[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 299 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
JER00N schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:37:
Bij de voordeur zit een meterput, hierin zit de hoofdkraan en de watermeter. Dit wil ik eens een keer netjes afwerken.

Mijn idee was om het luik, wat nu van muur tot muur en van deur tot tegelvloer loopt, kleiner te maken zodat hij tussen de groene lijnen past. Daaromheen wil ik dan tegels doorleggen. Maar waar ga ik de tegels op leggen? Ik kan er natuurlijk houten balken in schroeven maar ik denk niet dat ik daar op moet gaan tegelen. Bovendien is de put vrij vochtig, een deel van het jaar staat er grondwater in zoals nu ook het geval is.

Liefst zou ik er gewoon cement omheen storten maar dat moet natuurlijk ook ondersteund worden door iets... iemand een idee?

[Afbeelding]

De dikke leiding die van links naar rechts loopt is volgens mij niet meer in gebruik dus die zou ik eventueel weg kunnen halen.
Dat ziet er vochtig uit. Heb je al eens bekeken of er veel vocht is met zo'n meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:34
Ronald.42 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:05:
[...]

Zo klusje weer klaar..
Note to self, als je een andere soort pur pakt even checken hoeveel het uitzet... :+

[Afbeelding]
Het ziet er nu wel uit als een dicht getimmerd kraakpand 8)
Maar snel verder afmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:57
louzy82 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:54:
Ik heb een bokszak gekocht voor m'n dochter en ben aan het bedenken waar en hoe ik die op ga hangen.

Het meest ideale zou zijn als ik deze aan een gording kan hangen met een haak die ik van een oude schommel over heb maar vraag me af of dat verstandig is en zo ja, wat jullie denken dat de beste bevestiging is. De haak haaks op de balk erin draaien (zoals ik het op de foto houd) of op een manier dat de haak recht naar onderen wijst.
Of misschien juist recht in de smalle kant van de balk?

De bokszak weegt 15 kg en krijgt klappen van een kind van 10. De gording is 7 x 19cm
[Afbeelding]
Ik zou de 2e oplossing van @Rzaan doen - in het midden van de balk (dus iets hoger dan waar je je haak nu houdt) 8 mm of 10 mm gat boren, en dan zo'n spanschroef erin. Aan beide kanten met een ring en moer aandraaien.

Als hij goed aangedraaid is, is er geen speling. En in het midden van een balk staan nauwelijks krachten, dus je dakconstructie blijft in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

in een vlaag van verstandsverbijstering hebben wij een 2de hands houten tuinhuisje gekocht (gedemonteerd) die we morgen al kunnen ophalen.. top, maar die kan natuurlijk niet gewoon in het gras in de tuin gemikt worden. Huisje is 2.5 bij 2 meter

Wat is wijsheid, netjes een fundering gieten van beton (wat ik nooit heb gedaan) of gewoon lui betontegels recht proberen te leggen en hopen dat het goed gaat?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:12
Bezulba schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:17:
in een vlaag van verstandsverbijstering hebben wij een 2de hands houten tuinhuisje gekocht (gedemonteerd) die we morgen al kunnen ophalen.. top, maar die kan natuurlijk niet gewoon in het gras in de tuin gemikt worden. Huisje is 2.5 bij 2 meter

Wat is wijsheid, netjes een fundering gieten van beton (wat ik nooit heb gedaan) of gewoon lui betontegels recht proberen te leggen en hopen dat het goed gaat?
Ik heb mijn tuinhuisje op betonbanjes gezet van 8cm breed. Nog geen spijt van tot nu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

wokkelz schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Ik heb mijn tuinhuisje op betonbanjes gezet van 8cm breed. Nog geen spijt van tot nu toe.
Dan neem ik aan alleen die dingen onder de muren en dan in het midden tegels oid?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:18
louzy82 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:54:
Ik heb een bokszak gekocht voor m'n dochter en ben aan het bedenken waar en hoe ik die op ga hangen.

Het meest ideale zou zijn als ik deze aan een gording kan hangen met een haak die ik van een oude schommel over heb maar vraag me af of dat verstandig is en zo ja, wat jullie denken dat de beste bevestiging is. De haak haaks op de balk erin draaien (zoals ik het op de foto houd) of op een manier dat de haak recht naar onderen wijst.
Of misschien juist recht in de smalle kant van de balk?

De bokszak weegt 15 kg en krijgt klappen van een kind van 10. De gording is 7 x 19cm
[Afbeelding]
Wij hebben er ook zo een schroef inzitten en daar hangt een schommel aan. Gewoon haaks op de gording erin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 11:33

Opsluit banden of beton bandjes gaat ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:55
wokkelz schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:30:
@Bezulba : Ik zou, afhankelijk van hoe hard het bij jou kan waaien, wel even goed nadenken over een verankering. Beetje slordig als je het na de eerste storm bij de buren uit de tuin mag vissen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Een ander vraagje waar wellicht hier goede tips op komen.

Ik doe aan stepsport. Sinds kort een nieuwe step.
Deze zit iets korter aan de grond en ik merk dat ik nu wel eens een drempeltje raak aan de onderkant.
Daar wil ik mijn step graag tegen beschermen.

Wat zou daar goed voor werken? Underbody coating is denk ik ook de zwak?
Iemand ideeën?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cyberpope schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:49:

Deze zit iets korter aan de grond en ik merk dat ik nu wel eens een drempeltje raak aan de onderkant.

Iemand ideeën?
Steigerbuis onderop lassen. Grotere wielen monteren. >:)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-10 23:17

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Beste, ik heb een Pax kast van Ikea.
Ik heb daarbij perongeluk een kastroede laten vallen. En nu zit een een diepe deuk/holte van 3 mm diep in de plank en is daardoor ook het spaanplaatfolie op die plek gescheurd.
Spaanplaatfolie heeft een lichtbruine houtpatroon (wit gelazuurd eikeneffect) . Dit voor diegenen die dachten dat het een witte kast Pax-kast was.

https://www.ikea.com/nl/n...neffect-30183989/#content

Wat kan ik doen? Holte opvullen met Bison Houtlijm?

Foto komt nog.

[ Voor 31% gewijzigd door MedionAkoya op 07-05-2023 11:42 ]

Trein?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 12:57
MedionAkoya schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:39:
Ik heb daarbij perongeluk een kastroede laten vallen. En nu zit een een diepe deuk/holte van 3 mm diep in de plank en is daardoor ook het spaanplaatfolie op die plek gescheurd.

Foto komt nog.
Niks doen. Een kast is om dingen in te leggen. Leg er kleren, bakken, fotoalbums, kopjes, tassen etc. op en ga door met je leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MedionAkoya schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:39:
Spaanplaatfolie heeft een lichtbruine houtpatroon. Dit voor diegenen die dachten dat het een witte kast Pax-kast was.

Foto komt nog.
Makkelijkste oplossing is een legplank in de zelfde kleur halen bij Ikea en die er bovenop leggen. Kost de wereld niet en zie je niks meer van.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

The Eagle schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Makkelijkste oplossing is een legplank in de zelfde kleur halen bij Ikea en die er bovenop leggen. Kost de wereld niet en zie je niks meer van.
Haha, was het maar waar. Het is de bodem van Pax kast... er zaten namelijk nog geen planken in.
Oh, boven op de bodem leggen. Oke.
Misschien moet ik gewoon een stuk zeil/vinyl in plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 07-05-2023 11:46 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MedionAkoya schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Haha, was het maar waar. Het is de bodem van Pax kast... er zaten namelijk nog geen planken in.
Dan heb je twee opties: leg er een legplank op, kijk hoe het er uit ziet en kom een plank tekort.
Of met de hele kast terug naar Ikea en een nieuwe vragen.

Overigens kun je ook gewoon de ikea klantenservice bellen. Die kunnen vaak ook dat soort dingen los voor je regelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Daarom zegt hij ook 'er bovenop leggen'.
Past precies, alleen is je bodem 14 mm hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
[...]

Maar nogmaals, waarom maak je jd hier druk om? Doe de kastdeur dicht en het is weg. Je mag zeker even balen.

