[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 300 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
GudZ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:30:
[...]

Gas hoeft toch niet meer naar de keuken? :9
Toekomstbestendig zijn twee/drie groepen extra voor een inductiekookplaat.
Er komt sowieso een 3-fase aansluiting in de keuken maar gas heb ik in de keuken wel nodig, 3-fase ook want dit apparaat: https://www.123apparatuur...EG-gas-fornuis/item/62230

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

1nsane schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Er komt sowieso een 3-fase aansluiting in de keuken maar gas heb ik in de keuken wel nodig, 3-fase ook want dit apparaat: https://www.123apparatuur...EG-gas-fornuis/item/62230
De tering.. kook jij voor een weeshuis of woon je in een wokrestaurant?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ik heb een Boretti en een SMEG gehad, en ik vond het beide overpriced rommel. Als je nog wat anders kunt, dan zou ik wat anders doen. Een Rangemaster of een AGA bijvoorbeeld.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

[...]

:9~

Wat een monsterlijk ding.
Ik heb ook wel regelmatig op soortgelijke fornuizen gekookt, maar kunnen de branders wel zacht genoeg?
Vaak kunnen zulke branders HEEL hard. Ideaal voor wokken of grote pannen, maar als je een keer een kleine pan wil laten sudderen of na-garen dan heb je wel een sudder-plaat nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door dragonhaertt op 09-05-2023 09:52 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
FirePuma142 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Ik heb een Boretti en een SMEG gehad, en ik vond het beide overpriced rommel. Als je nog wat anders kunt, dan zou ik wat anders doen. Een Rangemaster of een AGA bijvoorbeeld.
Nee dat kan niet anders maar daar is een hele goede reden voor.

Ik krijg namelijk een complete keuken, voor enkel de transport en demontage kosten. Een 2 jaar oude Poggenpohl keuken met voor de rest Miele apparatuur en dus dit type SMEG fornuis. Die keuken is groter dan de ruimte waar die bij mij in komt dus kan ik mooi alles op z'n plek puzzelen.

@Bezulba @dragonhaertt ^^ dat dus.

Nou ben ik trouwens wel hobby kok en ik kook ook vaker voor grotere gezelschappen.

De keuken is van een goede vriend van m'n schoonvader en die wilde na 2 jaar een andere keuken dus of ik deze wilde hebben :9

Het enige van de keuken wat ik er niet bij krijg is de Quooker maar die schaf ik dan zelf wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Hallo,

Ik wil volgend jaar aan de benedenverdieping beginnen met de complete renovatie.

Ik heb een vraag. Hoe kan ik deze verwijderen? Op YouTube staan enkel filmpjes van kozijnen die je met een bout losdraaien verwijderd. Dat is hier niet van toepassing.

Breedte kozijn is ~14cm. Ik vermoed dat het een dragend kozijn is? Mag dat uberhaupt? Ik wil nadat het verwijderd is van hardhout een frame maken en gipsplaten monteren zodat het een strakke opening wordt.

Bj. van het huis is 1974

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzo_xOv9FPLDDSIeVG0nVVqMTto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhrGYGwVxRo43MmI2dx3Jcal.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AYAIA1VmNsf7HLMp6hQPfLYCc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNjoPstVzC73CIQXyoFc5NuK.jpg?f=fotoalbum_large

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

1nsane schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Ik krijg namelijk een complete keuken, voor enkel de transport en demontage kosten. Een 2 jaar oude Poggenpohl keuken met voor de rest Miele apparatuur en dus dit type SMEG fornuis. Die keuken is groter dan de ruimte waar die bij mij in komt dus kan ik mooi alles op z'n plek puzzelen.

@Bezulba @dragonhaertt ^^ dat dus.

Nou ben ik trouwens wel hobby kok en ik kook ook vaker voor grotere gezelschappen.

De keuken is van een goede vriend van m'n schoonvader en die wilde na 2 jaar een andere keuken dus of ik deze wilde hebben :9

Het enige van de keuken wat ik er niet bij krijg is de Quooker maar die schaf ik dan zelf wel aan.
Ok, dan zou ik het ook gelijk gedaan hebben :D :D :D

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

1nsane schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Dat is een mooi paard!

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik zit te puzzelen op hoe de afzuigkap naar buiten door te laten voeren. Dit betreft bestaande bouw en de vorige bewoners hebben hem gekoppeld aan de mechanische ventilatie. Persoonlijk denk ik dat het fijner is om rechtstreeks naar buiten te blazen.

De basis van zo'n uitgang realiseren is in mijn beleving niet heel ingewikkeld, maar het huis maakt het net even lastig. Het geval is namelijk dat het kozijn + raam effectief de gehele buitenmuur vormt op wat centimeters aan de bovenzijde na; <10cm. In het stukje boven het kozijn zit een latei (zie plaatje ter illustratie; gepikt van internet, want even geen situatiefoto voorhanden).

Afbeeldingslocatie: https://www.mpgevelwerken.nl/images/pages/thumbnail-1414130912-imag0222.jpg

De enige weg die ik voor mij zie om hier naar buiten te komen is schuin omhoog door het plafond en(?) de latei te boren. Die 150mm past namelijk zeker niet boven het kozijn. Is dit idee überhaupt een optie, of hebben jullie nog goede suggesties hoe dit op te lossen?

Liefst zonder de hele keuken te verbouwen, die is prima en willen we graag behouden :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Hehe, dat is het zeker en die kijken we dan ook niet in de bek /3 bovendien is het mijn inziens duurzaam ook.

Ik zou ook niet 1,2,3 6500 a 8000 euro uitgeven voor een fornuis hoor. Daar heb je bij kans een compleet nieuwe budget keuken voor incl apparatuur. Het duurste wat ik voor m'n keuken in het huidige (huur) huis heb gekocht was een https://etna.nl/keukenapparatuur/cm450rvs/

Die lijkt overigens inmiddels 2x zo duur te zijn geworden als wat ik er een paar jaar geleden voor betaalde 8)7

@dragonhaertt ik heb trouwens (het enige wat nog acceptabel was uit de oude keuken) een 2 pits inductieplaatje over, er zaten er 3 los naast elkaar in, geen idee waarom maar eentje daarvan is nagenoeg nieuw dus die wil ik wel gaan gebruiken nog wellicht als warmhoudplaat.

[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 09-05-2023 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:19
aapjuh99 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:58:
Hallo,

Ik wil volgend jaar aan de benedenverdieping beginnen met de complete renovatie.

Ik heb een vraag. Hoe kan ik deze verwijderen? Op YouTube staan enkel filmpjes van kozijnen die je met een bout losdraaien verwijderd. Dat is hier niet van toepassing.

Breedte kozijn is ~14cm. Ik vermoed dat het een dragend kozijn is? Mag dat uberhaupt? Ik wil nadat het verwijderd is van hardhout een frame maken en gipsplaten monteren zodat het een strakke opening wordt.

Bj. van het huis is 1974

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom vermoed je dat die dragend is? Er kan wel een latei of rollaag boven liggen die voor de draagkracht zorgt, maar een kozijn is nooit dragend in theorie.
Die stalen ondingen zitten vaak om de muur heen geklemt volgens mij. Eerst de dorpel eruit en dan beneden een koevoet tussen de muur en kozijn proberen te krijgen. Zo kun je deze naar binnen proberen te wrikken, dus naar elkaar toe. Als je de twee verticale delen los hebt kun je het horizontale deel uiteindelijk naar beneden loswrikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Roozzz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:05:
Ik zit te puzzelen op hoe de afzuigkap naar buiten door te laten voeren. Dit betreft bestaande bouw en de vorige bewoners hebben hem gekoppeld aan de mechanische ventilatie. Persoonlijk denk ik dat het fijner is om rechtstreeks naar buiten te blazen.

Liefst zonder de hele keuken te verbouwen, die is prima en willen we graag behouden :+
je hebt ook van die rechthoekige ventilatiebuizen, die zijn slechts 55mm hoog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zk_QyegwqqufzygC2W5yQbCPdbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sHIZK6eVqCpWDli8YodljSG5.png?f=user_large

als je ook nog bijpassende rechthoekige buitenafwerking/kap kan vinden lijkt mij dat makkelijker dan een groot rond gat te moeten boren in je bakstenen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

mrc4nl schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:12:
[...]

je hebt ook van die rechthoekige ventilatiebuizen, die zijn slechts 55mm hoog

[Afbeelding]

als je ook nog bijpassende rechthoekige buitenafwerking/kap kan vinden lijkt mij dat makkelijker dan een groot rond gat te moeten boren in je bakstenen
Slim! Daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan.

