Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 284 ... 288 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:41
De schilderstape wil je altijd direct na het verven weghalen. Als de verf eenmaal opdroogt heb je grote kans dat je de verf aan de rand beschadigd bij het lostrekken.

kwestie van de schilderstape na het verven loshalen en als het droog genoeg is nieuwe schilderstape aanbrengen.

Eventueel zou je kunnen kijken om 2 lagen schilderstape te plannen. Dan kun je de 1e laag loshalen na de 1e verflaag. Daar zit dan wel het risico aan vast dan de lijm van de schilderstape na verloop van tijd toch ook best kan blijven plakken en dat je na de 2e verflaag de witte ondergrond mogelijk beschadigd bij het lostrekken.

uiteindelijk valt of staat bovenstaande risico weer met het soort schilderstape en de gebruikte lijm/plaklaag daarin.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

edddy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:48:
Graag zou ik jullie advies willen voor het isoleren van de "buitenruimte". Na wat zoek werk kom ik uit op het volgende. Ik wil graag de binnenmuren/binnenspouwblad gaat isoleren met Pir+gips platen van 60+12,5mm Rd=2,7, begreep dat ik deze platen er direct op kan lijmen. Hierna een verlaagd plafond maken en deze vullen met glaswol. De kruipruimte staat ook op het programma voor later als de tuin leeg is. Het is nu namelijk niet mogelijk om er vanaf de "normale" kruipruimte bij te komen. Zal een gat er onder moeten graven.

Is dit een goed plan of zijn er betere opties?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Let je op je niet vocht opsluit in bestaande muren? als er sprake is van buitenmuur --> isolatie --> muur --> nieuwe isolatie (wat je gaat plaatsen) dan doe je er wellicht wijs aan om een luchtspouw aan te brengen.

Tja vanalles

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:06
Een cosmetisch vraagje, wellicht gemiereneuk. ;) Zie foto.

Ik ga tussen de gordingen van 19cm pak en beet 10cm extra isolatie stoppen, dus de gordingen blijf je zien. Nu zijn de gordingen in de 25 jaar dat het huis op zijn plek staat een klein beetje doorgezakt. Op 4.3m ongeveer 1-1.5cm in het midden.

Vraag nu dus als ik daar glaswol tussen ga maken met gipsplaatjes, moet ik die mooi recht hangen, of zou ik die het beste met de gordingen mee moeten hangen... Met de gordingen mee is uiteraard makkelijker, maar is dat ook mooier?

Als ik het recht maak zie je in het midden de gording er dus verder uit komen als aan de zijkanten...

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39
De randen van je gips sluiten toch nooit precies aan op een gording? Zal altijd nog iets van een plint overheen komen lijkt me? Daar kan je dan die 0,5-0,75 cm ook wel mee opvangen lijkt me?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:55
Martijn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:20:
[Afbeelding]
Ik ga tussen de gordingen van 19cm pak en beet 10cm extra isolatie stoppen, dus de gordingen blijf je zien. Nu zijn de gordingen in de 25 jaar dat het huis op zijn plek staat een klein beetje doorgezakt. Op 4.3m ongeveer 1-1.5cm in het midden.

Vraag nu dus als ik daar glaswol tussen ga maken met gipsplaatjes, moet ik die mooi recht hangen, of zou ik die het beste met de gordingen mee moeten hangen... Met de gordingen mee is uiteraard makkelijker, maar is dat ook mooier?

Als ik het recht maak zie je in het midden de gording er dus verder uit komen als aan de zijkanten...
Dat glaswol kun je best een cm proppen in de lengte, dat maakt niet uit.

Maar heb je het over je gipsplaten? Hoe was je überhaupt van plan om die recht en strak tussen de balken te zetten? :P Gewoon met een afwerklatje of een hollatje, is het in één keer netjes en strak. En dat de boel meeglooit met de balk: tsja, een huis leeft zeg maar :)

• Martijn
Jannibal23 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:23:
De randen van je gips sluiten toch nooit precies aan op een gording? Zal altijd nog iets van een plint overheen komen lijkt me? Daar kan je dan die 0,5-0,75 cm ook wel mee opvangen lijkt me?
De gording is 19cm, dit is straks de opbouw.
  • 8cm glaswol binnen houten balkjes die tussen de gordingen zitten
  • 2cm rachel
  • 9,5mm gipsplafondplaat
Dan zal er om de hele rand nog wel een paar mm dik plintje komen maar de gording steekt dan in het midden 1.5cm verder 'naar buiten' dan aan het begin en aan het eind...

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:42

Tjark

DON'T PANIC

Spixo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:09:
Vraag: kan ik de paarse schilderstape gedurende de 2 lagen laten zitten? Of moet ik die er direct aftrekken na het schilderen van de eerste blauwe laag? En indien ja: hoe schilder ik de tweede laag dan?
Ik laat 't zitten en aan 't einde er pas rustig/voorzichtig met beleid er van af trekken. Ik gebruikt wel Kip 3301

*insert signature here

• Jannibal23
Martijn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:29:
[...]

De gording is 19cm, dit is straks de opbouw.
  • 8cm glaswol binnen houten balkjes die tussen de gordingen zitten
  • 2cm rachel
  • 9,5mm gipsplafondplaat
Dan zal er om de hele rand nog wel een paar mm dik plintje komen maar de gording steekt dan in het midden 1.5cm verder 'naar buiten' dan aan het begin en aan het eind...
Ah zo! Ik dacht doorhangen in de andere richting.

In dat geval: ik zou het gewoon strak maken en dus niet met de gording mee laten buigen. Hout is een natuurproduct dus ik vind een beetje verschil altijd wel wat hebben/acceptabel.

• Martijn
Jannibal23 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Ah zo! Ik dacht doorhangen in de andere richting.

In dat geval: ik zou het gewoon strak maken en dus niet met de gording mee laten buigen. Hout is een natuurproduct dus ik vind een beetje verschil altijd wel wat hebben/acceptabel.
Dit is wat ik bedoel uit de losse pols, en tikkeltje overdreven ;). A of B, that's the question.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:26
Ik heb een korte vraag over het schilderen van een lambrisering.

Ik heb de bovenzijde van de wand 2x wit geschilderd. Vervolgens paarse schilderstape aangebracht en het randje van de schilderstape ook even aangestipt met witte verf. Nu wil ik de onderkant blauw gaan verven. Dit moet ook minimaal 2 lagen gebeuren.

Vraag: kan ik de paarse schilderstape gedurende de 2 lagen laten zitten? Of moet ik die er direct aftrekken na het schilderen van de eerste blauwe laag? En indien ja: hoe schilder ik de tweede laag dan?

[Afbeelding]
Ik zou in dit geval voor “duurder” kwaliteitsschildertape gaan. Even een aanname dat dit tape is van de Action.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgende week wordt ons plafond gespoten en vinden er wat herstelwerkzaamheden aan het stucwerk plaats. Nu ga ik zelf de vloer afplakken. Het werk lijkt te worden verdeeld over 3-4 dagen en ik maak me zorgen over de impact die dit heeft op onze PVC vloer en MDF plinten. Ik weet nog dat de vorige keer de vloer onder de stucloper helemaal nat was omdat de vloerverwarmingswarmte ging condenseren doordat de stucloper waterdicht is.

Ik overweeg nu om de vloer in delen af te plakken zodat ik 4 grote vlakken van 25m2 per stuk krijg en deze dan in de avond te verwijderen en in de ochtend weer terug te leggen zodat de vloer in de avond en nacht kan ademen. Dat is natuurlijk veel werk en ook risicovol met knoeien.

Een alternatief is de vloerverwarming uit zetten zodat er minder warmte opstijgt om te condenseren.

Heeft iemand ervaring met de impact op een PVC vloer meerdere dagen afplakken met stucloper?

[Voor 5% gewijzigd door XeNeRgY op 08-03-2023 18:51]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:02
XeNeRgY schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:45:
Volgende week wordt ons plafond gespoten en vinden er wat herstelwerkzaamheden aan het stucwerk plaats. Nu ga ik zelf de vloer afplakken. Het werk lijkt te worden verdeeld over 3-4 dagen en ik maak me zorgen over de impact die dit heeft op onze PVC vloer en MDF plinten. Ik weet nog dat de vorige keer de vloer onder de stucloper helemaal nat was omdat de vloerverwarmingswarmte ging condenseren doordat de stucloper waterdicht is.

Ik overweeg nu om de vloer in delen af te plakken zodat ik 4 grote vlakken van 25m2 per stuk krijg en deze dan in de avond te verwijderen en in de ochtend weer terug te leggen zodat de vloer in de avond en nacht kan ademen. Dat is natuurlijk veel werk en ook risicovol met knoeien.

Een alternatief is de vloerverwarming uit zetten zodat er minder warmte opstijgt om te condenseren.

