Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 302 ... 306 Laatste
Acties:

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:55
Austria en Pertura van de Hornbach komen uit dezelfde fabriek. Zijn van het merk Colo uit mijn hoofd. Volgens mij Skantrae ook. Verschillen zitten in afwerking. De een afgelakt, de ander niet. Ik lees bij Hornbach veel ellende reviews over dat magneet loopslot. Overigens wel allemaal over plaatsing in een stalen kozijn.

[Voor 10% gewijzigd door Davidrrr op 17-05-2023 07:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Rzaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Die had ik ook al gezien, maar zou het makkelijk vinden als ze al in de het zwart zouden komen en dan het liefst gespoten.
Ik heb iets van 9 deuren nodig.
Cando is wel rommel, https://www.hornbach.nl/p...mp-73-x-201-5-cm/6771895/ massief, zwart en binnen 5 dagen geleverd. Let wel op dat bij het afhangen er aan de deur geschaafd wordt dus dat je sowieso met de kwast aan de gang moet ;)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:20

Rzaan

Altijd zoekende

Brilsmurfffje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:43:
[...]

Cando is wel rommel, https://www.hornbach.nl/p...mp-73-x-201-5-cm/6771895/ massief, zwart en binnen 5 dagen geleverd. Let wel op dat bij het afhangen er aan de deur geschaafd wordt dus dat je sowieso met de kwast aan de gang moet ;)
Cando heeft wel de mooiste (uiterlijk dan) modellen.
Is een kwestie van smaak natuurlijk.

Moet eens even goed gaan zoeken nog.
We hebben het potverdomme over een relatief eenvoudige binnendeur. Zo moeilijk zou dat eigenlijk niet moeten zijn.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:20

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil een Grohe Douche gaan aansluiten.
Met een inbouwthermostaat.
Daar hoort ook een Rapido Smartbox bij.

Maar nu zie ik bij sommige winkels ook afsluiters voor service doeleinden staan.

Geen idee waarom en wanneer precies ik die nodig zou hebben.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 08:03
ik ga mijn vloer later dit jaar naisoleren met pir (er komt vloerverwarming)
nu ben ik nog bezig om de oude koperen(sanitaire koud en warm) en stalen (CV aan en af. en Gas) leidingen te vervangen met flexible buis (uponor en super pipe)

nu zit ik met de vraag; ga ik deze vast maken in de boog van mijn betonnen broodjes vloer (jaren 70woning)
en dat het dus straks kruipruimte - PIR - leidingen - vloer wordt (waardoor de leidingen minder afkoelen maar ook kans op condens op de PIR plaat
of dat ik ze aan de pir plaat bevestig dus kruipruimte - leidingen - PIR - vloer (meer verlies maar altijd bereikbaar en geen condens op de PIR plaat

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 16:16
Ik heb afgelopen weekend een tweedehands salontafel gekocht die een beetje aandacht nodig heeft. Nu ben ik niet onhandig, maar ik heb weinig ervaring met houten meubels.

Na wat googlen ben ik nu van plan eerst het hele ding goed schoon te maken met water + soda (en/of vaseline) om de vlekken te verwijderen. Daarna wil ik de tafel beschermen, en vernissen lijkt daarvoor de beste optie te zijn. Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor licht schuren, schoonmaken, laagje vernis smeren, dat paar uur laten drogen, en deze stappen allemaal 2-4x herhalen.

Nu vraag ik me wel af hoe ik alle hoekjes en gaatjes het beste kan behandelen? Moet ik daarvoor eerst de hele tafel demonteren? Is vernis überhaupt een goed idee voor de hele tafel, of alleen voor de bovenkant? Tenslotte, is er nog een groot verschil tussen types en merken vernis waar ik op moet letten, of kan ik gewoon een blik van de Gamma halen?

Foto's:
Salontafel

https://tweakers.net/i/aSjDXKi97wqrgAAfS-dRIKl0pYg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOTObmmihydiqHdWf6N6TTeY.jpg?f=fotoalbum_small

https://tweakers.net/i/-UI8rKQlQMBGPLRFjg7DG4jVm9E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwtAWLA6z3t44S1Q2bq2lqDH.jpg?f=fotoalbum_small

https://tweakers.net/i/YDtb8452z3L_copx2YxQ8QVosIY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ibr2dlqnt98r52BZJerOO4GJ.jpg?f=fotoalbum_small

https://tweakers.net/i/gHT-P8xApKzgnuLMgTpyHXTvc4M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2luonBFn3p5x8YvtFldgxYnm.jpg?f=fotoalbum_small

https://tweakers.net/i/K_4v1cUfX4V4ZWPObsAmQ9pwOro=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qpxptd956gOVdPcPWgJKCqvx.jpg?f=fotoalbum_small

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:20
Wanneer je van 1 fase (25a) naar 3 fase (25a) wilt, dan zijn er sowieso netbeheerkosten (+/- 300,-), maar moet een meterkast daarna ook altijd vervangen worden? Of kan een meterkast ook omgezet/aangesloten worden op 3 fase? Wat voor kosten heb je daar ongeveer aan?

Huidige meterkast:

[Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 17-05-2023 17:45]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:21

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Martinusz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:44:
Wanneer je van 1 fase (25a) naar 3 fase (25a) wilt, dan zijn er sowieso netbeheerkosten, maar moet een meterkast daarna ook altijd vervangen worden? Of kan een meterkast ook omgezet/aangesloten worden op 3 fase?

Huidige meterkast:
[Afbeelding]
Als je meterkast geschikt/voorbereid is op 3 fase dan hoeft dat niet. Anders wel.
Jouw kast mist een hoofdschakelaar, dus er zal sowieso iets bijgeplaatst moeten worden.

[Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 17-05-2023 17:46]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Martinusz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:44:
Wanneer je van 1 fase (25a) naar 3 fase (25a) wilt, dan zijn er sowieso netbeheerkosten (+/- 300,-), maar moet een meterkast daarna ook altijd vervangen worden? Of kan een meterkast ook omgezet/aangesloten worden op 3 fase? Wat voor kosten heb je daar ongeveer aan?

Huidige meterkast:
[Afbeelding]
Ik denk dat je hier beter terecht kunt: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:20
LED-Maniak schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:45:
[...]

Als je meterkast geschikt/voorbereid is op 3 fase dan hoeft dat niet. Anders wel.
Jouw kast mist een hoofdschakelaar, dus er zal sowieso iets bijgeplaatst moeten worden.
Zit die niet onderin een 40a? (boven de 08000-9009 sticker)
Maar ik ga even verder buurten in het andere topic!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Martinusz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Zit die niet onderin een 40a? (boven de 08000-9009 sticker)
Maar ik ga even verder buurten in het andere topic!
Dat is een hoofdzekering waar je er dadelijk 3 van krijgt. Een hoofdschakelaar sluit alle fases tegelijk af en zit normaal onderaan je groepenkast(tegenwoordig verplicht dacht ik).