En mag/kan je dan ook nog gewoon door de latei boren? Dat is het enige stukje ruimte boven het kozijn namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Hallo,

Bj. van het huis is 1974

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals hierboven ook gezegd, een kozijn mag geen onderdeel uitmaken van een dragende constructie.
Dat hij heel goed vast zit geloof ik best. Als je hem niet wilt behouden, in het midden van de stijlen doorzagen en wrikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
jichem schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Zoals hierboven ook gezegd, een kozijn mag geen onderdeel uitmaken van een dragende constructie.
Dat hij heel goed vast zit geloof ik best. Als je hem niet wilt behouden, in het midden van de stijlen doorzagen en wrikken!
Dankjewel voor jullie reacties. Ik hoef geen nieuwe ondersteunde/kozijn konstructie te maken ter ondersteuning van dit gat en daarna laten vlak laten stuccen?

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Nu online
aapjuh99 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Dankjewel voor jullie reacties. Ik hoef geen nieuwe ondersteunde/kozijn konstructie te maken ter ondersteuning van dit gat en daarna laten vlak laten stuccen?
Als het dicht moet gewoon blokken in de zelfde dikte er in lijmen (wel verankeren) en dichtsmeren inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
jichem schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Als het dicht moet gewoon blokken in de zelfde dikte er in lijmen (wel verankeren) en dichtsmeren inderdaad
Nee, dit inmetselkozijn wil ik eruit halen en 'open' laten & vlak stuccen en dan een schuif deur monteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Nu online
aapjuh99 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Nee, dit inmetselkozijn wil ik eruit halen en 'open' laten & vlak stuccen en dan een schuif deur monteren
Dan inderdaad gewoon af laten stucen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
JvdHoudt schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Waarom vermoed je dat die dragend is? Er kan wel een latei of rollaag boven liggen die voor de draagkracht zorgt, maar een kozijn is nooit dragend in theorie.
Die stalen ondingen zitten vaak om de muur heen geklemt volgens mij. Eerst de dorpel eruit en dan beneden een koevoet tussen de muur en kozijn proberen te krijgen. Zo kun je deze naar binnen proberen te wrikken, dus naar elkaar toe. Als je de twee verticale delen los hebt kun je het horizontale deel uiteindelijk naar beneden loswrikken.
Omdat dit op een inmetselkozijn lijkt. Die hebben toch een soort dragende functie?

Ik wil dit kozijn eruit halen, de opening behouden en netjes vlak stucen op de randen, waarna schuifdeur monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
jichem schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Dan inderdaad gewoon af laten stucen
Heb een bouwtekening gevonden van het huis. Op de plek van de twee pijlen zit zo’n kozijn. Er staat niets bij van dragende of niet. Ook geen legenda.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woKlkXGxc16Hz_ddLKvMAOyJ1Ag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JITviAJec6CWHzHkxIO01Mmc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door aapjuh99 op 09-05-2023 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
aapjuh99 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Heb een bouwtekening gevonden van het huis. Op de plek van de twee pijlen zit zo’n kozijn. Er staat niets bij van dragende of niet. Ook geen legenda.

[Afbeelding]
De dunnere muur bij de keuken - en het feit dat de vloer verderop gewoon de volledige breedte kan overspannen - doet me vermoeden dat het niet dragend is. Maar ik ben geen constructeur... ;)

Grappige indeling overigens... Ik denk dat rond die tijd net breedplaatvloeren werden geïntroduceerd (vandaar die grote overspanning), maar dat men toch nog een beetje in het denkpatroon zat van de dichte keuken uit de tijd van de 'oude' doorzonwoning. Een beetje een overgangsperiode.

Een paar jaar later ging men vrij standaard die keuken naast de hal bij de voorgevel plaatsen, zodat de zithoek achterin juist de volle breedte van de kamer kon benutten.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:13
juggle schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
Ik volg dit topic al tijden en vind het super om te zien hoe mooi sommige projecten hier zijn en handig mensen zijn. Daar heb ik altijd echt ontzag voor.

Nu besloten om ook mijn project hier te laten zien. Ik had geen kluservaring maar ben niet geheel onhandig heb ik gemerkt :)
Heel mooi gemaakt, meest luxe traphekjes die ik gezien heb ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
Ik heb last van vallende kiezels omdat de cementlaag los aan het laten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJtJ-iVKSyAxBwBlJ49d5BBvUDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEw9ux34vqb8iS6qMyMRNskp.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een tip voor een geschikt zakje van de hornbach of bouwmaat?

Edit: dit is buiten. Het is de onderkant van een holle baksteen vloer die is aangesmeerd met een cementlaag. Erboven zitten dus rode stenen.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2023 22:23 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

sdk1985 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:30:
Ik heb last van vallende kiezels omdat de cementlaag los aan het laten is.

[Afbeelding]

Iemand een tip voor een geschikt zakje van de hornbach of bouwmaat?
het lijkt wel erg nat cement .. op de foto als dat zo is zou ik me echt zorgen maken als dat binnen is .. eerst je vocht huishouding maar op orde brengen.

anders --> wat denk je van montage kit en een stukje gipsplaat ?

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

De basis van zo'n uitgang realiseren is in mijn beleving niet heel ingewikkeld, maar het huis maakt het net even lastig. Het geval is namelijk dat het kozijn + raam effectief de gehele buitenmuur vormt op wat centimeters aan de bovenzijde na; <10cm. In het stukje boven het kozijn zit een latei (zie plaatje ter illustratie; gepikt van internet, want even geen situatiefoto voorhanden).

[Afbeelding]

De enige weg die ik voor mij zie om hier naar buiten te komen is schuin omhoog door het plafond en(?) de latei te boren. Die 150mm past namelijk zeker niet boven het kozijn. Is dit idee überhaupt een optie, of hebben jullie nog goede suggesties hoe dit op te lossen?

Ik zou nooit in een latei gaan kappen, zagen of boren :X
Zo'n latei zit er niet voor niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Roozzz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Slim! Daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan.

En mag/kan je dan ook nog gewoon door de latei boren? Dat is het enige stukje ruimte boven het kozijn namelijk.
Nee, sterker nog, als het een samenwerkende latei is (die op de foto zou dat kunnen zijn, kan het niet met zekerheid zeggen) mag je eigenlijk niet eens door de stenen erboven boren, die maken dan namelijk ook deel uit van de latei. Zie bv https://nehobo.nl/technische-gegevens-samenwerkende-lateien/

Daarnaast zit er vast en zeker ook een waterkering boven de gevelopening waar je rekening mee wilt houden.

[ Voor 8% gewijzigd door decipherer op 09-05-2023 22:22 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
vso schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:15:
[...]

het lijkt wel erg nat cement .. op de foto als dat zo is zou ik me echt zorgen maken als dat binnen is .. eerst je vocht huishouding maar op orde brengen.

anders --> wat denk je van montage kit en een stukje gipsplaat ?
Ah beetje onduidelijk misschien. Het is buiten, er zit een rolluik voor. Heb het ook aan de voorkant, daar zit geen bak tegenaan geschroefd.

(Dus gipsplaat wordt lastig denk ik.)

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2023 22:26 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

decipherer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:20:
[...]

Nee, sterker nog, als het een samenwerkende latei is (die op de foto zou dat kunnen zijn, kan het niet met zekerheid zeggen) mag je eigenlijk niet eens door de stenen erboven boren, die maken dan namelijk ook deel uit van de latei. Zie bv https://nehobo.nl/technische-gegevens-samenwerkende-lateien/

Daarnaast zit er vast en zeker ook een waterkering boven de gevelopening waar je rekening mee wilt houden.
Check, dank. Dat bevestigt mijn onderbuikgevoel.

Dat maakt het een lastig verhaal om een afvoer naar buiten te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

sdk1985 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Ah beetje onduidelijk misschien. Het is buiten, er zit een rolluik voor. Heb het ook aan de voorkant, daar zit geen bak tegenaan geschroefd.

(Dus gipsplaat wordt lastig denk ik.)
dan trespa of kiralit oid

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:02
Ik merk toch wel opeens dat ik voor sommige klussen twee linker handen heb. Want het gaat niet echt soepel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2c91otYPpfUhfQq2tUT9XAby70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUkBCQlOFBCwRKZklSoqS4py.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRO4n3xcDZS0e5lJY7Hd-HJsCh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gytpteSWpgcjkhRUuBLE4KAO.jpg?f=fotoalbum_large

Een korte vraag, de sanitair bedrijf zegt dat we die blauwe randen pas nadat we de vloer hebben gelegd moeten afsnijden. Kan dit kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hallo,

Bj. van het huis is 1974

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit een stalen binnenkozijn?
Want het ziet eruit als Polynorm binnenkozijn (dat zie ik aan de paumelles).
Er zijn hier twee versies van.....een ingemetselde en een montage-versie.
Ingemetselde versie is helaas alleen weg te halen door te slopen.
Een montage-versie van Polynorm binnenkozijn kan je losschroeven met een platkop schroevendraaier. (de schroeven zitten verstopt achter de plastic doppen.

