buitenkabel. Je kan er vanuit gaan dat als de NEN het toestaat, het (overdreven) extreeeem veilig is. Als jij goede trekontlasting hebt kan je er volledig over struikelen zonder dat de kabel lostrekt.

Maar dan boor je 30 gaten en hang je de kabel aan de vloer. Mocht je nog een snellere manier willen: pak purlijm en lijm plaatjes hout tegen de vloer aan. Kan je later nog andere kabels en buizen aan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
t14wo schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:45:
[...]

Hij ligt niet open en bloot, want het is een buitenkabel. Je kan er vanuit gaan dat als de NEN het toestaat, het (overdreven) extreeeem veilig is. Als jij goede trekontlasting hebt kan je er volledig over struikelen zonder dat de kabel lostrekt.

Maar dan boor je 30 gaten en hang je de kabel aan de vloer. Mocht je nog een snellere manier willen: pak purlijm en lijm plaatjes hout tegen de vloer aan. Kan je later nog andere kabels en buizen aan ophangen.
Een paar lange stroken hout van 270x10/15cm lijmen inderdaad goed idee. Kun je er altijd in schroeven en bijplaatsen.

Of wat meer meters maken en de buitenkabel langs de randen leggen. Kost wel wat zo'n kabel...

Bij mij liggen er drie buitenkabels door m'n kruipruimte en heb 70m2 ontstaan van puin, cat6e in flex bijgeplaatst en nog een kabel naar de schuur getrokken met een mantelbuis. Niet één keer last gehad van die kabels. Eerder van de stalen leidingen die aan de vloer hingen en de gasleiding (kuch) die door m'n mansgat hangt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PotatoChip
Bezulba schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:12:
[...]

Dit word door elektriciens ook gewoon zo aangelegd hoor... heb zelf ook wel 100'en meter kabel in kruipruimtes aangelegd. Een YMVK kabel is al dubbelgeisoleerd en kan gewoon zo in de kruipruimte gelegd worden. Dus er ligt niks open en bloot. In de kruipruimte zelf kan het gewoon YMVK zijn en mocht je door de fundering naar buiten gaan door de grond leg je er het beste YMVK-as in.

Dit hangt natuurlijk ook een beetje van je kruipruimte af... als het droog is of je hebt er een werkvloer in liggen is het ook niet zo erg om er wat meer moeite voor te doen en wat lengtes hostalit vast te spijkeren.... maar aan de andere kant je ziet er nooit meer wat van en hoe vaak kom jij in de kruipruimte om je installatie te bekijken.

Mocht je toch geen zin hebben om bulten buis tegen beton te spijkeren kan je ook altijd nog een mantelbuis 50mm van meterkast tot puntje in de tuin leggen.... kan er ook nog altijd wat bij mocht dat nodig zijn.

Dit was mijn spreekbeurt ik hoop dat jullie het interessant vonden.

[ Voor 10% gewijzigd door PotatoChip op 30-04-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:24
Moet een paar gaten boren in wat zware, vermoedelijk hard, porseleinen bloempotten. Geprobeerd met een metaalboor maar kom er praktisch niet doorheen. Begint zelfs te roken. Wie heeft de tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 11:27
Sinds vorige week staat er bij mij in de tuin een schuur met overkapping eraan vast.

Daarin wil ik voor de elektra een groepenkast maken
Vanuit de grond komt er een YMVK-AS grondkabel (ligt op 50cm diep) binnen in de schuur waarop alles zal moeten worden aangesloten.
Vanaf daar wil ik het splitsen in 3 groepen.
- stopcontacten en lamp in het schuurtje
- stopcontacten en lichtpunten onder de overkapping
- de tuinverlichting

Is onderstaande meterkast configuratie (gemaakt met een configurator van elektramat) dan geschikt?
- 4 groepen, 3 voor de benodigdheden, en een extra voor de toekomst.
- 1 aardlek schakelaar
- 1 hoofdschakelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa-qlcWc3Y4jVwkmWl_FSrVpiWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2kBULajfyt0GCkqulk1gpJA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 19:45
dejeroen schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:12:
Sinds vorige week staat er bij mij in de tuin een schuur met overkapping eraan vast.

Vanuit de grond komt er een YMVK-AS grondkabel (ligt op 50cm diep) binnen in de schuur waarop alles zal moeten worden aangesloten.
- de tuinverlichting

Is onderstaande meterkast configuratie (gemaakt met een configurator van elektramat) dan geschikt?
- 1 aardlek schakelaar
- 1 hoofdschakelaar

[Afbeelding]
Ligt er aan wat voor kabel je hebt en hoe deze in de meterkast is vastgeknoopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:20
rockerpoet schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:56:
Moet een paar gaten boren in wat zware, vermoedelijk hard, porseleinen bloempotten. Geprobeerd met een metaalboor maar kom er praktisch niet doorheen. Begint zelfs te roken. Wie heeft de tip?
Afhankelijk van de maat en hoe netjes het boorgat moet zijn zou ik een steenboor of tegelboor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

- de tuinverlichting

- 1 aardlek schakelaar
- 1 hoofdschakelaar

[Afbeelding]
Zou stopcontact(en) en verlichting splitsen, verlichting met LED daar moet je het snel bont maken wil je bv 4A (900Watt oid) nodig hebben, zeker als je bv overkapping en tuin extra splitst..
Zo heb ik het in elk geval gedaan ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yZyLPhem.png

Mocht je water / kortsluiting in de stopcontacten hebben, heb je nog altijd verlichting.. afzekeren op 10A/16A dat kan ook een overweging zijn.

De extra aardlek is niet nodig maar scheelt wel naar de meterkast lopen indien nodig let wel dat je uitschakel moment gelijk of lager is dan wat in de meterkast zit. heb je een zwembad/spa (toekomst) wens is wellicht een gevoeligere schakelaar wenselijk ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 30-04-2023 19:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip

- de tuinverlichting

- 1 aardlek schakelaar
- 1 hoofdschakelaar

[Afbeelding]
Wat is de voorbeveiliging van deze kabel? Als deze b16 voorbeveiligd is zie ik het nut niet echt van een onderverdeler voor een paar stopcontacten en wat verlichting...

Als je deze zwaarder wil afzekeren gooi je naar alle waarschijnlijkheid je selectiviteit overboord (afhankelijk van je hoofdzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 11:27
PotatoChip schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:53:
[...]

Wat is de voorbeveiliging van deze kabel? Als deze b16 voorbeveiligd is zie ik het nut niet echt van een onderverdeler voor een paar stopcontacten en wat verlichting...

Als je deze zwaarder wil afzekeren gooi je naar alle waarschijnlijkheid je selectiviteit overboord (afhankelijk van je hoofdzekering).
De grondkabel vanaf de woning is/wordt een eigen groep in de meterkast van de woning.
Deze is nu nog niet aangesloten zodat er sowieso nog geen stroom op staat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MMatthijsV schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:35:
De eerste stap was om de tafel weer helemaal rond en strak te maken, dit scheelde op sommige stukken een halve cm. Met een arm die in het midden van de tafel vast zat met daarop de bovenfrees kon ik deze weer rond maken.
Naar aanleiding van deze post ook langs de kringloop geweest. Een mooie eikenhouten tafel gehaald voor weinig, wel achthoekig maar met een bovenfrees aan een latje is dat prima op te lossen... Daarna moet het blad flink geschuurd worden omdat de bovenkant wat hobbelig is.

