[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 291 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:49
Ridicuul schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:29:
Dit boutje wil niet uit de inbouwdoos komen. Ik draaide het boutje er een stuk uit, toen ging het opeens moeizaam en na een soort klikkend geluid/gevoel kan ik de bout nu alle kanten opdraaien, maar het boutje blijft even diep in de doos.

Mogelijk is de draad aan de binnenkant losgeschoten en draait deze nu mee in de behuizing? Voorzichtig trekken/wiebelen levert 0 resultaat op.

Iemand die al eens met dit varkentje gewassen heeft?
Al eens gehad ja. Mijn oplossing was toen de ring grijze ring in z'n geheel vervangen. Dus rondom vrijmaken van gips en eruit halen, een nieuwe doos slachtofferen en die ring erin te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Voor een tussenwand in de vrijstaande garage tbv klusjes dacht ik aan de volgende opbouw

(Zijde zonder verwarming)
Osb 18mm
dampopenfolie
isolatie (steenwol met Alu caching als dampscherm)
osb 18mm
(Zijde met minimale verwarming , iig vorstvrij)

En dan een houten frame met dpc strookje eronder. De balken zijn dan 44x69.
Vastschroeven op de horizontale liggers met schroefmaatje 5x80?

Ben benieuwd hoe makkelijk het gaat , donderdag alle spullen maar eens inkopen 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:04
Raling schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:40:
[...]

Optie 4: baksteen halveren door van boven naar beneden meerdere gaten te boren, ook in de voeg rondom, met boorhamer en beitel de halve baksteen uitkappen.

Optie 2 is zeer goed zelf te doen. Zulke bakstenen is de diamantboor echt zo doorheen. Meeste tijd zit in halen en terug brengen
Het zijn helaas geen bakstenen waar ik doorheen moet, maar echt betonnen fundatie. Op de foto zie je nog een paar rijen bakstenen maar het gat moet lager om in de kruipruimte uit te komen. Is optie 2 in dit geval nog steeds goed zelf te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
brambond schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:51:
[...]

Het zijn helaas geen bakstenen waar ik doorheen moet, maar echt betonnen fundatie. Op de foto zie je nog een paar rijen bakstenen maar het gat moet lager om in de kruipruimte uit te komen. Is optie 2 in dit geval nog steeds goed zelf te doen?
Ik had al wel het idee dat ik te simpel dacht.

Jahoor, met een diamantboor is dan nogsteeds prima zelf te doen. Hiervoor zijn ze gemaakt. Hij zal er niet zo snel doorheen vliegen als baksteen, maar als je gewoon rustig de aanwijzingen volgt en goed koelt, is het ook zo gepiept.

Ik zou denk ik wel de 61mm pakken, omdat je dan ruimte hebt om de mantelbuis met bijvoorbeeld pur te fixeren. Voor het invoeren van de mantelbuis hoef het niet denk ik, met 51mm zou ie mooi strak passen, maar zo'n diamantgeboord gat is ontzettend glad van binnen.
Hmmm, zo'n mantelbuis zit opgerold, dus laat zich misschien toch wat lastig invoeren. Om het jezelf makkelijker te maken, zou je 61mm kunnen pakken, dan een stuk 60mm HWA rioolbuis om de mantelbuis schuiven. Die voer je dan met gemak in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Aan de buitenkant is wat dieper graven natuurlijk geen enkel probleem, in een kruipruimte zo diep moeten graven is geen pretje.
De grap is juist dat je in de kruipruimte juist helemaal niet diep hoeft te graven, in mij geval was dat iets van 20 cm waar ik aan de buitenkant op ongeveer 100cm zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:07
Bij ons zijn tijdens de verbouwing in de keuken 3 extra lichtaansluitingen in het plafond gemaakt.
Hiervoor zijn (vermoed ik) ABB inbouwdozen voor gebruikt. De lampen die hierop komen moeten aan zo'n haakje worden opgehangen.
Bij de Gamma had ik gisteravond even snel van die Attema centraaldoosdeksels gehaald, maar bij thuiskomst blijken die gaten dus te groot te zijn.
Ik vermoed dat er dus verschil zit tussen een centraaldoos en een inbouwdoos.

Nu wilde ik dit al provisorisch oplossen door gaatjes te boren, maar het is een beetje lastig te meten om dit op precies op de juiste plek te krijgen.
Daarnaast vind ik het ook een beetje een beun-oplossing.
Zijn hier nettere oplossingen voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
jordeeeh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:54:
Simpelste: vraag wie de doos ingebouwd heeft, welke serie diegene altijd gebruikt.
Verder is meten prima te doen, hoeft niet exact. Dan kun je beter controleren welke afdekplaten je moet kopen.

Een centraaldoos is inderdaad niet hetzelfde als een inbouwdoos. Bedoel je hiermee dat er gewoon een stopcontact inbouwdoos in het plafond zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
brambond schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:51:
[...]

Ik heb het nooit gedaan, en jij dus blijkbaar ook niet. Het is niet zo makkelijk, zeker als de muur hard is (beton), en vrij dik. De uitdaging zit in het mooi recht houden. Als je wat te veel beweegt zit je met de boor overal tegen.

Ik zou gewoon 20mm boren, en dan de kabel er door duwen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 12:38
BaBoK schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:51:
Iemand een aanrader voor zeer goede dubbelzijdige plakband?
Een zijde kunststof andere zijde spachtelputz muur.
Ik gebruik tegenwoordig overal HPX Max-Power Dubbelzijdig Tape voor hebben ze voor binnen en buiten top spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Raling schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:04:
[...]

Simpelste: vraag wie de doos ingebouwd heeft, welke serie diegene altijd gebruikt.
Verder is meten prima te doen, hoeft niet exact. Dan kun je beter controleren welke afdekplaten je moet kopen.

Een centraaldoos is inderdaad niet hetzelfde als een inbouwdoos. Bedoel je hiermee dat er gewoon een stopcontact inbouwdoos in het plafond zit?
Oh dat is wel een goeie, ga ik dat even vragen.

Ja dat vermoed ik wel eigenlijk.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
jordeeeh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:30:
[...]

Oh dat is wel een goeie, ga ik dat even vragen.

Ja dat vermoed ik wel eigenlijk.. :)
Waarom vermoed je dat? Omdat de ring met schroefjes rond te draaien is? En wat bedoelde je trouwens met dat de gaten te groot zijn? Dat er M3 schroefjes inzitten (inbouwdoos) ipv de M4 wat er in een centraaldoos normaal gesproken zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:23
Tommie12 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:13:
[...]

Ik heb het nooit gedaan, en jij dus blijkbaar ook niet. Het is niet zo makkelijk, zeker als de muur hard is (beton), en vrij dik. De uitdaging zit in het mooi recht houden. Als je wat te veel beweegt zit je met de boor overal tegen.

