An sich is een vlonder best een betrouwbare fundering maar ik kan niet zien hoe diep jouw palen zitten, welke grond je hebt, hoe dik de palen zijn, van welk materiaal en welke hoh afstand ze zijn geslagen. Best 'fundamenteel' om de keuze te maken.Waah schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:53:
Ik wil graag een aluminium overkapping voor in de tuin.
https://yurrt.nl/aluminiu...er-350-x-400-cm-ww7700527
mooie (dure) gevonden maar nu zit ik met montage....
Hij komt op een houten terras:
[Afbeelding]
4x4 meter. , Met shutters die dicht kunnen tegen de regen. Nu kan ik hen direct op het terras bevestigen of op betonpoeren. Dat laatste is natuurlijk het stevigste maar:
Onder het terras zit 20 tot 33cm "lucht". Regelwerk om de 70cm
[Afbeelding]
Dus als ik betonpoeren wil plaatsen zonder dat de overkapping 30cm lager komt moet ik het hele terras open halen, iets van 4 kuub zand erin gooien en dan pas staat het mooi. Daar heb ik eigenlijk geen zin in als het niet hoeft.
Daarom de vraag: kan ik het bevestigen aan de houten vlonder? Of kan ik het verstevigen waar de palen komen?
Tips zijn welkom. Misschien waarschijnlijk zie ik iets heel simpels over het hoofd. En als het niet kan dan ook prima dan weet ik dat tenminste.
Verder:
Hoelang gaat je terras nog mee?
Hoelang moet die overkapping nog meegaan?
Als deze verwachte levensduur enigszins van elkaar afwijkt zou ik de overkapping op een eigen fundering zetten.
Je kunt hogere betonpoeren bestellen, zoals in voorgaande reactie. Of zelf funderingspalen storten met een bekisting. Is met een paar zakken beton en betonijzer niet zo spannend en best geinig om te doen. Alleen even nauwkeurig bedenken en afmeten hoe/waar je de hoekpalen aan de fundering bevestigt. Tip: deze website voor het kiezen van een verbinding tussen fundering en staander. Is wel in het Duits maar translate maakt het je makkelijk.
Misschien is dit best een conflicterende vraag maar waarom ga je niet voor hout? Ten eerste kun je dan de afmeting tot op de cm zelf bepalen. Ten tweede voegt het beter bij je schutting en vlonder. Ten derde kun je daar zonnepanelen op kwijt. Je bent immers vrij in afmeting en montage. Dan zit je én droog/schaduw en betaalt de overkapping zichzelf ook nog eens terug. Met glas-glas panelen kan dat er nog best gaaf uitzien! Ten vierde ben je vrij in stijl/dikte/constructiewijze, afhankelijk natuurlijk van de minimale belastingen die je wel moet garanderen.
Leuk project veel succes!
Edit:
Ik heb dit ook gedaan met hout en heb achteraf spijt dat ik de achterkant niet dicht heb gemaakt. Jij hebt er wel een schutting staan maar het ziet er superstrak uit als je één of twee zijkanten dichtmaakt en het scheelt een boel wind/vuil/inregening.
[ Voor 4% gewijzigd door GudZ op 29-01-2023 10:30 ]
PV Output 1.350Wp ZWW 10°