No Hands schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 06:34:
[...]
Kraantje open rubbertje eruit, even naar de loodgieter, gamma of een automaterialenzaak en een ander rubbertje halen. Kost geen moer. Als we alles maar wegsmijten omdat het makkelijker is om het te vervangen dan te repareren houdt het snel op op de wereld.
Er zijn mensen die jarenlang hebben gestreden voor ons recht om dingen te kunnen repareren. Maak er gebruik van.
Dat ben ik volledig met je eens maar het probleem is dat dit soort producten tegenwoordig ook gebouwd worden om ze weg te gooien. In veel gevallen, is het niet eens normaal mogelijk om het te repareren.
Ja, het rubbertje kost weinig maar als je 3 zaken af moet rijden om een geschikte vervanger te vinden omdat de producent ze niet levert (of in elk geval vaak niet de juiste specs), is dat dan duurzaam?
In het algemeen is het niet alleen financieel niet meer rendabel om te repareren, het is ook niet meer duurzaam.
Die duurzaamheid moet je tegenwoordig meer zoeken in 2e hands meubels, je wasmachine laten repareren ipv een nieuwe kopen enz enz.
Ik heb zelf een bak met allerhande rubbertjes en ringetjes liggen. Ik zou zeker het zelfde proberen maar de kans bestaat dat het niet gaat.
Ik moet even terugdenken aan een workshop bij BGE.
De workshopleider: bij BGE verkopen we ontzettend veel accessoires en die zijn ook relatief stevig geprijsd. Waarom? Als jij een BGE koopt, zijn we je in principe anders kwijt als klant want je hebt levenslange garantie daadwerkelijk.
Het omgekeerde is dus waar voor dit soort artikelen. Als het kapot is, doen we 0 moeite om het repareerbaar te maken. Immers kom jij dan weer terug om een nieuw kraantje te kopen en hebben we weer omzet.