Keukenblad uitsparing verkleinen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Onlangs zijn we begonnen met onze woning volledig van het gas af te halen. Het laatste wat er nu nog te doen is de kookplaat vervangen voor inductie, waarbij we ons huidig granietenblad niet willen vervangen. Dit komt wel met een uitdaging:

De huidige uitsparing (850mm x 495mm) is te groot voor de inductieplaat waar wij voor willen gaan, Bora Puru (740mm x 495mm). Er zijn helaas geen alternatieve inductieplaten met interne afzuiging met recirculatie die qua afmeting wel voldoen aan de aanwezige uitsparing helaas.

De vraag is: hoe kan ik de huidige uitsparing verkleinen? De opties die ik zelf voor ogen heb:

Optie 1
Twee houten spalkjes aan de linker en rechter zijkant monteren, zodat deze ook dragende steun kunnen bieden aan de inductieplaat. Dit afwerken met twee RVS stroken. Eventueel de randen afkitten om te voorkomen dat hier rommel inkomt. Ik twijfel of er een lijm bestaat die hier ook echt geschikt voor is: hout op natuursteen, met hittebestendigheid.

Optie 2
Een RVS plaat op maat laten maken van een millimeter dik die over de uitsparing heen valt met een paar centimeter, met hierin een rechthoekig gat van 740mm x 495mm waar de inductieplaat in komt te liggen. Ik twijfel of 1mm RVS genoeg draagkracht heeft. Daarbij is dit ook de minst mooie optie, omdat deze plaat over de huidig aanwezige uitsparing heen moet vallen en daarmee dus nog meer ruimte in beslag neemt op het granietenblad.

Ik hoor graag of jullie ideeën hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 00:44
hi @Gautama ,

ik weet niet of beide opties het er mooier op maken.
Is een downdraft systeem niet een oplossing zoals de Novy Panorma (https://www.novy.com/nl-n...a/novy-panorama-pro/1821/)

Afmetingen 880 X 520 (https://www.novy.com/pim/...ntegrated/1821_V07_TI.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
4.5k voor een kookplaat is veel te ver boven ons budget helaas ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 00:44
Gautama schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:33:
4.5k voor een kookplaat is veel te ver boven ons budget helaas ;)
weet dat dit een adviesprijs is, uiteindelijk heb ik voor deze kookplaat een jaar geleden 3,8k betaald.

Ter vergelijking: de bora puru moest toen der tijd 2,6K kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:14

dragonhaertt

@_'.'

Ik denk dat een RVS plaat wel een mooiere afwerking geeft dan zelf iets in elkaar knutselen.
1mm is zeker niet stevig genoeg, maar je kan natuurlijk de achterkant gewoon verstevigen (combi tussen optie 1 en 2) met een ander materiaal (zoals hout, staal of aluminium profielen).

Een stuk RVS hoeft ook niet de wereld te kosten, en een beetje klusjesman kan zo'n uitsparing zelf er wel in slijpen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
corneej schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:42:
[...]

weet dat dit een adviesprijs is, uiteindelijk heb ik voor deze kookplaat een jaar geleden 3,8k betaald.

Ter vergelijking: de bora puru moest toen der tijd 2,6K kosten.
Dat is waar. De Bora Puru hebben we kunnen kopen voor 1.7k (kan echter nog geretourneerd worden), ik verwacht dat de Novy hier ook met een aanbiedingsprijs nog ver boven zit.

Daarnaast ligt het granietenblad sinds gisteravond niet meer in de tuin, maar binnen op het kookeiland. Freeswerk doe ik nu liever niet meer om de uitsparing te vergroten naar de maten van de novy.
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:48:
Ik denk dat een RVS plaat wel een mooiere afwerking geeft dan zelf iets in elkaar knutselen.
1mm is zeker niet stevig genoeg, maar je kan natuurlijk de achterkant gewoon verstevigen (combi tussen optie 1 en 2) met een ander materiaal (zoals hout, staal of aluminium profielen).

Een stuk RVS hoeft ook niet de wereld te kosten, en een beetje klusjesman kan zo'n uitsparing zelf er wel in slijpen.
Een combinatie van optie 1 en 2 heb ik nog niet over nagedacht... ik kan me voorstellen dat dit steviger is.

De inductieplaat zelf weegt al 15kg-20kg, plus zware pannen erop met bijv. soep erin, zal de constructie dus zeker wel minstens 30kg moeten kunnen dragen. Het voordeel in mijn situatie is denk ik wel dat de diepte maat wel al juist is en dus de langste zijden van de inductieplaat worden gedraagt door het granietenblad.