Komt je huis uit de jaren 70? nevermind.

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 10-05-2023 00:02 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
theduke1989 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:53:
Ik merk toch wel opeens dat ik voor sommige klussen twee linker handen heb. Want het gaat niet echt soepel.

Een korte vraag, de sanitair bedrijf zegt dat we die blauwe randen pas nadat we de vloer hebben gelegd moeten afsnijden. Kan dit kloppen?
Als je nog plinten gaat plakken kun je dat ook gewoon laten zitten, zolang het er niet boven uit steekt natuurlijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
pman63 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:20:
[...]

Als je nog plinten gaat plakken kun je dat ook gewoon laten zitten, zolang het er niet boven uit steekt natuurlijk,
Ik ga nog plinten plakken. Eenigste wat me tegenzit is die blauwe folie. Ik wou die afsnijden en dan alleen stukjes hout gebruiken. Want met de folie is het niet lekker werken.

Hij zei dat dit voor ademen is en pas nadat alles gelegd is je kan afsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:35
theduke1989 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 05:03:
[...]

Ik ga nog plinten plakken. Eenigste wat me tegenzit is die blauwe folie. Ik wou die afsnijden en dan alleen stukjes hout gebruiken. Want met de folie is het niet lekker werken.

Hij zei dat dit voor ademen is en pas nadat alles gelegd is je kan afsnijden.
Klopt dus niet.
Kan je gerust afsnijden voor alles gelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:00
Ik zit te puzzelen op hoe de afzuigkap naar buiten door te laten voeren.

[/quote]

Door de latei boren is een heel slecht idee.

Als de keuken tegen de gangmuur staat, zou je de gang in kunnen gaan en dan naar buiten.

Als alternatief kan je ook in een hoek naar beneden gaan en dan op plint niveau naar buiten.
Dan kan je je eventuele toekomstige "bora" daar ook op aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 10-05-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
bottom line schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:11:
[...]

Klopt dus niet.
Kan je gerust afsnijden voor alles gelegd is.
Bedankt ga dat ook zo doen dan. We hebben nu twee kamers al gedaan zo op die manier.

Maar de overige 10 kamers gaan we zonder die blauwe folie doen. Eerst afsnijden dan stukje hout en klaar is veel makkelijker dan tegen die folie proberen.

Snap sowieso niet waarom die dat heeft gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:38

KoudeAardbei

Moderator

- deze hoort hier niet-

[ Voor 92% gewijzigd door KoudeAardbei op 10-05-2023 08:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
theduke1989 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat loopt er niet soepel dan, want het ziet er - op de foto tenminste - prima uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:44
Ik wil een luchtcompressor gebruiken om banden op te pompen en af en toe met een spuitpistool kunnen schoonspuiten.

Momenteel heb ik een olie vrije luchtcompressor van Spero een compact model welke tot 8 bar gaat. De druk wordt tijdens het aanzetten in enkele minuten opgebouwd. Alleen als ik het spuitpistool gebruik is na 5 seconden de druk weg en zie ik de bar meter langzaam dalen. Dan moet ik weer 5~10 seconden afwachten voordat de druk terug is. Het vermogen is 1,10 kW en L/min 124 niet al te veel. Is het standaard gedrag en gewoon een kwestie van een grotere variant aanschaffen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHUgA6DmHwMevNWTAi7LOX-9J4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irhQlMQAgjuskCBOxgQy0Xb9.jpg?f=fotoalbum_large

@Tommie12 Er zit wel een luchtketel bij, maar uiteraard ook compact.

[ Voor 27% gewijzigd door Hari-Bo op 10-05-2023 11:20 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Hari-Bo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:48:
Ik wil een luchtcompressor gebruiken om banden op te pompen en af en toe met een spuitpistool kunnen schoonspuiten.

Momenteel heb ik een olie vrije luchtcompressor van Spero een compact model welke tot 8 bar gaat. De druk wordt tijdens het aanzetten in enkele minuten opgebouwd. Alleen als ik het spuitpistool gebruik is na 5 seconden de druk weg en zie ik de bar meter langzaam dalen. Dan moet ik weer 5~10 seconden afwachten voordat de druk terug is. Het vermogen is 1,10 kW en L/min 124 niet al te veel. Is het standaard gedrag en gewoon een kwestie van een grotere variant aanschaffen?
@Hari-Bo

Toch maar even aangepast.

Ik denk dat je spuitpistool nogal veel lucht nodig heeft als die dat keteltje in een paar seconden leeg trekt.

Dus.. ofwel kleiner pistool of grotere compressor kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 10-05-2023 11:31 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Oftewel een groter model nodig :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:30
Hari-Bo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:48:

[Afbeelding]

@Tommie12 Er zit wel een luchtketel bij, maar uiteraard ook compact.
Dat is het kenmerk van een (te) kleine tank. Als je een grotere tank hebt (25 of 50 liter) zal de pomp minder snel aanslaan :Y
Hoeveel liter is je huidige tank? ziet eruit als 5 of 10 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
SniperGuy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:13:
[...]

Dat is het kenmerk van een (te) kleine tank. Als je een grotere tank hebt (25 of 50 liter) zal de pomp minder snel aanslaan :Y
vraag me dan echt af als je bandenn wilt oppompen bijvoorbeeld van 0 bar naar 2.2bar dan heb je ook super veel lucht nodig op dat moment. Waarom is dat anders dan bij een spuitpistool, in principe zou het beide gelijk moeten zijn? en de compressor zou aan moeten staan de hele tijd ik bedoel pompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hallo,

Bj. van het huis is 1974

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb 2 maanden terug bij een vriend exact zo'n muur verwijderd. Dat betrof een dragende muur en daar was het kozijn ingemetseld. Hij had zijn verdiepingsvloer dan ook netjes laten stempelen.

Als het je alleen om een strakke afwerking gaat: rachels op de muur en kozijn bevestigen en dan het geheel afwerken met gipsplaten? Dan verlies je alleen wel circa 5 cm in de breedte van de doorgang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Tehh schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Ik heb 2 maanden terug bij een vriend exact zo'n muur verwijderd. Dat betrof een dragende muur en daar was het kozijn ingemetseld. Hij had zijn verdiepingsvloer dan ook netjes laten stempelen.

Als het je alleen om een strakke afwerking gaat: rachels op de muur en kozijn bevestigen en dan het geheel afwerken met gipsplaten? Dan verlies je alleen wel circa 5 cm in de breedte van de doorgang...
Dankjewel voor je reactie. Het betreft wss. om een dragende muur, maar ik wil enkel het kozijn eruit halen en netjes stucen. Ik zat inderdaad ook te denken om rachels aan te brengen als vervanging van het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
theduke1989 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:30:
[...]

vraag me dan echt af als je bandenn wilt oppompen bijvoorbeeld van 0 bar naar 2.2bar dan heb je ook super veel lucht nodig op dat moment. Waarom is dat anders dan bij een spuitpistool, in principe zou het beide gelijk moeten zijn? en de compressor zou aan moeten staan de hele tijd ik bedoel pompen?
Tja, je hebt compressoren in alle maten en vermogens.
Atlas Copco heeft ze ook met vrachtwagenmotoren van 500pk....

Of een band in 10 seconden of 1 minuut vol is maakt weinig uit als je dat 2 keer per jaar doet.

Maar een spuitpistool met hoge capaciteit heeft gewoon een flinke compressor nodig, of een groot vat en veel tijd. En dan kan je 30s spuiten en moet je terug een paar minuten wachten.

Ik denk dat de compressor die jij gekocht hebt er eentje is voor airbrush.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 15:56
Even een opmerking.
Ik zag Toolstation staan maar deze is echt duur geworden sinds ze meer winkels hebben in Nederland.
Wel hebben ze erg veel materialen maar ga wel eerst vergelijken met andere winkels voor dat je wat bij ze gaat bestellen.
Zelf had ik een nieuwe oplegslot nodig Afbeeldingslocatie: https://www.toolstation.nl/lips-voordeurslot-skg/p73082 a € 136,66 echter bleek deze op Bol bij MijnIJzerwaren.nl €82,26 , een verschil van €54.40.
En niet alleen bij Toolstation maar ook bij andere (web) winkels is het aan te raden om goed de prijzen te vergelijken maar ook wat de transport kosten zijn.
Hornbach is wat dat betreft soms ook een koploper maar ook Leen Bakker en Jysk hebben transportkosten die behoorlijk hoog kunnen zijn zeker als je wat kleinere dingen zoals gordijnrails wilt bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Tehh schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Je kan gipsplaten ook vastlijmen op een muur dan heb je hooguit 1,5 cm verlies maar dan moet de muur wel glad afgewerkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
SniperGuy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:13:
[...]