Om je een idee te geven wat de beginsituatie was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtme3Rv1w7STeHR5iahVxp3Glos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2V9GoV6felP5qWYF57trvVD.jpg?f=fotoalbum_large

Verdere vorderingen volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SL1ovcdbTc99aPaZVT-hQj4-xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHjImM5BMmh7G8xJEC4krDlM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2bAdoQlcG0TSv7q2mh0LoVbZwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8MCkjSd0hjS71H0wX5XwOdB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxx5s8A3qQNLwqXofOV2nQezExA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsg5lFYRNdAw63CxTL6rv4wS.jpg?f=fotoalbum_large

Zo eindelijk begonnen aan de laatste Electro dingen (belichting) had in de woonkamer helaas een kabel verkeerd aangesloten, waardoor ik veel tijd verloren heb.

Maar uiteindelijk alles goed. Moet nog kijken.

Dit is eerste apartement. Tweede apartement maak ik morgen ook af waarschijnlijk.
Dan alles netjes opruimen rondom huis.

Want ik moet 100kubik aan aarde afvoeren.
Heb een 8T graafmachine gehuurd, en 32T kipper. Ik bestuur beide uiteraard niet.
Al zou de graafmachine wel kunnen, maar je bent altijd meer tijd kwijt dan een ervaren iemand.

[ Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 01-05-2023 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

theduke1989 schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:58:
[Afbeelding]

Zo eindelijk begonnen aan de laatste Electro dingen (belichting) had in de woonkamer helaas een kabel verkeerd aangesloten, waardoor ik veel tijd verloren heb.
Dit is niet in NL neem ik aan?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Steenboor.
Heeft een heel andere opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
Goed, ik voel me heel erg dom. Ik ben WCD's aan het vervangen, maar hoe zorg ik ervoor dat bij dit model de bedrading daadwerkelijk vast blijft zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an-8bktTTXrCixeN8xB_TXjADGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1N9kzqdkYkrzYVJ9UrHmPi1C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0aHC2v8R44iX-zSNY-9vqZZz4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbbvMankTHAaxfv8LhVhRuqq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zit niet vast vast als het ware. Geprobeerd te spelen met de schroef, maar ook dan krijg ik het niet echt vast. :/ }:O
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxOzpdNoibzBzVBRhrcBAAXWrOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/268NjDgTMcCJOg0fithrI6cF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41

orf

new_guy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:07:
Goed, ik voel me heel erg dom. Ik ben WCD's aan het vervangen, maar hoe zorg ik ervoor dat bij dit model de bedrading daadwerkelijk vast blijft zitten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zit niet vast vast als het ware. Geprobeerd te spelen met de schroef, maar ook dan krijg ik het niet echt vast. :/ }:O
[Afbeelding]
De gestripte kabel moet onder de schroefkop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcE-CFjt7pZPE6c8lOVarKE9c-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG0Bj4xm9sWlefRIayaYpHsX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

orf schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]
Waar zijn die openingen dan voor aan de achterkant?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAYaGzZq9ZfaUYUONZgqHLKxnu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYthoUqOn93CeMhnkoophqwy.jpg?f=fotoalbum_large

@True
Je was me net voor. :)

@new_guy
Als je dit al niet lukt zou ik het door iemand laten aansluiten met kennis van zaken.
Stroom is gevaarlijk!

[ Voor 17% gewijzigd door 3dmazter op 01-05-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wat @Rzaan zegt, steenboor ff proberen.

en wat nog een optie is, is een echte tegelboor, voor bijv badkamertegels.

https://www.toolstation.nl/tegelglasborenset/p30133

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_guy
orf schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]
Jeetje wat ben ik een prutser, thanks! 8)7 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
3dmazter schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:13:
[Afbeelding]

@True

@new_guy
Als je dit al niet lukt zou ik het door iemand laten aansluiten met kennis van zaken.
Stroom is gevaarlijk!
Ik maak me er verder geen zorgen om ;) Meer dat ik alleen van die inprik WCD's gewend en ik deze open deur gigantisch voorbij ben gelopen. |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

True schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Waar zijn die openingen dan voor aan de achterkant?
Wat @orf en @3dmazter zeggen.

ik zelf maak altijd een haakje van de installatiedraad en leg die om de schroef heen.

@True
Die gaten aan de achterzijde gebruik je niet voor het aansluiten, dat is alleen maar het busje met schroefdraad waar aan de bovenkant dat schroefje in gedraaid wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

new_guy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:15:
[...]

[...]
Jeetje wat ben ik een prutser, thanks! 8)7 :+
Nee joh, iedereen staart zich wel eens blind op zoiets en ziet het gewoon ff niet.

Beter ff vragen dan lopen klooien en ineens ergens 220 op waar je het niet wilt hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52
Rzaan schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:23:
[...]

Ik ga ook kabels door mijn tuin trekken (stroom en data)
Daarvoor koop ik zoiets als dit.
Genoeg plek om er nog iets naast te leggen.
En bij eventueel spitten, ga je niet direct door je stroomkabel.

[Afbeelding]
Echt ellende om kabels 25meter erdoor te trekken als ie niet perfect recht ligt zoals bij mij.
Zou volgende keer gewoon voor een pvc buis gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

alki schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Echt ellende om kabels 25meter erdoor te trekken als ie niet perfect recht ligt zoals bij mij.
hoezo dan?

volgens de specs is deze glad van binnen

https://www.elektrototaal...xibele-mantelbuis-4139513

Het voordeel is dat hier al trekdraad inzit

[ Voor 23% gewijzigd door Fraggert op 01-05-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:24:
hoezo dan?

vanwege de ribbels? zitten die ook aan de binnenkant?
Ja, maar als je PVC buis niet recht ligt, is een kabel daardoor trekken over 25m ook niet te doen. Of je moet een flinke diameter groter nemen dan de kabel, anders goede kans dat op ieder tussenstuk de kabel ook blijft hangen.

En hoe dan ook, eerst de kabel voor het invoeren goed afrollen, en liefst iemand laten invoeren terwijl iemand anders aan het andere eind trekt. Scheelt al een boel ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Ja, maar als je PVC buis niet recht ligt, is een kabel daardoor trekken over 25m ook niet te doen. Of je moet een flinke diameter groter nemen dan de kabel, anders goede kans dat op ieder tussenstuk de kabel ook blijft hangen.

En hoe dan ook, eerst de kabel voor het invoeren goed afrollen, en liefst iemand laten invoeren terwijl iemand anders aan het andere eind trekt. Scheelt al een boel ellende.
dat snap ik, ik zou ook nooit naar een schuur met PVC buizen gaan werken maar met zo'n slang.

ik heb een paar weken terug nog 2 flexibele waterleidingen in die buis gefrot met een maatje, dat ging heel best.

Geen 25 meter, maar metertje of 10 onder het huis door in totaal.