Al met al ben ik er nog niet echt kapot van om een flinke RVS plaat over de uitsparing heen te bouwen, dus mochten er nog alternatieve ideeën zijn dan hoor ik dat graag :9

[ Voor 7% gewijzigd door Gautama op 06-12-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Voor de 15 jaar dat zoiets er zomaar inligt, zou ik voor de Novy + frees gaan en niet knutselen met RVS. :) Je zal het RVS een onderconstructie moeten geven waarbij het altijd prutsen blijft met de randen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:13
Iets met kunsthars fixen? Dat kan in allerlei kleuren en motieven, wellicht ook in de kleur/motief van jouw granieten plaat.
Dan is het amper zichtbaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Atag lijkt wel kookplaten met afzuiging in die maatvoering te hebben: https://www.keukenloods.n...nimale_nisbreedte-840_874

(naast nog wat merken die ik totaal niet ken als je daar wat speelt met de nisbreedte)

Ook Gaggenau, maar dan zit je denk ik aan 10-15k voor de kookplaat :P

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 06-12-2022 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Zelf klooien wordt lelijk en ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:14

dragonhaertt

@_'.'

No Hands schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:16:
Iets met kunsthars fixen? Dat kan in allerlei kleuren en motieven, wellicht ook in de kleur/motief van jouw granieten plaat.
Als iets nét niet hetzelfde is valt het veel meer op dan als het een compleet ander materiaal/kleur is.
'Make it a feature', je kan beter iets mooi op laten vallen dan net-niet verbergen.
Gautama schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:48:
Al met al ben ik er nog niet echt kapot van om een flinke RVS plaat over de uitsparing heen te bouwen, dus mochten er nog alternatieve ideeën zijn dan hoor ik dat graag :9
Op zich vind ik het er nog niet eens zo slecht uit zien (even op schaal getekend, zodat je een goede impressie krijgt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnbkH54RfJLxIjguTaamZWOALMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGCJVyCsBCizsSSFmJDmBLT4.png?f=fotoalbum_large

Als je mooi de hoekjes afrond en scherpe randjes afbraamt kan dit best professioneel ogen. Je kan er nog voor kiezen om de plaat groter/kleiner te maken, of uit het midden te plaatsen. Een nadeel van RVS is wel dat je krassen redelijk snel ziet.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:16:
zat ik ook aan te denken, je zou zelfs nog zoon keuken/vloeren restaurateur langs kunnen laten komen om het helemaal in kleur te matchen. waarschijnlijk wordt het dan wel duurder dan gewoon die plaat kopen die past :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

dragonhaertt schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:38:
[...]

Als iets nét niet hetzelfde is valt het veel meer op dan als het een compleet ander materiaal/kleur is.
'Make it a feature', je kan beter iets mooi op laten vallen dan net-niet verbergen.

[...]

Op zich vind ik het er nog niet eens zo slecht uit zien (even op schaal getekend, zodat je een goede impressie krijgt):
[Afbeelding]

Als je mooi de hoekjes afrond en scherpe randjes afbraamt kan dit best professioneel ogen. Je kan er nog voor kiezen om de plaat groter/kleiner te maken, of uit het midden te plaatsen. Een nadeel van RVS is wel dat je krassen redelijk snel ziet.
Je kan er ook nog voor zorgen dat die RVS plaat netjes verzonken in het granieten blad (2 woorden) komt te liggen, door de bestaande opening langs de randen nog wat 'uit te frezen'.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
pagani schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:27:
Atag lijkt wel kookplaten met afzuiging in die maatvoering te hebben: https://www.keukenloods.n...nimale_nisbreedte-840_874

(naast nog wat merken die ik totaal niet ken als je daar wat speelt met de nisbreedte)

Ook Gaggenau, maar dan zit je denk ik aan 10-15k voor de kookplaat :P
Klopt, hiervoor hebben wij ook gekeken, maar het kookeiland an sich passen we verder niet meer aan (die ruimte is er ook niet meer), alleen dus nog het keukenblad. Dus het dient ook echt een systeem te zijn met interne circulatie. Ruimte voor afvoering warmte lucht heb ik wel al gemaakt, maar een leidingsysteem die de niet-Bora inductieplaten met afzuiging voorstellen past bij ons niet.
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:38:
[...]

Dank voor de tekening. Inderdaad geen lelijk gezicht. Ik had zelf meer zo iets voor ogen, dit is in feite optie 1 uit de openingspost:

https://www.kookplaat.inf...aring-kookplaat-te-groot/

De montagehandleiding ben ik verder aan het bestuderen en daarin worden montageclips vermeld die om het keukenblad heen geplaatst moeten worden. Alleen een RVS bak van een paar mm dik zal dus niet volstaan... ik kan dus niet anders dan twee balkjes lijmen aan de linker en rechterzijde waar de montageclips op bevestigd kunnen worden. Of zie ik dit verkeerd?

Dan is het alleen nog de vraag: een volledige RVS omheining zoals in jouw tekening, of alleen twee RVS sierstrips om de twee balkjes te verbergen. Een volledige RVS omheining zal verder niets toevoegen in de draagconstructie, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF5dVZ-jcJx66M8uo16cZdwzoqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5h221zBmSEUtMzsffsXYvrc2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:46

SambalBij

We're all MAD here

Verschil met de hele plaat zoals getekend versus alleen twee sierstrips aan weerszijden is dat bij de plaat-met-uitsparing de kookplaat rondom op die plaat ligt.

Doe je alleen twee strips, dan ligt de kookplaat daar niet op, maar liggen die strips tegen de plaat aan.
(Anders zweeft de plaat boven en onder de RVS-plaatdikte boven je aanrechtblad)
Wat je dan moet afkitten, maar wat je ook heel secuur om de hoeken van de plaat heen moet krijgen. (Als die plaat afgeronde hoeken heeft, maar het profiel loopt rechtdoor...?

edit:
Anders zou je zoals @Nyarlathotep voorstelt die strips moeten infrezen in het blad, zodat ze verzonken komen te liggen op gelijke hoogte met de rest van het blad.

[ Voor 22% gewijzigd door SambalBij op 06-12-2022 12:44 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gautama
SambalBij schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:39:
Verschil met de hele plaat zoals getekend versus alleen twee sierstrips aan weerszijden is dat bij de plaat-met-uitsparing de kookplaat rondom op die plaat ligt.

Doe je alleen twee strips, dan ligt de kookplaat daar niet op, maar liggen die strips tegen de plaat aan.
(Anders zweeft de plaat boven en onder de RVS-plaatdikte boven je aanrechtblad)
Wat je dan moet afkitten, maar wat je ook heel secuur om de hoeken van de plaat heen moet krijgen. (Als die plaat afgeronde hoeken heeft, maar het profiel loopt rechtdoor...?

edit:
Anders zou je zoals @Nyarlathotep voorstelt die strips moeten infrezen in het blad, zodat ze verzonken komen te liggen op gelijke hoogte met de rest van het blad.
Volgens mij snap ik je punt: de afdichting zal sowieso (ongeacht mijn lijm- en kitvaardigheden) veel beter zijn in een constructie waarbij de kookplaat OP een RVS omlijsting ligt, dan in een constructie waar een RVS sierstrip TEGEN de kookplaat aan ligt. Klopt dat?

Klinkt in ieder geval logisch, ook daar nog niet op die manier over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 17:14
Voordeel van iets meer RVS naast je koopplaat is dat je gelijk een makkelijk schoon te maken plekje heb om je spatel ff te leggen :p

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kan je een bak van bv rvs laten maken die overlapt met het bestaande gat?

door de opstaande randen van de bak wordt het geheel een stuk sterker.
de nieuwe koopplaat komt dan in die bak te staan

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

Het werkblad ligt meestal op de kasten. Om ervoor te zorgen dat je plaat stevig ligt, kun je twee balken in de kast monteren die de zijkanten van je kookplaat draagt. Op die balken kun je dan je opvulling monteren.

Daarmee wordt het geheel constructief veel steviger, en de opvolging van de zijkant wordt meer cosmetisch.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
jack zomer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:28:
kan je een bak van bv rvs laten maken die overlapt met het bestaande gat?

door de opstaande randen van de bak wordt het geheel een stuk sterker.
de nieuwe koopplaat komt dan in die bak te staan
Dat komt in principe overeen met optie 2 en de afbeelding die eerder is gedeeld. Ook gezien de betere afdichting dat hiermee te bereiken is, is dat volgens mij de enige echte optie. Met als extra steun twee houten balken aan de zijkant die de RVS bak extra ondersteunen.

Ik vraag me alleen af hoe dik die RVS bak dan zal moeten zijn...
BLN schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:28:
Het werkblad ligt meestal op de kasten. Om ervoor te zorgen dat je plaat stevig ligt, kun je twee balken in de kast monteren die de zijkanten van je kookplaat draagt. Op die balken kun je dan je opvulling monteren.

Daarmee wordt het geheel constructief veel steviger, en de opvolging van de zijkant wordt meer cosmetisch.
Dit heb ik overwogen, maar de uitsparing is qua diepte perfect voor de kookplaat (daarmee zal dus de kookplaat op de langste zijdes steunen op het werkblad), maar alleen qua breedte is de uitsparing niet goed.

Dat zou dus betekenen dat ik de rechter en linker zijkant van de kookplaat moet ondersteunen via twee balken in de kast, die dan precies even hoog moeten zijn als het werkblad, om ervoor te zorgen dat de kookplaat op alle vier zijdes wordt ondersteund. Dat is écht millimeter werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

De balk wordt bevestigd aan de kast delen (dat is hoe je in een keuken een blad ondersteunt)

Als je twee "rechthoeken" uit die balk zaagt op de plek waar je werkblad zit, dan kun je heel makkelijk die balk op gelijke hoogte zetten met je werkblad. Als je een timmerman bent zaag je vrij grote rechthoeken uit en zet je die balk alleen vast aan de voor en achterkant van de kast. Als je echt precies wil werken dan zaag je precies zoveel uit dat de uitsparing even dik is als je blad. Dan kun je de balk ook nog aan het blad vast kitten.

De zijkanten zul je sowieso moeten ondersteunen. De kookplaat is gebouwd om aan 4 zijden ondersteund te worden. Een rvs sierstrip (tenzij echt 4-5 mm dik rvs) zal daar niet sterk genoeg voor zijn.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 22:52
Ben je al verder met dit project?

Ik zit met hetzelfde probleem. De uitsparing is (veel) te groot.

Uitsparing in het aanrechtblad is 91 x 50 cm. Daar past geen inductiekookplaat op volgens mij.

Ik zat er zelf aan te denken om een rvs plaat te laten maken, van ongeveer 3mm dik.

Deze iets over de rand van het de huidige uitsparing laten vallen, en in de plaat een exacte uitsparing voor de kookplaat.

We zijn nu aan het kijken naar een siemens kookplaat van 90 cm.
Deze is volgens de specificaties buitenwerks 91,2 x 52 cm.

De nis mag maximaal 50 x 88 cm zijn.

Dan zou ik bijvoorbeeld een RVS plaat van 52 x 94 cm laten maken. Met een uitsparing van 50 x 88 cm er in.

Dat lijkt mij voldoende stevig toch? En het valt bijna niet op. Alleen links en rechts komt hij iets onder de plaat uit, voor en achter ligt hij dan gelijk met de plaat.

De RVS plaat ligt dan 1,5 centimeter op het aanrechtblad, eventueel zou ik de nis nog iets kunnen verkleinen met hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
@Whazaer
Wij zijn íets verder met dit project. De inductieplaat is inmiddels aangesloten en ligt stevig op het aanrechtblad. Ik heb de uitsparing verkleind met twee houten latten van 3cm dik en 5,5cm breed en dit met Den Braven Ultra High Tack vastgelijmd. Ik stond er van versteld hoe stevig deze lijm is. Ik heb zelf met flink wat gewicht op de houten latten geleund zonder problemen, dus ik denk dat de inductieplaat nu volledig rondom goed wordt ondersteund. De plaat ligt er nu twee weken in en de houten latten zitten nog steeds goed vast.

De afwerking zijn we nog niet aan toegekomen. Een RVS plaat rondom waar de inductieplaat in ligt is waarschijnlijk voor de afdichting het beste. Ook bij zo'n constructie zou ik zelf voor de zekerheid nog de houten latten monteren zodat deze nog wat gewicht kunnen dragen, zodat ook de RVS plaat hierin wordt ondersteund. Het monteren van deze latten is namelijk zo gepiept.

Een RVS plaat rondom is niet fraai vinden wij. Dus we zijn nog aan het oriënteren wat te doen met de afwerking. Misschien dat het toch twee afwerkstrips worden van RVS, glas of graniet aan beide zijdes om de houten latten te verbergen en dit zo goed mogelijk met kit proberen af te werken. Als dit een hoop geknoei geeft dan kunnen we later alsnog overstappen op een RVS plaat rondom.

In jouw situatie, waarbij het buitenwerk de te grootte uitsparing toch volledig verbergt, zou ik zeker gaan voor twee houten latjes aan beide kanten. In jouw geval dient alleen de nis verkleind te worden en zie je hier dus niets van zodra de inductieplaat erin ligt?
Pagina: 1