[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 301 ... 446 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:00
Sir Baxx schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:22:
Ik heb een oude KPN (PTT) aansluiting die nog open is. Wat kan ik het beste gebruiken om deze weer netjes dicht te maken? Heb voor alle stopcontacten Gira 55 gebruikt.

[Afbeelding]

Heb ik dan een ophogingsring nodig om weer gebruik te kunnen maken van de bestaande schroefgaten?
https://www.elektramat.nl...rhogingsring-tbv-twin-ds/
Gewoon volstampen en afsmeren met fix en finish. ;)

Wel even gaas erop ter voorkoming van scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:42
t14wo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Gewoon volstampen en afsmeren met fix en finish. ;)

Wel even gaas erop ter voorkoming van scheuren.
Dat zou inderdaad kunnen, maar ik heb weinig trek om voor dit kleine stukje de hele muur opnieuw te gaan schilderen. Had gehoopt het met een afdekplaatje af te kunnen werken. Mocht ik de muur ooit een andere kleur gaan geven dan zal ik zeker dichtsmeren. Hoewel, mag dat wel? Het is geloof ik nog steeds een officiele kpn aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-04 16:58
BjornHero schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Ja, het werkt.

Nee, je wordt er niet vrolijk van.

Zelf gebruik ik altijd een buigpers voor 32mm, (handmatig), buigveer alleen bij maximaal 2 bochten en pers niet bij me...

Maar 32mm meerlagenbuis is net zo "flexibel" als een koperen 15-22 buis (ook meer een buis dan een slang...)
(16-20-25/26 werkt vaak sneller dan cv-buis, vanaf 32 - 40 neig ik tegenwoordig vaker naar cv buis (goedkoper/strakker.. bochten hebben minder weerstand dan meerlagen-knietjes)

grotere maten (40-50-75..) met een (Elektro-hydraulische) buigpomp.
Duidelijk, ik moet vanaf boven op zolder naar beneden onder de trap met een versprongen trappenhuis, niet een klein stukje. Dat word dan toch echt een pers ergens oppikken of toch maar kopen.

Keus voor multilayer was makkelijk, daar hadden we nog een rol van 50m van. Maar had verwacht dat het wel ietsjes makkelijk te buigen zou zijn, of de apparatuur te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:25
Sir Baxx schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar ik heb weinig trek om voor dit kleine stukje de hele muur opnieuw te gaan schilderen. Had gehoopt het met een afdekplaatje af te kunnen werken. Mocht ik de muur ooit een andere kleur gaan geven dan zal ik zeker dichtsmeren. Hoewel, mag dat wel? Het is geloof ik nog steeds een officiele kpn aansluiting.
Die ISRA is achterhaald. Je zou er misschien nog een abonnement voor kunnen krijgen maar als er glasvezel in je straat ligt dan zit je misschien daar al op.

En zo niet dan ligt er binnen 2 jaar glasvezel van e.o.a. aanbieder of KPN.

Ik heb mijn coax ook gewoon afgedopt en weggesmeerd.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eagle Sr. had een verstopping ergens onder dr keuken, waardoor de hemelwaterafvoer ook niet meer doorliep. Boel open gegooid en hogedrukreiniger er op. Resultaat:

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKbFRk4VHNO_VohGSOYl3Osjk_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaZ5D6jvgoPWVbq3cC9tjGY9.jpg?f=fotoalbum_large

20cm doorsnee bloempot halfvol drek.

Verstopping helaas nog niet opgelost, dus maandag mag de professional aan de bak. Maar dit is al heel wat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
[...]

Als dit een koopwoning is: is toch jouw huis. Niemandcdie mij tegenhoudt om wat dan ook dicht te smeren als ik dat wil. ;)

Verder: die aansluiting gaat nooit meer gebruitk worden.

Verder: je hoeft niet je hele muur opnieuw te schilderen, je kan toch gewoon met een roller dat stukje doen? Kan kan evt dichtsmeren en vervolgens een blinde plaat van Gira erover heen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

die doos is een oud formaat, denk niet dat daar nog afdekplaatjes voor te krijgen zijn.Als je de boel liever wel wil bewaren, zou ik gewoon de oude doos eruit slopen en er een standaard doos inzetten. is misschien even bikken, maar als je de boel daarna weer dichtsmeerd heb je wel een fatsoenlijke keuze voor afdekplaatjes, en je behoud het aansluitpunt.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
mrc4nl schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:51:
[...]

die doos is een oud formaat, denk niet dat daar nog afdekplaatjes voor te krijgen zijn.Als je de boel liever wel wil bewaren, zou ik gewoon de oude doos eruit slopen en er een standaard doos inzetten. is misschien even bikken, maar als je de boel daarna weer dichtsmeerd heb je wel een fatsoenlijke keuze voor afdekplaatjes, en je behoud het aansluitpunt.
Dan zou ik eerder naast die stopcontacten nog een doos boren en daarop aansluiten. Nieuw 3-voudig afdekraam en afdekplaatje. Ziet het eruit alsof het nooit anders is geweest.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Sir Baxx schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:22:
Ik heb een oude KPN (PTT) aansluiting die nog open is. Wat kan ik het beste gebruiken om deze weer netjes dicht te maken? Heb voor alle stopcontacten Gira 55 gebruikt.

[Afbeelding]

Heb ik dan een ophogingsring nodig om weer gebruik te kunnen maken van de bestaande schroefgaten?
https://www.elektramat.nl...rhogingsring-tbv-twin-ds/
Heb hem gewoon met een twee voudig afdekraam van gira 55 dichtgemaakt met afdekplaatje. Ga er over een tijdje nog een netwerkkabel doorheen trekken namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoldJdR-I16hD-qZUvugbiG_IBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxIuqLxHyQchkY2Pw304dB2x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Laatst online: 19:42
Mister I schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Heb hem gewoon met een twee voudig afdekraam van gira 55 dichtgemaakt met afdekplaatje. Ga er over een tijdje nog een netwerkkabel doorheen trekken namelijk.

[Afbeelding]
Thanks! Ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ethiron schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:45:
Goedemorgen! Korte vraag: is er iets te zeggen over in welke bouwperiodes tyleen werd gebruikt voor vloerverwarming? In juni krijgen we de sleutel van onze woning, bouwjaar 1993/1994, en ik ben benieuwd of ik op voorhand er achter kan komen.

Helaas heb ik geen foto's van de slangen en voorlopig kom ik ook niet meer in de woning.

Wij hebben reeds akkoord gegeven op een offerte om verlijmd PVC over de plavuizen te laten leggen, maar nu ga ik twijfelen of dat handig is als we tyleen vloerverwarming hebben...
@BjornHero @Wolly en anderen:

Inmiddels van de huidige bewoner een foto ontvangen van de VV-leidingen. Als ik het goed heb is dit geen tyleen maar PE-RT. Kan iemand dat bevestigen? :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 44% gewijzigd door Ethiron op 14-05-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 09:29
Ik ben bezig met een metal stud wand met gipsplaten. Er komt een opdekdeur in, in een stalen opdekkozijn.

Ik begrijp alleen niet hoeveel de sparingsbreedte en hoogte moet worden van m'n wand tbv de opdekkozijn.

https://www.andusta.nl/wp...-t.b.v.-opdek-montage.pdf

Deur is 830x2115.

