Wel lachen, hier schiet men spontaan in de stress als er ergens een stukje flexbuis wordt gebruikt en daar smeren ze het gewoon weg
De foto wat je hier ziet is de keuken van de tweede woning (bovenwoning)Jolke schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:23:
mooi werk, @theduke1989! Flinke klus zo te zien, maar wel mooi om te doen.
Ik had meteen al een vermoeden dat het huis in Duitsland zou staan, omdat je electra niet door buizen laat lopen, maar direct in de muur en dicht stuct. (en de zakken Kalzementputz) Ik leg op dit moment ook de electra nieuw aan in het huis (ik woon in de buurt van Heidelberg). Dat is hier standaard om het zo in de bouwen.
Wat is hier trouwens de reden dat je voor het onderste stopcontact van links naar rechts een kabel laat lopen, in plaats van een aftakking recht naar beneden van het dubbele stopcontact er boven? Ik heb geleerd om zo min mogelijk horizontaal te werken met electra. Of zitten ze op aparte zekeringen?
[Afbeelding]
En die afvoer aan het plafond, is dat in de kelder? Verlaagd plafond oid, of laat je het zitten (hangen).
Ralingen/Olk ken ik trouwens goed: daar rijd ik door als ik van Trier naar Rosport binnendoor rijd naar Luxemburg.
Alles heeft vrijwel zijn eigen zekering, behalve de belichting en de rolluikkasten(electrisch) die zijn samen (5x1.5m2 kabel verbonden)
klopt, hier in duitsland koop je direct 3x1.5m2 kabel ipv elke kabel apart. Enigste nadeel is natuurlijk dat als een kabel kapot je niet een nieuwe kan trekken zoals je in Nederland kan doen met buizen etc. Het is daarom erg belangrijk om zo min mogelijk bochten etc te hebben.
Ik heb er voor gekozen om niet via de bodem alle kabels te trekken, maar naar boven. Zo heb je rechte lijnen en is het makkelijker om fouten te voorkomen. Netwerk is wel een ding, dat moet ik nog testen, als het niet mee zit werken enkele kabels/ uitgangen niet.
Was voor mij ook inderdaad toen ik begon erg moeilijk. Ik had toen ongeveer 1000m aan buis gekocht in Duitsland.
En de kabels passen niet de 3x1.5 omdat er een dukke huls omheen zit. Moest dus alles terugsturen, en zo doen.
Hier vindt je ook heel moeilijk de kabels...
[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 24-02-2023 09:42 ]
Hoe bedoel je, hier vind je de kabel heel moeilijk?
3x 1.5 NYM kan je per rol van 25 of 50 m kopen.
Doe je de meterkast ook allemaal zelf?
In nederland koop je het zo.Jolke schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:40:
Hoe bedoel je, hier vind je de kabel heel moeilijk?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vy0t3lEkNSe7GOVBatd50VmE.jpg?f=user_large)
en dan moet je dus de overige kopen, en dan past het in de m16 of m20 flexibele buizen.
In duitsland koop je het zo
:strip_exif()/f/image/0FTBcdvy83d2RV6mE6LQLZtz.jpg?f=fotoalbum_large)
Per rol 50 of 100m vaak in bouwmarkt.
en heb je alle kabels er al in.
Hoe doen duitsers dat dan met schakeldraad? Andere rol met prefab draad? Los bijtrekken? Of gewoon "bruin is ook een soort zwart"?
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Dit zit bijvoorbeeld in de 5x1.5Boudewijn schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:38:
Hoe doen duitsers dat dan met schakeldraad? Andere rol met prefab draad? Los bijtrekken? Of gewoon "bruin is ook een soort zwart"?
:strip_exif()/f/image/krfW0gB0cXvWVIMe5ixPcX9J.jpg?f=fotoalbum_large)
Die hebben wij genomen voor verlichting en roluikkasten van ons.
Je hebt dan ook diktes natuurlijk 1.5/2.5 etc, wij hebben per stekkerdoos voor de wasmachine, spoelmachine, droger 3x2.5 gebruikt, om er zeker van te zijn in combinatie met B16 hager schakelaar.
Daarnaast hebben we 10x16m2 vanuit de toevoer (dak in ons geval) dus waar de stroom binnen krijgen ook compleet vervangen man man wat is dat een zware kabel ongeveer 100kg 25m
[ Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 24-02-2023 12:53 ]
Mooi huis en omgeving zo te zien!theduke1989 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 05:20:
Hier nog wat fotos
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn nu twee aparte woningen geworden.
We willen dit gaan verhuren naderhand, of Airbnb (onze locatie is Trier omgeving (Ralingen Olk) dus veel groen en lekker rustig.
Veel is er gedaan tot nu toe.
- electro compleet nieuw tot aan nieuwe meterkast.
Komt nog wel een extra meterkast voor de luchtwarmtepomp en de zonnepanelen om daar de meters te plaatsen
- netwerkkabel verlegt in elke kamer 2 aansluiting. Kabels gaan allemaal naar de kelder. Daar staat nu een kleine netwerk kast 19inch . Komen twee aparte eigen switches erin. Dus overal waar je de modem erin steekt maakt niet uit heb je internet.
- vloerverwarming
- stucken en gipskarton
- nieuwe kozijnen + ramen hebben we ook gemonteerd
- kelder is ook compleet gestuckt met Zementputz.
- Sanitär is compleet nieuw.
Gisteren bij Globus Baumarkt kamerdeuren en alle toebehoren, Vinyl/ pvc vloer gekocht. Wordt volgende week geleverd. Dan dat monteren.
Als het mee zit met het budget voor dit jaar. En er nog geld over is.
- complete oude gevel eruit (zijn van die asbestplaten is niet meer toegestaan)
- compleet nieuwe gevel erin (isoleren met steenwol moet alleen nog laten berekenen door bedrijf hoe dik en dan inkopen
- nieuwe dakpannen, nieuwe dak latten, isoleren van buiten en van binnen.
- garage metselen
- Drainage rest van het huis dichtmaken zodat er geen water meer naar binnen komt.
Nog andere dingetjes.
Keuken komt vanuit IKEA, dan nog twee badkamers betegelen en de bad/douches inbouwen.
Kortom nog lang niet klaar. Denk sowieso ook met de tuin erbij 1 jaar werk. Zitten al op een half jaar werk.
Alles wordt na werktijd of weekend gedaan.
Je pakt het flink aan, leuk om dat soort foto verslagen te volgen.
Bedankt, het is een karwei, waar ook veel stres bij komt kijken.FabianGTI schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:56:
[...]
Mooi huis en omgeving zo te zien!
Je pakt het flink aan, leuk om dat soort foto verslagen te volgen.
Niet altijd gaat het gepland, zo hebben we een overstroming in de kelder gehad (regende nonstop voor 3 weken lang), omdat ik een fout heb gemaakt met het aansluiten van de drainagebuis.
Ik had die (tijdelijk) aangesloten op een buis (oranje buis) wat al daar lag. Uiteindelijk bleek deze dus nergens naar toe te gaan. We hebben een camera gehuurd en die in de buis gezet, en alle water kwam terug in de drainage voor waardoor het water naar binnen gedrongen is. Overal op letten dus, gelukkig was er niks speciaals op de grond in de kelder dan 3 machines die een totaalwaarde van 350€ hebben.
Ook staat gepland om de stuk grond voor het huis inclusief de muur af te breken.
:strip_exif()/f/image/E4iA0xZiE5dXjUEJPPFKziMN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit wordt dan voor parkeerplaatsen of wat an ook, maar moet een bouwkundige inhuren om te vragen of de muur er voor bescherming is dat de huis niet omvalt of alleen voor show. Als het voor show is wordt het per direct met een graafmachine vernield.
Even een update: De methode met combihamer & tegelbeitel heeft goed gewerkt!twain4me schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:59:
[...]
ja hoor en dan zou ik een sds tegel beitel erop zetten.. of mogelijk een sds schraper maar die zijn duur. Platen eruit trekken en omdaaien is zeker geen optie? dan hoef je alleen waar balken zitten te doen![]()
[Afbeelding]
Wel oppassen dat je de beitel goed vlak houdt, ik heb een paar happen uit het hout genomen.
Maar het gaat heel veel sneller dan met de hand.
Gedaan met de Makita DHR202ZJ (1,9J slagkracht).
Ik heb 1, wellicht meer, naar buiten draaiende ramen (hout) die ik wil vervangen door kantelkiep.
Ik zie een paar bedrijven actief die aan ombouw doen. Op een uitzondering na met intrekkozijnen.
Nu zie ik ook draaikieprenovatie.nl waar men doet overkomen alsof je het zelf prima kunt.
Mensen met ervaring hiermee?
Ik zie een paar bedrijven actief die aan ombouw doen. Op een uitzondering na met intrekkozijnen.
Nu zie ik ook draaikieprenovatie.nl waar men doet overkomen alsof je het zelf prima kunt.
Beste tweakers, ik heb mijn nemesis gevonden.
