[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 278 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:15
_sepulnation_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:46:
Mijn huis is voorzien van een scharnierkap. De binnenzijde is voorzien van een fabrieksmatige witte afwerking. De naden zijn afgedicht met een kunststof lijst. Dit ziet er erg netjes uit voor een standaard kap, maar aangezien bij ons een kinderkamer op zolder komt zou ik deze graag anders (lees: in kleur) afwerken.

Nu verwacht ik dat er 2 opties zijn:
Schilderen: Voor het hout zal dit prima gaan, echter zal de verf op het kunststof slecht tot niet hechten.
Behangen: de kunststof lijsten verwijderen en de naden opvullen met kit/pur. Daar overheen behangen. Ik verwacht echter dat het dak blijft werken (i.v.m. windkrachten) en het behang alsnog gaat scheuren.

Iemand een goed idee?
Wij hebben precies hetzelfde en in de badkamer en een slaapkamer er gipsplaat tegenaangezet en dat gestuct en dat zit er 10 jaar later nog strak in. Heb alleen wat scheurtjes op de overgang van schuine wand naar plafond. Dat werken kon best wel eens meevallen en dus behang zou best wel kunnen lukken. Maar wellicht zijn er anderen die een andere ervaring hebben.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

_sepulnation_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:46:
Mijn huis is voorzien van een scharnierkap. De binnenzijde is voorzien van een fabrieksmatige witte afwerking. De naden zijn afgedicht met een kunststof lijst. Dit ziet er erg netjes uit voor een standaard kap, maar aangezien bij ons een kinderkamer op zolder komt zou ik deze graag anders (lees: in kleur) afwerken.

Nu verwacht ik dat er 2 opties zijn:
Schilderen: Voor het hout zal dit prima gaan, echter zal de verf op het kunststof slecht tot niet hechten.
Behangen: de kunststof lijsten verwijderen en de naden opvullen met kit/pur. Daar overheen behangen. Ik verwacht echter dat het dak blijft werken (i.v.m. windkrachten) en het behang alsnog gaat scheuren.

Iemand een goed idee?
Als je kunstof schuurt/ontvet met ammoniak kan je er alle kanten mee op.

Optie 3
kunstof primer ? en het een kleur geven, kan hetzelfde zijn of een andere kleur .

optie 4
kunstof lijst vervangen gebruiken als ondergrond bv montage kit en een (houten) plintje eroverheen plakken
kan ook dubbelzijdig tape zoals laminaat plintjes oid.

om je mijn ervaring te geven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O2mzUpVm.jpg
Als je op deze crap foto de witte "plintjes" (U-kunstof profiel) ziet die heb ik gebruikt om het OSB te fixeren. op de balk(en) .. dan ga ik deze gewoon meeverfen met het OSB

Ondertussen ben ik veel verder, eerst was de gedachte osb "only" te verven en nadat we wat ervaring(en) rijker waren .. gaan we verven.
liever zou ik een kant en klaar paneel erop doen maar dat wil de wederhelft (nog) niet. en we hebben nog wat leidingwerk te veranderen voordat het permanent word.

ik zal hier wel een foto delen als we "klaar" zijn met de zolder .. ontzettend veel details die nog moeten maar voorlopig einde is in zicht.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben een oude tuinmuur aan het opmetselen , er moet 1 nieuwe steenlaag op. De oude stenen zijn glad geworden in de loop van de tijd en staan er al lang (het is een jaren dertig woning).

Gisteren heb ik een deel gedaan, maar als ik aan een nieuwe steen trek , haal ik hem er zo af met een klein beetje moeite. Is dat normaal na een halve dag en nacht drogen?

Alle specie bleef wel aan de nieuwe steen, maar niet aan de oude muur zitten.

Ik heb met kant en klare mortel gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 13:39
Ik heb weer een mooi verborgen probleempje gevonden in ons recent aangekocht huis. We hadden al sinds het begin last van kookluchten in de WC wanneer we de afzuigkap in de keuken aan hadden staan. Vandaag eens in de koof gekeken in de keuken (zie foto) met een klein cameraatje (gekocht voor een paar tientjes) en wat blijkt? De afzuigkap komt uit in de koof maar zit verder nergens op aangesloten. Er zit een opening voor een afzuigpunt dat naar de garage en daar het dak door gaat en er zit een opening voor de centrale afzuiging die eerst langs de WC gaat, allemaal in diezelfde koof waar de afzuigkap op uit komt. Geen wonder dus dat we last hebben van die kook luchten in de WC!

Dit wil ik natuurlijk oplossen, maar ik heb eigenlijk geen zin om die hele koof te moeten slopen. Zijn hier nog klussers die een goed idee hebben hoe dit aan te pakken zonder de hele koof eraf te moeten halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwsXcvJCOeyUsoPbG7R_oQ63-as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5flOyMe9hMETWYmqlcfG26P0.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:19
Ik wil onze vaste trap gaan schilderen, maar heb een vraag m.b.t. beschadiging van tredes.
Zo is er een trede die ooit een balk heeft opgevangen, daar zit op de rand van de trede dus een deuk in.
Wat is nu verstandig, zoveel mogelijk schuren zodat het glad is, maar dan ook nog opvullen en zo ja waarmee?

Ik kan mij voorstellen, omdat het op de rand van de trede is, dat opvullen wellicht tijdelijk iets oplost, maar het mogelijk weer makkelijk eraf komt (omdat het op de rand zit)?

Iemand tips?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Martinusz schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:07:
Ik wil onze vaste trap gaan schilderen, maar heb een vraag m.b.t. beschadiging van tredes.
Zo is er een trede die ooit een balk heeft opgevangen, daar zit op de rand van de trede dus een deuk in.
Wat is nu verstandig, zoveel mogelijk schuren zodat het glad is, maar dan ook nog opvullen en zo ja waarmee?

Ik kan mij voorstellen, omdat het op de rand van de trede is, dat opvullen wellicht tijdelijk iets oplost, maar het mogelijk weer makkelijk eraf komt (omdat het op de rand zit)?

Iemand tips?
met een 2 componenten repartie bv repaircare dat blijft waarschijnlijk zitten een stukje hout inlijmen kan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Soepstengel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:07:
Ik heb weer een mooi verborgen probleempje gevonden in ons recent aangekocht huis. We hadden al sinds het begin last van kookluchten in de WC wanneer we de afzuigkap in de keuken aan hadden staan. Vandaag eens in de koof gekeken in de keuken (zie foto) met een klein cameraatje (gekocht voor een paar tientjes) en wat blijkt? De afzuigkap komt uit in de koof maar zit verder nergens op aangesloten. Er zit een opening voor een afzuigpunt dat naar de garage en daar het dak door gaat en er zit een opening voor de centrale afzuiging die eerst langs de WC gaat, allemaal in diezelfde koof waar de afzuigkap op uit komt. Geen wonder dus dat we last hebben van die kook luchten in de WC!

Dit wil ik natuurlijk oplossen, maar ik heb eigenlijk geen zin om die hele koof te moeten slopen. Zijn hier nog klussers die een goed idee hebben hoe dit aan te pakken zonder de hele koof eraf te moeten halen?

[Afbeelding]
Recirculatie afzuigkap plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
opzich beter dan wc luchtjes in de keuken! :+

flexibele buis door de koof trekken vanaf de afzuigkap? of een massieve buis doorsteken vanaf de schuur? maar als ik eerlijk ben waarschijnlijk is het makkelijker om de koof gewoon open te maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35

[Afbeelding]
Is het een recirculatie kap? Of moet de lucht naar buiten worden afgeblazen?

In het geval van het eerste zou je nog kunnen overwegen om een kap te nemen die aan de zijkant van het RVS deel uitblaast de keuken in. Vaak zit die RVS kap er enkel op om de motor van de kap te verbergen en kan die uitgeschoven worden tot het plafond omdat het zo goed oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00
Ronald.42 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:08:
Ach ja er zijn van die dingen die komen nooit af.
Bij mij wacht al 17 jaar dit stukje op een afwerk latje....
Mischien lukt het dit jaar wel :+

[Afbeelding]
2 jaar soortgelijks. Definition of done was dat we het huis in konden met warm water.

Toch krijg ik juist over dat kleine zichtbare onafgewerkte stukje vaak opmerkingen. Meh.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]
Gezien je spullen op de afzuigkap zet, zou ik eerder overwegen om de bovenkastjes aan te pakken en bv wat meer opberg space oid (kruidenrek) te cree-eren. pak gelijk de koof mee en doe het goed.

Btw je afzuiging op je MV doos aansluiten is wellicht niet 100% wenselijk gezien het vet/vuil door de buis ook daarin ophoopt. Recirculatie is wellicht beter.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Waypoint schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:12:
Ik ben een oude tuinmuur aan het opmetselen , er moet 1 nieuwe steenlaag op. De oude stenen zijn glad geworden in de loop van de tijd en staan er al lang (het is een jaren dertig woning).

Gisteren heb ik een deel gedaan, maar als ik aan een nieuwe steen trek , haal ik hem er zo af met een klein beetje moeite. Is dat normaal na een halve dag en nacht drogen?

Alle specie bleef wel aan de nieuwe steen, maar niet aan de oude muur zitten.

Ik heb met kant en klare mortel gewerkt
Mijn vader gebruikte vroeger zoutzuur om een oude laag schoon te maken , vetten en dat soort dingen.
Wel heel goed naspoelen en veiligheidsmiddelen gebruiken.
Daarna ging hij de muur aanbranden met pure cement poeder.

Misschien dat er tegenwoordig betere middelen zijn.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 18:47
habbekrats schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Mijn vader gebruikte vroeger zoutzuur om een oude laag schoon te maken , vetten en dat soort dingen.
Daarna ging hij de muur aanbraden met pure cement poeder.

Mijn opa gebruikte vroeger Croma om de vloer aan te braden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4uvttS27q_pyyFYLhWZ3MRI3pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKoQaRTh9D6TqNfhLfwvFFQ2.png?f=fotoalbum_large

Ik wil voor het eerst zelf een vinyl vloer zelf gaan leggen en heb daarover twee vragen waar iemand mij hopelijk mee kan helpen. Dank alvast! _/-\o_
  1. Zie plaatje hierboven van de huidige vinyl vloer. Zou het handig zijn om de huidige vloer op het nieuwe gekochte stuk te leggen en dit vervolgens hetzelfde te snijden? Uiteraard even op een andere locatie, buiten bijvoorbeeld.
  2. Weet iemand bij toeval of de Kwantum ook op locatie voorsnijdt, of moet dit altijd eerst besteld worden op hun webstie?

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakx op 13-02-2023 18:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakx
Tweakx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:20:
Hi allen,

Ik wil graag de vloerbedekking uit mijn nieuwe huis (1950) vervangen door laminaat. Nu heb ik daarover twee vragen: 1) ziet iemand hier een indicatie voor asbest? Lijkt mij niet, maar better safe than sorry. 2) Heb ik nieuwe spaanplaten nodig of werkt een ondervloer van 7 mm hetzelfde? Dank alvast!

[Afbeelding]
En voor de geïnteresseerde: test kwam negatief terug. Gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 16:42
twain4me schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:21:
[...]

flexibele buis door de koof trekken vanaf de afzuigkap? of een massieve buis doorsteken vanaf de schuur? maar als ik eerlijk ben waarschijnlijk is het makkelijker om de koof gewoon open te maken. :+
^ Deze zou mij een poging waard zijn.^
- Beide kanten open maken (rooster buitenzijde en afzuigkap)
- trekveer door de koof heen leggen.
- flexibele pijp aan afzuigkap maken
- andere eind van flex pijp vastmaken aan trekveer
- afzuigkap terugplaatsen
- met trekveer flex pijp naar buiten trekken
- daar aan rooster bevestigen
- rooster terugplaatsen.

Als het lukt scheelt toch openen en opnieuw afwerken van de koof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 16:16
GudZ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:31:
[...]

2 jaar soortgelijks. Definition of done was dat we het huis in konden met warm water.

Toch krijg ik juist over dat kleine zichtbare onafgewerkte stukje vaak opmerkingen. Meh.
Herkenbaar. :+ Ik heb hier grofweg 3 open eindes. Steeds als ik bezig ben op 1 van die plaatsen stelt Swimbo vragen over de andere 2.
Ik laat het maar los, heb maar 2 handjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 13:39
Beekforel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Recirculatie afzuigkap plaatsen?
Liever niet, ik zit niet te wachten op het vervangen van filters etc. als de doorvoerstukken er al zijn om naar buiten af te voeren.
twain4me schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:21:
[...]

Tja... Ik ga denk ik ook gewoon die koof open maken, alles netjes maken (en gelijk de mechanische afzuiging door steken naar een nieuw ventiel in diezelfde koof) en dan alles weer netjes maken. Moet gewoon goed gebeuren, zitten mutsen met een flexibele buis vanaf één kant lijkt me niet echt chill nee.
SquareOne schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Is het een recirculatie kap? Of moet de lucht naar buiten worden afgeblazen?

In het geval van het eerste zou je nog kunnen overwegen om een kap te nemen die aan de zijkant van het RVS deel uitblaast de keuken in. Vaak zit die RVS kap er enkel op om de motor van de kap te verbergen en kan die uitgeschoven worden tot het plafond omdat het zo goed oogt.
Nee dat weet ik wel zeker van niet anders had ik die luchtjes waarschijnlijk ook niet in de WC geroken denk ik? Bovendien zag ik met de camera een ronde afvoerbuis waar de afzuigkap naar boven gaat, ergens tussen in of in de afzuigkap zelf zit ook geen filter o.i.d.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:15

Jrz

––––––––––––

Geneuzel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:12:
[...]

Mijn opa gebruikte vroeger Croma om de vloer aan te braden... :)
Het product bestond aanvankelijk nog voor 98% uit dierlijk vet. Tegenwoordig bestaat het voor 97% uit plantaardig vet en oliën,
Waarschijnlijk was dat een andere Croma dan nu :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

habbekrats schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Daarna ging hij de muur aanbranden met pure cement poeder.

Hmm het aanbranden kan ik mij nog eens in verdiepen , thnx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Waypoint schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:10:
[...]

Hmm het aanbranden kan ik mij nog eens in verdiepen , thnx !
goed schoon maken en aanbranden kan wel helpen voor de hechting maar ik zou vooral niet na een dag proberen de boel los te trekken ;) na een week heeft cement pas een beetje eindsterkte (en in trek krachten is het nooit goed geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:11
Ik wil een douchekraan gaan plaatsen op een muur, waarbij de leiding direct naar de andere kant van de muur moet, dus recht naar achteren want daar hangt de boiler. Weet iemand een nette manier om die doorvoer te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Van wat voor materiaal is die muur gemaakt?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:50
KoenVW76 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:00:
Ik wil een douchekraan gaan plaatsen op een muur, waarbij de leiding direct naar de andere kant van de muur moet, dus recht naar achteren want daar hangt de boiler. Weet iemand een nette manier om die doorvoer te maken?
Zoek op muurplaat achterinvoer of zolderplaat

bijv

https://www.warmteservice...CyhmixmWR-6hoC32gQAvD_BwE

Geen idee waarmee je je leidingen legt (koper/kunstof) en wat voor type koppelingen je dus nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Wie heeft er hier ervaring mee:
https://stort-slurf.nl/

Werkt dat goed voor het sloopafval van 1 badkamertje? Het is goedkoper dan huren (ik heb denk ik twee weekenden werk aan die badkamer, dus moet best lang huren dan) en ik hoef niet langs de Boels.

Ik ben alleen bang dat die stoffen slurf scheurt van de badkamertegeltjes, met hun scherpe randjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:29

Rzaan

Altijd zoekende

Raymond schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:14:

Ik ben alleen bang dat die stoffen slurf scheurt van de badkamertegeltjes, met hun scherpe randjes.
Ik had een aantal (positieve) aannames geschreven, maar toen ik even ging googlen, kwam ik er al snel achter dat de zak niet heel stevig is.
Je leest het bij de reviews van bedrijven die hem verkopen.

De slurf ging al vrijwel direct kapot (flinke scheur erin). Uiteindelijk hebben we, na de slurf meerdere keren zelf gerepareerd te hebben, ongeveer 3 m3 bouwafval kunnen afvoeren, waarna hij echt de geest gaf.

Let op: de slurf heeft een beperkte gebruiksduur, en is uitermate geschikt voor kleinere klussen (± 5 kubieke meter puin) waarbij het technisch niet loont om een zware stortkoker te huren / kopen, te monteren en weer af te bouwen.

Het product is ons niet zo goed bevallen. Bij veel wind waait de slurf weg en is te gevaarlijk om te gebruiken. Voor grotere hoogtes minder goed geschikt. Dan komen er toch scheuren in de slurf, ook als je de bakstenen er stuk voor stuk in gooit. Jammer!

Na 2 emmers puin al compleet gescheurd.

Die reviews had je natuurlijk ook zelf kunnen vinden na 10 seconden googlen.

[ Voor 65% gewijzigd door Rzaan op 14-02-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
Tweakx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:47:
[Afbeelding]

Ik wil voor het eerst zelf een vinyl vloer zelf gaan leggen en heb daarover twee vragen waar iemand mij hopelijk mee kan helpen. Dank alvast! _/-\o_
  1. Zie plaatje hierboven van de huidige vinyl vloer. Zou het handig zijn om de huidige vloer op het nieuwe gekochte stuk te leggen en dit vervolgens hetzelfde te snijden? Uiteraard even op een andere locatie, buiten bijvoorbeeld.
  2. Weet iemand bij toeval of de Kwantum ook op locatie voorsnijdt, of moet dit altijd eerst besteld worden op hun webstie?
Als leek zou ik ook dat oude zeil over het nieuwe leggen en dan uitsnijden. Die handigheid die een professional heeft om het op de plek zelf precies goed te snijden is een kunde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:48

Werkt dat goed voor het sloopafval van 1 badkamertje? Het is goedkoper dan huren (ik heb denk ik twee weekenden werk aan die badkamer, dus moet best lang huren dan) en ik hoef niet langs de Boels.

Ik denk dat je dan nog beter van bouwzijl zelf een slurf kan maken.
Zelf ook een keer gedaan en werkte als een malle.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:43

Ik heb deze gebruikt bij het afbreken van mijn buitengevels. Levensduur is een beetje afhankelijk van de afstand die je wilt overbruggen. Recht omlaag gaat het best goed, vanaf dat je schuin gaat wordt het moeilijker en is de kans groter dat er scheuren in komen. Het gebruikte stof is wel steviger dan gewoon bouwzeil. Ik heb uiteindelijk geen spijt van de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:29

Rzaan

Altijd zoekende

Eric H schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat je dan nog beter van bouwzijl zelf een slurf kan maken.
Zelf ook een keer gedaan en werkte als een malle.
Ik zag bij buren verderop een zeil gespannen vanaf het raam naar de aanhanger.
Daarover gleed het puin.
Was wel een iets steviger zeil en niet zo'n Action bouwzeil.

Opdwarrelend stof en wegspringend puin werd voorkomen met een stuk dik plastic aan de onderkant bij het zeil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Martinusz schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:07:

Iemand tips?
klinkt als een opvulklus voor epoxy plamuur :)

ligt bij de meeste bouwzaken wel in de houtrotvulspulstelling :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand hier ervaring met (geisoleerde) garagedeuren?

Ben offertes aan het verzamelen, en twijfel nu tussen een NovoFerm iso45 en iso70.

Prijsverschil is namelijk nogal fors. Rond de 60% duurder.
Gaat om een garagedeur van 2,5 bij 2,5 meter.
Iso 45 haalt Rc = 2,0 W/m2K, komt rond de 3000 euro.
Iso 70 haalt Rc =2,94 m2K/W, komt rond de 5000 euro

Dus op zich ook wel een betere isolatie. Vraag is alleen hoe goed zo'n deur afsluit. En of dat daarmee zoveel zin heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Voor het weghalen van de lijm van mijn betonvloer heb ik een aantal dingen geprobeerd: steken met de hand (gaat soms prima, soms totaal niet), met de multitool (gaat op zich prima maar niet tot op het beton en ook vrij langzaam door het smalle blad) en met de haakse slijper met een lamellenblad erop. Dat laatste gaat vrij vlot, maar produceert uiteraard een belachelijke hoeveelheid stof.

Maakt het nog uit wat voor bladen ik ervoor haal? Ik vind alleen lamellenbladen voor metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 16-09 13:25
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:52:
Voor het weghalen van de lijm van mijn betonvloer heb ik een aantal dingen geprobeerd: steken met de hand (gaat soms prima, soms totaal niet), met de multitool (gaat op zich prima maar niet tot op het beton en ook vrij langzaam door het smalle blad) en met de haakse slijper met een lamellenblad erop. Dat laatste gaat vrij vlot, maar produceert uiteraard een belachelijke hoeveelheid stof.

Maakt het nog uit wat voor bladen ik ervoor haal? Ik vind alleen lamellenbladen voor metaal.
Eventueel een komschijf voor de haakse slijper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 16:42

Er bestaan ook stofkappen voor op de haakse slijper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://www.amazon.nl/PRO...-slijpwerk/dp/B08P1YD8LY/
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81dU00hvkSL._AC_SX522_.jpg
ik heb deze .. ben er niet ontevreden over,

dit is overkill + alsnog een hoop stof
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mPIxODmm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XQAiVIRm.jpg
(gehuurd bij boels, met korting van anwb/bouwmaat) maar de slijpkoppen alleen kosten al 100,- (die gele dingen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
Vraagje m.b.t. afvoer in de keuken.

Onder de gootsteen, zit een sifon waar op het eerste deel een vertakking zit waar de afvoerslang op zit van de vaatwasser. Nu viel het me recentelijk op dat er wat zeepachtig dik vocht in de kastjes lag en de bakken waar schoonmaakmiddelen in staan.

Ik dacht eerst aan een verstopping waardoor lekkage ontstaat, hoewel de gootsteen best prima doorloopt, toch maar eens geprobeerd door de gootsteen met heet water vol te laten lopen en in een keer leeglopen, niks te zien toen aan lekkage, alleen nadat de gootsteen leeg was, hoorde je in de verte wat geborrel wat mij een teken geeft dat er toch ergens iets niet helemaal lekker doorloopt.

Enfin, ontstopper door de goot gemikt (van die korrels eerst, van de kruidvat, die werken namelijk doorgaans verbazingwekkend goed). Nog steeds geen lekkage te zien.

Tot ik m'n handen ging wassen en dus niet de gootsteen keihard leegliep maar dus relatief weinig water in een keer door de afvoer gaat, zag ik op de afvoerslang van de vaatwasser een soort zeepschuim ontstaan op het geribbelde deel en dat begon te druppen.

Enfin, het zal een combinatie zijn van dat de afvoer niet 100% goed doorloopt (hoewel de gootsteen dus best snel leegloopt) en een mini gaatje in de afvoerslang.

Dan zou je zeggen: Koop een nieuwe afvoerslang en monteer die. Dat wil ik wel maar dan moet de halve keuken uit elkaar, de keuken is door een vorige bewoonster laten plaatsen en was een showmodel ofzo waar ze best wat zaken niet heel handig (lees: snel en goedkoop) hebben gemonteerd, is het mogelijk om dit bijvoorbeeld met vulkaniserend tape te fixxen?

Het punt is, het is een huurwoning maar de keuken valt niet onder het gehuurde (omdat die keuken dus door iemand zelf is geplaatst en niet de huurbaas) en is derhalve voor eigen verantwoordelijkheid alhoewel je mijn inziens kunt soebatten over voor wie de afvoer is.

De kans is zeer aanwezig dat ik binnenkort een huis ga kopen en ik heb gewoonweg geen zin om hier een halve keuken uit elkaar te halen als het niet hoeft. Mogelijk is die slang al een tijdje lek maar komt het nu pas aan de oppervlakte omdat er water terugvloeit richting de afvoerslang door een licht verstopte algehele afvoer van de keuken. Enfin, als iemand tips heeft om die geribbelde slang voor nu dicht te maken, dan mik ik komende tijd nog wel een paar keer ontstoppende spullen in de gootsteen zodat de verstopping uiteindelijk helemaal weg is.

Again, het is wellicht wat "beun" maar de vaatwasser uit de keuken halen, er een nieuwe afvoerslang op monteren en het vervolgens op ontzettend lastige wijze weer op z'n plek krijgen heeft echt niet m'n voorkeur.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@1nsane

Dit bestaat:
https://www.gamma.nl/asso...e-25-mm-3-meter/p/B579345

Ooit als "tijdelijke" oplossing gebruikt blijft prima zitten lekker uitrekken en het komt er niet meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MikeyMan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:51:
Iemand hier ervaring met (geisoleerde) garagedeuren?

Ben offertes aan het verzamelen, en twijfel nu tussen een NovoFerm iso45 en iso70.

Prijsverschil is namelijk nogal fors. Rond de 60% duurder.
Gaat om een garagedeur van 2,5 bij 2,5 meter.
Iso 45 haalt Rc = 2,0 W/m2K, komt rond de 3000 euro.
Iso 70 haalt Rc =2,94 m2K/W, komt rond de 5000 euro

Dus op zich ook wel een betere isolatie. Vraag is alleen hoe goed zo'n deur afsluit. En of dat daarmee zoveel zin heeft.
is het een idee om zelf je bestaande garagedeur te isoleren? Genoeg voorbeeld op de interwebs en het Google en Youtube te vinden daarover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fraggert schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:08:
[...]

is het een idee om zelf je bestaande garagedeur te isoleren? Genoeg voorbeeld op de interwebs en het Google en Youtube te vinden daarover.
Niet echt... De garage moet nog gemaakt worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
vormulier schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:07:
@1nsane

Dit bestaat:
https://www.gamma.nl/asso...e-25-mm-3-meter/p/B579345

Ooit als "tijdelijke" oplossing gebruikt blijft prima zitten lekker uitrekken en het komt er niet meer af.
Ja thanks, ik weet dat het bestaat maar wilde even weten of dit ook echt gaat werken, ik begreep namelijk dat UV licht het vulkaniseren kan versnellen maar veel UV licht is er niet te vinden in een gootsteenkastje ;)

Tel daar bij op dat de vaatwasser om de dag ongeveer staat te draaien en dan beweegt de slang natuurlijk een beetje bij het afpompen.

[ Voor 11% gewijzigd door 1nsane op 14-02-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MikeyMan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Ow :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik kom uit op "dure" diamant komschijven, de variant die @vso linktop amazon zou ik zeker proberen.

https://diamantzaagbladen...ant-komschijf-betonschaaf

Ik weet niet hoeveel je moet doen, maar als het een paar blobjes lijm betreft is een vuistje met een koudbeitel ook nog een optie, dan zou je dat er zo van de vloer af kunnen tikken.

Maar ik weet niet precies hoe het er voorstaat bij je qua hoeveelheid lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Ja thanks, ik weet dat het bestaat maar wilde even weten of dit ook echt gaat werken, ik begreep namelijk dat UV licht het vulkaniseren kan versnellen maar veel UV licht is er niet te vinden in een gootsteenkastje ;)

Tel daar bij op dat de vaatwasser om de dag ongeveer staat te draaien en dan beweegt de slang natuurlijk een beetje bij het afpompen.
Ah heb het ooit in een lichte badkamer gebruikt, 2 jaar geen last van gehad, het zal er nu waarschijnlijk nog op zitten (ben al verhuisd). En als het toch kapot gaat is het snel te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Fraggert schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:16:
[...]

ik kom uit op "dure" diamant komschijven, de variant die @vso linktop amazon zou ik zeker proberen.

https://diamantzaagbladen...ant-komschijf-betonschaaf

Ik weet niet hoeveel je moet doen, maar als het een paar blobjes lijm betreft is een vuistje met een koudbeitel ook nog een optie, dan zou je dat er zo van de vloer af kunnen tikken.

Maar ik weet niet precies hoe het er voorstaat bij je qua hoeveelheid lijm.
Het is heel veel lijm en het is half-droog dus niet hard genoeg voor een beitel. Bovendien zou 9m2 met een beitel doorwerken ook redelijk monnikenwerk zijn. De lamellenschijf werkt prima, ik vroeg me gewoon af of er ook schijven voor steen oid zijn maar een diamantschijf geeft teveel risico dat ik de betonlaag eronder beschadig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

1nsane schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:58:
Het punt is, het is een huurwoning maar de keuken valt niet onder het gehuurde (omdat die keuken dus door iemand zelf is geplaatst en niet de huurbaas) en is derhalve voor eigen verantwoordelijkheid alhoewel je mijn inziens kunt soebatten over voor wie de afvoer is.
huh, toch even dit uitlichten.

De vorige huurder heeft de keuken geplaatst. Jij huurt nu die woonruimte als nieuwe huurder van je huurbaas en jij hebt eerder niks te maken gehad met die hele keuken.

Dan is jouw huurbaas gewoon verantwoordelijk dat de zooi netjes functioneert hoor.

Maar goed....je moet idd dan wel zin hebben in een stukje welles/nietes-touwtrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 21:48
Fraggert schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:23:
[...]

huh, toch even dit uitlichten.

De vorige huurder heeft de keuken geplaatst. Jij huurt nu die woonruimte als nieuwe huurder van je huurbaas en jij hebt eerder niks te maken gehad met die hele keuken.

Dan is jouw huurbaas gewoon verantwoordelijk dat de zooi netjes functioneert hoor.

Maar goed....je moet idd dan wel zin hebben in een stukje welles/nietes-touwtrekken
Dat is niet zo als er tussen vorige huurder, verhuurder en nieuwe huurder overeenstemming is dat de keuken niet in oude staat terug gebracht hoefde te worden en dat de nieuwe keuken dus is "overgenomen"

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Het is heel veel lijm en het is half-droog dus niet hard genoeg voor een beitel. Bovendien zou 9m2 met een beitel doorwerken ook redelijk monnikenwerk zijn. De lamellenschijf werkt prima, ik vroeg me gewoon af of er ook schijven voor steen oid zijn maar een diamantschijf geeft teveel risico dat ik de betonlaag eronder beschadig.
Die betonlaag ligt nu lijmresten op...dat wil je opruimen en daarna alsnog overheen lijmen/tegelen?

Dan maakt het toch niet uit dat je iets die vloer meepakt? Ik wist het wel......daimantblad erop en gaan.

Desnoods daarna een laagje egaline......of beschadigingen opvullen en een epoxy-coating erop als je dat stukniet meer gaat bedekken..

* Fraggert heeft niet hele tegel-debacle meegekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eric H schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Dat is niet zo als er tussen vorige huurder, verhuurder en nieuwe huurder overeenstemming is dat de keuken niet in oude staat terug gebracht hoefde te worden en dat de nieuwe keuken dus is "overgenomen"
maar dan nog moet het gehuurde functioneren, dat is namelijk een totaal andere kwestie IMHO.

maar soit, het is mijn keuken niet en #IANAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Fraggert schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:28:
[...]

maar dan nog moet het gehuurde functioneren, dat is namelijk een totaal andere kwestie IMHO.

maar soit, het is mijn keuken niet en #IANAL
Ligt eraan wart er is overeengekomen, en het lijkt er op dat het een zelf geplaatste keuken is, waarbij het onderhoud bij de huurder ligt. YANAL

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jrz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Ligt eraan wart er is overeengekomen, en het lijkt er op dat het een zelf geplaatste keuken is, waarbij het onderhoud bij de huurder ligt. YANAL
De keuken is geplaatst door de VORIGE huurder, niet de huidige huurder.

de huidige huurder is alleen akkord gegaan met het niet hoeven terugplaatsen van oude keuken, dus AFAIK valt de lekkage gewoon onder de raparatieverantwoording van de huurbaas.

Maar zoals ik zei.......ik laat het hier verder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:22:
[...]

kan je het met een spatel oid verwijderen ??? of is het daar weer te hard voor ..

je hebt van die vinyl (geplakte vloeren) messen ding wat je bij de bouwmarkt kan huren dat werkt als een beest. maar dan moet het "flexibel" zijn, als het werkt ben je langer bezig ding van A naar B te vervoeren en terug dan je vloer kaal maken .. maar hoop minder stof en werk.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Jrz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Ik zal de huurovereenkomst er nog eens bijpakken maar ik weet vrij zeker dat onderhoudszaken aan de keuken voor mijn rekening zijn.

Uiteindelijk is het de slang van de afvoer van de vaatwasser die daadwerkelijk lekt dus ik ben bang dat het voor eigen rekening is.

[ Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 14-02-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1nsane schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:58:
Again, het is wellicht wat "beun" maar de vaatwasser uit de keuken halen, er een nieuwe afvoerslang op monteren en het vervolgens op ontzettend lastige wijze weer op z'n plek krijgen heeft echt niet m'n voorkeur.
post eens een foto, tape/kit word je niet vrolijk(er) van je kan beter voor die paar euro die je toch uitgeeft een goeie oplossing zoals

https://www.toolstation.n...-air-spoelbaksifon/p12129

Er zijn andere varianten (siffon), maar je word er instant happy van als je het goed doet.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
vso schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:16:
[...]

post eens een foto, tape/kit word je niet vrolijk(er) van je kan beter voor die paar euro die je toch uitgeeft een goeie oplossing zoals

https://www.toolstation.n...-air-spoelbaksifon/p12129

Er zijn andere varianten (siffon), maar je word er instant happy van als je het goed doet.
Maar de sifon zelf is niet lek ;)

zal zo even een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Hier de foto, op het ribbelige deel net achter de rubberen mof van de slang zit dus een klein lek waar bij langzaam afvoergebruik een soort schuimkop op komt die gaat druppen met een soort doorzichtige zeepachtige substantie (qua consistentie)

En ja het lijkt of die rubberen mof niet goed op de afvoer zit en dat is deels zo maar die aansluiting op de sifon is een soort L waardoor het dus lijkt alsof de slang maar net aan op de afvoer zit terwijl hij er een flink stuk overheen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x1JVRMyL--Re8krWRSLgCXUi6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNhg8ZkvEqlI0vpLXygykKuB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1nsane schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:24:
Hier de foto, op het ribbelige deel net achter de rubberen mof van de slang zit dus een klein lek waar bij langzaam afvoergebruik een soort schuimkop op komt die gaat druppen met een soort doorzichtige zeepachtige substantie (qua consistentie)

En ja het lijkt of die rubberen mof niet goed op de afvoer zit en dat is deels zo maar die aansluiting op de sifon is een soort L waardoor het dus lijkt alsof de slang maar net aan op de afvoer zit terwijl hij er een flink stuk overheen zit.

[Afbeelding]
Een slangeklem halen en "te lang" eraf halen, beetje ontbramen :? schuin is wellicht niet direct het probleem maar handig is het ook niet.

btw de slang klem niet te vast draaien, beter voorzichtig aandraaien als het lekt.

Zou btw alles demonteren en alles even schoonmaken (vuiltjes kunnen ook lekkage veroorzaken) als ik zo naar de pijpen kijk op de foto en het vuil wat er op zit. kan je ook ellende besparen.

Daarnaast zijn er "matten" voor in gootsteen/keuken kastjes waarmee je geen vocht in het hout krijgt.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
vso schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Een slangeklem halen en "te lang" eraf halen, beetje ontbramen :? schuin is wellicht niet direct het probleem maar handig is het ook niet.

btw de slang klem niet te vast draaien, beter voorzichtig aandraaien als het lekt.

Zou btw alles demonteren en alles even schoonmaken (vuiltjes kunnen ook lekkage veroorzaken) als ik zo naar de pijpen kijk op de foto en het vuil wat er op zit. kan je ook ellende besparen.

Daarnaast zijn er "matten" voor in gootsteen/keuken kastjes waarmee je geen vocht in het hout krijgt.
Ja op de foto, ik heb de rubbers nagelopen en schoongemaakt en weer teruggeplaatst, kleine moeite ook en ik heb ze ook nieuw op voorraad liggen maar nogmaals daar lekt het ook niet op. Sterker nog, ik haalde alles uit elkaar en de zwanenhals en al het andere wat ik los kon halen, was eigenlijk best schoon ook van binnen, geen rare ophopingen of wat dan ook. Er ontstaat puur een schuimend gebeuren op die vaatwasafvoerslang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
MikeyMan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Ik heb de mijne hier vandaan, op aangeven van de aannemer. Had hem zelf ook al gevonden trouwens.
https://www.edvanduin.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1nsane schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Ja op de foto, ik heb de rubbers nagelopen en schoongemaakt en weer teruggeplaatst, kleine moeite ook en ik heb ze ook nieuw op voorraad liggen maar nogmaals daar lekt het ook niet op. Sterker nog, ik haalde alles uit elkaar en de zwanenhals en al het andere wat ik los kon halen, was eigenlijk best schoon ook van binnen, geen rare ophopingen of wat dan ook. Er ontstaat puur een schuimend gebeuren op die vaatwasafvoerslang :+
Afgezien van het gegeven advies teminste als ik het goed begrijp.. maar wellicht nog niet snap ;) kan ik je dan niet verder helpen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
https://imgur.com/2GrWeP7

Wat vinden jullie de betere plattegrond? Degene waar een opslag in zit en het kantoor bereikbaar is vanuit de woonkamer, of waar de opslag een "gangetje" is naar het kantoor toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Zwartoog schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:47:
[...]

Als leek zou ik ook dat oude zeil over het nieuwe leggen en dan uitsnijden. Die handigheid die een professional heeft om het op de plek zelf precies goed te snijden is een kunde.
Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:51

bakvis

Tweakers.Nerd

the-hyrax schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:14:

Wat vinden jullie de betere plattegrond? Degene waar een opslag in zit en het kantoor bereikbaar is vanuit de woonkamer, of waar de opslag een "gangetje" is naar het kantoor toe?
In je linker tekening (met opslag) krijg je een extra deur in je woonkamer, dit neemt best wel wat ruimte in beslag waar je bank niet kan staan. Tenzij je de opslag echt nodig hebt zou ik het niet doen en de extra bruikbare vierkante meters in de woonkamer mooi benutten.

Je bank kan dichter tegen het raam, je hebt meer loopruimte tussen je bank en eettafel enzovoorts.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
bakvis schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:22:
[...]

In je linker tekening (met opslag) krijg je een extra deur in je woonkamer, dit neemt best wel wat ruimte in beslag waar je bank niet kan staan. Tenzij je de opslag echt nodig hebt zou ik het niet doen en de extra bruikbare vierkante meters in de woonkamer mooi benutten.

Je bank kan dichter tegen het raam, je hebt meer loopruimte tussen je bank en eettafel enzovoorts.
Dit was precies mijn gedachte, ik vind het "gangetje" niet heel mooi moet ik eerlijk zeggen, maar de extra deur in de woonkamer is ook niet ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

1nsane schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Ik zal de huurovereenkomst er nog eens bijpakken maar ik weet vrij zeker dat onderhoudszaken aan de keuken voor mijn rekening zijn.

Uiteindelijk is het de slang van de afvoer van de vaatwasser die daadwerkelijk lekt dus ik ben bang dat het voor eigen rekening is.
Als het woningruil was via indeplaatstelling, dan zou je in sommige gevallen zelf verantwoordelijk kunnen zijn. Anders is je verhuurder dat. ianal enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:53
the-hyrax schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Dit was precies mijn gedachte, ik vind het "gangetje" niet heel mooi moet ik eerlijk zeggen, maar de extra deur in de woonkamer is ook niet ideaal
Als je de berging niet nodig hebt zou ik ook voor gangetje gaan aangezien je woonkamer, zoals eerder gezegd, veel efficient gebruikt kan worden.

Z'n gangetje kun je natuurlijk wel mooi aankleden met wat moois aan de muur, mooi uitlichten met spots etc. Kan dan juist een mooie 'binnenkomst' worden. Kortom daar kun je iets moois van maken. Een deur, kun je alleen een mooie deur uitkiezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 20:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Er valt voor beiden wel wat te zeggen. Misschien belangrijk om mee te nemen: hoe is de situatie nu? Als je voor een bepaalde situatie geen zwaar breekwerk moet gaan doen is dat waarschijnlijk gewoon de makkelijkste keuze.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Laatst online: 15-09 16:29
@HTT-Thalan
Toolstation in de buurt, met een vloerschraper kun je net wat meer kracht zetten.
https://www.toolstation.nl/vloerschraper-msteel/p94458

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zou de bank waar de tv staat en visa versa, de extra berging is "optie" die altijd nog kan.

Als je de berging maakt kan je ipv een dichte wand gewoon een deur plaatsen, maar met bv wc/badkamer deur-beslag je draait hem op slot en legt de ongebruikte delen ---> meterkast.

je kan er ook een "secret-room" idee van maken..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pwoh.....lastige.

Het is even de vraag in hoeverre je last gaat krijgen van die deur in de woonkamer.

Ik moet zeggen dat ik de voordelen wel zie van die deur namelijk het bereikbaar zijn van de werkkamer via de woonkamer.
Je kunt dan aan het werk met de derur open voor toch een beetje contact bijv met het vrouw of ff de kids in de gaten houden, je gehele leefruimte die aangesloten is is een stuk forser en doet ruimer aan én last but not least je wint een hele grote opslagruimte.

Het nadeel is de deur in je woonkamer, waarbij dus de andere optie je iets meer flexibileit oplevert in de woonkamer die IMHO ten koste gaat van de ruimtelijkheid (zeker met een deur bijv met glas is uitgevoerd),
Tevens lever je meteen je opslagruimte in die alleen maar een gangfunctie gaat krijgen.

trouwens.......loop maar eens vanuit je keuken met een kop thee en een stroopwafel naar je werktruimte.....loop je dan liever door je woonkamer, of eerste naar de overloop en dna door het gangetje heen naar je study.

Ik wist het wel.....deur in mijn woonkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
@vso nadeel van het omdraaien (wilde ik ook eerst) is die schouw... dan geef je gelijk weer zo'n 20cm op voor niks, vond het juist wel mooi om die schouw uit te breiden aan links of rechts zodat daar het gehele kabel management plaatsvind

@Mavamaarten in de huidige situatie was dit volgens mij vroeger een gang maar dichtgemaakt, kwestie van weer open maken :). Kantoor op deze plattegrond is nu een extra deel van de woonkamer maar vind ik niet heel veel waarde toevoegen

@Fraggert beide punten is inderdaad het overwegen waard, zelf vind ik het fijn als ik "afgesloten" ben van mijn werk als ik in de woonkamer zit. Opties opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

the-hyrax schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:21:

@Fraggert beide punten is inderdaad het overwegen waard, zelf vind ik het fijn als ik "afgesloten" ben van mijn werk als ik in de woonkamer zit. Opties opties...
snap ik, ik weet jou thuiswerk situatie niet.......mijn vrouw werkt op kantoor als ik thuis ben en omgekeerd.

Als je 5 koters hebt, is dat een compleet ander verhaal.

Maar dan nog keek ik dan eerder naar een goed geluidsisolerende* deur dan de "gang"-optie.

*Hier zijn genoeg bedrijven die dit kunnen adviseren zoals
https://allkoestiek.nl/akoestiek/verbeteren/wonen

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• SkylerNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 14:00
Afgelopen weken bezig geweest met een mooi projectje. Zelf nachtkastjes ontwerpen + maken.

Ik wilde hier heel graag amerikaans noten hout (walnoot) voor gebruiken omdat ik die donkere kleur super gaaf vind. Dus eerst maar eens wat rond neuzen op internet om deze planken te vinden. Uiteindelijk bij een houthandel in Drenthe uitkomen waar ze deze hadden, voor een redelijke prijs. (alsnog 130,- euro voor 2 planken)

Op basis van de hout maat een ontwerp gemaakt wat ik mooi vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21gGJq4uITing9_LKITq44I0Vtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6Dpcymqtf3s170QBoUFssOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn vader op de werkplaats vervolgens begonnen met het in elkaar lijmen van de planken. Het waren ruwe planken, dus eerst door de verdikte bank en de vlakbank gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoJTrO3Z8ezVqEJAU0hd0CK7mvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJdqW6LijHbFxSnoRXWM1Aka.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de 45 graden hoeken erin gezaagd en verder in elkaar gelijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jkk5dtESbfElrrHKwxm50utuE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUf5az8hF4cNudm0C49zeVV7.jpg?f=fotoalbum_large

Goed opgeschuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TzYh3453lhYXkzoRtyrQUtKC2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8emHooEM8WXoTDuccThrAdOU.jpg?f=fotoalbum_large

En als laatste de olie erop, en ophangen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_0NtMEUkPpvu-jzjhRoeWNyVhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1L6WaTpeu8u9bbiYza2iirY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxNvt5GE9YQb0hHyaUYLMMDfznU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UITUQJm3wLyk2wZctDZuKNWM.jpg?f=fotoalbum_large

En WAUW! Wat een resulaat, al zeg ik het zelf! Zelf vind ik het hout er mooier uitgekomen dan ik van te voren had gedacht.

Heb nog wel andere handgreep besteld, want ik vond het uiteindelijk niet mooi om een stuk uit het lade frontje te frezen, er komt nu nog een zwarte vlakke greep op de bovenkant van het lade frontje te liggen. Deze moet alleen nog binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 16-09 13:25
SkylerNL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:27:
Afgelopen weken bezig geweest met een mooi projectje. Zelf nachtkastjes ontwerpen + maken.

Ik wilde hier heel graag amerikaans noten hout (walnoot) voor gebruiken omdat ik die donkere kleur super gaaf vind. Dus eerst maar eens wat rond neuzen op internet om deze planken te vinden. Uiteindelijk bij een houthandel in Drenthe uitkomen waar ze deze hadden, voor een redelijke prijs. (alsnog 130,- euro voor 2 planken)

Op basis van de hout maat een ontwerp gemaakt wat ik mooi vind.

[Afbeelding]

Bij mijn vader op de werkplaats vervolgens begonnen met het in elkaar lijmen van de planken. Het waren ruwe planken, dus eerst door de verdikte bank en de vlakbank gehaald.

[Afbeelding]

Daarna de 45 graden hoeken erin gezaagd en verder in elkaar gelijmd.

[Afbeelding]

Goed opgeschuurd.

[Afbeelding]

En als laatste de olie erop, en ophangen!

[Afbeelding]
[Afbeelding]

En WAUW! Wat een resulaat, al zeg ik het zelf! Zelf vind ik het hout er mooier uitgekomen dan ik van te voren had gedacht.

Heb nog wel andere handgreep besteld, want ik vond het uiteindelijk niet mooi om een stuk uit het lade frontje te frezen, er komt nu nog een zwarte vlakke greep op de bovenkant van het lade frontje te liggen. Deze moet alleen nog binnen komen.
:o :o Mooi gedaan man! wat is noten toch ook een prachtig mooi spul. Welke olie heb je gebruikt? en geen push to open eventueel?
Echt mooi gedaan hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkylerNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 14:00
Aurum schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:42:
[...]

:o :o Mooi gedaan man! wat is noten toch ook een prachtig mooi spul. Welke olie heb je gebruikt? en geen push to open eventueel?
Echt mooi gedaan hoor!
Dankje :)

De diepte van de lades is achteraf te klein om er lade geleiders in te doen. Er zitten nu simpele lades zonder geleiders.

Als olie heb ik Rubio Monocoat Pure 2C gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door SkylerNL op 14-02-2023 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

Vorige week een beetje aan het knutselen geweest, en vandaag maar eens (bijna) af gemaakt.

Een plank voor boven de knutseltafel, nu alleen nog de led strip aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c02vR0I46oBw9YWAXeN9qxi5OrU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3s1xN8Y8UBf4EtzQqfP1QlM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr0Yw6grp4fB4NxoCQbOGaD3YJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beJPGXEwlnq03j8zdnqYHsMj.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn lieve wederhelft heeft meteen een lesje "router gebruiken" gehad en (met wat hulp) een mooie inlay en chamfer gemaakt

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:43:
Vorige week een beetje aan het knutselen geweest, en vandaag maar eens (bijna) af gemaakt.

Een plank voor boven de knutseltafel, nu alleen nog de led strip aansluiten.

[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn lieve wederhelft heeft meteen een lesje "router gebruiken" gehad en (met wat hulp) een mooie inlay en chamfer gemaakt
was internet stuk of bedoel je een boven of kantenfreesmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Eric H schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Dit staat in het contract: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPY5XgTS_eTwXB60NERFJG2lZUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eF8732yU8CvuYb1IbS5QEXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:20
De keuken hoort er wel bij, alleen de apparatuur niet dus. Ook aansluitingen (Electra, gas, water, riool) lijkt me dus verantwoordelijkheid van de verhuurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik wil aanpassingen maken in mijn leidingwerk tussen warmtepomp, buffervat en CV-leidingen systeem. Mijn installateur heeft VSH Multipress knelfittingen gebruikt. De leidingen naar mijn warmtepomp is 32mm meerlagen buis en mijn CV-systeem is 25mm meerlagenbuis.

Dus ik wil 25mm en 32mm knelfittingen leggen. Ik heb tot op heden alleen ervaring met radiatoren leidingwerk en daarvoor gebruikte ik Uponor 16mm meerlagenbuis en sluit dat aan met Uponor RTM koppelingen.

Ik heb 2 dingen waar ik mee zit. Ten eerste wat de beste plek is om 32mm knelfittingen en leidingen te vinden? Ik vind wel 1 en ander op internetshops, maar vaak is dit alleen in bulk te verkrijgen en ik heb maar 1 of 2 van de verschillende koppelingen nodig. Daarnaast vraag ik me af waar ik het gereedschap kan huren om de leidingen te ontbramen, buigen en knellen. Ik zat bij Boels te kijken, maar daar kon ik dit soort dingen niet vinden.

Iemand met tips over hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:56
[b]MrScratch in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6".

Ik heb 2 dingen waar ik mee zit. Ten eerste wat de beste plek is om 32mm knelfittingen en leidingen te vinden? Ik vind wel 1 en ander op internetshops, maar vaak is dit alleen in bulk te verkrijgen en ik heb maar 1 of 2 van de verschillende koppelingen nodig. Daarnaast vraag ik me af waar ik het gereedschap kan huren om de leidingen te ontbramen, buigen en knellen. Ik zat bij Boels te kijken, maar daar kon ik dit soort dingen niet vinden.
Simpelste optie, veel foto’s maken. Even een warmteservice in de buurt bellen. Erlangs gaan, alles daar kopen, tang erbij huren met de goede bekken. Installeren, tang dezelfde dag of de volgende ochtend gelijk als ze open gaan weer retour. Was qua huurprijs best te doen, en ze hebben elke koppeling of wat je ook nodig hebt per stuk te koop. Heb er zelf extra meegenomen en die later weer ongebruikt keurig retour kunnen geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:48:
[...]

was internet stuk of bedoel je een boven of kantenfreesmachine.
_O-
Ik frees het laatste!

Ondertussen snel even een dimmer aangesloten met dit als resultaat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htxR34G7HvrMHvqH8rCzuk8ncq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGI9K78NQFrgYtu0j2AbDN1K.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een (lichtelijk kromme) meranti plank met mahonie steun-stukjes.
Led proefieltje van de Hornbach en YujiLeds Led strip.
420 leds per meter, dus totaal geen hotspots, ook niet met dit extra ondiepe profiel.

24V, 4000k, 95+ CRI voor de geïnteresseerden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Zijn er diensten waar je, net als met PCB, een ontwerp kan insturen, en dat dan je project wordt afgeleverd? Bijv uit spaanplaat/meubelpanelen, hout, of ander materiaal.

Er zijn een aantal volautomatische cnc freesmachines in de omloop, maar het liefst ook met boorgaten aan de kopse kant.

Het lijkt me handig voor mensen zonder werkplaats, en wel zo nauwkeurig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb een ladder tegen de gevel gezet en met betonplex een lange goot gemaakt. Puinzakken gingen hierbij helaas stuk (te scherpe rand), maar los puin ging prima. Onderaan een oude teil gezet en die ging leeg in de aanhanger.

Helaas geen foto’s gemaakt van het geheel.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MrScratch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:32:
Ik wil aanpassingen maken in mijn leidingwerk tussen warmtepomp, buffervat en CV-leidingen systeem. Mijn installateur heeft VSH Multipress knelfittingen gebruikt. De leidingen naar mijn warmtepomp is 32mm meerlagen buis en mijn CV-systeem is 25mm meerlagenbuis.

Dus ik wil 25mm en 32mm knelfittingen leggen. Ik heb tot op heden alleen ervaring met radiatoren leidingwerk en daarvoor gebruikte ik Uponor 16mm meerlagenbuis en sluit dat aan met Uponor RTM koppelingen.

Iemand met tips over hoe ik dat het beste kan aanpakken?
hier hebben we wat tips over leidingen en koppelingen in de TS staan meeste is algemeen toe te passen op andere systemen.

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jrz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:19:
Zijn er diensten waar je, net als met PCB, een ontwerp kan insturen, en dat dan je project wordt afgeleverd? Bijv uit spaanplaat/meubelpanelen, hout, of ander materiaal.

Er zijn een aantal volautomatische cnc freesmachines in de omloop, maar het liefst ook met boorgaten aan de kopse kant.

Het lijkt me handig voor mensen zonder werkplaats, en wel zo nauwkeurig :-)
bij interieur bouwer kan dat prima. uiteindelijk is dat gewoon een kast die nog niet in elkaar staat. :9

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Een bescheiden start gemaakt met een platenspeler en de eerste platen aangeschaft. Na heel wat zoeken geen kastje gevonden dat ik geschikt vond voor de speler dus zelf aan het ontwerpen geslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywoDthala7cENboqkwpEVXXVZR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5XOOOh5zqVbsIA2uNT8rLUY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0lUEzgWEzhlQP6L6rlqesnn7_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECyRvE7jTnZ0mUAxB4C9UxGa.jpg?f=fotoalbum_large

Het past top op de beoogde plek en alles past er mooi in. Nog even aflakken en dan is het kastje klaar. Ik twijfel nog een beetje over het dichtmaken waar de speakers staan met een klep bedekt met luidspreker stof om de apparatuur aan het oog te onttrekken.

Bonus bouw foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMFIv30k88sMCD0G8b25px4oFJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kob8hGhhEpciIKjl2a5PQ6sb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
colvano schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:34:
Een bescheiden start gemaakt met een platenspeler en de eerste platen aangeschaft. Na heel wat zoeken geen kastje gevonden dat ik geschikt vond voor de speler dus zelf aan het ontwerpen geslagen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het past top op de beoogde plek en alles past er mooi in. Nog even aflakken en dan is het kastje klaar. Ik twijfel nog een beetje over het dichtmaken waar de speakers staan met een klep bedekt met luidspreker stof om de apparatuur aan het oog te onttrekken.
Mooi kastje, maareh laat je die speakers zo staan? :? Die opstelling is funest voor het stereobeeld en geeft de muziek zeker niet weer zoals die bedoeld is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:08:
[...]

_O-
Ik frees het laatste!

Ondertussen snel even een dimmer aangesloten met dit als resultaat!
[Afbeelding]

Het is een (lichtelijk kromme) meranti plank met mahonie steun-stukjes.
Led proefieltje van de Hornbach en YujiLeds Led strip.
420 leds per meter, dus totaal geen hotspots, ook niet met dit extra ondiepe profiel.

24V, 4000k, 95+ CRI voor de geïnteresseerden.
nice, mooi geworden _/-\o_

en goeie light-specs uitgekozen d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Andrehj schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:07:
[...]

Mooi kastje, maareh laat je die speakers zo staan? :? Die opstelling is funest voor het stereobeeld en geeft de muziek zeker niet weer zoals die bedoeld is.
Ja die blijven zeker zo staan. Het klinkt voor mij helemaal prima! Ik ben kennelijk geen typische audiofiel en dit voldoet uitstekend. Anders had ik ook wel hippe en dure speakers gekocht en de beste platenspeler.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Weet iemand of dit kunststof profiel tussen het plafond en een (gipsblokken) muur weggehaald kan worden? Ik weet niet zeker of dit constructief is of om de naad "netjes" af te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fhDPXvf5BrDlztUnBEyVTI-XjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA90CxOrkLowNwjdY0ToJVA9.jpg?f=fotoalbum_large

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
Ethnocentrix schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:24:
Weet iemand of dit kunststof profiel tussen het plafond en een (gipsblokken) muur weggehaald kan worden? Ik weet niet zeker of dit constructief is of om de naad "netjes" af te werken.
[Afbeelding]
Laten zitten. Zorgt er oa voor dat je muur niet om kan duwen als je er tegenaan valt. Waarom moet het weg? Er moet toch gestuct worden zo te zien.

https://www.pontmeyer.nl/...of-70x1500mm/p/E040902000
Productbeschrijving

Met een kunsstof gasbeton u-profiel kunt u eenvoudig een wand of muur van cellenbeton plaatsen. Het profiel verstevigt de constructie en realiseer stabiele en rechte wanden.

[ Voor 19% gewijzigd door t14wo op 16-02-2023 11:27 ]

• twain4me

twain4me

Ethnocentrix schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:24:
[Afbeelding]
hij is wel constrcutief maar wat veel wordt gedaan is weg snijden en purren. daarna overheen stucen.. behangen doen mensen vaak over het profiel heen. (en dat ga je zien)

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 16-02-2023 11:33 ]

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

@twain4me Dat was ook mijn originele plan inderdaad.
@t14wo Ik had niet verwacht dat zo'n dun plastic gootje zoveel stevigheid zou bieden. Bovendien zit er maar een paar mm tussen de muur en het plafond, niet voldoende om de muur te kunnen laten omvallen denk ik.

De muur moet inderdaad nog gestuct worden, maar als ik het gootje laat zitten moet er minimaal een halve cm op, terwijl de muur op zich wel gewoon vlak is. Als ik het gootje weg kan halen hoef ik alleen maar de schuren en een dun laagje finishpasta erop te smeren.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• twain4me

twain4me

Ethnocentrix schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:34:
@twain4me Dat was ook mijn originele plan inderdaad.
@t14wo Ik had niet verwacht dat zo'n dun plastic gootje zoveel stevigheid zou bieden. Bovendien zit er maar een paar mm tussen de muur en het plafond, niet voldoende om de muur te kunnen laten omvallen denk ik.

De muur moet inderdaad nog gestuct worden, maar als ik het gootje laat zitten moet er minimaal een halve cm op, terwijl de muur op zich wel gewoon vlak is. Als ik het gootje weg kan halen hoef ik alleen maar de schuren en een dun laagje fix&finish erop te smeren.
het is puur voor de snelheid snel een "strakke" overgang tussen muur en plafond realiseren met
"droogbouw" dat is veel handiger in de moderne woningbouw dan gaan lopen purren en afsmeren (wat gaat scheuren omdat het gebouw nog behoorlijk aan het zetten/krimpen is) en het is makkelijk om recht te bouwen.. daarom worden ze gebruikt, niet omdat het niet anders kan.

over kunststof heen stucen zou ik niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 16-02-2023 11:40 ]

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 09:14
Mag ik vragen hoe je de panelen aan elkaar hebt bevestigd? Pocketholes of enkel lijm?
colvano schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bonus bouw foto:
[Afbeelding]

• t14wo
Weinig gegeten hebbende van CV installaties, wil ik het volgende voorleggen over het verwijderen van onderstaande radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_ycgvb0CF2IAgzyqsdjpgrLxcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ikxx7tbHAtxguk5NWcSA0go3.jpg?f=fotoalbum_large

Deze radiator mag permanent verwijderd worden. Nu vraag ik mij af hoe ik dat doe, zonder dat ik de boel laat onderlopen of het systeem stuk maak.

Ik wil de buizen vlak onder de vloer afzagen, zodat de nieuwe vloer erover heen kan. Hoe doe ik dat?

Voor het verwijderen van de radiator zelf kan ik dat H blok gewoon dichtzetten, maar hoe haal ik ook het H blok weg? Waar moet ik iets dichtzetten/verleggen,omleiden etc?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Volg de leiding en kijk hoe het aan de andere kant aangesloten is :)

• t14wo
Rukapul schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:03:
Volg de leiding en kijk hoe het aan de andere kant aangesloten is :)
Leidingen in de een kanaalplaat volgen is een uitdaging denk ik. Op de begane grond hebben we ook alle radiatoren verwijderd en onder de vloer afgezaagd. Daar is niets verlegd of verbonden. Nu kan ik me voorstellen dat omdat we alle radiatoren op die verdieping verwijderd hebben, het wel kan en dit nu bij verwijderen van 1 radiator anders werkt. Maar zoals ik zei, mijn kennis hiervan is beperkt tot GBV.

Is het bijvoorbeeld zo dat radiatoren een eigen verbinding naar de hoofdleiding hebben of zitten ze parallel aangesloten? Woning is uit 2005 en voorzien van stadsverwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door t14wo op 16-02-2023 13:12 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
t14wo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Leidingen in de een kanaalplaat volgen is een uitdaging denk ik. Op de begane grond hebben we ook alle radiatoren verwijderd en onder de vloer afgezaagd. Daar is niets verlegd of verbonden. Nu kan ik me voorstellen dat omdat we alle radiatoren op die verdieping verwijderd hebben, het wel kan en dit nu bij verwijderen van 1 radiator anders werkt. Maar zoals ik zei, mijn kennis hiervan is beperkt tot GBV.

Is het bijvoorbeeld zo dat radiatoren een eigen verbinding naar de hoofdleiding hebben of zitten ze parallel aangesloten? Woning is uit 2005 en voorzien van stadsverwarming.
Beste is natuurlijk zo vroeg mogelijk afdoppen.. Als dat niet kan, dan stuk uit de grond bikken en dichtsolderen (of persen) en dan weer vlak maken. Klemkoppelingen niet in de vloer leggen.
Pagina: 1 ... 278 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/