[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 293 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
the-hyrax schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:51:
[...]

Nou ja in feite wordt het nu in de fermacell gefreesd. Punt is dat iedereen wat anders zegt; elke aannemer die ik over de vloer had zei ook weer wat anders. De een wilde fermacell of brio + frezen en de ander weer warp… is warp dan echt beter? Want ik heb het idee dat het in the end niet extreem veel uitmaakt.
Je wilt in jou geval een geluidsisolerende laag en daar boven op vloerverwarming.
Ik had dan gekozen voor egalisatie korrels met 2e32 en daarop warp speedtherm met iets van laminaat of click pvc.
Maar er zijn vast nog 10 andere opties...

Wij hebben in ons 1930 woning het plafond verlaagd en daar zit 15 cm naturoll van knauf in.
We horen nu echt bijna niks meer van boven.
Ja dan moet de jeugd echt staan te springen.

Om precies te zijn van boven naar beneden.
Kliklaminaat
Groene onder tapijt platen
Folie
25 mm planken
Noppen folie
20 mm latten
9,5mm gips (oude plafond)
15 cm naturoll
20 mm latten
9,5 gips

Maar ja jij kunt aan de onderkant niks en de buurvrouw zal er ook wel niks voor voelen.. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

Het eerste klusje als voorbereiding voor de verhuizing is klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhY5QkWo4mUot5yWKaOJ3oMeOHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3F4L2IpnECDpgnQONOyL8qP.jpg?f=fotoalbum_large
(Op de foto mist nog 1 N draad en wat modules die uit de oude meterkast moeten komen)

Vandaag gaan we eens kijken naar garagedeuren.
We willen graag een dubbel openslaande deur, met een degelijk slot, als vervanging van de oude simpele kanteldeur.

Ik ben tot nu toe Hörmann en Novoferm tegengekomen als goede kandidaten. Heeft er iemand nog andere suggesties?
We willen het gewoon simpel en 'goedkoop' houden, maar wel wat betere isolatie dan nu en een driepunts sluiting.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

MedionAkoya schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:11:
Hoi,
Ik ben bezig om voor familielid een Ikea Pax kast tegen de muur te zetten.
Alleen er zitten van die plinten tegen die muur en de muur is ook nog eens gestukt.
Ik zie het niet zitten om de plint van muur weg te halen, omdat je dan het stucwerk beschadigd.

Ik ben van plan om dan aan achterkant van Pax-kast een omlijsting (bestaande uit Gamma plintlatten van 12x27mm) te plaatsen zodat ik geen spleet meer hebt tussen muur en achterkant kast. Die spleet is ontstaan door de plint op de vloer.

Ik weet geen ander oplossing dan dit. Hoe pakken jullie dat aan (zonder de plint op de vloer te verwijderen)?
Je kunt de kast meestal wel aan de muur hangen. Ziet er ook nog eens mooi uit. Kijk of je ergens een stevige french cleat kunt bevestigen. Of anders de kast op pootjes zetten zodat je hem ook over de plint kunt schuiven.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MedionAkoya schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:11:
Hoi,
Ik ben bezig om voor familielid een Ikea Pax kast tegen de muur te zetten.
Alleen er zitten van die plinten tegen die muur en de muur is ook nog eens gestukt.
Ik zie het niet zitten om de plint van muur weg te halen, omdat je dan het stucwerk beschadigd.

Ik ben van plan om dan aan achterkant van Pax-kast een omlijsting (bestaande uit Gamma plintlatten van 12x27mm) te plaatsen zodat ik geen spleet meer hebt tussen muur en achterkant kast. Die spleet is ontstaan door de plint op de vloer.

Ik weet geen ander oplossing dan dit. Hoe pakken jullie dat aan (zonder de plint op de vloer te verwijderen)?
Ik zou geen gerommel met afwerklatjes doen. Zo’n kast verplaats je toch niet meer en blijft jaren en jaren staan.

En als het wél verplaatst wordt, zet je het stukje plint terug. Snap die bezorgdheid om de muur niet. Met een plamuurmes ertussen snij je de kit los en als het met spijkers vast zit, wip je die er eerst uit of gaat voorzichtig met een breekijzer ertussen. En gebruik een multitool om de snedes te maken.

Een huis is om in te wonen, geen museumstuk om naar te kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
dragonhaertt schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:06:
[Afbeelding]
(Op de foto mist nog 1 N draad en wat modules die uit de oude meterkast moeten komen)

We willen graag een dubbel openslaande deur, met een degelijk slot, als vervanging van de oude simpele kanteldeur.

Ik ben tot nu toe Hörmann en Novoferm tegengekomen als goede kandidaten. Heeft er iemand nog andere suggesties?
We willen het gewoon simpel en 'goedkoop' houden, maar wel wat betere isolatie dan nu en een driepunts sluiting.
Die merken kwamen wij ook tegen. Uiteindelijk bij DifferentDoors uitgekomen, maar die leveren geen losse deuren volgens mij. Voor zover wij konden zien was dit niet een van de andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
[Afbeelding]

Wat ga je doen met een K16 automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaljod
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-07 22:44
Onbekend schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:01:
[...]

Als je gaat boren, dan komen er restjes in de tank terecht.
Probeer het eens met een scherp metalen plaatje in wigvorm. Als je deze stevig daar in drukt, dan snijdt het een beetje in en kan met een tang het metalen plaatje draaien en hopelijk komt de dop dan los.
Bedankt voor de tip! Heb iets soortgelijks voor elkaar gekregen met wat WD40 en een bout die net paste. Met een beetje geluk zo het vastzittende stuk er samen met de bout uit kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Rukapul schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:58:
[...]

Die merken kwamen wij ook tegen. Uiteindelijk bij DifferentDoors uitgekomen, maar die leveren geen losse deuren volgens mij. Voor zover wij konden zien was dit niet een van de andere merken.
Different Doors zit voor ons helaas te ver weg, maar ik was die naam inderdaad al eerder tegen gekomen.
Volgens mij hebben die ook Hörmann deuren?
The Fatal schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:46:
[...]

Wat ga je doen met een K16 automaat?
Houtbewerkingsmachines op aansluiten. De helft van de onderdelen in de kast heb ik kunnen overnemen van restvoorraad van werk, vandaar de wat oudere modellen en industriële modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
dragonhaertt schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:54:
[...]

Different Doors zit voor ons helaas te ver weg, maar ik was die naam inderdaad al eerder tegen gekomen.
Volgens mij hebben die ook Hörmann deuren?

[...]

Houtbewerkingsmachines op aansluiten. De helft van de onderdelen in de kast heb ik kunnen overnemen van restvoorraad van werk, vandaar de wat oudere modellen en industriële modellen.
Let goed op selectiviteit naar je hoofdzekering dan (even aanname dat die C25 is)
Een C mag afschakelen vanaf 5x I nominaal en moet bij 10x I nominaal.
K karakteristiek is volgens mij 10 tot 14 x I nominaal.
Dan is er kans dat je hoofd automaat eerder uitschakelt dan je K. Hoeft geen probleem te zijn. Maar wel iets waar je vanaf moet weten :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:31
the-hyrax schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:51:
[...]

Nou ja in feite wordt het nu in de fermacell gefreesd. Punt is dat iedereen wat anders zegt; elke aannemer die ik over de vloer had zei ook weer wat anders. De een wilde fermacell of brio + frezen en de ander weer warp… is warp dan echt beter? Want ik heb het idee dat het in the end niet extreem veel uitmaakt.
Let er op als ze vloerverwaring in de fermacell gaan vrezen dat je al je schroeven die je nu gebruikt om aan te drukken in de lijm, er weer uit haalt.
Anders gaat de vloerverwarmingsboer weer lopen schelden, dat zijn freesblad kapot is.

Thuis in mijn woning van 1905, heb ik nu de volgende vloer opbouw op de eerste verdieping.

2e32 platen
Droge egalisatie korrels
fermacell dampopen doek (om te zorgen dat de korrels niet weg gaan lopen)
Oude houten vloerdelen (vastgeschroeft tegen het kraken)
Tussen de oude balken 10cm naturoll 032
Gipsplaten

Eigenlijk hoor je bijna niemand meer boven lopen, behalve als ze aan het springen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

The Fatal schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:37:
[...]

Let goed op selectiviteit naar je hoofdzekering dan (even aanname dat die C25 is)
Een C mag afschakelen vanaf 5x I nominaal en moet bij 10x I nominaal.
K karakteristiek is volgens mij 10 tot 14 x I nominaal.
Dan is er kans dat je hoofd automaat eerder uitschakelt dan je K. Hoeft geen probleem te zijn. Maar wel iets waar je vanaf moet weten :-)
Er zit nu nog geen 3fase in het huis, maar dat wordt inderdaad waarschijnlijk 3*25

K karakteristiek is hetzelfde als D karakteristiek.
Qua piekstroom zou het inderdaad theoretisch mogelijk zijn dat een k16 later afschakelt dan een c25.
Ik ben er van op de hoogte d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:00:
Even langs de kringloopwinkel en kijken naar een stofzuigerslang? Heb ik daar ook kunnen scoren toen ik e.e.a. nodig had voor het DIY cycloonfilter aan m'n bouwstofzuiger.
Held! Ik ben zojuist naar de kringloop geweest en daar lag een Philips zuigmond. Ander type maar wel met stukje slang erin, dat verdacht veel leek op mijn kapotte stukje.

Dus gekocht en uit elkaar geschroefd; precies hetzelfde slangetje! Maar dan heel ;) Voor een whopping 5 euro 20 heb ik dus weer een volledig functionerende stofzuiger. Nogmaals dank!

(cc @The Eagle)

Edit: ho-ly-shit wat een verschil in zuigkracht. Volgens mij was dat ding dus echt al tijden kapot zonder dat ik het door had. En ik maar denken dat het aan volgelopen filters lag :X

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 15-04-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Ik ga binnenkort mijn oprit zelf aanleggen. Kom op diverse filmpjes en websites andere volgorden tegen mbt de opsluitbanden. Wanneer zouden jullie deze aanleggen? Na trilllen puin en zandlaag, maar voor het straten? Of eerst straten en dan opsluitbanden ingraven? Die laatste kom ik vaak tegen, maar lijkt me een risico dat je aangedrukte zandlaang van buitenste rand stenen dan verzwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:29

Rzaan

Altijd zoekende

Perseus schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:44:
Ik ga binnenkort mijn oprit zelf aanleggen. Kom op diverse filmpjes en websites andere volgorden tegen mbt de opsluitbanden. Wanneer zouden jullie deze aanleggen? Na trilllen puin en zandlaag, maar voor het straten? Of eerst straten en dan opsluitbanden ingraven? Die laatste kom ik vaak tegen, maar lijkt me een risico dat je aangedrukte zandlaang van buitenste rand stenen dan verzwakt.
Als je opsluitbanden eerst legt, hoe zorg je dan dat je goed uitkomt met je klinkers?
(vraag, geen 'kritiek'. Ik ben zelf ook benieuwd namelijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Rzaan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:56:
[...]

Als je opsluitbanden eerst legt, hoe zorg je dan dat je goed uitkomt met je klinkers?
Goed meten. Hier heeft de strater ook eerst de opsluitbanden geplaatst en daarna de klinkers ertussen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Eerst de banden, en die zet je aan beide kanten stevig vast in het zand, en die zet je ook meteen op de juiste hoogte. (Die banden zijn er juist om te voorkomen dat je straatwerk snel verzakt.)
Daarna kan je het zand gelijkmatig verdelen en eventueel nog een keer aantrillen.

Vervolgens de klinkers erin leggen, daarna eventueel de voegen vullen en opnieuw aantrillen.

Als je vaste maat tegels of klinkers hebt, dan moet je vooraf berekenen en eventueel uit leggen op welke afstand je de banden legt. Met kleine klinkertjes maakt het vaak niet uit, en hak je ze doormidden op de juiste maat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
Rzaan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:56:
[...]

Van wat ik gezien heb legt men dan eerst een proefrijtje klinkers neer zoals ze werkelijk komen te liggen om de juiste afstand te bepalen.
Onbekend schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:14:
Eerst de banden, en die zet je aan beide kanten stevig vast in het zand, en die zet je ook meteen op de juiste hoogte. (Die banden zijn er juist om te voorkomen dat je straatwerk snel verzakt.)
Daarna kan je het zand gelijkmatig verdelen en eventueel nog een keer aantrillen.

Vervolgens de klinkers erin leggen, daarna eventueel de voegen vullen en opnieuw aantrillen.

Als je vaste maat tegels of klinkers hebt, dan moet je vooraf berekenen en eventueel uit leggen op welke afstand je de banden legt. Met kleine klinkertjes maakt het vaak niet uit, en hak je ze doormidden op de juiste maat.
Top. Dit is de bevestiging die ik nodig had, klinkt ook het meest logisch. Dit gekoppeld met op het zand eerst een rij tegels/stenen neer te leggen om de exacte afstand tussen de opsluitbanden te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08

Ik kan je Henstra deuren van harte aanbevelen. Minimaal dezelfde bouwkwaliteit als de bekende merken, maar wel met een echte topservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wij zijn uiteindelijk op een andere aanbieder uitgekomen omdat ze te duur waren met het veranderen van 2 andere deuren, maar kijk eens bij https://www.differentdoors.nl. Wij hebben 2 jaar geleden de metalen kanteldeur vervangen voor 2 openslaande deuren. Differentdoors kwam toen met een offerte van rond de 4000 euro. Dat zal met alle inflatie enz ondertussen wel 5000 euro worden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00
Perseus schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:44:
Opmeten hoe je stenen komen te liggen en op die afstand eerst de opsluitbanden fixeren met straatzand gemengd met een beetje zandcement. Zorg dat ze flink dieper dan de te leggen klinkers liggen. Als je 2x gaat aantrillen ga je soms echt nog de diepte in en je wilt dat de afwatering niet binnen de kortste keer wordt geblokkeerd of dat schoonmoeder struikelt over het randje. Geeft beide zo'n troep.

Heb je een vastere ondergrond zoals in sommige delen van Oost Nederland kun je ze zelfs met mortel fixeren. Doen ze in Vlaanderen ook vaak... Die zijn verzot op straatjes.

Andere tips:
- neem een dikke band want die dunne bandjes houden een flinke straat met voertuiggewicht niet tegen;
- koord, lijnwaterpas en knappe straathamer!!
- geen gedoe met haakse slijper. Een knappe natte diamantzaag huren scheelt een hoop gedoe. Je kunt overwegen eerst alles te zetten behalve de zaagdelen dat scheelt een boel tijd;
- graaf je geulen wat dieper, dan ook funderinkje zand/puin erin, met de lange waterpas afmeten en gelijk afstrijken en aandrukken. Hierna alle bandjes klaarleggen op een rij met 4 (!!!) handjes want die kl*redingen zijn zwaar. In je eentje krijg je ze dan wel op hun plekje.
- Infiltratiekratten onder je straat overwegen....
- lijngootje doet wonderen voor de afwatering. Je kunt ook een molgoot met kolk plaatsen maar nu vallen de tips buiten de je vraagstelling.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:22
Voor mijn radiator ben ik aan het zoeken naar een ombouw/radiatorbekleding.
Gewenste afmeting 260x59x9,5cm (LxHxD).

Voorkeur is de voorkant van de ombouw dicht hebben.
Dus luchtdoorstroming vanaf onderkant waarbij uiteraard in de bovenzijde van de ombouw ook gleuven zitten. Al is een radiator natuurlijk straling ipv luchtstroom.

Hebben jullie hierin advies? Raden jullie heel sterk af om de voorzijde dicht te doen ivm straling?

Iemand nog een tip/ervaring met een website voor radiatorbekleding waarbij voorzijde dicht is? (hornbach/gamma/karwei/praxis) bekeken..

[ Voor 14% gewijzigd door BaBoK op 16-04-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
choman schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:24:
[...]

Thuis in mijn woning van 1905, heb ik nu de volgende vloer opbouw op de eerste verdieping.

2e32 platen
Droge egalisatie korrels
fermacell dampopen doek (om te zorgen dat de korrels niet weg gaan lopen)
Oude houten vloerdelen (vastgeschroeft tegen het kraken)
Tussen de oude balken 10cm naturoll 032
Gipsplaten

Eigenlijk hoor je bijna niemand meer boven lopen, behalve als ze aan het springen zijn.
Hoeveel hoger ligt je vloer nu ten opzichte van de vloerdelen? De 2e32 is al 3 cm.

Wat ik heb:
laminaat
acoustisch schuimrubber, ~2 mm
beige zachtboardplaten, ~9 mm
Paar deuken in de vloerdelen opgehoogd met hardboard/karton, vloerdelen zaten nog goed gespijkerd
Tussen de balken 15 cm steenwol
Gipsplaten

Je hoort nog wel voetstappen, maar heel gedempt. Heb ook een plaat Fermacell gelegd op dat schuimrubber, maar qua geluid kon ik het niet onderscheiden van deze oplossing. Heb helaas niet een echte 2e32 kunnen proberen, vraag me namelijk af of daar iets mee had kunnen winnen, of dat een groot deel van de demping uit de egalisatiekorrels komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:39
Zo de start van het inbouwen van de stopcontacten is begonnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoseEu2FhwdtvabxTQstDeqsgu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vtox4ALpJ3w65ejpWNpOYXwv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRPPhHn3GSLv_czlYDymG3_1g7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Co425kmeQKMq0ApkoEsij48W.jpg?f=fotoalbum_large

Nog 100 te gaan,

We hebben van Merten genomen. Is een stuk duurder maar de kwaliteit en de elegante look is waar we voor gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

theduke1989 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:31:
Zo de start van het inbouwen van de stopcontacten is begonnen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog 100 te gaan,

We hebben van Merten genomen. Is een stuk duurder maar de kwaliteit en de elegante look is waar we voor gaan
Voor wandcontactdozen en afdekplaatjes e.d. loont het de moeite om ook in Duitsland te kijken.
Soms echt beduidend goedkoper.

Ik zat even snel ook te kijken naar prijzen van Merten.
Daar zit wel heel veel prijsverschil in welk type je wil.
Identiek afdekraam... Signaalwit € 4,86.... Crystal Wit € 54,21.
Dat is bijna € 50 verschil tussen 2 witsoorten!!!

Blijkt de ene van glas te zijn.
Kom je na lang zoeken achter.

https://www.elektrototaalmarkt.nl/schneider-electric-merten

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 16-04-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:26

orf

BaBoK schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:13:
Voor mijn radiator ben ik aan het zoeken naar een ombouw/radiatorbekleding.
Gewenste afmeting 260x59x9,5cm (LxHxD).

Voorkeur is de voorkant van de ombouw dicht hebben.
Dus luchtdoorstroming vanaf onderkant waarbij uiteraard in de bovenzijde van de ombouw ook gleuven zitten. Al is een radiator natuurlijk straling ipv luchtstroom.

Hebben jullie hierin advies? Raden jullie heel sterk af om de voorzijde dicht te doen ivm straling?

Iemand nog een tip/ervaring met een website voor radiatorbekleding waarbij voorzijde dicht is? (hornbach/gamma/karwei/praxis) bekeken..
Kun je niets met Sentimo? Dat is stalen bekleding op maat. Die bevestig je met magneten en daarmee behoud je de stralingswarmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:46:
[...]

Voor wandcontactdozen en afdekplaatjes e.d. loont het de moeite om ook in Duitsland te kijken.

@theduke1989 bouwt in DE, dus neem aan dta hij ook dit daar haalt. Sommige producten zit inderdaad een bizar groot verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
t14wo schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:53:
[...]

@theduke1989 bouwt in DE, dus neem aan dta hij ook dit daar haalt. Sommige producten zit inderdaad een bizar groot verschil tussen.
Klopt, daarnaast bij Hornbach als je bij meer dan zoveel stopcontacten of rol kasten schakelaars etc koopt ook nog extra korting op zit.

Wij hebben Merten M design genomen glas wit.
Waren voor alles ongeveer +/- 1800€ kwijt maar heb vandaag gemerkt ik mis nog enkele controle schakelaars en een serieschakelaar

Dat is het jammere van Duitsland alles is dicht hier op zondag. In Nederland kon ik snel even langs de bouwmarkt en was het klaar. Hier niet. Dat is echt jammer van Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
GudZ schreef op zondag 16 april 2023 @ 02:41:
[...]

Opmeten hoe je stenen komen te liggen en op die afstand eerst de opsluitbanden fixeren met straatzand gemengd met een beetje zandcement. Zorg dat ze flink dieper dan de te leggen klinkers liggen. Als je 2x gaat aantrillen ga je soms echt nog de diepte in en je wilt dat de afwatering niet binnen de kortste keer wordt geblokkeerd of dat schoonmoeder struikelt over het randje. Geeft beide zo'n troep.

Heb je een vastere ondergrond zoals in sommige delen van Oost Nederland kun je ze zelfs met mortel fixeren. Doen ze in Vlaanderen ook vaak... Die zijn verzot op straatjes.

Andere tips:
- neem een dikke band want die dunne bandjes houden een flinke straat met voertuiggewicht niet tegen;
- koord, lijnwaterpas en knappe straathamer!!
- geen gedoe met haakse slijper. Een knappe natte diamantzaag huren scheelt een hoop gedoe. Je kunt overwegen eerst alles te zetten behalve de zaagdelen dat scheelt een boel tijd;
- graaf je geulen wat dieper, dan ook funderinkje zand/puin erin, met de lange waterpas afmeten en gelijk afstrijken en aandrukken. Hierna alle bandjes klaarleggen op een rij met 4 (!!!) handjes want die kl*redingen zijn zwaar. In je eentje krijg je ze dan wel op hun plekje.
- Infiltratiekratten onder je straat overwegen....
- lijngootje doet wonderen voor de afwatering. Je kunt ook een molgoot met kolk plaatsen maar nu vallen de tips buiten de je vraagstelling.
Dank voor je reactie. Ik wilde 8x20 banden nemen, voor het klinkerpad om het huis 6x20. We zitten op een zandgrond, dus qua afwatering maak ik me geen zorgen en hou rekening met afschot van het huis af. De banden wil ik inderdaad zo'n 2cm onder straatniveau uit laten komen (ook om rechtzaken met mijn schoonmoeder te voorkomen ;) ). Wel merk ik dat ik nu weer ga twijfelen over de volgorde. Ik heb het nu als volgt in mijn hoofd.

1. Contouren uitzetten met metselkoord (met lijnwaterpas)
2. Grond afgraven tot een diepte van 25 centimeter plus de dikte van de opritklinkers.
3. Ophogen met 20cm puin en aftrillen
4. Ophogen met 7 cm zand en aftrillen, na intrillen 5 cm, dus totaal ca. 25cm puin + zand
5. Zand afreien (met oog voor afschot 1cm/m)
6. Uitzetten metselkoord voor opsluitbanden (met behulp van proefrijtje stenen) en sleuf graven. Plaatsen opsluitbanden (en eventueel opnieuw aantrillen en afreien langs banden).
7. Klinkers leggen
8. Aftrillen
9. Voegen met voegzand en 1 week laten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Rzaan schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:46:
[...]

Klopt, hier is Elektro installatie spul een stuk goedkoper. Een goed voorbeeld is de hager zekering 16a hier kost rond de 5-6€ en als je dan meer koopt nog goedkoper.

In Nederland boven de 20€ volgens mij.[URL="https://tweakers.net/i/DtzbSDnuXvdLyr2mRVJcUwqyyeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gGUs7n8wz3JbvEsWz8rJj3Pg.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khhM7PJcUIUeTzgRfad5ulxVUwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGUs7n8wz3JbvEsWz8rJj3Pg.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

Hoofdschakelaar 50€
Fi schakelaars 45
En de B16a waren rond de 4-5 euro toen voor corona

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
theduke1989 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:24:
Klopt, hier is Elektro installatie spul een stuk goedkoper. Een goed voorbeeld is de hager zekering 16a hier kost rond de 5-6€ en als je dan meer koopt nog goedkoper.

In Nederland boven de 20€ volgens mij.[URL="https://tweakers.net/i/DtzbSDnuXvdLyr2mRVJcUwqyyeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gGUs7n8wz3JbvEsWz8rJj3Pg.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL
Vergeet niet dat de (Hager) automaten in Duitsland slechts enkelpolig (alleen de fase) schakelen en in NL ook de nul meenemen! Daarmee zijn het heel andere automaten en dus ook qua prijs niet te vergelijken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:41:
[...]

Vergeet niet dat de (Hager) automaten in Duitsland slechts enkelpolig (alleen de fase) schakelen en in NL ook de nul meenemen! Daarmee zijn het heel andere automaten en dus ook qua prijs niet te vergelijken.
Klopt, want hier in Duitsland is het niet toegestaan. Je neemt altijd de blauwe mee. De bruine kan je altijd verdelen.

Als we het op zijn Nederlands deden. Zou betekenen dat ik nog een 3-rij zekeringskast nodig heb. Omdat die van Nederland dikker zijn.

In Frankrijk doen ze precies het zelfde als Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hornbach bonnen voor 1-1-2022 verdwenen?

Zoals wellicht vele anderen in dit topic heb ik een account bij Hornbach waar je zo handig alle oude bonnen in kan scannen, zodat je een mooi overzicht van oude aankopen hebt. Werkt prima, totdat ik er vandaag achter kwam dat al mijn aankopen van voor 1-1-2022 zijn verdwenen, terwijl de FAQ toch duidelijk zegt dat ze eeuwig bewaard zouden worden.
Ben ik de enige met dit probleem, of hebben anderen het ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 18:25
Wij willen het schuine dak van ons jaren 30 huis isoleren met zo min mogelijk ruimte verlies binnen. Onze gedachten is om dampopen folie op het dak aan te laten brengen zodat we zowel isoleren als ons dak beschermen (RD waarde 2,45 of hoger) en daarna 81MM PIR + gips aan de binnenkant (RD waarde 3,65).

Was benieuwd naar ervaringen of andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04

Detmer

Professioneel prutser

[Afbeelding]

Wij hebben ook recent gekeken voor nieuwe garagedeuren. Uiteindelijk bij Buitink in Deventer uitgekomen. Morgen worden ze geplaatst, dus kan dan ook oordelen over het resultaat. Maar tot nu toe zeer tevreden.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-11-2023
hoi alle,

wij hebben een gashaard deze willen wij eruit hebben omdat wij geen gebruik meer maken van gas en de hoofdaansluiting 3 weken geleden is verwijderd door liander.

nu wil ik deze week de oude gashaard verwijderen nu vroeg ik mijn af is het enkel de leiding doorhalen en hem eruit halen of zijn er toch nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden i.v.m de veiligheid ondanks dat de hoofdaansluiting verwijderd is.

ik heb even wat foto's van de huidige situatie van de haard bijgevoegd.

groeten Marleen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5euWrKqgRDqMIl8ZX-bQLqOZ3K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4BgAg9cnEwadEqjCNNgGi7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQnmydFLDxgTlU1GpAyfMeddezU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lb4AXR1HL4p2T1hpML1u84s5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28MbLhMoUi_lT3B8FZx0aFMDa-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWgHsrEn5axaImyenGGH6IFX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als de hoofdleiding weg is staat er geen gas of druk meer op de leiding. Dan kun je hem gewoon weghalen (de leiding dan). De haard kan een ander verhaal zijn als de schoorsteen daarop rust. Maar dat heeft niets met de gasleiding van doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:31
Zwartoog schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:09:
[...]

Hoeveel hoger ligt je vloer nu ten opzichte van de vloerdelen? De 2e32 is al 3 cm.

Wat ik heb:
laminaat
acoustisch schuimrubber, ~2 mm
beige zachtboardplaten, ~9 mm
Paar deuken in de vloerdelen opgehoogd met hardboard/karton, vloerdelen zaten nog goed gespijkerd
Tussen de balken 15 cm steenwol
Gipsplaten

Je hoort nog wel voetstappen, maar heel gedempt. Heb ook een plaat Fermacell gelegd op dat schuimrubber, maar qua geluid kon ik het niet onderscheiden van deze oplossing. Heb helaas niet een echte 2e32 kunnen proberen, vraag me namelijk af of daar iets mee had kunnen winnen, of dat een groot deel van de demping uit de egalisatiekorrels komt
Op sommige gedeelte dus 4-5 cm + fermacell plaat. En op een klein stuk zogoed als direct op de oude vloer. Maar dat is denk 1m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001

Det

Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:57:
Hornbach bonnen voor 1-1-2022 verdwenen?

Zoals wellicht vele anderen in dit topic heb ik een account bij Hornbach waar je zo handig alle oude bonnen in kan scannen, zodat je een mooi overzicht van oude aankopen hebt. Werkt prima, totdat ik er vandaag achter kwam dat al mijn aankopen van voor 1-1-2022 zijn verdwenen, terwijl de FAQ toch duidelijk zegt dat ze eeuwig bewaard zouden worden.
Ben ik de enige met dit probleem, of hebben anderen het ook?
Even gekeken maar mijn bonnen gaan niet verder terug dan 20-02-2022. Helaas weet ik niet zeker/kan ik niet bewijzen dat er ooit oudere bonnen in stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Perseus schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:22:
Is dit noodzakelijk? Of beter?
Op zandgrond, bedoel ik dan.

Ik ga namelijk hier een vloer eruit halen en wil al het puin afvoeren.
Nu is 'gebroken puin' wat je koopt wel fijner, maar zou je ook iets met eigen puin kunnen doen?

[ Voor 22% gewijzigd door Rzaan op 16-04-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

theduke1989 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:21:
[...]
Klopt, daarnaast bij Hornbach als je bij meer dan zoveel stopcontacten of rol kasten schakelaars etc koopt ook nog extra korting op zit.
Ik wist niet dat Hornbach aan kortingen deed.
Dacht dat dit juist één van hun standpunten was.
Maar goed te weten.

Nu kun je in Duitsland vaak zaken goedkoper kopen, maar vooral via internet bestellen.
Afleveren doen ze echter vaak alleen maar in Duitsland.
Dat is een nadeel.
Ik heb nog geen manier gevonden om dit te omzeilen.
Heb ook geen vrienden in Duitsland waar ik het naar toe zou kunnen laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Laatst online: 24-06 20:04
Hoe draai ik deze moer straks vast? Het schroefdraad gaat in een convector, vervolgens de moer dus aan het ventiel. Alleen met mijn bahco kan ik geen slag maken, er is bij de onderste moer te weinig ruimte. Zijn hier speciale extra smalle steeksleutels voor? Het is maatje 30.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di06ephRqnNp2F6s6o82y1cgJCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYV3rbLt43RtkqwFb3ctmzr3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xejyk7UiFdndZgY2srbuad_6X2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPWUsZu5jSpn1RzMUClRDves.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Cella schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:02:
Hoe draai ik deze moer straks vast? Het schroefdraad gaat in een convector, vervolgens de moer dus aan het ventiel. Alleen met mijn bahco kan ik geen slag maken, er is bij de onderste moer te weinig ruimte. Zijn hier speciale extra smalle steeksleutels voor? Het is maatje 30.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat jij zoekt is een open ringsleutel: zoiets als: deze

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Heeft iemand wel eens een drooghoud vloerwarming systeem gezien welke inclusief ondervloer is?
De meeste systemen die ik tegenkom komen bovenop de bestaande ondervloer, wat dus automatisch betekend dat de hele vloer paar CM omhoog komt. Ik dacht dat het een slim idee kon zijn de houten vloer te vervangen door een alles in 1 systeem, echter kan ik geen dergelijk systeem vinden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uit de put (neem aan dat hij in een put komt) en dan boven en onder 'overpakken' .... en .... omdraaien de bahco ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yaksa schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:13:
[...]

die zijn behoorlijk breedt en moet je over de leiding schuiven om te plaatsen. als ik de foto zie denk ik niet dat je die erop (of er af) krijgt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNVGfdZdtpRx55Gu1JJLfplww10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHzNwDgJeejvy1rqD1OAVkSM.jpg?f=fotoalbum_large

Naar: (infrezen laten doen, schilderen kitten etc. zelf)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOUQZ_L-kmzDZ5fIJZZOVi4HPZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1heZpU2ZChwUbHbSPLD39L0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V-lghWA98rVMX0MstNpZ4CzJOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kafELTTEA02iKZx5jj5c4a9k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Grrr… probeer onze nieuwe cortonstaal borderrand vast te maken. Winkel tipte dit met zelf tappers te doen (zowel de rand als de paaltjes zijn van cortonstaal). Maar dat is geen succes , de schroeven breken snel af bij de kop. Zelfs als ik voorboor met 2,5mm. Iemand tips ? Of heb ik gewoon knaken schroeven 😏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5luMUsGzvHU2lxoXG16kLaAq5Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FWppvENyPIvYvnlCfDh8xjR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji3AKOlM7WvdSuCkYmmUy8pIsEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sjoQrbI54HJY21FvmF3m6xl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Osxy schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:16:
Heeft iemand wel eens een drooghoud vloerwarming systeem gezien welke inclusief ondervloer is?
De meeste systemen die ik tegenkom komen bovenop de bestaande ondervloer, wat dus automatisch betekend dat de hele vloer paar CM omhoog komt. Ik dacht dat het een slim idee kon zijn de houten vloer te vervangen door een alles in 1 systeem, echter kan ik geen dergelijk systeem vinden.
heeft geen voordelen, je zal dan een nieuwe dragende laag moeten plaatsen die een zelfde dikte heeft je moet immers iets hebben wat de vloer kan dragen en zodra je iets van fermacell plaatst en daar gleuven in gaat maken is het niet heel erg draagkrachtig meer ( is het hoe dan ook al niet) ik weet wel dat er mensen zijn die de vloer hebben verwijderd steenwol hebben geplaatst en daarop wapenings net en vloerverwarmings buizen. en weer eeen vloer terug plaatsen uiteraard is dan de afgifte veel minder dan in een mooi uitgedacht systeem maar voor een zolder kamer lijkt het te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Waypoint schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:21:
Grrr… probeer onze nieuwe cortonstaal borderrand vast te maken. Winkel tipte dit met zelf tappers te doen (zowel de rand als de paaltjes zijn van cortonstaal). Maar dat is geen succes , de schroeven breken snel af bij de kop. Zelfs als ik voorboor met 2,5mm. Iemand tips ? Of heb ik gewoon knaken schroeven 😏

[Afbeelding]

[Afbeelding]
boor je wel groot genoeg voor door de rand heen? door beide tegelijk zelftappen is breken bijna gegarandeerd. ik zou in iedergeval groter voorboren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit soort dingen moet je altijd eerst even in een testopstelling testen, dan kun je de ideale voorboordiameter bepalen. Voor schroeven 3.5 zal dat iets rond de 3.1 zijn. 2.5 is in ieder geval te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Heb je geen familielid/kennis met een lasapparaat? Gaat volgens mij een stuk sneller.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Urbanuss schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:00:
Wij willen het schuine dak van ons jaren 30 huis isoleren met zo min mogelijk ruimte verlies binnen. Onze gedachten is om dampopen folie op het dak aan te laten brengen zodat we zowel isoleren als ons dak beschermen (RD waarde 2,45 of hoger) en daarna 81MM PIR + gips aan de binnenkant (RD waarde 3,65).

Hier is een apart topic voor, het heet iets met (woon)zolder isoleren

edit: deze dus: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 16-04-2023 15:16 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:54
Rzaan schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:51:
[...]

Nu kun je in Duitsland vaak zaken goedkoper kopen, maar vooral via internet bestellen.
Afleveren doen ze echter vaak alleen maar in Duitsland.
Dat is een nadeel.
Ik heb nog geen manier gevonden om dit te omzeilen.
Heb ook geen vrienden in Duitsland waar ik het naar toe zou kunnen laten sturen.
Als het mogelijk is kan je het bij een afhaalpunt in de buurt van de grens laten bezorgen.
Of dat voor jou interessant is ligt aan waar je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met die schroeven ga je het niet redden. Maximale dikte van 2x plaatdikte is teveel.
Of andere schroeven gebruiken die geschikt zijn tot 6mm dikte of lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Yaksa schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:13:
[...]

Ik kwam er achter dat Jaga soortgelijke ventielen heeft, daarvoor bestaat de Jaga montagesleutel, ik denk dat ik die moet hebben, is wat smaller en dunner. En dan eerst de onderste moer vastdraaien, dan is er aan de bovenkant doordat de bovenste moer nog niet vastzit, ook wat meer speelruimte. Morgen maar even naar de betreffende winkel!

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
Perseus schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:22:
[...]

Dank voor je reactie. Ik wilde 8x20 banden nemen, voor het klinkerpad om het huis 6x20. We zitten op een zandgrond, dus qua afwatering maak ik me geen zorgen en hou rekening met afschot van het huis af. De banden wil ik inderdaad zo'n 2cm onder straatniveau uit laten komen (ook om rechtzaken met mijn schoonmoeder te voorkomen ;) ). Wel merk ik dat ik nu weer ga twijfelen over de volgorde. Ik heb het nu als volgt in mijn hoofd.

1. Contouren uitzetten met metselkoord (met lijnwaterpas)
2. Grond afgraven tot een diepte van 25 centimeter plus de dikte van de opritklinkers.
4. Ophogen met 7 cm zand en aftrillen, na intrillen 5 cm, dus totaal ca. 25cm puin + zand
5. Zand afreien (met oog voor afschot 1cm/m)
6. Uitzetten metselkoord voor opsluitbanden (met behulp van proefrijtje stenen) en sleuf graven. Plaatsen opsluitbanden (en eventueel opnieuw aantrillen en afreien langs banden).
7. Klinkers leggen
8. Aftrillen
9. Voegen met voegzand en 1 week laten liggen
Je hebt een plan en gaan met die banaan. Enige wat ik nog zou zeggen:

Aftrillen van het zand vooraf kan ook vervangen worden door een fikse regenbui. Maar dat is niet te plannen.

5cm meer zand en 5cm dieper uitgraven. Elektrische autos zijn flink zwaarder!!

Afschot kan groter indien gewenst, maak vooral de toegang vanuit het huis en de straat zo drempelvrij als mogelijk.
Je auto boeit het geen snars dat ie op een helling staat.

Je lijnwaterpas pas definitief stellen als je de opsluitbanden klaar hebt liggen om te plaatsen. Anders loop je er geheid tegenaan of steek je met de spade je lijn kapot.

Wat betreft de opsluitbanden zijn er meerdere wegen naar Rome. Hier om de hoek hebben de pro's eerst de trottoirbanden in de mortel gezet en hebben ze daarna opgevuld, afgetrild en gestraat. Maar zij hebben natuurlijk putten op het riool dus wel zo praktisch om dat vooraf te doen. Ik heb thuis eerst afgegraven, zand gestort en daarna pas de banden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Moet het voetventiel op de plek geschroefd worden zoals op foto 2 te zien is? Dan is er wel echt weinig ruimte.

Ik zou op zoek gaan naar een kraaienpoot-achtige sleutel. Dit lijkt een goede keus in jouw geval, de sleutel lijkt vrij dun dus met wat geluk past deze tussen de moer en het huis van het ventiel.
Je hebt dan wel een 1/2" verlengstuk nodig, en een 1/2' ratel of T-handle. Voordeel is dat je van bovenaf (zoals je op foto 2 tegen het ventiel aankijkt) er bij kan.

Overweeg eventueel ook aan de hand van het typenummer van het voetventiel de fabrikant eens te benaderen. Wellicht heeft die een speciale sleutel in z'n assortiment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DasNieNix schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:46:
[...]

Als het mogelijk is kan je het bij een afhaalpunt in de buurt van de grens laten bezorgen.
Of dat voor jou interessant is ligt aan waar je woont.
Heb ik wel eens gevraagd.
Die winkel deed het in ieder geval niet.
We zitten ongeveer 60 km van de grens (via Venlo of Roermond)

Gelijk naar DM!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Staalfreak schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:48:
[...]

Met die schroeven ga je het niet redden. Maximale dikte van 2x plaatdikte is teveel.
Of andere schroeven gebruiken die geschikt zijn tot 6mm dikte of lassen.
Boutje en moertje erdoor onder het maaiveld

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou de voorste corten plaat voorzien van een gat 4.0mm en daarna de schroeven in die staander tappen. Dat zou zonder voorboren moeten kunnen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
gelukt de leidingen en de haard is verwijderd !

nu het volgende we willen de grote steen die op de haard zit eraf halen iemand een idee waarmee je dit het beste kan doen ? foto bijgevoegd van de steen

ook willen we klein gedeelte weg halen van de muur zodat hij aan beide kanten want wat meer gelijker is waarmee kunnen we dit het beste doen ik heb in de foto aangegeven wat we willen verwijderen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWDS1msOdg97kkJZYLHbIUH8GIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSMg0fo27KhNrV0GDdUx28zk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNIR6zEsf6JVrCpdqY2v512cgcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsbqwjKQK0UDQIeOOb1lKztq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eAjJJwV-luOtIiGH5lPa_vX90s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHyWjCZdPY5giO1oZNNenm9o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

twain4me schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:26:
[...]

boor je wel groot genoeg voor door de rand heen? door beide tegelijk zelftappen is breken bijna gegarandeerd. ik zou in iedergeval groter voorboren.
Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:26:
[...]

Dit soort dingen moet je altijd eerst even in een testopstelling testen, dan kun je de ideale voorboordiameter bepalen. Voor schroeven 3.5 zal dat iets rond de 3.1 zijn. 2.5 is in ieder geval te klein.
geldt dat ook voor zelf tappers ? Ik zou het ook met 3 voorboren kunnen proberen, maar zit er nu aan te denken ze met m6 boutjes / moeren vast te zetten dan weet ik zeker dat ze niet breken en blijven zitten. Als ik toch al moet voorboren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

No Hands schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:25:
[...]

Boutje en moertje erdoor onder het maaiveld
Had even je reactie gemist , maar ga dat denk ik doen ja !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Waypoint schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:47:
[...]

[...]

geldt dat ook voor zelf tappers ? Ik zou het ook met 3 voorboren kunnen proberen, maar zit er nu aan te denken ze met m6 boutjes / moeren vast te zetten dan weet ik zeker dat ze niet breken en blijven zitten. Als ik toch al moet voorboren…
formeel zijn dit zelf boorders zelf tappers hebben een andere punt
probleem is dat je die 2 stukken ijzer van elkaar af drukt en dan breekt de kop omdat er overal schroefdraad is en je dus de 2 delen niet naar elkaar kan trekken. je zou kunnen proberen om de boel eens goed op elkaar te klemmen met lijmklemmen, maar ideaal gaat de schroef gewoon door een gat in de eerste plaat.
boutjes en moertjes gaan zeker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Marleenwest18 schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:34:

nu het volgende we willen de grote steen die op de haard zit eraf halen iemand een idee waarmee je dit het beste kan doen ? foto bijgevoegd van de steen
moet de steen heel blijven? :+ zo niet met een hamer+steenbeitel of hakhamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Urbanuss schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:00:

Jouw plan is voor mij niet erg begrijpelijk.

Om de genoemde folie aan te brengen moeten de pannen van het het dak.

Waarom dan toch kiezen voor isoleren aan de binnenkant?
Zoals genoemd is er hier een dakisolatietopic waar heel veel informatie in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

scofield schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:06:
[...]

Die kraan is geen Jaga radiatorkraan maar volgens mij een kraan van Tour & Anderson, oftewel TA.
Kan M28 maat zijn. Dat handwieltje wat je hebt is voor M30. Dat gaat dan niet passen.
fmb schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:52:
[...]

Kijk even op bladzijde 6 van dit document: https://tado-hc-downloads...atibility_Guide-NL-V1.pdf

Als je verder even googled kom je er wel uit hoop ik. Je kan op zoek naar een adapter + knop of naar een direct passende knop.

Ik vind zo snel alleen deze, die is thermostatisch en past direct: https://www.wasco.nl/arti...8-6-28-50-355-928/3391242
Verder kan je zelf wel op zoek, of bel even met een winkel ;)
fmb schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:37:
[...]

Nee, ik heb geen idee. Maar ik had gehoopt je op weg te helpen. De eerste Google hits waren thermostaat kranen, maar dat betekent dat je dus ook niet-thermostatische kranen moet kunnen vinden.

Dus ik zou zeggen: zoek even verder :)
Heb je al geprobeerd een aantal winkels te bellen of mailen?
Sethro schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:25:
[...]

Ik zou de kraan gewoon vervangen door een normale. Systeem aftappen, 2 moeren los, andere kraan ertussen, 2 moeten vast. Systeem weer vullen. Max half uurtje werk. Waarschijnlijk meer dan je nu al hebt besteed aan vinden van een exotische knop.
scofield schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:31:
[...]

Heb je dat handwieltje eerst wel helemaal open gedraaid voor je begon?
twain4me schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:12:
[...]

vraag het even aan warmteservice als je er bent, die kunnen in basis alles van wasco leveren.
Het is gelukt.
Het is een adapter van Heimeier voor TA (Tour & Andersson) 28x1,5 naar 30x1,5 geworden.
Als handknop heb ik een Jaga M30x1,5.

[ Voor 91% gewijzigd door MedionAkoya op 17-04-2023 11:57 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik moet een wcd en schakelaar in een gipsbetonwandje 10 cm naar boven brengen omdat ie anders te laag zit voor het keukenwerkblad.
Dubbele Inbouwdozen eruit, pvc flexbuis (sie canuit centraaldoos dus boven) stukje eruit halen en dan nieuwe gaten boren?

De oude gaten opvullen met iets van gips?

Of heeft iemand een briljant ander idee? Of gereedschap waarmee dit handig kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Als reacties op mijn andere onderwerpen hier.
-Voor de bevestigen van de gordijnrails en rolgordijnen heb ik geprobeerd om met slagpluggen te werken. Dat was geen succes. Dus ik ben maar terug gegaan naar lange Fischerpluggen.

- Voor een het vervangen van lichtschakelaar op een opbouwdoos uit de jaren 60, daar ben uiteindelijk ik gegaan voor een opbouwschakelaar. Want ik vond het te veel gedoe om inbouwschakelaar in een opbouwdoos te krijgen.
Ik moest in de metalen plaat van de schakelaar boren. Ik zag al bij de vorige inbouwschakelaar dat een van de vorige bewoners ook heeft zitten boren in de metalen plaat van de inbouwschakelaar. En de inbouwschakelaar wordt er zelf niet mooier van.

- Als verplaatsing van de lichtpunten ben ik toch voor K25 kabelgoten gegaan.
Opties zoals Agnesplaten of smallere kabelgoten heb ik ook bekeken, maar die vielen af voor mij.

-Als raamverduistering bij de bovenlichten kiezen we voor zwart papier 300 gram. Huisgenoot wilde niet dat bovenlichten beplakt werden met raamfolie of bovenlichtramen werden vervangen door hdp-platen.

- Voor die kasten tegen muur met plint heb ik toch gekozen voor latjes. De plakplinten op de vloer haal ik wel weg, maar de houten muurplinten laat ik ivm breuk in stucwerk staan.
Ik schrok overigens wel van de hoge prijzen van hout.

[ Voor 83% gewijzigd door MedionAkoya op 17-04-2023 11:56 ]

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 15-09 18:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m04QEr-GQjmkldVBTFUS99_j7uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brhEKofrxgiWx8DSoOUPQmUs.jpg?f=fotoalbum_large

Weer wat voortgang in project badkamer. Ik heb zelf alles gekit, blijft toch een lastig klusje, maar het is aardig gelukt :)
Die handdoek radiator stond nog bij ons in de schuur en komt nu mooi van pas. Wel jammer dat de aansluiting in de vloer niet echt op een lekkere plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 18:47
koelkast schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:49:
Ik moet een wcd en schakelaar in een gipsbetonwandje 10 cm naar boven brengen omdat ie anders te laag zit voor het keukenwerkblad.
Dubbele Inbouwdozen eruit, pvc flexbuis (sie canuit centraaldoos dus boven) stukje eruit halen en dan nieuwe gaten boren?

De oude gaten opvullen met iets van gips?

Of heeft iemand een briljant ander idee? Of gereedschap waarmee dit handig kan?
YouTube: How to Repair Drywall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Marleenwest18 schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:34:

ook willen we klein gedeelte weg halen van de muur zodat hij aan beide kanten want wat meer gelijker is waarmee kunnen we dit het beste doen ik heb in de foto aangegeven wat we willen verwijderen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stuk slaan met een moker?

Alvast over de haard: weet dat roet overal doorheen trekt. Beste is eerst afkrabben (zorg voor goede bescherming, want kankerverwekkend), dan roetisolatieprimer erop een paar lagen. Afwerken met een voorzetgipsplaatje kan ook, maar ik zou ten minste het voorwerk uit voorzorg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Bedankt voor de tip ja zitten wat roet resten inderdaad op de muur maar dat is niet heel veel dat scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Waarmee kan ik het roet het beste ermee afkrabben? @Zwartoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 15-09 12:25
We zitten in een nieuw huis met tegelvloer en mdf plinten. De mdf plinten waren niet afgekit tussen de plinten en de tegelvloer dus ik zie dat op bepaalde punten de plinten wat zijn opgebold door vocht (waarschijnlijk dweilen van de vorige bewoners). Hoe kan ik deze nog repareren zonder ze er uit te slopen? Ze zijn namelijk gelijmd op een gipsplaten muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Milo85 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:22:
We zitten in een nieuw huis met tegelvloer en mdf plinten. De mdf plinten waren niet afgekit tussen de plinten en de tegelvloer dus ik zie dat op bepaalde punten de plinten wat zijn opgebold door vocht (waarschijnlijk dweilen van de vorige bewoners). Hoe kan ik deze nog repareren zonder ze er uit te slopen? Ze zijn namelijk gelijmd op een gipsplaten muur.
poeh, vlakschuren? daar waar je de bolling ziet het meeste verwijderen zodat het niet (meer zo) opvalt?

met de bandschuurmachine moet dat er zo af vliegen.

alternatief is kijken of je er nieuwe plinten overheen kunt plaatsen? Maar dat is we meteen een rigoureuze en dure oplossing maar ik kan vanaf hier niet zien hoe erg het er aan toe is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 15-09 12:25
Fraggert schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:30:
[...]

poeh, vlakschuren? daar waar je de bolling ziet het meeste verwijderen zodat het niet (meer zo) opvalt?

met de bandschuurmachine moet dat er zo af vliegen.

alternatief is kijken of je er nieuwe plinten overheen kunt plaatsen? Maar dat is we meteen een rigoureuze en dure oplossing maar ik kan vanaf hier niet zien hoe erg het er aan toe is ;)
Ik zal als ik thuis ben even foto's maken. Maar het lijken MDF plinten met een folie erover. Op sommige plekken behoorlijk gebold (soort van grote bubbels onder de folie). En de hoeken zijn ook behoorlijk beschadigd, die kan ik eventueel wel bijwerken met houtvuller en plamuurmes.

Ik vrees eigenlijk ook voor nieuwe plinten maar zit ik niet op te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Milo85 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:36:
[...]

Ik zal als ik thuis ben even foto's maken. Maar het lijken MDF plinten met een folie erover. Op sommige plekken behoorlijk gebold (soort van grote bubbels onder de folie). En de hoeken zijn ook behoorlijk beschadigd, die kan ik eventueel wel bijwerken met houtvuller en plamuurmes.

Ik vrees eigenlijk ook voor nieuwe plinten maar zit ik niet op te wachten...
Top, daar kunnen we misschien iets meer mee.

Als ik het zo lees dan zit je sowieso aan lokaal wat plekken fiksen en ik neem dan dat alles opnieuw geschuurd en geschilderd moet worden. Als je ook al moet houtvuller en weet ik wat aan de slag moet.

Ik koos eieren voor mijn geld en ging voor nieuw, maar dat is makkelijk roepen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik had ook ooit een plaatje mdf aan de zijkant van de verwarmingsombouw. Enige punt waar deze direct op de grond stond (leermomentje...). En ook hier ging door het dweilen de onderkant opbollen. Toen nog wel een poging gedaan om e.e.a. te schuren, maar dat bleek vruchteloos. Het vocht zit erin en die vezels bleven maar schilferen. Uiteindelijk het hele plaatje maar vervangen. Ik zag geen alternatief om het strak te krijgen. Ik vrees dus voor je plintjes, maar misschien ben je er vroeg genoeg(?) bij.

Over MDF gesproken; wat gebruiken jullie voor het gronden van de kopse kanten? Ik heb weer wat paneeltjes te gronden en herinner met een hoop gezannik van de laatste keer om het goed te krijgen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Tranze schreef op maandag 17 april 2023 @ 06:18:
[Afbeelding]

Weer wat voortgang in project badkamer. Ik heb zelf alles gekit, blijft toch een lastig klusje, maar het is aardig gelukt :)
Die handdoek radiator stond nog bij ons in de schuur en komt nu mooi van pas. Wel jammer dat de aansluiting in de vloer niet echt op een lekkere plek zit.
Mooi hoor!

Wat voor douche cabine komt erin te staan?

Ben nu een het rond kijken om de douchecabine te vervangen. Aan de onderkant komt er water tussendoor waardoor de vloer helemaal nat wordt.

Heb alleen geen idee wat een beetje een goede douchecabine is.
Bij bijv Hornbach staat er genoeg, moet in ieder geval een kwart ronde zijn. (Maar denk ik 90x90 nog niet opgemeten).

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:51:
Ik had ook ooit een plaatje mdf aan de zijkant van de verwarmingsombouw. Enige punt waar deze direct op de grond stond (leermomentje...). En ook hier ging door het dweilen de onderkant opbollen. Toen nog wel een poging gedaan om e.e.a. te schuren, maar dat bleek vruchteloos. Het vocht zit erin en die vezels bleven maar schilferen. Uiteindelijk het hele plaatje maar vervangen. Ik zag geen alternatief om het strak te krijgen. Ik vrees dus voor je plintjes, maar misschien ben je er vroeg genoeg(?) bij.

Over MDF gesproken; wat gebruiken jullie voor het gronden van de kopse kanten? Ik heb weer wat paneeltjes te gronden en herinner met een hoop gezannik van de laatste keer om het goed te krijgen.
je hebt helaas MDF en MDF.......kwalitatief goed MDF (bijvoorbeeld dat watervaste V313 spul van een beetje merk) is gewoon kneiterduur.

Ik vond het sealen van MDF met verdunde houtlijm op zich best prima werken. Met welke methode dan ook is het zaak niet te nat sealen, MDF zuigt als een gek vocht op, doe je teveel dan merk je meteen dat het opzwelt. Je kunt dan natuurlijk nabewerken maar let er wel even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
thijsco19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:59:
Ben nu een het rond kijken om de douchecabine te vervangen. Aan de onderkant komt er water tussendoor waardoor de vloer helemaal nat wordt.
Heb je niet voldoende aan een simpelen nieuwe lekstrip onder de deur?
Bij bijv Hornbach staat er genoeg, moet in ieder geval een kwart ronde zijn. (Maar denk ik 90x90 nog niet opgemeten).
De douchecabine-sectie van de Hornbach (in Best) vind ik toch wel het afvoerputje van de winkel. Veel zooi incompleet/stuk, documentatie onduidelijk/missend, balie waar ik nog nooit een medewerker heb gezien, merken die in NL niet/nauwelijks verkocht worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 17-04-2023 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cella
Det schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:43:
[...]

Moet het voetventiel op de plek geschroefd worden zoals op foto 2 te zien is? Dan is er wel echt weinig ruimte.

Ik zou op zoek gaan naar een kraaienpoot-achtige sleutel. Dit lijkt een goede keus in jouw geval, de sleutel lijkt vrij dun dus met wat geluk past deze tussen de moer en het huis van het ventiel.
Je hebt dan wel een 1/2" verlengstuk nodig, en een 1/2' ratel of T-handle. Voordeel is dat je van bovenaf (zoals je op foto 2 tegen het ventiel aankijkt) er bij kan.

Overweeg eventueel ook aan de hand van het typenummer van het voetventiel de fabrikant eens te benaderen. Wellicht heeft die een speciale sleutel in z'n assortiment?
Ja, het ventiel moet op die plek (convector ligt daar op die foto op z’n kantje op de vloer hoor).

Inmiddels bij Warmteservice voor een tientje de juiste sleutel gevonden, moest dus inderdaad van een fabrikant komen, Jaga in dit geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwQBbG0USBcOfGAtZIl_Mr4SftM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMyv77tvRgnZAHC0L6QLF4l5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:51
Ik wil van de buitendeur het deurbeslag vervangen. Nu heeft het oude beslag 1 klink waar de krukstift in vast zit en nu wil de krukstift er niet uit.
De krukstift zit echt muurvast en ik denk dat ik er al te hard op heb gemept, maar hij komt er niet uit.
Heb er al een gat door geboord en een tang geprobeerd maar het lukt niet om hem los te krijgen. Ook het inspuiten met slotspray heeft nog niet gewerkt.
Heeft iemand nog goede ideeën?

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
MedionAkoya schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:51:
Als reacties op mijn andere onderwerpen hier.
-Voor de bevestigen van de gordijnrails en rolgordijnen heb ik geprobeerd om met slagpluggen te werken. Dat was geen succes. Dus ik maar terug gegaan naar lange Fischerpluggen.
.
Hier hetzelfde. Kapstok ophangen met slagpluggen werd niet erg strak aangetrokken. Wel snel en recht, dat is ook wat waard.

Slagpluggen voor het groffe werk of uit het zicht. Anders gewoon boren, uitzuigen, plugje erin drukken en vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 23:15
R.E. schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:42:
Ik wil van de buitendeur het deurbeslag vervangen. Nu heeft het oude beslag 1 klink waar de krukstift in vast zit en nu wil de krukstift er niet uit.
De krukstift zit echt muurvast en ik denk dat ik er al te hard op heb gemept, maar hij komt er niet uit.
Heb er al een gat door geboord en een tang geprobeerd maar het lukt niet om hem los te krijgen. Ook het inspuiten met slotspray heeft nog niet gewerkt.
Heeft iemand nog goede ideeën?
Haakse slijper? Stukje schuin in slijpen dan onder recht dan dat driehoekje wegtikken? Vervolgens herhalen tot de klik eraf valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Fraggert schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:48:
[...]

je hebt helaas MDF en MDF.......kwalitatief goed MDF (bijvoorbeeld dat watervaste V313 spul van een beetje merk) is gewoon kneiterduur.

Ik vond het sealen van MDF met verdunde houtlijm op zich best prima werken. Met welke methode dan ook is het zaak niet te nat sealen, MDF zuigt als een gek vocht op, doe je teveel dan merk je meteen dat het opzwelt. Je kunt dan natuurlijk nabewerken maar let er wel even op.
Ja, dat weet ik dus niet :P Achtergebleven onafgewerkte plankjes in een inbouwkast, dus ik ga er maar vanuit dat het matig spul is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:03:
[...]

Ja, dat weet ik dus niet :P Achtergebleven onafgewerkte plankjes in een inbouwkast, dus ik ga er maar vanuit dat het matig spul is...
Dan scheelt het in elk geval al hoe het afgewerkt moet worden :)

Een makkelijke methode om bagger-MDF van ene beetje kwaliteitsplaat te onderscheiden is met een houtboortje in je boormachine.

Bij het doorboren van baggerMDF voel je verschil tussen de buitenste lagen en de tussenlaag. De tussenlaag is veel zachter doordat de persdruk waarmee de platen zijn geperst niet tot helemaal het midden van de plaat is gekomen.

Kwaliteits MDF is (nagenoeg) geheel uniform en van begin tot eind voel je geen verschil in dichtheid met boren door een plaat heen.

Met 4mm plaat is dit wat lastig, maar 12mm en dikker is dit echt heel goed merkbaar

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 17-04-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Rukapul schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:55:
[...]

Heb je niet voldoende aan een simpelen nieuwe lekstrip onder de deur?

[...]

De douchecabine-sectie van de Hornbach (in Best) vind ik toch wel het afvoerputje van de winkel. Veel zooi incompleet/stuk, documentatie onduidelijk/missend, balie waar ik nog nooit een medewerker heb gezien, merken die in NL niet/nauwelijks verkocht worden.
Hmm. Eigenlijk helemaal niet over nagedacht dat dat ook mogelijk is. Maar eens naar kijken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 13:25
Roozzz schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:51:

Ik heb een paar maanden geleden ook nog advies gegeven op kops MDF. Ik zal mijn post even linken :)
Aurum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Voor het afwerken van kopse kanten sowieso zinsser bin pakken. Is een primer op basis van shellac waardoor de vezels van het mdf na het schuren nog maar minimaal tot niet omhoog komen.
Als je in dit geval goed je kopse kant schuurt, en dan echt zo ver dat je niet alleen de bergen eruit schuurt maar ook de dalen vlakschuurt dan een laagje zinsser bin en dan nog even licht schuurpapiertje eroverheen en je bent klaar.

In het geval van je aangegeven route, een ander alternatief voor plamuren is kwastplamuur of vullende grondverf. Heeft iets meer body dan verf maar dat ga je dan meestal wel genoeg om de dalen in de kopse kant te vullen. Dat kan je lekker kwasten/rollen dat is vaak wat makkelijker dan plamuren. Meestal schuur je deze laag wel bijna er weer helemaal af en dan heb je een vlakke kopse kant. Als je vervolgens watergedragen primer gebruikt dan zal je hierna nogmaals moeten schuren, afhankelijk van hoeveel je er dan weer afhaalt moet je nogmaals primen. MDF het liefst geheel in de primer. Als je er water gedragen verf op smeert gaan je vezels weer omhoog staan.

Mocht je gaan voor de shellac primer dan kan je je kwasten/rollers niet schoonmaken met water maar ook niet met terpentine. Ik zou ervan uitgaan dat je wegwerp kwasten en rollers gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik begrijp je reactie niet helemaal? Hier gaat het over het vullen van een gat?
Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen mijn probleem zouden aanpakken; in de meeste instructies zie je hoe je een wcd naar beneden brengt, maar ik wil 'm juist iets naar boven brengen. Enig idee hoe je dat handig doet in een gipsbetonwand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:35
BIj mijn afzuigkap is één van de connectiepunten van de hoekjes van de afzuigkap losgekomen.
Dit is eigenlijk gewoon een soort metalen plaat aan de voorkant op de 2 uiteindes vastge(lijmd/last) zou moeten zitten. Nu is dus één van deze hoekjes losgekomen waardoor de filters een klein beetje naar beneden hangen en er altijd vetresten en stoom terugvallen op de kookplaat/pannen.

Hoe krijg ik dit het beste weer vast, gewoon met een soort metaallijm proberen weer vast te lijmen? Ik heb het al eens geprobeerd met normale 2 componenten-epoxy, maar ik ga geen 2 uur staan vasthouden en staat schijnbaar toch wel wat kracht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Marleenwest18 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:06:
Waarmee kan ik het roet het beste ermee afkrabben? @Zwartoog
Verfkrabber, staalborstel.

Zelf helaas niet gedaan, alleen goed geprimerd, maar kwam her en der toch een vlekje door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

Toppe

Oké ✅

Zijn er meer mensen met een weerstation voor buiten? Ik heb de Netatmo en die heb ik nu op een 2m hoge CV buis gemonteerd. De CV buis staat weer in een emmer met beton.

Ding blijft omvallen door de wind. Ik zoek dus een oplossing dus iemand hier een goed idee?

In de meest ideale situatie een grote plank waarop ik die buis kan vast maken en dan iets van stenen op die plank leg. Maar ja, dak is bitumen en om nou een plaat watervast multiplex in de regen te leggen…?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9jj1hYtCJc8VNG2B7QitckWQDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7XE3FuFSg0dTzNusKq2xoIpW.jpg?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Toppe schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:13:
Zijn er meer mensen met een weerstation voor buiten? Ik heb de Netatmo en die heb ik nu op een 2m hoge CV buis gemonteerd. De CV buis staat weer in een emmer met beton.

Ding blijft omvallen door de wind. Ik zoek dus een oplossing dus iemand hier een goed idee?

In de meest ideale situatie een grote plank waarop ik die buis kan vast maken en dan iets van stenen op die plank leg. Maar ja, dak is bitumen en om nou een plaat watervast multiplex in de regen te leggen…?
[Afbeelding]
Goede parasol voet?

Die waaien echt niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
die emmer ingraven?

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-04-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[Afbeelding]
Emmer ingraven in de bodem?

Of staat ie op een dak oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14

[Afbeelding]
Welke bedoel je? De tempratuurmeter?
Hier heb ik gewoon met een tywrap aan de schuttingpaal gemaakt, uiteraard aan de schaduwkant.

Voor de regenmeter heb je mooie beugeltjes beschikbaar, hiermee heb ik de meter aan de schutting vast gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 15-09 18:53
thijsco19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:59:
[...]

Mooi hoor!

Wat voor douche cabine komt erin te staan?

Heb alleen geen idee wat een beetje een goede douchecabine is.
Thanks! Deze hebben we gekocht: https://www.hornbach.nl/p...90x195-cm-chroom/5960743/
Ik laat weten of het wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Laatst online: 23:04

Detmer

Professioneel prutser

Vandaag zijn de nieuwe garagedeuren geplaatst. Nu ben ik aan het kijken naar een oplossing om de rand van de betonvloer netjes af te werken. Sowieso willen we de stenen voor de vloer opnieuw leggen en dan langzaam omhoog werken tot gelijke hoogte.

Nu ben ik online al een 'hoekstrip' tegengekomen, maar ik hoop eigenlijk op een mooiere afwerking. Iemand tips waar ik eens naar moet Googlen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v9vB9DQiS8f3W-dVte5NnhAySQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdyFBC0syMdgWl20dDSdXbD3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y06X084hOCYXuhJAmDXHo0Uzh7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlYRUchr0xtoxCRxfYeccXx7.jpg?f=fotoalbum_large

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Pagina: 1 ... 293 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/