significant schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:08:
Ik was denk ik niet geheel duidelijk. Het moet zoiets worden. Met een gatenzaag krijg ik dit resultaat niet.
[
Afbeelding]
Ik heb dus een frees met dia van 70mm nodig voor de hoeken, of er is een betere manier..
Plaatje is kookveld maar principe is hetzelfde.
Ah, het moet verzonken worden. Dan inderdaad een mal op de juiste maat zagen uit een plaat hout, de radius daarin maken met een gatboor, en dan met een kopieerfrees langs de mal gaan, zoals @
thijsco19 al zegt. Waarschijnlijk niet het geheel in een keer proberen weg te frezen, maar rustig aan op de rand en een stukje dieper.
Verzonken lijkt me wel het meest lastige om zelf netjes te krijgen. Zeker als het werkblad een losse toplaag / melamine laag heeft (zoals denk ik de Ikea werkbladen meestal hebben), heb je veel kans dat het gaat splinteren aan de rand. Het netste resultaat krijg je denk ik met een downcut spiraalfrees voor de rand. Maar ik weet niet of je die ook met een kogellager hebt (voor het kopieren). Dan zou je een kopieerring moeten gebruiken, en moet je weer terugrekenen hoe veel groter je mal moet zijn om de afstand tussen je ring en frees op te vangen.
Zou het zeker eerst proberen op het stuk dat je er toch uit zaagt, want je wilt het wel in een keer goed hebben voor je uiteindelijke werkblad. Beetje oefenen met een frees is sowieso wel een goed idee als je er nog nooit mee hebt gewerkt.
Of opbouw wasbak & kookplaat doen, is een stuk makkelijker omdat je de rand van het gat niet ziet.