[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 273 ... 450 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

vincent_1971 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Pas geleden laminaat gelegd in een kamer op de tweede verdieping. Heb een soort van aluminium ondervloer daar laminaat over gelegd en toen de plinten aangebracht. Nog nooit gehoord van aluminium tape of dat soort dingen gebruik. Zie het ook niet op diverse YouTube filmpjes terug m
Dan lever ik even tegenbewijs ;)
YouTube: KARWEI | Ondervloer leggen

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
Folie en alu tape dient als dampscherm. Ik zou het alleen gebruiken bij nieuwbouw of beganegrond vloer van hout.

Waar moet bij een betonnen verdiepingsvloer na decennia nog vocht vandaan komen?

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:17
Dan lever ik ook even tegenbewijs :)

Ik denk dat het met het type ondervloer te maken heeft. Zit er een “flapje” aan dan kan dat over een andere strook gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Rukapul schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:49:
Folie en alu tape dient als dampscherm. Ik zou het alleen gebruiken bij nieuwbouw of beganegrond vloer van hout.

Waar moet bij een betonnen verdiepingsvloer na decennia nog vocht vandaan komen?
Het zijn houten balken met daarover nieuwe OSB platen. Maar ik denk dat het punt wel overeind blijft. Plus aan de onderkant zit ook gewoon wat oud isolatiemateriaal (ik denk iets van een cellulose vlokken) en daarna gewoon gipsplaten zonder dampscherm. Dus hoe dan ook zou enig vocht ook wel langs onderen weg kunnen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
vincent_1971 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:52:
[...]
Dan lever ik ook even tegenbewijs :)
[YouTube: PVC vloeren: zelf een PVC vloer leggen | GAMMA]
Ik denk dat het met het type ondervloer te maken heeft. Zit er een “flapje” aan dan kan dat over een andere strook gelegd worden.
Ik denk dat het met het type vloer te maken heeft. Een PVC vloer vereist een superstrakke ondervloer (want dunner en flexibeler), laminaat is wat minder kieskeurig (want dikker, en harder geperst).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Rukapul schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:49:
Water kruipt waar het niet gaan kan. En dat kan ook via de buitenmuur, gevelbekleding of slecht aansluitende kozijnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Yaksa schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Water kruipt waar het niet gaan kan. En dat kan ook via de buitenmuur, gevelbekleding of slecht aansluitende kozijnen.
Maar dan loopt het net zo goed op je folie en/of tegen de tanden van het laminaat (meest kwetsbaar).

Verschillende use cases kortom.

Wellicht is het mijn perceptie maar de instructies zijn de afgelopen decennia voorzichtiger geworden waarbij het onderscheid tussen verschillende omstandigheden is weggelaten. Mijn gok is om productaansprakelijkheid te minimaliseren danwel het simpel te houden voor consumenten.

Met uitzondering van nieuwbouw heb ik in elk geval nog nooit folie gebruikt. Altijd goed gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mavamaarten schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Het zijn houten balken met daarover nieuwe OSB platen. Maar ik denk dat het punt wel overeind blijft. Plus aan de onderkant zit ook gewoon wat oud isolatiemateriaal (ik denk iets van een cellulose vlokken) en daarna gewoon gipsplaten zonder dampscherm. Dus hoe dan ook zou enig vocht ook wel langs onderen weg kunnen.
Uitkomst kan kloppen maar het argument is twijfelachtig. Je hebt namelijk dampopen materialen en dan de dampdichte laminaat waar vocht tegen kan condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Mavamaarten schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:28:
Is verpakkingtape geen goede kandidaat als vervanger? Dat lijkt me best water/dampdicht en is ook heel dun en kleeft even sterk. Ductape lijkt me geen goed idee want te dik en te broos na een tijdje, papiertape obviously ook niet, maar van die transparante plastic tape heb ik nog genoeg liggen :+
verpakkingstape is "geen" goede kandidaat

Onderlaag = warmte reflectie & dampdicht ? + wat hoogteverschil / kleine bobbels en tegen verschuiven van de laminaat delen.

De "use-case" --> welke vloer leg je het op ? de tape, tja als je de delen echt "dicht" wil hebben wegens het isolerende / reflecterende rede neerlegt dan is dat alu tape (of isolatie tape) nuttig, op begane grond is het prettiger en wellicht het verschil met sokken eroverheen lopen of blote voeten. (wil je de warmte/kou in de ruimte houden?)

Op zolder zou ik het neerleggen bv als ik er niet "leef" en af en toe kom . en daar "apart" verwarm

Voor de rest is alu-folie ondervloer rol spul het "goedkoopst" als je beetje rondneust.

Op mijn begane grond ligt nog mooi laminaat(van de vorige bewoner) zonder onderlaag, pas nadat in de kruipruimte de vloer geisoleerd was .. is het eroverheen lopen op blote voeten meer en meer een gewoonte geworden ... zelfs in de winter.

kosten besparen/luiheid/missende kennis kan soms averrechts effect in leefcomfort en stookkosten hebben.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:55
@GeeMoney
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, zijn dit mantelbuizen, of loopt er water door deze buizen?

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Als je die folie over elkaar legt ipv stuitend, dan hoef je die tape ook niet aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:20
tonny147 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:26:
@GeeMoney
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, zijn dit mantelbuizen, of loopt er water door deze buizen?
Daar gaat water doorheen.
Ik ga ze nog isoleren als je dat wilde opmerken :).

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 21-01-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GeeMoney schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Daar gaat water doorheen.
Ik ga ze nog isoleren als je dat wilde opmerken :).
die zie je niet vaak, heb je een merk/type naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Laatst online: 21:55
@GeeMoney
Ik heb zelf een monoblock warmtepomp in bestelling staan, maar ben er nog niet helemaal uit qua type leidingwerk.
Nu ik dat van jouw zie, lijkt op druk pvc en vroeg me daarom af dat geschikt is voor een warmtepomp.
Isoleren lijkt me logisch

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wil een huisnummer ophangen, en die moet worden bevestigd op steen met 2 M5 draadeinden.
Maar hoe krijg ik dat in de muur? Gat boren en dichtsmeren met een bepaald middel?

https://www.hornbach.nl/p...CrossType=se&url=10310174

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2023 14:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 16:56
Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:41:
Ik wil een huisnummer ophangen, en die moet worden bevestigd op steen met 2 M5 draadeinden.
Maar hoe krijg ik dat in de muur? Gat boren en dichtsmeren met een bepaald middel?

Plug erin en dan van die stokjes met aan de ene kant metrische draad en aan de andere draad die in een plug kan.

Edit: stokschroef heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tafkaw schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Plug erin en dan van die stokjes met aan de ene kant metrische draad en aan de andere draad die in een plug kan.

