Bij zowel de wastafel/kraan, als bij de slang zit geen aanwijzingen hoe strak iets aangedraaid moet worden helaas.Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:57:
Tip: in veel installatiespul staat bij hoeveel je moet aandraaien na 'handvast'. Scheelt heel wat stukdraaien voor je zaken juist vastzet als beginnerEen kleine slag extra kan dan altijd nog.
niets irritanter dan rubbers, knelringen of wartels naar de gallemiezen draaien terwijl de winkels dichtzitten
Klopt, er zit een metalen verbinding (kleine haakjes, een beetje zoals een BH band, maar dan heel veel) in de riem die met een splitpen bij elkaar gehouden word. Dat hoor je over de wielen lopen.mierenfokker schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:07:
[...]
Lol ik hoorde er een metal melodietje in...
Top, thanks! Precies het antwoord waar ik naar op zoek was. Toevallig was ik al mijn winkelmandje aan het vullen bij deze zaak, dus ik voeg deze toe en dan is hopelijk morgen alles binnen. Heb ik het weekend wat te doen.Teijgetje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:23:
[...]
Primer zorgt voor een betere hechting op de houtrotvuller.
Grote kans dat buiten de verf gaat bladderen na verloop van tijd vanwege wisselende materiaalspanningen door de weersomstandigheden.
Binnen zal je daar minder last van hebben vanwege een gelijkmatiger klimaat, maar ook daar kan bijvoorbeeld wel/geen volle zon dit bewerkstellingen.
Primer kun je dus beter altijd op kaal materiaal aanbrengen ipv overslaan.
Je hoeft alleen de reparatieplek te doen.
Een goede primer is All-Grund, deze droogt supersnel, hecht op vrijwel alles en is met alle verfsystemen overschilderbaar.
Laatste checks: ik zie het niet zo snel staan bij de info, maar gebruik je voor de primer kwasten die geschikt zijn voor alkyd of acryl?
En zou je voor zilvergrijs primer gaan of kan wit ook als ik alleen die plek ga primen? Mijn idee is dat ik met wit ook overhoud voor het geval ik ooit met de witte kozijnen iets moet primen. Maar het zijn ook de kosten niet, dus anders kies ik nu zilvergrijs (komt het dichtst in de buurt van RAL 7016 lijkt mij).
Bedoelde heavy metalHTT-Thalan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:55:
[...]
Klopt, er zit een metalen verbinding (kleine haakjes, een beetje zoals een BH band, maar dan heel veel) in de riem die met een splitpen bij elkaar gehouden word. Dat hoor je over de wielen lopen.
Klopt, het hele ding weegt met motor en aanbouwdelen wel minimaal 200 kilo denk ik.
All-Grund is op alkydbasis, al lijkt het thinner als je het ruikt, dus geen acrylkwasten gebruiken.MooDyBLueS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:12:
Laatste checks: ik zie het niet zo snel staan bij de info, maar gebruik je voor de primer kwasten die geschikt zijn voor alkyd of acryl?
Ook de haren van wegwerpkwasten kunnen op den duur niet tegen All-Grund en gaan krullen, maar voor een paar plekjes is dat geen probleem. (doe ik meestal ook).
Gebruik ook geen goedkope rollertjes maar bv die van Anza.
De dure kwasten kunnen er wel tegen omdat je die schoon kan maken met thinner. Wil je een goede kwast gebruiken hou er dan rekening mee dat de primer na een half uur stofdroog is, een kwast even neerleggen kan al een harde buitenkant opleveren. Je moet deze dus zodra je hem niet gebruikt gelijk in water zetten of met wat extra primer er op luchtdicht inwikkelen in aluminiumfolie. Dat laatste doe ik meestal met kwasten en rollers en zo houdt je ze tot enkele dagen goed, afhankelijk hoe goed je de lucht er uit hebt gehouden.
En hou rekening er mee dat All-Grund op je handen nog sneller droogt en alleen met thinner schoon te maken is.
Er is trouwens ook een All-Grund acryl en een Südwest Uni-grund voor vuren en grenen.
En een spuitbusvariant in wit.
Ik gebruik zelf altijd de alkydversie in de kleur die het minst opvalt onder de aflak.
Dat is bij lichte kleuren wit, bij sommige kleuren grijs en soms zwart. Ik heb ze allemaal staan.
Maar meestal komt een verkeerde (te lichte) kleur neer op een extra laagje aflak.
Een te donkere kleur kan nog wel eens met fel zonlicht er op een donkere plek opleveren, ook al is de deklaag lak goed dekkend. Dit omdat de omliggende delen met een lichte primer zijn gegrond.
Maar je kunt natuurlijk de grondverf altijd op kleur laten mengen bij de betere verfzaak, dan ben je van alle kleurproblemen af en ben je sneller mooi gedekt met een egaal resultaat als zelfs de volle zon er op staat.
Je zal even moeten vragen of ze dat met All-Grund ook kunnen bij jouw verfzaak. .
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik wil binnenkort een stucje buitenmuur herstellen.
Het is de volgende structuur:
:strip_exif()/f/image/EwwmvWoCh7OYx9oYaGNzRMDF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is de stuclaag op stuc gaas gestuct en daaronder is piepschuim isolatie.
Hoe kan ik dit het beste herstellen?
Deel van het stuc verwijderen, nieuw stuc gaas vastzetten aan het piepschuim en dan cementgebonden stuc aanbrengen en dit structuur geven? Of iemand een beter idee/product?
:strip_exif()/f/image/EwwmvWoCh7OYx9oYaGNzRMDF.jpg?f=fotoalbum_large)
Deel van het stuc verwijderen, nieuw stuc gaas vastzetten aan het piepschuim en dan cementgebonden stuc aanbrengen en dit structuur geven? Of iemand een beter idee/product?
Dit is een koppeling waarmee steigerpijpen aan elkaar gemaakt worden.Martijn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:25:
Iemand een idee wat dit voor iets is? Kwam ik tegen in de spouw, lag gewoon tussen de steenwol aan de linkerkant van de verwarmingspijp verdeler…
Was de aannemer gewoon een slons 20 jaar terug bij de bouw van het huis? 🤣
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aannemer dus wat vergeten 🤣L0Lig schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:28:
[...]
Dit is een koppeling waarmee steigerpijpen aan elkaar gemaakt worden.
Leesvoer: https://www.metmijkunjebo...repareer-je-sierpleister/dmstr schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:29:
Ik wil binnenkort een stucje buitenmuur herstellen.
[Afbeelding]
Enige wat je dus even moet zoeken is kit die je ook voor buiten kunt gebruiken
Reageren op die blogpost en die vraag daar stellen kan natuurlijk ook
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Thanks! Ik had inmiddels mijn verf, kwasten en de All-Grund primer in wit besteld. Dus als ik het zo hoor kan het nodig zijn om 2x dat kozijn af te lakken, dat is dan maar zo. Sowieso heb ik al gemerkt dat ik simpelweg even opschuren, schoonmaken, afplakken en aflakken echt prima te doen vind. Het is meer het reparatiewerk waar ik tegenop kijk, dus we gaan het zien in dit geval.Teijgetje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:57:
[...]
All-Grund is op alkydbasis, al lijkt het thinner als je het ruikt, dus geen acrylkwasten gebruiken.
Ook de haren van wegwerpkwasten kunnen op den duur niet tegen All-Grund en gaan krullen, maar voor een paar plekjes is dat geen probleem. (doe ik meestal ook).
Gebruik ook geen goedkope rollertjes maar bv die van Anza.
De dure kwasten kunnen er wel tegen omdat je die schoon kan maken met thinner. Wil je een goede kwast gebruiken hou er dan rekening mee dat de primer na een half uur stofdroog is, een kwast even neerleggen kan al een harde buitenkant opleveren. Je moet deze dus zodra je hem niet gebruikt gelijk in water zetten of met wat extra primer er op luchtdicht inwikkelen in aluminiumfolie. Dat laatste doe ik meestal met kwasten en rollers en zo houdt je ze tot enkele dagen goed, afhankelijk hoe goed je de lucht er uit hebt gehouden.
En hou rekening er mee dat All-Grund op je handen nog sneller droogt en alleen met thinner schoon te maken is.
Er is trouwens ook een All-Grund acryl en een Südwest Uni-grund voor vuren en grenen.
En een spuitbusvariant in wit.
Ik gebruik zelf altijd de alkydversie in de kleur die het minst opvalt onder de aflak.
Dat is bij lichte kleuren wit, bij sommige kleuren grijs en soms zwart. Ik heb ze allemaal staan.
Maar meestal komt een verkeerde (te lichte) kleur neer op een extra laagje aflak.
Een te donkere kleur kan nog wel eens met fel zonlicht er op een donkere plek opleveren, ook al is de deklaag lak goed dekkend. Dit omdat de omliggende delen met een lichte primer zijn gegrond.
Maar je kunt natuurlijk de grondverf altijd op kleur laten mengen bij de betere verfzaak, dan ben je van alle kleurproblemen af en ben je sneller mooi gedekt met een egaal resultaat als zelfs de volle zon er op staat.
Je zal even moeten vragen of ze dat met All-Grund ook kunnen bij jouw verfzaak. .
Inmiddels besteld dus zodat het morgen binnen is en ik er het weekend mee aan de slag kan. Overigens heb ik wel het kleinste potje besteld, ik kan altijd nog een andere kleur erbij bestellen om net als jij verschillende te hebben staan. Iets voor later.
Je moet de reparatieplekken eerst even een keer aanvlekken en laten drogen, dan hoef je het kozijn niet helemaal 2x te doen.MooDyBLueS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:56:
Dus als ik het zo hoor kan het nodig zijn om 2x dat kozijn af te lakken, dat is dan maar zo.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Misschien handig om erbij te vertellen dat het te repareren oppervlakte ongeveer 20x20cm is.The Eagle schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:36:
[...]
Leesvoer: https://www.metmijkunjebo...repareer-je-sierpleister/
Enige wat je dus even moet zoeken is kit die je ook voor buiten kunt gebruiken
Reageren op die blogpost en die vraag daar stellen kan natuurlijk ook
denk niet dat het belangrijk is voor je vloerverwarmingMartijn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:25:
Iemand een idee wat dit voor iets is? Kwam ik tegen in de spouw, lag gewoon tussen de steenwol aan de linkerkant van de verwarmingspijp verdeler…
Was de aannemer gewoon een slons 20 jaar terug bij de bouw van het huis? 🤣
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier heb je een nieuwe voor nog geen 10 eurotheduke1989 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:28:
[...]
denk niet dat het belangrijk is voor je vloerverwarmingmisschien is het wel geld waard omdat het oud is een ander verhaal.
https://www.aic.nl/kruiskoppeling-met-vaste-spie-van-thiel
Gewoon een standaard kruiskoppeling voor steigerbuizen.
Als het in de weg ligt zou ik hem gewoon weggooien of doneren aan iemand die er nog wat aan denkt te hebben.
:strip_exif()/f/image/VohuASHd9r7L1Vw4EI845nxg.jpg?f=fotoalbum_large)
Crosspost
Voor shock value, dit is wat het was toen we het huis kochten:
:strip_exif()/f/image/Wr7IyDP67UCGAJjTkrQd6VEk.jpg?f=fotoalbum_large)
en dan zelfs nog zonder de stopcontact dozen, die hebben we er al ingezet.
[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-04-2023 12:16 ]
dat inderdaad goed, ook een van de meeste werk denk ik, voor mij in ieder geval.HTT-Thalan schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:15:
[Afbeelding]
Crosspostkantoor betrokken, ook al is het nog niet af. Dat komt de komende weken wel.
[Afbeelding]
Iemand in Eindhoven die er wat mee kan? Anders gaat ie de kliko in 🤣pickboy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:48:
[...]
Hier heb je een nieuwe voor nog geen 10 euro
https://www.aic.nl/kruiskoppeling-met-vaste-spie-van-thiel
Gewoon een standaard kruiskoppeling voor steigerbuizen.
Als het in de weg ligt zou ik hem gewoon weggooien of doneren aan iemand die er nog wat aan denkt te hebben.
Dat probleem met die vloer is dus opgelost?HTT-Thalan schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:15:
[Afbeelding]
Crosspostkantoor betrokken, ook al is het nog niet af. Dat komt de komende weken wel.
[Afbeelding]
Ik heb alle lijm met een beitel van de vloer gebikt, alle 9 vierkante meters. Daarna heb ik een komschijf gekocht om ook alle tegels te kunnen schoonmaken.cverkooyen schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:44:
[...]
Dat probleem met die vloer is dus opgelost?
En daarna dacht ik, fuck dat, en heb ik 10 vierkante meter laminaat tegels besteld met een ondervloer en binnen twee uur lag dat erin.
Hoeveel vrije hoogte is er minimaal nodig om door een betonnen verdiepingsvloer te boren?
Ik wil namelijk gaan boren door de vloer op zolder onder het schuine dak.
Om uiteindelijk in de ondergelegen badkamer uit te komen.
Maar je moet dan wel je boorinstallatie goed op kunnen stellen en je komt dan als snel tegen het dakbeschot aan.
Heb wel gekeken op wat verhuursites, maar het wordt er niet veel duidelijker op.
Zie wel dat je ook van onder af (dus door het plafond van de badkamer) kunt boren.
Maar denk dat je dat aan professionals moet overlaten als ik de opstellingen zie.
Of misschien weet iemand ook wel een verhuurbedrijf (of inhuurbedrijf) dat echt maar weinig ruimte nodig heeft.
Maar je moet dan wel je boorinstallatie goed op kunnen stellen en je komt dan als snel tegen het dakbeschot aan.
Heb wel gekeken op wat verhuursites, maar het wordt er niet veel duidelijker op.
Zie wel dat je ook van onder af (dus door het plafond van de badkamer) kunt boren.
Maar denk dat je dat aan professionals moet overlaten als ik de opstellingen zie.
Of misschien weet iemand ook wel een verhuurbedrijf (of inhuurbedrijf) dat echt maar weinig ruimte nodig heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 22-04-2023 12:28 ]
Huur een bedrijf in en die kunnen van onderen naar boven boren, kun je veel mooier je positie bepalen en breekt je plafond niet uit aan de badkamer zijde, dit scheelt ook weer werkRzaan schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:23:
Hoeveel vrije hoogte is er minimaal nodig om door een betonnen verdiepingsvloer te boren?
[Afbeelding]
Hier had ik nog niet bij stil gestaan.PolderPloer! schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:39:
kun je veel mooier je positie bepalen en breekt je plafond niet uit aan de badkamer zijde, dit scheelt ook weer werk
Weet jij toevallig ook hoeveel vrij ruimte er nodig is vanaf muren?
Ik wil 130 en 165 boren.
Voor buizen 125 en 160
Ze kunnen praktisch tegen de muur aan boren. Zie foto hierboven.Rzaan schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:42:
[...]
Hier had ik nog niet bij stil gestaan.
Weet jij toevallig ook hoeveel vrij ruimte er nodig is vanaf muren?
Ik wil 130 en 165 boren.
Voor buizen 125 en 160
Bij mij werd van boven geboord. Daarbij werd de machine verankerd in de vloer.
Ik had spoed en de duurste aanbieder was 165 euro voor een gat. Door de wapening is hij lang bezig geweest
Iemand een tip voor het volgende.
We hebben een doorgang gemaakt op de gang boven, naar de garage waar nu een dakkapel op zit. Zie eerste foto. Hij heeft een redelijk schuine doorgang vanwege het schuine dak aan de ene kant, dat zie je in de deur
.
:strip_exif()/f/image/fCOSNq0GKKaamcPz7Zu2wnws.jpg?f=fotoalbum_large)
Om de opening / de loop vanuit de gang de nieuwe kamer in groter te laten 'lijken' zou ik de binnenmuur, betonblokken van 10cm, 45 graden willen weghalen. Daarvoor kom een gipsplaat muurtje voor de totale afwerking. Vraag is echter hoe ik dat het makkelijkst relatief stofvrij zou kunnen doen...
Wat ik wil weghalen is met potlood gearceerd.
We hebben een doorgang gemaakt op de gang boven, naar de garage waar nu een dakkapel op zit. Zie eerste foto. Hij heeft een redelijk schuine doorgang vanwege het schuine dak aan de ene kant, dat zie je in de deur
:strip_exif()/f/image/fCOSNq0GKKaamcPz7Zu2wnws.jpg?f=fotoalbum_large)
Om de opening / de loop vanuit de gang de nieuwe kamer in groter te laten 'lijken' zou ik de binnenmuur, betonblokken van 10cm, 45 graden willen weghalen. Daarvoor kom een gipsplaat muurtje voor de totale afwerking. Vraag is echter hoe ik dat het makkelijkst relatief stofvrij zou kunnen doen...
:strip_exif()/f/image/EsYY0zlZUOgrhoxnTj5KXxQ3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo,
Als je alleen de buitenmuren nog hebt staan om zo de woning te verduurzamen. Nieuwe vloer en voorzetwanden, nieuw plafond en dak. Hoe maak je de hsb voorzetwand dan vast aan de nog bestaande muur? Of is dat niet nodig? Weten jullie dat?
Shit, spelfout in de titel 🤔
Als je alleen de buitenmuren nog hebt staan om zo de woning te verduurzamen. Nieuwe vloer en voorzetwanden, nieuw plafond en dak. Hoe maak je de hsb voorzetwand dan vast aan de nog bestaande muur? Of is dat niet nodig? Weten jullie dat?
[ Voor 9% gewijzigd door grasmaaier op 22-04-2023 13:28 ]
Het is een kleine vraag en dat kan in dit topic. Bij deze verplaatstgrasmaaier schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:27:
Hallo,
Heb zelf een oplossing gevonden denk ik, met klopboor gaten boren van boven naar beneden en dan uitkappen. 40cm gedaan zover, wel hoop werk maar komt goed denk ik.Martijn schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:25:
Iemand een tip voor het volgende.
We hebben een doorgang gemaakt op de gang boven, naar de garage waar nu een dakkapel op zit. Zie eerste foto. Hij heeft een redelijk schuine doorgang vanwege het schuine dak aan de ene kant, dat zie je in de deur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zou ik persoonlijk ergens een sleuvelfrees lenen/huren dan trek je een mooie rechte lijn en kun je vanuit daar toch al wel een cm of 4 diep komen en ben je er al bijna.Martijn schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:03:
[...]
Heb zelf een oplossing gevonden denk ik, met klopboor gaten boren van boven naar beneden en dan uitkappen. 40cm gedaan zover, wel hoop werk maar komt goed denk ik.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De stopkraan in m'n meterkast lekt een beetje en is aan vervanging toe. Nu vroeg ik mij af of het nodig is om onder het ringetje ook nog Loctite te gebruiken.
Zijn er eigenlijk situaties waarin je bewust géén Loctite wil gebruiken?
Zie hieronder voor het te vervangen deel.
Volgens mij niet nodig want de rubber ring is de sealer
Zover ik weet hangt het af van het type draad en vaak als er al een ring tussen zit dan werkt loctite (of een andere tape) averechts
Zover ik weet hangt het af van het type draad en vaak als er al een ring tussen zit dan werkt loctite (of een andere tape) averechts
@thijsco19 Ondertussen heb ik de douchecabine geïnstalleerd! Zat allemaal zeer netjes verpakt, afwerking in orde en het plaatsen was ook makkelijk. Deuren bewegen soepel. De "klant" (lees schoonouders) is tevredenTranze schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:42:
[...]
Thanks! Deze hebben we gekocht: https://www.hornbach.nl/p...90x195-cm-chroom/5960743/
Ik laat weten of het wat is
:strip_exif()/f/image/0oegieHbYX6qr9XAPoQWoSiR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mTr6vEFa7xwOsvtSgjxJEzSG.jpg?f=fotoalbum_large)
Wastafel meubel is overigens van VidaXL. 30 euro

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]
Wel tof die LEDstrips ipv kit
[Afbeelding]
[/quote]
Wel tof die LEDstrips ipv kit
[ Voor 28% gewijzigd door Geneuzel op 22-04-2023 17:50 ]
Heeft er iemand een goede aankooptip voor een afkortzaag?
Ik heb nu een afkortzaag van Parkside, maar die voldoet niet echt. Ik vind het erg lastig om met die afkortzaag te bepalen waar de zaagsnede komt en precies de juiste lengte te zagen of op de afgemeten lijn te zagen. Het meest irritante is nog wel het instellen van de hoek, er zit wel een gradenboog op maar die klopt toch niet helemaal. Zelfs op 0gr uitmeten met winkelhaak is het nog niet helemaal recht door de speling van het blad lijkt het wel.
Ik gebruik de zaag niet veel maar als je iets wil zagen is het toch fijn dat het wel recht is... Iemand een goede aankoop tip voor een schappelijke prijs?
Ik heb nu een afkortzaag van Parkside, maar die voldoet niet echt. Ik vind het erg lastig om met die afkortzaag te bepalen waar de zaagsnede komt en precies de juiste lengte te zagen of op de afgemeten lijn te zagen. Het meest irritante is nog wel het instellen van de hoek, er zit wel een gradenboog op maar die klopt toch niet helemaal. Zelfs op 0gr uitmeten met winkelhaak is het nog niet helemaal recht door de speling van het blad lijkt het wel.
Ik gebruik de zaag niet veel maar als je iets wil zagen is het toch fijn dat het wel recht is... Iemand een goede aankoop tip voor een schappelijke prijs?
Er is een topic over elektrisch gereedschap.Woohooo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:31:
Heeft er iemand een goede aankooptip voor een afkortzaag?
Daar kunnen ze je vast helpen.
koper ringetje? Nee. Die is bedoeld om te vervormen tijdens het vastdraaien. Hooguit iets van smering, maar ook dat is vaak onnodig.HowsMyApple schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:57:
De stopkraan in m'n meterkast lekt een beetje en is aan vervanging toe. Nu vroeg ik mij af of het nodig is om onder het ringetje ook nog Loctite te gebruiken.
[Afbeelding]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het is geen koper. Het lijkt meer op een soort geperst karton oid.LED-Maniak schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:42:
[...]
koper ringetje? Nee. Die is bedoeld om te vervormen tijdens het vastdraaien. Hooguit iets van smering, maar ook dat is vaak onnodig.
Kan in de beschrijving van het artikel helaas niet terugvinden wat het precies is.
Fiberring.HowsMyApple schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:02:
[...]
Het is geen koper. Het lijkt meer op een soort geperst karton oid.
Kan in de beschrijving van het artikel helaas niet terugvinden wat het precies is.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wat is het vermogen van die radiator? Als het minder dan 2.3 kW is kan het gewoon met een stekker in dat stopcontact.praliwi schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:41:
Ik moet een elektrische radiator op een WCD aansluiten. Dat wilde ik met wago klemmen doen. Om het goed af te werken heb ik bij de Hornbach gekeken naar een afdekraam met membraam tbv kabeldoorvoer, of een wartel oid. Maar ik kon zoiets niet vinden? Ben ik gek? Hoe sluit je dit normaal dan aan?
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb precies zo’n ding en er gewoon een stekker aangezet. Snap overigens niet dat ze het zo verkopen.praliwi schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:41:
Ik moet een elektrische radiator op een WCD aansluiten. Dat wilde ik met wago klemmen doen. Om het goed af te werken heb ik bij de Hornbach gekeken naar een afdekraam met membraam tbv kabeldoorvoer, of een wartel oid. Maar ik kon zoiets niet vinden? Ben ik gek? Hoe sluit je dit normaal dan aan?
[Afbeelding]
Waarom zetten ze er geen gegoten stekker aan ?
Aha. Dan ga ik dat gewoon doen, bedankt!Andrehj schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:46:
[...]
Wat is het vermogen van die radiator? Als het minder dan 2.3 kW is kan het gewoon met een stekker in dat stopcontact.
Het liefst heb je geen contact tussen een soms vochtige buitenmuur en een voor houtrot gevoelige hsb constructiegrasmaaier schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:27:
Hallo,
Ja inderdaad. Maar hoe blijft een buitenmuur dan stevig? Dan is het een halfsteens muur van circa 2.8 meter hoog. Kan dat dan?nokiaan958GB schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:56:
[...]
Het liefst heb je geen contact tussen een soms vochtige buitenmuur en een voor houtrot gevoelige hsb constructie
Mag je zo'n radiator alleen maar aansluiten via een wandcontactdoos?Waypoint schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:02:
[...]
Ik heb precies zo’n ding en er gewoon een stekker aangezet. Snap overigens niet dat ze het zo verkopen.
Waarom zetten ze er geen gegoten stekker aan ?
folie tussen je heb en muur. dan komt vocht niet op je balk en werken met geïmpregneerd hout.grasmaaier schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:26:
[...]
Ja inderdaad. Maar hoe blijft een buitenmuur dan stevig? Dan is het een halfsteens muur van circa 2.8 meter hoog. Kan dat dan?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Met slagpluggen op de nieuwe vloer. Wel zorgen voor voldoende stevigheid in het skelet.grasmaaier schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:27:
Hallo,
Als ie zo geleverd wordt zou ik zeggen dat ie op een trekschakelaar a la wasmachine schakelaar moet.praliwi schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:41:
[Afbeelding]
Maar in de handleiding kan ook goed staan dat er ook de optie is om een stekker aan te zetten.
If so, doet men dat bewust. Zonder stekker kan men garanderen dat het spul goed is. Lever je hem met stekker en wil de klant een trekaansluiting, moeten de klanten de elektrische installatie van het product zoals goedgekeurd aanpassen, en kun je dus geen goede werking garanderen.
Krom, maar zo werkt het.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb een tijd geleden mijn nieuwe hoge plinten afgekit met een silliconenkit, dat zag er er eerst prima uit maar ik merk dat stof dat er op valt plakt aan de kit. Dus met een stofzuiger komt het er niet af en ik moet met een natte doek aan de slag. Geen ramp maar voor de rest van de plinten in huis vroeg ik mij af of iemand een beter alternatief heeft waar stof niet zo aan plakt?
Ik begrijp de opmerkingen rondom de opbouw wel. Maar mijn vraagteken zit rondom de stevigheid van de buitengevel. Bij een spouwmuur gebruiken ze spouwankers om binnengevel met buitengevel te verbinden. Met HSB niet geloof ik. Maar dan heb je een halfsteens buitengevel van minstens 2, 6 meter hoog, die praktisch los staat toch? En dan vraag ik mij af of dit voldoende stevig is.
Weet je zeker dat het geen acrylaatkit was?KoenVW76 schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:13:
Ik heb een tijd geleden mijn nieuwe hoge plinten afgekit met een silliconenkit, dat zag er er eerst prima uit maar ik merk dat stof dat er op valt plakt aan de kit. Dus met een stofzuiger komt het er niet af en ik moet met een natte doek aan de slag. Geen ramp maar voor de rest van de plinten in huis vroeg ik mij af of iemand een beter alternatief heeft waar stof niet zo aan plakt?
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Zo'n trekschakelaar heb ik nog nooit op een wasmachine gezien, die werden bij mij altijd met gewone stekker geleverd. De radiator werd echter wel zonder stekker geleverd, had het idee dat dat eerder was omdat je die aan kan sturen met een kastje of met een afstandsbediening. Of omdat ze verwachten dat een installateur de radiator neer zet, en dat die dat wel goed maakt (maar waarom men zou denken dat een sanitair installateur ook een goede electricien zou zijn, is dan weer een andere vraag). In ieder geval heb ik er gewoon een stekker op gezet.The Eagle schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:54:
Als ie zo geleverd wordt zou ik zeggen dat ie op een trekschakelaar a la wasmachine schakelaar moet.
Maar in de handleiding kan ook goed staan dat er ook de optie is om een stekker aan te zetten.
If so, doet men dat bewust. Zonder stekker kan men garanderen dat het spul goed is. Lever je hem met stekker en wil de klant een trekaansluiting, moeten de klanten de elektrische installatie van het product zoals goedgekeurd aanpassen, en kun je dus geen goede werking garanderen.
Krom, maar zo werkt het.
Wat @Jrz zegt, dat klinkt alsof het acrylaatkit is. De siliconenkit die ik hier en daar heb gebruikt trekt geen stof aan, in ieder geval , maar de acrylaatkit wel. De oplossing is over het algemeen om er overheen te verfen.KoenVW76 schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:13:
Het is denk ik een aansprakelijkheidskwestie.henkie196 schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:26:
[...]
Zo'n trekschakelaar heb ik nog nooit op een wasmachine gezien, die werden bij mij altijd met gewone stekker geleverd. De radiator werd echter wel zonder stekker geleverd, had het idee dat dat eerder was omdat je die aan kan sturen met een kastje of met een afstandsbediening. Of omdat ze verwachten dat een installateur de radiator neer zet, en dat die dat wel goed maakt (maar waarom men zou denken dat een sanitair installateur ook een goede electricien zou zijn, is dan weer een andere vraag). In ieder geval heb ik er gewoon een stekker op gezet.
Met een stekker is het maar de vraag hoe mensen het monteren, in een badkamer gelden nogal wat regeltjes. Nu kan de fabrikant zijn handen er vanaf trekken als er ooit problemen zijn mbt de aansluiting.
Hoi allemaal,
Ok ben zoekende naar wat informatie over de fundering van onze aanbouw.
Onze buren zijn ineens gaan aanbouwen en dat verloopt niet helemaal tof. Ik heb wat tekeningen van de vorige eigenaar hier.
Ik vraag me af of onze aanbouw nu wel of niet onderheid is?
Ik heb een grote tekening van de plaatsing van de aanbouw, met daarbij een deel waarop palenplan staat.
Als ik het zo zie zijn er 4 palen gebruikt op de plek van de plusjes, maar misschien kan iemand dit voor de zekerheid bevestigen.
Ok ben zoekende naar wat informatie over de fundering van onze aanbouw.
Onze buren zijn ineens gaan aanbouwen en dat verloopt niet helemaal tof. Ik heb wat tekeningen van de vorige eigenaar hier.
Ik vraag me af of onze aanbouw nu wel of niet onderheid is?
Ik heb een grote tekening van de plaatsing van de aanbouw, met daarbij een deel waarop palenplan staat.
Als ik het zo zie zijn er 4 palen gebruikt op de plek van de plusjes, maar misschien kan iemand dit voor de zekerheid bevestigen.
:strip_exif()/f/image/UJO7ovDezUMRJ5ATuyOeYlBU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door TooTall_NL op 23-04-2023 20:26 ]
Stekker er aan zetten of een blindplaat met snoer/kabel uitvoer lijkt mij.....praliwi schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:41:
[Afbeelding]
Kon in de Hornbach niks vinden. Is dit wat ik zoek? Zie nergens hoe groot de opening precies is.PotatoChip schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:40:
[...]
Stekker er aan zetten of een blindplaat met snoer/kabel uitvoer lijkt mij.....
https://www.girashop.nl/g...ack-accessoire-zuiver-wit
EDIT: Nee, ik zie het al, dit is niet wat ik zoek.
Bestaat er een nette blindplaat met kabeluitvoer die in de Gira 55 lijn past? Of moet ik dat zelf ik elkaar knutselen?
En anders ga ik gewoon voor een stekker. En dan een versie zonder randaarde, als ik het goed heb. Gezien de dubbele isolatie.
[ Voor 27% gewijzigd door praliwi op 23-04-2023 20:56 ]
Waarom niet gewoon een stekker?praliwi schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:50:
[...]
Kon in de Hornbach niks vinden. Is dit wat ik zoek? Zie nergens hoe groot de opening precies is.
https://www.girashop.nl/g...ack-accessoire-zuiver-wit
EDIT: Nee, ik zie het al, dit is niet wat ik zoek.
Bestaat er een nette blindplaat met kabeluitvoer die in de Gira 55 lijn past? Of moet ik dat zelf ik elkaar knutselen?
En anders ga ik gewoon voor een stekker. En dan een versie zonder randaarde, als ik het goed heb. Gezien de dubbele isolatie.
Als je zelf wil gaan knutselen is het ook niet zo veel werk om een gat te boren in een afdekraam en daar een wartel in te zetten. Dit is nou niet echt een standaard toepassing van een wcd, dus ik verwacht niet dat je kant en klare oplossingen gaat vinden.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Uit je beschijving begrijp ik dat je een bestaand huis gestript hebt.grasmaaier schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:13:
Ik begrijp de opmerkingen rondom de opbouw wel. Maar mijn vraagteken zit rondom de stevigheid van de buitengevel. Bij een spouwmuur gebruiken ze spouwankers om binnengevel met buitengevel te verbinden. Met HSB niet geloof ik. Maar dan heb je een halfsteens buitengevel van minstens 2, 6 meter hoog, die praktisch los staat toch? En dan vraag ik mij af of dit voldoende stevig is.
Dan is dit toch de situatie zoals het huis destijds gebouwd is? Dan heb je het huis toch niet verzwakt?
Vroeger kregen gevels steun en verband door middel van de vloerbalken en bijbehorende verbindingen met ankers of rosetten die aan de buitenkant zichtbaar waren.
Vraag anders je constructeur als je twijfelt.
Het begon ooit met een klein verrot glaslatje, vervolgens ging ik dieper graven en kwam ik een mierennest tegen;
:fill(white):strip_exif()/f/image/OD2v7RCZ6sPOmiwflcmsosFN.png?f=user_large)
Vervolgens maar de hele hoek van de dorpel weggehaald, maar toen kwam ik erachter dat deze diep aan de binnenkant rot is.
:strip_exif()/f/image/YMoEA3y17tKjuc2SqR5JCFTM.jpg?f=fotoalbum_large)
En kwam ik nog meer mieren tegen
:strip_exif()/f/image/9KqTa4Yp57NlHaN9W2ehYLTu.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens het slopen van de onderdorpel ging de rollaag loszitten. Om deze weer vast te zetten heb ik de radiator erachter wegmoeten halen. Alleen had deze geen kraan, ook niet bij de andere die op dezelfde hoogte zitten, dus heb ik een gat in de leiding gezaagd om het water eruit te laten lopen. Uiteindelijk werd het natuurlijk een waterbende omdat de radiator nog volzat.:fill(white):strip_exif()/f/image/y5OzRRqfiNzAnUPLt0MHO3Ot.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HWIot6QvcpGX139sF8OO1heq.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister heb ik de rollaag weer vastgemetseld, de opmaat gemaakte onderdorpel met lood(dit kozijn is 100 jaar oud, kan je geen prefab kozijnhout voor gebruiken) geplaatst en een nieuwe HR++ ruit erin gezet. Moet nu alleen nog even wat glaslatjes opmaat maken, voegen en schilderen en dan is het af
:fill(white):strip_exif()/f/image/OD2v7RCZ6sPOmiwflcmsosFN.png?f=user_large)
Vervolgens maar de hele hoek van de dorpel weggehaald, maar toen kwam ik erachter dat deze diep aan de binnenkant rot is.
:strip_exif()/f/image/YMoEA3y17tKjuc2SqR5JCFTM.jpg?f=fotoalbum_large)
En kwam ik nog meer mieren tegen
:strip_exif()/f/image/9KqTa4Yp57NlHaN9W2ehYLTu.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens het slopen van de onderdorpel ging de rollaag loszitten. Om deze weer vast te zetten heb ik de radiator erachter wegmoeten halen. Alleen had deze geen kraan, ook niet bij de andere die op dezelfde hoogte zitten, dus heb ik een gat in de leiding gezaagd om het water eruit te laten lopen. Uiteindelijk werd het natuurlijk een waterbende omdat de radiator nog volzat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/y5OzRRqfiNzAnUPLt0MHO3Ot.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HWIot6QvcpGX139sF8OO1heq.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister heb ik de rollaag weer vastgemetseld, de opmaat gemaakte onderdorpel met lood(dit kozijn is 100 jaar oud, kan je geen prefab kozijnhout voor gebruiken) geplaatst en een nieuwe HR++ ruit erin gezet. Moet nu alleen nog even wat glaslatjes opmaat maken, voegen en schilderen en dan is het af
:strip_exif()/f/image/K9lL3eFNpUJhUL8cmAomHVZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een glaslatje vervangenhuppelepups schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:57:
Het begon ooit met een klein verrot glaslatje, vervolgens ging ik dieper graven en kwam ik een mierennest tegen;

Mooie klus, maar waarom ziet die linkerbovenhoek er zo krom uit? Vertekening of?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Nee, het kozijn is gewoon tering scheef. Komt doordat het huis is verzakt op deze hoek, maar ik vind het wel wat hebben. Het is een oud huis dus daar horen dit soort dingen bij.big bang schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:07:
[...]
Even een glaslotje vervangen![]()
[...]
Mooie klus, maar waarom ziet die linkerbovenhoek er zo krom uit? Vertekening of?
[ Voor 8% gewijzigd door huppelepups op 24-04-2023 13:30 ]
Hoi,
Nu koningsdag eraan komt, zouden we graag de vlag uit willen hangen. We wonen in een nieuwbouwhuis van +/- 3 jaar oud waarbij de gevelstenen van 2cm dikke steenstrips zijn. Hierachter zit +/- 20cm Isolatie en daarachter het beton. Een zoektocht op internet kwam uit dat vlaggenstokken geadviseerd wordt om 4cm voor te boren. Dit red ik bij lange na niet..Optie is dus om of schroeven van +/- 25 cm te gebruiken (dat gaat me te ver) of met andere pluggen te werken.
Zijn hier bepaalde pluggen voor geschikt, of blijft er gevaar dat de steenstrips loskomen bij een beetje wind ?
Er is niemand in onze wijk met een vlaggenstok, dus kan geen advies aan de buurt vragen... Ook google biedt helaas geen antwoord..
Nu koningsdag eraan komt, zouden we graag de vlag uit willen hangen. We wonen in een nieuwbouwhuis van +/- 3 jaar oud waarbij de gevelstenen van 2cm dikke steenstrips zijn. Hierachter zit +/- 20cm Isolatie en daarachter het beton. Een zoektocht op internet kwam uit dat vlaggenstokken geadviseerd wordt om 4cm voor te boren. Dit red ik bij lange na niet..Optie is dus om of schroeven van +/- 25 cm te gebruiken (dat gaat me te ver) of met andere pluggen te werken.
Zijn hier bepaalde pluggen voor geschikt, of blijft er gevaar dat de steenstrips loskomen bij een beetje wind ?
Er is niemand in onze wijk met een vlaggenstok, dus kan geen advies aan de buurt vragen... Ook google biedt helaas geen antwoord..
Is het niet handiger om een staande vlaggenmast te kopen? Jouw gevel lijkt niet geschikt om iets aan te monteren.Arebij schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:27:
Hoi,
Als ik een voortuin had... Maar mijn voordeur ligt direct aan een stoep. Ik denk dat het niet gewaardeerd wordt om hier een paal neer te zettenRukapul schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:29:
[...]
Is het niet handiger om een staande vlaggenmast te kopen? Jouw gevel lijkt niet geschikt om iets aan te monteren.
Zou je de vlag misschien ergens aan een kozijn kunnen bevestigen? Ik snap dat je geen bouten van 25cm in je gevel wil schroeven, maar een andere (solide) oplossing zie ik niet echt.Arebij schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:40:
[...]
Als ik een voortuin had... Maar mijn voordeur ligt direct aan een stoep. Ik denk dat het niet gewaardeerd wordt om hier een paal neer te zetten
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Het wordt tijd voor een nieuwe tuintafel, de huidige tafel is gemaakt van een onderstel van een oude tuintafel en daar zijn vervolgens steigerplanken op gelegd. Deze planken zijn inmiddels wat krom getrokken en de tafel is echt wel op.
Ik had bedacht om balken te pakken van 4.5x4.5 en hier vervolgens 3 RVS draadeinden door heen te steken. Tussen elk balkje vervolgens een rvs ringetje van 3mm tussen en dan de volgende balk.
Mijn vrouw zegt; kunnen ze niet gewoon strak tegen elkaar zodat we geen spleetjes hebben? Zelf denk ik dat ivm de werking van het hout de afstand wel nodig is.
Wie heeft er gelijk?
Ik had bedacht om balken te pakken van 4.5x4.5 en hier vervolgens 3 RVS draadeinden door heen te steken. Tussen elk balkje vervolgens een rvs ringetje van 3mm tussen en dan de volgende balk.
Mijn vrouw zegt; kunnen ze niet gewoon strak tegen elkaar zodat we geen spleetjes hebben? Zelf denk ik dat ivm de werking van het hout de afstand wel nodig is.
Wie heeft er gelijk?
Hier en daar moeten toch balken zitten waar de steenstrips aan hangen lijkt me. Als je die kan vinden (misschien met kloppen op de gevel, waar de balken zitten zou anders moeten klinken) kun je daar de vlaggenstok aan vast maken.Arebij schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:27:
Hoi,
Bij ons hebben ze wel gevelankers gebruikt om de HSB constructie te koppelen met de buitenmuur. De gevelankers zijn in geimpregneerde balken geschroefd die op de OSB constructie gemaakt zijn met een waterkerende folie tussen de HSB en geimpregneerde balken. Maar bij ons is wel eerst de HSB gezet en daarna pas de buitenmuur er tegen, bij jou lijkt het omgekeerd te zijn gebeurd, dat lijkt me heel erg lastig.grasmaaier schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:13:
[ Voor 32% gewijzigd door zonoskar op 24-04-2023 15:58 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik ben momenteel toegekomen aan het dichtsmeren van alle sleuven tbv de elektra.
De sleuven zijn gemaakt in ytong en kalkzandsteenwanden.
Kan ik dit het beste doen met gips of cement? Of maakt het niet echt uit? Gips lijkt me iets gemakkelijker smeren, maar cement lijkt me harder na uitharding.
Kan ik dit het beste doen met gips of cement? Of maakt het niet echt uit? Gips lijkt me iets gemakkelijker smeren, maar cement lijkt me harder na uitharding.
Wat ik hier lokaal zie is dat isolerende buitenmuren gewoon zonder skelet tegen (voormalige) buitenmuren geplakt/geschroefd worden (combinatie montagekit en van die schroeven met grote rozetten). De steenstrips worden vervolgens weer chemisch bevestigd op de isolatieblokken. Weinig kans dus dat je balken gaat vinden als geraamte/skelet.zonoskar schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:50:
[...]
Hier en daar moeten toch balken zitten waar de steenstrips aan hangen lijkt me. Als je die kan vinden (misschien met kloppen op de gevel, waar de balken zitten zou anders moeten klinken) kun je daar de vlaggenstok aan vast maken.
[...]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Knauf fix & finish zou ik dan toepassen zeker als je een beetje handig bent gaat dit wel lekker.Krijnemans schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:50:
Ik ben momenteel toegekomen aan het dichtsmeren van alle sleuven tbv de elektra.
Grote en diepe gaten zou ik ruim van te voren (2+ dagen) nog even opvullen met PUR dan zakt je gips veel minder snel uit.
Cement wordt natuurlijk knetterhard, maar dan moet je alsnog weer een extra laag toepassen als je iets met die wanden wil gaan doen.
<TLDR-versie>
In vier weken tijd van een bouwpakket gekocht bij bouwjeeigensauna.com (geen reclame, maar de vraag gaat toch komen
) naar een complete sauna met binnenmaten 196 x 182 x 194 (hoog), op maat gebouwd onder een schuin dak.
</TLDR-versie>
:strip_exif()/f/image/plXBa8TWnsfgRdWqFZVYUhby.jpg?f=fotoalbum_large)
Kosten
4.163 EUR voor het bouwpakket
1.143 voor kachel, kachelbesturing, stenen voor de kachel
130 EUR voor accessoires (emmer, thermometer, hygrometer, zandloper)
151 EUR voor twee ramen van gehard glas, maat 120 x 50 cm
150 EUR (schatting) voor schroeven, bevestigingsmateriaal, stroomkabel
57 EUR Philips LED-strip, 5 meter
0 EUR arbeidsloon. Ik heb hier vier weken elk vrije uurtje aan besteed, maar het maken was bijna net zo'n genoegen als er gebruik van maken
5.800 EUR Totaal
Een zelfbouwpakket van bouwjeeigensauna.com bevat al het materiaal dat je nodig hebt om een sauna te bouwen, waaronder balken van 45 x 45 mm voor de draagstructuur van wanden en plafond, schroten in Schwabisch Hemlock voor de binnen- en buitenwanden en plafond, Abachi-latten voor de banken en rugleuningen, een kozijn en deur van gehard glas, aluminiumfolie en minerale wol voor isolatie.
De kachel (9 Kw Harvia Senator) met losse besturing en twee ramen van 120 x 50 cm heb ik apart gekocht.
:strip_exif()/f/image/g9Y7ZUSBSWrfs0tSx0qrMgPi.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructie van het achterpaneel met 45 x 45 mm Nordisch Fichte balken, aluminiumfolie als dampscherm en minerale wol voor isolatie.
:strip_exif()/f/image/hRjAWUF9ChpHnoGYsggDQIKa.jpg?f=fotoalbum_large)
En hij staat! Het begin is er.
:strip_exif()/f/image/fNEYdFkVPiSRT7qoBXneguw7.jpg?f=fotoalbum_large)
De draagframes voor de linker- en rechterzijwand zijn kopieën van elkaar. In het frame bij de groene muur is later op 40 cm hoogte nog een extra horizontale balk geplaatst voor de bevestiging van de draagconstructie van de lage zitbank.
:strip_exif()/f/image/0utGSxIqOG68fVcqnQpPAzMG.jpg?f=fotoalbum_large)
Proefopstelling met kachel en deur om de maten en afstanden te controleren.
:strip_exif()/f/image/HVR9SJw5djLUhv9FaOg5pCSo.jpg?f=fotoalbum_large)
De aluminiumfolie van de schuine wand is geplaatst.
:strip_exif()/f/image/36BLIiqJ40dqQv9koFP03wg9.jpg?f=fotoalbum_large)
Het monteren van de schroten op de schuine wand was een flinke uitdaging.
:strip_exif()/f/image/LtvHj0U0HyhIlKw6jDwVNImv.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch gelukt.
:strip_exif()/f/image/IPcJl4eNzs5CTZXZROaOzSCn.jpg?f=fotoalbum_large)
Demontabele luikjes om de stopcontacten bereikbaar te houden. Rechts een Perilex-stekker met krachtstroom voor de kachel.
:strip_exif()/f/image/VErI4Z5uWtbY35wDPMyaCL8v.jpg?f=fotoalbum_large)
De basisstructuur staat. Er zijn twee uitsparingen voor de ramen van 120 x 50 cm die wat later werden bezorgd.
:strip_exif()/f/image/G4kYkdnQC6C4u29pEZvNhhan.jpg?f=fotoalbum_large)
Draagframe voor de grote ligbank met twee schuine balken voor extra versteviging.
:strip_exif()/f/image/SyvKcusLuzKzpJamS3MTSu5T.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructie van de grote ligbank met in verstek gezaagde "omlijsting". Een heel gepruts, maar net even wat mooier.
:strip_exif()/f/image/X77JngoeXlwTnWk1OCzI3wdT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ki0xO2NGuRKQ2HmO8gRFbvz.jpg?f=fotoalbum_large)
De grote ligbank (196 x 65 cm) is geplaatst (de bank zelf kan uit het draagframe worden gehaald). Het frame voor de kleine ligbank is gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/NKTFEHsrwuYSgOM4Px6IVgVb.jpg?f=fotoalbum_large)
De kleine ligbank (116 x 56 cm) is geplaatst, ook deze is uitneembaar.
:strip_exif()/f/image/c0LkZ4i13KrCY9SJ721WT44E.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructie van de lage zitbank.
:strip_exif()/f/image/cCZYEQEC0I11KoQW1zLz9QPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het frame voor de lage zitbank is verschuifbaar om alles goed bereikbaar te houden voor schoonmaak.
:strip_exif()/f/image/KA1PwPiiwjvWhYEFUJid0Ogx.jpg?f=fotoalbum_large)
De lage zitbank is in het frame geplaatst.
:strip_exif()/f/image/bXcnoY0ssJhmHPAIqBZJzj3f.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructie van de afdichting tussen de lage zitbank en ligbank.
:strip_exif()/f/image/7BUwPH7ndD9TM2UZV8DdZHfx.jpg?f=fotoalbum_large)
Een LED-strip met alle kleuren van de regenboog is geplaatst, de kabels zijn onzichtbaar weggewerkt achter de rugleuningen.
:strip_exif()/f/image/lssVCcTl15SVRFqfBA2H7M94.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EY4NNC43c5W2uRQlcEnueQC3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eindresultaat gezien door één van de twee ramen.
:strip_exif()/f/image/bAfbWA1rQRg9WO4AQ9JQlTrt.jpg?f=fotoalbum_large)
De sauna is gereed en werkt perfect. Binnen 20 minuten van 20 naar 70 graden en als de kachel uit staat, koelt de sauna maar langzaam af dankzij goede isolatie.
:strip_exif()/f/image/WDN7TX6XDSbcPfreeTdUQxCk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QsiMiCxiT5FkFfXIOTgOTO8a.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedieningsunit voor de kachel. Kapstok en plankje voor saunageuren gemaakt van restmateriaal.
:strip_exif()/f/image/JSBcRL0hr1RPt6TONyG4TeZG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoofdsteun en zitsteun gemaakt van restmateriaal.
In vier weken tijd van een bouwpakket gekocht bij bouwjeeigensauna.com (geen reclame, maar de vraag gaat toch komen
</TLDR-versie>
:strip_exif()/f/image/plXBa8TWnsfgRdWqFZVYUhby.jpg?f=fotoalbum_large)
Kosten
0 EUR arbeidsloon. Ik heb hier vier weken elk vrije uurtje aan besteed, maar het maken was bijna net zo'n genoegen als er gebruik van maken
5.800 EUR Totaal
Een zelfbouwpakket van bouwjeeigensauna.com bevat al het materiaal dat je nodig hebt om een sauna te bouwen, waaronder balken van 45 x 45 mm voor de draagstructuur van wanden en plafond, schroten in Schwabisch Hemlock voor de binnen- en buitenwanden en plafond, Abachi-latten voor de banken en rugleuningen, een kozijn en deur van gehard glas, aluminiumfolie en minerale wol voor isolatie.
De kachel (9 Kw Harvia Senator) met losse besturing en twee ramen van 120 x 50 cm heb ik apart gekocht.
:strip_exif()/f/image/g9Y7ZUSBSWrfs0tSx0qrMgPi.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructie van het achterpaneel met 45 x 45 mm Nordisch Fichte balken, aluminiumfolie als dampscherm en minerale wol voor isolatie.
:strip_exif()/f/image/hRjAWUF9ChpHnoGYsggDQIKa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fNEYdFkVPiSRT7qoBXneguw7.jpg?f=fotoalbum_large)
De draagframes voor de linker- en rechterzijwand zijn kopieën van elkaar. In het frame bij de groene muur is later op 40 cm hoogte nog een extra horizontale balk geplaatst voor de bevestiging van de draagconstructie van de lage zitbank.
:strip_exif()/f/image/0utGSxIqOG68fVcqnQpPAzMG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HVR9SJw5djLUhv9FaOg5pCSo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/36BLIiqJ40dqQv9koFP03wg9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LtvHj0U0HyhIlKw6jDwVNImv.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch gelukt.
:strip_exif()/f/image/IPcJl4eNzs5CTZXZROaOzSCn.jpg?f=fotoalbum_large)
Demontabele luikjes om de stopcontacten bereikbaar te houden. Rechts een Perilex-stekker met krachtstroom voor de kachel.
:strip_exif()/f/image/VErI4Z5uWtbY35wDPMyaCL8v.jpg?f=fotoalbum_large)
De basisstructuur staat. Er zijn twee uitsparingen voor de ramen van 120 x 50 cm die wat later werden bezorgd.
:strip_exif()/f/image/G4kYkdnQC6C4u29pEZvNhhan.jpg?f=fotoalbum_large)
Draagframe voor de grote ligbank met twee schuine balken voor extra versteviging.
:strip_exif()/f/image/SyvKcusLuzKzpJamS3MTSu5T.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructie van de grote ligbank met in verstek gezaagde "omlijsting". Een heel gepruts, maar net even wat mooier.
:strip_exif()/f/image/X77JngoeXlwTnWk1OCzI3wdT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ki0xO2NGuRKQ2HmO8gRFbvz.jpg?f=fotoalbum_large)
De grote ligbank (196 x 65 cm) is geplaatst (de bank zelf kan uit het draagframe worden gehaald). Het frame voor de kleine ligbank is gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/NKTFEHsrwuYSgOM4Px6IVgVb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c0LkZ4i13KrCY9SJ721WT44E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cCZYEQEC0I11KoQW1zLz9QPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het frame voor de lage zitbank is verschuifbaar om alles goed bereikbaar te houden voor schoonmaak.
:strip_exif()/f/image/KA1PwPiiwjvWhYEFUJid0Ogx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bXcnoY0ssJhmHPAIqBZJzj3f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7BUwPH7ndD9TM2UZV8DdZHfx.jpg?f=fotoalbum_large)
Een LED-strip met alle kleuren van de regenboog is geplaatst, de kabels zijn onzichtbaar weggewerkt achter de rugleuningen.
:strip_exif()/f/image/lssVCcTl15SVRFqfBA2H7M94.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EY4NNC43c5W2uRQlcEnueQC3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bAfbWA1rQRg9WO4AQ9JQlTrt.jpg?f=fotoalbum_large)
De sauna is gereed en werkt perfect. Binnen 20 minuten van 20 naar 70 graden en als de kachel uit staat, koelt de sauna maar langzaam af dankzij goede isolatie.
:strip_exif()/f/image/WDN7TX6XDSbcPfreeTdUQxCk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QsiMiCxiT5FkFfXIOTgOTO8a.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedieningsunit voor de kachel. Kapstok en plankje voor saunageuren gemaakt van restmateriaal.
:strip_exif()/f/image/JSBcRL0hr1RPt6TONyG4TeZG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1bIuPFSFKIFIZajpG6kKUqQk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja ik zie zelf ook niet voor me hoe dat zou moeten. Wellicht dat er onder en boven de kozijnen en verbinding gemaakt kan worden. Want boven de kozijnen is nu geen muur. En onder de kozijnen moet er wellicht een versteviging of bevestiging naar het hsb gemaakt worden. Het is ook lastig te bedenken omdat je niet precies weet hoe het er straks uit ziet als je alles verwijderd.zonoskar schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:50:
[...]
Bij ons hebben ze wel gevelankers gebruikt om de HSB constructie te koppelen met de buitenmuur. De gevelankers zijn in geimpregneerde balken geschroefd die op de OSB constructie gemaakt zijn met een waterkerende folie tussen de HSB en geimpregneerde balken. Maar bij ons is wel eerst de HSB gezet en daarna pas de buitenmuur er tegen, bij jou lijkt het omgekeerd te zijn gebeurd, dat lijkt me heel erg lastig.
Heel vet! Stiekem zou ik bij ons in huis ook nog wel een sauna willen, misschien later nog een keer.Peter-Nogwat schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:05:
<TLDR-versie>
In vier weken tijd van een bouwpakket gekocht bij bouwjeeigensauna.com (geen reclame, maar de vraag gaat toch komen) naar een complete sauna met binnenmaten 196 x 182 x 194 (hoog), op maat gebouwd onder een schuin dak.
</TLDR-versie>
[Afbeelding]
Kosten
0 EUR arbeidsloon. Ik heb hier vier weken elk vrije uurtje aan besteed, maar het maken was bijna net zo'n genoegen als er gebruik van maken![]()
5.800 EUR Totaal
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toch gelukt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie ik het goed dat je een extra laag laminaat hebt toegevoegd voor de vloer? Gaat dat wel goed moet die warmte? Ik heb dat eigenlijk nog nooit eerder gezien zo.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Dat vraag ik mij ook af.Soepstengel schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:39:
[...]
Heel vet! Stiekem zou ik bij ons in huis ook nog wel een sauna willen, misschien later nog een keer.
Zie ik het goed dat je een extra laag laminaat hebt toegevoegd voor de vloer? Gaat dat wel goed moet die warmte? Ik heb dat eigenlijk nog nooit eerder gezien zo.
Die warmte zal ergens een keer heen moeten. Wat gaat de ommringende bouw daarvan vinden.
Vochtigheid zal wel meevallen vermoed ik.
PSN: Flix20-NL
Het klopt inderdaad, dit is een QuickStep PVC klikvloer waarvan ik een heleboel over had.Soepstengel schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:39:
[...]
Heel vet! Stiekem zou ik bij ons in huis ook nog wel een sauna willen, misschien later nog een keer.
Dus onder het motto baat het niet, schaadt het niet, heb ik een extra stukje vloer gelegd voor het geval dat ik het huis (over een heel lange tijd hoop ik) verkoop aan mensen die geen belangstelling hebben voor de sauna.
Nodig is het niet, de temperatuur op de vloer blijft heel laag, en dit klik-PVC is waterdicht. Bovendien heb ik onder de kachel een lekbak geplaatst om water dat niet verdampt op te vangen.
Als je met "omringende bouw" andere huizen bedoelt: daar heb ik geen last van, het is een vrijstaande nieuwbouwwoning.Flix20 schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:44:
[...]
Dat vraag ik mij ook af.
Die warmte zal ergens een keer heen moeten. Wat gaat de omringende bouw daarvan vinden.
Vochtigheid zal wel meevallen vermoed ik.
En er gaat altijd een raam open voor ventilatie.
Echt grote gaten zijn er niet.. het is een nieuwbouw.True schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:02:
[...]
Knauf fix & finish zou ik dan toepassen zeker als je een beetje handig bent gaat dit wel lekker.
Grote en diepe gaten zou ik ruim van te voren (2+ dagen) nog even opvullen met PUR dan zakt je gips veel minder snel uit.
Cement wordt natuurlijk knetterhard, maar dan moet je alsnog weer een extra laag toepassen als je iets met die wanden wil gaan doen.
Alle wanden worden nog gestuct dus een extra laag komt er al
F&F mag je toch maar een paar mm dik opzetten normaalgezien?
Mijn idee was om de dozen met gips vast te zetten (lijkt me handiger om mee te spelen) en dan de sleuven met metselmortel dicht te zetten.
@Peter-Nogwat
Hoe heb je de kieren tussen de achter- en de zijwondjes gedicht? Het lijkt nu alsof je ze gewoon tegen elkaar hebt gezet.
Hoe heb je de kieren tussen de achter- en de zijwondjes gedicht? Het lijkt nu alsof je ze gewoon tegen elkaar hebt gezet.
This title is for sale, please send me a PM
Ik heb bij mij de gleuven dichtgezet met snelgips van Knauf. Dat werkte perfect, daarmee kon ik ook goed de buizen diep in de gleuf fixeren en kwamen ze niet omhoog. Fix en finish blijft te lang nat en zou ik niet gebruiken.Krijnemans schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:50:
Op de doos van snelgips staat ook een vent sleuven dicht te smeren
Ja Fix & Finish is maar voor een paar mm, vandaar ook de PUR voor de grote gaten. Maar als er nog iemand komt stuccen hoef je in mijn ogen echt niets hieraan te doen. Die zijn gewend gewoon de ingefreesde leidingen mee te nemenKrijnemans schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:36:
[...]
Echt grote gaten zijn er niet.. het is een nieuwbouw.
Alle wanden worden nog gestuct dus een extra laag komt er al
F&F mag je toch maar een paar mm dik opzetten normaalgezien?
Mijn idee was om de dozen met gips vast te zetten (lijkt me handiger om mee te spelen) en dan de sleuven met metselmortel dicht te zetten.
Ik raad pur af, het is niet het wondermiddel dat iedereen roept. Gebruik gewoon snelgips van knauf.
Je wordt niet blij als je ooit iets vast moet zetten en je stuit op pur achter je stucwerk.
Je wordt niet blij als je ooit iets vast moet zetten en je stuit op pur achter je stucwerk.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Snelgips klinkt wel handig maar tegelijkertijd ook niet hahaBrilsmurfffje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:07:
[...]
Ik heb bij mij de gleuven dichtgezet met snelgips van Knauf. Dat werkte perfect, daarmee kon ik ook goed de buizen diep in de gleuf fixeren en kwamen ze niet omhoog. Fix en finish blijft te lang nat en zou ik niet gebruiken.
Op de doos van snelgips staat ook een vent sleuven dicht te smeren
Het gaat om zo'n 100 sleuven denk ik (gehele woning). Met de korte verwerkingstijd ben ik dan toch heel vaak opnieuw aan het aanmaken of ligt dat aan mij? Is roodband dan niet ook gewoon geschikt? Ik fixeer de leidingen sowieso voordat ik ze ga afsmeren
Ik heb het ook met roodband gedaan voor de stucadoors langskwamen. Werkt prima.Krijnemans schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:17:
[...]
Snelgips klinkt wel handig maar tegelijkertijd ook niet haha
Het gaat om zo'n 100 sleuven denk ik (gehele woning). Met de korte verwerkingstijd ben ik dan toch heel vaak opnieuw aan het aanmaken of ligt dat aan mij? Is roodband dan niet ook gewoon geschikt? Ik fixeer de leidingen sowieso voordat ik ze ga afsmeren
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Bedankt voor de reacties allemaal! We hebben weer wat te doenTGEN schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:19:
[...]
Ik heb het ook met roodband gedaan voor de stucadoors langskwamen. Werkt prima.
Roestvast staal nagel buis eerst vastzetten. En dan met klonten dichtsmeren. Je hoeft niet de hele gleuf te doen als de stukadoor komt. Laat dat maar aan hen over. Als je zelf doet, wel even de hele buis dichtsmeren om daarna af te smeren. Je mist de ervaring om dat in 1x te doen.Krijnemans schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:17:
[...]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
je emmer is sneller leeg dan je het kan aanmaken (ik gebruik altijd een 10l emmer)Krijnemans schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:17:
[...]
Nu dat is voor de leidingen dicht te smeren. Voor de potjes vast te zetten kan het lonen om iets minder tegelijk aan te maken (omdat je moet passen en waterpas zetten). Maar ik heb het ook (al 2x) met snelgips gedaan. Enkel onder de waterkering (be) mortel met compactuna.
Dan weet je iig dat je daar geen gat of schroef verder moet boren, dwars door de leiding heenCyberpope schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:15:
Ik raad pur af, het is niet het wondermiddel dat iedereen roept. Gebruik gewoon snelgips van knauf.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
De achterwand heeft links en rechts een extra strook van ruim 10 centimeter aluminiumfolie (zichtbaar op enkele foto's).the-body schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:56:
@Peter-Nogwat
Hoe heb je de kieren tussen de achter- en de zijwandjes gedicht? Het lijkt nu alsof je ze gewoon tegen elkaar hebt gezet.
Deze aluminiumfolie overloopt met de folie op de twee zijwanden. Alle overlappende delen aluminiumfolie zijn met aluminiumtape aan elkaar geplakt.
De verticale 45 x 45 mm balken van de achterwand en de twee zijwanden overlappen elkaar ook (met de overlappende aluminiumfolie ertussen), die heb ik tegen elkaar geschroefd (niet zichtbaar op foto's).
@TrueTrue schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:30:
[...]
Ja Fix & Finish is maar voor een paar mm, vandaar ook de PUR voor de grote gaten. Maar als er nog iemand komt stuccen hoef je in mijn ogen echt niets hieraan te doen. Die zijn gewend gewoon de ingefreesde leidingen mee te nemen
Ik zou zeker de sleuven eerder dichtsmeren tenzij je met de stucadoor afspreekt dat het in twee fases gebeurt. Grote kans dat zij het niet goed primen en/of afvullen waardoor de gips inbrandt, krimpt of niet goed hecht.
Ook is het dan het laatste wat opdroogt en je volgende fase kan niet starten.
Leidingen fixeren door een stukje pvc naast de buis in de sleuf te drukken. Dan beweegt het echt niet meer.
Ik gebruikte mp75. Snel, goedkoop en makkelijk te verwerken.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Eens, maar latere info was dat het een nieuwbouw woning is én dat de sleuven enkel voor de ingefrezen leidingen zijn. Dan heb je eigenlijk niet eens echt grote gaten en het infrezen mag op professioneel niveau ook gewoon zo gebeuren dat je niet 30mm aan gips er tegenaan moet kwakken. Maar ik ben het helemaal met je eens dat er gewoon gevraagd moet worden aan de stuccer wat zijn aanbevelingen zijn. Als hij zegt kwak er zelf maar wat in kan dat prima. Leidingen fixeren kan met een klein beetje PUR ook uitstekend.GudZ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:19:
[...]
@True
Ik zou zeker de sleuven eerder dichtsmeren tenzij je met de stucadoor afspreekt dat het in twee fases gebeurt. Grote kans dat zij het niet goed primen en/of afvullen waardoor de gips inbrandt, krimpt of niet goed hecht.
Ook is het dan het laatste wat opdroogt en je volgende fase kan niet starten.
Leidingen fixeren door een stukje pvc naast de buis in de sleuf te drukken. Dan beweegt het echt niet meer.
Ik gebruikte mp75. Snel, goedkoop en makkelijk te verwerken.
Ik had de verkeerde gequote merk ik. Het had @Krijnemans moeten zijn maar die staat waarschijnlijk z'n sleuven dicht te smeren.
Pur werkt prima en heb dat thuis ook gebruikt voor wat randjes bij het plafond alvorens het pleisteren maar ben geen fan. Vervuilende spuitbussen, dampen met risico op gezondheidsschade en materialen waarop het hecht zijn daarna slecht te recyclen. Zowel voor klimaat, als grondstofgebruik en gezondheid zou ik altijd pur als laatste optie kiezen.
Pur werkt prima en heb dat thuis ook gebruikt voor wat randjes bij het plafond alvorens het pleisteren maar ben geen fan. Vervuilende spuitbussen, dampen met risico op gezondheidsschade en materialen waarop het hecht zijn daarna slecht te recyclen. Zowel voor klimaat, als grondstofgebruik en gezondheid zou ik altijd pur als laatste optie kiezen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Onze brievenbus valt uit elkaar van ellende, dus ik ga wat nieuws maken.
Het is een vrijstaande gemetselde kolom met een groot gat aan de achterkant. Plan is om er een simpele box in te schuiven van 18mm betonplex. Ik ben alleen aan het twijfelen over de deur (+- 50x60 cm)
Ivm regen dacht ik eraan om de deur in de box te hangen ipv erop, al zou erop wel weer mooier voor het zicht zijn. Ik zou ook nog de bovenkant kunnen laten doorlopen over de deur terwijl de rest dan achter de deur zit. In elke situatie is het dan weer de vraag welke scharnieren geschikt zijn. Heeft iemand wellicht tips?
/f/image/551y7fOsq53ggSnUxHSS9rOe.png?f=fotoalbum_large)
Overigens, ik heb ooit een pakketbox gehad met een slot waar je de deur half in kon klikken zodat hij wel nog open kon. Weet iemand hoe zo'n slot heet?
Het is een vrijstaande gemetselde kolom met een groot gat aan de achterkant. Plan is om er een simpele box in te schuiven van 18mm betonplex. Ik ben alleen aan het twijfelen over de deur (+- 50x60 cm)
Ivm regen dacht ik eraan om de deur in de box te hangen ipv erop, al zou erop wel weer mooier voor het zicht zijn. Ik zou ook nog de bovenkant kunnen laten doorlopen over de deur terwijl de rest dan achter de deur zit. In elke situatie is het dan weer de vraag welke scharnieren geschikt zijn. Heeft iemand wellicht tips?
/f/image/551y7fOsq53ggSnUxHSS9rOe.png?f=fotoalbum_large)
Overigens, ik heb ooit een pakketbox gehad met een slot waar je de deur half in kon klikken zodat hij wel nog open kon. Weet iemand hoe zo'n slot heet?
@frietsje
Ik gok dat die boven plaat geen extreem lang leven gaat hebben water drupt er zo te zien op vanaf de deksteen. en zonder afschot loopt dat gewoon richting de voorkant van je box. ik zou eens langs lopen bij een rvs boertje in de buurt. van multiplex een soort lip verbinding maken wordt het doorgaans ook niet duurzamer van.
Ik gok dat die boven plaat geen extreem lang leven gaat hebben water drupt er zo te zien op vanaf de deksteen. en zonder afschot loopt dat gewoon richting de voorkant van je box. ik zou eens langs lopen bij een rvs boertje in de buurt. van multiplex een soort lip verbinding maken wordt het doorgaans ook niet duurzamer van.
Snelle google op inbouw brievenbus rvs:frietsje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:40:
Onze brievenbus valt uit elkaar van ellende, dus ik ga wat nieuws maken.
[Afbeelding]
https://www.nostalux.nl/b...pGlUVEf4QuvhoCKUIQAvD_BwE
Ze hebben allerlei soorten en maten en de prijs is best schappelijk. Bovenstaand modelletje is 100 euro.
Ik wil mijn schuurtje deels gaan stucen om hem mooier te maken (standaard metselwerk, 6m2). Nu zie ik dat er speciale Weber decoratieve buitenstuc te koop is, maar bijvoorbeeld ook het goedkopere Knauf UP 210 W. Volgens mij is de UP 210 W ook prima geschikt als buiten stuc. Heeft hier iemand tips of ervaring en advies welk middel ik kan gebruiken?
Ik lees in de Knauf cementwijzer dat de stuclaag uit 2 lagen moet bestaan: basislaag van 12mm en afwerklaag van 3mm met daartussen een droogtijd van 1mm/dag. Het hoeft totaal niet glad te worden, juist lekker grof. Het liefst zou ik het dus in één laag aanbrengen (of 2 lagen direct na elkaar), of is dat geen goed idee?
Ik lees in de Knauf cementwijzer dat de stuclaag uit 2 lagen moet bestaan: basislaag van 12mm en afwerklaag van 3mm met daartussen een droogtijd van 1mm/dag. Het hoeft totaal niet glad te worden, juist lekker grof. Het liefst zou ik het dus in één laag aanbrengen (of 2 lagen direct na elkaar), of is dat geen goed idee?
Vraagje, en het hoort hier misschien niet helemaal thuis. Met mijn vriendin heb ik een huis gekocht, prachtig wonen maar het behoeft wat onderhoud.
De warmtepomp staat maar het volgende project zou de kozijnen zijn aangezien deze nogal rot zijn. Nu zitten wij in onzekerheid of wij wel samen door willen en we gaan kijken of het beter gaat over de tijd heen. Ik zit hier behoorlijk mee en vraag me af of ik wel 10k in nieuwe kozijnen moet steken.
Qua comfort een grote verbetering en ook bij een eventuele verkoop lijkt me het beter. Maar wat zouden jullie aanraden?
De warmtepomp staat maar het volgende project zou de kozijnen zijn aangezien deze nogal rot zijn. Nu zitten wij in onzekerheid of wij wel samen door willen en we gaan kijken of het beter gaat over de tijd heen. Ik zit hier behoorlijk mee en vraag me af of ik wel 10k in nieuwe kozijnen moet steken.
Qua comfort een grote verbetering en ook bij een eventuele verkoop lijkt me het beter. Maar wat zouden jullie aanraden?
[ Voor 71% gewijzigd door AMARONE op 25-04-2023 21:37 ]
heb bij een klant voor een buitenlamp met draadeinden een plaat gemonteerd en daar de buiten verlichting op gemonteerdArebij schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:27:
Hoi,
je boort 4 gaten op de hoeken
draadeind m8 met messing pluggen
op de draadeinden moeren en ringen voor de plaat
dan de vlaggemast voet gewoon vast zetten op de plaat
heb toendertijd een rvs plaat gebruikt maar hout geverft in de kleur van de steenstrips kan ook
Het leest alsof hier een paar posts missen? Privé gaat het lastig? Wachten op betere tijden? Lekker afwachten? Verkoop?AMARONE schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:49:
Het hoort hier misschien niet helemaal thuis maar prive gaat het lastig maar de kozijnen zijn verrot. Ondanks dat de toekomst onzeker is wat zouden jullie doen, 10k investeren en de kozijnen vervangen of lekker afwachten tot betere tijden? (Als het goed komt meteen comfort en zo niet dan bij de verkoop nette kozijnen erin)
Ik zou je post wat verder uitbreiden. Nu kan niemand er iets mee.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/