Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
voor beideeinz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Ik heb dus al een nieuwe groep getrokken (en voorbereid in de meterkast) die ik door moet trekken naar deze kamer. Dan zit ook niet de hele bovenverdieping (los van de badkamer/ketel die zitten al op aparte groepen) meer op een kamer. Overigens wil ik juist nu dat IR paneel ophangen (plafond) omdat dit de kans is om dat op een nette manier te doen (elektra aanleggen) en los daarvan spots zodat ik niet een IR paneel op de plek wil hangen waar toevallig ook de lamp zit.
De kamer is een logeerkamer, de verwarming staat daar nu nooit aan dus ik wil testen of een infraroodpanel goed functioneert om het toch comfortabel te hebben mocht ik of iemand daar een keer gaan zitten. Mocht dat niet zo zijn kan ik alsnog een radiator aansluiten op de bestaande aansluiting (die zit aan de andere kant van de kamer).
Gewoon goed aanleggen al dan niet in fase(s) is op zich verstandig, je kan niet alles in 1x doen
ik heb nu ook lekker mijn zolder in fase(s) verbouwd en er zit ontiegelijk veel tijd in vooral de afwerking pff heftig op verkeken zeker het verf werk .
Ik heb alleen wel zodaning verbouwd dat als ik mijn dikwandige CV leiding wegtrek dat ik nog overal relatief makkelijk (hopenlijk) bij ga komen zonder wat er nu is af te moeten breken (lees beschadigen) en wat niet nodig is ga ik ook lekker laten zitten. bv er zit een ventilatie box in het zicht maar ik ga dat strak weg werken/verleggen omdat mijn directie / moeder de vrouw dat zo graag niet wil zien. dan had ze het zelf maar moeten doen
ps mijn elektra is nu volledig geaard (opnieuw) aangelegd op zolder zodat ik straks een aparte kabel (lees groep) van de meterkast kan benutten nu zit het nog even op 1 gezamelijke groep.
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 31-03-2023 16:30 ]
Tja vanalles
dragonhaertt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Weet je ook zeker dat de 'een lamp' die je nu hebt, 230V AC is?
Rood en zwart zou ook DC kunnen zijn, zoals van een LED dimmer of losse voeding.
:strip_exif()/f/image/bOxoOWB6YwihYbEEuElmJWub.jpg?f=fotoalbum_large)
Normale plafonnière.
Keep it calm...en lek mig de zuk
Het is ook nog een logeerkamer en je plannen worden niet gesteund door de directie.
Jij moet uiteraard het besluit nemen
Hoe denk je dat ieder stopcontact en lamp aangesloten zit in je huis. Alles is altijd in serie, behalve af en toe een zwarte schakeldraad ertussen. Parallel zou wel heel veel draad kosten.kromme schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:20:
Dankjewel allemaal, dan de vraag serie of paralel?
Wago klemmetjes heb ik genoeg.

Toch staat alle lampen in je woning parallel aan elkaar elektrisch gezien met 1 fase...t14wo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:19:
[...]
Hoe denk je dat ieder stopcontact en lamp aangesloten zit in je huis. Alles is altijd in serie, behalve af en toe een zwarte schakeldraad ertussen. Parallel zou wel heel veel draad kosten.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik denk dat je de termen "in serie" en "parallel" met betrekken tot elektra nog een keer opnieuw moet opzoeken.t14wo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:19:
[...]
Hoe denk je dat ieder stopcontact en lamp aangesloten zit in je huis. Alles is altijd in serie, behalve af en toe een zwarte schakeldraad ertussen. Parallel zou wel heel veel draad kosten.
Wat jij beschrijft is namelijk: "alles los" aangesloten, dat is geen van beide.
Elektra in je huis is gewoon allemaal parallel aangesloten. Zelfde spanning maar gedeelde stroom.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Of denk ik te moeilijk ?
Ja mits je dampbarriere onder de balk maakt. Osb platen inderdaad cm boven de vloer monteren anders trekt het vocht omhoog.Waypoint schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:40:
Ik wil binnenkort een tussenwandje in onze onverwarmde vrijstaande garage maken. De vloer is van beton. Kan ik dan ook de onderste liggende balk gewoon van hout maken of krijg je dan last van optrekkend vocht ? En koppel je dan de osb plaat voor de wanden nog los van de grond ?
Of denk ik te moeilijk ?
Kan ik dan gewoon een normale wcd met klapdeksel nemen? Of heeft een 'speciale buitenversie' nog andere voordelen? Het afdekraam van de 'waterdichte' variant ziet er wel wat beter uit met nog 2 extra schroefgaten.
Edit; ik heb de buitenversie maar besteld. Ziet er wel lekker stevig uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Tehh op 31-03-2023 21:34 ]
Even DPC folie tussen balk en beton leggen. OSB een centimetertje van de grond houden.Waypoint schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:40:
Ik wil binnenkort een tussenwandje in onze onverwarmde vrijstaande garage maken. De vloer is van beton. Kan ik dan ook de onderste liggende balk gewoon van hout maken of krijg je dan last van optrekkend vocht ? En koppel je dan de osb plaat voor de wanden nog los van de grond ?
Of denk ik te moeilijk ?
De Uponor koppelingen die ik ga gebruiken zijn 16. Nu is er geen kniekoppeling met draad in de maat 3/4 - 16. Alleen 20 heeft een 3/4.
Moet mijn thermosstaatkraan per se een 3/4 (en dus 20 mm aanvoer) hebben? Ik denk niet dat we beide douches tegelijkertijd gaan gebruiken. Ik heb geen mogelijkheid om een 20mm nieuwe leiding naar de badkamer te leggen. De CV-ketel is een relatief nieuwe Remeha Tzerra Ace CW4. We zijn met z'n 2-en.
Heb ik een probleem? Of maakt het niet zoveel uit en is het prima op te lossen. Er zijn verloopstukjes van 16 naar 20 zie ik. Dan kan ik een 3/4 - 20 knie gebruiken, stukje 20 buis, verloopstukje 20-16, en klaar.
Gewoon een verloopring of soknippel gebruiken, kun je gelijk naar 1/2"-16 over. Zal waarschijnlijk geen probleem zijn zolang het geen extreme regendouche is, maar ligt ook aan de beschikbare leidingdruk. Hier kunnen 2 "regen" handdouches tegelijkertijd aan op 15mm koper en een vaag lang tracé volledig 15mm. Maar wij krijgen bijna 4bar aangeleverd, nu ligt er een groot stuk tussenuit en dat betekent dat ik daar mooi 25mm kunststof van maak.webber87 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:15:
Inmiddels aan start van badkamer renovatie beland. Denk je goed voorbereid te zijn. Ik heb een inbouw thermostaatkraan die als invoer warm/koud heeft met een 3/4 maat. De 2 uitvoeren, dus naar regendouche(kop) en een kleine handdouche. Bij mij in de badkamer komen binnen 2 keer een 15mm leiding voor warm/koud (niet gemeten trouwens, maar volgens mij is dat de maat).