Ik zou gewoon 20mm boren, en dan de kabel er door duwen.
Ik zou er juist voor kiezen het nu meteen goed te doen, straks heb je daar een kabel doorheen en blijkt je wifi niet goed genoeg te werken om je omvormer uit te lezen en wil je er een utp heen hebben, kan je weer opnieuw beginnen.
Een goede diamantboor (eventueel huren) en iemand er een tuinslang met een dun straaltje water bij laten houden (wel het gat er onder diep genoeg maken dat het koel water ergens heen kan. Het gat hoeft niet persé heel recht en strak, je purt het uiteindelijk dan toch gewoon vol. Leg er meteen een trekdraad (of meerdere) in, dan kan je nieuwe kabels super eenvoudig aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Raling schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:36:
[...]

Waarom vermoed je dat? Omdat de ring met schroefjes rond te draaien is? En wat bedoelde je trouwens met dat de gaten te groot zijn? Dat er M3 schroefjes inzitten (inbouwdoos) ipv de M4 wat er in een centraaldoos normaal gesproken zit?
Ik zie dat ik het een beetje vreemd opgeschreven heb...

De afstand tussen de schroefgaten van de deksel is groter dan op de inbouwdoos.
Scheelt uit m'n hoofd meer dan een centimeter.
Ik had ook nog een ronde deksel gehaald, maar ook daar was de afstand nog net te groot.

Daarnaast zijn de schroeven die bij de deksel meegeleverd worden een stuk dikker dan de M3 die in de inbouwdoos passen (maar ik had zelf al M3 schroefjes meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:50
jordeeeh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:18:
[...]

Ik had ook nog een ronde deksel gehaald, maar ook daar was de afstand nog net te groot.

Daarnaast zijn de schroeven die bij de deksel meegeleverd worden een stuk dikker dan de M3 die in de inbouwdoos passen (maar ik had zelf al M3 schroefjes meegenomen).
Een centraaldoos is vierkant, een inbouwdoos rond (doorgaans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Kurma schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:22:
[...]

Een centraaldoos is vierkant, een inbouwdoos rond (doorgaans).
Ik zal vanavond even wat foto's maken, dat maakt het misschien wat duidelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
jordeeeh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:18:
[...]

M3 is inderdaad een inbouwdoos ipv centraaldoos. Dat is in het plafond sowieso al een beunoplossing. Daar is geen standaard afdekplaat met haakje voor. Ik hoop dat je er geen zware lamp aan wilt gaan hangen, daar is een inbouwdoos niet voor gemaakt.

Je kan gaatjes boren en dan met een M3 carrosseriering. Andere oplossing is een stopcontact blindplaat, met zo'n stalen framepje. Die valt mooi in de doos, en dan kun je de lamp eventueel aan dat stukje staal hangen.

@Kurma Er zijn ook genoeg ronde centraaldozen verkrijgbaar. Tijdens onze verbouwing hebben we alleen vierkante centraaldozen met een ronde opening geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:51
Workaholic schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:10:
[...]

Volledig gespoten inderdaad - geen merk te bekennen in de kastjes of lades. Ik ga even in het keuken topic vragen.
Ik zou het bij een (auto)schadeherstelbedrijf of meubelspuiter proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:34

Rzaan

Altijd zoekende

Optie 2 is zeer goed zelf te doen. Zulke bakstenen is de diamantboor echt zo doorheen. Meeste tijd zit in halen en terug brengen
Op die diepte zitten toch geen bakstenen meer. toch?
Zit daar niet gewoon de betonnen fundering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
Rzaan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:41:
Op die diepte zitten toch geen bakstenen meer. toch?
Zit daar niet gewoon de betonnen fundering?
Dat hangt van de constructie van de woning af. Hier heb ik onder de vloer (ca 44 cm dik) nog een laag stenen (ca 20 cm) op de betonnen fundering staan. Daar kun je dus relatief gemakkelijk doorheen boren. In ieder geval enorm veel gemakkelijker dan door de betonnen fundering (45 cm breed en zwaar gewapend).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ha Tweakers, wat is jullie ervaring met Praxis huismerk primer (Sencys)? Is dit echt slechter dan een merk goedje of valt het wel mee? Gaat om het voorbewerken van mooi gestucte nieuwbouwmuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Thomas schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:31:
Ha Tweakers, wat is jullie ervaring met Praxis huismerk primer (Sencys)? Is dit echt slechter dan een merk goedje of valt het wel mee? Gaat om het voorbewerken van mooi gestucte nieuwbouwmuren.
Ja. Is troep. :)
Bespaar je de moeite en koop goede verf. Je nieuwbouwhuis heeft je al tonnen gekost en het stuccen duizenden. Ga je echt 500 euro besparen op goede verf? Haal Sigma of Sikkens spul bij de verfspeciaalzaak. 1. Je krijgt topadvies en 2. Het prijsverschil is minder dan je denkt, 3. Je hebt minder verf nodig en 4. Verfwinkels zijn veel leuker dan die ellendige Praxis. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Let dan wel even goed op. Sikkens en Sigma kunnen 10tallen euro's per zaak schelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:01

vanDaal

-ismeereentje

brambond schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:10:
Dag allen. Ik wil een grondkabel (4x2,5+as) aanleggen door de tuin tussen mijn huis en PV omvormer in de schuur. Ik heb hiervoor een 50mm mantelbuis gekocht waarin ik de kabel door de tuin wil leggen. Nu twijfel ik hoe ik de kabel door de fundatie van mijn huis wil aanleggen.
(1) mantelbuis aanleggen tot aan gevel, gat van +-20mm boren (SDS betonboor) en enkel de kabel doorvoeren naar kruipruimte
(2) mantelbuis door de fundatie naar kruipruimte, gat van 51(of 61)mm boren (diamant boormachine met drukvat huren).
Ik heb beide gedaan hier, een paar jaar geleden 2 met drie mantelbuizen van 50mm en een paar maanden geleden 1 met een één mantelbuis van 120mm. Optie twee is inderdaad het fijnste. Ten eerste omdat je dan altijd gemakkelijk vanuit binnen een nieuwe of extra kabel kun doorvoeren en ten tweede omdat je het gat aan de buitenkant wat gemakkelijker kunt dichten. Ik heb zelf inderdaad een boormachine met waterkoeling gehuurd. Dat gaf overigens best een zooi. Als je gewoon baksteen fundering hebt, zou ik kijken of je een 60mm opzetstuk voor je klopboor (als je die hebt) kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
vanDaal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:44:
[...]

Ik heb beide gedaan hier, een paar jaar geleden 2 met drie mantelbuizen van 50mm en een paar maanden geleden 1 met een één mantelbuis van 120mm. Optie twee is inderdaad het fijnste. Ten eerste omdat je dan altijd gemakkelijk vanuit binnen een nieuwe of extra kabel kun doorvoeren en ten tweede omdat je het gat aan de buitenkant wat gemakkelijker kunt dichten. Ik heb zelf inderdaad een boormachine met waterkoeling gehuurd. Dat gaf overigens best een zooi. Als je gewoon baksteen fundering hebt, zou ik kijken of je een 60mm opzetstuk voor je klopboor (als je die hebt) kunt kopen.
Bedankt. Ik moet echt door betonnen fundatie, dus ga net als jij een diamant boormachine met waterkoeling huren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

brambond schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:22:
[...]

Bedankt. Ik moet echt door betonnen fundatie, dus ga net als jij een diamant boormachine met waterkoeling huren.
Tip: Toen ik aan het kijken was, was een bedrijf dat de gaten boorden niet veel duurder als huren.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op zich prima zelf te doen. Volgens mij was ik €100,- totaal kwijt en tijdelijk €400,- borg ofzo.
Voordeel is dat je zoveel gaten kan boren als je wilt. Een betonhoorder betaal je per gat.

Het werken in het kruipluik vond ik een stuk beroerder.
Oh, en nog een tip. Laat de gaten schuin naar boven lopen van buiten naar binnen gezien. Dus buiten laag, binnen hoog uitkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 06-04-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

GeeMoney schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:10:
[...]

***members only***

Op zich prima zelf te doen. Volgens mij was ik €100,- totaal kwijt en tijdelijk €400,- borg ofzo.
Voordeel is dat je zoveel gaten kan boren als je wilt. Een betonhoorder betaal je per gat.

Het werken in het kruipluik vond ik een stuk beroerder.
Oh, en nog een tip. Laat de gaten schuin naar boven lopen van buiten naar binnen gezien. Dus buiten laag, binnen hoog uitkomen.
Kom je daarmee ook door een betonnen fundering van 90cm breed?
En als ik omhoog moet boren, moet ik zo diep graven dat ik onder de fundering zit denk ik :P

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 06-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordeeeh
Raling schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:29:
[...]

M3 is inderdaad een inbouwdoos ipv centraaldoos. Dat is in het plafond sowieso al een beunoplossing. Daar is geen standaard afdekplaat met haakje voor. Ik hoop dat je er geen zware lamp aan wilt gaan hangen, daar is een inbouwdoos niet voor gemaakt.

Je kan gaatjes boren en dan met een M3 carrosseriering. Andere oplossing is een stopcontact blindplaat, met zo'n stalen framepje. Die valt mooi in de doos, en dan kun je de lamp eventueel aan dat stukje staal hangen.

@Kurma Er zijn ook genoeg ronde centraaldozen verkrijgbaar. Tijdens onze verbouwing hebben we alleen vierkante centraaldozen met een ronde opening geplaatst.
Ik denk dat de elektricien daarvoor gekozen had op basis van de informatie die mijn vriendin gegeven had. Er zou eigenlijk alleen zo'n ijzeren beugeltje op hoeven in eerste instantie.
1 van de 3 was de originele centraaldoos, daar kon ik wel het normale dekseltje gebruiken. Kwam ik achter nadat ik de gaatjes al geboord had :P

Maar goed, afstand opgemeten en gaatjes geboord. Had geen ringetjes liggen dus heb zonder gedaan, maar zat gelijk goed vast, waren kleine gaatjes waar ik de schroeven al in 'tapte'.
Lampen zijn niet zwaar dus maak me niet zoveel zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK5PqhX70pMS0s2KOOZAEIAfmZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XZtiHSDyPCkROja41qdM21m.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas ontbrak het stelschroefje van 1 van de afdekkapjes, dus niet helemaal af kunnen maken :(
Wat een gekloot trouwens om die 'strak' tegen het plafond te krijgen.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Cyberpope schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:57:
[...]

Kom je daarmee ook door een betonnen fundering van 90cm breed?
En als ik omhoog moet boren, moet ik zo diep graven dat ik onder de fundering zit denk ik :P
Jazeker, de combi was lang genoeg voor mijn fundering inclusief bakstenen. (Woning uit 2019)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• walletje-w
  • Nu online
Druk bezig met de badkamer en de rest van het huis (verlichting ontbreekt nog bijvoorbeeld) Maar ook een badplank gemaakt want prioriteiten :+ Twee gevelplanken aan elkaar gelijmd met domino's ertussen en een wat bredere gleuf ivm met een ipad 13". Aan de onderkant twee 4mm gleuven gefreesd zodat hij precies over de badrand heen valt en hij verrassend stabiel ligt. Daarnaast vertikte ik het om €100+ te betalen voor een plankje wat ik ook zelf kan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJI_y-8AzddgDmGThXeHs7StjAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K6O2HXj9aO8KzHxdDn3AqADa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2sB9Lx9nIIt_I7mM_haE6ezv2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YZXCtuBnFJJuQfik7YEy1aup.jpg?f=user_large

Het lattenplafond bevat nog een mooi trucje zoals te zien aan die prachtige emmer met water maar dat zal voor een volgende post zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordeeeh
walletje-w schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:09:
Druk bezig met de badkamer en de rest van het huis (verlichting ontbreekt nog bijvoorbeeld) Maar ook een badplank gemaakt want prioriteiten :+ Twee gevelplanken aan elkaar gelijmd met domino's ertussen en een wat bredere gleuf ivm met een ipad 13". Aan de onderkant twee 4mm gleuven gefreesd zodat hij precies over de badrand heen valt en hij verrassend stabiel ligt. Daarnaast vertikte ik het om €100+ te betalen voor een plankje wat ik ook zelf kan maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lattenplafond bevat nog een mooi trucje zoals te zien aan die prachtige emmer met water maar dat zal voor een volgende post zijn ;)
Dat met de iPad in die plank zou ik nooit aandurven als ik in bad zit :o :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

jordeeeh schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:18:
[...]

Dat met de iPad in die plank zou ik nooit aandurven als ik in bad zit :o :$
Ach, met zo'n bad kan er elk jaar wel een iPad of 2 af.. :X :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Weet je zeker dat het geen funderingsbalk is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 13:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op maandag 3 april 2023 @ 06:07:
Dat is hek 1... Van de week even slotbouten bij halen dan kan deel twee ook in elkaar... Best lekker vandaag zo in de zon.[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXyZIqrLjGAGrvGcUSMr5uKlCQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlnsIRI4F9c9DeQ5jANJ32IB.jpg?f=fotoalbum_large

Deel twee was minder zonnig... Morgen nog even goed afhangen zodat het ook visueel waterpas is (want hout is nooit 100% recht) en even een grondgrendel ergens zien te halen zodat 1 deel vast te zetten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@deWit mooi hek (en plek zo te zien).
Heb je bewust twee slotbouten minder geplaatst in het linker deel? Waar de middelste horizontale plank de diagonaal kruist heeft een deel wel twee slotbouten, maar het andere deel niet?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ja, het was bewust. Ze moeten er nog in maar ik moest ze even nameten in het al hangende hek om het gelijk te hebben, maar er was teveel regen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
nokiaan958GB schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:37:
[...]