Heeft iemand ervaring met de impact op een PVC vloer meerdere dagen afplakken met stucloper?
Je vloer zal toch ondertussen wel droog zijn? Waar zou dat water vandaan moeten komen?
Warmte condenseert niet, daar heb je toch echt water voor nodig.
Hier hebben we tijdens de bouw (weliswaar op keramisch parket) ook een paar weken lang stucloop gehad, omdat de vloer er eerder lag dan het schilderwerk, maar zelfs dat was geen enkel probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• XeNeRgY
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Je vloer zal toch ondertussen wel droog zijn? Waar zou dat water vandaan moeten komen?
Warmte condenseert niet, daar heb je toch echt water voor nodig.
Hier hebben we tijdens de bouw (weliswaar op keramisch parket) ook een paar weken lang stucloop gehad, omdat de vloer er eerder lag dan het schilderwerk, maar zelfs dat was geen enkel probleem.
De vloer was droog genoeg om te egaliseren en pvc te leggen inderdaad. Ik had het idee dat opstijgende warmte die niet weg kan (door de stucloper) gaat condenseren omdat het aan de andere kant van de stucloper koeler is. De stucloper is dan een dampdichte laag geworden.

Mijn situatie is hetzelfde als bij jou inderdaad. Ik vraag me nu af of ik inderdaad wel vocht kan verwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57
Martijn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:20:
[Afbeelding]

in bais maak je dingen recht voor het oog en dat wil zeggen eerder evenwijdig dan recht,waterpas etc.
als je ongeveer 10 cm isolatie gaat zetten zal je hele pakket iets van 13-14 cm zijn dus blijft er max 6 cm over 6 cm kan opzich wel een verschil hebben van een cm zonder dat het heel raar wordt maar dan moet het dus niet 3 cm worden. en het verschil 2 cm dan gaat het er wel raar uitzien. test het gewoon uit pak een latje en schroef er 1 recht en schroef er 1 evenwijdig. (en hou rekening met je pakket dikte bij 10cm isolatie blijft geen 9 cm balk over)

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:24
vincent_1971 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Ik zou in dit geval voor “duurder” kwaliteitsschildertape gaan. Even een aanname dat dit tape is van de Action.
Bijvoorbeeld deze van KIP, de Kip 2301 Ultra Sharp schilderstape kan ik van harte aanbevelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d4de
  • Laatst online: 15-03 16:53

Damp open stucloper hebben wij jaren geleden ook gebruikt om dit probleem niet te hebben.

Leek veel op dit spul:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

• Martijn
twain4me schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:08:
[...]

in bais maak je dingen recht voor het oog en dat wil zeggen eerder evenwijdig dan recht,waterpas etc.
als je ongeveer 10 cm isolatie gaat zetten zal je hele pakket iets van 13-14 cm zijn dus blijft er max 6 cm over 6 cm kan opzich wel een verschil hebben van een cm zonder dat het heel raar wordt maar dan moet het dus niet 3 cm worden. en het verschil 2 cm dan gaat het er wel raar uitzien. test het gewoon uit pak een latje en schroef er 1 recht en schroef er 1 evenwijdig. (en hou rekening met je pakket dikte bij 10cm isolatie blijft geen 9 cm balk over)
8cm isolatie, rachels en gipsplaat zit je op 11cm dus blijft er 8cm over, dus jij zou gewoon met de gording mee blijven werken. Op zich is dat makkelijker met bevestiging vd balkjes tussen de gordingen.

Ben ook bang dat als ik het echt recht maak, het dan ‘hol’ lijkt door de ‘doorhangende’ gordingen…

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:39
Martijn schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:09:
[...]

8cm isolatie, rachels en gipsplaat zit je op 11cm dus blijft er 8cm over, dus jij zou gewoon met de gording mee blijven werken. Op zich is dat makkelijker met bevestiging vd balkjes tussen de gordingen.

Ben ook bang dat als ik het echt recht maak, het dan ‘hol’ lijkt door de ‘doorhangende’ gordingen…
Ik zou het juist precies andersom doen >:)

Het werk dat het oplevert om met de gording mee te werken gaat zich niet terug vertalen in hoeveel mooier het wordt. Het gaat volgens mij om 1 gording die wat krom loopt. Als je met die gording mee gaat bouwen, hoe ga je dan om met de gording eronder of erboven die recht is of misschien ook wel scheef?

Ik zou zeggen maak je gips er recht tussen dan heb je voor het oog grote rechte vlakken. Het krom lopen van de gording zie je dan misschien, of misschien niet als je niet oplet. Ik ben bang dat als je het gips met de gording laat meelopen dat het gaat opvallen dat de boel er scheef in zit.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:03
edddy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:48:
Graag zou ik jullie advies willen voor het isoleren van de "buitenruimte". Na wat zoek werk kom ik uit op het volgende. Ik wil graag de binnenmuren/binnenspouwblad gaat isoleren met Pir+gips platen van 60+12,5mm Rd=2,7, begreep dat ik deze platen er direct op kan lijmen. Hierna een verlaagd plafond maken en deze vullen met glaswol. De kruipruimte staat ook op het programma voor later als de tuin leeg is. Het is nu namelijk niet mogelijk om er vanaf de "normale" kruipruimte bij te komen. Zal een gat er onder moeten graven.

Is dit een goed plan of zijn er betere opties?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
de kruipruimte bedoel je de kelderruimte daarmee? Die kan je gewoon met styropor(piepschuim) 2 of 5cm dik vergispen. Maar gebruik geen kalk producten omdat het niet voor vochtige ruimtes is.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Iemand tips voor een ontstopping.
We wonen hier nu paar jaar en altijd wel af en toe dat de gootsteen wat verstopt raakt, over het algemeen regelmatig ontstopper er doorheen en het loopt weer door.
Maar gisteren onverwachts ineens weer verstopt, plopper + ontstopper dit keer geen resultaat, water blijft gewoon in de spoelbak staan.
Dus toen de zwanenhals etc. weer eens losgehaald, maar hier zag ik eigenlijk geen verstopping in, dus het moet verder zitten.
Het rare is, is dat ik zou verwachten dat het water dan ook in de grijze buis zou staan tot aan de rode circel zodra ik het witte gedeelte demonteer.
Maar gek genoeg is dat niet zo, als ik daar wat water in kiep, dan hoor ik het weglopen. Heb op dat punt nog wat ontstopper erin gegooid, boel weer aangesloten, maar vervolgens de kraan aan en de spoelbak loopt weer vol water en loopt niet weg :? Wat mis ik hier? En wat is nu een goede volgende stap om in de grijze afvoer te doen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Oh boy. Vrouwlief stond vanochtend onder de douche en hoorde een krak. De douchebak heeft opeens een scheur in een perfect rechte lijn. Ik weet niet wat voor douchebak het juist is (zat bij het huis toen ik het kocht), maar het is volgens mij wel een op maat gemaakt model want deze is exact zo breed als de ruimte. Het lijkt een soort van plastic te zijn, acryl, epoxy, plastic ... zoiets. Maar dus, nu zit er een barst waar wij onze voeten vaak zetten, en loopt er ongetwijfeld water waar het niet hoort te lopen.

(let even niet op de kalk O-) )

Wat nu gedaan? :'(

Ik heb wat gegoogled en vind wel dat er reparatiesets bestaan op basis van epoxy of polyester, maar geloof eigenlijk niet dat zoiets gaat helpen omdat het net gebroken is op een plaats waar we vaak staan, en gewicht dus de scheur eigenlijk een beetje doet opengaan. Geloof ook nooit dat dat een mooi glad resultaat gaat opleveren.

Moet ik de hele douche uitbreken? Dat is een renovatie waar ik eigenlijk niet op zat te wachten...

Android developer & dürüm-liefhebber

• Martijn
Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:30:
We wonen hier nu paar jaar en altijd wel af en toe dat de gootsteen wat verstopt raakt, over het algemeen regelmatig ontstopper er doorheen en het loopt weer door.
Maar gisteren onverwachts ineens weer verstopt, plopper + ontstopper dit keer geen resultaat, water blijft gewoon in de spoelbak staan.
Dus toen de zwanenhals etc. weer eens losgehaald, maar hier zag ik eigenlijk geen verstopping in, dus het moet verder zitten.
Het rare is, is dat ik zou verwachten dat het water dan ook in de grijze buis zou staan tot aan de rode circel zodra ik het witte gedeelte demonteer.
Maar gek genoeg is dat niet zo, als ik daar wat water in kiep, dan hoor ik het weglopen. Heb op dat punt nog wat ontstopper erin gegooid, boel weer aangesloten, maar vervolgens de kraan aan en de spoelbak loopt weer vol water en loopt niet weg :? Wat mis ik hier? En wat is nu een goede volgende stap om in de grijze afvoer te doen?

[Afbeelding]
Zou de ontstopper in de grijze buis gieten. Als je daar een gedeeltelijke verstopping in zit en je gooit er water in loopt het gewoon weg aangezien hij denk ik ook gewoon zuurstof kan aanzuigen. Als jij de hele boel weer aansluit en er een volle wasbak water boven zit is de zuurstof afgesloten en loopt het wellicht daardoor niet weg? Puur speculatie hoor, maar wellicht heb je er wat aan...

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:49

Perfect cover - damp open stucloper.

Hebben we hier gebruikt op onze houten vloer vlak na het leggen. Vanaf bovenkant kan er geen vocht onder komen, het is ook nog eens zelf klevend dus hoeft niet geplakt te worden. Vanaf de onderkant was het kurkdroog

• Martinusz
  • Nu online
Martijn schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Zou de ontstopper in de grijze buis gieten. Als je daar een gedeeltelijke verstopping in zit en je gooit er water in loopt het gewoon weg aangezien hij denk ik ook gewoon zuurstof kan aanzuigen. Als jij de hele boel weer aansluit en er een volle wasbak water boven zit is de zuurstof afgesloten en loopt het wellicht daardoor niet weg? Puur speculatie hoor, maar wellicht heb je er wat aan...
Ik heb dus al flesje ontstopper direct in grijze buis gedaan, maar dit was een andere die wij normaal gebruiken (korrels + heet water). Dus ik ga daar nog een poging voor doen direct in de grijze buis.

Net even een trekveer in de grijze buis gedaan, kijken of ik iets tegenkwam, maar in ieder geval niet op het eerste stuk, daarna een tuinslang stuk in grijze afvoer gedaan en rustig water laten lopen. Dat loopt aardig en dan inderdaad loopt ie op gegeven moment over. Maar voor mijn gevoel loopt het daarna toch nog aardig vlot weg, water blijf dus niet tot aan de rand van grijze afvoer staan na overlopen. Gekke is dus, als ik de boel weer aansluit en de kraan aanzet, de spoelbak bijna meteen direct volloopt, terwijl als ik de slang dus in de grijze afvoer direct voer en dan kraan aanzet het naar mijn idee langer duurt voordat ie overloopt :?

Maar goed, eerst volgende actie is andere ontstopper in grijze afvoer met heet water, kijken of dat nog effect heeft.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb dus al flesje ontstopper direct in grijze buis gedaan, maar dit was een andere die wij normaal gebruiken (korrels + heet water). Dus ik ga daar nog een poging voor doen direct in de grijze buis.

Net even een trekveer in de grijze buis gedaan, kijken of ik iets tegenkwam, maar in ieder geval niet op het eerste stuk, daarna een tuinslang stuk in grijze afvoer gedaan en rustig water laten lopen. Dat loopt aardig en dan inderdaad loopt ie op gegeven moment over. Maar voor mijn gevoel loopt het daarna toch nog aardig vlot weg, water blijf dus niet tot aan de rand van grijze afvoer staan na overlopen. Gekke is dus, als ik de boel weer aansluit en de kraan aanzet, de spoelbak bijna meteen direct volloopt, terwijl als ik de slang dus in de grijze afvoer direct voer en dan kraan aanzet het naar mijn idee langer duurt voordat ie overloopt :?

Maar goed, eerst volgende actie is andere ontstopper in grijze afvoer met heet water, kijken of dat nog effect heeft.
Wat ik me afvraag als je het water van je bak vol laat staan, blijft hij dan even vol of loopt hij langzaam leeg ?

Als je een rare vernauwing hebt die langzaam aan het opbouwen is verderop in de buis die soms verstopt raakt is wellicht je spoelbak het gevolg ervan niet de oorzaak ?

Rioolreiniger laten langskomen ?

Tja vanalles

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Martinusz Als de zwaan eraf is kan je dus gewoon door de gootsteen het kastje in kijken / de handdoek zien?

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:00
Mavamaarten schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:40:
Oh boy. Vrouwlief stond vanochtend onder de douche en hoorde een krak. De douchebak heeft opeens een scheur in een perfect rechte lijn. Ik weet niet wat voor douchebak het juist is (zat bij het huis toen ik het kocht), maar het is volgens mij wel een op maat gemaakt model want deze is exact zo breed als de ruimte.

<knip>
Even de obvious vraag eerst stellen. Is hij echt op maat gemaakt? Of is de ruimte op maat van de douche? Heb je hem al opgemeten, is het een gangbare maakt?

Anders zou ik het niet weten. Misschien bij een fatsoenlijke badkamer winkel langsgaan met de foto en vragen wat zij zouden aanraden?

• Martijn
Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Kun je dit tuinslag niet erin hangen en de pijp met je hand goed afsluiten, dan een keer goed de druk erop, dan zou ie hem wellicht goed doorspuiten...

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Oh boy. Vrouwlief stond vanochtend onder de douche en hoorde een krak. De douchebak heeft opeens een scheur in een perfect rechte lijn. Ik weet niet wat voor douchebak het juist is (zat bij het huis toen ik het kocht), maar het is volgens mij wel een op maat gemaakt model want deze is exact zo breed als de ruimte. Het lijkt een soort van plastic te zijn, acryl, epoxy, plastic ... zoiets. Maar dus, nu zit er een barst waar wij onze voeten vaak zetten, en loopt er ongetwijfeld water waar het niet hoort te lopen.

[Afbeelding]

Ik heb wat gegoogled en vind wel dat er reparatiesets bestaan op basis van epoxy of polyester, maar geloof eigenlijk niet dat zoiets gaat helpen omdat het net gebroken is op een plaats waar we vaak staan, en gewicht dus de scheur eigenlijk een beetje doet opengaan. Geloof ook nooit dat dat een mooi glad resultaat gaat opleveren.

Moet ik de hele douche uitbreken? Dat is een renovatie waar ik eigenlijk niet op zat te wachten...
hey naamgenoot

ik zou zo geen oplossing weten maar ik zou in de tussentijd zoiets pakken

https://polyestershoppen....en-met-polyester-of-epoxy

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Martinusz
  • Nu online
vso schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Wat ik me afvraag als je het water van je bak vol laat staan, blijft hij dan even vol of loopt hij langzaam leeg ?

Als je een rare vernauwing hebt die langzaam aan het opbouwen is verderop in de buis die soms verstopt raakt is wellicht je spoelbak het gevolg ervan niet de oorzaak ?

Rioolreiniger laten langskomen ?
Hij loopt eerst helemaal vol, en over de nacht heen was hij wel wat lager, maar er stond nog steeds water in. Dus het liep heeeel langzaam weg, maar dan weer niet helemaal.
Daarnet nogmaals direct water in grijze afvoer, totdat die overliep, slang eruit en dan lijkt het water toch aardig tempo weg te zakken (water blijft niet tot de rand staan), maar als ik dus zwanenhals etc. monteer en kraan aanzet loopt het snel vol met water en loopt het niet weg :?
Ik wacht even op de komst van andere verstopper (korrels), die hebben tot nu toe altijd goed gewerkt, die gaan ook echt bruisen, volgens mij best chemisch :P maar die gaat dan direct in de grijze afvoer en dan heet water erop. Kijken of dat wat brengt.
septillion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:33:
@Martinusz Als de zwaan eraf is kan je dus gewoon door de gootsteen het kastje in kijken / de handdoek zien?
Jep, water loopt daar ook gewoon doorheen (in een emmer). Zwanenhalzen zijn ook schoon, dus het moet wel verderop zitten. Ik vind alleen zo raar het stukje wat ik hierboven schrijf, los in de grijze afvoer lijkt het water redelijk vlot weg te lopen, maar zodra alles weer gemonteerd lijkt het veel sneller vol te lopen en loopt er geen water weg.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:04:
Jep, water loopt daar ook gewoon doorheen (in een emmer). Zwanenhalzen zijn ook schoon, dus het moet wel verderop zitten. Ik vind alleen zo raar het stukje wat ik hierboven schrijf, los in de grijze afvoer lijkt het water redelijk vlot weg te lopen, maar zodra alles weer gemonteerd lijkt het veel sneller vol te lopen en loopt er geen water weg.
De zwanen hals zal vol lopen met water, en daardoor kan de grijze buis geen lucht meer happen.
Er zal dus ergens een verstopping zitten of je mist ergens een ontluchtings buis richting het dak?
(of allicht zit die dicht met vogelpoep/nest/ietsanders als je een kappote ventilatie dakpan hebt)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:10
Klinkt als er een vacuum getrokken wordt als de buis leegloopt. Haal die slang naar de afwasmachine er eens af en test dan. nog eens.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46
Ik heb een korte vraag over het schilderen van een lambrisering.

Ik heb de bovenzijde van de wand 2x wit geschilderd. Vervolgens paarse schilderstape aangebracht en het randje van de schilderstape ook even aangestipt met witte verf. Nu wil ik de onderkant blauw gaan verven. Dit moet ook minimaal 2 lagen gebeuren.

[Afbeelding]
Aantal keer gedaan en van geleerd. Een tweede keer tape aanbrengen werkt niet, want je ziet het altijd als het niet 100% goed is getaped. Ook daarna opnieuw witten ga je zien. En ja, eigenlijk moet je na de de eerste laag de tape eraf, maar dat gaat dus niet.

Dit levert in mijn ervaring het beste resultaat op (met minimale moeite):

Gebruik goede tape (bijvoorbeeld frogtape in de bouwmarkt), breng deze superstrak aan, en zorg ervoor dat er ook geen kleine openingen zijn. Eerste laag aanbrengen. Als de laag redelijk droog is gelijk de tweede laag erover. De verf rondom de tape zal nog niet 100% droog zijn, dus zodra je de tweede laag hebt aangebracht kan de tape eraf en heb je superstrak en goeddekkend resultaat.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:38
Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Hij loopt eerst helemaal vol, en over de nacht heen was hij wel wat lager, maar er stond nog steeds water in. Dus het liep heeeel langzaam weg, maar dan weer niet helemaal.
Daarnet nogmaals direct water in grijze afvoer, totdat die overliep, slang eruit en dan lijkt het water toch aardig tempo weg te zakken (water blijft niet tot de rand staan), maar als ik dus zwanenhals etc. monteer en kraan aanzet loopt het snel vol met water en loopt het niet weg :?
Ik wacht even op de komst van andere verstopper (korrels), die hebben tot nu toe altijd goed gewerkt, die gaan ook echt bruisen, volgens mij best chemisch :P maar die gaat dan direct in de grijze afvoer en dan heet water erop. Kijken of dat wat brengt.

[...]

Klinkt alsof je gewoon een verstopping in je riool hebt, en het verschil tussen wel / geen zwanenhals zit hem in het feit dat er wel / geen lucht bij kan en dus sneller kan weglopen.

• Martinusz
  • Nu online
Jolke schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:11:
Klinkt als er een vacuum getrokken wordt als de buis leegloopt. Haal die slang naar de afwasmachine er eens af en test dan. nog eens.
Zelfde resultaat helaas.
TheJVH schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Klinkt alsof je gewoon een verstopping in je riool hebt, en het verschil tussen wel / geen zwanenhals zit hem in het feit dat er wel / geen lucht bij kan en dus sneller kan weglopen.
Ben er bang voor ja :(

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:38
Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Zelfde resultaat helaas.

[...]

Ben er bang voor ja :(
Ik weet niet of je weet hoe je riolering loopt, maar door verschillende kranen / WC's vol te gooien met water kan je er achter komen waar ongeveer de verstopping zit. In je hoofdriool ergens in je tuin ofzo richting de straat, of ergens tussen de aansluiting van je hoofdbuis en je keuken. Wel oppassen dat je niet op de tweede verdieping water erin gaat gooien en het water er op de eerste verdieping uit loopt O-) .

• XeNeRgY
  • Niet online
jichem schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Perfect cover - damp open stucloper.

Hebben we hier gebruikt op onze houten vloer vlak na het leggen. Vanaf bovenkant kan er geen vocht onder komen, het is ook nog eens zelf klevend dus hoeft niet geplakt te worden. Vanaf de onderkant was het kurkdroog
Thx, ga ik naar kijken. Ik heb het vanmorgen ook gevraagd aan onze vloer leverancier (PVC). Die zei dat gewone stucloper prima voldoet voor een paar dagen en vond de damp open folies maar marketing praat. Ik speel liever zelf op zeker vanuit 'baadt het niet...

• Martinusz
  • Nu online
TheJVH schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Ik weet niet of je weet hoe je riolering loopt, maar door verschillende kranen / WC's vol te gooien met water kan je er achter komen waar ongeveer de verstopping zit. In je hoofdriool ergens in je tuin ofzo richting de straat, of ergens tussen de aansluiting van je hoofdbuis en je keuken. Wel oppassen dat je niet op de tweede verdieping water erin gaat gooien en het water er op de eerste verdieping uit loopt O-) .
Ik heb ergens nog wel een tekening met pen ingevulde leidingen van de oud bewoner, geen kruipruimte hier helaas. Afvoer loopt van keuken naar voren richting toilet en zo volgens mij richting straat. Afvoeren boven gaan via meterkast (ook aan de voorkant naast toilet) zelfde route naar straat volgens mij.

Ik probeer straks nog 1 keer ontstopper in de grijze afvoer, en anders wordt het riooltechniek bedrijfje inschakelen denk ik.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:49
XeNeRgY schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Thx, ga ik naar kijken. Ik heb het vanmorgen ook gevraagd aan onze vloer leverancier (PVC). Die zei dat gewone stucloper prima voldoet voor een paar dagen en vond de damp open folies maar marketing praat. Ik speel liever zelf op zeker vanuit 'baadt het niet...
Tot dat er wel iets mee gebeurd, dan zal hij vooraan staan om te vertellen dat je voor garantie gebruik had moeten maken van dampopen stucloper :P

• XeNeRgY
  • Niet online
jichem schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:08:
[...]

Tot dat er wel iets mee gebeurd, dan zal hij vooraan staan om te vertellen dat je voor garantie gebruik had moeten maken van dampopen stucloper :P
Precies, daarom ook bewust die vraag gesteld wat hij adviseerde zodat ik daar altijd op terug kan pakken. Mij lijkt damp open ook logischer maar ik weet niet of er anders wel werkelijk condensatie plaats gaat vinden. Ik dacht dat dit een gevolg is van vloerverwarming en een dampdichte laag maar door de post van @Andrehj ben ik gaan twijfelen of ik wel vocht kan verwachten.

• twain4me
XeNeRgY schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Precies, daarom ook bewust die vraag gesteld wat hij adviseerde zodat ik daar altijd op terug kan pakken. Mij lijkt damp open ook logischer maar ik weet niet of er anders wel werkelijk condensatie plaats gaat vinden. Ik dacht dat dit een gevolg is van vloerverwarming en een dampdichte laag maar door de post van @Andrehj ben ik gaan twijfelen of ik wel vocht kan verwachten.
1 er is geen groot temperatuursverschil 2 er is geen buitensporige hoeveelheid vocht in de vloer en daarmee ook geen buitensporige hoeveelheid damp 3 die stucloper is binnen de kortste keren nagenoeg dezelfde temp als de vloer.. wat moet er dan nog condenseren ?
en los daarvan pvc is zelf zo goed als dampdicht.. dus al de (niet bestaande) condens blijft al hangen achter de pvc :+

vorige keer was er wel vocht omdat dat gewoon het vocht was wat uit de nog niet droge vloer kwam. als er inmiddels pvc op ligt zal die vloer waarschijnlijk wel droog zijn.

[Voor 8% gewijzigd door twain4me op 09-03-2023 16:00]

• Jfwiet
  • Laatst online: 20:29
Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:30:

[Afbeelding]
Investeer in een Cabere ontstoppingsveer, daar zet je een schroeftol op en lekker knallen. Heeft mij al vaak genoeg geholpen en zijn de kosten niet.

[Voor 5% gewijzigd door Jfwiet op 09-03-2023 16:40]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00

[Afbeelding]

Mss pootjes vergeten er onder te zetten oid.. Was ook bij een badkuip.. Werkte prima als je licht bent, maar toen ik er met 100kg in stond kwam er een (lichte) scheur in. Het bad hing aan de zijkanten ipv dat het op poten stond. Poten er ondergezet, Scheur gerepareerd met glasvezel + epoxy. Maat dat doe je aan de buitenkant (onderkant bad). De toplaag uitgekrabd, gevuld, geschuurd, gepolijst en gelakt.

Prima resultaat, vervelend werk, en totaal onnodig als iemand gewoon poten onder het bad had gemonteerd.

Jij staat wel voor een leuke klus.. alleen repareren is dus niet de oplossing.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Martinusz
  • Nu online
Jfwiet schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Investeer in een Cabere ontstoppingsveer, daar zet je een schroeftol op en lekker knallen. Heeft mij al vaak genoeg geholpen en zijn de kosten niet.

[YouTube: Cabere G16 Ontstoppingsveer]

[YouTube: How to use a drain snake]
Leuk denk ik als je erbij kan, de verstopping zit meters verderop waarschijnlijk, morgen komt er een riooltechniek bedrijf om de boel uit te spuiten.

• XeNeRgY
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:13:
[...]

1 er is geen groot temperatuursverschil 2 er is geen buitensporige hoeveelheid vocht in de vloer en daarmee ook geen buitensporige hoeveelheid damp 3 die stucloper is binnen de kortste keren nagenoeg dezelfde temp als de vloer.. wat moet er dan nog condenseren ?
en los daarvan pvc is zelf zo goed als dampdicht.. dus al de (niet bestaande) condens blijft al hangen achter de pvc :+

vorige keer was er wel vocht omdat dat gewoon het vocht was wat uit de nog niet droge vloer kwam. als er inmiddels pvc op ligt zal die vloer waarschijnlijk wel droog zijn.
Als ik jouw bericht samenvat: gewoon normale stucloper leggen en niet zo druk maken :+

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Mooody

elmoody

Het is tijd om sanitair uit te kiezen voor ons nieuw te bouwen woning.

We hebben een "stelpost", welke te besteden is bij een grote badkamerzaak. Vrijwel elk groot sanitair-merk is er te vinden.

Ik heb er echt 0 verstand van. Grohe, Geberit, Villeroy & Boch en Duravit ken ik, maar heb geen idee hoe die kwaliteit tot elkaar verhouden. Ik lees dat bijv. Villeroy & Boch veel kunststof gebruikt in de muurbeugels en daardoor iets minder hufterproof is. Kan ook lulkoek zijn.

Welk merk heeft de voorkeur bij jullie eigenlijk? Welk merk moet ik sowieso laten liggen. Of ontloopt het elkaar allemaal vrij weinig?

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Mavamaarten
  • Laatst online: 16:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Jrz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Mss pootjes vergeten er onder te zetten oid.. Was ook bij een badkuip.. Werkte prima als je licht bent, maar toen ik er met 100kg in stond kwam er een (lichte) scheur in. Het bad hing aan de zijkanten ipv dat het op poten stond. Poten er ondergezet, Scheur gerepareerd met glasvezel + epoxy. Maat dat doe je aan de buitenkant (onderkant bad). De toplaag uitgekrabd, gevuld, geschuurd, gepolijst en gelakt.

Prima resultaat, vervelend werk, en totaal onnodig als iemand gewoon poten onder het bad had gemonteerd.

Jij staat wel voor een leuke klus.. alleen repareren is dus niet de oplossing.
Zoiets had ik al bang voor idd. Het lijkt mij logisch dat ik er niet zomaar wat spul bovenop kan smeren en daarmee een waterdichte en mooie oplossing heb. Het is echt een soort plastic plaat over de hele breedte van mijn badkamer met in het midden een afvoersysteem. Die plaat krijg ik niet zomaar los zonder deze helemaal uit te breken vrees ik... Zwaar k**

Android developer & dürüm-liefhebber

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mooody schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:28:

We hebben een "stelpost", welke te besteden is bij een grote badkamerzaak. Vrijwel elk groot sanitair-merk is er te vinden.

Ik heb er echt 0 verstand van. Grohe, Geberit, Villeroy & Boch en Duravit ken ik, maar heb geen idee hoe die kwaliteit tot elkaar verhouden. Ik lees dat bijv. Villeroy & Boch veel kunststof gebruikt in de muurbeugels en daardoor iets minder hufterproof is. Kan ook lulkoek zijn.

Welk merk heeft de voorkeur bij jullie eigenlijk? Welk merk moet ik sowieso laten liggen. Of ontloopt het elkaar allemaal vrij weinig?
Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Tja vanalles

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Mooody

elmoody

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Jfwiet
Martinusz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Leuk denk ik als je erbij kan, de verstopping zit meters verderop waarschijnlijk, morgen komt er een riooltechniek bedrijf om de boel uit te spuiten.
Als jij het witte gedeelte kan demonteren dan kan deze er prima in, met de schroeftol erop zorgt de draaiende beweging en de spanning van de staalkabel op de rol ervoor dat de staalkabel zich gewoon de leiding door wormt en kom je best een aantal meters de leiding in.

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:36
Mooody schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:28:

was al opgemerkt..

[Voor 8% gewijzigd door Geneuzel op 09-03-2023 22:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d4de
  • Laatst online: 15-03 16:53
vso schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Let je op je niet vocht opsluit in bestaande muren? als er sprake is van buitenmuur --> isolatie --> muur --> nieuwe isolatie (wat je gaat plaatsen) dan doe je er wellicht wijs aan om een luchtspouw aan te brengen.
Hoezo zou er vocht ontstaan als je direct op de muur bevestigd?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:49
Mavamaarten schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Zoiets had ik al bang voor idd. Het lijkt mij logisch dat ik er niet zomaar wat spul bovenop kan smeren en daarmee een waterdichte en mooie oplossing heb. Het is echt een soort plastic plaat over de hele breedte van mijn badkamer met in het midden een afvoersysteem. Die plaat krijg ik niet zomaar los zonder deze helemaal uit te breken vrees ik... Zwaar k**
Helaas zul je hem er inderdaad helemaal uit moeten halen om het op te lossen.
Als je geluk hebt kun je hem er redelijk makkelijk uit halen als je de kit randen (voorzichtig) helemaal door snijd met een scherp mes. Meestal zit zo'n douchebak verder niet vast (behalve de afvoer dan...)

• TimRoelofs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-03 08:52
Jfwiet schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:37:
[...]

[YouTube: Cabere G16 Ontstoppingsveer]

[YouTube: How to use a drain snake]
Hi, mijn keukenafvoer heeft op de vloer 2 haakse bochten vrij dicht op elkaar, cm of 10 denk ik. De rioolslang van de hogedrukspuit krijg ik niet de 2e bocht om iig. Zou ik kans maken met zo'n veer?

Gr.

• Jfwiet
TimRoelofs schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Hi, mijn keukenafvoer heeft op de vloer 2 haakse bochten vrij dicht op elkaar, cm of 10 denk ik. De rioolslang van de hogedrukspuit krijg ik niet de 2e bocht om iig. Zou ik kans maken met zo'n veer?

Gr.
Heb zelf ook zo'n hogedrukspuit ding en die zijn inderdaad heel erg stijf. Deze spiraalkabel is 5 of 8mm ofzo, denk aan een trekveer voor elektra. Dus je bent veel flexibeler maar 2x 90 graden zal pittig zijn. Denk dat het vooral belangrijk is of het 30, 40 of 50mm is of je een serieuze kans maakt.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Zag toevallig deze video op Instagram, hoe je een mooie hoek kan maken van een houten lat. Slim bedacht en het lijkt simpel, maar dat zal het wel niet zijn. Toch leuk om te delen.

https://www.instagram.com/reel/CoPe_SQs6My/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Jfwiet schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Heb zelf ook zo'n hogedrukspuit ding en die zijn inderdaad heel erg stijf. Deze spiraalkabel is 5 of 8mm ofzo, denk aan een trekveer voor elektra. Dus je bent veel flexibeler maar 2x 90 graden zal pittig zijn. Denk dat het vooral belangrijk is of het 30, 40 of 50mm is of je een serieuze kans maakt.
In een overgang van verticaal naar horizontaal mag er een 90graden bocht gebruikt worden. In een horizontale afvoer is 2 x 45 graden de bedoeling, soms zelfs eentje met mof/spie overgang. Horizontaal 90graden bochten is vragen om moeilijkheden.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

d4de schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:57:
[...]
Hoezo zou er vocht ontstaan als je direct op de muur bevestigd?
het aanwezige vocht in die muur die je gaat insluiten

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• webber87
  • Nu online
In onze badkamer die ik binnenkort ga aanpakken zou ik heel graag van dit soort 'gebogen' tegels willen gebruiken. Vind ze heel gaaf. Deze worden gemaakt door Dtile, maar die verkopen geen tegels los. Ze verkopen ze alleen als onderdeel van een project, waarbij ze ook het ontwerp (Sketchup) etc.

Nu wil ik als klussende Tweaker natuurlijk alleen de tegels kopen, het ontwerp en de plaatsing kan ik zelf wel.
Heeft iemand een idee of er ergens soortgelijke tegels te koop zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

webber87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:16:
Deze worden gemaakt door Dtile, maar die verkopen geen tegels los.
@HyperTrophy ik zie op die pagina, van het bedrijf waar @webber87 zelf al naar verwijst, geen mogelijkheid om losse tegels te kopen? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• webber87
  • Nu online
Gizz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:13:
[...]

[...]

@HyperTrophy ik zie op die pagina, van het bedrijf waar @webber87 zelf al naar verwijst, geen mogelijkheid om losse tegels te kopen? :P
Dat klopt :) naar eigen zeggen zijn ze geen tegelhandelaar, maar een soort ontwerpbureau die het ontwerp maakt en vervolgens dan de tegels kunnen leveren. Beetje jammer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@webber87 Ik kom ze wel op Alibaba tegen en vaak nog eens per stuk te koop i.p.v. dat je er meteen 1000 moet afnemen. Maar of je daar nou blij van wordt..

Misschien een goede vraag voor Waar koop je dat - Deel 2 ? :)

Of een aantal grote tegelwinkels benaderen met de vraag of ze, als ze dit niet standaard in hun assortiment hebben, het wel voor je kunnen bestellen.

[Voor 19% gewijzigd door Gizz op 10-03-2023 13:21]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:50
Zal wel lekker in de kosten lopen zulke tegels.

PSN: Flix20-NL

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gizz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:19:
@webber87 Ik kom ze wel op Alibaba tegen en vaak nog eens per stuk te koop i.p.v. dat je er meteen 1000 moet afnemen. Maar of je daar nou blij van wordt..

Of een aantal grote tegelwinkels benaderen met de vraag of ze, als ze dit niet standaard in hun assortiment hebben, het wel voor je kunnen bestellen.
moet je wel toegang hebben ;)

Tja vanalles

• webber87
  • Nu online
Gizz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:19:

Ah thanks! Nou ik koop ze liever in de buurt maar het is misschien een optie! Zal ook eens wat tegelhandelaars contacten. Als iemand nog een idee heeft dan hoor ik het graag!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
We hebben een lekkage onder onze uitbouw op de eerste verdieping. Volgens de man die namens de verzekering kwam kijken is de loodvervanger te lang afgesneden, en komt er daardoor door capillaire werking water in de spouw dat op de verdieping eronder uit het plafond komt. Klinkt op zich logisch, en is makkelijk te fiksen. Plaatje voor het idee:

De loodvervanger ligt dus in het water dat niet heel lekker van het platte dak naast de uitbouw afloopt.
Twee vragen: Hoe kort ik die loodvervanger het makkelijkst in? Een Stanleymes durf ik niet echt aan, omdat ik bang ben het bitumen te beschadigen. Een zijkniptang wordt wel weer een héél vervelende klus. Ik dacht aan een blikschaar, zou dat handig zijn?
En als tweede: Klopt het dat de correcte lengte van de loodvervanger neerkomt op 'lang genoeg zodat'ie over de opstaande rand van het bitumen zit, maar kort genoeg zodat'ie niet in het water hangt'?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wormaap schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:45:
We hebben een lekkage onder onze uitbouw op de eerste verdieping. Volgens de man die namens de verzekering kwam kijken is de loodvervanger te lang afgesneden, en komt er daardoor door capillaire werking water in de spouw dat op de verdieping eronder uit het plafond komt. Klinkt op zich logisch, en is makkelijk te fiksen. Plaatje voor het idee:

[Afbeelding]

De loodvervanger ligt dus in het water dat niet heel lekker van het platte dak naast de uitbouw afloopt.
Twee vragen: Hoe kort ik die loodvervanger het makkelijkst in? Een Stanleymes durf ik niet echt aan, omdat ik bang ben het bitumen te beschadigen. Een zijkniptang wordt wel weer een héél vervelende klus. Ik dacht aan een blikschaar, zou dat handig zijn?
En als tweede: Klopt het dat de correcte lengte van de loodvervanger neerkomt op 'lang genoeg zodat'ie over de opstaande rand van het bitumen zit, maar kort genoeg zodat'ie niet in het water hangt'?
plankje/snijmat tussen bitumen en lood ? en dan terug kloppen lijkt mij eenvoudigste

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16
vso schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:43:
[...]

plankje/snijmat tussen bitumen en lood ? en dan terug kloppen lijkt mij eenvoudigste
dit ja, plankje eronder en afsnijden tot net over je bitumen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wormaap schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:45:

[Afbeelding]

Eerst aftekenen en daarna afknippen met een (goedkope) blikschaar werkt ook heel mooi.

• XeNeRgY
  • Niet online
Wat is de meest gangbare kleur voor een plafond? 9010 of 9016 (verkeerswit)? Ik lees 9010 maar ben bang dat dit wat gelig oogt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:51
XeNeRgY schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:17:
Wat is de meest gangbare kleur voor een plafond? 9010 of 9016 (verkeerswit)? Ik lees 9010 maar ben bang dat dit wat gelig oogt.
Beetje kwestie van smaak. Ik heb hier beneden alles 9010, boven alles 9010. Het verschil is niet zo makkelijk te zien, maar 9016 oogt wat witter en frisser, monderner. Ik heb wel per verdieping dezelfde kleur, dus muren+plafonds hetzelfde.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07
MJV schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:26:
[...]

Beetje kwestie van smaak. Ik heb hier beneden alles 9010, boven alles 9010. Het verschil is niet zo makkelijk te zien, maar 9016 oogt wat witter en frisser, monderner. Ik heb wel per verdieping dezelfde kleur, dus muren+plafonds hetzelfde.
Nou ik ben beneden van 9010 naar 9016 gegaan, Wereld van verschil. Van gebroken wit naar wit. Idd lekker fris en licht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

met grondverf wit die is meer tegen het gele aan dan 9010 we zien duidelijk verschil tussen die 2 bij het verven

afgelopen weken bezig met alles in de verf te zetten grondverf/ral 9010 moest van donkerbruin + veel andere "tinten" naar 1 egale kleur..

tot op heden (meer toeval dan keuze) zijn we erg tevreden met Histor / action verf, met name histor is binnen een uur droog maar na 24 uur zie je echt resultaat.

Tja vanalles

• The Eagle
  • Laatst online: 20:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De wat gelige is 9001. Dit is een muur met 9010 en een deur met 9001. Plafond is de kleur is vanuit de bouw, voor zover ik na kan gaan ook 9010. Alles 10 jaar geleden geschilderd:

9010 vergeelt wel iets, maar met name als er geen licht bij komt. We hebben een lichte woonkamer dus niet of nauwelijks verkleuring :)
Noot: kleuren kunnen nog iets lichter zijn, foto bij kunstlicht genomen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als je nu aan een spuiter vraagt om je plafond te witten, krijg je 9016 standaard. Oogt ook het mooist en witst.

• XeNeRgY
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:52:
[...]

De wat gelige is 9001. Dit is een muur met 9010 en een deur met 9001. Plafond is de kleur is vanuit de bouw, voor zover ik na kan gaan ook 9010. Alles 10 jaar geleden geschilderd:

[Afbeelding]
9010 vergeelt wel iets, maar met name als er geen licht bij komt. We hebben een lichte woonkamer dus niet of nauwelijks verkleuring :)
Noot: kleuren kunnen nog iets lichter zijn, foto bij kunstlicht genomen
Thx allemaal!

Bij ons was het houten plafond ook gelig maar de schilder beweerde destijds 9010 gebruikt te hebben. Was wel op terpentine basis dus dat schijnt ook meer te verkleuren. Dat wil ik niet nog een keer. Ik ga nu voor 9016 dan is het zeker goed.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Iets anders dan spierwit zou ik niet willen op mijn plafond. 9010 is leuk voor op een kozijn, beetje warmte, maar op een plafond oogt dat IMHO oudbollig.

[Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 11-03-2023 08:42]

• Andrehj
_ferry_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:41:
Iets anders dan spierwit zou ik niet willen op mijn plafond. 9010 is leuk voor op een kozijn, beetje warmte, maar op een plafond oogt dat IMHO oudbollig.
Daar ben ik het toch totaal niet mee eens. RAL 9016 is wat ons betreft veel te wit. Hier zit dus gewoon RAL 9010 op de plafonds (en een groot deel van de muren), en dat is echt prima, en zeker niet oubollig.
Met 9016 krijg je (naar onze mening) de uitstraling van een oosteuropees ziekenhuis.

[Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 11-03-2023 09:18]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Rukapul schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Ik heb zeker interesse!

Waarom meer tevreden over draaikiepramen.nl? Kwaliteit, afhandeling, ...?
Bij deze wat info, dit kreeg ik geleverd van draaikiepramen.nl:

Glaslatten, op maat, gegrond, klaar voor montage (tenzij je de kopse kanten nog wil gronden, ikzelf neem de moeite niet, want binnenzijde.

De nieuwe ramen, het glas zit er voor het vervoer tijdelijk in. Ook deze in de grondverf.

De omkeerlatten. Dit is het custom gedeelte. Deze latten zijn overmaats, en het is jouw taak om ze op maat van je kozijn te maken. Dit is slechts inkorten, afhankelijk van je kozijn wellicht schuin afgezaagd aan de onderdorpel, maar moeilijk is het niet. Je moet alleen wat tijd nemen.

De scharnieren en andere benodigdheden. Dit is allemaal voor montage op je bestaande kozijn. er zit een mal bij voor de plaatsing van de scharnieren, de sluitplaten zijn afhankelijk van de maat van je raam, dus die moet je volgens een meegeleverd formulier uitmeten. Dat is wat gedoe, maar het werkt maar op 1 manier, dus als je het niet goed hebt gedaan ben je daar vrij snel achter.

Kit en beglazingsband en raamwiggen. Ik was vergeten voor zwarte kit te vragen, dus zal de meegeleverde kit niet gebruiken (wit) maar waar je wat moet kitten is duidelijk uitgelegd.

Hier zie je twee van de drie omkeerlatten in het kozijn. Ik heb deze met schroeven en lijm (niet meegeleverd) vastgezet.

Hier zie je het aluminium afwateringsprofiel (dit moet je zelf op maat zagen, is meegeleverd)
Ook zie je hier het stuk van de omkeerlat die ik onder een hoek op maat moest zagen vanwege de onderdorpel die ongeveer 12graden afloopt.

Detail van het onderste scharnier.

Hier zie je het totaalbeeld van binnen (ander raam btw) hier heb ik twee kiepkantel ramen naast elkaar met een stijl in het midden.
Het kozijn was niet helemaal recht, zie ook de oplopende kier rondom, maar dat noemen we de charme van een oud huis. Als je sponning niet haaks is, zul je hier wel voor moeten compenseren, dat kan wel wat gedoe zijn. ik heb dat nog niet hoeven doen.

Over je vraag waarom ik renoraam.nl niet zou aanbevelen, kijk zelf. Deze ramen heb ik daar besteld. Het gaat gelukkig om relatief kleine ramen met matglas, maar de maatvoering slaat nergens op. Ik heb zelf de maat genomen, net als bij draaikiepramen.nl, maar passend wat alleen in de breedte. En dan nog blijft er heel veel ruimte over aan de binnenzijde tussen het draaiende gedeelte en het kozijn.

Ook het klinkje is een ander soort, deze kun je zonder sleutel sluiten, maar niet zonder sleutel openen. Als je de sleutel dus erafhaalt, dan kun je wachten tot iemand een keer het slot indrukt, waardoor je raam op slot zit en je de sleutel nodig hebt om deze weer open te maken.

Daar past dus bijna drie vingers tussen.

De buitenzijde heeft een soort dubbele onderdorpel, ik word er niet vrolijk van.

Functioneel werkt het allemaal wel overigens, het is ook makkelijker te plaatsen omdat je 1 geheel geleverd krijgt dat je in de sponning monteert.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Jannibal23
Iemand ervaring met het herstellen van een verregende betonvloer?

Gisterochtend hebben we de vloer van onze nieuwe schuur gestort maar ik zie vooral een opdrogende vloer vol putjes... Wil de vloer nog even met rust laten maar aan het oppervlak lijkt het ook enigzins poreus.

Afwerking bestond uit trillen (trilnaad) en gladstrijken (electrische afwerkspaan).

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-03 14:42
Wij gaan binnenkort onze 10cm dikke betonvloer eruit slopen in een renovatie en willen daar graag een minigraver voor huren. Daarna ook nog een ~10cm afgraven.

Maar nu vraag ik me af: hoe krijg je een 1000kg wegende machine 30cm omhoog en door je deurkozijn naar buiten, zonder de onderdorpel te beschadigen, nadat het allemaal klaar is? Iemand tips/ervaring?

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36
Noeleke schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:03:
Wij gaan binnenkort onze 10cm dikke betonvloer eruit slopen in een renovatie en willen daar graag een minigraver voor huren. Daarna ook nog een ~10cm afgraven.

Maar nu vraag ik me af: hoe krijg je een 1000kg wegende machine 30cm omhoog en door je deurkozijn naar buiten, zonder de onderdorpel te beschadigen, nadat het allemaal klaar is? Iemand tips/ervaring?
Ik moet dan denken aan van die overrijdbare kabelplaten of wellicht gewoon van die rubberen deurmatten? (die met ronde gaten erin).

Adjust non olet

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:57
Jannibal23 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:02:

Gisterochtend hebben we de vloer van onze nieuwe schuur gestort maar ik zie vooral een opdrogende vloer vol putjes... Wil de vloer nog even met rust laten maar aan het oppervlak lijkt het ook enigzins poreus.

Afwerking bestond uit trillen (trilnaad) en gladstrijken (electrische afwerkspaan).

[Afbeelding]
Ik vrees dat je daar niets meer aan gaat kunnen doen, is nu al te laat eigenlijk.
maar welke beton was dit dat je na regen dit resultaat krijgt? Ik had ook sochtends gestort, snachts regen, maar volgende dag niet van te merken..

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
Jannibal23 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:02:

[Afbeelding]
Ik weet niet of het mogelijk is, maar egaline eroverheen storten?

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:52

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Noeleke schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:03:

Wij hebben daar op advies van af gezien, je sloopt je muren en boven al je stucwerk omdat het zo lomp gaat. Uiteindelijk een pneumatische hamer met compressor gehuurd en handjes geregeld. Dat zand heb je er zo uit, afhankelijk hoe hard je beton is en of het gewapend is gaat dat er ook nog aardig vlot uit.

Anders rijplaten of een stapel flinke balken.

The tweaker formaldehyde known as Raym09

• Jannibal23
Dinsterzz92 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Ik vrees dat je daar niets meer aan gaat kunnen doen, is nu al te laat eigenlijk.
maar welke beton was dit dat je na regen dit resultaat krijgt? Ik had ook sochtends gestort, snachts regen, maar volgende dag niet van te merken..
Tsja gewoon doorsnee beton volgens mij. Hoog vloeibaar ivm vorstrand, middelmaat grind, standaard cement.

Was hier in de buurt van Zwolle nogal een natte dag gisteren... Maar ja, alles was gepland en besteld.

Maar met een diamant schuurmachine de bovenlaag afschuren zou toch wel moeten kunnen nemen ik aan? Wanneer is daar het juiste moment voor? Zsm denk ik?

• Jannibal23
SmoothTweaker schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:08:
[...]

Ik weet niet of het mogelijk is, maar egaline eroverheen storten?
Maak me vooral een beetje zorgen over die poreuze bovenlaag. Althans zo ziet het er uit. Als het goed uitgehard is kan ik er altijd wat overheen smeren natuurlijk, hoewel het wel jammer van de moeite is... Het was zo mooi glad afgewerkt :(

• Dinsterzz92
Jannibal23 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Tsja gewoon doorsnee beton volgens mij. Hoog vloeibaar ivm vorstrand, middelmaat grind, standaard cement.

Was hier in de buurt van Zwolle nogal een natte dag gisteren... Maar ja, alles was gepland en besteld.

Maar met een diamant schuurmachine de bovenlaag afschuren zou toch wel moeten kunnen nemen ik aan? Wanneer is daar het juiste moment voor? Zsm denk ik?
Je hebt die ook groter in de vorm van zo'n boenmachine.
maar is dit ook je afwerklaag of komt hier nog vanalles op?
nu is het nog zachter dus minder effort om te slijpen, met zo'n boen type machine kan je ook niet 'te' diep gaan gezien je de diepte instelt.
Komt er nog afwerking bovenop kan je zo laten.
egaline is ook nog een optie maar niet de goedkoopste lijkt mij.

• Jannibal23
Oorspronkelijke idee was om het alleen te verven, geen laag er meer overheen storten in elk geval. Het is maar een schuur hè... ;-)

• Dinsterzz92
Jannibal23 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:44:
Oorspronkelijke idee was om het alleen te verven, geen laag er meer overheen storten in elk geval. Het is maar een schuur hè... ;-)
Ik krijg een zanderige indruk, alsof het niet goed gemengd was.
Je kan zelf nog een laag cement mix aanmaken en dus bedje smeren om alles op te vullen.
egaline is niet zo slijtvast als afwerkingslaag dacht ik.

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-03 14:42
A13X schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Wij hebben daar op advies van af gezien, je sloopt je muren en boven al je stucwerk omdat het zo lomp gaat. Uiteindelijk een pneumatische hamer met compressor gehuurd en handjes geregeld. Dat zand heb je er zo uit, afhankelijk hoe hard je beton is en of het gewapend is gaat dat er ook nog aardig vlot uit.

Anders rijplaten of een stapel flinke balken.
We hebben al een stuk vloer eruit in de aanbouw en zijn vanochtend begonnen met scheppen maar door het vele puin in de grond gaan we daar toch wel echt een minigraver je voor huren. Maar ik geloof je meteen als je zegt dat er veel kracht achter zit.

Voordeel van een grote renovatie is dat er nog geen stucwerk op de muren zit :)

• Jannibal23
Dinsterzz92 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Ik krijg een zanderige indruk, alsof het niet goed gemengd was.
Je kan zelf nog een laag cement mix aanmaken en dus bedje smeren om alles op te vullen.
egaline is niet zo slijtvast als afwerkingslaag dacht ik.
Nou het kwam rechtstreeks uit de betonwagen en zag er goed uit. Maar denk door de harde regen dat de verhouding aan het oppervlakte niet goed meer was. Dank voor de tips

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:52

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Noeleke schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:59:
[...]

We hebben al een stuk vloer eruit in de aanbouw en zijn vanochtend begonnen met scheppen maar door het vele puin in de grond gaan we daar toch wel echt een minigraver je voor huren. Maar ik geloof je meteen als je zegt dat er veel kracht achter zit.

Voordeel van een grote renovatie is dat er nog geen stucwerk op de muren zit :)
Ja dat scheelt, blij dat we beneden zijn begonnen.

Zo stonden wij er een ruime 2 weken geleden voor:

Inmiddels ligt de vloer er weer in:

Nu wachten tot het beton droog genoeg is.

Als dit klaar is mag het nog een keer in de andere helft van de begane grond.

[Voor 4% gewijzigd door A13X op 11-03-2023 20:00]

The tweaker formaldehyde known as Raym09

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:11

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Net een heel zooi Platsa besteld om een tv meubel in elkaar te zetten, maar heb niet de poten genomen omdat ik meer hoogte wil dan de 11cm die ze standaard bieden.

Dus ben ik verzand in de zoektocht naar meubelpoten, het is acier onmogelijk om een beetje knappe houten meubelvoeten met M8 draad te bestellen die niet meteen 15 euro per stuk kosten.

Als er nog iemand goede tips hierin heeft houdt ik mij aanbevolen.

Werk hard!, zeur niet!, verwacht niets!!

• twain4me
Jannibal23 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Nou het kwam rechtstreeks uit de betonwagen en zag er goed uit. Maar denk door de harde regen dat de verhouding aan het oppervlakte niet goed meer was. Dank voor de tips
zo ziet verregend beton er idd uit, persoonlijk zou ik er denk ik egaline over mikken dan heel je het poreuse ook weer aan. afslijpen gaat alleen als je alleen onder wapening hebt of heel veel beton dekking.

als de vloer echt constructief is zou ik er wel iemand naar laten kijken. je bent echt wel een paar cm beton kwijt.

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Rubman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:51:
Net een heel zooi Platsa besteld om een tv meubel in elkaar te zetten, maar heb niet de poten genomen omdat ik meer hoogte wil dan de 11cm die ze standaard bieden.

Dus ben ik verzand in de zoektocht naar meubelpoten, het is acier onmogelijk om een beetje knappe houten meubelvoeten met M8 draad te bestellen die niet meteen 15 euro per stuk kosten.

Als er nog iemand goede tips hierin heeft houdt ik mij aanbevolen.
  1. Tafelpoot afkorten en van rampamoer voorzien.
  2. Vrouwlief heel lief vragen of je een vlak- vandiktebank, kolomboormachine, draaibank met beitels en afkortzaag mag aanschaffen. ;)
  3. Toch maar accepteren dat €15 wel meevalt.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:11

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Arloid schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:17:
[...]
  1. Tafelpoot afkorten en van rampamoer voorzien.
  2. Vrouwlief heel lief vragen of je een vlak- vandiktebank, kolomboormachine, draaibank met beitels en afkortzaag mag aanschaffen. ;)
  3. Toch maar accepteren dat €15 wel meevalt.
Ja oke ik vind 15 euro voor een mooie gelakte echt knappe niet zo'n issue maar het is ook al 15 euro voor gewoon troep lijkt het.

En Tsja als je er 25 nodig hebt tikt het wel aan ;)

Werk hard!, zeur niet!, verwacht niets!!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Rubman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:31:
[...]

Ja oke ik vind 15 euro voor een mooie gelakte echt knappe niet zo'n issue maar het is ook al 15 euro voor gewoon troep lijkt het.

En Tsja als je er 25 nodig hebt tikt het wel aan ;)
Lastig, het is eenmaal wat de markt ervoor vraagt. Ik schat het somier in tenzij je het zelf maakt en van een afwerking voorziet.

Laat even weten wat je precies zoekt (vorm, afmetingen, lengte, afwerking). Wellicht valt er dan nog een handige oplossing voor te verzinnen.

[Voor 13% gewijzigd door Arloid op 11-03-2023 20:48]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Arjan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Bij deze wat info, dit kreeg ik geleverd van draaikiepramen.nl:

[Afbeelding]
Glaslatten, op maat, gegrond, klaar voor montage (tenzij je de kopse kanten nog wil gronden, ikzelf neem de moeite niet, want binnenzijde.

[Afbeelding]
De nieuwe ramen, het glas zit er voor het vervoer tijdelijk in. Ook deze in de grondverf.

[Afbeelding]
De omkeerlatten. Dit is het custom gedeelte. Deze latten zijn overmaats, en het is jouw taak om ze op maat van je kozijn te maken. Dit is slechts inkorten, afhankelijk van je kozijn wellicht schuin afgezaagd aan de onderdorpel, maar moeilijk is het niet. Je moet alleen wat tijd nemen.

[Afbeelding]
De scharnieren en andere benodigdheden. Dit is allemaal voor montage op je bestaande kozijn. er zit een mal bij voor de plaatsing van de scharnieren, de sluitplaten zijn afhankelijk van de maat van je raam, dus die moet je volgens een meegeleverd formulier uitmeten. Dat is wat gedoe, maar het werkt maar op 1 manier, dus als je het niet goed hebt gedaan ben je daar vrij snel achter.

[Afbeelding]
Kit en beglazingsband en raamwiggen. Ik was vergeten voor zwarte kit te vragen, dus zal de meegeleverde kit niet gebruiken (wit) maar waar je wat moet kitten is duidelijk uitgelegd.

[Afbeelding]
Hier zie je twee van de drie omkeerlatten in het kozijn. Ik heb deze met schroeven en lijm (niet meegeleverd) vastgezet.

[Afbeelding]
Hier zie je het aluminium afwateringsprofiel (dit moet je zelf op maat zagen, is meegeleverd)
Ook zie je hier het stuk van de omkeerlat die ik onder een hoek op maat moest zagen vanwege de onderdorpel die ongeveer 12graden afloopt.

[Afbeelding]
Detail van het onderste scharnier.

[Afbeelding]
Hier zie je het totaalbeeld van binnen (ander raam btw) hier heb ik twee kiepkantel ramen naast elkaar met een stijl in het midden.
Het kozijn was niet helemaal recht, zie ook de oplopende kier rondom, maar dat noemen we de charme van een oud huis. Als je sponning niet haaks is, zul je hier wel voor moeten compenseren, dat kan wel wat gedoe zijn. ik heb dat nog niet hoeven doen.

[Afbeelding]

Over je vraag waarom ik renoraam.nl niet zou aanbevelen, kijk zelf. Deze ramen heb ik daar besteld. Het gaat gelukkig om relatief kleine ramen met matglas, maar de maatvoering slaat nergens op. Ik heb zelf de maat genomen, net als bij draaikiepramen.nl, maar passend wat alleen in de breedte. En dan nog blijft er heel veel ruimte over aan de binnenzijde tussen het draaiende gedeelte en het kozijn.

[Afbeelding]
Ook het klinkje is een ander soort, deze kun je zonder sleutel sluiten, maar niet zonder sleutel openen. Als je de sleutel dus erafhaalt, dan kun je wachten tot iemand een keer het slot indrukt, waardoor je raam op slot zit en je de sleutel nodig hebt om deze weer open te maken.

[Afbeelding]
Daar past dus bijna drie vingers tussen.

[Afbeelding]
De buitenzijde heeft een soort dubbele onderdorpel, ik word er niet vrolijk van.

Functioneel werkt het allemaal wel overigens, het is ook makkelijker te plaatsen omdat je 1 geheel geleverd krijgt dat je in de sponning monteert.
Heel erg bedankt voor deze uitgebreide reactie.

Ik/we weten nu zeker dat we de oplossing met omkeerlatten willen en geen intrekkozijn. De foto's spreken boekdelen.

Inmiddels had ik een offerte voor het plaatsen van een raam met omkeerlatten van bijna EUR 1400 met onbekende levertijd.
Bij draaikiepramen.nl en het zelf doen zou die iets meer dan 700 9001000 kosten. (prijsverhoging, BTW, bezorgkosten...)

Voor 700 500 euro verschil kan ik wel een zaterdag opofferen, maar voor minder dan 400 wordt het krap. Voordeel van zelf doen is dat ik weet of ik het voor een aantal andere ramen ook zelf wil doen.

Hoewel je het makkelijk doet voorkomen vind ik de handleiding bepaald niet uitnodigend. Duidelijk bedoeld voor iemand die wel vaker een kozijn in zijn handen heeft gehad :+
"Inkepen" of "aanbrengen" cq "monteren" zonder te specificeren hoe en waar, etc. etc. :P
Pagina: 1 ... 284 ... 288 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee