Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 289 ... 306 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:13
theduke1989 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Breedte is 86cm niet de standaard 73cm en dan 2m hoog. Dit was een standaard maat in Globus bouwmarkt.

Breite: 86 cm
Höhe: 198,5 cm
Wandstärke: 9 - 10,7 cm
Oberfläche: Dekor
Standaard in nederland is 231,5 hoog en 93 breed. Als ik bij mijn ouders op bezoek ga die 201,5 cm hoge deuren hebben, voel ik me altijd zo’n reus. Voelt erg uit verhouding.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:00
t14wo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Standaard in nederland is 231,5 hoog en 93 breed. Als ik bij mijn ouders op bezoek ga die 201,5 cm hoge deuren hebben, voel ik me altijd zo’n reus. Voelt erg uit verhouding.
231,5 x 93 is voor renovatie vaak wel erg groot (of niet hoog genoeg voor verdiepingshoog). Maa als je nu kleinere deuren plaatst dan 211,5 x 88 zonder echt goede reden snap ik je niet.

[Voor 4% gewijzigd door twain4me op 28-03-2023 21:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:41
twain4me schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Dat iets te koop is wil niet zeggen dat je het moet gebruiken. ;)
Klopt, maar omdat het een standaard maat is het een stuk goedkoper.

De hogere deuren zijn 2500€ in prijs meer. Voor een deur heb ik dat er niet voor over. Had verkeerd ingeschat met de maat/prijsverhouding.

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 19:12
Ik ben bezig met het plaatsen van een schutting en heb de palen inmiddels voor een deel in de teer gezet.

Al denkende kwam ik op het volgende; de palen komen rechtop en zodoende zal de meeste regen op de bovenkant van de paal vallen. Heeft het zin om de kopse kant ook in de teer te zetten ter bescherming?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee hoe dit zwarte spul heet dat achter het rabat vandaan komt? Tis meer stof dan folie. Weet niet of dat nog een specifieke reden heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

theduke1989 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:51:
[...]

De hogere deuren zijn 2500€ in prijs meer. Voor een deur heb ik dat er niet voor over. Had verkeerd ingeschat met de maat/prijsverhouding.
zijn die deuren dan volhout oid ? voor opdek hier in nl ben je vanaf 85,- oid (201cm) kwijt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
theduke1989 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:51:
[...]

211 is ook een standaard maat in duitsland hornbach ligt er vol mee, ja het is iets duurder maargoed je krijgt ook een grotere deur :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:01:
[...]

211 is ook een standaard maat in duitsland hornbach ligt er vol mee, ja het is iets duurder maargoed je krijgt ook een grotere deur :+
Minder muur daarentegen, dus dat scheelt weer in de kosten :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
vso schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:00:
[...]

zijn die deuren dan volhout oid ? voor opdek hier in nl ben je vanaf 85,- oid (201cm) kwijt ..
het zijn dit soort "kozijntjes"

https://www.hornbach.de/p...eCrossType=ma&url=6279911

• theduke1989
Klopt, eenigste is dat alle bouwmarkten hier dezelfde series verkopen onder een andere naam.

Dezelfde maar dan in 211cm kost 85€ per stuk meer. Dan nog ook de deuren die groter zijn waardoor ik het persoonlijk niet waard vindt.
Deuren zijn wel weer een stuk duurder omdat het meer houd heeft.

Wij hebben per woning 8 deuren die op dezelfde gang zitten. Grotere deuren zouden dan ook teveel worden denk ik..maar goed dat is ook smaak gezag

[Voor 10% gewijzigd door theduke1989 op 28-03-2023 18:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
MikeyMan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:00:
[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe dit zwarte spul heet dat achter het rabat vandaan komt? Tis meer stof dan folie. Weet niet of dat nog een specifieke reden heeft?
lijkt op spinvlies dat is dampopen en waterkerend.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:38
De vorige eigenaren van ons huis hebben in 2020 besloten om alle ramen aan beide zijden te vervangen, maar geen ventilatieroosters te plaatsen. Ik heb nu wat offertes voor roosters liggen, maar zie verschillende modellen voorbij komen.

Weet iemand wat het voordeel van een Ducoton ten opzichte van een Ducoline? De ton isoleert iets beter, maar ventileert veel minder voor dezelfde hoogte. Of is zo'n ton misschien handiger in regelbaarheid?

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 10:56
Pyramiden schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:30:
De vorige eigenaren van ons huis hebben in 2020 besloten om alle ramen aan beide zijden te vervangen, maar geen ventilatieroosters te plaatsen. Ik heb nu wat offertes voor roosters liggen, maar zie verschillende modellen voorbij komen.

Weet iemand wat het voordeel van een Ducoton ten opzichte van een Ducoline? De ton isoleert iets beter, maar ventileert veel minder voor dezelfde hoogte. Of is zo'n ton misschien handiger in regelbaarheid?
Vraag van mijn kant: laat je dan ook je glas vervangen of plaats je de roosters ergens anders?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

belangrijkere vraag is hoeveel ventilatie ga je er op vooruit? in het geheel per verdieping oid ? ik zou dat eerder als overwegingspunt laten tellen
+ hoeveel zuigt je ventilatie af (min/max)

wat ik zelf (achteraf) wel een dingetje vind is dat de goedkopere wellicht net te veel koude wind veroorzaakt met harde windvlagen.. maar dan zet ik de ventilatie dicht en vergeet het weer open te zetten .. maar het is overleefbaar.

echter wel verstandige zet welke (ventilatie)keuze je ook maakt naar mijn idee ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo

Klinkt als een behoorlijk dure onderneming. Kun je niet beter kijken naar alternatieven? Bijvoorbeeld een decentrale wtw unit in elke ruimte die je wilt ventileren?

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:26

Impry

Rallymedia.nl

In de schuur is dit onze huidige situatie. Ik zou graag rechts in beeld een extra TL balk toevoegen (onder een extra zoldertje wat ik er in heb gezet).
En ik zou het graag willen dat beide TL balken (of andere lampen die ik ga kopen) op sensor aangaan.
Nu heb ik weinig kaas gegeten van elektra, dus heb ik vooral foto's gemaakt in de hoop dat jullie mij kunnen helpen met hoe ik dit goed aan kan sluiten.

Oude situatie en gewenste nieuwe situatie.
De schakelaar mag opgegeven worden (aangezien dat dmv een sensor zal gaan) voor een extra stopcontact.

Kabeldoos 1 en 2 zoals in de schematische tekening benoemd staan.

Wat moet ik kopen, en hoe moet ik het aansluiten om het te realiseren?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:58

Rzaan

Altijd zoekende

bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Ik ga heb er inmiddels een stempel onder gezet en weer opgeschroefd tot hij weer waterpas stond. Hij is totaal 1cm door gaan hangen.

Ik ga een strip van 10cm monteren over de gehele
Lengte, van staander naar staander en hoop zo hiermee het probleem opgelost te hebben.
Ik zou hem sowieso niet waterpas zetten, maar nog effe verder omhoog 'krikken'.
Gaat toch weer zakken.
En ik denk dat je met een 10 cm hoge strip het probleem niet oplost. Die gaat waarschijnlijk ook gewoon een cm doorhangen over een lengte van 4 meter.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:43:
[...]

lijkt op spinvlies dat is dampopen en waterkerend.
Dat lijkt er inderdaad op. Hoewel dat dan ook weer als dampopen folie wordt verkocht.

Zelfs als het stof is blijkbaar :?

Denk dat het belangrijkste is dat het dampopen is. Dus daar moet het wel mee lukken :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Weet je zeker dat je dit wilt?

Heb/wil je ventilatie type C of heb je helemaal geen ventilatiebox?

Als het enigszins mogelijk is zou je vanuit het oogpunt van energiebesparing moeten streven naar een wtw-installatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 18:44
Robbie T schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:58:
Ik ben bezig met het plaatsen van een schutting en heb de palen inmiddels voor een deel in de teer gezet.