Appeltaart is lekker!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-06 11:28

Hari-Bo

F5 addict

Ik ben bezig met een aluminium plaat, daar zit nu een vermoed ik soort folie op. Dat is met een plamuurmes en verhitting niet eraf te krijgen wat ik wel wil. Dus met de slijptol icm lammenschijf krijg ik het eraf. Alleen hoe krijg ik het aluminium weer een beetje strak, want deze is uiteraard nu ruw opgeschuurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Hari-Bo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:01:
Ik ben bezig met een aluminium plaat, daar zit nu een vermoed ik soort folie op. Dat is met een plamuurmes en verhitting niet eraf te krijgen wat ik wel wil. Dus met de slijptol icm lammenschijf krijg ik het eraf. Alleen hoe krijg ik het aluminium weer een beetje strak, want deze is uiteraard nu ruw opgeschuurd.

[Afbeelding]
Borstelen: YouTube: Fladder Micro: borstel afbraammachine, ontbraammachine, afbramen, on...

Appeltaart is lekker!

• Hari-Bo

Hari-Bo

F5 addict

Dank voor de tip!

Alleen nog opzoek naar wat dit materiaal is, wil het op het zit gedeelte gebruiken van de boot maar kan niet op de naam nomen 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• L0Lig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 22:58
Inviscid schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:33:
Ik heb afgelopen weekend een tweedehands salontafel gekocht die een beetje aandacht nodig heeft. Nu ben ik niet onhandig, maar ik heb weinig ervaring met houten meubels.

Na wat googlen ben ik nu van plan eerst het hele ding goed schoon te maken met water + soda (en/of vaseline) om de vlekken te verwijderen. Daarna wil ik de tafel beschermen, en vernissen lijkt daarvoor de beste optie te zijn. Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor licht schuren, schoonmaken, laagje vernis smeren, dat paar uur laten drogen, en deze stappen allemaal 2-4x herhalen.

Nu vraag ik me wel af hoe ik alle hoekjes en gaatjes het beste kan behandelen? Moet ik daarvoor eerst de hele tafel demonteren? Is vernis überhaupt een goed idee voor de hele tafel, of alleen voor de bovenkant? Tenslotte, is er nog een groot verschil tussen types en merken vernis waar ik op moet letten, of kan ik gewoon een blik van de Gamma halen?

Foto's:
Salontafel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bekende tafel! Zo een heb ik 13 jaar geleden voor de helft van de toenmalige nl prijs uit Singapore meegenomen. Zo te zien is deze nog origineel onbehandeld. Ik neem hem af met soda inderdaad, hiermee haal je de vet en watervlekken weg maar zal hij elke keer ietsje grijzer worden. Ik vind het niet nodig om hem nog verder te beschermen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Hari-Bo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:06:
[...]

Dank voor de tip!

Alleen nog opzoek naar wat dit materiaal is, wil het op het zit gedeelte gebruiken van de boot maar kan niet op de naam nomen 8)7

[Afbeelding]
Boot tapijt ??

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zijn er ook schilderende Tweakers?

Ik ben begonnen met de buitenkozijnen. Verfhandel zei tot een uur of 3 te schilderen en dan te stippen ivm vocht. Als ik de weersverwachting open en voor de komende nacht kijk naar het vochtpercentage. Hoe laag moet die zijn om toch later nog te schilderen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

s3n schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:00:
Zijn er ook schilderende Tweakers?

Ik ben begonnen met de buitenkozijnen. Verfhandel zei tot een uur of 3 te schilderen en dan te stippen ivm vocht. Als ik de weersverwachting open en voor de komende nacht kijk naar het vochtpercentage. Hoe laag moet die zijn om toch later nog te schilderen?
bij mijn weten is het luchtvochtpercentage niet heel erg van invloed, en zou je gewoon kunnen schilderen
wel twee dingen om op te letten:

1. hout in de volle zon kunnen kan lucht uit ontsnappen door de hitte, kunnen blaasjes ontstaan. beter is om in de schaduw werken, bij een stabiele temperatuur.
2. afkoelende lucht, als het afkoelt kan er dauw ontstaan en dat wil je niet in je schilderwerk hebben. dus inderdaad niet te laat op de dag beginnen met verven.

ora et labora

Acties:
  • +2Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35
xtrme schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:38:
ik ga mijn vloer later dit jaar naisoleren met pir (er komt vloerverwarming)
nu ben ik nog bezig om de oude koperen(sanitaire koud en warm) en stalen (CV aan en af. en Gas) leidingen te vervangen met flexible buis (uponor en super pipe)

nu zit ik met de vraag; ga ik deze vast maken in de boog van mijn betonnen broodjes vloer (jaren 70woning)
en dat het dus straks kruipruimte - PIR - leidingen - vloer wordt (waardoor de leidingen minder afkoelen maar ook kans op condens op de PIR plaat
of dat ik ze aan de pir plaat bevestig dus kruipruimte - leidingen - PIR - vloer (meer verlies maar altijd bereikbaar en geen condens op de PIR plaat
Er is een heel topic in het duurzame hoekje hier over kruipruimtes isoleren. Daar staat je antwoord meerdere malen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57
Mijn buitenkraan lekt als ik hem open draai bij de knop om hem open te draaien. Als ik er een tuinslang op aansluit en die dicht laat, loopt er dus water uit de knop.

Ik heb deze:

Is dit simpel op te lossen? Of moet ik de hele kraan vervangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:31

Woohooo

Smilie, James Smilie

Goofyduck384 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:13:
Mijn buitenkraan lekt als ik hem open draai bij de knop om hem open te draaien. Als ik er een tuinslang op aansluit en die dicht laat, loopt er dus water uit de knop.

Ik heb deze:
[Afbeelding]

Waarschijnlijk alleen een rubbertje vervangen. Het lastige vind ik altijd om aan het juiste rubbertje te komen. Wellicht kan je die kop eraf draaien en dan iets meer zien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:46

Ik heb deze:
[Afbeelding]

Zo’n kraan kost nog geen 10€.
Ik zou echt niet proberen om daar een rubbertje of zo voor te vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online

Ik heb deze:
[Afbeelding]

Met een beetje geluk kun je die eerste kleine moer vanaf het handvat gezien een beetje aandraaien en dan is ie weer dicht.
Stopbuspakking heette dat vroeger dan kon je ook nog wel eens die kleine moer helemaal eruit draaien en dan wat teflon tape opgerolt er bij in prutsen.
Een touwtje maken van teflon tape dat om de spindel en dan in de kop van de kraan drukken zeg maar..