Edit: stokschroef heet dat.
Maar hoe schroeft hij zijn bord dan vast?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 22:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Er is een klus geklaard in huize HTT waar we al weken tegenaan hikten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiHImFg56dbfNzI-BF_a7z81uN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tgn0vAbRke8gfqoR68UvRRQW.jpg?f=fotoalbum_large

en nieuw soort vloeibaar cement van Weber, gekozen omdat het in totaal toch iets voordeliger was dan normaal cement (wat je dan nog moet afreien) + egaline (en minder gedoe met balken enzo). Je mengt het, giet het, en daarna dobber je nog wat af. Ik had wat lijnen getrokken op de muur ter indicatie en ik denk dat ik het redelijk vlak heb gekregen. Ik hoop het maar, want ik moet er nog op tegelen :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_Lts1NzWX_vF_UBNP5Xe8D13TI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QO3W33JBInBIRKpwvlzdVDqY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:14
Het was tijd voor een grote schoonmaak beurt achter de knieschotten en nu lijkt het er op dat er schimmel aan de binnenkant zit. Het plekje is zo'n 20cm breed en is makkelijk weg te vegen met een doekje. Op de overige 6meter aan dakplaten is verder niets te zien. Rondom de plek voelt het hout wel een stuk vochtiger aan.

Het huis komt uit 1998 en is redelijk/goed geïsoleerd. Heb ik een vochtprobleem aan de binnenkant of is het waarschijnlijker dat er door de vele regen/hagel/sneeuw van de afgelopen dagen er vocht onder mn dakpannen terecht is gekomen en het isolatiemateriaal is ingetrokken ofzo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KDqwXZ0vSDyyfNvi9G47SuH30k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSyYYmvjMptILAEFVPozmznw.jpg?f=fotoalbum_large

edit: zie nu ik de foto in het groot bekijk dat er iets rechts van de grote vlek ook nog wat kleinere vlekjes zitten.
Aan de buitenkant bij de dakpannen is overigens niets raars te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door HowsMyApple op 21-01-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
tonny147 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:17:
@GeeMoney
Ik heb zelf een monoblock warmtepomp in bestelling staan, maar ben er nog niet helemaal uit qua type leidingwerk.
Nu ik dat van jouw zie, lijkt op druk pvc en vroeg me daarom af dat geschikt is voor een warmtepomp.
Isoleren lijkt me logisch
Druk PVC inderdaad.
Lijkt mij prima geschikt, waarom niet?
Zit een full inverter warmtepomp achter voor een zwembad. In de winter is deze dus leeg en zit er geen water op aangesloten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 12:07
Ik wil dat een deur een andere kant open gaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/F7ptq337/IMG-20230121-132650.jpg

Is het gewoon een kwestie van wat gaatjes aan de andere kant dremelen en de paumelles omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 21:04
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:27:

[Afbeelding]

Is het gewoon een kwestie van wat gaatjes aan de andere kant dremelen en de paumelles omzetten?
En wat doe je dan met je deur? Volgens mij kan je een (opdek) deur niet zomaar spiegelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fedde op 21-01-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

@NeutraleTeun en wat ga je met de deur zelf doen? Vaak zit er extra versteviging in op het punt waar het slot in valt. De deurpost zit vastgeklemd met 6-8 klemmen (inbus). Kun je de hele boel omwisselen met een andere deur + deurpost wellicht?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb nog een tweede klusje. Mijn vrouw zag het natuurlijk weer ergens voorbijkomen en ik dacht, dat moet ik zelf kunnen maken. Het gaat om een huisje gemaakt van twee kastjes door middel van vuren planken aan de zijkanten te monteren en ik heb een multiplex plaat aan de achterzijde op maat gemaakt.

Nu komt de uitdaging, ik wil er nog een dakje op maken maar de aansluitingen in de punt en op de twee staanders moeten eigenlijk in verstek anders ziet het er niet uit.

De staanders aan de zijkanten kunnen er echter niet meer af, die zitten onder andere met montagekit namelijk vast omdat de vrouw geen extra schroeven of scharnieren in het zicht wilde.

Ik heb een decoupeerzaag en een cirkelzaag maar beiden gaan maar tot 45 graden en dat is niet genoeg. Ook zit ik nu met die staanders, hoe ga ik daar nu nog een knappe verstek rand op krijgen?
Als ik iets moet huren of kopen is geen probleem, ik zit al te denken door 2 extra blokken per staander erop te zetten als geleider voor mijn decoupeerzaag ofzo ?

Omdat de staanders nu exact net zo hoog zijn als de achterplaat met schuine kant sluit de vuren plank die ik er nu op leg niet aan. Ik kan de staanders ook 1cm inkorten, dan past het dakje wel alleen sluit hij niet super mooi aan op de staanders.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ps. de rechterstaander zit inmiddels ook vast dus die kier is ook weg :) .

Iemand tips?

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 21-01-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:04
@GeeMoney: Een goed dak hangt natuurlijk wat over O-) Dan zou je met een 90 graden hoekje uit je dakplaten een mooie aansluiting kunnen maken :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wormaap schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:03:
@GeeMoney: Een goed dak hangt natuurlijk wat over O-) Dan zou je met een 90 graden hoekje uit je dakplaten een mooie aansluiting kunnen maken :)
Ik heb een stuk over en het dakje steekt 10cm door over beide staanders :).
Maar ik snap niet wat je bedoelt, hoe en waar haal ik dan een hoekje uit en hoe ziet die aansluiting er dan uit?

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 21-01-2023 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
GeeMoney schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:09:
[...]

Maar ik snap niet wat je bedoelt, hoe en waar haal ik dan een hoekje uit en hoe ziet die aansluiting er dan uit?
Natuurlijk volledig afhankelijk van de dikte van je planken of dit kan, maar ik bedoelde op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB3lxpZinGGlhfU8W3pqcNbAIzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LKpwhVHq714arVGVLTDuFUAS.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCeEZpu5sMFVUp_fBc0bD1XeMT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zLVBZ4eyIVG3ZunwBxFzZkt5.png?f=user_large

Niet per se héél handig om te maken, maar je bent dan in ieder geval bezig met de planken die nog niet vastzitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Wormaap op 21-01-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wormaap schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Natuurlijk volledig afhankelijk van de dikte van je planken of dit kan, maar ik bedoelde op deze manier:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Niet per se héél handig om te maken, maar je bent dan in ieder geval bezig met de planken die nog niet vastzitten.
Zo komt het nu en die staander zorgt er dus voor dat het dakje op die manier niet mooi aansluit. Zoals de rode lijn in je tekening laat zien loopt die dwars door het dakje.

Ninja edit, nu snap ik je !
Komt er wel een vraag bij, hoe krijg ik dat in die plank?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 21-01-2023 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:49
GeeMoney schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:09:
[...]

Ik zou gewoon met dunne balkjes werken waarmee je de dakdelen aan de staanders en aan elkaar verbindt. En vervolgens een smal boeiplankje voorop maken waardoor je de balkjes en voorzijde dakdelen niet meer ziet. Staat ook mooier denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
praliwi schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Ik zou gewoon met dunne balkjes werken waarmee je de dakdelen aan de staanders en aan elkaar verbindt. En vervolgens een smal boeiplankje voorop maken waardoor je de balkjes en voorzijde dakdelen niet meer ziet. Staat ook mooier denk ik :)
Ook een idee, en simpel uit te voeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

[Afbeelding]

Zo te zien zijn het metalen kozijnen? Deze kozijnen kan je losmaken en dan dus het linker kozijn wisselen met het rechterkozijn. Dan is alles dus 180 graden gedraaid en kan je de deur nu aan de andere kant ophangen. De deur hangt dan nu wel aan het linker kozijn en niet aan het rechterkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Kozijn losmaken of wisselen is denk ik geen optie.
Ik zie nergens klemmen of boutjes oid. Ik heb boven de deuren ook nog raampjes zitten, wellicht is dat een dingetje?

Deur zelf kan "omgezet" worden.
Inderdaad niet gewoon omdraaien, maar ook de paumelles aan de andere kant monteren. En ja, dan moet de klink ook en moet er een gat opgevuld worden.

Ik weet het, het is niet echt praktisch en zal wat gek uitzien.

Maar de situatie nu is dat de deur opent tegen een kledingkast (sinds vandaag nieuw) met een spiegel erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:45
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:07:
Kozijn losmaken of wisselen is denk ik geen optie.
Ik zie nergens klemmen of boutjes oid. Ik heb boven de deuren ook nog raampjes zitten, wellicht is dat een dingetje?

Deur zelf kan "omgezet" worden.
Inderdaad niet gewoon omdraaien, maar ook de paumelles aan de andere kant monteren. En ja, dan moet de klink ook en moet er een gat opgevuld worden.

Ik weet het, het is niet echt praktisch en zal wat gek uitzien.

Maar de situatie nu is dat de deur opent tegen een kledingkast (sinds vandaag nieuw) met een spiegel erop.
Die zitten achter/onder de kunststof dopjes op 3-4 plekken aan elke lange zijde. Dit is een universeel stalen opdekkozijn. Die is gemaakt om zo snel mogelijk te monteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 19-05 13:43
Geen fotootjes hier, wel een verhaaltje.

Vanavond merkte ik dat de temperatuur in de woonkamer iets lager was dan gebruikelijk. Kijk ik bij de vloerverwarmingspomp, was het display uit... Ik denk natuurlijk meteen dat de pomp kapot is, altijd fijn op een zaterdagavond. Maar voor de zekerheid toch maar eerst even alles doormeten. Pomprelais schakeling gaf gewoon stroom wanneer er vraag was. De stekker die de pomp in gaat uit elkaar gehaald (is een stuk irritanter dan in elkaar zetten!), geen stroom te vinden daar. Bleek dat de maximaal thermostaat die ertussen zit getriggerd was die de stroom naar de pomp afsluit als het water in de verdeler te heet wordt, ook voor het eerst. Kwestie van knopje indrukken en de pomp deed het weer. De volgende keer begin ik daar, scheelt een uur :)

Maar de vraag was nog waarom die überhaupt getriggerd was. Ik draai de thermostaatkraan die de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming regelt helemaal open, er verandert niks. Ik draai hem helemaal dicht en de aanvoer zakt naar 20 graden. Ik draai hem weer open, aanvoer blijft 20 graden. Nouja, dan halen we die ook maar even uit elkaar. Bleek dat het pinnetje in het binnenwerk vast, op zijn meest ingeduwde positie. Hij zat zo diep dat ik er met een klein tangetje geen grip op kreeg om er aan te trekken. WD40 hielp ook niet. Emmer eronder en met een dopsleutel het binnenwerk losgedraaid in de hoop dat dat genoeg beweging is om het pinnetje weer vrij te krijgen. En ja hoor, pinnetje doet het weer. Alles weer in elkaar gezet, CV installatie weer op druk gebracht en ontlucht, en daarna nog een uur lopen te zoeken naar de precieze stand van hoe die thermostaatknop er op moet zodat de aangegeven temperatuur ook de gemeten temperatuur is. Evohome hielp natuurlijk niet mee door constant de flow rate aan te passen door trage kleppen open en dicht te doen. En als ik hem per ongeluk te ver indraaide kon de ketel zijn warmte niet kwijt en schoot hij spontaan in pendelmodus waardoor ik weer moest wachten voor de volgende poging.

Anyway, volgens mij werkt alles weer. Morgen nog een keertje ontluchten hier en daar en dan hoop ik dat ie het weer een tijdje volhoudt. Niet de zaterdagavond die ik gepland had :) Maar goed, even ondergezakt Netflix kijken was alsnog welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pirke schreef op zondag 22 januari 2023 @ 03:03:
Geen fotootjes hier, wel een verhaaltje.

Vanavond merkte ik dat de temperatuur in de woonkamer iets lager was dan gebruikelijk. Kijk ik bij de vloerverwarmingspomp, was het display uit... Ik denk natuurlijk meteen dat de pomp kapot is, altijd fijn op een zaterdagavond. Maar voor de zekerheid toch maar eerst even alles doormeten. Pomprelais schakeling gaf gewoon stroom wanneer er vraag was. De stekker die de pomp in gaat uit elkaar gehaald (is een stuk irritanter dan in elkaar zetten!), geen stroom te vinden daar. Bleek dat de maximaal thermostaat die ertussen zit getriggerd was die de stroom naar de pomp afsluit als het water in de verdeler te heet wordt, in voor het eerst. Kwestie van knopje indrukken en de pomp deed het weer. De volgende keer begin ik daar, scheelt een uur :)

Maar de vraag was nog waarom die überhaupt getriggerd was. Ik draai de thermostaatkraan die de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming regelt helemaal open, er verandert niks. Ik draai hem helemaal dicht en de aanvoer zakt naar 20 graden. Ik draai hem weer open, aanvoer blijft 20 graden. Nouja, dan halen we die ook maar even uit elkaar. Bleek dat het pinnetje in het binnenwerk vast, op zijn meest ingeduwde positie. Hij zat zo diep dat ik er met een klein tangetje geen grip op kreeg om er aan te trekken. WD40 hielp ook niet. Emmer eronder en met een dopsleutel het binnenwerk losgedraaid in de hoop dat dat genoeg beweging is om het pinnetje weer vrij te krijgen. En ja hoor, pinnetje doet het weer. Alles weer in elkaar gezet, CV installatie weer op druk gebracht en ontlucht, en daarna nog een uur lopen te zoeken naar de precieze stand van hoe die thermostaatknop er op moet zodat de aangegeven temperatuur ook de gemeten temperatuur is. Evohome hielp natuurlijk niet mee door constant de flow rate aan te passen door trage kleppen open en dicht te doen. En als ik hem per ongeluk te ver indraaide kon de ketel zijn warmte niet kwijt en schoot hij spontaan in pendelmodus waardoor ik weer moest wachten voor de volgende poging.

Anyway, volgens mij werkt alles weer. Morgen nog een keertje ontluchten hier en daar en dan hoop ik dat ie het weer een tijdje volhoudt. Niet de zaterdagavond die ik gepland had :) Maar goed, even ondergezakt Netflix kijken was alsnog welkom.
het is bijna minder werk om er een pomploze verdeler van te maken en een warmtepomp te plaatsen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

achter onderstaande gaatjes zit een inbus meestal nr 5 of 6 het is een beetje mikken het makkelijkste is het met zoon kogeltje op een lange inbus. dan kan je het hele kozijn los maken het is een klem je hoeft de schroef er niet helemaal uit proberen te draaien. weet je wel hoe je het glas eruit moet halen?

meestal moet dat zo:

de glaslatjes moet je los peuteren bv met behulp van een plamuurmesje , ze zitten maar op een paar nokjes geklikt als de 3 glas latjes eraf zijn kanje het glas naar beneden trekken (er zitten veren onder) en daarna uit het kozijn laten kantelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVtiCit9QYUelmnSuHN9_7MKcGw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rk0ove4Pxs6kympzOhHUCSfi.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 22-01-2023 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
GeeMoney schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Zo komt het nu en die staander zorgt er dus voor dat het dakje op die manier niet mooi aansluit. Zoals de rode lijn in je tekening laat zien loopt die dwars door het dakje.

Ninja edit, nu snap ik je !
Komt er wel een vraag bij, hoe krijg ik dat in die plank?
Waarschijnlijk is de methode van @praliwi handiger. Maar een frees voor v-groeven, een invalzaag, eventueel met een blad voor v-groeven. Of gewoon ouderwets met een handzaag of beitel, al heeft dat natuurlijk weer meer risico op niet netjes worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@NeutraleTeun ik heb een dergelijke situatie in de slaapkamer. Gewoon een flinke deurstop bij de gamma gehaald zodat de klink de hast niet meer kan raken. Ding ligt gewoon op de grond tegen de onderkant van de kast.
Alternatief: stootdopje op de kast / spiegel ter bescherming.

Deur omzetten door het hele kozijn om te draaien kan prima (zie handleiding op site fabrikant deur, of Google op handleiding opdekdeur) maar is wel redelijk wat werk. Bovendien stoot die deur dan ongetwijfeld weer ergens anders tegenaan, maar dan aan de andere kant :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Laatst online: 19-05 16:56
Wolly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Maar hoe schroeft hij zijn bord dan vast?
Weet ik veel, hij wou m5 draadeind, hoe de techniek achter dat bord is is buiten de scope van de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@The Eagle check.
Heb deze maar eens besteld.
https://media.s-bol.com/yPPEnW2NqXr7/550x412.jpg

Zit, buiten al dat werk, uiteraard ook met de lichtschakelaar die dan achter de deur verdwijnt. Kan dat wel oplossen met iets van Hue, maar blijft idd veel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
twain4me schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:41:
[...]

het is bijna minder werk om er een pomploze verdeler van te maken en een warmtepomp te plaatsen. O-)
Ik heb een paar jaar terug verschillende offertes aangevraagd toen de CV ketel vervangen moest worden. Twee grote nadelen:

1. Geen fatsoenlijke plek voor een grote boiler. De ketel hangt op de overloop in zijn eigen kastje/kamertje, waar hij precies zelf in past. Het zou kunnen om de boiler op de overloop te zetten maar dan staat hij gruwelijk in de weg. De vloer van de zolder is van hout, en vanwege puntbelasting werd door alle offertes afgeraden om hem op zolder te zetten. In de bijkeuken beneden zou kunnen, maar dan kunnen we daar de was niet meer doen, zo heel groot is die niet. In de vrijstaande garage hebben we plek, maar die is koud en staat ver weg, verre van ideaal.

2. De buitenunit moet ergens komen. Aan de gevel waar de CV nu hangt is geen optie, dan staat hij recht op de buren gericht, dat mag niet meer ivm geluidsoverlast. In de voortuin vind ik er niet uitzien, al is daar wel plek met flink wat leidingwerk. Op het terras achter wil ik hem niet hebben. Achter de garage is een prima optie, uit het zicht en niemand heeft er last van. Dat is wel een hele flinke afstand. Het graafwerk wat nodig was was al duurder dan een nieuwe CV ketel plaatsen.

3. Klein semi gerelateerd dingetje: we hebben in de woonkamer een fijne gashaard. Die is wel te vervangen door een houthaard als we van het gas af zouden gaan, maar ook dat is gedoe en kost knaken. De schoorsteen is er geschikt voor, maar hout stoken wordt ook niet echt meer gestimuleerd. En ik wil wel lekker bij een haard kunnen zitten :) Daarbij is de gashaard volledig standalone, als de stroom uitvalt hebben we nog steeds 10kW warmte als ik hem vol open zet. Mocht de situatie met Rusland escaleren...

Anyway. We zitten onder de 1000m3 gas voor een vrijstaand huis. De terugverdientijd van de goedkoopste offerte van een simpele lucht-water warmtepomp was meer dan 20 jaar (gashaard vervangen niet meegerekend). Met de huidige gasprijs zal het iets minder zijn, maar dan nog. Nu kunnen we het bad vullen en daarna met twee personen tegelijk douchen (twee badkamers) zonder dat we na hoeven te denken over de hoeveelheid warm water in de boiler, los van het probleem waar we die boiler überhaupt zouden moeten plaatsen.

Op papier is ons huis best geschikt qua isolatie, maar in de praktijk zijn er erg veel obstakels. Bestaande woningen zijn nu eenmaal niet ontworpen met warmtepompen en grote zware boilers in het achterhoofd... Dit is dan ook de reden dat ik niet geloof dat we massaal van het gas af gaan de komende tien jaar. Dat is echt niet te doen. Ik wacht gewoon tot er waterstof door de leiding gaat en hang tzt wel een waterstof ketel neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

NeutraleTeun schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:43:
@The Eagle check.
Heb deze maar eens besteld.
https://media.s-bol.com/yPPEnW2NqXr7/550x412.jpg

Zit, buiten al dat werk, uiteraard ook met de lichtschakelaar die dan achter de deur verdwijnt. Kan dat wel oplossen met iets van Hue, maar blijft idd veel gedoe.
Nice, wist niet dat dat bestond. Heb je een link naar het product? :)

Overigens had ik hier een kastdeur met verticale grepen. Daar heb ik om beiden simpelweg een rubber O ring om gezet. Ziet er uit alsof het zo hoort en gaat beschadiging prima tegen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06
pirke schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Ik heb een paar jaar terug verschillende offertes aangevraagd toen de CV ketel vervangen moest worden. Twee grote nadelen:

1. Geen fatsoenlijke plek voor een grote boiler. De ketel hangt op de overloop in zijn eigen kastje/kamertje, waar hij precies zelf in past. Het zou kunnen om de boiler op de overloop te zetten maar dan staat hij gruwelijk in de weg. De vloer van de zolder is van hout, en vanwege puntbelasting werd door alle offertes afgeraden om hem op zolder te zetten. In de bijkeuken beneden zou kunnen, maar dan kunnen we daar de was niet meer doen, zo heel groot is die niet. In de vrijstaande garage hebben we plek, maar die is koud en staat ver weg, verre van ideaal.