Als je ruimte genoeg hebt dan kan je die van de Lidl eens bekijken.
Het is een 50 liter tank dus denkelijk wel meer dan genoeg.https://www.lidl.nl/p/par...cilinders-50-l/p100360779
Is 50 liter te veel of te duur dan hebben ze ook een 24 liter en zelfs een staande https://www.lidl.nl/q/search?q=compressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14
audb schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:44:

En niet alleen bij Toolstation maar ook bij andere (web) winkels is het aan te raden om goed de prijzen te vergelijken maar ook wat de transport kosten zijn.
Hornbach is wat dat betreft soms ook een koploper maar ook Leen Bakker en Jysk hebben transportkosten die behoorlijk hoog kunnen zijn zeker als je wat kleinere dingen zoals gordijnrails wilt bestellen.
Gordijnrails is lang, en kun je niet als standaard pakketpost versturen. Niet zo raar dat verzendkosten daarvoor vrij hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:19
aapjuh99 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Omdat dit op een inmetselkozijn lijkt. Die hebben toch een soort dragende functie?

Ik wil dit kozijn eruit halen, de opening behouden en netjes vlak stucen op de randen, waarna schuifdeur monteren.
Bij mijn weten zijn kozijnen nooit dragend, maar ik kan het mis hebben. Hopelijk een tweaker die er meer verstand van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Vloris schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Gordijnrails is lang, en kun je niet als standaard pakketpost versturen. Niet zo raar dat verzendkosten daarvoor vrij hoog zijn.
Gordijnrails zijn ook dun en een van net een meter lang dan €35 transport kosten er voor vragen dat kan je hoe dan ook aan niemand gaan uitleggen.
Maar ook een deur van €80 met verzendkosten van ruim €100 ?.
Als het nou ergens uit Duitsland zou moeten komen en enkel voor jou deze bezorgt gaat worden dan is het ergens nog te begrijpen maar voorheen was de transport kosten berekend op de afstand waar je woonde maar blijkbaar konden ze daar te weinig aan verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even een opmerking.
Ik zag Toolstation staan maar deze is echt duur geworden sinds ze meer winkels hebben in Nederland.
Die groeien al sinds 2007 met meerdere winkels per jaar vanaf ~2017 met ongeveer 10 winkels per jaar. dat heeft te maken met de nieuwe magazijn locatie in bleiswijk, Het oude kon geloof ik niet heel veel meer aan in groei. En zeker geen ~10 winkels per jaar.

* twain4me heeft in ~2008 een vriend gemaakt in de toolstation en ziet hem afentoe nog steeds :+

Lang verhaal, korte vraag: Wat bedoel je exact met: "deze is echt duur geworden sinds ze meer winkels hebben in Nederland." ik kan er echt helemaal niets mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
audb schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:54:
[...]

Gordijnrails zijn ook dun en een van net een meter lang dan €35 transport kosten er voor vragen dat kan je hoe dan ook aan niemand gaan uitleggen.
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Een meter lang valt buiten de afmetingen van elke standaard-dozenschuiver-pakketdienst (PostNL, DHL etc.) en heb je dus een ‘dure’ verzendservice voor nodig. Ookal is een gordijnrail voor je gevoel klein en handzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JvdHoudt schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Bij mijn weten zijn kozijnen nooit dragend, maar ik kan het mis hebben. Hopelijk een tweaker die er meer verstand van heeft?
Dat heb je mis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb afgelopen week de tafel geschuurd en heb een white wash lak aangebracht maar mijn vrouw vond het niets.. dus mocht het een tweede keer doen :( :(

In het kader van de WAF..en ook het niet nog een keer willen schuren:
Welke aanpak adviseren jullie om het hout zijn natuurlijk uiterlijk te laten behouden - maar toch te beschermen tegen eten/drinken etc?

Mijn vrouw wil dus een transparante bescherming die niet een white wash look geeft - of verkleuring laat zien (geel). Hebben jullie tips ? Hornbach geeft aan dat lak beter is dan beitsen, maar nog steeds voor verkleuring (geel) gaat zorgen. Bestaat er dan geen echte transparante oplossing of andere (betaalbare) aanpak?

Had dit gevonden maar geen idee of dit niet ook voor verkleuring zorgt? Benieuwd of iemand dit vaker heeft gedaan en wat jullie advies zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/05/10/image.md.png

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 10-05-2023 19:37 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
Workaholic schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:26:
Ik heb afgelopen week de tafel geschuurd en heb een white wash lak aangebracht maar mijn vrouw vond het niets.. dus mocht het een tweede keer doen :( :(

Welke aanpak adviseren jullie om het hout zijn natuurlijk uiterlijk te laten behouden - maar toch te beschermen tegen eten/drinken etc?

Mijn vrouw wil dus een transparante bescherming die niet een white wash look geeft - of verkleuring laat zien (geel). Hebben jullie tips ? Hornbach geeft aan dat lak beter is dan beitsen, maar nog steeds voor verkleuring (geel) gaat zorgen. Bestaat er dan geen transparante oplossing of andere (betaalbare) aanpak?

[Afbeelding]
Ik ben zelf bezig met een teak houten blad voor een wastafel en kwam daarvoor uit op Skylt.
Heb het nog niet gedaan dus kan nog niet vertellen hoe of wat maar misschien kan je er al wat mee in ie research

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Mijn vrouw wil dus een transparante bescherming die niet een white wash look geeft - of verkleuring laat zien (geel). Hebben jullie tips ? Hornbach geeft aan dat lak beter is dan beitsen, maar nog steeds voor verkleuring (geel) gaat zorgen. Bestaat er dan geen echte transparante oplossing of andere (betaalbare) aanpak?

Had dit gevonden maar geen idee of dit niet ook voor verkleuring zorgt? Benieuwd of iemand dit vaker heeft gedaan en wat jullie advies zou zijn.

[Afbeelding]
Zelf ook goede ervaring met de Skyit lak die @Togi hierboven aandraagt. Gebruikt op een eiken Woood (tafel)blad en in mijn herinnering echt (vrijwel) geen verschil te zien met ongelakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Doorzichtig tafelzeil er overheen. En dan bij voorkeur iets dikker (ik haal het bij de trendhopper) want kinderen.
Voordeel is dat je het ook nat af kunt nemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 15:38

[Afbeelding]
Ik heb zelf mijn tafel gedaan met TraeLyx https://www.deverfzaak.nl...tra-mat.html?id=180471377. Mooi en hard spul, je ziet niet dat het erop zit. Ik heb dit zelfs op mijn gestucte muur achter fornuis gedaan. Werkt ook perfect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 14:40

[Afbeelding]
Je moet zoeken naar spul voor houten vloeren. Bijvoorbeeld Skylt lak transparant. Die droogt mooi mat op en zie je dus niet op de tafel. Na een paar lagen kan er rustig water op tafel blijven liggen. Het zorgt voor een waterdichte laag. Omdat het voor vloeren bedoelt is, is het meteen duurzaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 14:40
The Eagle schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:17:
[...]

