[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 282 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Joost.B schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:38:
[...]
Nee het is een vorstvrije schuur (geïsoleerd en straks voorzien van een klein verwarmingselement). Ik zal er vooral gereedschap en twee motoren opslaan. Ik kan evt nog wel een jaar wachten alvorens ik de gietvloer plaats maar ik loop nu dan al tegen een aantal zaken aan waar ik dan nu al een keuze moet maken.

Kortom: het zal er nooit vriezen, warm zal het in de zomer wel kunnen worden maar mijns inziens nooit 30+ (beton ligt in kleigrond die altijd relatief nat/koud blijft).

Kleine toevoeging: zowel de prefab beton als de nieuwe beton zijn gefundeerd met funderingspalen!
tja voor die oppervlakte zou je het wel kunnen doen toch ? anderzijds zou ik zelf voor een betonverf gaan ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 19:28

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Vandaag begonnen aan het project meterkastdeur. Was al jaren een doorn in het oog. Vooral omdat het gelijk het 1e is waar je tegenaan kijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncbgijbc_PcP-67QhGSGfsDArug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLPonebdVnzUxVdVOdXyS4TC.jpg?f=fotoalbum_large

En ik wou wat meer ruimte maken door de deur ca. 10cm naar voren te halen. Nu hing er een schoenenrekje aan de deur. Alleen 2 van de 3 delen want het onderste deel raakt de stadsverwarmingsunit die dieper is dan de groepenkast. Door de deur naar voren te halen zou dat wel passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1mWFTy8zi8uqyY7cZyFQpH5vC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9ULRTZNuxcLSMG8MkUCYtVP.jpg?f=fotoalbum_large

De scharnieren van de bestaande deur zijn uiteindelijk bezweken door het gewicht van de schoenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPZuT2mvXx4AEe5JGV6Wfv2IN3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fvwlt5SMIu2R7OKycTpp2ML.jpg?f=fotoalbum_large

Kozijn was snel demonteerd. En er was nog een bonusruimte naast de meterkast van ca. 14cm. De schoenen komen niet meer terug in de meterkast. Het merendeel is verhuisd naar de kledingkast maar in de bonusruimte komt de rest te zitten waar ik een apothekerskast ga maken. Ik heb online onderdelen gevonden die daar in passen.

De stand tot dusver. Op de hoek links komt een custom verlichtingselement met ledverlichting.de deur ga ik bekleden met een ntb ontwerp/materiaal. En de deur wordt ca. 20 diep naar binnen toe waar ik opslag ga maken voor handschoenen, mutsen, slippers, etc. Wellicht een opening in t midden met verlichting waar je je sleutels ed kwijt kan. Of dicht ala een verborgen brievenbusklep.

Al gaande weg ontwerp ik t verder uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lV4_QrpzSE3XN3hE0T0Czh5OGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ki3rPjUZBFSd4r29DkqXALva.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:31
Voor mijn Grohe Smartcontrol unit ben ik op zoek naar schroeven. Maat m4 met een lengte van 140 mm. Overal al gezocht, maar wellicht hebben jullie nog handige tips.

Grohe levert ze niet zelf. Een verlengingsset is maximaal 25 mm. Ik heb al kokertje besteld via Etsy die lang genoeg zijn, maar de schroeven kan ik nergens vinden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat een drama dat glasvezel behang, lijm kleeft at random spots gewoon niet,

Hornbach latex dekt ook niet, steeds minder vertrouwen in bepaalde artikelen van hun.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ArnoudN schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:59:
Voor mijn Grohe Smartcontrol unit ben ik op zoek naar schroeven. Maat m4 met een lengte van 140 mm. Overal al gezocht, maar wellicht hebben jullie nog handige tips.

Grohe levert ze niet zelf. Een verlengingsset is maximaal 25 mm. Ik heb al kokertje besteld via Etsy die lang genoeg zijn, maar de schroeven kan ik nergens vinden.
Draadeind m4 met een paar moertjes of met een paar 3d moertjes (ook wel koppelmoer genoemd)waar de kortere schroeven weer in kunnen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Wetterhahn schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:07:
[...]

Die scharnieren kun je ook redelijk eenvoudig met een schroef (of boutje en moertje) bevestigen op een aluminum koker.
Goed punt. Maar hoe makkelijk is boren door aluminium? Ik vroeg me ook of hoe hij de uitsparing voor de leiding in de koker hebt gezaagd.

Opnieuw dank trouwens.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:38
vso schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:32:

Hornbach latex dekt ook niet, steeds minder vertrouwen in bepaalde artikelen van hun.
Het zal je wellicht verbazen (deed het mij in ieder geval), maar latex van de Action is echt topverf.

De variant in een 10l emmer voor 29 euro is echt heel goed. Was zelf erg verbaasd over hoe goed deze dekte. Ook goed te verwerken. Lekker dikke verf die je goed wegrolt. Droogt mooi op.

En ik heb echt al veel latex geprobeerd. Incl hele dure van Sigma en Sikkens latex.

Dus wellicht het proberen waard!

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 28-02-2023 21:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

vso schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:32:

Dan denk ik dat je muur zuigt. Letterlijk. Kun je op twee manieren oplossen: voorstrijk er tegenaan (duur), of de goedkope optie: een keer met goedkope tex over de muur, en dan pas glasvezel.
Dat die tex nu niet dekt komt vermoedelijk omdat het dwars de muur in gezogen wordt op de plekken waar de lijm niet gepakt heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 28-02-2023 21:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Dan denk ik dat je muur zuigt. Letterlijk. Kun je op twee manieren oplossen: voorstrijk er tegenaan (duur), of de goedkope optie: een keer met goedkope tex over de muur, en dan pas glasvezel.
Dat die tex nu niet dekt komt vermoedelijk omdat het dwars de muur in gezogen wordt op de plekken waar de lijm niet gepakt heeft.
>:) zuigt

Ter info wel voorstrijk erop gedonderd, daar was ik namelijk direct bang voor ..

ik ben niet zuinig geweest met de lijm (poeder) mengsel en volgens voorschrift aangemaakt, maar 2 pakjes zelfde merk gekocht (20,- per stuk 8)7 ) en de 1ste leek op "normaal" behanglijm de 2de werd wit en kristaliseerde ofzo ..

Als je nooit dat gedaan hebt dan denk je bij de 1ste wel dun maar ach .. de 2de was bizar andere wending

de 1ste laag latex van hornbach merk (ik mix altijd alle verf zelf nog een keer paar minuten) was tijdens het rollen/kwasten redelijk egaal alleen 2de dag was het oerlelijk. (nog geen liter over van de 10L)

De 2de tex (aanbieding karwei 40,-) 12,5 L histor mono dek zit er nu op en daar ook de andere, nog niet geverfde gips/stuc-werk/spachtelputz gedaan .. daar heb ik nog ~3 a 4 L van over .. smeert lekker en word strak egaal + is binnen uur voelt het "droog" aan.
t14wo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:58:
[...]
Het zal je wellicht verbazen (deed het mij in ieder geval), maar latex van de Action is echt topverf.

De variant in een 10l emmer voor 29 euro is echt heel goed. Was zelf erg verbaasd over hoe goed deze dekte. Ook goed te verwerken. Lekker dikke verf die je goed wegrolt. Droogt mooi op.

En ik heb echt al veel latex geprobeerd. Incl hele dure van Sigma en Sikkens latex.

keuken "had" verlaagd plafond na het eruitslopen heb ik daarmee de keuken gedaan, (4 jaar terug oid) na het vullen van de gaatjes .. ook hier had ik 2 lagen nodig voor mooi resultaat.

Action is wel een wereld van verschil dat ben ik wel met je eens ... dat gezegd ook aardig wat latex gesmeerd en over het algemeen is het vaak wel redelijk dekkend na 1 laag. Alleen mijn hornbach ervaring met tex .. bah vermijden als de nete.

ik smeer(de) vaak goedkoop (wit) als basislaag zoals @The Eagle ook zegt om het eerste zuig effect weg te krijgen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
t14wo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Hoe droogt dat uiteindelijk op? Is het net zoals Flexa Powerdek heel kalkig, of blijft het soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_JGC_ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:14:
[...]

Hoe droogt dat uiteindelijk op? Is het net zoals Flexa Powerdek heel kalkig, of blijft het soepel?
met kalkig bedoel je "geeft af" ? De action latex die ik heb is in elk geval gewoon een verf waar je een doekje over kan halen zonder dat je plafond / doekje echt afgeeft in mijn geval.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
vso schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:50:
[...]

met kalkig bedoel je "geeft af" ? De action latex die ik heb is in elk geval gewoon een verf waar je een doekje over kan halen zonder dat je plafond / doekje echt afgeeft in mijn geval.
Ik heb hier spachtelputz met Sigma superlatex mat erover, dat kan je gewoon afnemen met een nat doekje. Zelfs als de kinderen met stiften op de muur kleuren krijg ik het met babydoekjes gewoon schoon. Het voelt ook gewoon glad aan.
Bij schoonzus is gestuct en daarna Flexa Powerdek erover, dat voelt heel ruig aan en beschadigt ook vrij snel als je bijvoorbeeld met de rugleuning van een stoel langs de muur gaat. Kan aan de schilder liggen natuurlijk, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_JGC_ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:56:
[...]

Ik heb hier spachtelputz met Sigma superlatex mat erover, dat kan je gewoon afnemen met een nat doekje. Zelfs als de kinderen met stiften op de muur kleuren krijg ik het met babydoekjes gewoon schoon. Het voelt ook gewoon glad aan.
Bij schoonzus is gestuct en daarna Flexa Powerdek erover, dat voelt heel ruig aan en beschadigt ook vrij snel als je bijvoorbeeld met de rugleuning van een stoel langs de muur gaat. Kan aan de schilder liggen natuurlijk, maar toch...
Mijn dochter deed dat een keer met een permanent marker op een ikea kast (natuurlijk deurtjes niet op voorraad) .. na x tijd haar laten poetsen (en zelf meehelpen) met diverse middelen is herhaling niet voorgekomen (vreemd genoeg)

kan zoveel oorzaken hebben, ik zou de "koper" aanwijzen in elk geval niet de schilder (ook al zijn dat dezelfde persoon) ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:55
Ik ben in mijn woning steengaas met stucwerk aan het verwijderen; best wel zwaar om dat te doen. Iemand tips hoe ik dit het beste kan verwijderen? Ik probeer nu een U-vorm te creëren in de hoop dat die bezwijkt onder zijn eigen gewicht. En de stalen netten bevatten ook wat dikkere staven; kan ik die hete beste doorknippen met een betonijzerschaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-05 14:58
Roozzz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Bekende constructie. Wij hebben toen besloten om de rubbermat te verwijderen. Nadat we het tapijt eraf hadden gehaald, bleek deze toch wel erg zacht/flexibel. De pootjes van kasten waren nagenoeg tot op het beton ingezakt. Wij vreesden op termijn voor de instabiliteit en het werken van het laminaat bij de klikverbindingen. Ook was evt vocht een dingetje; de rubbermat lag direct op het beton. Dus wij zijn uiteindelijk schoon begonnen.

Maar goed, voor een tijdelijke oplossing misschien wel het overwegen waard om hem te laten liggen. Anderzijds kan je je ook afvragen hoe duur een ondervloer helemaal is en of dat mogelijk gedoe waard is...
Bedankt voor je reactie,

Dus in principe zou het wel kunnen, maar het kan te zacht zijn als ondergrond en niet genoeg ondersteunen?
Het is ook niet dat ik perse het goedkoopst van het goedkoopst wil hoor, maar elke honderd euro die ik hier bespaar, kan weer ergens anders in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 23:40
ArnoudN schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:59:

hoe moet het er uit zien, heb je foto van de kleine formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 23:40
Tom- schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:51:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Dus in principe zou het wel kunnen, maar het kan te zacht zijn als ondergrond en niet genoeg ondersteunen?
Het is ook niet dat ik perse het goedkoopst van het goedkoopst wil hoor, maar elke honderd euro die ik hier bespaar, kan weer ergens anders in :P
Je hebt een huis gekocht, dan moet je niet zo denken. Aan het einde van de tunnel is het meer waard dan die paar eurotjes die je bespaart op iets. En het is een stuk beter geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
vso schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:52:
[...]
>:) zuigt

Ter info wel voorstrijk erop gedonderd, daar was ik namelijk direct bang voor ..

ik ben niet zuinig geweest met de lijm (poeder) mengsel en volgens voorschrift aangemaakt, maar 2 pakjes zelfde merk gekocht (20,- per stuk 8)7 ) en de 1ste leek op "normaal" behanglijm de 2de werd wit en kristaliseerde ofzo ..

Als je nooit dat gedaan hebt dan denk je bij de 1ste wel dun maar ach .. de 2de was bizar andere wending

de 1ste laag latex van hornbach merk (ik mix altijd alle verf zelf nog een keer paar minuten) was tijdens het rollen/kwasten redelijk egaal alleen 2de dag was het oerlelijk. (nog geen liter over van de 10L)

De 2de tex (aanbieding karwei 40,-) 12,5 L histor mono dek zit er nu op en daar ook de andere, nog niet geverfde gips/stuc-werk/spachtelputz gedaan .. daar heb ik nog ~3 a 4 L van over .. smeert lekker en word strak egaal + is binnen uur voelt het "droog" aan.

[...]

keuken "had" verlaagd plafond na het eruitslopen heb ik daarmee de keuken gedaan, (4 jaar terug oid) na het vullen van de gaatjes .. ook hier had ik 2 lagen nodig voor mooi resultaat.

Action is wel een wereld van verschil dat ben ik wel met je eens ... dat gezegd ook aardig wat latex gesmeerd en over het algemeen is het vaak wel redelijk dekkend na 1 laag. Alleen mijn hornbach ervaring met tex .. bah vermijden als de nete.

ik smeer(de) vaak goedkoop (wit) als basislaag zoals @The Eagle ook zegt om het eerste zuig effect weg te krijgen.
Ik heb het hier 3 jaar geleden gebruikt, dat hornbach merk. Alles was gestuct, overal met Sigma voorstrijk voorgestreken (dat spul was knetterduur; zo'n 10 liter bus). Toen was mijn badkamerplafondje net te veel met wat ik nog over had aan latex, dus daarom een emmertje hornbach gehaald zodat ik het plafond kon latex'en.. Het ziet er echt niet uit, ik vond het echt verpest 8)7
Ik weet niet waar het in heeft gezeten, maar toen het erop zat was het eigenlijk best netjes, maar toen t opgedroogd was.. Kan het bijna weer opnieuw stucen. Tov andere wanden die wel met goede verf heb geverfd, is deze het meest lelijke geworden.

Ik kan ermee leven, maar eigenlijk zonde als je net gestuct hebt.. Extreem lelijk is het zeker niet, maar vind het ook niet heel strak.. So be it, maar herken je opmerking er wel in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Als je goede latex zoekt voor weinig, dan moet je Perfection van Karwei nemen. Superwit (maar ook in minder witte kleuren te koop) en die kun je daadwerkelijk in 1x dekkend krijgen. Gebruik dit al >10 jaar. Kwam enkele jaren geleden uit een test van de consumentenbond als 1 van de 4 van totaal zo'n 15-20 merken die die claim waar konden maken, en het enige merk van de 4 dat betaalbaar is (de andere 3 kosten ruimschoots het dubbele).
Meestal met korting te krijgen, 10 liter voor 30-40 euro.

De laatste klus (huidige woning) ook weer eens die van de Hornbach gehaald "omdat ik daar toch was", maar dat is gewoon belabberde latex.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 01-03-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 16:55
Voor ons huis wil ik vensterbanken maken met een mooi randje, en hiervoor ga ik voor het eerst met een frees aan de slag. Ik heb deze Makita frees gekocht en dit (vrij grote) freesbitje. Het bitje is nog niet bezorgd, maar nou zat ik er nog eens naar te kijken, en besefte ik me dat het freesbitje een "schacht Ø" heeft van 12 mm, terwijl er bij de freesmachine staat: Gereedschapsopname: 6 mm, 8 mm.

Klopt het dat dat freesbitje dus helemaal niet in mijn frees past? Zijn er voor zo'n geval dan mogelijkheden voor een soort opzetstukje, om dat 12mm bitje toch in mijn 8mm frees te kunnen gebruiken? All tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQ09Ow3mBkOQ8LgVzpQHRDyIdRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8zVNv1wKwG7Bpe6fvSrulHdF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door kramer65 op 01-03-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk dat die frees bedoeld is voor grote freesmachines. Of er een opzetstukje is weet ik zo niet, er zit wel een 8 naar 6 adaptertje bij zo'n Makita (tenminste, die ik heb maar dat is een complete set)

Wel een erg grote radius ook? Hoe dik worden die vensterbanken?

edit: en bezopen duur, terugsturen die handel. Dat ding past niet eens in je freeshouder (ik bedoel dat ding waar je frees in geklemd zit)

Gewoon even bij de toolstation of zo een freesje halen, dan ben je hooguit 20-25 euro kwijt en zit je ook niet met dat asprobleem.

Hier een hele set voor 40 euro
https://www.toolstation.nl/bosch-kantenfrezenset/p41104

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 01-03-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Stefke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:34:
Ik denk dat die frees bedoeld is voor grote freesmachines. Of er een opzetstukje is weet ik zo niet, er zit wel een 8 naar 6 adaptertje bij zo'n Makita (tenminste, die ik heb maar dat is een complete set)

Wel een erg grote radius ook? Hoe dik worden die vensterbanken?
Ik wil de vensterbanken idd vrij dik maken: 36mm. En daarom heb ik zo'n groot bitje uitgekozen.

Ik zat ook al te denken dat van groot naar klein natuurlijk makkelijker is dan van klein naar groot. Dan moet ik die bestelling misschien snel annuleren en eens kijken hoe ik dat dan kan aanpakken. Misschien zijn er wel zulke grote bitjes met 8mm schacht?
Gewoon even bij de toolstation of zo een freesje halen, dan ben je hooguit 20-25 euro kwijt en zit je ook niet met dat asprobleem.

Hier een hele set voor 40 euro
https://www.toolstation.nl/bosch-kantenfrezenset/p41104
Ik had ook bij de toolstation zitten kijken, maar die setjes zitten niet de bitjes met de radius bij die ik wilde. De grootste in die set die je linkt heeft een radius van 6mm, terwijl ik richting de 30 wil om zoiets als hieronder te maken (en gezien het om in totaal 12 vensterbanken door het hele huis gaat vond ik het de prijs wel waard).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWvOuaQvDmSNFG_QPkh8_-GlbYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqmlvEwps5ZooaFzakdeD1Jq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door kramer65 op 01-03-2023 09:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk dat als je zoveel weg wil frezen dat niet met een handfrees gaat lukken, zeker niet als je die nog nooit gehanteerd hebt (en ook niet met die kleine houder). Je moet dan eerst met een andere frees 1 of meerdere runs doen om het materiaal te verminderen, anders klapt de frees een keer uit je handen en is je plank verneukt.

Ik denk ook niet dat er een adapter is om 12mm frezen in je Makita te zetten, als die er al wel zijn past het ook niet meer in die houder. Je moet voor zoiets al zeker de fullsize houder met 2 handgrepen hebben.

En een profielfrees van die grootte voor een handmachine? Misschien zijn ze er hoor, heb niet gezocht maar t lijkt me zeer fors.

Je kunt dit beter even naar een timmerfabriek brengen als je perse een volledig ronde rand op die 36mm planken wil hebben, ben je ook een stuk goedkoper uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 01-03-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-05 22:35
Om geluidsoverlast naar de buren te beperken ga ik een 'zwevende' voorzetwand maken. Nu heb ik van die standaard afdichtingstape, paar mm dik, om onder de metal studs te doen, echter is zo'n spul in stroken niet veel beter? Of schiet dat z'n doel voorbij.

https://www.easy-noisecon...sybond-trillingsisolatie/

Dit kan ik dan ook in blokjes gebruiken om een aantal van de staanders toch wellicht aan de muur te bevestigen tussen de beugels en de muur, zonder al te veel trilling overdracht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
kramer65 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Ik had ook bij de toolstation zitten kijken, maar die setjes zitten niet de bitjes met de radius bij die ik wilde. De grootste in die set die je linkt heeft een radius van 6mm, terwijl ik richting de 30 wil om zoiets als hieronder te maken (en gezien het om in totaal 12 vensterbanken door het hele huis gaat vond ik het de prijs wel waard).
Ik vermoed dat je enkele tientjes kwijt bent als je het naar een timmerfabriek in de buurt breng die gewoon een grote (al dan niet geautomatiseerde) freesbank hebben. Kun je ook die Makita terugbrengen.

(Tenzij je natuurlijk meer klusjes verwacht, ben zelf erg blij met mijn frees).

Serieus, ik denk dat dit niet een klusje is voor een handfrees met deze houder.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 01-03-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kramer65 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:32:
Voor ons huis wil ik vensterbanken maken met een mooi randje, en hiervoor ga ik voor het eerst met een frees aan de slag. Ik heb deze Makita frees gekocht en dit (vrij grote) freesbitje. Het bitje is nog niet bezorgd, maar nou zat ik er nog eens naar te kijken, en besefte ik me dat het freesbitje een "schacht Ø" heeft van 12 mm, terwijl er bij de freesmachine staat: Gereedschapsopname: 6 mm, 8 mm.

Klopt het dat dat freesbitje dus helemaal niet in mijn frees past? Zijn er voor zo'n geval dan mogelijkheden voor een soort opzetstukje, om dat 12mm bitje toch in mijn 8mm frees te kunnen gebruiken? All tips zijn welkom!

[Afbeelding]
Alleen te gebruiken op bovenfreestafels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Stefke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:40:
Ik denk dat als je zoveel weg wil frezen dat niet met een handfrees gaat lukken, zeker niet als je die nog nooit gehanteerd hebt (en ook niet met die kleine houder). Je moet dan eerst met een andere frees 1 of meerdere runs doen om het materiaal te verminderen, anders klapt de frees een keer uit je handen en is je plank verneukt.
Dat was inderdaad ook mijn idee. Ik heb een paar kleinere bitjes die ik er eerst langs wilde gaan halen. En de boel dan zo in lagen eraf halen.
Ik denk ook niet dat er een adapter is om 12mm frezen in je Makita te zetten, als die er al wel zijn past het ook niet meer in die houder. Je moet voor zoiets al zeker de fullsize houder met 2 handgrepen hebben.

En een profielfrees van die grootte voor een handmachine? Misschien zijn ze er hoor, heb niet gezocht maar t lijkt me zeer fors.
Dat is heel erg jammer. Dan ga ik gewoon nog even verder zoeken.
Je kunt dit beter even naar een timmerfabriek brengen als je perse een volledig ronde rand op die 36mm planken wil hebben, ben je ook een stuk goedkoper uit.
Het ding is dat het om in totaal 12 vensterbanken gaat. Deel ervan is ook het leren. Ik wil hierna misschien zelf nog een kast gaan maken, dus het is ook gewoon deel van het proces. Bovendien; als ik dan een foutje maak dan kan ik het iig zelf opnieuw doen en hoef ik niet weer naar een timmerfabriek/offertje/brengen/halen/etc. Ik zit gewoon 's avonds thuis te klussen, en wil zelf leren hoe ik het moet doen.

Ik ga eens op zoek naar dánwel een grotere freesmachine, danwel een kleiner bitje. Dank voor alle tips iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Wolly schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:47:
Alleen te gebruiken op bovenfreestafels
Ah.. :F

Beter leren lezen dus. Dankjewel. Ik ga verder zoeken!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik ben de komende weken nog zoet met het maken van een overkapping en schuurtje voor de zwembadtechniek. Weer wat anders dan het ophangen van een wc rolhouder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC1tbgUkqqUnQWDQVbsul0YbkMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8zkMT610noOcTSWYDiFnlNE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xobL2co1a7oWSx0FBfqDDHGU4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rsZdCtnUwgGJDnct0WY7byp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zuomr6iHfS2YR9LE-WKodUJCa5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEuxDwzquAlcjmdb7owhQRWs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS0tsIoWDnFlPCNejJHRPIPZCL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ei26TOjqK1qbdgi9CDkC7uVS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8BbysZTrHUJiGkvBPWa5aK2Tds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/So4aV8NUc590nUOn4ix6hukh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:51
kramer65 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn idee. Ik heb een paar kleinere bitjes die ik er eerst langs wilde gaan halen. En de boel dan zo in lagen eraf halen.

[...]

Dat is heel erg jammer. Dan ga ik gewoon nog even verder zoeken.

[...]

Het ding is dat het om in totaal 12 vensterbanken gaat. Deel ervan is ook het leren. Ik wil hierna misschien zelf nog een kast gaan maken, dus het is ook gewoon deel van het proces. Bovendien; als ik dan een foutje maak dan kan ik het iig zelf opnieuw doen en hoef ik niet weer naar een timmerfabriek/offertje/brengen/halen/etc. Ik zit gewoon 's avonds thuis te klussen, en wil zelf leren hoe ik het moet doen.

Ik ga eens op zoek naar dánwel een grotere freesmachine, danwel een kleiner bitje. Dank voor alle tips iig!
Je kan gewoon afrondfrezen met een 8mm schacht kopen van verschillende radiussen: https://bovenfrezenshop.n.../groups/8.0/g+c+a+view+f4

Echter die Makita gaat het wel zwaar krijgen en bij een hele grote radius moet je uitkijken dat de frees uberhaupt nog door de onderkant van de frees past.

Je hebt niet meerdere afrondfrezen nodig, je moet gewoon meerdere passen doen: eerst met de lager een paar mm onder de voet, en dan ga je met elke pas een stukje dieper totdat je de gehele radius hebt. Wel oppassen, want die laatste mm's nemen exponentieel meer af dan de eerste mm's, dus aan het einde echt per mm dieper gaan.

Ik ga ervan uit dat je een RT0700 hebt, die is wel redelijk underpowered voor dit soort werk, maar het kan wel als je maar weinig afneemt - duurt gewoon langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
[...]

Je moet het natuurlijk zelf weten hoe je t doet. Maar als je het naar een timmerfabriek brengt kun je zelf dat foutje niet maken dus hoef je ook niet opnieuw naar de timmerfabriek ;)

Leren frezen zou ik dan zelf liever met een kleiner project doen (lees: minder groot uit te frezen materiaal) al kun je natuurlijk even wat oefenstukjes maken met sloophout.

Een frees hebben is heel leuk dus op zich kan ik je dat aanraden :) Maar zelfs met mijn eigen frees zou ik dit wegbrengen, omdat mijn dit niet echt iets voor een handfrees lijkt.

Ik heb ook in het recentelijk met vingerfrezen sleuven in tafelbladen/volhoutse deuren etc gemaakt (tbv inleggen stalen profielen) maar dat is zoveel werk en geeft zoveel rotzooi - en kost zoveel vingerfrezen - dat ik tegenwoordig eerst het grove werk doe met mijn tafelzaag of Festool invalzaag en dan alleen het laatste stukje netjes maken met mijn frees.

Zoals afgelopen week sponnigen maken in profielen tbv de binnenafwerking van de ramen van ons tuinhuis; ongeveer 8x1cm sponnig maken met een frees is veel te bewerkelijk.

Je zou dit bijv. eerst met een tafel/cirkelzaag deels onder verstek kunnen wegzagen (buiten je radius), dan is er minder materiaal om te frezen. Uiteraard heb je dan wel die grote radius nodig dus succes met zoeken ;)
edit: in 1x dit wegfrezen moet je iig zeker niet proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 01-03-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 22:56
webber87 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:27:
[Afbeelding]

Binnenkort gaan wij onze (mini)badkamer grondig aanpakken. De WC-pot wordt vervangen door een hangend exemplaar, nieuwe tegels etc. Aangezien er nu een staande toilet wordt vervangen door een hangend exemplaar zal ik ook de afvoer moeten gaan verleggen en dus ook breekwerk in de vloer. Deze terrazzovloer (ook wel granito genoemend) willen we graag behouden. De sleuf die ik daarvoor moet gaan maken naar de afvoer wil ik weer dicht gaan maken met een mix van grunulaat die ik van een terrazzoboer heb gekregen. Hij heeft gekeken welke 'mix' we nu hebben en daar een nieuwe mix voor gemaakt welke ik zelf ga aanmaken met Portlandcement. De rest van de vloer ga ik afslijpen met een komschijf en daarna verder schuren/polijsten tot hopelijk weer een mooie gave terrazzovloer. Het verschil tussen het bestaande terrazzo en de zelf gevulde stukken zal je vast wel zien, maar hopelijk is het wel mooi :-) De uitdaging waard, tegelen kan altijd nog.

De vloeroppervlakte is ongeveer 4m2.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke klus? Ik zit nog met de volgende vragen/uitdagingen:
  • De komschijf, ik heb nu een diamanten komschijf, met een dubbele rij. Ik zie dat er ook andere varianten zijn met andere 'tanden'. Ik denk dat ik met mijn schijf voldoende heb, of ik het raadzaam of een andere/tweede schijf erbij te halen? Ik zie dat ze bij de Lidl ook verkopen. Daar noemen ze de 2 soorten: dubbele rij of schurend?
  • Ik heb een Parkside haakse slijper (op netstroom) van 1200W. Zou dat afdoende zijn?
  • Om het stof een beetje in toom te houden wil ik een stofkap gaan gebruiken. Ik zie dat ze bij de Lidl deze verkopen voor een prikkie. Dat in combinatie met een bouwstofzuiger met nog een cycloon ertussen hoop ik dat het huis niet helemaal onder het stof gaat zitten.
  • Na het slijpen (met de komschijf) zal ik moeten schuren en dan polijsten neem ik aan. De stappen zijn vergelijkbaar met die van het schuren van hout? Dus van groffe korrel naar een fijne.
  • Ik zie dat er ook specifieke apparatuur te koop is. Waaronder ook deze bij de Lidl. Maar aangezien het maar om een paar m2 gaat denk ik dat ook wel moet lukken met een haakse slijper.
Verdere tips zijn ook welkom!
Ik geef mijzelf even een schopje. Heeft iemand misschien een idee? Ga a.s. weekend waarschijnlijk beginnen aan de klus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:11
Stefke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Je moet het natuurlijk zelf weten hoe je t doet. Maar als je het naar een timmerfabriek brengt kun je zelf dat foutje niet maken dus hoef je ook niet opnieuw naar de timmerfabriek ;)

Leren frezen zou ik dan zelf liever met een kleiner project doen (lees: minder groot uit te frezen materiaal) al kun je natuurlijk even wat oefenstukjes maken met sloophout.

Een frees hebben is heel leuk dus op zich kan ik je dat aanraden :) Maar zelfs met mijn eigen frees zou ik dit wegbrengen, omdat mijn dit niet echt iets voor een handfrees lijkt.

Ik heb ook in het recentelijk met vingerfrezen sleuven in tafelbladen/volhoutse deuren etc gemaakt (tbv inleggen stalen profielen) maar dat is zoveel werk en geeft zoveel rotzooi - en kost zoveel vingerfrezen - dat ik tegenwoordig eerst het grove werk doe met mijn tafelzaag of Festool invalzaag en dan alleen het laatste stukje netjes maken met mijn frees.

Zoals afgelopen week sponnigen maken in profielen tbv de binnenafwerking van de ramen van ons tuinhuis; ongeveer 8x1cm sponnig maken met een frees is veel te bewerkelijk.

Je zou dit bijv. eerst met een tafel/cirkelzaag deels onder verstek kunnen wegzagen (buiten je radius), dan is er minder materiaal om te frezen. Uiteraard heb je dan wel die grote radius nodig dus succes met zoeken ;)
edit: in 1x dit wegfrezen moet je iig zeker niet proberen.
Je voelt toch wel weerstand? Ik zou denken dat het wel kan met de betreffende freesbit maar dat je het wel geduldig en in meerdere gangen moet doen.

Bij Ecotools zie ik trouwens wel een freesbit met een radius van 15,9mm. Dat lijkt wel vergelijkbaar met wat ik op de foto zie?
https://www.ecotools.nl/hm-afrondfrees-r-15-9-mm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramer65
TheJVH schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:12:
Je kan gewoon afrondfrezen met een 8mm schacht kopen van verschillende radiussen: https://bovenfrezenshop.n.../groups/8.0/g+c+a+view+f4
Ja klopt, alleen gaan die maar tot een radius van 16mm, terwijl ik liever een radius heb van 28mm. Maargoed, ik denk dat ik eieren voor m'n geld kies en gewoon zo'n kleiner freesje koop. Doe ik aan de onderkant ook nog een afronding en dan is het ook mooi.

Dank! Ook voor je andere tips mbt in stappen doen. Ik wist al wel dat je dit in stappen kon doen, maar de tip over dat de laatste paar mm's exponentieel veel hout wegfresen had ik mij niet beseft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:03

dragonhaertt

@_'.'

kramer65 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Ja klopt, alleen gaan die maar tot een radius van 16mm, terwijl ik liever een radius heb van 28mm. Maargoed, ik denk dat ik eieren voor m'n geld kies en gewoon zo'n kleiner freesje koop. Doe ik aan de onderkant ook nog een afronding en dan is het ook mooi.

Dank! Ook voor je andere tips mbt in stappen doen. Ik wist al wel dat je dit in stappen kon doen, maar de tip over dat de laatste paar mm's exponentieel veel hout wegfresen had ik mij niet beseft.
Een (grote) afronding aan beide kanten ziet er imho een beetje gek uit.
Alléén boven afronden, en dan onder een kleine chamfer ziet er wat moderner uit.

Voor de beeldvorming is het wel handig om wat proefstukjes te doen en/of het eerst even 3d te modelleren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

webber87 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Ik geef mijzelf even een schopje. Heeft iemand misschien een idee? Ga a.s. weekend waarschijnlijk beginnen aan de klus :)
lees deze post (over zelf promotie gesproken ;) ) vso in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

kniebeschermers en een metalen ton voor je cycloon zijn beide erg adviseer baar mijn plastic variant implodeerde de ton wil je wel makkelijk kunnen openen/sluiten ..

btw als je een Ton vind let me know want die cycloon werkt wel goed ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
vso schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:23:
[...]

metalen ton voor je cycloon zijn beide erg adviseer baar mijn plastic variant implodeerde de ton wil je wel makkelijk kunnen openen/sluiten ..

btw als je een Ton vind let me know want die cycloon werkt wel goed ..
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat is daar een betaalbare oplossing voor? Zit nu elke keer de stofzak van mijn stofzuiger te legen.

edit: vaatje plus cylcoon €60
https://tools.myonline.store/c-6335535/cyclonen/

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 01-03-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 13:45
Olympialooping schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:00:
Ik ben de komende weken nog zoet met het maken van een overkapping en schuurtje voor de zwembadtechniek. Weer wat anders dan het ophangen van een wc rolhouder:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijne klus met hout! Ziet er goed uit. Maar hoe heb je dit op hoogte gekregen? Alle buren uitgenodigd om te helpen tillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:01
Stefke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:30:
Als je goede latex zoekt voor weinig, dan moet je Perfection van Karwei nemen. Superwit (maar ook in minder witte kleuren te koop) en die kun je daadwerkelijk in 1x dekkend krijgen. Gebruik dit al >10 jaar. Kwam enkele jaren geleden uit een test van de consumentenbond als 1 van de 4 van totaal zo'n 15-20 merken die die claim waar konden maken, en het enige merk van de 4 dat betaalbaar is (de andere 3 kosten ruimschoots het dubbele).
Meestal met korting te krijgen, 10 liter voor 30-40 euro.

De laatste klus (huidige woning) ook weer eens die van de Hornbach gehaald "omdat ik daar toch was", maar dat is gewoon belabberde latex.
Bijzonder die hele discussie over de Hornbach latex. Ik ben daar zelf juist wel over te spreken. Anderhalf jaar geleden, het hele huis verbouwd, gestuuct en geverfd. Daarbij had ik in eerste instantie Histor Monodek (Wit: RAL9010) gekocht voor de meeste muren/plafonds. Daarnaast had ik af en toe diverse kleuren nodig. Deze laten mengen bij de Hornbach op basis van hun eigen latex.

Ik begreep niet waarom sommige wanden (zelfs met meerdere lagen) vlekkerig opdroogde en mijn gekleurde wanden mooi egaal opdroogde. Totdat ik mij besefte dat het 2 verschillende merken waren: Die Histor Monodek was helemaal niet zo 'monodek'.
Een snelle zoektocht bleek het hele internet vol te staan met Histor Monodek-frustraties, waarbij (ook mijn eigen bevinding) de opmerking dat het Hornbach huismerk veel beter dekte en dus een betere deal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik kreeg mijn met bijna dekkende voorstrijk (licht cremekleur, Wijzonol) behandelde gipsplatenwanden niet in 1x fatsoenlijk geverfd met de latex van de Hornbach, dat moest zeker 2x. Met Histor heb ik geen ervaring.
Met de Perfectionverf van Praxis zonder problemen. Uiteraard zijn er meer goede opties, maar de prijs/kwaliteitsverhouding van deze verf is top imo.

[ Voor 58% gewijzigd door Stefke op 01-03-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 18:55
Stefke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:46:
Ik kreeg mijn gipswanden niet in 1x fatsoenlijk geverfd met de latex van de Hornbach, dat moest zeker 2x. Met Histor heb ik geen ervaring.
Zonder te weten wat dat precies voor gipswanden waren en hoe deze zijn voorbehandeld zegt dat weinig.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Daarom heb ik dat toegevoegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stefke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat is daar een betaalbare oplossing voor? Zit nu elke keer de stofzak van mijn stofzuiger te legen.

De dop/deksel waar je de cycloon op monteert wil je stationair hebben en bij voorkeur de ton dus ook., en je wilt makkelijk kunnen legen.

Als je stofzuiger(t) en je hebt veel stof/puin geproduceert dan wil je makkelijk kunnen legen zodat je snel weer verder met de volgende lading kan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee het gaat om zaagsel/stof van mijn zaagwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stefke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:21:
Nee het gaat om zaagsel/stof van mijn zaagwerkzaamheden.
:? ik heb het over de ton, niet over wat je gaat opzuigen.

meest prettige is dat je een "easy" methode hebt om de ton te legen zonder de luchdichtheid te verliezen.

ik denk dat ik https://www.jerrycanshop....tstof-klemdeksel-vat.html (niet leverbaar momenteel) zoiets of liever metalen variant ga opzoeken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 15:20
webber87 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Ik heb wel een recente ervaring met een komschijf en een haakse slijper...

Mijn doel was het plaatselijk 'egaliseren' van te grote glooiingen in een ruwe betonvloer waar ik isolatieplaten op wilde gaan verlijmen. Er mocht minstens een paar mm af, een cm als het zou lukken.

Echter, na op meerdere plaatsen testen werd duidelijk dat:
  • het echt om 'schuren' gaat, niet wegslijpen. Iig niet met de schijf van een paar tientjes van HBM. Dubbele rij trouwens. Echter, dat is wat jij wil, dus op zich prima
  • die schijf supernel slijt. en krom werd, dus enorm ging trillen
  • wat me dus gewoon een haakse slijper kostte, want de tandwieloverbrenging ging volledig aan gort na ietwat te lang negeren dat het niet zo soepel ging. Loeiheet ook
Dus werk met beleid en negeer getril en hitte niet!

Stofafzuiging had ik een universele kap van Amazon voor gekocht. Op een starmix bouwstofzuiger was stof eigenlijk het probleem niet. Ik heb ook een Dust Deputy cycloon op een 'kano-ton' (ja, die implodeert een beetje, maar geeft niet), maar die vond ik niet nodig. Let wel: mijn huis ligt overhoop door de verbouwing, dus stof is 'gewoon' momenteel :+

Overigens denk ik dat je je vergist in niet zozeer 4m2 met de komschijf (zal net aan gaan) maar wel in het polijsten: dat wordt een drakenwerk, niet normaal. Geen handwerk ook. En die komschijf komt niet in hoekjes, dus hoe ga je dat doen?

Dus wordt dat fraai? Ik denk het niet. Ik zou lekker 4m2 nieuwe terazzo tegels kopen. Ook omdat je die gehakte geul met zijn andere textuur toch waarschijnlijk irritant blijft zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:56
Binnenkort ga ik een nieuwe schutting plaatsen met potdeksel planken.
De palen komen 70cm uit elkaar en gaan voor 80cm de grond in. Het zijn palen van 8,8x8,8cm.

Is het nodig de palen in beton te storten? Zakje per paal of is het voldoende ze in te smeren met teer?

Er komt daarnaast ook een poort in op een metalen frame. Is een kozijn hierbij ook nodig of hoeft dat niet? Ik begrijp de toegevoegde waarde van het kozijn namelijk niet helemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie T op 01-03-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Robbie T schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:33:
Binnenkort ga ik een nieuwe schutting plaatsen met potdeksel planken.
De palen komen 70cm uit elkaar en gaan voor 80cm de grond in. Het zijn palen van 8,8x8,8cm.

Is het nodig de palen in beton te storten? Zakje per paal of is het voldoende ze in te smeren met teer?

Er komt daarnaast ook een poort in op een metalen frame. Is een kozijn hierbij ook nodig of hoeft dat niet? Ik begrijp de toegevoegde waarde van het kozijn namelijk niet helemaal.
Ik heb beide methodes (dus met en zonder beton) gedaan. Dat was in kleigrond en volgens mij voegt beton daar niet zoveel toe aangezien die klei als een malle kleeft rond je paal. Ik vermoed dat zo'n betonblok in zandgrond wel iets doet voor de stabiliteit. In een van mijn klussen deden we een omgekeerde emmer rond de paal en stortte die vol met beton. Dan krijg je een soort poertje rond je paal.

Wel of geen frame/kozijn rond je deur is afhankelijk van de plek van je deur. Middenin een schutting zorgt het voor extra stabiliteit. Ik heb er zelf een geplaatst die zat aan het einde van de schutting naast een stenen schuur en dat ging prima met de scharnieren geplaatst op een extra paal. Die extra paal was overigens nodig omdat ik anders niet uit kwam in de breedte.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:44
Olympialooping schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu begrijp ik je Nickname; binnen kort opening van een nieuw olympisch zwembad :)
Stevige fundering en mooi stuk werk, ben benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

swiv98 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Mijn doel was het plaatselijk 'egaliseren' van te grote glooiingen in een ruwe betonvloer waar ik isolatieplaten op wilde gaan verlijmen. Er mocht minstens een paar mm af, een cm als het zou lukken.

• het echt om 'schuren' gaat, niet wegslijpen. Iig niet met de schijf van een paar tientjes van HBM. Dubbele rij trouwens. Echter, dat is wat jij wil, dus op zich prima
  • wat me dus gewoon een haakse slijper kostte, want de tandwieloverbrenging ging volledig aan gort na ietwat te lang negeren dat het niet zo soepel ging. Loeiheet ook

Stofafzuiging had ik een universele kap van Amazon voor gekocht. Op een starmix bouwstofzuiger was stof eigenlijk het probleem niet. Ik heb ook een Dust Deputy cycloon op een 'kano-ton' (ja, die implodeert een beetje, maar geeft niet), maar die vond ik niet nodig. Let wel: mijn huis ligt overhoop door de verbouwing, dus stof is 'gewoon' momenteel :+

Overigens denk ik dat je je vergist in niet zozeer 4m2 met de komschijf (zal net aan gaan) maar wel in het polijsten: dat wordt een drakenwerk, niet normaal. Geen handwerk ook. En die komschijf komt niet in hoekjes, dus hoe ga je dat doen?

Dus wordt dat fraai? Ik denk het niet. Ik zou lekker 4m2 nieuwe terazzo tegels kopen. Ook omdat je die gehakte geul met zijn andere textuur toch waarschijnlijk irritant blijft zien.
Na het lezen van je post

Ben ik blij dat vrouwlief na 5 minuten zei "huur iets zwaars bij boels" die 93,- euro per set van 3 (3x) diamant slijp dingus die overgens ook wel snel weg sleten ...

Maar 35m2 gladschuren, wat betekend elke 10-15 min stoppen om je stof weg te zuigen .. was dan wel het waard.

inderdaad hoekjes en onbereikbare plekken kan je niet makkelijk bij, ik zou met een klophamer ofzo gewoon putten maken ofzo om dat vervolgens met wat snelbeton mix als je te enthousiast bezig was weer op te vullen.

Overgens ook in mijn geval is het resultaat niet "glad" je moet er alsnog met een komschijf ofzo overheen gaan om riggeltjes en andere dingen weg te halen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Stefke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Dank! Ga het doorlezen. De cycloon is al gemaakt. Heb daarvoor een voerton gebruikt welke ik een keer bij een Welkoop heb gehaald geloof ik voor een euro of 15. Dat werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBJqjCU3M6SOqSiFOQu1qgo8YiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDVButJmvC9TiuZNfpokqCAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
swiv98 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Dank voor je reactie. Klinkt als een stuk meer werk dan ik dacht. Een extra komschijf voor het schuren is geen probleem, maar het polijsten is dus echt een crime. Zit daar nog verschil in tot hoe 'glad' je het wilt hebben? Het hoeft ook niet per se een spiegel te worden. En die hoekjes, hoe worden die dan aangepakt in de praktijk?

Misschien zijn de tegels ook wel een idee :) Misschien kan ik de terrazzoboer nog eens contacten die voor ons het keukenblad heeft gemaakt voor tips. Ik zal ze hier dan wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 15:11
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ? Ik heb een vervangende kookplaat ( beide 80cm). Nu is de vervangende kookplaat aan beide kanten een paar millimeter te kort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS8DNdCy-c27PeTJp6wkiEsr4xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OibCJzPhgfxRsyUI0b2qAAKc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i18he03HgfWwPr7RSYNqZyFntnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5qp7WLC6odQHuiL1gnCCJD5.jpg?f=fotoalbum_large

Bestaan hier bijvoorbeeld strips voor ? Aan de boven en onder kant past het wel perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
webber87 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Dank! Ga het doorlezen. De cycloon is al gemaakt. Heb daarvoor een voerton gebruikt welke ik een keer bij een Welkoop heb gehaald geloof ik voor een euro of 15. Dat werkt prima.

[Afbeelding]
https://www.welkoop.nl/vo...fdeksel-grijs-60l_1323886

Sterk genoeg?

edit: zag net op marktplaats iemand die een emmer had gebruikt en daar een houten ring in had geplaatst zodat de emmer niet kon inzakken...

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 01-03-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 18:55
@Stefke en @webber87 Gebruik zelf deze:

https://www.vatenonline.n...vat-conische/#description

[ Voor 10% gewijzigd door Glenfiddich op 01-03-2023 19:53 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:35
BP14 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:12:
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ? Ik heb een vervangende kookplaat ( beide 80cm). Nu is de vervangende kookplaat aan beide kanten een paar millimeter te kort.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bestaan hier bijvoorbeeld strips voor ? Aan de boven en onder kant past het wel perfect.
Van onder opvullen en van boven een net kitrandje afstrijken? Je wilt het sowieso waterdicht hebben, anders zwelt je (mits van hout) aanrecht op als de aardappels een keer overkoken.

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 01-03-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
webber87 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:05:
[...]

Dank voor je reactie. Klinkt als een stuk meer werk dan ik dacht. Een extra komschijf voor het schuren is geen probleem, maar het polijsten is dus echt een crime. Zit daar nog verschil in tot hoe 'glad' je het wilt hebben? Het hoeft ook niet per se een spiegel te worden. En die hoekjes, hoe worden die dan aangepakt in de praktijk?

Misschien zijn de tegels ook wel een idee :) Misschien kan ik de terrazzoboer nog eens contacten die voor ons het keukenblad heeft gemaakt voor tips. Ik zal ze hier dan wel delen.
Ik weet niet hoe het polijsten precies gaat, maar wilde je waarschuwen dat je machines niet in de hoeken komen, je dus 'structuurverschil' gaat krijgen en waarschijnlijk dan met de hand uren moet zwoegen om dat, plus de rest van de dan toch wel grote oppervlakte, met de hand in mooie staat te krijgen. Iets met schuurblokjes, veel water, slijpsel en pijnlijke lichaamsonderdelen.

Ik heb online wel filmpjes gezien van hoe terazzo wordt gepolijst als renovatie, maar dat waren steeds entrees van bedrijven. Machinaal gedaan. Net zoals je de lak van een auto ook niet (betrouwbaar fraai) kan polijsten met hand.

En, ik vind die tegels gemaakt van terazzo zelf best fraai. Overweeg ze voor hal en toilet. Tegelen kan iedereen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-05 23:37

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien is dit iets voor je
https://www.amazon.de/Ede...30682012&psc=1&th=1&psc=1

Verder geen ervaring mee maar ff een Google opzoek dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:26
Project parketvloer verwijderen tbv plaatsing van vloerverwarming in de nieuwe woning heeft zojuist een extra dimensie gekregen..
Er kwam nog even een verrassing tevoorschijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9O0n3Mv5dNopTmwXmlAr0FLg08=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZLXmNKO0DIAbOSKH2YsiEg6s.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFl_thEOPX8TlBU_7Y8lqBheH0k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M111yxFyLPUmjb1igGq5Inxo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsM1VNddGVATWOHE3_2dNTy498I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vbHmMJNT033AzAlMWkzsedem.png?f=fotoalbum_tile

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Jannibal23 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Fijne klus met hout! Ziet er goed uit. Maar hoe heb je dit op hoogte gekregen? Alle buren uitgenodigd om te helpen tillen?
Ik heb 2x een balk van 6 meter met een schuine haaklas aan een balk van 5 meter verbonden. Die wogen dan samen circa 220 kilo per balk en moesten in 1x omhoog omdat ik het niet zag zitten om de haaklassen op 2,5 meter hoogte nog zijwaarts in elkaar te schuiven. Het plan was dat de tuinman tussendoor nog eens langs kwam met een graver om die balken omhoog te tillen. Hij had het echter nogal druk en een klus liep uit. Ik had geen zin om daar op te wachten en heb wat anders bedacht. Met 3 man in één kant van zo'n balk wel te tillen. Op de buitenste staanders hebben we op diverse hoogtes een balkje geschroefd waar de grote balk op kon rusten. Zo hebben we deze in stapjes omhoog kunnen tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
Ik heb nieuwe vouwgordijnen gekocht, deze zijn gemeten 'in de dag'.
Gisteren begon ik vol goede moet met het boren (6mm) van gaatjes, maar na de eerste centimeter steen/stucwerk stuitte ik helaas op een ijzeren balk/plaat.

Poging gedaan met een metaalboor om het gat wat dieper te krijgen maar helaas, ik kom er niet doorheen.
Voor 'op de dag' zijn de vouwgordijntjes te smal.

Iemand de gouden tip voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:01
Aomi schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:23:
Gisteren begon ik vol goede moet met het boren (6mm) van gaatjes, maar na de eerste centimeter steen/stucwerk stuitte ik helaas op een ijzeren balk/plaat.

Poging gedaan met een metaalboor om het gat wat dieper te krijgen maar helaas, ik kom er niet doorheen.

Je zit waarschijnlijk tegen de latei aan.
Aantal opties:
1. Is het vouw gordijn ook tegen het kozijn te monteren (mits hout)?
2.Een houten balkje van de breedte van de dag die je aan de zijkant vast zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:38
Aomi schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:23:

Gewoon doorboren? Een metalen latei is zomaar een centimeter staal. Dat duurt even. Gewoon doorboren en die gaten zitten erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:42
Meestal is 80 cm 80 cm, en meestal is iets maar aan één kant te kort. :+

Als het een houten aanrechtblad is kan je een latje vastschroeven op de zijkant (of aan beide kanten) en dit schilderen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:08

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou hier denk ik zelf netjes een lijstje in maken in verstek van hoekprofielen van bijv. 25x25 tot 40x40mm. Die kan je dan 5mm opvullen, tegen je aanrecht aanzetten en vervolgens je kookplaat erop. Komt ie wel een fractie hoger, maar is het wel vocht/smurriedicht en netjes.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Martijn schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:41:
Om geluidsoverlast naar de buren te beperken ga ik een 'zwevende' voorzetwand maken. Nu heb ik van die standaard afdichtingstape, paar mm dik, om onder de metal studs te doen, echter is zo'n spul in stroken niet veel beter? Of schiet dat z'n doel voorbij.

Dit kan ik dan ook in blokjes gebruiken om een aantal van de staanders toch wellicht aan de muur te bevestigen tussen de beugels en de muur, zonder al te veel trilling overdracht...
Elke schroef die in de muur zit geeft geluid door.
Je moet de wand geheel ontkoppelen. Rondom.
Er zijn voor de wand oplossingen te koop als Akoestiregel en Nevima ivi-wand/vloer/plafond-regel, hierbij zet je een kant vast op de muur en op de andere de wand, maar het blijft volledig ontkoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Teijgetje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Meestal is 80 cm 80 cm, en meestal is iets maar aan één kant te kort. :+

Als het een houten aanrechtblad is kan je een latje vastschroeven op de zijkant (of aan beide kanten) en dit schilderen.
Dat kan, dan moet ik de kookplaat naar 1 kant schuiven :) ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@BP14
Teijgetje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Dan kan je twee kiertjes opvangen.

Of kijken voor een wel passende vervangende plaat, en deze weer op marktplaats zetten. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 02-03-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Teijgetje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:14:
@BP14

[...]

Dan kan je twee kiertjes opvangen.

Of kijken voor een wel passende vervangende plaat, en deze weer op marktplaats zetten. ;)
Het is een granieten aanrechtblad.

Denk dat hoekstrippen wel een goed idee is. De kookplaat komt dan wel iets hoger te liggen maar sluit wel mooi aan dan.

Deze kookplaat komt net van Marktplaats :P . Het zou 80 moeten zijn. :o

[ Voor 8% gewijzigd door BP14 op 02-03-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
H. Lal schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Je zit waarschijnlijk tegen de latei aan.
Aantal opties:
1. Is het vouw gordijn ook tegen het kozijn te monteren (mits hout)?
2.Een houten balkje van de breedte van de dag die je aan de zijkant vast zet.
1. Nee er zit nog een hor tussen die al tegen het kozijn aan zit helaas.
2. Gaat zo'n gordijn niet doorbuigen dan? Is toch 150cm breed namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
t14wo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Gewoon doorboren? Een metalen latei is zomaar een centimeter staal. Dat duurt even. Gewoon doorboren en die gaten zitten erin.
Is het normaal staal? Wat is een goede boor hiervoor? Kobalt boor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
@Aomi Ik heb zelf goede ervaringen met de boortjes van Heller. Bijvoorbeeld deze https://www.toolstation.n...balt-boor-geslepen/p21952 of in een setje https://www.toolstation.n...-borenset-geslepen/p60894

[ Voor 23% gewijzigd door Bo0bz op 02-03-2023 10:29 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BP14 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:18:

Deze kookplaat komt net van Marktplaats :P . Het zou 80 moeten zijn. :o
Daarom zei ik al, deze weer terug op MP, en een passende van 80 zoeken. (even specs/inbouwmaten Googelen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Teijgetje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:07:
[...]

Elke schroef die in de muur zit geeft geluid door.
Je moet de wand geheel ontkoppelen. Rondom.
Er zijn voor de wand oplossingen te koop als Akoestiregel en Nevima ivi-wand/vloer/plafond-regel, hierbij zet je een kant vast op de muur en op de andere de wand, maar het blijft volledig ontkoppeld.
Dank voor de input, en ik snap dat wat jij aangeeft het beste is, maar dat systeem gaat me per wand al zeker 300-400 euro extra kosten... Dat gaat hem niet worden... ;) Zoek een beetje de gulden middenweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Ik overweeg om een warmtepompboiler in onze kelder te plaatsen. Nu heb ik daarvoor een aan- en afvoer leiding voor lucht nodig van 160mm. Hoe heet zo'n oplossing waarbij dit door het glas heen gemaakt is? Aangezien het kelderraam uit het zicht zit in de koekoek, vind ik deze niet zo esthetische oplossing nog wel het overwegen waard.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolkitduurzaamerfgoed.nl/wp-content/uploads/2017/05/raam-ventilatierooster-mechanisch-2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swiv98
Martijn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:52:
[...]

Dank voor de input, en ik snap dat wat jij aangeeft het beste is, maar dat systeem gaat me per wand al zeker 300-400 euro extra kosten... Dat gaat hem niet worden... ;) Zoek een beetje de gulden middenweg...
Ik heb mijn voorzet- en scheidingswanden recent ook geprobeerd te 'ontkoppelen'. Mijn frame is van hout, 38x89, zit over een breedte van een meter of 3 a 4 boven en onder vast aan plafond en vloer met schroef of slagplug. Op 60 a 70 cm onderling. Zijkanten los (later met flex-pur en weer later nog kit voor afwerking). Gevuld met 90mm glas/steenwol van Knauf (Acustifit).

Onder de vloer- en plafond-regel heb ik echter dit vilt gedaan: https://www.debouwmarktsh...steem-Vilt-ondervloer-9mm

Dat heb ik zelf in stroken gesneden. Is semi-flexibel maar toch drukvast. Is dat een middenweg? Ik hoop het. Heb nog niet echt in mijn woonkamer 'geleefd' om te ervaren of het beter werkt dan wat ik had (cellenbeton met geperste glaswol en spouw).

Het is makkelijk om al dat werk later ongedaan te maken door je vloer bijvoorbeeld verkeerd (gekoppeld) te leggen , etc. En de opbouw van de wand is ook grotendeels verantwoordelijk voor de mate van geluidsreductie. Dus wat voor materiaal zit er in, wat voor en hoeveel plaatmateriaal gaat er op. Heb zelf op basis van documentatie van Fermacell gekozen om voor een tweelaags of zelfs drielaags afwerking te gaan: 9mm OSB met daarop 12,5mm fermacell. Voor bepaalde plaatsen nog een laag 10mm fermacell extra. Uit de documentatie had ik niet het idee dat er veel winst te halen was in andere afwerkingen. En het is en blijft een niet _echt_ zwevende wand. Alleen een 'buigslappe wand' die dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:08
Ik wil in de loop van 2024 een warmtepomp plaatsen, maar ik moet nu al een aantal voorbereidingen treffen om dat de keuken vernieuwd wordt en ik later niet meer bij bepaalde stukken kan komen.

Ik ga voor het traject buiten naar de wp een Terrendis grondleiding gebruiken waar ook 2 mantelbuizen inzitten. 1 mantelbuis voor stroom (3x2.5mm²), en 1 voor utp-kabel+thermostaatkabel.

Maar in fase 1 leg ik enkel een stuk grondleiding door de kernboring in de vloer van de keuken, en die loopt dan buiten nog zo'n 50cm door. Pas als ik de wp ga plaatsen leg ik de rest van het traject van de grondleiding, en koppel ik de twee aan mekaar.

Ik ga de stroom, utp en datakbels wel al in hun volledige lengte leggen, is vanaf de gevel nog zo'n 15m. Maar die liggen dus een jaartje onder de grond te wachten tot de rest van de grondleiding gelegd wordt. Hoe kan ik die het best beschermen? Opgerold in een dichtgelijmd pvc-pijpje?

Door het gebruik van de grondleiding hoef ik voor de stroom geen grondkabel te gebruiken, maar gezien het een jaartje buizen de grondleiding onder de grond zal liggen moet ik daar misschien toch aan denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxsygG4so0MGivcnI6BCOeJaVjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLXsKPBKZMjMehCgjkLWnGjf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door marvel27 op 02-03-2023 12:37 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
Moest het even opzoeken, maar die geisoleerde grondleidingen zijn niet gratis...

[ Voor 7% gewijzigd door Jannibal23 op 02-03-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Haha zeker niet! Bij Benem 48€ per meter voor de 32mm versie met twee mantelbuizen. Wel veel minder werk om te leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door marvel27 op 02-03-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
marvel27 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:43:
Ik wil in de loop van 2024 een warmtepomp plaatsen, maar ik moet nu al een aantal voorbereidingen treffen om dat de keuken vernieuwd wordt en ik later niet meer bij bepaalde stukken kan komen.

Ik ga voor het traject buiten naar de wp een Terrendis grondleiding gebruiken waar ook 2 mantelbuizen inzitten. 1 mantelbuis voor stroom (3x2.5mm²), en 1 voor utp-kabel+thermostaatkabel.

Maar in fase 1 leg ik enkel een stuk grondleiding door de kernboring in de vloer van de keuken, en die loopt dan buiten nog zo'n 50cm door. Pas als ik de wp ga plaatsen leg ik de rest van het traject van de grondleiding, en koppel ik de twee aan mekaar.

Ik ga de stroom, utp en datakbels wel al in hun volledige lengte leggen, is vanaf de gevel nog zo'n 15m. Maar die liggen dus anderhalf jaartje onder de grond te wachten tot de rest van de grondleiding gelegd wordt. Hoe kan ik die het best beschermen? Opgerold in een dichtgelijmd pvc-pijpje?

Door het gebruik van de grondleiding hoef ik voor de stroom geen grondkabel te gebruiken, maar gezien het een jaartje buizen de grondleiding onder de grond zal liggen moet ik daar misschien toch aan denken.

[Afbeelding]
ik snap niet helemaal waarom je het onder de grond wil bewaren, kan je het niet beter aan de uiteindes boven de grond bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
twain4me schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:33:
ik snap niet helemaal waarom je het onder de grond wil bewaren, kan je het niet beter aan de uiteindes boven de grond bewaren?
Hoe bedoel je 'aan de uiteindes boven de grond bewaren'? Dus dat de bundel kabels onder de grond ligt, maar dat de uiteindes boven de grond komen te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
marvel27 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Hoe bedoel je 'aan de uiteindes boven de grond bewaren'? Dus dat de bundel kabels onder de grond ligt, maar dat de uiteindes boven de grond komen te liggen?
zoiets ja, ik bedoelde eigenlijk heel de kabelbundel boven de grond maar misschien snap ik je probleem gewoon niet zo goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
@twain4me

Misschien is dit duidelijker: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMXhnH5Ri2VZoB3u2IZG1U7Y43U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0melAp07mIblEGaFf8pwRxo.jpg?f=fotoalbum_large

de grondleiding (inclusief de cv-leidingen) stopt op zo'n 50cm van de achtergevel. Als rest van het traject gelegd wordt koppel is ze aan de cv-leidingen van de nieuwe grondleiding.

Maar het probleem ligt bij de utp-stroom en thermostaatkabels: die moeten er nu al met hun volle lengte liggen. Ze gaan een stukje door de grondleiding die ik nu ga leggen, maar verder ligt er dus nog zo'n 15m stroom, utp- en datakabel onder de grond. Zie de kleuren zwart en grijs (en er zou inderdaad nog eentje voor de thermostaatkabel moeten zijn maar de ruimte was op :p)

Mijn vraag is dan of ik iets speciaals moet oden om die kabels te beschermen tijdens het jaar dat ze niet in de mantelbuis van de grondleiding maar gewoon los onder de grond liggen. Waar ik zelf aan had gedacht was om ze in een dichtgelijmde pvc-buis te proppen. Maar misschien zijn er betere ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 20:36

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het kwam laatst ook ergens hier op Tweakers terug. Toen was de conclusie geloof ik dat RVS strips waarschijnlijk het mooiste zijn. Niet precies breed genoeg doen voor de kier, maar gewoon een lijst van bijvoorbeeld 3cm om je kookplaat

EDIT: Hier hadden ze het er toen over. Ik vind die afbeelding best mooi staan (persoonlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door Joe28965 op 02-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Mooi: ja, misschien. Zeker beter dan kit en framepjes en andere halve oplossingen.
Kosteneffectief: nee.
Makkelijk netjes te maken: ook nee.

Een (te dunne, denk ik) plaat RVS kost ze zo meer dan 100 euro: https://metaalshopper.nl/...2-820-550,605503&amount=1

Dan moet je nog een uitsparing maken: niet leuk in RVS ('hard'), kans op verkleuring op de dunne randen die je over gaat houden.

Ik zou toch echt doen wat ik eerder las: take my losses en een andere plaat zoeken. Of deze kookplaat moet wel heel erg supervoordelig zijn geweest op MP...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@marvel27 Waarom niet oprollen, 1 of 2 vuilniszakken er omheen knopen en dichtplakken tegen het water? Beetje grond er op en dat spul gaat nergens meer naar toe. Niet te ingewikkeld maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:20

Jrz

––––––––––––

Aomi schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Is het normaal staal? Wat is een goede boor hiervoor? Kobalt boor?
Lage toeren boren, en wel genoeg druk zetten.. Ik kwam toevallig een post tegen van de week: YouTube: How To Drill Through a Metal Lintel | Blind Fixing Made Easy En met een hefboom: YouTube: HOW TO GET A GOOD FIXING AROUND A WINDOW

[ Voor 13% gewijzigd door Jrz op 02-03-2023 14:43 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
swiv98 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb mijn voorzet- en scheidingswanden recent ook geprobeerd te 'ontkoppelen'. Mijn frame is van hout, 38x89, zit over een breedte van een meter of 3 a 4 boven en onder vast aan plafond en vloer met schroef of slagplug. Op 60 a 70 cm onderling. Zijkanten los (later met flex-pur en weer later nog kit voor afwerking). Gevuld met 90mm glas/steenwol van Knauf (Acustifit).

Onder de vloer- en plafond-regel heb ik echter dit vilt gedaan: https://www.debouwmarktsh...steem-Vilt-ondervloer-9mm

Dat heb ik zelf in stroken gesneden. Is semi-flexibel maar toch drukvast. Is dat een middenweg? Ik hoop het. Heb nog niet echt in mijn woonkamer 'geleefd' om te ervaren of het beter werkt dan wat ik had (cellenbeton met geperste glaswol en spouw).

Het is makkelijk om al dat werk later ongedaan te maken door je vloer bijvoorbeeld verkeerd (gekoppeld) te leggen , etc. En de opbouw van de wand is ook grotendeels verantwoordelijk voor de mate van geluidsreductie. Dus wat voor materiaal zit er in, wat voor en hoeveel plaatmateriaal gaat er op. Heb zelf op basis van documentatie van Fermacell gekozen om voor een tweelaags of zelfs drielaags afwerking te gaan: 9mm OSB met daarop 12,5mm fermacell. Voor bepaalde plaatsen nog een laag 10mm fermacell extra. Uit de documentatie had ik niet het idee dat er veel winst te halen was in andere afwerkingen. En het is en blijft een niet _echt_ zwevende wand. Alleen een 'buigslappe wand' die dempt.
Op zich is jouw aanpak exact wat ik wilde doen, echter dan met metal studs. Zou jouw vilt echt beter presteren als die standaard isolatie foam die ze standaard onder metal studs doen? Eventueel kan ik die ook dubbel doen, 1x op de vloer / plafond en 1x op het profiel zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 20:36
swiv98 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Mooi: ja, misschien. Zeker beter dan kit en framepjes en andere halve oplossingen.
Kosteneffectief: nee.
Makkelijk netjes te maken: ook nee.

Een (te dunne, denk ik) plaat RVS kost ze zo meer dan 100 euro: https://metaalshopper.nl/...2-820-550,605503&amount=1

Dan moet je nog een uitsparing maken: niet leuk in RVS ('hard'), kans op verkleuring op de dunne randen die je over gaat houden.

Ik zou toch echt doen wat ik eerder las: take my losses en een andere plaat zoeken. Of deze kookplaat moet wel heel erg supervoordelig zijn geweest op MP...
Dan is het inderdaad de vraag of je een volledige plaat wil of strookjes verstek wil zagen. Qua gewicht zal het wel meevallen verwacht ik. Op de foto zie je dat het alleen om te zijkanten gaat. De boven en onderkant rusten wel op het aanrecht. Sterker nog, je kan hem naar 1 kant duwen, dat nog maar 1 zijkant nergens op rust. Dan is het RVS alleen sier en geen functie.

Maar het is inderdaad wat @BP14 zelf wil. Kijken of deze nog te ruilen is, is inderdaad misschien gewoon de beste oplossing. Wat mijn punt eigenlijk meer was is dat het onmogelijk is om dit "onzichtbaar" te doen, dus als deze kookplaat gebruikt wordt, het moeten worden behandeld als een feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Het valt bijna niet op. Ik denk dat een latje er onder wel een goeie oplossing is. De kookplaat ligt aan de boven en onderkant op het aanrechtblad. Het is dus puur voor dat er geen rommel tussen de kookplaat en aanrechtblad gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@BP14
Als de plaat niet rondom goed steunt heb je grote kans dat hij barst door belasting van pannen die hem doen "buigen".
Alleen boven en onder is niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Zou jouw vilt echt beter presteren als die standaard isolatie foam die ze standaard onder metal studs doen? Eventueel kan ik die ook dubbel doen, 1x op de vloer / plafond en 1x op het profiel zelf...
Ik heb daar geen harde data voor, maar stel het me altijd als volgt voor:

Die foam is volgens mij voor 2 dingen:
  1. 'luchtdicht' afdichten: om geluids- en warmtelekken te voorkomen
  2. beweging opvangen: om trillingen/geluid van een wand te dempen en niet 'zomaar' over te zetten op de ondergrond. En om de wand 'beweeglijk' te houden. Want dat dempt trillingen juist ook, omdat die wand zwaar is.
Foam is goed in het eerste. Maar met honderden kilo's wand erop, is het zo plat als een dubbeltje (minder zelfs ;) ) en zal het weinig beweging meer opvangen, toch?

Vilt is niet goed in lichtdicht afdichten (op niet-vlakke ondergronden), maar wel in het houden van volume, omdat het stijver is.

De slagpluggen en schroeven zie ik als zeer geconcentreerde overdrachtspunten. Zoals een luidspreker die op 'spikes' staat: die draagt ook niet (al) zijn trillingen over aan de grond.

Dus als je naast het vilt zorgt voor een luchtdichte afdchting (kit, pur), dan denk ik zelf dat je het beste van twee werelden hebt. En betaalbaar.

Naast die wat groot uitgevallen, vrij dure vilten ondertegels, kun je wellicht ook wel iets vergelijkbaars vinden, maar ik moest toch nog een berg andere materialen hebben van de zelfde webshop. Zolang het maar drukvast is en niet een zachte 'wollen' strook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18

TGEN

Hmmmx_

Ik heb zelf Merfoflex regels en Agglomer strips gebruikt voor een ontkoppelde voorzetwand (gevuld met Knauf Acoustifit).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
swiv98 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ik heb daar geen harde data voor, maar stel het me altijd als volgt voor:

Die foam is volgens mij voor 2 dingen:
  1. 'luchtdicht' afdichten: om geluids- en warmtelekken te voorkomen
  2. beweging opvangen: om trillingen/geluid van een wand te dempen en niet 'zomaar' over te zetten op de ondergrond. En om de wand 'beweeglijk' te houden. Want dat dempt trillingen juist ook, omdat die wand zwaar is.
Foam is goed in het eerste. Maar met honderden kilo's wand erop, is het zo plat als een dubbeltje (minder zelfs ;) ) en zal het weinig beweging meer opvangen, toch?

Vilt is niet goed in lichtdicht afdichten (op niet-vlakke ondergronden), maar wel in het houden van volume, omdat het stijver is.

De slagpluggen en schroeven zie ik als zeer geconcentreerde overdrachtspunten. Zoals een luidspreker die op 'spikes' staat: die draagt ook niet (al) zijn trillingen over aan de grond.

Dus als je naast het vilt zorgt voor een luchtdichte afdchting (kit, pur), dan denk ik zelf dat je het beste van twee werelden hebt. En betaalbaar.

Naast die wat groot uitgevallen, vrij dure vilten ondertegels, kun je wellicht ook wel iets vergelijkbaars vinden, maar ik moest toch nog een berg andere materialen hebben van de zelfde webshop. Zolang het maar drukvast is en niet een zachte 'wollen' strook.
Je hebt wel gelijk denk ik, eens kijken wat ik bij de hornbach kan vinden... ;)

Zou zoiets wat zijn? Vind het alleen wel wat dik, weet niet of ik de grond en plafondprofielen stevig vast krijg met zo'n laag eronder... https://www.hornbach.nl/p...0x500x35-mm-2-m2/4610076/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:17
marvel27 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:50:
@twain4me

Mijn vraag is dan of ik iets speciaals moet oden om die kabels te beschermen tijdens het jaar dat ze niet in de mantelbuis van de grondleiding maar gewoon los onder de grond liggen. Waar ik zelf aan had gedacht was om ze in een dichtgelijmde pvc-buis te proppen. Maar misschien zijn er betere ideeën.
Als je ze een jaar niet gebruikt zou ik sowieso de uiteindes van alle kabels in een lasdoos met giethars drukken.... Als je deze een tijdje buiten legt trekken de kabels vol met vocht en kan je weer overnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Martijn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:51:
[...]
Zou zoiets wat zijn? Vind het alleen wel wat dik, weet niet of ik de grond en plafondprofielen stevig vast krijg met zo'n laag eronder... https://www.hornbach.nl/p...0x500x35-mm-2-m2/4610076/
Die platen zijn net zo zacht als een matras. Gewoon schuimrubber dus. Om veel gewicht bovenop te zetten, zijn die niet geschikt. Ze horen _in_ de muur, tussen de regels, samen met andere onderdelen.
Zie zo snel bij Hornbach ook niks. Alleen online te bestellen bij ze: kurk.

Dat soort schuim werkt wel fraai op de manier zoals toegepast in de merfoflex regels die genoemd werden. Mooi spul, maar duur (60 euro per staander bij gemiddelde plafondhoogte. Tegen 8 euro voor hout).

't is allemaal een beetje hobbyen, maar dat krijg je als je geen kant-en-klaar spul koopt.
En ondertussen heeft half Nederland die Metalstud wandjes op dat schuimtape staan, dus misschien is dat ook nog wel enigszins effectief, toch. Kan altijd beter... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
swiv98 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Die platen zijn net zo zacht als een matras. Gewoon schuimrubber dus. Om veel gewicht bovenop te zetten, zijn die niet geschikt. Ze horen _in_ de muur, tussen de regels, samen met andere onderdelen.
Zie zo snel bij Hornbach ook niks. Alleen online te bestellen bij ze: kurk.

Dat soort schuim werkt wel fraai op de manier zoals toegepast in de merfoflex regels die genoemd werden. Mooi spul, maar duur (60 euro per staander bij gemiddelde plafondhoogte. Tegen 8 euro voor hout).

't is allemaal een beetje hobbyen, maar dat krijg je als je geen kant-en-klaar spul koopt.
En ondertussen heeft half Nederland die Metalstud wandjes op dat schuimtape staan, dus misschien is dat ook nog wel enigszins effectief, toch. Kan altijd beter... O-)
Exact ja, wellicht dat dubbel schuimtape wel afdoende is, maar achteraf vervangen is zo'n gedoe ;)...

Eens kijken of ik dit snel kan krijgen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
[...]

Denk er ook om dat je met dat soort frezen goed naar het maximale toerental kijkt. Kleine freesjes mogen/moeten vaak veel sneller draaien dan freesjes met deze diameters. Ik heb een tafelfrees met 8mm opname die zo naar 10.000rpm gaat en een dikke Hammer freesbank waar frezen van 10 tot 18cm diameter in gaan op een as van 30mm en die loopt meestal veel langzamer. Blijf het overigens een enorm eng ding vinden met een freeskop van 2kg met verstelbare freesmessen en dan dik 4000rpm. Gelukkig zit hij voor het grootste gedeelte in een stalen kooi.

Maar al dat geweld zorgt er automatisch voor dat je ontzag houdt en je op de veiligheidsregels blijft letten :Y

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 23:37
Flix20 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:50:
Project parketvloer verwijderen tbv plaatsing van vloerverwarming in de nieuwe woning heeft zojuist een extra dimensie gekregen..
Er kwam nog even een verrassing tevoorschijn
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik begrijp eigenlijk niet waar ik naar kijk :? Een luik, maar wat zit daaronder dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een extra tegelvloer waar destijds het hout overheen is gelegd.
Pagina: 1 ... 282 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/