Ik heb onlangs nieuwe Paxkasten gehaald waarbij 1 doos in de auto doorboord werd door de hoofdsteun. Resultaat is een deuk in de zijkant van de kast. Je kan het binnenwerk zien. Ik baalde er ook stevig van. Maar daarna ga je door en doe je de deur dicht.

Ik heb ook gedacht aan vullen en herstellen, maar na een tijdje beseft dat dat nergens op slaat. Het is de binnenkant van een kast die een deuk heeft. In oud Nederlans: lekker boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:34
Cyberpope schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:49:

Iemand ideeën?
Ik zit meer te denken aan kunstof strips die je aan de onderkant bevestig en makelijk kan vervangen.
Maar je bent toch niet de enige die met dit probleem zit. Andere steppers hebben hier misschien al iets op gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:35
Ik ben op zoek naar iets en ik weet niet precies wat hiervoor de beste manier is: ik heb een deur (hout) bij een Frans balkon, waarin ik een rooster wil maken voor ventilatie. Nu zou ik het prettig vinden als deze ook afsluitbaar is (binnenzijde). Wat voor een soort rooster/oplossing kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik heb al even rond zitten zoeken, maar ik denk niet met de juiste zoekterm, want ik gok dat er mooiere oplossingen zijn dan 2 losse roosters aan binnen en buitenzijde van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ik weet niet wat je plan is met de Pax kast, maar wij hebben de onderste 'plaats units' van die draadmanden omdat het toch zo laag is, de bodem van de kast zie ik eigenlijk zelden. Ga je er niets boven plaatsen waardoor je het niet meer ziet?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:04

Waar woon je? Als in, hoeveel zakt de grond bij jou?

Persoonlijk zou ik de omtrek van het tuinhuisje uitgraven, de breedte van een betontegel en ook zo diep. Dat netjes vullen met grof zand of ander materiaal wat je goed kan aanstampen. Dat netjes waterpas leggen, daar bovenop betontegels. Dan de fundatiebalk voor je tuinhuis neerleggen. Kan een betonband zijn. Belangrijkst is dat je onderste plank van je tuinhuis niet permanent nat blijft. Als je zo'n rand rondom je tuinhuis lelijk vindt kan je de tegels iets dieper leggen dan dan opvullen met siergrind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:18
dmstr schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:06:
Ik ben op zoek naar iets en ik weet niet precies wat hiervoor de beste manier is: ik heb een deur (hout) bij een Frans balkon, waarin ik een rooster wil maken voor ventilatie. Nu zou ik het prettig vinden als deze ook afsluitbaar is (binnenzijde). Wat voor een soort rooster/oplossing kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik heb al even rond zitten zoeken, maar ik denk niet met de juiste zoekterm, want ik gok dat er mooiere oplossingen zijn dan 2 losse roosters aan binnen en buitenzijde van de deur.
Ik weet niet wat je al bekeken hebt mar google eens 'schuifrooster' en dan heb je denk ik wat je zoekt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

True schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Ik weet niet wat je plan is met de Pax kast, maar wij hebben de onderste 'plaats units' van die draadmanden omdat het toch zo laag is, de bodem van de kast zie ik eigenlijk zelden. Ga je er niets boven plaatsen waardoor je het niet meer ziet?
Er worden nog planken in de kast geschoven. Die diepe deuk op bodem zie je straks alleen als je flink gaat bukken. maar omdat het deuk van circa 3 cm in diameter openligt, wil het toch dicht hebben. Ik heb het nog niet over nagedacht, maar ik dacht aan vullen met houtlijm, of plank op bodem leggen, zeil leggen of niets doen.

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 07-05-2023 12:23 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wil een dak maken op 5 (hard) houten balken van 6x6cm , zodat er een overkapping ontstaat.
De bedoeling is om er een ei in te hangen, dus het moet een stevige constructie worden. Gezien de lengte van de balken buigen ze door als er nu iets aan hangt.
Hoe kan ik hier een mooie en stevige constructie van maken?
De vlinderstruik gaat eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiIeCYz29O6hvrWM-LGpTpXZobk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNFmDM7kkt5ZeMsmZoANfnMY.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHJnCesOQpSJjLiEN9brrWBDjxw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBpfS8CWM0OoEUau6QpAeGwD.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 59% gewijzigd door Sport_Life op 07-05-2023 12:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
dmstr schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:06:
Outside de box: waarom niet een rooster achter je radiator als die tegen de buitenmuur aan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 09:34
Ik heb een siertlijst op mijn kozijn. Bij de draai kiep ramen kan ik ze los halen, maar bij de vaste ramen biet. Iemand enig idee hoe dit te schuren en te verven? Gewoon als geheel met kozijn of zit er ergens een magische knop waarmee ze los komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCDnYMVQUPZ6D5a_X2VEflOyhAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hs0wLZMCIZm4z3gcozD5KvnO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Smithkj schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:43:
Wij hebben sinds kort onze oude bagagewagentje vervangen voor een Anssems: stukken mooier en meer solide. één puntje dat ik nog moet regelen zijn de dwarsdragers, zodat de fietsen er op kunnen :)

Nu heb ik één leverancier gevonden die ze levert voor de Anssems, maar deze zijn 149 euro. nu heb ik het gevoel dat een aluminium koker ca. 20 euro zou moeten zijn (voor deze korte stukjes). alleen zit ik vooral met de bevestiging van deze kokers aan de aanhanger.

iemand tips of ideeën?
Dit weekend de dwarsdragers gemonteerd. Bij elkaar ca 60 euro.
- u bouten / met strop
- 2 alu kokers, zelf op maat gezaagd en geboord (25x25)
- afdekdopjes

Simpel en doeltreffend en 90 euro goedkoper.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVEMQUL20Pe1_Iw9h7_yz9Bqybo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6b5neZ5urO8sjhgqzEW7aMPp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Smithkj schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Dit weekend de dwarsdragers gemonteerd. Bij elkaar ca 60 euro.
- u bouten / met strop
- 2 alu kokers, zelf op maat gezaagd en geboord (25x25)
- afdekdopjes

Simpel en doeltreffend en 90 euro goedkoper.[Afbeelding]
je hebt wel deze gebruikt toch ?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/93093.jpg

Anders kunnen de moeren lostrillen onderweg zit je ook niet op te wachten, je kan ook kleine gaatjes / en borgpennen gebruiken .. ik zou de gaatjes (nui) wel boren .. onderweg word dat lastig(er) de onderdelen kan je elke bouwmarkt natuurlijk scoren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Yes, Die heb ik gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
koentjuh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:46:
Ik heb een siertlijst op mijn kozijn. Bij de draai kiep ramen kan ik ze los halen, maar bij de vaste ramen biet. Iemand enig idee hoe dit te schuren en te verven? Gewoon als geheel met kozijn of zit er ergens een magische knop waarmee ze los komen?

[Afbeelding]
ik hoop dat jij 1 kleur wil... ik heb 2 kleuren en dan is het wel een kut klus schuren gaat wel gewoon met een stukje schuurlinnen of een smal strookje goed schuurpapier.

schilderen lukt met afplakken en met een platte kwast "geleend" uit het atelier van een kunstschilder. en heel veel schelden

waarschijnlijk zitten ze bij die draaikiepramen ook geschroefd+ gelijmd (is bij mij althans ) ik moest er 1 verwijderen omdat hij krom was getrokken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

DasNieNix schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Ik zit meer te denken aan kunstof strips die je aan de onderkant bevestig en makelijk kan vervangen.
Maar je bent toch niet de enige die met dit probleem zit. Andere steppers hebben hier misschien al iets op gevonden.
Zo heb ik het nu ook gedaan. Sterke dubbelzijdige en dan die (dunne) strips. Kijken of het houdt.
En nee, kon er weinig van vinden.
t14wo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:49:
Ik heb onlangs nieuwe Paxkasten gehaald waarbij 1 doos in de auto doorboord werd door de hoofdsteun. Resultaat is een deuk in de zijkant van de kast. Je kan het binnenwerk zien. Ik baalde er ook stevig van. Maar daarna ga je door en doe je de deur dicht.
Bij ikea (als ikeafamilylid) kun je vaak die betreffende plank / zijwand omruilen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 22:56
LED-Maniak schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:46:
[...]