Al denkende kwam ik op het volgende; de palen komen rechtop en zodoende zal de meeste regen op de bovenkant van de paal vallen. Heeft het zin om de kopse kant ook in de teer te zetten ter bescherming?
Bovenkant paal droogt ook als eerste weer op. Rotting van de paal is altijd aan de onderkant in de vochtige aarde. Rest van de paal heeft voldoende ventilatie en rot dus niet zo snel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:16
Impry schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:29:
[Afbeelding]
In de schuur is dit onze huidige situatie. Ik zou graag rechts in beeld een extra TL balk toevoegen (onder een extra zoldertje wat ik er in heb gezet).
En ik zou het graag willen dat beide TL balken (of andere lampen die ik ga kopen) op sensor aangaan.
Nu heb ik weinig kaas gegeten van elektra, dus heb ik vooral foto's gemaakt in de hoop dat jullie mij kunnen helpen met hoe ik dit goed aan kan sluiten.
[Afbeelding][Afbeelding]

De schakelaar mag opgegeven worden (aangezien dat dmv een sensor zal gaan) voor een extra stopcontact.

[Afbeelding][Afbeelding]

Het is niet bepaald een moeilijk vraagstuk, om eerlijk met je te zijn. Omdat je de vraag op een dergelijke manier formuleert en het over electra gaat wil ik wel alvast zeggen:

Voel je je er niet comfortabel bij of heb je twijfels? Laat het dan alsjeblieft over aan iemand die weet wat hij doet. Onderschat de risico`s niet.

Om dan een voorschot te geven op je vraag:

In de basis maak je het volgende schema:

-Een bewegingsmelder heeft 2 draden nodig. Blauw(N) en Bruin(L).
-Vanuit de bewegingsmelder vertrekt de zwarte schakeldraad (T) naar de te bedienen lampen.
-Elke lamp heeft een blauwe draad nodig.
-Elke lamp heeft een groen/gele Aardedraad(PE) nodig.

- Het laten vervallen van de schakelaar is erg gemakkelijk in deze. Kwestie van de de schakelaar vervangen voor een dubbel opbouw stopcontact. Omdat het nu een combi is, heb je alle benodigde kabels al op die plek. De schakeldraad (zwart) die nu naar de bestaande lamp gaat kun je dan laten vervallen tot doos 2 en opnemen in je nieuwe situatie.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:38
@nokiaan958GB @t14wo @bolleh
Het is een huis uit 1970 met alleen een afvoerkanaal voor de afzuigkap. Door in de woonkamer/keuken (1e verdieping) aan weerszijden een bovenlicht te vervangen voor een bovenlicht met rooster hoop ik de CO2 ppm iets te drukken. Je zit nu zo op 2000 ppm. Prijs is met 900 euro te overzien voor een beter binnenklimaat.

Afzuigbox moeten gaten in de verdiepingsvloer voor geboord worden en kan altijd nog. Wtw lijkt mij niet haalbaar, maar misschien weet ik daar onvoldoende vanaf.

@vso Prijzen zijn hetzelfde, ik had meer het idee dat het een ander type is dan een verschil in kwaliteit.

Edit: decentrale balansventilatie lijkt toch ook wel interessant. Ik begrijp dat dat gewoon een kanaal door de muur is? Ga ik eens naar kijken.

[Voor 10% gewijzigd door Pyramiden op 29-03-2023 00:23]

• theduke1989
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Denk dat je beter af bent in de electra forum hier op tweakers. Persoonlijk zou ik het niet zo snel weten. Ik kan basis dingetjes die er al zijn. In jouw geval wil je toevoegen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15
Pyramiden schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:19:
Het is een huis uit 1970 met alleen een afvoerkanaal voor de afzuigkap. Door in de woonkamer/keuken (1e verdieping) aan weerszijden een bovenlicht te vervangen voor een bovenlicht met rooster hoop ik de CO2 ppm iets te drukken. Je zit nu zo op 2000 ppm. Prijs is met 900 euro te overzien voor een beter binnenklimaat.

Afzuigbox moeten gaten in de verdiepingsvloer voor geboord worden en kan altijd nog. Wtw lijkt mij niet haalbaar, maar misschien weet ik daar onvoldoende vanaf.

@vso Prijzen zijn hetzelfde, ik had meer het idee dat het een ander type is dan een verschil in kwaliteit.

Edit: decentrale balansventilatie lijkt toch ook wel interessant. Ik begrijp dat dat gewoon een kanaal door de muur is? Ga ik eens naar kijken.
Ga ook zeker kijken naar een centraal WTW systeem. Buizen leggen kun je vaak zelf wel en het is dan snel goedkoper en stiller als decentraal. Beide opties hebben een eigen topic hier!

diskeltische lurker

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:32
@Impry @SpelFaut Zijn het LED-buizen of echte TL lampen, met starter enzo?
Bij TL balken op een sensor komt bij mij meteen de vraag of dat verstandig is. Ik dacht namelijk dat TL buizen niet teveel geschakeld mogen worden. Eenmaal aan moeten ze een tijdje aanblijven.

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 14:30
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Ik zou hem sowieso niet waterpas zetten, maar nog effe verder omhoog 'krikken'.
Gaat toch weer zakken.
En ik denk dat je met een 10 cm hoge strip het probleem niet oplost. Die gaat waarschijnlijk ook gewoon een cm doorhangen over een lengte van 4 meter.
Wat is jouw idee dan om het te herstellen / voorkomen ?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49
nokiaan958GB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Weet je zeker dat je dit wilt?

Heb/wil je ventilatie type C of heb je helemaal geen ventilatiebox?

Als het enigszins mogelijk is zou je vanuit het oogpunt van energiebesparing moeten streven naar een wtw-installatie.
Inderdaad. Als je nu toch al geen ventilatieroosters meer hebt is het veel beter, energiezuiniger en comfortabeler om dat geld voor die roosters nu in een WTW-ventilatiesysteem te investeren. Dan gaat @Pyramiden pas echt een flinke stap vooruit.: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• twain4me
bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:05:

Eerst dacht ik dat het wellicht kon zijn dat douglas gewoonweg ook beetje werkt, maar ik wil voorkomen dat het verder doorzakt.

Wat zijn jullie ideeen hierover?
Nee die balk is te klein gedimensioneerd of de overspanning is te groot. hout kruipt (onder blijvende belasting vervormd het veder) daarom zie je het steeds een beetje erger worden. Daarom dimensioneren we hout zwaarder dan wat noodzakelijk is op basis van doorbuiging en sterkte.
stalen plaat over de hoogte van de balk zal wel wat doen, er een 2e balk tegenaan zetten kan denk ik ook wel.
maak in iedergeval niet nogmaals de fout om de oplossing te licht te bouwen zonder er aan te rekenen zou ik niet gaan kloten met een plaatje van 10 cm hoog. de sterkte komt juist uit de hoogte.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:33:
Nee die balk is te klein gedimensioneerd of de overspanning is te groot. hout kruipt (onder belasting vervormd het) daarom zie je het steeds een beetje erger worden. Daarom dimensioneren we hout zwaarder dan wat noodzakelijk is op basis van doorbuiging en sterkte.
stalen plaat over de hoogte van de balk zal wel wat doen, er een 2e balk tegenaan zetten kan denk ik ook wel.
maak in iedergeval niet nogmaals de fout om de oplossing te licht te bouwen zonder er aan te rekenen zou ik niet gaan kloten met een plaatje van 10 cm hoog. de sterkte komt juist uit de hoogte.
Stalen plaat er tegen aan schroeven zou kunnen werken, alhoewel dat weer problemen kan geven wanneer het hout gaat werken. Een u-profiel zou het beste werken, maar die is moeilijk in die maat te vinden.

