[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 294 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:30
vincent_1971 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:50:
[...]

Haakse slijper? Stukje schuin in slijpen dan onder recht dan dat driehoekje wegtikken? Vervolgens herhalen tot de klik eraf valt...
Helaas...
De stift zit muurvast.
Misschien een corrosie oplosmiddel? En welke dan?

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:13

Toppe

Oké ✅

En @Roozzz

Staat op het dak

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Maeslant schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:34:
[...]

Goede parasol voet?

Die waaien echt niet om.
Kijk. Dit moet wel werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

FabianGTI schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:07:
[...]

Welke bedoel je? De tempratuurmeter?
Hier heb ik gewoon met een tywrap aan de schuttingpaal gemaakt, uiteraard aan de schaduwkant.

Voor de regenmeter heb je mooie beugeltjes beschikbaar, hiermee heb ik de meter aan de schutting vast gemaakt.
Ik heb hem rondom 4m vrij staan. Dat geeft veel betere resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
Zo bij ons weer een tegenslag getroffen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBpoey06QPiaQ1DnZhMtoOmoJFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3sZZjaGr5WcgnrCylTdZD1G.jpg?f=fotoalbum_large
Moesten helaas de drainage voor nu wel erg snel maken. Omdat er water vanuit de bodem naar binnen kwam. Wordt weer lange dagen/weekenden fixen. En kost meer geld.

Hier is het eigenlijk niet toegestaan om regenwater en de afvoer van huis samen op 1 KG roor aan te sluiten. Dus moet apart alles doen. Jammer dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:34
Tranze schreef op maandag 17 april 2023 @ 06:18:
[Afbeelding]

Weer wat voortgang in project badkamer. Ik heb zelf alles gekit, blijft toch een lastig klusje, maar het is aardig gelukt :)
Die handdoek radiator stond nog bij ons in de schuur en komt nu mooi van pas. Wel jammer dat de aansluiting in de vloer niet echt op een lekkere plek zit.
Is toch prima gelukt, mij persoonlijk een beetje te wit.
Hier dezelfde kleurstelling en met trijs gekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Vraagje: ben bezig een douglas houten tuinpoort te maken. De constructie staat al. De afmetingen tussen de palen is 122 cm breed.

Hoe breed zal ik de poort maken, de poort wordt aan twee verstelbare duimhengen opgehangen.
Deze: https://www.wovar.nl/verstelbare-duimheng-zwart-670/

Ik dacht als ik 1.5 cm speling aan elke kant laat dat voldoende moet zijn. Iemand slimme ideeën voor ik straks een stuk van een te brede poort moet afzagen?

discogs

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ueNSMTVfRPOKlvxn3vhxg0a9EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NtfjHALtIucx5BzkpdT7AqF.jpg?f=fotoalbum_large

het bouwseizoen is weer van start :P.

Fast forward naar vanavond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_3Yf_SZWFjKZyfryE6gSNzaMLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0K6vHz6UM6RjNcRynRfa1qOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDI9kgNIHL88SuALsA-3G4-IEpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMeC8ZGJosKPbhIalcDzeX01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4LzRIWkRHWi39pFkPVysUElTvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0RRe8KsdUrBOaPvZkfGYcf6.jpg?f=fotoalbum_large

het was een beetje een haastklus zo tussen bedrijven en werk door maar op tijd voor het mooie weer deze lente en toch een stuk netter/strakker en vooral beter afgewerkt dan een picknicktafel van marktplaats of (joost verhoede) de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:05
Detmer schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:46:
Vandaag zijn de nieuwe garagedeuren geplaatst. Nu ben ik aan het kijken naar een oplossing om de rand van de betonvloer netjes af te werken. Sowieso willen we de stenen voor de vloer opnieuw leggen en dan langzaam omhoog werken tot gelijke hoogte.

Nu ben ik online al een 'hoekstrip' tegengekomen, maar ik hoop eigenlijk op een mooiere afwerking. Iemand tips waar ik eens naar moet Googlen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ligt de vloer tot buiten of is het een onderdorpel?

In het eerste geval zou ik:
- twee rijen klinkers weghalen
- loszittende delen verwijderen en kleine scheuren/gaten ietsjes uitbikken;
- primen of met een dun papje mortel aansmeren;
- sabelen met een reparatiemortel of epoxy. Net wat geschikt is;
- (licht besproeien) afplamuren met plamuur- of spackmes.

Je kunt ook overwegen om een kleine helling te maken. Één rij klinkers opofferen maar dan rol je wel zo naar binnen!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:39
theduke1989 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:42:

Hier is het eigenlijk niet toegestaan om regenwater en de afvoer van huis samen op 1 KG roor aan te sluiten. Dus moet apart alles doen. Jammer dit.
Mag in Nederland toch ook niet.
HWA (Hemelwater afvoer) en riool zijn, als ik mij niet vergis ook twee afzonderlijke systemen.

Of begrijp ik je verkeerd ??

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahikoo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:09
Wij hebben recent de sleutel van onze woning gekregen, nu zijn we de tegelvloer aan het verwijderen en vinden we op verscheidene plekken vocht/water onder de tegels. Enig idee of we hier ons zorgen over moeten maken? Er is een 200 mm betonvloer op zand met 500 mm cement dekvloer. Het lijkt erop dat de oude bewoners tegels direct bovenop een andere tegelvloer hebben gelegd. We hebben vanavond een loodgieter die de boel komt inspecteren!

Edit2: De loodgieter bevestigd dat er geen leidingen lopen. De voegen waren blijkbaar slecht onderhouden en erg poreus. Hij vermoedde dat daar het water vandaan kwam. Goed in de gaten houden de komende dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UdJiZbsPSmRns4BaYo6Gc8DonE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOu6zZWgsnC5QKoeEVP0lswx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgfWTiOWNLiBhMmOmE0RFmzQjsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmIh7feyYATCnuItX7qOza7f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Ahikoo op 18-04-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:09
Rare vraag, maar een tijdje geleden zag ik een tweaker die zijn voorraadkast opnieuw ingericht had met een wandrail systeem. Ik ben eigenlijk opzoek naar die post/plaatje ivm wat inspiratie/visualisatie. Zoeken op plaatjes in dit topic, gelikete posts enz leverd niks op..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wokkelz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:15:
Rare vraag, maar een tijdje geleden zag ik een tweaker die zijn voorraadkast opnieuw ingericht had met een wandrail systeem. Ik ben eigenlijk opzoek naar die post/plaatje ivm wat inspiratie/visualisatie. Zoeken op plaatjes in dit topic, gelikete posts enz leverd niks op..
pintrest staat ook vol met "slimme" opbergsystemen .. misschien daar eens checken ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Poh, pittig klusje nog wel dat tegelen.

Lijm is nu drogende, maar toch ben ik bang dat wat tegels hol zijn. Maar misschien lijkt dat zo omdat de lijm nog drogende is en de klank dus anders. Maar de tegel wel telkens even haaks op de rul heen en weer geschoven, lijmkam 12 met 60x60 tegels en de achterkant ook gesmeerd, dus dan moet het toch haast wel goed gaan zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

_ferry_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:35:
Poh, pittig klusje nog wel dat tegelen.

Lijm is nu drogende, maar toch ben ik bang dat wat tegels hol zijn. Maar misschien lijkt dat zo omdat de lijm nog drogende is en de klank dus anders. Maar de tegel wel telkens even haaks op de rul heen en weer geschoven, lijmkam 12 met 60x60 tegels en de achterkant ook gesmeerd, dus dan moet het toch haast wel goed gaan zou je denken.
1ste keer tegelen of al een keer eerder ? die grote tegels zijn wel mooi maar dat is meteen ook wel een vak apart lijkt me ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben inmiddels een matig tot gemiddelde klusser. Vroeger kon ik niks maar tegenwoordig heb ik al diverse klusjes in huis opgepakt met redelijk succes. Ik beperk me momenteel nog tot de schuur en zolder waar ik niks kan verzieken :+

Wat me echter niet lukt is in de muur boren. Het gaat hier om jaren ‘90 , keihard beton. Ik weet dat mijn vader er een beetje succes mee heeft gehad maar de laatste tijd lukt het hem ook nauwelijks meer en mij totaal niet…

Ik wil op zolder een powerstrip verticaal ophangen en daarvoor heb ik 2 gaatjes nodig. Met geen mogelijkheid kom ik verder dan 2/3cm, wat echt te weinig is voor een plug. Het begin gaat redelijk maar daarna kan ik boren wat ik wil, er komt gewoon nauwelijks gruis meer uit….

Ik gebruik een PowerPlus X115 (niet X1155) wat een hamerboor zou moeten zijn. Ook nieuwe betonboortjes geprobeerd.
https://www.coolblue.nl/p...s-combihamer-powx115.html

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Foto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPPg5tevD1iT3nKavDDoN6lnaQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ba4t5LvszJewy9jo5uqEFVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8y0UHJt0kM0k-vB6SS5-QzX4HLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlixXG9mPKZ92cR3tE52XLyg.jpg?f=fotoalbum_large

Frustrerend:
Er zijn reeds bestaande gaten die WEl 6/7cm diep zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAzwladB72sUpEYhA3sf0vVSOKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UD8YALwKfuJmnylA7IbFSBzl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaLE3ptejuN6vbdnZ4bxhD9sNlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79yyf43SmO1DKzW5DSoOY2Yi.jpg?f=fotoalbum_large

Ook frustrerend;
De dakkapel boer heb ik er niet over gehoord en die hebben diverse gaten geboord in betreffende muur. Maar ik heb dat niet gezien en die hebben waarschijnlijk beter materiaal….

Heb ik gewoon slecht materiaal of moet ik een andere techniek gebruiken?

De boormachine staat voorzover ik weet op de hamerstand. Ik heb geen handleiding maar er zitten 2 draaiknoppen aan dus er zijn maar 4 mogelijkheden. En bij 1 mogelijkheid draait de boor niet (beitelstand) en bij de andere draait hij alleen. Dan nog een stand die niks doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfBcR-Gn6lReUPnaYHKqsLSdsVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaIF1U9Vz4DlkFhKdQz2Wq7b.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenste stand zoals hierboven… tweede stand ook geprobeerd. Is uit een andere (verkeerde) handleiding maar mijn knoppen zijn hetzelfde…

En ja, de muur verdient nog aandacht. Staat hier verder los van, is bij het rommelgedeelte waar ook de wasmachine staat….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zuig het boorgat eens uit en schijn er eens met een zaklamp in. Dikke kans dat je ergens op een stuk wapening zit. Kan ook een kiezel zijn, maar daar zou de boor op de hamerstand wel doorheen moeten komen :)

Verder het advies om eerst op de normale boorstand te beginnen en pas als je een stukje in de muur zit de hamerstand in te schakelen. Meteen hameren kan ook, maar dat kost je zoals je ziet je stucwerk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kom er net achter dat standje 2 (zoals hierboven) NIET draait, alleen maar trilt… Dat zou volgens mij wel moeten …. of dit is juist de beitelstand… Helaas kan ik geen handleiding van dit product vinden online, alleen 1 zonder plaatjes…

Je hebt overigens helemaal gelijk over het stucwerk maar deze muur moet toch nog een keer helemaal opnieuw. Zit ook vol met gaten (verkeerde plekken :+)…

Boorgat al tig keer uitgezogen, ik zie weinig geks…

[ Voor 70% gewijzigd door FreakNL op 18-04-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Probeer het eerst met een smallere boor en dat uitwijden met een bredere, wil ook nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 09:27
Even voor de duidelijkheid,. Zorg dat hij op hamerboor stand staat. Dus hij draait en als je er kracht op zet gaat hij ook hameren. Dat is dus het plaatje met de boor en de hamer! Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vso schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:22:
[...]

1ste keer tegelen of al een keer eerder ? die grote tegels zijn wel mooi maar dat is meteen ook wel een vak apart lijkt me ..
2e keer. 1e keer was ook een leercurve en toen had ik 50cm tegels, best een stel die toen hol klonken, sterker nog, ze plakte soms amper vast. Toen kwam ik er later achter dat je dan dus beter de achterkant ook even van een dun laagje lijm voorziet. Dus dat nu ook wel gedaan. En morgen extra opletten op het goed gevuld opzetten van de lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Je ziet welke stand draait. Je kunt voelen/zien/horen welke stand hamert.

Bij ontbreken van dat laatste is de machine mogelijk defect.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:02:
Probeer het eerst met een smallere boor en dat uitwijden met een bredere, wil ook nog wel eens helpen.
Dat is met gewapend beton een recept voor een vastlopende boor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rukapul schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:46:
Je ziet welke stand draait. Je kunt voelen/zien/horen welke stand hamert.

Bij ontbreken van dat laatste is de machine mogelijk defect.

[...]

Dat is met gewapend beton een recept voor een vastlopende boor :P
Of smelten, als je te lang doorgaat :P maar je hebt gelijk, als hij al moeite heeft de boor te ontcijferen moeten we misschien niet met verschillende tactieken gaan smijten :P. Ik mag morgen 10 keilbouten in de muur gaan rossen om dit machientje in bedrijf te stellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTE0K9gm1cdz3b8ZuTQU3dkjlo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3IgT976BGnk3conGZWAc09Y.jpg?f=fotoalbum_large

4 om de 'versnellingsbak' (die 3 vliegwielen) tegen de muur te maken, 4 om de motorsteun daaronder te monteren en dan nog twee om de bank zelf tegen de muur te fixeren om eventueel trillen tegen te gaan.

Het is wel baksteen, geen beton. Ik heb eerder met chemische ankers gewerkt maar dat was best kut... maar keilbouten zijn weer niet ideaal in baksteen. Moeilijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
In de garage van mijn nieuwe woning heb ik een aansluiting voor (o.a.) een toilet, maar het toilet is in het verleden (10+ jaar geleden) weggehaald. Die wil ik nu weer installeren. De waterleiding voor het toiletreservoir is nogal grof afgekoppeld, want die steekt enkel een centimeter uit de muur:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/643edead5167c/643edead4cbce-IMG_6623.thumb.jpg

Gaat om een 12mm buitendiameter. Beste aanpak lijkt mij om er een 12mm soldeersok naar -> 3/8" schroefdraad op te solderen? Eventueel wat van het gips weghakken om meer ruimte te maken voor het solderen. Of heeft iemand andere/betere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

orf

HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:11:
[...]
Het is wel baksteen, geen beton. Ik heb eerder met chemische ankers gewerkt maar dat was best kut... maar keilbouten zijn weer niet ideaal in baksteen. Moeilijk....
Hoezo vond je chemische ankers kut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27
Edit: weg

[ Voor 97% gewijzigd door SyS_ErroR op 18-04-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

orf schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:26:
[...]

Hoezo vond je chemische ankers kut?
Het spul droogde letterlijk in 2 minuten al op, dus je hebt weinig tijd om de draad in de juiste positie te hebben en goedkoop is het ook niet. Nu was dat voor een plafond uitbreiding op zolder dus ik wilde nul risico lopen natuurlijk, maar nu moet ik een rek fixeren dat 'precies goed' moet hangen dus ik wil rustig kunnen werken. Ook zijn keilbouten weer eenvoudig weg te halen als ik de bank ooit zou verplaatsen en omdat ik hier geen compleet plafond aan hoef op te hangen zijn keilbouten 'goed genoeg' :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Keilbouten eenvoudig weghalen? Ja met de slijptol :+

Althans, vaak zet huls zodanig uit dat je hem er niet meer uit krijgt. Dan kun je bij een spouw nog wel de bout zelf naar achter tikken als het gaat tot aan de spouw loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 18-04-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Thejman1989 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:24:
Even voor de duidelijkheid,. Zorg dat hij op hamerboor stand staat. Dus hij draait en als je er kracht op zet gaat hij ook hameren. Dat is dus het plaatje met de boor en de hamer! Succes
Mja ik heb het idee dat de hamerstand niet goed werkt ofzo… Moet ik dat kunnen merken als ik boor? Moet er dan iets heen en weer gaan? Ik merk namelijk helemaal niks behalve trillingen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:11:
[...]

Of smelten, als je te lang doorgaat :P maar je hebt gelijk, als hij al moeite heeft de boor te ontcijferen moeten we misschien niet met verschillende tactieken gaan smijten :P.
Met een kleiner boortje beginnen heb ik ook gedaan. Ik kom gewoon niet verder dan een CM of 2… Ik heb hooguit 20 seconden geboort aan 1 stuk omdat het zinloos is… Ik kan hem er 3 minuten ophouden dan heb ik nog 0 resultaat.

Ik snap je opmerking hoor.

Alsnog zou ik wel moeten snappen hoe de boor werkt. Er zijn 2 schakelaars.

Op de ene staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSPuiRMhbxdloN1FhaDqCe6xZbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsXMMa3m4lQYLNMOKEe5Q3lv.jpg?f=fotoalbum_large
Het lijkt me dat links de boor/hamer stand is en de andere de hamerstand?

Dan is er nog een 2e schakelaar, daar staat dit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeyiP9jQlVZNs-dTiDSbabnBvTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFvFvOORFaVMcHKbW6SkjShT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FOcMA8HNtTJWaK--HmSL62KOVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZkW5Hmto2JM7Qm3dbRkiBKN.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk komt dat redelijk overeen met de handleiding van het andere Powerplus ding wat ik postte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfBcR-Gn6lReUPnaYHKqsLSdsVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaIF1U9Vz4DlkFhKdQz2Wq7b.jpg?f=fotoalbum_large
Het rare is alleen, als ik de 1e schakelaar op de hamerstand zet (rechts) de boor niet meer draait (andere schakelaar naar links uiteraard )

Ik heb helaas te weinig ervaring om echt duidelijk te merken of de hamerstand al dan niet defect is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FreakNL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:42:
[...]

Mja ik heb het idee dat de hamerstand niet goed werkt ofzo… Moet ik dat kunnen merken als ik boor? Moet er dan iets heen en weer gaan? Ik merk namelijk helemaal niks behalve trillingen…
Duw eens tegen de machine dan, druk dat ding de muur in. Boor zit losjes in de kop, juist voor het hameren. Dus je moet wel een beetje aandrukken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb uiteraard ook geduwd. Dan gaat het hele spul inderdaad een cm of wat verder de muur in (wat jij zegt)… Maar daarna is het wel klaar… Hii draait en hij trilt, thats IT….

Die 2e modus in mijn plaatje uit de handleiding (hamermodus) zou de boor dan nog wel moeten roteren? Of juist niet?

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 18-04-2023 21:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je moet iig de hameren/boren modus hebben. De alleen hameren modus is vermoedelijk in de volksmond de beitel modus, dan hamert / beitelt ie, maar draait niet rond.

Wat ik bij dit soort budget machines nog wel eens heb gezien is dat het nauw kan luisteren of de knoppen echt goed vast / vergrendeld zitten. Er zit op die ronde knop niet voor niks een vergrendeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wat vooral weird is, is dat beide knoppen een identieke selectie tussen twee opties aan lijken te bieden...

Mijn Bosch heeft gewoon 3 standen op 1 draaiknop: boren, hamerboor, of beitelstand. En ja, dat hameren werkt alleen als je de machine ergens op duwt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Noob alert!

Maar ik schaam me er niet voor en ik probeer elke dag te leren. Ik voel me wel wat dom:

Ik heb de SDS bit er waarschijnlijk niet goed ingedaan. Ik zat wat te YouTuben en kwam op deze:

YouTube: PARKSIDE Hammer Drill PBH 1050 B2 & PBH 1500 D4 TESTING

Ik zag die kerel op 1.03 het bitje heen en weer halen… Dat kon bij mij dus niet. Sterker nog, hij bleef ook een keer in de muur hangen toen ik de boor terughaalde…

Daarna dus even specifiek op YouTube gezocht naar SDS bit replacement:
YouTube: Changing an SDS Drill Bit

Tja… Ik stak hem er gewoon in en gaan… Dat werkt dus niet.. :+ Het is een enorm basic handeling maarja, ik ben echt een beginner…

Morgen opnieuw proberen. En daarom begin ik met de schuur en rommelzolder :) Maar als ik nooit een keer begin* leer ik het nooit… Ik weet ook pas sinds gisteren wat SDS is….

Dank voor de hulp zover.

* (Vroeger deed mijn vader ALLES hier in huis en die houdt niet zo van pottekijkers en is eigenwijs. Maar de beste man wordt 75 en ik ga toch zelf verdorie ook wel een gaatje in de muur krijgen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@FreakNL onwetend zondigt men niet :P
Volgende keer dus eerst het boekje GOED lezen ;)

Valt me dan wel mee dat je toch nog een paar cm de muur in kwam. Das met een losse boor best een prestatie eigenlijk :+

Last: https://watbenjedan.nl/ :P
_ferry_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:58:

Althans, vaak zet huls zodanig uit dat je hem er niet meer uit krijgt. Dan kun je bij een spouw nog wel de bout zelf naar achter tikken als het gaat tot aan de spouw loopt.
Gasbrander er op, goed heet stoken en dan afkoelen. Metaal zet anders uit dan steen, zal door de verhitting uitzetten in het gat. Gat wordt iets groter, dan afkoelen, bout krimpt en je zou hem er een stuk makkelijker uit moeten kunnen trekken.

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 18-04-2023 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het boekje zit er niet bij! En dat is ook jammer want het is soms wat onduidelijk (wat @HTT-Thalan ook al zegt)…

Maar dit is zo basic dat het wellicht niet eens in het boekje staat.

Ik ben nu wel 5 verse Bosch betonboren rijker en ze lijken van betere kwaliteit als het spul wat erbij zat.

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 18-04-2023 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FreakNL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:18:
Het boekje zit er niet bij! En dat is ook jammer want het is soms wat onduidelijk (wat @HTT-Thalan ook al zegt)…
Ah, de overtreffende trap: you pay peanuts, you become monkey :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dit ding heeft mijn vader gekocht bij Used Products en uiteindelijk aan mij gegeven. Dus ik heb niks betaald haha….

Maar ik heb goeie hoop dat het nu wel lukt, het is alleen te laat nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FreakNL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:25:
Dit ding heeft mijn vader gekocht bij Used Products en uiteindelijk aan mij gegeven. Dus ik heb niks betaald haha….

Ach joh met die sds hamerboor maak je amper geluid in een betonmuur }) gewoon nu nog even testen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FreakNL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:25:

Dat had ik moeten weten, dan had ik je op de mouw gespeld dat je er tijdens het boren met een moker achterop moest slaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hahah bedankt jongens. Maar zo’n noob ben ik ook weer niet _O- (komt wel in de buurt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FreakNL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:45:
Hahah bedankt jongens. Maar zo’n noob ben ik ook weer niet _O- (komt wel in de buurt).
Wou net zeggen, lijkt er anders aardig op :+

Maar succes met boren morgen, probeer de muur heel te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
_ferry_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:58:

Ik heb bij het vervangen van de wastafel in de badkamer de nieuwe wastafel precies zo hoog geplaatst dat ik de bestaande bouten in de muur kon laten zitten. Geen flauw idee hoe die vast zaten en hoe dat te verwijderen zonder teveel gedoe :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Maar is het dan nog wel “onderkant zak = bovenkant bak”?

Ik mag dan geen klusser zijn maar ik ken wel de richtlijnen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:25:

Leer jij nou eerst maar eens boren, de was doen komt daarna pas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zakkenwasser :+

Tegels klinken inmiddels niet meer hol nu de lijm een nacht heeft kunnen drogen. Kan ik met een gerust hart de resterende 2/3e doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FreakNL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:41:
Ik kom er net achter dat standje 2 (zoals hierboven) NIET draait, alleen maar trilt… Dat zou volgens mij wel moeten …. of dit is juist de beitelstand… Helaas kan ik geen handleiding van dit product vinden online, alleen 1 zonder plaatjes…

Je hebt overigens helemaal gelijk over het stucwerk maar deze muur moet toch nog een keer helemaal opnieuw. Zit ook vol met gaten (verkeerde plekken :+)…

Boorgat al tig keer uitgezogen, ik zie weinig geks…
Stand 2 is alleen HAMEREN.

In stand 2 zou de boor niet mogen draaien.

Met andere woorden....dit is de beitelstand, waarmee je dus tegels van de muur sloopt.

Die Powerplus handleiding blinkt niet uit in duidelijkheid, ik moest ook even 5 x kijken en de plaatjes interpreteren.

Bij Stand 2 zie je dat de linkerknop (voorste schakelaar) op het plaatje "hamer" staat en de rechterknop op "hamer". Met andere woorden, met de voorste knop zet je de boorfunctie uit in dit geval, al zet je de achterste knop "op boren en hameren".

Je boorresultaat kan een optelsom zijn van de stand van de machine, de gebruikte boortjes en het materiaal waar je in boort.

Ik ben niet zo heel overtuigd van die boren overigens, zo'n setje kost 2 tienen, bij mij kost 1 boortje dat al.

Met echt een goede SDS boor zou je ook met een Powerplus/Parkside/FErm/whatever machine gewoon fatsoenlijk die muur in moeten komen.

Ik heb een Festool SDS set gekocht in de aanbieding maar mijn go-to voor boortjes en zaagjes zijn normaliter van Rotec
https://www.rotec.tools/n...eaker/groups/g+c+m+a+view

Alpen en nog een merrk dat bij de Hornbach verkrijgbaar is zijn ook goede boortjes.

Na vroeger zo'n beetje elk jaar een nieuwe Piranha cassette met hout, beton en ijzerboortjes te moeten kopen vanwege botte of gebroken boortjes, heb ik mijn lesje wel geleerd......ik kom nauwelijks meer bij de bouwmarkt.
Toolstation, Hornbach en de Polvo of GBI ijzerhandels zijn lokale vestigingen waar ik veel haal en die ten minste fatsoenlijk spul verkopen.

/rant :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ah, the Gentleman's Wash :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FreakNL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:13:
Noob alert!

Maar ik schaam me er niet voor en ik probeer elke dag te leren. Ik voel me wel wat dom:

Ik heb de SDS bit er waarschijnlijk niet goed ingedaan. Ik zat wat te YouTuben en kwam op deze:

YouTube: PARKSIDE Hammer Drill PBH 1050 B2 & PBH 1500 D4 TESTING

Ik zag die kerel op 1.03 het bitje heen en weer halen… Dat kon bij mij dus niet. Sterker nog, hij bleef ook een keer in de muur hangen toen ik de boor terughaalde…

Daarna dus even specifiek op YouTube gezocht naar SDS bit replacement:
YouTube: Changing an SDS Drill Bit

Tja… Ik stak hem er gewoon in en gaan… Dat werkt dus niet.. :+ Het is een enorm basic handeling maarja, ik ben echt een beginner…

Morgen opnieuw proberen. En daarom begin ik met de schuur en rommelzolder :) Maar als ik nooit een keer begin* leer ik het nooit… Ik weet ook pas sinds gisteren wat SDS is….

Dank voor de hulp zover.

* (Vroeger deed mijn vader ALLES hier in huis en die houdt niet zo van pottekijkers en is eigenwijs. Maar de beste man wordt 75 en ik ga toch zelf verdorie ook wel een gaatje in de muur krijgen?)
no worries Freak, zoiets overkomt iedereen wel eens, alles onder het motto domme vragen bestaan niet en al doende leert men.

Gelukkig ben je er zelf achter gekomen, hartstikke goed man d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
Ik zoek goede kit om de rand van een kunstofkozijn mooi af te werken. Heb in mijn nieuwe huis de oude behang eraf gehaalt en die liep door tot achter de kit laag. Voorzichtig de oude kit laag en behang verwijderd. Nu zit ik te kijken welke kit het beste is om dit weer netjes op te vullen. Kozijnen zijn ral 9001 qua kleur. De muur zal 9010 worden. Wat is het beste bij de kozijnen siliconenkit of acrylaatkit? Voor de naad tussen plafond en muur heb ik bison acrylaatkit non crack gebruikt, maar die is wit en niet creme. Het liefste heb ik een kit direct in de juiste kleur bij het kozijn zodat die iet overgeschilderd hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:13:
Wat vooral weird is, is dat beide knoppen een identieke selectie tussen twee opties aan lijken te bieden...

Mijn Bosch heeft gewoon 3 standen op 1 draaiknop: boren, hamerboor, of beitelstand. En ja, dat hameren werkt alleen als je de machine ergens op duwt.
@FreakNL

Mijn Bosch doet het zo........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeEqFr1MJWXRlF77NNLnfniPxt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WSbWsJgH3SBRENzYsDxIVI6w.jpg?f=user_large

die heeft dus ook niet die 4de stand waarbij je zowel de hamer als de boorfunctie UIT zet en je dus die machine onbelast in een soort vrijloop die motor kan slopen, dat is de laatste stand in die Powerplus handleiding.

mijn tip voor het interpreteren van die Powerplus handleiding is hem van rechts naar links lezen.

Kijk eerst rechts in de kolom wat je precies wilt doen en zet dan de voorste en achterste schakelaar zoals op de plaatjes want, hoe onlogisch of verwarrend ook, de handleiding klopt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Samoht93 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:51:
Ik zoek goede kit om de rand van een kunstofkozijn mooi af te werken. Heb in mijn nieuwe huis de oude behang eraf gehaalt en die liep door tot achter de kit laag. Voorzichtig de oude kit laag en behang verwijderd. Nu zit ik te kijken welke kit het beste is om dit weer netjes op te vullen. Kozijnen zijn ral 9001 qua kleur. De muur zal 9010 worden. Wat is het beste bij de kozijnen siliconenkit of acrylaatkit? Voor de naad tussen plafond en muur heb ik bison acrylaatkit non crack gebruikt, maar die is wit en niet creme. Het liefste heb ik een kit direct in de juiste kleur bij het kozijn zodat die iet overgeschilderd hoeft te worden.
Als je niet wilt overschilderen, dan moet je iets anders pakken dan acrylaatkit, want als je dat niet overschildert, blijft het stof er op plakken, normaalgesproken. Siliconenkit is dan een logischere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Komt nog bij @Fraggert dat de door mij gelinkte afbeelding uit een ANDERE handleiding komt.. Dat zei ik ook al:
FreakNL in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Eigenlijk komt dat redelijk overeen met de handleiding van het andere Powerplus ding wat ik postte:
Van de mijne is alleen aan handleiding te vinden zonder foto's :)

https://www.gebruikershan...w-handleiding-384527.html

Daar staat wel iets in (zonder plaatjes):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foR_DCP6Wc9H5tsxhc9QWBGJThY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5DsISGWMz9o2SrSBHDVCjLkn.jpg?f=user_large

Ik interpreteer deze maar als volgt:

Slagstop = achterste hendel (hamer+boor of alleen boor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeyiP9jQlVZNs-dTiDSbabnBvTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFvFvOORFaVMcHKbW6SkjShT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FOcMA8HNtTJWaK--HmSL62KOVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZkW5Hmto2JM7Qm3dbRkiBKN.jpg?f=fotoalbum_large

Draaistop = voorste hendel (hamer+boor of alleen hamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSPuiRMhbxdloN1FhaDqCe6xZbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsXMMa3m4lQYLNMOKEe5Q3lv.jpg?f=fotoalbum_large

Beitelen doe ik sowieso niet dus de voorste hendel moet gewoon op hamer+boor staan.

En de achterste hendel lijkt me ook gewoon naar links te moeten staan in mijn use case...

Ik kan hooguit de 1e paar millimeter de achterste hendel naar rechts zetten zoals The Eagle in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" zegt

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:52

FL_

FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beitelen doe ik sowieso niet dus de voorste hendel moet gewoon op hamer+boor staan.

En de achterste hendel
Het is misschien mijn beperkte ervaring, maar ik ben nog nooit een hamerboor tegengekomen waarbij je meer echte keuzes hebt dan:
1. Boren
2. Hamerboren
3. Beitelen

Hebben anderen een andere ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat lijkt hier ook zo te zijn hoor. Alleen het is niet intuïtief vanwege de 2 hendels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
FL_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:15:
[...]

Het is misschien mijn beperkte ervaring, maar ik ben nog nooit een hamerboor tegengekomen waarbij je meer echte keuzes hebt dan:
1. Boren
2. Hamerboren
3. Beitelen

M'n Black-and-Decker die ik 18 jaar geleden kocht had ook 2 knoppen, net als deze. Altijd zoeken als je hem weer eens pakt. Nieuwe heeft ook gewoon 1 knop met 3 standen (is wel een lichtere versie).

Ik denk dat er 2 knoppen waren omdat je dan "fysiek" het hamergedeelte ontkoppelt dan het boorgedeelte, en dat ze dat nu op een andere manier hebben opgelost.

@FreakNL een nieuwe boor kopen doet ook wel eens wonderen. Soms zijn ze gewoon echt op. En bewapening: tsja, daar kun je best doorheen (tenminste, in oude panden), maar dan is je boor daarna ook op.

Koop een nieuwe boor en probeer 10 cm naar links/rechts. Eerst niet hameren (beter voor je stuc), dan rustig boorhameren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:11:
Komt nog bij @Fraggert dat de door mij gelinkte afbeelding uit een ANDERE handleiding komt.. Dat zei ik ook al:
FreakNL in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[...]

Van de mijne is alleen aan handleiding te vinden zonder foto's :)

https://www.gebruikershan...w-handleiding-384527.html

Daar staat wel iets in (zonder plaatjes):
[Afbeelding]

Ik interpreteer deze maar als volgt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de achterste hendel lijkt me ook gewoon naar links te moeten staan in mijn use case...

Ik kan hooguit de 1e paar millimeter de achterste hendel naar rechts zetten zoals The Eagle in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" zegt
De handleiding is dan misschien van een andere machine (zelfde modelnummer/ype-aanduiding), allicht een ander bouwjaar, hij is één op één over te nemen voor wat betreft de standen :)

maar als de achterste hendel niet gewoon compleet naar rechts kan (dus 90 graden slag) dan zit daar mogelijk wel een defect of beperking.

Kun je die achterste hendel eens proberen naar Boren te zetten als de voorste hendel ook op Boren/Hameren staat? Op de foto staat die voorste hendel namelijk op alleen Hameren.

Allicht zit daar een beveiliging op ofzo?

een manual heb je inderdaad eigenlijk niet meer nodig.....als jij in beton wilt boren met een SDSboortje dan moet de Voorste Hendel én de Achterste Hendel allebei op het Boortje en Hamertje staan.

m.a.w. het eerste scenario uit die "verkeerde" handleiding die je postte.

Alles werkt nu dan toch met die machine, of krijg je og steeds die achterste hendel niet in beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

1. Boren
2. Hamerboren
3. Beitelen

nope, meer smaken hebben we niet...behalve die van @FreakNL ..die heeft een kekke vrijloopfunctie waarbij je heel snel die machine kunt slopen en je jezelf op een fatsoenlijke machine mag trakteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:18:
Dat lijkt hier ook zo te zijn hoor. Alleen het is niet intuïtief vanwege de 2 hendels...
Eensch, dit werkt gewoon kut.

Dit soort bedieningen komen natuurlijk uit het pré- ipad/tablet en weet ik wat voor soort devices allemaal waarbij er rappe lessen zijn geleerd wat nou wel en niet intuitief is en goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Fraggert schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:41:
[...]

Eensch, dit werkt gewoon kut.

Dit soort bedieningen komen natuurlijk uit het pré- ipad/tablet en weet ik wat voor soort devices allemaal waarbij er rappe lessen zijn geleerd wat nou wel en niet intuitief is en goed werkt.
:D ik geloof niet dat een tablet wordt bedient zoals een boor!

Zo moeilijk is het niet:
- met de ene knop zet je de hamer aan/uit
- met de andere knop zet je de draaiing van de boorkop aan/uit

Beiden aan = hamerboor, Beiden uit = niets. 1e aan 2e uit is beitelen, 2e aan 1e uit is boren.

Is meer de symbooltjes die verwaring zaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zwartoog schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:46:
[...]

:D ik geloof niet dat een tablet wordt bedient zoals een boor!

Zo moeilijk is het niet:
- met de ene knop zet je de hamer aan/uit
- met de andere knop zet je de draaiing van de boorkop aan/uit

Beiden aan = hamerboor, Beiden uit = niets. 1e aan 2e uit is beitelen, 2e aan 1e uit is boren.

Is meer de symbooltjes die verwaring zaaien.
dat zeg ik ook niet, het gaat er om hoe intuïtief iets bedient moet worden door middel van de combinatie knoppen, plaatsing van knoppen, symbolen en de handleiding. Maakt niet uit of dat een tractor is met zijn schildpadje/haasje, een elektronisch apparaat of een stuk gereedschap.

De later gelinkte juiste handleiding schept ook nog eens verwarring door Stand A en Stand B te gaan zitten benoemen terwijl de symbolen daar al lang en breed de lading dekken.

En jij zegt "zo moeiljk is het niet".......dat moet zijn 'ik vind dat niet zo moeilijk". ;)

Genoeg mensen die dit echt zo niet vanzelfsprekend vinden hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

1. Boren
2. Hamerboren
3. Beitelen

linksom rechtsom en soms slagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:54:
[...]

linksom rechtsom en soms slagkracht.
De keuze voor linksom of rechtsom doe je uiteraard wel met een andere schakelaar dan de schakelaars voor de hamerstop en boorstop.

Zelfde gaat voor de instelbare slagkracht.

Of weet jij een machine waarbij dat met dezelfde 2 knoppen wordt geregeld?

Die van @FreakNL kan volgens mij alleen maar rechtsom, en niet linksom

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 19-04-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fraggert schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:05:
[...]

De keuze voor linksom of rechtsom doe je uiteraard wel met een andere schakelaar dan de schakelaars voor de hamerstop en boorstop.

nee, maar dat las ik niet in de vraag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:06:
[...]

nee, maar dat las ik niet in de vraag :P
True True ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:05:
[...]

Die van @FreakNL kan volgens mij alleen maar rechtsom, en niet linksom
Hoe moet je dan ooit Engelse gaten boren????

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:51:
Met een imperische boor, natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:51:
[...]

tsja, als je zulke n00b-vragen hier gaat stellen.....maar goed.....ik huur daar een Brit voor in.

Die heeft voor linkse gaten zowel de juiste machine als de juiste boortjes natuurlijk.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:53:
[...]

Met een imperische boor, natuurlijk.
Hear, hear :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: ik ben als onervaren (lees: 0 ervaring hiervoor) klusser mijn woning onlangs gaan opknappen qua schilderwerk. Heb er lang tegenaan gehikt maar binnen zijn inmiddels de nodige kozijnen gedaan en ook de houten balken op het plafond, die met name bij de metalen houders tegen de muren wat begonnen af te bladderen.

Dit is mij wonderwel goed bevallen en mag niet klagen over het resultaat al zeg ik het zelf, her en der alleen een druppeltje te vinden die ik over het hoofd gezien heb en ik kwam op een knieschot ineens een plek tegen met 3 harde minuscule puntjes, geen idee waardoor is gekomen, maar je moet er met je neus op zitten wil je het zien. En het ziet er zoveel beter uit dan hiervoor.

Nu wil ik door naar buiten, in mijn ogen het meest kritische werk, vandaar dat ik binnen begonnen ben als oefening. Onze kozijnen zijn overal RAL 9001 zijn en de draaiende delen (ramen en deuren, ook schuifpui) RAL 7016. Met name de antraciet delen zijn op een paar plekjes die vol in de zon staan al het begin van wat scheurtjes te zien. Hoe ik het beoordeel is het puur de laklaag die los begint te laten en op te krullen, niet het onderliggende houtwerk. Maar op 1 plek aan de voorkant van de woning is het wel serieus een stuk van ca. 3cm breed wat op de hoek flink loskrult. Ik verwacht dat als ik de losse stukken eraf ga krabben, ik wel aardig wat moet repareren. Daar gaat mijn vraag ook met name over, maar ook over de stukken met de kleine haarscheurtjes.

Is het nodig/belangrijk om primer te gebruiken op de plek waar ik de reparatie met houtvuller ga doen? Ik heb binnen een aantal plekken van niet groter dan 2cm diameter ook met wat houtvuller gerepareerd en daar kon ik gewoon overheen verven zonder dat ik achteraf verschil zag.

En indien primer echt belangrijk is: omdat het alleen om een hoek van ±3x3cm gaat, is het advies dan om die hoek alleen mee te nemen waar de houtvuller feitelijk te toplaag vormt of moet het hele kozijn dan?

Andere tips zijn ook welkom! Ik ben van plan Sikkens Rubbol XD High Gloss te kopen en het werk in 3 delen te verdelen: de ramen eerst (4), dan de deuren (4) en dan de schuifpuien (2). Mijn idee is om voor de ramen een ronde kwast 14 en roller 5 cm te gebruiken en de deuren en schuifpuien een platte kwast 2" en roller 10cm. Vandaar ook deze verdeling. Als ik domme dingen zeg, hoor ik het graag! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

henkie196 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:59:
[...]

Als je niet wilt overschilderen, dan moet je iets anders pakken dan acrylaatkit, want als je dat niet overschildert, blijft het stof er op plakken, normaalgesproken. Siliconenkit is dan een logischere keuze.
Mm neem dan een polymeerkit. Dit kan je iig nog overschilderen in de toekomst :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Jrz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:01:
Mm neem dan een polymeerkit. Dit kan je iig nog overschilderen in de toekomst :)
Is dat wat ze bv. hier en hier beglazingskit noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geit010010
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-03-2024
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een vervangend mesje voor de pica dry (3030).

Heeft er hier iemand mischien al zoiets ooit kunnen vinden? (hobby winkel oid?) De pica klantenservice (ger) vertelde mij dat ze zelf geen replacements parts aanbieden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGggjGaXVpxjQak-b2Jo-qfh4Xg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/znAulVDA2QcbbWCrQ1AD7HHy.png?f=user_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 11:10

GieltjE

Niks te zien...

Geit010010 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:14:
Alvast bedankt!
Ziet eruit als iets wat misschien wel slijpbaar is als je hem losschroefd?

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Geit010010 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:14:
Beste Tweakers,

Heeft er hier iemand mischien al zoiets ooit kunnen vinden? (hobby winkel oid?) De pica klantenservice (ger) vertelde mij dat ze zelf geen replacements parts aanbieden.

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Als ze zelf geen replacement aanbieden zit er denk ik niks anders op dan zelf iets in mekaar beunen, of gewoon een nieuwe kopen.

Voor 10 euro nieuwprijs gaat niemand de moeite nemen om een supply chain op te stellen voor dit specifieke onderdeeltje. Lijkt me ook niet een 'algemene' vorm die meer toegepast word.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geit010010
GieltjE schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:17:
[...]

Ziet eruit als iets wat misschien wel slijpbaar is als je hem losschroefd?
Helaas zit er wel echt een flinke buts in die niet meer te slijpen is.. zonde om weer voor 10 een nieuwe te halen.
Dus mijn hoop is dat er iemand ooit tegen hetzelfde is aangelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:09
Geit010010 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:21:
[...]

Helaas zit er wel echt een flinke buts in die niet meer te slijpen is.. zonde om weer voor 10 een nieuwe te halen.
Dus mijn hoop is dat er iemand ooit tegen hetzelfde is aangelopen
Marktplaats voor een 2de hands pica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mesje van een puntenslijper ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geit010010
Dat bedoel ik dus, had al een aantal hobby zaken gebeld of ze al eerder zoiets hebben.
Ga maar is langs een aantal zaakjes die ze verkopen.. en kijken of die passen.

Tnx!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
brambond schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:10:
Dag allen. Ik wil een grondkabel (4x2,5+as) aanleggen door de tuin tussen mijn huis en PV omvormer in de schuur. Ik heb hiervoor een 50mm mantelbuis gekocht waarin ik de kabel door de tuin wil leggen. Nu twijfel ik hoe ik de kabel door de fundatie van mijn huis wil aanleggen.
(1) mantelbuis aanleggen tot aan gevel, gat van +-20mm boren (SDS betonboor) en enkel de kabel doorvoeren naar kruipruimte
(2) mantelbuis door de fundatie naar kruipruimte, gat van 51(of 61)mm boren (diamant boormachine met drukvat huren).

Optie 2 lijkt me beter (gemakkelijker later nog een extra kabel aan te brengen), maar vraag me af of het lastig is om zo'n groot gat met een diamantboor te boren. Heb dat nog niet eerder gedaan namelijk. Is dit goed zelf te doen?

Zie hier de situatie, ik moet de muur nog verder vrijgraven voor voldoende ruimte om te boren.
[Afbeelding]
Aan allen die hierover meegedacht hebben en/of dit ook willen gaan doen: het is me gelukt. Dank voor de hulp. Ben voor optie 2 gegaan. Diamant boormachine met 66mm boor gehuurd (het was dit of 51mm) en aangesloten op waterslang. Het werd een behoorlijke bende door al het water voor de koeling. Moest door 30cm fundatie en ben langer dan 20min aan het boren geweest. Geduld is een schone zaak, maar zeker te doen door iemand zonder ervaring. Ik heb de kier tussen gat en mantelbuis dichtgezet met snelcement i.p.v. PUR, dat lijkt me beter waterdicht. Huur kostte me in totaal 40 euro voor een halve dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

MedionAkoya schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:11:
Hoi,
Ik ben bezig om voor familielid een Ikea Pax kast tegen de muur te zetten.
Alleen er zitten van die plinten tegen die muur en de muur is ook nog eens gestukt.
Ik zie het niet zitten om de plint van muur weg te halen, omdat je dan het stucwerk beschadigd.

Ik ben van plan om dan aan achterkant van Pax-kast een omlijsting (bestaande uit Gamma plintlatten van 12x27mm) te plaatsen zodat ik geen spleet meer hebt tussen muur en achterkant kast. Die spleet is ontstaan door de plint op de vloer.

Ik weet geen ander oplossing dan dit. Hoe pakken jullie dat aan (zonder de plint op de vloer te verwijderen)?
Ik zou misschien de kast eerst eens in elkaar zetten; als de vloer plus kast niet 100% recht zijn/in elkaar worden gezet dan leunt je kast misschien wel wat naar achteren. Als je hem dan tegen de plint zet dan raakt die op enig moment wel de muur. Wil je dat corrigeren dan moet je weer dingen onder de plinten van je kast gaan leggen om hem recht te krijgen enzovoort. Ik zou hem gewoon lekker neerzetten tegen de plint aan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Hoi,
Alleen er zitten van die plinten tegen die muur en de muur is ook nog eens gestukt.
Ik zie het niet zitten om de plint van muur weg te halen, omdat je dan het stucwerk beschadigd.

Ik ben van plan om dan aan achterkant van Pax-kast een omlijsting (bestaande uit Gamma plintlatten van 12x27mm) te plaatsen zodat ik geen spleet meer hebt tussen muur en achterkant kast. Die spleet is ontstaan door de plint op de vloer.

Ik weet geen ander oplossing dan dit. Hoe pakken jullie dat aan (zonder de plint op de vloer te verwijderen)?
De ikea kast die ik heb staan (weet het model niet uit mn hoofd) heeft aan de onderkant een stukje ruimte. De bodem begint pas een aantal cm's van de vloer. Daar zitten namelijk ook de stel voetjes om de kast te het te zetten.

Bij mij heb ik dus aan de achterkant de kast ingezaagd zodat deze over de plint heen past.
Is wel afhankelijk van de hoogte van je plint.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:48
Hoi,

Je zou met een zaag aan de slag kunnen gaan, werkte hier vrij goed :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgmsRX0gHBT1UesyypfB7-UhPew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bs7GjoGkbBT1Yh4KFz6mG93f.jpg?f=fotoalbum_large
Er staat normaal wat voor, dus niet de moeite genomen het verder netjes af te werken/super strak te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door ElPaco op 19-04-2023 16:10 ]

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
In een 16x2 mm alupex cv-leiding wil ik een ontluchter plaatsen. De leiding (keer 2) loopt via het plafond naar een radiator, daar kan zich dus lucht gaan ophopen.

Voor 15 mm buis zijn er prachtige ontluchter-koppelingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7QjAredPg6100E3py2w-4UBr04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sQBuYMAZ7LWeyOvP8R0nvgSa.png?f=user_large

Voor meerlagenbuis 16 mm ben ik ze nog niet tegengekomen. Ben ik nu veroordeeld tot het plaatsen van verloopstukjes 16-15 en stukjes 15 mm buis om dit te realiseren? Of zijn er andere oplossingen?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Btw, @FreakNL @Fraggert

:P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

We have lift-off :).

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-04-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:42

A13X

Dude

Cella schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:10:
In een 16x2 mm alupex cv-leiding wil ik een ontluchter plaatsen. De leiding (keer 2) loopt via het plafond naar een radiator, daar kan zich dus lucht gaan ophopen.

[Afbeelding]

Voor meerlagenbuis 16 mm ben ik ze nog niet tegengekomen. Ben ik nu veroordeeld tot het plaatsen van verloopstukjes 16-15 en stukjes 15 mm buis om dit te realiseren? Of zijn er andere oplossingen?
T-stuk 16-1/2-16 en een simpele radiator ontluchter?

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lol…. Ik wist wel waar mijn boor was maar kon hem niet hanteren….. @The Eagle

Zojuist direct na werk naar boven gestormd; als een warm mes door de boter :+ Moest bijna oppassen dat ik niet te ver ging bij het 1e gat… Dus meteen de truc van het stukje tape op de boor maar even toegepast :)

Wat een verschil maakt juiste hantering ;) Er is dus (vooralsnog) ook niet niet veel mis met de boor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Cella schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:10:

[Afbeelding]

deze gebruiken in combinatie met knelkoppelingen voor je alupex buis? Kan je de uiteindes van je alupex buis er meteen op knellen.
zoiets als deze: https://benem.nl/multitub...sing-tbv-knelfitting.html

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 19-04-2023 19:51 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
A13X schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:59:
[...]

T-stuk 16-1/2-16 en een simpele radiator ontluchter?
Super, ik wist niet dat dat soort T-stukken bestond!

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
fenrir schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:45:
[...]

deze gebruiken in combinatie met knelkoppelingen voor je alupex buis? Kan je de uiteindes van je alupex buis er meteen op knellen.
zoiets als deze: https://benem.nl/multitub...sing-tbv-knelfitting.html
Ook geniaal, daarmee knel je dus een alupex op een 15 mm t-stuk (of andere 15 mm koppeling)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Cella schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:58:
[...]

Ook geniaal, daarmee knel je dus een alupex op een 15 mm t-stuk (of andere 15 mm koppeling)?
Yes, daar zijn ze voor. Zorg wel dat je de juiste koppeling/versie hebt, er zijn te veel verschillende modellen. Ik ga meestal naar de lokale Warmteservice en koop daar ter plekke. Heb ik ook meteen van hun kennis gebruik kunnen maken.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
Goedemorgen allen,

Even een vraag van een licht onervaren klusser.
Ik heb deze week een nieuwe wastafel geplaatst in mijn toilet. Deze is aangesloten met een flexibele slang (met zo'n metalen buitenmantel). Uit de muur komt een 3/8" aansluiting en daar is hij lekdicht. De kraan zelf is 1/2" maar daar blijft hij heel iets lekken. Het gaat echt om een paar druppels door de nacht.
Toch nog proberen nog strakker aan te draaien of kan ik iets doen met Loctite 55 ?

Wat zouden jullie doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
FranDaMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:29:
Goedemorgen allen,

Even een vraag van een licht onervaren klusser.
Ik heb deze week een nieuwe wastafel geplaatst in mijn toilet. Deze is aangesloten met een flexibele slang (met zo'n metalen buitenmantel). Uit de muur komt een 3/8" aansluiting en daar is hij lekdicht. De kraan zelf is 1/2" maar daar blijft hij heel iets lekken. Het gaat echt om een paar druppels door de nacht.
Toch nog proberen nog strakker aan te draaien of kan ik iets doen met Loctite 55 ?

Wat zouden jullie doen ?
Daar zit een rubbertje in, dus die moet je juist vooral niet strak aandraaien.
Door strak aandraaien beschadig je het rubber, of je drukt het aan de kant, waardoor er geen afdichting meer is.

Voor de zekerheid: je hebt er toch geen teflon tape omheen gewikkeld toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tip: in veel installatiespul staat bij hoeveel je moet aandraaien na 'handvast'. Scheelt heel wat stukdraaien voor je zaken juist vastzet als beginner :P Een kleine slag extra kan dan altijd nog.
niets irritanter dan rubbers, knelringen of wartels naar de gallemiezen draaien terwijl de winkels dichtzitten

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Lol ik hoorde er een metal melodietje in...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
MooDyBLueS schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:50:
.

Is het nodig/belangrijk om primer te gebruiken op de plek waar ik de reparatie met houtvuller ga doen? Ik heb binnen een aantal plekken van niet groter dan 2cm diameter ook met wat houtvuller gerepareerd en daar kon ik gewoon overheen verven zonder dat ik achteraf verschil zag.

En indien primer echt belangrijk is: omdat het alleen om een hoek van ±3x3cm gaat, is het advies dan om die hoek alleen mee te nemen waar de houtvuller feitelijk te toplaag vormt of moet het hele kozijn dan?
Primer zorgt voor een betere hechting op de houtrotvuller.
Grote kans dat buiten de verf gaat bladderen na verloop van tijd vanwege wisselende materiaalspanningen door de weersomstandigheden.
Binnen zal je daar minder last van hebben vanwege een gelijkmatiger klimaat, maar ook daar kan bijvoorbeeld wel/geen volle zon dit bewerkstellingen.
Primer kun je dus beter altijd op kaal materiaal aanbrengen ipv overslaan.

Je hoeft alleen de reparatieplek te doen.
Een goede primer is All-Grund, deze droogt supersnel, hecht op vrijwel alles en is met alle verfsystemen overschilderbaar.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
FRANQ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:53:
[...]

Daar zit een rubbertje in, dus die moet je juist vooral niet strak aandraaien.
Door strak aandraaien beschadig je het rubber, of je drukt het aan de kant, waardoor er geen afdichting meer is.

Voor de zekerheid: je hebt er toch geen teflon tape omheen gewikkeld toch?
Nee, ik gebruik sowieso geen teflon tape. Als er een dichting gemaakt moet worden op schroefdraad gebruik ik Loctite 55 draad.

Misschien dan gewoon te strak aangedraaid.
Pagina: 1 ... 294 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/