Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 288 ... 306 Laatste
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

hneel

denkt er het zijne van

t14wo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:03:
[...]
Een compleet kunstof kozijn met HR++ van 150*100 kost je 450 euro. Monteren kan je zelf als je handig bent. Of je laat het voor 500 doen. Ben je voor minder dan 1000 klaar.
Maar het complete kozijn is best groot. En er zitten meerdere ramen in:

Zoiets dus. Aan de linker kant het raam wat naar buiten open gaat en daar boven nog een bovenlichtje (wat ook naar buiten toe open gaat). Bovenlichtje wordt ook overbodig als er onder een kiepraam komt

Gaat dit echt voor minder dan 1000 euro kunnen?

[Voor 22% gewijzigd door hneel op 26-03-2023 13:18]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rockerpoet schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:50:
Ik heb een elektrisch knikarmscherm overgenomen (merk onbekend) en wil de kabel vervangen. Daarvoor moet de motor (Somfy) gedemonteerd worden.

Weet iemand hoe de deksel van de behuizing verwijderd kan worden? Ik zie nergens schroeven of iets dergelijks. Al voorzichtig met een klosje hout geprobeerd los te tikken maar komt geen beweging in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt mij het handigste om even een bedrijf in zonneschermen te bellen, vragen welk merk het is en hoe je hem los krijgt.
Ik zou zeggen dat de plastic eindkap gewoon met lipjes geklemd zit, maar je wilt ook niks slopen natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:13
hneel schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets dus. Aan de linker kant het raam wat naar buiten open gaat en daar boven nog een bovenlichtje (wat ook naar buiten toe open gaat). Bovenlichtje wordt ook overbodig als er onder een kiepraam komt

Nee, dat is wel duurder. Zeker ook omdat het maatwerk is.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:22
Afgelopen tijd maar eens een klusje opgepakt dat al een paar jaar moet.

Na het verbouwen/herbouwen van de schuur zat het bestaande trapje niet midden voor de deur en de eerste stap van binnen naar buiten was ook niet echt prettig.
Laag voor laag om de oude trap heen gestort.
Telkens in de voorgaande laag wat ankers boren en daar het ijzer van de volgende laag aan vast.
Normaal zou ik de wapening liever in 1 geheel hebben maar ja de jeugd moet er langs naar de tuin.
Dus dan maar op een andere manier, en hey het is ook maar een trap, zonder wapening was het ook prima geweest waarschijnlijk.
Nu even wachten tot de laatste tree wat droger wordt dan kan ik er nog even met de spaan over heen.

Kant en klare beton van de Karwei, ik vond hem wat zanderig dat was normaal beter.

En een hele goeie hulp vandaag..

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:00
webber87 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Dank! dat ga ik ook proberen. Al is dat ontkoppelen wel een lastig te realiseren zaak. De latten ga ik dan wel op de muur zetten i.p.v. op de trap zoals nu, maar dan gaat een deel nog via de muur. Ik heb nu deze rubberen 'pluggen' gevonden. Zogenaamde rawlnuts. Ze worden in de praktijk voornamelijk gebruikt voor trapleuningen maar ik denk dat ze ook wel kan gebruiken om de latten op de muur te zetten. Het heeft een m8 draad aan de binnenkant.

Dus die rawlnuts in de muur, eventueel met wat bruislijm, draadstang erin, gaten boren in de latten, dan vastdraaien met nog een rubberen ring achter de bout.

Of werkt bovenstaande totaal niet? 8)7

Kieren heb ik gedicht met een flexibele foam (Soudal flexifoam). Dat zou elastischer moeten zijn dan de standaard PU-schuim en dus minder trillingen moeten doorgeven. Voor het verzwaren zit ik nog te kijken naar rubberen matten, het liefst plakbaar, maar die krengen zijn behoorlijk duur. Qua beplating zou ik een dubbele laag gipsvezel kunnen doen, maar mijn ruimte is zeer beperkt dus dat is denk ik geen optie.
ik zou een metalstud 27/60 plafond nemen en dat met rubber erachter op het J profiel op de muur bevestigen. en dan dubbel gipsen (bij voorkeur met die zwaardere platen) na de eerste laag allle kieren dichten met kit en na de 2e laag netjes stucen. de holle ruimte dichten helpt ook wel met kierdichting. dus als je pur gaat scheuren heb je nog een laag die een beetje lucht eluid tegen kan houden

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:43
twain4me schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:05:
[...]

ik zou een metalstud 27/60 plafond nemen en dat met rubber erachter op het J profiel op de muur bevestigen. en dan dubbel gipsen (bij voorkeur met die zwaardere platen) na de eerste laag allle kieren dichten met kit en na de 2e laag netjes stucen. de holle ruimte dichten helpt ook wel met kierdichting. dus als je pur gaat scheuren heb je nog een laag die een beetje lucht eluid tegen kan houden
Dank! Ook een idee. Welk J profiel bedoel je? Volgens mij snap ik het niet helemaal, ik zie wel de U profielen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:00:
[Afbeelding]

Project lijst schiet mooi op... Van het weekend aan de muur ermee.
Duurde iets langer, druk geweest...

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:16

Vos

AFCA

Gautama schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:17:
Kan ik deze kabel gewoon doorknippen? Na wat gegoogle kom ik erachter dat het volgens mij een telefoonkabel is. Hier zit dan ook geen spanning op, toch? :?

Bij ons komt 'ie uit de vloer en er zit geen beweging in, dus ik kan 'm helaas niet op de nette manier wegtrekken. Maar hij zit wel in de weg bij het monteren van de plinten.

[Afbeelding]
Als je twijfelt, controleer of er spanning op staat? Of heb je geen spanningszoeker o.i.d?

• Valorian
  • Laatst online: 22:49
deWit schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Duurde iets langer, druk geweest... [Afbeelding]
Mooi dat het gelukt is. Geeft altijd voldoening als je zoiets zelf besluit te doen en het is uiteindelijk af.

Zomaar nieuwsgierig: wat zijn die witte ronde schijven boven de lijst? Ventilatie?

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 12:14
hneel schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Maar als je dat hele kozijn wil vervangen, is het te overwegen om een andere indeling te gebruiken. ik heb heel snel even onine gekeken voor 3x draai/kiep en dan kom je uitgaande van jouw maten op 1420 uit bij deze:
https://www.creon-kozijne...ai-kiep-draai-kiep-kozijn

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:06
Gautama schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:17:
Kan ik deze kabel gewoon doorknippen? Na wat gegoogle kom ik erachter dat het volgens mij een telefoonkabel is. Hier zit dan ook geen spanning op, toch? :?

Bij ons komt 'ie uit de vloer en er zit geen beweging in, dus ik kan 'm helaas niet op de nette manier wegtrekken. Maar hij zit wel in de weg bij het monteren van de plinten.

[Afbeelding]
Als je verder had gegoogled had je ook gevonden dat er spanning op de telefoonlijn staat. Is iets van 40 volt of zo.
Als de telefoonlijn ergens anders in huis binnenkomt kan je hem daar losmaken en kan je zonder problemen de draad doorknippen.
Anders zo doorknippen dat de aders elkaar niet raken en eventueel isoleren.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:20
Kozijn aan de buitenkant heeft 2 plekjes waar de verf niet helemaal mooi meer is. Moet ik dit wegschuren, opvullen en opnieuw verven denken jullie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 04-06 12:14
mierenfokker schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:24:
Kozijn aan de buitenkant heeft 2 plekjes waar de verf niet helemaal mooi meer is. Moet ik dit wegschuren, opvullen en opnieuw verven denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jazeker! De regel is voor mij heel simpel:
Kan er water in/ aan komen dan gaat het rotten. In dit geval is je verf weg en ligt hout bloot. Voorkomen is erger dan genezen dus even opschuren eventueel het eerst verweer er uithalen met een beiteltje en indien nodig opvullen en overschilderen.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen week was partner lief op wintersport, de 2 oudste kinderen waren bij mijn ex en de jongste dochter maakt nog geen gebruik van de douche... Gaf mij de kans om in de douche een aantal loszittende tegels te verwijderen en deze opnieuw te bevestigen.
In de slaapkamer (achter de wand waar je tegenaan kijkt op de foto) kwam er nl wat vocht door de muur en er waren een aantal tegels die naar voren stonden. De vorige bewoner had dit waarschijnlijk al eens opnieuw vastgemaakt, alleen was het niet goed gedaan (de tegels kwamen op 1 plek zeker 1cm naar voren). Heb helaas geen closeup foto gemaakt (het ging met name om de tegelrij 1 en 2 vanaf links gezien), maar er kon vrij makkelijk water achter de tegels lopen.
Ik wilde de tegels hergebruiken, maar helaas... 1. er zat achter sommige tegels meer dan 1 cm aan cement \ lijm 2. letterlijk de laatste 2 tegels die ik weg haalde zaten vast, dus die braken ook.

