[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 279 ... 458 Laatste
Acties:

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:28

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Meestal lopen de leidingen naar een verdeler. Daar kan je de leiding loshalen en de aansluiting op de verdeler afdoppen.
Wanneer de leiding los is kan je met ee nwaterstofzuifer de leidingen leegzuigen en dan met een multitool vlak op de vlorr afzagen.

Als je geen verdeler hebt moet je zoals hierboven al is gezegd een stukej uit je vloer hakken en dan in de vloer de leiding met een preskoppeling dichtmaken.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
Ethnocentrix schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:16:
Meestal lopen de leidingen naar een verdeler. Daar kan je de leiding loshalen en de aansluiting op de verdeler afdoppen.
Wanneer de leiding los is kan je met ee nwaterstofzuifer de leidingen leegzuigen en dan met een multitool vlak op de vlorr afzagen.

Als je geen verdeler hebt moet je zoals hierboven al is gezegd een stukej uit je vloer hakken en dan in de vloer de leiding met een preskoppeling dichtmaken.
Ik kende verdelers alleen van vloerverwarming. Maar ik zie dat ze ook bestaan voor radiatoren. Ik zal eens in de kruipruimte kijken of er zo’n verdeler zit. Dat is de enige plek waar ik die zou kunnen hebben. Ik weet alleen dat alle leidingen via een schacht bij de trap naar beneden gaat. Er is geen verdeler op zolder of op de eerste verdieping.

Betekent het over het algemeen dat je een radiator kan afkoppelen en de retour en aanvoer gewoon kunt afdoppen? (Evt. Onderde vloer) of dien je de aanvoer en retour met elkaar door te lussen, omdat er nog meer radiatoren in die lijn kunnen zitten?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:09
t14wo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Leidingen in de een kanaalplaat volgen is een uitdaging denk ik.
Volg de hoge temperatuur. Of identificeer alle mogelijke locaties en sluit die vervolgens een voor een uit.

Het is niet alsof er heel veel mogelijkheden zijn.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:28

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

t14wo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:20:
Ik kende verdelers alleen van vloerverwarming. Maar ik zie dat ze ook bestaan voor radiatoren. Ik zal eens in de kruipruimte kijken of er zo’n verdeler zit. Dat is de enige plek waar ik die zou kunnen hebben. Ik weet alleen dat alle leidingen via een schacht bij de trap naar beneden gaat. Er is geen verdeler op zolder of op de eerste verdieping.

Betekent het over het algemeen dat je een radiator kan afkoppelen en de retour en aanvoer gewoon kunt afdoppen? (Evt. Onderde vloer) of dien je de aanvoer en retour met elkaar door te lussen, omdat er nog meer radiatoren in die lijn kunnen zitten?
Meestal zitten dit soort verdelers in de buurt van de CV ketel. Aangezien je stadsverwarming hebt zou ik gokken dat de verdeler in een trapkast of in de buurt van de afleverset zit.

De aanvoer en retour moet je niet op elkaar aansluiten, gewoon afdoppen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• t14wo
Ethnocentrix schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Meestal zitten dit soort verdelers in de buurt van de CV ketel. Aangezien je stadsverwarming hebt zou ik gokken dat de verdeler in een trapkast of in de buurt van de afleverset zit.

De aanvoer en retour moet je niet op elkaar aansluiten, gewoon afdoppen.
Ik heb even mn hoofd het kruipluik ingestoken, maar zie zo snel niets. In trapkast zit alleen vv verdeler en de meterkast alleen de afleverset. Zal dus toch ergens in kruipruimte zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Leidingen in de een kanaalplaat volgen is een uitdaging denk ik. Op de begane grond hebben we ook alle radiatoren verwijderd en onder de vloer afgezaagd. Daar is niets verlegd of verbonden. Nu kan ik me voorstellen dat omdat we alle radiatoren op die verdieping verwijderd hebben, het wel kan en dit nu bij verwijderen van 1 radiator anders werkt. Maar zoals ik zei, mijn kennis hiervan is beperkt tot GBV.

Is het bijvoorbeeld zo dat radiatoren een eigen verbinding naar de hoofdleiding hebben of zitten ze parallel aangesloten? Woning is uit 2005 en voorzien van stadsverwarming.
het is bijna raar als dat bouwjaar geen verdeler heeft, het komt voor, maar is zeldzaam.

Ik zou een warmtecamera lenen/huren en gewoon de boel gaan volgen. of de leiding zoals gezegt in de vloer afdoppen. (in geval van knel NIET afsmeren)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 16-02-2023 15:15 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:35
Ik heb wat sleuven gefreesd voor elektra. Nu wil ik dat dicht gaan smeren. Ik heb nog 25kg Fix & Finish liggen hier (verkeerd besteld, dacht dat het Fill & Finish was, iets compleets anders |:( ) waar ik niets mee doe, zou ik dat daarvoor kunnen gebruiken? Of toch beter iets van snelcement halen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXwTJOD4aWHxnZ5SWJ5EWBmqKYk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VG351r6xYCPVcH70XsJoih7v.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:44
inquestos schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:43:
Ik heb wat sleuven gefreesd voor elektra. Nu wil ik dat dicht gaan smeren. Ik heb nog 25kg Fix & Finish liggen hier (verkeerd besteld, dacht dat het Fill & Finish was, iets compleets anders |:( ) waar ik niets mee doe, zou ik dat daarvoor kunnen gebruiken? Of toch beter iets van snelcement halen??

[Afbeelding]
Ik smeer de gefreesde (gevreesde :+ ) leidingen dicht met MP75, F&F kan ook wel lijkt me, mits aangemaakt met de juiste viscositeit.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:31
Ethnocentrix schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:24:
Weet iemand of dit kunststof profiel tussen het plafond en een (gipsblokken) muur weggehaald kan worden? Ik weet niet zeker of dit constructief is of om de naad "netjes" af te werken.
[Afbeelding]
Als je de strip weghaalt, en de kier gaat purren, doe dit dan met deze pur:
https://www.schroeven-onl...x1GsvR9cgbyQaAggQEALw_wcB

De muur staat zo goed als los in die profielen, vaak zitten ze ook langs de vloer en wand.
Ik vind het een foute manier van bouwen, omdat de muur dus niet verankert staat aan de rest van de constructie.
Enkel in een kunststof gootje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:27
dragonhaertt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:08:
[...]

_O-
Ik frees het laatste!

Ondertussen snel even een dimmer aangesloten met dit als resultaat!
[Afbeelding]

Het is een (lichtelijk kromme) meranti plank met mahonie steun-stukjes.
Led proefieltje van de Hornbach en YujiLeds Led strip.
420 leds per meter, dus totaal geen hotspots, ook niet met dit extra ondiepe profiel.

24V, 4000k, 95+ CRI voor de geïnteresseerden.
Dat is wel een mooie led strip.
Ik heb hier nog een ledstrip van 10-15 jaar oud in een profiel zitten maar daar kan je de ledjes van tellen (en dan hoef je nog geen eens tot 100 te kunnen tellen).
Weer iets voor in mijn todo boek :)

• twain4me

twain4me

FRANQ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:08:
[...]

De muur staat zo goed als los in die profielen, vaak zitten ze ook langs de vloer en wand.
Ik vind het een foute manier van bouwen, omdat de muur dus niet verankert staat aan de rest van de constructie.
probleem van dit soort schuim (lijm) voor deze toepassing is dat het inzakt en maar heel beperkt kan "vullen" ik zou gewoon een goede pur schuim nemen.

• t14wo
twain4me schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:13:
[...]

het is bijna raar als dat bouwjaar geen verdeler heeft, het komt voor, maar is zeldzaam.

Ik zou een warmtecamera lenen/huren en gewoon de boel gaan volgen. of de leiding zoals gezegt in de vloer afdoppen. (in geval van knel NIET afsmeren)
Thanks voor je reactie. Dit geeft me vertrouwen dat de verdeler in de kruipruimte zit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Er worden toch gewoon veerankers ingemetseld waardoor de muur verankerd is aan muur en plafond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
inquestos schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:43:

[Afbeelding]
Ja hoor, kan prima! Ik gebruik Fix en Finish ook voor van alles en nog wat, ook voor dichtsmeren van sleuven en wat diepere zaken. Ik heb wel even de ondergrond met een plantenspuit vochtig gemaakt. En maak de F&F wat dikker aan.