Maar, zoals je zegt, de weerstand tegen doorbuiging komt uit de hoogte, dus een tweede balk ernaast schroeven heeft geen zin.

Het klinkt ook alsof er echt lokaal een knik in de balk zit, zoals @bd-casemod het in een latere post omschrijft, dus kan ook gewoon zijn dat er een knoest in het hout zit en dat de balk krom trekt naarmate het hout droogt. Gebeurd me vrij vaak met dunnere balkjes, in ieder geval.

• twain4me
henkie196 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Maar, zoals je zegt, de weerstand tegen doorbuiging komt uit de hoogte, dus een tweede balk ernaast schroeven heeft geen zin.
natuurlijk heeft dat wel zin
2 balken kunnen meer dan 1 balk. je verlaagd dan de belasting per balk

maar ook een dubbel breede balk zou beter presteren

I is immers 1/12*b*h^3 Dus b (breedte) vergroten werkt minder goed dan h (hoogte) vergroten, maar het werkt wel. ;)

[Voor 24% gewijzigd door twain4me op 29-03-2023 10:48]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat @SpelFaut eigenlijk tekent is voldoende, alleen voor stopcontacten heb je bruin,blauw,aarde nodig (staan niet in zijn tekening) de schakelaar kan je simpel vervangen door een dubbele variant oid.

Als je weet waarvandaan de stroom "binnenkomt" en die draden afdopt kan je met de rest veilig werken kwestie van de juiste zekering lokaliseren in de meterkast, beter 10x meten dan onzeker zijn

je kan de TL balken vervangen door LED variant meest simpele en goedkoopste optie tenzij je "mooie" lampen wilt ofzo

lichtsensors klinken leuk maar ze goed afstellen (gevoeligheid + tijdsduur ) kan een dingetje zijn als ze niet echt binnen bereik liggen om (beter) af te stellen. zelfs met smartlampen die je moet pairen is een schakelaar nog best makkelijk (6x aan/uit voor reset bv)

ik ben niet voor of tegen maar bedenk goed wat je doet, en het spreekt voor zich dat waar je de sensor ook plaatst die kabels uiteindelijk bij elkaar komen (knoop punt) op een plek waar je lekker kan werken (dus niet te laag bij de grond of te hoog)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

henkie196 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:17:
Zoals @twain4me zegt ... tuurlijk heeft het zin, in de USA doen ze niet anders bij huizenbouw, dat wij uit 1 stuk willen ..

stuk ijzer plat of hoek profiel hoef je alleen niet zo dik maar lang is wel handiger dan een kort stukje het is gewoon krachten verdeling.

Tja vanalles

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 14:30
vso schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Wat @SpelFaut eigenlijk tekent is voldoende, alleen voor stopcontacten heb je bruin,blauw,aarde nodig (staan niet in zijn tekening) de schakelaar kan je simpel vervangen door een dubbele variant oid.

Als je weet waarvandaan de stroom "binnenkomt" en die draden afdopt kan je met de rest veilig werken kwestie van de juiste zekering lokaliseren in de meterkast, beter 10x meten dan onzeker zijn

je kan de TL balken vervangen door LED variant meest simpele en goedkoopste optie tenzij je "mooie" lampen wilt ofzo

lichtsensors klinken leuk maar ze goed afstellen (gevoeligheid + tijdsduur ) kan een dingetje zijn als ze niet echt binnen bereik liggen om (beter) af te stellen. zelfs met smartlampen die je moet pairen is een schakelaar nog best makkelijk (6x aan/uit voor reset bv)

ik ben niet voor of tegen maar bedenk goed wat je doet, en het spreekt voor zich dat waar je de sensor ook plaatst die kabels uiteindelijk bij elkaar komen (knoop punt) op een plek waar je lekker kan werken (dus niet te laag bij de grond of te hoog)
Ja het idee is nu om een stalen strip van 4 meter lang 10cm hoog en 1cm dik er tegen de zeikant van de dwarsbalk te monteren, hopelijk is dat genoeg om de krachten op te vangen. mocht dat niet werken dan kan ik alsnog een staander monteren. Wel dubbel geld maar een extra staander is echt 1 van de laatste opties.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bd-casemod schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Ja het idee is nu om een stalen strip van 4 meter lang 10cm hoog en 1cm dik er tegen aan te monteren, hopelijk is dat genoeg om de krachten op te vangen. mocht dat niet werken dan kan ik alsnog een staander monteren. Wel dubbel geld maar een extra staander is echt 1 van de laatste opties.
1cm dik ? pff dat is wel fors aan het gewicht ?.. (eerste gedachte)

Als je bv 20 cm x 20 cm (balkenschuif) uitkomt en je hebt nu 15x20 oid dan is 5x20 erbij wellicht zat. (69mm x 200mm oid) --> vertaalt naar 3 tot 6mm staal van 10cm ? of naar 3mm hoekprofiel van x bij y

Daarbij is de nerfrichting ook wellicht iets om mee rekening te houden ?

maar @Teijgetje dacht ik of andere houtbewerker(s) zijn daar 20x beter in dan ik (lees woodworkers fora ?)

Tja vanalles

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 18:44
bd-casemod schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Ja het idee is nu om een stalen strip van 4 meter lang 10cm hoog en 1cm dik er tegen de zeikant van de dwarsbalk te monteren, hopelijk is dat genoeg om de krachten op te vangen. mocht dat niet werken dan kan ik alsnog een staander monteren. Wel dubbel geld maar een extra staander is echt 1 van de laatste opties.
Zou toch gelijk een hoekprofiel monteren in plaats van een simpele strip. Als je een hoek 80/80 of 100/100 achter/onder je houten balk monteert ben je klaar, is vele malen steviger dan een simpele strip 100.

• twain4me
vso schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:49:
[...]

1cm dik ? pff dat is wel fors aan het gewicht ?.. (eerste gedachte)

Als je bv 20 cm x 20 cm (balkenschuif) uitkomt en je hebt nu 15x20 oid dan is 5x20 erbij wellicht zat. (69mm x 200mm oid) --> vertaalt naar 3 tot 6mm staal van 10cm ? of naar 3mm hoekprofiel van x bij y

Daarbij is de nerfrichting ook wellicht iets om mee rekening te houden ?

maar @Teijgetje dacht ik of andere houtbewerker(s) zijn daar 20x beter in dan ik (lees woodworkers fora ?)
Dat doe je van nature al een boom is in dezelfde richting als een balk sterk. ;) over het algemeen houd men rekening met een natuurlijke zeeg ( dus een kromme balk) door die naar boven te plaatsen wordt de uiteindelijke doorbuiging minder zichtbaar. en het is wel zo handig voor de afwatering.

Een balk die 1,5 cm hol staat en daarna ook nog eens belast wordt en 1 cm door gaat buigen zie je een behoorlijke vervorming van 2,5 cm wat het menselijke oog er niet ok uit vindt zien. en uiteindelijk is een bolling (boog) ook sterker maar opzich is dat niet nodig omdat een dergelijk constructie niet faalt op sterkte maar op doorbuiging. (of in dit (waarschijnlijk) geval kruip)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:55

Dentheman

Zie signature

Den_S85 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:49:
[...]

Zou toch gelijk een hoekprofiel monteren in plaats van een simpele strip. Als je een hoek 80/80 of 100/100 achter/onder je houten balk monteert ben je klaar, is vele malen steviger dan een simpele strip 100.
Eens, een simpele strip gaat niks brengen. Een hoeklijn is veel steviger en buigt niet tot nauwelijks door, ook niet onder flinke belasting. Tevens kan je die van de onder- en zijkant vastzetten waardoor je nog meer stijfheid creëert.