Doorzichtig tafelzeil er overheen. En dan bij voorkeur iets dikker (ik haal het bij de trendhopper) want kinderen.
Voordeel is dat je het ook nat af kunt nemen :)
Dat is wel het lelijkste wat je kunt doen. :p
Je pakt je bank toch ook niet in vaccum verpakt plastic? Een huis is om te leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:05
vso schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 00:50:
[...]

ik neem aan dat je horizontaal wilt boren, de uitdaging lijkt me eerder "recht te blijven .. ik zou een riool buis gebruiken als buitenwand .. en voor je pijp naar de meterkast een kleinere diameter "verlijmt" er doorheen te duwen
Vandaag vol goede moed aan deze mooie klus begonnen. Na een flinke geul gegraven te hebben de eerste buis onder de fundering heen geduwd, daarna tweede gekoppeld. Bij de derde kwam er meer tegendruk en werd het lastiger. Proberen om vanuit de kruipruimte te ontdekken of die al ergens doorheen kwam, maar nergens te bekennen. Daarna toch proberen terug te trekken, schieten de eerste twee buizen los. Ligt nu 4m pvc onder het huis, en heb de geul dicht gegooid. Dan maar volle mep betalen en een prof het met een grondraket laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
audb schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Als je ruimte genoeg hebt dan kan je die van de Lidl eens bekijken.
Het is een 50 liter tank dus denkelijk wel meer dan genoeg.https://www.lidl.nl/p/par...cilinders-50-l/p100360779
Is 50 liter te veel of te duur dan hebben ze ook een 24 liter en zelfs een staande https://www.lidl.nl/q/search?q=compressor
Mijzelf zojuist overtuigd om er 1 aan te schaffen, maar 35 euro aan verzendkosten erbij dan wacht ik het wel weer even af. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:14
Hari-Bo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Mijzelf zojuist overtuigd om er 1 aan te schaffen, maar 35 euro aan verzendkosten erbij dan wacht ik het wel weer even af. :(
Staan vaak op marktplaats :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Spherix schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Staan vaak op marktplaats :-)
Thanks nu een Balma Orion MS30 voor 4 tientjes op de kop getikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
Echt geel niet, maar er is altijd verkleuring hout wil gewoon verkleuren, dat tegen houden is nog altijd heel moeilijk. Dat is de natuur die niet geheel tegen te houden is. Ik heb er zelf ook Trae Lyx opzitten en er is door de jaren heen zeker wel verkleuring, maar het is dus niet de bekende geel van de licht eiken meubels. :) de lak zelf is mooi kleurloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51
Vloris schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:52:
[...]

Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Een meter lang valt buiten de afmetingen van elke standaard-dozenschuiver-pakketdienst (PostNL, DHL etc.) en heb je dus een ‘dure’ verzendservice voor nodig. Ookal is een gordijnrail voor je gevoel klein en handzaam.
Helaas kennen bezorgers de stelling van pythagoras ook niet. In een doos van 100x50x50 past een gordijnrails van 122cm. Maar alleen als je die daadwerkelijk in een doos met die afmetingen stopt gelooft PostNL je, anders hanteren ze een hoger tarief, want 122 cm is meer dan 100 cm.
( https://www.volkskrant.nl...et-te-versturen~b33750a7/ )

Materiaal bestellen is inderdaad frustrerend, want dan heb je eindelijk een redelijk goed geprijsde winkel gevonden met niet krankzinnig hoge bezorgkosten, hebben ze net niet jouw maat gipsplaat wat je zoekt.

Ik bestel nu standaard: hout bij jongeneel, elektra bij elektramat, bevestingingsmateriaal bij wovar, hout plaatmateriaal (bijv. underlayment) via de zaagservice van karwei (je kan daar ook afmetingen van originele plaat invoeren, en dan wordt het niet gezaagd maar is dan wel goedkoper dan als je het niet laat zagen 7(8)7 , en verzendkosten zijn vaak laag)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:34

valluik

Probeert ook maar wat

inquestos schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:15:
[...]
[...] de zaagservice van karwei (je kan daar ook afmetingen van originele plaat invoeren, en dan wordt het niet gezaagd maar is dan wel goedkoper dan als je het niet laat zagen 7(8)7 , en verzendkosten zijn vaak laag)
wait wut :X |:(

Weer wat geleerd, daar ga ik volgende keer eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
audb schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Je kan gipsplaten ook vastlijmen op een muur dan heb je hooguit 1,5 cm verlies maar dan moet de muur wel glad afgewerkt zijn.
Met lijmschuim hoeft dat niet eens vlak te zijn. Alleen rekening houden als je ooit nog pluggen erin gaat slaan dat je langere neemt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:20

[Afbeelding]
Zoals anderen ook al suggereerden: Skylt Original veroorzaakt vrijwel geen kleurverschil. Zie hieronder, het linker gedeel is een onbehandeld reststuk, het rechter deel is een salontafel die 3 keer gelakt is met Skylt. Hoe Sklyt zich buiten gaat gedragen durf ik niet te zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUP_o9XtF9D6IY28740rvlJ4vTY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5L6tb780wzqDTj9ph9gJA7l.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ

[Afbeelding]
Ik zou niet lakken met dat houtpatroon. Die naden gaan zeker weten wijken omdat je zoveel verschillende richtingen hebt. Lak sealt iets dicht en als je wilt dat het goed beschermt moet het rondom in meerdere lagen aangebracht zijn. Als er vocht inkomt bij een kier en rondom is afgelakt gaat dat zeker schade aanrichten omdat het niet droogtrekt op de lucht.

In lak zie je beschadigingen en krassen in de lakoppervlakte zitten na intensief gebruik. Dat vind ik nog een nadeel.

Olie beschermt het hout van binnenuit en is een betere optie. Toch leeft het hout dan wel meer mee met spillages en scratches. Daar moet je tegenkunnen en anders gelamineerd hout nemen das altijd vlak en recht en gelakt goed schoon te maken.

Daarbij wil ik benadrukken dat een eettafel naast pronkstuk ook een eettafel is, waaraan gegeten, gedronken en vaak gewerkt wordt. Wie weet sta je er een keer op om een lamp te vervangen of een mug dood te slaan.

Enig relativeringsvermogen is aan de orde. Daarom heb ik al 13 jaar tweedehands eettafels. Jammer van de WAF. En anders tafellopers of een kleedje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even een opmerking.
Wel hebben ze erg veel materialen maar ga wel eerst vergelijken met andere winkels voor dat je wat bij ze gaat bestellen.
Zelf had ik een nieuwe oplegslot nodig [Afbeelding] a € 136,66 echter bleek deze op Bol bij MijnIJzerwaren.nl €82,26 , een verschil van €54.40.
Ik heb met Toolstation wel andere ervaringen, ik vind ze over het geheel genomen marktconform geprijsd en heel wat zaken zijn best goedkoop bij ze te krijgen.

jouw lips-slot : N= 1

en gordijnrails zijn natuurlijk een slecht voorbeeld, die dingen zijn lang, elke transportboer rekent dikke prijzen voor lengtes over de meter.

Het vreemde hier is zelfs dat je bij Bol een stuk goedkoper uit bent, mijn ervaringen zijn bij die toko wel anders, allicht komt het dat er een wederverkoper achter zit :)

Ik heb mijn metaalzaag van 55 kilo ook zelf opgehaald........75 euro bezorgen.......dat kan ik met 1 op 21 in mijn auto een heel stuk goedkoper ;) .....45 minuutjes enkele reis :)

moraal van het verhaal......net alsmet alles is het gewoon goed zoeken naar een mooie aanbieding of standaard lage prijs :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 11-05-2023 12:31 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
inquestos schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Helaas kennen bezorgers de stelling van pythagoras ook niet. In een doos van 100x50x50 past een gordijnrails van 122cm. Maar alleen als je die daadwerkelijk in een doos met die afmetingen stopt gelooft PostNL je, anders hanteren ze een hoger tarief, want 122 cm is meer dan 100 cm.
( https://www.volkskrant.nl...et-te-versturen~b33750a7/ )
Jammer dat PostNL daar niet op gereageerd heeft…

Dat is natuurlijk leuk, dat het schuin wel in 100x50x50 past, maar daar heeft PostNL niks aan. Hoe wil je een pakketje schuin omhoog vasthouden op de sorteerband? Of stapelen in je bus?
Dat gaat gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
chapie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Zoals anderen ook al suggereerden: Skylt Original veroorzaakt vrijwel geen kleurverschil. Zie hieronder, het linker gedeel is een onbehandeld reststuk, het rechter deel is een salontafel die 3 keer gelakt is met Skylt. Hoe Sklyt zich buiten gaat gedragen durf ik niet te zeggen.

[Afbeelding]
Skylt werkt idd goed, vrijwel geen kleurverschil alleen wat matter natuurlijk. Structuur van mijn eikenhout werd wel wat anders, wat groffer onder de vingers terwijl het daarvoor glad was door het schuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Vloris schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:19:
[...]

Jammer dat PostNL daar niet op gereageerd heeft…

Dat is natuurlijk leuk, dat het schuin wel in 100x50x50 past, maar daar heeft PostNL niks aan. Hoe wil je een pakketje schuin omhoog vasthouden op de sorteerband? Of stapelen in je bus?
Dat gaat gewoon niet.
Punt is dat je gewoon een grote doos van 100x50x50 kunt pakken. Daar vervolgens een langwerpig object in doen van ~122 (door het dus dwars in de doos te doen) en klaar. Dan heeft PostNL een hele mooie grote doos die precies past. Alleen zit er dus voor 99% lucht in de doos. Maar als je dat object van ~122 lang dus in een doos van 125x10x10 wilt doen dan moet je een stuk meer betalen omdat het volgens PostNL een groot pakkket is. Terwijl het daadwerkelijk volume dus vele malen kleiner is (250L vs 12,5L).
En dat pakketje van 125x10x10 zal ook een stuk eenvoudiger te handlen zijn dan een doos van 100x50x50. Enige theoretische beperking is als je het daadwerkelijk plat zou moeten leggen in bv een busje en je daarin maximaal 100 kwijt kunt (en bij schuin leggen je dus andere pakketjes er op gaat leggen met kans op beschadigingen).
En voor bv de transportbanden etc in de sorteercentra zal het niet uit maken, dat langere pakketje zal een stuk makkelijker bochten door gaan dan het pakketje met de maximale afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lixis
  • Laatst online: 15:07
Vraag voor de klusexperts hier. Ik wil in mijn woonkamer een nieuwe vloer gaan plaatsen, waarbij ik meteen isolatie wil aanbrengen.

