[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 280 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Zwartoog schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Als je het hebt over een geiser (geen HR-CV-ketel dus), dan kan het best zijn dat één gat is voor de zuurstofaanvoer. Geisers pakten hun zuurstof gewoon uit de lucht van de ruimte. (En ook één van de redenen dat koolmonoxidevergiftiging zo'n risico is met die dingen als je zo'n ding in een kleinere leefruimte hebt hangen in een kierdicht huis.)
Klopt, maar de geiser is inmiddels verwijderd, er is nu een warmtepomp aanwezig. Dan kan ik dat gat eigenlijk het beste gewoon dichtstoppen, toch?

Ik twijfel met name over het tweede gat. Misschien een domme vraag, maar is bij iedereen het dak op de zolder (met vlisotrap, misschien relevant) gewoon volledig dicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
@Gautama Beide gaten dichtmaken. Zie ook hst. 5 op blz. 9 https://huisfluisteraar.n...jst-wintereditie-2023.pdf

Dak hier is volledig dicht, de CV heeft af-/aanvoer naar buiten via een dubbelwandige buis. En nog een afvoer voor mechanische ventilatie en rioolbeluchting. Maar die zijn allemaal netjes kierdicht afgewerkt.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 20-02-2023 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Gautama schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:59:
Op zolder hebben wij twee gaten in het plafond zitten. Eentje was in gebruik voor de geiser die er eerst hing (nu inmiddels een warmtepomp). De tweede geen idee... Hier gaat natuurlijk een hoop warme lucht verloren en is het dus op zolder best fris. Het gaat om een zolder met vlizotrap, dus we komen er niet vaak.

Wat kan ik het beste met deze gaten doen? Beide dichtstoppen? Ik twijfel vooral over het ene gat dat er al zat en of het wel de bedoeling is dat ik deze dichtstop. Kan het zijn, omdat het gaat over een zolder zonder vaste trap, dat één gat voor ventilatie is? Of schrijf ik nu iets doms?

Hier hing de geiser met daarboven de twee gaten:
[Afbeelding]

Deze komt direct boven het dak uit:
[Afbeelding]

Nog niet kunnen vinden waar deze op uitkomt:
[Afbeelding]
Ik zou ze gewoon netjes dichtmaken, en dan over de hele dikte van het dak. Het mooist gaat dat met ronde uitgezaagde stukken PIR of XPS isolatie, die je ca 2 cm te klein maakt. De kier vul je dan op met PUR. Dit doen je in een paar stappen (steeds tussendoor een dag wachten) zodat je het geheel mooi dicht krijgt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
@ThinkPad @Andrehj
Dank! Beide gaten ga ik dan dicht maken. Stukken uitzagen van XPS had ik nog niet aan gedacht, dat is een goede tip. Die heb ik hier nog liggen. Wilde er eigenlijk gewoon een hoop pur in spuiten :P

Op de zolder wordt er bij ons niet geleefd, maar toch vind ik het vreemd dat daar niet meer geventileerd wordt. Maar dat is dus altijd zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:25
Gautama schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:10:
@ThinkPad @Andrehj
Dank! Beide gaten ga ik dan dicht maken. Stukken uitzagen van XPS had ik nog niet aan gedacht, dat is een goede tip. Die heb ik hier nog liggen. Wilde er eigenlijk gewoon een hoop pur in spuiten :P

Op de zolder wordt er bij ons niet geleefd, maar toch vind ik het vreemd dat daar niet meer geventileerd wordt. Maar dat is dus altijd zo?
Onze nieuwbouwwoning was de zolder niet benoemd als leefruimte dus daar zat ook geen ventilatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:29
Gautama schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:10:
@ThinkPad @Andrehj
Dank! Beide gaten ga ik dan dicht maken.
Mocht je ooit nog een btw willen installeren oud, kun je overwegen om ze niet-definitief dicht te maken. In ieder geval één van de twee zul je dan misschien wel kunnen hergebruiken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:30
@Gautama Kleine zijdelingse tip: als de kans bestaat dat je in de toekomst het dak nog wilt naisoleren, dan is nu (voordat je die gaten dicht maakt) de kans om de opbouw van je dak vast te leggen: materialen en diktes incl foto’s.
Edit voor de verduidelijking: Die opbouw heb je bij naisolatie namelijk nodig om te bepalen wat de beste aanpak is (mn soort folie en type isolatiemateriaal).

[ Voor 27% gewijzigd door Franciesco op 20-02-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerardma77
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-12-2023
Geachte dames / heren,

Heeft iemand inmiddels enig idee waar ik deze beroemde koppelingen kan kopen en hoe zet heten?
Ik zit namelijk met dezelfde uitdaging.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

GerardAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkvunx6aErVCFKJGNvbonRAQHj8=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/to4fCkmjDCXOW0k8gbuNWrK1.webp?f=fotoalbum_large

Verplaatst uit Plastic CV buizen afdoppen

[ Voor 53% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2023 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Warmteservice

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerardma77
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-12-2023
Is het ook mogelijk om HENCO 16 mm prefix eindstoppen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
gerardma77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:16:
Is het ook mogelijk om HENCO 16 mm prefix eindstoppen te gebruiken?
Dat ligt eraan wat voor buis je hebt. Als je en flexibele buis hebt zou het volgens mij kunnen wanneer je koperen buizen hebt gaat dat niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:39
Wij zitten ook in een fase, huis uit 1973 die wij compleet aan het verbouwen zijn.
- gevel / isolatie met steenwol 5-8cm dik
- dak / dakpannen + isolatie
- nieuwe ramen en kozijnen (met Rolladen/schuco merk) (afgerond)
- voordeur alu/ schuco)
- nieuwe sanitair compleet (afgerond)
- vloerverwarming+ Estrich (afgerond)
- luchtwarmtepomp (Buderus 14 kilowatt, 400L)
- garage bouwen
- Drainage rondom huis (twee kanten klaar, nog twee te gaan)
- van binnen compleet gipsen/Stücke (afgerond)
- plafond nieuw rigips platen. (afgerond)
- electro compleet nieuw (afgerond)
- tegels zetten in twee badkamers (start april mei)
- pvc/ Vinylboden verleggen (start maart april)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:42
Klinkt alsof we nog een hoop van je horen/zien, @theduke1989. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 15:26
Ik moet na een verbouwing nog een klein stukje trapleuning maken, deze komt in een gipswand te zitten. Mijn voorkeur gaat uit naar een trapleuninghouder met stokschroef, waardoor er per houder maar één M8 bout de wand in moet. Zou een hollewand-/tuimelplug daarvoor volstaan? Of zou ik de variant trapleuninghouder moeten nemen waar drie schroeven doorheen gaan, in combinatie met gipsplaatpluggen?

Ben in het laatste geval benieuwd of de gipsplaat het op den duur houdt als er drie gaten per houder dicht naast elkaar zitten. Komt niet veel kracht aan zo'n trapleuning, maar soms ren ik zelf ook onbesuisd de trap op terwijl ik mij iets vasthoudt aan de leuning. Met kleine kinderen zal dat ook regelmatig gebeuren.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat gaat niet werken verwacht ik. Stel dat je uitglijd op de trap en je dan vastgrijpt aan de trapleuning. Als die alleen aan een gipsplaat hangt dan heb je alsnog de trapleuning in je handen verwacht ik.

Bij mij zit er in de lepe hoek van de trap een koof, daar zit ook een stuk trapleuning op. De koof is gemaakt van OSB-plaat en dus constructief stevig. Ter afwerking zit er dan nog gipsplaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
t14wo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Ja, opweg terug van je klus een pallet mp75 ophalen bij de bouwmarkt/groothandel is een enorm tijdsverdrijf en risico om op te slaan. :)

Stucers zijn juist enorm flexibel. ze hebben slecht een paar stuks gereedschap nodig:
- stucspaan
- stucmes
- rei in verschillende lengten
- spanen/troffels/etc.
- gipsspuit voor mp75

En aan materiaal komt het niet verder dan:
- grondeer of stucprime
- gips
- stucprofielen
- paar schuurpads
- evt. finish

Valt natuurlijk totaaaal in het niet van een ieder in de bouw. Ieder ander persoon heeft veel meer aan gereedschap nodig.
Je bent zelf stukadoor begrijp ik? Wat reken jij dan per M² ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:58
FabianGTI schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Je bent zelf stukadoor begrijp ik? Wat reken jij dan per M² ?
Ik stuc wel, maar ben geen stukadoor. :)
Hier is het plafond gestuct à €18 per m2 all in. Lijkt mij een fair prijs. Maargoed, eerlijke prijzen zijn allang niet meer de norm in de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

ralpje

Deugpopje

t14wo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Hier is het plafond gestuct à €18 per m2 all in. Lijkt mij een fair prijs. Maargoed, eerlijke prijzen zijn allang niet meer de norm in de bouw.
Wat is er niet eerlijk, dan? Gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Materiaal is niet het enige wat de prijs bepaalt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Jolke schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:16:
Klinkt alsof we nog een hoop van je horen/zien, @theduke1989. :)
Zal wat fotos plaatsen van toen en nu. Een wereld van verschil. Buitenkant van het huis is nog een drama, maar daar wordt aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SujJFBxru4_pTkiPu-UTGzehOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUJetPJe3t6BNZw0rnM3VOqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snb1B3p-25ePMgGFSXmneYIEMms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Ms52jqWhuzFgjR1XgOY8iiR.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zouden jullie deze kier dichten? Op onze betonnen dorpel zit een staal strip waar tussen een kleine kier zit waar het doorheen tocht. Nu we een nieuwe, geïsoleerde buitendeur hebben valt dit ineens op, omdat ik hoopte van alle tocht af te zijn.