Stiekem heb ik het gevoel dag Knauf graag 34 verschillende producten heeft die stiekem heel weinig verschillen van elkaar en je prima kan gebruiken voor andere doeleinden dan het lanel noemt. Uiteindelijk is het allemaal gips.

• twain4me

twain4me

t14wo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:17:
[...]

Thanks voor je reactie. Dit geeft me vertrouwen dat de verdeler in de kruipruimte zit. :)
opzich een rare plek heb je niet ergens een afgetimmerd ding of zoon plaatstalen kastje?

• t14wo
twain4me schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:34:
[...]

opzich een rare plek heb je niet ergens een afgetimmerd ding of zoon plaatstalen kastje?
Heb alleen een koof, maar die heb ik vorig jaar open gehad en liepen toen alleen leidingen doorheen. Ook niet voldoende plek voor een verdeler. Verder boven geen plek daarvoor. Achter knieschot zit in ieder geval niets en op zolder zit alleen de MV achter een schot. Toch vreemd dan.

• twain4me

twain4me

t14wo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Heb alleen een koof, maar die heb ik vorig jaar open gehad en liepen toen alleen leidingen doorheen. Ook niet voldoende plek voor een verdeler. Verder boven geen plek daarvoor. Achter knieschot zit in ieder geval niets en op zolder zit alleen de MV achter een schot. Toch vreemd dan.
Het kan wel gewoon een systeem zonder verdelers zijn hoor, het is alleen niet zo mainsteam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wolly schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Er worden toch gewoon veerankers ingemetseld waardoor de muur verankerd is aan muur en plafond?
nee als die U-goten op wand en plafond worden gebruikt worden die ankers niet gebruikt

hier zie je de 2 detailprincipes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoRVIoq4irFvNXQ8e-O8YUhYl7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kljNSv8ojiQnH5JayBkxDe3z.jpg?f=fotoalbum_large

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

$)(&%#$($%*$#)(%*& ) wat gaat er veel werk in het "afwerken" van de zolder zitten.. maar eindelijk het gevoel dat het opschiet.

ook veel kleine klusjes die nog in/rond huis opduiken die je "ook" wel even kan doen.. pfff
- deur(en) vervangen
- lattenbodem vervangen (kinderen die er op springen :( ... #KidsCreateWork >:) )
- natuurlijk slotplaten vervangen, en die zitten niet op de juiste hoogte
- o ja deurposten dan ook maar opnieuw verven

Wat zouden jullie doen, een wandgoot zelf maken (van hout) of kant en klaar kopen .. 300-400 euro vind ik echt veel geld voor 3m .. kunststof varianten zijn wel erg "cheap" met hout ben ik 30-100 euro klaar denk ik, holle wand dozen heb ik al .. de rest is voor beide nodig.
de reden dat ik een wandgoot over de bestaande doe is dat ik de huidige "afkoppel" en vervang door nieuwe elektra stopcontacten vanuit een andere groep (ze zitten nu + keuken + woonkamer + slaapkamer + zolder) wat minder praktisch is

Tja vanalles

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:26
[...]

Leidingen in de een kanaalplaat volgen is een uitdaging denk ik. Op de begane grond hebben we ook alle radiatoren verwijderd en onder de vloer afgezaagd. Daar is niets verlegd of verbonden. Nu kan ik me voorstellen dat omdat we alle radiatoren op die verdieping verwijderd hebben, het wel kan en dit nu bij verwijderen van 1 radiator anders werkt. Maar zoals ik zei, mijn kennis hiervan is beperkt tot GBV.

Is het bijvoorbeeld zo dat radiatoren een eigen verbinding naar de hoofdleiding hebben of zitten ze parallel aangesloten? Woning is uit 2005 en voorzien van stadsverwarming.
Ik heb een woning uit 2000, ook met stadsverwarming. De leiding is hier afgedopt bij de verdeler en daarna is al het water uit de leiding gehaald. I.p.v. af de leiding af zagen zit deze afgedopt en dichtgesmeerd in de vloer (hij was flexibel) om in de toekomst gebruikt te worden, in ieder geval niet zolang ik er woon.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:28:
[...]

nee als die U-goten op wand en plafond worden gebruikt worden die ankers niet gebruikt

hier zie je de 2 detailprincipes.

[Afbeelding]
Dan is de site van de Gamma niet erg duidelijk, je gebruikt de veerankers dus alleen als je ze gebruikt om de blokken op te zetten?

En als je de U profielen rondom gebruikt dan niet?
In het Cellenbetonprofiel plaatst u de cellenbetonblokken en bevestigt ze vervolgens met behulp van veerankers en nagels.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 16-02-2023 23:19 ]

• twain4me

twain4me

vso schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:12:

Wat zouden jullie doen, een wandgoot zelf maken (van hout) of kant en klaar kopen .. 300-400 euro vind ik echt veel geld voor 3m ..
Ik dacht dat je nog geen week geleden vertelde dat je leer punt was meer budget. uiteindelijk kan je zelf ook verf maken of gips om mee te stucen.. kant en klaar is juist zodat je niet nog meer werk krijgt en het nog langer gaat duren.. kan je je kinderen er wel de schuld van geven dat het niet klaar komt.. ;)
Uiteindelijk moeten je plankjes omdat je een pietlut (ik mag het zeggen ik ben het ook) bent in verstek en all gaatjes geplamuurd en dan is de eerste laag nog niet strak genoeg dus moet er lakplamuur komen etc etc etc etc .. het geen wat je koopt met dat geld is tijd tijd die je kan doorbrengen met je kinderen bijvoorbeeld. (kan je ze meteen leren niet op beden te springen :+ )

edit: trouwens die hager kunststof goten zien er toch wel ok uit?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-02-2023 23:20 ]

• twain4me

twain4me

Wolly schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:14:
[...]

Dan is de site van de Gamma niet erg duidelijk.

[...]
dit is geen cellenbeton ;) maar gibsblokken.

en gamma is nog nooit duidelijk geweest :+

maar ze bedoelen dat je hem op de grond bevestigd dat is vrij standaard dat zie je in bijna alle filmpjes van cellenbeton. en dan wel ankers in de muren en plafonds. (en geen U profiel)

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 16-02-2023 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:16:
[...]
Ik dacht dat je nog geen week geleden vertelde dat je leer punt was meer budget. uiteindelijk kan je zelf ook verf maken of gips om mee te stucen.. kant en klaar is juist zodat je niet nog meer werk krijgt en het nog langer gaat duren.. kan je je kinderen er wel de schuld van geven dat het niet klaar komt.. ;)
Uiteindelijk moeten je plankjes omdat je een pietlut (ik mag het zeggen ik ben het ook) bent in verstek en all gaatjes geplamuurd en dan is de eerste laag nog niet strak genoeg dus moet er lakplamuur komen etc etc etc etc .. het geen wat je koopt met dat geld is tijd tijd die je kan doorbrengen met je kinderen bijvoorbeeld. (kan je ze meteen leren niet op beden te springen :+ )
Meer budget ja, maar 400,- vind ik wel fors voor een locatie waar ik 99% van de tijd niet ga zitten en een jongeren hangplek word gezien het op navelhoogte komt gaan er ook dingen op liggen

DIY kan je er een net wat bredere bovenkant van maken om meuk op te leggen ipv 6cm bv 10cm

ach heb nu wat meer vrije-tijd en minder last van gezin om juist die dingen aan te pakken dus echt "erg" is het ook weer niet .. ik schrok alleen van de hoeveelheid tijd die erin gaat zitten om juist dat soort zaken aan te pakken. Maar het is allemaal voor een goed doel.

Mijn tijd met het gezin pak ik echt wel, juist door deze zaken te DIY-en en alle besparingen doen we ook meer met elkaar. ik geef liever 400,- uit aan dagje uit met elkaar.
edit: trouwens die hager kunststof goten zien er toch wel ok uit?
De goot zelf 3m variant kost maar 133,- metaal de kunststof 2m kost de helft maar ik heb 250-300cm nodig
ze gaan per strekkende meter, echter je moet wel 2m of 3m afnemen 8)7 uiteindelijk zit je op het zelfde bedrag ongeacht de keuze.

btw nu het ingezonken is bij moeder de vrouw en die toch al het idee had de kalax kast voor de zolder met latjes en montage kit te beplakken kan die DIY wandgoot ook wel erbij :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-07 16:52
Even een 'wat zouden jullie doen' vraagje ;).