De vochtplek die je ziet op de foto heb ik uiteindelijk verholpen door er een aantal dagen een infrarood heater voor te zetten. Die heeft de muur door en door warm gestookt waardoor aan de badkamerzijde de muur in ieder geval droog was en ik daardoor de tegels kon lijmen en voegen. De rest van het vocht zal er de komende maanden wel uittrekken.

Overigens is het meer een noodreparatie, de badkamer willen we volgend jaar aanpakken. Nu met een goede 60€ aan materiaal in ieder geval het probleem verholpen én ik heb mezelf even een schouderklopje gegeven ;).

• twain4me
webber87 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Dank! Ook een idee. Welk J profiel bedoel je? Volgens mij snap ik het niet helemaal, ik zie wel de U profielen.
de wand profielen van 27/60 dat lijken U profielen maar zijn eigenlijk J profielen (1 kant is iets kleiner)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DasNieNix schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Als je verder had gegoogled had je ook gevonden dat er spanning op de telefoonlijn staat. Is iets van 40 volt of zo.
Als de telefoonlijn ergens anders in huis binnenkomt kan je hem daar losmaken en kan je zonder problemen de draad doorknippen.
Anders zo doorknippen dat de aders elkaar niet raken en eventueel isoleren.
KPN is altijd wel gestructureerd m.b.t. loshalen van ongebruikte aders in de wijkcentrale. De kans dat daar spanning op staat is nihil indien er geen abonnement afgenomen wordt.
Desalniettemin is een spanningszoeker wel zo praktisch voor alles met een draad.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
deWit schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Duurde iets langer, druk geweest... [Afbeelding]
Goeie sokken (Y)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 23:50
Paar maanden geleden verhuist en het viel ons op dat kook luchten door het hele huis te ruiken waren en vooral op de wc. Tijdens de bouwtechnische keuring maakte de keurder al een opmerking dat de afzuigkap aangesloten leek op de centrale afzuiging, maar dat niet zeker wist. Ik heb zelf iets meer onderzoek gedaan in de garage (waar de afzuigkap door het dak gaat) en daar leek nou niet echt lucht doorheen te gaan op vol vermogen.

Begon toch wel heel vervelend te worden dus besloten om het hele zooitje maar open te halen om te kijken wat er aan de hand was. En wat blijkt? De slang van de afzuigkap lag gewoon los in de koof! Een opening van de centrale afzuiging was ook in de koof aanwezig en lag gewoon open en bloot. Dus door overdruk van de afzuigkap in de koof werden de kookluchten zo de WC ingepompt (grenst aan de keuken en eerstvolgende ruimte op de centrale afzuiging).

De hele koof was opgebouwd uit een dikke laag hout met daarbovenop gips platen dat weer netjes was afgestuct, deed wel pijn om dit er allemaal af te halen. Mooi moment om gelijkt alles weer netjes recht te zetten, want het zat allemaal behoorlijk scheef. De balken hebben we een stukje opgeschoven om geen gat te krijgen tussen de gestucte muur en de nieuwe koof.

De koof hebben we uiteindelijk opnieuw opgebouwd. Normaliter bouw je dan eerst het frame, maar we wilde er voor zorgen dat de MDF platen zo nauw mogelijk aan elkaar sloten zodat er zo min mogelijk nabewerking nodig zou zijn. De MDF platen hebben we voor laten zagen en daarop de balken geschroefd en die direct aan de balken op het plafond en de muur vast gemaakt. Uiteraard hebben we daartussen nog balkjes vastgeschroefd om het te verstevigen. Helaas kon de zagerij niet verstek zagen en uiteindelijk besloten om de kopse kant maar af te smeren om het netjes vlak te krijgen. Van dit moment ook maar gebruik gemaakt om een afzuigpunt toe te voegen in de koof op de centrale afzuiging zodat er ook beneden lucht verversing mogelijk is (waarom elke keukenboer klaarblijkelijk dit "dicht" zet is mij een raadsel).

Uiteindelijk best tevreden met het resultaat maar de kopse kant zie je wel zitten even als een naad tussen de twee MDF platen. Ik denk dat ik dit in de toekomst nog een keer heel goed vlak ga proberen te schuren, maar ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Wellicht nog een hoeklat voor de kopse kant als het heel erg stoort.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• webber87
twain4me schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:33:
[...]

de wand profielen van 27/60 dat lijken U profielen maar zijn eigenlijk J profielen (1 kant is iets kleiner)
Haha oké, bedoel je dat er een kleine krul inzit? Het lijkt mij even hoog, 27mm.. Deze.

[Voor 25% gewijzigd door webber87 op 27-03-2023 09:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:22
Spixo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:09:
Ik heb een korte vraag over het schilderen van een lambrisering.

Ik heb de bovenzijde van de wand 2x wit geschilderd. Vervolgens paarse schilderstape aangebracht en het randje van de schilderstape ook even aangestipt met witte verf. Nu wil ik de onderkant blauw gaan verven. Dit moet ook minimaal 2 lagen gebeuren.

Vraag: kan ik de paarse schilderstape gedurende de 2 lagen laten zitten? Of moet ik die er direct aftrekken na het schilderen van de eerste blauwe laag? En indien ja: hoe schilder ik de tweede laag dan?

[Afbeelding]
Begin deze maand vroeg ik advies over het schilderen van een lambrisering. Van veel Tweakers advies gekregen, en uiteindelijk tot een zeer strak resultaat gekomen. Ik heb de tape uiteindelijk 2 lagen laten zitten (en goede kwaliteit tape gebruikt van Kip). Dank voor jullie advies @Aurum @pickboy @Tjark @vincent_1971 @wokkelz @inquestos _/-\o_.

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om nog een schildersvraagje te stellen O-). Ik heb destijds in huis een aantal wanden laten spuiten op kleur met een korreltje erin. Zie onderstaande foto.

Een aangrenzend wandje is nog niet geverfd en zou ik graag zelf structuur op aanbrengen. Hoe kan ik dit het beste doen? Zijn hier speciale rollers voor, of moet ik speciale verf gebruiken?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:27
Na een heftige verbouwing eindelijk tijd gehad om de tv op te hangen. We hebben gekozen voor 2 Ikea PAX-kasten in het 'midden' van de kamer. Tijdens de verbouwing electra al in de vloer gelegd, zodat deze onder de kast uit kwam. *O*

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:08
Spixo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Begin deze maand vroeg ik advies over het schilderen van een lambrisering. Van veel Tweakers advies gekregen, en uiteindelijk tot een zeer strak resultaat gekomen. Ik heb de tape uiteindelijk 2 lagen laten zitten (en goede kwaliteit tape gebruikt van Kip). Dank voor jullie advies @Aurum @pickboy @Tjark @vincent_1971 @wokkelz @inquestos _/-\o_.

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om nog een schildersvraagje te stellen O-). Ik heb destijds in huis een aantal wanden laten spuiten op kleur met een korreltje erin. Zie onderstaande foto.
[Afbeelding]
Een aangrenzend wandje is nog niet geverfd en zou ik graag zelf structuur op aanbrengen. Hoe kan ik dit het beste doen? Zijn hier speciale rollers voor, of moet ik speciale verf gebruiken?
Je hebt latex met structuur. Ook nog in verschillende groottes van de korrel. Dit kun je aanbrengen met een normale vachtroller. Daarna kun je er een kleurtje overheen gooien.

Voor het beste resultaat moet je sneller rollen dan met normale latex is mijn ervaring. Hierdoor spreidt de structuur zich netter uit over je muur. Waarschuwing: het wordt wel een zooitje, dus de hele vloer en andere muren goed afdekken.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 23:50
Kindapaas schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:39:
Na een heftige verbouwing eindelijk tijd gehad om de tv op te hangen. We hebben gekozen voor 2 Ikea PAX-kasten in het 'midden' van de kamer. Tijdens de verbouwing electra al in de vloer gelegd, zodat deze onder de kast uit kwam. *O*

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes en leuk idee met de kast! Maar hangt de tv niet wat te laag om vanuit bed comfortabel te kunnen kijken?
[...]
[Afbeelding]
Je hebt echt heel veel verschillende soorten structuur verf wat hier op lijkt met verschillende korrel grote. Je kan het beste even in de winkel kijken, daar hebben ze bijna altijd wel een proef stukje op de muur hangen waarop je kan zien hoe het eruit ziet.

Mijn ervaring met structuur verf is dat je het nooit zo mooi verdeeld krijgt met een roller als dat je het laat spuiten. Dus helemaal hetzelfde ga je het denk ik niet krijgen. Persoonlijk ben ik dan meer van het "dan maar helemaal anders" om te voorkomen dat het net niet hetzelfde is. Maar dat ligt er maar net aan wat je met die kamer gaat doen, of de muren tegen elkaar aan staan, of er nog wat in een hoek komt te staan etc. En wat @hpmkruit zegt; echt alles zit onder (inclusief jezelf) dus alles goed afdekken.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• webber87
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij gebruik je hier structuurverf voor i.c.m. een structuurverfroller. Zie dat 2 anderen mij net voor waren :)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:58

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:09:
[...]

Linoleum loopt lekkerder dan laminaat hoor.
Mijn vrouw is benieuwd of het ook geschikt is voor naaldhakken.
Serieuze vraag!
Ze wil dit op haar sportkamer waar ze ook af en toe een dans oefent.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:57:
Serieuze vraag!
Voor m'n gevoel is dat te zacht. M'n ouders hebben boven klik-linoneum liggen, en dat loopt lekker, voelt ook warm aan voor de voeten. Maar er zit niet een harde toplaag op, dus het kan voor m'n gevoel relatief makkelijk beschadigen. Maar wellicht hebben ze dit tegenwoordordig ook met een harde toplaag? Voor klik-vinyl / PVC is dat ondertussen vrij standaard geworden, ik heb niet bijgehouden of dat voor linoleum ook zo is.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:32
Linoleum ligt ook in scholen, ziekenhuizen en openbare gebouwen. Maar je zult vast kwaliteitsverschil hebben tussen de verschillende soorten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:56
[...]

Serieuze vraag!
Vroeger kon je aan het eind van het schooljaar zien waar ik met mijn stoel had zitten wippen. Allemaal 'halve maantjes' van het afzetten.

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:27
Soepstengel schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:47:
[...]
Netjes en leuk idee met de kast! Maar hangt de tv niet wat te laag om vanuit bed comfortabel te kunnen kijken?
Nee, ik snap wel dat dat zo lijkt. Maar ik vind het juist irritant als ik omhoog moet kijken voor de tv :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
[...]

Serieuze vraag!
Ik zou het niet weten, ik loop zelf nooit op naaldhakken laat staan dat ik erop dans.
Wellicht dat producent Forbo je er meer over kan vertellen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 14:30
Ik heb de volgende vraag, ik heb sinds een jaar of 2 een overkapping tegen de schuur aangezet en daar zijn wat panelen op komen te liggen. Ik merk sinds kort ( of misschien is het al wel langer gaande) dat de dwarsbalk licht begint door te zakken.

Eerst dacht ik dat het wellicht kon zijn dat douglas gewoonweg ook beetje werkt, maar ik wil voorkomen dat het verder doorzakt.

Nu is een extra staander niet echt een optie omdat dit de ruimtelijkheid weghaalt, is het mogelijk om het verdere doorzakken te voorkomen om een U / L profiel of een strip van 5-10CM aan de achterkant van de dwarsbalk te monteren over de gehele lengte van de overspanning (4M) ?

Of zijn 2 schoren een optie ?

Wat zijn jullie ideeen hierover?

• bd-casemod
.

[Voor 204% gewijzigd door bd-casemod op 27-03-2023 12:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:05:
Stutten totdat je een oplossing hebt, je zit er nu waarschijnlijk toch nog niet, maar je moet niet willen dat dit verder inzakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:49

thijsco19

KTM 990 SMT

Zo een zelfde balk er tegen aan schroeven? Uiteraard wel eerst omhoog krikken en dan vastschroeven.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:37
@bd-casemod wat zijn de afmetingen van je dak tov de staanders/ringbalk?
Met andere woorden de diepte en de breedte tussen je verste staanders.
En welke maat balken heb je gebruikt?
Ik heb zelf maximaal 3.80m tussen twee staanders met 15x15 balken aan de voorzijde en qua diepte 4m.
Op mijn dak ligt ruim 700kg totaal (panelen inclusief ballast) en ik heb geen last van doorzakken. Hoeveel gewicht heb je erop liggen en is dat wellicht nog anders te verdelen?

Schuine schoren doen weinig met het dragend vermogen dacht ik dus alleen een extra staander gaat denk ik echt helpen om de boel niet verder te laten zakken.

[Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2023 14:47]

• webber87
[...]

Serieuze vraag!
Oei, dat zou best wel eens kringen kunnen geven. Maar je staat weer niet heel lang op 1 plek dus misschien valt het ook wel mee. Zou Forbo even bellen.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:46
Ik heb de volgende vraag, ik heb sinds een jaar of 2 een overkapping tegen de schuur aangezet en daar zijn wat panelen op komen te liggen. Ik merk sinds kort ( of misschien is het al wel langer gaande) dat de dwarsbalk licht begint door te zakken.

Eerst dacht ik dat het wellicht kon zijn dat douglas gewoonweg ook beetje werkt, maar ik wil voorkomen dat het verder doorzakt.

Nu is een extra staander niet echt een optie omdat dit de ruimtelijkheid weghaalt, is het mogelijk om het verdere doorzakken te voorkomen om een U / L profiel of een strip van 5-10CM aan de achterkant van de dwarsbalk te monteren over de gehele lengte van de overspanning (4M) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Probeer het met een stempel of iets dergelijk weer zo snel mogelijk in de originele positie te krijgen om verdere schade te voorkomen.

Hoe dik is de ringbalk die nu doorhangt? Afhankelijk hiervan kan je met de balkenschuif bepalen wat de maximale overspanning zou moeten zijn, vuistregel is 5 cm balkhoogte per 1 meter overspanning. Ook moet je rekening houden met het extra gewicht van de panelen, ik vraag me af of schoren voldoende gaan zijn. Wellicht een combinatie met een stalen L profiel aan de binnenzijde van de ringbalk?

Zit er in de achterwand wél een tussenstaander?
thijsco19 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:58:
Zo een zelfde balk er tegen aan schroeven? Uiteraard wel eerst omhoog krikken en dan vastschroeven.
Dit heeft nauwelijks tot geen effect op de draagkracht van de balk. De hoogte is hoofdzakelijk bepalend voor de draagkracht.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Links op de foto heb je een stukje met lamellen, idee om dit aan de rechterkant ook stuk te doen, en dus een extra staander daardoor te plaatsen?

Maar zo doorzakken in een punt, komt dat door wat paneeltjes? :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• bd-casemod
GeeMoney schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:35:
@bd-casemod wat zijn de afmetingen van je dak tov de staanders/ringbalk?
Met andere woorden de diepte en de breedte tussen je verste staanders.
En welke maat balken heb je gebruikt?
Ik heb zelf maximaal 3.80m tussen twee staanders met 5x15 balken aan de voorzijde en qua diepte 4m.
Op mijn dak ligt ruim 700kg totaal (panelen inclusief ballast) en ik heb geen last van doorzakken. Hoeveel gewicht heb je erop liggen en is dat wellicht nog anders te verdelen?