[Voor 25% gewijzigd door Ronald.42 op 18-05-2023 21:58]

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +3Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-05 13:14

Ik heb deze:
[Afbeelding]

Ik zou niet al te veel moeite nemen, en gewoon een nieuwe kraan kopen. Kost vaak niks. En hebt direct een goed afgestelde kraan en alles.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theduke1989
LED-Maniak schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:45:
[...]

Hoofdschakelaar is toch die onderin waar de zwarte hoofdkabel naar binnen komt bij hem. Is van ABB als ik zo de kleur zie. Hager is blauw. Dus dan is het in orde.

Acties:
  • +24Henk 'm!

• No Hands
Tommie12 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:50:
[...]

Zo’n kraan kost nog geen 10€.
Ik zou echt niet proberen om daar een rubbertje of zo voor te vinden.
Kraantje open rubbertje eruit, even naar de loodgieter, gamma of een automaterialenzaak en een ander rubbertje halen. Kost geen moer. Als we alles maar wegsmijten omdat het makkelijker is om het te vervangen dan te repareren houdt het snel op op de wereld.
Er zijn mensen die jarenlang hebben gestreden voor ons recht om dingen te kunnen repareren. Maak er gebruik van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

theduke1989 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 05:27:
[...]

Hoofdschakelaar is toch die onderin waar de zwarte hoofdkabel naar binnen komt bij hem. Is van ABB als ik zo de kleur zie. Hager is blauw. Dus dan is het in orde.
Dat is een hoofdzekeringsautomaat, waar er dadelijk drie van in zitten (een voor elke fase). Het is wel zo fijn als je in één beweging alle stroom kan afschakelen in plaats van deze automaten stuk voor stuk.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theduke1989
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:38:
[...]

Dat is een hoofdzekeringsautomaat, waar er dadelijk drie van in zitten (een voor elke fase). Het is wel zo fijn als je in één beweging alle stroom kan afschakelen in plaats van deze automaten stuk voor stuk.
Heb je er 3 van nodig ?

Ik woon al een tijdje in het buitenland. Maar hier hebben we stroom komt vanaf het dak. Deze is dan doorgelust naar de kelder. Vanaf de kelder weer hoofdkabel naar de woningen en daar zit maar 1 hoofdschakelaar voor die woning. En aardlekschakelaars voor keuken en bad.

En dit voor beide woningen. De meterkast zelf zit dus bij ons in de kelder. Goed bij jou is alles daar...maar 3 hoofdschakelaars.? En alles op dezelfde kast? Wat is het nut?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
theduke1989 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:50:
[...]

Heb je er 3 van nodig ?

Ik woon al een tijdje in het buitenland. Maar hier hebben we stroom komt vanaf het dak. Deze is dan doorgelust naar de kelder. Vanaf de kelder weer hoofdkabel naar de woningen en daar zit maar 1 hoofdschakelaar voor die woning. En aardlekschakelaars voor keuken en bad.

En dit voor beide woningen. De meterkast zelf zit dus bij ons in de kelder. Goed bij jou is alles daar...maar 3 hoofdschakelaars.? En alles op dezelfde kast? Wat is het nut?
De hoofdschakelaar is de "werkschakelaar". Als je aan de kast gaat werken kun je dus de hoofdschakelaar / werkschakelaar uit zetten. En bij bv een PV installatie is het volgens mij ook verplicht om een werkschakelaar te hebben bij de omvormer zelf. Ook daarbij dus zodat je de PV kunt afschakelen en het " in de buurt" is. Je kunt wel de (verplichte) automaat in de groepenkast uit zetten, maar als de omvormer en groepenkast "gescheiden" zijn (meterkast en garage / zolder / ...) wil je ook niet hebben dat iemand per ongeluk de automaat aan zet terwijl jij er aan aan het werken bent.

En de hoofdzekering zal ook van de netbeheerder zijn en niet perse toegankelijk (bij mij is het nog een ouderwetse smeltzekering in een afgesloten doosje).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RobertMe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:00:
En bij bv een PV installatie is het volgens mij ook verplicht om een werkschakelaar te hebben bij de omvormer zelf.
Dat is het niet, wel een advies, maar geen verplichting.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:46
No Hands schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 06:34:
[...]

Kraantje open rubbertje eruit, even naar de loodgieter, gamma of een automaterialenzaak en een ander rubbertje halen. Kost geen moer. Als we alles maar wegsmijten omdat het makkelijker is om het te vervangen dan te repareren houdt het snel op op de wereld.
Er zijn mensen die jarenlang hebben gestreden voor ons recht om dingen te kunnen repareren. Maak er gebruik van.
Kraan open (water eerst af sluiten), rubbertje er uit, naar de Gamma, terug naar huis, fout rubbertje, terug naar de gamma, rubbertje nu ok, maar er is ook een scheurtje in de zitting, kraan er af, terug naar de gamma, nieuwe kraan. En ondertussen is je vrouw razend omdat ze 2 uur haar handen niet kon wassen nadat ze naar het toilet ging, je dochter van 16 moest plassen in een goor WC wat nog ‘geel’ was, en wil je de eerste 3 weken niet meer zien.

:o

Als je dan al die afstanden doet met een VW sjoemeldiesel, dan zijn we inderdaad heel ‘sustainable’.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:32:
[...]

Kraan open (water eerst af sluiten), rubbertje er uit, naar de Gamma, terug naar huis, fout rubbertje, terug naar de gamma, rubbertje nu ok, maar er is ook een scheurtje in de zitting, kraan er af, terug naar de gamma, nieuwe kraan. En ondertussen is je vrouw razend omdat ze 2 uur haar handen niet kon wassen nadat ze naar het toilet ging, je dochter van 16 moest plassen in een goor WC wat nog ‘geel’ was, en wil je de eerste 3 weken niet meer zien.

Als je dan al die afstanden doet met een VW sjoemeldiesel, dan zijn we inderdaad heel ‘sustainable’.
Naar de Gamma, zoeken naar een geschikte kraan. De goedkoopste is €17,29, maar die is niet op voorraad dus dan die van €48 maar. Naar huis met dure kraan. Water afsluiten, kraan monteren. Water er weer op. Spuit alle kanten uit omdat je oude gastec tape hebt gebruikt. Water er weer af en terug naar de Gamma. Dan maar een rolletje Kolmat voor € 8,00. Weer naar huis. Kraan nu goed monteren.