Ik krijg, wat ik ook doe, deze kast niet gesteld.
Vanaf de helft tot boven loopt de middelste deur naar buiten. Dit terwijl de scharnieren voorgeboord waren en ik ze derhalve wel kan stellen maar ze staan als het ware al volledig naar "buiten" (de bovenste 2 dan).
De onderste staan juist redelijk ver naar binnen, als ik die naar buiten zet dan kan de deur de draai niet maken dus die staan dan wat mij betreft goed.
Er staat zoveel spanning op het bovenste scharnier dat zelfs het hout in de deur begint te scheuren, ik heb hem daarom nu maar heel los staan (dan staat hij dus zover mogelijk naar buiten) maar hij kan dus alsnog de draai niet maken en hij sluit voor geen meter, de deur blijft dus voorlopig maar open.
Wie kan mij helpen stap-voor-stap hoe ik het bovenste deel dus als het ware nog verder naar buiten krijg?
De rechterdeur op de bovenste foto zit ook al zover mogelijk naar rechts. Deze kan nu net de draai maken dus die zit goed, de lijn loopt daar ook evenwijdig aan de kast. Die zit dus perfect.
Dan komt mijn probleemdeur en dan nog de meest linkerdeur. De meest linkerdeur moet eigenlijk nog verder naar de middelste deur maar hij overlapt nu al. De meest linkerdeur kan niet verder naar links want hij kan nu de draai al niet goed maken.
Mocht je in de buurt van Alkmaar wonen heb ik heerlijke koffie en ik regel een punt taart
.
Vanaf de helft tot boven loopt de middelste deur naar buiten. Dit terwijl de scharnieren voorgeboord waren en ik ze derhalve wel kan stellen maar ze staan als het ware al volledig naar "buiten" (de bovenste 2 dan).
De onderste staan juist redelijk ver naar binnen, als ik die naar buiten zet dan kan de deur de draai niet maken dus die staan dan wat mij betreft goed.
Er staat zoveel spanning op het bovenste scharnier dat zelfs het hout in de deur begint te scheuren, ik heb hem daarom nu maar heel los staan (dan staat hij dus zover mogelijk naar buiten) maar hij kan dus alsnog de draai niet maken en hij sluit voor geen meter, de deur blijft dus voorlopig maar open.
Wie kan mij helpen stap-voor-stap hoe ik het bovenste deel dus als het ware nog verder naar buiten krijg?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De rechterdeur op de bovenste foto zit ook al zover mogelijk naar rechts. Deze kan nu net de draai maken dus die zit goed, de lijn loopt daar ook evenwijdig aan de kast. Die zit dus perfect.
Dan komt mijn probleemdeur en dan nog de meest linkerdeur. De meest linkerdeur moet eigenlijk nog verder naar de middelste deur maar hij overlapt nu al. De meest linkerdeur kan niet verder naar links want hij kan nu de draai al niet goed maken.
Mocht je in de buurt van Alkmaar wonen heb ik heerlijke koffie en ik regel een punt taart
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 25-02-2023 12:33 ]
Probeer eerst te achterhalen wát er krom is. De kast of de deur. Dan weet je wat je kunt corrigeren. Is de kast niet getordeerd?GeeMoney schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:27:
Beste tweakers, ik heb mijn nemesis gevonden.![]()
Er staat zoveel spanning op het bovenste scharnier dat zelfs het hout in de deur begint te scheuren, ik hem daarom nu maar heel los staan en de deur blijft voorlopig open.
***members only***
Mocht je in de buurt van Alkmaar wonen heb ik heerlijke koffie en ik regel een punt taart.
Ik lees nu dat je deur krom is. Lekker terug met dat ding dan. Dit ga je nooit mooi krijgen in dat jip en janneke spaanplaat. Dat trekt gewoon kapot (vroeg of laat).
[ Voor 5% gewijzigd door t14wo op 25-02-2023 12:35 ]
@t14wo ik heb als ik de deur eraf haal niet het idee dat die krom is. Het zit hem echt in de scharnieren/afstelling denk ik.
Kan je eens de sparingen van de scharnieren nameten? Ik heb het idee dat die uitgescheurde ook scheef zit.GeeMoney schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:47:
@t14wo ik heb als ik de deur eraf haal niet het idee dat die krom is. Het zit hem echt in de scharnieren/afstelling denk ik.
Ergens zal een probleem met afmetingen/vorm moeten zitten. Zo’n scharnier is het probleem niet. En afstellen is vaak alleen finetunen. Niet om een gat van 15 mm te dichten.
Beste tweakers,
Van de week deed ik de oplader van mijn laptop in het stopcontact en dit gaf kortsluiting. Het is een dubbel stopcontact en mijn internet modem zat er ook al op aangesloten. Ik zat dus lang niet aan het maximale wattage. Op een paar LED-lampen na zit er eigenlijk niets anders op die groep.
Ik heb toen de apparatuur afgekoppeld en vervolgens de stop vervangen. Het modem en de oplader van mijn laptop heb ik toen via een haspel aangesloten op een stopcontact op een andere groep. Dit ging zonder problemen, dus het lijkt erop dat de oplader van mijn laptop in orde is.
Heb zojuist het stopcontact opengehaald om te kijken of het er verbrand of iets dergelijks uitziet, maar niets te zien. Dus daarna het stopcontact getest met een oude boormachine, dit ging ook zonder problemen.
Nu resteert bij mij de vraag; hoe heeft deze kortsluiting kunnen ontstaan? Is het een mogelijkheid dat stoppen slecht worden naar verloop van tijd?
Van de week deed ik de oplader van mijn laptop in het stopcontact en dit gaf kortsluiting. Het is een dubbel stopcontact en mijn internet modem zat er ook al op aangesloten. Ik zat dus lang niet aan het maximale wattage. Op een paar LED-lampen na zit er eigenlijk niets anders op die groep.
Ik heb toen de apparatuur afgekoppeld en vervolgens de stop vervangen. Het modem en de oplader van mijn laptop heb ik toen via een haspel aangesloten op een stopcontact op een andere groep. Dit ging zonder problemen, dus het lijkt erop dat de oplader van mijn laptop in orde is.
Heb zojuist het stopcontact opengehaald om te kijken of het er verbrand of iets dergelijks uitziet, maar niets te zien. Dus daarna het stopcontact getest met een oude boormachine, dit ging ook zonder problemen.
Nu resteert bij mij de vraag; hoe heeft deze kortsluiting kunnen ontstaan? Is het een mogelijkheid dat stoppen slecht worden naar verloop van tijd?
Een laptopvoeding kan een hele hoge inschakelstroom hebben en smeltzekeringen (stoppen) kunnen "verouderen" elke keer dat ze worden belast. soms springen ze dus zonder echte reden. zie het een beetje als een spijker die je met 10 klappen het hout in mept. is het alleen de laatste klap of hebben die andere 9 ook meegeholpenPWSteal schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:32:
Beste tweakers,
:strip_exif()/f/image/gdaqSzy8TU0lTT8gBKeRN1i0.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien heeft hier iemand de gouden tip. De meest linker en rechter buis ligt utp in die naar 2 slaapkamers gaat. Nu wil ik graag in 1 van die buizen nog een utp leggen die er hier uit komt. Echter is er 0 beweging in de buis te krijgen. Dacht wellicht een gat in de buis te maken alleen ben ik bang de kabel wat erin zit te beschadigen.
Ja ik weet dat ik dit eerder had moeten bedenken maar het is niet anders.
Keep it calm...en lek mig de zuk
Er zitten koppelstukjes tussen. Koppelstukje in de lengte doorslijpen met een dremel en openvouwen. Dan kun je zien wat je doet. Kabel terug halen met trekveer aan andere einde. Extra kabel aan trekveer samen met originele kabel en klaar…?, zoiets?
Dat ik daar niet zelf op gekomen ben. In de lengte. Kijken of ik ergens een dremel kan scoren.BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:14:
Er zitten koppelstukjes tussen. Koppelstukje in de lengte doorslijpen met een dremel en openvouwen. Dan kun je zien wat je doet. Kabel terug halen met trekveer aan andere einde. Extra kabel aan trekveer samen met originele kabel en klaar…?, zoiets?
@kromme Zit er niet net wat ruimte in de buis? Als je hem naar beneden trekt thv het koppelstuk zodat die losspringt?
Kan ook met een ijzerzaag of alleen het ijzerzaagblad. Je hoeft ook niet perse netjes in de lengte te zagen, kan ook beetje schuin.kromme schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:10:
[...]
Dat ik daar niet zelf op gekomen ben. In de lengte. Kijken of ik ergens een dremel kan scoren.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Nppe, ben bang als ik harder trek de buis knaktBeekforel schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:20:
@kromme Zit er niet net wat ruimte in de buis? Als je hem naar beneden trekt thv het koppelstuk zodat die losspringt?
Ik ga elektra aanleggen in een plafond. In het midden van de kamer wil ik het verdelen vanuit een centraaldoos, daarnaast wil ik op die plek een infraroodpaneel ophangen. Bestaan er ook een soort inbouw stopcontacten voor een centraal doos? Of moet ik direct ernaast gewoon een reguliere inbouwdoos voor de muur plaatsten met een gewoon stopcontact?
We hebben een nieuw huis gekocht en daar zit een parketvloer in.
De huidige eigenaren wonen er al circa 37 jaar en we hebben het vermoede dat de vloer ook al die tijd ligt.
Gezien we vloerverwarming gaan inbrengen mag de vloer er dus uit.
Vanmiddag zijn we bij een vloer speciaalzaak geweest om een nieuwe vloer uit te zoeken en daar heb ik de foto's van de bestaande vloer laten zien.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de vloer gelijmd.
In de zaak zeiden ze al doe jezelf een lol en huur iemand in, dit gaat een helse klus worden om er netjes uit te krijgen voordat ze aan de VVW beginnen.
Hebben jullie tips om dit zelf te doen of is het advies ook niet aan beginnen.
Het mooiste zou zijn om de vloer er semi netjes uit te krijgen en er iemand anders nog blij mee te maken.
De huidige eigenaren wonen er al circa 37 jaar en we hebben het vermoede dat de vloer ook al die tijd ligt.
Vanmiddag zijn we bij een vloer speciaalzaak geweest om een nieuwe vloer uit te zoeken en daar heb ik de foto's van de bestaande vloer laten zien.
In de zaak zeiden ze al doe jezelf een lol en huur iemand in, dit gaat een helse klus worden om er netjes uit te krijgen voordat ze aan de VVW beginnen.
Het mooiste zou zijn om de vloer er semi netjes uit te krijgen en er iemand anders nog blij mee te maken.
PSN: Flix20-NL
Geen ervaring, maar ik was niet op de hoogte van het bestaan van dit soort oplossingen, en vind het ook best interessant.Rukapul schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:48:
Ik heb 1, wellicht meer, naar buiten draaiende ramen (hout) die ik wil vervangen door kantelkiep.
Mijn kozijn op zolder is min of meer 1 met de gevel, en de draairamen zijn niet al te best meer. Dacht al eens om nieuwe ramen te bouwen, maar draai/kiep zou nog mooier zijn. De dikkere houten constructie moet je dan maar wel voor lief nemen.
Toen wij ons huis kochten lag er ook een verlijmde parketvloer in. Die was er met een lang breekijzer vrij snel uit toen er eenmaal een beginnetje was. Ook redelijk onbeschadigd. Daarna heb ik de cementdekvloer er nog uitgehaald, dus ik hoefde me niet druk te maken over eventuele lijmresten (dat viel overigens wel mee dacht ik).Flix20 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:44:
Inbouwstopcontacten bestaan natuurlijk. Als je een gewoon wandmodel pakt zit die gewoon in het plafond. Maar de stekker zal altijd uitsteken.einz schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:36:
Ik ga elektra aanleggen in een plafond. In het midden van de kamer wil ik het verdelen vanuit een centraaldoos, daarnaast wil ik op die plek een infraroodpaneel ophangen. Bestaan er ook een soort inbouw stopcontacten voor een centraal doos? Of moet ik direct ernaast gewoon een reguliere inbouwdoos voor de muur plaatsten met een gewoon stopcontact?
Kan je niet het paneel deels over de centraaldoos hangen en de IR paneel met wago klemmen in de doos verbinden?
ik moest even diep nadenken, maar ik wist dat het voorbij was gekomen. (foto iets lager)Rukapul schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:48:
jab221 in "Bestaande houten kozijnen aanpassen"
Makrolon schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:04:
Warmteservice
:strip_exif()/f/image/to4fCkmjDCXOW0k8gbuNWrK1.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hJnFkGHIf4uNIQL0MfgY0g4i.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door gerardma77 op 26-02-2023 08:20 ]
@Flix20 als de vloer verlijmd is is het bijna onmogelijk om deze er netjes uit te krijgen.
Als het snel moet huur je deze https://www.boels.com/nl-...loerstripper-accu/p/10173
Spaart je rug ook, zou zonde zijn als je al rugklachten krijgt voordat de verbouwing nog moet beginnen.
Als het snel moet huur je deze https://www.boels.com/nl-...loerstripper-accu/p/10173
Spaart je rug ook, zou zonde zijn als je al rugklachten krijgt voordat de verbouwing nog moet beginnen.
Wh-mdc07j3e5
Ik wil de komende week een hoogslaper gaan bouwen voor mn dochter. Eentje op de groei, dus moet een 2 persoons bed worden met bureau eronder en een zitzak enzo.
Nu is de lattenbodem die ik heb 2x70cm maar kom ik erachter dat die middenbalk wel een onhandig ding is wanneer ik de constructiehoogte wil beperken. Alle dragende hoogte komt ook 1:1 onder de lattenbodem, wat toch al snel een cm of 5-7 is in hout?
Nu overweeg ik de huidige lattenbodem ergens anders te gebruiken / terug te brengen en een lattenbodem uit één stuk te halen. Maar dat is met een overspanning van 140cm toch nog wel een ding. Ik zie simpele lattenbodems uit één stuk (goedkoop), maar twijfel of dat met drukke kinderen niet te zwak is.
Aantrekkelijker lijkt dan een alles in 1 alternatief zoals deze:
Iemand ervaring met deze overspanningen? Verder wordt het vrij eenvoudig, ga hem vast in de kamer monteren, dus 1 kant vol aan de muur en dan dragers vanaf beide muren met paal in de kamer.
Nu is de lattenbodem die ik heb 2x70cm maar kom ik erachter dat die middenbalk wel een onhandig ding is wanneer ik de constructiehoogte wil beperken. Alle dragende hoogte komt ook 1:1 onder de lattenbodem, wat toch al snel een cm of 5-7 is in hout?
Nu overweeg ik de huidige lattenbodem ergens anders te gebruiken / terug te brengen en een lattenbodem uit één stuk te halen. Maar dat is met een overspanning van 140cm toch nog wel een ding. Ik zie simpele lattenbodems uit één stuk (goedkoop), maar twijfel of dat met drukke kinderen niet te zwak is.
Iemand ervaring met deze overspanningen? Verder wordt het vrij eenvoudig, ga hem vast in de kamer monteren, dus 1 kant vol aan de muur en dan dragers vanaf beide muren met paal in de kamer.
Knelkoppelingen mag je niet instorten toch? Dan moet je solderen of persen
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
@Okasha op de groei, kind en dan een bed van 140 een tweepersoonsbed noemen?
Als ze nu nog spelend kind is, is het straks voor twee experimenterende pubers toch te klein, en als studente ook.
Als je de ruimte hebt hoogslaper van 180 breed, anders ding gewoon 90 breed maken.
Als ze nu nog spelend kind is, is het straks voor twee experimenterende pubers toch te klein, en als studente ook.
Als je de ruimte hebt hoogslaper van 180 breed, anders ding gewoon 90 breed maken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik ben bezig met het plaatsen van hollewanddozen in een wand bestaande uit 18mm OSB en een plaat Knauf Diamondboard van 12.5mm. Nu kom ik erachter dat de ABB HW52-F een maximale wanddikte ondersteunen van 27.5mm waardoor ik de tuit met de flexbuis er niet in kan drukken..
Een Google zoektocht laat me niet direct een mogelijkheid tot diepere inbouwdozen zien. Heeft iemand hier de goeden oplossing voor me? Het weglaten van de slangaansluiting voel ik niet gek veel voor, maar dat zou wel het probleem wegnemen. Bedoeling is ook dat er nog geluidswerende inserts in komen dus theoretisch is het wel gewoon dicht.
Een Google zoektocht laat me niet direct een mogelijkheid tot diepere inbouwdozen zien. Heeft iemand hier de goeden oplossing voor me? Het weglaten van de slangaansluiting voel ik niet gek veel voor, maar dat zou wel het probleem wegnemen. Bedoeling is ook dat er nog geluidswerende inserts in komen dus theoretisch is het wel gewoon dicht.
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
klopt, dat is niet verstandig.Jrz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:09:
[...]
Knelkoppelingen mag je niet instorten toch? Dan moet je solderen of persen
klem (dus niet knel) mag je ook instorten, voorbeeld van klem is henco vision.
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 26-02-2023 12:20 ]
Ik ga het nu oplossen door een klein stukje van de gipsplaat weg te halen waardoor de klemmen op de OSB zitten. De ruimte van de voorkant van de inbouwdoos tot de gipsplaat vul ik dan op met ophoogringen.RevellNL schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:45:
Ik ben bezig met het plaatsen van hollewanddozen in een wand bestaande uit 18mm OSB en een plaat Knauf Diamondboard van 12.5mm. Nu kom ik erachter dat de ABB HW52-F een maximale wanddikte ondersteunen van 27.5mm waardoor ik de tuit met de flexbuis er niet in kan drukken..
Volgens mij is dit een prima oplossing. Zie ik hier iets over het hoofd?
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
https://www.google.com/search?q=high+rise+beds+for+adults genoeg voorbeeldenOkasha schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:49:
Ik wil de komende week een hoogslaper gaan bouwen voor mn dochter. Eentje op de groei, dus moet een 2 persoons bed worden met bureau eronder en een zitzak enzo.
Tja vanalles
Ik ben een leek op het gebied van elektriciteit. Maar voor nu even een vraag of wat ik denk mogelijk is; we gaan naar een nieuwe woning verhuizen en hier hadden ze een laadpaal, deze nemen ze mee maar alle aansluitingen blijven (tevens de krachtgroep in de meterkast). Nu hebben wij (nog) geen elektrische auto dus wil ik hier tijdelijk even een buitenstopcontact plaatsen, kan dit op deze aansluiting of is dit niet mogelijk?
Een 230V stopcontact op een krachtgroep? Ja dat kan. Kwestie van één fase aansluiten en de nul. Let er goed op dat je de nul aansluit en niet een andere fase, je krijgt dan 400V op je stopcontact. Daar gaat apparatuur meestal kapot van.
Kan ik stuc aanbrengen op van dat gelamineerde meubelpaneel materiaal? Ik bedoel die witte, beetje korrelige afwerking. In mijn geval is het gebruikt als aftimmering voor de dakramen, maar ik heb dit nu verbouwd zodat het meer lichtinval heeft. Ik heb daarbij deels gipsplaat geplaatst, maar deels ook die panelen hergebruikt.
Het is kunsttof en ik heb het eerst grof geschuurd en nu met gele stucprimer behandeld, net als de rest van de gipsplaat er omheen. Ik kan geen reden bedenken waarom er geen gips op zou hechten of dat het door werking loskomt. Het hout zelf (spaanplaat) eronder komt niet in aanraking met de gips.
Iemand een idee of waarschuwing?
/edit: ik zie dat die afwerking melamine heet.
Het is kunsttof en ik heb het eerst grof geschuurd en nu met gele stucprimer behandeld, net als de rest van de gipsplaat er omheen. Ik kan geen reden bedenken waarom er geen gips op zou hechten of dat het door werking loskomt. Het hout zelf (spaanplaat) eronder komt niet in aanraking met de gips.
Iemand een idee of waarschuwing?
/edit: ik zie dat die afwerking melamine heet.
[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 26-02-2023 20:16 ]
Dank!twain4me schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:11:
[...]
ik moest even diep nadenken, maar ik wist dat het voorbij was gekomen. (foto iets lager)
jab221 in "Bestaande houten kozijnen aanpassen"
Deze site had ik al gevonden, maar deze pagina is beter.jab221 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:00:
Ik zat met hetzelfde dillemma, en heb ervoor gekozen mijn uitzetramen te vervangen door een renovatiekozijn, met daarin een draaikiepraam.
Heeft wel tot gevolg dat het uiterlijk van je raam anders wordt: je effectieve glasoppervlak wordt kleiner.
Ik had ze bij https://renoraam.nl/nl/draaikiep-raam/g-5 vandaan.
Nu ik weet dat het legit is, neem ik 'm mee.
Ik ben van het weekend bezig geweest met een nieuwe werkbank maken, ben er zelf best wel tevreden over
:strip_exif()/f/image/hhx27JOm2R7a1lHTeg39Ooih.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn in basis 3 kasten (twee met deurtje, één brede kast met lades in het midden) met een werkblad erop. Nu moet ik nog lades in de rechterkast maken en de tweede werkbank (rechts in beeld) op de juiste hoogte stellen, dan is dit project voor nu klaar
Nog wat foto’s van The making of;
:strip_exif()/f/image/q1t5kjCMtwxHTo9lGkGlBO3M.jpg?f=fotoalbum_large)
Bouwpakketje na een middagje zagen.
:strip_exif()/f/image/Nzdhn9SzenFbzxhUmD27tcBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hhx27JOm2R7a1lHTeg39Ooih.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn in basis 3 kasten (twee met deurtje, één brede kast met lades in het midden) met een werkblad erop. Nu moet ik nog lades in de rechterkast maken en de tweede werkbank (rechts in beeld) op de juiste hoogte stellen, dan is dit project voor nu klaar
:strip_exif()/f/image/q1t5kjCMtwxHTo9lGkGlBO3M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nzdhn9SzenFbzxhUmD27tcBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xbecplfQEyRwokIZxP1tk5pX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Pixeltje op 26-02-2023 21:23 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Echt wel wat tijd kwijt geweest aan het verzagen van een balk tot kleine houtjes om met die kleine houtjes een nieuwe plank te maken...
Doel was een plank boven mijn wc reservoir te maken. Daarom dus ook een plaatje MDF eronder om goed hout te besparen. Dat MDF is niet meer zichtbaar straks.
Resultaat:
Best happy met dit resultaat, zeker als je bedenkt dat ik geen (goed werkende) vlakvandiktebank heb. Al het schaafwerk was dus handwerk in warrig k*thout. Goed scherpe schaven maar je blijft op sommige plekken rare hapjes schaven. In ander hout (eik, noot, kers) gaat het prima.
Baal wel enigszins van de paar naadjes die je nog ziet. Zal minder worden na het opschuren en de osmo.
Doel was een plank boven mijn wc reservoir te maken. Daarom dus ook een plaatje MDF eronder om goed hout te besparen. Dat MDF is niet meer zichtbaar straks.
Resultaat:
![]() | ![]() | ![]() |
Best happy met dit resultaat, zeker als je bedenkt dat ik geen (goed werkende) vlakvandiktebank heb. Al het schaafwerk was dus handwerk in warrig k*thout. Goed scherpe schaven maar je blijft op sommige plekken rare hapjes schaven. In ander hout (eik, noot, kers) gaat het prima.
Baal wel enigszins van de paar naadjes die je nog ziet. Zal minder worden na het opschuren en de osmo.
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 26-02-2023 23:45 ]
140 te klein voor experimenterende pubers?The Eagle schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:07:
Wij (mijn vrouw en ik) hebben het eerste jaar dat we bij elkaar sliepen in een 1 persoons bed gelegen.
Toen een bed van 140 breed tot we samen gingen wonen.
In ons huis was ons bed de eerste jaren 160 breed, tot de oudste ongeveer een jaar was en we het bed te smal vonden.
Nu een bed van 180, maar met 2 kinderen sochtends tussen ons in alsnog niet erg ruim.
140 lijkt me een meer dan prima maat voor tieners.
Hoeveel ruimte kan je nodig hebben als je op elkaar ligt.
Kun je aan de zijkanten een L profiel 50x50x5 kwijt, en in het midden 2 tegen elkaar als omgekeerde T ?Okasha schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:49:
Dan kun je de bedbodems daarin leggen en is de opbouw hoogte lager.
Hoe kleiner het bed hoe groter de pret toch? Op 140 valt genoeg te beleven hoorThe Eagle schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:07:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Je hebt ook 4-aderige kabel, met schakeldraad erbij. Ik doe meestal een losse schakeldraad erbij en gebruik dan een flexibele buis. Losse aders zouden niet los in de muur mogen.Boudewijn schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:38:
Alles vol met Bosch Professional dat is een man naar mijn hart.Pixeltje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:20:
Ik ben van het weekend bezig geweest met een nieuwe werkbank maken, ben er zelf best wel tevreden over![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haha ja ik had daar maar niet op gereageerd, vond het beetje opmerkelijke reactie. Blij dat ik de eerste jaren van mijn huwelijk in een 140 bed lag, anders hadden we nu misschien wel niet van die fijne kinderenFRANQ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:51:
[...]
140 te klein voor experimenterende pubers?
Wij (mijn vrouw en ik) hebben het eerste jaar dat we bij elkaar sliepen in een 1 persoons bed gelegen.
Toen een bed van 140 breed tot we samen gingen wonen.
In ons huis was ons bed de eerste jaren 160 breed, tot de oudste ongeveer een jaar was en we het bed te smal vonden.
Nu een bed van 180, maar met 2 kinderen sochtends tussen ons in alsnog niet erg ruim.
140 lijkt me een meer dan prima maat voor tieners.
Hoeveel ruimte kan je nodig hebben als je op elkaar ligt.
Ik heb gisteren bij een beddenzaak een bodem uit 1 stuk gehaald met verende latten. De middenbalk is opgelost. Die 50x50 profielen ga ik wel toepassen op het hout aan de zijkanten om hoogte te besparen!
Jep! Hout goed recht, haaks, parallel en vlak krijgen is erg veel werk. Met de hand is dat bijna niet te doen en met wat grote (en dure) machines is dat een stuk makkelijker.Boudewijn schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:44:
Echt wel wat tijd kwijt geweest aan het verzagen van een balk tot kleine houtjes om met die kleine houtjes een nieuwe plank te maken...
Resultaat:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is exact de reden dat ik een grotere garage wil met op zijn minst een vlak-vandikte bank en een tafelzaag.
In ieder geval is jouw eindresultaat niet verkeerd! Zonder zulke tools gebruik ik zelf liever voorbewerkt materiaal.
[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 27-02-2023 09:07 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Eens. Ben blij dat dat in NL wel de gewoonte is.Jolke schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:09:
[...]
Je hebt ook 4-aderige kabel, met schakeldraad erbij. Ik doe meestal een losse schakeldraad erbij en gebruik dan een flexibele buis. Losse aders zouden niet los in de muur mogen.
Thanks . Tafelzaag en vvd zijn toevallig de enige twee goedkope machines in mijn arsenaal. De vvd van de lidl heeft niet eens een haakse aanslag, dus dat houdt snel op. Vandaar het handwerk. Toch maar sparen voor een nette vvddragonhaertt schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:06:
[...]
Jep! Hout goed recht, haaks, parallel en vlak krijgen is erg veel werk. Met de hand is dat bijna niet te doen en met wat grote (en dure) machines is dat een stuk makkelijker.
Dit is exact de reden dat ik een grotere garage wil met op zijn minst een vlak-vandikte bank en een tafelzaag.
In ieder geval is jouw eindresultaat niet verkeerd! Zonder zulke tools gebruik ik zelf liever voorbewerkt materiaal.
Zonder aanslag is een vlakbank gewoon een veredelde elekrische schaaf. Leuk om iets vlak te maken maar daar houdt het dan ook mee op.Boudewijn schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:15:
[...]
Thanks . Tafelzaag en vvd zijn toevallig de enige twee goedkope machines in mijn arsenaal. De vvd van de lidl heeft niet eens een haakse aanslag, dus dat houdt snel op. Vandaar het handwerk. Toch maar sparen voor een nette vvd
Met een tafelzaag kan je in principe ook wel een haaks oppevlak maken die ook vlak is, maar dan moet je wel met sledes/jigs/planken gaan werken. Als je een kleine (goedkope) zaag hebt schiet dat natuurlijk ook niet op.
Ik vind schaven heel leuk, zowel elektrisch als met de hand, maar met de hand alléén voor details. Niet om werkbaar materiaal te maken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Vraagje mbt ondervloer leggen over een rubbermat/rubberen ondervloer.
Woning (hoekhuis) gekocht van oudere mensen, die hebben overal vloerbedekking/tapijt liggen.
Begreep van verkoper dat deze los/zwevend gelegd is op een rubbermat, op de cement/betonvloer.
Dus;
Vloerbedekking
Rubbermat
Cement/beton vloer
Nu willen wij er laminaat of clickpvc inleggen. Kan dit direct op die rubbermat/ondervloer? Dus zonder 'standaard groene' ondervloer?
Dus dat die rubbermat fungeert als ondervloer.
p.s. over een 2 jaar willen we er vloerverwarming in laten vrezen en verlijmde pvc-vloer eroverheen. Je zou dus kunnen zeggen dat de beoogde zwevende laminaatvloer tijdelijk is. Is nu nog geen geld voor vvw e.d.
Woning (hoekhuis) gekocht van oudere mensen, die hebben overal vloerbedekking/tapijt liggen.
Begreep van verkoper dat deze los/zwevend gelegd is op een rubbermat, op de cement/betonvloer.
Dus;
Vloerbedekking
Rubbermat
Cement/beton vloer
Nu willen wij er laminaat of clickpvc inleggen. Kan dit direct op die rubbermat/ondervloer? Dus zonder 'standaard groene' ondervloer?
p.s. over een 2 jaar willen we er vloerverwarming in laten vrezen en verlijmde pvc-vloer eroverheen. Je zou dus kunnen zeggen dat de beoogde zwevende laminaatvloer tijdelijk is. Is nu nog geen geld voor vvw e.d.
Ik heb ervaring met zowel renoraam.nl als draaikiepramen.nl. Ik ben meer tevreden over draaikiepramen.nl (kik Rotterdam)Rukapul schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:48:
Indien interesse kan ik plaatjes delen, ik krijg binnenkort weer wat ramen binnen, dan kan ik ook laten zien wat je ontvangt als bouwpakket
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Ik heb zeker interesse!Arjan schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:32:
[...]
Ik heb ervaring met zowel renoraam.nl als draaikiepramen.nl. Ik ben meer tevreden over draaikiepramen.nl (kik Rotterdam)
Indien interesse kan ik plaatjes delen, ik krijg binnenkort weer wat ramen binnen, dan kan ik ook laten zien wat je ontvangt als bouwpakket
Waarom meer tevreden over draaikiepramen.nl? Kwaliteit, afhandeling, ...?
Laat je door de koffers niet misleidentheduke1989 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:27:
[...]
Alles vol met Bosch Professional dat is een man maar mijn hart.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Mocht geld geen rol spelen, laat het door een bedrijf doen, het bespaart je kracht en tijd.Flix20 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:44:
Mocht geld wel iets zijn, doe het gewoon zelf enigste wat fout kan gaan is dat je onevenheden hebt die je makkelijk kan uitlijnen weer met cement of wat dan ook. En je bent actief bezig.
@Pixeltje Ziet er goed uit! Alleen de bankschroef staat een beetje onhandig geplaatst lijkt mij..
Wat is de reden dat je niet doorgebouwd hebt met de aluminium profielen zoals we werkbank ernaast?
Wat is de reden dat je niet doorgebouwd hebt met de aluminium profielen zoals we werkbank ernaast?
Bekende constructie. Wij hebben toen besloten om de rubbermat te verwijderen. Nadat we het tapijt eraf hadden gehaald, bleek deze toch wel erg zacht/flexibel. De pootjes van kasten waren nagenoeg tot op het beton ingezakt. Wij vreesden op termijn voor de instabiliteit en het werken van het laminaat bij de klikverbindingen. Ook was evt vocht een dingetje; de rubbermat lag direct op het beton. Dus wij zijn uiteindelijk schoon begonnen.Tom- schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:24:
Vraagje mbt ondervloer leggen over een rubbermat/rubberen ondervloer.
Dus;
Vloerbedekking
Rubbermat
Cement/beton vloer
Maar goed, voor een tijdelijke oplossing misschien wel het overwegen waard om hem te laten liggen. Anderzijds kan je je ook afvragen hoe duur een ondervloer helemaal is en of dat mogelijk gedoe waard is...
If you can see, look. If you can look, observe
De bankschroef staat inderdaad wat onhandig, maar die wordt niet vaak gebruikt en als, dan voor klein werk.MG88 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:24:
@Pixeltje Ziet er goed uit! Alleen de bankschroef staat een beetje onhandig geplaatst lijkt mij..
De reden dat ik niet met de alu profielen door ben gegaan is oefening; binnenkort ga ik een keuken maken en dit leek me een mooie vingeroefening met het maken van kastjes. Ik heb wat dingen gevonden nu die ik anders kan doen of in een andere volgorde wil doen voor een beter resultaat en daar kom ik liever in de garage achter dan in een keuken
Dit is toch een Q&A en showcase maar ook een uit-je-frustatie topic?
Zaterdag een lekker facepalm momentje bij het ophangen van een wandlamp.
Bij het eerst gat boren werd ik verrast met een straal water uit de muur.... ja hoor, leiding van de radiator boven geraakt...
dubbele facepalm want we hebben een paar maanden terug de beneden verdieping verbouwd en deze leidingen in de muur weg laten werken dus ik had het moeten weten dat ze daar ongeveer liepen...
Nu maar een gat hakken in mijn mooie vlak gestucte muur zodat de loodgieter er met zijn perstang bij kan...
Bij het eerst gat boren werd ik verrast met een straal water uit de muur.... ja hoor, leiding van de radiator boven geraakt...
dubbele facepalm want we hebben een paar maanden terug de beneden verdieping verbouwd en deze leidingen in de muur weg laten werken dus ik had het moeten weten dat ze daar ongeveer liepen...
Nu maar een gat hakken in mijn mooie vlak gestucte muur zodat de loodgieter er met zijn perstang bij kan...
Louzy#2475
Je profielfoto speciaal aangepast hiervoor?louzy82 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:33:
Wel klote, succes met het rouwproces

Naast een uit-je-frustratie is dit ook een goede reminder voor iemand die wellicht vandaag nog een gaatje moet prikken in een wand. Dankjewel!louzy82 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:33:
Geld speelt altijd een rol.theduke1989 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:53:
[...]
Mocht geld geen rol spelen, laat het door een bedrijf doen, het bespaart je kracht en tijd.
Mocht geld wel iets zijn, doe het gewoon zelf enigste wat fout kan gaan is dat je onevenheden hebt die je makkelijk kan uitlijnen weer met cement of wat dan ook. En je bent actief bezig.
Heb de eerste offerte ontvangen; €1200,- excl. afvoeren.
Dat vind ik toch wel heel grof aan te prijs.
We gaan wel zelf beginnen met een bijtel op de klopboor of anders de boorhamer en als de lijm echt niet loskomt huur ik bij Boels een betonschuurmachine.
Verstandig, en welke methode ga je uiteindelijk gebruiken?Pixeltje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:52:
[...]
De bankschroef staat inderdaad wat onhandig, maar die wordt niet vaak gebruikt en als, dan voor klein werk.
De reden dat ik niet met de alu profielen door ben gegaan is oefening; binnenkort ga ik een keuken maken en dit leek me een mooie vingeroefening met het maken van kastjes. Ik heb wat dingen gevonden nu die ik anders kan doen of in een andere volgorde wil doen voor een beter resultaat en daar kom ik liever in de garage achter dan in een keukende drie kasten zijn allemaal op een net iets andere manier opgebouwd waardoor ik verschillende dingen heb kunnen proberen zoals pocketholes, ‘dadoes’ (is daar een Nederlands word voor?) en met behulp van een lamellenfrees.
Ik zou zeggen dadoes = groefverbindingen..
Tapijtstripper geen optie voor je?Flix20 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:59:
[...]
Geld speelt altijd een rol.
We gaan wel zelf beginnen met een bijtel op de klopboor of anders de boorhamer en als de lijm echt niet loskomt huur ik bij Boels een betonschuurmachine.
K to the KillaZ
@Flix20
Komend weekend doe ik een vergelijkbare klus. De linoleum vloer gaat eruit, daarna de betonvloer opschuren. Dan kan de vloerenboer hem uitvlakken en pvc leggen.
Daarvoor heb ik vrijdag bij Boels een zware tapijtstripper gehuurd en zaterdag een betonschuurmachine.
Help me ff herinneren, dan laat ik je weten hoe dat is bevallen
Komend weekend doe ik een vergelijkbare klus. De linoleum vloer gaat eruit, daarna de betonvloer opschuren. Dan kan de vloerenboer hem uitvlakken en pvc leggen.
Daarvoor heb ik vrijdag bij Boels een zware tapijtstripper gehuurd en zaterdag een betonschuurmachine.
Help me ff herinneren, dan laat ik je weten hoe dat is bevallen
:strip_exif()/f/image/TJO3erbpflOthTD1JXGVg4EM.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkort gaan wij onze (mini)badkamer grondig aanpakken. De WC-pot wordt vervangen door een hangend exemplaar, nieuwe tegels etc. Aangezien er nu een staande toilet wordt vervangen door een hangend exemplaar zal ik ook de afvoer moeten gaan verleggen en dus ook breekwerk in de vloer. Deze terrazzovloer (ook wel granito genoemend) willen we graag behouden. De sleuf die ik daarvoor moet gaan maken naar de afvoer wil ik weer dicht gaan maken met een mix van grunulaat die ik van een terrazzoboer heb gekregen. Hij heeft gekeken welke 'mix' we nu hebben en daar een nieuwe mix voor gemaakt welke ik zelf ga aanmaken met Portlandcement. De rest van de vloer ga ik afslijpen met een komschijf en daarna verder schuren/polijsten tot hopelijk weer een mooie gave terrazzovloer. Het verschil tussen het bestaande terrazzo en de zelf gevulde stukken zal je vast wel zien, maar hopelijk is het wel mooi :-) De uitdaging waard, tegelen kan altijd nog.
De vloeroppervlakte is ongeveer 4m2.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke klus? Ik zit nog met de volgende vragen/uitdagingen:
- De komschijf, ik heb nu een diamanten komschijf, met een dubbele rij. Ik zie dat er ook andere varianten zijn met andere 'tanden'. Ik denk dat ik met mijn schijf voldoende heb, of ik het raadzaam of een andere/tweede schijf erbij te halen? Ik zie dat ze bij de Lidl ook verkopen. Daar noemen ze de 2 soorten: dubbele rij of schurend?
- Ik heb een Parkside haakse slijper (op netstroom) van 1200W. Zou dat afdoende zijn?
- Om het stof een beetje in toom te houden wil ik een stofkap gaan gebruiken. Ik zie dat ze bij de Lidl deze verkopen voor een prikkie. Dat in combinatie met een bouwstofzuiger met nog een cycloon ertussen hoop ik dat het huis niet helemaal onder het stof gaat zitten.
- Na het slijpen (met de komschijf) zal ik moeten schuren en dan polijsten neem ik aan. De stappen zijn vergelijkbaar met die van het schuren van hout? Dus van groffe korrel naar een fijne.
- Ik zie dat er ook specifieke apparatuur te koop is. Waaronder ook deze bij de Lidl. Maar aangezien het maar om een paar m2 gaat denk ik dat ook wel moet lukken met een haakse slijper.
[ Voor 7% gewijzigd door webber87 op 27-02-2023 18:47 . Reden: typo ]
Het laatste gedeelte van de gevelbekleding wil ik gaan bevestigen aan de voorkant van onze nieuwe zelfbouwwoning. Dit is bij het slaapkamer raam waar we verticale lamellen willen. Deze lamellen zijn relatief statisch, meer bedoeld voor wat lichtinval in combinatie met privacy. Aan de binnenkant hebben we natuurlijk gordijnen/zonwering.
Nu zit ik na te denken hoe ik deze lamellen kan maken zodat ze zo mooi mogelijk weggewerkt zijn in de rest van de gevel.
Ik zit nu aan de volgende opzet te denken. Hierbij is mijn grootste twijfel of het water wat nu bij de stokschroef komt niet teveel blijft liggen en alsnog kan gaan rotten. Het hout is Accoya wat totaal niet gevoelig is voor water maar nog steeds is het natuurlijk altijd aan te raden om er rekening mee te houden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pqZvJ6K40m3dlpcVdnTsSkX4.png?f=user_large)
Nu zit ik na te denken hoe ik deze lamellen kan maken zodat ze zo mooi mogelijk weggewerkt zijn in de rest van de gevel.
Ik zit nu aan de volgende opzet te denken. Hierbij is mijn grootste twijfel of het water wat nu bij de stokschroef komt niet teveel blijft liggen en alsnog kan gaan rotten. Het hout is Accoya wat totaal niet gevoelig is voor water maar nog steeds is het natuurlijk altijd aan te raden om er rekening mee te houden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pqZvJ6K40m3dlpcVdnTsSkX4.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ORbV04ORErO87CwHl4evjii5.jpg?f=user_large)
Buurvrouw van mijn ouders heeft een B&O TV met ophangbeugel. Bij elkaar weegt dat een slordige 80 kilo denk ik. Het appartement is met van die peperkoek stenen gebouwd (Poriso?) Hoe kun je die TV ophangen aan de muur? Of beter niet aan beginnen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De versie met lamellen, de constructie van de kasten komt niet in het zicht en de lamellen maken uitlijnen wel erg makkelijk. het frezen van de sponningen of groeven is bewerkelijk en geeft veel meer zooi. Wel mooier maar dat is in deze dus geen issue.MG88 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:17:
[...]
Verstandig, en welke methode ga je uiteindelijk gebruiken?
Ik zou zeggen dadoes = groefverbindingen..
Je hebt een betere krachtverdeling nodig. Je zou eerst een multiplex plaat vast kunnen maken over een grotere oppervlakte met veel punten en goede constructieve lijm.zonoskar schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:09:
Buurvrouw van mijn ouders heeft een B&O TV met ophangbeugel. Bij elkaar weegt dat een slordige 80 kilo denk ik. Het appartement is met van die peperkoek stenen gebouwd (Poriso?) Hoe kun je die TV ophangen aan de muur? Of beter niet aan beginnen?
Meest simpele is de lamel onder een hoek anders dan 90 graden hoek bv 2 of 3 graden meer/minder af te zagen, water zal op dat punt er dan af druppelenwalletje-w schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:40:
/URL]]
ik zou het draaiende deel in de lamel (onderzijde) maken, en composiet aan de onderkant met vaste RVS pinnen
Tja vanalles
Een plaat vastlijmen heeft alleen zin als je het op de kale stenen doet, normaal zal er stucwerk overheen zitten.walletje-w schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:47:
Je hebt een betere krachtverdeling nodig. Je zou eerst een multiplex plaat vast kunnen maken over een grotere oppervlakte met veel punten en goede constructieve lijm.
Poriso is een soort poreuze baksteen, en Fischer heeft ook wel een belastingstabel hoeveel gewicht je kan hangen aan een enkele plug, afhankelijk van het materiaal waar je het aan vast maakt (hier bv een pdf voor de maximale belasting voor de duo-power plug). Ik weet alleen niet of je voor Poriso gewone baksteen of geperforeerde baksteen aan moet houden. Als ik google op geperforeerde baksteen krijg ik Porotherm achtige resultaten, dus ik gok dat je dat aan moet houden. Dat zou zo'n 25 kg per schroef zijn, als je 6mm schroeven gebruikt (8x40 pluggen).
Houdt ook rekening met de afstand van het geheel van de muur, de arm en het moment kunnen wel voor meer belasting zorgen dan puur alleen het gewicht.
Ik wil een douchewand aan de muur bevestigen met twee scharnieren van chroom. Helaas loopt er nog een leiding op de muur, ruimte tussen muur en uiteinde leiding is 2cm. Nu wil ik graag een 2cm dikke balk (?) op de muur bevestigen, behalve waar de leiding loopt natuurlijk. De scharnieren kan ik dan door de balk heen op de muur bevestigen. Elk scharnier heeft drie schroefgaten.
Ik zit alleen nog met het materiaal. Hout is het makkelijkst maar niet aan te raden omdat het om een doucheruimte gaat en de balk direct met water in aanraking zal komen. Bouwplaat is mogelijk, maar die moet ik dan wel nog netjes afwerken en die afwerking moet ook waterdicht zijn. Ik dacht ook aan een RvS koker. maar dan zou ik moeten lijmen denk ik. RvS koker aan de muur lijmen, de scharnieren op de koker lijmen en na uitdroging de glaswand bevestigen. Heef iemand ervaringen met lijmen van RvS? Kan ik daar gewoon high tack voor gebruiken?
Wellicht heeft iemand nog andere ideeën. Alles is welkom. Van harte bedankt!
Ik zit alleen nog met het materiaal. Hout is het makkelijkst maar niet aan te raden omdat het om een doucheruimte gaat en de balk direct met water in aanraking zal komen. Bouwplaat is mogelijk, maar die moet ik dan wel nog netjes afwerken en die afwerking moet ook waterdicht zijn. Ik dacht ook aan een RvS koker. maar dan zou ik moeten lijmen denk ik. RvS koker aan de muur lijmen, de scharnieren op de koker lijmen en na uitdroging de glaswand bevestigen. Heef iemand ervaringen met lijmen van RvS? Kan ik daar gewoon high tack voor gebruiken?
![]() | ![]() |
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Na het strippen van mijn woning volgde schuimbeton, een verhoging v.d. garage + nieuw dak. Inmiddels zit de vloerverwarming erin. Voor de liefhebbers zijn de foto's op instagram te zien @zwolshuisje.
In de planning staan o.a. nog de installatie v.d. warmtepomp, en suite bouw, nieuwe pvc vloer, keuken, alles stuc-en en boven muren en vloeren. Leuk renovatieprojectje.
In de planning staan o.a. nog de installatie v.d. warmtepomp, en suite bouw, nieuwe pvc vloer, keuken, alles stuc-en en boven muren en vloeren. Leuk renovatieprojectje.
in plaats van lijmen zou ik gewoon langere schroeven pakken en door en door het rvs, kunststof of aluminium boren en bevestigen in de muur. schroefdraad tappen in bv rvs zou eventueel ook nog kunnen.ben2513 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:33:
Ik wil een douchewand aan de muur bevestigen met twee scharnieren van chroom. Helaas loopt er nog een leiding op de muur, ruimte tussen muur en uiteinde leiding is 2cm. Nu wil ik graag een 2cm dikke balk (?) op de muur bevestigen, behalve waar de leiding loopt natuurlijk. De scharnieren kan ik dan door de balk heen op de muur bevestigen. Elk scharnier heeft drie schroefgaten.
Ik zit alleen nog met het materiaal. Hout is het makkelijkst maar niet aan te raden omdat het om een doucheruimte gaat en de balk direct met water in aanraking zal komen. Bouwplaat is mogelijk, maar die moet ik dan wel nog netjes afwerken en die afwerking moet ook waterdicht zijn. Ik dacht ook aan een RvS profiel. maar dan zou ik moeten lijmen denk ik. RvS profiel aan de muur lijmen, de scharnieren op het profiel lijmen en na uitdroging de glaswand bevestigen. Heef iemand ervaringen met lijmen van RvS? Kan ik daar gewoon high tack voor gebruiken?
[Afbeelding] [Afbeelding]
zou 20x20 rvs pakken en alle gaten kitten, rvs coating is toch wel nasty als je roestplekken gaat zien ook tussen muur en rvs een laag kit om dezelfde reden, door en door lijkt me beter dan tappen.twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:18:
[...]
in plaats van lijmen zou ik gewoon langere schroeven pakken en door en door het rvs, kunststof of aluminium boren en bevestigen in de muur. schroefdraad tappen in bv rvs zou eventueel ook nog kunnen.
Tja vanalles
Fouten zijn er om gemaakt te worden. Het is jammer je moet nu weer extra werk verrichten ja.louzy82 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:33:
Maar je bent lekker bezig.
Vraagje bij het aanleggen van de leidingen gaan deze door heel de muur heen? Of bijvoorbeeld van onderen naar boven etc.
Ik heb zo gemaakt dat de leidingen zo weinig mogelijk impact kunnen hebben.
:strip_exif()/f/image/IexrYOIJTM9iuJjRLDJRkext.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QeEpkAFz243c6eg25fHOOlpQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jSNoi9mICO6gKCGlAL7WE0UQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jTNmUoeSQUaaBMEvhwoDdzp8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze gaan bij mij allemaal zo min mogelijk over de hele muur heen. En als ze gaan is het zo laat mogelijk.
Omdat je zegt je dit is tijdelijk. Gewoon zelf doen.Flix20 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:59:
[...]
Spaar die 1200€ en dan kan je dat voor wat andere gebruiken.
Laat ik het zo zeggen groffe werk zoals demontage en alles is vaak het simpelste. Kost misschien wat meer tijd maar het is altijd zelf goed te doen.
Inderdaad gewoon met grote bijtel, geen kleine beginnen. De resten kan je dan altijd laten nog met de hand doen.
Het slopen vind ik nog wel het leukste aan de verbouwing van ons huis hier.Flix20 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:59:
[...]
Je kunt ook een middenweg zoeken: zelf het sloopwerk doen en de vakmensen de rest. Scheelt in kosten en die kerels vinden het slopen vaak het minst leuk.
ja en nee ... slopen en afvoeren is prettig & kosten besparend.Jolke schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:15:
[...]
Het slopen vind ik nog wel het leukste aan de verbouwing van ons huis hier.
Je kunt ook een middenweg zoeken: zelf het sloopwerk doen en de vakmensen de rest. Scheelt in kosten en die kerels vinden het slopen vaak het minst leuk.
Zelf opbouwen en afwerken is ook wel erg leuk, soms kan je zaken met net wat meer tijd en moeite handig afwerken. bv ik heb een koof aan voorzijde van het pand die niet geisoleerd (was) en met wat tijd en moeite is daar nu isolatie in gepropt + extra bergruimte gecreëerd.
Tja vanalles
wat denk je met een beitel op een klopboor te kunnen doen behalve misschien pannekoekenbeslag mixen?Flix20 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:59:
[...]
Bij een pneumatische boorhamer kan je de draaifunctie aan en uit zetten.twain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:10:
[...]
wat denk je met een beitel op een klopboor te kunnen doen behalve misschien pannekoekenbeslag mixen?
Zelfs het kloppen kan uit...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Boorhamers kloppen niet die hameren. En klopboren hameren niet.Tommie12 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:13:
[...]
Bij een pneumatische boorhamer kan je de draaifunctie aan en uit zetten.
Zelfs het kloppen kan uit...
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 12:24 ]
twain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:10:
[...]
wat denk je met een beitel op een klopboor te kunnen doen behalve misschien pannekoekenbeslag mixen?
:strip_exif()/f/image/f3Q6e7YrIafyTWSJfP5ox7de.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een goede bijtel erop kom ik denk ik best een eindje.
Dat is geen klopboor. dat is een hamerboor waar je het draai mechanisme van uit kan zetten ofwel een combihamer.Flix20 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:27:
[...]
[Afbeelding]
Met een goede bijtel erop kom ik denk ik best een eindje.
Helemaal mee eens, maar voordat de vloerverwarming geplaatst kan worden, dient de vloer helemaal schoon te zijn.Jolke schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:15:
[...]
Het slopen vind ik nog wel het leukste aan de verbouwing van ons huis hier.
Het meeste sloop en opbouwen ga ik ook zelf doen.
Echter soms moet je de afweging maken van tijd/energie tov inhuur.
En n.a.v. de opmerking van de vloerlegger dat het een hels karwei kan zijn om de vloer er netjes uit te krijgen ben ik eens gaan kijken wat het uitbesteden zou kosten.
Neem bijvoorbeeld de vloerverwarwming. Als ik het zelf zou gaan doen zouden de kosten circa 1700,- zijn.
Uitbesteden kost 2100,-
Dan is de meerprijs van het uitbesteden zeker de moeite waard in mijn ogen.
Daarom zei ik toch ook;twain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:30:
[...]
Dat is geen klopboor. dat is een hamerboor waar je het draai mechanisme van uit kan zetten ofwel een combihamer.
Maar mierenneuken lijkt me verder niet nodig.Flix20 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:59:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 28-02-2023 12:33 ]
blijft de vraag over wat je dan eerst met die beitel in de klopboormachine gaat doen
ik zie het trouwens niet als mieren neuken. het is een fout die veel wordt gemaakt, mensen kopen daadwerkelijk de verkeerde apparaten omdat ze denken dat het inwisselbaar is.
[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 12:41 ]
Bij ons was de parketvloer verspijkerd op zgn broodjes, kleine plankjes die verlijmd waren met de vloer. Dat was een ramp om er uit te krijgen en dat heeft de vloerenboer gelukkig gedaan. Volgens mij (2018) voor 1500 euro, ca 60 m2. Hij begon, haalde na 30 minuten zijn maat erbij, die kwam nog vrolijk binnen maar toen hij de klus zag baalde hij dat hij daarvoor was gekomen want hij mocht de rest doen. Dan weet je een beetje wat voor klus je te wachten staat
. Ze hebben eerst in het midden wat zaagsnedes gemaakt om de spanning van de vloer te halen en daarna met breek/sloophamers de hele handel eruit gebeukt.
Het doel was ook om de cementdekvloer zo netjes mogelijk te houden want de vloervw werd er in gefreesd, en zo'n freesapparaat kan een eigen weg gaan vinden als je vloer vol butsen en kuilen zit. Als ik het opnieuw zou doen zou ik denk ik ook de cementdekvloer er uit laten halen, dan kun je nieuw cement gieten over de vloerverwarmingsbuizen en is het meer 1 geheeld. Dat hadden we niet gedaan omdat we opnieuw parket wilden en zo'n nieuwe dekvloer rustig 8 weken kan drogen voor je er parket op kan leggen.
Het doel was ook om de cementdekvloer zo netjes mogelijk te houden want de vloervw werd er in gefreesd, en zo'n freesapparaat kan een eigen weg gaan vinden als je vloer vol butsen en kuilen zit. Als ik het opnieuw zou doen zou ik denk ik ook de cementdekvloer er uit laten halen, dan kun je nieuw cement gieten over de vloerverwarmingsbuizen en is het meer 1 geheeld. Dat hadden we niet gedaan omdat we opnieuw parket wilden en zo'n nieuwe dekvloer rustig 8 weken kan drogen voor je er parket op kan leggen.
die lidl meuk is over het algemeen niet slecht voor de prijs, moet alleen geen klophamer kopen als je ook nog de boor functie (eventueel) nodig gaat hebben
goed ding zal wel van pas komen als ik de woonkamer dekvloer weg ga strippen maar ach scheelt 10,- in aanschaf

goed ding zal wel van pas komen als ik de woonkamer dekvloer weg ga strippen maar ach scheelt 10,- in aanschaf
Tja vanalles
Ik heb jaren geleden in ons toenmalige huurappartement een vergelijkbaar probleem gehad. Bijkomende uitdaging was dat ik de tegels niet wilde beschadigen, omdat huur.ben2513 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:33:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Uiteindelijk heb ik dit opgelost door een mooie aluminium koker van dezelfde dikte als het frame van de glazen douchewand. Klein sleufje in deze koker gemaakt zodat die over de leidingen heen viel. Koker met 3M VHB dubbelzijdige tape aan de wand bevestigd, evenals (het frame van) de douchewand met 3M VHB tape aan de koker. Heeft het jaren zo uitgehouden, en waarschijnlijk nu nog steeds. Voordelen: geen blijvende beschadigde tegels, aluminum roest niet en heeft geen coating nodig. Die 3M VHB tape is echt extreem stevig als je de juiste koopt. Een aluminium koker hoeft niet duur te zijn (20e?) en kan je in echt bijna alle afmetingen krijgen bij een juiste handelaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Wetterhahn op 28-02-2023 14:11 ]
Ik heb recent mijn schuur uitgebreid en ik wil daar tzt een epoxy gietvloer op aanbrengen.
Het bestaande deel van de schuur was opgebouwd uit een PREFAB betonvloer (19 jaar oud).
Het uitgebreide deel is aangestort (8 maanden geleden) met de nodige stekeinden in de prefab betonvloer bevestigd. Rekentechnisch is het dus één plaat.
Ik heb op voorhand een kleine naad aangebracht boven tussen beide vloeren zodat ik dat evt. dicht kan kitten of een massief stripje aluminium in kan verbergen. Omdat het aangestorte beton toch gaat werken/kruipen wilde ik de krimpscheuren heel specifiek in die zone richten (heb ook nergens krimpscheuren overigens).
Nu ik verder ben in het proces wil ik toch overwegen om de naad op te vullen en een volledige gietvloer in de ruimte te maken.
Ik maak me dus alleen nog zorgen op verdere krimpscheuren en de kwaliteit van een dergelijke gietvloer.
Ik heb al wat informatie opgevraagd bij leveranciers maar daar nog geen reactie op.
Misschien heeft hier iemand ervaring met het zelf aanleggen van een gietvloer over twee verschillende soorten beton?
Het bestaande deel van de schuur was opgebouwd uit een PREFAB betonvloer (19 jaar oud).
Het uitgebreide deel is aangestort (8 maanden geleden) met de nodige stekeinden in de prefab betonvloer bevestigd. Rekentechnisch is het dus één plaat.
Ik heb op voorhand een kleine naad aangebracht boven tussen beide vloeren zodat ik dat evt. dicht kan kitten of een massief stripje aluminium in kan verbergen. Omdat het aangestorte beton toch gaat werken/kruipen wilde ik de krimpscheuren heel specifiek in die zone richten (heb ook nergens krimpscheuren overigens).
Nu ik verder ben in het proces wil ik toch overwegen om de naad op te vullen en een volledige gietvloer in de ruimte te maken.
Ik maak me dus alleen nog zorgen op verdere krimpscheuren en de kwaliteit van een dergelijke gietvloer.
Ik heb al wat informatie opgevraagd bij leveranciers maar daar nog geen reactie op.
Misschien heeft hier iemand ervaring met het zelf aanleggen van een gietvloer over twee verschillende soorten beton?
Ga je er een verwarming/koeling in doen extreme temperaturen zal het wellicht niet tof vinden denk ik.Joost.B schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:13:
Ik heb recent mijn schuur uitgebreid en ik wil daar tzt een epoxy gietvloer op aanbrengen.
Tja vanalles
Dank je wel, lijkt mij wel leuk zo! Helaas heeft de douchewand geen frame maar alleen twee scharnieren, 3 cm breed en 9cm hoog. Qua oppervlakte dus 27cm2, lijkt mij voldoende voor een goede hechting, tenminste bij High Tack lijm. Ik zal even kijken naar de tape, dank je!Wetterhahn schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:10:
[...]
Ik heb jaren geleden in ons toenmalige huurappartement een vergelijkbaar probleem gehad. Bijkomende uitdaging was dat ik de tegels niet wilde beschadigen, omdat huur.
Uiteindelijk heb ik dit opgelost door een mooie aluminium koker van dezelfde dikte als het frame van de glazen douchewand. Klein sleufje in deze koker gemaakt zodat die over de leidingen heen viel. Koker met 3M VHB dubbelzijdige tape aan de wand bevestigd, evenals (het frame van) de douchewand met 3M VHB tape aan de koker. Heeft het jaren zo uitgehouden, en waarschijnlijk nu nog steeds. Voordelen: geen blijvende beschadigde tegels, aluminum roest niet en heeft geen coating nodig. Die 3M VHB tape is echt extreem stevig als je de juiste koopt. Een aluminium koker hoeft niet duur te zijn (20e?) en kan je in echt bijna alle afmetingen krijgen bij een juiste handelaar.
![]() |
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Nee het is een vorstvrije schuur (geïsoleerd en straks voorzien van een klein verwarmingselement). Ik zal er vooral gereedschap en twee motoren opslaan. Ik kan evt nog wel een jaar wachten alvorens ik de gietvloer plaats maar ik loop nu dan al tegen een aantal zaken aan waar ik dan nu al een keuze moet maken.vso schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:19:
[...]
Ga je er een verwarming/koeling in doen extreme temperaturen zal het wellicht niet tof vinden denk ik.
Kortom: het zal er nooit vriezen, warm zal het in de zomer wel kunnen worden maar mijns inziens nooit 30+ (beton ligt in kleigrond die altijd relatief nat/koud blijft).
Kleine toevoeging: zowel de prefab beton als de nieuwe beton zijn gefundeerd met funderingspalen!
[ Voor 6% gewijzigd door Joost.B op 28-02-2023 14:41 ]
Die scharnieren kun je ook redelijk eenvoudig met een schroef (of boutje en moertje) bevestigen op een aluminum koker.ben2513 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:33:
[...]
Dank je wel, lijkt mij wel leuk zo! Helaas heeft de douchewand geen frame maar alleen twee scharnieren, 3 cm breed en 9cm hoog. Qua oppervlakte dus 27cm2, lijkt mij voldoende voor een goede hechting, tenminste bij High Tack lijm. Ik zal even kijken naar de tape, dank je!
[Afbeelding]
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/