Zie ondertitel

• twain4me
Dentheman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Eens, een simpele strip gaat niks brengen. Een hoeklijn is veel steviger en buigt niet tot nauwelijks door, ook niet onder flinke belasting. Tevens kan je die van de onder- en zijkant vastzetten waardoor je nog meer stijfheid creëert.
Een strip kan natuurlijk prima iets brengen. je moet hem alleen beschermen tegen zijwaards vervormen dus naast voldoende hoogte ook voldoende dikte en vast schroeven zoals @Ronald.42 al melde.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:22
twain4me schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Een strip kan natuurlijk prima iets brengen. je moet hem alleen beschermen tegen zijwaards vervormen dus naast voldoende hoogte ook voldoende dikte en vast schroeven zoals @Ronald.42 al melde.
Ik wil iemand wel eens zien die een strip 100x10 even doorbuigd als die 100 in de hoogte is gemonteerd.

Dus plat tegen de balk aan de binnen/buiten zijde en niet plat op de balk aan de boven/onderkant..

Die andere 100 aan die hoeklijn voegt alleen gewicht toe en weinig voor de sterkte in de hoogte richting.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• t14wo
Misschien een idee om @twain4me te volgen. Als ik het goed heb is bij constucteur. Die weet in zijn eentje meer dan de rest van de Tweakers hier, hoe goedbedoeld ook.

• twain4me
t14wo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:45:
Misschien een idee om @twain4me te volgen. Als ik het goed heb is bij constucteur. Die weet in zijn eentje meer dan de rest van de Tweakers hier, hoe goedbedoeld ook.
Nee, 1 van de beroepen in de "bouw" die ik nooit echt heb uitgeoefend. Vroeger rekende ik wel eens een balkje uit voor een simpel project maar dat doe ik niet meer. (alleen voor mijn eigen huis) Dit is vrij basic sterkteleer, eigenlijk zou elke bouwkundig opgeleide persoon het moeten kunnen ( MBO HBO TU). je krijgt dit op alle bouwkundige opleidingen, de meeste vergeten het alleen allemaal :+ )

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:49

thijsco19

KTM 990 SMT

Ronald.42 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Ik wil iemand wel eens zien die een strip 100x10 even doorbuigd als die 100 in de hoogte is gemonteerd.

Dus plat tegen de balk aan de binnen/buiten zijde en niet plat op de balk aan de boven/onderkant..

Die andere 100 aan die hoeklijn voegt alleen gewicht toe en weinig voor de sterkte in de hoogte richting.
Dit.
Hoeklijn voegt nagenoeg niks toe behalve gewicht.
Een simpele strip of balk ernaast is gewoonweg meer dan voldoende.
Het probleem is alleen uitzoeken hoe dik die strip of balk moet zijn.
Daarom zei ik eerder al, als je simpel wilt doen, een zelfde balk ernaast monteren.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
twain4me schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:00:
[...]

nee, 1 van de beroepen in de "bouw" die ik nooit echt heb uitgeoefend vroeger rekende ik wel eens een balkje uit voor een simpel project maar dat doe ik niet meer. (alleen voor mijn eigen huis) dit is vrij basic sterkteleer eigenlijk zou elke bouwkundig opgeleide persoon het moeten kunnen ( MBO HBO TU je krijgt dit op alle bouwkundige opleidingen, de meeste vergeten het alleen allemaal :+ )
Die formules zijn simpel, en heel eenvoudig toe te passen.

Waar meer mensen een probleem mee hebben is om de last die er op komt in te schatten.

"Ik maak een deurgat in een bestaande dragende muur, welke last zit daar op? "

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19
Vraagje mbt egaline vlekken verwijderen: Bij aanleg van nieuwe vloer, is er eea aan egaline plasjes terecht gekomen op het linoleum van mn keldervloer.

Het meeste aan volume kan ik wegbikken, maar er blijft dan wel een soort cementsluier achter. Hoe kan ik die wegkrijgen, heeft iemand daar ervaring mee?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:57:
Vraagje mbt egaline vlekken verwijderen: Bij aanleg van nieuwe vloer, is er eea aan egaline plasjes terecht gekomen op het linoleum van mn keldervloer.

Het meeste aan volume kan ik wegbikken, maar er blijft dan wel een soort cementsluier achter. Hoe kan ik die wegkrijgen, heeft iemand daar ervaring mee?
azijn zuur oid ? der zijn voegmiddel verwijderaars (HG product in elke bouwmarkt te vinden)

Tja vanalles

• twain4me
Raymond schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:57:

heb je nog een stukje over waarop je kan testen?

je zal in de zurenfamilie moeten zoeken. zoutzuur is eigenlijk een beetje de standaard oplossing voor cementsluier maar ook citroenzuur lost het op hoe milder het zuur hoe vaker je het zal moeten herhalen.

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 29-03-2023 13:35]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ronald.42 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:33:
[...]

ik bouw mijn vliering bijvoorbeeld op die tuinstoel kussens en die lege koffers (volume maar lichtgewicht meuk) die daar opgeslagen worden. Nu verkoop ik mijn huis en de volgende bewoner die denkt weetje wat ik maak daar een "badkamer" van en gaat in een vol bad zitten, waarna ik een rekening (achteraf) krijg van de ziekenhuis kosten en "verborgen gebreken" ..

ik ga uit van een vliering bouwen dat je 500kg (liefst) meer "dood gewicht" per m2 moet kunnen dragen

Het bovenstaande voorbeeld is niet eens grappig bedoel maar relatief naar werkelijkheid al is het bad meer extreem versus "zwaardere spullen" opslaan.. zoals gewichten/gereedschap plaatsen waar mensen denken "dat houd het wel" ..

de wijze waarop je bouwt telt ook nog,

Als je 1m x 10cm x 1cm dik doet over 3 a 4 meter is wellicht minder handig dan 3m x 10x 0,4cm gebruiken en strategisch geplaatste schroeven / bouten

het kan zijn dat je goed af kan met hoek verstevigingen (45 graden) paaltjes waardoor de overspanning ipv 3m naar 2,5m terug gaat al de oplossing is ..

en betreft je uitdaging ..bouw maar .. ik zet er wel paar IBC's van 1000L op ;) kijken waar het breekt tijdens het vullen 8)

Tja vanalles

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Eigen verantwoordelijkheid hoor voor de volgende bewoner. Je moet echt niet alles atoombomproof maken...

blup

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:46

M-ThijZ

Riding on Rails

In de hoek van mijn woonkamer is een doorvoer gemaakt voor een kabel naar de kruipruimte (zo’n 1 cm x 1 cm). Ik maak hier geen gebruik van en wil deze dichtmaken. Onder de betonnen vloer zitten piepschuim platen. Purschuim leek mij de meest voor de hand liggende optie om te gebruiken, maar om hiervoor een hele bus aan te breken is misschien ook wat zonde. Kan ik het op een andere manier opvullen, bijvoorbeeld met een prop kranten?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19
Ik ga nieuwe plinten plaatsen en wil deze afkitten. Het wordt daarna niet overgeschilderd. Mijn ervaring met acrykaatkit is dat dan best wel vies wordt in de loop vd tijd.

Is het dan misschien handiger om er dan siliconenkit voor te gebruiken?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49
M-ThijZ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:02:
Kan ik het op een andere manier opvullen, bijvoorbeeld met een prop kranten?
Hint: Let op het woordje "showcase" in dt topic titel.... ;w

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:56
In de hoek van mijn woonkamer is een doorvoer gemaakt voor een kabel naar de kruipruimte (zo’n 1 cm x 1 cm). Ik maak hier geen gebruik van en wil deze dichtmaken. Onder de betonnen vloer zitten piepschuim platen. Purschuim leek mij de meest voor de hand liggende optie om te gebruiken, maar om hiervoor een hele bus aan te breken is misschien ook wat zonde. Kan ik het op een andere manier opvullen, bijvoorbeeld met een prop kranten?
Ik trap af...

Je kunt het opvullen met een:

-Krant
-Banaan
-
-

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:04
Geneuzel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Ik trap af...