Schuine schoren doen weinig met het dragend vermogen dacht ik dus alleen een extra staander gaat denk ik echt helpen om de boel niet verder te laten zakken.
De maat van de balk tussen de 2 staanders is 15x20, de staanders zelf zijn 15x15. de andere balken zal ik even moeten opmeten.

Ik heb er inderdaad ook 700kg aan gewicht opliggen, maar deel daarvan ligt op de schuur en een deel op de overkapping.
karsb23 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Probeer het met een stempel of iets dergelijk weer zo snel mogelijk in de originele positie te krijgen om verdere schade te voorkomen.

Hoe dik is de ringbalk die nu doorhangt? Afhankelijk hiervan kan je met de balkenschuif bepalen wat de maximale overspanning zou moeten zijn, vuistregel is 5 cm balkhoogte per 1 meter overspanning. Ook moet je rekening houden met het extra gewicht van de panelen, ik vraag me af of schoren voldoende gaan zijn. Wellicht een combinatie met een stalen L profiel aan de binnenzijde van de ringbalk?

Zit er in de achterwand wél een tussenstaander?

[...]

Dit heeft nauwelijks tot geen effect op de draagkracht van de balk. De hoogte is hoofdzakelijk bepalend voor de draagkracht.
De ringbalk is 15x20, de achterbalk zit aan de schuur vast geschroeft en is ook de drager van de constructie.
Martinusz schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:54:
[...]

Links op de foto heb je een stukje met lamellen, idee om dit aan de rechterkant ook stuk te doen, en dus een extra staander daardoor te plaatsen?

Maar zo doorzakken in een punt, komt dat door wat paneeltjes? :?
Dat doorzakken is inderdaad bijzonder, de panelen liggen vrij verdeeld dus vind het vreemd

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-06 17:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou het gewoon met 2 schoren proberen, lijkt mij de meest eenvoudige oplossing en als het niet werkt probeer je wat anders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@bd-casemod als je gewicht erop hebt liggen lijkt me dat niet de bedoeling van de constructie, wat zegt de balkenschuif ?

Anderzijds kan je met stempels de boel omhoog "duwen" en dan de balken opdikken wanneer ze weer de juiste vorm hebben

edit:

toevoeging

stempels die nu "passen" en elke week oid een slag erbij totdat het recht is alles in 1x forceren lijkt me niet handig
als je het nu "recht" zet / fixeert dan heb je andere spanningen .. zoiets kost helaas tijd.

[Voor 33% gewijzigd door vso op 27-03-2023 14:56]

Tja vanalles

• GeeMoney
bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:18:
[...]

De maat van de balk tussen de 2 staanders is 15x20, de staanders zelf zijn 15x15. de andere balken zal ik even moeten opmeten.

Ik heb er inderdaad ook 700kg aan gewicht opliggen, maar deel daarvan ligt op de schuur en een deel op de overkapping.

[...]

De ringbalk is 15x20, de achterbalk zit aan de schuur vast geschroeft en is ook de drager van de constructie.

[...]

Dat doorzakken is inderdaad bijzonder, de panelen liggen vrij verdeeld dus vind het vreemd
Hoeveel zit er tussen je 2 staanders van links naar rechts en van voor naar achter ?

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:00
Heeft iemand nog tips voor goede kluskleding? Zie wel eens wat liggen bij de hornbach of bij de Aldi, maar nooit in verdiept. Is het waard hier iets meer in te investeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bd-casemod
GeeMoney schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:39:
[...]

Hoeveel zit er tussen je 2 staanders van links naar rechts en van voor naar achter ?
Ruimte staanders tussen links en rechts: 4 meter
ruimte staander en schuur: 3 meter
vso schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:30:
@bd-casemod als je gewicht erop hebt liggen lijkt me dat niet de bedoeling van de constructie, wat zegt de balkenschuif ?

Anderzijds kan je met stempels de boel omhoog "duwen" en dan de balken opdikken wanneer ze weer de juiste vorm hebben

edit:

toevoeging

stempels die nu "passen" en elke week oid een slag erbij totdat het recht is alles in 1x forceren lijkt me niet handig
als je het nu "recht" zet / fixeert dan heb je andere spanningen .. zoiets kost helaas tijd.
Ik ga inderdaad een stempel regelen en de boel voorzichtig omhoog krikken en dan plan de campagne maken.

[Voor 54% gewijzigd door bd-casemod op 27-03-2023 15:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:06
Perseus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:12:
Heeft iemand nog tips voor goede kluskleding? Zie wel eens wat liggen bij de hornbach of bij de Aldi, maar nooit in verdiept. Is het waard hier iets meer in te investeren?
Waar ga je het voor gebruiken; binnen een kastje verven of buitenklus in rotweer?

Werkbroeken heb ik van de Aldi/Lidl; voldoet voor mij goed, kost niet veel en als ze kapot of versleten zijn gooi ik ze weg. Een Snickers broek b.v. is ongetwijfeld betere kwaliteit maar ook veel keer zo duur.
Wil nog wel een keer een werkbroek met kniebeschermers hebben, die losse dingen zijn niet echt handig.

Voor buiten heb ik een werkjas en fleece vest van Cratex (van Cranenbroek), waterdicht en kost ook niet veel.

Duurste zijn mijn werkschoenen, was veel op de manege bezig en dan zijn veiligheids schoenen wel heel fijn als er weer een paard op/tegen je voeten schopt.
Schoenen moet je echt passen om te kijken wat voor jou fijn zit.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:49

thijsco19

KTM 990 SMT

karsb23 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Onzin.
Wat bepaald is het totale oppervlakte. Het klopt dat de hoogte een groter effect heeft als de dikte.
Een zelfde balk ertegen aan zetten heeft dus weldegelijk nut.

kan je overigens zelf heel makkelijk zien met de balkenschuif. Er staan diverse suggesties waarbij de dikte toeneemt en de hoogte afneemt. ;)

Een simpele simulatie die ik net deed (dan wel met staal gezien er geen gegevens van hout in staan) zegt dat de doorbuiging met de helft verminderd als de dikte verdubbeld.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Ronald.42
bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:16:
[...]

Ruimte staanders tussen links en rechts: 4 meter
ruimte staander en schuur: 3 meter

[...]

Ik ga inderdaad een stempel regelen en de boel voorzichtig omhoog krikken en dan plan de campagne maken.
Bij mijn neef een soortgelijk probleem gehad alleen daar was de overspanning 5,5 meter.
En er zat een glazen schuifwand onder die natuurlijk na verloop van tijd niet meer wilde schuiven.

Daar hebben we eerst de boel omhoog gekrikt tot hij iets bol stond.
Daarna een strip van 150x12 er tegen aan geschroefd aan de buitenkant.
Dus verzinkt en gepoedercoat. En met voldoende lange houtdraaibouten.
De krik er onder weg dan zakt ie nog iets en dan was de zaak in balans.

Dat zit nu een kleine 3 jaar en nog net zo als we het gemonteerd hebben.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• GeeMoney
@Ronald.42 klinkt mij niet heel lekker hoor. 5,5m is ook echt veel te gek voor 15x15 balken als ik mijn offerte traject mag geloven. Alle houtzaken waar ik voor offertes geweest ben wilde niet verder gaan dan 3,5m en met 20x20 niet verder dan 4,25m.
Ik heb hem uiteindelijk zelf gebouwd en 3.80m toegepast maar wel extra dikke gordingen gebruikt en alle wanden uit het zicht ook van schoren voorzien.

@bd-casemod wel gek want dat zijn ongeveer mijn afmetingen ook en ik heb net even terug gekeken maar ik heb 700kg alleen al aan ballast, daar komen de panelen en het draagsysteem nog bij.
Ik heb achter 3 staanders, 3 aan elke zijde en dan nog 2 aan de voorzijde en totaal is mijn dakmaat 6,35x4,35m.

[Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2023 18:08]

• Ronald.42
GeeMoney schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:05:
@Ronald.42 klinkt mij niet heel lekker hoor. 5,5m is ook echt veel te gek voor 15x15 balken als ik mijn offerte traject mag geloven. Alle houtzaken waar ik voor offertes geweest ben wilde niet verder gaan dan 3,5m en met 20x20 niet verder dan 4,25m.
Ik heb hem uiteindelijk zelf gebouwd en 3.80m toegepast maar wel extra dikke gordingen gebruikt en alle wanden uit het zicht ook van schoren voorzien.