Die laatste tip is goud van je, liefst 2 man, trekken en beetje duwen. Veel handigerdan zelf steeds heen en weer t emoeten, dat wordt je echt gauw zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
dragonhaertt schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Dit is niet in NL neem ik aan?
Klopt, is in Duitsland hier in Trier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
3dmazter schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:13:
[Afbeelding]

@True

@new_guy
Stroom is gevaarlijk!
Zou voor wat modernere stopcontacten gaan. Die je alleen moet in klikken de kabel. Werkt een stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:35:
dat snap ik, ik zou ook nooit naar een schuur met PVC buizen gaan werken maar met zo'n slang.

ik heb een paar weken terug nog 2 flexibele waterleidingen in die buis gefrot met een maatje, dat ging heel best.

Geen 25 meter, maar metertje of 10 onder het huis door in totaal.

Die laatste tip is goud van je, liefst 2 man, trekken en beetje duwen. Veel handigerdan zelf steeds heen en weer t emoeten, dat wordt je echt gauw zat.
Heb zelf met zo'n slang ook de 30m tot het tuinhuisje overbrugt, wel grotendeels in een rechte lijn. Wil niet zeggen dat dat soepel ging, maar zo realiseerde ik me wel wat ik beter had kunnen doen (zie tips, dus :P ). Maar het trekken van 3 installatiedraden door de PVC buizen in het tuinhuisje zelf ging ook niet bijzonder soepel, zeker niet als het een bocht om moest. Moet er niet aan denken om dat over 25m te moeten doen, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
theduke1989 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Zou voor wat modernere stopcontacten gaan. Die je alleen moet in klikken de kabel. Werkt een stuk makkelijker
Eens, maar die gaan nu juist van de muur af omdat de baas mooie bakeliet zwarte dingetjes had gevonden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
Fraggert schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:24:
[...]

hoezo dan?

volgens de specs is deze glad van binnen

https://www.elektrototaal...xibele-mantelbuis-4139513

Het voordeel is dat hier al trekdraad inzit
Die had ik ook als de buis niet kaarsrecht ligt in de grond komt er spanning op zitten zodra je trekt aan die draad. Die ik al na 3 meter overtrok.
Beste tip leg de rol uit over de grond en trek meteen al je kabels er doorheen en dan pas de grond in. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
henkie196 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Heb zelf met zo'n slang ook de 30m tot het tuinhuisje overbrugt, wel grotendeels in een rechte lijn. Wil niet zeggen dat dat soepel ging, maar zo realiseerde ik me wel wat ik beter had kunnen doen (zie tips, dus :P ). Maar het trekken van 3 installatiedraden door de PVC buizen in het tuinhuisje zelf ging ook niet bijzonder soepel, zeker niet als het een bocht om moest. Moet er niet aan denken om dat over 25m te moeten doen, in ieder geval.
Beetje zeepsop om de kabel en ze vlogen erdoorheen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

alki schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Beste tip leg de rol uit over de grond en trek meteen al je kabels er doorheen en dan pas de grond in. :*)
Goud! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
henkie196 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Ik bedoelde idd een 6cm buis dan heb je ruimte zat voor de toekomst ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:59
Praktisch vraagje: ik wil stof voor de trap kopen bij de Hornbach, maar dat zijn rollen van 4x3 meter (heb 12m2 nodig) en dat past niet in de auto. De vrouw van de Hornbach zei dat het beter was om alles in 1 stuk te halen maar zou het erg zijn om bijv tweemaal 1.5m te laten snijden en andersom op te rollen? Dus in plaats van eenmaal 3x4 krijg je dan tweemaal 1.5x4. Want je hebt voor de breedste tree echt maar 1.20m nodig in de lengte dus ik zou niet weten waarom een stuk beter is...

[ Voor 18% gewijzigd door the-hyrax op 01-05-2023 13:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:27
Ik ging een tuinpoort maken, en na het zien van dit filmpje was ik om

Weg met de biscuit jointer (lamellenfrees) ik heb een deuvel 'jig' gekocht en 100 stuks 8mm 4cm deuvels en ben aan de slag gegaan. Iedere houtverbinding heeft 6 deuvels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnASKqTk40nzS3UpfGOb-QHBRp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LhLd5A3HKQrCBcUuARpmTm3S.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik3nlpxPIC0-xH8zy3hCuWdUiHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNHv3z1h9GDNZ90G7E5y0dwm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCIDZM1JfO5FNLkkM7Zy6ERvhXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iNL3Jxv0rEvaIXJAtY4bbysS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXbKEoGcu1R3n03DzxgORITGmOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s3IAH8dYPnzdyCV40dVOAvDJ.jpg?f=user_large

Ik had verwacht gedoe te krijgen met lijmen en in elkaar zetten, en ja het was pittig maar niets wat zo overduidelijk niet uitgelijnd was dat ik de deuvels er niet in kreeg.

Ik heb elk deuvel gat nog nabewerkt met een verzinkkop, zodat de deuvels ook als ze een beetje uit het lood stonden er toch makkelijk in schoven (een keer gezien bij Blacktail WW Studio).

En ik ben tevreden over het resultaat. Omdat ik grote lijmklemmen miste (de poort is 122x170) heb ik het met grote spanbanden gedaan.

Naderhand geschaafd, nu wacht nog schuren en aflakken. Ik ben overigens helemaal klaar met HK Lazuur beits, dus als iemand een goede naturel beits weet die bestand is tegen UV/vergrijzing. Hou ik me aanbevolen.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:17:
ik zelf maak altijd een haakje van de installatiedraad en leg die om de schroef heen.
Zolang je het maar met de draairichting van de schroef mee doet. Dus aan de linkerkant de draad insteken en dan het oogje met de klok mee buigen.

Mocht je geen haakje/oogje maken: ook dan de draad aan de linkerkant van de schroef onder de kop steken en vastdraaien. Zo wordt de draad meegenomen het schakelmateriaal in en niet er uit geduwd.
loewie1984 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:11:
Ik ging een tuinpoort maken, en na het zien van dit filmpje was ik om…
Mooi gemaakt, dat ten eerste. Volgende keer ook even deze bekijken:
YouTube: Timmertip 1415 Schoren in opgeklampte deur. Eindelijk verhelderd hoe...

[ Voor 30% gewijzigd door sypie op 01-05-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sypie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Zolang je het maar met de draairichting van de schroef mee doet. Dus aan de linkerkant de draad insteken en dan het oogje met de klok mee buigen.

Mocht je geen haakje/oogje maken: ook dan de draad aan de linkerkant van de schroef onder de kop steken en vastdraaien. Zo wordt de draad meegenomen het schakelmateriaal in en niet er uit geduwd.
Vanzelfsprekend d:)b maar goeie toevoeging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ik heb een Velux dakraam van een jaar of 10 die ik ga inbouwen. Het dakraam is in perfect conditie, maar krijgt nog een uitgebreide verflaag. Daarmee moet hij nog decenia meekunnen.

Nu was het randje tussen de rand en het glas vol met mos. Die heb ik eraf gehaald. Maar nu is de vraag. Hoe krijg ik die rand/omlijsting weer netjes terug. Het is het belangrijkste deel van het waterdicht maken. Het glas zat vast en was waterdicht middels een soort zwarte kit.