Iemand die mij erbij wilt/kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ethiron schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Inmiddels van de huidige bewoner een foto ontvangen van de VV-leidingen. Als ik het goed heb is dit geen tyleen maar PE-RT. Kan iemand dat bevestigen? :)

***members only***
DIt is geen tyleen, sterker nog, ik heb dezelfde WTH buizen :+

PS 2 groepen is echt heel weinig, is het een hele kleine ruimte?

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 14-05-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 18:55
c-nan schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:13:
Ik ben bezig met een metal stud wand met gipsplaten. Er komt een opdekdeur in, in een stalen opdekkozijn.

Ik begrijp alleen niet hoeveel de sparingsbreedte en hoogte moet worden van m'n wand tbv de opdekkozijn.

https://www.andusta.nl/wp...-t.b.v.-opdek-montage.pdf

Deur is 830x2115.

Iemand die mij erbij wilt/kan helpen?
Hoe ziet de wand eruit? Je moet kijken welke van de 3 opties in die link het beste bij jou situatie past. Dus zodra het een deur in een lange wand, zonder zij wanden is dan moet je uitgaan van 830+55 en 5mm stelruimte.

Voor de hoogte moet je kijken hoe hoog je de kier onder de deur wilt/moet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door El-Vder op 14-05-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Wolly schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:17:
[...]

DIt is geen tyleen, sterker nog, ik heb dezelfde WTH buizen :+

PS 2 groepen is echt heel weinig, is het een hele kleine ruimte?
Thanks, ben al gerustgesteld dat het geen tyleen is :+

Deze verdeler is voor een woonkamer van +- 40m2, gang van +- 6m2 en keuken van +- 8m2. Ik weet zeker dat in de woonkamer VV ligt; gang en keuken is een aanname.

Vervolgens is er nog een aanbouw van zo'n 18m2 met een eigen verdeler. Onbekend hoeveel groepen die heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ethiron schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:31:
[...]

Thanks, ben al gerustgesteld dat het geen tyleen is :+

Deze verdeler is voor een woonkamer van +- 40m2, gang van +- 6m2 en keuken van +- 8m2. Ik weet zeker dat in de woonkamer VV ligt; gang en keuken is een aanname.

Vervolgens is er nog een aanbouw van zo'n 18m2 met een eigen verdeler. Onbekend hoeveel groepen die heeft.
Bij hoofdverwarming is dat één groep per 10 m2, dus zo’n 100 tot 120 meter buis. Een ruimte van 30 m2 heeft dus minimaal drie groepen nodig. Gaat het om bijverwarming? Dan is één groep per 15 m2 voldoende en kunt u voor dezelfde ruimte vaak met twee groepen toe
https://www.vloerverwarmi...dverwarming%20is%20dat%20één,vaak%20met%20twee%20groepen%20toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Wolly Check... thanks. Het betreft trouwens wel bijverwarming. Als ik die richtlijn volg zou je met 2 groepen zo'n 30m2 verwarmen... dat is dus krap voor de woonkamer, laat staan met gang en keuken erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:21
FreakNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:25:
Eigenlijk moet ik gewoon een degelijk werkblad ergens scoren maar dat is best weer wat werk dus ik zat me te bedenken;

Kan ik niet iets doen met een extra toplaag? Ik ben alleen niet klus-savy genoeg om te bedenken wat? MDF? HPL?

Ik kan ook weer niet heel veel de lucht in, dan wordt het onpraktisch en past de koelkast niet meer… Maar tot een centimeter extra is prima.

Tweakers hier een idee?
Ik gebruik graag een laag Marmoleum. Is een soort vloerbedekking die bijvoorbeeld ook in scholen en ziekenhuizen op de vloer ligt. Enorm stevig spul, en is toch enigszins vergevingsgezind zodat er niet snel butsen ontstaan. Is meestal wel ergens een reststukje te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 27-04 09:29
El-Vder schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Hoe ziet de wand eruit? Je moet kijken welke van de 3 opties in die link het beste bij jou situatie past. Dus zodra het een deur in een lange wand, zonder zij wanden is dan moet je uitgaan van 830+55 en 5mm stelruimte.

Voor de hoogte moet je kijken hoe hoog je de kier onder de deur wilt/moet hebben.
De deur heeft links een wand van 3 meter en rechts een wand van een halve meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Laatst online: 26-04 18:55
@c-nan dan zou je zo sparing A (885) aan moeten houden. En voor de hoogte dus kijken wat je voor kierhoogte welke aanhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Nu vrees ok typisch niet voor uitdagingen maar ik heb nog nul ervaring met frezen.

Lang verhaal kort, een op maat keuken kost hier, exc. montage en apparatuur net zoveel als een op maat in NL met apparatuur, plaatsing, kasten en bloemen voor de vrouw. Dat gaan we dus niet doen.

Om toch een net wat andere keuken te krijgen dan standaard bij de Zweedse grootgrutter willen we zelf kookplaat en wasbak aanschaffen alleen moet er dan wel zelf een gat in het blad gezaagd worden. Invalzaag en decoupeerzaag en lineaal zit in het huidige gereedschap assortiment. Er moet voor de wasbak een facet in het houten werkblad en de randen met 35mm radius uitgevoerd. Goed excuus om een frees aan te schaffen, alleen hoe frees ik een radius 35? Uit het handje lukt niet en ik zoek waarschijnlijk op de verkeerde omschrijving.
Andere tips voor zo'n project ook welkom..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
significant schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:38:
Nu vrees ok typisch niet voor uitdagingen maar ik heb nog nul ervaring met frezen.

Lang verhaal kort, een op maat keuken kost hier, exc. montage en apparatuur net zoveel als een op maat in NL met apparatuur, plaatsing, kasten en bloemen voor de vrouw. Dat gaan we dus niet doen.

Om toch een net wat andere keuken te krijgen dan standaard bij de Zweedse grootgrutter willen we zelf kookplaat en wasbak aanschaffen alleen moet er dan wel zelf een gat in het blad gezaagd worden. Invalzaag en decoupeerzaag en lineaal zit in het huidige gereedschap assortiment. Er moet voor de wasbak een facet in het houten werkblad en de randen met 35mm radius uitgevoerd. Goed excuus om een frees aan te schaffen, alleen hoe frees ik een radius 35? Uit het handje lukt niet en ik zoek waarschijnlijk op de verkeerde omschrijving.
35mm radius voor de hoeken van de wasbak? (Niet een 35mm radius op de randen, neem ik aan, tenminste.)

Lijkt me het makkelijkst om dat te doen met een 70mm gatzaag / boor.

Met een frees kan ook, maar dan heb je een lange frees nodig (dikte van een werkblad is meestal meer dan je met een standaard freesje redt, in ieder geval). En dan hebben de meeste frezen wel een adapter of iets dergelijks om een cirkel te kunnen frezen. Of anders met een mal, maar die moet je dan ook weer in de juiste vorm krijgen.

Sommige decoupeerzagen hebben ook wel een adapter om een cirkel te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 17:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wat gekke @henkie196 zegt, lekker een gat boren en dan met een decoupeerzaag aan de gang gaan.
Let alleen wel op dat bij het zagen de ondergrond waar je tafelblad op ligt ook waterpas is. Anders is je gat zo scheef. Totaal geen ervaring mee, nee, echt niet.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 22:24
Ethiron schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:03:
[...]
Ik zou ook zeker de pomp vervangen (kan je makkelijk zelf doen, voor een € 230,- heb je een nieuwe Grundfos Alpha2 en voor €20/30 een HBM pijptang/moersleutel van het juiste formaat) of op z'n minst een pompschakelaar er tussenplaatsen. Met minimaal 40 watt continue verbruik kom je op minimaal 350 KWh per jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
henkie196 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:49:
[...]