De huidige situatie bestaat uit een houten vloer, met daaronder 3 cm EPS en daaronder beton. Het huis heeft geen kruipruimte, dus ik kan geen bodemisolatie aanbrengen. Mijn plan is daarom om de vloer als volgt op te bouwen (van beneden naar boven): beton, 9 cm PIR, 18 mm underlayment, PVC. Dikker kan niet, anders komt de vloer hoger uit dan de onderkant van een tuindeur.

Nu kwam ik er tijdens het meten achter dat de hele woning een beetje verzakt is (niet gek voor een woning uit ~1900). Even een paint skills illustratie van één van de lange wanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df_-57LHmm5nHnolr7axPHmKeMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tIHEJVQTPGER9FtWRWs66nNM.png?f=fotoalbum_large

De rode stippellijn is van een waterpas laser. Aan de ene zijwand komt deze 100 cm boven de vloer uit, aan de andere zijwand 104 cm. De zijwanden zelf zijn dan wel weer waterpas.

Nou is mijn vraag: hoe kan ik dit het mooiste oplossen? Ik kan:
  1. De gehele ondervloer egaliseren. Dit is voor zo'n groot verschil wel een duur geintje en ik ben bang dat je vervolgens ziet dat het plafond schuin loopt ten opzichte van de vloer.
  2. De hele boel voor lief nemen en de vloer opbouwen op de bestaande betonvloer. Als je vervolgens een TV wilt ophangen, hangt deze alleen wel scheef tov het meubel óf tov de zijwand.
  3. De vloer rechts 2 cm ophogen, zodat de schuinte (hopelijk) minder opvalt.
Het bestaande plafond is het oorspronkelijke balkenplafond, dus dat wil ik natuurlijk het liefst behouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Lixis op 11-05-2023 14:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vloris schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:19:
[...]

Dat gaat gewoon niet.
Je maakt een grapje..toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:38

A13X

Dude

Lixis schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:33:
Vraag voor de klusexperts hier. Ik wil in mijn woonkamer een nieuwe vloer gaan plaatsen, waarbij ik meteen isolatie wil aanbrengen.

De huidige situatie bestaat uit een houten vloer, met daaronder 3 cm EPS en daaronder beton. Het huis heeft geen kruipruimte, dus ik kan geen bodemisolatie aanbrengen. Mijn plan is daarom om de vloer als volgt op te bouwen (van beneden naar boven): beton, 9 cm PIR, 18 mm underlayment, PVC. Dikker kan niet, anders komt de vloer hoger uit dan de onderkant van een tuindeur.

Nu kwam ik er tijdens het meten achter dat de hele woning een beetje verzakt is (niet gek voor een woning uit ~1900). Even een paint skills illustratie van één van de lange wanden:

[Afbeelding]

De rode stippellijn is van een waterpas laser. Aan de ene zijwand komt deze 100 cm boven de vloer uit, aan de andere zijwand 104 cm. De zijwanden zelf zijn dan wel weer waterpas.

Nou is mijn vraag: hoe kan ik dit het mooiste oplossen? Ik kan:
  1. De gehele ondervloer egaliseren. Dit is voor zo'n groot verschil wel een duur geintje en ik ben bang dat je vervolgens ziet dat het plafond schuin loopt ten opzichte van de vloer.
  2. De hele boel voor lief nemen en de vloer opbouwen op de bestaande betonvloer. Als je vervolgens een TV wilt ophangen, hangt deze alleen wel scheef tov het meubel óf tov de zijwand.
  3. De vloer rechts 2 cm ophogen, zodat de schuinte (hopelijk) minder opvalt.
Waarom niet? Dat beton kan er ook gewoon uit? Dan kun je het gewoon zo diep maken als nodig voor je isolatie. Hadden we hier ook voor een deel, beton dat er onder zat was peperkoek, lag met een uur compleet in de puincontainer (35m2). Dat stuk vloer was van 1956, dat zat geen wapening in en was aardig dun.

Kun je daarna je vloer weer waterpas opbouwen. (Hier 14cm eps + 12cm beton met vloerverwarming) als je dan nog baalt van je plafond heb je nog hoogte zat om er een waterpas verlaagd plafond in te zetten. Wij mogen het doen met 238-245cm plafond hoogte. Met 15cm plafond heb je nog een prachtige 270cm hoogte.

[ Voor 4% gewijzigd door A13X op 11-05-2023 14:02 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lixis
  • Laatst online: 15:07
A13X schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Waarom niet? Dat beton kan er ook gewoon uit? Dan kun je het gewoon zo diep maken als nodig voor je isolatie. Hadden we hier ook voor een deel, beton dat er onder zat was peperkoek, lag met een uur compleet in de puincontainer (35m2). Dat stuk vloer was van 1956, dat zat geen wapening in en was aardig dun.

Kun je daarna je vloer weer waterpas opbouwen. (Hier 14cm eps + 12cm beton met vloerverwarming) als je dan nog baalt van je plafond heb je nog hoogte zat om er een waterpas verlaagd plafond in te zetten. Wij mogen het doen met 238-245cm plafond hoogte. Met 15cm plafond heb je nog een prachtige 270cm hoogte.
De betonvloer eruit halen zou inderdaad kunnen, afhankelijk van in welke staat deze is natuurlijk. Maar een nieuwe betonvloer laten storten loopt wel weer flink in de kosten, dus dat doe ik liever niet. De isolatiewaarde die ik krijg van die 9 cm PIR is ook voldoende in mijn situatie.

Mijn vraag is meer hoe ik visueel het mooiste resultaat krijg.

Een verlaagd plafond zou normaal gesproken een mooie oplossing zijn, maar vergeten te vermelden dat ik een balkenplafond heb. Dat wil ik natuurlijk wel behouden. Ik zal dat ook even toevoegen in de oorspronkelijke post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Lixis schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:34:
[...]

De betonvloer eruit halen zou inderdaad kunnen, afhankelijk van in welke staat deze is natuurlijk. Maar een nieuwe betonvloer laten storten loopt wel weer flink in de kosten, dus dat doe ik liever niet. De isolatiewaarde die ik krijg van die 9 cm PIR is ook voldoende in mijn situatie.

Mijn vraag is meer hoe ik visueel het mooiste resultaat krijg.

Een verlaagd plafond zou normaal gesproken een mooie oplossing zijn, maar vergeten te vermelden dat ik een balkenplafond heb. Dat wil ik natuurlijk wel behouden. Ik zal dat ook even toevoegen in de oorspronkelijke post.
4cm op 6 meter is echt helemaal niks. Met afschotisolatie zou je het eventueel 10mm per 120cm kunnen gladtrekken, dan ben je 1cm op 6 meter schuin de andere kant op. :)

https://www.isolatiemater...ig-aluminium-10mm-afschot

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:32:
[...]

En dat pakketje van 125x10x10 zal ook een stuk eenvoudiger te handlen zijn dan een doos van 100x50x50. Enige theoretische beperking is als je het daadwerkelijk plat zou moeten leggen in bv een busje en je daarin maximaal 100 kwijt kunt (en bij schuin leggen je dus andere pakketjes er op gaat leggen met kans op beschadigingen).
En voor bv de transportbanden etc in de sorteercentra zal het niet uit maken, dat langere pakketje zal een stuk makkelijker bochten door gaan dan het pakketje met de maximale afmetingen.
In theorie heb je gelijk, maar dat is niet waar 'het systeem' op is ingericht. 99,9% van alle pakketten zijn nu eenmaal kleiner dan 100*50*50

offtopic:
Ik heb in mijn studententijd bij het sorteercentrum van PostNL gewerkt, de pakketten met afwijkende maten worden handmatig verwerkt en de andere pakketten worden grotendeels automatisch verwerkt. Het probleem zit juist wél bij die transportbanden. Een pakket >1 meter past simpelweg niet (foutloos) door het systeem. Je kan zo'n pakket niet laten uitsteken.