En ondertussen is je vrouw razend omdat ze 2 uur haar handen niet kon wassen nadat ze naar het toilet ging, je dochter van 16 moest plassen in een goor WC wat nog ‘geel’ was, en wil je de eerste 3 weken niet meer zien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

orf schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Naar de Gamma, zoeken naar een geschikte kraan. De goedkoopste is €17,29, maar die is niet op voorraad dus dan die van €48 maar. Naar huis met dure kraan. Water afsluiten, kraan monteren. Water er weer op. Spuit alle kanten uit omdat je oude gastec tape hebt gebruikt. Water er weer af en terug naar de Gamma. Dan maar een rolletje Kolmat voor € 8,00. Weer naar huis. Kraan nu goed monteren.

En ondertussen is je vrouw razend omdat ze 2 uur haar handen niet kon wassen nadat ze naar het toilet ging, je dochter van 16 moest plassen in een goor WC wat nog ‘geel’ was, en wil je de eerste 3 weken niet meer zien.
doortrekken kan gewoon nog. Die dochter moet niet zeuren >:)

Wmb is herstellen veel beter dan vervangen. Qua kosten, qua tijd en qua milieu.

[Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2023 09:06]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

theduke1989 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:50:
[...]

Heb je er 3 van nodig ?

De vraag gaat om een 3 fase aansluiting en dus een hoofdzekering per fase. Dus drie keer uitgevoerd wat er nu zit. De hoofdschakelaar wordt dan een knop die drie losse fases kan afschakelen.
[...]

Kraan open, alles schoonmaken, rubbertje invetten, kraan dicht.

[Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2023 09:26]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47
orf schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Met zoveel negativiteit zou ik de nieuwe kraan nieteens monteren en misschien de volgende dag een loodgieter bellen. :9

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

twain4me schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Met zoveel negativiteit zou ik de nieuwe kraan nieteens monteren en misschien de volgende dag een loodgieter bellen. :9
Nieuwe vrouw en dochter halen, reparatie is blijkbaar niet meer mogelijk. O-)

Als we dan toch alles in den treuren doortrekken ;)

[Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2023 09:35]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hahaha inderdaad, als je daar al ruzie voor krijgt met je vrouw... Een beetje realiteitszin zou veel mensen deugd doen, denk ik :D Ik dacht dat we het "onderdrukte man vs. kwade vrouw met deegroller in de hand" cliche wel al even ontgroeid waren...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
[...]

daar heb ik geen last van hoor. :)
was een kopietje van de tekst van @Tommie12

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 14:49

TGEN

Hmmmx_

Iets als https://www.hbm-machines....rubber-fiber-en-klingerit op voorraad hebben is ook wel handig.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +4Henk 'm!

• No Hands
[...]

Het is een buitenkraan? Die tap je in de winter af dus heeft vast een eigen afsluiter binnen.
Zo niet, emmer water naast de wc, vrouw en dochter laten weten dat plassen nog 1keer kan omdat je het water eraf haalt. Kraan loshalen, mee naar de Gamma. Je gaat natuurlijk op de fiets!
Bij de Gamma pak/pas je het ringetje wat je nodig hebt en je controleert of de kraan nog goed is. Je neemt mee wat je nodig hebt, fietst weer naar huis en zet de kraan terug. De emmer water gaat bij je zelfgekweekte tomatenplanten en je dochter en vrouw zijn je eeuwig dankbaar dat je het alweer zo snel hebt opgelost.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 18:57
‘Twas te veel werk om iedereen te quoten, maar dank voor alle goede ideeën om de kleine lekkage in mijn buitenkraan te stoppen. Heb alle aangereikte stappen doorlopen. Gelukkig was alleen het aandraaien van de bovenste moer voldoende. De zwembaden met water die ik had klaargezet ga ik nu voor de tuin gebruiken, de vliegvakantie die ik had geboekt voor de rest van het gezin zal verloot worden en de aannemer (mocht het complete huis instorten) is weer afgebeld. 😉

Acties:
  • +8Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:30
Eindelijk lekker klusweer voor buiten de laatste dagen, zodoende een aantal weken geleden begonnen met het maken van de overkapping, deze begint nu mooi vorm te krijgen. :)

De linkerzijde is overkapping, hier komt aan de achterzijde nog een wand in.
De rechterzijde wordt een berging.

Aangezien ik het vergrijzen van Douglas niet mooi vind hebben we alles in de Remmers (kleurloze) lazuur gezet. :)

Inmiddels ligt het halve dak dicht.
En jah, ik ben fan van Festool. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Bwa, mijn collectie Festool is toch een stuk groter ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theduke1989
FabianGTI schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:57:
Eindelijk lekker klusweer voor buiten de laatste dagen, zodoende een aantal weken geleden begonnen met het maken van de overkapping, deze begint nu mooi vorm te krijgen. :)

[Afbeelding]

De linkerzijde is overkapping, hier komt aan de achterzijde nog een wand in.
De rechterzijde wordt een berging.

Aangezien ik het vergrijzen van Douglas niet mooi vind hebben we alles in de Remmers (kleurloze) lazuur gezet. :)

Inmiddels ligt het halve dak dicht.
En jah, ik ben fan van Festool. :D
Ik wil ook een overkapping (carport) maken. Maar zit te kijken hoe de houten balken goed te bevestigen. Heb je het zo in de aarde en klaar of gat gegraven en dan met beton en dan vanaf boven vast gemaakt? Wat is het beste maar ook makkelijkste. Mijn bouwval probeer ik vaak dus zo simpel alles te doen .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:30
theduke1989 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:45:
[...]

Ik wil ook een overkapping (carport) maken. Maar zit te kijken hoe de houten balken goed te bevestigen. Heb je het zo in de aarde en klaar of gat gegraven en dan met beton en dan vanaf boven vast gemaakt? Wat is het beste maar ook makkelijkste. Mijn bouwval probeer ik vaak dus zo simpel alles te doen .
Hier zitten betonpoeren onder, het stellen daarvan is het meeste werk, daarna een zak snelbeton per poer en klaar. :)

Voor de rest zit alles geschroefd met tellerkopschroeven, de gordingen bijvoorbeeld zitten vast met schroeven van 8x240mm, het makkelijkst te bestellen bij Ecotools.

@bottom line , volgens mij zeg ik ook nergens dat mijn Festool collectie te grootste is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 16:20
Ga dit weekend de badkamer afkitten. Op stukken waar niet geschilderd hoeft te worden wil ik siliconenkit gaan gebruiken. Nu las ik de ergens dat mensen een siliconenkit inruilen voor een MS Polymeer kit. Ik ken het niet zo goed, zou het een alternatief kunnen zijn?

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, maar eens een oude ventilatiebox van marktplaats getrokken om een beetje afzuiging te hebben bij de werkbank achter in de schuur.

Gaat hier voornamelijk om stof van het slijpen van staal met de slijptol en lasdampen.

Ik heb inmiddels ook een halfgelaatsmasker maar zo krijg ik het meeste spul ook uit de schuur zodat ik niet een dag later ook nog met een masker op naar binnen kan :P

Aan het plafond komt nog een grote buis met eem 90 graad knie de box in en ik moet nog even uitvogelen wat handig is, een flexibele buis zodat ik die makkelijk kan positioneren ofzo.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 15:29
Fraggert schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:51:
Zo, maar eens een oude ventilatiebox van marktplaats getrokken om een beetje afzuiging te hebben bij de werkbank achter in de schuur.

Gaat hier voornamelijk om stof van het slijpen van staal met de slijptol en lasdampen.

Ik heb inmiddels ook een halfgelaatsmasker maar zo krijg ik het meeste spul ook uit de schuur zodat ik niet een dag later ook nog met een masker op naar binnen kan :P

[Afbeelding]

Aan het plafond komt nog een grote buis met eem 90 graad knie de box in en ik moet nog even uitvogelen wat handig is, een flexibele buis zodat ik die makkelijk kan positioneren ofzo.
Mooie klus ... !

Je kan enigszins een indruk krijgen in hoeverre je daarmee goed bezig bent met een fijnstofmetertje van Ikea

https://www.ikea.com/nl/n...kwaliteitsensor-70498242/

Mijn broer heeft er zo een en als hij gaat solderen kwam hij gelijk in 't orantje. Of-te-wel ... leuk dingetje lijkt mij.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48
No Hands schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 06:34:
[...]

Dat ben ik volledig met je eens maar het probleem is dat dit soort producten tegenwoordig ook gebouwd worden om ze weg te gooien. In veel gevallen, is het niet eens normaal mogelijk om het te repareren.

Ja, het rubbertje kost weinig maar als je 3 zaken af moet rijden om een geschikte vervanger te vinden omdat de producent ze niet levert (of in elk geval vaak niet de juiste specs), is dat dan duurzaam?

In het algemeen is het niet alleen financieel niet meer rendabel om te repareren, het is ook niet meer duurzaam.

Die duurzaamheid moet je tegenwoordig meer zoeken in 2e hands meubels, je wasmachine laten repareren ipv een nieuwe kopen enz enz.

Ik heb zelf een bak met allerhande rubbertjes en ringetjes liggen. Ik zou zeker het zelfde proberen maar de kans bestaat dat het niet gaat.

Ik moet even terugdenken aan een workshop bij BGE.

De workshopleider: bij BGE verkopen we ontzettend veel accessoires en die zijn ook relatief stevig geprijsd. Waarom? Als jij een BGE koopt, zijn we je in principe anders kwijt als klant want je hebt levenslange garantie daadwerkelijk.

Het omgekeerde is dus waar voor dit soort artikelen. Als het kapot is, doen we 0 moeite om het repareerbaar te maken. Immers kom jij dan weer terug om een nieuw kraantje te kopen en hebben we weer omzet.

Adjust non olet

Acties:
  • +5Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Heel verstandig, zeker wanneer je vaker en langere tijd in een stofhok moet zitten.

Aangezien je PVC leidingen gebruikt: ik zou er even een metalen bandje omheen trekken die je in verbinding brengt met het een aardpunt. Stromende lucht langs PVC kan nogal eens zorgen voor ongewenste effecten zoals statische elektriciteit. Iedere keer een flinke tik krijgen wanneer je er met je vingers aan komt lijkt me ook geen pretje.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@sypie en @Wolfram55

Goeie tips, dank jullie wel :) _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien een domme vraag maar hoe krijg ik een schroef zo in het hout geschroefd dat ik de kop niet meer zie (verzonken) zodat ik het gat kan vullen en na aflakken niks meer zichtbaar is?

Ik heb met verschillende soorten schroeven in een plint geoefend maar de kopjes blijven er allemaal op liggen. Voorboren lijkt ook niet het verschil te maken.

Nu kan ik een verzinkboor (?) kopen maar op ander materiaal is het eerder wel gelukt om met dezelfde schroeven diep genoeg in het hout te komen. Toen deed ik niks bijzonders.

[Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 20-05-2023 14:40]

• Hari-Bo

Hari-Bo

F5 addict

Oude platbodem is weer waterdicht alleen wil ik proberen om de deuk aan de zijkant te verwijderen. Het is een buis en ik heb al geprobeerd met een potkrik om langzaam de druk op te bouwen. Het lukte een klein stuk, de deuk is ook minder. Maar hoger lukt niet omdat het hout dan ertussen uit schiet.

Is er nog een diy methode om een poging te wagen?

[Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 20-05-2023 14:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
XeNeRgY schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:40:
Misschien een domme vraag maar hoe krijg ik een schroef zo in het hout geschroefd dat ik de kop niet meer zie (verzonken) zodat ik het gat kan vullen en na aflakken niks meer zichtbaar is?

Ik heb met verschillende soorten schroeven in een plint geoefend maar de kopjes blijven er allemaal op liggen. Voorboren lijkt ook niet het verschil te maken.

Nu kan ik een verzinkboor (?) kopen maar op ander materiaal is het eerder wel gelukt om met dezelfde schroeven diep genoeg in het hout te komen. Toen deed ik niks bijzonders.
hangt vaak ook af van hoe goed de schroef in de ondergrond grijpt en of de schroef in staat is zch door het materiaal te trekken. wat bedoel je met voorboren? je kan uiteraard gewoon een gaatje boren te grote van de kop dan moet de kop wel in het hout eindigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verzinkboortje is het makkelijkst. Hoe goed de schroef verzinkt hangt af van lengte en vorm van de schroef (halfdraad verzinkt beter) , vorm van de kop (duh) , soort hout en de snelheid waarmee je hem erin draait. Als je het altijd netjes wil hebben is even verzinken het mooiste.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:30
XeNeRgY schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:40:

Fototje van je huidige probleem kan helpen :)

In zacht hout (zoals vuren) kun je je schroef idd wat strakker aandraaien, dan wordt deze in het hout wordt getrokken. Maar het hout vervormd wel iets.

Wil je het netjes doen, heb je een verzinkboortje of boorfreesje nodig zodat de kop er zonder spanning in past. Daarna dichtsmeren met houtplamuur (soms 2 lagen omdat de 1e wat kan indikken), opschuren met 240 of 320 en lakken maar.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:27

Nhz

Deventer

Iemand een tip om een handvol Heatmiser thermostaten aan te sluiten? Ik heb 4 aderige kabel (4x 0.8mm2), maar de terminals kunnen deze snoertjes net niet lekker klemmen.

Groetjes Bas

• Ronald.42
  • Nu online
Nhz schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:47:
Iemand een tip om een handvol Heatmiser thermostaten aan te sluiten? Ik heb 4 aderige kabel (4x 0.8mm2), maar de terminals kunnen deze snoertjes net niet lekker klemmen.
Het uiteinde twee keer zo lang strippen als nodig en dan dubbelvouwen?

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:40
Ik ga de buitenboel schilderen. Vandaag een steiger opgebouwd, dus kon nu eens van dichtbij de dakkapel bekijken. De zijkanten zijn volgens mij trespa, en flink vies / verweerd. Wat is het handigst: alleen schoonboenen of ook schuren, gronden met allgrund en (2x) aflakken?
Ik heb wel eens gehoord dat bedrijven die dakkapel reiniging aanbieden de wangen ook voor je in de wax / was kunnen zetten, zo dat het langer goed blijft. Iemand ervaring en advies?

Edit: volgens sir Google kan het. Maar alsnog graag ervaringsdeskundigen :)

[Voor 7% gewijzigd door Onno ! op 20-05-2023 19:23]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ben hier bezig met keukenblokje met wasmachine plaatsen in de berging. Wasbakje is van Ikea, sifon dat erbij zit is een lillviken sifon.
Nu zit daar een aansluiting voor een vaatwasser op, en op de afvoerslang van onze wasmachine zit een soortgelijk rubber uiteinde als ook op onze vaatwasser zit. Iemand ervaring met het aansluiten van een wasmachine op een wasbaksifon met vaatwasser aansluiting? Scheelt mij nml weer kloten met een extra sifon en splitsingen.
Buis die uit de grond komt is 50mm, dus groot zat.

Edit: staat gewoon heel onduidelijk in de handleiding, andere fabrikanten iets duidelijker, moet gewoon lukken.

[Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 20-05-2023 19:48]

• Ronald.42
  • Nu online
Onno ! schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:03:
Ik ga de buitenboel schilderen. Vandaag een steiger opgebouwd, dus kon nu eens van dichtbij de dakkapel bekijken. De zijkanten zijn volgens mij trespa, en flink vies / verweerd. Wat is het handigst: alleen schoonboenen of ook schuren, gronden met allgrund en (2x) aflakken?
Ik heb wel eens gehoord dat bedrijven die dakkapel reiniging aanbieden de wangen ook voor je in de wax / was kunnen zetten, zo dat het langer goed blijft. Iemand ervaring en advies?

Edit: volgens sir Google kan het. Maar alsnog graag ervaringsdeskundigen :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Niet echt ervaring met trespa.
Maar wat ik doe met het schilderwerk buiten is 1 keer per jaar schoonmaken met autoshampo met was erdoor.
Ik moet nu weer schilderen maar de boeidelen staan nu al 15 jaar in hun eerste verf dus die was helpt schijnbaar wel.

Ik zou die trespa schoonmaken met dasty en dan daarna met die autoshampo met was nog een keer doen zodat er een waslaagje op zit.

Maar goed dat is gen deskundig verhaal dat is gewoon wat ik doe en zou doen :)

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-05 22:30

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, is Bison kit geschikt on afgebroken houten delen aan elkaar te plakken of moet ik daarvoor echt Bison Houtlijm halen?

Ik heb een houten kist (vuren) van Amazon. Alleen de afwerking is zo slecht dat het hout beide geringe kracht het hout al opensplintert bij de scharnieren .

Trein?

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb meters hout uit ons huis gehaald wat tegen het plafond zat gespijkerd. Ik wil het marktplaats gaan aanbieden maar weet niet zeker of ik de houtsoort goed inschat.

Volgens mij is het red cedar, wat denken jullie? (Het is hout uit 1976, wellicht belangrijk detail?)

• No Hands
--Erik-- schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:15:
Ik heb meters hout uit ons huis gehaald wat tegen het plafond zat gespijkerd. Ik wil het marktplaats gaan aanbieden maar weet niet zeker of ik de houtsoort goed inschat.

Volgens mij is het red cedar, wat denken jullie? (Het is hout uit 1976, wellicht belangrijk detail?)

[Afbeelding][Afbeelding]
Heel mooi! Kun je de advertentie even naar me doorlinken als ie staat?

• LED-Maniak

LED-Maniak

Weet iemand of het wel eens gebeurt dat klik PVC ook vastgelijmd wordt?

Ik zit voor de keus tussen twee planken plak PVC en klik PVC. Beide zijn even duur. De plak is 3.2mm dik, de klik 3.5mm dik. De klik PVC variant voelt een stuk stijver.

Ik zat stiekem te denken om wellicht de klik PVC direct op de gevlinderde betonnen vloer te plakken zonder nogmaals egaliseren, die vloer is namelijk al erg strak vlak. Waarschijnlijk niet genoeg voor plak PVC(gezien dat erg flexibel is), maar lijkt mij geen probleem voor de klik PVC gezien die veel stijver is?

Appeltaart is lekker!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:16

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb, sinds de schoonmaakster (toeval?) langs is gekomen, last van dat een deel van 1 groep electriciteit het niet meer doet. Ergens is er dus een nuldraad los of maakt die contact met een fasedraad. Super lastig om te ontdekken precies waar. Heb een Duspol gekocht om morgen maar eens grondig onderzoek te gaan doen. Ik hoop toch ergens te vinden waar het zit en dat dat enigszins bereikbaar is.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
woutur schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:51:
Ik heb, sinds de schoonmaakster (toeval?) langs is gekomen, last van dat een deel van 1 groep electriciteit het niet meer doet. Ergens is er dus een nuldraad los of maakt die contact met een fasedraad. Super lastig om te ontdekken precies waar. Heb een Duspol gekocht om morgen maar eens grondig onderzoek te gaan doen. Ik hoop toch ergens te vinden waar het zit en dat dat enigszins bereikbaar is.
ik zou eerder aan een verkoolde lasklem in een centraaldoos denken.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik ben een waterval aan het bouwen met leistenen en het ligt opzich ok, maar het water gaat er nog wel een klein beetje naast. Ik wil dus wat kleine stukjes vastplakken, dat het altijd netjes naar beneden stroomt en ik niet langzaam de vijver leegpomp.

Welke lijm kan ik daarvoor gebruiken? Bij voorkeur iets wat ik morgen even bij de hornbach kan oppikken.

blup

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:38
Omdat we de schuurdeur op willen knappen heb ik de rotte stukken aan de onderkant van het deurkozijn royaal weggehaald met het idee om deze stukken te vervangen.

Ik kan alleen dezelfde maten niet vinden, met name dat stuk van 55 is vaak veel groter en dan is vaak ook nog een extra hoekje links van 45.

110 en 66 lijkt te kloppen, opdek kozijn?

Dit heb ik gemeten;

• Nhz

Nhz

Deventer

Ronald.42 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Het uiteinde twee keer zo lang strippen als nodig en dan dubbelvouwen?
Dat geeft niet genoeg marge. Ik zou de ader terug kunnen buigen over de mantel, maar dat is een beetje een hobbybob oplossing. Veel te veel kans dat je geen lekker contact krijgt volgens mij.

Groetjes Bas

• Ronald.42
  • Nu online
Nhz schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Dat geeft niet genoeg marge. Ik zou de ader terug kunnen buigen over de mantel, maar dat is een beetje een hobbybob oplossing. Veel te veel kans dat je geen lekker contact krijgt volgens mij.
Ik heb even gegoogled maar ik krijg niet echt een duidelijk beeld van die aansluitklemmen.
Wat voor klemmen zijn dat?

0.8 dubbelgevouwen in een 1.5 adereindhuls is dat wat?

• Nhz

Nhz

Deventer

Het gaat om een Heatmiser NeoStat V2.

Adereindhulsje kan nog wel eens de juiste zet zijn. Morgen even zien of ik de juiste maat in huis heb.

Groetjes Bas

• Ronald.42
  • Nu online
Nhz schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:25:

[Afbeelding]

Adereindhulsje kan nog wel eens de juiste zet zijn. Morgen even zien of ik de juiste maat in huis heb.
Ja dat zou toch wel moeten lukken met die schroefklemmen zou je zeggen.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:10
Bezulba schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:12:
Ik ben een waterval aan het bouwen met leistenen en het ligt opzich ok, maar het water gaat er nog wel een klein beetje naast. Ik wil dus wat kleine stukjes vastplakken, dat het altijd netjes naar beneden stroomt en ik niet langzaam de vijver leegpomp.

Welke lijm kan ik daarvoor gebruiken? Bij voorkeur iets wat ik morgen even bij de hornbach kan oppikken.
Ik zou zeggen steenlijm Eurocol donkere kleur. Je moet wel het volledig contactoppervlak lijmen. En anders een klodder watervaste mortel. Alleen zie zo'n klein stukje maar hierin vast te drukken zonder dat het eruit ziet als een steenmacaron

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:46

[Afbeelding]

Sinds ik zo’n tang en assortiment van aderhulsjes heb gebruik ik het bijna altijd met flexibele aders, ideaal.

• sypie
  • Niet online
Amtelode schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:32:
Ik kan alleen dezelfde maten niet vinden, met name dat stuk van 55 is vaak veel groter en dan is vaak ook nog een extra hoekje links van 45.
Lopen de zijkanten schuin? Anders zie ik niet in hoe 45+55 overeenkomt met 110.

Mocht je een timmerman of meubelmaker in de buurt hebben dan kan die dit vast voor je frezen. Zo niet, dan kan ik misschien nog iets voor je betekenen (niet persoonlijk, wel een connectie).

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Jeweetje schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:34:
[...]

Sinds ik zo’n tang en assortiment van aderhulsjes heb gebruik ik het bijna altijd met flexibele aders, ideaal.
Totdat je kinderen bedenken dat het op lego lijkt..ook allemaal kleurtjes... :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:38
sypie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:35:
[...]
Lopen de zijkanten schuin? Anders zie ik niet in hoe 45+55 overeenkomt met 110.

Mocht je een timmerman of meubelmaker in de buurt hebben dan kan die dit vast voor je frezen. Zo niet, dan kan ik misschien nog iets voor je betekenen (niet persoonlijk, wel een connectie).
Oeps dat moest ~101mm zijn. Dat stuk van de foto is hardhout wat blijkbaar al eens eerder een rot stuk heeft vervangen.
De rest is/lijkt vuren te zijn o.i.d.

Ik zal eens kijken bij de "zichtwerk" houthandel, die schijnt hier nog niet zo lang te zitten.
Verder niets in de buurt, zou ik even rond moeten vragen.
De aannemer van een straat verder die overal ja op zegt is al 4 jaar te druk die wil ik niet vragen.

Zou zoiets met een bovenfrees kunnen? Dan zou ik er op zich wel een aan willen schaffen. De goedkope FERM schaaf heeft me ook al genoeg uit de brand geholpen.
Je weet wat ze zeggen:
Hoe meer materiaal hoe meer vreugd :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:32

OcGuru

Giulietta Qv

[Afbeelding]

Ga je dus 230v over een 4x0.8 belkabeltje sturen? Lijkt me niet helemaal de bedoeling.. :|

Bl44t

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:53:
[...]

ik zou eerder aan een verkoolde lasklem in een centraaldoos denken.
Dat, ik zou ff vragen waar ze de stofzuiger precies geeft aangesloten ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Amtelode schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:32:
Omdat we de schuurdeur op willen knappen heb ik de rotte stukken aan de onderkant van het deurkozijn royaal weggehaald met het idee om deze stukken te vervangen.

110 en 66 lijkt te kloppen, opdek kozijn?

Dit heb ik gemeten;
[Afbeelding]
dit kun je vrij makkelijk zagen/frezen als je een bovenfrees en een tafelzaag hebt. Mijn beperkte ervaring is dat dit soort profielen wel te vinden is bij de bouwhandels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MedionAkoya schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:02:
Hoi, is Bison kit geschikt on afgebroken houten delen aan elkaar te plakken of moet ik daarvoor echt Bison Houtlijm halen?

Ik heb een houten kist (vuren) van Amazon. Alleen de afwerking is zo slecht dat het hout beide geringe kracht het hout al opensplintert bij de scharnieren .
Mijn mdf plinten zitten met montagekit tegen de muur aan, dus zou zeggen van wel. Echter zou ik toch voor houtlijm gaan, want dat blijft beter zitten bij een dunnere lijmlaag. Bison kit is wat dat betreft wat grover.
En lijmklemmen gebruiken bij het drogen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

OcGuru schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Ga je dus 230v over een 4x0.8 belkabeltje sturen? Lijkt me niet helemaal de bedoeling.. :|
Volgens Donne kan er 300v door de kabel.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:55
Ik heb enkele jaren terug mijn houten regenton voorzien van een standaard houten kraan maar die wil nog wel eens blijven lekken na het openen. Ik zit erover na te denken om hier een metalen tapkraan op te maken.

Mijn idee is om de huidige kraan af te zagen, een paar cm achter de draaiknop, en om een slangpilaar (met een 1/2” binnendraad) in het hout te slaan (zorgen dat ik een mm of wat breder ben dan het middengat van het resterende kraandeel). Mijns inziens kan er weinig gebeuren omdat de druk niet extreem is maar misschien dat problemen kunnen ontstaan als de regenton leeg is tijdens de winter..

Ik heb daarnaast zitten zoeken naar inschroefmoeren met een 1/2” aansluiting maar of dat bestaat niet of ik zoek op de verkeerde term.

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:12
Ik moet een stuk hout dat weg gerot is opvullen met polyester hars. Ik heb het grotendeels al weg, maar moet ik nou nog een extra stuk weg zagen of is het zo goed? Ik lees op internet "wegkrabben" maar dan krijg je nooit alle houtrot weg toch? En als ik bijvoorbeeld nog 1cm wegzaag, moet dat dan gewoon recht of juist onregelmatig voor betere grip? Het is overigens buiten onder de dakpannen.

https://tweakers.net/i/Z6OVb9nlcA1D0NFvUFdcr2vG91A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRxw89s8jzhKCAM8iyToYgfO.jpg?f=fotoalbum_small

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FireFoz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:47:
Ik moet een stuk hout dat weg gerot is opvullen met polyester hars. Ik heb het grotendeels al weg, maar moet ik nou nog een extra stuk weg zagen of is het zo goed? Ik lees op internet "wegkrabben" maar dan krijg je nooit alle houtrot weg toch? En als ik bijvoorbeeld nog 1cm wegzaag, moet dat dan gewoon recht of juist onregelmatig voor betere grip? Het is overigens buiten onder de dakpannen.

[Afbeelding]
Altijd lastig te zien, maar ik zou proberen nog wat meer weg te halen. En houtrotstop gebruiken voordat je het dichtsmeert.

Mijn ervaring is als je het onregelmatig kunt weghalen dat je dan nog niet het goede hout bereikt hebt. Het laatste stukje doe ik met een beiteltje of multitool, omdat het hout dan te hard is om te krabben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 18:47
Joost.B schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:06:
Ik heb enkele jaren terug mijn houten regenton voorzien van een standaard houten kraan maar die wil nog wel eens blijven lekken na het openen. Ik zit erover na te denken om hier een metalen tapkraan op te maken.

Mijn idee is om de huidige kraan af te zagen, een paar cm achter de draaiknop, en om een slangpilaar (met een 1/2” binnendraad) in het hout te slaan (zorgen dat ik een mm of wat breder ben dan het middengat van het resterende kraandeel). Mijns inziens kan er weinig gebeuren omdat de druk niet extreem is maar misschien dat problemen kunnen ontstaan als de regenton leeg is tijdens de winter..

Ik heb daarnaast zitten zoeken naar inschroefmoeren met een 1/2” aansluiting maar of dat bestaat niet of ik zoek op de verkeerde term.

Iemand nog ideeën?
Dat kan, ik heb laatst voor hetzelfde issue een regenton-kraanset gekocht bij de Hornbach. Was iets meer werk want het hout moest ook nog vlak gemaakt worden, maar nu sluit hij goed en heb ik een veel hogere stroming. Dus win-win

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-05 22:30

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

The Eagle schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Mijn mdf plinten zitten met montagekit tegen de muur aan, dus zou zeggen van wel. Echter zou ik toch voor houtlijm gaan, want dat blijft beter zitten bij een dunnere lijmlaag. Bison kit is wat dat betreft wat grover.
En lijmklemmen gebruiken bij het drogen.
Inderdaad, Bison Kit is inderdaad een wat minder sterkere lijm dan houtlijm.
De lijm liet namelijk weer los. |:(
Ik had geen houtlijm op die locatie en ik probeer dus met Bison Kit. Dom dom. 8)7

Trein?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
OcGuru schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Zullen we voor de aardigheid spanning en stroom even uit elkaar houden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 18:51
Misschien een gekke vraag, maar heeft een regenton voldoende druk om een tuinslang op aan te sluiten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hangt er van af of het water omhoog of naar beneden moet. Wanneer het water hoger moet komen dan de kraan zit gaat je dat niet lukken zonder trucjes. Iets met "de wet van communicerende vaten" als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoelRoel
  • Laatst online: 16:05
Bij mijn wijnvat die ik gebruik als regenton werkt het niet met een tuinslang maar misschien is het kraantje te klein want het stroomt ook belachelijk langzaam (het zit wel onder).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@RoelRoel Komt er aan de andere kant ook lucht in het vat of wordt de boel vacuüm getrokken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 18:51
sypie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:15:
Hangt er van af of het water omhoog of naar beneden moet. Wanneer het water hoger moet komen dan de kraan zit gaat je dat niet lukken zonder trucjes. Iets met "de wet van communicerende vaten" als ik me niet vergis.
Goed punt. Denk inderdaad dat je altijd een pomp nodig hebt. Tenzij de regenton op het dak staat. }:O

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

sypie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Zullen we voor de aardigheid spanning en stroom even uit elkaar houden?
Voor 'de aardigheid' (;)) net even gemeten, de thermostaat trekt max 0.032A. Dat lijkt mij geen probleem.

Groetjes Bas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:58
t14wo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:09:
Misschien een gekke vraag, maar heeft een regenton voldoende druk om een tuinslang op aan te sluiten?
Als je 1 bar druk wilt moet je de regenton 10m boven de grond plaatsen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

t14wo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:26:
[...]

Goed punt. Denk inderdaad dat je altijd een pomp nodig hebt. Tenzij de regenton op het dak staat. }:O
Denk eerder dat je water "tekort" komt als je voldoende druk zou hebben..

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Als je 1 bar druk wilt moet je de regenton 10m boven de grond plaatsen...
Maar dan loopt het wel uit je dakgoot in de ton die op de nok staat?
Ik vraag dit voor een vriend.. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

t14wo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:09:
Een gieter eronder te vullen zal wel lukken, maar voor een tuinslang zal je toch echt een pomp nodig hebben.
Misschien kan je iets als dit gebruiken? https://www.gardena.com/b...8v-p4a-set/970511001.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoelRoel
  • Laatst online: 16:05
182 euro jee nou zo'n groot probleem is het nou ook weer niet. Ik begrijp niet dat hier markt voor is ik zou er 1/10 voor over hebben.
Pagina: 1 ... 302 ... 306 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee