Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Kan je iets uitgebreider zijn met "32mm kunstof" is voldoende ?Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:27:
[...]
Tenzij je een enorm grote WP wilt: Normaliter is 28 mm koper / staal of 32 mm kunststof voldoende voor een WP.
En vermijd haakse bochten (elleboogjes, in de praktijk vaak messing knelkoppelingen). Deze zijn funest voor een goed flow. Gebruik stromende bochten (geperst of gebogen).
Meer info: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
In het OP/TS van dat topic word dat niet echt behandeld en de gedachte erachter c.q berekening mis ik wel een beetje. en ik ben met name benieuwd naar wanneer je welke diameter kiest.
ik zit nu met zeer oude (dikstaal leiding werk) en die gaan er tzt uit, ik zat zelf al te denken om alle leidingen geisoleerd neer te leggen (wegens wegwerken) en dicht bij de bestaande radiator eventueel over te schakelen naar (ongeisoleerd) knel/stalen buis oid.
Ook ga ik voor 90 C type flexibel .. overkill wellicht maar omdat ik nu nog op gas zit is dat wellicht verstandiger.
zal wel even een klusje worden (btw ik krijg mijn huis warm op cv laatste stand)
Tja vanalles
Dank! Op zich best logisch. Ik heb de kopse kanten wel behandeld met een mengsel van houtlijm en water, maar ik weet niet in hoeverre dat voldoende intrekt (en misschien ook wel opstaande vezels krijgt). De kopse kanten zijn nu in ieder geval niet glad.Aurum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:46:
[...]
De vezels van MDF gaan omhoog staan in contact met water, maar dat geld dus ook voor watergedragen verven. Grootste issue is met opnieuw vlak schuren en daarna de eindlaag. Is vaak dat je eindlaag dus watergedragen is en als je ook maar ergens te veel van je primer wegschuurt je dus rechtopstaande vezels krijgt. Ook dikkere primers zuigen niet echt in de kopse kanten van MDF waardoor je geen verzadiging krijgt in je kopse kanten en evengoed de kans hebt op opstaande vezels.
Het is met MDF en primers/grondverf altijd trial en error, type primer maakt heel veel verschil. Daarom adviseer ik zelf zinsser BIN omdat het echt altijd werkt zonder dat ik daar aan hoef te twijfelen. Het is dun en trekt goed de kopse kant in en is niet watergedragen maar is wel al na 15 min droog voor een eventuele 2de laag en na een uur kan je al schuren.
Maar mocht je all-grund op alkyd basis hebben dan zou dit wel kunnen werken denk ik, zelf alleen nooit echt geprobeerd vanwege de nadelen van binnen schilderen met alkyd.
Ik ga binnenkort een spuitbusje Zinsser Bin halen en ben benieuwd. Het zou een mooie snelle oplossing zijn!
Met de koevlaas-formule uit het warmtepomp topic en deze website kom ik zelf uit rond de 10KW warmtepomp, en met deze website en de aanname van een temperatuurverschil aanvoer/retour van 6 graden bij een 1,43 m3/uur wat een buisdiameter van zo'n 23mm nodig heeft. Maar dat lijkt me zelf nogal optimistisch.vso schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:09:
[...]
Kan je iets uitgebreider zijn met "32mm kunstof" is voldoende ?
In het OP/TS van dat topic word dat niet echt behandeld en de gedachte erachter c.q berekening mis ik wel een beetje. en ik ben met name benieuwd naar wanneer je welke diameter kiest.
Maar misschien is het warmtepomp topic een betere plek hiervoor.
[ Voor 3% gewijzigd door inquestos op 25-01-2023 13:50 . Reden: URL topic aangepast ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Ik heb nog even een filmpje opgezocht waarin ze ook het verschil laten zien tussen waterbasis en zinsser bin:
YouTube: The Secret To Painting Raw Wood and MDF!
dan kan je ook een beetje zien hoe het er dan uit ziet en hij legt het eigenlijk ook prima uit hoe je het kan gebruiken.
Wat betreft lakplamuur, ik ken het. Het geeft een mooi resultaat maar is zo veel werk ook om allemaal netjes aan te brengen en weer schuren en weer opnieuw en weer schuren. De dude in het filmpje laat het niet expliciet zien maar het is wel belangrijk om eerst je kops mdf nog even goed te schuren
Mocht je heel dik MDF gebruiken (zeg 38mm) dan is het MDF iets minder goed geperst en zal je wat sneller last hebben van hogere pieken en lagere dalen waardoor het vlak schuren wel een uitdaging is en soms slecht te zien zonder primer of het goed geschuurd is. Dan heb ik wel eens gehad dat na Zinsser bin ik nog aan de gang moest moet lakplamuur om nog wat dalen in te vullen.
Hieronder 2 foto's van de kopse kant van 38mm MDF, eerst eentje waarbij in niet echt goed had geschuurd van te voren, 1 laag zinsser erop heb gegooit en dus zag dat er nog "dalen" inzaten waarbij ik eigenlijk heel veel van het MDF weer weg moest schuren. Nog wat geprobeerd met kwastplamuur (je ziet de strepen nog) en daarna gedacht. Het is toch de kopse kant van een meterkastdeur die gaat niet vaak open
:strip_exif()/f/image/ZL7f4saVkZ7QMlGcaeFrS5Xc.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna bij de 2de foto dus eerst goed geschuurd, 2x zinsser erop (voor de zekerheid) en nog nog lichtjes nageschuurd en gespoten. Nog niet helemaal perfect maar zeker bijna perfect.
:strip_exif()/f/image/SGjDXfqAZo2d0wfFSZldwRr4.jpg?f=fotoalbum_large)
recht hoeft hij voor deze toepassing dan juist weer niet te zijnMetalfreak schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:35:
[...]
Succes met dat hoepelhout in de bouwmarkt... Het is soms al een wonder als je een rechte lat kunt vinden.
Zojuist na het werk weer verder gegaan met die radiator die.iet verwarmen wil... Voor het opstoken van de ketel alle radiatoren ontlucht (zat geen lucht in), alle goede radiatoren gesloten op de goede van de keuken na en de uiteraard de radiator die niet warm wil worden welke ook in de keuken zit..Ruudstertje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:46:
[...]
Ik snap denk ik wat je bedoelt maar dat is denk ik het probleem niet. Zie afbeelding ter verduidelijking.
[Afbeelding]
De radiator werd even lauw bij de thermostaat knop terwijl de goeie erg heet werd.
Heb extra lang proberen te ontluchten net zolang tot ik heet water uit het ontluchtingskraantje voelde stromen.. Thermostaat knop en spindel (ventiel?) lijkt gewoon te werken.
Iemand big ideeën? Anders bel ik vd week een installateur.
De retour verstopt met roest o.i.d. ? Als je hem alleen warm krijgt met het water er uit halen bij de ontluchter moet er iets mis zijn met je retour leiding.Ruudstertje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:40:
[...]
De radiator werd even lauw bij de thermostaat knop terwijl de goeie erg heet werd.
Heb extra lang proberen te ontluchten net zolang tot ik heet water uit het ontluchtingskraantje voelde stromen.. Thermostaat knop en spindel (ventiel?) lijkt gewoon te werken.
:strip_exif()/f/image/cJnMV8gWJJg2vc2Qxo4cCUWv.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloertje gegoten met vloeibaar zandcement. Begint aardig te drogen. Door het dobberen en omdat het super vloeibaar is, is het aardig recht/vlak uitgekomen, met helaas als enige uitzondering de plek waar een afvoerbuis in de vloer ligt. Die is gaan 'drijven' op de hoekverbinding en er zit dus nu een kleine 'put' ofwel holling achter die buis van enkele millimeters. Teveel verschil voor de tegels die erop moeten.
Welnu: De fabrikant zegt dat ik na 4 dagen in principe al kan tegelen, ondanks dat het een week per cm diepte moet uitharden. De voorzijde ligt ~5cm diep en de achterzijde tot ~10cm diep. Ik kijk dus wel naar 2 maanden uitharden, en dat is me te lang.
Ik wil de lichte oneffenheden uitvlakken met egaline. Een paar millimeter zou al voldoende zijn. Moet ik dan echt eerst 2 maanden wachten voor er egaline op mag? Of zou hier hetzelfde voor gelden als met tegels, dat ik er gewoon overheen mag? Kan ik online niet duidelijk krijgen (tegenstrijdige berichten). Ik heb geprobeerd (heel vaak) weber beamix te bellen maar zij gooien gewoon keer op keer de telefoon erop op de helpdesk voor je ze te spreken krijgt.
[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-01-2023 16:38 ]
Hier net zoiets gehad in de badkamer (10 cm over bijna het hele oppervlak behalve bij de leidingen), na 3 dagen even wat egaline erbij in een hoekje, dat weer een dagje laten drogen, daarna voorzichtig en in alle rust getegeld, ging goed, zit er nu een jaar in zonder een probleem. Ik ben met de vloertegels begonnen om niet her en der met een trap al m'n gewicht op 1 punt te zetten.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:30:
Vraag:
Welnu: De fabrikant zegt dat ik na 4 dagen in principe al kan tegelen, ondanks dat het een week per cm diepte moet uitharden. De voorzijde ligt ~5cm diep en de achterzijde tot ~10cm diep. Ik kijk dus wel naar 2 maanden uitharden, en dat is me te lang.
Ik wil de lichte oneffenheden uitvlakken met egaline. Een paar millimeter zou al voldoende zijn. Moet ik dan echt eerst 2 maanden wachten voor er egaline op mag? Of zou hier hetzelfde voor gelden als met tegels, dat ik er gewoon overheen mag? Kan ik online niet duidelijk krijgen (tegenstrijdige berichten). Ik heb geprobeerd (heel vaak) weber beamix te bellen maar zij gooien gewoon keer op keer de telefoon erop op de helpdesk voor je ze te spreken krijgt.
Egaline alleen in de hoek? Of uiteindelijk over de hele vloer?BMW_Gizzmo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:53:
[...]
Hier net zoiets gehad in de badkamer (10 cm over bijna het hele oppervlak behalve bij de leidingen), na 3 dagen even wat egaline erbij in een hoekje, dat weer een dagje laten drogen, daarna voorzichtig en in alle rust getegeld, ging goed, zit er nu een jaar in zonder een probleem. Ik ben met de vloertegels begonnen om niet her en der met een trap al m'n gewicht op 1 punt te zetten.
cement producten zijn na 2 maanden pas uitgehard en op eindsterkte maar je kan ze veel sneller op elkaar hechten (dus cement gebonden op cement gebonden) die 4 dagen zijn waarschijnlijk ivm beloopbaarheid.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:30:
Vraag:
[Afbeelding]
Vloertje gegoten met vloeibaar zandcement. Begint aardig te drogen. Door het dobberen en omdat het super vloeibaar is, is het aardig recht/vlak uitgekomen, met helaas als enige uitzondering de plek waar een afvoerbuis in de vloer ligt. Die is gaan 'drijven' op de hoekverbinding en er zit dus nu een kleine 'put' ofwel holling achter die buis van enkele millimeters. Teveel verschil voor de tegels die erop moeten.
ik snap trouwens niet waarom een paar mm teveel is voor tegels, beetje meer lijm (of in een heel erg geval dikbed lijm) en je bent er ook. daar ga je toch niet een hele vloer voor egaliseren.
Wat ik al in huis heb gehad zijn:
- Telescopische Raamuizetter (weer retour gegaan)
- Axa Axafix Raamuitzetter (https://www.toolsvoordeli...VvE2SFK4-DhgaAm2KEALw_wcB)
Die laatste past wel maar heb ik verkeerd moeten monteren om het werkend te krijgen, kwam tegen het luikje aan en alsnog steekt die nog wat teveel uit.
Dus nu opzoek naar een goeie oplossing. Iemand een goeie tip of link naar een uitzetter/ander beslag dat past en klein genoeg is? Of een andere manier om toch te kunnen ventileren? Luik vervangen door iets van een rooster? Hele kozijn vervangen kan altijd nog.
Ondanks "achteraf kijken verhaal" had je bv niet de eerste paar cm op kunnen vullen met ander product zoals EPS-120/200 of zandcement ?HTT-Thalan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:30:
Vraag:
[Afbeelding]
Egaline heeft een voorstrijk nodig zover ik weet, en de mix maken schijnt ook niet meest eenvoudige te zijn
en dan nog ben je niet korter met de uiteindelijke droogtijd denk ik zo.
ik heb zelf een hoogte kaart gemaakt op van de vloer, spullen gehaald voor egaliseren totdat we via via (toeval) iemand tegenkwam die alles deed voor een mooie prijs inclusief vloer leggen..
Hoogtekaart is waterpas oid en dan vulplaatjes van 1-6mm oid dat ding in een vak patroon uitleggen. (waterpas houden en de afstand van elkaar aftrekken) tussendoor meten met een schuifmaat ..
je kan ook snelcement nemen oid maar dan nog moet je weten waar de plekken zijn (lees wat is de uiteindelijke hoogte die je wilt hebben
Tja vanalles
Omdat:twain4me schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:08:
[...]
cement producten zijn na 2 maanden pas uitgehard en op eindsterkte maar je kan ze veel sneller op elkaar hechten (dus cement gebonden op cement gebonden) die 4 dagen zijn waarschijnlijk ivm beloopbaarheid.
ik snap trouwens niet waarom een paar mm teveel is voor tegels, beetje meer lijm (of in een heel erg geval dikbed lijm) en je bent er ook. daar ga je toch niet een hele vloer voor egaliseren.
:strip_exif()/f/image/MUP03Ifa37ocaQuoT950Uqo6.jpg?f=fotoalbum_large)
dit niet met 'een beetje extra tegellijm' op te lossen is. De oneffenheid is veel te 'plaatselijk' qua hoogteverschil dat op zijn ergst bijna 5 millimeter betreft. Het gebied links ligt daardoor ook iets lager dan rechts en richting de wand (achter de pvc buis die er ter illustratie op ligt) is het daardoor ook ongelijk.
Ik moet dus in ieder geval op een deel van de vloer egaline gieten om het in lijn met de rest te brengen (bij de deur heb ik ook een kleine dip richting de hoek). Ik wil niet het risico lopen dat de tegels ongelijk liggen of gaan breken. Atlas SMS30 egaline kun je voor 20e/zak krijgen, 2/3 zakken daarvan en het ligt vlak. Niet zo'n schokkend bedrag voor zekerheid en daarmee giet ik de vloer gewoon totaal vlak (als je dan toch bezig bent).
Praktisch gezien zou ik ook een stuk van die richel kunnen afschuren... maar weet niet of dat wijs is.
[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-01-2023 18:34 ]
Als ik naar je foto kijk, lijkt het of het cement op de buis te hoog ligt in plaats van de vloer te laag. Ik zou er met beleid een slijptol langs halen.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:31:
[...]
Omdat:
[Afbeelding]
dit niet met 'een beetje extra tegellijm' op te lossen is. De oneffenheid is veel te 'plaatselijk' qua hoogteverschil dat op zijn ergst bijna 5 millimeter betreft. Het gebied links ligt daardoor ook iets lager dan rechts en richting de wand (achter de pvc buis die er ter illustratie op ligt) is het daardoor ook ongelijk.
Ik moet dus in ieder geval op een deel van de vloer egaline gieten om het in lijn met de rest te brengen (bij de deur heb ik ook een kleine dip richting de hoek). Ik wil niet het risico lopen dat de tegels ongelijk liggen of gaan breken. Atlas SMS30 egaline kun je voor 20e/zak krijgen, 2/3 zakken daarvan en het ligt vlak. Niet zo'n schokkend bedrag voor zekerheid en daarmee giet ik de vloer gewoon totaal vlak (als je dan toch bezig bent).
Praktisch gezien zou ik ook een stuk van die richel kunnen afschuren... maar weet niet of dat wijs is.
When life gives you lemons, start a battery factory
Dat is ook zo, maar laten we zeggen dat dit 50% van het probleem is. Vanwege die buis is er ongemerkt ook wel te weinig cement links van de buis terecht gekomen, dus daar ligt het iets minder mooi en ook een millimeter of zo lager.KabouterSuper schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:38:
[...]
Als ik naar je foto kijk, lijkt het of het cement op de buis te hoog ligt in plaats van de vloer te laag. Ik zou er met beleid een slijptol langs halen.
Stel dat ik de slijptol pak: lamellenblad erop?
Die millimeter kan je met tegelleggen wel wegwerken. In het slechtste geval gebruik je teveel tegellijm en moet je pielen om hem vlak te krijgen (maar dan zit er zeker geen luchtbel onder).HTT-Thalan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:48:
[...]
Dat is ook zo, maar laten we zeggen dat dit 50% van het probleem is. Vanwege die buis is er ongemerkt ook wel te weinig cement links van de buis terecht gekomen, dus daar ligt het iets minder mooi en ook een millimeter of zo lager.
Ik pak altijd de goedkoopste betonslijpschijven...nog nooit geprobeerd om een lamellenschijf te gebruiken. Het is maar een klein stukje. Het geeft trouwens wel heel veel stof.
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik heb een full face masker met FFP2 filters, komt wel goedKabouterSuper schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:54:
[...]
Die millimeter kan je met tegelleggen wel wegwerken. In het slechtste geval gebruik je teveel tegellijm en moet je pielen om hem vlak te krijgen (maar dan zit er zeker geen luchtbel onder).
Ik pak altijd de goedkoopste betonslijpschijven...nog nooit geprobeerd om een lamellenschijf te gebruiken. Het is maar een klein stukje. Het geeft trouwens wel heel veel stof.
In de zeldzame gevallen dat het moet, Gebruik ik zoiets wel eens.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:48:
[...]
Dat is ook zo, maar laten we zeggen dat dit 50% van het probleem is. Vanwege die buis is er ongemerkt ook wel te weinig cement links van de buis terecht gekomen, dus daar ligt het iets minder mooi en ook een millimeter of zo lager.
En inderdaad bulten stof...
:strip_exif()/f/image/oJw02jdfJn0dqmm6v3ecyhY0.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
dat jij iets niet kan wil niet zeggen dat het niet mogelijk isHTT-Thalan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:31:
[...]
Omdat:
[Afbeelding]
dit niet met 'een beetje extra tegellijm' op te lossen is. De oneffenheid is veel te 'plaatselijk' qua hoogteverschil dat op zijn ergst bijna 5 millimeter betreft.
maargoed ik snap de situatie nu beter wellicht dat ik er ook gewoon een zak of 2-3 egaline in zou mikken. het is niet heel veel duurder dan de extra tegellijm die je nodig zou hebben. maar de verhoging weghalen werkt natuurlijk ook. Als je vloer nog niet te hard is lukt schuren met een lamele schijf anders heb je diamant nodig (komschijf)
kan je egaliseren?
Het aantal liters per minuut wat de WP kan verpompen staat in de specs van de WP. Dat is dus niet bij elke WP hetzelde.vso schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:09:
[...]
Kan je iets uitgebreider zijn met "32mm kunstof" is voldoende ?
ik zit nu met zeer oude (dikstaal leiding werk) en die gaan er tzt uit, ik zat zelf al te denken om alle leidingen geisoleerd neer te leggen (wegens wegwerken) en dicht bij de bestaande radiator eventueel over te schakelen naar (ongeisoleerd) knel/stalen buis oid.
Ook ga ik voor 90 C type flexibel .. overkill wellicht maar omdat ik nu nog op gas zit is dat wellicht verstandiger.
zal wel even een klusje worden (btw ik krijg mijn huis warm op cv laatste stand)
Als de leidingen te dun zijn in relatie tot het te verpompen water dan krijg je ruis en is de werking in huis niet stil.
Nog een nuance is het aantal bochten en vernauwingen wat in het hele systeem inclusief eventuele radiatorkranen aanwezig is.
Ik ben nog geen tabel met richtlijnen, een berekening of een ezelsbruggetje tegengekomen
Kun je gewoon berekenen hoor, moet je alleen bernoulli en moody erbij pakken. Ben je wel even zoet overigens.nokiaan958GB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:48:
[...]
Het aantal liters per minuut wat de WP kan verpompen staat in de specs van de WP. Dat is dus niet bij elke WP hetzelde.
Als de leidingen te dun zijn in relatie tot het te verpompen water dan krijg je ruis en is de werking in huis niet stil.
Nog een nuance is het aantal bochten en vernauwingen wat in het hele systeem inclusief eventuele radiatorkranen aanwezig is.
Ik ben nog geen tabel met richtlijnen, een berekening of een ezelsbruggetje tegengekomen
Makkelijker zijn de tabellen van leveranciers van leidingwerk, max 200-250Pa per meter en <1m/s zit je globaal wel goed.
Aantal liters bij x delta T is voor alle watersystemen hetzelfde vermogen. Andersom is dus ook het geval, 5kW bij 5gr dT is altijd dezelfde hoeveelheid liters water(bij identieke samenstelling v.w.b. glycol indien van toepassing).
Ruisen en geluid zijn nog je minste problemen bij te dun leidingwerk. Als de weerstand te hoog is voor de pomp haal je de benodigde liters niet en krijg je het volledige vermogen niet in het systeem. Daarbij zorgen te hoge snelheden voor snellere slijtage van het leidingsysteem.
Vroeger had ik gewoon een simpel lijstje voor een woning snel uit te dimensioneren X mm = max X kW (bij x delta T). Gewoon radiator vermogens tellen en diameters opschrijven.
Awesome
Ben eerder te bang dat de CV (nu) te breed bemeten word en bv de WP(straks) te nauw .. met bv 28mm flexibel. geen zin om alles weer opnieuw aan te schaffen en aan te leggen.nokiaan958GB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:48:
[...]
Het aantal liters per minuut wat de WP kan verpompen staat in de specs van de WP. Dat is dus niet bij elke WP hetzelde.
Tja vanalles
Ik heb nog niet bewezen dat ik het níet kantwain4me schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:47:
[...]
dat jij iets niet kan wil niet zeggen dat het niet mogelijk isje kan tot een mm of 30 met de juiste lijm
![]()
maargoed ik snap de situatie nu beter wellicht dat ik er ook gewoon een zak of 2-3 egaline in zou mikken. het is niet heel veel duurder dan de extra tegellijm die je nodig zou hebben. maar de verhoging weghalen werkt natuurlijk ook. Als je vloer nog niet te hard is lukt schuren met een lamele schijf anders heb je diamant nodig (komschijf)
kan je egaliseren?
Ik bedenk me net even wat anders: Je kunt absorbtiedrogers huren bij boels om een vloer sneller te laten drogen. Maar die kosten 60/u dag of meer. Ik heb zo'n mobiele airco unit staan. Als ik die zonder slang in die kamer neerzet blaast hij ook gewoon warme lucht uit en het vocht vangt hij af naar een slang.
Op die manier ben ik toch ook aan het ontvochtigen? Of ben ik nou gek?
Ok.... En kan er ook nog ergens een luchtbel dwars zitten in dat stuk retour? Ervaring met het eventueel ontstoppen? Zou opnieuw het systeem legen en opvullen helpen? Eventueel alle radiatoren dicht draaien (incl. voetventielen) en de verstopte radiator open en dan hopen dat hij het eruit drukt?vormulier schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:23:
[...]
De retour verstopt met roest o.i.d. ? Als je hem alleen warm krijgt met het water er uit halen bij de ontluchter moet er iets mis zijn met je retour leiding.
Nee je hebt helemaal gelijk. Mobiele airco kun je prima mee ontvochtigen. Behalve als de ruimte te koud is. Dan slaat die niet aan. Meeste airco's kunnen tot een graad of 16 koelen. Waarschijnlijk gaat zo'n absortiedroger lager in temperatuur.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:28:
[...]
Ik heb nog niet bewezen dat ik het níet kan.
Ik bedenk me net even wat anders: Je kunt absorbtiedrogers huren bij boels om een vloer sneller te laten drogen. Maar die kosten 60/u dag of meer. Ik heb zo'n mobiele airco unit staan. Als ik die zonder slang in die kamer neerzet blaast hij ook gewoon warme lucht uit en het vocht vangt hij af naar een slang.
Op die manier ben ik toch ook aan het ontvochtigen? Of ben ik nou gek?
De mijne kan tot 16 graden gaan (qua uitblaastemperatuur) maar ook omhoog naar 26 graden. De kamer is nu (met het raam open, vanwege het vocht) zo'n 10 graden. Als die airco daar zou staan te blazen werd het er makkelijk 25 vanwege de warme lucht die hij uitblaast.Chninkel schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:42:
[...]
Nee je hebt helemaal gelijk. Mobiele airco kun je prima mee ontvochtigen. Behalve als de ruimte te koud is. Dan slaat die niet aan. Meeste airco's kunnen tot een graad of 16 koelen. Waarschijnlijk gaat zo'n absortiedroger lager in temperatuur.
Dus ik vroeg: dus het is niet zo dat je met die egalisatie de vloer, en dus het vocht, opsluit? Nee, u moet wel de egalisatie 24u laten uitharden voor u gaat tegelen. Ja nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel het vocht in de zandcementvloer. Ja inderdaad, zandcement droogt door uitdamping, en egaline sluit hermetisch af. Ok, dus ik moet toch 2 maanden wachten? Nee, u mag na een week egaliseren en tegelen.

je kan echt gewoon egaliseren. er is echt geen bouw waar ze 2 maanden wachtenHTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:29:
Ok Ik heb contact gehad met Weber Beamix en... daar werd ik niet heel veel wijzer van. Aan de ene kant was hij vrij rechtlijnig met zijn advies: Na een week drogen mag je egaliseren met een vloeibaar egalisatiemiddel en daarna tegelen.
Dus ik vroeg: dus het is niet zo dat je met die egalisatie de vloer, en dus het vocht, opsluit? Nee, u moet wel de egalisatie 24u laten uitharden voor u gaat tegelen. Ja nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel het vocht in de zandcementvloer. Ja inderdaad, zandcement droogt door uitdamping, en egaline sluit hermetisch af. Ok, dus ik moet toch 2 maanden wachten? Nee, u mag na een week egaliseren en tegelen.
. Nu snap ik het nog niet...
Minpunt: Ik vergat de ruimte onder de deur af te dichten met een deken. Nu is het hele huis stoffig.
Ja, daar dacht ik ook al aan. Ik heb de richel er nu uit en er zitten nog wel wat 'low spots' als ik met een lange waterpas (1m) alles naloop, maar ik durf het denk ik wel aan zonder verder egaliseren. Ik ga gewoon met een 1cm lijmkam werken en flink wat lijm gebruiken, advies is 3+kg per m2 als je grote tegels heb (de mijne zijn 60x30cm) dus voor de hele 9m2 van deze kamer neem ik 30~40kg lijm en dan zit ik wel goed denk ik.twain4me schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:01:
[...]
je kan echt gewoon egaliseren. er is echt geen bouw waar ze 2 maanden wachtendie egaline is immers ook niet direct uitgehard dus vocht kan er gewoon doorheen tranporteren.. trouwens egaline is niet van zichzelf waterdicht dus snap dat hermetisch afsluiten niet zo goed.
De muren gaan we behandelen met een speciale verf die na lang beraad is uitgezocht, een 'camel' zandkleur in de uitvoering 'marrakech walls'. De tegels zijn 'Globus Antracite' en zijn enigzins ruw qua textuur en look, krijg ik een lekker ruige kamer
Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen met Marrakech walls (van pure and original?) Wij hebben het geprobeerd aan te brengen in de badkamer maar ik kreeg er geen patroon in waar ik blij mee was. Ik had het idee dat ik voornamelijk er een zooitje van had gemaakt en het droogde veel sneller dan ik had verwacht waardoor je ook met je spateltje niet lang genoeg kon smeren.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:30:
[...]
Ja, daar dacht ik ook al aan. Ik heb de richel er nu uit en er zitten nog wel wat 'low spots' als ik met een lange waterpas (1m) alles naloop, maar ik durf het denk ik wel aan zonder verder egaliseren. Ik ga gewoon met een 1cm lijmkam werken en flink wat lijm gebruiken, advies is 3+kg per m2 als je grote tegels heb (de mijne zijn 60x30cm) dus voor de hele 9m2 van deze kamer neem ik 30~40kg lijm en dan zit ik wel goed denk ik.
De muren gaan we behandelen met een speciale verf die na lang beraad is uitgezocht, een 'camel' zandkleur in de uitvoering 'marrakech walls'. De tegels zijn 'Globus Antracite' en zijn enigzins ruw qua textuur en look, krijg ik een lekker ruige kamer. De verf komt met een speciale primer (op kleur) en word met een kwast aangebracht maar daarna met een spatel bewerkt zodat je een speciaal effect krijgt. Daar dan weer die donker houten koof tegenaan met verlichting via het plafond... ik heb er zin an
.
Misschien was het het gewoon niet voor mij in de wieg gelegd. Daarom ben ik erg benieuwd!
Ja inderdaad, van Pure & Original. De video's zien er niet te moeilijk uit... ik ga het samen met mijn vrouw doen dus eentje smeren en eentje spatelen anders krijg je er geen snelheid in. We gaan ook twee lagen aanbrengen dus wellicht dat dit iets vergevingsgezinder is. Sowieso komt er een gekleurde primer onder, was dat bij jou ook? Heb je een foto en welke kleur heb jij gebruikt?Aurum schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:47:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen met Marrakech walls (van pure and original?) Wij hebben het geprobeerd aan te brengen in de badkamer maar ik kreeg er geen patroon in waar ik blij mee was. Ik had het idee dat ik voornamelijk er een zooitje van had gemaakt en het droogde veel sneller dan ik had verwacht waardoor je ook met je spateltje niet lang genoeg kon smeren.
Misschien was het het gewoon niet voor mij in de wieg gelegd. Daarom ben ik erg benieuwd!
Ja ik heb het ook samen met mijn man gedaan om een beetje het tempo erin te houden. Eerst had mn man het geprobeerd en die was stucwerk gewend dus dat was helemaal een potje. Dus ik dacht ik heb hier geen ervaring mee misschien gaat het bij mij beterHTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:01:
[...]
Ja inderdaad, van Pure & Original. De video's zien er niet te moeilijk uit... ik ga het samen met mijn vrouw doen dus eentje smeren en eentje spatelen anders krijg je er geen snelheid in. We gaan ook twee lagen aanbrengen dus wellicht dat dit iets vergevingsgezinder is. Sowieso komt er een gekleurde primer onder, was dat bij jou ook? Heb je een foto en welke kleur heb jij gebruikt?
We hebben zelf de kleur Coffee Cream gebruikt. En uiteindelijk van pure and original de Licetto verf gepakt voor de badkamer muren
Ik zie dat ik er geen foto van heb gemaakt. Ik denk dat wat het grootste "probleem" was, misschien wel de hele lichte kleur is geweest. Met het spatelen werd de kleur van heel licht zand meer een soort van grauwe kleur waardoor de hele kleur een beetje "meh" werd en ik vond ook dat je teveel spatelstrepen en opstaande randjes etc zag. Maar als je dat weer niet doet dan stuc je het glad en is er ook niets aan. Ik heb ook de schuld niet bij de verf/keim gelegd maar meer dat het toch niet helemaal was wat ik wilde denk ik.
Ik heb de grote pot nog wel en wou er eigenlijk wel nog eens wat anders mee schilderen (hoofdbord bed of iets) kijken of ik het toch ook kan leren.
ik heb een betonslijper bij boels gehuurd (200kg ding oid met 3x 90,- aan diamant meuk ) en een stofzuiger met cycloon setup (alleen de ton implodeerde) ..HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:10:
Pluspunt: Ik heb de richel grotendeels kunnen egaliseren met een steenschijf op de slijptol.
Minpunt: Ik vergat de ruimte onder de deur af te dichten met een deken. Nu is het hele huis stoffig.
Daarnaast voor het kleine werk een (universele) stofkap voor de haakse-slijper .. stof houd je toch.
Anway .. "vlak" is vlak .. denken we dan maar, btw @Teijgetje als ik het goed heb onthouden heeft ooit wat geroepen over vloer egaliseren en het "beste" spul naar zijn ervaring . iets duurder per zak maar wel fijn materiaal.
overgens over 1m afloop van een cm is overleefbaar ik zat met 4 tot 6 cm verschil zowel links rechts als voor/achter. terug gekregen naar bijna 2 cm dat is veel minder egaline nodig .. koste wel wat stof en moeite.
toch achteraf gezien .. denk dat die betonslijper het best waard is geweest .. versus vele zakken egaline enzv.
Tja vanalles
Ik hoop het 100% voor je !!HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:11:
Dat is het hier niet eenshet hoogteverschil is maximaal enkele millimeters.
Maaruh pak eens een stuk touw span dat van muur tot muur (zorg dat het waterpas hangt) en kijk dan nog eens. of de afstand overal onder dat touw "gelijk" is.
Truuk die maat van me (een grondwerker) kreeg om langere afstanden "waterpas" te krijgen als ik tegels leg in de tuin of tuin uitvlakken.
is het dat niet "acceptabel" kan je de volgende truuk pakken.
(metalen) hoekplinten pakken (lees magnetisch) en op de muur weerskanten schroeven, touw met lijn waterpas en magneten oid spannen .. en die als referentie hoogte pakken om je tegels "recht' te krijgen tenopzichte van je lijn ipv je waterpas.
anders "go go lijm"
Tja vanalles

Ik kreeg net de prijs door van de gekleurde wallprimer die bij de Pure & Original verf hoort. De verf kwam al op ~280 euro voor 5 liter, de primer doet 183 euro, ook voor 5 liter... en dan moet ik nog een 'isolerende primer' op de stuc smeren zegt hij om te voorkomen dat je de bakstenen (achter de stuc) erdoorheen gaat zien. Dat is goddomme bekant 600 euro aan verf

Maar als ik dan zeg 'prima, doen we "gewoon" kalkverf' (even ongeacht welke) dan lijkt de prijs zelfs bij de stunters al minimaal 22.50/liter te zijn (oplopend naar 32 voor mooie kleuren) en daar heb ik bijna 12 liter van nodig voor deze kamer (volgens hun indicaties) dus dat komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Worden we hier nou massaal pootje gelicht? Het is nota bene gewoon kalk met een kleurstof!
Hangt de radiator niet scheef? Met veel lucht aan de kant waar de ontluchter niet zit?Ruudstertje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:40:
[...]
Zojuist na het werk weer verder gegaan met die radiator die.iet verwarmen wil... Voor het opstoken van de ketel alle radiatoren ontlucht (zat geen lucht in), alle goede radiatoren gesloten op de goede van de keuken na en de uiteraard de radiator die niet warm wil worden welke ook in de keuken zit..
Ik gebruik zo'n levelling systeem met metalen clips en wiggen om alle tegels onderling zonder rand te leggen. Ik weet waar de diepere stukken zitten, ik dacht ik smeer daar gewoon een klont extra tegellijm tussen zodat het allemaal mooi aansluit en zodra de lijm droog is, ligt het toch allemaal muurvast? Perfect vlak/pas is niet zo'n prioriteit (niet op een millimeter nauwkeurig dan toch) als er maar geen verspringende tegels ontstaan.vso schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:49:
[...]
Ik hoop het 100% voor je !!
Maaruh pak eens een stuk touw span dat van muur tot muur (zorg dat het waterpas hangt) en kijk dan nog eens. of de afstand overal onder dat touw "gelijk" is.
Truuk die maat van me (een grondwerker) kreeg om langere afstanden "waterpas" te krijgen als ik tegels leg in de tuin of tuin uitvlakken.
is het dat niet "acceptabel" kan je de volgende truuk pakken.
(metalen) hoekplinten pakken (lees magnetisch) en op de muur weerskanten schroeven, touw met lijn waterpas en magneten oid spannen .. en die als referentie hoogte pakken om je tegels "recht' te krijgen tenopzichte van je lijn ipv je waterpas.
anders "go go lijm"
Het was dus vuil! Had het er ook met een collega over. Die heeft het zelfde gehad. Heb op zijn advies beide radiatoren (de goede ook aangezien die eerst ook probleem gaf) losgekoppeld en gespoeld, retour/voetventiel in een emmer gedaan en met het systeem op druk het ventiel een stukje open gedraaid.vormulier schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:23:
[...]
De retour verstopt met roest o.i.d. ? Als je hem alleen warm krijgt met het water er uit halen bij de ontluchter moet er iets mis zijn met je retour leiding.
Alles weer aangekoppeld, gevuld, ontlucht en het draait allemaal weer!
Ik zou dan gewoon eens een vuil afscheider in je systeem hangen.. die zal je waarschijnlijk het eerste jaar wel een paar keer moeten schoonmaken...Ruudstertje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Het was dus vuil! Had het er ook met een collega over. Die heeft het zelfde gehad. Heb op zijn advies beide radiatoren (de goede ook aangezien die eerst ook probleem gaf) losgekoppeld en gespoeld, retour/voetventiel in een emmer gedaan en met het systeem op druk het ventiel een stukje open gedraaid.
Alles weer aangekoppeld, gevuld, ontlucht en het draait allemaal weer!
https://www.bol.com/nl/nl...-x-knel/9200000064108068/
Snel draaien.Aomi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:55:
Weet niet of dit het topic ervoor is, maar hoe vervang je het voetventiel van de laagst gelegen radiator in huis zonder dat het een waterballet wordt?
Ga ik mij even in verdiepen. Dankje.vormulier schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:54:
[...]
Ik zou dan gewoon eens een vuil afscheider in je systeem hangen.. die zal je waarschijnlijk het eerste jaar wel een paar keer moeten schoonmaken...
https://www.bol.com/nl/nl...-x-knel/9200000064108068/
Online is goede verf voor lagere prijzen te krijgen in vrijwel alle kleuren.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:57:
De tering, die verfprijzen.
Ik kreeg net de prijs door van de gekleurde wallprimer die bij de Pure & Original verf hoort. De verf kwam al op ~280 euro voor 5 liter, de primer doet 183 euro, ook voor 5 liter... en dan moet ik nog een 'isolerende primer' op de stuc smeren zegt hij om te voorkomen dat je de bakstenen (achter de stuc) erdoorheen gaat zien. Dat is goddomme bekant 600 euro aan verf.
Maar als ik dan zeg 'prima, doen we "gewoon" kalkverf' (even ongeacht welke) dan lijkt de prijs zelfs bij de stunters al minimaal 22.50/liter te zijn (oplopend naar 32 voor mooie kleuren) en daar heb ik bijna 12 liter van nodig voor deze kamer (volgens hun indicaties) dus dat komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Worden we hier nou massaal pootje gelicht? Het is nota bene gewoon kalk met een kleurstof!
Zelf ben ik erg fan van sikkens alpha rezisto easy clean. Die heb je al voor €17/liter (€168 voor 10liter) afhankelijk van de kleur. (€240 voor donkere kleuren).
Wat is laag? Kelder? Ik heb vandaag het systeem leeg laten lopen tot de meter 0 bar aangaf, toen de radiator rustig afgetapt via onderste gat/dop en vervolgens het voetventiel losgemaakt van de radiator, hier kwam nog een beetje water uit wat ik heb opgevangen met een teiltje wat er bij mij half onder paste.Aomi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:55:
Weet niet of dit het topic ervoor is, maar hoe vervang je het voetventiel van de laagst gelegen radiator in huis zonder dat het een waterballet wordt?
Nee, bij de voordeur in de hal, maar ik heb er geen die lager liggen dus deze ga ik nooit helemaal leeg krijgen. Maar het gaat niet om liters wat er dan nog uit komt als de rest gewoon leeg is?Ruudstertje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:13:
[...]
Wat is laag? Kelder? Ik heb vandaag het systeem leeg laten lopen tot de meter 0 bar aangaf, toen de radiator rustig afgetapt via onderste gat/dop en vervolgens het voetventiel losgemaakt van de radiator, hier kwam nog een beetje water uit wat ik heb opgevangen met een teiltje wat er bij mij half onder paste.
Het rotte is dat er juist onder deze radiator tapijt ligt...
[ Voor 4% gewijzigd door Aomi op 26-01-2023 18:29 ]
Waterstofzuiger en je tapijt zeer goed afdekken.Aomi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Nee, bij de voordeur in de hal, maar ik heb er geen die lager liggen dus deze ga ik nooit helemaal leeg krijgen. Maar het gaat niet om liters wat er dan nog uit komt als de rest gewoon leeg is?
Voor 600 euro hoop ik dat ze het aan de deur inclusief schilder leveren, of die verf moet zo isolerend, brandwerend enzv zijn dat je met een hogedruk spuit met 20bar erachter oid nog geen krasje maakt. terwijl het huis eromheen afbrand zeg maar.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:57:
De tering, die verfprijzen.
Ik kreeg net de prijs door van de gekleurde wallprimer die bij de Pure & Original verf hoort. De verf kwam al op ~280 euro voor 5 liter, de primer doet 183 euro, ook voor 5 liter... en dan moet ik nog een 'isolerende primer' op de stuc smeren zegt hij om te voorkomen dat je de bakstenen (achter de stuc) erdoorheen gaat zien. Dat is goddomme bekant 600 euro aan verf.
gelijk ook een verzekering voor verf afsluiten ? .. nieuwe variant drugs oid ? of was dat bij de sales dodo's al verorbert ..
Tja vanalles
Waar ik goeie verf kan krijgen is het probleem niet. Verf is verf, het dekt en het heeft een kleur. Het verschil met deze verf is dit:Lieuwe15 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:11:
[...]
Online is goede verf voor lagere prijzen te krijgen in vrijwel alle kleuren.
Zelf ben ik erg fan van sikkens alpha rezisto easy clean. Die heb je al voor €17/liter (€168 voor 10liter) afhankelijk van de kleur. (€240 voor donkere kleuren).

Het geeft een heel specifiek effect dat je met gewone (al dan niet latex) verf nooit voor elkaar krijgt.
Een goeie Flexa of Sikkens verf is momenteel 100e/5 liter exclusief grondlaag of primer. Laat ik voor het gemak roepen dat er 50% bij komt daarvoor. Ik heb sowieso een isoleermiddel op de lijst staan om te zorgen dat de bakstenen achter de stuc niet door de verf heen gaan komen (wat met kalkverf mogelijk kan gebeuren). Dit spul kan ook gewoon als primer dienen voor gewone verf.
De offerte voor de Pure & Original is 280e/5 liter voor de verf en ~120e/3.5 liter voor de speciale, op kleur gebrachte primerlaag die behoort bij dit verfsysteem.
Is dus ruwweg 4x zo duur, maar wel uniek. Ik vind het eigenlijk te gek voor verf, maar ben wel gek op dat effect en zou het jammer vinden als ik achteraf denk 'had ik het toch maar gedaan'.
Wellicht: https://www.nrc.nl/nieuws...n-de-mengmachine-a3982210HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:57:
Worden we hier nou massaal pootje gelicht?
(Als je het daar - net als ik - niet kunt lezen, zie hier en hier)
Ja, prijsafspraken mogen niet in de EU. Maar puntje bij paaltje kost het wel overal hetzelfde. Ra ra ra politiepet.Piet91 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:05:
[...]
Wellicht: https://www.nrc.nl/nieuws...n-de-mengmachine-a3982210
Op basis hiervan zou ik in staat zijn alle 4 die merken vanaf nu te boycotten (ik ben nogal een principieel persoon) en ik kocht al af en toe Wijzonol (product uit Nederland). Maar echt geholpen heeft het me ook niet, dat kalkspul kost nog eens 4x zo veel. En alhoewel ik absoluut geloof dat handgemaakte kalkverf (dat zou P&O namelijk zijn, fabrikant uit België) lijkt me ook weer niet dat dit een productieprijs heeft van meer dan 25% van de retailprijs.
Blijkbaar zit ik in de goede richting te denken:
https://kalkmortel.nl/sho...illos-kalkverf-exterieur/
dit is dan wel WIT en dan moet je er zelf een pigment door mengen (wat met kalkverf dan weer heel eenvoudig zelf te doen is). 15 liter voor 100 euro. Da's veul goedkoper. Vraag is, welk pigment moet ik erdoor halen...
[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-01-2023 20:35 ]
Bij verfhandel en bij professionele bouwmarkten aka groothandel heb je meer merken, helaas zijn ze niet goedkoper dan verven PPG of AkzoNobel. Kennelijk doen andere fabrikanten in Nederland gewoon vrolijk mee.
[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 26-01-2023 20:43 ]
Trein?
Grappig dit, ik heb de steens muren van mijn schuur van binnen met kalk geverfd, maar dan echt ‘gekalkt’. Betreft in dit geval ook een 100+ jaar ouden schuur, dus is nog ‘period correct’ ook in die zin.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:29:
[...]
Ja, prijsafspraken mogen niet in de EU. Maar puntje bij paaltje kost het wel overal hetzelfde. Ra ra ra politiepet.
Op basis hiervan zou ik in staat zijn alle 4 die merken vanaf nu te boycotten (ik ben nogal een principieel persoon) en ik kocht al af en toe Wijzonol (product uit Nederland). Maar echt geholpen heeft het me ook niet, dat kalkspul kost nog eens 4x zo veel. En alhoewel ik absoluut geloof dat handgemaakte kalkverf (dat zou P&O namelijk zijn, fabrikant uit België) lijkt me ook weer niet dat dit een productieprijs heeft van meer dan 25% van de retailprijs.
dit is dan wel WIT en dan moet je er zelf een pigment door mengen (wat met kalkverf dan weer heel eenvoudig zelf te doen is). 15 liter voor 100 euro. Da's veul goedkoper. Vraag is, welk pigment moet ik erdoor halen...
Ik heb een zak Mekal gekocht (€10,- voor 25kg) en daar water bij gemengd tot het zo dun is als verf. Dat mengsel met een blokkwast op de muur aangebracht. Geeft dezelfde look als de hierboven genoemde ‘designverf’ van tig euro de liter, maar dan voor een fractie van de prijs. Met 25kg kalk kun je je woonkamer bij wijze van 2 keer verven, voor 10 euro.
Kalk + water is spierwit. Als je gebroken wit wilt moet je er een paar bakken koffie in gooien.
Verder kun je met kleurstof zo’n beetje alle tinten maken die je wilt. Goedje goed doorroeren met de boormachine en mixer. Na het mixen even 10min laten staan en dan lekker kwasten.
Voor buiten zou ik dat ook wel aandurven, maar ik heb hier en daar wat gezocht en gelezen en kalkverf voor binnen kan wel met bepaalde additieven verrijkt worden (los van dat de kalk dan blijkbaar ook 'gerijpt' o.i.d. is) zodat het beter smeert etc etc. Ik heb zojuist de bestelling geplaatst voor 15 liter (kleiner doen ze niet) aan "Pintura de Cal" (Uit Sevilla, Spanje, blijkbaar) en wat pigmenten waarmee ik denk in de buurt te komen van de juiste kleur. 15 liter is meer dan zat om een half litertje te testen (desnoods meerdere halve litertjes) op wat reststukken gips totdat we de juiste verhouding hebben. Zojuist even 300 euro uitgespaard, fijnB-lex schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Grappig dit, ik heb de steens muren van mijn schuur van binnen met kalk geverfd, maar dan echt ‘gekalkt’. Betreft in dit geval ook een 100+ jaar ouden schuur, dus is nog ‘period correct’ ook in die zin.
Ik heb een zak Mekal gekocht (€10,- voor 25kg) en daar water bij gemengd tot het zo dun is als verf. Dat mengsel met een blokkwast op de muur aangebracht. Geeft dezelfde look als de hierboven genoemde ‘designverf’ van tig euro de liter, maar dan voor een fractie van de prijs. Met 25kg kalk kun je je woonkamer bij wijze van 2 keer verven, voor 10 euro.
Kalk + water is spierwit. Als je gebroken wit wilt moet je er een paar bakken koffie in gooien.
Verder kun je met kleurstof zo’n beetje alle tinten maken die je wilt. Goedje goed doorroeren met de boormachine en mixer. Na het mixen even 10min laten staan en dan lekker kwasten.
Vergeet niet dat 100 jaar geleden alles werd gekalkt, huizen van binnen en van buiten, stallen van binnen, kwam geen additief aan te pas. Kippenhokken (tegen bloedluis). De marketing machine van een aantal verffabrikant heeft op het gebied van ‘kalkverf’ of ‘kalkmat’ goed gewerkt in dat opzicht.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Voor buiten zou ik dat ook wel aandurven, maar ik heb hier en daar wat gezocht en gelezen en kalkverf voor binnen kan wel met bepaalde additieven verrijkt worden (los van dat de kalk dan blijkbaar ook 'gerijpt' o.i.d. is) zodat het beter smeert etc etc. Ik heb zojuist de bestelling geplaatst voor 15 liter (kleiner doen ze niet) aan "Pintura de Cal" (Uit Sevilla, Spanje, blijkbaar) en wat pigmenten waarmee ik denk in de buurt te komen van de juiste kleur. 15 liter is meer dan zat om een half litertje te testen (desnoods meerdere halve litertjes) op wat reststukken gips totdat we de juiste verhouding hebben. Zojuist even 300 euro uitgespaard, fijn.
Ik zou bijna zeggen, koop dan ook voor een tientje een zak Mekal en een baksteen/cellenbetonblok en probeer dat ook eens uit. Leuk expiriment, mooi stuk ervaring rijker. Wellicht doe je er later nog eens een tuin muurtje mee oid. De kalk bederft niet.
Kalkverf hecht trouwens niet op hout, als het droog is veeg je het daar zo weer vanaf. Alleen geschikt voor steenachtige ondergronden. Wat ergens weer een voordeel is, want je hoeft de kozijnen niet af te plakken.
Het smeert overigens inderdaad niet zo makkelijk als muurverf, dat komt vooral omdat normale muurverf lang niet zoveel ‘vaste stof’ bevat als zelf gemaakte kalkverf (wat letterlijk vaste stof + water is).
[ Voor 99% gewijzigd door B-lex op 26-01-2023 21:54 ]
Je hebt helemaal gelijk, en voor mijn eerstvolgende minder kritieke project is dat ook precies wat ik ga doen. Voor deze kamer wil ik iets meer zekerheid (ik zit ook enigzins aan een deadline want ik heb nog andere kamers te doen) dus dit is de kortste klap en geeft zekerheid, ik hoef alleen maar de kleur te mengen.B-lex schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:48:
[...]
Vergeet niet dat 100 jaar geleden alles werd gekalkt, huizen van binnen en van buiten, stallen van binnen, kwam geen additief aan te pas. Kippenhokken (tegen bloedluis). De marketing machine van een aantal verffabrikant heeft op het gebied van ‘kalkverf’ of ‘kalkmat’ goed gewerkt in dat opzicht.
Ik zou bijna zeggen, koop dan ook voor een tientje een zak Mekal en een baksteen/cellenbetonblok en probeer dat ook eens uit. Leuk expiriment, mooi stuk ervaring rijker. Wellicht doe je er later nog eens een tuin muurtje mee oid. De kalk bederft niet.
Kalkverf hecht trouwens niet op hout, als het droog is veeg je het daar zo weer vanaf. Alleen geschikt voor steenachtige ondergronden.
Het smeert overigens inderdaad niet zo makkelijk als muurverf, dat komt vooral omdat normale muurverf lang niet zoveel ‘vaste stof’ bevat als zelf gemaakte kalkverf (wat letterlijk vaste stof + water is).
Ik heb ook zeker een traantje gelaten toen ik mijn marrakech walls er weer af aan het schuren was in de badkamer. Daar verdwenen de euro's als stof in het schuurpapier. We hadden gelukkig maar een klein wandje proef gedaan, en het 2,5L blik gekocht... Zit nu alleen met een blik met marrakech waar ik niets aan hebt.
Ik ben een beetje bang dat je niet in de buurt van alkmaar woont? Anders had je hier wat op kunnen halen en uittesten en zien hoe het verwerkt. (moet ik wel eerst de pot even zoeken)
Wat ik wel wil meegeven. Ik moest en zou exact de kleur hebben van pure and original. Heb hem laten mengen in sigma en sikkens muurverf en dat wordt gewoon niet dezelfde kleur als het staaltje en in mijn ogen dus niet oke. Dus vandaar wel overgestapt op hun variant van afwasbare muurverf voor de badkamer.
Toen ik het systeem had geleegd kwam er bij de radiator nog een liter of 7 aan water uit.Aomi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Nee, bij de voordeur in de hal, maar ik heb er geen die lager liggen dus deze ga ik nooit helemaal leeg krijgen. Maar het gaat niet om liters wat er dan nog uit komt als de rest gewoon leeg is?
Gewoon dop eraf, teiltje er onder en de dop er weer snel op als teiltje bijna vol was. Ik moest m'n teiltje d'r scheef onder doen dus die zat zomaar 'vol'.
Watersrofzuiger is ook een goeie tip.... Had ik eerder aan moeten denken.... Heb dr eentje staan.
Ik heb dit klusje paar maanden geleden gedaan. Echter alleen egaline gebruikt. Dikte was rechts 2 cm. De tegels had ik al 15 jaar klaar liggen maar toch maar voor pvc tegels gekozen. Geen spijt van.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:29:
Ok Ik heb contact gehad met Weber Beamix en... daar werd ik niet heel veel wijzer van. Aan de ene kant was hij vrij rechtlijnig met zijn advies: Na een week drogen mag je egaliseren met een vloeibaar egalisatiemiddel en daarna tegelen.
. Nu snap ik het nog niet...
:strip_exif()/f/image/3Lo9hQvZRAaysfBusayPFLlR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kAy4rOAlnwVymsr3fdooNRQM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/asbqcHy3FzYMyUnpxkfTcYUt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kUeQnMMDUkgXlLtJoht5QmcX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tlHaU7IaJ1G9Z0g5cZKV6De6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik bedacht me opeens. Kan er wel gewoon geverfd worden met verf op waterbasis? Ik kan het online niet zo snel vinden. Kan je daar iets over zeggen?Aurum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:23:
@einz @webber87
Ik heb nog even een filmpje opgezocht waarin ze ook het verschil laten zien tussen waterbasis en zinsser bin:
YouTube: The Secret To Painting Raw Wood and MDF!
dan kan je ook een beetje zien hoe het er dan uit ziet en hij legt het eigenlijk ook prima uit hoe je het kan gebruiken.
Wat betreft lakplamuur, ik ken het. Het geeft een mooi resultaat maar is zo veel werk ook om allemaal netjes aan te brengen en weer schuren en weer opnieuw en weer schuren. De dude in het filmpje laat het niet expliciet zien maar het is wel belangrijk om eerst je kops mdf nog even goed te schurenen dan kan je het behandelen met Zinsser.
Mocht je heel dik MDF gebruiken (zeg 38mm) dan is het MDF iets minder goed geperst en zal je wat sneller last hebben van hogere pieken en lagere dalen waardoor het vlak schuren wel een uitdaging is en soms slecht te zien zonder primer of het goed geschuurd is. Dan heb ik wel eens gehad dat na Zinsser bin ik nog aan de gang moest moet lakplamuur om nog wat dalen in te vullen.
Hieronder 2 foto's van de kopse kant van 38mm MDF, eerst eentje waarbij in niet echt goed had geschuurd van te voren, 1 laag zinsser erop heb gegooit en dus zag dat er nog "dalen" inzaten waarbij ik eigenlijk heel veel van het MDF weer weg moest schuren. Nog wat geprobeerd met kwastplamuur (je ziet de strepen nog) en daarna gedacht. Het is toch de kopse kant van een meterkastdeur die gaat niet vaak open![]()
[Afbeelding]
Daarna bij de 2de foto dus eerst goed geschuurd, 2x zinsser erop (voor de zekerheid) en nog nog lichtjes nageschuurd en gespoten. Nog niet helemaal perfect maar zeker bijna perfect.
[Afbeelding]
Yes je kan er gewoon overheen met waterbasiswebber87 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:14:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik bedacht me opeens. Kan er wel gewoon geverfd worden met verf op waterbasis? Ik kan het online niet zo snel vinden. Kan je daar iets over zeggen?
Interessant stuk. Blijft wel de vraag hangen wat dan de Duitse of Belgische namen zijn van S2 Allure of Rubbol XD?Piet91 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:05:
[...]
Zie op sikkens.de wel namen staan: https://www.sikkens.de/de/produkte/filters/p_Au%C3%9Fen
Hé, dat is gaaf. Ga ik ook proberen in mijn garage/schuur. De binnenmuur is de oude gemetselde buitenmuur van de woning en ziet er niet uit, en moet dus een kleurtje. Eerst maar eens testen op een oude tegel in kleine hoeveelheid, en gezien de Hubo dit heeft maar eens een zak ophalen.B-lex schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Grappig dit, ik heb de steens muren van mijn schuur van binnen met kalk geverfd, maar dan echt ‘gekalkt’. Betreft in dit geval ook een 100+ jaar ouden schuur, dus is nog ‘period correct’ ook in die zin.
Heeft het zin om een ventilator in deze ruimte te zetten die de lucht naar de andere ruimte kan blazen om het droogproces te versnellen?
De bouwdroger die er nu nog even staat is te groot om in die ruimte te krijgen. De radiator staat wel gewoon aan zodat het er iig niet te koud wordt.
Er is echt maar een dunne laag op de muur gesmeerd en nu anderhalve week verder is er alleen een droge plek achter de radiator ontstaan, de druppels hangen letterlijk aan de kozijnen.
Ja, zeker een ventilator zetten, en plaats die maar mooi in de deuropening blazend naar de ruimte, dan krijg je het grootste effect.Aomi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:18:
Ik heb onlangs mijn hele woning laten stuccen, ik heb echter 1 ruimte zonder ramen. Enkel een deuropening en een radiator. Ik merk nu dat het stucwerk hier voor geen (milli)meter droogt, ondanks dat een ruimte verder een bouwdroger staat (welke helaas weer weggaat vandaag).
Heeft het zin om een ventilator in deze ruimte te zetten die de lucht naar de andere ruimte kan blazen om het droogproces te versnellen?
De bouwdroger die er nu nog even staat is te groot om in die ruimte te krijgen. De radiator staat wel gewoon aan zodat het er iig niet te koud wordt.
Er is echt maar een dunne laag op de muur gesmeerd en nu anderhalve week verder is er alleen een droge plek achter de radiator ontstaan, de druppels hangen letterlijk aan de kozijnen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat is vragen om schimmel vorming op lange(re) termijn, zeker als er mensen gaan bivakeren in die kamer.Aomi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:18:
Ik heb onlangs mijn hele woning laten stuccen, ik heb echter 1 ruimte zonder ramen. Enkel een deuropening en een radiator. Ik merk nu dat het stucwerk hier voor geen (milli)meter droogt, ondanks dat een ruimte verder een bouwdroger staat (welke helaas weer weggaat vandaag).
Afgezien van de korte termijn tips die je krijgt, zou ik zeker er lange(re) termijn ventilatie realiseren
Tja vanalles
Het is een opslagruimte (/evt kantoor), er zit wel een opening in het dak zodat er iig frisse lucht binnen kan komen, maar zonder actieve ventilatie. Maar hier gaat niemand bivakkerenvso schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:09:
[...]
Dat is vragen om schimmel vorming op lange(re) termijn, zeker als er mensen gaan bivakeren in die kamer.
Afgezien van de korte termijn tips die je krijgt, zou ik zeker er lange(re) termijn ventilatie realiseren
Kantoor impliceert toch dat er langere tijd mensen in deze ruimte gaan verblijven. Hou die ventilatie zeker even in gedachten want met enkel 1 opening in het dak heb je daar waarschijnlijk te weinig ventilatie voor.Aomi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:15:
[...]
Het is een opslagruimte (/evt kantoor), er zit wel een opening in het dak zodat er iig frisse lucht binnen kan komen, maar zonder actieve ventilatie. Maar hier gaat niemand bivakkeren
Een sensor gestuurde afzuigventilator die naar buiten blaast kan een prima oplossing zijn. Verse lucht word dan uit de rest van de woning aangezogen. Er is tenminste al een opening naar buiten. De sensor zorgt er dan weer voor dat je niet onnodig ventileert.
Het feit dat je in de post aangeeft dat de ruimte niet droogt = keihard bewijs dat je ventilatie niet werktAomi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:15:
[...]
Het is een opslagruimte (/evt kantoor), er zit wel een opening in het dak zodat er iig frisse lucht binnen kan komen, maar zonder actieve ventilatie. Maar hier gaat niemand bivakkeren
je geeft notebene aan dat er druppels vormen (zeer onwenselijk)
Afgezien dat je als mens 2 liter vocht uitzweet ook al slaap je of zit je naar het plafond te staren.. denk ik niet dat je ambitie hebt als champion-kweeker in spe te zijn naast je baan ?
ik weet niet of je daar letterlijk flauw wilt vallen / verstikken maar je verbruikt een hoop zuurstof als je daar zit. daarom is die ventilatie zo belangrijk.
bivakeren = je bevind je in de ruimte langer dan het je kost om je tanden te poetsen.
Wat hij @pickboy zegt zou ik nu al doen .. iets wat je huidige ventilatie 300% versus nu verbeterd .. CO2 en vocht gestuurd teminste een mensenleven is me genoeg waard ..
Tja vanalles
Ik begrijp het anders...pickboy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Kantoor impliceert toch dat er langere tijd mensen in deze ruimte gaan verblijven. Hou die ventilatie zeker even in gedachten want met enkel 1 opening in het dak heb je daar waarschijnlijk te weinig ventilatie voor.
Een sensor gestuurde afzuigventilator die naar buiten blaast kan een prima oplossing zijn. Verse lucht word dan uit de rest van de woning aangezogen. Er is tenminste al een opening naar buiten. De sensor zorgt er dan weer voor dat je niet onnodig ventileert.
Het lijkt me dat dit een kleine ruimte is waar spullen opgeslagen worden, en waar je dus binnen gaat om iets te nemen, en dan weer verdwijnt.
Sowieso ga je toch niet werken in een ruimte zonder ramen....
En dat er druppels hangen aan het plafond net na het stucen, dat gebeurt overal, zeker in dit seizoen.
Een merk wat ik nog niet vaak voorbij heb zien komen, maar waar ik wel super tevreden over ben is Caparol. Duits merk, is gewoon te verkrijgen in sigma/sikkens kleurenwaaier kleuren. Het merk gaat veelal b2b maar je kunt het als consument gewoon kopen.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:29:
[...]
Ja, prijsafspraken mogen niet in de EU. Maar puntje bij paaltje kost het wel overal hetzelfde. Ra ra ra politiepet.
Ho ho, ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt hier.vso schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:39:
[...]
Het feit dat je in de post aangeeft dat de ruimte niet droogt = keihard bewijs dat je ventilatie niet werkt
je geeft notebene aan dat er druppels vormen (zeer onwenselijk)
Afgezien dat je als mens 2 liter vocht uitzweet ook al slaap je of zit je naar het plafond te staren.. denk ik niet dat je ambitie hebt als champion-kweeker in spe te zijn naast je baan ?
ik weet niet of je daar letterlijk flauw wilt vallen / verstikken maar je verbruikt een hoop zuurstof als je daar zit. daarom is die ventilatie zo belangrijk.
bivakeren = je bevind je in de ruimte langer dan het je kost om je tanden te poetsen.
Wat hij @pickboy zegt zou ik nu al doen .. iets wat je huidige ventilatie 300% versus nu verbeterd .. CO2 en vocht gestuurd teminste een mensenleven is me genoeg waard ..
Wij gaan het gebruiken als opslagkamer. De vorige bewoners hebben het als kantoor gebruikt (en zo stond het ook op de Funda plattegrond). Zij hebben nooit last gehad van vochtproblemen/schimmels.
De hele woning is gestuct, en recent hebben we erg vochtig weer gehad (en de CV heeft een week niet gedraaid ivm afgekoppelde radiatoren). Dus dat er in een slecht geventileerde ruimte druppels aan de klink hangen is dan niet zo vreemd lijkt mij. We hebben het over tientallen liters vocht die weg moeten...
Hoe dan ook, wij gaan er niet lang verblijven. En er zit nog steeds een deur in die gewoon open kan blijven mocht er ineens iemand een uurtje gaan zitten (wat eigenlijk niet gaat gebeuren)
Dat klopt, daarom zeg ik ook dat ie het in gedachten moet houden. Word het puur opslag dan kom je er misschien nog wel mee weg om geen actieve ventilatie te plaatsen, maar er word aangegeven dat het mogelijk ook als kantoor gebruikt gaat worden. Dan moet er zeker iets met de ventilatie gebeuren.Tommie12 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:57:
[...]
Ik begrijp het anders...
Het lijkt me dat dit een kleine ruimte is waar spullen opgeslagen worden, en waar je dus binnen gaat om iets te nemen, en dan weer verdwijnt.
Sowieso ga je toch niet werken in een ruimte zonder ramen....
En dat er druppels hangen aan het plafond net na het stucen, dat gebeurt overal, zeker in dit seizoen.
Persoonlijk zou ik ook voor de opslag een vochtgestuurde ventilator plaatsen om eventueel schimmelvorming tegen te gaan.
Werken in een ruimte zonder ramen hoeft echt geen probleem te zijn hoor. Het is dan wel te adviseren je verlichting goed in te regelen.
Ga ik onthouden. Voor nu ga ik mijn eigen marrakech proberen te makenloewie1984 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:05:
[...]
Een merk wat ik nog niet vaak voorbij heb zien komen, maar waar ik wel super tevreden over ben is Caparol. Duits merk, is gewoon te verkrijgen in sigma/sikkens kleurenwaaier kleuren. Het merk gaat veelal b2b maar je kunt het als consument gewoon kopen.
Hoe WIJ in de wedstrijd staan is niet echt belangrijk,Aomi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:19:
[...]
Ho ho, ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt hier.
Een ruimte moet met x m3 per uur ofzo geventileerd worden zeg maar, op basis van je verhaal ben ik niet optimistisch dat dit optimaal is. en soms kan het nare gevolgen hebben ipv alleen maar muf ruikende opgeslagen kleding oid
je hoeft geen verantwoording af te leggen, zorg dat je zelf zeker weet dat het goed zit
Tja vanalles
Ok ik ben geen expert (dat was al duidelijk denk ik) maar ik heb centrale afzuiging in het toilet en de keuken. Die lucht moet ergens vandaan komen (wanneer de ventilatieroosters van de ramen dicht staan). Dan komt die lucht toch via het 'gat' in het dak van die ruimte en zo komt daar dan toch genoeg verse lucht? En wanneer de roosters open staan, dan niet nee.vso schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:43:
[...]
Hoe WIJ in de wedstrijd staan is niet echt belangrijk,
Een ruimte moet met x m3 per uur ofzo geventileerd worden zeg maar, op basis van je verhaal ben ik niet optimistisch dat dit optimaal is. en soms kan het nare gevolgen hebben ipv alleen maar muf ruikende opgeslagen kleding oid
je hoeft geen verantwoording af te leggen, zorg dat je zelf zeker weet dat het goed zit
Ik heb diverse tutorials gezien/gelezen op internet maar die waren vooral met gebruikt van rotband, goldband of MP75. Ik hoef maar een dun laagje van 2 tot 4 mm en daarom dus gekozen voor Fix and Finish.
Afgelopen week het toilet gestuct en niet ontevreden maar ik denk dat ik tussen onderstaande stappen soms bewust te lang heb gewacht.
De stappen die uitgevoerd moeten worden:
1. Aanmaken stucmiddel
2. Aanbrengen stucmiddel
3. Reien
4. Messen
5. Sponzen
6. Messen
Wat voor rust/droogtijden dien ik aan te houden tussen de 6 stappen met Fix and Finish?
Hoe kan ik de inwendige hoeken het mooiste krijgen? Heb wel gezien dat er hoektroffels te krijgen zijn voor
in- en uitwendige hoeken.
Denk vraag jullie advies even voor ik verder ga met een paar andere muren!
Hoe lang heb je er over gedaan dan?Ruudstertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:22:
Even een vraagje over stucen. Wie heeft er ervaring met het verweken van Fix and Finish?
Ik heb diverse tutorials gezien/gelezen op internet maar die waren vooral met gebruikt van rotband, goldband of MP75. Ik hoef maar een dun laagje van 2 tot 4 mm en daarom dus gekozen voor Fix and Finish.
Afgelopen week het toilet gestuct en niet ontevreden maar ik denk dat ik tussen onderstaande stappen soms bewust te lang heb gewacht.
1. Aanmaken stucmiddel
2. Aanbrengen stucmiddel
3. Reien
4. Messen
5. Sponzen
6. Messen
Wat voor rust/droogtijden dien ik aan te houden tussen de 6 stappen met Fix and Finish?
Hoe kan ik de inwendige hoeken het mooiste krijgen? Heb wel gezien dat er hoektroffels te krijgen zijn voor
Ik heb +/- 9x2,4m met fix&finish gedaan in iets van anderhalf tot één uur en drie kwartier. En ja ik was helemaal kapot én ik moest het om het echt strak te krijgen nog weer een keer schuren. Als ik het over zou doen zou ik het per 4 à 5 meter doen en dat als max aanhouden. Goed doorwerken loont wel.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hoeveel precies weet ik niet meer, 1,5 uur tot 2 uur totaal? Beetje vergelijkbaar met jou afmeting denk ik.True schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:08:
[...]
Hoe lang heb je er over gedaan dan?
Ik heb +/- 9x2,4m met fix&finish gedaan in iets van anderhalf tot één uur en drie kwartier. En ja ik was helemaal kapot én ik moest het om het echt strak te krijgen nog weer een keer schuren. Als ik het over zou doen zou ik het per 4 à 5 meter doen en dat als max aanhouden. Goed doorwerken loont wel.
Maar hoeveel tijd heb jij aangehouden tussen de stappen?
[ Voor 3% gewijzigd door Ruudstertje op 27-01-2023 21:12 ]
uitwendige hoeken => hoekprofielRuudstertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:22:
Even een vraagje over stucen. Wie heeft er ervaring met het verweken van Fix and Finish?
1. Aanmaken stucmiddel
2. Aanbrengen stucmiddel
3. Reien
4. Messen
5. Sponzen
6. Messen
inwendige hoeken => gewoon de wanden1 voor 1
er staat niet echt een tijd op. De droogtijd is veel te afhankelijk van de omgeving en ondergrond. je moet gewoon kijken of de stuc droog genoeg is om te sponzen. en fix and finisch doe ik eigenlijk nooit met een rei en bijna nooit een spons. meer zoiets
YouTube: Knauf Fix & Finish
Aan een stucRuudstertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Hoeveel precies weet ik niet meer, 1,5 uur tot 2 uur totaal? Beetje vergelijkbaar met jou afmeting denk ik.
Maar hoeveel tijd heb jij aangehouden tussen de stappen?
Wat @twain4me ook zegt, gewoon alles met de troffel en vlakspaan gedaan en met de reilat ging bij mij al bijna niet meer omdat het te droog was, daarom ook de excentrische schuurmachine erbij gepakt.
[ Voor 17% gewijzigd door True op 27-01-2023 23:00 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Tussen de lading door maak ik schoon en daarna nat maken en glad afwerken, maar het ligt wel aan de dikte ervan. Rei gebruik ik niet echt.. vlakspaan en breed mes werkt erg prettig.
Irritatie is als gipsplaten kunnen bewegen en door de afwerking alsnog kunnen bewegen waardoor je de schroeven weer zou zien. Dus ik denk dat voorbereiding en goeie ondergrond erg belangrijk zijn.
Als de muur erg vlak vanzichzelf is ga ik liever 10x met een zeer dun mengsel eroverheen dan 2mm erbovenop .. Denk aan een betonnen muur met veel "pockets" die uit een mal komt oid.
Hoek profielen tot op heden niet gebruikt, en ik vermijd ze liever. Een keer te hard stoten met een object tegen een hoek en je blijft het zien daarna ongeacht of je het afgesmeert had of eroverheen had geverft.
Tja vanalles
Op de 45 graden koppen stukken gebruiken jullie daar high tack, acrylaat (en deze na het aanduwen afstrijken) of helemaal niks? En is dit idem voor de eindstukken? Het zijn voorgelakte 9010 vuren plinten.
Wij hebben zo'n beetje de hele tent laten doen met rezisto. Prima spul. Het is alleen iets doffer dan de gewone normale verf meen ik.Lieuwe15 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:11:
[...]
Online is goede verf voor lagere prijzen te krijgen in vrijwel alle kleuren.
Als de hoek perfect genoeg is gebruik ik geen kit, dat wordt niet beter/mooier. Voor minder perfecte hoeken wel eens High Tack tussen gedaan, en dan daarna paar flinke stukken brede schilderstape om de hoek dicht te duwen. Acrylaatkit achteraf kan altijd nog.peligro2k schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:27:
Ik ga vandaag 7cm hoge plinten plaatsen. De Dewalt afkortzaag mag eindelijk weer eens gebruikt worden.
Op de 45 graden koppen stukken gebruiken jullie daar high tack, acrylaat (en deze na het aanduwen afstrijken) of helemaal niks? En is dit idem voor de eindstukken? Het zijn voorgelakte 9010 vuren plinten.
Met verbazing zitten lezenPiet91 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:05:
[...]
Maarja perfecte hoeken in huizen. Dat is zoiets als eenhoorns in de wei, toch?MJV schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:36:
[...]
Als de hoek perfect genoeg is gebruik ik geen kit, dat wordt niet beter/mooier. Voor minder perfecte hoeken wel eens High Tack tussen gedaan, en dan daarna paar flinke stukken brede schilderstape om de hoek dicht te duwen. Acrylaatkit achteraf kan altijd nog.
Ik heb in december/januari geholpen met stucen, als in opbrengen en prutswerk van de vorige fixen. Vlakspaan, spackmessen (paar grotere, paar kleine flexibele) en troffels voor in/uitwendige hoekjes gebruikt. De aannemer heeft het afgemaakt, met dezelfde spullen.
Heb de vraag bij 2 speciaalzaken gesteld en beide zouden terugbellen sinds vorige week….
:strip_exif()/f/image/ntOwFuBLVSDU2sR6W8k6Z5kr.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat een asbest pijp die daarin zit??Aghanim schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:20:
We zijn aan het verbouwen en hebben de oude schouw gesloopt. Nu is de bedoeling dat er een nieuwe houtkachel of open haard komt. Het bestaande rookkanaal blijkt stuk waardoor er een grote scheur in zit (het zwarte gat op de foto). Nu is er maximaal nog 10cm van het rookkanaal zichtbaar voordat het in het plafond verdwijnt. Is dit nog genoeg om een nieuw stuk aan te koppelen richting de haard/kachel?
Heb de vraag bij 2 speciaalzaken gesteld en beide zouden terugbellen sinds vorige week….
[Afbeelding]
Niet alleen niet geschikt voor een houtkachel maar heeft ook nog wat andere problemen....
Compleet (laten) verwijderen en een nieuwe rvs pijp van kachel tot het dak uit.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
95% kans dat dit asbest is…. Wellicht daarom bellen ze niet terug.Aghanim schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:20:
We zijn aan het verbouwen en hebben de oude schouw gesloopt. Nu is de bedoeling dat er een nieuwe houtkachel of open haard komt. Het bestaande rookkanaal blijkt stuk waardoor er een grote scheur in zit (het zwarte gat op de foto). Nu is er maximaal nog 10cm van het rookkanaal zichtbaar voordat het in het plafond verdwijnt. Is dit nog genoeg om een nieuw stuk aan te koppelen richting de haard/kachel?
[Afbeelding]
Laat dit even professioneel aanpakken, en zorg ook dat die stukjes hout net iets verder van je schouw weg blijven. Dit kan gaan roken en eventueel ontbranden.
Voordat je herbouwt, zou ik eerst uitzoeken hoe het zit met "convectie" en verwarming enzvoorts incombinatie met je openhaard wens zodat je niet beperkt bent met 1 ruimte verwarmen maar meerdere ruimtes..Aghanim schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:20:
We zijn aan het verbouwen en hebben de oude schouw gesloopt. Nu is de bedoeling dat er een nieuwe houtkachel of open haard komt.
Je hebt natuurlijk ook hout/pellet-cv achtige oplossingen.
Voor de rest mee eens, totaal afbreken en vervangen voor beter.
Tja vanalles
Hmm daar had ik helemaal niet bij stilgestaan inderdaad. Toevallig vandaag een foto genomen omdat ik even langs kwam. In dat geval is die pijp lang geleden al gescheurd (denk ik). Hopelijk heeft dat niet tot gezondheidsrisico’s geleid voor ons mocht het asbest zijn.Ronald.42 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:29:
[...]
Is dat een asbest pijp die daarin zit??
Niet alleen niet geschikt voor een houtkachel maar heeft ook nog wat andere problemen....
Compleet (laten) verwijderen en een nieuwe rvs pijp van kachel tot het dak uit.
Zal inderdaad eens een specialist bellen.
Ik denk dat ze hem gewoon zo ingemetseld hebben niet dat hij in die hoek gescheurd is.Aghanim schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:57:
[...]
Hmm daar had ik helemaal niet bij stilgestaan inderdaad. Toevallig vandaag een foto genomen omdat ik even langs kwam. In dat geval is die pijp lang geleden al gescheurd (denk ik). Hopelijk heeft dat niet tot gezondheidsrisico’s geleid voor ons mocht het asbest zijn.
Zal inderdaad eens een specialist bellen.
Aan de verkleuring tegen het plafond te zien heeft het al langer verbrandings gassen gelekt.
Tja en risico's met asbest... gezond is het niet in ieder geval.
Als je zorgd dat dat afgebrokkelde stuk wat vochtig blijft dan stuift het niet en adem je ook niks meer in.
En wat je al opgesnoven hebt verander je toch niks meer aan helaas.
Dus vochtig maken met een plantenspuit of zo en inpakken met plastic eventueel.
En dan een expert inschakelen om uit te zoeken wat het is.
In ieder geval moet het weg want niet geschikt voor een houtkachel.
https://yurrt.nl/aluminiu...er-350-x-400-cm-ww7700527
mooie (dure) gevonden maar nu zit ik met montage....
Hij komt op een houten terras:
:strip_exif()/f/image/uhMzfZXlowtrpB7PzdK2zaQU.jpg?f=fotoalbum_large)
4x4 meter. , Met shutters die dicht kunnen tegen de regen. Nu kan ik hen direct op het terras bevestigen of op betonpoeren. Dat laatste is natuurlijk het stevigste maar:
Onder het terras zit 20 tot 33cm "lucht". Regelwerk om de 70cm
:strip_exif()/f/image/Yo4rTJSh5XwmzSybJu9pEHad.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus als ik betonpoeren wil plaatsen zonder dat de overkapping 30cm lager komt moet ik het hele terras open halen, iets van 4 kuub zand erin gooien en dan pas staat het mooi. Daar heb ik eigenlijk geen zin in als het niet hoeft.
Daarom de vraag: kan ik het bevestigen aan de houten vlonder? Of kan ik het verstevigen waar de palen komen?
Tips zijn welkom. Misschien waarschijnlijk zie ik iets heel simpels over het hoofd. En als het niet kan dan ook prima dan weet ik dat tenminste.
Je zou dit ook kunnen overwegen.
https://www.betondingen.n...nnlzdzZQgme0aArLFEALw_wcB
Dan staat de poer evengoed 70/80 cm in de grond. Lijkt mij toch voldoende.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/