Weet je zeker dat het geen funderingsbalk is?
Dit is een fundering van gewapend beton, deze loopt helemaal rond onder de woning (uit 1978). Daar kan ik toch 'gewoon' een sparing in boren of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

t14wo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:43:
[...]

Ja. Is troep. :)
Bespaar je de moeite en koop goede verf. Je nieuwbouwhuis heeft je al tonnen gekost en het stuccen duizenden. Ga je echt 500 euro besparen op goede verf? Haal Sigma of Sikkens spul bij de verfspeciaalzaak. 1. Je krijgt topadvies en 2. Het prijsverschil is minder dan je denkt, 3. Je hebt minder verf nodig en 4. Verfwinkels zijn veel leuker dan die ellendige Praxis. O-)
Dank, zal eens kijken. Gaat om een nieuwbouw huurhuis dus gelukkig (of helaas) geen tonnen uitgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
brambond schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:38:
[...]

Dit is een fundering van gewapend beton, deze loopt helemaal rond onder de woning (uit 1978). Daar kan ik toch 'gewoon' een sparing in boren of niet?
Tuurlijk. Zo’n balk kan prima een gat van 60 hebben. Je huis zal er niet van instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:45

Exigence

dnkroz

Thomas schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:15:
[...]

Dank, zal eens kijken. Gaat om een nieuwbouw huurhuis dus gelukkig (of helaas) geen tonnen uitgegeven.
Tip van Flip: haal SPS Unitex Primer en Unitex 4040, scheelt meer dan de helft met Sikkens en Sigma.

Ik schilderde voorheen alleen met Sigma (Pearl Clean Matt), vond het heerlijk wegschilderen.

Nu sinds kort over op SPS, en ik moet zeggen dat ik het qua verwerkbaarheid en dekking niks onder vind doen voor Sigma. Hele fijne muurverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-04-2023
Gisteren is de gietvloer gegoten. We hadden gevraagd of hij het stukje rondom de flexibele slang voor de badkuip vrij wilde houden.
Dit is niet gebeurd ( zie foto's). Het koppelstuk en een stukje erna zit muurvast.

Hij zegt dat dit geen problemen gaat opleveren. En dat hij er niks meer aan kan veranderen. Ik heb mijn twijfels.

Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44uun0mhmCkYMUNcsaiOjhFqAeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVvRA71k0BTQF3eGMEpgwDHU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYm7hXxKn9BhmBqMOCtegq5vQJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9k5tg2gXlzPu7rCPStgBw79.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w2NLFKq6aWy8oaYf1gK3PhdQN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ0qXJcTe7E8los0UoKfM0o5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 08:41
Nou, dit zou ik dus niet accepteren.
De opmerking "er kan niets misgaan" hebben we in de geschiedenis vaak genoeg gehoord ;-)

Ik zou hem vriendelijk doch dringend vragen om dit op te lossen, je hebt immers expliciet aan hem gevraagd om het vrij te houden.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
t14wo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:22:
[...]

Tuurlijk. Zo’n balk kan prima een gat van 60 hebben. Je huis zal er niet van instorten.
Hoe zit dat eigenlijk met boren door gewapend beton? Er wordt altijd gezegd dat vrijliggend staal gaat roesten en je beton uit elkaar drukt. Maar hoe zit dat met een gat door de wapening heen? Gewoon purren, en dan is het goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:03

TGEN

Hmmmx_

Zwartoog schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:32:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met boren door gewapend beton? Er wordt altijd gezegd dat vrijliggend staal gaat roesten en je beton uit elkaar drukt. Maar hoe zit dat met een gat door de wapening heen? Gewoon purren, en dan is het goed?
Mocht je per ongeluk wapeningstaal zichtbaar hebben in je geboorde gat, dan zou ik deze zeker behandelen met een roestbeschermer (zoals RX-5) voordat je de boel dicht-PURt.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb in de wc een klein raampje dat open kan, maar niet helemaal lekker sluit . Daardoor tocht het erg.
Nu wil ik het raampje dicht kitten , welke kit kan ik gebruiken? Het is van hout .

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2023 10:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Klaver schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:03:
Gisteren is de gietvloer gegoten. We hadden gevraagd of hij het stukje rondom de flexibele slang voor de badkuip vrij wilde houden.
Dit is niet gebeurd ( zie foto's). Het koppelstuk en een stukje erna zit muurvast.

Hij zegt dat dit geen problemen gaat opleveren. En dat hij er niks meer aan kan veranderen. Ik heb mijn twijfels.

Graag advies.
Dit is natuurlijk niet acceptabel. Zo'n flexibele buis moet je ten allen tijde kunnen vervangen.

Je had hier een pvc buis uit de vloer moeten laten steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Sport_Life schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:25:
Ik heb in de wc een klein raampje dat open kan, maar niet helemaal lekker sluit . Daardoor tocht het erg.
Nu wil ik het raampje dicht kitten , welke kit kan ik gebruiken? Het is van hout .
Dus omdat je raampje niet goed sluit wil je hem dicht kitten zodat ie niet meer open kan..? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver
Ja achteraf gezien was het inderdaad nodig om een pvc buis uit de vloer laten steken. Wij zijn echt leken wat betreft klussen. Dus alles uit handen gegeven op goed vertrouwen dat mensen goed hun vak uitoefenen.

Helaas heeft onze aannemer het zo opgeleverd.
En de gietvloeren bedrijf het gat volgegoten. Aannemer is niet meer te bereiken helaas. Dus moeten we het toch zelf oplossen.

Wat is wijsheid? Zo gebruiken tot het misgaat of nu meteen actie ondernemen ( stuk uitfrezen en opnieuw laten aanleggen?? )
Er komt een vrijstaand ligbad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49

Graag advies.
Is toch ook geen probleem voor hem of de vloer :P

Hij zal wel geen zin in hakken, frezen en slijpen hebben. Vraag is of je dat nu wilt/moet doen of wanneer je er in de toekomst een keer bij moet. Typisch krijg je spijt als je shit doorschuift naar de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:02
Klaver schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:05:

Wat is wijsheid? Zo gebruiken tot het misgaat of nu meteen actie ondernemen ( stuk uitfrezen en opnieuw laten aanleggen?? )
Laatste deel van de factuur niet voldoen zolang het niet is opgelost? Zolang zij niet leveren wat er overeen gekomen is (dat die flex buis niet volgestort wordt) hoef je ook niet te betalen lijkt me. Geld praat, een zeurend persoon een stuk minder ;)

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:42
Klaver schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:05:
Ja achteraf gezien was het inderdaad nodig om een pvc buis uit de vloer laten steken. Wij zijn echt leken wat betreft klussen. Dus alles uit handen gegeven op goed vertrouwen dat mensen goed hun vak uitoefenen.

Helaas heeft onze aannemer het zo opgeleverd.
En de gietvloeren bedrijf het gat volgegoten. Aannemer is niet meer te bereiken helaas. Dus moeten we het toch zelf oplossen.

Als tip kan ik je meegeven dat flex sowieso vermeden moet worden, in eerste instantie. Dat is eigenlijk nooit een goed idee (maar last resort als het echt niet anders kan).
Ik zou dit over doen. Als je hier lekkage gaat krijgen heb je een nog groter probleem.. Nu kan je er nog relatief makkelijk bij.
Uithakken, harde pvc pijp iets laten uitsteken (inkorten kan altijd nog) en dan verder kijken. Ik zou dit niet laten zitten iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:35
Om een schuifpui te plaatsen moet bij ons een tussenmuur verwijderd worden en een nieuwe latei geplaatst worden. De constructeur/aannemer zijn met de volgende constructie gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQkOaAf5vhj6LZwKnCN_ZkTkRmQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrRfqbIXD7INUYqt0ePdFiyC.jpg?f=fotoalbum_medium
Constructie bestaat uit een IPE270 ligger gedragen door 2 kolommen aan de zijkant. Volgens constructeur is er nog een beperkte ondersteuning van de verdiepingsvloer nodig en daarom het lipje onder de vloer.

Mijn zorg is dat deze constructie een warmtebrug vormt want ik zie geen thermische onderbrekingen. Valt dit mee of is dit (deels) te voorkomen door aanbrengen van isolatie in de holtes van de ligger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 19:16

Graag advies.
Hebben dat soort bedrijven niet standaard de voorwaarde dat je het "gietklaar" aanbiedt? M.a.w. zelf open gaten afdichten etc. Zodat zij kunnen komen doen wat ze moeten doen, namelijk gieten. Of is er afgesproken dat zij juist komen voorbereiden (en zo ja, is er beschreven wat ze dan komen doen)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 20:04

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Eigenlijk zou er vandaag hulp komen om de vloer opnieuw te doen die ik vern*ukt heb tijdje terug, maar die werd naar een spoedklus weggerroepen. Dus daarom maar hieraan gewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MBjt_ee4SziyzKGVD3eGtgtkSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUncyAp6qMSr4TQM9nPPZsjy.jpg?f=fotoalbum_large

Een dimbare led-driver tegen de muur met daaraan 2 x 6 meter ledstrip. De keuze balken was eenvoudig, ze hebben dezelfde dikte/hoogte als de led-driver zelf, dus zodra ik mooi hout heb geregeld maak ik er een mooie koof/afwerking omheen. Ik gebruik geen apps of wifi/bt, gewoon een dimmer in de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV0eIC5KD41k-_g4Wcp0jP3WJZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDEFsMQezNIH69hmDwBUGbfd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhL4KnilaMQIwUS1G5Z3yBE3x_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l40kub7shaRfkqaOSWsVixgO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben op zich blij met het resultaat, maar de lichtopbrengst op maximale stand is niet zo fel als ik gedacht had, ik hoopte eigenlijk op 60/70% sterkte genoeg te hebben. De driver kan echter niet meer aan (en zwaardere drivers zijn er niet) zonder gelijk op een trafo uit te komen, dus of ik laat het zo of ik gooi later nog een keer een driver erbij met nog 2 x 6 meter erbij, de strips zijn enorm smal en de balk breed genoeg.

Ook heb ik voor het gemak van die 'clips' gebruikt waar je de op maat geknipte strip in drukt/klemt in de hoeken, maar die zijn best 'finnicky' in het gebruik. De strip laat erg weinig contactoppervlak over bij het splitsen dus je moet een beetje schuiven en duwen voor ze contact maken. Wellicht dat ik ze ooit gewoon een keer soldeer mochten ze verschuiven over tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-04-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
KIMBLE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:15:
Om een schuifpui te plaatsen moet bij ons een tussenmuur verwijderd worden en een nieuwe latei geplaatst worden. De constructeur/aannemer zijn met de volgende constructie gekomen:
[Afbeelding]
Constructie bestaat uit een IPE270 ligger gedragen door 2 kolommen aan de zijkant. Volgens constructeur is er nog een beperkte ondersteuning van de verdiepingsvloer nodig en daarom het lipje onder de vloer.

Mijn zorg is dat deze constructie een warmtebrug vormt want ik zie geen thermische onderbrekingen. Valt dit mee of is dit (deels) te voorkomen door aanbrengen van isolatie in de holtes van de ligger?
tsja het alternatief is 2 portalen (1 binnen en 1 buiten) met isolatie er tussen of een portaal binnen en een metselwerk drager buiten.
gezien het formaat van de spouw verwacht ik jaren 70 bouw? je zou nog kunnen vragen of voor de vloer het voldoende is om er een hoeklijn op te bouten. dan kan je het portaal zo veel mogelijk buiten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:31

Jrz

––––––––––––

t14wo schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:25:
[...]

Google op siliconenkit verven. Je hebt 2 opties: speciale toevoeging/behandeling zodat je die kit kan verven. Optie 2 is kit eruit snijden en even opnieuw kitten met acrylaatkit. Dat is overschilderbaar. Siliconen gebruik je alleen in de badkamer. Degene die dit gekit heeft, wist niet wat hij moest gebruiken. :)
Ik zag net YouTube: bye bye, SILICONEN BESMETTING!

Ik weet niet of dat echt werkt

[ Voor 13% gewijzigd door Jrz op 07-04-2023 18:32 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Jrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:30:
[...]

[...]

[ Voor 13% gewijzigd door t14wo op 07-04-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
  • Laatst online: 21:35
twain4me schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:13:
[...]

tsja het alternatief is 2 portalen (1 binnen en 1 buiten) met isolatie er tussen of een portaal binnen en een metselwerk drager buiten.
gezien het formaat van de spouw verwacht ik jaren 70 bouw? je zou nog kunnen vragen of voor de vloer het voldoende is om er een hoeklijn op te bouten. dan kan je het portaal zo veel mogelijk buiten zetten.
Inderdaad bouwjaar is 1976. Portaal binnen met metselwerk lijkt mij mooi alternatief, ik ga in overleg.

Sowieso als ik de voorgestelde constructie bekijk kan de directe warmteoverdracht meevallen. Enige directe contact is de lip aan de verdiepingsvloer. De balk en deze lip zijn waarschijnlijk rondom te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCJck9E9LpAZ2g9rrxvGKUR7WYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5bG8lI29zTKgvzdPsRfG54O.jpg?f=fotoalbum_large

Zit een beetje te filosoferen hoe ik dit dicht ga maken, ik wil het wel bereikbaar houden want als ik in het trapgat een raam wil zemen leg ik er een balk in. Denk nu aan een plint met schuine kant waar een plaat multiplex in valt, en dan met magneten ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:12
Jrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:30:
[...]

[...]

Die druppels inderdaad al geprobeerd. Met de normale dosering en 2x en 3x, helaas geen verbetering... Wordt toch de kit weg halen en opnieuw kitten ben ik bang

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24
deWit schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:52:
[Afbeelding]

Zit een beetje te filosoferen hoe ik dit dicht ga maken, ik wil het wel bereikbaar houden want als ik in het trapgat een raam wil zemen leg ik er een balk in. Denk nu aan een plint met schuine kant waar een plaat multiplex in valt, en dan met magneten ofzo..
Misschien een inspectieluik? Die zijn er in vele soorten en maten. Voorbeeldje

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Beste tweakers,

Ik vroeg me af of het duur is in Nederland een dak te vervangen (niet compleet) alleen isolatie (buiten/binnen), dakpanelen (Schiefer), verbreden van de dak aan de zijden. 50cm

We hebben een aanbod gekregen van 50.000€ en krijgen nog 20% subsidie van de staat dus zit rond de 40.000 aan het einde.

Mocht het goedkoper zijn in Nederland, haal ik beter een Nederlands bedrijf.

[ Voor 10% gewijzigd door theduke1989 op 07-04-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
jordeeeh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:54:
Bij ons zijn tijdens de verbouwing in de keuken 3 extra lichtaansluitingen in het plafond gemaakt.
Hiervoor zijn (vermoed ik) ABB inbouwdozen voor gebruikt. De lampen die hierop komen moeten aan zo'n haakje worden opgehangen.
Bij de Gamma had ik gisteravond even snel van die Attema centraaldoosdeksels gehaald, maar bij thuiskomst blijken die gaten dus te groot te zijn.
Ik vermoed dat er dus verschil zit tussen een centraaldoos en een inbouwdoos.

Nu wilde ik dit al provisorisch oplossen door gaatjes te boren, maar het is een beetje lastig te meten om dit op precies op de juiste plek te krijgen.
Daarnaast vind ik het ook een beetje een beun-oplossing.
Deze past gewoon op een inbouwdoos: https://www.elektramat.nl...1ac69640031303531313230c9

Maar je hebt het ondertussen al opgelost zie ik. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
theduke1989 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:27:
Beste tweakers,

Ik vroeg me af of het duur is in Nederland een dak te vervangen (niet compleet) alleen isolatie (buiten/binnen), dakpanelen (Schiefer), verbreden van de dak aan de zijden. 50cm

We hebben een aanbod gekregen van 50.000€ en krijgen nog 20% subsidie van de staat dus zit rond de 40.000 aan het einde.

Oppervlakte lijkt me in ieder geval handig om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
t14wo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:20:
[...]

Oppervlakte lijkt me in ieder geval handig om te vermelden.
Gaat om 235m2 aan dak
Met twee grote dakkapellen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 03-10 05:21
Omdat mijn schoonouders lekkage in de badkamer hadden en het huis in de verkoop moet, hebben we maar besloten om de boel 'even' op te frissen.

Ik had eerst bedacht om een paar muurtjes te gaan stucen, maar na de eerste vlakken kwam ik er wel achter dat die kunst niet voor mij is weggelegd. Uiteindelijk dus toch maar de hele badkamer betegeld. Binnen kort gaan we weer verder en dan installeren we een douchebak met cabine en het overige meubilair. Moet allemaal niet teveel kosten. All in kost de hele renovatie ongeveer 2000 euro. Tegels zijn allemaal budget van de Hornbach.
Levelling systeem is huismerk van Eco Tools. Werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn0UvyGuX4tlhnJup7K4wbmfjwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qmrFtVxDttAyvgYvxO77thj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0JWDeyQ_oJywDNux37Mvgk4ayg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8u9PmUh7E1UUotH2emkqFbqa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhLi0QpkO1Ap-J86qG1e0UJHzPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRPFLUSoQkmx1fLkYuLnXpmu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3WTwE3GHbdiOmPJPhqlhRntZE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4n2ilq0On9ZEAIP5t9vG17O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKEtm3WSbuUFXIuwIUET_0xpy88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTcMaje0k5TIlfeCFigOLvDI.jpg?f=fotoalbum_large

Blij als deze klus weer klaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-09 14:00
Netjes!!

Ik heb een kleine vraag ivm de aansluiting van een jacuzzi en boiler. Deze zijn momenteel zonder stopcontact, rechtstreeks met een kabel naar de zekeringkast verbonden. Kunnen wij hier toch een stopcontact tussen steken?

Het gaat om een Vertuo plus 150L (link - ik zie 2400W) en een Spa relax (niet 100% zeker van het type, maar het lijkt op deze, nog te dubbelchecken, 16Amp).

De bedoeling is om het energieverbruik te monitoren + ze te sturen adhv zonne-energie met een Shelly Plug of Homewizard plug. Nu zie ik dat de Shelly plug maar 12A aankan, tov de Homewizard Energy die 16A of 3680W aankan.

Daarnaast wil ik het verbruik van de warmtepomp opvolgen per zone (3-fasige 400V aansluiting, de zones zijn 1-fasig -> 1fasige kWh energiemeter nodig?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM8EJjtP7LGVQoBf1u_1aVRSvxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HipqHCjUVZjLZZuAwmssGbC.jpg?f=fotoalbum_large

De 3 zones van de warmtepomp zijn hier 1-fasig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMBI7wAAY2NfB3xUBtQnPWtUH9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N841csOFMEkjwh6f9PVu2a9f.jpg?f=fotoalbum_large

De boiler zit nu op 'AC' (3-fasig) aangesloten. De warmtepomp op 'AD'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
chaoske1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:41:
Netjes!!

Ik heb een kleine vraag ivm de aansluiting van een jacuzzi en boiler. Deze zijn momenteel zonder stopcontact, rechtstreeks met een kabel naar de zekeringkast verbonden. Kunnen wij hier toch een stopcontact tussen steken?

Het gaat om een Vertuo plus 150L (link - ik zie 2400W) en een Spa relax (niet 100% zeker van het type, maar het lijkt op deze, nog te dubbelchecken, 16Amp).

De bedoeling is om het energieverbruik te monitoren + ze te sturen adhv zonne-energie met een Shelly Plug of Homewizard plug. Nu zie ik dat de Shelly plug maar 12A aankan, tov de Homewizard Energy die 16A of 3680W aankan.

Daarnaast wil ik het verbruik van de warmtepomp opvolgen per zone (3-fasige 400V aansluiting, de zones zijn 1-fasig -> 1fasige kWh energiemeter nodig?)

[Afbeelding]

De 3 zones van de warmtepomp zijn hier 1-fasig.

[Afbeelding]

De boiler zit nu op 'AC' (3-fasig) aangesloten. De warmtepomp op 'AD'.
Je zit al in de goede richting. Shelly heeft ook DIN rail modules. Die passen dus gewoon in je meterkast. Kijk daar even tussen. Dan hoef je niet te klooien met een stopcontact maken tussen je stoppenkast en de jacuzzi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:43
Tranze schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 06:31:
Omdat mijn schoonouders lekkage in de badkamer hadden en het huis in de verkoop moet, hebben we maar besloten om de boel 'even' op te frissen.

Ik had eerst bedacht om een paar muurtjes te gaan stucen, maar na de eerste vlakken kwam ik er wel achter dat die kunst niet voor mij is weggelegd. Uiteindelijk dus toch maar de hele badkamer betegeld. Binnen kort gaan we weer verder en dan installeren we een douchebak met cabine en het overige meubilair. Moet allemaal niet teveel kosten. All in kost de hele renovatie ongeveer 2000 euro. Tegels zijn allemaal budget van de Hornbach.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Knap om hier energie voor op te brengen... De volgende koper trekt alles er waarschijnlijk weer uit denk ik dan altijd. Maar goed, verkooptechnisch waarschijnlijk wel slim, zeker als het verkopen iets lastiger is dan een of 2 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 24-06 20:04
Even voor de zekerheid: ik heb hier een voetventiel voor een convector met rubber ringetjes om de schroefdraad, dan hoeft er toch geen loctite of ptfe tape meer omheen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIqH2qQuTPhok4gdik0rd6H_Klk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iey9RJGrvShsMlT1wmWL55Vi.jpg?f=fotoalbum_large
Bij het ontluchtingsventiel zit echter geen ringetje, dus daar wel loctite?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9sqDlV_Be2LnsZ3iJDxOrQxArA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QTulSAcRIuvxqB9G7SRFfaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:49
Cella schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:05:
Even voor de zekerheid: ik heb hier een voetventiel voor een convector met rubber ringetjes om de schroefdraad, dan hoeft er toch geen loctite of ptfe tape meer omheen?
Nope
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat weet ik eigenlijk niet ...
Die heb ik er nooit af gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Hij zat er los bij, dus voor de zekerheid toch maar doen. Thanks

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 09:15

Mystikal

It never hurts to help!

Iemand tips hoe ik deze stopcontacten in mijn veranda makkelijk vast set. Het heeft niets om aan vast te maken. Het is eigenlijk een trespa plaat en verder schuim...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVvNeNseaYkaeLyIqciLTK8t1sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2P56m9PEVT8UtO9hfaEokQD.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:39
Mystikal schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:18:
Iemand tips hoe ik deze stopcontacten in mijn veranda makkelijk vast set. Het heeft niets om aan vast te maken. Het is eigenlijk een trespa plaat en verder schuim...

[Afbeelding]
Holle wand dozen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:41

MJV

Ik ben door mijn reguliere/grijze Fischer SX 6x30 pluggen heen. Ik heb nu zowel de SX als de Duopower op voorraad. Maar, is er (behalve het prijsverschil van €0,01 per plug) reden om nog SX te gebruiken, of kan ik net zo goed volledig overstappen op Duopowers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:07
Beste tweakers,

Vraag zelfde offertes op bij Nederlandse bedrijven. Je zit denk ik in Duitsland? Hoever van de grens?

Wat zijn de regels voor subsidie, geldt dat ook voor buitenlandse bedrijven?

Hou er ook rekening mee dat er lange wachttijden kunnen zijn met Nederlandse bedrijven door veel vraag en tekort aan personeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cella
Mystikal schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:18:

[Afbeelding]
Zo te zien zit er al een hollewanddoos (blauw) aan je wandcontactdoos. Eerst de wandcontactdoos losschroeven van de hollewanddoos, deze vastzetten in de wand door de witte lipjes aan te trekken en dan de wandcontactdoos er weer op schroeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:16
MJV schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:14:
Ik ben door mijn reguliere/grijze Fischer SX 6x30 pluggen heen. Ik heb nu zowel de SX als de Duopower op voorraad. Maar, is er (behalve het prijsverschil van €0,01 per plug) reden om nog SX te gebruiken, of kan ik net zo goed volledig overstappen op Duopowers?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Duopower is de opvolger van de “gewone” grijze pluggen. Geen enkele reden om de Duopowers niet overal voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
Denk je nou werkelijk dat op basis van bovenstaande beschrijving iemand ook maar het begin van een schatting zou kunnen maken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
DasNieNix schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:00:
[...]

Vraag zelfde offertes op bij Nederlandse bedrijven. Je zit denk ik in Duitsland? Hoever van de grens?

Wat zijn de regels voor subsidie, geldt dat ook voor buitenlandse bedrijven?

Hou er ook rekening mee dat er lange wachttijden kunnen zijn met Nederlandse bedrijven door veel vraag en tekort aan personeel.
Ik zit iets verder, namelijk aan de grens van Luxembourg (Trier locatie)

Ik zal eens kijken. Op de offerte wat ik nu heb is 234m2 dat is genoeg informatie denk ik ook voor Nederlandse bedrijven.

Het is belangrijk dat het een bedrijf is binnen Europa.

[ Voor 4% gewijzigd door theduke1989 op 08-04-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45
Cella schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:05:
Even voor de zekerheid: ik heb hier een voetventiel voor een convector met rubber ringetjes om de schroefdraad, dan hoeft er toch geen loctite of ptfe tape meer omheen?
Klopt.
Klopt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 09:15

Mystikal

It never hurts to help!

Cella schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:02:
[...]

Zo te zien zit er al een hollewanddoos (blauw) aan je wandcontactdoos. Eerst de wandcontactdoos losschroeven van de hollewanddoos, deze vastzetten in de wand door de witte lipjes aan te trekken en dan de wandcontactdoos er weer op schroeven.
Ga het morgen proberen!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Laatst online: 04-10 16:07
Tranze schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 06:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er wel erg strak uit!

Welke diameter gatzaag heb je gebruikt voor de gaten ij de tegels 't.b.v. de douchekraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben vandaag bezig geweest met een voorzet wand in de garage. De warme zijde heeft van die alu folie zodat het daar dampdicht is.

Ik wil er nog osb tegen aan zetten , geen gips.
Snap alleen niet hoe je de folie doet bij de overgang van wanden naar vloer , wanden en plafond. Moet je dat echt kitten ? De osb platen komen boven tot iets onder de balk. Vanaf de vloer houd ik 1 cm vrij. Dus dan hecht het toch nergens aan ?

Maakt dat bij de alu kant ook uit ? Ik heb het daar nu gelijk gemaakt met de aansluiting van de muur, geniet en tape erover. Dacht eraan gewoon plaatje osb erop , 5mm van de wand en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eTqqcI0hQNF5FNA-MKWEWqn36A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaPB4WUeORPFuSyZetRID7C7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 08-04-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 03-10 05:21
rainier15 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:10:
[...]

Ziet er wel erg strak uit!

Welke diameter gatzaag heb je gebruikt voor de gaten ij de tegels 't.b.v. de douchekraan?
Thanks, volgens mij was het deze: https://www.hornbach.nl/p...-ceramic-o-35-mm/7569313/
Maar zou ook een maatje kleiner kunnen zijn. Gat was in ieder geval net niet groot genoeg voor die gekleurde pluggen, dus moest hem nog een paar keer een beetje scheef heen en weer halen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:50
@Waypoint Normaal gesproken worden de overgangen van de folie naar wanden, plafonds etc inderdaad afgekit of afgetaped. Dit is vooral belangrijk als je dampdicht bouwt. Je hebt zo te zien een dampdichte warme zijde, maar de koude zijde is dampopen. Dus dan komt het wat minder spits, al zou ik nog steeds proberen de folie zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het plafond etc.
Heb je de isolatie wel doorgetrokken tot het plafond of slechts tot de balk?
Overigens is het gebruikelijk om de overgang van de ene naar de andere baan folie ook af te tapen. Dat lijkt op de foto niet gedaan.

Behalve esthetisch wordt de afwerking met gipsplaat ook gedaan voor de brandwerendheid. Dat kan dus ook voor jou een overweging zijn om alsnog met gipsplaat af te werken. Of heb je een (sterk) brandvertragende OSB plaat toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waypoint schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:24:
Ik ben vandaag bezig geweest met een voorzet wand in de garage. De warme zijde heeft van die alu folie zodat het daar dampdicht is.

Ik wil er nog osb tegen aan zetten , geen gips.
Snap alleen niet hoe je de folie doet bij de overgang van wanden naar vloer , wanden en plafond. Moet je dat echt kitten ? De osb platen komen boven tot iets onder de balk. Vanaf de vloer houd ik 1 cm vrij. Dus dan hecht het toch nergens aan ?

Maakt dat bij de alu kant ook uit ? Ik heb het daar nu gelijk gemaakt met de aansluiting van de muur, geniet en tape erover. Dacht eraan gewoon plaatje osb erop , 5mm van de wand en klaar.

[Afbeelding]
de functie van waterkerende damp openfolie is vooral de waterkerende werking als 2e functie winddichting, beide zijn niet nodig in jouw geval want het is binnen in een schuur dat folie zit er dus voor jan met de korte achternaam en het maakt dus geen reet uit wat je ermee doet. en hoeft dus niet gekit of afgeplakt te worden. niets is zo dampopen als geen folie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

@twain4me @Franciesco

Thx voor jullie reactie ! De naden heb ik getaped inderdaad .
Ik heb het frame onder de balk gemaakt en de isolatie daar niet door getrokken. Beetje het idee zoals op zolder met gordingen. Op deze wijze hoefde ik niet in het houten dak te boren en blijft de ventilatie daar op orde. Op het dak zit epdm met pir.

Mbt brand is een goede daar had ik niet aan gedacht. Aan de andere kant worden alle werkbanken ook van hout dus of het op dat ene wandje aan komt… Wellicht wel nog een reden om het plafond dicht te maken met gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
In hoeverre is een plooi in bitumen een probleem? Over een lengte van +/- 2 meter, 5cm breed ter hoogte van de spouw tussen geïsoleerde berging en woning zit een indrukbare bobbel in het bitumen. Plooi zit niet op een naad.

Dak is ca. 3 jaar oud. Bitumen ligt direct bovenop de isolatieplaten die op een breedplaat liggen (moderne bouw).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Prutswerk eerste klas. Dit kan je niet aanvaarden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Graag advies.
Dit is wel geniaal, mooie haakse knik er gelijk in ook.

Uithakken die handel, hier krijg je op termijn ellende mee.
Nu kun je er nog fatsoenlijk bij.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
Iemand hier handigheidjes voor het bruikbaar uit elkaar halen van dit soort pallets?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JtyScPTy/IMG-20230409-164014.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Met welk doel? Cirkelzaag er doorheen issie kleiner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:59
deWit schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:10:
Met welk doel? Cirkelzaag er doorheen issie kleiner
En als je hem in de brand steekt kun je daarna heel makkelijk met een magneet de nagels/spijkers eruit halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bruikbaar de planken en balken gebruiken natuurlijk.
Cirkelzaag zou kunnen voor de buitenste, maar lopen in totaal 5 balken onderdoor dus dat is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

NeutraleTeun schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:35:
Bruikbaar de planken en balken gebruiken natuurlijk.
Cirkelzaag zou kunnen voor de buitenste, maar lopen in totaal 5 balken onderdoor dus dat is geen optie.
  • Met een hamer eraf beuken aan de achterzijde
  • Een stompe boor in een klopboormachine en je klopt ze er zo door (maakt wel terug herrie)
  • Met de hand (lees hamer 😅) er door drevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Waypoint schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:07:
[...]
  • Met een hamer eraf beuken aan de achterzijde
  • Een stompe boor in een klopboormachine en je klopt ze er zo door (maakt wel terug herrie)
  • Met de hand (lees hamer 😅) er door drevelen
Achterkant los slaan en koevoet = brekende planken.
Klopboormachine gaan we eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:39
NeutraleTeun schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:44:
Iemand hier handigheidjes voor het bruikbaar uit elkaar halen van dit soort pallets?

[Afbeelding]
Met een pallet buster, dat werkt prettig als je veel pallets hebt liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door _Uploader_ op 09-04-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
_Uploader_ schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:12:
[...]

Met een pallet buster, dat werkt prettig als je veel pallets hebt liggen.
Daar heb ik naar gekeken, maar dat werkt alleen met normale pallets? Als je ruimte tussen de planken hebt?
Pagina: 1 ... 291 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/