Je hebt een houten ondervloer, dus ik neem aan ook houten balken? Die worden doorgaans geventileerd.
Daarnaast heb je warmteverlies naar de zijkanten.

Ter vergelijking: vorig jaar is hier 28cm EPS onder het beton geplaatst en de buren hebben 50cm schuimbeton gestort. Dat is niet voor niks.

Vloerverwarming en een warmtepomp is een flinke ingreep. Zeker voor de warmtepomp wil je de basis goed hebben.
Het is zeker een ingreep maar wat foto’s na weer een dagje hakken en zagen zullen duidelijk maken dat de oude CV elementen enz allemaal rommel was dus daarom gelijk maar vvw, meer comfort en hopelijk wat besparing. De kruipruimte is hooguit 30cm tot het zand en onder de draagbalken 15cm ofzo dus dat van onderen isoleren gaat nog leuk worden.

Overigens ook nieuw glas laten inmeten, eigenlijk bleek alles HR+ op de erker na dus dat scheelt weer en daar komt HR++ in :)

Foto’s van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RolV_5KWMgluQ8ncG64itqbaAAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obiXDojbGb2wGcI7ulKldPdx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpJ3jo1Bt90gvvBqPYlBAjgnGJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJyuLZ24ZxwNjEyCsmFGKT16.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKoBA8eeNtp7D3PaydnqMWykHFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Bar6j1CtKBViukGD4FPeclU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_1of_rFeOuOanE2-wBzj94XmrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRu3nR9uTCzPhxMjQjlXTtl2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg18RXJQ-Z86qRCwKbH0arVP9Zo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIsONaayKx3eVrlLRGcx4Cnj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAdIVEevfGC2Vbm3gwMqV40lQl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYkWkL1zD3tVlQN7j3H3JQUH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mtUHA5ksMigY6ZFiTFWm4xRtSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hnyHWQ4gPQmW3vJmyNW67cI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YR5k3ieKqGR_WRg7CSHuxwu63_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGk1fM5Li3Rh2ZqpdsB0H15N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD4gcs3658HpLe-2oNYH4Z1FE9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmcXV0vpdYAcbw8S4YLu2T6c.jpg?f=fotoalbum_tile

En ja ook wat hobbybob werk en lood wat nog weg moet :p

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 1nsane
Overigens stuitte ik bij het wegbikken van de 4e en laatste vloerlaag op de bovenverdieping op flinke weerstand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjUconU0QrOUbQb7dlYXpQIvgpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fdIUXBjiZZbuzYMSogOsWQN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 07-05-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
1nsane schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:32:
[...]

Het is zeker een ingreep maar wat foto’s na weer een dagje hakken en zagen zullen duidelijk maken dat de oude CV elementen enz allemaal rommel was dus daarom gelijk maar vvw, meer comfort en hopelijk wat besparing. De kruipruimte is hooguit 30cm tot het zand en onder de draagbalken 15cm ofzo dus dat van onderen isoleren gaat nog leuk worden.

Overigens ook nieuw glas laten inmeten, eigenlijk bleek alles HR+ op de erker na dus dat scheelt weer en daar komt HR++ in :)

Foto’s van vandaag:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Waarom trek je alles er dan niet gewoon uit en plaats je EPS broodjes? Dan heb je nooit meer last van rotte balken en weet je tenminste dat de isolatie goed is. Dit kunnen bedrijven in één dag plaatsen incl. afwerking. Zelf kan je het ook wel in een dag of twee, drie.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-10 22:48
1nsane schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:32:
[...]

Foto’s van vandaag:

Is er een reden voor dat je, zoals LED-Maniak al zegt, geen broodjesvloer verkiest of uitvullen met een laag zand en EPS om daaroverheen beton te storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
JvdHoudt schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:31:
[...]

Is er een reden voor dat je, zoals LED-Maniak al zegt, geen broodjesvloer verkiest of uitvullen met een laag zand en EPS om daaroverheen beton te storten?
Toch ook een budgetkwestie en keuzes maken. Echter overweeg ik wel om een flinke laag EPS parels onder de vloer te storten. Dan kom ik uit op pak em beet 800,- en dat kan ik evt zelf onder de vloer verdelen. Ik heb wel 2 luiken in de vloer momenteel. Via die zou ik het kunnen verspreiden en dan hoef ik niet heel de zandcementvloer+tegels eruit te slopen waar de vvw op komt.

Dat zal best een klus worden (tenzij er een nifty blaasapparaat is waarmee het kan) want de kruipruimte is erg ondiep maar helpen zal het zeker.

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 07-05-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Misschien een domme vraag, maar ik heb 2 led panelen gekocht voor mijn klushok als verlichting.

Deze zijn opbouw en ik kan kiezen om:
1) tussen de plafondbalken plaatsen (ziet er het mooist uit) of
2) overdwars van de balken en dan er
onder te monteren. Ze zijn dan gemonteerd evenredig met de positie van de werkbanken.

Zou dat qua licht opbrengst nog uitmaken of merk je dat niet ? Ze hebben een stralingshoek van 120graden. Zijn deze https://www.elektrohandel...ilips-driver-en-netsnoer/

Ik ga voorlopig geen verlaagd plafond maken btw.

[ Voor 12% gewijzigd door Waypoint op 07-05-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:01

Det

Ik zou ze parallel aan je werkbanken hangen. Mijn ervaring is dat je recht onder het paneel toch de beste lichtopbrengst hebt. Als je ze tussen de balken hangt zul je toch wat schaduwwerking krijgen, en als ze op de balken hangen hangen ze lager wat ook nog eens goed is voor de lichtopbrengst (minder afstand tot het te verlichten onderwerp). Moet je wel voldoende werkruimte overhouden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 09:34
twain4me schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:22:
[...]

ik hoop dat jij 1 kleur wil... ik heb 2 kleuren en dan is het wel een kut klus schuren gaat wel gewoon met een stukje schuurlinnen of een smal strookje goed schuurpapier.

schilderen lukt met afplakken en met een platte kwast "geleend" uit het atelier van een kunstschilder. en heel veel schelden

waarschijnlijk zitten ze bij die draaikiepramen ook geschroefd+ gelijmd (is bij mij althans ) ik moest er 1 verwijderen omdat hij krom was getrokken. :+
Alles zelfde kleur ja. Bij de draai kiepramen kom ik er wel bij. Bij de andere ramen maar ff pielen dus. We gaan het wel zien. Dank! Geen magic oplossing dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
1nsane schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Toch ook een budgetkwestie en keuzes maken. Echter overweeg ik wel om een flinke laag EPS parels onder de vloer te storten. Dan kom ik uit op pak em beet 800,- en dat kan ik evt zelf onder de vloer verdelen. Ik heb wel 2 luiken in de vloer momenteel. Via die zou ik het kunnen verspreiden en dan hoef ik niet heel de zandcementvloer+tegels eruit te slopen waar de vvw op komt.

Dat zal best een klus worden (tenzij er een nifty blaasapparaat is waarmee het kan) want de kruipruimte is erg ondiep maar helpen zal het zeker.
Ik blijf erbij, zonde van je geld zo. Je gaat aan de bovenkant en onderkant investeren, maar laat het midden ongemoeid. Ook goed aangelegde -en toekomstbestendige- vloerverwarming is niet goedkoop. Doe het meteen goed en heb er 20 jaar plezier van.

Je hebt nu de kans om je woning helemaal up to date te maken naar huidige standaarden. De kans is klein dat je dit gaat doen als je er actief in woont en alles op het oog netjes is(zeker als je al iets geinvesteerd hebt). De kosten schuif je dus op de lange baan.

Heb je geen geld dan kan je altijd nog voor een renteloze lening gaan voor energiebesparende maatregelen.

Naja, succes ermee. ;) Ik hou er over op. :)
Waypoint schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:34:
Misschien een domme vraag, maar ik heb 2 led panelen gekocht voor mijn klushok als verlichting.

onder te monteren. Ze zijn dan gemonteerd evenredig met de positie van de werkbanken.

Zou dat qua licht opbrengst nog uitmaken of merk je dat niet ? Ze hebben een stralingshoek van 120graden.

Ik zou ze ff vast zetten met een schroef en kijken wat het beste bevalt. :P

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 07-05-2023 20:29 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Die parels helpen niet met isoleren, zie daarvoor Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zou dat qua licht opbrengst nog uitmaken of merk je dat niet ? Ze hebben een stralingshoek van 120graden.

Tja gezien je de spec's / link van de panelen geeft kan ik je vertellen dat alles kan ;)

Even wat meer zereneus gezegd, ik zou onafhankelijk waar je ophangt gewoon "meer is beter" + je kan altijd nog dimmers ertussen zetten als filosofie aanhouden.
Al is het puur omdat schaduw op je werkstuk niet altijd ideaal is...

ik zou eerder de moeite nemen om na te denken over een makkelijke locatie en/of remote bediening van je verlichting en bv extra schijnwerpers nemen uit meerdere hoeken. dan waar je "hoofd" verlichting hangt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-10 19:39
Onze deur naar de woonkamer sluit erg nauw. Precies op het hout. Ik zou er graag wat ruimte tussen hebben zodat er een tochtstrip tussen kan. In de zomer met de tuindeur open klapt hij nog wel eens dicht namelijk.

Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen. In mijn optiek kan ik alleen de blauwe lijn meer naar links bewegen, misschien met een Dremel oid. Of zie ik iets over het hoofd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCyzoD6eSTxBrJtKVcDVgE8rZNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SKMiC0ex4W2ni4Fr7t2an1w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnkYsy07JginJy8-ZpnC1qogOu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkuMGg5PHx756jTHNuAqK1gN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SRkadYqK8kSh3lTltz0-U1pFEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgHrkmwLYtyyGoVgCyYLzi7y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

je kan een bladblaas dingus een paar meter "40mm" oprol slang nemen en je GFT rolcontainer (na omspoelen) om je parels in te dumpen om ze vervolgens daaruit te zuigen en via dat ding ze in de kruipruimte te plaatsen blazen

MAAR !!!! ---> je reguleert met bodem bedekking je grondwater/vocht gehalte naar je vloer het zal wel iets helpen .. maar "de moeite" levert je niet zoveel besparing op dat je het terug verdient.

je kan beter de tijd/geld insteken door 10CM EPS via marktplaats te scoren oid (per 10cm RC waarde 2,5) oid en dat tegen de onderzijde van je vloer in het door @Wolly genoemde topic meer hints/tips te vinden.

Kortom wat @LED-Maniak en @Wolly zeggen . FYI ik heb inmiddels 2 jaar geleden de vloer laten spuiten met PUR schuim inmiddels 1.500 euro makkelijk bespaard .. (met hulp van de energie crisis :+ )

voor vloerverwarming over je bestaande vloer heen is ook niet de meest handige zet .. ik zou teminste die tegels eraf bikkelen en liever nog je dekvloer .. en dan beginnen met een XPS onderlaag anders moet je de broodjes + dekvloer + tegels opwarmen .. duurt wellicht eeuwen voordat je gehele vloer genoeg energie heeft om "omhoog te stralen"

maar goed snelle stappen snel thuis en over 10 jaar baal je dat je de tips niet ter harte heb genomen .. omdatje alsnog veel geld kwijt aan verwarmingskosten .. jou feestje

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:57
Thejman1989 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:50:
Onze deur naar de woonkamer sluit erg nauw. Precies op het hout. Ik zou er graag wat ruimte tussen hebben zodat er een tochtstrip tussen kan. In de zomer met de tuindeur open klapt hij nog wel eens dicht namelijk.

Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen. In mijn optiek kan ik alleen de blauwe lijn meer naar links bewegen, misschien met een Dremel oid. Of zie ik iets over het hoofd? [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap het probleem niet - hij sluit nauw, en als het niet klemt, lijkt me dat prima.

Je hebt ook tochtstrips die je in het kozijn plaatst tegen de deur aan (dus niet dat schuimrubber tussen deur en kozijn), zoals dit:
https://www.praxis.nl/voo...dvies/tochtstrip-monteren

Is dat wat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Ik heb er 8 hangen super turbo high lumen of zoiets hoe dan ook ik heb er meestal maar 2 of 4 aan afhankelijk van waar ik aan het werk ben.
Bij mij hangen ze tussen de balken vlak met de onderkant van de balken.
Mischien kun je het op onderstaande foto een beetje zien.
4 stukjes rvs strip tegen de balk geschroefd en daar liggen ze op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSBTtvmyZ9F_6DUCphU8dn7D9NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exjBIjVgEFtwTlmEnZGl1wcu.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

KillaZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Heb je een frees? Dan kun je natuurlijk gewoon van een reguliere plank een 10mm plank maken.

T.a.v. het weer op je multiplex plaat: Ik heb schimmelvreter gebruikt op mijn underlayment, dat werkte verrassend goed. Goed laten drogen, universol erover en in de beits gezet. Ik vond daarin Jotun heel fijn werken.
Ik bleek nog 2 stukjes resthout douglas te hebben, van die sponningsplanken met een dunner stukje aan beide zijden. Met de cirkelzaag afgezaagd en aan elkaar geplakt zodat het breed genoeg zou zijn en zo mijn eigen douglasplankje van 1cm dik gemaakt :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

koentjuh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:46:

[Afbeelding]
Best kans als je die sierlijst schuurt dat je dan de koppen van spijkers of schroeven gaat zien :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sport_Life schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:42:
Ik wil een dak maken op 5 (hard) houten balken van 6x6cm , zodat er een overkapping ontstaat.
De bedoeling is om er een ei in te hangen, dus het moet een stevige constructie worden. Gezien de lengte van de balken buigen ze door als er nu iets aan hangt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een ei :? Toch geen kamado? Maar wat je anders met ei zou bedoelen weet ik niet...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
JT schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Een ei :? Toch geen kamado? Maar wat je anders met ei zou bedoelen weet ik niet...
Zo’n hangend zit ei stoel geval gok ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JT schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Nee zo'n ding: https://www.intratuin.nl/...HUPp67JvWYrkaAp1gEALw_wcB

Ik vind t een onding maar mn vrouw zit er graag in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:19
Sport_Life schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel gewicht moet het kunnen dragen?
Hoe zijn de balken nu bevestigd en waaraan?
Wat is nu je afstand tot de dragende delen?
Post anders een schetsje van hoe het er nu uitziet en wat je voor ogen hebt. Helpt altijd om het eind in zicht te krijgen.
Materiaalkeuze dak?

Als dit 6cm hardhouten schutting palen zijn dan kun je 1,3m overspannen met een simpele dakconstructie maar dan moet je wel nog schoren
Meestal rekenen ze voor overkappingen ca. 1m overspannen per 5cm balksterkte)
Maar als ze nu al doorhangen dan zou ik er geen dak op maken want dat is alles gelijk scheef.

Deze 'balken' zijn eigenlijk ook palen en worden meestal rechtop gebruikt voor afscheidingen en pergola staanders. Ben benieuwd naar je antwoord op de vragen hierboven.

[ Voor 0% gewijzigd door GudZ op 07-05-2023 22:34 . Reden: Typo mm->>cm ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Sport_Life schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:25:
[...]

Nee zo'n ding: https://www.intratuin.nl/...HUPp67JvWYrkaAp1gEALw_wcB

Ik vind t een onding maar mn vrouw zit er graag in.
Ik heb die vraag toendertijd ook aangegrepen om een waslijn-hangmat constructie te maken in één. Had toch nog een paar tientjes hout nodig om op franco te komen voor een ander project. Foto volgt als hangmat hangt...

Jij een mooie klus en zij een hangmat. Win win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

GudZ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:33:
[...]

Hoeveel gewicht moet het kunnen dragen?
Hoe zijn de balken nu bevestigd en waaraan?
Wat is nu je afstand tot de dragende delen?
Post anders een schetsje van hoe het er nu uitziet en wat je voor ogen hebt. Helpt altijd om het eind in zicht te krijgen.
Materiaalkeuze dak?

Als dit 6cm hardhouten schutting palen zijn dan kun je 1,3m overspannen met een simpele dakconstructie maar dan moet je wel nog schoren
Meestal rekenen ze voor overkappingen ca. 1m overspannen per 5cm balksterkte)
Maar als ze nu al doorhangen dan zou ik er geen dak op maken want dat is alles gelijk scheef.

Deze 'balken' zijn eigenlijk ook palen en worden meestal rechtop gebruikt voor afscheidingen en pergola staanders. Ben benieuwd naar je antwoord op de vragen hierboven.
Zo'n hang stoel (ei) weegt ongeveer 10kg plus het gewicht van mijn vrouw (55-60kg geloof ik).
Balken zijn bevestigd aan dezelfde balken constructie. Afstand is bij balk 1 50cm en bij balk 5 is de afstand 5m.

Het is inderdaad een soort pergola door de vorige eigenaar in elkaar geknutseld.

Kan ik die balken anders verstevigen door er balken bij de plaatsen ? Welke moet ik dan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sport_Life schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:39:
[...]

Zo'n hang stoel (ei) weegt ongeveer 10kg plus het gewicht van mijn vrouw (55-60kg geloof ik).
Balken zijn bevestigd aan dezelfde balken constructie. Afstand is bij balk 1 50cm en bij balk 5 is de afstand 5m.

Het is inderdaad een soort pergola door de vorige eigenaar in elkaar geknutseld.

Kan ik die balken anders verstevigen door er balken bij de plaatsen ? Welke moet ik dan hebben?
Op zich denk ik dat het prima is voor wat lichte dakbedekking. Maar met zo een ei, in het midden dus zeg overspanning van 3 meter dan is dat echt te weinig. Uit de losse pols zou ik zeggen, waar die stoel komt nog een balk er bovenop en elke 30cm ofzo dikke schroef er doorheen. En dan moet je dat ook bij de andere balken gaan doen om op dezelfde hoogte te komen.

Maar ik vraag mij af of je hier de juiste keuze hebt gemaakt. Want je hebt geen hardhout nodig aangezien het straks afgedekt is voor water én je hebt een dikkere balk nodig (EDIT: ik lees nu dat het er al stond). Niet langs alle kanten maar wel de hoogte in zeg maar. Een brede balk leg op je de korte kant op je staanders. Beter had je denk ik douglas gepakt van 5x10 of 5x15. Want alle kracht erop wordt precies op 1 punt gecentreerd op het zwakste punt; in het midden van de overspanning.

Nog een keer een disclaimer: boven is zonder enige berekening en moet je vooral niet aannemen als correcte waardes ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JT schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:58:
[...]

Op zich denk ik dat het prima is voor wat lichte dakbedekking. Maar met zo een ei, in het midden dus zeg overspanning van 3 meter dan is dat echt te weinig. Uit de losse pols zou ik zeggen, waar die stoel komt nog een balk er bovenop en elke 30cm ofzo dikke schroef er doorheen. En dan moet je dat ook bij de andere balken gaan doen om op dezelfde hoogte te komen.

Maar ik vraag mij af of je hier de juiste keuze hebt gemaakt. Want je hebt geen hardhout nodig aangezien het straks afgedekt is voor water én je hebt een dikkere balk nodig (EDIT: ik lees nu dat het er al stond). Niet langs alle kanten maar wel de hoogte in zeg maar. Een brede balk leg op je de korte kant op je staanders. Beter had je denk ik douglas gepakt van 5x10 of 5x15. Want alle kracht erop wordt precies op 1 punt gecentreerd op het zwakste punt; in het midden van de overspanning.

Nog een keer een disclaimer: boven is zonder enige berekening en moet je vooral niet aannemen als correcte waardes ;)
Ja zoals gezegd dit is door de vorige eigenaar gemaakt, wilde het eigenlijk slopen maar toen bedacht ik me dat het wel een leuke mini overkapping kan worden. De reden om te overkappen is trouwens dat het ei droog blijft , anders moet ie steeds naar binnen gehaald worden. (Schuurtje komt nog).

Anders doe ik er een (douglas) balk op van 6x10/15 met een hoes , dan blijft ie ook mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Thejman1989 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:50:

Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen. In mijn optiek kan ik alleen de blauwe lijn meer naar links bewegen, misschien met een Dremel oid. Of zie ik iets over het hoofd? [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je niet meer aan een dictator (dat is zoon wieltje wat ervoor zorgt dat je deur langzaam dicht gaat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
@Sport_Life
Wat bedoel je met 'dezelfde constructie '?
Zijn er liggers aan de muur of aan een schutting... ik kan uit de foto simpelweg niks opmaken. Daarom een schetsje werkt altijd prettig (hoeft niks fancy).

6cm balksterkte is alleen voor de achterste balk voldoende (en mist nog steeds schoren voor stevigheid)
Hardhout heeft an sich een iets hogere sterkte dan naaldhout (=ook douglas) maar die voorste twee balken kunnen hun eigen gewicht op deze manier niet eens dragen en buigen door. Wat mij al voldoende zegt.

Je geeft in je eerste post duidelijk aan:
'het moet een stevige constructie worden'

Ik zou je ideaalbeeld eens tekenen en kijken wat je nog kunt hergebruiken als er geen geldkwestie is.

5m overspannen = 25cm sterkte. En ook schoren eronder.

En als de vorige bewoner deze keuze heeft gemaakt wil ik wel eens een foto of doorsnede schets van de verbindingen zien of dat pluis is. Je WAF wordt behoorlijk laag als er een houten paal op haar terechtkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:08
Ik heb een oude schoorsteen weggehaald, en nu wil ik de muur een beetje fatsoeneren...

De ruimte word gebruikt als opslag, en hoeft dus niet super strak te worden.

Ik zit zelf te denken om de stenen een beetje glad te trekken met Knauf Up210. (Vooral ook omdat het mij wel leuk lijkt eens te proberen..!). En dan is het gelijk vocht bestendig en kan het tegen een stootje

Ik kan dan in de toekomst er altijd nog bijvoorbeeld mooie plastic rabbatdelen tegenaan schroeven.

Is dit een beetje een goed plan, of is het onbegonnen werk??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2OCEtXkx0oehbO4u-99Qu9g0ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXLVr4Rkn8Nf1JUO8BrzWWvf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-10 16:06
duc848 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:27:
Ik heb een oude schoorsteen weggehaald, en nu wil ik de muur een beetje fatsoeneren...
[...]
Begin eerst met het isoleren van het teer en roet in de oude schoorsteen. Als je daar niets aan doet blijft dat door je stucwerk heen lekken, en hou je altijd vieze bruine vlekken. Net zo lang laagjes isolatieverf erop smeren totdat het roet er niet meer doorheen komt. Dat is nog best n werkje. Daarna alle stenen insmeren met hechtprimer voordat je gaat stuccen. Let er ook op dat je wil dat de bakstenen overal dieper liggen dan het vlak van de muur. Op de foto's lijkt dat nog niet het geval.
Voor een eerste stuc-klus is dit wel vrij lastig. Je hebt grote verschillen in laagdikte, stukken waar een enorm dikke laag in moet, en je zit in een hoek te werken. Then again, als t toch in n opslaghokje is maakt dat allemaal niet zoveel uit natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:54
juggle schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
Ik volg dit topic al tijden en vind het super om te zien hoe mooi sommige projecten hier zijn en handig mensen zijn. Daar heb ik altijd echt ontzag voor.

Nu besloten om ook mijn project hier te laten zien. Ik had geen kluservaring maar ben niet geheel onhandig heb ik gemerkt :)

We hadden al tijden last van tocht en geluid in de woonkamer door een open trap van de woonkamer tot aan de zolder. De zolder kan wel dicht maar ieder telefoon gesprek gevoerd op de zolder was letterlijk te volgen in de woonkamer (ik werk op zolder). Heel hinderlijk dus. Plan: dichtmaken van de zoldertrap en schuifdeuren plaatsen op overloop.

Na het bekijken van wat offertes schrok ik toch behoorlijk van de prijzen voor het dichtmaken, dit liep al snel richting de 5-6k. Daarom besloten het zelf te doen.

Uiteindelijk heel leerzaam en polymeer + houtvuller zijn je beste vrienden :P De deuren hebben wij op maat laten maken door de Hornbach, deze zijn 110x240 en wegen per stuk iets van 40 kilo. Kosten van de deuren: 1300 EUR, aan bouwmaterialen was ik ongeveer iets van 1200 kwijt. Totaal dus ongeveer 2500 eur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn complimenten, dit is echt ontzettend netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 13:44
Waah schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:46:
Ik wil graag deze houten IKEA hand in ongeveer dezelfde houten kleur krijgen als mijn Fractal North case met hout.

[Afbeelding]

De hand is van onbewerkt massief beuken, en het hout van de fractal North case is "walnoot".

Beits leek me het meest simpele, maar walnoot was geen optie bij de lokale Praxis :+ maar misschien zijn er andere opties die ik over het hoofd zie?

Ook heb ik nog een bamboe cheap houten wireless Charger van de action die ook leuk zou zijn in ongeveer dezelfde kleur, maar dat is meer nice to have.
Iemand nog tips? O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
T_knoop schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Begin eerst met het isoleren van het teer en roet in de oude schoorsteen. Als je daar niets aan doet blijft dat door je stucwerk heen lekken, en hou je altijd vieze bruine vlekken. Net zo lang laagjes isolatieverf erop smeren totdat het roet er niet meer doorheen komt. Dat is nog best n werkje.
Op advies van mijn stucadoor moest ik het zwart van de schoorsteen ondersmeren met wegenwit (verf). Een paar lagen waren voldoende, heb er nooit meer iets van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 24-06 20:04
Voor een ventilatiekanaal 100 mm vanuit onze WC-ruimte naar een naastgelegen ruimte wil ik deze droog diamantkernboor met deze adapter gaan gebruiken. Ik moet door een bakstenen muur, volgens de recensies moet dat geen probleem zijn. Echter, eerst zitten daar nog tegeltjes op (20 x 9 cm). Kan ik daar ook gewoon doorheen met deze diamantboor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hm7RIK_iKgre4jqFUm6RXVdZws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haq52bIvyoOcJeYglarKqCVF.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Waah schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:46:
Ik wil graag deze houten IKEA hand in ongeveer dezelfde houten kleur krijgen als mijn Fractal North case met hout.

[Afbeelding]

De hand is van onbewerkt massief beuken, en het hout van de fractal North case is "walnoot".

Beits leek me het meest simpele, maar walnoot was geen optie bij de lokale Praxis :+ maar misschien zijn er andere opties die ik over het hoofd zie?

Ook heb ik nog een bamboe cheap houten wireless Charger van de action die ook leuk zou zijn in ongeveer dezelfde kleur, maar dat is meer nice to have.
Je gaat ze nooit hetzelfde krijgen.
Walnoot beuk bamboe in verschillende bewerkingsstaat en dan zijn ze allemaal ook afgewerkt op een eigen manier.

Die spijlen van je behuizing zijn al geolied zo te zien. Dat beuken gaat zuigen dus eerst even bevochtigen. Dat bamboe deksel is gelamineerd dus dat neemt nauwelijks iets op. Zal waarschijnlijk blanke olie op zitten.

Wil je echt dezelfde kleur dan zul je 2x moeten beitsen met kleur maar dat kan problemen geven op je walnoten spijlen omdat die al behandeld zijn.
Dezelfde uitstraling lukt met olie maar dat zal niet dezelfde kleurtint zijn.

Succes en ben benieuwd naar de voor- en na foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35

timovd

Voorsprong door techniek

@Cella met de boorgeleider (adapter) kom je sowieso niet door de tegeltjes heen. Je moet dus eerst (met diamant o.i.d.) een gat maken in de tegels.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Cella schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:18:
Voor een ventilatiekanaal 100 mm vanuit onze WC-ruimte naar een naastgelegen ruimte wil ik deze droog diamantkernboor met deze adapter gaan gebruiken. Ik moet door een bakstenen muur, volgens de recensies moet dat geen probleem zijn. Echter, eerst zitten daar nog tegeltjes op (20 x 9 cm). Kan ik daar ook gewoon doorheen met deze diamantboor?
[Afbeelding]
Waarom voor 75 euro een boor kopen? Voor 100 euro komt er een een boorder naar je huis die het gat met al zijn ervaring netjes voor je boort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
timovd schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:40:
@Cella met de boorgeleider (adapter) kom je sowieso niet door de tegeltjes heen. Je moet dus eerst (met diamant o.i.d.) een gat maken in de tegels.
Je bedoelt het centreergat? Ja dat zal ik even moeten voorboren. Maar kan zo’n diamant kernboor wel overweg met die tegeltjes?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
t14wo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Waarom voor 75 euro een boor kopen? Voor 100 euro komt er een een boorder naar je huis die het gat met al zijn ervaring netjes voor je boort.
Dat is ook een optie inderdaad, ik moet alleen wel twee gaten boren (2 WC’s)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35

timovd

Voorsprong door techniek

@Cella Inderdaad voor het centreergat. Door een tegel boren gaat echt niet lukken met een steenboor.
Verder heb je heel veel geduld nodig, want je moet langzaam boren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Cella schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Dat is ook een optie inderdaad, ik moet alleen wel twee gaten boren (2 WC’s)…
Dan heb je 2 gaten voor 120 euro. Ik zou dit echt niet zelf gaan doen. Droog diamantboren is ook een fabeltje. De boor gaat uitzetten en ellende veroorzaken. Niet voor niks boren betonboorders eigrnlijk altijd nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
timovd schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:50:
@Cella Inderdaad voor het centreergat. Door een tegel boren gaat echt niet lukken met een steenboor.
Verder heb je heel veel geduld nodig, want je moet langzaam boren.
Een keramische tegel gaat je niet lukken zonder waterkoeling, maar ik zou het wel aandurven op die tegeltjes van @Cella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stubsub
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-09-2024
Vraagje. De vorige bewoners hebben helaas weinig liefde gegeven aan de trap. De look vinden we wel mooi, dus deze zou ik graag willen herstellen ipv volledig te verven.

Heb hier alleen geen ervaring mee. Wat zijn de juiste stappen? Opschuren of kaalschuren? Vervolgens beitsen of in de olie zetten? Als laatste aflakken?

Het gaat overigens alleen om de traptredes. De stootborden worden nog afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dES-nXVWHpzYYBiOk9W5LLez0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MagHFosp89cUZU1OIVg7JKr7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 192% gewijzigd door stubsub op 08-05-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:45

dragonhaertt

@_'.'

stubsub schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:15:
Vraagje. De vorige bewoners hebben helaas weinig liefde gegeven aan de trap. De look vinden we wel mooi, dus deze zou ik graag willen herstellen ipv volledig te verven.

Heb hier alleen geen ervaring mee. Wat zijn de juiste stappen? Opschuren of kaalschuren? Vervolgens beitsen of in de olie zetten? Als laatste aflakken?

Het gaat overigens alleen om de traptredes. De stootborden worden nog afgewerkt.

[Afbeelding]
Als je iets wil doen met beits of olie (afwerklaag die in het hout trekt) zal je hem helemaal kaal moeten maken.
Als je met een lak/vernis aan de slag gaat kan je wegkomen met opschuren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stubsub
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-09-2024
dragonhaertt schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Als je iets wil doen met beits of olie (afwerklaag die in het hout trekt) zal je hem helemaal kaal moeten maken.
Als je met een lak/vernis aan de slag gaat kan je wegkomen met opschuren.
Ik zou graag de gehele trede weer in dezelfde kleur willen krijgen, dus het verwijderen van die grijze, slijtage plekken. Kan dit plaatselijk of moet ik echt gaan kaalschuren en opnieuw beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

stubsub schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Ik zou graag de gehele trede weer in dezelfde kleur willen krijgen, dus het verwijderen van die grijze, slijtage plekken. Kan dit plaatselijk of moet ik echt gaan kaalschuren en opnieuw beginnen?
ik denk dat je kleurverschil gaat krijgen als je het niet helemaal kaalschuurt

ora et labora

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 21:36
Showcase van het andere soort; Speelgoed wat over was / niet verkocht kon worden op de Koningsmarkt.

Schuren -> vast lijmen -> primen + in kekke kleurtjes spuiten -> plankjes eronder = boekensteunen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRiztYKbuX_m7Gw4YWN8xn9pGlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9ByQEGSMpDqWQoA3fU0tzgc.png?f=fotoalbum_large

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 13:44
GudZ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Je gaat ze nooit hetzelfde krijgen.
Walnoot beuk bamboe in verschillende bewerkingsstaat en dan zijn ze allemaal ook afgewerkt op een eigen manier.

Die spijlen van je behuizing zijn al geolied zo te zien. Dat beuken gaat zuigen dus eerst even bevochtigen. Dat bamboe deksel is gelamineerd dus dat neemt nauwelijks iets op. Zal waarschijnlijk blanke olie op zitten.

Wil je echt dezelfde kleur dan zul je 2x moeten beitsen met kleur maar dat kan problemen geven op je walnoten spijlen omdat die al behandeld zijn.
Dezelfde uitstraling lukt met olie maar dat zal niet dezelfde kleurtint zijn.

Succes en ben benieuwd naar de voor- en na foto's.
Daar was ik al bang voor. Die bamboe zal vast misschien behandeld zijn, al weet ik dat niet zeker. Maar die is minder belangrijk.

De spijlen van de behuizing laat ik zo, daar wil ik naartoe.
het beuken zal ik dan eerst bevochtigen, en dan kijken welke kleur ik het beste kan pakken om het gelijk te krijgen. Die is volledig onbehandeld dus ik hoop daar iets mee te kunnen.

Voor nu is het plan om het frontje van de behuizing mee te nemen naar de bouwmarkt, een transparante beits te pakken die er het dichts bij lijkt te komen met X aantal lagen en dan kijken of we de hand gelijk krijgen. Dan begin ik met de onderkant aangezien je die toch niet ziet :+

thanks voor het antwoord ook al ishet misschien niet wat ik hoopte O-) maar een antwoord is een antwoord. Als ik het gedaan heb (waarschijnlijk ergens volgende week) zal het ik resultaat wel even delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-10 19:52
Dzine schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:56:
Showcase van het andere soort; Speelgoed wat over was / niet verkocht kon worden op de Koningsmarkt.

Schuren -> vast lijmen -> doormidden zagen -> primen + in kekke kleurtjes spuiten -> plankjes eronder = boekensteunen!

[Afbeelding]
FTFY :9

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 20-08 18:25
[Afbeelding]
Dat gaat wel lukken. Ik zou het vanaf de kant van de tegels gaan boren. Het kleine gaatje voor de geleidepen boren kan wel lastig zijn, die zou ik als eerste boren zonder de rest van de boor. Met de klopstand kom je er wel door heen. Hou er rekening mee dat de tegel kapot kan knappen, mooiste is als de complete tegel is het gat valt. Om de boor te koelen kan je hem met een plantenspuit nat houden. Als je met de diamantboor gaat boren dan moet je de klopstand uit zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sport_Life schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:05:
[...]

Ja zoals gezegd dit is door de vorige eigenaar gemaakt, wilde het eigenlijk slopen maar toen bedacht ik me dat het wel een leuke mini overkapping kan worden. De reden om te overkappen is trouwens dat het ei droog blijft , anders moet ie steeds naar binnen gehaald worden. (Schuurtje komt nog).

Anders doe ik er een (douglas) balk op van 6x10/15 met een hoes , dan blijft ie ook mooi.
Ik bedacht mij later nog, als er geen afschot zit in die pergola dan wordt het allemaal niet makkelijker qua regenafvoer. Persoonlijk zou ik denk ik liever iets nieuws neerzetten waar alles aan klopt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik twijfel: zelf plak PVC leggen of laten doen?
Van sommige lees ik dat het echt een ambacht is(zeker in visgraat).

Iemand hier die het zelf heeft gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tehh schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:07:
[...]
Een keramische tegel gaat je niet lukken zonder waterkoeling, maar ik zou het wel aandurven op die tegeltjes van @Cella.
Mijn ervaring is anders. Ik heb idioot harde tegels, waar een Bosch tegelboor en een gewone boor niet tegen opgewassen waren. Voor een tiental euro online een diamantboor voor droogboren gekocht (met een kern van was? als ik me niet vergis). Geduld en een beetje techniek is nodig, maar met een simpele accuschroefmachine heb je een gaatje in een klein minuutje, zonder waterkoeling. Eerst beginnen met een krasje en daarna schuiner en schuiner gaan tot je loodrecht bezig bent.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[Afbeelding]
Dat gaat prima.
Ik boor dan overigens zonder de boor in het midden.
Als het precies komt dan pak ik een plankje met een gat op diameter van de diamant komboor en dat vast op de muur dan heb je een mooie centreerring.
Even een paar schroefjes of een goede dubbelzijdige tape gaat prima.
Als je eenmaal een begin hebt is het gewoon laten draaien en niet te veel drukken.

Als het wat minder precies komt doe ik ondersteunen met de hand of voeten om de boor op zijn plek te houden.
Dat is op een tegelwand niet handig want als hij even verschiet heb je de tegels beschadigd.

Tot 127 mm gaat het prima weet ik uit ervaring groter heb ik hier thuis nog niet geboord.

Heet worden valt wel wat mee, stofwolken daarintegen....
127 door 40cm muur zonder water was geen probleem voor de boor wel voor de WAF.. _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
Keuken vandaag verder strak getrokken ivm nieuwe keuken einde van de maand, klaar is het nog niet maar gaat de goede kant op.

Toen ik echter boven liep, wist ik nou niet of ik de drogende mortel rook of gas. Het was zeker niet penetrant maar voor de zekerheid toch maar de gaskraan dichtgedraaid en verder gaan klussen, de gas meter liep op het oog niet maar na een uur klussen, draaide ik de gaskraan open en versprong de meter een klein beetje. Een beetje “lekkage” mag volgens de normen maar toen dacht ik, alles ligt open, who am I kidding? De gasleidingen liggen al in de muur sinds dat stadsgas nog normaal was dus Vrijdag een loodgieter besteld om vanaf de meter een nieuwe leiding te trekken naar de keuken en CV ketel.

Better safe than sorry.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pn2K6qNhlmHhS7rBYXVJR3An3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKve785NYFydByMTBfUnqjdW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:49:
Keuken vandaag verder strak getrokken ivm nieuwe keuken einde van de maand, klaar is het nog niet maar gaat de goede kant op.

Toen ik echter boven liep, wist ik nou niet of ik de drogende mortel rook of gas. Het was zeker niet penetrant maar voor de zekerheid toch maar de gaskraan dichtgedraaid en verder gaan klussen, de gas meter liep op het oog niet maar na een uur klussen, draaide ik de gaskraan open en versprong de meter een klein beetje. Een beetje “lekkage” mag volgens de normen maar toen dacht ik, alles ligt open, who am I kidding? De gasleidingen liggen al in de muur sinds dat stadsgas nog normaal was dus Vrijdag een loodgieter besteld om vanaf de meter een nieuwe leiding te trekken naar de keuken en CV ketel.

Better safe than sorry.

[Afbeelding]
Zit de lekkage niet in een afsluitkraan, koppeling of apparaat?

Ik zou die loodgieter gelijk vragen of hij een paar dikke leidingen wilt leggen naar je nieuwe vloerverwarming aangezien je op termijn toch overgaat op warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Wolly schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:36:
[...]

Zit de lekkage niet in een afsluitkraan, koppeling of apparaat?

Ik zou die loodgieter gelijk vragen of hij een paar dikke leidingen wilt leggen naar je nieuwe vloerverwarming aangezien je op termijn toch overgaat op warmtepomp.
Als in CV water? Die liggen er toevallig al wél nieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mavamaarten schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:18:
[...]

Mijn ervaring is anders. Ik heb idioot harde tegels, waar een Bosch tegelboor en een gewone boor niet tegen opgewassen waren. Voor een tiental euro online een diamantboor voor droogboren gekocht (met een kern van was? als ik me niet vergis). Geduld en een beetje techniek is nodig, maar met een simpele accuschroefmachine heb je een gaatje in een klein minuutje, zonder waterkoeling. Eerst beginnen met een krasje en daarna schuiner en schuiner gaan tot je loodrecht bezig bent.
In dat geval is het voor @Cella zelfs met harde tegels geen probleem en staat er niets meer in de weg voor 2 mooie gaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:44:
[...]

Als in CV water? Die liggen er toevallig al wél nieuw :)
Ja CV water, 28mm staal of 32mm flex is ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
Een hele zondag besteed aan het vernieuwen van het hekwerk en het plaatsen van een "pergola" bij mijn tante :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ze heeft een grote sterke druif die elk jaar enorm bloeit en die had het oude kleine hekwerkje wat je nu vernieuwd ziet compleet omver gedrukt en het was ook verrot na 10 jaar.
Ik heb alle oude palen uitgegraven en vernieuwd, twee extra schermen en palen geplaatst met twee dwarsliggers en daar dus tussen de palen geklemd en wat sierbalkjes aangebracht op de bovenzijde en de druif opnieuw naar haar idee begeleid.

Palen zijn ingesmeerd met dat speciale spul en staan ongeveer 70cm diep. Ik had geen recipro bij me dus voor de palen moet ik nog even neen keertje langs om die gelijk af te toppen.
Voor de sierbalkjes gelijk mijn nieuw bestelde Makita DJV180ZJ decoupeerzaag kunnen gebruiken, top ding en erg blij mee tov mijn Black & Dekker 4 tientjes model :P .

Foto is genomen voordat het straatwerk weer teruggeplaatst is. De schermen en het hekje zijn wat hoger geplaatst van de grond omdat ze daar nog iets laags wilt bijplanten.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 05:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNzRo20TtZLHq3LJHkfOcDdFClk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhAB16I5dOoRzyM69CLOuSHf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil van restmaterialen een afscheiding maken en hier komt nog gaas en herdera tegen aan.

Maar de stabiliteit is zwaar ruk.
De balken staan op een U stuk met een 16mm pen in een betonpoer. Vooral de balk bij het looppad zwabbert echt alle kanten op, dat had ik niet zo slap verwacht.

Hoe los ik dit praktisch op?
Ik dacht aan een hardhouten paal zo dicht mogelijk bij de andere paal in het beton te gieten en te verbinden met de bovenlat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

barry86 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:02:
[Afbeelding]

Ik wil van restmaterialen een afscheiding maken en hier komt nog gaas en herdera tegen aan.

De balken staan op een U stuk met een 16mm pen in een betonpoer. Vooral de balk bij het looppas zwabbert echt alle kanten op, dat had ik niet zo slap verwacht.

Ik dacht aan een hardhouten paal zo dicht mogelijk bij de andere paal in het beton te gieten en te verbinden met de bovenlat
Waar zit de speling?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
@barry86 al het gewicht zit bovenin de paal en die is iets van 2.40 hoog ongeveer? Dat pennetje beneden aan is veel te slap om die zijwaartse krachten tegen te gaan. Je zal hem moeten schoren met een extra driehoek richting 1 van die zijdes of zoals achterin je foto te zien is, ook een extra zijstuk maken en ook die met een schoortje uitvoeren?

Inderdaad dus een paal verderop zetten en bevestigen ook aan die bovenkant maar ook verbinden met de andere staander middels een schoor, dan heb je het meeste er al uit denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LED-Maniak schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:05:
Ik twijfel: zelf plak PVC leggen of laten doen?
Van sommige lees ik dat het echt een ambacht is(zeker in visgraat).

Iemand hier die het zelf heeft gedaan?
Ik heb het niet zelf gedaan. Wel heb ik ervaring met dingen gaan doen die je nog niet eerder hebt gedaan ;) Daarbij denk ik dat als je alle tijd van de wereld hebt en bereid bent om wat leergeld te betalen (al ben je zeer waarschijnlijk nog steeds véél goedkoper uit) je een prima resultaat kunt halen. Als je een beetje klusgevoel hebt dan kun je volgens mij net zo goed resultaat halen, al dan niet met input van mensen op internet ;) Ik heb echt véél dingen zelf voor het eerst gedaan zonder mensen in mijn directe omgeving die mij konden adviseren of helpen. Wel kwam internet hier en daar van pas :P

Mijn ervaring met vaklui tot nu toe is dat vooral hun ervaring maakt dat ze het veel sneller kunnen en problemen sneller kunnen oplossen, niet dat het resultaat persé beter is. Sterker nog, als je alle tijd neemt dan zou het mij niks verbazen als het resultaat zelfs beter is. Als je zelf echter niet veel meer tijd hebt dan het een vakman zou kosten, laat het dan lekker doen.

Maar goed, YMMV, IANAVL, eigen risico enzo.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 08-05-2023 21:10 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
1nsane schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:49:

Better safe than sorry.

[Afbeelding]
Gas hoeft toch niet meer naar de keuken? :9
Toekomstbestendig zijn twee/drie groepen extra voor een inductiekookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

GudZ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:30:
[...]

Gas hoeft toch niet meer naar de keuken? :9
Toekomstbestendig zijn twee/drie groepen extra voor een inductiekookplaat.
Gelijk kabel met perilex in de keuken zodat de bende niet open hoeft als je toch omschakelt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
barry86 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:02:
[Afbeelding]

De balken staan op een U stuk met een 16mm pen in een betonpoer. Vooral de balk bij het looppad zwabbert echt alle kanten op, dat had ik niet zo slap verwacht.

Hoogst ongebruikelijk om palen in zo'n situatie op poeren te zetten. Dat is gebruikelijk voor dragende constructies maar voor afscheidingen niet. Ik zou ze interen en in beton storten. Maargoed dit is je situatie. Met die hedera ertussen wordt het een windvanger en gaat het nog meer zwieberen.

Ik kan aanraden deze website te bekijken, als je Duits niet zo sterk is doorscrollen naar de afbeelding met titel 'Pfostenträger in der Übersicht'.

Eventueel schoren zou kunnen helpen (schets) maar bovenin blijf je veel horizontale lasten houden. Nu kan ik vanaf hier niet zien wat aanvaardbaar is... Straks nieuw gaas, nieuwe hedera en dan over twee jaar zakt de boel in elkaar dat zou toch zonde zijn. Wat mij betreft een paar nieuwe hardhouten palen zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23rWDJFgzpwJR1TkgWIdE07qXdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHU3o6ZBazLvYLthlcVlqG3t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 05:20
Ja ik was er al min of meer bang voor…
Het Materiaal was over en in een middagje gezet zonder echt door te denken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:36
TheJVH schreef op zondag 8 januari 2023 @ 01:00:
[...]

Gezien je weinig ervaring met houtbewerking lijkt te hebben, zou ik voor 2-componenten epoxy gaan. Houtlijm is namelijk 0 vullend en vereist dat je een perfect sluitende verbinding hebt. Alleen dan is het ijzersterk. Epoxy (gewoon zoiets: https://www.hornbach.nl/p/bison-kombi-snel-24-ml/4138931/) is wel vullend en zal net zo sterk zijn. Het is wel wat meer rotzooi dan normale PVA lijm, maar in jouw geval wellicht een meer fool-proof oplossing (nofi).

Edit: Met die lijmverbinding moet je namelijk behoorlijk kracht zetten tussen de hoek onder het zitvlak, en de bovenkant van de leuning, daar heb je best een lange lijmklem voor nodig en dan is het alsnog best pittig.
Ik heb gisteren (eindelijk) de stoel verlijmd met jouw voorgestelde Bison kombi snel lijm. De stoel lijkt nu steviger te zijn dan ooit. Bedankt voor de gouden tip.
Pagina: 1 ... 299 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/