Ben al even bezig met een speelkamer te maken boven de garage. Het plafond van de garage bestaat uit balken, waarop de vloer van de speelkamer zit. Op de balken zit nu Knauf isolatietape als eerste 'trillingsbarriere', en daarop zit underlayment 18mm.

De aansluitende gang heeft een laminaat vloer op 3mm rubber ondervloer die al flink wat trillingsgeluid opneemt, en die laminaatvloer wil ik zonder op of afstapje laten doorlopen in de speelkamer.

Momenteel is er nog 10-12mm hoogte verschil tussen underlayment in de speelkamer en de cement dekvloer in de gang. Ik had in eerste instantie het plan de speelkamer nog van een laag 12mm OSB te voorzien, dat zou het geheel ook nog een stuk steviger maken, nu veert de underlayment toch een klein beetje af en toe.

Nu kwam ik echter deze platen tegen (https://www.easy-noisecon...sybond-trillingsisolatie/). Die maken de contructie niet stugger, maar leveren naar beneden toe wellicht wel een stuk betere geluidsreductie? Beneden achter de garage ligt namelijk de keuken, en hoef niet perse Fortnite geknal door mijn middag borrel te horen... ;)

Prijs voor 25m2 OSB 12mm is ongeveer 250 euro, dit spul zet me 100 euro verder terug, maar als het het waard is...

Iemand ervaring met dit spul?

Trouwens, tussen de balken in de garage komt nog 15cm glaswol, en daar tegen aan 1 of 2 lagen gips, dus er wordt ook vanaf de onderkant wat aan isolatie gedaan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 20:18
Martijn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:31:

Ben al even bezig met een speelkamer te maken boven de garage. Het plafond van de garage bestaat uit balken, waarop de vloer van de speelkamer zit. Op de balken zit nu Knauf isolatietape als eerste 'trillingsbarriere', en daarop zit underlayment 18mm.

De aansluitende gang heeft een laminaat vloer op 3mm rubber ondervloer die al flink wat trillingsgeluid opneemt, en die laminaatvloer wil ik zonder op of afstapje laten doorlopen in de speelkamer.

Momenteel is er nog 10-12mm hoogte verschil tussen underlayment in de speelkamer en de cement dekvloer in de gang. Ik had in eerste instantie het plan de speelkamer nog van een laag 12mm OSB te voorzien, dat zou het geheel ook nog een stuk steviger maken, nu veert de underlayment toch een klein beetje af en toe.

Nu kwam ik echter deze platen tegen (https://www.easy-noisecon...sybond-trillingsisolatie/). Die maken de contructie niet stugger, maar leveren naar beneden toe wellicht wel een stuk betere geluidsreductie? Beneden achter de garage ligt namelijk de keuken, en hoef niet perse Fortnite geknal door mijn middag borrel te horen... ;)

Prijs voor 25m2 OSB 12mm is ongeveer 250 euro, dit spul zet me 100 euro verder terug, maar als het het waard is...

Trouwens, tussen de balken in de garage komt nog 15cm glaswol, en daar tegen aan 1 of 2 lagen gips, dus er wordt ook vanaf de onderkant wat aan isolatie gedaan ;).
Ik lees graag mee met het advies. Ik ben exact dezelfde platen tegengekomen en wij twijfelen om deze op de zoldervloer te leggen (HSB) en daarboven dan nog een laag OSB. Hopelijk hebben we dan geen loopgeluiden die doortrillen naar de verdieping eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gewoon fortnite wegmikken lijkt mij handiger :+ maargoed massa en lucht dichting is wat het beste werkt tegen lucht geluid ontkoppelen werkt het beste tegen contact geluid. (dat is het doel van dit product) let bij je keuze van isolatiemateriaal op dat normale glaswol ongeveer het slechtste is wat je erin kan stoppen voor geluidsisolatie.

en denk na bij het ophangen /plaatsen van speakers, daar is veel winst in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-07 10:20
Vloerverwarmingvraag

Op dit moment ben ik op zoek naar een oplossing voor een droogbouw vloerverwarming in mijn net gekochte appartement, alleen lijkt elke aannemer wat anders te zeggen. Wat ik graag zou willen is een plak-PVC vloer met daaronder vloerverwarming;

Aannemer 1: je moet Fermacell 2E26, dan kunnen we daarin vloerverwarming frezen, het dichtsmeren, egaliseren en dan plakPVC

Aannemer 2: je moet Brio23 nemen, Fermacell is niet geschikt om vloerverwarming in te frezen en plakPVC i.c.m. met vloerverwarming gaat loslaten, je kunt dus beter klikPVC nemen

Aannemer 3: je moet noppenplaten nemen en die dichtsmeren, dat werkt veel beter dan Fermacell of Brio23

Kan iemand mij advies/tips geven? Voor mij is het belangrijk dat de ondergrond geschikt is voor vloerverwarming maar ook voldoende geluidsarm is zodat de onderburen zo min mogelijk last hebben van contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

the-hyrax schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:55:
Vloerverwarmingvraag

Op dit moment ben ik op zoek naar een oplossing voor een droogbouw vloerverwarming in mijn net gekochte appartement, alleen lijkt elke aannemer wat anders te zeggen. Wat ik graag zou willen is een plak-PVC vloer met daaronder vloerverwarming;

Aannemer 1: je moet Fermacell 2E26, dan kunnen we daarin vloerverwarming frezen, het dichtsmeren, egaliseren en dan plakPVC

Aannemer 2: je moet Brio23 nemen, Fermacell is niet geschikt om vloerverwarming in te frezen en plakPVC i.c.m. met vloerverwarming gaat loslaten, je kunt dus beter klikPVC nemen

Aannemer 3: je moet noppenplaten nemen en die dichtsmeren, dat werkt veel beter dan Fermacell of Brio23

Kan iemand mij advies/tips geven? Voor mij is het belangrijk dat de ondergrond geschikt is voor vloerverwarming maar ook voldoende geluidsarm is zodat de onderburen zo min mogelijk last hebben van contactgeluid.
het probleem is dat de combinatie droogbouw en plakpvc wat ongebruikelijk is of eigelijk onmogelijk je ontkomt bijna niet aan fermacel te egaliseren voor plakpvc (of die als laag op de vvw ligt of dat de buizen zijn ingefreest maakt niet zo heel veel uit) en daarmee is het eigenlijk geen droogbouw meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-07 16:52
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:52:
[...]

gewoon fortnite wegmikken lijkt mij handiger :+ maargoed massa en lucht dichting is wat het beste werkt tegen lucht geluid ontkoppelen werkt het beste tegen contact geluid. (dat is het doel van dit product) let bij je keuze van isolatiemateriaal op dat normale glaswol ongeveer het slechtste is wat je erin kan stoppen voor geluidsisolatie.

en denk na bij het ophangen /plaatsen van speakers, daar is veel winst in te halen.
Dank voor je overweging. Als het puur contact geluid is, dan denk ik dat OSB met daarboven op de rubber ondervloer afdoende is. De extra OSB zorgt dan voor meer massa, dus zou dan wellicht meer doen in dit geval.

Fortnite wegmikken gaat hier geen vrienden opleveren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:03:
[...]

het probleem is dat de combinatie droogbouw en plakpvc wat ongebruikelijk is of eigelijk onmogelijk je ontkomt bijna niet aan fermacel te egaliseren voor plakpvc (of die als laag op de vvw ligt of dat de buizen zijn ingefreest maakt niet zo heel veel uit) en daarmee is het eigenlijk geen droogbouw meer.
In feite niet, maar ik ga sowieso wel egaliseren - die 3mm kun je nauwelijks spreken van geen-droogbouw lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

the-hyrax schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:35:
[...]

In feite niet, maar ik ga sowieso wel egaliseren - die 3mm kun je nauwelijks spreken van geen-droogbouw lijkt me?
opzich maakt het weinig uit hoe je het noemt :) welke opbouw ben je van plan te volgen en waarom wil je persee plakpvc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:45:
[...]

opzich maakt het weinig uit hoe je het noemt :) welke opbouw ben je van plan te volgen en waarom wil je persee plakpvc?
Omdat het zeer geschikt is voor vloerverwarming en omdat het geplakt is, is de geluidsdemping (contactgeluid) ook beter... heb ik me laten vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

the-hyrax schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Omdat het zeer geschikt is voor vloerverwarming en omdat het geplakt is, is de geluidsdemping (contactgeluid) ook beter... heb ik me laten vertellen
aha, je kan prima vloerverwarming in fermacel frezen, het moet alleen dik genoeg zijn, je kan ook plak pvc op fermacel plaatsen het moet dan alleen wel geegaliseerd worden

noppen platen en dat vullen is geen droogbouw, maar werkt opzich prima. eigenlijk zegt alleen persoon 2 iets wat niet geheel klopt.

als je onder de noppenplaten eps neemt heb je een ontkoppelde vloer en dat helpt goed tegen geluid.

droogbouw met fermacell kan je op verschillende manieren doen ook daar moet je ook opzoek naar de ontkoppeling in het detail

waarschijnlijk is de optie met noppenplaten de goedkoopste. (je vloer moet eigenlijk wel berekend zijn op het extra gewicht)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 17-02-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:12:
[...]

aha, je kan prima vloerverwarming in fermacel frezen, het moet alleen dik genoeg zijn, je kan ook plak pvc op fermacel plaatsen het moet dan alleen wel geegaliseerd worden

noppen platen en dat vullen is geen droogbouw, maar werkt opzich prima. eigenlijk zegt alleen persoon 2 iets wat niet geheel klopt.

als je onder de noppenplaten eps neemt heb je een ontkoppelde vloer en dat helpt goed tegen geluid.

droogbouw met fermacell kan je op verschillende manieren doen ook daar moet je ook opzoek naar de ontkoppeling in het detail

waarschijnlijk is de optie met noppenplaten de goedkoopste. (je vloer moet eigenlijk wel berekend zijn op het extra gewicht)
Heb even snel gekeken, en de 47mm EPS noppenplaten reduceren 28dB in geluid volgens de specificatie, dat is echt veel meer dan Fermacell volgens mij - als je deze combineert met het gewicht van het dichtsmeren, komt het dan neer op hetzelfde als fermacell? En inderdaad, de platen zijn de helft van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-07 15:00
@the-hyrax
Vorig jaar heb ik de benedenverdieping voorzien van knauf brio 23 wf. Twijfelde tussen fermacell en knauf. Uiteindelijk gekozen voor knauf brio, ook omdat ik deze makkelijk bij de bouwmaat op de hoek kon halen.
de vloerverwarmings frezers waren er in ieder geval blij mee. Zeiden dat knauf wat beter te frezen is, voornamelijk omdat fermacell uit 2 samengestelde platen bestaat en de kans er is dat ze van elkaar loslaten.
Ik er zelf klik pvc opgelegd, maar als ik plak pvc zou nemen, had ik er nog een plaat brio van 12 mm opgelijmd, ben je zeker vlak.
Vloerverwarming is wel 14mm slang, maar licht vlak onder de oppervlakte en reageert supersnel.
Geen moment spijt van ien ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door tonny147 op 17-02-2023 16:52 ]

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
Ik wil een koof maken ter vervanging van een koof die er niet meer uit ziet. De koof is voor het wegwerken van een stalen H balk.

Hier een tekening van hoe ik de ombouw wil maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI6hJ3fJWHZyHlgA-Esin3mj35k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DnwPhy2z2fIstZQeFJ82xzOd.png?f=user_large

De balkjes (genummerd met 1) die ik wil plaatsen op de muur, plafond en hoekbalk voor het verstevigen van
de constructie wil ik maken uit 4,4x4,4 balkjes

Nummer 2 is een plaat van 26 cm bij 480 cm.
Nummer 3 is een plaat van 15 cm bij 480 cm.

Ik zit te denken aan gegrond MDF alleen twijfel tussen de dikte van 9 of 12 mm. 12mm zal steviger zijn
maar misschien is 9mm voldoende gezien het formaat van de koof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Ruudstertje schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:39:
Ik wil een koof maken ter vervanging van een koof die er niet meer uit ziet. De koof is voor het wegwerken van een stalen H balk.

[Afbeelding]

De balkjes (genummerd met 1) die ik wil plaatsen op de muur, plafond en hoekbalk voor het verstevigen van

Ik zit te denken aan gegrond MDF alleen twijfel tussen de dikte van 9 of 12 mm. 12mm zal steviger zijn
9 mm is voldoende hiervoor. Je komt er nooit in de buurt, je duwt er niet tegenaan, je hangt er niks op. Het is puur als afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Mij is het nog geheel onduidelijk waarom je je zorgen maakt over (trillings)geluid in je garage.

Wat je op de vloer doet lijkt mij met name afhankelijk van de welke leefvloer je kiest en dus welke ondergrond daarvoor vereist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Weet iemand wellicht of deze bedieningshendels voor Buva ventilatieroosters ergens anders (goedkoper) te krijgen zijn? Bij mij zijn er een paar afgebroken.

https://www.bouwsales.nl/...shendel-breed-kleur-zwart

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwsales.nl/images/thumbs/0062903.jpeg

Op zich is € 3 p/s niet heel erg, maar € 5 verzendkosten vind ik dan weer wat minder. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 10:59
Weet iemand of het mogelijk/verstandig is een betonnen zelfdragende (gewapende) latei (60x100, schoonwerk van Hornbach bijv) boven een raam met overspanning 1.53m toe te passen en daarop dakbalken te laten rusten?

Op die plek zit nu een houten balk die op zijn kant erin is gelegd (niet door mij). Mijn initiele oplossing was tussen de balken hout zetten en dat verbinden met de onderste balk, maar het geheel is niet sterk en stijf genoeg mijns inziens.

(Negeer de aantekeningen over de andere peoblemen :p)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPm5pXtftGCDkEwwy8_rrHy0OA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0xyxyDXGn7wUv8xdUHMPv3S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruudstertje schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:39:

[Afbeelding]

moet die stalenbalk niet brandwerend worden beschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

S_Chief schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:24:
Weet iemand wellicht of deze bedieningshendels voor Buva ventilatieroosters ergens anders (goedkoper) te krijgen zijn? Bij mij zijn er een paar afgebroken.

https://www.bouwsales.nl/...shendel-breed-kleur-zwart

[Afbeelding]

Op zich is € 3 p/s niet heel erg, maar € 5 verzendkosten vind ik dan weer wat minder. :p
als je er 21 besteld bij gyzs is het gratis verzenden (en ben je alsnog duurder uit) :+ iets anders erbij kopen
kan natuurlijk ook

https://www.gyzs.nl/topst...ur-zwart.html?___store=nl

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 18-02-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41
Ik ben opzoek naar tips om een eikenhout fineer meubelplank van 3 cm dik netjes te zagen. Heb geen invalzaag maar wel een decoupeerzaag. Dacht aan met een rechte lat en 2 lijmklemmen een soort van geleider te maken en daar de decoupeerzaag langs te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:35
GoEV6 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:48:
Ik ben opzoek naar tips om een eikenhout fineer meubelplank van 3 cm dik netjes te zagen. Heb geen invalzaag maar wel een decoupeerzaag. Dacht aan met een rechte lat en 2 lijmklemmen een soort van geleider te maken en daar de decoupeerzaag langs te laten gaan.
Dat zou zonde zijn, leen toch ff een cirkelzaag of invalzaag. Kweet niet waar je woont maar via dm kun je mij vragen. Kan ook over de tafelzaag als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41
PolderPloer! schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Dat zou zonde zijn, leen toch ff een cirkelzaag of invalzaag. Kweet niet waar je woont maar via dm kun je mij vragen. Kan ook over de tafelzaag als je wilt.
Ik huur idd wel even een goeie zaag. Dank voor de tip.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Gkomega schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:56:
Mag ik vragen hoe je de panelen aan elkaar hebt bevestigd? Pocketholes of enkel lijm?

[...]
Ik heb alleen gewerkt met deuvels voor alle verbindingen. Vervolgens uit het zicht aan de onderzijde op elke verbinding 1 schroef om het aan te trekken. Bovenin heb ik uit het zicht beugeltjes gebruikt omdat ik niet van bovenaf een schroef kon geven uit het zicht. Geen lijm gebruikt en het kastje is mooi stevig. Voordeel is dat deze nog een keer uit elkaar gehaald kan worden.

Inmiddels in de lak gezet en af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8GUT5Y623x4LjXIxuo-P24LcgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvZ2XlFtYHK5jd1ULzjTO0ab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTFpAscdjubQZ19EGyIFJKTDfo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZJZlVNAknhaRf4PvW0Yx5ZW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door colvano op 18-02-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41

Vliegvlug

Flight Simple

Wat is een makkelijk manier om een gaten in een stuk kunststof dicht te maken?

Betreft 4 gaten in de buitenkant van de buddybak van mijn scooter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvCDIXkXnKeLEQ18SLE4AmHMx00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAsjQZCkOyQoZH53Vt2ZfG6R.jpg?f=user_large
Gaat om de 2 gaten links tussen de moeren in en de 2 gaten rechts boven en onder de moeren.
Bij veel regen komt er hierdoor water in de buddybak binnen en dat wil ik voorkomen.

De gaten zijn ongeveer 7,5 mm in diameter

Aan de andere kant ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIsxX9iguW61PrZjZ2hdUi7iQ-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N2qvzXseFi0Fb1fFnI3AdIfV.jpg?f=user_large
Links naast de controller zijn de gaten zichtbaar, aan de rechterkant niet vanwege de hoek van de foto.

Ik snap niet waarom deze gaten eigenlijk niet al zijn afgedicht van de fabriek uit maar dat wil ik nu dus zelf gaan doen.
Mijn eerste idee was om een boutje en moertje te pakken en dan een carrosserie ring met wat rubber er tussen maar op een andere plek op de scooter kwam ik deze plastic dingen tegen om niet gebruikte gaten op te vullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47Q0Tnfx_xNaz3LUdaBXAM90GW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FuUWsQnAO2t1GBlKDG8SjWU2.jpg?f=user_large
Dat lijkt me ook wel praktisch maar weet niet hoe die dingen heten en of die er ook in grotere maten zijn want degene op de foto is te klein.

Maar als er nog andere goede ideeën zijn om deze gaten op te vullen hoor ik het ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

als het helpt die dingen heten interieur clips

anders een boutje moertje en ring?

2 componeneten vuller of een dotje kit kan ook. maar weet niet of je dat wil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:36
Ducttape :P ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KtzQ0ILm.jpg

Zo dat is in elk geval
- 2 stekkerblokken in het CV hok minder
- "buiten" stopcontacten voor de Wasmachine + droger
- normale verlichting in CV hok (inclusief wcd schakelaar) ipv make-shift kabel met stekker
- een power kabel van BG naar overloop voor POE unifi AP's en switch minder

Het is nog niet zoals het officeel moet, maar stukken netter
Het hout erboven is de 10" rack space voor ethernet bekabeling die je nu rechts ziet hangen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:28
Vliegvlug schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:30:

Betreft 4 gaten in de buitenkant van de buddybak van mijn scooter:
[Afbeelding]
Gaat om de 2 gaten links tussen de moeren in en de 2 gaten rechts boven en onder de moeren.
Bij veel regen komt er hierdoor water in de buddybak binnen en dat wil ik voorkomen.

De gaten zijn ongeveer 7,5 mm in diameter

Aan de andere kant ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Links naast de controller zijn de gaten zichtbaar, aan de rechterkant niet vanwege de hoek van de foto.

Ik snap niet waarom deze gaten eigenlijk niet al zijn afgedicht van de fabriek uit maar dat wil ik nu dus zelf gaan doen.
Mijn eerste idee was om een boutje en moertje te pakken en dan een carrosserie ring met wat rubber er tussen maar op een andere plek op de scooter kwam ik deze plastic dingen tegen om niet gebruikte gaten op te vullen:
[Afbeelding]
Dat lijkt me ook wel praktisch maar weet niet hoe die dingen heten en of die er ook in grotere maten zijn want degene op de foto is te klein.

Maar als er nog andere goede ideeën zijn om deze gaten op te vullen hoor ik het ook graag!
2 passende rubber dopjes halen bij een automaterialenzaak, die hebben dat in allerlei maten. Wat je nu hebt is om interieurdelen vast te zetten. Welke elektrische scooter is dat? Mis je niet gewoon een spatbord/wielkast die dat water tegenhoudt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:49:
als het helpt die dingen heten interieur clips
Handig om te weten
anders een boutje moertje en ring?
Dat was mijn eerste idee maar ik heb niet direct iets geschikts liggen en die clips leken me goedkoper
2 componeneten vuller of een dotje kit kan ook. maar weet niet of je dat wil
Ik zie niet helemaal hoe dat vast moet gaan zitten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:39

Det

Dopjes als deze? https://www.hornbach.nl/p...r-zwart-50-stuks/7432224/

Die 50 stuks geldt alleen als je online wil bestellen. Als je ze in de winkel haalt kun je er gewoon 4 aftellen en ben je waarschijnlijk onder de euro klaar. Beetje vaseline eraan om ze makkelijk er in te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 00:18
MWDKing schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:17:
Weet iemand of het mogelijk/verstandig is een betonnen zelfdragende (gewapende) latei (60x100, schoonwerk van Hornbach bijv) boven een raam met overspanning 1.53m toe te passen en daarop dakbalken te laten rusten?

Op die plek zit nu een houten balk die op zijn kant erin is gelegd (niet door mij). Mijn initiele oplossing was tussen de balken hout zetten en dat verbinden met de onderste balk, maar het geheel is niet sterk en stijf genoeg mijns inziens.

(Negeer de aantekeningen over de andere peoblemen :p)
[Afbeelding]
Zo’n latei van 60mm hoog is niet zelfdragend, maar vormt een geheel met de stenen die er boven gemetseld worden. Eigenlijk vormen ze samen de latei. Op zo’n latei van 60 hoog kan je dan ook geen balklaag leggen. Zie ook bv https://nehobo.nl/technische-gegevens-samenwerkende-lateien/

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
decipherer schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Zo’n latei van 60mm hoog is niet zelfdragend, maar vormt een geheel met de stenen die er boven gemetseld worden. Eigenlijk vormen ze samen de latei. Op zo’n latei van 60 hoog kan je dan ook geen balklaag leggen. Zie ook bv https://nehobo.nl/technische-gegevens-samenwerkende-lateien/
Bedankt! Stalen H-balk is dan de enige andere optie dan denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
MWDKing schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Bedankt! Stalen H-balk is dan de enige andere optie dan denk ik...
Hoeft niet perse een h-balk te zijn, een hoeklijn zou ook voldoende kunnen zijn..

-edit- ik dacht eerst te zien dat de balken op het dunne balkje rusten. Maar nu ik beter kijk lijken ze met die hogere balk verbonden. Als dat niet stijf genoeg is kan je die wellicht hoger/dikker uitvoeren?

[ Voor 45% gewijzigd door decipherer op 18-02-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

No Hands schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:10:
[...]

2 passende rubber dopjes halen bij een automaterialenzaak, die hebben dat in allerlei maten. Wat je nu hebt is om interieurdelen vast te zetten.
Maakt mij niet uit waar het voor is als het maar werkt! :P
Zal eens bij een automaterialenzaak langs gaan want rubber dopjes klinkt wel als een makkelijke en goede oplossing.
Welke elektrische scooter is dat? Mis je niet gewoon een spatbord/wielkast die dat water tegenhoudt?
Het is een Govecs Go 2.4.
Dit is een iets anders model maar zelfde idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQujnrTXCKKy1Bi-zup1_yebt3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bgDiVaOfXh50jAjA9OSSQVjW.webp?f=user_large
Er zit dus wel een spatbord over het achterwiel maar toch komt er water in de buddybak als het flink regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Det schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:48:
[...]

Dopjes als deze? https://www.hornbach.nl/p...r-zwart-50-stuks/7432224/

Die 50 stuks geldt alleen als je online wil bestellen. Als je ze in de winkel haalt kun je er gewoon 4 aftellen en ben je waarschijnlijk onder de euro klaar. Beetje vaseline eraan om ze makkelijk er in te drukken.
Dat ziet er wel uit als een ideaal dopje inderdaad!
Nu is het gat bij mij wel wat kleiner dan 8mm maar hopelijk zal dat niet zoveel uitmaken voor de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Oeps, dubbel..

[ Voor 94% gewijzigd door decipherer op 18-02-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-07 07:00
Heeft iemand een tip om tegellijm te verwijderen van een houten ondervloer?

Moet circa 3m2 verwijderen en zou de ondervloer graag intact willen houden.

Hamer en beitel zou kunnen maar dan ben ik wel heeeel lang bezig.

Ben natuurlijk bereid om het juiste gereedschap aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Multitool met wat af te schrijven blaadjes. Je kunt daarmee prima tussen hout en lijm manoeuvreren. Kwestie van het blad gewoon goed genoeg plat op het hout houden.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 18-02-2023 22:30 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
decipherer schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:54:
[...]

Hoeft niet perse een h-balk te zijn, een hoeklijn zou ook voldoende kunnen zijn..

-edit- ik dacht eerst te zien dat de balken op het dunne balkje rusten. Maar nu ik beter kijk lijken ze met die hogere balk verbonden. Als dat niet stijf genoeg is kan je die wellicht hoger/dikker uitvoeren?
Dat dunne balkje is eigenlijk een balk op zijn kant. Ca. 10cm diep. Daar leunde de dakbalken op. Ik heb zelf tussen de dakbalken in stukken balk gezet en die vast gelijmd en geschroefd aan dat dunne balkje. En zo goed als mogelijk met lijm, schroeven en wigjes ook aan de dakbalk zelf.

Uiteindelijke meet ik dat het geheel ca. 5mm doorbuigd en wil ik toch iets verzinnen om de doorbuiging te verminderen. Hoe zou je dat doen met een hoeklijn zoals je voorsteld? Worst case maak ik gewoon een staander in het midden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
rainier15 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:15:

Hoe intact moet de vloer blijven? Als er nog een afwerkvloer overheen gaat zou ik denken aan een haakse slijper met diamanten komschijf of lamellen schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rainier15 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:15:

probeer een verfbrander / fohn .. om het ergste weg te halen . (lijm zacht maken) .. en daarna een lijm oplos middel oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
twain4me schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:24:
[...]

moet die stalenbalk niet brandwerend worden beschermd?
Geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
Boudewijn schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:29:
Multitool met wat af te schrijven blaadjes. Je kunt daarmee prima tussen hout en lijm manoeuvreren. Kwestie van het blad gewoon goed genoeg plat op het hout houden.
Heb dit geprobeerd maar dat ging niet zo goed.
Daarna met hamer en beitel, dat ging op zich wel maar dan ben ik ergens in 2024 klaar ben ik bang.

Zou een (lichte) boorhamer met beitel ook werken?

Anders zou een komschijf incl. Afzuiging ook nog kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:18

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:43:
Vorige week een beetje aan het knutselen geweest, en vandaag maar eens (bijna) af gemaakt.

Een plank voor boven de knutseltafel, nu alleen nog de led strip aansluiten.

[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn lieve wederhelft heeft meteen een lesje "router gebruiken" gehad en (met wat hulp) een mooie inlay en chamfer gemaakt
Vandaag weer even aan het knutselen geweest, en nu heeft het hobbybureau ook een schakelaar, dimmer en een pop-up stekkerdoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRzh3lSHRGjq5u51oN_MlSRfzbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3D1kGvISYz3wNzb1wm62ZdQB.jpg?f=fotoalbum_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
MWDKing schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Dat dunne balkje is eigenlijk een balk op zijn kant. Ca. 10cm diep. Daar leunde de dakbalken op. Ik heb zelf tussen de dakbalken in stukken balk gezet en die vast gelijmd en geschroefd aan dat dunne balkje. En zo goed als mogelijk met lijm, schroeven en wigjes ook aan de dakbalk zelf.

Uiteindelijke meet ik dat het geheel ca. 5mm doorbuigd en wil ik toch iets verzinnen om de doorbuiging te verminderen. Hoe zou je dat doen met een hoeklijn zoals je voorsteld? Worst case maak ik gewoon een staander in het midden...
Nu begrijp ik wat beter wat ik zie op de foto :) De hoeklijn werkt op dezelfde manier als de h-balk je voorstelt. Je legt die op de stenen boven het gat in de muur en je balken rusten op de hoeklijn, eventueel iets ertussen om op de juiste hoogte uit te komen. Waarschijnlijk krijg je de hoeklijn er niet zomaar tussen, maar gezien het toch nog afgewerkt moet worden kan je de bovenste paar stenen op elke hoek verwijderen, de hoeklijn op z’n plek zetten en de stenen terugmetselen. Alles wel even tijdelijk goed ondersteunen natuurlijk en de bovenste steen bij voorkeur zo metselen dat niet alle krachten op het uiterste puntje van de steen komen. De hoeklijn zou je in principe moeten laten berekenen, maar voor een soortgelijke overspanning had ik hier 100x150x10.

Toch zou het met een houten balk ook wel moeten gaan lijkt me. Maar in plaats van dat de balken van het dak op een balk op z’n kant liggen, zou je ze aan een balk rechtop moeten bevestigen (met balkdragers bv). Ik heb het nog nooit gezien zo, maar het zal sowieso een flinke verbetering zijn tov nu waarbij die balk op z’n kant ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijmvraagje :)

Onze zoon heeft onderstaande auto:
Afbeeldingslocatie: https://www.e-producten.nl/Files/10/295000/295456/ProductPhotos/Large/1958658633.jpg
Monsterjam Megalodon Storm RC voor de kenners, aangenaam :+

Zoals je kunt zien zit er een rubber band om de (vermoedelijk piepschuimen) wielen. Die banden beginnen los te raken. Wat kan ik daar het beste voor lijm voor gebruiken?
Noot: ik weet niet 100% zeker of het piepschuim is, dus ik durf er niet zomaar alleslijm aan te gooien. Het is wel bedoeld om te kunnen drijven / op water rijden. Als iemand adhv de foto kan zeggen wat voor materiaal is is is dat ook handig denk ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rainier15 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:35:
[...]

Heb dit geprobeerd maar dat ging niet zo goed.
Daarna met hamer en beitel, dat ging op zich wel maar dan ben ik ergens in 2024 klaar ben ik bang.

Zou een (lichte) boorhamer met beitel ook werken?
ja hoor en dan zou ik een sds tegel beitel erop zetten.. of mogelijk een sds schraper maar die zijn duur. Platen eruit trekken en omdaaien is zeker geen optie? dan hoef je alleen waar balken zitten te doen :9

Afbeeldingslocatie: https://www.diamondandtools.com/image/cache/Spadebeitelgebogen-228x228.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
twain4me schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:59:
[...]

ja hoor en dan zou ik een sds tegel beitel erop zetten.. of mogelijk een sds schraper maar die zijn duur. Platen eruit trekken en omdaaien is zeker geen optie? dan hoef je alleen waar balken zitten te doen :9

[Afbeelding]
Platen draaien was helaas geen optie I.v.m. plaatsing Balken en wat wandjes.

Inmiddels is het vloer oppervlakte alweer een stukje kleiner.. er was toch meer verrot dan ik dacht :+

Maargoed, nu heb ik een goed excuus om een combi-hamer te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

The Eagle schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:36:

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien zit er een rubber band om de (vermoedelijk piepschuimen) wielen. Die banden beginnen los te raken. Wat kan ik daar het beste voor lijm voor gebruiken?
Noot: ik weet niet 100% zeker of het piepschuim is, dus ik durf er niet zomaar alleslijm aan te gooien. Het is wel bedoeld om te kunnen drijven / op water rijden. Als iemand adhv de foto kan zeggen wat voor materiaal is is is dat ook handig denk ik :)
Op de foto lijken juist de banden (niet de velgen/wielen) van piepschuim te zijn?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:31
SpongeRob schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Op de foto lijken juist de banden (niet de velgen/wielen) van piepschuim te zijn?
De wielen/bandwn zijn zwart piepschuim.
Er zit een rubberen loopvlak in het midden, die zal los zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
Op dit moment ben ik bezig met het verkrijgen van diverse offertes van aannemers en heb zojuist een offerte ontvangen. De opdracht is in feite een volledige renovatie van een appartement van 125m2 - dus je kent het wel, vloer, stucen, badkamer, wc, schilderen.

Nu ontving ik een offerte van 170K en ik sloeg stijl achterover… nu is mijn vraag, ben ik zo ver verwijderd van de werkelijkheid of is dit gewoon erg hoog?

Een paar voorbeelden (onderstaande prijzen zijn alleen arbeid):

* Installeren van 15 deurkozijnen: 1,575 EUR
* Installeren van 15 deuren: 1,050 EUR
* Installeren van een cylinderslot: 210 EUR
* Installeren 48m2 scheidingswand: 3,360 EUR
* Monteren plafond (houten constructie + gipsplaat), 122m2: 8,540 EUR
* 53m2 betegelen: 3,710 EUR
* Installatie glazen douchewand: 210 EUR

Gewoon een greep uit de werkzaamheden. Zijn dit serieus de prijzen die tegenwoordig worden gerekend en heb ik me totaal misrekend in mijn begroting of is dit excessief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Obv 50E/uur is het 2 uur per kozijn, grosso modo. Lijkt me best redelijk.
Die deuren, een deur afhangen voor een uur. Niet heel snel maar ook niet heel raar.

