Ik heb bij het ophangen van een plafond lamp helaas een stroomdraad geraakt in het plafond (de lamp paste niet op de centraaldoos qua schroeven, had beter een andere lamp kunnen kopen achteraf). Hierdoor ging de stop in de meterkast uit. Deze heb ik vervolgens weer aangezet en alle stopcontacten en het lichtpunt bij de centraaldoos getest en deze werken nog. De kabel is op 1 cm van de centraaldoos geraakt.
Nu ben ik met de aannemer aan het kijken naar de juiste oplossing met als doel ons vers gestucte en gespoten plafond van 1 week oud (

)zo min mogelijk te slopen en blijvend zichtbare schade te voorkomen. De elektricien komt de komende dagen het probleem van de geraakte kabel oplossen.
Mijn idee is een nieuwe kabel trekken maar blijkbaar is er flex pvc gebruikt waardoor dit lastig zou zijn. Mijn indruk was dat er juist daarom altijd normale pvc het plafond in gaat maar daar heb ik nu niks meer aan. Daarom ben ik aan het bekijken wat andere oplossingen zouden kunnen zijn die veilig zijn en zo min mogelijk zichtbare schade aan het plafond toebrengen die ik met de elektricien kan bespreken.
Ideeën die ik heb (geen idee of het mag uit veiligheidsoogpunt) van goed naar slechter:
- nieuwe kabels trekken
- kijken of de draden 2cm speling hebben zodat het geraakte stuk er af gehaald kan worden;
- de bijbehorende WCD/schakelaar zoeken en daar met een lasklem de draad verlengen
- de bijbehorende WCD/schakelaar loskoppelen en accepteren dat die niet meer bruikbaar is
- het plafond openen bij de centraaldoos en daar met lasklem + mini lasdoos de kabel verlengen
Zijn er nog andere/betere/veiligere oplossingen die ik met de elektricien kan bespreken? Ik wil voorkomen dat hij de meest snelle methode kiest en de stukadoor het vervolgens maar op moet lossen.