35mm radius voor de hoeken van de wasbak? (Niet een 35mm radius op de randen, neem ik aan, tenminste.)

Lijkt me het makkelijkst om dat te doen met een 70mm gatzaag / boor.

Met een frees kan ook, maar dan heb je een lange frees nodig (dikte van een werkblad is meestal meer dan je met een standaard freesje redt, in ieder geval). En dan hebben de meeste frezen wel een adapter of iets dergelijks om een cirkel te kunnen frezen. Of anders met een mal, maar die moet je dan ook weer in de juiste vorm krijgen.

Sommige decoupeerzagen hebben ook wel een adapter om een cirkel te zagen.
Bezulba schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:19:
Wat gekke @henkie196 zegt, lekker een gat boren en dan met een decoupeerzaag aan de gang gaan.
Let alleen wel op dat bij het zagen de ondergrond waar je tafelblad op ligt ook waterpas is. Anders is je gat zo scheef. Totaal geen ervaring mee, nee, echt niet.
Ik was denk ik niet geheel duidelijk. Het moet zoiets worden. Met een gatenzaag krijg ik dit resultaat niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.schreinerartikel.de/wp-content/uploads/2017/10/giesshatzrahmen-flaechenbuendiger-einbau.jpg
Ik heb dus een frees met dia van 70mm nodig voor de hoeken, of er is een betere manier..

Plaatje is kookveld maar principe is hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:54

thijsco19

KTM 990 SMT

Een mal. Een simpel plaatje hout waar je met een 70mm gat zaag een gat in maakt. Volg dat gat met een kopieer frees en je hebt een 35mm radius in de hoek.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
significant schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:08:
Ik was denk ik niet geheel duidelijk. Het moet zoiets worden. Met een gatenzaag krijg ik dit resultaat niet.
[Afbeelding]
Ik heb dus een frees met dia van 70mm nodig voor de hoeken, of er is een betere manier..

Ah, het moet verzonken worden. Dan inderdaad een mal op de juiste maat zagen uit een plaat hout, de radius daarin maken met een gatboor, en dan met een kopieerfrees langs de mal gaan, zoals @thijsco19 al zegt. Waarschijnlijk niet het geheel in een keer proberen weg te frezen, maar rustig aan op de rand en een stukje dieper.

Verzonken lijkt me wel het meest lastige om zelf netjes te krijgen. Zeker als het werkblad een losse toplaag / melamine laag heeft (zoals denk ik de Ikea werkbladen meestal hebben), heb je veel kans dat het gaat splinteren aan de rand. Het netste resultaat krijg je denk ik met een downcut spiraalfrees voor de rand. Maar ik weet niet of je die ook met een kogellager hebt (voor het kopieren). Dan zou je een kopieerring moeten gebruiken, en moet je weer terugrekenen hoe veel groter je mal moet zijn om de afstand tussen je ring en frees op te vangen.

Zou het zeker eerst proberen op het stuk dat je er toch uit zaagt, want je wilt het wel in een keer goed hebben voor je uiteindelijke werkblad. Beetje oefenen met een frees is sowieso wel een goed idee als je er nog nooit mee hebt gewerkt.

Of opbouw wasbak & kookplaat doen, is een stuk makkelijker omdat je de rand van het gat niet ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17

2 mallen maken:

1 mal voor de uitsparing in het blad.
1 mal voor de uitsparing van de vlakbouw, meestal enkele mm's diep.

Wanneer het een melamine blad is, niet aan beginnen, dat splintert meteen, met een HPL blad wil het vaak nog wel lukken.
De mal kan je gewoon van 16/18mm MDF maken.

Je kan ook vragen bij een lokale interieurbouwer met een CNC, die hebben dat er zo in gemaakt (indien het een houten blad betreft). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik wil buiten 2 geisoleerde hokjes bouwen. Ik dacht hierin om (hout?) plaatmateriaal te gebruiken waar al een laag isolatie materiaal (zoals PIR of XPS) op zit. Ik wil dan de isolatie naar binnen toe richten, hoeft niet afgewerkt te worden.
Voor de bodem zou het handig zijn als de isolatie wel aan de onderkant zit (dus naar buiten toe), maar wellicht volstaat het om daar gewoon nog een plaat onder te leggen.

Heeft iemand suggesties? Want wat ik online zie is veelal OSB of Spano, wat niet weerbestendig is uiteraard.
Anders moet ik zelf gewoon betonplex gebruiken en daar isolatiemateriaal tegenaan lijmen.
Het hoeft geen betonplex te zijn, als het maar iets is wat praktisch is, weerbestendig, en waar ik zou tegenaan kan schroeven (de afwerking)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:42
significant schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:08:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Als je nul ervaring met frezen hebt zou ik nog eens goed nadenken om hier aan te beginnen.
Zoals hier boven vermeld moet je dit met een mal doen.
Om niet je keukenblad te verpesten zou ik dit eerst in een stuk plaatmateriaal oefenen; gaat het niet helemaal goed dan is het jammer en kan je dit laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Snap ook niet det als je 10.000 uitgeeft aan een keuken je zoiets zelf wilt doen. Dit is zo lastig om goed te krijgen. Werkbladenfabrikanten rekenen voor verzonken sparingen behoorlijke extra’s. Dat is vast niet omdat elke amateur dit makkelijk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Laatst online: 06:21
Vraagje, ik wil de deurkozijnen van mijn nieuwe woning gaan verfen. De houten kozijnen zitten vastgeschroeft in de betonnen muren en deze gaten waren afgedopt met kunstof dopjes. Deze dopjes zijn in vrij slechte staat en ik wou deze vervangen. Kunstof valt half uit mekaar en er zitten tig lagen verf op.

Een optie is om deze te vervangen voor soortgelijke kunstof dopjes (nog niet kunnen vinden) of de gaten helemaal dicht te maken.
Is er een goede reden om ze toegankelijk te houden? Denk dat als ik het kozijn eruit zou halen dat er redleijk wat van de muur mee komt (~50jaar oude woning).
Dichtmaken kan ik doen met houtproppen, heb een 13mm proppenboor dopjes zijn ongeveer 13.5mm dus dat moet opzich kunnen en dan afstrijken met houtvuller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Verf-vraagje: ik wil Sikkens verf bestellen in RAL 9016, maar als ik zo bij de voorbeelden kijk dan lijkt de kleur wel grijs? Iemand ervaring met de Sikkens RAL9016, is dat gewoon verkeerswit zoals dat hoort, of is dat haast grijs?

Lijkt me toch gewoon dat RAL9016, RAL9016 is? Ongeacht het merk...

https://www.sikkens.nl/nl/kleur/9016-1811721

[ Voor 11% gewijzigd door the-hyrax op 15-05-2023 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21
@the-hyrax 9016 is helder wit, 9010 creme wit. Vertrouw niet op je beeldscherm behalve als je een gecalibreerd scherm hebt.
https://www.kleurenwaaier.nl/bepaal-je-kleur/ral pagina 4, maar staar je niet blind op je beeldscherm.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21
@significant Zoals meerdere mensen zeggen, als je geen ervaring hebt zou ik eerst gaan oefenen. Je bent niet de eerste die een duur aanrechtblad naar de brandstapel helpt.