Je moet het ook niet echt zien als een lange transportband zoals een supermarkt het heeft, het zijn eigenlijk allemaal dienbladen die afzonderlijk bediend kunnen worden. Ook zijn er diverse plekken waar gescand/gefotografeerd etc etc wordt. Dat is gewoon een tunneltje met een beperkte afmeting.

Het stapelen in rolcontainers gaat ook makkelijker met een 100*50*50 pakket dan met een 125*10*10 pakket, simpelweg omdat het gros van de pakketten nu eenmaal grotendeels dezelfde afmetingen heeft. Dat langwerpige pakket MOET namelijk achterin de hoek van zo'n rolcontainer staan, dus heeft maar 2 mogelijke posities.

Werkwijze destijds (12 jaar geleden):
Pakketten komen binnen in rolcontainers. Worden op de lopende band gelegd indien ze aan de afmetingen voldoen & niet te zwaar zijn. Gaan via een individueel dienblad door 'het systeem' en komen bij een drop-off point. Dat is per groep postcodes gecentreerd. Daar wordt het weer in een rolcontainer per postcode gestapeld. De rolcontainers gaan per groep postcodes naar een punt waar de uiteindelijke postbezorger ze inlaad en thuisbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Goedemorgen! Korte vraag: is er iets te zeggen over in welke bouwperiodes tyleen werd gebruikt voor vloerverwarming? In juni krijgen we de sleutel van onze woning, bouwjaar 1993/1994, en ik ben benieuwd of ik op voorhand er achter kan komen.

Helaas heb ik geen foto's van de slangen en voorlopig kom ik ook niet meer in de woning.

Wij hebben reeds akkoord gegeven op een offerte om verlijmd PVC over de plavuizen te laten leggen, maar nu ga ik twijfelen of dat handig is als we tyleen vloerverwarming hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ethiron schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:45:
Goedemorgen! Korte vraag: is er iets te zeggen over in welke bouwperiodes tyleen werd gebruikt voor vloerverwarming? In juni krijgen we de sleutel van onze woning, bouwjaar 1993/1994, en ik ben benieuwd of ik op voorhand er achter kan komen.

Helaas heb ik geen foto's van de slangen en voorlopig kom ik ook niet meer in de woning.

Wij hebben reeds akkoord gegeven op een offerte om verlijmd PVC over de plavuizen te laten leggen, maar nu ga ik twijfelen of dat handig is als we tyleen vloerverwarming hebben...
Jaren 80/90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 23:03
Ethiron schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:45:

Tyleen kom ik vaker tegen bij vloerverwarming uit de jaren 80, in de jaren 90 waren er al (mondjesmaat) damp diffusie dichte slangen verkrijgbaar... (Geen garantie dat dat daar ook is gebruikt..)

Wellicht ook handig om te controleren wat de HOH afstand is van de buizen en het aantal groepen, bij te weinig groepen/te grote HOH zal je opwekker (warmtepomp/cv) onnodig warm water door de leidingen moeten duwen.
Dit resulteert in een lagere efficiëntie en een lager comfort..

Ik heb een klant die eerst de tyleenleidingen (hij 20-25 cm hoh?) Heeft laten spoelen en een platen-wisselaar heeft geplaatst om vervolgens (3-5j later? ) Alsnog de vloer open te breken omdat hij het confortniveau maximaal matig vond...

Hierdoor is de aanvoertemp. Van de warmtepomp met ca. 10C verlaagd, de efficiëntie significant gestegen maar vooral een stuk comfortabeler.

Wellicht "even" kijken naar de kleur van de slangen en een fotootje maken van de vloer met een warmtebeeldcamera met de vloerverwarming aan om de hoh te bekijken...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Wolly en @BjornHero thanks voor de reacties. Gevalletje mischien wel - mischien niet dus. Ik ga proberen te achterhalen wat voor leidingen het zijn.

Andere reden dat ik het vraag is omdat we deze zomer ook de CV-ketel willen vervangen (huidige +- 15 jaar oud). Nu lees ik ook dat tyleen mogelijk invloed heeft op de garantie op je nieuwe ketel, maar ook dat je dat kunt voorkomen door de VV aan te sluiten als gescheiden systeem en/of met een platenwisselaar. Maar dat gaat dus ten koste van rendement?

Ben mij er nog even in aan het verdiepen, maar kun je daar iets zinnigs over zeggen?

Thanks!

[ Voor 11% gewijzigd door Ethiron op 12-05-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Ethiron schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:14:
@Wolly en @BjornHero thanks voor de reacties. Gevalletje mischien wel - mischien niet dus. Ik ga proberen te achterhalen wat voor leidingen het zijn.

Andere reden dat ik het vraag is omdat we deze zomer ook de CV-ketel willen vervangen (huidige +- 15 jaar oud). Nu lees ik ook dat tyleen mogelijk invloed heeft op de garantie op je nieuwe ketel, maar ook dat je dat kunt voorkomen door de VV aan te sluiten als gescheiden systeem. Ben mij er nog even in aan het verdiepen, maar kun je daar iets zinnigs over zeggen?

Thanks!
Als er constant zuurstof in het systeem komt (tyleen laat zuurstof door) zal er zich rotzooi vormen in het volledige cv systeem.

(Soort steen dat zich afzet tegen de wanden van nagenoeg alle delen in het hele cv systeem).

De warmtewisselaar in een cv ketel heeft dunne(re) kanalen, met het risico dat die gaat volzitten.

Daar zit geen garantie op....

Als je tyleen hebt... En je wilt dat behouden en een nieuwe ketel/warmtepomp oid plaatsen is het aan te raden dit te laten spoelen en middels een platen-wisselaar te scheiden..

Platen-wisselaars/verdelers en spoelen van het systeem is niet goedkoop :)

(En het resultaat is alsnog een systeem dat je net niet wilt hebben... Vaak met beperkte (rest) levensduur....)

[ Voor 4% gewijzigd door BjornHero op 12-05-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ethiron schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:14:

Andere reden dat ik het vraag is omdat we deze zomer ook de CV-ketel willen vervangen (huidige +- 15 jaar oud). Nu lees ik ook dat tyleen mogelijk invloed heeft op de garantie op je nieuwe ketel, maar ook dat je dat kunt voorkomen door de VV aan te sluiten als gescheiden systeem en/of met een platenwisselaar. Maar dat gaat dus ten koste van rendement?

Ben mij er nog even in aan het verdiepen, maar kun je daar iets zinnigs over zeggen?

Thanks!
Volgens mij rotten die zwarte leidingen vanzelf weg, je kan wel aan de gang met een platenwisselaar maar dan heb je nog steeds het probleem dat die leidingen niet het eeuwige leven hebben en waarschijnlijk ook niet optimaal liggen voor de nieuwe verwarmingsoplossingen zoals de warmtepomp.

Persoonlijk zou ik het geheel vervangen als ik de kans had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@BjornHero Helder... thanks! interessant dit, e.e.a. blijkt toch weer complexer dan je in eerste instantie denkt op het moment dat je in de Funda advertentie 'vloerverwarming' ziet staan. :)

@Wolly Duidelijk standpunt... er heeft begin 2000 nog een vrij grote renovatie plaatsgevonden, dus ik heb ergens nog goede hoop dat de VV daarin is meegenomen. Ik heb in ieder geval wat uitzoekwerk te doen. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hari-Bo
Lucht compressor is vervangen redelijk wat vermogen 2200 watt / 2.5hp en 50 liter vat.
Voor 4 tientjes op de kop getikt, was goed verstoft. Alle pakkingen, olie vervangen en opgepoetst, loopt als een zonnetje. En boven geplaatst en beneden haspel en druk regelaar met olie toevoeging. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RDSS8cO8kP_LgOEvnoaxZ6vTao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHrWDnM9Xs9deERErUsl6FLP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 18:28

FreakNL

Well do ya punk?

Toen ik mijn koel-vriescombinatie in de schuur had vervangen voor een vriezer (tafelmodel) had ik ineens een werkblad wat 60cm breder mocht zijn. Ik heb de ouwe (een oud keukenblad) eruit gehaald en ik kon van een buurman gratis een 200x60 Lagkapten Ikea blad overnemen. Dat past nagenoeg precies, moest alleen twee hoekjes eruit zagen voor een balk en elektra.

In mijn review zie je een paar foto’s
Beko TS190030N review door FreakNL

Blad is stevig genoeg voor wat ik doe. Die extra poot is wel nodig maar aan de achterkant en zijkant ligt hij op aan de wand bevestigde 2-en-3tjes. Blad ook vastgeschroefd uiteraard. Ben er al een keer op gaan zitten en zelfs dat gaat prima.

