Vraag voor de klusexperts hier. Ik wil in mijn woonkamer een nieuwe vloer gaan plaatsen, waarbij ik meteen isolatie wil aanbrengen.
De huidige situatie bestaat uit een houten vloer, met daaronder 3 cm EPS en daaronder beton. Het huis heeft geen kruipruimte, dus ik kan geen bodemisolatie aanbrengen. Mijn plan is daarom om de vloer als volgt op te bouwen (van beneden naar boven): beton, 9 cm PIR, 18 mm underlayment, PVC. Dikker kan niet, anders komt de vloer hoger uit dan de onderkant van een tuindeur.
Nu kwam ik er tijdens het meten achter dat de hele woning een beetje verzakt is (niet gek voor een woning uit ~1900). Even een paint skills illustratie van één van de lange wanden:
De rode stippellijn is van een waterpas laser. Aan de ene zijwand komt deze 100 cm boven de vloer uit, aan de andere zijwand 104 cm. De zijwanden zelf zijn dan wel weer waterpas.
Nou is mijn vraag: hoe kan ik dit het mooiste oplossen? Ik kan:
- De gehele ondervloer egaliseren. Dit is voor zo'n groot verschil wel een duur geintje en ik ben bang dat je vervolgens ziet dat het plafond schuin loopt ten opzichte van de vloer.
- De hele boel voor lief nemen en de vloer opbouwen op de bestaande betonvloer. Als je vervolgens een TV wilt ophangen, hangt deze alleen wel scheef tov het meubel óf tov de zijwand.
- De vloer rechts 2 cm ophogen, zodat de schuinte (hopelijk) minder opvalt.
Het bestaande plafond is het oorspronkelijke balkenplafond, dus dat wil ik natuurlijk het liefst behouden.
[
Voor 3% gewijzigd door
Lixis op 11-05-2023 14:35
]