[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 285 ... 448 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ja ik denk dat het ook gewoon is wat er nu voor betaald moet worden.

Staanders van 15 hoog, (m8 bout om met slagmoeren door de platsa heen vast te zetten net als de originele Ikea poten)
Hout, licht van kleur, eiken, beuken zoiets.
Rond of vierkant maakt niet heel veel uit maar een diameter van ~45mm ofzo.

Zat ook te denken misschien gewoon balken kopen bij knappe houthandel, goede rechte uitzoeken en met draadeind erin zelf maken. Maar dan zit je alweer dat je helemaal door de poot heen moet om het stevig af te werken met moet en ringen etc ben ik bang.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Rubman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:00:

Staanders van 15 hoog, (m8 bout om met slagmoeren door de platsa heen vast te zetten net als de originele Ikea poten)

Zat ook te denken misschien gewoon balken kopen bij knappe houthandel, goede rechte uitzoeken en met draadeind erin zelf maken. Maar dan zit je alweer dat je helemaal door de poot heen moet om het stevig af te werken met moet en ringen etc ben ik bang.
Paar opties
  1. Stokeind is hier speciaal voor gemaakt
  2. Lijmen met epoxy
  3. Rampamoer verdiepen en met een verzonken moer vastzetten.
Ik denk ook dat je dan vrij ver komt met geschaafde eiken regels. Klinkt iedergeval als een plan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Arloid op 11-03-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Stokeind natuurlijk dat is een idee.
Rampamoer heb ik aan gedacht naar geen lekkere ervaringen mee.

Als ik dan stokeind goed vast zet in een mooie balk, moet toch naar de houthandel voor meubelplaat die er bovenop moet komen.

Goed opschuren in de lak zetten en dan mooi eronder.

* Rubman gaat even naar de tekentafel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jannibal23 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Tsja gewoon doorsnee beton volgens mij. Hoog vloeibaar ivm vorstrand, middelmaat grind, standaard cement.

Was hier in de buurt van Zwolle nogal een natte dag gisteren... Maar ja, alles was gepland en besteld.

Maar met een diamant schuurmachine de bovenlaag afschuren zou toch wel moeten kunnen nemen ik aan? Wanneer is daar het juiste moment voor? Zsm denk ik?
lees even deze post vso in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

TLDR is niet cheap ik zou kijken hoe ver je komt met een haakse slijper en komschijf (hoogste punten weg halen) .. en dan egaline oid eroverheen. na de beton slijper heb je die toch nodig .. dan maar beter meteen egaline

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rukapul schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:59:
[...]

Heel erg bedankt voor deze uitgebreide reactie.

Ik/we weten nu zeker dat we de oplossing met omkeerlatten willen en geen intrekkozijn. De foto's spreken boekdelen.

Inmiddels had ik een offerte voor het plaatsen van een raam met omkeerlatten van bijna EUR 1400 met onbekende levertijd.
Bij draaikiepramen.nl en het zelf doen zou die iets meer dan 700 9001000 kosten. (prijsverhoging, BTW, bezorgkosten...)

Voor 700 500 euro verschil kan ik wel een zaterdag opofferen, maar voor minder dan 400 wordt het krap. Voordeel van zelf doen is dat ik weet of ik het voor een aantal andere ramen ook zelf wil doen.

Hoewel je het makkelijk doet voorkomen vind ik de handleiding bepaald niet uitnodigend. Duidelijk bedoeld voor iemand die wel vaker een kozijn in zijn handen heeft gehad :+
"Inkepen" of "aanbrengen" cq "monteren" zonder te specificeren hoe en waar, etc. etc. :P
de prijs+ moeite+ uitelijk was voor mij de reden om gewoon de kozijnen totaal te vervangen. maar bv bij een dakkapel kan dat wat lastig worden (is soms onderdeel van de constructie) , dus het is zeker een zinnig product maar een simpel kozijn zou ik in zijn geheel vervangen. of het basis kozijn moet echt in perfecte staat verkeren.. maar daar verspijker je ook al snel wat extra uurtjes aan.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 12-03-2023 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:59
Rubman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:00:

Heb je al bij Ikea zelf gekeken?
Bijvoorbeeld
deze. Massief hout, dus zou in te korten moeten zijn tot de gewenste lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ben ze letterlijk vanochtend tegen gekomen na even goed spitten op de Ikea app.

Het zoekt onwijs lastig want met zoektocht op poten of voeten krijg je hangplanten te zien en kasten 8)7

Maar toen ik gewoon bij banken, bedden en accessoires zocht kwam ik ze tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Stucvraagje:

Ik heb een leuning in mijn trappenhuis verkeerd opgehangen. Het trappenhuis is met fix and finish afgewerkt en daarna in RAL9010 gespoten.
Nu heb ik geen F&F meer liggen maar wel joint filler van Knauf, wat ook een heel fijnkorrelig product is. Kan ik dat ook gewoon gebruiken om 2 8mm gaatjes weg te smeren? Droogt dat spul dan ook redelijk 9010-kleurig op?

Ik zou het normaal gewoon doen, maar ik heb gemerkt ik en stuc niet compatible met elkaar zijn. Ben bang de boel verder te vernachelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 12-03-2023 14:28 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 23:19
Wij hebben vorig jaar onze trap geschilderd, maar deze toen alleen licht opgeschuurd en niet opgevuld. Uiteindeljk was de kleur toch niet wat wij voor ogen hadden, dus ik wil hem binnenkort in een donkere kleur schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugb55vbKbdJnSnEKc2sAD-LzQCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/webpVMGST7JolHdvVEjPHeNe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfuBeseW-ebB46fxTYFDjUrdvnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJyZPCTRZ3G6JMemjfFZFOqa.jpg?f=fotoalbum_tile

(klik voor groter)

Kan ik gewoon een willekeurige houtvuller gebruiken, na het opschuren en vetvrij maken? Nog tips voor specifieke vullers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

iMick schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:07:
Wij hebben vorig jaar onze trap geschilderd, maar deze toen alleen licht opgeschuurd en niet opgevuld. Uiteindeljk was de kleur toch niet wat wij voor ogen hadden, dus ik wil hem binnenkort in een donkere kleur schilderen.

[Afbeelding][Afbeelding]

(klik voor groter)

Kan ik gewoon een willekeurige houtvuller gebruiken, na het opschuren en vetvrij maken? Nog tips voor specifieke vullers?
Persoonlijk zou ik 2 componenten plamuur op de trap gebruiken en vergeet niet bulten en puntjes moet je wegschuren en niet glad plamuren. ;)
als je bij het merk wilt blijven in je link:
https://www.alabastine.nl/product/supersterke-houtvuller/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Laatst online: 06-05 23:19
Dank @twain4me! Ik ben niet gebonden aan de merken uit m'n link, dus andere aanraders zijn ook zeker welkom. Die bulten / puntjes die wat dieper zijn kan ik beter allemaal opschuren? Ik had namelijk als plan om deze eerst op te vullen en daarna flink op te schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

iMick schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:30:
Dank @twain4me! Ik ben niet gebonden aan de merken uit m'n link, dus andere aanraders zijn ook zeker welkom. Die bulten / puntjes die wat dieper zijn kan ik beter allemaal opschuren? Ik had namelijk als plan om deze eerst op te vullen en daarna flink op te schuren.
  • schoon (vetvrij)maken
  • goed droog laten worden
  • eventueel schuurpapiertje er doorheen halen.
  • Schoon borstelen.
  • Mengen en vullen (beter 2 keer klein beetje dan 1 keer teveel)
  • grof schuurpapiertje op de geplamuurde plekken en eventuele andere bobbels
  • grondverf op kale plekken en plamuur
  • fijn schuurpapier op de gehele trap
  • voor spiegelglad gebruik ik ook nog een lakplamuur, maar dat is voor een trap denk ik niet echt nodig.
Je kon/kan ook bij de action 2 componenten kopen voor iets van 4 euro die prima werkt. En anders heeft bv denbraven ook wel fijn spul. door iets te spelen met de meng verhouding kan je polyesterplamuur iets langzamer laten uitharden. zelf heb ik eigenlijk altijd de oranje repaircare in huis, dat is geen polyester maar epoxy, maar dat is voor zoiets als dit wellicht een beetje duur. die prijzen zijn echt omhoog gevlogen in het afgelopen jaar.

https://www.toolstation.n...chstr=zwaluw-poly-plamuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:42
GeeMoney schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:27:
Beste tweakers, ik heb mijn nemesis gevonden. :(
Ik krijg, wat ik ook doe, deze kast niet gesteld.
Vanaf de helft tot boven loopt de middelste deur naar buiten. Dit terwijl de scharnieren voorgeboord waren en ik ze derhalve wel kan stellen maar ze staan als het ware al volledig naar "buiten" (de bovenste 2 dan).
De onderste staan juist redelijk ver naar binnen, als ik die naar buiten zet dan kan de deur de draai niet maken dus die staan dan wat mij betreft goed.

Er staat zoveel spanning op het bovenste scharnier dat zelfs het hout in de deur begint te scheuren, ik heb hem daarom nu maar heel los staan (dan staat hij dus zover mogelijk naar buiten) maar hij kan dus alsnog de draai niet maken en hij sluit voor geen meter, de deur blijft dus voorlopig maar open.

Wie kan mij helpen stap-voor-stap hoe ik het bovenste deel dus als het ware nog verder naar buiten krijg?

***members only***

De rechterdeur op de bovenste foto zit ook al zover mogelijk naar rechts. Deze kan nu net de draai maken dus die zit goed, de lijn loopt daar ook evenwijdig aan de kast. Die zit dus perfect.
Dan komt mijn probleemdeur en dan nog de meest linkerdeur. De meest linkerdeur moet eigenlijk nog verder naar de middelste deur maar hij overlapt nu al. De meest linkerdeur kan niet verder naar links want hij kan nu de draai al niet goed maken.

Mocht je in de buurt van Alkmaar wonen heb ik heerlijke koffie en ik regel een punt taart :+ .
Na nog eens een rustperiode van 2 weken er weer eens goed voor gaan zitten :+.
En… ik heb het! Het blijkt dat er twee verschillende maten scharnieren geleverd zijn!
De bovenste twee scharnieren hoorden eigenlijk op de meest linker deur en die scharnieren die daar zaten waren “korter/ minder diep” en die moesten dus op de middelste deur!
Nu sluiten alle deuren netjes zoals het hoort en kom ik toch nog als winnaar uit de bus :p.
@t14wo dank voor het meedenken!

Handig maar niet heus maar alle scharnieren zaten gewoon in 1 zak en het verschil is ook maar 0,5cm maar blijkbaar toch genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZVDmL0I9ZMmBAFPymMAqKrQVtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPRytK1ZaPyImqPwgAsSQ4NR.jpg?f=fotoalbum_large

Draagmuur vraag: dit is een solide muur maar bij het weghalen van een deel van een wand zag ik dat het een stalen balk is waar een andere stalen balk op rust. Drie meter verderop staat nog een verticale stalken balk.

Dit betekent volgens mij dat ALLES tussen de stalen balken, geen draag functie heeft - toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
the-hyrax schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:05:
[Afbeelding]

Draagmuur vraag: dit is een solide muur maar bij het weghalen van een deel van een wand zag ik dat het een stalen balk is waar een andere stalen balk op rust. Drie meter verderop staat nog een verticale stalken balk.

Dit betekent volgens mij dat ALLES tussen de stalen balken, geen draag functie heeft - toch?
Ik zou dat ook denken.
Als je zeker wil zijn, toch even een ingenieur of architect raadplegen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zo ben je aan het zagen .. en je hoort je zaag "zachter" gaan draaien .. dan maar de stekker eruit ..

en ja hoor [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 tijd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUGYzdVSNRlYJOfLSXU0-Tt0Tug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdB8Fl7i9FsuGk2lMm4X7jRE.png?f=fotoalbum_large

Bij ons toekomstige huis zit het volgende stuc werk erop. Dit zouden wij graag glad willen maken, zou dit makkelijk te doen zijn met een wand/band schuurmachine? Of moet de stukadoor het aanvullen en glad maken?

Hoor graag wat tips! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RubenWwijk schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:38:
[Afbeelding]

Bij ons toekomstige huis zit het volgende stuc werk erop. Dit zouden wij graag glad willen maken, zou dit makkelijk te doen zijn met een wand/band schuurmachine? Of moet de stukadoor het aanvullen en glad maken?

Hoor graag wat tips! :)
Zou een spatel (stevige) of beitel pakken en kijken hoe makkelijk het te verwijderen is .. zo plat en breed mogelijk gewoon op je gemak .. schuurmachine kan ook

je kan altijd F&F pakken en zelf smeren voor 25 euro voor 25kg :?

De stukadoor is 25,- per m2 oid dus ligt eraan hoe kostbaar jou tijd en moeite is

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28

hneel

denkt er het zijne van

Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:30:
Iemand tips voor een ontstopping.
Wij hebben ook eens in de paar jaar verstopping. Bij ons zit de keuken aan de zijkant van het huis, en naast dat huis zit een klein tuintje. De afvoer uit de keuken en de bijkeuken, en de regenafvoer van het dak komen daar op uit, en daar zit een soort stenen put die dan langzaam verstopt raakt met gestold vet of zeepresten o.i.d. Eens in de paar jaar moeten we graven om die put leeg te kunnen scheppen.
Misschien is er bij jou ook zoiets aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Ik heb een struggle in mijn huurhuis. De vorige bewoner heeft het niet zo nauw genomen met de wasbak in de keuken en ik denk daardoor de afvoer flink verstopt. Dit heb ik al bij de verhuurder gemeld dat dit een probleem is. Echter probeerde ik het dit weekend zelf een beetje op te lossen door met een ontstopper slang aan te sluiten op de kraan en door de afvoer te leiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srKwXdG7ztOZznKIrDDBks94g2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4usj6BXd5mg3vURtowBkL8AU.png?f=fotoalbum_large

Naderhand heb ik de sifon en alles weer in elkaar gezet inclusief vaseline over alle rubbers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A8TyMtFCuWbITmGGAc7mx1ywgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EeXcLcu0k42vDC024A0GjRGb.png?f=fotoalbum_large

Nu begint het geheel te lekken en zat ik te zoeken naar een mogelijke oorzaak, maar de o ringen zijn gewoon op/te wijd inmiddels. Zodoende dat ik nieuwe 40mm o ringen(rond) en 52mm o ring (rond) zoek. Waar kan ik dit kopen op de korte termijn? Bouwmarkt?

Ik snap dat dit uiteindelijk een probleem van de verhuurder is die verstopping, want die lekkende onderdelen onder de wasbak komt puur omdat er water blijft staan in de wasbak en er dan water door de schuifdelen komen in het gootsteenkastje;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nLLH3YB5q0REU7vcu-V7BCC8Uc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nGMyuk4s7fIJH6gOBMEiF86Z.png?f=user_large

Dus het beste is als de verhuurder een loodgieter laat komen, maar ik wil het eerst zelf proberen. Alle tips welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12
BarendBotje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:50:
Ik heb een struggle in mijn huurhuis. De vorige bewoner heeft het niet zo nauw genomen met de wasbak in de keuken en ik denk daardoor de afvoer flink verstopt. Dit heb ik al bij de verhuurder gemeld dat dit een probleem is. Echter probeerde ik het dit weekend zelf een beetje op te lossen door met een ontstopper slang aan te sluiten op de kraan en door de afvoer te leiden.
[Afbeelding]

Naderhand heb ik de sifon en alles weer in elkaar gezet inclusief vaseline over alle rubbers.

[Afbeelding]

Nu begint het geheel te lekken en zat ik te zoeken naar een mogelijke oorzaak, maar de o ringen zijn gewoon op/te wijd inmiddels. Zodoende dat ik nieuwe 40mm o ringen(rond) en 52mm o ring (rond) zoek. Waar kan ik dit kopen op de korte termijn? Bouwmarkt?

Ik snap dat dit uiteindelijk een probleem van de verhuurder is die verstopping, want die lekkende onderdelen onder de wasbak komt puur omdat er water blijft staan in de wasbak en er dan water door de schuifdelen komen in het gootsteenkastje;

[Afbeelding]

Dus het beste is als de verhuurder een loodgieter laat komen, maar ik wil het eerst zelf proberen. Alle tips welkom :)
Ducktape en de verhuurder het lekker op laten lossen. De Gamma verkoopt wel setjes met verschillende maten rubbers en ringen om dit te herstellen maar waarom zou je?

De verhuurder denkt dan: Oke thanks dat jij de kosten betaald ipv ikzelf terwijl ik het op zou moeten lossen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BarendBotje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er uit als een Ikea sifon, dus misschien op de Ikea website vervangende onderdelen bestellen. Krijg je meestal gratis geleverd. Je moet wel wat geduld hebben.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Ducktape en de verhuurder het lekker op laten lossen. De Gamma verkoopt wel setjes met verschillende maten rubbers en ringen om dit te herstellen maar waarom zou je?

De verhuurder denkt dan: Oke thanks dat jij de kosten betaald ipv ikzelf terwijl ik het op zou moeten lossen.
Schoonhouden en ontstoppen van binnenriool moet de huurder zelf betalen (en vaak ook regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Wolly schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Schoonhouden en ontstoppen van binnenriool moet de huurder zelf betalen (en vaak ook regelen).
Dat hangt er vanaf, dat is zeker niet altijd het geval. Het gaat om de definitie van het hoofdriool.

Het is overigens wél de bedoeling dat je het meldt bij de verhuurder en er zijn situaties geweest dat een verhuurder, ook al lagen de afvoeren die verstopt waren in de vloer van het apt. de verhuurder toch aansprakelijk was.

[ Voor 26% gewijzigd door 1nsane op 13-03-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Dat hangt er vanaf, dat is zeker niet altijd het geval. Het gaat om de definitie van het hoofdriool.
https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder
Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool. Tot het aansluitpunt vanuit de woning op het gemeenteriool
Lijkt mij vrij duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
https://www.loodgieters.n...e-betaalt-het-ontstoppen/

Verstopping in binnenriool: huurder/huiseigenaar is verantwoordelijk.
Verstopping in hoofdriool: verhuurder is verantwoordelijk.
Verstopping in gemeenteriool: gemeente is verantwoordelijk.

Als het een apt. betreft en de verstopping in het gemeenschappelijke riooldeel zit, dus niet, en zoals ik in m'n edit al schreef, er zijn gevallen geweest dat na bezoek van een rioolreiniger bleek dat de afvoeren in het apt./huis dusdanig ondeugdelijk waren dat de verhuurder dit alsnog op moest lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
1nsane schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:19:
[...]

https://www.loodgieters.n...e-betaalt-het-ontstoppen/

Verstopping in binnenriool: huurder/huiseigenaar is verantwoordelijk.
Verstopping in hoofdriool: verhuurder is verantwoordelijk.
Verstopping in gemeenteriool: gemeente is verantwoordelijk.

Als het een apt. betreft en de verstopping in het gemeenschappelijke riooldeel zit, dus niet, en zoals ik in m'n edit al schreef, er zijn gevallen geweest dat na bezoek van een rioolreiniger bleek dat de afvoeren in het apt./huis dusdanig ondeugdelijk waren dat de verhuurder dit alsnog op moest lossen.
Loodgieters.nl lijkt md nou niet de beste bron. Met alle respect, deze vakmannen hebben geen rechten gestudeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Ik heb bewijs en dat hebben ze ook toegegeven dat het er al in zat voor we erin trokken, er werd verteld dat dit bij het appartement hoorde omdat het dunne buizen zijn van de afvoer. Nu horen we van buren dat dit totaal niet aan de orde is en dat overal alles goed wegstroomt.

Zo hebben wij ook nog een badkamer die verstopt was, deze zelfs aangepakt en kwam genoeg vieze verstopping tegen met zwarte/grijze lange haren (vorige bewoonster).

Spoiler bevat vieze plaatjes

spoiler: Vieze verstopping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekztjPV3mdumTMmqRzotPeAYJ8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHU77F8afHMkmhNYJKmEtD0H.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oHJMLmRwfNe4c7on0bULOUbmz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H855oGqji9FkqsTEmGVs5VTc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Binnenkort vloertegels er uit beuken, en in de cementdekvloer en nieuwe vloerverwarming infrezen (hoh 10 ipv +/-20).
Daarna moeten de sleuven natuurlijk gevuld worden en de boel weer klaar zijn om opnieuw te tegelen.
Zit ik dan goed met Akkit 201? ( https://www.hornbach.nl/p...satiemassa-25-kg/8582240/ )
Klinkt als een product wat enigszins afvlakt/vloeit maar ook voldoende stevigheid geeft om te zorgen dat de buis stevig ligt.
Een snelcement/snelmortel zou ook mogelijk zijn begrijp ik. Maar ik weet niet of dat echt voordelen biedt. Volgens mij moet je dat met de spaan aanbrengen terwijl die Akkit min of meer gegoten kan worden en daarna met de spaan uitgesmeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:40
Bij mij wordt morgen vloer ingefreesd.
Sleuven worden daarna met cement dichtgesmeerd. En daarna wordt er pas geegaliseerd. Gaat dus in 2 stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik las dat het qua cement wel snelcement/reparatiemortel moet zijn omdat het anders bros kan worden.
Maar dat is misschien als je het geen tijd geeft om uit te harden. Iets wat niet echt een issue is in mijn geval, er zitten nog radiatoren, en het aansluiten doe ik pas later.
Als het echt egaal moet zijn voor pvc oid zou ik het denk ik ook wel in 2 stappen doen. Met egaline om een volledig naadloos geheel te hebben.
Nu komen er tegels, en dan is een klein hoogteverschil of een overgangsribbeltje niet echt een issue lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:18
Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Ik heb ergens nog wel een tekening met pen ingevulde leidingen van de oud bewoner, geen kruipruimte hier helaas. Afvoer loopt van keuken naar voren richting toilet en zo volgens mij richting straat. Afvoeren boven gaan via meterkast (ook aan de voorkant naast toilet) zelfde route naar straat volgens mij.

Ik probeer straks nog 1 keer ontstopper in de grijze afvoer, en anders wordt het riooltechniek bedrijfje inschakelen denk ik.
Nou vandaag boel doorgespoten door riooltechniek bedrijf, zat dus behoorlijk verstopt met troep. En volgens die man is de riolering zoals aangelegd in dit huis een rommeltje, klopt niet heel veel van. Dus ik vermoed dat dit niet de laatste keer zal zijn :| (ook al zullen we nog meer letten op wat door de gootsteen gaat)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
_ferry_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:37:
Ik las dat het qua cement wel snelcement/reparatiemortel moet zijn omdat het anders bros kan worden.
Maar dat is misschien als je het geen tijd geeft om uit te harden. Iets wat niet echt een issue is in mijn geval, er zitten nog radiatoren, en het aansluiten doe ik pas later.
Als het echt egaal moet zijn voor pvc oid zou ik het denk ik ook wel in 2 stappen doen. Met egaline om een volledig naadloos geheel te hebben.
Nu komen er tegels, en dan is een klein hoogteverschil of een overgangsribbeltje niet echt een issue lijkt mij.
Waarom niet gewoon met zandcement dichtsmeren? Zo hebben ze het hier gedaan. Netjes dichtsmeren en zorgen dat het goed aansluit. Heeft denk ik een 2 dagen uitgehard. Daarna is er geëgaliseerd. Egalineczou ik niet met veel plezier gebruiken (zeker nu het ook voor aannemers 2x zo duur geworden is!) aangezien het echt rammend duur is. Egaline gebruiken waarvoor het bedoeld is en zo minimaal mogelijk.

Mocht je niet hoeven egaliseren omdat je plavuizen krijgt, dan alleen zandcement gebruiken. Kost geen drol. Netjes afsmeren en dan kan de tegelaar daar gewoon overheen tegelen.

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 13-03-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_ferry_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:37:
snel betekend zeer korte verwerkingstijd .. zou eerder voor wat langzamer gaan .. heb je ook meer tijd om het mooi-er af te werken. bv even nawrijven met een spons oid ..

je kan best een egale vloer hebben die 5cm over 4 meter "afloopt" bij wijze van spreken, waterpas is wat anders ;)

zou hoge plekken / ribbeltjes weghalen maar dat ben ik..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

t14wo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Waarom niet gewoon met zandcement dichtsmeren? Zo hebben ze het hier gedaan. Netjes dichtsmeren en zorgen dat het goed aansluit. Heeft denk ik een 2 dagen uitgehard. Daarna is er geëgaliseerd. Egalineczou ik niet met veel plezier gebruiken (zeker nu het ook voor aannemers 2x zo duur geworden is!) aangezien het echt rammend duur is. Egaline gebruiken waarvoor het bedoeld is en zo minimaal mogelijk.

Mocht je niet hoeven egaliseren omdat je plavuizen krijgt, dan alleen zandcement gebruiken. Kost geen drol. Netjes afsmeren en dan kan de tegelaar daar gewoon overheen tegelen.
Nou dat was ook mijn gedachte, maar hier werd dat afgeraden;
https://www.afbouwbaas.nl...ming-sleuven-dichtsmeren/

Al vraag ik mij dus af of dat verzanden echt een issue is, want er zijn zoveel vloeren waarbij ze eerst vvw aanbrengen en er vervolgens een paar cm zandcement overheen storten. Waarom dat niet zou kunnen met de sleuven is mij enigszins onduidelijk. Tegen te snel drogen (en dus verzanden?) heb je het opstartprotocol (en ik stook hem sowieso niet in de dagen na aanleg). Of zou het de beperkte dikte zijn, waarbij het te snel droogt omdat het vocht onttrokken wordt door de bestaande zandcement vloer.

Anders kan ik zoiets pakken;
https://www.hornbach.nl/p...-snelcement-5-kg/7326161/
Maar qua prijs ontloopt het dus niet veel, en ik verwacht dat het product van hierboven wat mooier glad is te smeren. Maar zonder ze gebruikt te hebben is dat giswerk.

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 13-03-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:42
Is het noodzakelijk om wapening toe te passen in een betonnen vloer voor een toilet (+- 1m²)?

Dit pakken we nu enkel aan en de rest van de begane grond blijft momenteel zoals die is. Oude vloer bestond uit zand + ongeveer 10 cm beton en een dekvloertje erop. Nu wat verder uitgegraven en wil 15cm tempex aanbrengen, folie en dan beton storten (betonmortel, zelf aanmaken) van 15cm dik.

Er lag geen wapening in de oude constructie.

[ Voor 3% gewijzigd door venneke op 13-03-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37
Mocht het nodig zijn en je woont in de buurt van Zwolle dan heb ik nog wel wat liggen. Overigens denk ik niet dat het nodig is, maar er zijn vast kenners aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
_ferry_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Nou dat was ook mijn gedachte, maar hier werd dat afgeraden;
https://www.afbouwbaas.nl...ming-sleuven-dichtsmeren/

Al vraag ik mij dus af of dat verzanden echt een issue is, want er zijn zoveel vloeren waarbij ze eerst vvw aanbrengen en er vervolgens een paar cm zandcement overheen storten. Waarom dat niet zou kunnen met de sleuven is mij enigszins onduidelijk. Tegen te snel drogen (en dus verzanden?) heb je het opstartprotocol (en ik stook hem sowieso niet in de dagen na aanleg). Of zou het de beperkte dikte zijn, waarbij het te snel droogt omdat het vocht onttrokken wordt door de bestaande zandcement vloer.

Anders kan ik zoiets pakken;
https://www.hornbach.nl/p...-snelcement-5-kg/7326161/
Maar qua prijs ontloopt het dus niet veel, en ik verwacht dat het product van hierboven wat mooier glad is te smeren. Maar zonder ze gebruikt te hebben is dat giswerk.
Mijn schoonvader heeft een middelgroot bedrijf waar ze dit al 30 jaar doen, en altijd met zandcement dichtgesmeerd. Als het problemen zou opleveren was dat wel veranderd. Dus dat is mijn referentiekader. Dat snelcement werkt vast ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:24
Sinds vorige week ben ik bezig met een lattenwand maken. Ik heb hiervoor V313 zwart MDF opgehangen die ik wil behandelen met Rubio Monocoat Charcoal om het nog zwarter te maken. De eiken latten zaag ik zelf uit planken (15mm dik), maar nu moet ik ze nog bevestigen tegen het MDF.

Mijn plan was lijmen, en ze tijdelijk vast tacken met een 23ga tacker (dat zie je niet / nauwelijks). Echter kan ik natuurlijk geen houtlijm gebruiken omdat het MDF al geolied is. Ik kan wel met tape die banen afplakken maar da's een enorme klus en foutgevoelig als ik misreken waar de latten komen. Ik kan ook een andere lijm gebruiken die wel op het behandelde hout werkt - maar welke dan? Bison komt met Poly Max aan, zou dat werken? Andere tips?

Het heeft natuurlijk niets te houden behalve het latje zelf...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9xHrZ7BMY55sazGp514i3zmzmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWj9JDgFiYv2JAyNcaVrakO8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door TheJVH op 13-03-2023 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
TheJVH schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:24:
Sinds vorige week ben ik bezig met een lattenwand maken. Ik heb hiervoor V313 zwart MDF opgehangen die ik wil behandelen met Rubio Monocoat Charcoal om het nog zwarter te maken. De eiken latten zaag ik zelf uit planken (15mm dik), maar nu moet ik ze nog bevestigen tegen het MDF.

Mijn plan was lijmen, en ze tijdelijk vast tacken met een 23ga tacker (dat zie je niet / nauwelijks). Echter kan ik natuurlijk geen houtlijm gebruiken omdat het MDF al geolied is. Ik kan wel met tape die banen afplakken maar da's een enorme klus en foutgevoelig als ik misreken waar de latten komen. Ik kan ook een andere lijm gebruiken die wel op het behandelde hout werkt - maar welke dan? Bison komt met Poly Max aan, zou dat werken? Andere tips?

[Afbeelding]
Misschien is er een mogelijkheid om de latten vanaf de achterkant vast te maken aan het zwarte MDF, moge het zijn met schroefjes of spijkers. En daarna als een geheel te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
BarendBotje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:35:
[...]

Misschien is er een mogelijkheid om de latten vanaf de achterkant vast te maken aan het zwarte MDF, moge het zijn met schroefjes of spijkers. En daarna als een geheel te installeren
Hmja van achteren monteren heb ik over nagedacht, maar ook dat zal best lastig worden. Het lastige daarvan is dat je de latten goed moet fixeren op de juiste plek voor het schroeven vanaf de achterkant. Ik denk dat ik het toch maar ga proberen met afplakken. Als de latjes 27mm breed zijn dan kan ik 18mm breed tape gebruiken en heb zat marge. De hoeveelheid houtlijm hoeft natuurlijk ook maar minimaal te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Werkt CA lijm (secondelijm) niet nog wel okay op geolied materiaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum

[Afbeelding]
Is een goedkope zwarte lak niet makkelijker? daar houd ook iets van montage kit of een andere beetje vloeibare kit volgens mij prima op.
Ik heb de rubio charcoal ook thuis en ik vind al dat het eiken niet extreem zwart maakt. Daarvoor heb je de rubio pre-color en daarna de rubio charcoal erover heen geeft wel echt zwart. Maar misschien heb je dat al uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Aurum schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:09:
[...]

Is een goedkope zwarte lak niet makkelijker? daar houd ook iets van montage kit of een andere beetje vloeibare kit volgens mij prima op.
Ik heb de rubio charcoal ook thuis en ik vind al dat het eiken niet extreem zwart maakt. Daarvoor heb je de rubio pre-color en daarna de rubio charcoal erover heen geeft wel echt zwart. Maar misschien heb je dat al uitgeprobeerd.
Gezien het MDF al behoorlijk zwart is, hoeft het alleen maar iets zwarter te worden. Het gaat vooral om het feit dat de deurtjes niet lelijk worden na verloop van tijd door aanrakingen met handen. Lak kon ook maar is naar mijn idee een stuk gevoeliger om strak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Boudewijn schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:08:
Werkt CA lijm (secondelijm) niet nog wel okay op geolied materiaal?
Ja daar zat ik ook al aan te denken. In principe hard die Rubio Monocoay wel gewoon uit maar ik vind geen duidelijk antwoord op internet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
TheJVH schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:20:
[...]

Ja daar zat ik ook al aan te denken. In principe hard die Rubio Monocoay wel gewoon uit maar ik vind geen duidelijk antwoord op internet...
Ik zou persoonlijk voordat ik banen zou gaan plakken met tape het gewoon even uitproberen :) je hebt vast ergens wel een restje van het zwarte mdf over. Kan je die even in rubio'en en een restje eiken op plakken met CA lijm. Mocht dat werken is dat echt verdomde makkelijker denk ik :D

Ow en een 23ga nailer is echt een top ding. Heb hem zelf ook gebruikt om eiken latten tegen MDF aan te nieten :) alleen heb ik er tussen ook eiken dikfineer gelijmt. Dus helaas had ik niet hetzelfde probleem.
Ga je wel RVS nieten gebruiken? eiken bevat looizuur wat met eventuele gegalvaniseerde nieten kan reageren tot zwarte vlekken. Het hoeft niet maar het kan wel gebeuren.

[ Voor 25% gewijzigd door Aurum op 13-03-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Aurum schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:29:
[...]

Ik zou persoonlijk voordat ik banen zou gaan plakken met tape het gewoon even uitproberen :) je hebt vast ergens wel een restje van het zwarte mdf over. Kan je die even in rubio'en en een restje eiken op plakken met CA lijm. Mocht dat werken is dat echt verdomde makkelijker denk ik :D
Godsamme da's ook gewoon een goed idee. Dom dat ik daar niet aan heb gedacht 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,
In mijn woning uit 1964 heb ik plafond van steengaas. Ik wil namelijk door hele woning kabelgoten van Attema K25 tegen plafond plaatsen.
Nu ben ik bang dat ik per ongeluk in de elektraleiding ga boren.
Weet iemand hoe ik de elektraleiding kan ontwijken?
Ik heb slechte ervaringen met leidingzoekers, Leidingzoekers die ik heb kunnenheel goed hout en metaal vinden maar elektra vinden ze maar lastig.

Ik las dat een Bosch D-tect 120 een goed model is. Kan deze elektraleidingen goed terugvinden in een steengaasplafond?

https://www.bosch-profess...ner-d-tect-120-0601081303

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 13-03-2023 20:59 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MedionAkoya schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:53:
Hoi,
In mijn woning uit 1964 heb ik plafond van steengaas. Ik wil namelijk door hele woning kabelgoten van Attema K25 tegen plafond plaatsen.
Tegen het plafond ? oke ... erhm .. tja dat is een keuze

In leidingen boren is altijd een mogelijkheid, maar meest logische is gewoon je bestaande WCD's open maken en kijken in welke richting de pijp loopt zelfde geld ook voor je gas/water leidingen "logische routes", dat maakt het raken van dergelijke leidingen al minder risico-vol

Daarnaast iemand bij de meterkast hebben staan om de kranen dicht te draaien (of vooraf al te doen) is natuurlijk een handige zet gas/water zal dan wel een beetje ruikbaar/spuiten maar geen enorme drama veroorzaken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

vso schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Tegen het plafond ? oke ... erhm .. tja dat is een keuze

In leidingen boren is altijd een mogelijkheid, maar meest logische is gewoon je bestaande WCD's open maken en kijken in welke richting de pijp loopt zelfde geld ook voor je gas/water leidingen "logische routes", dat maakt het raken van dergelijke leidingen al minder risico-vol

Daarnaast iemand bij de meterkast hebben staan om de kranen dicht te draaien (of vooraf al te doen) is natuurlijk een handige zet gas/water zal dan wel een beetje ruikbaar/spuiten maar geen enorme drama veroorzaken
Ik wil lampen verplaatsen, de lichtpunten zijn gesitueerd op plekken waar ik het niet wil.

Ik heb gelukkig al de route van gas en warmwater-leidingen kunnen vinden. Daar maak ik mij geen zorgen om.
Edit.

[ Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 13-03-2023 23:37 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MedionAkoya schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:24:
[...]
Ik wil lampen verplaatsen, de lichtpunten zijn gesitueerd op plekken waar ik het niet wil.
kabelgootje k25 oid is wel erg breed versus waar een simpele versie, je kan ook nog een verlaagd plafond waar je zelf de lichtpunten gaat bepalen maar dat heeft ook zijn voor en nadelen. (bv agnes plafond platen)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

vso schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:36:
[...]

kabelgootje k25 oid is wel erg breed versus waar een simpele versie, je kan ook nog een verlaagd plafond waar je zelf de lichtpunten gaat bepalen maar dat heeft ook zijn voor en nadelen. (bv agnes plafond platen)
Ja zeker, Agnesplaten kunnen ook. Het is zeker een nette en een mooie oplossing.
Maar dan moet ik nog steeds opzoeken/oppassen of ik geen elektra in plafond raak. Want Agnesplaten moet ik ook weer aan het plafond bevestigen.

En inderdaad. Ik zie dat een K25-goot nogal groot is. Ik denk dat ik nog over nadenk om een kleinere kabelgoot te kiezen.

Sorry dat ik zo reageer.

[ Voor 11% gewijzigd door MedionAkoya op 14-03-2023 00:02 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MedionAkoya schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:43:
[...]
Ja zeker, Agnesplaten kunnen ook. Het is zeker een nette en een mooie oplossing.
Maar dan moet ik nog steeds opzoeken/oppassen of ik geen elektra in plafond raak. Want Agnesplaten moet ik ook weer aan het plafond bevestigen.

En inderdaad ik zie dat een goot van K25 nogal groot is. Ik denk dat ik nog over nadenk om een kleinere kabelgoot te kiezen.
;) laten we vooral vooruit denken, in oplossingen en daarbij hoeveel leidingen liggen er uberhaupt in je plafond ? als je weet waar je centraaldozen zitten kan je ze even bekijken en zie je snel welke richting ze oplopen.. bv schakelaar oid ..

Tuurlijk loop je een risico maar dat is net zoals de loterij winnen kans is relatief klein.. maar ook niet uitgesloten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 17:24
Iemand ervarings tips?
Hoe zet ik een glaslat van de glaswand vast op deze hoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8zdhzMpjqCki44p-Qfumk0wvHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovlz8QdefleBw8NwhzeWUo8z.jpg?f=fotoalbum_large

Met boorpluggen lijkt me niet te werken omdat je te dicht achter de wandtegel zit en niet in de steen.
5/10cm opschuiven is "lastig" ivm tegenover staande raam. Tevens hoef je dan in de natte cel niet "om de hoek" te tegelen. De paarse lijn ligt 1cm naast de blauwe lijn.

Wordt alleen lijmen wel eens toegepast? Iemand praktische tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31

orf

barry86 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:35:
Iemand ervarings tips?
Hoe zet ik een glaslat van de glaswand vast op deze hoek:

[Afbeelding]

Met boorpluggen lijkt me niet te werken omdat je te dicht achter de wandtegel zit en niet in de steen.
5/10cm opschuiven is "lastig" ivm tegenover staande raam. Tevens hoef je dan in de natte cel niet "om de hoek" te tegelen. De paarse lijn ligt 1cm naast de blauwe lijn.

Wordt alleen lijmen wel eens toegepast? Iemand praktische tips?
Ik heb dat met lange schroeven schuin in de wand geboord. Lijmen met High Tack lijkt me ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ik heb een badkamer die wordt opgedeeld, zodat we een los toilet krijgen.

De plek waar je nu de douchecabine ziet komt het toilet en dat muurtje wordt verder omhoog getrokken. Dat betekent dat er in het toilet straks een afzuiging vd type C ventilatie zit. Top, maar er moet ook een afzuiging naar de nieuwe badkamer, dus rechts van het muurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPK6jOB6S6p8RCGHsRjZEs6PjX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awQXzCIwZBDITgluV7oUEzjd.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dat zo plat mogelijk doen? Een klein verlaagd plafond is natuurlijk een optie. Wil die echter wel zo ondiep mogelijk houden zodat ik weinig hoogte verlies.

Wie heeft hier ervaring mee een kan aangeven welke producten ik kan gebruiken?

Ik zie bijv een rond naar platte buis (lepelhoek/kniebocht) maar dan moet ik nog iets van een T-stuk hebben, zodat ik van toilet naar de badkamer kan en de toilet dus ook een afzuiging behoudt.

[ Voor 19% gewijzigd door t14wo op 14-03-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
Adviesvraagje :

Aannemer heeft bij ons een zandcementvloer gelegd in een nieuwe aanbouw.
Hier lopen nu scheuren doorheen, maar ik schat in dat dit "reguliere" krimpscheuren zijn.
Wel merk ik dat de zandcementvloer op sommige plekken los ligt van de betonnen vloer eronder.

Voordat we nu verder gaan met de afwerking van de vloer (laminaat) wil ik dit eigenlijk opgelost hebben. Is het reeel om de aannemer te vragen om dit op te lossen ?
En zo ja, Dan wordt dat waarschijnlijk uitbikken en opnieuw aanhelen ?

Verder vraag ik me af hoe zoiets kan ontstaan, temeer omdat het niet in de gehele ruimte voorkomt, alleen op een beperkte plek.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:18
Eric H schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:55:
Adviesvraagje :

Hier lopen nu scheuren doorheen, maar ik schat in dat dit "reguliere" krimpscheuren zijn.
Wel merk ik dat de zandcementvloer op sommige plekken los ligt van de betonnen vloer eronder.

Voordat we nu verder gaan met de afwerking van de vloer (laminaat) wil ik dit eigenlijk opgelost hebben. Is het reeel om de aannemer te vragen om dit op te lossen ?

Verder vraag ik me af hoe zoiets kan ontstaan, temeer omdat het niet in de gehele ruimte voorkomt, alleen op een beperkte plek.
Dat lijken mij vragen voor de aannemer. Ik zou sowieso je zorgen uiten, als hij ze deelt en kent dan zal hij als hij fatsoenlijk is hier wel mee aan de slag gaan. Doet hij dat niet dan kun je zelf uitzoeken (zoals je nu al doet) wat wel/niet reëel is.

Overigens weet ik het niet anders had ik het wel aangegeven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

t14wo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:52:

De plek waar je nu de douchecabine ziet komt het toilet en dat muurtje wordt verder omhoog getrokken. Dat betekent dat er in het toilet straks een afzuiging vd type C ventilatie zit. Top, maar er moet ook een afzuiging naar de nieuwe badkamer, dus rechts van het muurtje.

[Afbeelding]

Hoe kan ik dat zo plat mogelijk doen? Een klein verlaagd plafond is natuurlijk een optie. Wil die echter wel zo ondiep mogelijk houden zodat ik weinig hoogte verlies.

Ik zie bijv een rond naar platte buis (lepelhoek/kniebocht) maar dan moet ik nog iets van een T-stuk hebben, zodat ik van toilet naar de badkamer kan en de toilet dus ook een afzuiging behoudt.
Als je een dermate verbouwing gaat doen zou ik gewoon het plafond eruit halen, kan je het gewoon goed aanpassen.
t14wo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Welk plafond? Dit is kanaalplaat waar je naar kijkt. ;) daar valt weinig uit te halen.
Oh?! Lol. Dacht gewoon gipsplafond. :X

[ Voor 9% gewijzigd door thijsco19 op 14-03-2023 09:30 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
thijsco19 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Als je een dermate verbouwing gaat doen zou ik gewoon het plafond eruit halen, kan je het gewoon goed aanpassen.
Welk plafond? Dit is kanaalplaat waar je naar kijkt. ;) daar valt weinig uit te halen.
het kanaal dat je ziet op de foto gaat recht naar boven naar de afzuigunit die op zolder staat. Ik kan helaas geen extra gat in de kanaalplaat maken ter hoogte van de nieuwe badkamergrens omdat deze te dicht bij het schuine dak zit. Dus dat past net niet. Anders was dat de meest logische oplossing geweest.

[ Voor 32% gewijzigd door t14wo op 14-03-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zoiets: https://www.warmteservice...30?origin=-tl003-206-211- misschien?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ja die kwam ik inderdaad ook tegen, alleen dan zou ik dus de nu bestaande afzuiging moeten uitschuiven naar links, als ik dat T-stuk op de bestaande buis zet. Dan zit hij wel raar in de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:44

[Afbeelding]
zijn die latten zoals op de foto zo dun echt in werkelijkheid of is dit gewoon een voorbeeld hoe je het zou willen?

Waarom geen bauschaum gebruiken? dat is op veel vlaktes te gebruiken? of proberen of het vast houdt.
Of hele echt dunne spijkers gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
theduke1989 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:34:
[...]

zijn die latten zoals op de foto zo dun echt in werkelijkheid of is dit gewoon een voorbeeld hoe je het zou willen?

Waarom geen bauschaum gebruiken? dat is op veel vlaktes te gebruiken? of proberen of het vast houdt.
Of hele echt dunne spijkers gebruiken..
De latten zullen 27x15mm worden, vrij dun dus. Ik heb een pinnailer besteld met 23 nagels - wellicht blijft het alleen met dat zelfs prima zitten, maar ik lees overal dat dit te dun is voor permanente montage (hoewel er ook glaslatten mee vast worden gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 16:57
Eric H schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:55:
Adviesvraagje :

Niet goed voorbehandeld (stofvrij en aangebrand met cement van te voren). Vraag is wel of hij een gehechte dekvloer moest maken. In de bouwpraktijk kom ik vaak tegen dat ze net doen of dat iets heel vreemds is. Voor je contactgeluidisolatie is dit echter zeer belangrijk (uitzondering toepassing zwevende dekvloer op isolatie natuurlijk).

Er zijn oplossingen waar je gaatjes boort en drukloze hars injecteert. Maar of dat de goedkoopste oplossing is.. Hangt er ook vanaf wat er allemaal in de vloer ligt qua leidi gen, vloerverwarming, elektra etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
Thimmah schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Niet goed voorbehandeld (stofvrij en aangebrand met cement van te voren). Vraag is wel of hij een gehechte dekvloer moest maken. In de bouwpraktijk kom ik vaak tegen dat ze net doen of dat iets heel vreemds is. Voor je contactgeluidisolatie is dit echter zeer belangrijk (uitzondering toepassing zwevende dekvloer op isolatie natuurlijk).

Er zijn oplossingen waar je gaatjes boort en drukloze hars injecteert. Maar of dat de goedkoopste oplossing is.. Hangt er ook vanaf wat er allemaal in de vloer ligt qua leidi gen, vloerverwarming, elektra etc.
Er liggen geen leidingen in de vloer.
Ook is er voorzover ik kan nagaan (en me kan herinneren) niet aangebrand of is de betonnen ondervloer vochtig gemaakt.

Waar ik bang voor ben is dat na verloop van tijd het zandcement gaat "korrelen" (als ik dat zo goed beschrijf) mede ook omdat het losse deel net op een stuk zit waar veel gelopen zal worden en dus iedere keer zal bewegen als er iemand overheen loopt.

Elke andere plek in de ruimte had mij minder uitgemaakt, want daar komen óf kasten óf een bed.

Ik zie het liefste dat ze het losse deel verwijderen en opnieuw storten/leggen.
Hoop dat de aannemer een beetje wil meebewegen.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 11:47

[Afbeelding]

Inderdaad een plat kanaal toepassen. Als je dan de panlatten niet het kanaal laat kruizen, maar in dezelfde richting doet kost het je ca. 60mm (kanaal/ panlat) + 12mm gips = 72mm hoogte.
Een compactere oplossing zie ik niet, behalve opbouw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
LinkinTED schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Inderdaad een plat kanaal toepassen. Als je dan de panlatten niet het kanaal laat kruizen, maar in dezelfde richting doet kost het je ca. 60mm (kanaal/ panlat) + 12mm gips = 72mm hoogte.
Een compactere oplossing zie ik niet, behalve opbouw ;)
Dank voor t meedenken. Ik zie ook even geen andere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Heeft iemand aanraders (of afraders) als het gaat om deur/kozijncombinaties? Ik heb 6 nieuwe deuren nodig voor de eerste verdieping en zoek simpele stompe deuren van 231cm. Ik zie wat huismerken als CanDo en ik zie merken als Skantrae en Austria.

Ik hoef geen top of the line en het mag ook een honingraad zijn, maar geen karton aanvoelende deuren. Dus moet wel iets van gewicht hebben. Budget is tot een euro of 250 per deur/kozijn en ik wil perse een afgehangen deur.

Ik zie bijvoorbeeld de Skantrae 280 voor zo’n €210 en een Austria DKC voor €250. Aan de andere kant zie je bij Hornbach een combinatie voor €170. Allemaal zijn het honingraaddeuren. Wat is hier nou de beste keuze?

Austria DKC

Skantrae DKS 280

Hornbach deur/kozijn

[ Voor 27% gewijzigd door t14wo op 14-03-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:33
_ferry_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:54:
Binnenkort vloertegels er uit beuken, en in de cementdekvloer en nieuwe vloerverwarming infrezen (hoh 10 ipv +/-20).
Daarna moeten de sleuven natuurlijk gevuld worden en de boel weer klaar zijn om opnieuw te tegelen.
Zit ik dan goed met Akkit 201? ( https://www.hornbach.nl/p...satiemassa-25-kg/8582240/ )
Klinkt als een product wat enigszins afvlakt/vloeit maar ook voldoende stevigheid geeft om te zorgen dat de buis stevig ligt.
Een snelcement/snelmortel zou ook mogelijk zijn begrijp ik. Maar ik weet niet of dat echt voordelen biedt. Volgens mij moet je dat met de spaan aanbrengen terwijl die Akkit min of meer gegoten kan worden en daarna met de spaan uitgesmeerd kan worden.
Wij hebben de sleuven met Bostik SL C950 RENOQUICK dichtgesmeerd. Dit was in april vorig jaar. Maar wat is dat spul duur geworden, toen nog voor €35 per zak gekocht bij Afbouwbaas. Nu ruim €20 duurder per zak.

Ik snap dat mensen hier goedkopere alternatieven aanraden maar ik zou er niet op besparen. Trouwens, wij hebben niet geëgaliseerd, maar het laminaat dat erop ligt is ook vrij dik.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Laatst online: 06-05 22:21
t14wo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:19:
[...]

Dank voor t meedenken. Ik zie ook even geen andere oplossing.
Je zou ook aan een (open) plenum. Dus klein verlaagd plafond maken met enkel 2 roosters (1 in douche, 1 in wc) en het bestaande rooster laten zitten. Of rooster in de wand maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 00:17
Als je een 16 mm kunststof waterleiding (tbv koud water) in de muur wilt wegwerken, is dan een mantelbuis vereist? Het wordt dichtgesmeerd met Roodband

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

t14wo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:03:
Heeft iemand aanraders (of afraders) als het gaat om deur/kozijncombinaties? Ik heb 6 nieuwe deuren nodig voor de eerste verdieping en zoek simpele stompe deuren van 231cm. Ik zie wat huismerken als CanDo en ik zie merken als Skantrae en Austria.

Ik hoef geen top of the line en het mag ook een honingraad zijn, maar geen karton aanvoelende deuren. Dus moet wel iets van gewicht hebben. Budget is tot een euro of 250 per deur/kozijn en ik wil perse een afgehangen deur.

Ik zie bijvoorbeeld de Skantrae 280 voor zo’n €210 en een Austria DKC voor €250. Aan de andere kant zie je bij Hornbach een combinatie voor €170. Allemaal zijn het honingraaddeuren. Wat is hier nou de beste keuze?

Austria DKC

Skantrae DKS 280

Hornbach deur/kozijn
Ik heb hier laatst met een Berkvens gewerkt, was ook prima.
Zit ook redelijk in je prijsklasse.

Reden voor mij was omdat de rest van het huis ook Berkvens is trouwens, niet een specifieke voorkeur voor dat merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:43
El-Vder schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:50:
[...]

Je zou ook aan een (open) plenum. Dus klein verlaagd plafond maken met enkel 2 roosters (1 in douche, 1 in wc) en het bestaande rooster laten zitten. Of rooster in de wand maken?
Wij hebben in onze badkamer ook een afvoerkanaal op enkele mm's van de muur zitten waardoor er geen normale kap op kan (top gedaan). Daarvoor een klein luchtdichte bak in het plafond gemaakt en het ventiel wat verder van de muur gemaakt. Je zou dus ook een kleine luchtdichte koof kunnen maken (die kan dunner dan het platte kanaal en die laten afzuigen met de huidige buis. hoef je alleen boven de douche en de wc een gat te boren voor een ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Skantrae DKS 280
Ikzelf heb overal Skantrae SKB 280 deuren hangen, dat is de massieve volspaan variant. Daar ben ik wel tevreden over. Wellicht als je ze mailt als ze die afgehangen in een kozijn kunnen leveren, dat ze er een leuk prijsje van kunnen maken.
Heb ze zelf van de lokale houthandelaar/Skantrae dealer gekocht inclusief deurbeslag. Dat laatste kan ook wel wat in de papieren lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
BlackthunderAwf schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:57:
[...]

Ikzelf heb overal Skantrae SKB 280 deuren hangen, dat is de massieve volspaan variant. Daar ben ik wel tevreden over. Wellicht als je ze mailt als ze die afgehangen in een kozijn kunnen leveren, dat ze er een leuk prijsje van kunnen maken.
Heb ze zelf van de lokale houthandelaar/Skantrae dealer gekocht inclusief deurbeslag. Dat laatste kan ook wel wat in de papieren lopen...
Wat vind je van het gewicht van de volspaan variant? Ik neig eigenlijk toch daar naartoe. Voelt toch kwalitatiever en is duurzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:45

Tjark

DON'T PANIC

Heb een tijdje geleden hier 2 cando deuren gehaald: https://www.marktplaats.nl/u/goran/101391/ Is een loods en scheelde 7-8 tientjes per deur met wat ik kon vinden.
Of zoeken naar bv https://www.outlet-z.com/...max=600&min=0&sort=lowest

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Advies gevraagd over wat nu de beste/makkelijkste manier is om deze structuurmuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8br4dFPRv6pFJ39i3hXTWeC2gnA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMroKUiBA6M604tVF9ApvzNJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Glad te maken (+/- 6m2).

Doel = vliesbehangetje erop

Onlangs stukje plafond gestuct met kant en klare gyproc pasta, viel best tegen, maar vooral doordat het plafond was en kleine ruimte, dus beweegruimte ook niet ideaal, resultaat best ok na schuren :)
Ik heb dus daar nog spullen van zoals een afrij lat etc. dus op zich wil ik ook wel muurtje eens proberen.

Echter als er toch makkelijkere opties zijn, is dat ook welkom. Ik zie verschillende opties:
- Muur schuren (bijv. wandschuurmachine Lidl aanschaffen)
- Albastine Muurglad (maar zie in dit topic al wat negatieve reviews daarover)
- Fix and finish/ fill and finish (ik weet nooit zo goed welke het nu moet zijn :P )
- mp75?
- kant-en-klare stucpasta zoals ik gebruikt hebt bij plafond (maar is best prijzig)

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Voor het dampscherm plak je normaal gezien ook alle nietjes af. Vooral dan omdat indien het scheurt om eender welke reden, dat het dan toch nog damp dicht is.

Maar weet er iemand ook of er zo tape op rol bestaat dat je niet apart moet knippen? Zeg maar een rol dampdichte rondjes van een cm of 8.

Tot nu toe was het altijd een geklooi met die tapejes apart te snijden en te plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri X
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-04 22:15
Martinusz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:13:
Advies gevraagd over wat nu de beste/makkelijkste manier is om deze structuurmuur:
[Afbeelding]

Glad te maken (+/- 6m2).

Onlangs stukje plafond gestuct met kant en klare gyproc pasta, viel best tegen, maar vooral doordat het plafond was en kleine ruimte, dus beweegruimte ook niet ideaal, resultaat best ok na schuren :)
Ik heb dus daar nog spullen van zoals een afrij lat etc. dus op zich wil ik ook wel muurtje eens proberen.

Echter als er toch makkelijkere opties zijn, is dat ook welkom. Ik zie verschillende opties:
- Fix and finish/ fill and finish (ik weet nooit zo goed welke het nu moet zijn :P )
- mp75?
- kant-en-klare stucpasta zoals ik gebruikt hebt bij plafond (maar is best prijzig)

Wat zouden jullie doen?
Ik denk niet dat je het vlak genoeg gaat krijgen voor een behangetje
Minder goed en duurder dan andere opties hier.
Fix en finish is een dunpleister die je zelf aan moet aanmaken. Prima spul. Als je weinig ervaring hebt echter, raad ik het niet aan. Fill and finish is een kant en klare emmer. Iets wat ik zeker kan aanraden voor dit kleine klusje. Eerst met heel grof schuurpapier eroverheen en daarna dichtsmeren met fill and finish. Laten drogen en daarna de foutjes nog even vullen/wegschuren.
- mp75?
Vergeet niet te primen en je moet een beetje kunnen stuccen. Let ook op de minimale dikte. Knauf schrijft 1 cm voor, dat wordt in de praktijk niet gehaald. Een paar mm is wel erg dun alleen. Roodband is waarschijnlijk beter.
Beetje zelfde aanpak als fill and finish. Je hebt waarschijnlijk wel een paar lagen nodig voordat het goed gevuld is. Brander en SPS zijn goedkoper dan Gyproc trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
t14wo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Wat vind je van het gewicht van de volspaan variant? Ik neig eigenlijk toch daar naartoe. Voelt toch kwalitatiever en is duurzamer.
Tja voor mijn gevoel hoort een deur een beetje massief aan te voelen, net zoals in een auto. Ik heb geen idee wat het effect is qua geluidsisolatie met honingraat, maar een massieve deur kan je misschien wat makkelijker herstellen als er een deukje in zit dan honingraat.
Ik heb wel op elke deur 4 scharnieren zitten trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
BlackthunderAwf schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Tja voor mijn gevoel hoort een deur een beetje massief aan te voelen, net zoals in een auto. Ik heb geen idee wat het effect is qua geluidsisolatie met honingraat, maar een massieve deur kan je misschien wat makkelijker herstellen als er een deukje in zit dan honingraat.
Ik heb wel op elke deur 4 scharnieren zitten trouwens.
Ja ben ik met je eens hoor. Een wat zwaardere deur voelt toch fijner. (Gooit ook makkelijker door boze kinderen)

Ik zie dat Skantrae ook nog een tussenvariant heeft: Halfspaan. Dat is massief, maar dan met gaten erin geboord. Ik ga denk ik daarvoor. Die zit kwa prijs mooi er tussenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
[Afbeelding]

Glad te maken (+/- 6m2).

- mp75?

Wat zouden jullie doen?
Primer + stucpasta-iets, is verreweg het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]

Glad te maken (+/- 6m2).

Wat zouden jullie doen?
heb je een "stoom" dingus in de buurt (te leen oid? ) of emmer ernaast en elk uur ff vochtig maken oid .. begin in de ochtend en in de avond proberen af te steken .. baat het niet schaad dit ook niet echt .. (wel ff afplak folie eronder leggen )..

schuren tja .. dan zou ik instant ---> F&F pakken .. gewoon niet te dik/te dun in 3 tot 4 lagen eroverheen smeren in steeds "dunnere" papjes .. voor het meest gladde resultaat. stof maken zal niet hoog op WAF liggen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

Glad te maken (+/- 6m2).

- mp75?

Wat zouden jullie doen?
Hier een vergelijkbare situatie. Denk dat ik het voorbehandel met betocontact en dan fix&finish er over. Rotband kan op zich ook, maar heeft net als mp75 wat meer laagdikte nodig. Dat doe ik wel op de muur waar straks de nodige gaten en overgangen zitten (waar tegels en plinten zaten). Want dan kun je dat mooi glad afreien.

Maar als de muur gewoon recht is is kun je waarschijnlijk met fix&finish en een breed spackmes prima voorbehandelen voor je vliesbehang. Zonder dat je nog hoeft te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zwartoog schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Primer + stucpasta-iets, is verreweg het makkelijkste.
Is primer nodig? Is dat specifieke primer? Het is een geschilderde muur (aantal lagen) op dit moment.
vso schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:08:
[...]

heb je een "stoom" dingus in de buurt (te leen oid? ) of emmer ernaast en elk uur ff vochtig maken oid .. begin in de ochtend en in de avond proberen af te steken .. baat het niet schaad dit ook niet echt .. (wel ff afplak folie eronder leggen )..

schuren tja .. dan zou ik instant ---> F&F pakken .. gewoon niet te dik/te dun in 3 tot 4 lagen eroverheen smeren in steeds "dunnere" papjes .. voor het meest gladde resultaat. stof maken zal niet hoog op WAF liggen
Afsteken lijkt mij behoorlijke klus met onbekend eindresultaat :P ik ga dan liever voor of schuren of gewoon laag erop smeren zodat het glad wordt.
_ferry_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Hier een vergelijkbare situatie. Denk dat ik het voorbehandel met betocontact en dan fix&finish er over. Rotband kan op zich ook, maar heeft net als mp75 wat meer laagdikte nodig. Dat doe ik wel op de muur waar straks de nodige gaten en overgangen zitten (waar tegels en plinten zaten). Want dan kun je dat mooi glad afreien.

Maar als de muur gewoon recht is is kun je waarschijnlijk met fix&finish en een breed spackmes prima voorbehandelen voor je vliesbehang. Zonder dat je nog hoeft te schuren.
Was dat een kale muur? Betoncontact klinkt als een primer voor een nieuwe kale muur?
Het is dus een geschilderde muur (waarschijnlijk meerdere lagen door de jaren heen, in ieder geval minimaal 2 lagen).

Ik ga inderdaad voor een kant-en-klaar oplossing, misschien toch de gyproc variant, die heb ik zeg ik net nog meer dan een halve emmer staan, zonde om niet te gebruiken en qua kosten is een nieuwe emmer minder duur dan ik dacht (en daar heb ik dus iets al ervaring meer :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:39:
Afsteken lijkt mij behoorlijke klus met onbekend eindresultaat :P ik ga dan liever voor of schuren of gewoon laag erop smeren zodat het glad wordt.
schuren .. pff in mijn geval zegt wederhelft dan "smeer maar" alleen ik vind het zelf wel fijn behangen is niet mijn ding geneuzel met banen tegen-elkaar aan .. en die folie is ze ook erg dankbaar voor ..

Anderzijds is ze ook erg anti behang dus dat scheelt ook.

net glasvezel hang geprobeerd .. ook de laatste keer ... iets zegt me dat tegen schuine dak/plafond aan moet je ook niet doen dan >:)

maar na 70m2 stucken op zolder vind ik het ook wel welletjes

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 15-03-2023 15:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Martinusz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Is primer nodig? Is dat specifieke primer? Het is een geschilderde muur (aantal lagen) op dit moment.

[...]

[...]

Was dat een kale muur? Betoncontact klinkt als een primer voor een nieuwe kale muur?
Het is dus een geschilderde muur (waarschijnlijk meerdere lagen door de jaren heen, in ieder geval minimaal 2 lagen).

Ik ga inderdaad voor een kant-en-klaar oplossing, misschien toch de gyproc variant, die heb ik zeg ik net nog meer dan een halve emmer staan, zonde om niet te gebruiken en qua kosten is een nieuwe emmer minder duur dan ik dacht (en daar heb ik dus iets al ervaring meer :) )
Knauf adviseert betocontact over bestaande latex lagen. Zonder kun je natuurlijk ook doen, maar geen garantie dat het dan net zo goed blijft zitten :Y) volgens mij kun je een 1L emmer krijgen bij de bouwmarkt voor een tientje, wat voldoende is voor die 5m2, dus de kosten en werk is het niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:19
[Afbeelding]

Glad te maken (+/- 6m2).

- mp75?

Wat zouden jullie doen?
Aha! wij hadden hier ook alles met die spachtelputz. Ik zou Fix en Finish adviseren. Heb hier geen voorstrijk gebruikt en het blijft prima zitten. Ik zou in 2 lagen werken. 1 om te "vullen" en 1 om daarna de boel netjes glad te maken. Ik ben geen stucadoor en zo te horen jij ook niet. Belangrijk is dan om daarna met een schuurmachine er een keer licht overheen te gaan. Ik heb hiervoor een wandschuurmachine aangeschaft, maar elke voldoet voor deze muur. Korrel 200 en gaan met die banaan! Als je gaat stucen, niet bang zijn dat je het niet strak genoeg hebt gedaan, zo'n schuurmachine doet HEEL VEEL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 14:28
Even een korte vraag:

We zijn voornemens om de badkamervloer te v.v. een zwaluwstaartplaat vloer.
Deze komt rechtstreeks op de balken te liggen.
Het grootste deel van de ondervloer is al verwijderd ivm lekkage. De badkamervloer zal door de nieuwe betonvloer hoger komen te liggen dan de aangrenzende ruimte.

Ik vraag me alleen af wat handig is met qua overgang bij het kozijn. Ofwel aan de badkamerzijde van het kozijn stoppen. Of kozijn inkorten en aan de buitenzijde van het kozijn stoppen.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Aanslag kozijn weghalen tot 1 cm boven bovenzijde vloer, stoppen voor het kozijn met je vloer.
tussen kozijn plaats je dan een mooie hardstenen dorpel en deur kort je in.
Zo heb ik het iig ooit gedaan, deur draaide wel de overloopt op, dus naar buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rainier15 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:35:
Even een korte vraag:

We zijn voornemens om de badkamervloer te v.v. een zwaluwstaartplaat vloer.
Deze komt rechtstreeks op de balken te liggen.
Het grootste deel van de ondervloer is al verwijderd ivm lekkage. De badkamervloer zal door de nieuwe betonvloer hoger komen te liggen dan de aangrenzende ruimte.

Ik vraag me alleen af wat handig is met qua overgang bij het kozijn. Ofwel aan de badkamerzijde van het kozijn stoppen. Of kozijn inkorten en aan de buitenzijde van het kozijn stoppen.

Iemand ervaring?
jup, dat doe je zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24pW-5kPaxlQYqapHK2JXzk0Mr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FM0uZxqUad7Ryzzzk0hsJfTH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 20:55

Dentheman

Zie signature

rainier15 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:35:
Even een korte vraag:

Iemand ervaring?
Dat hangt er vanaf welke kant je deur opdraait, in mijn geval draait deze de badkamer in, dus had ik geen keuze anders dan de deur boven de dorpel op de beton- & gietvloer uit te laten komen. Als je kozijn niet de badkamer indraait is er volgensmij geen gouden standaard, maar ik zal er eens op letten.

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:20
Zo is het bij ons op de houten verdiepingsvloer ook gemaakt. Incl de spleet tussen drempel en deur voor de aanzuiging van (warme) lucht elders uit de woning t.b.v. de afzuiging in de badkamer (helaas type C in ons geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
Heeft er iemand ervaringen met het gebruik van voorstrijk/diepgrond?

Zelf heb ik het nog nooit gebruikt en altijd gewoon geverfd (wat niet altijd even handig was)
Nu in onze nieuwe woning zijn we bezig met de 1e verdieping renoveren, en we zijn bijna aangekomen bij het schilderen.

wat er moet gebeuren:
Plafond schilderen, is net voorzien van gips platen afgewerkt met Knauf Uniflott.

Muren schilderen, zijn allemaal gladgemaakt met Knauf Fix en Finish.

Mijn vriendin heeft besloten om voor de gekleurde muren speciale voorstrijk te kopen in de zelfde kleur.
Echter vind ik dit nogal een dure optie voor alle witte delen.

Nu heb ik nog Diepgrond plus van de hornbach staan, en die schijn je ook te kunnen gebruiken als voorstrijk voor verf, klopt dit?
Of kan ik beter gewoon voorstrijk halen?

Dan viel het me ook nog op dat bijvoorbeeld van ALABASTINE er heel veel verschillende soorten zijn.
Van simpelweg een emmer transparante voorstrijk, tot aan 4 in 1 dekkend wit. (met ook bijbehorend prijsverschil)
Hoe zijn jullie ervaringen er mee?

Ergens staat het me tegen om meer geld uit te geven aan de voorstrijk dan aan de witte verf zelf (hebben laatst in de actie 12L flexa powerdek gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:50
fjux schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:14:

Zelf heb ik het nog nooit gebruikt en altijd gewoon geverfd (wat niet altijd even handig was)
Nu in onze nieuwe woning zijn we bezig met de 1e verdieping renoveren, en we zijn bijna aangekomen bij het schilderen.

wat er moet gebeuren:
Plafond schilderen, is net voorzien van gips platen afgewerkt met Knauf Uniflott.

Mijn vriendin heeft besloten om voor de gekleurde muren speciale voorstrijk te kopen in de zelfde kleur.

Nu heb ik nog Diepgrond plus van de hornbach staan, en die schijn je ook te kunnen gebruiken als voorstrijk voor verf, klopt dit?

Dan viel het me ook nog op dat bijvoorbeeld van ALABASTINE er heel veel verschillende soorten zijn.
Van simpelweg een emmer transparante voorstrijk, tot aan 4 in 1 dekkend wit. (met ook bijbehorend prijsverschil)

Ergens staat het me tegen om meer geld uit te geven aan de voorstrijk dan aan de witte verf zelf (hebben laatst in de actie 12L flexa powerdek gekocht)

wat er moet gebeuren:

wat er moet gebeuren:

Heb zelf Alabastine rolbare voorstrijk WIT gebruikt voor mijn plafond en wanden.
Op het plafond gesausd met wit ( ral 9010 ) van de Action. De wanden behangt ( behang van Bauhaus ).

Persoonlijk zou ik eerst de muren goed schuren met een muurschuurmachine ( al dan niet huren ). Dan afnemen met dusty Als er muurverf op zit zou ik er geen voorstrijk op doen. Investeer dat liever in goed merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hark_k schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:37:
Als je een 16 mm kunststof waterleiding (tbv koud water) in de muur wilt wegwerken, is dan een mantelbuis vereist? Het wordt dichtgesmeerd met Roodband
Nee.
Althans, de loodgieter die vorige maand wat waterleidingen in de muur heeft weggewerkt deed dit zonder mantelbuis. In ons geval dichtgezet met Ardex Multimortel, maar hier komt nog een laag stucwerk overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tehh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Nee.
Althans, de loodgieter die vorige maand wat waterleidingen in de muur heeft weggewerkt deed dit zonder mantelbuis. In ons geval dichtgezet met Ardex Multimortel, maar hier komt nog een laag stucwerk overheen.
vind het wel raar .. zelf zou ik wel eerder zo'n stalen band oid ervoor doen al is het omdat je als je de boor erinzet minder kans hebt om de leiding te raken ..

Ga ik wel op mijn badkamer doen in elk geval ook al is het niet "nodig" .. of ga ik er niet in boren voorkomen is beter als genezen imho

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:18
@fjux, ik heb al een aantal kamers hier in huis van een gipsplaten plafond voorzien. In één kamer heb ik voorstrijk op de platen gedaan, maar daarna moest ik alsnog 2x sauzen. Alpina Weiss, das Original, dus wel een goed merk. Die voorstrijk laat ik dus nu wel zitten. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 20:56
Jolke schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:13:
@fjux, ik heb al een aantal kamers hier in huis van een gipsplaten plafond voorzien. In één kamer heb ik voorstrijk op de platen gedaan, maar daarna moest ik alsnog 2x sauzen. Alpina Weiss, das Original, dus wel een goed merk. Die voorstrijk laat ik dus nu wel zitten. :)
Die illusie dat je iets met 1 laag schilderen mooi dekkend krijgt heb ik al jaren niet meer. Als je ervan uitgaat dat je minimaal 2x moet, valt het in ieder geval minder tegen ;)
Pagina: 1 ... 285 ... 448 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/