[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 292 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
NeutraleTeun schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:35:
Bruikbaar de planken en balken gebruiken natuurlijk.
Cirkelzaag zou kunnen voor de buitenste, maar lopen in totaal 5 balken onderdoor dus dat is geen optie.
Hou er wel rekening mee dat pallethout het beste als brandhout dient. Bij normale, open pallets scheurt het snel, is al krom, breekt snel. Ik vond het te waardeloos om nuttig als constructie/afwerking te gebruiken.

Jouw pallet zit er wel uit alsof het een stuk degelijker hout betreft, maar kijk er toch even kritisch naar voor het geval je van plan bent om er een kast oid mee te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
Niet iets waar je zin in hebt op eerste paasdag maar toch moest gebeuren.

Momenteel wonen we nog in een huurwoning waar de keuken geen onderdeel is van het gehuurde.

De vorige bewoonster heeft er een nieuwe keuken in laten plaatsen maar we komen er meer en meer achter dat het gewoon troep is.

Van simpele dingen (de onderplint is eigenlijk een soort hout design maar hebben ze andersom geplaatst want achterkant is wit) tot de opbouw en afwerking.

Gelukkig ga ik over een maand of wat verhuizen naar een koophuis waar ik zelf de keuken in ga bouwen (die ik al geregeld heb).

Enfin, de lijst van issues aan deze huur niet huur keuken:

- planken in de koelkast vielen uit elkaar
- 3 nieuwe vrieslades moeten bestellen
- nieuwe motor afzuigkap
- matige oven vervangen door een capabel exemplaar (die overigens mee gaat naar nieuw huis)
- ontsteking gasplaat
- diverse onderdelen vaatwasser

Enfin, zo kan ik nog wel ff doorgaan. Maar de klotigste klus was tot nu toe wel vandaag.

Sinds even merkte ik nattigheid op in de gootsteenkast en het leek erop dat dit van de aansluiting kwam van de vaatwasser afvoer.

Dat bleek uiteindelijk ook zo maar 2 dingen vielen/vallen me op. Namelijk dat de keuken door een beun/haastklus geplaatst is en dat het dus een showroomkeuken is geweest, dat laatste is niet erg maar de installatie is echt wel een snel snel ding geweest.

Alle aansluitingen waren op domme plekken geplaatst, zo zat de stekker van de vaatwasser helemaal in de hoek achter een onderkast terwijl voor de oven en de gasplaat in een losliggende stekkerbak zitten die onder de kastjes ligt….

Enfin. De vaatwasser was dus “stuk” althans, de afvoer was gaan scheuren bij de zwanenhals. Ik heb uiteindelijk de vaatwasser eruit gekregen maar erin was een ramp. De machine stond op allerlei losliggende klosjes resthout, de af en aanvoer en dus de stekker zaten echt op domme wijze weg gewerkt. Uiteindelijk ook van de achterwand van een kastje zooi weg moeten hakken om de stekker de kunnen verwijderen en terug erin pluggen.

Eindstand werkt alles gelukkig weer maar wat een boutklus.

Ik heb gelukkig alle aansluitingen met slagerstouw aangebonden zodat ik ze relatief makkelijk weer terug achter de kastjes kon trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/145PBkLLbxQMCtwmQWWJd-tv9CY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbyumAAOPKOW7FPVqbKkb54u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3fHdvEF3rWaFCOCmvWeo6BAcuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTyCyBBXOe5fB2NSlj7j96uc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv_Xd4RsWeNwtk8RhV2PgpbjlFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0UvjZtfH6rV3f9jPgbwloVk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPqnbKeLwQOQBhQcFK0jTgoOwyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yperPKwpuJWtQwoMcBIr5yDU.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:52
In klussend Tweakerland hoop ik dat er mensen zijn met enige bouwkundige ervaring/inzicht. In mijn eigen topic wordt niet gereageerd, vandaar dat ik het hier even probeer i.p.v. er een nieuw topic voor aan te maken.

Zijn er wellicht vrijwilligers om eens naar deze post te kijken van mij? Daar zitten ook wat foto'tjes bij, vriendelijk bedankt en een fijne tweede paasdag allen! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:29
1nsane schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:39:
Niet iets waar je zin in hebt op eerste paasdag maar toch moest gebeuren.

Momenteel wonen we nog in een huurwoning waar de keuken geen onderdeel is van het gehuurde.

De vorige bewoonster heeft er een nieuwe keuken in laten plaatsen maar we komen er meer en meer achter dat het gewoon troep is.

Van simpele dingen (de onderplint is eigenlijk een soort hout design maar hebben ze andersom geplaatst want achterkant is wit) tot de opbouw en afwerking.

Gelukkig ga ik over een maand of wat verhuizen naar een koophuis waar ik zelf de keuken in ga bouwen (die ik al geregeld heb).

Enfin, de lijst van issues aan deze huur niet huur keuken:

- planken in de koelkast vielen uit elkaar
- 3 nieuwe vrieslades moeten bestellen
- nieuwe motor afzuigkap
- matige oven vervangen door een capabel exemplaar (die overigens mee gaat naar nieuw huis)
- ontsteking gasplaat
- diverse onderdelen vaatwasser

Enfin, zo kan ik nog wel ff doorgaan. Maar de klotigste klus was tot nu toe wel vandaag.

Sinds even merkte ik nattigheid op in de gootsteenkast en het leek erop dat dit van de aansluiting kwam van de vaatwasser afvoer.

Dat bleek uiteindelijk ook zo maar 2 dingen vielen/vallen me op. Namelijk dat de keuken door een beun/haastklus geplaatst is en dat het dus een showroomkeuken is geweest, dat laatste is niet erg maar de installatie is echt wel een snel snel ding geweest.

Alle aansluitingen waren op domme plekken geplaatst, zo zat de stekker van de vaatwasser helemaal in de hoek achter een onderkast terwijl voor de oven en de gasplaat in een losliggende stekkerbak zitten die onder de kastjes ligt….

Enfin. De vaatwasser was dus “stuk” althans, de afvoer was gaan scheuren bij de zwanenhals. Ik heb uiteindelijk de vaatwasser eruit gekregen maar erin was een ramp. De machine stond op allerlei losliggende klosjes resthout, de af en aanvoer en dus de stekker zaten echt op domme wijze weg gewerkt. Uiteindelijk ook van de achterwand van een kastje zooi weg moeten hakken om de stekker de kunnen verwijderen en terug erin pluggen.

Eindstand werkt alles gelukkig weer maar wat een boutklus.

Ik heb gelukkig alle aansluitingen met slagerstouw aangebonden zodat ik ze relatief makkelijk weer terug achter de kastjes kon trekken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hear hear! Hier dus ook zoiets, vaatwasser van 60cm zat in een gat van 59.5 geramd. Tevens beetje scheef want 1 kant zat tegen de keuken muur waar de vaatwasser ook nog langs het kozijn moest komen.
Ze moeten het echt verbieden om dit soort fratsen zo op te leveren. Klusje van 30min is opeens 1.5 dag en 100x extra wandelen omdat je allerhande ander gereedschap en spul nodig hebt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Zwartoog schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:36:
[...]

Hou er wel rekening mee dat pallethout het beste als brandhout dient.
Zelfs het opstoken van pallethout wordt afgeraden. Die rotzooi wordt vaak chemisch behandeld tegen rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hier ook vaatwasser vervangen, als je 1cm "tekort" komt .. hele keuken verbouwd om het keukenblad paar cm hoger te krijgen.. gelukkig over paar maanden nieuwe keuken ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
significant schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:51:
[...]

Hear hear! Hier dus ook zoiets, vaatwasser van 60cm zat in een gat van 59.5 geramd. Tevens beetje scheef want 1 kant zat tegen de keuken muur waar de vaatwasser ook nog langs het kozijn moest komen.
Ze moeten het echt verbieden om dit soort fratsen zo op te leveren. Klusje van 30min is opeens 1.5 dag en 100x extra wandelen omdat je allerhande ander gereedschap en spul nodig hebt :(
Haha vooral dat laatste inderdaad.. ik huur een garage om de hoek wat mn werkplaats is met gereedschap, nou die 10k stappen heb ik makkelijk gehaald met heen en weer benen. overigens is het kastenhout van deze keuken ook van waaibomenkwaliteit. Waardoor de bovenhoeken van de kast waar de vaatwasser in staat door vocht wat uitgezet was dus moest ik dat ook weer bij schuren voor de machine er uberhaupt weer in kon.. maar zoals gezegd, ze hebben gewoon wat random resthout gebruikt om de vaatwasser op te hogen, ze hadden zelfs de stelpoten erop vastgekit maar dat is natuurlijk ontzettend dom want heel die constructie viel uit elkaar als je er naar keek.

Ik had toevallig nog oude massief houten bankstelpoten die ik nu repurposed heb. Dat staat al een stuk stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

Guldan

Thee-Nerd

1nsane schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:35:
[...]

Haha vooral dat laatste inderdaad.. ik huur een garage om de hoek wat mn werkplaats is met gereedschap, nou die 10k stappen heb ik makkelijk gehaald met heen en weer benen. overigens is het kastenhout van deze keuken ook van waaibomenkwaliteit. Waardoor de bovenhoeken van de kast waar de vaatwasser in staat door vocht wat uitgezet was dus moest ik dat ook weer bij schuren voor de machine er uberhaupt weer in kon.. maar zoals gezegd, ze hebben gewoon wat random resthout gebruikt om de vaatwasser op te hogen, ze hadden zelfs de stelpoten erop vastgekit maar dat is natuurlijk ontzettend dom want heel die constructie viel uit elkaar als je er naar keek.

Ik had toevallig nog oude massief houten bankstelpoten die ik nu repurposed heb. Dat staat al een stuk stabieler.
Bij mij stond het ook zo, maar de plint van de keuken is nogal hoog waardoor de pootjes niet bij de grond komen. Stukken hout eronder en netjes vastschroeven waardoor hij stevig staat.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Guldan schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:03:
[...]

Bij mij stond het ook zo, maar de plint van de keuken is nogal hoog waardoor de pootjes niet bij de grond komen. Stukken hout eronder en netjes vastschroeven waardoor hij stevig staat.
Daar zeg je het dus, netjes vastschroeven en degelijk hout gebruiken, dat was hier niet zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:58
GodDamage schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:13:
[...]

Zelfs het opstoken van pallethout wordt afgeraden. Die rotzooi wordt vaak chemisch behandeld tegen rot.
Je kan het bij restafval gooien, wordt het uiteindelijk ook verbrandt. ;)
Niks in de kachel is beter, maar helaas wordt daar je huis niet warm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 14:38
Graag wil ik binnenkort mijn wc renoveren. De grootste wens is om van de huidige staande pot naar een zwevend toilet te gaan. Hiervoor zal de afvoer verlegd moeten worden.
Ik ben niet bang om te hakken, slijpen en breken maar ben wel bang om de constructie van de vloer (te ver) te beschadigen. Vanuit de kruipruimte zie ik hoe de doornsede van de vloer er ongeveer uitziet (not to scale):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mbij79gopxLIyaoC-LJO2jYNWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QVEyAtpR6bNn5VvV2i7p0zmd.png?f=user_large

De grijze vlakken geven de huidige en gewenste positie van de afvoer weer.

Zelf zou ik denken dat ik in de dunne gedeeltes van de vloer kan doen wat ik wil zonder dat ik de constructie beschadig maar ik vraag het toch graag na aangezien een wc-afvoer toch een fors gat nodig heeft.

Wat zijn jullie gedachtes hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Apart topic aangemaakt.

[ Voor 95% gewijzigd door Noeleke op 11-04-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:26
Hoe heten deze jongens ....?

Komen uit tuinmeubilair en de zeskantjes zijn dol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUtc117iwZ4MilCGyCp7ODJJ6K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNb0zd57A5KogEWTXBFl4ayY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
@Wolfram55
Verbindingsbout/schroef / Cilinderkopschroef inbus

[ Voor 242% gewijzigd door GermanPivo op 11-04-2023 12:27 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

Ook wel meubelbout.

En de moer is een inslagmoer

Overigens ziet de zeskant er niet heel slecht uit. Is het niet toevallig een inch-maat?

[ Voor 17% gewijzigd door dragonhaertt op 11-04-2023 12:28 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ik heb mijn knop van de thermostaatkraan dol gedraaid en wil liever niet gelijk naar de winkel lopen om een compleet nieuwe te kopen.

Waar kan ik dit soort inserts kopen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fH6-Ia07VqN5LfqzveYE8rXF70Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7exrT1m35AXsp2LddK5PuOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oivUowtcluJ2xZt6SfaiUbX6WIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkkwrXRDZwJjoHDXZgnPGuS7.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat dus om de inserts die in de knop zitten om over het messing kartel gedeelte te schuiven.

Of andere goeie ideeën .... zijn welkom.

I know ... het is waarschijnlijk een hopeloze exercitie maar wil t toch ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dragonhaertt schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:27:
[...]

Ook wel meubelbout.

En de moer is een inslagmoer

Overigens ziet de zeskant er niet heel slecht uit. Is het niet toevallig een inch-maat?
Deze op de foto is idd nog ok maar andere zijn dol .... (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQgiC07gKabZOOUoY3uUST89NII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6ez3CHlc1f1jZIXbff01cgr.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee of dit soort radiatorkranen te verwijderen zijn zonder dat er direct een water ballet ontstaat? In mijn vorige woning kon ik alles zo los draaien, maar deze zitten echt muur vast. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:56
Wolfram55 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:33:
Ik heb mijn knop van de thermostaatkraan dol gedraaid en wil liever niet gelijk naar de winkel lopen om een compleet nieuwe te kopen.

Of andere goeie ideeën .... zijn welkom.

I know ... het is waarschijnlijk een hopeloze exercitie maar wil t toch ff proberen.
Ooit hetzelfde gehad in een vorige tijdelijke woning, opgelost met 2 componentenlijm, heeft daarna in elk geval nog 5 maanden gewerkt. :O Had toen echt geen zin om een nieuwe kraan te halen en dit was een soort van goed uitgepakte noodoplossing (was ook nog vlak voor de kerstdagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:02:
[...]

Ooit hetzelfde gehad in een vorige tijdelijke woning, opgelost met 2 componentenlijm, heeft daarna in elk geval nog 5 maanden gewerkt. :O Had toen echt geen zin om een nieuwe kraan te halen en dit was een soort van goed uitgepakte noodoplossing (was ook nog vlak voor de kerstdagen).
Dit.

Bekendere merken zoals Grohe zullen best losse knoppen verkopen maar de vraag is, wat kost het? Ik heb een GroheTherm 1000 gekocht, die was destijds 120,- nu een tientje duurder want inflatie maar als het onderdeel al beschikbaar is, stel het kost 40 euro, wil je dat dan doen? Als je per se niks uit wilt geven eraan, is inderdaad 2 componentenlijm een prima tijdelijke permanente oplossing :)

Al vraag ik me altijd af, als dat plastic al dol is, komt dat dan niet simpelweg omdat die thermostaatmodule nogal stroef loopt? Dan kan je sowieso beter een nieuwe kraan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@BMW_Gizzmo @1nsane

Zat idd ook al te denken aan zoiets ....

Maar is dan epoxy miss niet te prevereren boven 2-componenten .... ?
Gat wat groter maken en gleuven in dezelfde richting dan de ribbels ... Zou toch best wel een oplossing moeten zijn.

En wat betreft stroef lopen .... je hebt idd helemaal gelijk.
Heb de kraan al eens uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Toen liep alles weer als een zonnetje. Maar na verloop van tijd gaat hij toch langzaamaan weer stroef lopen. Zal te maken hebben met t feit dat je dat deel weinig gebruikt maar ook omdat het een goedkoop merk is zullen die bewegende delen niet makkelijk blijvend lekker soepel blijven lopen.
Ik had de knop eraf moeten halen en dan hem los draaien. Nu met de knop erop gedaan .... sukkel ... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Wolfram55 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:29:
@BMW_Gizzmo @1nsane

Zat idd ook al te denken aan zoiets ....

Maar is dan epoxy miss niet te prevereren boven 2-componenten .... ?
Gat wat groter maken en gleuven in dezelfde richting dan de ribbels ... Zou toch best wel een oplossing moeten zijn.

En wat betreft stroef lopen .... je hebt idd helemaal gelijk.
Heb de kraan al eens uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Toen liep alles weer als een zonnetje. Maar na verloop van tijd gaat hij toch langzaamaan weer stroef lopen. Zal te maken hebben met t feit dat je dat deel weinig gebruikt maar ook omdat het een goedkoop merk is zullen die bewegende delen niet makkelijk blijvend lekker soepel blijven lopen.
Ik had de knop eraf moeten halen en dan hem los draaien. Nu met de knop erop gedaan .... sukkel ... 8)7
Wat voor merk is het?

Voor mij is de "wiskunde" ervan redelijk simpel. Als het verkrijgbaar is, wat kost een nieuwe thermostaat module en knop? Hoe verhoudt zich dat tot een nieuw exemplaar?

Ik noemde een GrohTherm 1000 maar je hebt ook kwalitatief prima thermostaatkranen die onder de 100,- kosten. Dan ben je in een keer van het gezeur af.

Overigens dan wel goed opletten op de h.o.h. afstand (12 vs 15cm) en als je besluit een nieuwe thermostaatmodule te halen. Verzeker jezelf er dan van dat je de juiste haalt!! Het komt nog wel eens voor dat warm en koud verkeerd om zit en dan heb je een andere nodig. Grohe levert die bijvoorbeeld voor hun kranen, dat scheelt weer leidingen uitbreken om het beunwerk van een ander te herstellen op een relatief simpele manier maar wel goed om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34
Hoort een diamant komfrees niet op een excenter schuurmachine te passen? :X

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
1nsane schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:52:
[...]

Wat voor merk is het?

Voor mij is de "wiskunde" ervan redelijk simpel. Als het verkrijgbaar is, wat kost een nieuwe thermostaat module en knop? Hoe verhoudt zich dat tot een nieuw exemplaar?

Ik noemde een GrohTherm 1000 maar je hebt ook kwalitatief prima thermostaatkranen die onder de 100,- kosten. Dan ben je in een keer van het gezeur af.

Overigens dan wel goed opletten op de h.o.h. afstand (12 vs 15cm) en als je besluit een nieuwe thermostaatmodule te halen. Verzeker jezelf er dan van dat je de juiste haalt!! Het komt nog wel eens voor dat warm en koud verkeerd om zit en dan heb je een andere nodig. Grohe levert die bijvoorbeeld voor hun kranen, dat scheelt weer leidingen uitbreken om het beunwerk van een ander te herstellen op een relatief simpele manier maar wel goed om rekening mee te houden.
Vision.

Ik haat het als 1 relatief onbenullig onderdeel kapot is een volledig nieuw deel te kopen.
Ik draa1 2x/jaar aan die knop ..... 8).
En ik vindt het totaal geen probleem om 1x/2jaar t ding even te smeren ofzo. Maar snap je verder wel.

Bedankt voor de waarschuwing wat betreft warm en koud omgedraaid zitten (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
Bij het weghalen van het behang deze horizontale scheuren gezien. Appartement uit 1933, bovenste verdieping, plat dak, stalen constructie intern en bakstenen buiten. Kan dit kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tglmN0Bpko_nkri0TowSTunkmaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfvdBEbT1MokIrZZsaki8zU0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpDKu6_m8Rcqvba-y_YNXFm4ewQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RF4OiI0yjyIWZgvBkLmiB6F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
the-hyrax schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:11:
Bij het weghalen van het behang deze horizontale scheuren gezien. Appartement uit 1933, bovenste verdieping, plat dak, stalen constructie intern en bakstenen buiten. Kan dit kwaad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb iets soortgelijks bij m'n voorgevel aan de binnenzijde. Zowel de aannemer als de constructeur zeiden dat dit geen reden tot paniek was. Kreeg wel de tip om het op te vullen met een speciale mortel, maar dat was meer voor m'n eigen gemoedsrust.

Wellicht dat hier mensen zijn met een andere mening, maar ik heb de scheur opgevuld en het gelaten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Wolfram55 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:58:
[...]

Vision.

Ik haat het als 1 relatief onbenullig onderdeel kapot is een volledig nieuw deel te kopen.
Ik draa1 2x/jaar aan die knop ..... 8).
En ik vindt het totaal geen probleem om 1x/2jaar t ding even te smeren ofzo. Maar snap je verder wel.

Bedankt voor de waarschuwing wat betreft warm en koud omgedraaid zitten (y)
Ik ben het met je eens hoor maar met onbeduidende merken (Vision? Nooit van gehoord?) heb je doorgaans het probleem dat die delen niet te verkrijgen zijn. Again, Grohe heeft dit soort onderdelen makkelijk beschikbaar. En ja, een doorsnee kraan kost je dan 130,- ofzo maar dan weet je dat als het stuk gaat, je het onderdeel gewoon kunt bestellen. Met gooi en smijt spul, kan je dat doorgaans vergeten.

Doe jezelf een lol, zoek uit wat je h.o.h. afstand is en ga naar de Hornbach ofzo en haal daar een nieuwe kraan. Tenzij je uiteraard geen geld ervoor hebt. Dan is de lijm optie een optie maar als die knop sowieso al slecht draait, is dat echt tijdelijk en kan je beter de hele boel uit elkaar halen als je weet wat je doet en de juiste delen smeren, terug in elkaar zetten en de knop er terug op lijmen.

Waar jij de prio legt is aan jou maar als je 100,- hebt liggen, haal gewoon een nieuwe kraan. Heck, voor 70,- heb je al een goedkoop model die waarschijnlijk het zelfde doet als wat jij wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 11-04-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:53

Rzaan

Altijd zoekende

dragonhaertt schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:27:
Wist niet eens dat er bij inbus ook al met inches gewerkt werd.

Heb ook nog nooit ergens een setje in andere maten zien liggen.
Toch een keer eentje aanschaffen dan als ik in de VS of VK ben in de aanbiedingen-grabbelton.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:03

thijsco19

KTM 990 SMT

Je kan ze gewoon hier in nl kopen. Zeer waarschijnlijk ook gewoon bij de bouwmarkt om de hoek.
Anders gewoon op internet.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 19:53
Afgelopen tijd druk geweest met een roomdivider voor onze woonkamer! Eerste keer dat ik op deze schaal een meubel heb ontworpen en geproduceerd! Geheel is gemaakt van steigerhout.

Zitten meer dan 100 deuvels in, flinke tijd bezig geweest met alles boren. Uiteindelijk zit er 3 lagen Sigmawood protect op plus twee lagen skylt lak op de horizontale delen.

Het is niet perfect, maar wel veel geleerd en plezier gehad :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulks2dnzDf9PJnZcRqk5-spRTkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/debhaOjC45POPn9SUPpdJv2f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G91a4nbf9kB6EAzVZR7YWIbGMmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uW8RTsEXhyckd4tnydWHm02h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlep1QCzaL4kJwaHGvIFArqwlqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90QjlQ6Bb8vdHLIE5c3F0yHL.jpg?f=fotoalbum_large

www.frees-it.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wolfram55 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:21:
Hoe heten deze jongens ....?

Komen uit tuinmeubilair en de zeskantjes zijn dol.

[Afbeelding]
precies wat @dragonhaertt roept, meubelbouten.

je kunt ook de zoektermen van @GermanPivo gebruiken, combineer dan even de zoekterm "lage kop".

Die koppen zijn echter meestal net even wat hoger dan die van de meubelbout, scheelt niet veel maar als je zo vlak mogelijk wilt afwerken dan steken cilinderkopschroeven misschien iets te ver uit naar je smaak.

Die platte koppen waar je je inbus niet erg ver in kunt steken, samen met een al niet te jofel uitziende inbus of iemand die al eens met de verkeerde maat of zelfs een schroevendraaier aan de slag is geweest is een beproefd recept voor het doldraaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 12-04-2023 10:41 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Bladeslayer netjes man d:)b
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:27:
[...]

Wist niet eens dat er bij inbus ook al met inches gewerkt werd.

Heb ook nog nooit ergens een setje in andere maten zien liggen.
Toch een keer eentje aanschaffen dan als ik in de VS of VK ben in de aanbiedingen-grabbelton.
ja, om het allemaal nog makkelijker te maken bestaat die _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:35
Bladeslayer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:35:
Afgelopen tijd druk geweest met een roomdivider voor onze woonkamer! Eerste keer dat ik op deze schaal een meubel heb ontworpen en geproduceerd! Geheel is gemaakt van steigerhout.

Zitten meer dan 100 deuvels in, flinke tijd bezig geweest met alles boren. Uiteindelijk zit er 3 lagen Sigmawood protect op plus twee lagen skylt lak op de horizontale delen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg mooi gedaan, maar 1 vraagje - hoeveel licht heb je nog achterin de kamer, aangezien die er in de "voor" foto al vrij donker uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Nog even een vraagje over die meubelbout/Verbindingsbout/Cilinderkopschroef ....

De mijne zijn goudkleurig ... weet niet wat voor behandeling ze hebben gehad maar duidelijk zijn ze prima voor buiten. Wat is dat voor coating?

Gegalvaniseerd is ook roestwerend maar vlg mij toch niet echt voor flink buitenshuis over langere periode ... Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:47
Wolfram55 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:45:
Nog even een vraagje over die meubelbout/Verbindingsbout/Cilinderkopschroef ....

De mijne zijn goudkleurig ... weet niet wat voor behandeling ze hebben gehad maar duidelijk zijn ze prima voor buiten. Wat is dat voor coating?

Gegalvaniseerd is ook roestwerend maar vlg mij toch niet echt voor flink buitenshuis over langere periode ... Klopt dat?
Die behandeling heet chromateren. Meestal gebeurd dat nog eens over een zinklaag (gegalvaniseerd) heen. Daarmee krijg je een super stabiele laag. Gegalvaniseerd staal blijft best een tijd mooi, maar omdat de zinklaag relatief zacht is is een eindbewerking vaak nog wenselijk.

Ik heb even gezocht, maar gechromateerde meubelbouten is niet echt een goede zoekterm blijkbaar. Maar ik kom er genoeg tegen die ook gelig ogen, maar als behandeling alleen gegalvaniseerd hebben in de specs.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wolfram55 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:45:
klopt, het heeft een kathodische bescherming. dat wil zeggen dat zink minder edel is en zich "opoffert" ipv het staal. Op een begeven moment is de werking op, en zal er toch roest gaan vormen. Dan hebben we het wel echt over tientallen jaren, als het goed gegalvasniseerd is:
Bij galvaniseren is de zinklaag dun (5-40 µm). Bij thermisch verzinken is de zinklaag dikker (50-200 µm).
Vangrails en palen voor wegwijzers zijn doorgaans ook alleen verzinkt, maar houden he tocht goed uit in weer en wind,maar zullen uiteindelijk roest tonen, Alle coatings slijten nou eenmaal. Bruggen enzo moeten om de zoveel jaar ook opnieuw in de verf.

Anders zou je naar rvs of aluminium moeten gaan, die hebben een dichte oxidelaag die verdere corrosie stopt. (wil dus niet zeggen dat ze niet aangetast kunnen worden)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51
spork schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:02:
Graag wil ik binnenkort mijn wc renoveren. De grootste wens is om van de huidige staande pot naar een zwevend toilet te gaan. Hiervoor zal de afvoer verlegd moeten worden.
Ik ben niet bang om te hakken, slijpen en breken maar ben wel bang om de constructie van de vloer (te ver) te beschadigen. Vanuit de kruipruimte zie ik hoe de doornsede van de vloer er ongeveer uitziet (not to scale):
[Afbeelding]

De grijze vlakken geven de huidige en gewenste positie van de afvoer weer.

Zelf zou ik denken dat ik in de dunne gedeeltes van de vloer kan doen wat ik wil zonder dat ik de constructie beschadig maar ik vraag het toch graag na aangezien een wc-afvoer toch een fors gat nodig heeft.

Wat zijn jullie gedachtes hierbij?
Wat betreft het forse gat. Tegenwoordig word de afvoerbuis rond 90 doorgetrokken tot in het hoofdriool. Dus 110 is geen must meer en onder de vloer kun je dan over naar de 110 die daar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Lijkt toch gewoon vurenhout te zijn. Wordt dat als steigerhout verkocht of heb je echt steigerhout laten schaven? Dat laatste hoop ik dan weer niet want ook steigerhout is (vaak) giftige troep die je niet binnen in een woning wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16
Iemand die iets weet van 'voegkoorts'?

Heb met Alabastine Voegenfris de vloervoegen bijgekleurd, een nieuwe Hornbach closetpot geplaatst, en afgekit met Bison sanitair siliconenkit.

De dag na het plaatsen van de pot zag ik al een vreemde bruingele plek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNgv55oGSnWpSpmNlyg92nonP1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLaB7PnAX4TWniqN35zs5Z0c.jpg?f=fotoalbum_large

Schoongemaakt, gekit. Dag later weer een plek. Weggekrabt, voegenreiniger erop. Een dag later is de plek weer terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcDHVSHVbrQE-nQUwDaS8s3ibSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YczBVxMSDMt7rt3L4cFm9aa8.jpg?f=fotoalbum_large

De plek is geheel droog en het bestaat uit een soort korst (eenvoudig weg te krabben met mesje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4rVH954gk7Qdhlh35TivzTx-wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQdDMah0abBS1a9IDhwGuU57.jpg?f=fotoalbum_large
Dit groeit in een dag terug...

Wat is dit en hoe kom ik er vanaf? :D

edit:
gele of oranje schimmel / bacterie? Eens zien wat HG anti-schimmel ervan maakt :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 12-04-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Iemand een idee of en hoe je deze vochtplek van een plant (rechtsonder) in een pot eruit kan krijgen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er super uit! d:)b

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Hebben jullie tips voor het afwerken van radiator buizen? Heb een aantal radiator leidingen waar verf op zit en af bladdert, heb ze nu eerst kaal gemaakt en ben aan het kijken wat de mooiste oplossing is.
Opnieuw verfen is een optie, maar bestaat er ook iets van een sleeving oid?
Dan bedoel ik niet van die grijze isolatie sleeves.
Isolatie is op die plek niet nodig.
Als electronics engineer zat ik al bijna te denken aan aan cable sleeves oid: >:)
https://www.techflex.nl/e...pa_diameter=5-8-159-mm-en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Samoht93 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:33:
Als electronics engineer zat ik al bijna te denken aan aan cable sleeves oid: >:)
Wat houd je tegen? :Y)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb een Bosch GWS 7-125 haakse slijper.

Daarvoor had ik deze komschijf gekocht:
https://www.hornbach.nl/p...5x22-23-mm-cudy/10335114/

Maar het past niet!

Moet ik daar een afstandsring tussen plaatsen of is het uberhaupt kansloos? De komschijf loopt tegen de kap en rest van de machine aan.

Iets van een 3mm carosseriering M14 ofzoiets? Of zijn daar officiele tooltjes voor?

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 12-04-2023 22:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:30:

Maar het past niet!

Moet ik daar een afstandsring tussen plaatsen of is het uberhaupt kansloos? De komschijf loopt tegen de kap en rest van de machine aan.

Iets van een 3mm carosseriering M14 ofzoiets?
Terugbrengen naar HB ergens anders scoren, beschermkap zit er niet voor de kat zijn viool.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
the-hyrax schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde ervaring als @Koekstra, niemand lijkt zich hier druk om te maken. Losse stukken weghalen/uitkrabben en stucen. Is het hardnekkiger, kun je een vlies aanbrengen en daaroverheen stucen. Is bij ons niet gedaan, dus weet niet precies hoe dat zit.

Hoe is je buitengevel? Op dezelfde plekken deze scheuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15
JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:28:
Iemand een idee of en hoe je deze vochtplek van een plant (rechtsonder) in een pot eruit kan krijgen?

***members only***

[...]

Ontweringswater heeft bij onze eikenhouten dressoirkast redelijk geholpen. Daarna nog wel hele oppervlakte geschuurd en opnieuw in de olie gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hebben jullie tips voor het afwerken van radiator buizen? Heb een aantal radiator leidingen waar verf op zit en af bladdert, heb ze nu eerst kaal gemaakt en ben aan het kijken wat de mooiste oplossing is.
Voor de auto heb je van die tape die er omheen kan. Die is warmtebestendig. Zoiets wil je hebben. Dus ik zou mijn licht eens opsteken bij een automaterialenzaak :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Zwartoog schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:25:
[...]

Zelfde ervaring als @Koekstra, niemand lijkt zich hier druk om te maken. Losse stukken weghalen/uitkrabben en stucen. Is het hardnekkiger, kun je een vlies aanbrengen en daaroverheen stucen. Is bij ons niet gedaan, dus weet niet precies hoe dat zit.

Hoe is je buitengevel? Op dezelfde plekken deze scheuren?
Kan ik helaas niet zien, er zit gevelbeplating voor.

Maar als ik het allemaal hoor valt het wel mee. Er komt sowieso isolatie voor dus ik ga het niet terugzien in het stucwerk bedacht ik me later. Maar dan is het waarschijnlijk niets structureels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ik ben op zoek naar rampamoeren/inschroefmoeren van rvs. Ik kan wel een bedrijf vinden wat ze produceert maar die leveren niet aan particulieren. Weet iemand anders nog een zaak waar deze leverbaar zijn?
https://www.junoindustrie...chroefmoerrvs-insert.html
Ik kan ze enkel in messing/verzinkt/blank staal vinden. Gaat om m5 met kraag. En de kraag maakt het nog wat lastiger.

[ Voor 6% gewijzigd door walletje-w op 13-04-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuba
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-08 08:45
walletje-w schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:06:
Ik ben op zoek naar rampamoeren/inschroefmoeren van rvs. Ik kan wel een bedrijf vinden wat ze produceert maar die leveren niet aan particulieren. Weet iemand anders nog een zaak waar deze leverbaar zijn?
https://www.junoindustrie...chroefmoerrvs-insert.html
Ik kan ze enkel in messing/verzinkt/blank staal vinden. Gaat om m5 met kraag. En de kraag maakt het nog wat lastiger.
Bijvoorbeeld hier? https://rvsland.nl/

(Heb er geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:43
luuba schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:14:
[...]

Bijvoorbeeld hier https://rvsland.nl/

(Heb er geen ervaring mee)
https://www.rvspaleis.nl/...r-[-]-hout/voor-zachthout
Ik vind dit letterlijk in 5 seconden op Google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik heb na het posten nog toegevoegd dat ze met kraag moeten zijn om inwatering te voorkomen. Dat maakt het extra lastig. Anders was ik inderdaad al snel klaar geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:43
walletje-w schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:18:
[...]

Ik heb na het posten nog toegevoegd dat ze met kraag moeten zijn om inwatering te voorkomen. Dat maakt het extra lastig. Anders was ik inderdaad al snel klaar geweest ;)
Aha :o dat veranderd de zaak ja _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Anders wellicht toch verzinkt staal gebruiken. Het gaat om een houten lamellen systeem wat ik hier al eerder gedeeld heb. De lamellen worden 1x in de definitieve positie geplaatst en moeten dan eigenlijk zo blijven staan dus veel slijtage zal het niet hebben. Toch voelt RVS voor een plek waar zoveel regenwater bij komt en verzameld fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuba
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-08 08:45
walletje-w schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:26:
Anders wellicht toch verzinkt staal gebruiken. Het gaat om een houten lamellen systeem wat ik hier al eerder gedeeld heb. De lamellen worden 1x in de definitieve positie geplaatst en moeten dan eigenlijk zo blijven staan dus veel slijtage zal het niet hebben. Toch voelt RVS voor een plek waar zoveel regenwater bij komt en verzameld fijn.
Misschien op Duitse websites eens zoeken? Rampamuffe Edelstahl bund(ig) (of zo iets dergelijks zal het wel heten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

walletje-w schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:26:
Chroomstaal 430? dat zit qua kwaliteit tussen staal en RVS is. ook met prijs.

Alleen kom je daar als consument niet zomaar aan. RVS 430 heb je denk ik alleen bij de groothandels, of maatwerkbedrijven, maar die doen doorgaans ook niet aan particulieren

Of Corten A, dat is ook een staalsoort met goede corrosiebestendigheid. wordt wel lelijk, maar roest niet zomaar door.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
luuba schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:33:
[...]
Misschien op Duitse websites eens zoeken? Rampamuffe Edelstahl bund(ig) (of zo iets dergelijks zal het wel heten)?
Held! _/-\o_ https://www.schraubenking...D-Edelstahl-14305-P009240 De prijs is fors maar voor RVS was dat te verwachten. En vele malen beter dan deze https://www.zeilers.shop/kopen/rvs-a4-inschroefmoeren/ blinde m6 versie van 13 euro per stuk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
walletje-w schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:54:
[...]

Held! _/-\o_ https://www.schraubenking...D-Edelstahl-14305-P009240 De prijs is fors maar voor RVS was dat te verwachten. En vele malen beter dan deze https://www.zeilers.shop/kopen/rvs-a4-inschroefmoeren/ blinde m6 versie van 13 euro per stuk 8)7
Misschien zit er een Wurth shop bij je in de buurt:
https://eshop.wurth.nl/Pr...cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Die hebben geen RVS rampamoeren in het assortiment helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vloerverwarming ingefreesd in bestaande vloer, en daarna een laag (vezelversterkte) egaline er over.
Fabrikant (Weber) geeft aan dat na 2 dagen de afwerkvloer er op kan.
Maar ik neem aan dat met vloerverwarming ik wel eerst een rondje opstookprotocol moet doen voordat ik de tegels er op lijm toch?
Zoja, dan doe ik eerst de keuken plaatsen en ondertussen opstookprotocol, en dan na het plaatsen van de keuken de tegelvloer. Ik had het liefste de tegels onder de kastjes doorgelegd, maar dan ben ik 2 weken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:31
_ferry_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:43:
Vloerverwarming ingefreesd in bestaande vloer, en daarna een laag (vezelversterkte) egaline er over.
Fabrikant (Weber) geeft aan dat na 2 dagen de afwerkvloer er op kan.
Maar ik neem aan dat met vloerverwarming ik wel eerst een rondje opstookprotocol moet doen voordat ik de tegels er op lijm toch?
Zoja, dan doe ik eerst de keuken plaatsen en ondertussen opstookprotocol, en dan na het plaatsen van de keuken de tegelvloer. Ik had het liefste de tegels onder de kastjes doorgelegd, maar dan ben ik 2 weken verder.
gewoon eerst je tegel vloer lijmen en daarna opstook protocol volgen. werkt prima n=2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:08
choman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:51:
[...]

gewoon eerst je tegel vloer lijmen en daarna opstook protocol volgen. werkt prima n=2 :)
n=3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 19:53
Mvd1981 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:25:
[...]

[...]

Erg mooi gedaan, maar 1 vraagje - hoeveel licht heb je nog achterin de kamer, aangezien die er in de "voor" foto al vrij donker uitziet.
Achterin komt een kleine brewpub! 8) Er zitten aan die kant van het huis zonnepanelen dus lastig om echt daglicht daar te krijgen. Ik ga nog wel aan de gang met DIY daglicht raam, geïnspireerd op het werk van DIY perks

@GodDamage Het is inderdaad gewoon onbehandeld vurenhout. Verkocht als "geschaafd steigerhout".

Bij het maken van de roomdivider heb ik veel gewerkt met 3d geprinte mallen. Om bijv snel de gaten in de kopse kant te boren voor de deuvels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe8YA-g33WvF9zV-74XD0j59600=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6B7JVlwgZLjNJT8mK2dcn087.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OttQgZ_Xtmj0FFQf-l4BoU1DBNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgqpOaoxpuCuWecOt8uvcopu.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier zit de Milescraft JointPro metalen insert in. Deze schuif je makkelijk op de kopse kant en boren maar :) Voor de spacing tussen de latjes had ik ook een 3d geprinte jig gemaakt, echter gedurende het process kwam ik er achter dat de positie nauwkeurigheid niet helemaal top was. Er kon ~0,5mm verschil tussen de latjes in zitten. Als je deze fout door telt over ~19 latjes kom je al gauw in de problemen. :> Uiteindelijk toch maar voor de zekerheid alle gaten netjes afgetekend :)

www.frees-it.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:53

Rzaan

Altijd zoekende

Bladeslayer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:08:

Bij het maken van de roomdivider heb ik veel gewerkt met 3d geprinte mallen. Om bijv snel de gaten in de kopse kant te boren voor de deuvels: [TABLE]
Altijd zo stikjaloers op mensen die dit kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Bladeslayer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:08:
Hier zit de Milescraft JointPro metalen insert in. Deze schuif je makkelijk op de kopse kant en boren maar :) Voor de spacing tussen de latjes had ik ook een 3d geprinte jig gemaakt, echter gedurende het process kwam ik er achter dat de positie nauwkeurigheid niet helemaal top was. Er kon ~0,5mm verschil tussen de latjes in zitten. Als je deze fout door telt over ~19 latjes kom je al gauw in de problemen. :> Uiteindelijk toch maar voor de zekerheid alle gaten netjes afgetekend :)
Leuk die malletjes! En herkenbaar van zo'n, op het eerste oog, verwaarloosbare afwijking die dan toch impact blijkt te hebben. Bij onze gevelbekleding zouden alle planken 140mm breed moeten zijn, maar sommige zijn blijkbaar 141mm. 10 planken verder en ineens is de spleet tussen de planken net weer te weinig bij het kozijn. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:28:

***members only***

[...]

Oxaalzuur is je vriend. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig... zoiets heb ik ook onlangs gemaakt. Bijna hetzelfde. Had ook het idee om er verlichting in te maken, maar dat is nog iets voor de toekomst.

Overigens heb ik geen deuvels gebruikt, maar gewoon Titebond III en lijmklemmen. Zit vast genoeg!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

choman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:51:
[...]

Ah goed om te horen :)
Dan laat ik de vloer 2 dagen drogen en in de tussentijd kan ik nog een wandje stucen/opknappen en 10 Ikea keukenkastjes assembleren :+ met zo'n verbouwing hoef je je geen dag te vervelen :+

Als de tegels er liggen is het iig wat makkelijker werken, ook omdat de kastjes aan de muur vast komen en je dus moet weten hoe hoog de vloer is omdat je anders weer moet gaan hannesen met de hoogte van de plint, en de werkhoogte verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

LED-Maniak schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:30:

Maar het past niet!

Iets van een 3mm carosseriering M14 ofzoiets? Of zijn daar officiele tooltjes voor?
Bij mij paste het ook niet , ik zet er altijd een andere kap op met stofafzuiging. Werkt best goed

https://www.makita.nl/art...gkap-komschijf-125mm.html

Kap is universeel, althans hij past op m’n Bosch ene kan wat meebewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Waypoint schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 05:13:
[...]

Bij mij paste het ook niet , ik zet er altijd een andere kap op met stofafzuiging. Werkt best goed

https://www.makita.nl/art...gkap-komschijf-125mm.html

Kap is universeel, althans hij past op m’n Bosch ene kan wat meebewegen.
Toch tot de goede conclusie gekomen dan.

Heb deze gisteren besteld:
https://www.amazon.nl/gp/...in_title_s00?ie=UTF8&th=1

Alleen nu even hopen dat ik niet te hard door de muur heen slijp, gezien er geen snelheidsregeling op de haakse slijper zit.. :) (Al heb ik nog wel een variac op zolder staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GA7F9xmgxqhtxGIyo-v8mOevuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dL56Vn8Up8eYblgYm0yJi92O.jpg?f=fotoalbum_large

Wij overwegen om beneden een extra aansluiting voor een wasmachine te maken, waarvoor ik een aantal gaten moet boren voor electra, water en een afvoer.

Volgens mij hebben we een soort broodjes vloer. Mag je met zo'n vloer in die grijze balk boren die net boven die muur zit welke op de fundering rust? (links op de foto). Dan zouden we strak langs de muur in de ruimte erboven uitkomen. Of is het beter om door een broodje heen te boren? Die balk is circa 14.5 cm breed voordat het eerste broodje begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er is een onderdeel van mijn Philips Performer Expert FC8723/09 kapot. Namelijk een kort flexibel slangetje dat uit de standaard stofzuigermond komt.

Eenvoudig te repareren zou je zeggen. Ik ben bij 3 stofzuigerspeciaalzaken geweest (hoe die dingen in godsnaam kunnen bestaan is mij een raadsel, maar dat terzijde) maar ze zeggen allemaal dat het alleen mogelijk is om een volledig nieuwe stofzuigmond te kopen. Voor 60 euro.

Achterlijke materiaalverspilling natuurlijk (nog even los van het geld). Dus: ik ben op zoek naar een niet-officieel alternatief.

Binnenmaat ongeveer 32mm. Buitenmaat 39 mm. Zou zoiets werken? De 'spiraal' van het onderdeel staat erg dicht op elkaar. Veel meer dan bij een reguliere 32mm zuigslang...

Mocht iemand nog een briljant idee hebben om dit te fixen, dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL2YXCqpG9Ti5-M58H8G3FKqrf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kipZ7haZfkHnK7wAJti0eUko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tpRd-cWAKGNHYTCyqXimvh11x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dDPxkO18hMTscpSMj9d05Id.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Even langs de kringloopwinkel en kijken naar een stofzuigerslang? Heb ik daar ook kunnen scoren toen ik e.e.a. nodig had voor het DIY cycloonfilter aan m'n bouwstofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:00:
Even langs de kringloopwinkel en kijken naar een stofzuigerslang? Heb ik daar ook kunnen scoren toen ik e.e.a. nodig had voor het DIY cycloonfilter aan m'n bouwstofzuiger.
Oh strom daar had ik nog niet aan gedacht. Is inderdaad een mogelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:15
Pyramiden schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:02:
[Afbeelding]

Wij overwegen om beneden een extra aansluiting voor een wasmachine te maken, waarvoor ik een aantal gaten moet boren voor electra, water en een afvoer.

Volgens mij hebben we een soort broodjes vloer. Mag je met zo'n vloer in die grijze balk boren die net boven die muur zit welke op de fundering rust? (links op de foto). Dan zouden we strak langs de muur in de ruimte erboven uitkomen. Of is het beter om door een broodje heen te boren? Die balk is circa 14.5 cm breed voordat het eerste broodje begint.
Is inderdaad een broodjesvloer, Dat balkje kan ik eigenlijk niet zo goed thuis brengen. Ze hebben best wel wat moeite gedaan om het te maken. Dat heeft eigenlijk alleen maar zin als b.v. de muur er bovenop staat, maar normaal is de funderingsbalk breder dan de muur.. Als er niks bovenop staat , dan kan je er doorheen boren. Staat er wel iets bovenop, dan hoef je er niet doorheen te boren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:12
Ik heb dit eens gedaan; een witte elektrabuis genomen (Karwei had deze), die in de vorm gebogen met een buigveer, en daarna in de lengte er een stuk uitgeslepen (lekker stinkende plasticwalm). Daarna klik je het er zo overheen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVEz5mihkPzVYIAKog8LUi7bSOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lj24TiGqwm8QLq6gAN6E7un0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

sOid schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:43:
Er is een onderdeel van mijn Philips Performer Expert FC8723/09 kapot. Namelijk een kort flexibel slangetje dat uit de standaard stofzuigermond komt.

Eenvoudig te repareren zou je zeggen. Ik ben bij 3 stofzuigerspeciaalzaken geweest (hoe die dingen in godsnaam kunnen bestaan is mij een raadsel, maar dat terzijde) maar ze zeggen allemaal dat het alleen mogelijk is om een volledig nieuwe stofzuigmond te kopen. Voor 60 euro.

Achterlijke materiaalverspilling natuurlijk (nog even los van het geld). Dus: ik ben op zoek naar een niet-officieel alternatief.

Binnenmaat ongeveer 32mm. Buitenmaat 39 mm. Zou zoiets werken? De 'spiraal' van het onderdeel staat erg dicht op elkaar. Veel meer dan bij een reguliere 32mm zuigslang...

Mocht iemand nog een briljant idee hebben om dit te fixen, dan hoor ik het graag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Philips heeft een 35mm aansluiting qua zuigmond, dus in principe kun je elke 35mm pakken, ook een wat minder tri-active ding als je wilt.
Je zou kunnen kijken of er een los onderdeel in de service manual staat, maar als dat niet vermeld is is een nieuwe zuigmond de enige beschikbare optie.

Weet niet waar je woont, maar je zoekt een winkel als https://www.europartdenbosch.nl/over-ons/
Noot: deze specifieke benoem ik omdat ie van huis uit bekend staat als de stofzuiger centrale). Kerel doet al 40 jaar niks als stofzuiger en wasmachine onderdelen. Kan je vermoedelijk uit zijn hoofd wel helpen als je hem belt :)
Van die winkels waar je zuinig op moet zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:35:
[...]

Philips heeft een 35mm aansluiting qua zuigmond, dus in principe kun je elke 35mm pakken, ook een wat minder tri-active ding als je wilt.
Je zou kunnen kijken of er een los onderdeel in de service manual staat, maar als dat niet vermeld is is een nieuwe zuigmond de enige beschikbare optie.

Weet niet waar je woont, maar je zoekt een winkel als https://www.europartdenbosch.nl/over-ons/
Noot: deze specifieke benoem ik omdat ie van huis uit bekend staat als de stofzuiger centrale). Kerel doet al 40 jaar niks als stofzuiger en wasmachine onderdelen. Kan je vermoedelijk uit zijn hoofd wel helpen als je hem belt :)
Van die winkels waar je zuinig op moet zijn :)
Thanks! Da’s dan plan B :)

Inderdaad mooi dat soort speciaalzaken. Zo zit er bij mij in de buurt een winkel die alleen maar schoenveters verkoopt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
Iemand een suggestie? Om de vloer te egaliseren (er zat echt flink hoogte verschil in) is er een regelwerk aangebracht op de houten dekvloer met daarop OSB platen en daarbovenop Fermacell 2E33. Maar de onderbuurvrouw zegt nog steeds het lopen duidelijk te horen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNa_2l5Ld_76nUJJ7E2_deea6cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vS5tSE5lhElFTYB1a2Nx6Rsi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Weet iemand hoe vlak een wand/muur moet zijn om te tegelen? De wand is nog niet helemaal vlak, sommige stukken heb ik een centimeter achter de waterpas, andere stukken 0,5cm. Breng morgen een laatste laag cementgebonden stucmortel aan en wil daarna gaan tegelen.

Heb een lijmkam 16mm en een emmer Eurocol 2000 bouwpasta. De vraag is dus; hoe vlak moet het zijn om tegelen / in welke mate kan ik het nivelleren met de tegellijm.

Waar ik ook benieuwd naar ben: Is het slim om nadat je een laag in dit geval cementgebonden stucmortel hebt aangebracht, na zeg een uur een nieuwe laag aanbrengen? Nat op nat zeg maar? Ik was vandaag dus bezig om een wand af te vlakken en merkte aan het einde dat er nog steeds verloop (dus nog niet waterpas) in de muur zit.

Ik was in de veronderstelling dat ik de laag eerst moet laten drogen voordat ik er weer een laag overeen kan stucen. Anders heb je verschillende lagen met verschillende droogtijden, dat de laatste laag de eerste zeg maar afsluit.

Of kan dat wel? Dan had ik vanmiddag nog een laag kunnen aanbrengen om het goed uit te vlakken en kon ik morgen al tegelen. Of kan het inderdaad niet? (Stelt me dan ook weer gerust..)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
the-hyrax schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:02:
Iemand een suggestie? Om de vloer te egaliseren (er zat echt flink hoogte verschil in) is er een regelwerk aangebracht op de houten dekvloer met daarop OSB platen en daarbovenop Fermacell 2E33. Maar de onderbuurvrouw zegt nog steeds het lopen duidelijk te horen…

[Afbeelding]
Is die ruimte onder de OSB niet opgevuld?
Ik zou kijken naar van die groene platen daaronder of iets van rubber. Als het maar (flink) dempt want ik vermoed dat ze contact geluid hoort? En op sloffen lopen helpt ook maar ergens houd het ook natuurlijk een keer op.
Als het een jaren 50 flat is en de buuf zit 24x7 thuis en heeft dus alle tijd op elk geluidje te focussen dan heeft ze waarschijnlijk zelfs last als je op vakantie bent :9 .

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 20:49
webber87 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:31:
Weet iemand hoe vlak een wand/muur moet zijn om te tegelen? De wand is nog niet helemaal vlak, sommige stukken heb ik een centimeter achter de waterpas, andere stukken 0,5cm. Breng morgen een laatste laag cementgebonden stucmortel aan en wil daarna gaan tegelen.

Heb een lijmkam 16mm en een emmer Eurocol 2000 bouwpasta. De vraag is dus; hoe vlak moet het zijn om tegelen / in welke mate kan ik het nivelleren met de tegellijm.

Waar ik ook benieuwd naar ben: Is het slim om nadat je een laag in dit geval cementgebonden stucmortel hebt aangebracht, na zeg een uur een nieuwe laag aanbrengen? Nat op nat zeg maar? Ik was vandaag dus bezig om een wand af te vlakken en merkte aan het einde dat er nog steeds verloop (dus nog niet waterpas) in de muur zit.

Ik was in de veronderstelling dat ik de laag eerst moet laten drogen voordat ik er weer een laag overeen kan stucen. Anders heb je verschillende lagen met verschillende droogtijden, dat de laatste laag de eerste zeg maar afsluit.

Of kan dat wel? Dan had ik vanmiddag nog een laag kunnen aanbrengen om het goed uit te vlakken en kon ik morgen al tegelen. Of kan het inderdaad niet? (Stelt me dan ook weer gerust..)
Of je smeert de boel eerst vlak om dan met de kam te kunnen werken, of je werkt met 'klodders' op je tegels om die zo te bevestigen.
Je kan ook eerst een gipsplaat bevestigen om zo een vlakke ondergrond te bekomen, hiermee ga je ook geen holle tegels krijgen.
met een kam moet het best vlak zijn zodat je tijdens het monteren gelijke bevestiging krijgt, anders heb je ook weer holle tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri X
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:41
webber87 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:31:

0.5 à 1 cm is erg veel. Het is heel erg lastig om zulke verschillen weg te stellen (en erg erg prijzig met die lijm). Als je minder ervaring hebt met stucen, kunnen afreiprofielen erg helpen. Deze even vastzetten met wat dotten mortel, rechtzetten met een waterpas, even wachten en daarna afmaken.

Nat in nat raad ik niet aan. Wellicht kan het, maar als het misgaat vallen al je tegels er weer af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
GeeMoney schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:41:
[...]

Is die ruimte onder de OSB niet opgevuld?
Ik zou kijken naar van die groene platen daaronder of iets van rubber. Als het maar (flink) dempt want ik vermoed dat ze contact geluid hoort? En op sloffen lopen helpt ook maar ergens houd het ook natuurlijk een keer op.
Als het een jaren 50 flat is en de buuf zit 24x7 thuis en heeft dus alle tijd op elk geluidje te focussen dan heeft ze waarschijnlijk zelfs last als je op vakantie bent :9 .
Nee, niet opgevuld. Het gaat inderdaad om contactgeluid. Hierboven komt nog egaline en de pvc plak vloer. Maar ik had echt verwacht dat de geluidsreductie enorm zou zijn. Het gaat om een woning uit 1933.

Gaat opvullen een significant verschil zijn? Want dan moet er heel veel weer uit 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
the-hyrax schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:24:
[...]

Nee, niet opgevuld. Het gaat inderdaad om contactgeluid. Hierboven komt nog egaline en de pvc plak vloer. Maar ik had echt verwacht dat de geluidsreductie enorm zou zijn. Het gaat om een woning uit 1933.

Gaat opvullen een significant verschil zijn? Want dan moet er heel veel weer uit 😩
Je hebt nu feitelijk een klank kast gemaakt.
Het geluid kan in die ruimte weerkaatsen en wordt dus niet gedempt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:31
the-hyrax schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:02:

[Afbeelding]
Wij hadden een hoogte verschil tussen voor en achter van 5cm, en hebben dat verholpen met droge egalisatie mortel van fermacell met daarop die fermacell platen. Dus dat zou je nog kunnen doen. Dan wordt je vloer 1 massa en die platen zullen dan dempend werken. En het contact geluid volledig weg krijgen ga je met een houten verdiepings vloer nooit voor elkaar krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzGfSNWqoZkS0ODdtG-W0B3XwDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTfg0WVBcjmzonA1Gq29YVqB.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de egalisatie korrels liggen met de fermacell platen er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pyramiden schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:02:
[Afbeelding]

Ik zou altijd proberen het boren/beschadigen/verzwakken van betonbalken van een constructie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaljod
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-07 22:44
Dag Tweakers! Na vooral accountloos diverse topics hier te volgen en lezen, nu toch maar eens een account aangemaakt. Helaas wel omdat ik met een vervelend probleem zit.

Ik heb een Grundfos MQ3-45 B regenwaterpomp waarbij de vuldop moervast zat. Uiteindelijk met de tang aan de slag gegaan en uiteraard...dop afgebroken.

Wat op internet rondgezocht, maar ik kan niet meteen een goede oplossing vinden. Iemand tips of tricks om dat restant er nog uit te krijgen? Of toch best doorboren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IEQgl4eJ9RLf63cvaoql8vMtGw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nyx30MyUcspfefT995oeOHzT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRwNZXQCSrsJRYAodlyN4qOzp4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29ry0rzGQWCvTUDRQAnF6Jhx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,
Ik ben bezig om voor familielid een Ikea Pax kast tegen de muur te zetten.
Alleen er zitten van die plinten tegen die muur en de muur is ook nog eens gestukt.
Ik zie het niet zitten om de plint van muur weg te halen, omdat je dan het stucwerk beschadigd.

Ik ben van plan om dan aan achterkant van Pax-kast een omlijsting (bestaande uit Gamma plintlatten van 12x27mm) te plaatsen zodat ik geen spleet meer hebt tussen muur en achterkant kast. Die spleet is ontstaan door de plint op de vloer.

Ik weet geen ander oplossing dan dit. Hoe pakken jullie dat aan (zonder de plint op de vloer te verwijderen)?

Trein?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16
Afhankelijk van de hoogte van de plint: kast inzagen

Maar wat boeit een plint en een beetje stucwerk, zeker als het achter een kast zit. Zaag het in met de multitool, wrik de plint met beleid los en schuif de kast er tussen. Dat stucwerk zie je over 15 jaar wel weer als je de kast weghaalt en er een nieuwe plint overheen zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 14-04-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
GeeMoney schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:25:
[...]

Je hebt nu feitelijk een klank kast gemaakt.
Het geluid kan in die ruimte weerkaatsen en wordt dus niet gedempt.
Maar dit is zo’n extreem kleine ruimte, heeft dat zo veel effect? Hieronder ligt de houten draagvloer, welke dat geluid al zou moeten dempen en daarin ligt ook nog isolatie…

Het enige wat nog zou kunnen is de hele boel er uit halen (gelukkig pas op een kwart) en de ruimten tussen het regelwerk vullen met EPS parels o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
choman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:27:
[...]

Wij hadden een hoogte verschil tussen voor en achter van 5cm, en hebben dat verholpen met droge egalisatie mortel van fermacell met daarop die fermacell platen. Dus dat zou je nog kunnen doen. Dan wordt je vloer 1 massa en die platen zullen dan dempend werken. En het contact geluid volledig weg krijgen ga je met een houten verdiepings vloer nooit voor elkaar krijgen.

[Afbeelding]
Hier zie je de egalisatie korrels liggen met de fermacell platen er op.
Dat had ik ook overwogen, maar helaas een beetje te snel tot de conclusie gesprongen dat die korrels duur waren… maar bij Hornbach zie ik ze nu net voor de helft van isolatieshop.nl… Helaas zijn de OSB platen al aangeschaft. Maar denk dat dit de betere oplossing was geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26

Onbekend

...

Runaljod schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:56:
Dag Tweakers! Na vooral accountloos diverse topics hier te volgen en lezen, nu toch maar eens een account aangemaakt. Helaas wel omdat ik met een vervelend probleem zit.

Ik heb een Grundfos MQ3-45 B regenwaterpomp waarbij de vuldop moervast zat. Uiteindelijk met de tang aan de slag gegaan en uiteraard...dop afgebroken.

Wat op internet rondgezocht, maar ik kan niet meteen een goede oplossing vinden. Iemand tips of tricks om dat restant er nog uit te krijgen? Of toch best doorboren?

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je gaat boren, dan komen er restjes in de tank terecht.
Probeer het eens met een scherp metalen plaatje in wigvorm. Als je deze stevig daar in drukt, dan snijdt het een beetje in en kan met een tang het metalen plaatje draaien en hopelijk komt de dop dan los.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
the-hyrax schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:24:
[...]

Ik dacht dat tegen geluid de 2e32 platen van fermacell juist geschikter waren.
Heb je nog 3 cm ruimte over in de hoogte onder je plafond? Laagje erover :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 17:27

Jrz

––––––––––––

Ik heb laatst een radiator geschuurd, en daarna gewoon de metaal primer + witte lak voor radiatoren (warme metalen). Bij de action, paar euro.

Zag er behoorlijk goed uit. De primer is een beetje geel/oranje, dus schrik niet.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:08:
[...]

Ik dacht dat tegen geluid de 2e32 platen van fermacell juist geschikter waren.
Heb je nog 3 cm ruimte over in de hoogte onder je plafond? Laagje erover :+
Er komt nog vloerverwarming in, daar was 2E32 niet geschikt voor, vandaar 2E33. Volgens mij waren er geen significante verschillen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
the-hyrax schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:19:
[...]

Er komt nog vloerverwarming in, daar was 2E32 niet geschikt voor, vandaar 2E33. Volgens mij waren er geen significante verschillen verder.
Ah dat had ik even gemist.
Had je dan niet weg kunnen komen met een systeem van warp vloerverwarming?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:21:
[...]

Ah dat had ik even gemist.
Had je dan niet weg kunnen komen met een systeem van warp vloerverwarming?
Had gekund, maar is het niet zo dat daar enorm veel cement voor nodig is om dat weer dicht te smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
the-hyrax schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:31:
[...]

Had gekund, maar is het niet zo dat daar enorm veel cement voor nodig is om dat weer dicht te smeren?
Warp heeft verschillende systemen er is een natte uitvoering die jij zou moeten hebben met plak pvc.
En er is een droge die ga ik in de keuken doen met clickpvc.(daar zijn de ervaringen wat betreft pvc ook nogal uiteenlopend)
Maar je hebt dit nu liggen en ik vrees dat je het niet gaat kunnen oplossen zonder het er weer uit te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:35:
[...]

Warp heeft verschillende systemen er is een natte uitvoering die jij zou moeten hebben met plak pvc.
En er is een droge die ga ik in de keuken doen met clickpvc.(daar zijn de ervaringen wat betreft pvc ook nogal uiteenlopend)
Maar je hebt dit nu liggen en ik vrees dat je het niet gaat kunnen oplossen zonder het er weer uit te halen...
Nou ja in feite wordt het nu in de fermacell gefreesd. Punt is dat iedereen wat anders zegt; elke aannemer die ik over de vloer had zei ook weer wat anders. De een wilde fermacell of brio + frezen en de ander weer warp… is warp dan echt beter? Want ik heb het idee dat het in the end niet extreem veel uitmaakt.
Pagina: 1 ... 292 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/