Cilinderslot is duur als er al een cilinderslot is. Is er nu een oplegslot? Dan valt het me weer mee.
Scheidingswand: te weinig info

Raggelen en stucplaat monteren (stuct hij ook?): best wel veel. Dat is 170 uur, 4 weken werk.
In dat tempo kan ik het zelf een pro met platenlift, bandschroevendraaier en meer van dat spul kan dat sneller lijkt me ... hoeveel wordt dat plafond verlaagd? Is dat 1 grote ruimte?
Tegelen, muur of vloer? Hoe groot zijn ze? Die vind ik lastiger in te schatten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
the-hyrax schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:47:
Op dit moment ben ik bezig met het verkrijgen van diverse offertes van aannemers en heb zojuist een offerte ontvangen. De opdracht is in feite een volledige renovatie van een appartement van 125m2 - dus je kent het wel, vloer, stucen, badkamer, wc, schilderen.

Nu ontving ik een offerte van 170K en ik sloeg stijl achterover… nu is mijn vraag, ben ik zo ver verwijderd van de werkelijkheid of is dit gewoon erg hoog?

Een paar voorbeelden (onderstaande prijzen zijn alleen arbeid):

* Installeren van 15 deurkozijnen: 1,575 EUR
* Installeren van 15 deuren: 1,050 EUR
* Installeren van een cylinderslot: 210 EUR
* Installeren 48m2 scheidingswand: 3,360 EUR
* Monteren plafond (houten constructie + gipsplaat), 122m2: 8,540 EUR
* 53m2 betegelen: 3,710 EUR
* Installatie glazen douchewand: 210 EUR

Gewoon een greep uit de werkzaamheden. Zijn dit serieus de prijzen die tegenwoordig worden gerekend en heb ik me totaal misrekend in mijn begroting of is dit excessief?
Voor 170K koop je een prefab HSB woning inclusief keuken en badkamer. Dit is klustopic....

Ik weet niet welke specs je per onderdeel hebt opgevraagd en welke handelingen inclusief zijn.
Hoever ligt de offerte van je budget?

Tip: doe veel zelf en besteed moeilijke of tijdrovende dingen uit:
Ik heb in 2021 voor een verlaagd plafond 1.300 arbeid ex btw betaald voor 67m2.
Plafond gipsen 0 euro arbeid.
Huis stucen 0 euro arbeid.
Schilderwerk 0 euro arbeid.
Binnendeuren zelf afgehangen 0 euro arbeid.
Laminaat gelegd 0 euro arbeid.
Plinten installeren 0 euro arbeid.
Ketel en radiatoren afhangen arbeid 1.100 ex btw
Ventilatieschachten en mv box arbekd 800 ex btw
Elektra frezen, groepenkast 28 wcd 1800 ex btw

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-07 13:03

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

MedionAkoya schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:27:
Oke, ze moeten dieper in de klemmen gestoken worden, maar hebben jullie een idee waarom de gaten van de schakelaar niet samenvallen met die doos?
In het ontdekt dat die zwarte doos een lasdoos is en geen inbouwdoos. (Woning komt uit 1964).
En dat de zwart/bruine lasdoos van bakeliet is gemaakt. (ik hoop niet dat het juist die amosiet-variant is).

Lasdoos heeft bevestigingspunten op 62mm en een inbouwdoos op 60mm 8)7 daarom pastte een inbouwschakelaar niet op de bevestigingspunten.

En nog andere dingen wat ik ontdekte.
Lasdoos gebruikt cilinderische M4 schroeven en een inbouwdoos gebruikt verzonken M3 schroeven.
Lasdoos is 30mm en een inbouwdoos is 40 tot 50mm diep
Als je de inbouwschakelaar uitboort van 60mm naar 62mm met 6 mm metaalboor dan heb je links en rechts slechts een flintertje metaal over op de de inbouwschakelaar (links en rechts weerzijden 2mm over). Heel jammer.
De plaat van een inbouwschakelaar is meestal 70mm breed en 70mm hoog.

en wat mij ook nog meer opviel.. bij lasdoos zitten de bevestigingspunten aan de buitenkant en bij inbouwdoos zitten de bevestigingspunten aan de binnenkant.

Ik had geen zin in gekloot, dus er zit nu gewoon opbouwschakelaar ipv inbouwschakelaar op.

[ Voor 35% gewijzigd door MedionAkoya op 20-02-2023 00:12 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
Boudewijn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:12:
Raggelen en stucplaat monteren (stuct hij ook?): best wel veel. Dat is 170 uur, 4 weken werk.
In dat tempo kan ik het zelf .
Voor 8K doe ik het in m'n eentje in 3 weken. Echt duur.

Ik had een offerte in 2021 voor metalstud verlaagd plafond 65m2 inclusief arbeidsloon, glaswol isolatie, gipsplaten, schroeven en naden 2x afgesmeerd en klaar in één week: € 8.500.

Ik zou nog ff verder kijken want afgipsen en stucen kun je echt gunstige partijen voor vinden die soms binnen een week weer weg zijn en alles zit strak en dicht.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

even snel een deur erin hangen (NOT) ik had deze gehaald bij de hornbach
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/97328-01.jpg

Het deel wat in het kozijn gedraait moet worden, moest met een inbus ..ipv los en de pen erinschuiven oid ..
2 ervan zijn er naar de knoppen :( decoupeerzaag erop en doorzagen anders krijg ik ze er niet uit..

Kortom andere halen.
GudZ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:19:
[...]
Voor 170K koop je een prefab HSB woning inclusief keuken en badkamer. Dit is klustopic....
:9B wellicht ook dure materialen/afwerking

Meest lastige van klussen dat zie ik keer op keer, is hoe ga je dingen aanpakken oftewel het plan de campagne, dat uitbesteden kost flink geld ja

70 euro per m2 tegelen, tja als dat " grote en/of moeilijke" tegels zijn dan kan dat het uurloon wel hoger maken, dat gezegd echt prijzig is het wellicht niet.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Boudewijn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:12:
Obv 50E/uur is het 2 uur per kozijn, grosso modo. Lijkt me best redelijk.
Die deuren, een deur afhangen voor een uur. Niet heel snel maar ook niet heel raar.

Cilinderslot is duur als er al een cilinderslot is. Is er nu een oplegslot? Dan valt het me weer mee.
Scheidingswand: te weinig info

In dat tempo kan ik het zelf een pro met platenlift, bandschroevendraaier en meer van dat spul kan dat sneller lijkt me ... hoeveel wordt dat plafond verlaagd? Is dat 1 grote ruimte?
Tegelen, muur of vloer? Hoe groot zijn ze? Die vind ik lastiger in te schatten.
Het cilinderslot is in een nieuwe (lege) deur, dus zoiets lijkt me voorbereid?

Scheidingswand: het gaat om twee scheidingswanden van zo'n 3m lang en 2.8m hoog, en een kleinere van 1m en 2.8m hoog.

Het plafond is zonder stuc, dat komt er nog eens bij. De stuc is een totaal van 410m2 en daar rekent ie 7,175 EUR arbeid voor (17.50 EUR per m2 arbeid en 9 EUR per m2 materiaal)

Maar als ik reacties lees is het soms "accepté" maar wel tegen het dure aan. Ik denk dat ik in ieder geval nog even verder zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
70 euro per m2 tegelen, tja als dat " grote en/of moeilijke" tegels zijn dan kan dat het uurloon wel hoger maken, dat gezegd echt prijzig is het wellicht niet.
Het gaat om 60x60 tegels :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:44

Jrz

––––––––––––

Lekker verder zoeken. De prijzen afzonderlijk zullen wel ok zijn, bij losse klussen per deur. Of losse klussen met een kleine oppervlakte. Maar hier wordt 21 minuten per tegel gerekend als het uurtarief 70 zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Jrz op 20-02-2023 02:44 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

the-hyrax schreef op maandag 20 februari 2023 @ 01:12:
Maar als ik reacties lees is het soms "accepté" maar wel tegen het dure aan. Ik denk dat ik in ieder geval nog even verder zoek.
Een keuken van 30K verhoogt niet de waarde van je huis met 30K .. hooguit 5-10K dus 20K ervan kan je afschrijven als "persoonlijke smaak"

ik zou eerst met een makelaar in gesprek gaan welke "upgrades" financieel wijs zijn.

ik heb 75m2 zelf gestuckt op mijn zolder project, dat heeft me totaal 100-300 gekost aan materiaal als ik 17,50 + 9,- zou moeten betalen dan was dat 2k. in elk geval heb ik straks meer klussen als ik vrouwlief en omgeving mag geloven.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
the-hyrax schreef op maandag 20 februari 2023 @ 01:12:
[...]

Het cilinderslot is in een nieuwe (lege) deur, dus zoiets lijkt me voorbereid?

Scheidingswand: het gaat om twee scheidingswanden van zo'n 3m lang en 2.8m hoog, en een kleinere van 1m en 2.8m hoog.

Het plafond is zonder stuc, dat komt er nog eens bij. De stuc is een totaal van 410m2 en daar rekent ie 7,175 EUR arbeid voor (17.50 EUR per m2 arbeid en 9 EUR per m2 materiaal)

9 euro materiaal per m2?? |:( Dan smeert hij 25 kilo per vierkante meter aan gips op? Want er is niet meer materiaal bij stuccen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCbghh9ppaxXza_aB4utjc1ixQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jah4VCAHGO9Cdrk5fJSnqIpK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 15:35

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heel duur water hé...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

t14wo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:27:
[...]

9 euro materiaal per m2?? |:( Dan smeert hij 25 kilo per vierkante meter aan gips op? Want er is niet meer materiaal bij stuccen.

[Afbeelding]
stucprofielen, voorstrijk, topfinisch (niet dat ik het goed praat, maar die ben je nog vergeten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:51:
[...]

stucprofielen, voorstrijk, topfinisch (niet dat ik het goed praat, maar die ben je nog vergeten)
Komt inderdaad meer bij kijken. Daarnaast moet het materiaal er ook nog komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
60x60 kan je zelf met een levelsysteem.

Heb paar weken terug 15x60 tegels gelegd op beton, vloer was niet eens vlak. Heb er krap 2 dagen over gedaan, hokje van 10m2 met tegels die je in verband moet leggen waardoor je steeds met je open-tijd loopt te kutten.
Ben tevreden met het resultaat voor een eerste keer tegelen. Weet wel dat mocht ik de woonkamer doen met houtlook tegels dat ik het laat doen, of gewoon veel grotere tegels leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
twain4me schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:51:
[...]

Ja eens, ik ging wat te kort door de bocht. :) al wordt topfinish vaak overgeslagen omdat mensen het prima vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45
t14wo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]
Die is te makkelijk, het moet gehaald worden of bezorgd. Dat kost ook tijd en geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

[Afbeelding]

Gewoon secondenlijm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Maeslant schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Die is te makkelijk, het moet gehaald worden of bezorgd. Dat kost ook tijd en geld.
Ja, opweg terug van je klus een pallet mp75 ophalen bij de bouwmarkt/groothandel is een enorm tijdsverdrijf en risico om op te slaan. :)

Stucers zijn juist enorm flexibel. ze hebben slecht een paar stuks gereedschap nodig:
- stucspaan
- stucmes
- rei in verschillende lengten
- spanen/troffels/etc.
- gipsspuit voor mp75

En aan materiaal komt het niet verder dan:
- grondeer of stucprime
- gips
- stucprofielen
- paar schuurpads
- evt. finish

Valt natuurlijk totaaaal in het niet van een ieder in de bouw. Ieder ander persoon heeft veel meer aan gereedschap nodig.

[ Voor 39% gewijzigd door t14wo op 20-02-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:51

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Klein rondje EPDM/vijverfolie er in lijmen, of vraag bij een fietsenboer of ze een oude lekker binnenband uit de bak trekken voor je.

Ergens uit een stuk (blister)verpakking rondjes knippen werkt vaak ook wel.

Smeltlijm is ook een goeie voor dit fratsen, mits het plastic wat je gebruikt tegen een wat hogere temp. kan.

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 20-02-2023 10:30 . Reden: tiepvautjuhs ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Secondelijm en piepschuim kunnen niet samen in de zandbak spelen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

Tubetje UHU POR :)

https://www.google.com/se...ent=firefox-b-e&q=uhu+por

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
decipherer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:19:
[...]

Nu begrijp ik wat beter wat ik zie op de foto :) De hoeklijn werkt op dezelfde manier als de h-balk je voorstelt. Je legt die op de stenen boven het gat in de muur en je balken rusten op de hoeklijn, eventueel iets ertussen om op de juiste hoogte uit te komen. Waarschijnlijk krijg je de hoeklijn er niet zomaar tussen, maar gezien het toch nog afgewerkt moet worden kan je de bovenste paar stenen op elke hoek verwijderen, de hoeklijn op z’n plek zetten en de stenen terugmetselen. Alles wel even tijdelijk goed ondersteunen natuurlijk en de bovenste steen bij voorkeur zo metselen dat niet alle krachten op het uiterste puntje van de steen komen. De hoeklijn zou je in principe moeten laten berekenen, maar voor een soortgelijke overspanning had ik hier 100x150x10.

Toch zou het met een houten balk ook wel moeten gaan lijkt me. Maar in plaats van dat de balken van het dak op een balk op z’n kant liggen, zou je ze aan een balk rechtop moeten bevestigen (met balkdragers bv). Ik heb het nog nooit gezien zo, maar het zal sowieso een flinke verbetering zijn tov nu waarbij die balk op z’n kant ligt.
De situatie is dat de dakbalken doorlopen tot buiten en het boeideel op zijn plaats houden. Ze zijn afgesteund op die 'balk op zijn kant'. Ik zit te denken om een sleufje aan de onderzijde van de balk te maken en daarin een 6mm stalen strip te schroeven en lijmen. Dit vangt dan de trekspanning op. Of gewoon een H-balk kopen en het balkje vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Op zolder hebben wij twee gaten in het plafond zitten. Eentje was in gebruik voor de geiser die er eerst hing (nu inmiddels een warmtepomp). De tweede geen idee... Hier gaat natuurlijk een hoop warme lucht verloren en is het dus op zolder best fris. Het gaat om een zolder met vlizotrap, dus we komen er niet vaak.

Wat kan ik het beste met deze gaten doen? Beide dichtstoppen? Ik twijfel vooral over het ene gat dat er al zat en of het wel de bedoeling is dat ik deze dichtstop. Kan het zijn, omdat het gaat over een zolder zonder vaste trap, dat één gat voor ventilatie is? Of schrijf ik nu iets doms?

Hier hing de geiser met daarboven de twee gaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6aDWc0-9GLaa3HL3HDnhdlLIYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kweRyjhPLYUnG359TLZldwUb.jpg?f=user_large

Deze komt direct boven het dak uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZFanqEYfILlRdMTG8IgVfnn1JE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N7pQx044HNLsF2M4ou4TmNFK.jpg?f=user_large

Nog niet kunnen vinden waar deze op uitkomt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Nb9-aDN8IR21kDUSYK44hJJyJs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkF2KkJk40S9RHnrRCZ8bzrD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 16:11
Gautama schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:59:
Op zolder hebben wij twee gaten in het plafond zitten. Eentje was in gebruik voor de geiser die er eerst hing (nu inmiddels een warmtepomp). De tweede geen idee... Hier gaat natuurlijk een hoop warme lucht verloren en is het dus op zolder best fris. Het gaat om een zolder met vlizotrap, dus we komen er niet vaak.

Wat kan ik het beste met deze gaten doen? Beide dichtstoppen? Ik twijfel vooral over het ene gat dat er al zat en of het wel de bedoeling is dat ik deze dichtstop. Kan het zijn, omdat het gaat over een zolder zonder vaste trap, dat één gat voor ventilatie is? Of schrijf ik nu iets doms?

Hier hing de geiser met daarboven de twee gaten:
[Afbeelding]

Deze komt direct boven het dak uit:
[Afbeelding]

Nog niet kunnen vinden waar deze op uitkomt:
[Afbeelding]
Als je het hebt over een geiser (geen HR-CV-ketel dus), dan kan het best zijn dat één gat is voor de zuurstofaanvoer. Geisers pakten hun zuurstof gewoon uit de lucht van de ruimte. (En ook één van de redenen dat koolmonoxidevergiftiging zo'n risico is met die dingen als je zo'n ding in een kleinere leefruimte hebt hangen in een kierdicht huis.)
Pagina: 1 ... 279 ... 458 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/