Ik heb een paar jaar terug verschillende offertes aangevraagd toen de CV ketel vervangen moest worden. Twee grote nadelen:
1. Geen fatsoenlijke plek voor een grote boiler. De ketel hangt op de overloop in zijn eigen kastje/kamertje, waar hij precies zelf in past. Het zou kunnen om de boiler op de overloop te zetten maar dan staat hij gruwelijk in de weg. De vloer van de zolder is van hout, en vanwege puntbelasting werd door alle offertes afgeraden om hem op zolder te zetten. In de bijkeuken beneden zou kunnen, maar dan kunnen we daar de was niet meer doen, zo heel groot is die niet. In de vrijstaande garage hebben we plek, maar die is koud en staat ver weg, verre van ideaal.
2. De buitenunit moet ergens komen. Aan de gevel waar de CV nu hangt is geen optie, dan staat hij recht op de buren gericht, dat mag niet meer ivm geluidsoverlast. In de voortuin vind ik er niet uitzien, al is daar wel plek met flink wat leidingwerk. Op het terras achter wil ik hem niet hebben. Achter de garage is een prima optie, uit het zicht en niemand heeft er last van. Dat is wel een hele flinke afstand. Het graafwerk wat nodig was was al duurder dan een nieuwe CV ketel plaatsen.
3. Klein semi gerelateerd dingetje: we hebben in de woonkamer een fijne gashaard. Die is wel te vervangen door een houthaard als we van het gas af zouden gaan, maar ook dat is gedoe en kost knaken. De schoorsteen is er geschikt voor, maar hout stoken wordt ook niet echt meer gestimuleerd. En ik wil wel lekker bij een haard kunnen zitten

Daarbij is de gashaard volledig standalone, als de stroom uitvalt hebben we nog steeds 10kW warmte als ik hem vol open zet. Mocht de situatie met Rusland escaleren...
Anyway. We zitten onder de 1000m3 gas voor een vrijstaand huis. De terugverdientijd van de goedkoopste offerte van een simpele lucht-water warmtepomp was meer dan 20 jaar (gashaard vervangen niet meegerekend). Met de huidige gasprijs zal het iets minder zijn, maar dan nog. Nu kunnen we het bad vullen en daarna met twee personen tegelijk douchen (twee badkamers) zonder dat we na hoeven te denken over de hoeveelheid warm water in de boiler, los van het probleem waar we die boiler überhaupt zouden moeten plaatsen.
Op papier is ons huis best geschikt qua isolatie, maar in de praktijk zijn er erg veel obstakels. Bestaande woningen zijn nu eenmaal niet ontworpen met warmtepompen en grote zware boilers in het achterhoofd... Dit is dan ook de reden dat ik niet geloof dat we massaal van het gas af gaan de komende tien jaar. Dat is echt niet te doen. Ik wacht gewoon tot er waterstof door de leiding gaat en hang tzt wel een waterstof ketel neer.