Met iets van Bison Rubberseal ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Valdorpel is wat je zoekt, dat is de meest nette oplossing.

Edit: ik keek niet goed naar de foto. Het tocht tussen de metalen strip en de betonnen dorpel. Dat lijkt mij iets om op te vullen met bijv. siliconenkit. Tussen de metalen strip en je deur kiert het ook, daar gaat een valdorpel wel helpen.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 15:26
ThinkPad schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:25:
Dat gaat niet werken verwacht ik. Stel dat je uitglijd op de trap en je dan vastgrijpt aan de trapleuning. Als die alleen aan een gipsplaat hangt dan heb je alsnog de trapleuning in je handen verwacht ik.

Bij mij zit er in de lepe hoek van de trap een koof, daar zit ook een stuk trapleuning op. De koof is gemaakt van OSB-plaat en dus constructief stevig. Ter afwerking zit er dan nog gipsplaat op.
Smetplank dus en die bevestigen aan de staanders achter de gipsplaat, daar trapleuning op? Had gehoopt weg te komen zonder smetplank. :+

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
ThinkPad schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:54:
Valdorpel is wat je zoekt, dat is de meest nette oplossing.

Edit: ik keek niet goed naar de foto. Het tocht tussen de metalen strip en de betonnen dorpel. Dat lijkt mij iets om op te vullen met bijv. siliconenkit. Tussen de metalen strip en je deur kiert het ook, daar gaat een valdorpel wel helpen.
Klopt, het zit daar tussen. Valdorpel zit er in, maar die mag iets bijgesteld worden inderdaad. Sluit net niet overal goed af. Ok dan ga ik binnenkort maar eens wat kit erin smeren. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
t14wo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Maar dan weet je zelf toch ook dat je met enkel het lijstje wat je hebt gemaakt er nog niet bent.
De bus, mengmachine/spuit, speciekuip, steiger voor plafond etc.etc. moeten ook betaald worden.

Die 9M² is redelijk standaard voor het materiaal, ik ken de calculatieprogramma's wel waarmee dat gedaan wordt.

De prijzen zijn sinds de coronacrisis enorm gestegen omdat iedereen ineens zijn huis moest verbouwen omdat ze toch niet op vakantie konden. ;)

Ik ben zelf overigens ook geen stucadoor, alleen ons huidige huis en vorige huis grotendeels/gedeeltelijk gedaan, wat een takke werk. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:42
Jannibal23 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Klopt, het zit daar tussen. Valdorpel zit er in, maar die mag iets bijgesteld worden inderdaad. Sluit net niet overal goed af. Ok dan ga ik binnenkort maar eens wat kit erin smeren. Dank
Check even hoe die metalen strip bevestigd zit; Geschroefd, gelijmd? Als deze gelijmd zit dan zou ik hem losmaken, schoonmaken en opnieuw met een (vullende) lijm bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Ik vermoed dat deze er al sinds 1937 zit, maar zal eens kijken of losmaken een optie is.

edit: helaas, het kozijn is bovenop de metalen strip en dorpel geplaatst. Losmaken lijkt dus niet echt een optie. Dat wordt smeren met kit dus.

[ Voor 45% gewijzigd door Jannibal23 op 21-02-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:11
Slappyjoez schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:55:
[...]

Smetplank dus en die bevestigen aan de staanders achter de gipsplaat, daar trapleuning op? Had gehoopt weg te komen zonder smetplank. :+
Ik heb op een stukje koof (~50cm) hetzelfde gedaan met hollewand ankers van Toggler, die hebben wat meer oppervlakte achter de muur om houvast te geven. Stukje draadeind op maat gezaagd, erin gedraaid en leuninghouder erop. Gaat geen kant op, maar ben er ook niet voor de lol aan gaan hangen. Heb in ieder geval altijd een hekel aan leuningen die wiebelen, naar mijn gevoel zit dit goed vast.

Dit spul:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JAJv9gYB9vK/550x398.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
Slappyjoez schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:17:
Ik moet na een verbouwing nog een klein stukje trapleuning maken, deze komt in een gipswand te zitten. Mijn voorkeur gaat uit naar een trapleuninghouder met stokschroef, waardoor er per houder maar één M8 bout de wand in moet. Zou een hollewand-/tuimelplug daarvoor volstaan? Of zou ik de variant trapleuninghouder moeten nemen waar drie schroeven doorheen gaan, in combinatie met gipsplaatpluggen?

Ben in het laatste geval benieuwd of de gipsplaat het op den duur houdt als er drie gaten per houder dicht naast elkaar zitten. Komt niet veel kracht aan zo'n trapleuning, maar soms ren ik zelf ook onbesuisd de trap op terwijl ik mij iets vasthoudt aan de leuning. Met kleine kinderen zal dat ook regelmatig gebeuren.
Nee, trapleuning op gips wordt niks. Niet alleen kan het geen val breken, ook bij regelmatig vasthouden wiebelt het gips los.

Achter de gipsplaat een plank plaatsen, of beter: een balk.

Zit die gipsplaat er al? Zo ja, gipsplaat kun je wegbreken en vrij makkelijk weer herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 12:07
Wat een fijn topic is dit toch :D.

In mijn 'gameroom' verbouwing nu de volgende casus.

De muur naar de buren toe wil ik extra geluid-isoleren door middel van een voorzetwand. In feite een simpele voorzetwand van 5cm metalstuds op van die foam, isolatie erin en 2x 12.5mm gips er tegen aan. Hier heb ik echter een paar vragen over.

1. De dakkapel / opbouw is tegen hun buitenmuur geplaatst (je ziet de loodflappen nog hangen). Achter die buitenmuur zit gewoon een spouw en daarachter hun binnenmuur. Moet ik nu nog rekening houden met folies enzo, of kan ik gewoon een voorzetwand plaatsen? In feite bevinden zich voor en achter de muur twee verwarmde kamers, dus heb ik nog iets met dauwpunt te maken...?

De buitenmuur is door geslepen verticaal waar het kozijn zit, dus vocht van de buiten kan niet door de stenen naar binnen trekken... Ubakus geeft me ook geen indicatie dat daar folie zou moeten komen.

2. De vloer is gemaakt op balken. In de garage (eronder) zit dus 1 lange balk (58x155) tegen de muur waar de dwarbalken weer op zitten. Deze muurbalk zit om dit 70 cm ofzo vast met een anker in de muur. Nu vroeg ik me af of zo'n voorzetwand wat betreft gewicht geen probleem wordt. Het geheel is 230 hoog bij 580 breed ofzo, wat in totaal met dubbele gipsplaat wel zo'n 300kg weeg denk ik. Aan de voorzetwand komt nog wel een TV en een TV kastje te hangen etc, dus totaal kom je wel op 350kg ofzo... Het is gelukkig niet in het midden van de overspanning, maar toch vroeg ik me af of het een probleem zou kunnen zijn.

Dank wederom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXKEEALon9Da_k1J4h8POzKr3Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfgkJm2l1s0CfrDKSQ6mXCAF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:52
Beste medeklussers,

Onze woning heeft een schuifpoort op vier wielen. Onlangs zijn twee wielen gesneuveld door vermoedelijk verwering van het materiaal. Ik zoek me suf naar vervangende materialen. Alleen ik kom niets tegen wat hier op lijkt. Wie weet de naam van het onderdeel wat je hier ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2Ft9bHyquKiVMbgK7IqxgiC6Is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOMMkRoBhhpslkMPSUbBTcZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je hoe het hoort te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3l4AEbqfTcVF7iEIjbq8ee9DFcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oM6RFPprLikEchtCncWqw5P2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Je zoekt dus eigenlijk gewoon (wiel)lagers of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:50
Martijn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:58:

De muur naar de buren toe wil ik extra geluid-isoleren door middel van een voorzetwand. In feite een simpele voorzetwand van 5cm metalstuds op van die foam, isolatie erin en 2x 12.5mm gips er tegen aan. Hier heb ik echter een paar vragen over.