Enige probleem wat in nu na krap een paar maanden heb is de toplaag. Dat is eigenlijk niet geschikt voor een werkbank. Er zitten al budsen in enzo.. Had dat ook wel verwacht.

Eigenlijk moet ik gewoon een degelijk werkblad ergens scoren maar dat is best weer wat werk dus ik zat me te bedenken;

Kan ik niet iets doen met een extra toplaag? Ik ben alleen niet klus-savy genoeg om te bedenken wat? MDF? HPL?

Ik kan ook weer niet heel veel de lucht in, dan wordt het onpraktisch en past de koelkast niet meer… Maar tot een centimeter extra is prima.

Tweakers hier een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 12-05-2023 19:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 16:30
GudZ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Je gaat ze nooit hetzelfde krijgen.
Walnoot beuk bamboe in verschillende bewerkingsstaat en dan zijn ze allemaal ook afgewerkt op een eigen manier.

Die spijlen van je behuizing zijn al geolied zo te zien. Dat beuken gaat zuigen dus eerst even bevochtigen. Dat bamboe deksel is gelamineerd dus dat neemt nauwelijks iets op. Zal waarschijnlijk blanke olie op zitten.

Wil je echt dezelfde kleur dan zul je 2x moeten beitsen met kleur maar dat kan problemen geven op je walnoten spijlen omdat die al behandeld zijn.
Dezelfde uitstraling lukt met olie maar dat zal niet dezelfde kleurtint zijn.

Succes en ben benieuwd naar de voor- en na foto's.
Nou dat was een hele ontdekkingsreis voor iemand die nog nooit met beits heeft gewerkt. _O-

Als je al zei: bamboe dat gelamineerd is neemt nauwelijks tot niet op. Dus dat heb ik maar gelaten.

De hand... Die neemt alles op. Wat op het blik als "3 lagen" stond was lichter dan 1 dun laagje _O-

Gelukkig getest aan de onderkant. Vervolgens 50-50 gemengd van de (waterbasis) beits en water. En dat gaf slechts een klein beetje donkerdere kleur. Ideaal dus. Wel was het zo dun dat het er zo afloopt. Dus het was smeren en daarna met de nerf mee afvegen met een oude doek.

Geen voorfoto maak van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmxgnnyQ2xrV6nbAnosMa-vKQRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiBFT6EciZPt0oyzj0jMSO9I.jpg?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ierr-H6cK9lulaQEhMyReicAMEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgqtRx3UvOTtFbbBJLfXe57v.jpg?f=fotoalbum_large

En close-up:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtcUxoiDHk-lhT5MCjeIOpd9zwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhRMT9xgDdborOlnciU8Lf3j.jpg?f=fotoalbum_large

In het echt ligt het aardig dicht bij elkaar! Op de foto... iPhones hebben wat moeite met kleurechtheid ben ik wel achter :+

Niet perfect, maar het scheelt echt weinig vind ik. En het moet nog drogen dus dan wordt het nog wat egaler is mijn ervaring met laag 1.

Nog even het verschil tussen 1 laag onverdund:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZgd6UAp4uHpP2DeD0CQI7_Jwew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHkJDGOmRpm6okteL6qqCGuP.jpg?f=fotoalbum_large

En 2 lagen 50-50 verdund:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z18DOyGv6mPzjkQI9i1dt-JJPyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ot9gI7JTwC1RKKGTNjtkAHI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
FreakNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:25:
Toen ik mijn koel-vriescombinatie in de schuur had vervangen voor een vriezer (tafelmodel) had ik ineens een werkblad wat 60cm breder mocht zijn. Ik heb de ouwe (een oud keukenblad) eruit gehaald en ik kon van een buurman gratis een 200x60 Lagkapten Ikea blad overnemen. Dat past nagenoeg precies, moest alleen twee hoekjes eruit zagen voor een balk en elektra.

In mijn review zie je een paar foto’s
Beko TS190030N review door FreakNL

Blad is stevig genoeg voor wat ik doe. Die extra poot is wel nodig maar aan de achterkant en zijkant ligt hij op aan de wand bevestigde 2-en-3tjes. Blad ook vastgeschroefd uiteraard. Ben er al een keer op gaan zitten en zelfs dat gaat prima.

Enige probleem wat in nu na krap een paar maanden heb is de toplaag. Dat is eigenlijk niet geschikt voor een werkbank. Er zitten al budsen in enzo.. Had dat ook wel verwacht.

Eigenlijk moet ik gewoon een degelijk werkblad ergens scoren maar dat is best weer wat werk dus ik zat me te bedenken;

Kan ik niet iets doen met een extra toplaag? Ik ben alleen niet klus-savy genoeg om te bedenken wat? MDF? HPL?

Ik kan ook weer niet heel veel de lucht in, dan wordt het onpraktisch en past de koelkast niet meer… Maar tot een centimeter extra is prima.

Tweakers hier een idee?
Multiplex 5,5mm erop verlijmen en die 5x aflakken met bootlak?

Eerder was hier al de tip om op zoek te gaan naar een tweedehands hardhouten blad en die op maat te zagen. Eiken en beuken kunnen een stootje hebben, zijn goed bewerkbaar en als het tweedehands is kun je gewoon met hartelust erop rammen omdat het tientjeswerk is...

Voorbeeld

[ Voor 4% gewijzigd door GudZ op 13-05-2023 07:14 . Reden: MP link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 18:28

FreakNL

Well do ya punk?

Aah tafels.. Wat een goed idee... :)

Ik ga op zoek op MP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hari-Bo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:24:
Lucht compressor is vervangen redelijk wat vermogen 2200 watt / 2.5hp en 50 liter vat.
Voor 4 tientjes op de kop getikt, was goed verstoft. Alle pakkingen, olie vervangen en opgepoetst, loopt als een zonnetje. En boven geplaatst en beneden haspel en druk regelaar met olie toevoeging. :)

[Afbeelding]
Iets grotere tank helpt wel inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 13-05-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:47
Iemand ervaring met het buigen van 32mm multilayer buis?
Ik wil graag voorkomen dat ik enorm veel knietjes nodig heb, maar ik kan er zo goed als niks vinden.

Grote buigtang heb ik de ruimte straks niet voor. Dus blijft over een buigveer of een buig pers, maar die lijken nergens te huur in de buurt. En nieuw kopen is 500euro.

Zou zo’n buigveer een beetje werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
TerminalNL schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:48:
Ik wil graag voorkomen dat ik enorm veel knietjes nodig heb, maar ik kan er zo goed als niks vinden.

Grote buigtang heb ik de ruimte straks niet voor. Dus blijft over een buigveer of een buig pers, maar die lijken nergens te huur in de buurt. En nieuw kopen is 500euro.

Ja, het werkt.

Nee, je wordt er niet vrolijk van.

Zelf gebruik ik altijd een buigpers voor 32mm, (handmatig), buigveer alleen bij maximaal 2 bochten en pers niet bij me...

Maar 32mm meerlagenbuis is net zo "flexibel" als een koperen 15-22 buis (ook meer een buis dan een slang...)
(16-20-25/26 werkt vaak sneller dan cv-buis, vanaf 32 - 40 neig ik tegenwoordig vaker naar cv buis (goedkoper/strakker.. bochten hebben minder weerstand dan meerlagen-knietjes)

grotere maten (40-50-75..) met een (Elektro-hydraulische) buigpomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TerminalNL schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:48:

Ik heb een buigveer gebruikt, dat ging eigenlijk prima al heb je wel de ruimte nodig om kracht te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:26
Ik heb een oude KPN (PTT) aansluiting die nog open is. Wat kan ik het beste gebruiken om deze weer netjes dicht te maken? Heb voor alle stopcontacten Gira 55 gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ftpjh9PmbUJKFcubLDCJUQHD2EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IeFOP7k1AGAB2dRWnxUQgWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik dan een ophogingsring nodig om weer gebruik te kunnen maken van de bestaande schroefgaten?
https://www.elektramat.nl...rhogingsring-tbv-twin-ds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sir Baxx schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:22:
Ik heb een oude KPN (PTT) aansluiting die nog open is. Wat kan ik het beste gebruiken om deze weer netjes dicht te maken? Heb voor alle stopcontacten Gira 55 gebruikt.

[Afbeelding]

Heb ik dan een ophogingsring nodig om weer gebruik te kunnen maken van de bestaande schroefgaten?
https://www.elektramat.nl...rhogingsring-tbv-twin-ds/
Gewoon dichtplamuren, die aansluiting ga je niet meer gebruiken.
Pagina: 1 ... 300 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/