Ik gebruik wel eens een frees flink geoefend op afvalhout en https://www.youtube.com/r...ery=timmerman+koos+frezen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:04
habbekrats schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:47:
@the-hyrax 9016 is helder wit, 9010 creme wit. Vertrouw niet op je beeldscherm behalve als je een gecalibreerd scherm hebt.
https://www.kleurenwaaier.nl/bepaal-je-kleur/ral pagina 4, maar staar je niet blind op je beeldscherm.
9016 is verkeerswit, 9010 is 'zuiver wit' en 9001 staat te boeken als creme wit.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Hebben jullie ook altijd zo'n schrale keel als je een halfgelaatsmasker een halve dag draagt? :X

Ik ben met beitsen binnen geweest. Wel binnen, anders stond alles in de zon.
De filters zijn nieuw en geschikt.

Misschien wat andere luchtvochtigheid door die filters ofzo?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wit is wit. 9016 is 9016. En 9016 is op een foto vaak grijs omdat de camera de witbalans verpest. En 9016 is witter dan 9010.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:35
@the-hyrax 9016 is helder wit, 9010 creme wit.
Dat is net hoe je het bekijkt.
Crème wit is bij ons RAL9001.
9010 is helder wit, en 9016 verkeerswit.
9016 in een woning geeft die woning (imho) de uitstraling van een oosteuropees ziekenhuis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 21:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bij 9016 ziet 9010 eruit als 9001. :D

Wij zijn erg blij met 9016 in onze keuken, wanden en plafond.

Hier kun je wel aardig het verschil zien:
https://www.verf-plaza.nl...ter-ral-9010-of-ral-9016/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:10:
9016 in een woning geeft die woning (imho) de uitstraling van een oosteuropees ziekenhuis.
Het is allemaal persoonlijk, natuurlijk. De ene vindt 9016 te kil, de ander vindt het strak en modern. Het hangt ook af van de lichtval hoe het er in het echt uit ziet. Het is vrij gebruikelijk om een lichtere kleur op het plafond te gebruiken dan op de muren, dit geeft een wat ruimtelijker gevoel. Dus 9016 op plafond en 9010 op de muren. Of verwissel dit voor 9010 en 9001 als je voor een wat warmere uitstraling wilt gaan.

Persoonlijk vind ik 9001 meer beige, en ik zou het in een modernere inrichting niet bijzonder goed vinden passen. Maar in een wat klassiekere inrichting zou het waarschijnlijk wel beter passen. Maar het is ook niet zo dat het niet mooi kan zijn om het mixen.

Beetje zelfde discussie als de kleurtemperatuur van lampen, sommigen geven de voorkeur aan een warme tint, en gaan richting de 2000 K (of in ieder geval bij dimmen), anderen hebben liever een kleur die wat dichter bij daglicht licht, en gaan voor 4000 of zelfs 6000 K. Het blijft allemaal persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
DasNieNix schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Als je nul ervaring met frezen hebt zou ik nog eens goed nadenken om hier aan te beginnen.
Zoals hier boven vermeld moet je dit met een mal doen.
Om niet je keukenblad te verpesten zou ik dit eerst in een stuk plaatmateriaal oefenen; gaat het niet helemaal goed dan is het jammer en kan je dit laten doen.
Ik durf niet zomaar de frees in een blad te zetten. Eerst maar eens ervaren hoe het werkt, de aanbevolen frees schijnt ook al zijn eigenaardige heden te hebben.

Als dat onvoldoende vertrouwen geeft is er nog een timmerman of 2 in het dorp. Echter, ik zie het als een kans om dit ook eens te proberen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:57:
Eagle Sr. had een verstopping ergens onder dr keuken, waardoor de hemelwaterafvoer ook niet meer doorliep. Boel open gegooid en hogedrukreiniger er op. Resultaat:

spoiler:

20cm doorsnee bloempot halfvol drek.

Verstopping helaas nog niet opgelost, dus maandag mag de professional aan de bak. Maar dit is al heel wat :)
Ok. De profs zijn geweest. Prof 1 riep er zijn maatje bij die nog zwaarder materiaal had. Uiteindelijk kwam dit uit de rioolbuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft2YjtHN-kK2PtXcth7spXNW7Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG3dKN0JniViBFS9xsxbWG51.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de helft (!) van de rioolsteen die nog dwars zat, de rest is weggespoeld. Buisdiameter 12,5 cm, en dat stuk is zeker 25 cm lang (achterkant van wat je ziet is halfrond). Naast dat wat we dus al weggespoten hadden. Al met al zal er een prop van ca 30-40 cm ingezeten hebben. Alles is nu weg (camera bevestigd). Ze zijn met twee man ca 5 uur bezig geweest met die verstopping :D :X

Rioolman had behoorlijk wat ervaring, maar had zo'n grote nog nooit meegemaakt. Begrijpelijk :P

Vermoedelijk is dit opgebouwd sinds in 1986 de keuken geplaatst is. Zat er dus al even :+

Loopt nu wel weer allemaal mooi af kan ik melden :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Andrehj schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:10:
[...]

Als jij vervolgens alleen maar witte meubels wein zet wel na. 9016 is niet voor niets oz populair momenteel. Dat is omdat er veel donkere kleure en hout wordt gebruikt in interieurs. Daarnaast krijgen een aantal muren en vlakken vaak contrasterende kleuren. 9016 is dan een hele fijne start in tegenstelling tot geel 9001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:25
significant schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Ik durf niet zomaar de frees in een blad te zetten. Eerst maar eens ervaren hoe het werkt, de aanbevolen frees schijnt ook al zijn eigenaardige heden te hebben.

Als dat onvoldoende vertrouwen geeft is er nog een timmerman of 2 in het dorp. Echter, ik zie het als een kans om dit ook eens te proberen.
Ik zou alles.behalve dit proberen als je niet veel klus- ervaring hebt. Kozijn maken, keukenkastje zagen of muur stucen. Allemaal eenvoudiger dan een verzonken blad infrezen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
t14wo schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:10:
Als jij vervolgens alleen maar witte meubels wein zet wel na. 9016 is niet voor niets oz populair momenteel. Dat is omdat er veel donkere kleure en hout wordt gebruikt in interieurs. Daarnaast krijgen een aantal muren en vlakken vaak contrasterende kleuren. 9016 is dan een hele fijne start in tegenstelling tot geel 9001.
Ik promoot dan ook nergens om 9001 binnen te gebruiken. 9001 is een mooie kleur voor de kozijnen (buitenzijde) van wat oudere woningen. Het zat ook op onze vorige woning (uit 1971). Het mooie is dat je ook veel accessoires (zonwering, rolluiken, trespa beplating, etc) direct en standaard in die kleur kunt krijgen.