De Uponor koppelingen die ik ga gebruiken zijn 16. Nu is er geen kniekoppeling met draad in de maat 3/4 - 16. Alleen 20 heeft een 3/4.
Moet mijn thermosstaatkraan per se een 3/4 (en dus 20 mm aanvoer) hebben? Ik denk niet dat we beide douches tegelijkertijd gaan gebruiken. Ik heb geen mogelijkheid om een 20mm nieuwe leiding naar de badkamer te leggen. De CV-ketel is een relatief nieuwe Remeha Tzerra Ace CW4. We zijn met z'n 2-en.
Heb ik een probleem? Of maakt het niet zoveel uit en is het prima op te lossen. Er zijn verloopstukjes van 16 naar 20 zie ik. Dan kan ik een 3/4 - 20 knie gebruiken, stukje 20 buis, verloopstukje 20-16, en klaar.
Awesome
Nu ben ik jullie weer kwijt. En ik zal het zelf moeten oplossen daaor ik mijn elektricien de deur heb gewezen/ ( centeklopper ).dragonhaertt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:44:
[...]
Ik denk dat je de termen "in serie" en "parallel" met betrekken tot elektra nog een keer opnieuw moet opzoeken.
Wat jij beschrijft is namelijk: "alles los" aangesloten, dat is geen van beide.
Elektra in je huis is gewoon allemaal parallel aangesloten. Zelfde spanning maar gedeelde stroom.
Keep it calm...en lek mig de zuk
Bij 230v lampen moet elke lamp zelfstandig verbinding hebben met je bruine/zwarte (fase) en je blauwe draad (nul). In jou geval dus elke lamp apart verbonden met de zwarte (fase) en rode (nul) draad.kromme schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:52:
[...]
Nu ben ik jullie weer kwijt. En ik zal het zelf moeten oplossen daaor ik mijn elektricien de deur heb gewezen/ ( centeklopper ).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb een grohe Atrio Ypsilon (19135000) inbouw douche/mengkraag uit 2005. De kraan lekt (druppelt) nu uit de douchekop of vanaf de bovenste hendel waarmee je het water aanzet (linksom is douchekop/rechtsom is handdouche). Ik wil de aquadimmer (Grohe 47262) nakijken/vervangen maar krijg deze met geen mogelijkheid los. Meerdere malen ingespoten met WD40, ringsleutel er op, met de hamer er tegen aangetikt etc. etc., maar er is geen beweging in te krijgen. Ik ben bang dat als ik nog meer kracht zet ik het hele binnenwerk los breek. Iemand nog een gouden tip?
:strip_exif()/f/image/Wj8oWBEQZiOLwAVDAvPTXUcN.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Tt4rbLgbS5gLRazeAc6Pf85.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Arnoud72 op 01-04-2023 15:51 ]
Moer verhitten met gasbrander. Door de uitzetting kan deze dan los schieten.Arnoud72 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:48:
Allen,
Ik heb een grohe Atrio Ypsilon (19135000) inbouw douche/mengkraag uit 2005. De kraan lekt (druppelt) nu uit de douchekop of vanaf de bovenste hendel waarmee je het water aanzet (linksom is douchekop/rechtsom is handdouche). Ik wil de aquadimmer (Grohe 47262) nakijken/vervangen maar krijg deze met geen mogelijkheid los. Meerdere malen ingespoten met WD40, ringsleutel er op, met de hamer er tegen aangetikt etc. etc., maar er is geen beweging in te krijgen. Ik ben bang dat als ik nog meer kracht zet ik het hele binnenwerk los breek. Iemand nog een gouden tip?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 127% gewijzigd door Beekforel op 01-04-2023 18:52 ]
Ik heb het met de fohn gedaan, en na een kwartier goed heet stoken en een paar flinke tikken met de hamer op de ringsleutel is hij los!hpmkruit schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:07:
[...]
Moer verhitten met gasbrander. Door de uitzetting kan deze dan los schieten.
Merci!
Met een verf föhn? Een kwartier? Hoe heet? Je weet dat het smeltpunt van soldeer onder de 200 graden ligt?
Hopelijk heb je verder geen schade aangebracht daardoor aan kunststof onderdelen. Of zelfs de solderingen.
Dan ben je met dit advies verder van huis.
Het (in mijn ogen verkeerde, vast goedbedoelde) advies de moer goed heet stoken is natuurlijk heel apart als je het huis zou moeten verwarmen en de spindel zou moeten koelen. En je rekening moet houden met het soldeer.
Een moer stook je roodgloeiend heet bij een auto, als het vastgerot zit.
Dit had je gewoon linksom los moeten kunnen draaien met wat meer kracht, met de spindel zo ver mogelijk linksom er uit gedraaid, die binnenkant breekt er niet zomaar uit.
En je had het huis tegen moeten houden, omdat het niet ingemetseld zit.
Fijn dat het los is, hopelijk valt de schade mee.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2023 17:39 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ja, ik had 'gewoon' een closet met verkeerde aansluiting gekocht, maar dan moet opgemerkt worden dat degene hierboven ongeveer de enige beschikbare is.Teijgetje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:51:
[...]
De aansluiting is inderdaad standaard maar er zijn typen, bv. VO, MO, AO, PK, die aangeven waar de uitgang zit.
Je hebt gewoon de verkeerde wc gekocht, met AO (achter onder) uitgang, terwijl je een MO (midden onder) nodig hebt.
Dat op gaan lossen met grote sprongbochten geeft een vergrote kans op verstopping, naast dat die bochten duur zijn. Die van Plieger kost qua adviesprijs ca 75 euro, maar voor 50 te vinden, Geberit heeft ook zo iets..
Je gebruikt normaal gesproken hooguit een passende excentrische manchet als het niet exact past.
Jika maakt o.a. een toilet met MO uitgang welke wel moet passen bij jou zonder hakken.
Ik heb een Viega 90mm sprongbocht gekocht. Tevens een goed excuus om een haakse slijper te kopen:
:strip_exif()/f/image/U1o9LMA9jDBVHICzNBccFouW.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens kwam de uitdaging: de sprongbocht heeft een relatief grote diameter en ik kreeg het rubberen manchet met geen mogelijkheid in de afvoer. Ging rondom om 1-2mm. Bijsnijden van manchet bood geen soelaas.
Uiteindelijk heb ik even buurman en buurman gespeeld en met vulkanische tape twee verdikkingen gemaakt:
:strip_exif()/f/image/pLFnN1UQJzZwmZ06GyaLLvRH.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht dit nou niet afdoende werken om stank af te sluiten, wat is dan een geschikte oplossing volgens het boekje?
Nee, met een kleine reisfohn dus zo vreselijk heet is het volgens mij (gelukkig) niet geworden, maar wel heet genoeg om het los te krijgenTeijgetje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:31:
@Arnoud72
Met een verf föhn? Een kwartier? Hoe heet? Je weet dat het smeltpunt van soldeer onder de 200 graden ligt?
Hopelijk heb je verder geen schade aangebracht daardoor aan kunststof onderdelen. Of zelfs de solderingen.
Dan ben je met dit advies verder van huis.
Het (in mijn ogen verkeerde, vast goedbedoelde) advies de moer goed heet stoken is natuurlijk heel apart als je het huis zou moeten verwarmen en de spindel zou moeten koelen. En je rekening moet houden met het soldeer.
Een moer stook je roodgloeiend heet bij een auto, als het vastgerot zit.
Dit had je gewoon linksom los moeten kunnen draaien met wat meer kracht, met de spindel zo ver mogelijk linksom er uit gedraaid, die binnenkant breekt er niet zomaar uit.
En je had het huis tegen moeten houden, omdat het niet ingemetseld zit.
Fijn dat het los is, hopelijk valt de schade mee.
Het gaat niet alleen om stank af te sluiten, mocht je een verstopping krijgen dan wil je ook niet dat de prut onder de pot vandaan loopt.Rukapul schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:40:
Uiteindelijk heb ik even buurman en buurman gespeeld en met vulkanische tape twee verdikkingen gemaakt:
Mocht dit nou niet afdoende werken om stank af te sluiten, wat is dan een geschikte oplossing volgens het boekje?
Een oplossing volgens het boekje is met een manchet.
Ik zou dan nog een buurman erbij halen en zorgen dat de rand vulkaniserende tape dik en breed genoeg is om hem er met kracht in te moeten persen. Dan sluit het goed af.
Een andere oplossing, niet volgens het boekje, is kit. One-for-all zou het moeten afdichten, of het hecht op je bocht durf ik niet te zeggen. Maar stankdicht wordt het zeker.
Doe het ruim op de bocht voordat je hem in de pijp steekt, dan blijft het buiten de pijp. Je kan de pijp hooguit vooraf "primen" met een heel schraal laagje kit, zodat je weet dat het daar gelijk hecht als er kit tegenaan komt, maar zo weinig dat je het niet naar beneden duwt.
@Arnoud72
Gelukkig.
Het gaat niet alleen om stank af te sluiten, mocht je een verstopping krijgen dan wil je ook niet dat de prut onder de pot vandaan loopt.Rukapul schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:40:
Een oplossing volgens het boekje is met een manchet.
Ik zou dan nog een buurman erbij halen en zorgen dat de rand vulkaniserende tape dik en breed genoeg is om hem er met kracht in te moeten persen. Dan sluit het goed af.
Beetje zuurvrije vaseline, of afwasmiddel, laat het er makkelijker in glijden.
Een andere oplossing, niet volgens het boekje, is kit. One-for-all zou het moeten afdichten, of het hecht op je bocht durf ik niet te zeggen. Maar stankdicht wordt het zeker.
Doe het ruim op de bocht voordat je hem in de pijp steekt, dan blijft het buiten de pijp. Je kan de pijp hooguit vooraf "primen" met een heel schraal laagje kit, zodat je weet dat het daar gelijk hecht als er kit tegenaan komt, maar zo weinig dat je het niet naar beneden duwt.
En dan even de rand buiten aansmeren/gladsmeren met afwasmiddel.
Ook als het niet hecht aan de bocht dan zit het vast genoeg om niet te lekken.
@Arnoud72
Gelukkig.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2023 22:18 ]
Heb je wel glijmiddel gebruikt?Rukapul schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:40:
[...]
Vervolgens kwam de uitdaging: de sprongbocht heeft een relatief grote diameter en ik kreeg het rubberen manchet met geen mogelijkheid in de afvoer. Ging rondom om 1-2mm. Bijsnijden van manchet bood geen soelaas.
Wat je nu doet is m.i. vragen om problemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jrz op 01-04-2023 23:26 ]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
[ Voor 99% gewijzigd door Ruudstertje op 05-04-2023 07:49 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het wordt uiteindelijk afgewerkt met tegels, dus je ziet straks alleen nog het kiepraampje.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2023 11:15 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
siliconenkitBlackouts schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:19:
Schilderklusje... Bij de keuken hebben ze kit gebruikt die niet te schilderen is. Stukje op de foto al zeker 10x gedaan maar blijft wit open trekken.
Is er een manier om dit toch dekkend te krijgen?
[Afbeelding]

Soms helpt het om wat antisiliconen-druppels in je verf te mengen. Ik had dit met twee kozijnen in een vorig huis, daar had iemand met siliconen zitten k*tten ipv beglazingskit kennelijk.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik ben best handig, maar heb bij elektra de logica nooit echt goed begrepen. Dus fijn om het uitgetekend te krijgen. Hier kan ik zeker mee vooruit!SpelFaut schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:53:
[...]
Het is niet bepaald een moeilijk vraagstuk, om eerlijk met je te zijn. Omdat je de vraag op een dergelijke manier formuleert en het over electra gaat wil ik wel alvast zeggen:
Voel je je er niet comfortabel bij of heb je twijfels? Laat het dan alsjeblieft over aan iemand die weet wat hij doet. Onderschat de risico`s niet.
Om dan een voorschot te geven op je vraag:
In de basis maak je het volgende schema:
-Een bewegingsmelder heeft 2 draden nodig. Blauw(N) en Bruin(L).
-Vanuit de bewegingsmelder vertrekt de zwarte schakeldraad (T) naar de te bedienen lampen.
-Elke lamp heeft een blauwe draad nodig.
-Elke lamp heeft een groen/gele Aardedraad(PE) nodig.
[Afbeelding]
- Het laten vervallen van de schakelaar is erg gemakkelijk in deze. Kwestie van de de schakelaar vervangen voor een dubbel opbouw stopcontact. Omdat het nu een combi is, heb je alle benodigde kabels al op die plek. De schakeldraad (zwart) die nu naar de bestaande lamp gaat kun je dan laten vervallen tot doos 2 en opnemen in je nieuwe situatie.
Goed om rekening mee te houden, bedankt voor de tip. De bestaande is een gewone TL, de nieuwe (die er bij komt) wilde ik LED doen. Dan kan ik die bestaande het beste ook vervangen.Jolke schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:46:
@Impry @SpelFaut Zijn het LED-buizen of echte TL lampen, met starter enzo?
Bij TL balken op een sensor komt bij mij meteen de vraag of dat verstandig is. Ik dacht namelijk dat TL buizen niet teveel geschakeld mogen worden. Eenmaal aan moeten ze een tijdje aanblijven.
Google op siliconenkit verven. Je hebt 2 opties: speciale toevoeging/behandeling zodat je die kit kan verven. Optie 2 is kit eruit snijden en even opnieuw kitten met acrylaatkit. Dat is overschilderbaar. Siliconen gebruik je alleen in de badkamer. Degene die dit gekit heeft, wist niet wat hij moest gebruiken.Blackouts schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:19:
Schilderklusje... Bij de keuken hebben ze kit gebruikt die niet te schilderen is. Stukje op de foto al zeker 10x gedaan maar blijft wit open trekken.
[Afbeelding]
In een keuken gebruikt men juist siliconenkit.t14wo schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:25:
[...]
Google op siliconenkit verven. Je hebt 2 opties: speciale toevoeging/behandeling zodat je die kit kan verven. Optie 2 is kit eruit snijden en even opnieuw kitten met acrylaatkit. Dat is overschilderbaar. Siliconen gebruik je alleen in de badkamer. Degene die dit gekit heeft, wist niet wat hij moest gebruiken.
Maar dan voornamelijk voor de aansluitingen met het aanrechtblad.
Prima. En ik de keuken.
Met welk doel wil je de ruimte opvullen? Isolatie van warmte, geluidsisolatie, of?Sport_Life schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:15:
Een aannemer is bezig met onze badkamer en bij het slopen kwam er een ruimte tussen het kozijn en de gibo blokken. Hoe kan ik dit het beste opvullen, met glaswol of steenwol of iets anders?
Het wordt uiteindelijk afgewerkt met tegels, dus je ziet straks alleen nog het kiepraampje.
***members only***
Isolatie.MWDKing schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:00:
[...]
Met welk doel wil je de ruimte opvullen? Isolatie van warmte, geluidsisolatie, of?
Hoe werkt dat in DE. Ga je nu over die kabelgoten heen stuccen? En hou je dan die stopcontacten? Die zie je in NL alleen buiten namelijk.theduke1989 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:05:
Vandaag ook weer eens wat gedaan. Belichting in de kelder badkamer geplaatst.
Binnenkort maar eens de muren stucken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan er natuurlijk steenwol of glaswol in stoppen maar zo te zien zit er aan de buitenzijde kant een kunstof plaat (voor een blinde muur!?). Dat is erg dampdicht en dan kan je zeker in een badkamer vochtproblemen krijgen.
De situatie is een te onduidelijk om er iets zinnigs over te zeggen
Die kunststof plaat is het kozijn naar buiten !MWDKing schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:26:
[...]
Je kan er natuurlijk steenwol of glaswol in stoppen maar zo te zien zit er aan de buitenzijde kant een kunstof plaat (voor een blinde muur!?). Dat is erg dampdicht en dan kan je zeker in een badkamer vochtproblemen krijgen.
De situatie is een te onduidelijk om er iets zinnigs over te zeggen
Ok, vreemd dat er een kozijn voor een blinde muur zit. Maargoed, zie mijn eerdere post vwb isolatie. Hopelijk heb je daar wat aan.Sport_Life schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:39:
[...]
Die kunststof plaat is het kozijn naar buiten !
Bij de bouw 25j geleden was het 1 grote ruimte. De koper destijds heeft met een eigen aannemer een muurtje tussen laten plaatsen. En in de loop der jaren is het kozijn vervangen.MWDKing schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:01:
[...]
Ok, vreemd dat er een kozijn voor een blinde muur zit. Maargoed, zie mijn eerdere post vwb isolatie. Hopelijk heb je daar wat aan.
Normaal gewoon in de muur. In ons geval was dat hier niet mogelijk omdat er ook nog waterleidingen liepen in de muur. Dus hebben we het op de muur gedaan. Ik zal alles stucken glatten en dan verven. Denk dat het een stuk mooier zal zijn.t14wo schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:20:
[...]
Hoe werkt dat in DE. Ga je nu over die kabelgoten heen stuccen? En hou je dan die stopcontacten? Die zie je in NL alleen buiten namelijk.
:strip_exif()/f/image/Zto8B91ZlL6hf3DFTF05gB0y.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet doen we ook gewoon alles ik de muur.
Hier hebben we 7cm breede goot nodig.
- kabel toevoer
- kabel voor belichting
- kabel voor 2x rolluiken
- kabel voor stopcontact
Alle zijn gezekerd door een eigen zekering 16A
In totaal aan kabel meer dan 3km voor complete huis.
Het beste met styrodur opvullen en montage schuim. Styrodur is namelijk waterbestendig steenwol of glaswol niet gaan schimmelen, aangezien je direct tegen de buitenwand zit.Sport_Life schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:15:
Een aannemer is bezig met onze badkamer en bij het slopen kwam er een ruimte tussen het kozijn en de gibo blokken. Hoe kan ik dit het beste opvullen, met glaswol of steenwol of iets anders?
***members only***
Oude kit eruit? Nieuwe er in? Denk dat je dan snel klaar bent. Neem een speciale voegen kit Snijder.Blackouts schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:19:
[Afbeelding]
Ik zou graag nu ik toch mijn huis compleet aan het renoveren ben smart willen maken.
Aangezien alles bij ons in de muur zit. Weet ik niet of er oplossingen zijn hiervoor?
Bijvoorbeeld de rolluiken smart maken verbinden met HA of licht sensors aan/uit etc.
Voor nu heb ik standaard schakelaars voor licht, rolluiken etc.
Ziet goed en sterk uit.deWit schreef op maandag 3 april 2023 @ 06:07:
Dat is hek 1... Van de week even slotbouten bij halen dan kan deel twee ook in elkaar... Best lekker vandaag zo in de zon.[Afbeelding]
Korte vraag, is hout duur in Nederland? Hier in Duitsland is hout ontzettend duur geworden.
Zoek het Shelly topic eens op. Klik Shelly maakt betaalbare smart switches, dimmers, meters in vele varianten. Die plaats je in de doos achter je lichtknoppen. De Shelly’s verbinden via wifi en zijn compatible met alle home automation platformen. Er is een enorme community en het belangrijkste: het ‘smart’ gedeelte zit op de juiste plek. Namelijk niet in slimme lampen zelf. Dat is zonde en onnodig duur.theduke1989 schreef op maandag 3 april 2023 @ 06:17:
Ik weet niet of ik het hier moet vragen.
Ik zou graag nu ik toch mijn huis compleet aan het renoveren ben smart willen maken.
Aangezien alles bij ons in de muur zit. Weet ik niet of er oplossingen zijn hiervoor?
Bijvoorbeeld de rolluiken smart maken verbinden met HA of licht sensors aan/uit etc.
Voor nu heb ik standaard schakelaars voor licht, rolluiken etc.
En shelly is Duits, dat moet je dan aanspreken.
[ Voor 8% gewijzigd door t14wo op 03-04-2023 09:29 ]
Dat vind jij, er zijn (erg) veel anderen die er anders over denken.t14wo schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:27:
[...]
Er is een enorme community en het belangrijkste: het ‘smart’ gedeelte zit op de juiste plek. Namelijk niet in slimme lampen zelf. Dat is zonde en onnodig duur.
Heeft niets met mening te maken. Een lamp is een slijtageonderdeel, een gebruiksvoorwerp. Daar moet je geen smart chips etc. inbouwen. Maakt het onnodig duur en belastend. Gewoon 1 enkele slimme dimmer is genoeg voor een hele groep lampen/spotjes. Probleem oplossen is makkelijker, je kunt een gewone knop gebruiken ipv (bijv.) dure Hue Friends knoppen met batterijen etc.robkrekel schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:38:
[...]
Dat vind jij, er zijn (erg) veel anderen die er anders over denken.
Hue is bedoeld voor mensen in een huurwoning bijv. Het is laagdrempelig, erg makkelijk, maar daardoor ook HEEL erg quick and dirty.
Wat een rare mening. Wat heeft een huurwoning daar ook mee te maken. En met slimme lampen kun je dingen die je met slimme schakelaars niet kunt. Bv maar 1 lamp aan doen i.p.v. alle lampen / spotjes in een ruimte. Of verschillende dim niveaus per lamp (in de keuken tijdens het koken de spotjes boven het aanrecht op 100% en de overige op 50%, tijdens het eten die boven de tafel op 100% en de overige op 50%). Of werken met kleuren, bv 's ochtends aan de keukentafel een gelig "ochtend licht" en bij het avondeten wat blauwig licht.t14wo schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:44:
[...]
Heeft niets met mening te maken. Een lamp is een slijtageonderdeel, een gebruiksvoorwerp. Daar moet je geen smart chips etc. inbouwen. Maakt het onnodig duur en belastend. Gewoon 1 enkele slimme dimmer is genoeg voor een hele groep lampen/spotjes. Probleem oplossen is makkelijker, je kunt een gewone knop gebruiken ipv (bijv.) dure Hue Friends knoppen met batterijen etc.
Hue is bedoeld voor mensen in een huurwoning bijv. Het is laagdrempelig, erg makkelijk, maar daardoor ook HEEL erg quick and dirty.
Als jij graag traditionele verlichting slim schakeld is dat natuurlijk helemaal prima. Maar met slimme verlichting zijn er ook allemaal nieuwe dingen mogelijk, die toch echt niet perse onzinnig zijn en slimme verlichting verspilling maken.
Als je renoveert, hou je rekening met die wensen. Zo heb ik spotjes in huis opgedeeld in groepen. Die hebben allemaal een schakelaar en dus een smart dimmer. Daar denk je dan over na. En als je dan nog elke lamp een ander kleurtje wilt geven: dan lekker Hue lampen nemen. Maar de usecases daarvoor zijn erg minimaal gok ik zo.RobertMe schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:56:
[...]
Wat een rare mening. Wat heeft een huurwoning daar ook mee te maken. En met slimme lampen kun je dingen die je met slimme schakelaars niet kunt. Bv maar 1 lamp aan doen i.p.v. alle lampen / spotjes in een ruimte. Of verschillende dim niveaus per lamp (in de keuken tijdens het koken de spotjes boven het aanrecht op 100% en de overige op 50%, tijdens het eten die boven de tafel op 100% en de overige op 50%). Of werken met kleuren, bv 's ochtends aan de keukentafel een gelig "ochtend licht" en bij het avondeten wat blauwig licht.
Als jij graag traditionele verlichting slim schakeld is dat natuurlijk helemaal prima. Maar met slimme verlichting zijn er ook allemaal nieuwe dingen mogelijk, die toch echt niet perse onzinnig zijn en slimme verlichting verspilling maken.
Huurwoning heeft ermee te maken met dat je daar geen lichtknoppen gaat vervangen en er dimmers achter plaatst. Dat is niet je eigen woning, dan zou ik daar afblijven. Hue (en andere slimme lampen) zijn daar ideaal voor.
En wat jij zegt over kleuren van verlichting, ook daar zijn oplossing voor buiten slimme lampen zelf. Daarnaast heeft Philips al fijne spotjes en lampen daarvoor: dimetones. Die dimmen zoals een gloeilamp in kleurtemperatuur. Op 100% is dat witter dan op 20%, wanneer er rustig gelig licht brandt.
[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 03-04-2023 10:07 ]
Ik wil helemaal geen groepen met lampjes die hetzelfde doen. Ik wil dat elke lamp op tijdstip x precies doet wat ik wil zonder dat ik er iets aan hoef te doen. Maar goed, dit is niet het [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 topic, dus ik vind het mooi zo. Ieder zijn mening.t14wo schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:44:
[...]
Heeft niets met mening te maken. Een lamp is een slijtageonderdeel, een gebruiksvoorwerp. Daar moet je geen smart chips etc. inbouwen. Maakt het onnodig duur en belastend. Gewoon 1 enkele slimme dimmer is genoeg voor een hele groep lampen/spotjes. Probleem oplossen is makkelijker, je kunt een gewone knop gebruiken ipv (bijv.) dure Hue Friends knoppen met batterijen etc.
We zijn net verhuisd naar een woning van +- 25 jaar oud. Quasi alle verlichting (inbouwspots plafond) werd op 12V gezet. We hebben 40 transfo's, verdeeld over 3 aparte zekeringkasten naast de hoofdzekeringkast. Die 40 transfo's kosten ons met deze elektriciteitsprijzen +- 700 euro per jaar aan sluimerverbruik.
40 transfo's x 5Watt x 24u x 365dagen /1000 x 0,40€/Kwh = 700€
Transfo zekeringkast -> teleruptor -> mini fuse -> lamp
Onze bedoeling is om dit sluimerverbruik zo snel mogelijk te verminderen/verwijderen. Initieel was ons idee om de transfo's te overbruggen naar 230V en er een GU10 verbinding ipv GU5.3 in de armaturen aan te sluiten.
Nu belde ik met een elektricien die me vertelde dat er op alle 12V-kabels geen aarding zit, en bij het overschakelen naar 230V is dit voor een correcte keuring wel verplicht vanwege het elektrocutiegevaar.
We hebben dus een paar opties:
- Transfo's overbruggen & toch overschakelen naar 230V
- Transfo's overbruggen & toch overschakelen naar 230V met dubbel geïsoleerde inbouwspotarmaturen (dat is wel OK voor de keuring, maar deze armaturen vind ik niet meteen)
- Een led driver of led transfo & op GU5.3 blijven (dan zit ik opnieuw met m.i. overbodige stukken die kapot kunnen gaan en sluimerverbruik - ook al zal die iets lager liggen, geschat rond de 2W)
Wat zouden jullie aanraden?
Hoe heb je dat vroeger toch ooit gekund, toen je nog gewoon een lampknop had.robkrekel schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:22:
[...]
Ik wil helemaal geen groepen met lampjes die hetzelfde doen. Ik wil dat elke lamp op tijdstip x precies doet wat ik wil zonder dat ik er iets aan hoef te doen. Maar goed, dit is niet het [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 topic, dus ik vind het mooi zo. Ieder zijn mening.

Groepen zijn heel normaal als je spotjes hebt. Daarbuiten natuurlijk niet. Of wil jij ieder spotje apart bedienen? In that case: be my guest.
Wanneer mensen vragen om slimme verlichting gaat dit 9/10 keer om snel kunnen uitschakelen bij naar bed gaan. Alle tegelijk. Bij het savonds thuiskomen een scene activeren. Bij rook alle lampen aan, bij zonsondergang de tuinverlichting. Dat zijn simpele automations die heel logisch en en comfortverhogend werken. Alle toeters en bellen met elke aparte lamp een eigen kleurtje geven en dansen op de muziek zit vrijwel niemand op te wachten. En als je dat wel wilt, dan is Hue zeker top. Maar als jij 8 spotjes in je keuken slim wilt schakelen, dan ga je niet 8x een duur Hue spotje kopen + een Friends of Hue lichtknop, maar koop je 1 slimme dimmer en ben je klaar.
[ Voor 34% gewijzigd door t14wo op 03-04-2023 10:50 ]
ligt er echt 12v bekabeling van spot naar spot, of misschien toch gewoon 1mm2 kabel? GU10 spots hebben nl. geen aarde, maar ook gewoon maar 2 aderige kabel om aan te sluiten.chaoske1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:32:
Hoi,
We zijn net verhuisd naar een woning van +- 25 jaar oud. Quasi alle verlichting (inbouwspots plafond) werd op 12V gezet. We hebben 40 transfo's, verdeeld over 3 aparte zekeringkasten naast de hoofdzekeringkast. Die 40 transfo's kosten ons met deze elektriciteitsprijzen +- 700 euro per jaar aan sluimerverbruik.
40 transfo's x 5Watt x 24u x 365dagen /1000 x 0,40€/Kwh = 700€
Transfo zekeringkast -> teleruptor -> mini fuse -> lamp
Onze bedoeling is om dit sluimerverbruik zo snel mogelijk te verminderen/verwijderen. Initieel was ons idee om de transfo's te overbruggen naar 230V en er een GU10 verbinding ipv GU5.3 in de armaturen aan te sluiten.
Nu belde ik met een elektricien die me vertelde dat er op alle 12V-kabels geen aarding zit, en bij het overschakelen naar 230V is dit voor een correcte keuring wel verplicht vanwege het elektrocutiegevaar.
We hebben dus een paar opties:
- Transfo's overbruggen & toch overschakelen naar 230V
- Transfo's overbruggen & toch overschakelen naar 230V met dubbel geïsoleerde inbouwspotarmaturen (dat is wel OK voor de keuring, maar deze armaturen vind ik niet meteen)
- Een led driver of led transfo & op GU5.3 blijven (dan zit ik opnieuw met m.i. overbodige stukken die kapot kunnen gaan en sluimerverbruik - ook al zal die iets lager liggen, geschat rond de 2W)
Wat zouden jullie aanraden?
Snijnippel gebruiken?rockerpoet schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:51:
Hoe krijg ik een eenvoudig 3 aderig netsnoer in een IP65 kabeldoos met M20/25 wartel aansluiting? Bereik van de bijgeleverde wartels is te groot voor de diameter van dit snoer.
https://www.hornbach.nl/p...-4-20-mm-5-stuks/5974818/
Een reduceer ring en een kleinere wartel?rockerpoet schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:51:
Hoe krijg ik een eenvoudig 3 aderig netsnoer in een IP65 kabeldoos met M20/25 wartel aansluiting? Bereik van de bijgeleverde wartels is te groot voor de diameter van dit snoer.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Er ligt gelukkig wel 1,5mm² kabel. Dus het aansluiten is qua kabel en GU10 (idd 2-aderig) geen probleem.ErgoStijn schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:01:
[...]
ligt er echt 12v bekabeling van spot naar spot, of misschien toch gewoon 1mm2 kabel? GU10 spots hebben nl. geen aarde, maar ook gewoon maar 2 aderige kabel om aan te sluiten.
Ik vroeg me gewoon af - vanwege de verwittiging van de elektricien mbt de keuring - of het wel OK is om dit zo te doen
Maar goed, dit is niet het [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 topic, dus ik vind het mooi zo. Ieder zijn mening.t14wo schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:47:
[...]
Hoe heb je dat vroeger toch ooit gekund, toen je nog gewoon een lampknop had.![]()
Groepen zijn heel normaal als je spotjes hebt. Daarbuiten natuurlijk niet. Of wil jij ieder spotje apart bedienen? In that case: be my guest.
Wanneer mensen vragen om slimme verlichting gaat dit 9/10 keer om snel kunnen uitschakelen bij naar bed gaan. Alle tegelijk. Bij het savonds thuiskomen een scene activeren. Bij rook alle lampen aan, bij zonsondergang de tuinverlichting. Dat zijn simpele automations die heel logisch en en comfortverhogend werken. Alle toeters en bellen met elke aparte lamp een eigen kleurtje geven en dansen op de muziek zit vrijwel niemand op te wachten. En als je dat wel wilt, dan is Hue zeker top. Maar als jij 8 spotjes in je keuken slim wilt schakelen, dan ga je niet 8x een duur Hue spotje kopen + een Friends of Hue lichtknop, maar koop je 1 slimme dimmer en ben je klaar.
Wow, 40 trafo's is echt heul veul...chaoske1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:32:
[...]40 transfo's x 5Watt x 24u x 365dagen /1000 x 0,40€/Kwh = 700€[...]
Ik zou kijken of je groepen kunt combineren en verder de ouderwetse trafo's vervangen door geschakelde voedingen welke (vrijwel) geen sluipverbruik hebben.
Of slimme schakelaars in de meterkast zetten voor de trafo's (ja die hebben ook sluipverbruik, maar als je de goede zoekt is dat een pak minder en je hebt direct een slim huis
Ik heb een beregeningsinstallatie met een pomp die 1,35kWh trekt. Daarnaast is er veel buitenelektra die samen komt bij de pomp (tuinverlichting, hekopener, beregeningscomputer, stopcontacten in de tuin, et cetera). De huidige installatie is oud en slecht, ik krijg kortsluiting als ik bepaalde schakelaars aan zet, een stop die er willekeurig uitvliegt, verlichting die het niet/beperkt doet, et cetera.
Inmiddels heb ik alle bedrading in kaart gebracht en begrijp ik (denk ik althans) wat het idee is geweest van de persoon die e.e.a. heeft aangelegd (de inkomende voeding wordt voor de tuinlampen via drie schakelaars uitgesplitst over drie voedingsdraden in 1 5-aderige xmvk-as kabel). Nu wil ik de elektra opnieuw opbouwen, heb IP55 stopcontacten (3) en schakelaars (4) gekocht en IP65 kabeldozen (2) voor boven de grond.
Aangezien er zeer beperkt de ruimte is (60x35 cm voor het gedeelte met de elektronica) heb ik erg veel moeite om alles netjes weg te werken met buitenkabel, die is eigenlijk te stug. Kan ik in plaats van buitenkabel (XMVK/YMVK) ook gebruik maken van Neopreen kabel, die wel flexibel is (en goede waterbestendigheid en hoge mechanische weerstand heeft)?
[ Voor 0% gewijzigd door Mvd1981 op 03-04-2023 12:23 . Reden: typo ]
Aarde lijkt me niet nodig in die situatie..chaoske1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:32:
Ik zou eerder kijken of de huidige kabels (12V) dik genoeg zijn voor 230V
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Dat is natuurlijk voor iedereen anders, ik heb hier wel 6 losse hue spots in mijn keuken, waarbij in de avond een aantal heel erg gaan dimmen en die boven het werkblad iets minder.t14wo schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:47:
[...]
Hoe heb je dat vroeger toch ooit gekund, toen je nog gewoon een lampknop had.![]()
Wat voor de een geld qua wensen kan voor een ander heel anders zijn.
hfolkers schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:08:
[...]
Wow, 40 trafo's is echt heul veul...
Ik zou kijken of je groepen kunt combineren en verder de ouderwetse trafo's vervangen door geschakelde voedingen welke (vrijwel) geen sluipverbruik hebben.
Of slimme schakelaars in de meterkast zetten voor de trafo's (ja die hebben ook sluipverbruik, maar als je de goede zoekt is dat een pak minder en je hebt direct een slim huis)
:strip_exif()/f/image/tsYMYkJhzy9gUtpLXGtGzFNM.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier al 13 trafo's voor: wandspots (2), badkamer, plafond gang, grondspots, wc, 3 x buitenverlichting,..
Het combineren van groepen is al een goeie insteek, thx! Geschakelde voeding had ik nog niet van gehoord, bekijk & bespreek ik zeker.
Welke slimme schakelaar zou je bvb aanraden? Dan komt deze in de hoofdzekeringkast die een aantal van deze trafo's sowieso combineert?
Dat ziet er gelukkig OK uit :)!Jrz schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:26:
[...]
Aarde lijkt me niet nodig in die situatie..
Bij kabels in muren/buizen etc, lijken me de kleuren ook wel belangrijk.Jrz schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:26:
[...]
Aarde lijkt me niet nodig in die situatie..
Is dat een beetje (spat)waterdicht?Mvd1981 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:02:
[...]
Snijnippel gebruiken?
https://www.hornbach.nl/p...-4-20-mm-5-stuks/5974818/
Als je ‘m goed afsnijd (iets te krap voor de diameter van de kabel) dan zou dat zeker spatwaterdicht moeten zijn. Als alternatief zou je nog een wurgwartel kunnen gebruiken
Ja inderdaad. Een wurgwartel voor die diameter (met verloop, want die heb je dan nodig) is voor zover ik heb kunnen zien in die diameter niet in de reguliere bouwmarkten te koop.Mvd1981 schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:35:
[...]
Als je ‘m goed afsnijd (iets te krap voor de diameter van de kabel) dan zou dat zeker spatwaterdicht moeten zijn. Als alternatief zou je nog een wurgwartel kunnen gebruiken
[ Voor 99% gewijzigd door Ruudstertje op 05-04-2023 07:49 ]
Misschien een gekke vraag van mijn kant, maar waarom gebruik je een netsnoer (in combinatie met een kabeldoos) in een situatie waar je spatwaterdichtheid nodig hebt?rockerpoet schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:50:
[...]
Ja inderdaad. Een wurgwartel voor die diameter (met verloop, want die heb je dan nodig) is voor zover ik heb kunnen zien in die diameter niet in de reguliere bouwmarkten te koop.
Ik kom plaats te kort voor groepen in mijn groepenkast. Wat nu? Moet ik de hele groepenkast vervangen of kan er gewoon een “lege” kast met rails naast om verder te gaan?
Ik probeer me in te lezen maar ik snap het niet echt
[ Voor 11% gewijzigd door the-hyrax op 03-04-2023 20:49 ]
Probeer het hier eens met een foto van de bestaande kast etc.the-hyrax schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:49:
Misschien een hele domme vraag maar…
Ik kom plaats te kort voor groepen in mijn groepenkast. Wat nu? Moet ik de hele groepenkast vervangen of kan er gewoon een “lege” kast met rails naast om verder te gaan?
Ik probeer me in te lezen maar ik snap het niet echt
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Dank!Ronald.42 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:52:
[...]
Probeer het hier eens met een foto van de bestaande kast etc.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
De Elektricien heeft wel gelijk vwb een reguliere 230v schakeling en installatie, maar ik heb nog nooit een 230 spotje gezien met aarding.chaoske1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:32:
...
...
Dat betekend natuurlijk niet dat ze er niet zijn, want n=1, maar volgens mij zie je beren op de weg die er niet zijn.
[ Voor 118% gewijzigd door PorschefanRoel op 04-04-2023 08:35 ]
Maar die middeltjes zijn nogal duur. Op de meeste sitea van de aanbieders zelf louter positieve reviews, terwijl vervolgens op Bol dan wel wat negatieve te vinden zijn.
Heeft iemand ervaring met het coaten van glazen oppervlakken?
Mijn schoonouders zijn er ontzettend blij mee, ik weet niet welke coating ze precies hebben op hun douchewand, maar het werkt klaarblijkelijk erg goed.Raling schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:50:
Ramen en douchewanden schoonhouden ben ik niet zo goed in. Nu zie ik allerlei vuil- en waterafstotende nanocoatings. Volgens de aanbieders een wondermiddel waarmee je jaren bescherming hebt.
Maar die middeltjes zijn nogal duur. Op de meeste sitea van de aanbieders zelf louter positieve reviews, terwijl vervolgens op Bol dan wel wat negatieve te vinden zijn.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Je zou bijvoorbeeld bij sonoff kunnen kijken op de bekende chinese webshops, die hebben units met 4 schakel groepen, maar volgens mij zijn er allerlei andere merken en mogelijkheden. Als je het energie zuiniger dan wifi wilt hebben zou je naar zigbee of zwave moeten zoeken. misschien een goede vraag om in het home automation topic te stellen wat je in deze specifieke situatie het beste zou kunnen gebruiken.chaoske1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:13:
[...]
Welke slimme schakelaar zou je bvb aanraden? Dan komt deze in de hoofdzekeringkast die een aantal van deze trafo's sowieso combineert?
[...]
Ik heb meerdere keukenzaken gevraagd en ook de schilder maar zij geven aan dit niet te kunnen vervangen/herstellen. Helaas weten we niet waar de keuken vandaan komt (10 jaar oud).
Het alternatief zou zijn om deze hele kast te vervangen.. maar is natuurlijk kostbaar en dan heb je een andere kast versus de rest van de keuken.

Mogelijk kan ik dit beter posten in het keuken topic.. maar de keukenzaken geven geen gehoor en ik denk dat ik opzoek moet naar een huidige (auto)spuiter oid?
[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 04-04-2023 13:14 ]
Heb je toevallig bij Tullip keukens gekeken?Workaholic schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
Heeft iemand een suggestie hoe ik een hoogglans wit blindprofiel kan repareren/vervangen? Dit zou een bedrijf met deze afmetingen toch gewoon moeten kunnen maken + spuiten?
Ik heb meerdere keukenzaken gevraagd en ook de schilder maar zij geven aan dit niet te kunnen vervangen/herstellen. Helaas weten we niet waar de keuken vandaan komt (10 jaar oud).
Het alternatief zou zijn om deze hele kast te vervangen.. maar is natuurlijk kostbaar en dan heb je een andere kast versus de rest van de keuken.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik weet dat die bij mijn ouders een 20 jaar oude keukendeurtje nog voorzien hebben van een nieuw laagje fineer
Vraag dit in het keukentopic. Zitten genoeg verkopers en specialisten om je te kunnen vertellen wat het merk keuken is.Workaholic schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
Heeft iemand een suggestie hoe ik een hoogglans wit blindprofiel kan repareren/vervangen? Dit zou een bedrijf met deze afmetingen toch gewoon moeten kunnen maken + spuiten?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mogelijk kan ik dit beter posten in het keuken topic.. maar de keukenzaken geven geen gehoor en ik denk dat ik opzoek moet naar een huidige (auto)spuiter oid?
Verder kun je ook even op de zijkant van lades kijken en in de binnenkant van kasten. Er zal vast ergens een plaque of sticker zitten met de merknaam.
:strip_exif()/f/image/e3Q0C7oKwPA6FZydK1mvO3VP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit boutje wil niet uit de inbouwdoos komen. Ik draaide het boutje er een stuk uit, toen ging het opeens moeizaam en na een soort klikkend geluid/gevoel kan ik de bout nu alle kanten opdraaien, maar het boutje blijft even diep in de doos.
Mogelijk is de draad aan de binnenkant losgeschoten en draait deze nu mee in de behuizing? Voorzichtig trekken/wiebelen levert 0 resultaat op.
Iemand die al eens met dit varkentje gewassen heeft?
This is absolutely ridiculous
Tang er losjes op zetten en zacht naar je toe trekken, en dan losdraaien.Ridicuul schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:29:
Iemand die al eens met dit varkentje gewassen heeft?
Komt wel mee dan.
[ Voor 6% gewijzigd door vincent_1971 op 04-04-2023 14:48 ]
Is het gespoten of zijn de kanten geplakt ik kan het niet goed zien?Workaholic schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
Wanneer het geplakt is zal er nu ook een (klein) verschil zitten tussen de kanten en het front.
Na nog iets beter te kijken ;P lijkt het inderdaad volledig gespoten dat zal niet meevallen om het identiek te krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door GOskMet op 04-04-2023 14:50 ]
Volledig gespoten inderdaad - geen merk te bekennen in de kastjes of lades. Ik ga even in het keuken topic vragen.GOskMet schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:48:
[...]
Is het gespoten of zijn de kanten geplakt ik kan het niet goed zien?
Wanneer het geplakt is zal er nu ook een (klein) verschil zitten tussen de kanten en het front.
Na nog iets beter te kijken ;P lijkt het inderdaad volledig gespoten dat zal niet meevallen om het identiek te krijgen.
Geen gekke vraag hoorMvd1981 schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:06:
[...]
Misschien een gekke vraag van mijn kant, maar waarom gebruik je een netsnoer (in combinatie met een kabeldoos) in een situatie waar je spatwaterdichtheid nodig hebt?
Onlangs een zonnescherm aan de gevel gehangen en die wordt gevoed door middel van een netsnoer.
Deze kabel wil ik koppelen aan een kabeldoos onder mijn vlonderterras (buiten dus).
(1) mantelbuis aanleggen tot aan gevel, gat van +-20mm boren (SDS betonboor) en enkel de kabel doorvoeren naar kruipruimte
(2) mantelbuis door de fundatie naar kruipruimte, gat van 51(of 61)mm boren (diamant boormachine met drukvat huren).
Optie 2 lijkt me beter (gemakkelijker later nog een extra kabel aan te brengen), maar vraag me af of het lastig is om zo'n groot gat met een diamantboor te boren. Heb dat nog niet eerder gedaan namelijk. Is dit goed zelf te doen?
Zie hier de situatie, ik moet de muur nog verder vrijgraven voor voldoende ruimte om te boren.
:strip_exif()/f/image/lbD9q5RkUxd7lEGeoACcQaLK.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt ook nog optie 3, de mantelbuis onder je fundering door.brambond schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:10:
Dag allen. Ik wil een grondkabel (4x2,5+as) aanleggen door de tuin tussen mijn huis en PV omvormer in de schuur. Ik heb hiervoor een 50mm mantelbuis gekocht waarin ik de kabel door de tuin wil leggen. Nu twijfel ik hoe ik de kabel door de fundatie van mijn huis wil aanleggen.
(1) mantelbuis aanleggen tot aan gevel, gat van +-20mm boren (SDS betonboor) en enkel de kabel doorvoeren naar kruipruimte
(2) mantelbuis door de fundatie naar kruipruimte, gat van 51(of 61)mm boren (diamant boormachine met drukvat huren).
Optie 2 lijkt me beter (gemakkelijker later nog een extra kabel aan te brengen), maar vraag me af of het lastig is om zo'n groot gat met een diamantboor te boren. Heb dat nog niet eerder gedaan namelijk. Is dit goed zelf te doen?
Zie hier de situatie, ik moet de muur nog verder vrijgraven voor voldoende ruimte om te boren.
[Afbeelding]
Kwestie van iets dieper graven.
Die optie had ik eigenlijk al afgestreept. Ik schat in dat ik dan nog minimaal 60-70cm dieper moet, dat wordt dan een enorme krater en door de klei is amper heen te komen. Ik kom dan ook uit in het grondwater, er staat namelijk nog +-10cm water in mijn kruipruimte. Maar als dat echt verstandiger is dan mijn opties dan ga ik dat maar proberen...Wolly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:22:
[...]
Je hebt ook nog optie 3, de mantelbuis onder je fundering door.
[ Voor 9% gewijzigd door brambond op 04-04-2023 20:31 ]
Ik zou bij optie 1 denken dat je dan misschien makkelijker de kabel stukmaakt.brambond schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:10:
60 boren is niet zo'n heel groot probleem hoor.
Een zijde kunststof andere zijde spachtelputz muur.
probeer het glas eens te wassen met auto shampooRaling schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:50:
Ramen en douchewanden schoonhouden ben ik niet zo goed in. Nu zie ik allerlei vuil- en waterafstotende nanocoatings. Volgens de aanbieders een wondermiddel waarmee je jaren bescherming hebt.
Optie 4: baksteen halveren door van boven naar beneden meerdere gaten te boren, ook in de voeg rondom, met boorhamer en beitel de halve baksteen uitkappen.brambond schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:10:
Dag allen. Ik wil een grondkabel (4x2,5+as) aanleggen door de tuin tussen mijn huis en PV omvormer in de schuur. Ik heb hiervoor een 50mm mantelbuis gekocht waarin ik de kabel door de tuin wil leggen. Nu twijfel ik hoe ik de kabel door de fundatie van mijn huis wil aanleggen.
[Afbeelding]
Optie 2 is zeer goed zelf te doen. Zulke bakstenen is de diamantboor echt zo doorheen. Meeste tijd zit in halen en terug brengen
Aan de buitenkant is wat dieper graven natuurlijk geen enkel probleem, in een kruipruimte zo diep moeten graven is geen pretje.Wolly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:22:
[...]
Je hebt ook nog optie 3, de mantelbuis onder je fundering door.
[ Voor 14% gewijzigd door Raling op 04-04-2023 23:49 ]
Misschien 3M VHB? Verkrijgbaar in genoeg verschillende diktes en breedtes.BaBoK schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:51:
Iemand een aanrader voor zeer goede dubbelzijdige plakband?
Een zijde kunststof andere zijde spachtelputz muur.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/