1. De dakkapel / opbouw is tegen hun buitenmuur geplaatst (je ziet de loodflappen nog hangen). Achter die buitenmuur zit gewoon een spouw en daarachter hun binnenmuur. Moet ik nu nog rekening houden met folies enzo, of kan ik gewoon een voorzetwand plaatsen? In feite bevinden zich voor en achter de muur twee verwarmde kamers, dus heb ik nog iets met dauwpunt te maken...?

De buitenmuur is door geslepen verticaal waar het kozijn zit, dus vocht van de buiten kan niet door de stenen naar binnen trekken... Ubakus geeft me ook geen indicatie dat daar folie zou moeten komen.

2. De vloer is gemaakt op balken. In de garage (eronder) zit dus 1 lange balk (58x155) tegen de muur waar de dwarbalken weer op zitten. Deze muurbalk zit om dit 70 cm ofzo vast met een anker in de muur. Nu vroeg ik me af of zo'n voorzetwand wat betreft gewicht geen probleem wordt. Het geheel is 230 hoog bij 580 breed ofzo, wat in totaal met dubbele gipsplaat wel zo'n 300kg weeg denk ik. Aan de voorzetwand komt nog wel een TV en een TV kastje te hangen etc, dus totaal kom je wel op 350kg ofzo... Het is gelukkig niet in het midden van de overspanning, maar toch vroeg ik me af of het een probleem zou kunnen zijn.

Dank wederom!

[Afbeelding]
Over het gewicht hoef je je echt geen zorgen te maken denk ik, dat gaat prima. Het gewicht van de voorzetwand is ook verdeeld over een de gehele lengte van de wand natuurlijk.

Wel gek dat de dakkapel zo dicht bij de buren zit, dit mag toch helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
ColeJ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Over het gewicht hoef je je echt geen zorgen te maken denk ik, dat gaat prima. Het gewicht van de voorzetwand is ook verdeeld over een de gehele lengte van de wand natuurlijk.

Ik zat ook al te kijken, lijkt aan de buitengevel van de buren bevestigd te zijn :P . De looddelen van oude gevel/dak verbinding zitten er nog.
Aangezien die muur ook een buitengevel is, is eenvoorzetwand geen overbodige luxe: goede koudebrug is die muur nu.

Ik vermoed dat er wel opties zijn dat het wel "mag", waarschijnlijk notarieel/kadastraal vastgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
ColeJ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Ok, dankje, wat betreft de dakkapel en de buren. Het is aan de achterkant en mijn buren vinden dit helemaal prima. Is bij ons in de straat op meerdere plekken zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
H. Lal schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Ik zat ook al te kijken, lijkt aan de buitengevel van de buren bevestigd te zijn :P . De looddelen van oude gevel/dak verbinding zitten er nog.
Aangezien die muur ook een buitengevel is, is eenvoorzetwand geen overbodige luxe: goede koudebrug is die muur nu.
Is idd de buitengevel van de buren. Is dit wel echt een koudebrug? Erachter zit gewoon een spouw en dan de binnenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Martijn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Is idd de buitengevel van de buren. Is dit wel echt een koudebrug? Erachter zit gewoon een spouw en dan de binnenmuur.
Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft jouw binnenmuur (wat de buitengevel is van je buren) geen thermische onderbreking met buiten. Dat is dus een koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
H. Lal schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:59:
[...]

Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft jouw binnenmuur (wat de buitengevel is van je buren) geen thermische onderbreking met buiten. Dat is dus een koudebrug.
Nee ok denk dat je gelijk hebt. Wat betekent dat voor voor de voorzetwand? Wel een folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:50
H. Lal schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Ik vermoed dat er wel opties zijn dat het wel "mag", waarschijnlijk notarieel/kadastraal vastgelegd?
Hangt van het bouw moment af
Tegenwoordig is het idd iets van 50cm uit de muur

Kennissen van ons hadden het probleem ook met een opbouw op hun garage. Nadeel was daar dat het dakkapel ervoor zorgde dat ze vanuit de bestaande gang de opbouw op konden. Wanneer het dakkapel niet aan de uur zou grenzen dan hadden ze niets aan de opbouw.
Gelukkig hadden woningen bij hun in de straat het al wel en op basis van die oude vergunningen kregen zij het er ook doorheen

Terwijl bij hetzelfde probleem in een ander wijk hier in het dorp dezelfde architect (was tevens ook onze architect) het er niet doorheen kreeg en een hele lelijke oplossing moest verzinnen om toch een werkbare doorgang te krijgen.
Architect heeft letterlijk gevraagd aan de gemeente ambtenaar wat ie mooier vond maar regels gingen boven mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Martijn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Nee ok denk dat je gelijk hebt. Wat betekent dat voor voor de voorzetwand? Wel een folie?
Ik zou inderdaad een dampdichte folie gebruiken zodat je warme en vochtige binnenlucht niet condenseert in je isolatie en op de koude buitenmuur.

Er zijn hier volgens mij hele topics over isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Martijn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:58:

Dank wederom!

[Afbeelding]
Zou eerder van 500kg-1000kg per m2 uitgaan zeg maar (springen ergens op de vloer) of je wilt een bewegende simulator stoel bouwen of tot badkamer verbouwen , geld ook voor kabels/leidingen (stel je plaats een omvormer voor PV daar oid..

Ventilatie + isolatie zijn 2 zaken die ik zeker zou adviseren, zomers en in de winter pak je daar voordelen mee.. daarnaast voeg je waarde toe. dikker is beter hoeveel ? tja dat is aan jou.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
H. Lal schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:41:
[...]

Ik zou inderdaad een dampdichte folie gebruiken zodat je warme en vochtige binnenlucht niet condenseert in je isolatie en op de koude buitenmuur.

Er zijn hier volgens mij hele topics over isoleren.
Dampdicht lijkt me een gevaar omdat je niet weet hoe de dampdoorlatendheid bij de buren nu of in de toekomst zal zijn. Opgesloten vocht kan er dan niet of moeizaam meer uit.
Een variabele dampremmer (klimaatfolie) lijkt mij veiliger om te gebruiken @Martijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
Franciesco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:10:
[...]

Dampdicht lijkt me een gevaar omdat je niet weet hoe de dampdoorlatendheid bij de buren nu of in de toekomst zal zijn. Opgesloten vocht kan er dan niet of moeizaam meer uit.
Een variabele dampremmer (klimaatfolie) lijkt mij veiliger om te gebruiken @Martijn.
Ok, doen we dat, ook duurder btw 🤣

Maar maakt het wellicht wel makkelijker, aangezien het aansluitende plafond ook klimaatfolie moet hebben….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
FabianGTI schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Maar dan weet je zelf toch ook dat je met enkel het lijstje wat je hebt gemaakt er nog niet bent.
De bus, mengmachine/spuit, speciekuip, steiger voor plafond etc.etc. moeten ook betaald worden.

Die 9M² is redelijk standaard voor het materiaal, ik ken de calculatieprogramma's wel waarmee dat gedaan wordt.

De prijzen zijn sinds de coronacrisis enorm gestegen omdat iedereen ineens zijn huis moest verbouwen omdat ze toch niet op vakantie konden. ;)

Ik ben zelf overigens ook geen stucadoor, alleen ons huidige huis en vorige huis grotendeels/gedeeltelijk gedaan, wat een takke werk. :')
Tuurlijk chagreer ik. :)
Stuccen is wel een van de meest dankbare klusjes in huis, buiten dat het smerig en hard werken is. Ik vind het stiekem steeds leuker worden. En door het vaker te doen ga je steeds een stap verder om de wand strak te maken zonder nabewerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JayRune schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:14:
Beste medeklussers,

Onze woning heeft een schuifpoort op vier wielen. Onlangs zijn twee wielen gesneuveld door vermoedelijk verwering van het materiaal. Ik zoek me suf naar vervangende materialen. Alleen ik kom niets tegen wat hier op lijkt. Wie weet de naam van het onderdeel wat je hier ziet?

[Afbeelding]

Hier zie je hoe het hoort te zitten:
[Afbeelding]
naast wat @Slonzo zegt: skateboard wieltjes, en een asje?
Evt nieuwe lagers icm huidige wieltjes?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:15
vso schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:31:
Zijn er mensen die mee kunnen denken over "epoxy" / keukenblad

[Afbeelding]

De vraag is welke epoxy/giethars zou hoge temperaturen aan kunnen, meeste die ik tegenkom zijn 95 - 130 graden maar usa websites praten over 200 tot 300 graden Celcius. En hoe krasvast (abuse bestendig) is het.

Het idee is dat je de hete ovenschotel gewoon op het aanrecht kan zetten of op de "onzichtbare inductieplaat" (de inductie wil ik ook "onzichtbaar maken") geplaatste grillplaat opzij kan schuiven.

Het zou leuk zijn als je ook nog een hot (eerder cold) zone in kan bouwen zodat je bv met chocolade kan werken, en dat de inductieplaat "onzichtbaar" is.

To be honest: ik verwacht niet dat we 300 graden meuk op het aanrecht neerzetten maar gewoon voorkomen is beter als genezen is onze gedachte.

We "misbruiken" het aanrecht voor werkelijk alles men klimt erop (ipv trap), gebruikt het als werkblad (platslaan vlees, snijden ipv snijplank pakken) tot uitrollen van deeg. en vaat neer dumpen. en gewoon met staalwol het aanrecht schoonmaken .. kortom veel "abuse"

We kijken naar diverse oplossingen het liefst is hout/steen combo maar dan zit je met de naden die moeder de vrouw niet "accepteert" en dan is een DIY gieten wel een goed alternatief in ons optiek.

De verlichting en bv inductieplaat inbouwen zal wel een dingetje worden want ik wil het relatief "onderhouds" vriendelijk maken, oftewel alles moet "vervangbaar" zijn. maar goed dat zijn uitzoek dingen.
Ben je al wat verder met dit project, zit ook al lang met het idee in me hoofd om mijn blad te doen maar ben er ook nog niet uit.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

2 jaar gelden in juni heb ik een lattenwand met verborgen deur gemaakt. Vanaf het begin vondt mijn vrouw hem zwaar open gaan als je m met een latje moest open maken. Dat kwam door de deurmagneet voornamelijk.

Ze dreigde onlangs zelf er een knop te zetten als ik geen automatische deurduwer erop zou zetten. :-) Blum servodrive is mij te duur. Dus een linieare actuator gekocht met een remote bedieningskastje voor € 60,- totaal. Ik heb eerst de deurranden een beetje geschuurd waardoor die nu ook handmatig makkelijker opengaat. En voor de vrouw de ab.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqehRjsgRymaTCKTmFnFYGBon6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gy5iYZI9VE7ATNbSr6M0DP7H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Zuluman op 22-02-2023 12:17 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Vraagje,

Wij willen binnenkort een Airco laten installeren, en de installateur verzorgt niet de elektra, dit moeten we zelf doen.

De unit betreft een Mitshibishi SCM80 ZS-W (8KW).
Deze heeft een afzekerwaarde nodig van 20A traag en werkt op 230V. Ik kan een bestaande automaat vervangen door deze (https://www.elektramat.nl...lig-nul-20a-c-kar-263175/).

Het vervangen van de automaat, en de kabel naar de plek brengen waar de buitenunit komt wordt dus niet door de airco installateur gedaan, de kabel moet klaar op het dak liggen.

Zover ik kan bepalen moet dat geen probleem zijn om dat zelf te doen.
Echter welke kabel moet ik gaan trekken? Kan ik daar standaard YMvK kabel 3x2,5mm voor gebruiken?
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-3x2-5-per-meter

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toerq schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Ben je al wat verder met dit project, zit ook al lang met het idee in me hoofd om mijn blad te doen maar ben er ook nog niet uit.
ik ben wel deels eruit "hoe" betreft materiaal .. dus een standaard witte paneel uit de bouwmarkt als ondergrond, kitten en beton met "inlay" dan "wassen" voor gladde look, en daaroverheen warmte bestendig epoxy als afwerking .. Omdat epoxy eroverheen komt is betonstof (schuren) minimaal.

lastig(ste) zal de waterkerende rand zijn dat betreft

Waar we nog over stegelen is de uiteindelijke look die we willen hebben, en we moeten nog de onder/bovenkastjes kopen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@verstappen33: wat voor een kabel je nodig hebt, hangt ook af van de afstand van de airco tot de meterkast. Is die >25 meter, moet je weer een dikkere kabel nemen, anders is het spanningsverlies te groot over die afstand.

Hier een overzicht van kabels en hoeveel stroom er doorheen kan: https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels

Zo te zien kan je met <25 m een 2,5 mm2 gebruiken, bij <25 m een 4 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Jolke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:16:
@verstappen33: wat voor een kabel je nodig hebt, hangt ook af van de afstand van de airco tot de meterkast. Is die >25 meter, moet je weer een dikkere kabel nemen, anders is het spanningsverlies te groot over die afstand.

Hier een overzicht van kabels en hoeveel stroom er doorheen kan: https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels

Zo te zien kan je met <25 m een 2,5 mm2 gebruiken, bij <25 m een 4 mm2.
De afstand is ongeveer 18 meter, dus 2,5mm zou voldoende moeten zijn.
Het ging me meer om of ik gewoon YMvK kabel kan gebruiken, of dat ik echt de grondkabel variant moet hebben? Ik ben gewoon van plan om de stroomkabel door een 19mm PVC buis te leggen tot het eind punt, enige waar die iets in de grond zit, wanneer die door de gevel moet de kruipruimte in, dat zal 40-50cm zijn.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
Ik neem aan dat je de kabel door de grond ook door een buis laat lopen? Dan zou ik gewoon standaard NYM kabel nemen, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
Ik wil een soort vliering maken in een tuinhuis (kapschuur).
Idealiter over de gehele breedte van het tuinhuis en dan ong. 60cm diep. Echter is dat wel een overspanning van ong 235cm.

Zou ik hiervoor een douglas houten rib van 60x40mm kunnen kunnen gebruiken? En dan aan de wanden vastzetten met een balkdrager oid? Of gaat dat in het midden dan doorzakken?

Er komen geen zware materialen op te liggen. Veelal zaken die ik gebruik in de moestuin, bvb. zaaibakken, potjes, labels etc.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ik heb een 25kg Fix en Finish die al een tijdje staat. Nu had ik de laatste keer al het idee dat die zak niet goed is, maar nu ik het wilde gebruiken viel het me opnieuw op. Er lijkt zand in te zitten. Dat zorgt ervoor dat je contact strepen trekt tijdens smeren en je dus geen mooie homogene pasta hebt.

Iemand dit wel eens gehad? Lijkt mij haast niet door de leeftijd van die zak te komen. Het spul hard nog prima uit, dus did chemische werking is goed. Ook het schoonmaken van de emmer had ik onderin was zandachtig spul liggen.

Ik heb van de week ook met Knauff Jointfiller + gewerkt en dat was echt fantastisch om te smeren. Kan ik dat ook gebruiken om gipsplaat van een filmlaagje te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
t14wo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:58:
Ik heb een 25kg Fix en Finish die al een tijdje staat. Nu had ik de laatste keer al het idee dat die zak niet goed is, maar nu ik het wilde gebruiken viel het me opnieuw op. Er lijkt zand in te zitten. Dat zorgt ervoor dat je contact strepen trekt tijdens smeren en je dus geen mooie homogene pasta hebt.

Iemand dit wel eens gehad? Lijkt mij haast niet door de leeftijd van die zak te komen. Het spul hard nog prima uit, dus did chemische werking is goed. Ook het schoonmaken van de emmer had ik onderin was zandachtig spul liggen.

Ik heb van de week ook met Knauff Jointfiller + gewerkt en dat was echt fantastisch om te smeren. Kan ik dat ook gebruiken om gipsplaat van een filmlaagje te voorzien?
Wel eens met een zak roodband gehad dat met deze niet glad te stucen was. Later de zak in grotere delen gebruikt voor een grote oppervlakte, en dat ging goed. Mijn conclusie: schudden voor gebruik. Of gewoon pech met een mindere kwaliteit zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri X
  • Laatst online: 09:41
Als er harde korrels/zand in het aangemaakte gips zitten, betekent dit meestal dat er vocht in de zak gekomen is. Vooral als de zak al wat langer ligt, is dat een risico. Maar het kan natuurlijk ook al in het distributiecentrum gebeurd zijn. Wat ook gebeurd kan zijn, is dat het mengen niet goed gegaan is. Niet lang genoeg laten drinken, gips voor het water in de mengkuip etc. Vaak zijn deze korrels wel wat groter dan zand en nog weg te pleisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Youri X schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:17:
Als er harde korrels/zand in het aangemaakte gips zitten, betekent dit meestal dat er vocht in de zak gekomen is. Vooral als de zak al wat langer ligt, is dat een risico. Maar het kan natuurlijk ook al in het distributiecentrum gebeurd zijn. Wat ook gebeurd kan zijn, is dat het mengen niet goed gegaan is. Niet lang genoeg laten drinken, gips voor het water in de mengkuip etc. Vaak zijn deze korrels wel wat groter dan zand en nog weg te pleisteren.
Goeie tips. Het gaat echt om kleine korreltjes. Niet van die iets grotere klompjes die je glad kan strijken en dus gewoon niet goed gemengd gips is.

Te lang gestaan en iets vocht in gekomen zou goed kunnen. Hij staat op de grond in de schuur.

Ik haal een maakt gewoon nieuwe zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri X
Kijk goed naar de productiedatum op de zak wanneer je een nieuwe haalt. Vooral "consumenten" bouwmarkten hebben nog wel eens spul liggen dat maanden over de datum is. Officieel is het een acht maanden na productie geloof ik, maar ik probeer zelf altijd <4 maanden mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Weet er iemand hoe deze platen/bouw noemen/noemt?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HnZVm7V.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ki04www.jpg

Er zitten nergens zichtbare vijzen en het deur frame moet eruit, weet toevallig iemand hoe dat moet?

edit: update >> Damic in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 23-02-2023 18:46 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zijn dat niet gewoon systeemwandjes die je los kunt clicken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
systeem wanden idd en je zal waarschijnlijk e.e.a achter de plinten vinden

ik geef geen garantie :+

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 22-02-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Boudewijn @twain4me ha daar kan ik wat mee, morgen eens bekijken. Ook een paar zuignappen besteld :+

edit: nu ik toch bezig ben, wat is de gemakkelijkste manier om 5 mm van dat stalen deur frame te halen?

[ Voor 33% gewijzigd door Damic op 22-02-2023 19:29 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
Ik ben op zoek naar een deur of schuifdeur voor mijn CV/Wasmachine kast: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gaUwoHz.png

Ik kan niet direct een goede oplossing vinden, maar toen bedacht ik me dat ik wellicht een IKEA Pax schuifdeur kon gebruiken? https://www.ikea.com/nl/n...-set-van-2-wit-s49177988/

Balk in de deuropening aan de bovenkant en onderkant en daarop de schuifrails monteren (wel een beetje inkorten).

Is dit te doen of zijn er betere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:44
the-hyrax schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:50:
Ik ben op zoek naar een deur of schuifdeur voor mijn CV/Wasmachine kast: [Afbeelding]

Ik kan niet direct een goede oplossing vinden, maar toen bedacht ik me dat ik wellicht een IKEA Pax schuifdeur kon gebruiken? https://www.ikea.com/nl/n...-set-van-2-wit-s49177988/

Balk in de deuropening aan de bovenkant en onderkant en daarop de schuifrails monteren (wel een beetje inkorten).

Louvredeur nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Youri X schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:09:
Kijk goed naar de productiedatum op de zak wanneer je een nieuwe haalt. Vooral "consumenten" bouwmarkten hebben nog wel eens spul liggen dat maanden over de datum is. Officieel is het een acht maanden na productie geloof ik, maar ik probeer zelf altijd <4 maanden mee te nemen.
Heb een nieuwe zak gehaald bij Hornbach.
Maar nog geen antwoord op mijn vraag over jointfiller +. Heb je dat wel eens gebruikt? Ik merk dat die gipsplaatgroefvullers veel gladder zijn, makkelijker te mixen en envoudiger te verwerken. Behalve dst ze (iets) duurder zijn, is het minder goed spul om een gipswand mee af te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wat een #*@)(%^#@_)# werk om glasvezel behang tegen de een schuine muur (dak wand) en plafond aan te werken.

dan koop je (poeder) lijm dat je exact volgens beschrijving aanmaakt dat is net water .. maar goed het "werkt" en het 2de pak dan denk je van WTFBBQ .. dat is hele andere lijm .. kijk je goed naar de pakjes ja zelfde verpakking ..

Goed wederhelft terug naar de bouwmarkt .. krijgen we wel ons geld terug 20,- per pakje is ook geen grapje ..

maar vrolijk worden doe je ook niet ervan..

goed het zit er vooralsnog op en blijft hangen .. morgen maar eens verder kijken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri X
t14wo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:10:
[...]

Heb een nieuwe zak gehaald bij Hornbach.
Maar nog geen antwoord op mijn vraag over jointfiller +. Heb je dat wel eens gebruikt? Ik merk dat die gipsplaatgroefvullers veel gladder zijn, makkelijker te mixen en envoudiger te verwerken. Behalve dst ze (iets) duurder zijn, is het minder goed spul om een gipswand mee af te werken?
Ik heb zelf nooit gefilmd/gedunpleisterd met jointfiller. Je kan het wel dun afsmeren en het hecht op gipsplaten, dus ik zie geen reden waarom het mis zou gaan. De meeste stukadoors (en ikzelf ook) gebruiken hier echter een kant en klare dunpleister voor. Stucpasta van Knauf of finishpleister van SPS (deze gebruik ik veel voor kleine klussen) bijv. De meeste mensen vinden dit ook makkelijker te verwerken dan op gipsgebaseerde producten, dus dat is nog een voordeel. Erop smeren, glad trekken en de foutjes weg schuren:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Laatst online: 16:35
vso schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:21:
wat een #*@)(%^#@_)# werk om glasvezel behang tegen de een schuine muur (dak wand) en plafond aan te werken.

dan koop je (poeder) lijm dat je exact volgens beschrijving aanmaakt dat is net water .. maar goed het "werkt" en het 2de pak dan denk je van WTFBBQ .. dat is hele andere lijm .. kijk je goed naar de pakjes ja zelfde verpakking ..

Goed wederhelft terug naar de bouwmarkt .. krijgen we wel ons geld terug 20,- per pakje is ook geen grapje ..

maar vrolijk worden doe je ook niet ervan..

goed het zit er vooralsnog op en blijft hangen .. morgen maar eens verder kijken.
Dat is precies de reden dat ik kant en klaar lijm koop, geen gezeur: altijd goed :*)

Afgelopen zomer ook op het schuine dak glasvlies geplakt maar geen problemen (hooguit dat het 30 graden was en het wel even doorwerken was omdat de lijm anders al droog was :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:50
Ik ben op zoek naar een deur of schuifdeur voor mijn CV/Wasmachine kast: [Afbeelding]

Denk dat je idee prima gaat werken
Evt ipv pax kan je bij de hornbach kijken naar schuifdeur rails.
Andere methode is zoeken op barn deur beslag (dan zie je wel meer de rails)
Wel denk ik dat je moet keuken of schuifdeuren gaat werken. Met 1,36 m totaal hou je wel een smalle doorgang over naar je wasmachine cq CV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

chapie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Dat is precies de reden dat ik kant en klaar lijm koop, geen gezeur: altijd goed :*)

Afgelopen zomer ook op het schuine dak glasvlies geplakt maar geen problemen (hooguit dat het 30 graden was en het wel even doorwerken was omdat de lijm anders al droog was :P )
dacht dat dit een klus topic was .. als alles goed gaat is er toch ook geen lol meer aan :9B

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Memphisto schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:22:
Ik wil een soort vliering maken in een tuinhuis (kapschuur).
Idealiter over de gehele breedte van het tuinhuis en dan ong. 60cm diep. Echter is dat wel een overspanning van ong 235cm.

Zou ik hiervoor een douglas houten rib van 60x40mm kunnen kunnen gebruiken? En dan aan de wanden vastzetten met een balkdrager oid? Of gaat dat in het midden dan doorzakken?

Er komen geen zware materialen op te liggen. Veelal zaken die ik gebruik in de moestuin, bvb. zaaibakken, potjes, labels etc.
Het mooiste zou zijn als je hem halverwege bv nog met een plankdrager o.i.d. kunt ondersteuren.

Ik zou toch iets stevigers kopen cls/sls 88x38 of nog liever zoiets https://dehoutboer.com/sls-afm-38x120mm-lengte-300cm.html en dan 3 a 4 stuks naast elkaar en dan er zo'n licht mogelijke plaat erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:59
Bij onze nieuwe woning wil ik alvast voorbereid zijn voor het geval wij extra pc-panelen op de schuur willen leggen of een aansluiting voor een elektrische auto aan de achterzijde.

Nu dacht ik zelf aan een mantelbuis vanuit de meterkast naar de schuur te leggen. Dit kan zo’n 4 meter door de kruipruimte, daarna moet de mantelbuis 7m onder de splitlevel vloer door, door het zand.

Ik vroeg mij af hoe ik dat het beste kan doen. Met pvcbuis en tuinslang/hogedrukspuit door het zand boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Ik had GEEN idee dat die dingen zo heette, heb me de hele middag rot gezocht. Ook een goed idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

El-Vder schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:25:
Bij onze nieuwe woning wil ik alvast voorbereid zijn voor het geval wij extra pc-panelen op de schuur willen leggen of een aansluiting voor een elektrische auto aan de achterzijde.

Nu dacht ik zelf aan een mantelbuis vanuit de meterkast naar de schuur te leggen. Dit kan zo’n 4 meter door de kruipruimte, daarna moet de mantelbuis 7m onder de splitlevel vloer door, door het zand.

Ik vroeg mij af hoe ik dat het beste kan doen. Met pvcbuis en tuinslang/hogedrukspuit door het zand boren?
graven met tuinslang/hogedruk lijkt me wel de beste optie als je er niet van bovenaf bij kan komen .. hydro-digging filmpjes zat op YT

ik zou het doen met een goedkoop zwembad voor in de tuin en een dompelpomp (die leveren vaak al genoeg druk) zwembad is puur om te zorgen dat je ergens de meuk die je weg haalt kans geeft om te bezinken.. ben je klaar laat je het een paar dagen staan .. pompt het water weg en dan houd je een laag modder over die je ergens kan dumpen in je tuin oid :)

ik zou wel een 100mm buis gebruiken, en meerdere kabels oid trekken, 3-fase, enkel fase en ethernet oid.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
vso schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:28:
[...]

graven met tuinslang/hogedruk lijkt me wel de beste optie als je er niet van bovenaf bij kan komen .. hydro-digging filmpjes zat op YT
Top dank je dit was de term die ik ook nodig had. Denk dat het op deze manier dan maar moet. Zal wel even een klusje worden om niet tegen de fundering aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

El-Vder schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:52:
[...]

Top dank je dit was de term die ik ook nodig had. Denk dat het op deze manier dan maar moet. Zal wel even een klusje worden om niet tegen de fundering aan te komen.
Fundering is 30-50cm onder je begane grond oid .. dat valt wel mee, heipalen tegenkomen = een gat ernaast boren ..

ik neem aan dat je horizontaal wilt boren, de uitdaging lijkt me eerder "recht te blijven .. ik zou een riool buis gebruiken als buitenwand .. en voor je pijp naar de meterkast een kleinere diameter "verlijmt" er doorheen te duwen

overgens als je schuin naar boven naar je kruipruimte doet en in je kruipruimte een zak grind met geodoek eromheen voor je buis neerlegt heb je in elk geval weinig last van te hoog water in je kruipruimte.. waar je je gat hebt gegraven doe je een grotere hoeveelheid grind + geodoek .. (infiltratie put) met zand eroverheen voordat je het dichtgooit ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:36

Storemax schuifdeurensysteem en dan zelf 2 deurtjes maken van MDF/multiplex/....

Louzy#2475

• El-Vder
vso schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 00:50:
[...]
ik neem aan dat je horizontaal wilt boren, de uitdaging lijkt me eerder "recht te blijven .. ik zou een riool buis gebruiken als buitenwand .. en voor je pijp naar de meterkast een kleinere diameter "verlijmt" er doorheen te duwen
Waarom niet enkel een 75/110 rioolbuis van meterkast naar schuur leggen dan? Scheelt ook weer maken van infiltratieput.
ik zou wel een 100mm buis gebruiken, en meerdere kabels oid trekken, 3-fase, enkel fase en ethernet oid.
Die enkel fase ligt er al maar een aparte kan vast geen kwaad zodat die op een eigen groep zit. Die enkele fase komt uit de baksteen achtergevel via een grondkabel naar de schuur toe. Geen idee hoe die verder door het huis loopt, hij komt iig niet vanuit de kruipruimte.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:28

Detmer

Professioneel prutser

Detmer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:50:
Ik zit te kijken naar de opties om een stelling zoals op onderstaande foto op wielen te zetten. Ik heb ze wel kant en klaar gezien, maar dan is de prijs keer 10 :( .

[Afbeelding]

Mijn idee is om een bodemplaat te maken waar 2 van deze stellingen op passen met de lange zijdes tegen elkaar aan. In het midden een stevige plaat die op de bodemplaat wordt gemonteerd en dan de stellingen met de lange kant tegen de houten plaat monteren. In mijn uber paint skills zou het er dan vanaf de zijkant zo uit komen te zien(let dus niet op de verhoudingen ;) :

[Afbeelding]

Vraag 1: Zou dit goed gaan en stabiel genoeg zijn? Stellingen zijn ~180cm lang bij ~40cm breed
Vraag 2: Hoe dik en van welk materiaal kan ik de bodemplaat het beste maken? Het moet +- 1000kg kunnen houden (better safe than sorry :P )
Vraag 3: Ik denk dat lagere/ kleinere wielen beter zijn voor de stabiliteit. Klopt dat?
Vraag 4: Indien vraag 3 ja is: Tot op heden heb ik alleen grote/ hoge wielen kunnen vinden met een redelijk gewicht. Kan ik meer kleine wielen plaatsen om het gewicht te verdelen :+ ?
N.a.v. van deze vraag ben ik verder aan het ontwerpen geslagen. De basis is nu eigenlijk dat ik de stellingen niet wil gaan gebruiken, maar gewoon alles zelf wil bouwen. Het enige waar ik nu mee zit is de hoogte t.o.v. de breedte/ lengte. Gaat dat stabiel worden? Of kan ik beter de bovenste verdieping verwijderen (~1m65 i.p.v. 2m).

Met mijn geweldige paint skills 8) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viLs_ROjtvQdlq8JXa9zSryU2fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tswHbJy8rVHVM2yltphVY2R6.jpg?f=fotoalbum_large

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

El-Vder schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:31:
[...]
Waarom niet enkel een 75/110 rioolbuis van meterkast naar schuur leggen dan? Scheelt ook weer maken van infiltratieput.
[...]
Die enkel fase ligt er al maar een aparte kan vast geen kwaad zodat die op een eigen groep zit. Die enkele fase komt uit de baksteen achtergevel via een grondkabel naar de schuur toe. Geen idee hoe die verder door het huis loopt, hij komt iig niet vanuit de kruipruimte.
de grote buis is meer dat je wat speel ruimte hebt tijdens het graven ..en om weer op te pakken in de kruipruimte ook makkelijker om een verlijmde buis doorheen te duwen .(die is niet glad)

ik heb zelf 3x ymvk-grondkabel van MK naar schuur liggen + 2x ethernet, ik gebruik er maar 2 dacht ik.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/niAiZ5Im.png

10A afgezekerd, (verlichting en "stopcontacten" apart ik kan niks achterom hebben.
de 3de is als ik PV op het dak wil leggen of met batterij-en in de schuur aan de slag wil.

Mijn gedachte was de moeite(lees geld/tijd) om de (extra) kabel in de grond is meer werk/tijd dan ik ooit nog een keer wil besteden aan de klus >:)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toerq schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:03:
[...]

https://fb.watch/iSugzuozuk/ een FB post met grote tegels .. wel grappig om te kijken

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• theduke1989
Hier wat fotos

Uiteindelijk moet het compleet er anders uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITIBQPQi-QmM5CZ6YbM5b8eYFDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDWQV8K7XmALowOraHAGoKrd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGezB2Npfk8Ndxyuzh72QvOSSw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SETHf9tqbUB8TFjmFnbZQK8P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOaxOwc0tgt9NDNQ4nplzJN3umw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Coi3fed7PTza0H2H2vexVLcl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mD7CDOo-xtPGau-2pl1KUq-sz70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wo5e8allDHo5I7dU5ZORPR4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1f-XbNRwKycmOeQyJ159yoMSvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzDfgI1Av60v2Hg67axn6HvO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vouczTz_qwRj_502NfotmlhhvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75evHISYy6qJAZdrMbh57lC9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JdhN0tANNno5rRcekCT9uCRnn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8zgYQgo7QKip2qCUlzr6H8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJEg14W_bfOzVFS7URBP_lUpwZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJvG3CymzsB0JpKzY0Ap7zRV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWzcW10YpfUCBMNNqZ6CATyfuTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7plcKsz6RRac7yqRo90MO7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRY15com1VlAzfBcCN6UKGYbbZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DsesJURFXV4nVVqByBYHZML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K9P-QaNc6nSDUzZe_UJTrZuJpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23NXIdn3dV39LFZ74gOJkuLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbtfsy_Z8zWLE5UHSSXYDtoscRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yExVSxltlSKxNHN6iu4zLcNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfc-SVyqT2RshwNmsZCczqBO6xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k5q0lb1wlj5tF7r11wKcKsX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf_MJckptBbrCYfc_W6XoaE26eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCfLRZjqKyWnxn9LjCg0S2M9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWXM-xPDaBCN7ADF-wLBysLeQD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/az96RNhtOA3e8ZUaJQQkUMPg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNJ7noTw2Xb46Y4UOx4_O8cHUgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdDn3BN4gaXcpUaQiQtFYExX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lypxz24zSjPutOph84lmnShq7KQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHRF64AoZt3iQ2dQpHyyf9KU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2drQxw5AQbTjKDTiEFJ6fcvnLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8IBw7QtF2Io3DJ62MsdiADC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUGX110UfHRmTNqyOiqbvOUC-tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGL9g27lT0yNkJm2G9vMCWKR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itAOO8V1WUt1FYu-sL3pJ22hnXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POPBdjiWjAlldZC6dD5TKbP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5rGMQaenJnKoBJX5Z7ApByUvAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xn0a5ahp5D2yj3y8BKfepgMA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzJyierLYKFpiURQDd2zFiRALxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx2dPfr4J7ZjzKmsTxXvF3dO.jpg?f=fotoalbum_large

Is door elkaar, omdat het op me mobiel is. Zal van de week het een beetje opschonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

Zuluman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:14:
2 jaar gelden in juni heb ik een lattenwand met verborgen deur gemaakt. Vanaf het begin vondt mijn vrouw hem zwaar open gaan als je m met een latje moest open maken. Dat kwam door de deurmagneet voornamelijk.

Ze dreigde onlangs zelf er een knop te zetten als ik geen automatische deurduwer erop zou zetten. :-) Blum servodrive is mij te duur. Dus een linieare actuator gekocht met een remote bedieningskastje voor € 60,- totaal. Ik heb eerst de deurranden een beetje geschuurd waardoor die nu ook handmatig makkelijker opengaat. En voor de vrouw de ab.

[YouTube: 22 februari 2023]

[Afbeelding]
Inventief bedacht en erg mooi weggewerkt die deur!
Wat ik me wel afvroeg na het zien van het filmpje; het lijkt er in het filmpje op dat je actuator zelf weer moet intrekken met de AB. Waarom gaat dat niet automatisch? Is dat omdat de deur zichzelf anders weer dicht trekt middels de magneet?
En is dat niet slecht voor de actuator als je die vergeet in te trekken en je duwt dan de deur dicht?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dat ziet eruit als een gigantische klus!
Doe je dit allemaal zelf?, petje af in dat geval.
Is dit in Nederland? Het ziet er zo zonnig uit namelijk of zijn dit oudere foto’s?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theduke1989
Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Dat ziet eruit als een gigantische klus!
Doe je dit allemaal zelf?, petje af in dat geval.
Is dit in Nederland? Het ziet er zo zonnig uit namelijk of zijn dit oudere foto’s?
Meeste dingen zijn zelf gedaan, stroom / netwerk is door mijzelf en een electrischen gedaan.
Moet wel, is kosten besparen.

Vandaag weer materiaal moeten kopen wat weer 10.000 gekost heeft, gelukkig 20% korting, dus valt dan weer mee.
- Vinyl/PVC vloer + toebehoren
- plinten
- kamerdeuren + alle toebehoren
- twee woningsdeuren

Is in Duitsland, hier schijnt de zon de laatste dagen erg veel.

Is inderdaad een grote klus, gaat ook enige tijd in zitten. Momenteel zitten we op 4 maanden werk,
maar goed maakt het alleen maar leuk...

[ Voor 4% gewijzigd door theduke1989 op 23-02-2023 14:28 ]

• Zuluman

Zuluman

Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:51:
[...]

Inventief bedacht en erg mooi weggewerkt die deur!
Wat ik me wel afvroeg na het zien van het filmpje; het lijkt er in het filmpje op dat je actuator zelf weer moet intrekken met de AB. Waarom gaat dat niet automatisch? Is dat omdat de deur zichzelf anders weer dicht trekt middels de magneet?
En is dat niet slecht voor de actuator als je die vergeet in te trekken en je duwt dan de deur dicht?
Dat klopt dat je m met de ab weer moet intrekken. Ik had graag gezien dat ie open en dicht gaat maar zo een sturingsunit kon ik niet zo gauw vinden.En ik had haast!

Idealiter had ik alleen een drukknop aan de zijkant gehad waarbij ie even uit en in gaat. En ja je moet m nu eerst terugdoen voordat je de deur dicht doet. Er zit trouwens geen magneet aan. Maar daar is iedereen inmiddels aan gewend die m nodig heeft. eerst A en dan meteen B. :-)

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zuluman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Dat klopt dat je m met de ab weer moet intrekken. Ik had graag gezien dat ie open en dicht gaat maar zo een sturingsunit kon ik niet zo gauw vinden.En ik had haast!
Dat snap ik wel met de dreiging van een knop boven je hoofd! :)
Idealiter had ik alleen een drukknop aan de zijkant gehad waarbij ie even uit en in gaat. En ja je moet m nu eerst terugdoen voordat je de deur dicht doet. Er zit trouwens geen magneet aan. Maar daar is iedereen inmiddels aan gewend die m nodig heeft. eerst A en dan meteen B. :-)
Ah dat scheelt al, als je het direct na openen weer kan laten intrekken, dan is het feitelijk één handeling die je snel gewoon bent inderdaad.

Maar zat er dan enkel voorheen een magneet aan en hoe blijft de deur nu dan dicht? Of zorgen de scharnieren voor het dichtvallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
@vso Super dank je wel, zo is het helemaal helder! Ik had ook het idee om het in één keer aan te leggen als voorbereiding, of we er uiteindelijk gebruik van gaan maken zien we dan wel weer.

• the-hyrax
Contactgeluidsisolatie: ik wil voor de verbouwing echt een goede contactgeluidisolatie, alleen ik twijfel tussen Brio 23WF en Fermacell 2E26. Brio zou 19dB geluidsreductie halen en Fermacell 22dB. Is dit genoeg, of is het aan te raden nog extra lagen onder aan te brengen?

In de platen wil ik namelijk vloerverwarming laten frezen, daarbovenop wordt geegaliseerd en komt plak PVC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Dat snap ik wel met de dreiging van een knop boven je hoofd! :)

[...]

Ah dat scheelt al, als je het direct na openen weer kan laten intrekken, dan is het feitelijk één handeling die je snel gewoon bent inderdaad.

Maar zat er dan enkel voorheen een magneet aan en hoe blijft de deur nu dan dicht? Of zorgen de scharnieren voor het dichtvallen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45zImKblvasbbWzgVNjdwnAbY80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqFX7plx8Xu9jnG8a6wHZ483.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:54

dragonhaertt

@_'.'

Was een push-to-open niet veel makkelijker geweest? :$

(of als je dan toch op de electronische/gemotoriseerde tour gaat, zou het niet mooi zijn met een capacitieve sensor / bewegingsdetector / reflectie sensor zodat je geen afstandsbediening nodig hebt?)

[ Voor 19% gewijzigd door dragonhaertt op 23-02-2023 14:53 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ah, was een spraakverwarring. Jij bedoelde geen magneet op de actuator en ik dacht helemaal geen magneet meer.

Maar met hierboven: was een push-to-open dan niet makkelijker geweest?
Heb ik hier ook op 3 grote greeploze deuren zitten en werkt feilloos.

• Zuluman

Zuluman

@Vliegvlug @dragonhaertt

Om de deur strak weg en vlak weg te werken in de wand is er geen ruimte om de deur in te drukken.

Ik heb t geprobeerd maar of je ziet dan de overgang van wand naar deur of je krijgt de deur niet open.

Raad maar welke lat t is? 🙃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REWsJSs2LqVYaeBiXEJ0cyL_bmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzyeSbabaQXqYjENbVK7Gf0U.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zuluman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:13:
Om de deur strak weg en vlak weg te werken in de wand is er geen ruimte om de deur in te drukken.

Ik heb t geprobeerd maar of je ziet dan de overgang van wand naar deur of je krijgt de deur niet open.

[Afbeelding]
Ik denk dat het je het vooral zelf ziet omdat je er zo mee bezig bent geweest, ik zie het in ieder geval niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

True schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Ik denk dat het je het vooral zelf ziet omdat je er zo mee bezig bent geweest, ik zie het in ieder geval niet.
Dat is ook de bedoeling dat je t niet ziet. :-) Ik zie t alleen aan de spijkers. In de lat van de overgang zitten deze er niet omdat ie van binnen is gespijkerd. Dat moest zo ondat daarcalleen de plaat zit en geen deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mZatlw3TEOPWvQbYw63_3XfRsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbEGHXKj1Nur6ss0cHoBtZgu.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zuluman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:13:
@Vliegvlug @dragonhaertt

[Afbeelding]
Ik wou net dat spijkertje zeggen ;)

Dat er geen plek is voor zo’n push-to-open snap ik niet helemaal, je hebt voor de magneet zelfs een verdikking met een houtje gemaakt voor het metaal.
Dan past zo’n push to open ook zou ik denken?

Bij mij zit het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM6sOquDHb3LLzCuwszRoRGXNvY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RqBfcw1ZW8mnQmJ6ZVKkXHTI.jpg?f=user_large
De deuren zijn een ongeveer 3 meter hoog en hebben ieder maar één zo’n mechaniek.
Het uitstekende ding kan je door te draaien langer en korter maken zodat je precies kan instellen waar de deur stopt. Is van Blum trouwens.

Edit: ik denk dat ik nu snap wat je bedoelt; de deur is gesloten van latjes voorzien en daarna zijn die van de wanden op gelijke diepte geplaatst en zit de deur strak tegen het kozijn aan waardoor je niet meer kan indrukken. Dan is het hele deurkozijn frezen wel flink wat werk inderdaad om een push-to-open te kunnen plaatsen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 23-02-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Ik wou net dat spijkertje zeggen ;)

Dat er geen plek is voor zo’n push-to-open snap ik niet helemaal, je hebt voor de magneet zelfs een verdikking met een houtje gemaakt voor het metaal.
Dan past zo’n push to open ook zou ik denken?

Bij mij zit het zo:
[Afbeelding]
De deuren zijn een ongeveer 3 meter hoog en hebben ieder maar één zo’n mechaniek.
Het uitstekende ding kan je door te draaien langer en korter maken zodat je precies kan instellen waar de deur stopt. Is van Blum trouwens.
De plek is er wel en ik heb er ook 2 stuks gebruikt alleen kan je deur niet indrukken omdat hij zo strak zit tegen het kozijn. Ik heb t geprobeerd maar dan krijg je dus een kier en is t effect van een verborgen deur weg. vergeet niet dat het een deur is van 90x 265.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Damic in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" Update deur is los langs 1 kant en kan zo het frame uit elkaar duwen zodoende dat er zeker iets meer dan een meter extra speling is :) en anders haal ik het hele profiel eruit :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b4HfvIB.jpg

Zit met met het volgende aan elkaar
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LR0ZWHx.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:30
De middelste, zonder spijkergat.
(had je post nog niet gelezen waarin je het weggaf)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 23-02-2023 19:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• theduke1989
Hier nog wat fotos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so9WCwV7DI43CTAIhh0kaQapWWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asvOGWhZTS3rbziTHx3wFAdo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ddp5TG3hjpd7Ro4TW0lItblieQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5p7ZxZb85R32s1rYuNA6D9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGNg6Nz94gu2yNq3_DnjJv560Nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdnhOO7s9LkwGkZQKXzAam2T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msx2yqJPzAY-jrMFn3sxkjETDp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNWQlfJc9RIo4sSo4oLOlW4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XKzfCvchQdgkJuTg29B7k62Tkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cllCoGX0219Ho8n4PSHvuL1J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWXVd294z4pJFd7Z5Pd0tRib4Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkuVoyzLHsYe7kdkpcXitq4p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxMB-kiN7EgvhzJl3QETFt2Rjjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwfWF7jceAczAe12Xgu9jkVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PseWo5JcnzdMongl-XYK2hHJVIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOJlbILu1ZLyz7RxS5gcpCG5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmdEzU_tUqkRcYa__ybM2M9KBTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlVO30epveyPdOOwXBu6KD77.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vnpff5d9tTBEEGEXTRoTPuUaTCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Yf3wYMCUwSQUTBw1SGo0hbx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwnCULuDqOCNsbJdRLuPC7KFNVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWlUbWfGgmUYYh576IccuQx7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-bryNZceLypSuXjX3R-N21JxcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51NqKitzFWYcO2pHv3OzJ833.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1F7Dwolkw3L9q5yiCtb-rKUPn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNFFKA2V15jb4iBIwIGTXyk6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6akx21SJxpF3LHY2g3XTSFJ6tAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tytngNWeh8ustxpMuZSZWqNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hfq54LW_nvuVrSuF6mKjqiHVQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErJLou6YahdN8zs9ok7CIz1g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxDfMUZ-vjv-cmg6VQVMj-hV9Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P6WRyRZtU00y3JyIzCwWoT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0Xaihk6rIpKzKyf_wA-mMTSAXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcj3qRzgRLOqBkaHkK5Bjcp0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmC_Movbs5piCf-acJozwkgUq8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqHYsKYFG7pMfQqtHu37bkvi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw_Z4xnKs8rXgohGS5aR_OjlGXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSNoi9mICO6gKCGlAL7WE0UQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJPJQRLv9cYJFkZa7_dl1efIksM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTNmUoeSQUaaBMEvhwoDdzp8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxbvUtQAxqGUV9ifJFxV7a_O6NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlWNVyOgzgTSFF2xc99FnmUW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPKv_inECaAny3TpHnRtmUEOU8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fE4o22b7UEWR6YTmDzTr2XtB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaMhue--5EQhL_oVlSvt4Us_dgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7aKycfykTE83krdEe70LD6l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIcvJT5EnmLILCCGEl3pucmN-fA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFMRYwO0Q3AiCgMH4PynOk35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjYXS1OPoVju6MZ6rwZ83RE6h2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IexrYOIJTM9iuJjRLDJRkext.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_74goGlmd7YfhmP4wk6q-L2UXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeEpkAFz243c6eg25fHOOlpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OOUibJ1MWyEWcL3UyoqoYCBVWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxNd6RO9SDXxs7oyc0w4FurO.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn nu twee aparte woningen geworden.
We willen dit gaan verhuren naderhand, of Airbnb (onze locatie is Trier omgeving (Ralingen Olk) dus veel groen en lekker rustig.

Veel is er gedaan tot nu toe.
- electro compleet nieuw tot aan nieuwe meterkast.
Komt nog wel een extra meterkast voor de luchtwarmtepomp en de zonnepanelen om daar de meters te plaatsen
- netwerkkabel verlegt in elke kamer 2 aansluiting. Kabels gaan allemaal naar de kelder. Daar staat nu een kleine netwerk kast 19inch . Komen twee aparte eigen switches erin. Dus overal waar je de modem erin steekt maakt niet uit heb je internet.
- vloerverwarming
- stucken en gipskarton
- nieuwe kozijnen + ramen hebben we ook gemonteerd
- kelder is ook compleet gestuckt met Zementputz.
- Sanitär is compleet nieuw.

Gisteren bij Globus Baumarkt kamerdeuren en alle toebehoren, Vinyl/ pvc vloer gekocht. Wordt volgende week geleverd. Dan dat monteren.

Als het mee zit met het budget voor dit jaar. En er nog geld over is.
- complete oude gevel eruit (zijn van die asbestplaten is niet meer toegestaan)
- compleet nieuwe gevel erin (isoleren met steenwol moet alleen nog laten berekenen door bedrijf hoe dik en dan inkopen
- nieuwe dakpannen, nieuwe dak latten, isoleren van buiten en van binnen.
- garage metselen
- Drainage rest van het huis dichtmaken zodat er geen water meer naar binnen komt.
Nog andere dingetjes.

Keuken komt vanuit IKEA, dan nog twee badkamers betegelen en de bad/douches inbouwen.

Kortom nog lang niet klaar. Denk sowieso ook met de tuin erbij 1 jaar werk. Zitten al op een half jaar werk.

Alles wordt na werktijd of weekend gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
_O_ mooi werk, @theduke1989! Flinke klus zo te zien, maar wel mooi om te doen.
Ik had meteen al een vermoeden dat het huis in Duitsland zou staan, omdat je electra niet door buizen laat lopen, maar direct in de muur en dicht stuct. (en de zakken Kalzementputz :P) Ik leg op dit moment ook de electra nieuw aan in het huis (ik woon in de buurt van Heidelberg). Dat is hier standaard om het zo in de bouwen.

Wat is hier trouwens de reden dat je voor het onderste stopcontact van links naar rechts een kabel laat lopen, in plaats van een aftakking recht naar beneden van het dubbele stopcontact er boven? Ik heb geleerd om zo min mogelijk horizontaal te werken met electra. Of zitten ze op aparte zekeringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw_Z4xnKs8rXgohGS5aR_OjlGXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSNoi9mICO6gKCGlAL7WE0UQ.jpg?f=fotoalbum_large

En die afvoer aan het plafond, is dat in de kelder? Verlaagd plafond oid, of laat je het zitten (hangen).

Ralingen/Olk ken ik trouwens goed: daar rijd ik door als ik van Trier naar Rosport binnendoor rijd naar Luxemburg. :)
Pagina: 1 ... 280 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/