Voor binnen zou ik het gewoon op 9010 houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Ok. De profs zijn geweest. Prof 1 riep er zijn maatje bij die nog zwaarder materiaal had. Uiteindelijk kwam dit uit de rioolbuis:
[Afbeelding]

Dit is de helft (!) van de rioolsteen die nog dwars zat, de rest is weggespoeld. Buisdiameter 12,5 cm, en dat stuk is zeker 25 cm lang (achterkant van wat je ziet is halfrond). Naast dat wat we dus al weggespoten hadden. Al met al zal er een prop van ca 30-40 cm ingezeten hebben. Alles is nu weg (camera bevestigd). Ze zijn met twee man ca 5 uur bezig geweest met die verstopping :D :X

Rioolman had behoorlijk wat ervaring, maar had zo'n grote nog nooit meegemaakt. Begrijpelijk :P

Vermoedelijk is dit opgebouwd sinds in 1986 de keuken geplaatst is. Zat er dus al even :+

nu ja nu stroomt het weer als een malle

btw wat koste het geintje ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

[Afbeelding]

Weet je ook waardoor dit veroorzaakt is? En kun je die tip met ons delen?
Ik heb in onze vorige woning (uit 1971) een paar jaar geleden het riool ook eens open gehad, en dat was nog brandschoon van binnen, dus ik vraag me af wat wij (en de vorige bewoners) daar dan goed hebben gedaan, wat in jouw woning blijkbaar fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Joove schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Ik zou ook zeker de pomp vervangen (kan je makkelijk zelf doen, voor een € 230,- heb je een nieuwe Grundfos Alpha2 en voor €20/30 een HBM pijptang/moersleutel van het juiste formaat) of op z'n minst een pompschakelaar er tussenplaatsen. Met minimaal 40 watt continue verbruik kom je op minimaal 350 KWh per jaar uit.
Thanks, gaat op het lijstje erbij! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik vind mezelf best handig, maar een keukenblad zou ik met wasbak ingebouwd bestellen.
Zeker als je nog een frees moet kopen, de freesjes zelf, een mal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9dd4jScZte6_YC6mPHOS49WnFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3koFluNuw4z4cB0wwQ8zjCx.jpg?f=fotoalbum_large
Even een snelle online berekening gemaakt bij een random keukenbladenboer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:30
!null schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:46:
Ik wil buiten 2 geisoleerde hokjes bouwen. Ik dacht hierin om (hout?) plaatmateriaal te gebruiken waar al een laag isolatie materiaal (zoals PIR of XPS) op zit. Ik wil dan de isolatie naar binnen toe richten, hoeft niet afgewerkt te worden.
Voor de bodem zou het handig zijn als de isolatie wel aan de onderkant zit (dus naar buiten toe), maar wellicht volstaat het om daar gewoon nog een plaat onder te leggen.

Heeft iemand suggesties? Want wat ik online zie is veelal OSB of Spano, wat niet weerbestendig is uiteraard.
Anders moet ik zelf gewoon betonplex gebruiken en daar isolatiemateriaal tegenaan lijmen.
Het hoeft geen betonplex te zijn, als het maar iets is wat praktisch is, weerbestendig, en waar ik zou tegenaan kan schroeven (de afwerking)
Kijk eens naar sandwich panelen. is ook wel in B keus te vinden.

https://www.huisman.nl/bouwmaterialen/sandwichpanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 11:11
Beste klussers.

Wij hebben hier net onze tuin gedaan, en achteraf gezien willen wij toch ook onze schutting gaan vernieuwen.

Nu is ons ook gevallen op een botennen palen schutting. Het probleem is alleen dat er overal wordt gezegd dat de palen in snelbeton moet gieten. Doordat alles alleen net nieuw ligt, hebben wij maar een strook van circa 11cm om de gaten te boren (met een grondboor) en er dus niet echt ruimte is om een goed gat te maken voor het snelbeton.

Onze vraag
Nu vroegen wij ons af of het echt nodig is om snelbeton te storen bij de betonnen palen? Mijn gevoel zegt ergens dat die palen zelf, samen met de betonnen platen die er tussen zitten al zo sterk is. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die het ook zonder snelbeton hebben geplaatst.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 20:55

Guldan

Thee-Nerd

the-hyrax schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:11:
Verf-vraagje: ik wil Sikkens verf bestellen in RAL 9016, maar als ik zo bij de voorbeelden kijk dan lijkt de kleur wel grijs? Iemand ervaring met de Sikkens RAL9016, is dat gewoon verkeerswit zoals dat hoort, of is dat haast grijs?

Lijkt me toch gewoon dat RAL9016, RAL9016 is? Ongeacht het merk...

https://www.sikkens.nl/nl/kleur/9016-1811721
Even naar een winkel met Sikkens verf en de kleurenstaal op zoeken.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:59:
Beste klussers.

Wij hebben hier net onze tuin gedaan, en achteraf gezien willen wij toch ook onze schutting gaan vernieuwen.

Nu is ons ook gevallen op een botennen palen schutting. Het probleem is alleen dat er overal wordt gezegd dat de palen in snelbeton moet gieten. Doordat alles alleen net nieuw ligt, hebben wij maar een strook van circa 11cm om de gaten te boren (met een grondboor) en er dus niet echt ruimte is om een goed gat te maken voor het snelbeton.

Onze vraag
Nu vroegen wij ons af of het echt nodig is om snelbeton te storen bij de betonnen palen? Mijn gevoel zegt ergens dat die palen zelf, samen met de betonnen platen die er tussen zitten al zo sterk is. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die het ook zonder snelbeton hebben geplaatst.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Als je zo weinig ruimte hebt zou ik houten palen slaan. Nadeel van betonnen palen is dat je de gaten exact op gelijke diepte moet hebben want je kunt em niet ff nog een tikje geven. En de snelbeton is dan om de paal te fixeren want met alleen een beetje grond t gat dichtdrukken gaat de paal zo uit t lood staan.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Guldan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:03:
[...]

Even naar een winkel met Sikkens verf en de kleurenstaal op zoeken.
Was gister nog even snel naar de Gamma geweest om te kijken en 9016 is gewoon 9016. Heel vreemd dat ze er op de website zo'n rare soort grijs van maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 17:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

the-hyrax schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Was gister nog even snel naar de Gamma geweest om te kijken en 9016 is gewoon 9016. Heel vreemd dat ze er op de website zo'n rare soort grijs van maken
Plaatjes op websites zijn vreselijk om kleur mee te beoordelen. Je hebt ten eerste de website bouwer die het goed moet doen voor een juiste weergave, daarna de marketing afdeling die een goed plaatje moet aanleveren, jij moet een fatsoenlijke monitor hebben die goed gekalibreerd is en dan gaat er ook nog wel flinke compressie overheen...

En dan ga je proberen het te beoordelen met een plaatje van 10 bij 10 pixels.

[ Voor 6% gewijzigd door Bezulba op 16-05-2023 08:43 ]

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Andrehj schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:36:
[...]

Weet je ook waardoor dit veroorzaakt is? En kun je die tip met ons delen?
Ik heb in onze vorige woning (uit 1971) een paar jaar geleden het riool ook eens open gehad, en dat was nog brandschoon van binnen, dus ik vraag me af wat wij (en de vorige bewoners) daar dan goed hebben gedaan, wat in jouw woning blijkbaar fout is gegaan.
Er bleek vanuit de bouw uit ergens een wat vreemde knik in de pijp te zitten onder de uitbouw van de keuken. Hoorde er eigenlijk niet, maarja, huis uit jaren 70, er gebeurden toen wel meer vreemde dingen.
Daar is 35+ jaar lang de afvoer op gedaan, plus HWA. Die HWA had eigenlijk al veel te snel een dikke pijp, daardoor verloor ie druk om meer weg te kunnen spoelen. Vermoed dat er waar nu de aansluiting zit, ook ooit een putje heeft gezeten. Daarnaast weten we zeker dat er waar die knik zat ook ooit een putje zat (was ooit bijkeuken).
Dus was niet te voorkomen, moest ooit mis gaan.