-Krant
-Banaan
-
-
-Krant
-Banaan
-Kit

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11
-Krant
-Banaan
-Kit
-Pur
-Hagelslag
-Steenwol
-Beton
-

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
Prop er voor het moment gewoon in wat je hebt liggen en vervang dat door pur of kit als je dat toch in je handen hebt.

Als je m'n buurman was mocht je kiezen uit 3 aangebroken soorten pur, 3 soorten kit, of 1 soort steenwol :+

[Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2023 16:38]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:43
Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Hint: Let op het woordje "showcase" in dt topic titel.... ;w
Ach, er wordt toch wel vaker advies gevraagd?
Zo'n cm² is niet heel spannend, en zolang je geen grondwater met allerlei dampen in je kruipruimte hebt is alles prima. Ik zou er een schuursponsje in doen zodat er geen knaagdieren door naar boven komen. Dan dichtkitten, of gewoon een stuk PVC-tape/ductape erop, of stukje piepschuim erin zodat het afsluit.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:46

M-ThijZ

Riding on Rails

Bedankt! Ja, inderdaad, waar de één zijn hand niet voor omdraait kan de ander voor advies om vragen. Nu ik er even met een zaklampje in kijk zie ik dat het gat wat “uitgelubberd” is, dus misschien dat ik toch een goedkoop busje purschuim haal bij de Gamma zodat het allemaal netjes opgevuld is. Dat zijn de kosten ook niet, maar veel heb ik niet nodig en kan zo geen andere toepassing verzinnen.

Aan de bovenkant ga ik het afwerken met wat zwart voegsel zodat het uit het zicht is (zwarte tegelvloer).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dragonhaertt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:31:
[...]

-Krant
-Banaan
-Kit
-Pur
-Hagelslag
-Steenwol
-Beton
-
- Noodles en seconde lijm --> YouTube: ‘repair’ broken things
- studenten vulmiddel aka tandpasta ?

Tja vanalles

• twain4me
Geneuzel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Ik trap af...

-Krant
-Banaan
-
-
een takkie natuurlijk

YouTube: dorus - een gat in mijn emmer

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:22
Voor zo'n gaatje??

De held van Haarlem natuurlijk.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:51
Wie kan mij op weg helpen met wat tips.. :) Sinds twee maanden in mijn nieuwe koophuis. In de tuin zit een bewegingssensor met lamp. Echter, wil ik deze lamp ook graag aan kunnen zetten en niet alleen door beweging. Wat zie ik allemaal op de foto? Waar zit de bewegingssensor op aangesloten? De lamp trekt wel 300 W, dus wellicht gelijk vervangen?

Het paneel is ook wat verloedert, gelukkig wel allemaal onder een afdak.

• t14wo
Tweakx schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:33:
Wie kan mij op weg helpen met wat tips.. :) Sinds twee maanden in mijn nieuwe koophuis. In de tuin zit een bewegingssensor met lamp. Echter, wil ik deze lamp ook graag aan kunnen zetten en niet alleen door beweging. Wat zie ik allemaal op de foto? Waar zit de bewegingssensor op aangesloten? De lamp trekt wel 300 W, dus wellicht gelijk vervangen?

[Afbeelding]
300 watt voor een lamp? Is dat een lantaarnpaal ofzo. 8)7 en dan ‘misschien’ vervangen? Ik had ‘m er direct uitgetrokken. Zonde van het geld dit.

Wij zien net zo goed niet hoe die lamp is aangesloten. Zit achter dat paneeltje. Vaak kan je gewoon een schakelaar op die lamp zetten, zodatie ook daarmee aan kan. De complexiteit van de oplossing hangt er vanaf met wat je precies wilt.

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:51
t14wo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:47:
[...]

300 watt voor een lamp? Is dat een lantaarnpaal ofzo. 8)7 en dan ‘misschien’ vervangen? Ik had ‘m er direct uitgetrokken. Zonde van het geld dit.

Wij zien net zo goed niet hoe die lamp is aangesloten. Zit achter dat paneeltje. Vaak kan je gewoon een schakelaar op die lamp zetten, zodatie ook daarmee aan kan. De complexiteit van de oplossing hangt er vanaf met wat je precies wilt.
Haha lamp maar even vervangen dan..

Dit zit erachter. Ga het paneel nog helemaal openmaken maar even als het licht is. Lijkt wel een beetje rot, maar kan ook gewoon slecht gemaakt zijn?

[Voor 3% gewijzigd door Tweakx op 29-03-2023 21:03]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pyramiden schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:19:

Ventilatieroosters is echt terug in de tijd.

Vanaf de jaren 90 worden ze amper nog toegepast.

Maar mocht je toch voor ventilatieroosters kiezen dan zouden die wat mij betreft de volgende kenmerken moet hebben:
- thermisch onderbroken
- geluiddempend
- eventueel zelfregelend

• t14wo
nokiaan958GB schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:25:
[...]

Maar mocht je toch voor ventilatieroosters kiezen dan zouden die wat mij betreft de volgende kenmerken moet hebben:
- thermisch onderbroken
- geluiddempend
- eventueel zelfregelend
Daar klopt weinig van. Ventilatie type C wordt nog steeds toegepast bij nieuwbouw. Het blijft gewoon de goedkoopste ventliatie. Zeker tot halverwege 2005 was het gewoon de standaard. Balansventilatie (met wtw) (type D) is nu wel in de meerderheid.

Ik zou ze nu zeker niet meer kiezen, maar decentrale wtw’s installeren. Is iets duurder, maar ontzettend makkelijk te installeren. 1 gat is genoeg.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:27
Wij hebben nogal een kleine woning en sinds kort een baby. Zij creëert nog meer was en ik was het kijken tegen de was wel een beetje zat.
Daarom ruimte in deze inbouwkast opgeofferd. Niet bepaald een wissewasje want het moest volgens vrouwlief: goedkoop, vier mandig en achter de deurscharnieren vallen.

Check check check
Vorm volgt functie want mooi is anders. Maar de was wassen was nog nooit zo prettig.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tweakx schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:33:

[Afbeelding]
zou een led bewegings sensor pakken en gewoon losse lampen (minder fel) al dan niet "smart"

Tja vanalles

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:35
[...]

- thermisch onderbroken
- geluiddempend
- eventueel zelfregelend
Onze complete straat met 6 zelfbouw tweekappers (oplevering eind 2022/ begin 2023) heeft ieder afzonderlijk en zonder overleg bewust gekozen voor ventilatie type C. Je opmerking lijkt me lichtelijk overdreven.

En ik laat de kookplaat ook gewoon naar buiten afzuigen.

[Voor 10% gewijzigd door praliwi op 30-03-2023 07:05]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

- thermisch onderbroken
- geluiddempend
- eventueel zelfregelend
Ventilatie C systemen worden nog wel toegepast. Met het tamelijk gematigde NL weer is het energieverbruik van een ventilatie C systeem over het algemeen lager dan een D systeem, omdat je meer passief kan doen, en de warmte die je terug wint in je D systeem brengt, buiten een paar weken per jaar met erg koude of warme dagen, nauwelijks wat op.

In een luidruchtige omgeving heeft een D systeem wel weer een duidelijk voordeel.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-06 12:57
praliwi schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:03:
[...]

Onze complete straat met 6 zelfbouw tweekappers (oplevering eind 2022/ begin 2023) heeft ieder afzonderlijk en zonder overleg bewust gekozen voor ventilatie type C. Je opmerking lijkt me lichtelijk overdreven.

En ik laat de kookplaat ook gewoon naar buiten afzuigen.
Toch snap ik de stelling wel, type C is gewoon inferieur aan type D. Het grootste voordeel van type C is het flink lagere prijskaartje, en minder buizen in je huis.
Ik heb nu type D, daarvoor meerdere woningen gehad met type C. Wat mij betreft nooit meer.

Door de roosters in de ramen hadden we in de winter ijskoude luchtstroom als je op de bank zat. En in de zomer trek je lucht van 30+ graden naar binnen.
Toen het een keer in de zomer 40 graden was, werd er bij mij lucht van 25 graden ingeblazen. Samen met de vloerkoeling blijft het aangenaam in huis. Ik kan me niet voorstellen dat dat lukt met type C.

Ook geen last meer van voorbij rijdende auto's of ander geluid van buiten wat door de roosters naar binnen komt.

En nog een leuk voordeel: geen muggen meer in huis omdat 's nachts het raam open staat voor extra ventilatie.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:54
Dat C ventilatie nauwelijks wordt toegepast is echt de grootste onzin, de woningen met dit type ventilatie worden echt in massa nog gebouwd.
Zoals hier boven genoemd is het qua energie hier in nederland niet zo'n groot probleem, en als je geluid wil dempen heb je ook Suskasten.
Persoonlijk zou ik, in ieder geval op de slaapkamer, nooit D ventilatie willen. Wij vinden niks lekkerder dan de hele nacht het raam wagenwijd open.

Tegen de muggen hebben ze een machtige oplossingen, namelijk horren!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:12
Ben de trap aan het schilderen, eerste laag met kwast erop gezet zodat het wat dikker eerste laag heeft. Nu voor ronde twee, met welke korrel is nu het beste om licht op te schuren? 180? 240? of 320? of?

Tweede laag wil ik wel met roller doen.

[Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 30-03-2023 09:20]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

Martinusz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:18:
Ben de trap aan het schilderen, eerste laag met kwast erop gezet zodat het wat dikker eerste laag heeft. Nu voor ronde twee, met welke korrel is nu het beste om licht op te schuren? 180? 240? of 320? of?

Tweede laag wil ik wel met roller doen.
Is de trap van hout of metal/plastic?

Ik dacht altijd dat voor hout 120 al genoeg was, omdat hout toch nooit zo vlak is als metaal

ora et labora

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

mrc4nl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Ik dacht altijd dat voor hout 120 al genoeg was, omdat hout toch nooit zo vlak is als metaal
120 lijkt me wat grof voor een tussenlaag opschuren. denk dat 240 prima is.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:12
mrc4nl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Houten trap, 120 daar heb ik eerste keer mee geschuurd, dat is sowieso te grof :)
thejoker80 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:31:
[...]

120 lijkt me wat grof voor een tussenlaag opschuren. denk dat 240 prima is.
Ik twijfelde tussen 180-240, maar pak dan beter 240, dan weet ik zeker dat ik niet 'diepe' krassen maak.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Martinusz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Houten trap, 120 daar heb ik eerste keer mee geschuurd, dat is sowieso te grof :)

[...]

Ik twijfelde tussen 180-240, maar pak dan beter 240, dan weet ik zeker dat ik niet 'diepe' krassen maak.
Als goed geschilderd hebt (mooi strak) is 400 goed te doen. Dan gaat het namelijk alleen voor de betere hechting.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sterker nog, zelfs de achterkant van een schuursponsje kan al volstaan. Dan zit je inderdaad rond de korrel 400, of fijn schuurlinnen(skotchbrite) pakken. Het gaat inderdaad vooral om de hechting, tenzij je echt nog teveel onnefenheden en/of kwastsporen er in hebt zitten.
(Neem aan dat we het over de laklaag hebben, en niet de 2e laag grondverf op een kale houten trap)

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-06 12:57
jichem schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:11:
Dat C ventilatie nauwelijks wordt toegepast is echt de grootste onzin, de woningen met dit type ventilatie worden echt in massa nog gebouwd.
Zoals hier boven genoemd is het qua energie hier in nederland niet zo'n groot probleem, en als je geluid wil dempen heb je ook Suskasten.
Persoonlijk zou ik, in ieder geval op de slaapkamer, nooit D ventilatie willen. Wij vinden niks lekkerder dan de hele nacht het raam wagenwijd open.

Ik ben het met je eens dat het nog volop toegepast wordt, het is immers goedkoop en voor de bouwer telt dat veel zwaarder dan eventuele voordelen voor de bewoners.

Tegenwoordig kun je met een type D ventilatie ook prima de ramen open zetten, daar zit bij ons geen enkele belemmering op.

Toen de motor van onze wtw een tijdje kapot was, en we ventileerden met koude buitenlucht terwijl het buiten vroor, vond ik het in huis echt merkbaar minder comfortabel.

Ieder zo z'n voorkeur I guess.

• twain4me

Vaak is het wel C+ in de nieuwbouw wat je qua energie verbruik niet op 1 hoop kan gooien met C. (qua comfort wat mij betreft trouwens ook niet.)

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:04
Ik heb een woning waar in het verleden wat gerommeld is, idealiter zou je in zo'n geval natuurlijk alles slopen en opnieuw opbouwen maar in de praktijk is dat (voor mij nu) niet mogelijk. Kortom, ik wil het op een zo goed mogelijke manier in orde maken.

Ik moet een nieuw plafond maken en wil die natuurlijk zo hoog mogelijk doen. Jullie zien op de foto hieronder aan weerszijde een strookje hout en bovenop een muur een strook multiplex. Zoals te zien is zou het plafond hierboven kunnen. Idealiter zou ik deze hele muur gewoon vlak hebben. Kan ik hier een voorzetwand voor maken die direcht op deze muur komt? Een gipsplaats past er wel maar een gipsplaat plus regelwerk past niet met de deur links dus ik heb heel weinig ruimte om 'op te dikken'. Stucen over hout lijkt me ook geen goed idee.

Overigens zien jullie ook de elektra binnenkomen, ik hoop deze nog op een andere manier hier te kunnen krijgen via de andere zijde van de kamer (nieuwe groep). Dan trek ik de draden die hier liggen weg en verwijder ik de PVC buis daar.

Mocht het niet duidelijk zijn (kan ik me voorstellen :P ) dan hoor ik het graag.

[Voor 14% gewijzigd door einz op 31-03-2023 09:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
einz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:03:
Ik heb een woning waar in het verleden wat gerommeld is, idealiter zou je in zo'n geval natuurlijk alles slopen en opnieuw opbouwen maar in de praktijk is dat (voor mij nu) niet mogelijk. Kortom, ik wil het op een zo goed mogelijke manier in orde maken.

Ik moet een nieuw plafond maken en wil die natuurlijk zo hoog mogelijk doen. Jullie zien op de foto hieronder aan weerszijde een strookje hout en bovenop een muur een strook multiplex. Zoals te zien is zou het plafond hierboven kunnen. Idealiter zou ik deze hele muur gewoon vlak hebben. Kan ik hier een voorzetwand voor maken die direcht op deze muur komt? Een gipsplaats past er wel maar een gipsplaat plus regelwerk past niet met de deur links dus ik heb heel weinig ruimte om 'op te dikken'. Stucen over hout lijkt me ook geen goed idee.

Overigens zien jullie ook de elektra binnenkomen, ik hoop deze nog op een andere manier hier te kunnen krijgen via de andere zijde van de kamer (nieuwe groep). Dan trek ik de draden die hier liggen weg en verwijder ik de PVC buis daar.

Mocht het niet duidelijk zijn (kan ik me voorstellen :P ) dan hoor ik het graag.

[Afbeelding]
Andere oplossing: Is een mooie sierlijst geen idee? Een iets grotere die over dat riggeltje heen valt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
einz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:03:

[Afbeelding]
Het is niet duidelijk :P

plafond zo hoog mogelijk maken is duidelijk, maar dat er dan een probleem ontstaat snap ik niet..
de bestaande muur lijkt al een voorzetwandje te hebben? gewoon slopen en de boel stucen? overgeens kan je gipsplaten ook lijmen en hoef je niet persee rachelwerk te hebben.

[Voor 29% gewijzigd door twain4me op 31-03-2023 09:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:57
twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:22:
[...]

plafond zo hoog mogelijk maken is duidelijk, maar dat er dan een probleem ontstaat snap ik niet..
de bestaande muur lijkt al een voorzetwandje te hebben? gewoon slopen en de boel stucen? overgeens kan je gipsplaten ook lijmen en hoef je niet persee rachelwerk te hebben.
Ik heb het 4x gelezen maar voeg me bij @twain4me . Snap er geen ruk van wat je bedoelt :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
ID-College schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Ik heb het 4x gelezen maar voeg me bij @twain4me . Snap er geen ruk van wat je bedoelt :D
Hij doelt op dat houten latje/plankje bovenaan de muur tegen de raggels aan volgens mij.

• einz
t14wo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Andere oplossing: Is een mooie sierlijst geen idee? Een iets grotere die over dat riggeltje heen valt.
Ja dat zou inderdaad ook nog kunnen, Dat is natuurlijk de eenvoudigste oplossing. Maar helemaal strak de wanden + plafond aan elkaar vind ik het mooist. Vandaar.
twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Het is geen voorzetwand maar een gemetseld wandje. Idealiter natuurlijk slopen en opnieuw beginnen maar dan haal ik zoveel werk op mijn hals in de slaapkamer dat ik gedonder krijg met directie en toezicht (vriendin) dus ik wil dit het liefst zo net mogelijk oplossen binnen de beperkingen die er nu zijn.

Aan weerszijden van dit wandje zit een stuk hout, deze wil ik dus het liefst weg hebben en anders moet ik hem doortrekken op het moment dat ik het plafond verhoog. Ter verduidelijking hieronder een foto:

Daarnaast zit er op het gemetselde muurtje een stukje multiplex die eerder het plafond afwerkte (wat dus lager was). Wil ik daar overheen stucen dan moet daar (denk ik) gips overheen. Zie foto:

Mogelijk is plakken inderdaad een optie, dat ga ik even uitzoeken. zal het gips over de bestaande wand gaan en gestuuct moeten worden.

[Voor 18% gewijzigd door einz op 31-03-2023 09:46]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44

Met D kun je nog steeds je raam opendoen 's nachts.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
einz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ja dat zou inderdaad ook nog kunnen, Dat is natuurlijk de eenvoudigste oplossing. Maar helemaal strak de wanden + plafond aan elkaar vind ik het mooist. Vandaar.

[...]

Het is geen voorzetwand maar een gemetseld wandje. Idealiter natuurlijk slopen en opnieuw beginnen maar dan haal ik zoveel werk op mijn hals in de slaapkamer dat ik gedonder krijg met directie en toezicht (vriendin) dus ik wil dit het liefst zo net mogelijk oplossen binnen de beperkingen die er nu zijn.

Aan weerszijden van dit wandje zit een stuk hout, deze wil ik dus het liefst weg hebben en anders moet ik hem doortrekken op het moment dat ik het plafond verhoog. Ter verduidelijking hieronder een foto:
[Afbeelding]

Daarnaast zit er op het gemetselde muurtje een stukje multiplex die eerder het plafond afwerkte (wat dus lager was). Wil ik daar overheen stucen dan moet daar (denk ik) gips overheen. Zie foto:
[Afbeelding]

Mogelijk is plakken inderdaad een optie, dat ga ik even uitzoeken. zal het gips over de bestaande wand gaan en gestuuct moeten worden.
waar is die multiplex plaat van? met de fein nog een stukje veder wegzagen en de muur doorbouwen?
eventueel is qboard ook nog een optie daar kan je overheen stucen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:32
[...]

[Afbeelding]

Als ik die buis zie, dan zou ik er ook meteen een aardkabel doorheen trekken. :Y

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:57
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar mijn ervaring is 9 van de 10 keer het volgende: had ik het maar opnieuw gedaan.. Het gerommel met stukjes, hoekjes en andere zaken is het eigenlijk altijd net niet. Het past niet, het gaat scheuren of het zit niet lekker in elkaar of krijgt het onmogelijk netjes. Na jaren rommelen volg ik nu eigenlijk maar 2 wegen:
* Het zo laten en accepteren
* Alles opnieuw en goed doen

Alles ertussenin kan werken, maar leidt vaak tot zoveel andere hoofdpijndossiers dat ik het persoonlijk niet meer doe.. Door schade en schande word je wijs denk ik maar.. Ik zou het zo laten, of het goed doen.. Dat laatste heb je op lange termijn altijd het meeste plezier aan, en je kan direct wat nieuwe zaken toevoegen (denk b.v. aan elektra, internetkabel, etc.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• einz
twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:04:
[...]

waar is die multiplex plaat van? met de fein nog een stukje veder wegzagen en de muur doorbouwen?
eventueel is qboard ook nog een optie daar kan je overheen stucen.
Dat was een soort afwerkplaat tussen de scheidingswand en het plafond. Deze loopt ook door tot de naastgelegen slaapkamer. Toen ik begon met slopen had ik het idee dat dit slechts een afwerkplint was en de muur wel door zou lopen. Niet dus :P
Jolke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Als ik die buis zie, dan zou ik er ook meteen een aardkabel doorheen trekken. :Y
Dat heeft in dit geval niet zoveel zin omdat op deze groep geen aardedraad is aangesloten, hoe en waar alle draden van deze groep lopen weet ik niet. Ik hoop via een andere route aan te kunnen sluiten. Ik had namelijk het idee dat het groep via de kamer waar ik nu werk naar die andere kamer ging en niet andersom. Nu moet ik dus nog uitzoeken of dat ook kan _O-
ID-College schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:06:
[...]

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar mijn ervaring is 9 van de 10 keer het volgende: had ik het maar opnieuw gedaan.. Het gerommel met stukjes, hoekjes en andere zaken is het eigenlijk altijd net niet. Het past niet, het gaat scheuren of het zit niet lekker in elkaar of krijgt het onmogelijk netjes. Na jaren rommelen volg ik nu eigenlijk maar 2 wegen:
* Het zo laten en accepteren
* Alles opnieuw en goed doen

Alles ertussenin kan werken, maar leidt vaak tot zoveel andere hoofdpijndossiers dat ik het persoonlijk niet meer doe.. Door schade en schande word je wijs denk ik maar.. Ik zou het zo laten, of het goed doen.. Dat laatste heb je op lange termijn altijd het meeste plezier aan, en je kan direct wat nieuwe zaken toevoegen (denk b.v. aan elektra, internetkabel, etc.)
Ben ik helemaal met je eens. Destijds zijn we aan dit huis begonnen en hebben we dingen goed proberen te doen. Dus ik heb op iedere verdieping een bekabeld wifi punt. Ik heb extra groepen/kabels getrokken toen ik bezig was richting de ketel om bv. zonnepanelen op aan te sluiten of deze slaapkamer (dus wel geaard). En waar we vrij rigoreus aan de slag zijn gegaan hebben we ook geïsoleerd en de elektra ingefreesd. Dat is vergelijkbaar met hoe we het in deze kamer doen.

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik maar moet accepteren dat deze wand met een houten lijst/profiel afgewerkt moet worden en geaccepteerd dat dat niet ideaal is. Voor de vloer heb ik dat ook al gedaan want wil ik die egaliseren moet ik dat over de hele verdieping in een keer doen. Tegelijkertijd kan ik dan wel een plafond netjes maken, de elektra opnieuw aanleggen op een nieuwe groep en de radiator vervangen voor een infraroodpaneel.

Zoals gezegd, gevoelsmatig ben ik het helemaal met je eens. Eigenlijk zou ik precies wat jij hebt geleerd toe willen passen in een nieuwe woning. Rationeel gezien kan ik de keuzes die we hebben gemaakt (en nu dus nog mee bezig zijn) ook nog wel begrijpen, we wilden toch betaalbaar wonen en ons niet te ver in de schulden steken als starters. Moet zeggen dat ik de strijd tussen gevoel en ratio nog wel het lastigst vindt in het wonen van zo'n oud huis op dit moment. Ook wetende dat zo'n keuze voor het afwerken van die wand met een lijst door niemand wordt gezien behalve door mijzelf.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

einz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Dat was een soort afwerkplaat tussen de scheidingswand en het plafond. Deze loopt ook door tot de naastgelegen slaapkamer. Toen ik begon met slopen had ik het idee dat dit slechts een afwerkplint was en de muur wel door zou lopen. Niet dus :P

[...]

Dat heeft in dit geval niet zoveel zin omdat op deze groep geen aardedraad is aangesloten, hoe en waar alle draden van deze groep lopen weet ik niet. Ik hoop via een andere route aan te kunnen sluiten. Ik had namelijk het idee dat het groep via de kamer waar ik nu werk naar die andere kamer ging en niet andersom. Nu moet ik dus nog uitzoeken of dat ook kan _O-

[...]

Ben ik helemaal met je eens. Destijds zijn we aan dit huis begonnen en hebben we dingen goed proberen te doen. Dus ik heb op iedere verdieping een bekabeld wifi punt. Ik heb extra groepen/kabels getrokken toen ik bezig was richting de ketel om bv. zonnepanelen op aan te sluiten of deze slaapkamer (dus wel geaard). En waar we vrij rigoreus aan de slag zijn gegaan hebben we ook geïsoleerd en de elektra ingefreesd. Dat is vergelijkbaar met hoe we het in deze kamer doen.

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik maar moet accepteren dat deze wand met een houten lijst/profiel afgewerkt moet worden en geaccepteerd dat dat niet ideaal is. Voor de vloer heb ik dat ook al gedaan want wil ik die egaliseren moet ik dat over de hele verdieping in een keer doen. Tegelijkertijd kan ik dan wel een plafond netjes maken, de elektra opnieuw aanleggen op een nieuwe groep en de radiator vervangen voor een infraroodpaneel.

Zoals gezegd, gevoelsmatig ben ik het helemaal met je eens. Eigenlijk zou ik precies wat jij hebt geleerd toe willen passen in een nieuwe woning. Rationeel gezien kan ik de keuzes die we hebben gemaakt (en nu dus nog mee bezig zijn) ook nog wel begrijpen, we wilden toch betaalbaar wonen en ons niet te ver in de schulden steken als starters. Moet zeggen dat ik de strijd tussen gevoel en ratio nog wel het lastigst vindt in het wonen van zo'n oud huis op dit moment. Ook wetende dat zo'n keuze voor het afwerken van die wand met een lijst door niemand wordt gezien behalve door mijzelf.
De directie zoals je het verwoord moet of meer geld erin steken of accepteren dat vakmensen gewoon de tijd en de ruimte nodig hebben om hun werk fatsoenlijk te doen :+

Een aarde draad trekken hoeft niet in 1x, dat gezegd beter gewoon in 1x goed alles "opnieuw" van de meterkast uit gezien dat kost je 100,- en wat moeite veiligheid is ook wel erg geruststellende gedachte die wat waard mag zijn. Aarde koppelen is niet moeilijk.

Als je vaak in de ruimte gaat komen (bivakeren) zou ik wel meer moeite steken en niet een IR panneel ophangen (dat kan altijd nog) ik zou bv in mijn berging alleen het noodzakelijke doen tenzij het me erg stoort de woonkamer daarin tegen daar ga ik met plezier met een penseeltje de randjes zo strak mogelijk maken om zo maar te zeggen

Tja vanalles

• einz
vso schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:07:
[...]

De directie zoals je het verwoord moet of meer geld erin steken of accepteren dat vakmensen gewoon de tijd en de ruimte nodig hebben om hun werk fatsoenlijk te doen :+

Een aarde draad trekken hoeft niet in 1x, dat gezegd beter gewoon in 1x goed alles "opnieuw" van de meterkast uit gezien dat kost je 100,- en wat moeite veiligheid is ook wel erg geruststellende gedachte die wat waard mag zijn. Aarde koppelen is niet moeilijk.

Als je vaak in de ruimte gaat komen (bivakeren) zou ik wel meer moeite steken en niet een IR panneel ophangen (dat kan altijd nog) ik zou bv in mijn berging alleen het noodzakelijke doen tenzij het me erg stoort de woonkamer daarin tegen daar ga ik met plezier met een penseeltje de randjes zo strak mogelijk maken om zo maar te zeggen
Ik heb dus al een nieuwe groep getrokken (en voorbereid in de meterkast) die ik door moet trekken naar deze kamer. Dan zit ook niet de hele bovenverdieping (los van de badkamer/ketel die zitten al op aparte groepen) meer op een kamer. Overigens wil ik juist nu dat IR paneel ophangen (plafond) omdat dit de kans is om dat op een nette manier te doen (elektra aanleggen) en los daarvan spots zodat ik niet een IR paneel op de plek wil hangen waar toevallig ook de lamp zit.

De kamer is een logeerkamer, de verwarming staat daar nu nooit aan dus ik wil testen of een infraroodpanel goed functioneert om het toch comfortabel te hebben mocht ik of iemand daar een keer gaan zitten. Mocht dat niet zo zijn kan ik alsnog een radiator aansluiten op de bestaande aansluiting (die zit aan de andere kant van de kamer).

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb een lamp op het moment aangesloten. Hier zit een rode en een zwarte draad in. (Oude bedrading) nu wil ik graag die eene lamp vervangen door 2 spotjes. De vraag hoe sluit ik dit aan. De spotjes zullen met flexibele kabel aangesloten moeten worden denk ik dan. Die zwarte en rode is harde kabel.
https://www.sylvania-ligh...art-spot/start-spot-ip65/

Dit zou ik zelf toch moeten kunnen met de juiste aanwijzingen.

Keep it calm...en lek mig de zuk

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
Lasdoos
Wago
Kroonklem
Kroonsteentje

En zoeken maar... ;-)

[Voor 43% gewijzigd door Jannibal23 op 31-03-2023 13:55]

• kromme

kromme

Jannibal23 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:51:
Lasdoos
Wago
Kroonklem
Kroonsteentje

En zoeken maar... ;-)
Ik heb alle 3. Maar weet dan nog niet welke draad waar op moet.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Okay je moet eigenlijk je electra gaan fixen naar de huidige standaard.

Als je dat niet wil: zwart aan zwart en blauw op rood.

En gebruik wago's ;) Als je massieve en gevlochten draad combineert vind ik deze wel fijn:
https://www.wago.com/nl/221-doorvoerconnector

Haal de prik van je huis af, en meet het na voor je aan de slag gaat. Dit kun je prima doen maar houd aub in het oog dat je beginner bent ;)

[Voor 56% gewijzigd door Boudewijn op 31-03-2023 14:05]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:59
kromme schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Ik heb alle 3. Maar weet dan nog niet welke draad waar op moet.
Het is wisselstroom.
Dus dan maakt het niet uit welke je verbind met elkaar ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zwart is de schakeldraad en rood is de nul (huidige blauw).
Kijk even of er op de flexibele draden aansluitingen een markering zit.
En als je flexibele draad zelf koopt/gebruikt met de goede kleuren, moet dus zwart op zwart en blauw op rood.

En klopt wat hierboven staat, in werking maakt het niet uit, maar ik zou het fijn vinden als ik er na jou aankom dan je wel de juiste kleuren aanhoud. (tenzij tenzij er niets op de bijgeleverde snoer staat natuurlijk).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• kromme

kromme

Dankjewel allemaal, dan de vraag serie of paralel?

Wago klemmetjes heb ik genoeg.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

kromme schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:20:
Dankjewel allemaal, dan de vraag serie of paralel?

Wago klemmetjes heb ik genoeg.
Aannemende dat het 230v spotjes zijn, parallel

Pagina: 1 ... 289 ... 306 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee