GT1982 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:36:
Ik hoopte de radiatoren 1 voor 1 tijdelijk te demonteren om op de muur rondom en achter de radiator renovlies te plaatsen. Tegelijk zou het leuk zijn dat de andere radiatoren kunnen blijven functioneren.
Er zijn jammer genoeg geen kraantjes op de collectoren.
Mocht er een mogelijkheid zijn, vervangen we de collectoren ineens door exemplaren met kraantjes.
IK heb geen idee welk type schroefdraad nodig is om aan de radiatoren af te pluggen zodanig dat ik nadien de boel wel terug dicht krijg met de originele aansluitingen...
Zouden de radiatoren niet gekanteld kunnen worden tot 45 graden bvb?
Dit antwoord ga je niet leuk vinden. maar dit is eigenlijk ouwe meuk waarvan weinig tot niks meer te krijgen is.. Ik zou gelijk de vloer open hakken en er een setje nieuwe leidingen ingooien en paar nieuwe radiatoren kunnen ook geen kwaad. mogen eventueel 10% groter zodat je meer rendement draait kwa cv ketel... moet dat nou echt zo rigoreus vraagt men zich af. ja die slangen zijn eigenlijk poreus geworden en laten zuurstof
in het systeem toe. je kan wel een lading fernox erin gooien en hopen dat je het daarmee kan fixen.. verder is een magneetfilter in je retour van je cv ketel aan te raden bij zo,n verouderde installatie. als je de vloer er niet uit wil hakken raad ik je aan om bij novatube te kijken die toevallig dezelfde fittingen en slangen vervangen voor moderner en beter spul
https://leidingoplossing.nl/
na zal ik niet zeggen dat er helemaal niks meer te krijgen is wat op die slangen past maar zonder buiten en binnen diameter/wandikte blijft het natuurlijk koffiedik kijken of er wat van het huidige assortiment in past.,
heb je geluk is het gewoon een standaard maat. als het een andere maat is. dan heb je gewoon pech
De radiatoren kan je inderdaad kantelen. systeem aftappen draai de driedelige fitting/conische fitting los.
houd hierbij de andere moer tegen. kantel je radiator naar 45 graden. verf uw muur/behang uw muur.
zet uw radiator weer rechtop maak de conische fitting even schoon met een doekje doe er een klein beetje vet erop. (niet opschuren a.u.b) fitting aandraaien en je systeem weer vullen. dee slangpilaar/steunhuls verbinding moet je gewoon zo laten zitten tijdens dit proces. Tijdelijk afdoppen vraagt u ? zoek een staartstuk 1/2 duims en een dopje 1/2 duims, draai deze vooraf even in elkaar met loctite 55 (das draad..) zo kan je een paar radiatoren tijdelijk weghalen, niet allemaal want dan gaat uw ketel moeilijk doen.
(een conische fitting kan je in de regel ongeveer 25 tot 50 keer hergebruiken) nogmaals die slangpilar/steunhuls fitting die kan je het beste ongemoeid laten die loshalen is vragen om problemen.
(je hebt niet dezelfde versie als je collega,s in dit topic/dus er is ook een andere aanpak van toepassing)
en vervang die vul en aftap kraan even als je toch bezig bent. dat wordt vreog of laat een probleem.