Maar mijn ouders zijn nu achterin de 70, dus ik ga er vanuit dat ze nu levenslang gevrijwaard zijn van verdere verstopping ;)

@vso was ca 300 euro, gebruik camera hoefde mijn pa niet te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 23:04
Onlangs moest ik een stukje plaat in een plafond maken waar een uiteinde van een spirobuis zat. Ik moest dus van te voren een rond gat zagen zodat ik de plaat eromheen kon schuiven en vast kon maken. Ik wilde een markering maken door de randen van de buis 'nat' te maken met een stift en vervolgens de plaat ertegenaan drukken om zo een markering te maken. De inkt was steeds al droog dus dat werkte niet. Dus dat heb ik maar uitgemeten.

Weet iemand of stiften o.i.d. zijn die je hiervoor zou kunnen gebruiken? Iets dat lang genoeg 'nat' blijft zodat je wel een markering kunt maken in een dergelijk geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
teacher schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:30:
[...]

Ik vind mezelf best handig, maar een keukenblad zou ik met wasbak ingebouwd bestellen.
Zeker als je nog een frees moet kopen, de freesjes zelf, een mal...

[Afbeelding]
Even een snelle online berekening gemaakt bij een random keukenbladenboer.
Zeker maar het is niet alleen euro's maar ook levertijd. Indien we een blad laten zagen dan gaat de levertijd naar 2mnd. Dat is onacceptabel in de huidige situatie. Een kaalblad staat morgen op de stoep. Maar ik neem de suggesties ter harte en nodig een timmerman uit voor een dag frezen (alhoewel ik verwacht dat het sneller zou kunnen gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 27-04 15:51
Nu het warm wordt, maar niet te warm, moet ik eens mijn kozijnen gaan schuren en verven. Het gaat om 3 raamkozijnen en 2 deuren (buitenkant). Niet al te veel qua oppervlakte dus.
Op de meeste plekken is de verf nog wel OK, zeker op de deuren. Is het dan voldoende om alles grof op te schuren (ik denk nu met de hand met een blok) en gelijk over te verven? Of moet er altijd grondverf overheen.
Het internet bezoeken voor goed klusadvies is iets waar ik nog wel wat te leren heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:02

dragonhaertt

@_'.'

webber87 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:30:
Onlangs moest ik een stukje plaat in een plafond maken waar een uiteinde van een spirobuis zat. Ik moest dus van te voren een rond gat zagen zodat ik de plaat eromheen kon schuiven en vast kon maken. Ik wilde een markering maken door de randen van de buis 'nat' te maken met een stift en vervolgens de plaat ertegenaan drukken om zo een markering te maken. De inkt was steeds al droog dus dat werkte niet. Dus dat heb ik maar uitgemeten.

Weet iemand of stiften o.i.d. zijn die je hiervoor zou kunnen gebruiken? Iets dat lang genoeg 'nat' blijft zodat je wel een markering kunt maken in een dergelijk geval?
Met kalk van een kalklijn kan je dit theoretisch wel doen.

Makkelijker is om even wat schilderstape te pakken, vierkantje maken (2-3 strookjes naast elkaar plakken) en dan op het uiteinde van de buis plakken.
Dan kan je met een potlood een afdruk van de exacte vorm nemen. Het stukje schilderstape kan je dan gebruiken als 'mal'.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 16:02
Bij mijn vader hangt een systeemplafond in de keuken. Daarboven hangt super veel koude lucht. Inmiddels zijn de muren geïsoleerd maar willen we allicht ook nog boven het plafond plaatsen. Wat is daarvoor het handigst, gewoon iets van rockwool ertegenaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 11:27
webber87 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:30:

Lippenstift

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 22:57
[...]

[Afbeelding]

Ok, jij wint... jij hebt de grootste. :Y) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webber87
@dragonhaertt en @Cella Beiden erg slim gevonden! Ik denk dat de lippenstift misschien nog wel het makkelijkste/snelste is! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
timmert26 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:56:
Bij mijn vader hangt een systeemplafond in de keuken. Daarboven hangt super veel koude lucht. Inmiddels zijn de muren geïsoleerd maar willen we allicht ook nog boven het plafond plaatsen. Wat is daarvoor het handigst, gewoon iets van rockwool ertegenaan ?
Als je rockwool bovenop de platen gaat leggen loop je het risico dat je (houten?) dak gaat rotten.

Wat voor dak is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Zebby schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:36:
Nu het warm wordt, maar niet te warm, moet ik eens mijn kozijnen gaan schuren en verven. Het gaat om 3 raamkozijnen en 2 deuren (buitenkant). Niet al te veel qua oppervlakte dus.
Op de meeste plekken is de verf nog wel OK, zeker op de deuren. Is het dan voldoende om alles grof op te schuren (ik denk nu met de hand met een blok) en gelijk over te verven? Of moet er altijd grondverf overheen.
Het internet bezoeken voor goed klusadvies is iets waar ik nog wel wat te leren heb.
Als de verf nog in goede staat is dan is ontvetten, schuren en schilderen voldoende.
Zijn er slechte plekken waar het hout kaal komt dan voor het schilderen eerst een grondverf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 16:15

TGEN

Hmmmx_

timmert26 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:56:
Als je niet volgens het 'warm dak'-principe kan isoleren, en je dakbeschot is van hout, dan zul je een dampopen isolatiemateriaal moeten toepassen zoals glaswol (dus zonder dampdichte cachering zoals aluminium).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
DasNieNix schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Als de verf nog in goede staat is dan is ontvetten, schuren en schilderen voldoende.
Zijn er slechte plekken waar het hout kaal komt dan voor het schilderen eerst een grondverf.
Dat klinkt makkelijk genoeg. Ervaringen qua schuren? Ik heb een hekel gekregen aan machines, maar dat kan komen omdat het of troep was (B&D muis ding), en/of het schuurpapier troep was (snel op, blijft niet zitten). **De schuur moet waarschijnlijk ook, en dat is een volledig houten deur (de twee andere hebben nog flink wat glas). Dan wordt het waarschijnlijk toch een machine :( Misschien maar huren of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Zebby op 16-05-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 25-04 14:48

Griffin

Is mythical

Ik meld mij even met een vraag. Ik heb een hoekhuis uit de jaren 80 en heb op de hoekkant gevelpannen zitten (die dus de hoek om gaan). Hieronder zitten mussen te nestelen (al jaren) en die komen dus terug. Ik heb een keer een offerte gehad om alles weg te laten halen en dan vogelwering erin te zetten, maar de prijs van ongeveer 6000 vond ik iets te gortig. Nu hebben we vorig jaar de spouwmuur laten isoleren met EPS parels en dit is gedaan zo hoog mogelijk, echter toch komen de mussen weer terug.

Nu heb ik een vraag over hoe ik ze kan weren (ik weet dat het pas na 15 juli kan vanwege het broedseizoen). Zelf heb ik zitten te denken aan pur onder de gevelpan te spuiten of iets van staalwol oid... maar ik heb geen idee welke opties er nog zelf toe te passen zijn. Misschien hebben jullie tips of ervaringen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelRoel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-04 12:38
Zebby schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Dat klinkt makkelijk genoeg. Ervaringen qua schuren? Ik heb een hekel gekregen aan machines, maar dat kan komen omdat het of troep was (B&D muis ding), en/of het schuurpapier troep was (snel op, blijft niet zitten). **De schuur moet waarschijnlijk ook, en dat is een volledig houten deur (de twee andere hebben nog flink wat glas). Dan wordt het waarschijnlijk toch een machine :( Misschien maar huren of zo.
Wat kan een dure schuurmachine voor iets bijzonders doen wat een goedkopere niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
RoelRoel schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:02:
Wat kan een dure schuurmachine voor iets bijzonders doen wat een goedkopere niet kan?
T.o.v. een goedkoop ding kan een duurdere minder trillingen hebben (kan je langer mee doorwerken zonder dat je arm gevoelloos wordt), en betere stofafzuiging (schuurpapier loopt minder gauw vol en minder stof overal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 06:26
[...]

Je handen en polsen beschermen tegen gevoelloos worden. Als in: alleen de voet moet trillen, niet het hele apparaat. En duurdere machines kunnen daar beter in zijn. Daarnaast kan stofafzuiging ook nogal een verschil maken, zowel in werk comfort (minder in de rotzooi werken) als in kwaliteit (als stof onder de voet blijft zitten dan schuurt die dus ook minder goed)

Edit:
@henkie196 dacht blijkbaar exact hetzelfde, gezien we drie dezelfde punten noemen.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 16-05-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:02

dragonhaertt

@_'.'

Duurdere machines hebben vaak ook een grotere slag, en daardoor snellere afname van materiaal.
Ook zal de algemene bouwkwaliteit beter zijn. Betere accuduur, beter klittenband, langere levensduur van het apparaat, opties voor zachte/harde voet, etc.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:04
[...]

Referentie:
Ferm schuurmachine -> na 5 minuten gevoelloze hand/vingers

Bosch blauw schuurmachine -> hele trap geschuurd, nergens last van.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 16:02
Wolly schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Als je rockwool bovenop de platen gaat leggen loop je het risico dat je (houten?) dak gaat rotten.

Wat voor dak is het?
Ik vermoed inderdaad hout, ik moet het zelf dit weekend eerst even bekijken om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:43
Griffin schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:58:
Ik meld mij even met een vraag. Ik heb een hoekhuis uit de jaren 80 en heb op de hoekkant gevelpannen zitten (die dus de hoek om gaan). Hieronder zitten mussen te nestelen (al jaren) en die komen dus terug. Ik heb een keer een offerte gehad om alles weg te laten halen en dan vogelwering erin te zetten, maar de prijs van ongeveer 6000 vond ik iets te gortig. Nu hebben we vorig jaar de spouwmuur laten isoleren met EPS parels en dit is gedaan zo hoog mogelijk, echter toch komen de mussen weer terug.

Nu heb ik een vraag over hoe ik ze kan weren (ik weet dat het pas na 15 juli kan vanwege het broedseizoen). Zelf heb ik zitten te denken aan pur onder de gevelpan te spuiten of iets van staalwol oid... maar ik heb geen idee welke opties er nog zelf toe te passen zijn. Misschien hebben jullie tips of ervaringen hiermee.
Als je zelf op een ladder durft te staan kan je die wering zo plaatsen
Stripje vogelschoot kost een paar euro de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:44

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wilde vandaag even wat deuren bestellen, want een bepaald deel van de verbouwing verloopt wat voorspoediger dan verwacht.
Dus ik dacht: Ik bestel die effe en dan heb ik ze volgende week.
Mooi niet dus.
2 tot 3 maanden is heel normaal.

Maar ik kan toch gewoon wel al de kozijnen bestellen (of bij Bouwmaat halen) ?
Dat is toch allemaal redelijk standaard werk?
Dan kan de bouw doorgaan, zit er alleen nog geen deur in.

Ik wil uiteindelijk zwarte deuren met freesprofiel erin,
En zwarte kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
houten kozijnen moet je doorgaans nog op breedte/hoogte maken dus als je je deurmaat weet kan een timmerman zeker wel alvast de kozijnen maken en plaatsen (is best heel normaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
dragonhaertt schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:36:
Duurdere machines hebben vaak ook een grotere slag, en daardoor snellere afname van materiaal.
Ook zal de algemene bouwkwaliteit beter zijn. Betere accuduur, beter klittenband, langere levensduur van het apparaat, opties voor zachte/harde voet, etc.
Ik zal waarschijnlijk huren, dat lijkt Bosch of Makita te zijn, dus zaken als levensduur zijn niet relevant voor me, maar dat mijn arm er niet afvalt en het papier goed blijft zitten des te meer. Daardoor ook voorkeur voor zo'n hoekige en niet zo'n driehoek, dan kan ik normaal schuurpapier kopen en eventueel hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Is er een trucje om, als ik met een 12 of 16 mm steenboor door de spouwmuur heen ga, te voorkomen dat er aan de andere kant van de muur een enorm gat ontstaat door het afbrokkelen van stukjes baksteen en/of voeg?

Ik gebruik de klopstand van mijn klopboor, heeft dat er mee te maken?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47
Cella schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:08:
Is er een trucje om, als ik met een 12 of 16 mm steenboor door de spouwmuur heen ga, te voorkomen dat er aan de andere kant van de muur een enorm gat ontstaat door het afbrokkelen van stukjes baksteen en/of voeg?

Eerst kleiner voorboren. Dan vanaf buiten naar binnen boren met de grotere boor.

Andere oplossing is aan de buitenkant druk uitoefenen, maar dat is lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Rzaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:42:
Ik wilde vandaag even wat deuren bestellen, want een bepaald deel van de verbouwing verloopt wat voorspoediger dan verwacht.
Mooi niet dus.

En zwarte kozijnen.
De Hornbach levert een heel stuk sneller, binnen twee weken in mijn geval. Deuren zijn voorgegrond dus je kan ze aflakken in iedere kleur. De deuren komen volgensmij uit dezelfde fabriek als skantrae deuren prima kwaliteit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cella schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:08:

Je wil eigenlijk het eerste stuk en en het laatste stuk de klopstand niet gebruiken. Wat @Raymond ook al aangeeft, als je voor boort met een smallere boor zal dat ook makkelijker gaan. Lastige is wel dat smallere boren meestal slecht verkrijgbaar zijn in langere maten die geschikt zijn voor een hele spouwmuur (25cm+).
n=1 ik heb laatste met ik dacht 18mm geboord nadat ik met 12mm had voorgeboord is maar een heel klein stukje uitgebroken toen ik de klopstand aan had bij de 18mm boorsessie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
Thanks @True em @Raymond, ik ga het proberen! En misschien voor de zekerheid nog een plankje er tegenaan zetten op de een of andere manier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47
Cella schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:34:
Thanks @True em @Raymond, ik ga het proberen! En misschien voor de zekerheid nog een plankje er tegenaan zetten op de een of andere manier
Om mijn antwoord compleet te maken: met de dikke boor stoppen in de spouw. En dan weer vanaf binnen naar buiten en stoppen in de spouw.

Anders breekt er alsnog binnen een brok af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Rzaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:42:
Mooi niet dus.

En zwarte kozijnen.
Afgehangen deuren in het kozijn is wel véél makkelijker en sneller en dus goedkoper te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

t14wo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Afgehangen deuren in het kozijn is wel véél makkelijker en sneller en dus goedkoper te plaatsen.
Bedoel je als set (kozijn + deur) samen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41
Woei, vandaag nieuw kozijn binnen voor de achterkant. De deur gaat daar weg, dat wordt opgemetseld en dan nieuw kozijn erin voor meer keukenruimte (vaatwasser en gootsteen). Het kozijn wat er nu in zit was op de hoek rechtsonder al slecht dus dit erin binnenkort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/767XV-4ezOtj3q0G4qFmLeZT93M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8miRIxg9pYs5viJnYwoUktvO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyJ4jD_tTEa2saunV6taplw7YVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8IN4tqy4JCojvX8vVmx9SzH.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28
t14wo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Toch heb ik daar niet zo'n goede ervaringen mee. Ja, je bent snel klaar, maar de deur/kozijn combinaties die ik ca. 12 jaar geleden bij hornbach kocht klapperden erg veel omdat de sluitplaat niet op de juiste plek zat. Dat scheelde dusdanig veel dat het niet op te lossen wat met van die standaard rubberen rondjes.

De deuren die ik zelf afgehangen had sloten dan een stuk beter. Bij de laatste verbouwing heb ik dan ook voor losse kozijnen en deuren gekozen. Wel een stuk meer werk natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
Zebby schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Schuren zal nooit leuk worden maar het is wel de basis voor goed schilderwerk.
Voor raamkozijnen waarvan de verf nog in goede staat is kan je met de hand schuren met een fijne korrel (240 of 320 en hoger), eventueel een schuurblokje gebruiken.
Ik heb ook wel eens schuurpads gebruikt die ook fijn werken.

Voor grote vlakken zoals deuren is een vlakschuur machine handig, excentrische schuurmachine wordt ook veel gebruikt voor grotere afname.

Ik heb heel veel geschuurd met een groene Bosch vlakschuurmachine van een paar tientjes; van dooie handen nooit last gehad maar velen die dat anders ervaren of vinden.

Zoek ook eens in het gereedschap topic waar veel te vinden is over schuurmachines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
decipherer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:18:
[...]

Toch heb ik daar niet zo'n goede ervaringen mee. Ja, je bent snel klaar, maar de deur/kozijn combinaties die ik ca. 12 jaar geleden bij hornbach kocht klapperden erg veel omdat de sluitplaat niet op de juiste plek zat. Dat scheelde dusdanig veel dat het niet op te lossen wat met van die standaard rubberen rondjes.

De deuren die ik zelf afgehangen had sloten dan een stuk beter. Bij de laatste verbouwing heb ik dan ook voor lossen kozijnen en deuren gekozen. Wel een stuk meer werk natuurlijk.
Tja, dat is 1 leverancier/merk. Er zijn er legio. Ik kan overigens nog niet uit ervaring spreke. Ik heb besteld bij Deurenexpress.nl maar deze komt pas half juni binnen. Ik hoop dat ze daar secuurder afhangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Rzaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:11:
[...]

Bedoel je als set (kozijn + deur) samen kopen?
Correct. Google op deurkozijncombinatie. Bijv. bij Deurenexpress.nl. Die hadden voor mij de meest voordelige optie. Volspaan deuren 231 hoog voor een paar honderd per stuk. Vond dat erg schappelijk. Ik wil geen hardboard deuren meer. Voelt enorm goedkoop en bij stoten zit er meteen een gat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

t14wo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:25:
[...]

Correct. Google op deurkozijncombinatie. Bijv. bij Deurenexpress.nl. Die hadden voor mij de meest voordelige optie. Volspaan deuren 231 hoog voor een paar honderd per stuk. Vond dat erg schappelijk. Ik wil geen hardboard deuren meer. Voelt enorm goedkoop en bij stoten zit er meteen een gat in.
Ik wil een mooie deur, en natuurlijk ook kwaliteit.
Maar ga ook voor snelheid van leveren.
Maar alle tips welkom.

Ik zie online een deur van Cando.
Geen idee, maar volgens mij is dat echt zo'n bedrijf dat alle bouwmarkten als klant heeft.

Ze hebben een deur die heet Jefferson en die heeft horizontale lijnen gefreesd over de hele breedte.
Zijn nog een paar modellen die er op lijken (iets meer of minder 'vakken')
In de beschrijving staat "Opgebouwd met een honingraatkern met een MDF-toplaag"

Geen idee of dit enige kwaliteit heeft en of ze een beetje geluidsdicht zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.cando.eu/media/catalog/product/cache/17243b42d1fc8435ebb6335c45a3c0e6/c/a/cando_capital_jefferson_zwart_hr_2.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 16-05-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Rzaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Ik wil een mooie deur, en natuurlijk ook kwaliteit.
Maar ga ook voor snelheid van leveren.
Maar alle tips welkom.

Ik zie online een deur van Cando.
Geen idee, maar volgens mij is dat echt zo'n bedrijf dat alle bouwmarkten als klant heeft.

Ze hebben een deur die heet Jefferson en die heeft horizontale lijnen gefreesd over de hele breedte.
Zijn nog een paar modellen die er op lijken (iets meer of minder 'vakken')
In de beschrijving staat "Opgebouwd met een honingraatkern met een MDF-toplaag"

Geen idee of dit enige kwaliteit heeft en of ze een beetje geluidsdicht zijn.

[Afbeelding]
Cando is wel troep hoor. Neem Svedex, Skantrae of Austria

Kijk hier eens: https://www.deurenexpress...rae-deurkozijncombinatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

t14wo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Die had ik ook al gezien, maar zou het makkelijk vinden als ze al in de het zwart zouden komen en dan het liefst gespoten.
Ik heb iets van 9 deuren nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Rzaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Die had ik ook al gezien, maar zou het makkelijk vinden als ze al in de het zwart zouden komen en dan het liefst gespoten.
Ik heb iets van 9 deuren nodig.
austra heeft zwarte deuren. Als je even 30 seconden de moeite neemt om die website door te nemen zie je ze meteen staan. ;)

Wel relatief prijzig. Maar erg mooie deuren.

https://www.deurenexpress...inatie-genua/#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
t14wo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Wij hebben volspaan cando (binnen)deuren. Die zijn prima. Honingraat is een dun deurtje. Volspaan is volgens mij nog niet hetzelfde als massief. Correct me if Im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
webber87 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Wij hebben volspaan cando (binnen)deuren. Die zijn prima. Honingraat is een dun deurtje. Volspaan is volgens mij nog niet hetzelfde als massief. Correct me if Im wrong.
Volspaan is massief. Weliswaar niet massief hardhout, maar volledig spaanplaat. Een massieve deur is dan ook echt van massief (hard)hout. Volgens mij zit er geen echt voordeel aan massief tov volspaan. Is nog zwaarder, duurder, kans op kromtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 25-04 14:48

Griffin

Is mythical

Togi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Als je zelf op een ladder durft te staan kan je die wering zo plaatsen
Stripje vogelschoot kost een paar euro de meter
Ik denk dat op de ladder staan Geen probleem is. Maar geen idee hoe ik het vogelschoot bevestig onder de gevelpan... Dus dat ga ik ff onderzoeken
Pagina: 1 ... 301 ... 446 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/