Ik zie in een filmpje van Velux dat de zwarte kit aangebracht wordt dmv een soort dubbelzijdig band. Wie weet wat dit is?

YT video:
https://www.google.nl/url...akvenster-vervangen-video

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:07
Ik ging een tuinpoort maken, en na het zien van dit filmpje was ik om...
Mooi resultaat, maar toch twee kleine opmerkingen:
Heb je wel voldoende ruimte rondom de deur in het kozijn? Lijkt wel heel strak aan te sluiten, zeker aan de scharnierkant.
De schoren in de deur horen eigenlijk andersom, dus laat aan de scharnierzijde en hoog aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zonet de afvoeren van de wasbakken in de badkamer en in de keuken schoongemaakt. Omdat de "voor-situatie" te ernstig was om er foto's van te maken of te plaatsen laat ik deze achterwege, je zult maar net aan het eten zijn...

Mijn vrouw heeft kroeshaar/krullen waar de nodige producten in gaan. Dat wordt netjes weer uitgespoeld in / boven de wasbak, handen met restanten worden daar gewassen en de haren krullen daar netjes omheen en doorheen. Dat wordt dus een tapijtje van zeep, andere cosmetica en haar... Die afvoer liep duidelijk al wat minder door. Er kwam een aardig partijtje troep uit.

De afvoer in de keuken is er de afgelopen 12 jaar niet uit geweest volgens mij. De restanten van de binnenkant van die buis deed mij aan iets denken (NSFW! een Pipedream) De leiding met een 40/50 mm buis was dusdanig dichtgeslibt, over meerdere stukken, dat de doorlaat effectief maar zo'n 15mm diameter was. Alle koppelstukken schoongeborsteld van binnen en van buiten en naderhand nog ontstopper in het verticale stuk gegoten wat naar de afvoer in de kruipruimte gaat.

Niets anders dan nog meer respect gekregen voor alle monteurs die rioleringen en afvoerleidingen ontstoppen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik ging een tuinpoort maken, en na het zien van dit filmpje was ik om

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCIDZM1JfO5FNLkkM7Zy6ERvhXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iNL3Jxv0rEvaIXJAtY4bbysS.jpg?f=user_large

...

En ik ben tevreden over het resultaat. Omdat ik grote lijmklemmen miste (de poort is 122x170) heb ik het met grote spanbanden gedaan.
Misschien heb ik het helemaal verkeerd in m’n hoofd zitten, maar heb je die diagonale schoren nu niet verkeerdom zitten? Ik zou zeggen dat vanaf de scharnierkant ze schuin omhoog naar de ‘losse’ kant moeten lopen, omdat de ‘losse' kant de neiging heeft om te verzakken.
Zoals je het nu hebt probeer je verzakken te voorkomen door trekkrachten in die diagonale balken, als je ze andersom plaatst krijg je compressie en dat werkt volgens mij beter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:26:
[...]

Ja ik denk wel dat die xps de way to go is, gewoon in de grond tot onderkant funderingsbalk en dan boven het maaiveld verder met pir alu.
Dan hoef je er verder inderdaad ook niet over na te denken wat betreft vocht..

Dus dat wordt hem, een strook xps en de rest pir.

d:)b
Gelijk maar even actie.
Xps en pir is vandaag bezorgd.
Om 11 uur begonnen met graven en de xps zit er al in.
Nu maar zien waneer de tijd er is om de pir platen er op te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZOAxXBMZwGyJ87ehrdzDHvh1XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KME7gCC2gvw5ztCqAqwdlRPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BrsjJOLC9btsZYzf4MWyptVJGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Musn8LzXiYYC08g6brTgRE2l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH9TEfto_N6lof924gcA7cFnAKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpU33nmnF1mRNb9wzY2yalEk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VVid5P6wkQAJ7wFXwLLrJakT9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxMLHbqrDvfS0S5TOpZlZdtr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsPkaawbHHtUZXUuXAIH6ywK3GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTCoplhbMhP1pf7uh6sv34E7.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:34
alki schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Ik bedoelde idd een 6cm buis dan heb je ruimte zat voor de toekomst ook nog.
Dit is inderdaad wel het allerbeste. Overmaatse slang nemen en de trekdraad in de slang gebruiken om een dikkere touw erdoor heen te trekken, die je dan weer kan gebruiken om een kabel mee in te voeren. En tegelijk met het trekken van de kabel weer een touwtje mee trekken....

Werkte hier met 2x internet kabel over een meter of 40 met bochten prima. Binnen 20 minuten zaten 2 kabels er in.

Voor de electra (5x4m2 in een 40mm buis) en de waterleiding (25mm in een 40mm buis) die heb ik voordat hij de grond in ging al ering getrokken, maar ik heb geen enkele illusie dat ik daar nog eens een kabel bij getrokken krijg, of de electrakabel of waterleiding eruit kan krijgen. Daarvoor had ik beter pvc buis (70 mm genomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:23

Sharky

Skamn Dippy!

Vloris schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:19:
[...]

Misschien heb ik het helemaal verkeerd in m’n hoofd zitten, maar heb je die diagonale schoren nu niet verkeerdom zitten? Ik zou zeggen dat vanaf de scharnierkant ze schuin omhoog naar de ‘losse’ kant moeten lopen, omdat de ‘losse' kant de neiging heeft om te verzakken.
Zoals je het nu hebt probeer je verzakken te voorkomen door trekkrachten in die diagonale balken, als je ze andersom plaatst krijg je compressie en dat werkt volgens mij beter.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb dit soort deuren (wat minder fors) gemaakt voor een tuinkast en ze hangen allemaal door. Toen ik even ging uitzoeken (achteraf, lekker eigenwijs) hoe het hoort. bleek dat het inderdaad andersom moet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
alki schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Hier PVC mantelbuis 120mm gelegd over 12 meter. Aanrader! Wel verbinden met ingesmeerde overschuifmoffen want als je er een keer bijmoet kun je elke 2 of 4m erbij.
En creëert speling voor grondverzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
GudZ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:54:
[...]

Hier PVC mantelbuis 120mm gelegd over 12 meter. Aanrader! Wel verbinden met ingesmeerde overschuifmoffen want als je er een keer bijmoet kun je elke 2 of 4m erbij.
En creëert speling voor grondverzak.
Een tyleenleiding van 50 ofzo is ook een mooie oplossing... wel een duurdere trouwens. 40 meter en dat ging als de brandweer... Overigens is een rode mantelbuis ook meer dan prima... even met 2 man waarvan eentje invoert en kabelglijmiddel er op en dan wil dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysonny112
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-09 21:13
Ik heb 2 vragen:
- Ik heb op de begane vloer een kleine wc en daarvoor zit de meterkast. Is het mogelijk dat ik de muur van de wc doortrek zodat de meterkastdeur in de wc valt?
Of is dat niet wenselijk i.v.m. vochtige ruimte & meterkast.

- Ik heb een wand met gibo blokken. Kan deze gebruikt worden op een 65 inch tv aan op te hangen met een tvbeugel die je zowel kan kantelen als draaien (https://www.vogels.com/nl...ctedSimpleProduct=3836650).
Kunnen de giboblokken het gewicht van de tv aan als ik die helemaal van de muur aftrek?
(Ik ben wel van plan om speciale pluggen te gebruiken hiervoor b.v. Alligator pluggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:56
roysonny112 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:33:
Ik heb 2 vragen:
- Ik heb op de begane vloer een kleine wc en daarvoor zit de meterkast. Is het mogelijk dat ik de muur van de wc doortrek zodat de meterkastdeur in de wc valt?
Of is dat niet wenselijk i.v.m. vochtige ruimte & meterkast.[...]
Meterkast moet toegankelijk zijn vanaf de buitendeur via eventueel een gang en binnen 4.5 meter van de buitendeur en als je daarvanaf wil wijken moet je even de netbeheerder bellen.
https://www.nen.nl/en/nie...dt-stapsgewijs-aangepast/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hoe houden julllie de motivatie er in tijdens het verbouwen van een huis?

Na 1.5 jaar is de fut er wel een beetje uit. :+

Kom elke keer weer nieuwe dingen tegen.. om gek van te worden.. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:33
Vraagje aan de klussers hier. Er is eind vorig jaar een dakkapel geplaatst op zolder. Ben nu met de zolder bezig, en wil aan de onderkant bij het kozijn van de dakkapel een vensterbank.
Er is al een soort van vensterbank, van watervast MDF (groenen platen), die onder het kozijn doorloopt.

Echter, nu zit er tussen de MDF plaat en het raamkozijn een houten frame waar het kozijn in zit, en daar zijn balken gebruikt van 44mm.
Kortom: ik heb dus een hoogte van minimaal 4,5cm te vullen, terwijl mijn vensterbank maar 2cm is. Hoe wordt dit normaliter gedaan? Als ik nu de vensterbank lijm dan zie je alsnog t houten frame.. moet ik dit 'gewoon' ophogen? Kan dat met underlayment of moet t watervast zijn?

Vind het nogal gek dat er zo'n grote ruimte tussem zit, normaal zit een vensterbank strak onder je kozijn en nu kan ik dit wel ophogen, maar valt het lipje van t vensterbank ook niet echt mooi lijkt me..
LED-Maniak schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:20:

Ik blijf aan het eindresultaat denken terwijl ik er soms ook wel klaar mee ben.. :)

[ Voor 18% gewijzigd door ID-College op 01-05-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wij hebben 2 tweedehands veluxramen gekocht die gaan worden ingebouwd. In de aanloop heb ik daarvoor de ramen uit elkaar gehaald, om goed schoon te maken en in de lak te zetten.

Nu heb ik ook de ‘glaslat’ die rondom zit eraf gehaald omdat er mos tussen zat. Ik kwam een soort zwarte kit tegen. Bij het kijken van een video van Velux zie ik dat die kit op een rol zit.

De vraag: hoe heet dit spul?

Op 1:31 te zien: YouTube: VELUX roof window – replacement of pane (glazing unit)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf

orf

Af en toe even pauze en soms weer even een leuk klusje uitzoeken ipv wat het eerst op de planning staat.

Ik ben al 2,5 jaar fulltime aan het verbouwen, zonder baan. Met dus soms even een pauze. Daarvoor ook al best veel in weekenden en avonden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:38

Verbouwpauzes nemen :P

Hier ook al 2,5 jaar bezig, waarvan 1 jaar echt aanpoten was in noodzakelijke dingen (zoals kinderkamers) af krijgen zodat het een beetje leefbaar werd. Maak ook weken jezelf de tijd gunnen om niet te hoeven klussen. Boeken lezen, series kijken, etc. Ook schilderijtjes ophangen, wordt de vrouw blij :)

Wat mij ook helpt: veel foto's nemen, en die van tijd tot tijd terugkijken. Dan zie je hoe belachelijk veel je hebt gedaan, waar je vandaan komt, en waar je nu bent.

Ook na een klus gewoon de ruimte inlopen en genieten van je werk.

In je achterhoofd houden dat "perfect de vijand van goed" is.

Edit: verder: realiseren dat verbouwen gewoon tijd kost - 3 jaar is echt vrij standaard voor een grote verbouwing waarbij je veel/alles zelf doet. Wat mij hielp is meekijken met de profs (schilder/aannemer) als je die een keer kunt bemachtigen. Die zijn met een oud huis ook serieus veel tijd kwijt met de klus om alles netjes en op maat te maken. Altijd nog 10 keer sneller dan jij, maar ook veel langer dan verwacht.

[ Voor 18% gewijzigd door Zwartoog op 01-05-2023 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ligt eraan wat je als obstakels ervaart...

voor mij is het uitdagingen met het gezin, vrouw wil bv "sociaal zijn" met familie/vrienden/gezin (o.a vakantie)
geld moet uitgegeven worden
iets met buren en overlast
of simpelweg niet thuis zijn

meest irritanten is je hebt "energie" maar je zit bv met jeukende handen met 1 van bovenstaande.

Wat scheelt is gewoon opruimen en kamer voor kamer werken, alles weer even aan kant en/of opruimen.
alle klusjes die je zelf doet, zijn zeker met de dure prijzen enorme kosten besparing ..

Enige waar waar je als "klusser" wel eens bang voor bent .. verricht je goed werk of ben je wat aan het aanmodderen ?

Maar al doende leert men .. volgende keer doe je het beter/sneller en je geniet er toch wel van .. gewoon achterover zitten en genieten van je werk is gewoon goed.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:21
Een goede taken lijst met wat er gedaan moet worden en kijken wat de grote klussen zijn, kleine klusjes maar ook wat zijn klusjes waarvan het effect/gevoel groot is.
Met een goed overzicht is het werk gewoon overzichtelijker en beter plan baar.

Voor grote klussen plan ik meestal wat dagen achter elkaar zodat ik in 1x door kan.
Maar de week erna plan ik dan meestal niets of iets kleins.
Een quick win met een groot effect zoals bijv een muurtje schilderen kan een ruimte zoveel veranderen dat je daardoor een goed gevoel krijgt/ lees extra energie.
Een klein klusje op de zaterdag ochtend om daarna lekker op pad te gaan om te genieten van de vrije zaterdag geeft je dubbele energie want je hebt wat gedaan en je geniet van de vrije dag.
Maar pak je je rust want ook lichamelijk en geestelijk heb je dat gewoon nodig.
Zo ben ik vorig jaar te veel doorgegaan achter elkaar waardoor ik sinds mei vorig jaar met een tennisarm loop.
Sindsdien plan ik over het algemeen mijn zondagen vrij (of iets kleins) en pak ik gewoon vaker mijn rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb mijn schutting een stukje verlengd vandaag, en ik ben eigenlijk op zoek naar 2 stukjes afdeklat. 35cm per stuk is prima....

Afbeeldingslocatie: https://www.hekwerkonline.nl/media/catalog/product/cache/83a5c387159ad68aba5e33ce14d10ed9/a/f/afdeklat_douglasclose.jpg
Dit model maar dan van bankirai of azobe, ik vermoed dat eerste. Nu is dat prima online te vinden, maar dan zit je of aan meerdere meters, en/of alsnog forse verzendkosten.

Weet iemand een fysieke winkel (regio den haag bij voorkeur) die dit soort latten per meter verkoopt? Jongeneel heeft hem, maar kan ik ze daar per stuk halen? (gezien de "20 stuk(s) per pak" tekst)
https://www.jongeneel.nl/...e=articlegroup&position=4

Ik heb een pasje bij ze :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:50
Boudewijn schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:51:
Ik heb mijn schutting een stukje verlengd vandaag, en ik ben eigenlijk op zoek naar 2 stukjes afdeklat. 35cm per stuk is prima....

[Afbeelding]
Dit model maar dan van bankirai of azobe, ik vermoed dat eerste. Nu is dat prima online te vinden, maar dan zit je of aan meerdere meters, en/of alsnog forse verzendkosten.

Weet iemand een fysieke winkel (regio den haag bij voorkeur) die dit soort latten per meter verkoopt? Jongeneel heeft hem, maar kan ik ze daar per stuk halen? (gezien de "20 stuk(s) per pak" tekst)

Telefoonnr. staat erbij dan kan je ze toch even bellen of het per stuk kan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toerq schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Telefoonnr. staat erbij dan kan je ze toch even bellen of het per stuk kan 8)7
Niet om 12 uur 's avonds ;). Als iemand een alternatief weet is dat ook prima. Vragen staat vrij, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boudewijn schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:51:

[Afbeelding]

Ik zal zo even kijken, ik heb dat gebruikt voor mijn schutting, en +/- 1m overgehouden, maar wel kans dat dat de kachel in is gegaan..

Edit: heb het niet meer, en anders was het waarschijnlijk ook net te kort geweest.

En anders te koop bij bijv. Snoei, in Bleiswijk, vlak langs de A12.
Of van dorp tuinhout in Zoetermeer.
Zal denk ik wel per 1,8m gaan oid, omdat de schutting delen ook 1,8m zijn.

Heb 2 keukenkastjes in de garage gezet welke mijn nieuwe werkbank moeten gaan worden. Nu zoek ik iets voordeligs om er een werkblad op te maken (60*240).
18mm MDF gaat misschien gauw wat doorhangen, gezien de garage ook niet gestookt is. 9mm underlayment kan ik ook pakken, 2 lagen op elkaar (1 volledige plaat) of OSB.
Een goedkoop keukenblad kan ook, maar die toplaag zal gauw beschadigd raken vermoed ik.
Multiplex achtig iets is op zich wel makkelijk omdat je er snel in in schroeft om bijvoorbeeld je werkstuk vast te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 02-05-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:44:
[...]

Ik zal zo even kijken, ik heb dat gebruikt voor mijn schutting, en +/- 1m overgehouden, maar wel kans dat dat de kachel in is gegaan..
En anders te koop bij bijv. Snoei, in Bleiswijk, vlak langs de A12.
Of van dorp tuinhout in Zoetermeer.
Zal denk ik wel per 1,8m gaan oid, omdat de schutting delen ook 1,8m zijn.
Dank! Nou ik heb de schutting 2x met 35 cm verlengd omdat hij tot de beschoeiing achterin de tuin kwam. Nu valt hij daar netjes overheen.

Ik zal bij die twee eens een belletje plegen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Laatst online: 22:23
Een cross post van mijn post in het tuinen topic, maar misschien hier iets meer op zijn plaats (als dit niet de bedoeling is, mijn fout :9))

Ik ga dit weekend de afscheiding van mijn dakterras aanpakken (het is eigenlijk een uit te kluiten gewassen balkon ingesloten tussen de dakterrassen/balkons van 3 buren). Overal zit al een hekwerk. Nu was mijn idee om om de meter 2 meter hoge palen aan het hekwerk te bevestigen, daar (beton)gaas tegenaan te maken en daar dan een mooie nephaag tegenaan te bevestigen (https://kunsthaagvoordeel...ichte-achterkant-50x50cm/).

Ik zat eerst aan betongaas te denken (https://www.hornbach.nl/p...m-o-5-mm-2x1-mtr/8287327/), maar nu twijfel ik, omdat de mazen toch wel vrij groot zijn en misschien net niet lekker uitkomt met het bevestigen van de kunsthaagmatten die 50x50cm zijn. Daarom zit ik nu te kijken naar aardmatten (https://www.hornbach.nl/p...r-maas-50x50x2-mm/254035/), maar twijfel ik of dit stevig genoeg zal zijn. Als ik om de meter een paal plaats van 6,8x6,8cm en dan daar de aardmat tegenaan, zal dit stevig genoeg zijn (ook ivm wind, etc.)? Iemand enig idee?

Uit de reviews van de aardmatten haal ik wel dat mensen het ook hiervoor hebben gebruikt, maar vraag het toch ook liever nog even hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:25

Echt? Ik ben hier al 4 jaar bezig en nog steeds een paar kamers te gaan. Mooiste vind ik nog wel het beginnen bij een nieuwe kamer met slopen... en dan weer opbouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:13
@loewie1984 Netjes gemaakt, altijd leuk online iets bekijken en het in de praktijk brengen (valt soms vies tegen).

Weet niet of het verlijmd is maar je schoren zitten verkeerd deze moeten vanaf de scharnieren omhoog lopen om het gewicht van de poort te dragen.

Zat niet op de laatste pagina te lezen mijn fout ! |:(

[ Voor 10% gewijzigd door MG88 op 02-05-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Jolke schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Echt? Ik ben hier al 4 jaar bezig en nog steeds een paar kamers te gaan. Mooiste vind ik nog wel het beginnen bij een nieuwe kamer met slopen... en dan weer opbouwen. :)
Ik heb het complete huis gestript, daarna alles opnieuw aangelegd: water, electra, isolatie, geheel nieuwe betonvloer met vloerverwarming, voorbereiding warmtepomp, zelfgemaakte vensterbanken, nieuwe plafonds, balansventilatie, meterkast, kolom geplaatsts waar de muur gescheurd was, nieuwe badkamer met epoxyvloer.

Echt alles dus en helemaal zelf gedaan. Maar ben er wel een beetje klaar mee. :+

Ik zit nu vast op het stuccen. Huiskamer en slaapkamers is klaar, maar op de gang viel oude stuc van de muur en moet ik al die muren schoonmaken voor ik verder kan.

Grootste probleem is natuurlijk alles wat je voor het eerst doet, de onzekerheid of je het wel goed doet en dingen die je opnieuw moet doen of toch niet zo netjes zijn gegaan. :)

Nou ja, eerste huis is voor je vijand, tweede voor je vriend en derde voor jezelf. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:19:
Nou ja, eerste huis is voor je vijand, tweede voor je vriend en derde voor jezelf. :P
Je gaat hierna nog twee keer dit avontuur aan terwijl je nu ("al") tegen "motivatieproblemen" aanloopt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Je gaat hierna nog twee keer dit avontuur aan terwijl je nu ("al") tegen "motivatieproblemen" aanloopt? :P
Wellicht is het volgende keer makkelijker. :P

Klussen zijn op zich wel leuk, maar het was een beetje slecht georchestreerd. O-)

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 02-05-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:25
[...]

Ik heb het complete huis gestript, daarna alles opnieuw aangelegd: water, electra, isolatie, geheel nieuwe betonvloer met vloerverwarming, voorbereiding warmtepomp, zelfgemaakte vensterbanken, nieuwe plafonds, balansventilatie, meterkast, kolom geplaatsts waar de muur gescheurd was, nieuwe badkamer met epoxyvloer.

Echt alles dus en helemaal zelf gedaan. Maar ben er wel een beetje klaar mee. :+

Ik zit nu vast op het stuccen. Huiskamer en slaapkamers is klaar, maar op de gang viel oude stuc van de muur en moet ik al die muren schoonmaken voor ik verder kan.

Grootste probleem is natuurlijk alles wat je voor het eerst doet, de onzekerheid of je het wel goed doet en dingen die je opnieuw moet doen of toch niet zo netjes zijn gegaan. :)

Ok, jij wint. :P

Je doet dus het hele huis in 1 keer. Ja, dan doe je elke stap voor het eerst.
Ik pak telkens de ervaringen van de vorige kamer mee, dus je ziet de progressie door het huis heen. heeft ook nadelen en daarom ben ik ook in de kelder begonnen, daar vallen de eerste kamers niet zo op. :)

Stuccen ben ik het wel mee, daar heb je snel genoeg van. Als ik een kamer - als in muren en gipsplaten op het plafond - gestuct heb, dan heb ik van het stuccen, schuren en het stof (en dat x maal) wel weer even genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Wij hebben sinds kort onze oude bagagewagentje vervangen voor een Anssems: stukken mooier en meer solide. één puntje dat ik nog moet regelen zijn de dwarsdragers, zodat de fietsen er op kunnen :)

Nu heb ik één leverancier gevonden die ze levert voor de Anssems, maar deze zijn 149 euro. nu heb ik het gevoel dat een aluminium koker ca. 20 euro zou moeten zijn (voor deze korte stukjes). alleen zit ik vooral met de bevestiging van deze kokers aan de aanhanger.

iemand tips of ideeën?

of wellicht een ander merk of type dat ook goed zou moeten werken - ben op zich wel gecharmeerd van de eenvoud :)

Dit is de variant van de leverancier in het midden van het land :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4e9C0Y0eab2b1Wf6YI2BHKfM8c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ITcBUm1hJVH0z62ortJk8z6.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:29
t14wo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:06:
Wij hebben 2 tweedehands veluxramen gekocht die gaan worden ingebouwd. In de aanloop heb ik daarvoor de ramen uit elkaar gehaald, om goed schoon te maken en in de lak te zetten.

Nu heb ik ook de ‘glaslat’ die rondom zit eraf gehaald omdat er mos tussen zat. Ik kwam een soort zwarte kit tegen. Bij het kijken van een video van Velux zie ik dat die kit op een rol zit.

De vraag: hoe heet dit spul?

Op 1:31 te zien: YouTube: VELUX roof window – replacement of pane (glazing unit)
beglazingsband?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:17
Smithkj schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:43:
Wij hebben sinds kort onze oude bagagewagentje vervangen voor een Anssems: stukken mooier en meer solide. één puntje dat ik nog moet regelen zijn de dwarsdragers, zodat de fietsen er op kunnen :)

Nu heb ik één leverancier gevonden die ze levert voor de Anssems, maar deze zijn 149 euro. nu heb ik het gevoel dat een aluminium koker ca. 20 euro zou moeten zijn (voor deze korte stukjes). alleen zit ik vooral met de bevestiging van deze kokers aan de aanhanger.

iemand tips of ideeën?

of wellicht een ander merk of type dat ook goed zou moeten werken - ben op zich wel gecharmeerd van de eenvoud :)

Dit is de variant van de leverancier in het midden van het land :)
[Afbeelding]
Hier zijn echt heel veel oplossingen voor...
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.W4-Kd_1bKOYxp-O3LaTGeQHaEK%26pid%3DApi&f=1&ipt=6b6ac8a9f109672167cc50cf84a32d45c4da2e164fe9a6e792ff9cedf134ce58&ipo=images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:30
Wat kosten je fietsen? En als ze er af lazeren op de snelweg en schade aan andere auto's toebrengt betaald de verzekering dan ook uit, nog even afgezien van al het gedoe. Betaal gewoon de 149 en dan weet je ook dat je wat hebt dat past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

pman63 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:17:
Wat kosten je fietsen? En als ze er af lazeren op de snelweg en schade aan andere auto's toebrengt betaald de verzekering dan ook uit, nog even afgezien van al het gedoe. Betaal gewoon de 149 en dan weet je ook dat je wat hebt dat past.
offtopic:
Daarom trek ik één spanbandje van de fietsen naar de auto (trekoog/sleepoog) als ze er van af donderen sleep ik ze wel mee i.p.v. dat er vier auto's overheen racen en ook schade hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Stukje herkenbaar, ik doe het op zich met plezier, en liever zelf dan dat ik het laat doen en vervolgens erger aan dingen die ik zelf anders had gedaan. Maar het breekt soms wel op. Vooral als de vrouw des huizes 101 wensen heeft, maar als je er aan begint maar 1 wens heeft, namelijk dat het nou eindelijk een keer klaar is :+

En inderdaad, toen ik begon met de oude vloer te slopen had ik wel even zoiets van waar ben ik aan begonnen.... 1 grote puinzooi, huis vol stof, overal spierpijn etc. En dan hopen dat je goed hebt ingelezen en je handen inderdaad kunnen maken wat je hoofd heeft bedacht zonder foutjes waar je je aan blijft ergeren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:29

Ja herkenbaar. En money wise dingen een aantal jaar geleden niet gedaan (verstandige keuze) maar nu in een andere financiële positie en dan denk ik ook van tsja... dus het liefst begin ik helemaal opnieuw. Maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acroach
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 13:59

Hier al 4 jaar aan het verbouwen, stap voor stap, lastige fases en minder lastige fases. Maar 3 maand met het bankstel op een betonnen vloer is geen pretje inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Acroach op 02-05-2023 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:36

Ben hier al 5 jaar aan het verbouwen/opknappen.
Wat mij erg motiveerd is het volgende.
Ik heb op mijn telefoon per kamer een to do lijst en als er iets klaar is dan vink ik het af en verplaats ik het naar onderaan de lijst met "Done"
Die lijst is nu al heel lang en al bijna langer dan de to do lijst.
Afentoe lees ik die even door en dan zie ik weer wat ik allemaal al gedaan hebt.
Je vergeet dat snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006

Pazo

Mroaw?

Vraag: is het raadzaam dan wel eenvoudig om zelf een gasleiding (deels) af te sluiten?

Het zit als volgt. Ik kook nu nog op gas, en heb onlangs een elektrische kookplaat aangeschaft. Deze zou ik eigenlijk een keertje willen gaan inbouwen en aansluiten. Daarvoor moet de gasleiding dus weg. Momenteel zit het zo in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzaswXM6JFKGE1SknuW9x9VHDhc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYKWuqlRf9TVzg3KIrmDBkZY.jpg?f=fotoalbum_medium

Links zit de gasmeter / toevoer, dan komt er dus een T-splitsing waarbij de (dunnere) buis naar beneden naar het gasfornuis in de keuken gaat, en de (dikke) buis rechts van de T-splitsing naar de CV ketel boven.

Hoe zou dit het beste aan te pakken zijn? Buisje ca 10cm onder de T-splitsing afknippen en dan afdoppen (waarmee)?
Of moet het hele buisje uit de T-splitsing en dop je de T-splitsing zelf af (waarmee)? Het is iets van een knel / smelt koppeling o.i.d. om het gasdicht te krijgen.
Of zou die hele T-splitsing eruit moeten en een nieuwe buis ertussen?

En hoe weet je zeker dat het gasdicht zit / geen lekkage ontstaat?
Of moet ik hier gewoon niet aan beginnen en het door een gecertificeerd iemand laten doen? Het ziet er zo simpel uit / klusje van een half uurtje... om daar nu iemand voor te zoeken er weer tientallen euro's kwijt te zijn... Maar ja, het is wel gas. Wat denken jullie?

Het is overigens redelijk tijdelijk. Ik hoop eind Q4 begin Q1 2024 een warmtepomp te krijgen, en dan gaat het gas er helemaal uit. Maar ik wil vast vooraf de kookplaat erin hebben om niet voor verrassingen komen te staan als het gas eruit gaat, ik dezelfde dag nog de kookplaat moet installeren en dan tegen problemen aanloop.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:49:
Vraag: is het raadzaam dan wel eenvoudig om zelf een gasleiding (deels) af te sluiten?

Het zit als volgt. Ik kook nu nog op gas, en heb onlangs een elektrische kookplaat aangeschaft. Deze zou ik eigenlijk een keertje willen gaan inbouwen en aansluiten. Daarvoor moet de gasleiding dus weg. Momenteel zit het zo in de meterkast:

[Afbeelding]

Links zit de gasmeter / toevoer, dan komt er dus een T-splitsing waarbij de (dunnere) buis naar beneden naar het gasfornuis in de keuken gaat, en de (dikke) buis rechts van de T-splitsing naar de CV ketel boven.

Hoe zou dit het beste aan te pakken zijn? Buisje ca 10cm onder de T-splitsing afknippen en dan afdoppen (waarmee)?
Of moet het hele buisje uit de T-splitsing en dop je de T-splitsing zelf af (waarmee)? Het is iets van een knel / smelt koppeling o.i.d. om het gasdicht te krijgen.
Of zou die hele T-splitsing eruit moeten en een nieuwe buis ertussen?

En hoe weet je zeker dat het gasdicht zit / geen lekkage ontstaat?
Of moet ik hier gewoon niet aan beginnen en het door een gecertificeerd iemand laten doen? Het ziet er zo simpel uit / klusje van een half uurtje... om daar nu iemand voor te zoeken er weer tientallen euro's kwijt te zijn... Maar ja, het is wel gas. Wat denken jullie?

Het is overigens redelijk tijdelijk. Ik hoop eind Q4 begin Q1 2024 een warmtepomp te krijgen, en dan gaat het gas er helemaal uit. Maar ik wil vast vooraf de kookplaat erin hebben om niet voor verrassingen komen te staan als het gas eruit gaat, ik dezelfde dag nog de kookplaat moet installeren en dan tegen problemen aanloop.
Zit die gasleiding in de weg bij de nieuwe kookplaat?
Zo niet dan kun je toch gewoon die kraan bij de kookplaat dichtdraaien en de leiding laten zitten tot alles eruit gaat?

Heeft hier ook maanden zo gezeten.
Met het verwijderen van de gasmeter alles in de ruimte bij de meter af gezaagd.
De leiding in de keuken zit er nog steeds die haal ik wel weg als ik de vloer aanpak.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ronald.42 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Zit die gasleiding in de weg bij de nieuwe kookplaat?
Zo niet dan kun je toch gewoon die kraan bij de kookplaat dichtdraaien en de leiding laten zitten tot alles eruit gaat?
Dan zou ik een nieuw gat moeten boren door de vloer heen. Ik wil de leiding eruit halen, en dan stroomtoevoer voor de kookplaat door het bestaande gat loodsen.
Dus de leiding zal hoe dan ook los moeten van de kookplaat om door het gat in de vloer te kunnen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:59:
[...]

Dan zou ik een nieuwe gat moeten boren door de vloer heen. Ik wil de leiding eruit halen, en dan stroomtoevoer voor de kookplaat door het bestaande gat loodsen.
Dus de leiding zal hoe dan ook los moeten van de kookplaat om door het gat in de vloer te kunnen.
Ah ja dan is het idd handig dat de leiding weg is.

Wat er nu zit is geperst.
Je hebt dan speciale voor gas geschikte perskoppelingen nodig en een perstang.

Ik zou denk ik gezien je er geen ervaring mee hebt een installateur vragen die over die middelen beschikt.
Als.het goed is perst die dan ook de binnenleiding af om te zien of hij dicht is.

Of als je beslist het zelf wil doen koppelingen kopen en ergens een perstang huren/lenen.
Lektest wordt dan veelal een zeepsopje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ronald.42 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:04:
Wat er nu zit is geperst.
Je hebt dan speciale voor gas geschikte perskoppelingen nodig en een perstang.

Ik zou denk ik gezien je er geen ervaring mee hebt een installateur vragen die over die middelen beschikt.
Als.het goed is perst die dan ook de binnenleiding af om te zien of hij dicht is.
Mjah zoiets had ik eigenlijk al verwacht, ik heb die apparatuur niet en geen ervaring mee, dus misschien toch maar iemand zoeken. Heb mijn huis destijds casco gekocht en bijna alles zelf opgebouwd, dus best wat kluservaring, maar gas/water/licht heb ik laten doen. Bedankt in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:59:
[...]

Dan zou ik een nieuw gat moeten boren door de vloer heen. Ik wil de leiding eruit halen, en dan stroomtoevoer voor de kookplaat door het bestaande gat loodsen.
Kun je niet gewoon de kabel vanuit de meterkast door die leiding heen trekken naar je keuken? Helemaal makkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ja dat zou je denken inderdaad, maar dat is gewoon schuim wat alleen bedoeld is als afstandshouder. Wat ik onder de aliminiumstrip uithaalde was echt zwarte kit. Het lijkt me ook modig dat het kit is, omdat het voor waterdichtheid moet zorgen.

Maar de instructievideo laat echt iets op rol zien. Checkvraag: beglazingsband is niet waterdicht toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Zwartoog schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:15:
[...]

Kun je niet gewoon de kabel vanuit de meterkast door die leiding heen trekken naar je keuken? Helemaal makkelijk :P
Nee de gasleiding loopt 'los' door de kruipruimte en gaat dan door een gat in de vloer de keuken in. Door dat gat past precies de gasleiding, zit geen ruimte omheen. Dus die moet eruit om de buis met stroomdraden er doorheen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:19:
[...]

Nee de gasleiding loopt 'los' door de kruipruimte en gaat dan door een gat in de vloer de keuken in. Door dat gat past precies de gasleiding, zit geen ruimte omheen. Dus die moet eruit om de buis met stroomdraden er doorheen te krijgen.
@Zwartoog bedoelt de gasbuis gebruiken als kabelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ronald.42 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:22:
[...]

@Zwartoog bedoelt de gasbuis gebruiken als kabelbuis.
Yes! Het voordeel is dat er (als het volgens de huidge normen geïnstalleerd is), er geen koppelingen in zitten verder.
Pagina: 1 ... 297 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/