@bd-casemod wel gek want dat zijn ongeveer mijn afmetingen ook en ik heb net even terug gekeken maar ik heb 700kg alleen al aan ballast, daar komen de panelen en het draagsysteem nog bij.
Ik heb achter 3 staanders, 3 aan elke zijde en dan nog 2 aan de voorzijde en totaal is mijn dakmaat 6,35x4,35m.
Dat was ook veel te veel voor die Douglas balkjes vandaar dat een strip het moest oplossen.

Ik heb een houthokje van 8 meter daar staat elke 2 meter een staander en toch zie je daar tussen de staanders ook wel een lichte doorbuiging.
En daar rust eigenlijk nagenoeg niks op, plat dakje dat is alles.
Constructief ben ik wat dat betreft met overspanningen niet zo gek op Douglas.

Dan pak ik liever wat ander hout.

Geen idee overigens hoe het zit met certificeringen op dat Douglas tuinhout spul.

Mijn schuurtje heb ik een overspanning met drie meter 220x70 en 5 meter 220x70 hoh 40cm.
Dat gaat wel gewoon goed met dakisolatie en 16 zonnepanelen met ballast.

De daktrim van het bestaande dakje is 4 meter.

• bd-casemod
Ronald.42 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Bij mijn neef een soortgelijk probleem gehad alleen daar was de overspanning 5,5 meter.
En er zat een glazen schuifwand onder die natuurlijk na verloop van tijd niet meer wilde schuiven.

Ik ga heb er inmiddels een stempel onder gezet en weer opgeschroefd tot hij weer waterpas stond. Hij is totaal 1cm door gaan hangen.

Ik ga een strip van 10cm monteren over de gehele
Lengte, van staander naar staander en hoop zo hiermee het probleem opgelost te hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:55
Welkoop

Fysieke pas winkel, welis waar niet alle online assortiment. Goede prijs/kwaliteit verhouding en keuze mogelijkheden

[Voor 7% gewijzigd door barry86 op 27-03-2023 20:43]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25

Vliegvlug

Flight Simple

Voor een kookeiland wil ik twee gaten door mijn vloer naar de kruipruimte boren voor elektra kabels voor de inductie kookplaat (5x2.5mm2 ymvk kabel, diameter 13mm) en wat stopcontacten (3x2.5mm2 ymvk kabel, diameter 11mm).

Zal hiervoor twee gaten van 15mm volstaan?
En is dit goed met een diamantboor te doen?
Want ik moet door twee wapeningsnetten in de dekvloer heen en wapening in de vloer zelf.

Opbouw van de vloer van boven naar beneden:
  1. Keramische vloertegels (1cm dik)
  2. Tegellijm
  3. Zandcement dekvloer met daarin:
    • wapeningsnet
    • Vloerverwarming (10cm hoh)
    • wapeningsnet
  4. Pir plaat
  5. Betonnen vloer c20/25 (ps-isolatievloer met wapening)
  6. Piepschuim Isolatie
Ik zal er uiteraard op moeten letten niet de vloerverwarmingsbuizen te raken en ook niet de betonnen liggers van de broodjesvloer. ;)

Voor het beeld een foto van de situatie dat de oude dekvloer is weggehaald waarop toen pir, wapeningsnetten en de vloerverwarmingsbuizen zijn gelegd. Daarbovenop is daarna een nieuwe dekvloer gekomen met een laag van dezelfde wapeningsnetten die ook onder de vvw buizen liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19
@Vliegvlug : als je de kabels door een pijpje/flexbuis wilt leggen (wel aan te raden), dan raad ik je aan om 16 of 19mm te boren.

• Ronald.42
bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Ik ga heb er inmiddels een stempel onder gezet en weer opgeschroefd tot hij weer waterpas stond. Hij is totaal 1cm door gaan hangen.

Lengte, van staander naar staander en hoop zo hiermee het probleem opgelost te hebben.
Als je die strip monteerd zorg dan dat je het dak iets te ver omhoog drukt. Zodat hij als het ware wat bol staat.

De strip zal iets gaan doorbuigen en eventuele speling op de bouten geeft nog wat ruimte om te zakken op het moment dat je de stempel weg haalt.

Hoe ga je hem monteren? Met slotbouten of schroeven?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:33:
[...]

10 cm wat ? als ik vragen mag

Tja vanalles

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:45
Kijk eens naar Snickers. Vrij casual kleding dat tegen een stootje kan.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• bd-casemod
vso schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:10:
[...]

10 cm wat ? als ik vragen mag
10cm hoog,3-5mm dik, 4meter lang. Vergeten erbij te vermelden 8)7
Ronald.42 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Als je die strip monteerd zorg dan dat je het dak iets te ver omhoog drukt. Zodat hij als het ware wat bol staat.

De strip zal iets gaan doorbuigen en eventuele speling op de bouten geeft nog wat ruimte om te zakken op het moment dat je de stempel weg haalt.

Hoe ga je hem monteren? Met slotbouten of schroeven?
Zat zelf te denken aan houtdraadbouten.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:56:
@Vliegvlug : als je de kabels door een pijpje/flexbuis wilt leggen (wel aan te raden), dan raad ik je aan om 16 of 19mm te boren.
Dat is wel een goed punt ja, om de kabel tegen de betonnen randen te beschermen en makkelijker te kunnen doorvoeren.
Heb ik wel gedaan voor de elektra- en speaker kabels voor de tv-hoek. Daarbij gemerkt dat ik wel een 2 mm groter gat moet boren dan de pvc buis die erin gaat omdat de boorhamer waarmee ik die gaten gemaakt heb wat ging zoeken en de pvc buis er dan niet meer in ging.
Met een diamantboor krijg ik wel een glad en recht gat dus daar zal minder marge nodig zijn verwacht ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:19:
[...]

[...]

zou zelf hout + metalen strip pakken, en die ertussen sandwichen al is het hout 2 a 3cm dik (beter aanzicht) maar dat is up to you kan je de bouten namelijk ook iets verzinken :)

Tja vanalles

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ronald.42
bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:19:
[...]

[...]

3mm is blik... ik zou dan minstens voor die 5 gaan.

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 22:41
Lichtplan vraag:

Voor de badkamer ben ik aan het bepalen waar de inbouwspots moeten komen maar ik kom er maar niet uit; ook heb ik het idee dat overal op internet wat anders staat. Is het juist wél of niet aan te raden ze pal boven de wasbak te plaatsen? (PS: de wasbak op dit plaatje is niet de echte, ik heb uitgerekend hoe de echte wasbakken zitten)

[Voor 6% gewijzigd door the-hyrax op 27-03-2023 22:09]

• bd-casemod
Ronald.42 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Om de hoeveel cm hebben jullie destijds de houtdraaibouten gemonteerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
the-hyrax schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:09:
Lichtplan vraag:

Voor de badkamer ben ik aan het bepalen waar de inbouwspots moeten komen maar ik kom er maar niet uit; ook heb ik het idee dat overal op internet wat anders staat. Is het juist wél of niet aan te raden ze pal boven de wasbak te plaatsen? (PS: de wasbak op dit plaatje is niet de echte, ik heb uitgerekend hoe de echte wasbakken zitten)

[Afbeelding]
Waarom zou je ze niet boven de wasbak willen?
En is links een grote inloop douche? Dan zou ik die twee iets verder je douche inbrengen om daar voldoende licht te hebben wat ook daadwerkelijk mooi in je douche schijnt en niet vol op je glazen wanden en daarnaast.

Ik heb geen even verdeling ook in mijn badkamer van de spots maar ik verlicht op de plekken waar je bent/“werkt” . En dat bevalt uitermate goed.
Ohja, ook een bekende tip waarschijnlijk: teveel licht kan je dimmen, te weinig licht doe je niets aan.

Je huidige opzet lijkt mij prima op de twee meest linker spotjes na, die zou ik zelf dus iets verder je douche in brengen.

[Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2023 22:27]

• the-hyrax
GeeMoney schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Waarom zou je ze niet boven de wasbak willen?
En is links een grote inloop douche? Dan zou ik die twee iets verder je douche inbrengen om daar voldoende licht te hebben wat ook daadwerkelijk mooi in je douche schijnt en niet vol op je glazen wanden en daarnaast.

Ik heb geen even verdeling ook in mijn badkamer van de spots maar ik verlicht op de plekken waar je bent/“werkt” . En dat bevalt uitermate goed.
Ohja, ook een bekende tip waarschijnlijk: teveel licht kan je dimmen, te weinig licht doe je niets aan.

Je huidige opzet lijkt mij prima op de twee meest linker spotjes na, die zou ik zelf dus iets verder je douche in brengen.
Dank voor de feedback - ik twijfelde juist of je de spots nou net achter of net voor de persoon moet plaatsen, maar net voor zodat hij direct licht geeft is dus wel prima te doen. Overigens zijn ze dimbaar, dus dat komt goed uit.

De linkerkant is inderdaad een dubbele douche. Ik wilde voorkomen dat de spot op de grote stortdouche-schijf scheen, dus vandaar de plaatsing - plus op deze manier was het ook gelijk verdeeld. Maar ik zal ze inderdaad nét wat verder de douche in plaatsen (10cm). Dan zitten ze volgens mij echt wel goed!

• GeeMoney
the-hyrax schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:02:
[...]

Dank voor de feedback - ik twijfelde juist of je de spots nou net achter of net voor de persoon moet plaatsen, maar net voor zodat hij direct licht geeft is dus wel prima te doen. Overigens zijn ze dimbaar, dus dat komt goed uit.

De linkerkant is inderdaad een dubbele douche. Ik wilde voorkomen dat de spot op de grote stortdouche-schijf scheen, dus vandaar de plaatsing - plus op deze manier was het ook gelijk verdeeld. Maar ik zal ze inderdaad nét wat verder de douche in plaatsen (10cm). Dan zitten ze volgens mij echt wel goed!
Je zou ze nog iets meer naar het midden kunnen zetten, ik heb ze op de plek waar je eigenlijk staat, dus recht boven je. Doordat ze wijd uitstralen heb je dan overal rondom jezelf licht en geen overdreven schaduw.
Mijn spiegel achter de wastafel heeft ook eventueel nog een led lamp die je met een veeg beweging aan kunt zetten. Gebruiken we overigens nagenoeg nooit.

Als je de linker spotjes 10cm verplaatst zou ik ze ook allemaal 10cm meer naar de middenlijn brengen.
Dan zitten ze ook niet recht boven je stort douches maar ernaast waardoor je dus ook nog meer licht krijgt.

[Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2023 23:11]

• the-hyrax
GeeMoney schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:10:
[...]

Je zou ze nog iets meer naar het midden kunnen zetten, ik heb ze op de plek waar je eigenlijk staat, dus recht boven je. Doordat ze wijd uitstralen heb je dan overal rondom jezelf licht en geen overdreven schaduw.
Mijn spiegel achter de wastafel heeft ook eventueel nog een led lamp die je met een veeg beweging aan kunt zetten. Gebruiken we overigens nagenoeg nooit.

Als je de linker spotjes 10cm verplaatst zou ik ze ook allemaal 10cm meer naar de middenlijn brengen.
Dan zitten ze ook niet recht boven je stort douches maar ernaast waardoor je dus ook nog meer licht krijgt.
Bedoel je alle spots meer naar het midden? Dus dat ze ook niet meer recht boven de waskommen zitten?

Overigens zitten ze nu niet exact boven de douche - de douche komt 46cm vanaf de zijkant dus ze zitten er schuin voor (vanuit de douche gezien)

• GeeMoney
the-hyrax schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:16:
[...]

Bedoel je alle spots meer naar het midden? Dus dat ze ook niet meer recht boven de waskommen zitten?

Overigens zitten ze nu niet exact boven de douche - de douche komt 46cm vanaf de zijkant dus ze zitten er schuin voor (vanuit de douche gezien)
Ja, ik zou ze dan allemaal meer naar je 0.80m lijn brengen.
Een beetje in het midden van je bad en diezelfde ruimte ook boven je wasbakken opschuiven. (En de spotjes in je douche dan ook op diezelfde lijn brengen).

nevermind :)

[Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2023 23:22]

• the-hyrax
GeeMoney schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:19:
[...]

Ja, ik zou ze dan allemaal meer naar je 0.80m lijn brengen.
Een beetje in het midden van je bad en diezelfde ruimte ook boven je wasbakken opschuiven. (En de spotjes in je douche dan ook op diezelfde lijn brengen).

nevermind :)
:D

Thanks voor je hulp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
bd-casemod schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Om de hoeveel cm hebben jullie destijds de houtdraaibouten gemonteerd?
De eersten op 25 mm uit de kant en wat er dan aan lengte tussen die gaten over was delen op een aantal dat je ongeveer op 40 cm uitkomt.

Bijv. Strip is 4000.
4000-50=3950

Dan doe je 3950:400=9,87 gaten

Dat maakt dan 3950 delen op een rond getal dus 9 0f 10

Bij 9 wordt het 355,5 mm hoh
Bij 10 wordt het uiteraard 395 mm hoh

[: : : : : : : : : :] zoiets zeg maar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:00
barry86 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Welkoop

Fysieke pas winkel, welis waar niet alle online assortiment. Goede prijs/kwaliteit verhouding en keuze mogelijkheden
Goed tip, niet aan gedacht! Zit er bij ons eentje in de buurt en ga vandaag eens even langs.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:40:
[...]

De eersten op 25 mm uit de kant en wat er dan aan lengte tussen die gaten over was delen op een aantal dat je ongeveer op 40 cm uitkomt.

Bijv. Strip is 4000.
4000-50=3950

Dan doe je 3950:400=9,87 gaten

Dat maakt dan 3950 delen op een rond getal dus 9 0f 10

Bij 9 wordt het 355,5 mm hoh
Bij 10 wordt het uiteraard 395 mm hoh

[: : : : : : : : : :] zoiets zeg maar
Is er geen vergroot risico op scheuren als je de bouten op 1 lijn monteert?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 11:22
GeeMoney schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:10:
[...]

Volgens mij wil je ze juist niet recht boven je hebben bij de wastafel. Dan valt juist de schaduw op datgeen wat je bekijkt in de spiegel.
Je wilt dus het licht tussen jou en de spiegel hebben.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
Wolly schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Is er geen vergroot risico op scheuren als je de bouten op 1 lijn monteert?
N=1 maar geen last van gehad.

En gezien hoe de nerven lopen in die balk verwacht ik dat ook bij @bd-casemod niet eigenlijk.

• GeeMoney
Flix20 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Volgens mij wil je ze juist niet recht boven je hebben bij de wastafel. Dan valt juist de schaduw op datgeen wat je bekijkt in de spiegel.
Je wilt dus het licht tussen jou en de spiegel hebben.
Een spot spreid zover uit en weerkaatst tevens in de spiegel dat je daar echt geen last van hebt.
Ik heb mijn vrouw er nooit over gehoord in ieder geval en ik merk er zelf ook niets van.

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 22:59
Dag! Ik (nouja, mijn vriendin) wil graag een kattenluik hebben in de keukendeur... vooruit dan maar. Maar nu zit ik het met feit dat we een vrij bijzondere deur hebben. Een paneeldeur met daarbij ook een verticale, lange ruit. Onderaan zitten dan weer latten. Ik wil natuurlijk niet overal doorheen zagen; het luik past precies in het onderste paneel... maar die is dan wel wat hoog voor de kat.

Nu zat ik eraan te denken ook nog iets van een latje of een trip op de bovenste lat te maken zodat de kat een opstapje heeft. Ik wil zo min mogelijk schade aan de deur aanbrengen. Heeft iemand een beter idee of tips?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kwartjuh schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:00:
Dag! Ik (nouja, mijn vriendin) wil graag een kattenluik hebben in de keukendeur... vooruit dan maar. Maar nu zit ik het met feit dat we een vrij bijzondere deur hebben. Een paneeldeur met daarbij ook een verticale, lange ruit. Onderaan zitten dan weer latten. Ik wil natuurlijk niet overal doorheen zagen; het luik past precies in het onderste paneel... maar die is dan wel wat hoog voor de kat.

Nu zat ik eraan te denken ook nog iets van een latje of een trip op de bovenste lat te maken zodat de kat een opstapje heeft. Ik wil zo min mogelijk schade aan de deur aanbrengen. Heeft iemand een beter idee of tips?

[Afbeelding]
er zijn meer reden(en) om het niet te doen dan wel, ga bijvoorbeeld eens op zoek naar een vervangend onderdeel van de deur of bewaar je wat je uitzaagt ?, je verliest isolatie, doe je een chip gestuurd luik ?

ik heb een aantal katten maar luiken in deuren zijn alleen binnen en niet buiten omdat die makkelijk(er)/goedkoper te vervangen zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:44

[Afbeelding]
Er is nergens een plek waar je dat beter kan doen?
Ik zou dat nooit in mijn deur doen.
Inbrekers kunnen dan heel eenvoudig een deur openen.

Je kan een gat in je gevel laten boren met een luikje
https://www.kattenluik.eu/kattenluik-in-spouwmuur/
Dat kan op een onopvallende plek, maar belangrijker, uit de buurt van deuren/ramen waar inbrekers door kunnen.

Persoonlijk ben ik van mening dat je een kat binnen moet houden of in een buitenren.

[Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 28-03-2023 11:32]

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 22:59
vso schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:26:
[...]

er zijn meer reden(en) om het niet te doen dan wel, ga bijvoorbeeld eens op zoek naar een vervangend onderdeel van de deur of bewaar je wat je uitzaagt ?, je verliest isolatie, doe je een chip gestuurd luik ?

ik heb een aantal katten maar luiken in deuren zijn alleen binnen en niet buiten omdat die makkelijk(er)/goedkoper te vervangen zijn.
Het gaat idd om een chipgestuurd luik, Isolatie is zeker een ding natuurlijk, net zoals verhoogd risico inbrekers.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FRANQ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:29:
[...]
Er is nergens een plek waar je dat beter kan doen?
Ik zou dat nooit in mijn deur doen.
Inbrekers kunnen dan heel eenvoudig een deur openen.

Je kan een gat in je gevel laten boren met een luikje
https://www.kattenluik.eu/kattenluik-in-spouwmuur/
Dat kan op een onopvallende plek, maar belangrijker, uit de buurt van deuren/ramen waar inbrekers door kunnen.
Afgezien dat je cilinder er wellicht sneller eruit is dan gepriegel door een kattenluik heen

is een gat maken in je gevel/deur gewoon niet erg handig voor je isolatie je gaat gewoon heel veel meer warmte verlies hebben, deur open/dicht doen is veel kosten effectiever .. desnoods op een haakje

Als je echt wilt kan je wellicht beter denken aan een dubbele deur / raam inzet die tzt verwijderbaar is.

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 17:06

Tjark

DON'T PANIC

the-hyrax schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:09:
Lichtplan vraag:

[Afbeelding]
Ik zou de 2 'douchespots' vervangen door 1 die in het midden dan zit, en zorgen dat als je in je douche 'inbouwvakken/schappen-in-de-muur' hebt, die dan ook verlichten met een ledstrip. Dan heb je meer dan genoeg licht (heb geen vol licht nodig met douchen), en omdat het 1 licht in het midden is, geen slagschaduw van je regendouchekoppen (zoals ik uit je opmerkingen begreep)

*insert signature here

• FRANQ
vso schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Afgezien dat je cilinder er wellicht sneller eruit is dan gepriegel door een kattenluik heen

is een gat maken in je gevel/deur gewoon niet erg handig voor je isolatie je gaat gewoon heel veel meer warmte verlies hebben, deur open/dicht doen is veel kosten effectiever .. desnoods op een haakje

Als je echt wilt kan je wellicht beter denken aan een dubbele deur / raam inzet die tzt verwijderbaar is.
Die onderste knip op de foto kan je openen via het kattenluik.
En als er een klink aan de binnenkant zit is die ook te bereiken met een stukje ijzerdraad.

Dan is de deur zonder braakschade open

cilinder eruit is juist fijn, want dan is alles verzekeringswerk.

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik heb bij het ophangen van een plafond lamp helaas een stroomdraad geraakt in het plafond (de lamp paste niet op de centraaldoos qua schroeven, had beter een andere lamp kunnen kopen achteraf). Hierdoor ging de stop in de meterkast uit. Deze heb ik vervolgens weer aangezet en alle stopcontacten en het lichtpunt bij de centraaldoos getest en deze werken nog. De kabel is op 1 cm van de centraaldoos geraakt.

Nu ben ik met de aannemer aan het kijken naar de juiste oplossing met als doel ons vers gestucte en gespoten plafond van 1 week oud ( :+ )zo min mogelijk te slopen en blijvend zichtbare schade te voorkomen. De elektricien komt de komende dagen het probleem van de geraakte kabel oplossen.

Mijn idee is een nieuwe kabel trekken maar blijkbaar is er flex pvc gebruikt waardoor dit lastig zou zijn. Mijn indruk was dat er juist daarom altijd normale pvc het plafond in gaat maar daar heb ik nu niks meer aan. Daarom ben ik aan het bekijken wat andere oplossingen zouden kunnen zijn die veilig zijn en zo min mogelijk zichtbare schade aan het plafond toebrengen die ik met de elektricien kan bespreken.

Ideeën die ik heb (geen idee of het mag uit veiligheidsoogpunt) van goed naar slechter:
- nieuwe kabels trekken
- kijken of de draden 2cm speling hebben zodat het geraakte stuk er af gehaald kan worden;
- de bijbehorende WCD/schakelaar zoeken en daar met een lasklem de draad verlengen
- de bijbehorende WCD/schakelaar loskoppelen en accepteren dat die niet meer bruikbaar is
- het plafond openen bij de centraaldoos en daar met lasklem + mini lasdoos de kabel verlengen

Zijn er nog andere/betere/veiligere oplossingen die ik met de elektricien kan bespreken? Ik wil voorkomen dat hij de meest snelle methode kiest en de stukadoor het vervolgens maar op moet lossen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19
@XeNeRgY Flexbuis is idd lastiger, maar niet onmogelijk. Gewoon 3 nieuwe kabels trekken (dat gaat vaak makkelijker dan 1 kabel vervangen en de andere twee laten zitten, ervan uitgaande dat er zwart/blauw/geelgroen naar de lamp gaat). Met een beetje goede wil en evt een trekveer is dat vast wel te doen.

Anders moet je de volledige buis uitbikken, dat schiet echt niet op natuurlijk.

Welke draad is er geraakt? Als het de zwarte is: is het een optie om de lamp dan op constante stroom (bruin) aan te sluiten en dan draadloos te schakelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20
Ik zou optie 2 en 3 proberen. Pas als dat niet lukt: nieuwe draden trekken. Want stel dat dat niet lukt, dan is het vervelend als je niet eerst hebt geprobeerd of je een paar cm speling hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
@XeNeRgY

Een trekveer aan de draden vast maken.
Draden eruit trekken, en daarmee de trekveer erin.
Tip: gebruik een GOEDE trekveer van polyester, niet die goedkope nylon of iets duurdere metalen dingen.

Met de trekveer trek je dan de nieuwe draden er weer in.

Dit is de enige goede oplossing.
Niks zo irritant als te korte draden die nauwelijks in een wago te drukken zijn.

Enkel als er aan een kant ruim 20 centimeter over is, kun je iets opschuiven kunnen proberen.
De draad moet lang genoeg zijn om buiten de lasdoos in een wago te kunnen drukken.

Ik zou de draden dus in eerste instantie proberen te vervangen.
Alle andere mogelijkheden als plan B

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FRANQ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Die onderste knip op de foto kan je openen via het kattenluik.
En als er een klink aan de binnenkant zit is die ook te bereiken met een stukje ijzerdraad.

Dan is de deur zonder braakschade open

cilinder eruit is juist fijn, want dan is alles verzekeringswerk.
Dunno maar ik doe meestal 2x de knip erop en dan ook nog de sleutel omdraaien en die hangt meestal aan een haakje in de "buurt" niet in het slot in elk geval

Maar goed een debat over "inbraakgevoeligheid" of "isolatie verliezen" is niet wat de vraag was..

Waar zou je een gat in de deur maken voor je poezenbeest ons antwoord = Niet

Tja vanalles

• XeNeRgY
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:22:
@XeNeRgY Flexbuis is idd lastiger, maar niet onmogelijk. Gewoon 3 nieuwe kabels trekken (dat gaat vaak makkelijker dan 1 kabel vervangen en de andere twee laten zitten, ervan uitgaande dat er zwart/blauw/geelgroen naar de lamp gaat). Met een beetje goede wil en evt een trekveer is dat vast wel te doen.

Anders moet je de volledige buis uitbikken, dat schiet echt niet op natuurlijk.

Welke draad is er geraakt? Als het de zwarte is: is het een optie om de lamp dan op constante stroom (bruin) aan te sluiten en dan draadloos te schakelen?
Ik weet niet welke draad geraakt is. Dat gaat zichtbaar zijn als de elektricien het stukje plafond open maakt. Als ik je goed begrijp bedoel je (ervan uitgaande dat het een draad tussen schakelaar - lamp is) dat als het de schakeldraad is, ik er ook voor kan kiezen om continue spanning te gebruiken uit de andere draad en dan met een app of draadloze schakelaar de lamp zelf bedien?

Misschien een domme vraag maar lopen stopcontacten ook via centraaldozen in het plafond of zitten daar alleen lampen/schakelaars in? Als ik me goed herinner zijn die leidingen vanaf de muur naar boven gefreesd dus ik zou denken dat ze er in zitten.

Het advies om bij voorkeur nieuwe draden te laten trekken door de elektricien neem ik ter harte.

[Voor 9% gewijzigd door XeNeRgY op 28-03-2023 14:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

XeNeRgY schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Ik weet niet welke draad geraakt is. Dat gaat zichtbaar zijn als de elektricien het stukje plafond open maakt. Als ik je goed begrijp bedoel je (ervan uitgaande dat het een draad tussen schakelaar - lamp is) dat als het de schakeldraad is, ik er ook voor kan kiezen om continue spanning te gebruiken uit de andere draad en dan met een app of draadloze schakelaar de lamp zelf bedien?

Misschien een domme vraag maar lopen stopcontacten ook via centraaldozen in het plafond of zitten daar alleen lampen/schakelaars in? Als ik me goed herinner zijn die leidingen vanaf de muur naar boven gefreesd dus ik zou denken dat ze er in zitten.

Het advies om bij voorkeur nieuwe draden te laten trekken door de elektricien neem ik ter harte.
Zeker geen domme vraag, maar dat ligt er aan hoe een woning gebouwd is.
Bij mij heb ik bedrading in het plafond van de BG die is voor de WCDs op de 1ste en lichtpunten op de BG. De zolder WCDs zijn weer samen met de lichtpunten van de 1ste.
Het is het gemakkelijkste te herleiden door te kijken naar de groepen.

• webber87
Voor onze badkamer verbouwing ga ik de tegels eruit slopen en kan ik zien hoe de toestand achter de tegels is. Mocht deze slecht zijn dan ga ik het opnieuw stucen. Voor in het natte deel wil ik dan een cement gebonden stuc gebruiken. Ik lees wel wat ervaringen met Sakrete 4 in 1 mortel dat het vrij korrelig is. Op zich geen ramp aangezien er nog overeen getegeld gaat worden maar zijn er betere aanbevelingen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:37
Heeft iemand een beter idee of tips?
Kost wat maar dan heb je ook wat 8)
Kattenluik door de muur met afsluiting aan beide zijden t.b.v. betere isolatie.

https://www.tomsgates.com/en_GB/kattenluiken

[Voor 16% gewijzigd door assje op 28-03-2023 15:20]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

assje schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Kost wat maar dan heb je ook wat 8)
Kattenluik door de muur met afsluiting aan beide zijden t.b.v. betere isolatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.tomsgates.com/en_GB/kattenluiken
Lijkt nieteens zo heel moeilijk zelf te maken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MikeyMan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Lijkt nieteens zo heel moeilijk zelf te maken.
inderdaad

wel mooi ook die extra "afsluit(er)s maar inderdaad zou het alleen niet doen met hout (zo ziet het eruit op de foto) ..
niet met hout omdat "natte pootjes" + hout niet de meeste handige combo is ..

[Voor 11% gewijzigd door vso op 28-03-2023 16:25]

Tja vanalles

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:41
Vandaag zijn mijn vrouw en ik weer aan de slag geweest.

Zij was aan het verven en ik moet helaas de deurposten verkleinen. Had de verkeerde maat genomen. Heb nu alles op 2meter hoog gezet.

Moet laten drogen, donderdag stucwerk rondom de bovenste gedeelte en dan kunnen we de eerste apartement ook beginnen met verven .

• theduke1989
webber87 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:09:
Voor onze badkamer verbouwing ga ik de tegels eruit slopen en kan ik zien hoe de toestand achter de tegels is. Mocht deze slecht zijn dan ga ik het opnieuw stucen. Voor in het natte deel wil ik dan een cement gebonden stuc gebruiken. Ik lees wel wat ervaringen met Sakrete 4 in 1 mortel dat het vrij korrelig is. Op zich geen ramp aangezien er nog overeen getegeld gaat worden maar zijn er betere aanbevelingen?
Wij hebben in de badkamers Zementmörtel genomen. Is wat meer korrelig. Maar het neemt beter vocht op. En we gaan voordat we gaan betegelen nog een extra
(Knauf Flächendicht) zodat we zeker zijn van een goede afdichting

• twain4me
theduke1989 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:02:

Zij was aan het verven en ik moet helaas de deurposten verkleinen. Had de verkeerde maat genomen. Heb nu alles op 2meter hoog gezet.

[Afbeelding]
Moet laten drogen, donderdag stucwerk rondom de bovenste gedeelte en dan kunnen we de eerste apartement ook beginnen met verven .
waar is dit? 2 meter hoge sparingen (dus nog lagere deuren) is heel erg laag naar huidige standaard.

• theduke1989
twain4me schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:08:
[...]

waar is dit? 2 meter hoge sparingen (dus nog lagere deuren) is heel erg laag naar huidige standaard.
Is hier in Duitsland, de deurposten zijn 1950mm hoog.

Voorheen had ik 2.15m afgesneden. Dus moet helaas opnieuw. De Klick-Vinyl is ongeveer een halve centimeter..dus zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• twain4me
theduke1989 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:16:
[...]

Is hier in Duitsland, de deurposten zijn 1950mm hoog.

Voorheen had ik 2.15m afgesneden. Dus moet helaas opnieuw. De Klick-Vinyl is ongeveer een halve centimeter..dus zou genoeg moeten zijn.
deur posten van 195cm? dus een opening van ~190 ? :X
uiteraard is het jouw huis en dus jouw feestje maar ik snap echt niet als je zoon verbouwing doet je dan de deuren zo laag maakt. ook in duitsland is de norm veel hoger.

• webber87
theduke1989 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:02:

[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Mooie klus heb je daar :) Maar euhh,, Zementmörtel is gewoon Cementmortel in het Duits?

• theduke1989
twain4me schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:25:
[...]

deur posten van 195cm? dus een opening van ~190 ? :X
uiteraard is het jouw huis en dus jouw feestje maar ik snap echt niet als je zoon verbouwing doet je dan de deuren zo laag maakt. ook in duitsland is de norm veel hoger.
Breedte is 86cm niet de standaard 73cm en dan 2m hoog. Dit was een standaard maat in Globus bouwmarkt.

Breite: 86 cm
Höhe: 198,5 cm
Wandstärke: 9 - 10,7 cm
Oberfläche: Dekor

[Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 28-03-2023 17:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
theduke1989 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Breedte is 86cm niet de standaard 73cm en dan 2m hoog. Dit was een standaard maat in Globus bouwmarkt.
Dat iets te koop is wil niet zeggen dat je het moet gebruiken. ;)
Pagina: 1 ... 288 ... 306 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee