[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 286 ... 448 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Korte vraag: ik heb een potje buitenlak gekocht om het houten frame van een afdakje een gezellig groen kleurtje te geven. Nu bedacht ik me dat ik de balken die het dak dragen niet aan de bovenkant kan verven en dat het vocht dan mogelijk niet goed weg kan. Is het inderdaad een probleem dat één kant van zo'n balk onbeschermd blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

fjux schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:14:
Heeft er iemand ervaringen met het gebruik van voorstrijk/diepgrond?

Zelf heb ik het nog nooit gebruikt en altijd gewoon geverfd (wat niet altijd even handig was)
Nu in onze nieuwe woning zijn we bezig met de 1e verdieping renoveren, en we zijn bijna aangekomen bij het schilderen.

wat er moet gebeuren:
Plafond schilderen, is net voorzien van gips platen afgewerkt met Knauf Uniflott.

Muren schilderen, zijn allemaal gladgemaakt met Knauf Fix en Finish.

Mijn vriendin heeft besloten om voor de gekleurde muren speciale voorstrijk te kopen in de zelfde kleur.
Echter vind ik dit nogal een dure optie voor alle witte delen.

Nu heb ik nog Diepgrond plus van de hornbach staan, en die schijn je ook te kunnen gebruiken als voorstrijk voor verf, klopt dit?
Of kan ik beter gewoon voorstrijk halen?

Dan viel het me ook nog op dat bijvoorbeeld van ALABASTINE er heel veel verschillende soorten zijn.
Van simpelweg een emmer transparante voorstrijk, tot aan 4 in 1 dekkend wit. (met ook bijbehorend prijsverschil)
Hoe zijn jullie ervaringen er mee?

Ergens staat het me tegen om meer geld uit te geven aan de voorstrijk dan aan de witte verf zelf (hebben laatst in de actie 12L flexa powerdek gekocht)
toon volledige bericht
Is je budget 150€ of 800€ voor één verdieping? Dat maakt nogal een verschil en wil je het goed hebben voor drie jaar of voor vijftien?

Persoonlijk zou ik gaan voor een A-merk voorstrijk met een A-merk verf (geen bouwmarkt variant want die heeft minder pigment).
Nog een leestip: Welk merk verf heeft jullie voorkeur?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor het latexen van plafond en muur wil ik misschien gebruik maken van een spuitmachine. Maar moet je bij de banen op de muur in één keer van boven naar beneden spuiten (dus hele banen). Op het hoogste punt is de muur bijna 3,50 meter. Dat lukt niet om in één vloeiende beweging te doen. Hoe kan je dit doen zonder aanzetten of overgangen te zien?
Of toch maar rollen??

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUQM5doCbDxa9tghsfD1-RC9w_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZurxIpvxrQfjYflhWgjmb4K.jpg?f=fotoalbum_large

Project lijst schiet mooi op... Van het weekend aan de muur ermee.

[ Voor 36% gewijzigd door deWit op 16-03-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ione schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:58:
Voor het latexen van plafond en muur wil ik misschien gebruik maken van een spuitmachine. Maar moet je bij de banen op de muur in één keer van boven naar beneden spuiten (dus hele banen). Op het hoogste punt is de muur bijna 3,50 meter. Dat lukt niet om in één vloeiende beweging te doen. Hoe kan je dit doen zonder aanzetten of overgangen te zien?
Of toch maar rollen??
kan net zoveel "wedervragen" stellen ;) hoe vaak heb je het al gedaan, hoe snel wil je klaar zijn en is het een lege kamer enzovoorts.

voordat je antwoord, denk gewoon dat beste kan doen wat je het handigst lijkt soms moet je gewoon de sprong in het diepe nemen.

Tzt gaat mijn moeder verhuizen naar een nieuwbouw woning en zou wel handig zijn als we het daar doen,
nevermind voor 200, - en al het afplak werk .. :w rollen dan maar

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 16-03-2023 23:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:17:
[...]

kan net zoveel "wedervragen" stellen ;) hoe vaak heb je het al gedaan, hoe snel wil je klaar zijn en is het een lege kamer enzovoorts.

voordat je antwoord, denk gewoon dat beste kan doen wat je het handigst lijkt soms moet je gewoon de sprong in het diepe nemen.

Tzt gaat mijn moeder verhuizen naar een nieuwbouw woning en zou wel handig zijn als we het daar doen,
nevermind voor 200, - en al het afplak werk .. :w rollen dan maar
Het is een lege kamer. Ik heb al wel een keer eerder een zolder gespoten, maar de vraag ging meer over dat ik best een hoge muur moet doen (3,50 meter hoog op het hoogste punt). Moet dat in één baan gebeuren of zou ik een deel kunnen doen. Dan de ladder af en dan net volgende stuk doen van de baan doen. Of ga je dat heel erg zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ione schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:11:
[...]

Het is een lege kamer. Ik heb al wel een keer eerder een zolder gespoten, maar de vraag ging meer over dat ik best een hoge muur moet doen (3,50 meter hoog op het hoogste punt). Moet dat in één baan gebeuren of zou ik een deel kunnen doen. Dan de ladder af en dan net volgende stuk doen van de baan doen. Of ga je dat heel erg zien?
Zag ik ook dat je een airless vachtroller kan huren bij boels, juist voor deze situatie(s)

het is best een lastige vraag in mijn geval heb ik vorige week witte monodek histor (blauwe ton) op de muur gesmeert en deze week is er met andere verf (kleur) de muur geraakt, hierna is er overheen gekalkt met die witte verf .. zelfs met dachtlicht/schijn werper zie ik het verschil niet .. gelukkig wat dat betekend anders 35m2 opnieuw verven.. meet zeer veel irritante/uitdagende verf plekken.

daarnaast kan buiten jou harde werk straks ook de verf slecht plakken (lees kleurverschil door "externe oorzaken") of is de kleur wat minder "vergevend" ..

anderzijds ik heb net mijn trap geverft (vrouwlief wil 2 kleuren).. dan doe ik liever die 35m2 opnieuw zeg maar of ga ik ook spuiten ..dan maar ingepakt en afgeplakt te werk. en dan is het 1 kleur .

kortom ik denk ook niet dat rollen & kwast altijd de beste oplossing is. als je al ervaring hebt met spuiten waarom niet proberen in het ergste geval moet je met de roller eroverheen maar dan is wellicht de hoekjes/naadjes (lees lastige plekken) al gedekt dus hoef je niet super secuur erlangs (tenzij je kleurverschil ziet)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 17-03-2023 02:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
Dit voorjaar ga ik beginnen met een hekwerk om de voortuin.
Het idee is om een hekje te maken rondom de tuin van boomstammen/schaaldelen.
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3_2RO2r13P_J_HgWDYfhIkxWEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHYOFVb47NzhNswI8MriS0oq.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van internet, helaas is mijn huis niet zo mooi als op de foto :P

Dus twee delen horizontaal boven elkaar. Misschien wordt het hek iets minder hoog dan op de foto, dus komen de schaaldelen wat dichter op elkaar.

Dit zijn de afmetingen van mijn tuintje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HH_RAru9vTgXlaxq2VLAimtRdBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVzgS2hQbVu1IcbEcpF4V6aF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hout kan ik bestellen hier in de buurt, in lengtes van 3,4 en 5 meter.

Even een paar vragen, omdat ik niet eerder een hek gemaakt hebt:
1. Zou ik hiervoor gebruik kunnen maken van 60x60mm palen? of kan ik beter dikkere nemen?
2. Wilde werken zonder beton, als het even kan. Stel dat het hek 60cm hoog wordt, zou het dan goed genoeg zijn als ik 200cm palen 140cm diep in de grond zet? of is dat overkill?
3. Om de hoeveel cm een paal? Iedere 150cm bijvoorbeeld?

Als jullie hier ervaring of ideeën over hebben, graag! Alle advies is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het is maar een hekje he..

1 qua sterkte is het prima, de vraag is eigenlijk of het past bij de schaaldelen, wellicht dat 80x80 net wat meer body geeft (ik zou het even uitproberen)

2 Je zet doorgaans 1/3 van de paal in de grond . neem een paal van een meter en druk die 40cm in de grond en je bent er wel bij je gewenste hoogte.

3 1,50 m is prima qua afstand

60cm is misschien net wat laag voor een robust hek, maar dat kan je even uitproberen tot 1 meter is vergunningsvrij. bedenk je dat hout van 4-5 meter eigenlijk altijd kopschuren heeft of krijgt. hou er dus rekening mee dat je de planken "moet" inkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@twain4me bedankt voor de tips.
helaas verkopen ze geen 1 meter palen.
Ik kan wel palen kopen van 2 meter of 250cm en die door midden zagen maar dan heeft een van de twee delen niet zo mooie punt eraan zitten. Zou dat wat uitmaken?

Wat bedoel met met kopschuren? of bedoel je kopscheuren?
Bedoel je dat het hout bij aankoop al gescheurd kan zijn en het dus zo kan zijn dan ik meteen moet inkorten? Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

badkuip schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:54:
@twain4me bedankt voor de tips.
helaas verkopen ze geen 1 meter palen.
Ik kan wel palen kopen van 2 meter of 250cm en die door midden zagen maar dan heeft een van de twee delen niet zo mooie punt eraan zitten. Zou dat wat uitmaken?
dan koop je het toch ergens anders? of je maakt er zelf een punt aan.
Wat bedoel met met kopschuren? of bedoel je kopscheuren?
Bedoel je dat het hout bij aankoop al gescheurd kan zijn en het dus zo kan zijn dan ik meteen moet inkorten? Of bedoel je iets anders?
dat bedoel ik idd :$ , inkorten is niet verplicht, maar dat kan wel en soms scheuren ze dan niet opnieuw :+ is gewoon een mogelijkheid bij dit type plank (zeker bij die lengte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

badkuip schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:36:
Zoiets dus:
[Afbeelding]

Dus twee delen horizontaal boven elkaar. Misschien wordt het hek iets minder hoog dan op de foto, dus komen de schaaldelen wat dichter op elkaar.

[Afbeelding]

1. Zou ik hiervoor gebruik kunnen maken van 60x60mm palen? of kan ik beter dikkere nemen?
2. Wilde werken zonder beton, als het even kan. Stel dat het hek 60cm hoog wordt, zou het dan goed genoeg zijn als ik 200cm palen 140cm diep in de grond zet? of is dat overkill?

toon volledige bericht
<snip> al gezegd

gezien de "natte" omstandigheden meerdere maanden per jaar zou ik me eerder zorgen maken om het wegrotten

bij erg natte grond zou ik wel dieper gaan en bv grind gewikkeld in geo-doek (worstje) met wat zand erbovenop /rond de paal vooraf doen .. zodat water snel weg kan zakken . eerst de paal verven/lakken oid en dan wat tot net boven de grond komt in een rubberverf oid zetten .. zodat het niet wegrot binnen 5-10 jaar.

de punt who cares .. zit onder de grond.. je kan ook een "V" vorm ervan maken het is alleen relevant als je hem erin slaat toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ja of schep gewoon ff een put, doek er om, zand er bij (was toch al een suggestie van iemand anders) en hup paal er in. Gewoon lekker doen en niet te complex maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:08
deWit schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:00:
[Afbeelding]

Project lijst schiet mooi op... Van het weekend aan de muur ermee.
wat voor hout gebruikt?
Std geschaaf vuren uit de bouwmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nee, das waardeloos. Bij de houthandel vier hardhouten latten uitgezocht die zo recht als mogelijk waren. Achterplaat uit multiplex waar zuurvrij karton op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:59
badkuip schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:36:
Zoiets dus:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
60 centimeter lijkt me vrij laag voor 2 schaaldelen van 20-25 centimeter breed.
Probeer eerst eens hoe dit eruit ziet met b.v. 2 planken die je hebt liggen of eventueel stroken hardboard, karton o.i.d.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 23:31

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Gisteren een ombouw/werkblad gemaakt voor in de garage/berging. Een van de eisen was dat er bergruimte voor kratten werd gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl0fTrlibaRfmOklIJyOrOduWao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRoWNSzmL78PiBcKC6doYjuo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pMfXUvIwocxy-5ZsPp1W15jq54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZV6sRWoHV39RB6yiHiLMrJj.jpg?f=fotoalbum_large

Begint al vorm te krijgen. Skelet staat voor het grootste deel. Balken aan de muur bevestigd met slagpluggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hvuk-_VqdDBYbPRFqAVyAq4kwDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQd1AZjuRyrDO7C3RoSIh4Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Grootste werk is gedaan. Nog een plaat zagen om de rib helemaal dicht te zetten. Nu nog wat elektra aanleggen zodat we ook nog een tl balk kunnen aansluiten.... al met al tevreden met het resultaat.

Het hout hadden we over van de tuin. De underlaymentplaten werden weggegooid bij een bouwtje hier in de buurt. Mochten we zo meenemen. Al met al zijn de kosten tot nu toe 15 euro aan ijzerwaar. (ik snap dat het niet helemaal klopt aangezien het tuinhout al betaald was) maar ach... 8)

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey guys, jullie kunnen mij vast wel verder helpen :)

Helaas enige tijd geleden ons poezebeest moeten laten inslapen (na een gelukkig en mooi leven) en gister heb ik tegen de koude tocht het kattenluik uit de deur getrokken en dichtgezet met 2 plaatjes hout.

Waar kan ik makkelijk een paar van die kunststof planken kopen zodat ik dat hele vlak even kan vervangen?
Ik wil alle planken nieuw vanwege mogelijk kleurverschil

Het is bordeaux rood met een houtnerf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWc01i2WPT5Qk1i00MQ244n21gg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kuZ9M5NA0ICgScQHHY5orbqs.png?f=user_large

De kozijnenboer is inmiddels al jaren failliet, en ik weet geen merknaam helaas. -O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:12:

Helaas enige tijd geleden ons poezebeest moeten laten inslapen (na een gelukkig en mooi leven) en gister heb ik tegen de koude tocht het kattenluik uit de deur getrokken en dichtgezet met 2 plaatjes hout.

Waar kan ik makkelijk een paar van die kunststof planken kopen zodat ik dat hele vlak even kan vervangen?

[Afbeelding]

De kozijnenboer is inmiddels al jaren failliet, en ik weet geen merknaam helaas. -O-
composiet rabat/schroten ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vso schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:22:
[...]

composiet rabat/schroten ?
Probleem is een beetje dat ik op dat soorten termen, ook “holkamer panelen” et cetera alleen gevelbekleding vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Fraggert dat zijn van die typische dingen die ik zelf bij de lokale Stiho zou vragen. Hebben ze zelf vermoedelijk niet, maar ze weten ongetwijfeld wel wie ze wel heeft.
Tag voor @Jellabie trouwens, die heeft dit soort dingen ongetwijfeld ook wel eens aan de hand gehad :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:46

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

The Eagle schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:39:
@Fraggert dat zijn van die typische dingen die ik zelf bij de lokale Stiho zou vragen. Hebben ze zelf vermoedelijk niet, maar ze weten ongetwijfeld wel wie ze wel heeft.
Tag voor @Jellabie trouwens, die heeft dit soort dingen ongetwijfeld ook wel eens aan de hand gehad :)
Ik heb werkelijk geen idee eigenlijk.

Heb je een idee wat merk ramen/deuren het is? Mss op uw factuur vermeld?

Dan via die naam een verdeler zoeken.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[Afbeelding]

Nieuwe delen in je borstwering zetten is haast niet te doen, meestal is het zeer sterk verlijmd en sloop je je halve deur als je 'm uit elkaar wil halen. Ik kit (high tack) meestal een op maat gezaagde plaat multiplex (vooraf gegrond) er tegen en vervolgens de plaat of de hele deur schilderen. Dat is minder werk dan een nieuwe borstwering erin...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Probleem is een beetje dat ik op dat soorten termen, ook “holkamer panelen” et cetera alleen gevelbekleding vind.
er zijn geen problemen alleen uitdagingen

probeer eens een dwarsdoorsnee te maken van het bestaande dus de ruimte tussen de planken en de plank .. als je een schuifmaat hebt is dat wel ideaal

Van de foto is het uberhaubt lastig om iets te roepen en denk dat je zelf inderdaad je rot zoekt "het is het net niet"

maar denk wel dat je zoektermen, composiet, pvc + grove/fijne houtnerf oid moet bevatten..

Overgens na paar jaar en "zon" kan de kleur ook wel een uitdaging zijn, ik zou je adviseren naar een schade herstel bedrijf te wandelen en vragen wat een stukje pvc laten spuiten kost (op kleur ) die je aanlevert .. tenzij je de hele deur en kozijn ook wilt verven oid mocht er kleurverschil optreden.

Anderzijds kan je wellicht beter overwegen om gewoon expres een andere kleur/motief en dan iets meer delen vervangen ...

zelfs bij bestellen van de deur hebben we overwogen onze miauwbeesten een gat te zagen, en dan extra plaat erbij .. maar again "kleurverschil" weetje we hebben een achterdeur --> wandelen ze daar maar doorheen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

https://ikzoekbaas.dieren...l/zoek-asieldieren/katten

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:39:
Thanks, daar ga ik ff op googlelen
Jellabie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee eigenlijk.

Heb je een idee wat merk ramen/deuren het is? Mss op uw factuur vermeld?

Dan via die naam een verdeler zoeken.
Goeie, ik ga in het kozijn kijken en een bon opsnorren.
Harrie_ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Nieuwe delen in je borstwering zetten is haast niet te doen, meestal is het zeer sterk verlijmd en sloop je je halve deur als je 'm uit elkaar wil halen. Ik kit (high tack) meestal een op maat gezaagde plaat multiplex (vooraf gegrond) er tegen en vervolgens de plaat of de hele deur schilderen. Dat is minder werk dan een nieuwe borstwering erin...
Thanks, goeie heads up van het mogelijk vast zitten

Ik heb al eens eerder gezien dat je lijsten er gewoon uit kunt wippen en dan die panelen eruit kunt halen als je bijvoorbeeld een kras of deuk er in hebt.

Nu alleen dus nog die planken weten te vinden. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

een impressie shot van kasten (zonder planken)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3vX2RyG.png

Het is glow in de dark behang _O- wisten wij veel .. doe je het licht uit na weer een avond klussen .. verrek . :9B tis eigenlijk gewoon oplossing voor het "saaie" verf werk enzovoort

Familie gelijk geroepen die waren helemaal blij

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17

Pixeltje

Woo-woohoo!

[Afbeelding]

Je kunt een paar kozijn bedrijven proberen, de dikte kun je meten waar het kattenluik zat, wellicht is de kleur en dikte gewoon nog te krijgen, met een beetje mazzel hebben ze offcuts liggen die voor jou lang genoeg zijn?

Andere optie is gat vlak uitvullen met hour en een fineer of wrap eroverheen? Dan heb je ook het hele vlak te pakken en dus geen kleurverschil.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ons nieuw gestucte plafonds is vorige week gespoten en gekit (rand plafond - muur). Nu begint de kitrand op sommige plekken scheuren te krijgen. Moet ik dit opnieuw kitten voordat ik de muren ga verven of blijft dit scheuren als gevolg van werking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ligt er aan hoe groot de scheur is, ik zou er wel een nieuw laagje overheen doen, dat werk je mooier weg voor het verven dan na het verven. Door de dikte en de grootte van de kier kan het scheuren tijdens het drogen. Acryl kit werkt wel wat mee maar niet heel veel. Beglazingskit rekt bijvoorbeeld meer, maar is imho best lastig om aan te brengen. Dat strijk je niet even glad met je vinger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Martinusz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Is primer nodig? Is dat specifieke primer? Het is een geschilderde muur (aantal lagen) op dit moment.
Is wel iets wat ze altijd adviseren. Hier op een geschilderde grenolmuur eerst die roze voorstrijk (voor ondergronden die niet zuigen), en dan Knauf stucpasta eroverheen. Daarna weer gelatexed. Zit na 2 jaar nog prima vast :)

Maar heb sowieso het idee dat die stucpasta bijna overal op plakt. Het is best een chemisch goedje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb net die fix&finish even als test gesmeerd in de nog te renoveren keuken. Was een lastig plekje omdat ik met het spackmes maar 1 richting op kon werken. Had eigenlijk een smallere er bij nodig om ook omlaag/omhoog te kunnen werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc6n1T9_vfa5FdSMPN3UXWwrUGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPiq9oyHXdB0pPggypgI8P3d.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6El4OW72OltbyaFh1XeiiDOHM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pugfDxv3ovK79SlcM27ZTo2w.jpg?f=fotoalbum_large
Nog wat oneffenheden, van een klontje of een kuiltje. Met het echte stucken zou je die met het afmessen wel dicht smeren.
Met F&F volgens mij gewoon laten drogen, 2e laag aanbrengen om de laatste kuiltjes te vullen, en dan even schuren.
Ik denk wel dat het gaat werken zo, en het scheelt best wat laagdikte en skills om het aan te brengen in vergelijking met rotband bijvoorbeeld.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zwartoog
Laat ik ook eens een projectje delen. Aanhelen trapleuning. Na 2,5 jaar verbouwen, nu voor het eerst een project dat nagenoeg volledig liep zoals gepland :) Zowel (zelf)inzicht als vaardigheden lijken inmiddels op peil.

Helaas geen foto's gemaakt van heel het project. Dit is zoals het er uit zag tijdens de koop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xop5ujB--CT7CZSbXaPy2KA_5Hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCoc1cQffY0xMa9x0pgqVSxR.png?f=fotoalbum_large

Vrouwlief vond het maar niets, en wilde een leuning voor extra steun.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VonrQsavw3QK_0ImtFn4wpfdi4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLW34maMlMfWauFsK041Byuz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-Nvxqu4c-daXIGBmmwnPKL_E2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WB0wDml7RI4LCFzkBD41hc9.jpg?f=fotoalbum_large

Constructie: ik heb in de trappaal een gat van ca. 15 cm diep geboord, en daarin een stok gestoken. Op het nieuwe opzetstuk evenzo. Zo is er nagenoeg geen speling. De boel met PU-constructielijm (PUR-houtlijm) vastgezet en 4 lange schroeven erbij, gaat geen kant op zo.

De andere kant van de trapleuning zit met een stokeind in de muur. Gat in de kopse kant van de leuning geboord, over het stokeind, en vervolgens een van boven naar beneden een klein gaatje door de leuning en het stokeind geboord en daar weer een pin/schroef in. Zo zit de leuning ook stijf aan de muur vast. Dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK7-qTQEb6K5RDou609xApqOSi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/coIdLYwFOywEG4BG9jpO87dM.png?f=user_large

Spijlen zijn gemaakt van meranti-schaaflatten. In de "oude" trap zaten al 3 spleten voor spijlen, maar te ver uit elkaar. 4 spijlen meer nu dan waar er ooit voor ontworpen is (bouwjaar 1939). Voldoen we ook ineens aan het bouwbesluit :P Ook de spijlen met PU-lijm vastgezet, het is nu een volledig stijf geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_ferry_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:41:
Ik heb net die fix&finish even als test gesmeerd in de nog te renoveren keuken. Was een lastig plekje omdat ik met het spackmes maar 1 richting op kon werken. Had eigenlijk een smallere er bij nodig om ook omlaag/omhoog te kunnen werken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Nog wat oneffenheden, van een klontje of een kuiltje. Met het echte stucken zou je die met het afmessen wel dicht smeren.
Met F&F volgens mij gewoon laten drogen, 2e laag aanbrengen om de laatste kuiltjes te vullen, en dan even schuren.
Ik denk wel dat het gaat werken zo, en het scheelt best wat laagdikte en skills om het aan te brengen in vergelijking met rotband bijvoorbeeld.
Netjes! Zo gaat het bij mij ook nog steeds. Opschuren met schuurgaas, dan weer een laag, dan weer schuurgaas en nog een laag. Vervolgens met een gipswand-schuurspons de laatste oneffenheden wegwerken met de hand, en je kunt een superstrak resultaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Had eigenlijk een smallere er bij nodig om ook omlaag/omhoog te kunnen werken.
je kortings/pinpas formaat kaart gebruiken ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
[Afbeelding][Afbeelding]
Een stukje schilderstape op je kozijn was ook handig geweest. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

t14wo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Een stukje schilderstape op je kozijn was ook handig geweest. >:)
Ajoh, die moet sowieso geverfd gaan worden :P
vso schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:45:
[...]

je kortings/pinpas formaat kaart gebruiken ?
Mjah, voor de test misschien een idee, niet aan gedacht. Maar als ik straks definitief er mee aan de slag ga zorg ik wel gewoon voor een smal spackmes voor de dagkanten van het kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57

orf

Zwartoog schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:42:
Laat ik ook eens een projectje delen. Aanhelen trapleuning. Na 2,5 jaar verbouwen, nu voor het eerst een project dat nagenoeg volledig liep zoals gepland :) Zowel (zelf)inzicht als vaardigheden lijken inmiddels op peil.

Helaas geen foto's gemaakt van heel het project. Dit is zoals het er uit zag tijdens de koop:
[Afbeelding]

Vrouwlief vond het maar niets, en wilde een leuning voor extra steun.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Constructie: ik heb in de trappaal een gat van ca. 15 cm diep geboord, en daarin een stok gestoken. Op het nieuwe opzetstuk evenzo. Zo is er nagenoeg geen speling. De boel met PU-constructielijm (PUR-houtlijm) vastgezet en 4 lange schroeven erbij, gaat geen kant op zo.

De andere kant van de trapleuning zit met een stokeind in de muur. Gat in de kopse kant van de leuning geboord, over het stokeind, en vervolgens een van boven naar beneden een klein gaatje door de leuning en het stokeind geboord en daar weer een pin/schroef in. Zo zit de leuning ook stijf aan de muur vast. Dit idee dus:
[Afbeelding]

Spijlen zijn gemaakt van meranti-schaaflatten. In de "oude" trap zaten al 3 spleten voor spijlen, maar te ver uit elkaar. 4 spijlen meer nu dan waar er ooit voor ontworpen is (bouwjaar 1939). Voldoen we ook ineens aan het bouwbesluit :P Ook de spijlen met PU-lijm vastgezet, het is nu een volledig stijf geheel.
toon volledige bericht
Goed gedaan! Compleet andere uitstraling hierdoor. Niet meer de jaren 60. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
orf schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Goed gedaan! Compleet andere uitstraling hierdoor. Niet meer de jaren 60. :)
Thanks! Verfje erover, en dan is het weer één geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik ben bezig met het opschuren van 2 dakramen. Deze zijn behandeld met PU lak vanuit de fabriek. Nu is dat zeer lastig tot op het hout te verwijderen. Mst een schuurmachine wordt het door de warmte een soort zacht. Handmatig lukt het, maar erg moeilijk.

Het hout is nog in erg goede conditie. Weet iemand of ik weg kom door de PU lak netjes op te schuren en daar overheen te verfen? Ben van plan een goede watergedragen buitenlak te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
DasNieNix schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:20:
[...]

60 centimeter lijkt me vrij laag voor 2 schaaldelen van 20-25 centimeter breed.
Probeer eerst eens hoe dit eruit ziet met b.v. 2 planken die je hebt liggen of eventueel stroken hardboard, karton o.i.d.
twain4me schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:47:
het is maar een hekje he..

1 qua sterkte is het prima, de vraag is eigenlijk of het past bij de schaaldelen, wellicht dat 80x80 net wat meer body geeft (ik zou het even uitproberen)

2 Je zet doorgaans 1/3 van de paal in de grond . neem een paal van een meter en druk die 40cm in de grond en je bent er wel bij je gewenste hoogte.

3 1,50 m is prima qua afstand

60cm is misschien net wat laag voor een robust hek, maar dat kan je even uitproberen tot 1 meter is vergunningsvrij. bedenk je dat hout van 4-5 meter eigenlijk altijd kopschuren heeft of krijgt. hou er dus rekening mee dat je de planken "moet" inkorten.
vso schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:10:
[...]

<snip> al gezegd

gezien de "natte" omstandigheden meerdere maanden per jaar zou ik me eerder zorgen maken om het wegrotten

bij erg natte grond zou ik wel dieper gaan en bv grind gewikkeld in geo-doek (worstje) met wat zand erbovenop /rond de paal vooraf doen .. zodat water snel weg kan zakken . eerst de paal verven/lakken oid en dan wat tot net boven de grond komt in een rubberverf oid zetten .. zodat het niet wegrot binnen 5-10 jaar.

de punt who cares .. zit onder de grond.. je kan ook een "V" vorm ervan maken het is alleen relevant als je hem erin slaat toch ?
EnduronDon schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:45:
Ja of schep gewoon ff een put, doek er om, zand er bij (was toch al een suggestie van iemand anders) en hup paal er in. Gewoon lekker doen en niet te complex maken.
Vandaag even getest met twee 25cm hoge planken hoe het eruit zou kunnen zien met twee schaaldelen boven elkaar, 60 cm hoog. Dat ziet er niet uit. Een meter hoog maken willen we niet, we willen niet meer dan een kleine afscheiding.

Dus we maken het hekwerk 30-40 cm hoog met één schaaldeel. Heb intussen een adres gevonden voor hardhouten paaltjes van 1 meter lengte, denk dat ik daar maar mee aan de gang ga.

Dan de palen beschermen tegen houtrot. Ik kan grind in geodoek verpakken als een zak/worstje, vervolgens een groter gat graven dan de paal, en de paal in met het worstje erom heen in de grond zetten. Zo bedoelen jullie dat toch?
Is dit het geodoek wat jullie bedoelen?
In plaats van deze worstjes lees ik ook nog tips over het (alleen) beitsen van de palen voor ze grond in gaan of insmeren met een rubber seal of teer. Wat is jullie mening over deze tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

badkuip schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:43:
Dan de palen beschermen tegen houtrot. Ik kan grind in geodoek verpakken als een zak/worstje, vervolgens een groter gat graven dan de paal, en de paal in met het worstje erom heen in de grond zetten. Zo bedoelen jullie dat toch?
In plaats van deze worstjes lees ik ook nog tips over het (alleen) beitsen van de palen voor ze grond in gaan of insmeren met een rubber seal of teer. Wat is jullie mening over deze tips?
https://www.action.com/nl-nl/p/kinzo-worteldoek-/ is goedkoper .. al doe je het dubbel ;)

de paal gaat bv 40 cm de grond in ..20-30 cm een worstje ./zakje oid gevuld met grind en wel zand eroverheen (geen aarde) en rond de paal ook zand (geen aarde)

doel is dat het water snel weg kan zakken en niet de paal "raakt" aarde houd water vast/ verhindert snelle wegzakken..

grind is meer dat het daaronder wat meer oppervlakte heeft om met grondwater te vermengen / lucht tussen het grind en er geen zand/grind/aarde dat opvult ..

btw die grind/wortel doek is optioneel, zand rond je paal en er onder zou ik wel doen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@badkuip

Worstjes? ben je een hek aan het bouwen of gaan we bbq-en? Ram gewoon een paar paaltjes in de grond en schroef er een plank op.
Paaltjes vooraf met iets insmeren helpt tegen rotten. worsten, zand, grind, ik zou er allemaal niet aan beginnen. hardhout of geimpregneerd hout helpt ook tegen rot. je kan ook betonnen of kunststof paaltjes nemen als je er allemaal zo bang voor bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:38:
@badkuip

Worstjes? ben je een hek aan het bouwen of gaan we bbq-en? Ram gewoon een paar paaltjes in de grond en schroef er een plank op.
Paaltjes vooraf met iets insmeren helpt tegen rotten. worsten, zand, grind, ik zou er allemaal niet aan beginnen. hardhout of geimpregneerd hout helpt ook tegen rot. je kan ook betonnen of kunststof paaltjes nemen als je er allemaal zo bang voor bent..
beide toch, met restant hout lekker vuurtje in de avond en genieten van je werk

je kan goedkoop en snel, maar als je er langer tegenaan wilt kijken en niet over 3 jaar (no joke) dat je kind in met de step oid er tegenaan knalt dat het "knak" zegt is het afhankelijk van je locatie wel handig om met regen rekening te houden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 13:52
vso schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:58:
[...]

https://www.action.com/nl-nl/p/kinzo-worteldoek-/ is goedkoper .. al doe je het dubbel ;)

de paal gaat bv 40 cm de grond in ..20-30 cm een worstje ./zakje oid gevuld met grind en wel zand eroverheen (geen aarde) en rond de paal ook zand (geen aarde)

doel is dat het water snel weg kan zakken en niet de paal "raakt" aarde houd water vast/ verhindert snelle wegzakken..

grind is meer dat het daaronder wat meer oppervlakte heeft om met grondwater te vermengen / lucht tussen het grind en er geen zand/grind/aarde dat opvult ..

btw die grind/wortel doek is optioneel, zand rond je paal en er onder zou ik wel doen ;)
Je zou ook dit nog kunnen overwegen: https://gadero.nl/postsav...Tm-6iS_kDzVxoC1BIQAvD_BwE

Of de paal rondom aanbranden schijnt ook goed te werken. Van de andere kant, bij zulk lage hekjes is een paal ook zo vervangen op termijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fuel_80 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Je zou ook dit nog kunnen overwegen: https://gadero.nl/postsav...Tm-6iS_kDzVxoC1BIQAvD_BwE

Of de paal rondom aanbranden schijnt ook goed te werken. Van de andere kant, bij zulk lage hekjes is een paal ook zo vervangen op termijn....
ik zou zorgen dat het water niet te dicht bij de paal kan blijven staan door iets van afwatering oid te doen (weg ervan) de paal zelf beschermen is ook handig

is die link een sok oid die eroverheen schuift ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

twain4me schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:38:
@badkuip

Dit. Of neem hardhouten paaltjes. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de grondcompositie. Op mijn vorige adres heb ik om mijn voortuin en die van de buurvrouw een hekje geplaatst met onbehandelde douglas paaltjes in de grond, nu 10 jaar na dato rij ik er weleens langs en het hekje staat er nog steeds.

Douglas schuttingpalen smeer ik altijd in met menie en ook dat blijft járen goed. Maak het niet moeilijker dan het is...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zwartoog schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Netjes! Zo gaat het bij mij ook nog steeds. Opschuren met schuurgaas, dan weer een laag, dan weer schuurgaas en nog een laag. Vervolgens met een gipswand-schuurspons de laatste oneffenheden wegwerken met de hand, en je kunt een superstrak resultaat krijgen.
Ook nog wel bewerkelijk eigenlijk, met stucken (rotband) hoefde ik eigenlijk niet te schuren.

Maar wat mij ook opvalt, het is beduidend zachter. Druk er zo mijn nagel een mm in, en als ik wil kan ik er met mijn nagel een spoor in schrapen. Dat lukt echt niet bij de muren die gestuckt zijn. Voelt heel erg aan als die gipsen beeldjes die je vroeger bij handarbeid maakte.
(Of ik ben te snel, en het moet nog verder uitharden)

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 19-03-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_ferry_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Ook nog wel bewerkelijk eigenlijk, met stucken (rotband) hoefde ik eigenlijk niet te schuren.

Maar wat mij ook opvalt, het is beduidend zachter. Druk er zo mijn nagel een mm in, en als ik wil kan ik er met mijn nagel een spoor in schrapen. Dat lukt echt niet bij de muren die gestuckt zijn. Voelt heel erg aan als die gipsen beeldjes die je vroeger bij handarbeid maakte.
Ja, als we nou meester-stucadoors waren, werkten we het met MP75 in één keer superstrak af :P Ook met roodband moest ik schuren, maar kreeg het niet zo strak en glad.

Is het wel goed uitgehard? Kan ook best een paar dagen duren met een dikke laag.

Mijn meest recente methode was nog een stuk uitgebreider dan ik eerder meldde: daar zitten 2 lagen roodband op, maar kreeg het niet vlak en glad genoeg naar m'n zin. Toen heb ik er een heel dun laagje (nou ja, ook meerdere) stucpasta tegenaan gesmeerd. Het is nu echt knetterhard en glad als een spiegel.

Op andere stukken waar ik eerder alleen ~1/2 cm stucpasta heb gesmeerd, is het ook gewoon goed hard na het latexen. Ik krijg er niet zomaar een nagel in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
_ferry_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Ff blijven wachten
Bij mij duurde het in januuari bijna een week voordat het droog was (temperatuur in huis is wat lager dan vroeger toen het gas nog betaalbaar was ;) )
F&F kan je trouwens gewoon afmessen zoals je ook doet bij MP75 etc. is mijn ervaring.
Na het opbrengen even wachten totdat je het nog ligtkunt indrukken en dan nat sproeien met een plantenspuit (of een spons erover) zodat je een mooi dun laagje slurrie krijgt en dan het mes erover
Als je voor deze stap gewoon even de rust neemt dan hoef je bijna niet te schuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:30
Aurum schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:29:
[...]

Ik zou persoonlijk voordat ik banen zou gaan plakken met tape het gewoon even uitproberen :) je hebt vast ergens wel een restje van het zwarte mdf over. Kan je die even in rubio'en en een restje eiken op plakken met CA lijm. Mocht dat werken is dat echt verdomde makkelijker denk ik :D

Ow en een 23ga nailer is echt een top ding. Heb hem zelf ook gebruikt om eiken latten tegen MDF aan te nieten :) alleen heb ik er tussen ook eiken dikfineer gelijmt. Dus helaas had ik niet hetzelfde probleem.
Ga je wel RVS nieten gebruiken? eiken bevat looizuur wat met eventuele gegalvaniseerde nieten kan reageren tot zwarte vlekken. Het hoeft niet maar het kan wel gebeuren.
Ecotools heeft geen RVS 23ga pinnen, maar in m'n teststukjes zag ik geen gekke dingen. Ik kan eerlijk gezegd ook nergens 23ga RVS pinnen vinden. Voor glaslatten worden 18ga gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em-zOMkpvjYT76byrspVDH_8WIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rgs6cdONn0I3UUlax7MPDb5Q.jpg?f=fotoalbum_large

De houtlijm heeft echt 0 houvast, dus dat werkt echt niet (zoals een beetje verwacht ook). CA lijm werkt prima en bij het verwijderen laat het MDF eerder los dan de lijm. Ik heb daarna ook nog een Pattex "100%" lijm gebruikt (had ik nog liggen) en dat werkt ook prima - de MDF zelf laat eerder los dan de lijm.

Moet zeggen dat de pins zelf ook best een goede houvast hebben, maar "just in case" is lijmen wel een goed idee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-05 08:58
[Afbeelding][Afbeelding]
Op zo'n hoek bij de deur, waar je vaak langsloopt, zou ik er altijd een 'kantenschutz' opzetten. (woon en klus in Duitsland, dus ik weet de NL term hier niet voor. :P)

Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.bauhaus/m/501047/12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jolke schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Op zo'n hoek bij de deur, waar je vaak langsloopt, zou ik er altijd een 'kantenschutz' opzetten. (woon en klus in Duitsland, dus ik weet de NL term hier niet voor. :P)

[Afbeelding]
Stucprofielen op uitwendige hoeken
Of; hoekprofiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:48

BrZ

badkuip schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:43:
Azobe palen nemen en er verder niets aan doen. Gewoon de grond in, dat gaat met gemak 25 jaar mee. (Bijna alle houten beschoeiingen die je langs het water ziet zijn van dezelfde houtsoort).

Waarschijnlijk heb je de schaaldelen al 2 of 3x moeten vervangen voordat de palen aan vervanging toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jolke schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]
Klopt, die zet ik er ook zeker op als ik de boel echt ga aanpakken, maakt het ook een stuk makkelijker om de boel recht af te werken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5TUsRkoMcTyfnW4QyvC5MjsnZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJqEA7RuiyRAuQX0RfgTIrmq.jpg?f=fotoalbum_large

Klussende tweaker in actie begrijpt nu waarom stucadoors witte kleding dragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 19:44
TheJVH schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Ecotools heeft geen RVS 23ga pinnen, maar in m'n teststukjes zag ik geen gekke dingen. Ik kan eerlijk gezegd ook nergens 23ga RVS pinnen vinden. Voor glaslatten worden 18ga gebruikt.

[Afbeelding]

De houtlijm heeft echt 0 houvast, dus dat werkt echt niet (zoals een beetje verwacht ook). CA lijm werkt prima en bij het verwijderen laat het MDF eerder los dan de lijm. Ik heb daarna ook nog een Pattex "100%" lijm gebruikt (had ik nog liggen) en dat werkt ook prima - de MDF zelf laat eerder los dan de lijm.

Moet zeggen dat de pins zelf ook best een goede houvast hebben, maar "just in case" is lijmen wel een goed idee denk ik.
Top dat de CA lijm goed werkt! Dat zal je toch zeker een hoop tijd schelen denk ik. Mij viel ook op dat die dunne pins toch nog best wat hou vast hebben. Zeker omdat die latjes toch niet veel te verduren hebben zal het met een paar drupjes CA ook wel goed genoeg vast zitten :)

Mocht je ooit nog RVS 23ga pins nodig hebben is makita de enige die ze verkoopt onder o.a. dit artikelnummer: F-32168. Je vind ze niet onder 23Ga omdat ze daar aangegeven staan als 0,6mm pins ;) maar het zijn dezelfde.

Ze zijn alleen echt niet normaal duur vanwege de grote hoeveelheid die je koopt. Zelf heb ik ook de ecotools varianten en die zijn dikke prima. Wij hebben dan wel voor de zekerheid die RVS variant gekocht maar ook wat testen gedaan met de ecotools gegalvaniseerde en die zien er ook nog steeds oke uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:23
barry86 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:14:
[Afbeelding]

Klussende tweaker in actie begrijpt nu waarom stucadoors witte kleding dragen :+
Je moet je spackmes ook niet aan je shirt afvegen hé? ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 19:44
[Afbeelding]

Zo zie ik er altijd uit na het kitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heb een douchenis ontdaan van kit en voegen en vervolgens opnieuw gevoegd. Hierbij heb ik ook de hoeken met aansluitingen van de muren dichtgevoegd waar eerst kit zat. Lijkt redelijk gelukt voor een eerste keer :P

Moet daar alsnog kit overheen?

Horizontaal kit ik sowieso aangezien die shampooschapjes notoir zwakke plekken zijn met hoge waterbelasting.

Ik verwacht weinig werking meer aangezien al het kalkzandsteen de afgelopen 30 jaar al wel gewerkt heeft aan de scheuren te zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23:41
Voorstrijkvraagje :)

Stucadoor heeft vandaag de boel glad getrokken. Luchtdroger staat te loeien, dus dit weekend kunnen we los met de latex :D

Ik wil de boel eerst in de voorstrijk zetten, om het zuigen van het verse stucwerk op te heffen.

De latex die we gaan gebruiken is de Sigma Superlatex.

Wat is dan handig qua voorstrijk?

Neem ik gewoon de sigma voorstrijk:
https://www.sigma.nl/verf...ix-universal-kleurloos-5l

Of de alabastine (makkelijk te krijgen):
https://www.alabastine.nl/product/sneldrogende-voorstrijk/

Flevopol, waar ik veel goeie verhalen over lees:
FLEVOPOL Universeel hechtmiddel wit 5 l https://www.hornbach.nl/p...htmiddel-wit-5-l/4139608/

Of bijvoorbeeld Hornbach huismerk:
HORNBACH Diepgrond plus 5 l https://www.hornbach.nl/p...epgrond-plus-5-l/8669938/

Online lees ik echt veel te veel meningen. Daarom ff bij jullie checken, wat jullie denken dat een geschikte voorstrijk is voor mijn doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:10

Jrz

––––––––––––

Rukapul schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:20:
Heb een douchenis ontdaan van kit en voegen en vervolgens opnieuw gevoegd. Hierbij heb ik ook de hoeken met aansluitingen van de muren dichtgevoegd waar eerst kit zat. Lijkt redelijk gelukt voor een eerste keer :P

Moet daar alsnog kit overheen?

Horizontaal kit ik sowieso aangezien die shampooschapjes notoir zwakke plekken zijn met hoge waterbelasting.

Ik verwacht weinig werking meer aangezien al het kalkzandsteen de afgelopen 30 jaar al wel gewerkt heeft aan de scheuren te zien :+
Hoeken niet voegen maar kitten. Zeker in de douchenis.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Jrz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:40:
[...]

Hoeken niet voegen maar kitten. Zeker in de douchenis.
Waarom perse kitten?

Mijn vorige woning had bv een badkamer met alle hoeken gevoegd. Dat lekte ook na een paar decennia nog niet (naar mijn beste weten).

Bij twijfel kit ik ze natuurlijk gewoon mee :)

In de categorie onhandig: er vanuit gaan dat je gewoon nette douchedeuren kunt kopen en plaatsen.

Bij douche 1 Sealskin gedemonteerd om er achter te komen dat er niet zomaar een vervangende deur van dezelfde maat beschikbaar is 8)7 (ca 886 x 1850)

Bij douche 2 geen bestaande deur maar idem voor vouwpendeldeur. (ca 895 x 1850)

Standaard douchedeuren zijn hoog en minder stelbaar door smalle profielen. Blijft over wat low budget of juist echt dure meuk. of maatwerk. Of standaard oplossing gaan inpassen.

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 21-03-2023 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:26:

Stucadoor heeft vandaag de boel glad getrokken. Luchtdroger staat te loeien, dus dit weekend kunnen we los met de latex :D

Ik wil de boel eerst in de voorstrijk zetten, om het zuigen van het verse stucwerk op te heffen.

FLEVOPOL Universeel hechtmiddel wit 5 l https://www.hornbach.nl/p...htmiddel-wit-5-l/4139608/

HORNBACH Diepgrond plus 5 l https://www.hornbach.nl/p...epgrond-plus-5-l/8669938/

Online lees ik echt veel te veel meningen. Daarom ff bij jullie checken, wat jullie denken dat een geschikte voorstrijk is voor mijn doel.
toon volledige bericht
net zolder met voorstrijk (niet geschud/gemengt stom genoeg :?) en dat op 50m2 gerold .. vervolgens goedkope latex van de HB die had wisselend resultaat :( (wel gemixt)

Hierna histormono-deck latex .. 1x dekkend super mooi resultaat uiteindelijk

my 2 cents .. welke route je ook pakt .. ga er niet vanuit dat je uiteindelijke verf wellicht in 1x dekkend is wacht 12-24 uur voordat je besluit om nog een keer te smeren.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

toon volledige bericht
want wij hebben geen online meningen? ;)

flevopol is heerlijk spul , maar nog nooit gebruikt als voorstrijk voor latex.

zelf heb ik meestal die van brander, ik zou vooral geen roze of blauw spul kiezen, veder zijn de verschillen niet mega volgens mij, heel goed uitrollen is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik sla jullie mening hoger aan dan de reviews van de producten bij webwinkels :)

Bovenstaande lezende, ga ik waarachijnlijk voor de witte alabastine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57

orf

Raymond schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:56:
Ik sla jullie mening hoger aan dan de reviews van de producten bij webwinkels :)

Bovenstaande lezende, ga ik waarachijnlijk voor de witte alabastine.
Ik vind SPS unitex primer echt fijn werken. Rolt makkelijk en mooi resultaat met Latex eroverheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
[Afbeelding]

Wellicht had iemand je dit eerder moeten zeggen, maar de stuc moet op de muur, hè. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vso schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 01:33:
[...]

net zolder met voorstrijk (niet geschud/gemengt stom genoeg :?) en dat op 50m2 gerold .. vervolgens goedkope latex van de HB die had wisselend resultaat :( (wel gemixt)

Hierna histormono-deck latex .. 1x dekkend super mooi resultaat uiteindelijk

my 2 cents .. welke route je ook pakt .. ga er niet vanuit dat je uiteindelijke verf wellicht in 1x dekkend is wacht 12-24 uur voordat je besluit om nog een keer te smeren.
De Sikkens voorstrijk die wij gebruikten moesten we nat-in-nat een tweede laag aanbrengen als je zag dat de eerste te snel droogte. Dus wachten en later nog een laag voorstrijk was daar niet een optie.

Overigens @Raymond ik zou geen merk verf pakken en bezuinigen op je voorstrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

True schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:27:
De Sikkens voorstrijk die wij gebruikten moesten we nat-in-nat een tweede laag aanbrengen als je zag dat de eerste te snel droogte. Dus wachten en later nog een laag voorstrijk was daar niet een optie.
is dat nat in nat ook al een ding ? thx voor delen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vso schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:21:
[...]

is dat nat in nat ook al een ding ? thx voor delen
Hmm, ik herinner mij het verkeerd.

Afwerking
Niet toepassen op niet zuigende ondergronden.
Alpha Aquafix mag na droging geen glanzend, gesloten oppervlak te
zien geven. Dit kan worden voorkomen door het product, eventueel
verdund, in hoeveelheden aan te brengen die door de ondergrond
geabsorbeerd kunnen worden. Alpha Aquafix mag niet blijven
"staan" op het oppervlak.
Via: https://prdakzodecodocume...sikkens_alpha_aquafix.pdf & https://www.sikkens.nl/nl/producten/alpha-aquafix

[ Voor 3% gewijzigd door True op 21-03-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

toon volledige bericht
Wat zegt je stucadoor? heeft die je die verf aangeraden allicht? Dan weet hij wat goed......maar nuttiger nog...wat totaal niet goed werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
vso schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:33:
[...]

ik zou zorgen dat het water niet te dicht bij de paal kan blijven staan door iets van afwatering oid te doen (weg ervan) de paal zelf beschermen is ook handig

is die link een sok oid die eroverheen schuift ?
Volgens mij werken die sokken en alles alleen maar averechts, het vocht uit de omliggende dichte grond gaat heerlijk in de open zandgrond zitten en houd je paal dus alleen maar langer nat (dit bij hoge grondwaterstand, of dikke natte klei grond).
Als het echt zo'n probleem is (wat het met hardhout niet is) dan graaf je een drainage buis vlak achter de paaltjes langs... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hfolkers schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Volgens mij werken die sokken en alles alleen maar averechts, het vocht uit de omliggende dichte grond gaat heerlijk in de open zandgrond zitten en houd je paal dus alleen maar langer nat (dit bij hoge grondwaterstand, of dikke natte klei grond).
Als het echt zo'n probleem is (wat het met hardhout niet is) dan graaf je een drainage buis vlak achter de paaltjes langs... 8)7
drainage buis kan ook vol slibben, los daarvan je water huishouding in je tuin lijkt me een andere discussie :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

Hun kleding was ook zwart, maar is in de loop van de tijd wit geworden. Nog een paar muren stuccen en dan is jouw kleding ook helemaal professioneel wit.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Fraggert schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Wat zegt je stucadoor? heeft die je die verf aangeraden allicht? Dan weet hij wat goed......maar nuttiger nog...wat totaal niet goed werkt :)
Die heb ik niet gevraagd. Zou ik evt alsnog kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
vso schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:37:
[...]
...je water huishouding in je tuin lijkt me een andere discussie :)
Volgens mij gaat het daar al de hele tijd over :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
True schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:27:
[...]i

Overigens @Raymond ik zou geen merk verf pakken en bezuinigen op je voorstrijk.
Dit begrijp ik niet. Bedoel je dat ik een merkloze verf moet pakken en goedkopere voorstrijk moet kiezen?

Ik heb 3dg de tijd om de benedenverdieping te sauzen. Ik sla liever 100 euro extra stuk, met de zekerheid dat het goed gaat lukken, dan dat ik ga bezuinigen en niet overkom.

Maandag komt de vloerenboer en dan wil ik klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Een vervolgvraag: De huidige muren zijn gestuct, tot aan de plinten. De plinten heb ik weggehaald, want we krijgen een nieuwe vloer. Ik realiseer me nu pas (anders had ik vd week de stucadoor het laten doen 8)7 ) dat die nieuwe vloer veel dunner gaat zijn (PVC, vs onze oude massief houten vloer). Als ik nieuwe plinten plaats, dan moet ik 120mm kiezen om geen rand te zien te krijgen. Maar 120mm is echt lelijk hoog. Dus ik wil eigenlijk die rand gaan dichtsmeren. Op sommige plekken zal ik dan 5-8mm dik moeten smeren.

Welk product is daar geschikt voor? Knauf stuc-pasta: https://www.hornbach.nl/p...pasta-emmer-5-kg/7289554/, of bijvoorbeeld modulan fill&finish: https://www.hornbach.nl/p...vulmiddel-18-kg/10356510/

Of lekker makkelijk voor de consumentenoplossing gaan: https://www.hornbach.nl/p...muurvuller-2-5-l/6225621/ bijvoorbeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 21-03-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:07
Raymond schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Dit begrijp ik niet. Bedoel je dat ik een merkloze verf moet pakken en goedkopere voorstrijk moet kiezen?

Ik heb 3dg de tijd om de benedenverdieping te sauzen. Ik sla liever 100 euro extra stuk, met de zekerheid dat het goed gaat lukken, dan dat ik ga bezuinigen en niet overkom.

Ik zou zeker een beetje respectabel merk verf gaan halen, dat werkt echt een stuk fijner.
Wij hebben onze woning overigens met SPS gedaan, best betaalbaar en geeft ook mooi resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:31
Kleine victorie te melden.
Ik heb twee jaar geleden heb mijn dakramen vervangen. Twee grote ramen op zolder. Na meerdere offertes vergeleken te hebben toch besloten om het samen met de schoonvader (professioneel klusser) te doen, omdat het gewoon veel geld scheelde. Ook niet gekozen voor Velux maar voor Keylite om dezelfde reden. Deze ramen hebben eigenlijk altijd gelekt, nooit echt veel, soms gerelateerd aan condens, maar laatst was niet koud, wel aan het regenen en toch weer druppels naar binnen. Tegen de condens lekkage (en om de was te laten drogen) heb ik als een deugdelijke ontvochtiger gekocht.

Nadat ik voor de zoveelste keer ging kijken waar het water nou vandaan zou kunnen komen, viel eindelijk mijn oog op een rubber wat niet goed zat. In plaats van naar beneden als afwatering, stond deze omhoog als een soort goot onder een afdek schild. Nadat ik met een hoop gepiel, de rubbers aan twee kanten goed heb gelegd zijn beide ramen nu al een paar dagen helemaal droog. Condens zal nog wel een issue zijn, maar gelukkig is het warmer nu.

Moraal van het verhaal een dakraam lekt niet zomaar, zelf als je het door een echte klusser laat doen, en de importeur laat nakijken of het helemaal juist is gemonteerd. Kan je nog steeds iets vinden dat je zelf kan verhelpen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Raymond schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Ik snap de verwarring.
Overigens @Raymond ik zou geen merk verf pakken, maar toch bezuinigen op je voorstrijk. Mijn advies gedegen merk verf én gedegen merk voorstrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 21:07
Binnenkort, over een kleine 2 weken, ga ik onze kleine badkamer en WC verbouwen. Ik heb het zo goed mogelijk proberen voor te bereiden maar ik heb toch nog een paar aantal vragen/uitdagingen die ik graag zou willen checken. Ik was begonnen de vragen hier te stellen maar omdat het veels te lang werd heb ik maar een eigen topic geopend. Maar omdat het hier ook goed past verwijs ik graag naar mijn topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 20:00
Hoe doen mensen dit? Of wat gaat er hier mis? Ik krijg de draden niet in de doos...
- teveel draden in 1 centraaldoos
- draad is te lang?
- te kleine doos
- ...

Ik heb helaas 6 draden van elke kleur, daar zijn helaas niet zomaar wago's voor te verkrijgen. Ik heb ze keurig op zo'n 8-10cm geknipt en gestript en zo net mogelijk geordend.. Het is allemaal 2,5mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7GT7mfNzXcpHu7CloiuXQLUpis=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is35An8eHlG8qxgLDF0iuOTK.jpg?f=fotoalbum_medium
Raymond schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:51:
Als ik nieuwe plinten plaats, dan moet ik 120mm kiezen om geen rand te zien te krijgen. Maar 120mm is echt lelijk hoog. Dus ik wil eigenlijk die rand gaan dichtsmeren. Op sommige plekken zal ik dan 5-8mm dik moeten smeren.
Die producten zijn naar mijn weten niet bedoeld voor dergelijke diktes. Wat wel goede producten zijn laat ik aan anderen. Ik begrijp niet dat die stucadoor je niet heeft gewezen om eerst de plinten te verwijderen, dat ga je natuurlijk nooit zo mooi krijgen. Ik zou lekker die vloerenboer afbellen en je houten vloer mooi opschuren ;)

[ Voor 0% gewijzigd door inquestos op 21-03-2023 14:41 . Reden: geen 2,5mm maar 1,5 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36

Falcon10

Hit it i would !

Vraagje.
Wij zijn met een aanbouw bezig. Gewoon gelijkvloers doorgetrokken naar achter en plat dak er op.
Boven op het platte dak heeft de aannemer reeds voldoende PIR isolatieplaten gelegd en vervolgens met EPDM folie afgewerkt.
Nu aan de binnenzijde tussen de balken is natuurlijk nog een boel plaats. En had al van mensen de tip gekregen om dit ook te isoleren ivm "geluidsoverlast" van regen op een plat dak.

Balken dus als volgt ter illustratie :

Afbeeldingslocatie: https://dakwerken-vanhoof.be/wp-content/uploads/2015/04/timmerwerken1.jpg

Nu was ik aan het denken om hier glaswol tussen te steken. Dacht initeel aan glaswol zonder spijkerflens ivm kostprijs. Maar ik zou denken dat je daar vervolgens ook nog eens een dampscherm ofzo moet over doen langs de onderzijde tegen vocht/condens ? Is dat een correcte aanname ? Of zou bv glaswol met spijkerflens voldoende zijn ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:30
inquestos schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:54:
Hoe doen mensen dit? Of wat gaat er hier mis? Ik krijg de draden niet in de doos...
- draad is te lang?
- te kleine doos
- ...

Ik heb helaas 6 draden van elke kleur, daar zijn helaas niet zomaar wago's voor te verkrijgen. Ik heb ze keurig op zo'n 8-10cm geknipt en gestript en zo net mogelijk geordend.. Het is allemaal 1,5mm.

[Afbeelding]
1,5mm? Dat is raar, meestal is het 2,5mm voor fase, nul en aarde, en 1,5mm voor een schakeldraad.

Maar dit is de reden waarom ik niet meer die 221's gebruik voor in centraaldozen, ze zijn erg groot en als je meer dan 5 hebt dan moet je met twee werken. Voor vaste draad gebruik ik daarom de "gewone" compacte steekklemmen die er ook met 8 ingangen zijn: https://www.wago.com/nl/i...ompact-lasklem/p/2273-208

Stuk kleiner, je kan ze alleen niet zo makkelijk los maken.

Ook strategisch de kabels in de doos organiseren en naar binnen vouwen helpt, en als alles niet meer helpt kan je natuurlijk een grotere doos installeren (maar da's een hoop meer werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die producten zijn naar mijn weten niet bedoeld voor dergelijke diktes. Wat wel goede producten zijn laat ik aan anderen. Ik begrijp niet dat die stucadoor je niet heeft gewezen om eerst de plinten te verwijderen, dat ga je natuurlijk nooit zo mooi krijgen. Ik zou lekker die vloerenboer afbellen en je houten vloer mooi opschuren ;)
Plinten waren overal al weg, maar stucadoor heeft niet alle muren gedaan. Alleen de nieuwe muren, in de uitbouw.

Vloer is er al een maand uit. Best lastig vloerverwarming frezen, dwars door 22mm massief eiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
- draad is te lang?
- te kleine doos
- ...

Ik heb helaas 6 draden van elke kleur, daar zijn helaas niet zomaar wago's voor te verkrijgen. Ik heb ze keurig op zo'n 8-10cm geknipt en gestript en zo net mogelijk geordend.. Het is allemaal 1,5mm.

[Afbeelding]

[...]
Ik gebruik de klemmen van ViD (https://shop.violadirekt.eu/). Die zijn wat kleiner dan de Wago klemmen en je kunt ze ook voor 8 aansluitingen krijgen.
En verder kan je de draadjes ook wat korter maken. 10 cm is wel veel. Het is de vraag of je die lasdoos nog een keer moet openmaken en meer draden aan moet sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:45

toon volledige bericht
Ik heb toevallig afgelopen weekend onze gestucte muren/plafond in de latex gezet.
Doordat er voor mijn gevoel niet een hele dikke stuclaag op is gekomen (en ik een beetje haast had) heb ik maar 1 laag Albastine sneldrogende transparante voorstrijk erop gedaan.
Hierna het plafond en gedeelte van de muren in de verf gezet met Flexa Powerdeck.
Helaas naar mijn mening net niet helemaal dekkend in 1 keer en de zondag nog een 2e laag aangebracht.
Resultaat is wel een strak wit plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
- draad is te lang?
- te kleine doos
- ...

Ik heb helaas 6 draden van elke kleur, daar zijn helaas niet zomaar wago's voor te verkrijgen. Ik heb ze keurig op zo'n 8-10cm geknipt en gestript en zo net mogelijk geordend.. Het is allemaal 2,5mm.

[Afbeelding]

[...]

toon volledige bericht
Ik heb zelf de CHF60 centraaldoos gebruikt overal: die is een stuk ruimer dan jouw model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXg_RyZQJj9lYUwqbqTOYbq6Kpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cBDSHpdZ40puqtdS5lcHvQzf.png?f=user_large

Sowieso vind ik jouw centraaldoos niet handig: zit geen bevestiging op voor een afsluitdeksel of wat dan ook.

Verder wat anderen gezegd hebben. Gewoon transparante insteekklemmen gebruiken, die heb je voor 8. Let op: als je bij insteekklemmen draden eruit haalt, moet je heel de klem vervangen.

Enne, 1,5 mm²? Dat moet flink zoeken geweest zijn, die liggen (behalve zwart) niet zomaar in de winkel. Kijk je het even na of het niet toch 2,5 mm², anders kan je binnenkort de boel opnieuw doen omdat je huis is afgefikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 20:00
Excuus, het is inderdaad 2,5mm, niet 1,5mm!

Ik heb zitten zoeken naar een centraaldoos voor 19mm, dit was het grootste exemplaar wat ik kon vinden op elektramat. Die van @Zwartoog ziet er inderdaad een stuk prettiger uit, dus die komt er in het vervolg.

Ik zal de centraaldoos helaas nog wel 1 keer moeten openmaken (ik wil een nieuwe draad trekken vanuit de meterkast, maar daarvoor moet eerst een ander plafond open); maar ik ga die 8-voudige insteekklemmen inderdaad maar halen. En iets inkorten.

Bedankt voor de tips.

[ Voor 15% gewijzigd door inquestos op 21-03-2023 14:52 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
Duidelijk, @inquestos. Die 2,5 mm gaat niet passen in de mini-klemmen, die ik aanraadde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
inquestos schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:51:
Excuus, het is inderdaad 2,5mm, niet 1,5mm!

Ik heb zitten zoeken naar een centraaldoos voor 19mm, dit was het grootste exemplaar wat ik kon vinden op elektramat. Die van @Zwartoog ziet er inderdaad een stuk prettiger uit, dus die komt er in het vervolg.

Ik zal de centraaldoos helaas nog wel 1 keer moeten openmaken (ik wil een nieuwe draad trekken vanuit de meterkast, maar daarvoor moet eerst een ander plafond open); maar ik ga die 8-voudige insteekklemmen inderdaad maar halen. En iets inkorten.

Bedankt voor de tips.
Doe jezelf een plezier en installeer meteen een nieuwe doos :P Als je toch nieuwe lasklemmen moet halen, heb je de verzendkosten toch al. Verder heb je voor deze serie centraaldozen ook ophoogringen (voor als je plafond toch wat dikker/lager uit komt dan gedacht. En afsluitdeksel met kroonsteen, zodat de draden van je lamp gelijk veilig zijn gemonteerd zolang er nog geen lamp hangt.

Ja, ik ben deze dozen gaan waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
Rukapul schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:52:
[...]

Waarom perse kitten?

Mijn vorige woning had bv een badkamer met alle hoeken gevoegd. Dat lekte ook na een paar decennia nog niet (naar mijn beste weten).

Bij twijfel kit ik ze natuurlijk gewoon mee :)
Hoeken gewoon afkitten.
(wat je vroeger had, doet daar niets aan af :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

- draad is te lang?
- te kleine doos
- ...

Er zit toch geen soepele draad in, dus waarom zou je die relatief grote hendels persee willen gebruiken? Veder werkt het wel goed door ze er een soort van in te draaien/vouwen.

https://www.elektroshop.n...transparant-per-stuk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:07
Voor de gewone insteeklasklemmen koop ik zelf altijd de CONEX mini variant, dat werkt echt prettig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
Falcon10 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:03:
Vraagje.
Wij zijn met een aanbouw bezig. Gewoon gelijkvloers doorgetrokken naar achter en plat dak er op.
Boven op het platte dak heeft de aannemer reeds voldoende PIR isolatieplaten gelegd en vervolgens met EPDM folie afgewerkt.
Nu aan de binnenzijde tussen de balken is natuurlijk nog een boel plaats. En had al van mensen de tip gekregen om dit ook te isoleren ivm "geluidsoverlast" van regen op een plat dak.

[Afbeelding]

Nu was ik aan het denken om hier glaswol tussen te steken. Dacht initeel aan glaswol zonder spijkerflens ivm kostprijs. Maar ik zou denken dat je daar vervolgens ook nog eens een dampscherm ofzo moet over doen langs de onderzijde tegen vocht/condens ? Is dat een correcte aanname ? Of zou bv glaswol met spijkerflens voldoende zijn ?
EPDM dakbedekking kan als dampremmend of zelfs als dampdicht beschouwd worden. Om vochtopsluiting te voorkomen kun je dan, als je gaat naisoleren, beter aan de warme kant voor een klimaatfolie/dampvariabele folie gaan. Dus geen spijkerflens met aluminium laag want dat is (sterk) dampremmend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Falcon10 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:03:
Vraagje.

[Afbeelding]

Ik zou ivm met geluid eerder voor rockwool of naturoll zonder aluminium gaan.
Dat dempt geluid beter bij dezelfde dikte. En is dampopen.

Ik heb op mijn schuur 8 cm bitumen glasvlies pir platen en dan hoor je inderdaad echt wel de regen.
Dus ik zou er wel wat aan doen nu het nog kan.

Wat komt er verder voor afwerking aan de binnenkant onder die balken?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:24
Ronald.42 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Ik zou ivm met geluid eerder voor rockwool of naturoll zonder aluminium gaan.
Dat dempt geluid beter bij dezelfde dikte. En is dampopen.

Ik heb op mijn schuur 8 cm bitumen glasvlies pir platen en dan hoor je inderdaad echt wel de regen.
Dus ik zou er wel wat aan doen nu het nog kan.

Wat komt er verder voor afwerking aan de binnenkant onder die balken?
Weet je zeker dat je dit op deze manier aan wil pakken? Ik heb ongeveer 250m2 plat dak zoals dit met (hoogstwaarschijnlijk) dezelfde isolatieopbouw (warm dak dus) en heb mij het afgelopen jaar redelijk grondig ingelezen in wat ik kan doen om de isolatiewaarde van het dak te verbeteren.

Als ik alle topics hier op tweakers, en alle specialisten daarbuiten, mag geloven dan is het van onderaf isoleren van een plat dak met warme isolatie een garantie voor rotte balken.

Mocht je het toch overwegen zou ik in ieder geval iets nemen wat een bepaalde mate van capillaire werking heeft (bijvoorbeeld houtvezelplaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:31
- draad is te lang?
- te kleine doos
- ...

Wago heeft voor 2,5mm massief ook gewoon 8-voudige insteekklemmen (grijs). Die zijn nog weer een stukje kleiner dan die je nu gebruikt. Deze die je nu gebruikt zijn bruikbaar voor een mix van massief en flexibel draad maar wel wat groter en inderdaad niet meer dan 5 posities.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 ... 286 ... 448 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/