2. De buitenunit moet ergens komen. Aan de gevel waar de CV nu hangt is geen optie, dan staat hij recht op de buren gericht, dat mag niet meer ivm geluidsoverlast. In de voortuin vind ik er niet uitzien, al is daar wel plek met flink wat leidingwerk. Op het terras achter wil ik hem niet hebben. Achter de garage is een prima optie, uit het zicht en niemand heeft er last van. Dat is wel een hele flinke afstand. Het graafwerk wat nodig was was al duurder dan een nieuwe CV ketel plaatsen.

3. Klein semi gerelateerd dingetje: we hebben in de woonkamer een fijne gashaard. Die is wel te vervangen door een houthaard als we van het gas af zouden gaan, maar ook dat is gedoe en kost knaken. De schoorsteen is er geschikt voor, maar hout stoken wordt ook niet echt meer gestimuleerd. En ik wil wel lekker bij een haard kunnen zitten :) Daarbij is de gashaard volledig standalone, als de stroom uitvalt hebben we nog steeds 10kW warmte als ik hem vol open zet. Mocht de situatie met Rusland escaleren...

Anyway. We zitten onder de 1000m3 gas voor een vrijstaand huis. De terugverdientijd van de goedkoopste offerte van een simpele lucht-water warmtepomp was meer dan 20 jaar (gashaard vervangen niet meegerekend). Met de huidige gasprijs zal het iets minder zijn, maar dan nog. Nu kunnen we het bad vullen en daarna met twee personen tegelijk douchen (twee badkamers) zonder dat we na hoeven te denken over de hoeveelheid warm water in de boiler, los van het probleem waar we die boiler überhaupt zouden moeten plaatsen.

Op papier is ons huis best geschikt qua isolatie, maar in de praktijk zijn er erg veel obstakels. Bestaande woningen zijn nu eenmaal niet ontworpen met warmtepompen en grote zware boilers in het achterhoofd... Dit is dan ook de reden dat ik niet geloof dat we massaal van het gas af gaan de komende tien jaar. Dat is echt niet te doen. Ik wacht gewoon tot er waterstof door de leiding gaat en hang tzt wel een waterstof ketel neer.
Valide punten, behalve die gashaard, die kan je meestal voor een paar tientjes aan materiaal ombouwen naar propaan. Hebben we hier ook gedaan, daar een gasaansluiting houden voor die paar m3 die de haard gebruikt niet interessant meer was.

Verder wens ik je succes met wachten op waterstof, dat gaat nooit gebeuren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
RonJ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Valide punten, behalve die gashaard, die kan je meestal voor een paar tientjes aan materiaal ombouwen naar propaan. Hebben we hier ook gedaan, daar een gasaansluiting houden voor die paar m3 die de haard gebruikt niet interessant meer was.

Verder wens ik je succes met wachten op waterstof, dat gaat nooit gebeuren.
Met losse propaanflessen? Waar zet je de neer dat je er goed bij kan, ze niet in het zicht staan en je wel ventilatie naar buiten hebt? We hebben geen kruipruimte...

Maar de gashaard was niet de doorslaggevende factor hoor, de plaats vd boiler en de prijs van überhaupt het graafwerk alleen al wel.

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 22-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nog een vraagje, we hebben onder onze voordeur een spleet van ongeveer 2-3mm. Er zat voorheen een tochtstrip, maar die heb ik weggegooid omdat ik een nieuwe wilde kopen maar die dingen zijn vaal max breedte 100cm en de deur is 104cm..
Hoe kom ik aan tochtstrips onder de deur van 104cm?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19
Sport_Life schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:59:
Nog een vraagje, we hebben onder onze voordeur een spleet van ongeveer 2-3mm. Er zat voorheen een tochtstrip, maar die heb ik weggegooid omdat ik een nieuwe wilde kopen maar die dingen zijn vaal max breedte 100cm en de deur is 104cm..
Hoe kom ik aan tochtstrips onder de deur van 104cm?
Twee aan elkaar maken?
En een tip voor de volgende keer: Nooit je oude schoen weggooien voor je nieuwe hebt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Twee aan elkaar maken?
En een tip voor de volgende keer: Nooit je oude schoen weggooien voor je nieuwe hebt...
Haha nee die tip is wel een goede, maar de reden is dat de voordeur aan de binnenkant werd geschilderd vandaar dat ding eraf is gehaald afgelopen zomer. Ik had nooit verwacht dat ze niet algemeen verkrijgbaar zijn.

Twee aan elkaar kan ook maar is minder mooi en dan sluit het ook niet perfect aan, maar inderdaad ik ben bang dat dat de enige optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 20:43

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mag ik bij deze iets kwijt over het stelletje klootviolen dat Hornbach heet?
Wil een rolgordijn voor mijn dakraam bestellen. Kan via de website, maar ongeacht ik hem op de vestiging laat afleveren of thuis kost me dat een tientje.
WInkel gebeld: kun je die voor me bestellen? Ja dat kan, maar dan moet je eerst fysiek naar de vestiging komen. PARDON??? Ik heb je aan de lijn tuthola, je kunt daar prima iets invoeren.

Ja sorry zo zijn de regels.

KLantvriendelijkheid ten top daarzo. Kortzichtigheid ook. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?

TL;DR: heeft er iemand een fatsoenlijk adresje voor originele Fakro verduisterende rolgordijnen tegen een redelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@The Eagle https://www.bol.com/nl/nl...VlPzg_0_1.23.ProductImage
Maar er zijn meerdere soorten.

Nja. Het moet hier iets robuuster, zijn voor kinderen van 3 en 5. Die breken alles af, dus hoop dat deze ringen een grotere buffer creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:13:
Wil een rolgordijn voor mijn dakraam bestellen. Kan via de website, maar ongeacht ik hem op de vestiging laat afleveren of thuis kost me dat een tientje.
WInkel gebeld: kun je die voor me bestellen? Ja dat kan, maar dan moet je eerst fysiek naar de vestiging komen. PARDON??? Ik heb je aan de lijn tuthola, je kunt daar prima iets invoeren.

KLantvriendelijkheid ten top daarzo. Kortzichtigheid ook. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?

TL;DR: heeft er iemand een fatsoenlijk adresje voor originele Fakro verduisterende rolgordijnen tegen een redelijke prijs?
er zijn van die winkels waar personeel getraint word om "upselling" in de wedstrijd te staan.

had daar een afzuigkap & wat we dachten een leuke douche verdeel dingus gehaald, niks mis totdat beide mankementen vertonen waardoor je bij de service balie beland.. 2 verhalen samen gevoegd.

het 1ne is gewoon bij eerste gebruik "breek" blijkt het verchroomd plastic te zijn :( goedkoop oke .. maar niet super structureel st0erk .
2de gewoon defect tijdens garantie periode dat kan gebeuren natuurlijk.

"u heeft het stuk gemaakt",
* vso vraagt netjes hoe ze dat voor zich zien
"...onzinnig verhaal"
* vso doe me aub gewoon vervangend (zelfde) product of geld terug.
"tja u krijgt deze keer dan wel een vervanging .... "

pff oke afgezien bouwmaterialen kom ik daar liever niet meer. ze zijn goedkoop maar kwalitatief denk ik 3x na om er binnen te stappen.

uiteindelijk loop ik zwaar geirriteerd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://youtu.be/huLoeTR-wak

Zelfs het plaatje doet het niet...

YouTube: Hornbach: ja, ja, jippie jippie yeah

[ Voor 69% gewijzigd door Ronald.42 op 22-01-2023 16:28 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06
pirke schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Met losse propaanflessen? Waar zet je de neer dat je er goed bij kan, ze niet in het zicht staan en je wel ventilatie naar buiten hebt? We hebben geen kruipruimte...

Maar de gashaard was niet de doorslaggevende factor hoor, de plaats vd boiler en de prijs van überhaupt het graafwerk alleen al wel.
Buiten in de tuin in een kastje, maar dan moet je idd wel een gasleiding trekken. Daar staan 2 flessen met een omschakelautomaat in, moet dan af en toe even loeren of ie op rood staat (had de automaat er beter boven kunnen hangen achteraf), dan moet ik er eentje omwisselen bij de gassenboer in de buurt. Gebruik er ongeveer 2-3 per winter van 12kg.

Graven kan je prima zelf, desnoods met een machientje van 150/dag. Maar als je alles wil laten doen in deze tijd dan ben je grof geld kwijt... We zaten hier bij de klussende tweakers toch? >:)

[ Voor 20% gewijzigd door RonJ op 22-01-2023 17:44 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@RonJ In de camper hebben we een indicator die aangeeft of de hoofdfles leeg is en of hij overgeschakeld is op de tweede fles. Zoiets kan je thuis ook gebruiken. Vanuit de verdeler/schakelaar gaat er een 12v lijntje naar een display met een ledje. Hij is zelfs crash bestendig, en sluit het gas af bij een hoge G detectie (dronken automobilist rijdt je tuin in ofzo, hadden wij een jaar geleden :+ )

Graven heb ik zelf gedaan toen er zonnepanelen werden aangelegd. Het graven is het probleem niet... Netjes alle stenen weer terugleggen was een pokke klus, dat heb ik vrij snel uitbesteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul

Die meuk kun je prima online bij de Hornbach bestellen. Laatst gedaan met Velux. Punt is dat er direct vanaf de fabrikant geleverd wordt.

Bizar genoeg ontbrak in hun systeem een maat raam en dan is het echt computer says no. Zowel in filiaal als telefonisch ook niet te regelen - wel netjes teruggebeld.

Een andere webwinkel kon wel leveren maar tegen veel klantonvriendelijker voorwaarden. Bij beide deel besteld en bij beide direct door Velux afgehandeld (Hornbach aflevering in winkel).

Bestellen van spul in de winkel is omslachtig. Poging gedaan laatst voor een tochtvaldorpel maar dat zou weken duren. Uiteindelijk een opgepikt bij Bouwmaat maar die lijkt kwalitatief mwah (ook helft goedkoper). Tip aan @Sport_Life hierboven: die zijn leverbaar in verschillende inkortbare lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Was vandaag twee meubeltjes aan het aflakken, maar op een of andere manier wordt het niet zo mooi. Weet iemand wat ik fout doe?

Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jie9YVUC_e8_Qfs5gVuj6R4nYsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xn70rtFXXQs47b4sBQidc1we.jpg?f=user_large
en:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAlyiy_XtEbk8rOwrlSuOZe3wxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1wMJnaiDQXPMVrhJPKpFeOmn.jpg?f=user_large

Bij de groene kast zie je veel meer de aanzetten en hetgeen ik dubbel heb gerold (met het idee van nat in nat, heb ik dus een stukje dat ik dubbel doe), bij de grijze/blauwe vind ik het wel een mooi resultaat geven. Nu is dit nog de eerste laag, dus mogelijk zie je er niks meer van na de tweede laag, maar denk vraag het eerst even. Mogelijk doe ik iets verkeerd en kan ik het nu nog aanpassen.

Beide meubels heb ik eerst schoongemaakt, geschuurd, nog een keer schoongemaakt en toen gegrond met witte grondverf. Daarna hetzelfde gedaan, maar toen met een kleurtje. Gebruik ik bij de lichte kleur dan te weinig verf per keer? Of doe ik onbewust harder/zachter rollen dan bij de donkere kleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 18-05 22:34
@Eppo ©
Als ik het zo zie is de groene kast gewoon nog niet dekkend genoeg geschilderd. Als je kan zien waar je 2x langs bent geweest met een roller en daar de kleur waarschijnlijk beter dekkend is. Als je ditzelfde ziet na de 2de keer rollen dan kan er eventueel meer aan de hand zijn.
Uiteindelijk maakt het natuurlijk ook uit welk merk verf je gebruikt maar in het geval van de blauwe neem ik wel aan dat de groene hetzelfde merk is?

De enige tip die ik heb is zorg ervoor dat als je nat in nat schildert, dat je of ergens begint waar je niet op hoeft aan te sluiten (zoals een gevreesd binnenrandje) of dat je steeds links en rechts roulleert waar je schilderd. Als je namelijk een O vorm moet doen is 1 van de 2 aanzetten misschien al aan het drogen als je eindelijk het rondje hebt gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:41
Eppo © schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:57:
Was vandaag twee meubeltjes aan het aflakken, maar op een of andere manier wordt het niet zo mooi. Weet iemand wat ik fout doe?

Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
en:
[Afbeelding]

Bij de groene kast zie je veel meer de aanzetten en hetgeen ik dubbel heb gerold (met het idee van nat in nat, heb ik dus een stukje dat ik dubbel doe), bij de grijze/blauwe vind ik het wel een mooi resultaat geven. Nu is dit nog de eerste laag, dus mogelijk zie je er niks meer van na de tweede laag, maar denk vraag het eerst even. Mogelijk doe ik iets verkeerd en kan ik het nu nog aanpassen.

Beide meubels heb ik eerst schoongemaakt, geschuurd, nog een keer schoongemaakt en toen gegrond met witte grondverf. Daarna hetzelfde gedaan, maar toen met een kleurtje. Gebruik ik bij de lichte kleur dan te weinig verf per keer? Of doe ik onbewust harder/zachter rollen dan bij de donkere kleur?
Waarschijnljk te langzaam gewerkt met verf op waterbasis en/of te weinig lak gebruikt. Verf op waterbasis moet je opzetten, uitrollen en afblijven anders ga je aanzetten zien. hier bijvoorbeeld een filmpje over hoe een vlakke deur wordt gedaan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:48

Vreemd maar wel irritant natuurlijk. Zelf nog niet zoiets meegemaakt bij Hornbach. Wellicht omdat ze het op maat moeten bestellen bij de fabrikant ofzo dat ze willen dat je het fysiek komt bestellen? Alsnog raar dat je ook voor levering in de winkel moet bijlappen maar zou ook weer met levering van de fabrikant te maken kunnen hebben.

Zelf ook meermaals bij Hornbach besteld zowel in de winkel bezorging als thuis maar nog niet gehad dat ik moest bijbetalen voor levering in de winkel. Toen tijdens de lockdowns kon je bij Ikea spullen bestellen om af te halen in de winkel, daar moest je dan ook iets van 15,- voor bijbetalen :+

Anyway, bouwmarkten voor consumenten is doorgaans idd ellende al vind ik Gamma nog wel een factor slechter in prijs kwaliteit en service.

Ik rij juist door naar Hornbach als het ff kan, groter assortiment ook.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Aurum en @IceM Bedankt voor de reactie. Ik ga morgen de tweede laag er op zetten en ga proberen sneller te werken, beter opzetten en links-rechts werken ipv in een rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 14:24

Jrz

––––––––––––

Eppo © schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:01:
@Aurum en @IceM Bedankt voor de reactie. Ik ga morgen de tweede laag er op zetten en ga proberen sneller te werken, beter opzetten en links-rechts werken ipv in een rondje.
Tip - eerst schoonmaken/ontvetten, daarna pas schuren.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 10:16
Ik ben m’n ‘68 woning aan t renoveren, mocht je t leuk vinden om t te volgen dan kan je op Instagram m volgen (@ zwolshuisje). Ik zal als ik tijd heb hier ook een tussen en eind stand laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb lekkage bij de afvoer van de wastafelsifon in de muur. Ik heb het los gehaald maar het lukt me niet de afvoer goed in de muur te krijgen: als ik er ook maar iets zijdelingse kracht op zet (om de sifon weer vast te schroeven schiet het alweer los. Weet iemand hoe ik dit hoor te monteren of wat het probleem is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb9MY5LaYtpJHvSyYFCkCghseBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NKzmCn8M5u3yvDUrMXHoUlj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmIPlM1ck5NZY1iG3-FYZ_aHWqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOTsakRgNiqEIZeDQDqggRu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLD_VVXhVkWjS7dcn8pSBMfyk1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84iYUjHFb777JSXRPaDvfPYn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRDwlH3jaZ6QYqhYfnhIJZzaVGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S945uKTad2K926wKJQdo63vn.jpg?f=fotoalbum_large

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-05 10:56
Videopac schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:28:
Ik heb lekkage bij de afvoer van de wastafelsifon in de muur. Ik heb het los gehaald maar het lukt me niet de afvoer goed in de muur te krijgen: als ik er ook maar iets zijdelingse kracht op zet (om de sifon weer vast te schroeven schiet het alweer los. Weet iemand hoe ik dit hoor te monteren of wat het probleem is?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die blauwe ring is onderdeel van een ander soort koppeling maar dat ter zijde. Buis schoonmaken en invetten met vloeibare zeep of vaseline. Die rubberdop zou voldoende moeten afsluiten. Maar wel invetten anders lukt het niet.
Als ik trouwens goed kijk is het geen rubber maar direct de pvc buis. In dat geval is het dus al verkeerd gemonteerd met die blauwe ring. In de handel zijn rubberen ringen te krijgen hiervoor.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2HHlTaOs6nuUKkebzjyPKk4tiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imQOzJEQukXL1dSwkAb2smqx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Chninkel op 23-01-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:34
Ik ben bezig een muurtje en stuk trap op te knappen in mijn woonkamer.
Alleen twijfel ik over de volgorde qua verven en kitten en de trapwang.

1. Ik wil de trapwang 'opvullen' zodat deze wat hoger wordt en de overzettrede dadelijk beter past, ik hoef minder van de trede af te zagen. Met wat voor soort hout kan ik dit stukje opvullen, zodat het 1 geheel wordt? Het gaat om een hoekje waar de rode pijl in zit. uiteraard zal het gehaal dan nog geplamuurd en geverfd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZauCf-3jw1_dnelx18afcBbLLzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3f0GJCVUNLnG4tgKSMmBHxmP.jpg?f=user_large

Ook wil ik de afdeklat(?) tussen mijn muren mee verven en daarna de bovenste muur verven en de onderste muur behangen. Kit je de lat eerst af om het daarna te verven?
Of verf je eerst het hout en kit je hem daarna of om vervolgens de bovenste muur te verven en de onderste te behangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJi_78xnYB8MF_59P3eAFwQntRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRvcJO9wTOdG5eYZ464lrHim.jpg?f=fotoalbum_large
Rode pijlen om aan te geven wat er gekit moet worden.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

wokkelz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:37:

1. Ik wil de trapwang 'opvullen' zodat deze wat hoger wordt en de overzettrede dadelijk beter past, ik hoef minder van de trede af te zagen. Met wat voor soort hout kan ik dit stukje opvullen, zodat het 1 geheel wordt? Het gaat om een hoekje waar de rode pijl in zit. uiteraard zal het gehaal dan nog geplamuurd en geverfd worden.

[Afbeelding]

Ook wil ik de afdeklat(?) tussen mijn muren mee verven en daarna de bovenste muur verven en de onderste muur behangen. Kit je de lat eerst af om het daarna te verven?
Of verf je eerst het hout en kit je hem daarna of om vervolgens de bovenste muur te verven en de onderste te behangen?

[Afbeelding]

Bedankt
MDF plakplint van laminaat ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:48
Chninkel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Die blauwe ring is onderdeel van een ander soort koppeling maar dat ter zijde. Buis schoonmaken en invetten met vloeibare zeep of vaseline. Die rubberdop zou voldoende moeten afsluiten. Maar wel invetten anders lukt het niet.
Als ik trouwens goed kijk is het geen rubber maar direct de pvc buis. In dat geval is het dus al verkeerd gemonteerd met die blauwe ring. In de handel zijn rubberen ringen te krijgen hiervoor.[Afbeelding]
Dit dus, die blauwe ring hoort bij zo’n zwanenhals en niet bij montage op de afvoerleiding.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:18

Mystikal

It never hurts to help!

Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:41:

Deze schroef je er meestal niet in, maar druk je in de plug. Het heeft een conische schroefvorm dus je drukt hem er steeds verder in waardoor deze op een gegeven moment vast zit.

vast is vast, je hoeft er geen koe aan op te hangen...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:10
teacher schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:40:
[...]

Nu is dit probleem vaker voorbij gekomen in dit topic...
wat heb je gedaan met alle tips / adviezen?
Heb je ondertussen de muren gehydrofobeerd? De vloer gecoat? Kimnaden aangepakt? Ventilatie verbeterd (extra stootvoegen openboren, moproosters geplaatst)? Dak aangepakt? Experts (bouwfysicus oid) ingezet? Is er iets uit traject rechtsbijstand gekomen?

Serieus nofi, maar om de paar maanden je frustratie posten gaat je probleem niet oplossen.

Inhoudelijk: leg eens een stuk plastic op je vloer. Tape af. Kijk na een halve/hele dag of er vocht onder het plastic zit.
Het is sowieso condens, gisteren zaten de druppels weer op het plafond. het groene dak van de buren heeft ook niet het gewenste effect net zoals het impregneren, dus nu gaan we over naar stenen weg halen!

Helaas kunnen we de achterzijde van de schuur vanwege een bouwsel van de buren niet bereiken.

Ons idee:
- 2 roosters laag op de grond (20cm boven de tuin?) aan de muur van 2 meter
- 1 rooster bovenaan de muur (10cm van het dak af?) aan de tegenovergestelde muur die dus bij het tuinhuis van de buren zit
- 1 rooster aan de zijmuur achteraan bovenaan (10cm van het dak af)

Worden geleuven van 23cmx7cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeS1Zq9j3xnVMkZGrLGvwEkaQp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjhCW0mggrNDrr5v63Cbk9WA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:53
Iemand enig idee waar ik dit soort sluitingen kan vinden? Zijn sluitingen voor kastjes in een camper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puI9AH_QObxUJ4eFFOyzaGxym4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPLKoGzIrDwcaw85NUpR1X5N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hUOjl0CCvcjAtDcs5vwoKJQGgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geVGxl6lqA736vI7bVXWpDZL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9avwBK_fY9mrmWLauqN6uVGg28=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wY0CCYaYd5MK9Gse5QdrNUbP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SquareOne schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:15:
Iemand enig idee waar ik dit soort sluitingen kan vinden? Zijn sluitingen voor kastjes in een camper.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
https://www.dewitschijndel.nl/interieur/ ? :)
En anders even bellen, die weten wel waar je het kunt halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 20:53
The Eagle schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:21:
[...]

https://www.dewitschijndel.nl/interieur/ ? :)
En anders even bellen, die weten wel waar je het kunt halen :)
Thanks. Die webshop was ik inderdaad tegengekomen. Maar lijken net iets andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

SquareOne schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Thanks. Die webshop was ik inderdaad tegengekomen. Maar lijken net iets andere systemen.
Camperpassie misschien? Obelink, Jasicamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 21:58
webber87 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:
In onze zelfgemaakte keukenkastjes wil ik ronde gaten maken om de kasten te kunnen openen. Om de juiste grote te bepalen heb ik een proefstukje gemaakt en hier even grof met een fosnerboor gaten gemaakt. Om de gaten minder scherp te maken wil ik ze een beetje afronden. Ik heb daar voor nu even een oude conische slijpsteen voor gebruikt, wat daar natuurlijk niet voor gemaakt is.

Weet iemand wat ik hiervoor het beste kan gebruiken? Het gat is 2cm.

Misschien met zoiets?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik reageer even op mijn eigen post. Dank voor de reacties. Het klopt zoals jullie zeggen dat het smerig kan worden maar een cirkel van 2cm kom je nog wel met een doekje in. Maar de push-to-open is een goede suggestie die ik ga overwegen. Echter is dat voor de vaatwasser weer geen optie.

Betreft hoe het gat. Een verzinkboortje leek mij ook het handigste, maar die zijn niet zoveel verkrijgbaar >20mm en behoorlijk prijzig bij die grootte wat ik zo snel heb gezien.. De afrondfrees had ik nog niet aan gedacht, terwijl ik die wel gewoon heb liggen. De bovenfrees is een machine die ik zo nu en dan wel gebruik maar waar ik nog wel moeite mee heb om het goed te kunnen doen. De machine die ik heb heeft geen goede geleiding. Maar misschien dat een cirkel afronden wel prima kan. Als ik voor het ronde gat ga, dan ga ik na wat proefstukjes denk ik voor een afrondfreesje.

Dank allen voor het meedenken.

Gelijk een mooie oefening om mijn bovenfrees (een lompe Parkside in mijn geval). Misschien dat ik in de toekomst een keer een goedkopere Makita afrondfrees kan kopen i.c.m. met een geleidesysteem dat weer past op een Makita invalzaag rail.

[ Voor 4% gewijzigd door webber87 op 23-01-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 16:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt
Kun je niet die hele afdeklat eraf halen en er een dikkere opzetten die de volledige breedte bedekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:22
SquareOne schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:15:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je kan meubelbeslagonline mailen met de foto erbij.
Geen idee of ze het hebben maar hun service is perfect dus misschien dat de je wel kunnen en willen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

webber87 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Echter is dat voor de vaatwasser weer geen optie.
miele knock to open? een gat boren heeft toch niet zo heel veel zin in een vaatwasserfrontje. Dan duw je tegen (en zie je ) de voorkant van de machine. of je moet het gat door de machine willen boren.. maar ik denk dat je dan een natte vloer krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-05 16:16
Een vraag:
In onze algehele verbouwing wordt de garage bij de woning getrokken. Vloer en dak worden geisoleerd, en muur met de garage van de buren (enkelsteens grindbetonblok) wil ik ook isoleren.

Nu zit ik ermee, moet ik nu wel of niet damp-open folie plaatsen? Idee is om een metalstud want te plaatsen van 8cm, met daarop 18mm osb en 12mm gips. in die 8cm kan ik idealiter 80mm pir kwijt (enkel rondom afvoer en stopcontacten is dat lastiger werken) of 75mm rockwool (makkelijker werken met stopcontacten, water en afvoer). Maar onduidelijk is nu of ik wél of géén damp-open folie moet plaatsen, omdat de muur wel ''koud'' is, maar geen buitenmuur (garage buren zal ~10 graden zijn gok ik).

Ideeën? Dank vast,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-05 13:39
ErgoStijn schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:25:
Een vraag:
In onze algehele verbouwing wordt de garage bij de woning getrokken. Vloer en dak worden geisoleerd, en muur met de garage van de buren (enkelsteens grindbetonblok) wil ik ook isoleren.

Nu zit ik ermee, moet ik nu wel of niet damp-open folie plaatsen? Idee is om een metalstud want te plaatsen van 8cm, met daarop 18mm osb en 12mm gips. in die 8cm kan ik idealiter 80mm pir kwijt (enkel rondom afvoer en stopcontacten is dat lastiger werken) of 75mm rockwool (makkelijker werken met stopcontacten, water en afvoer). Maar onduidelijk is nu of ik wél of géén damp-open folie moet plaatsen, omdat de muur wel ''koud'' is, maar geen buitenmuur (garage buren zal ~10 graden zijn gok ik).

Ideeën? Dank vast,
Per onderdeel (Muur, plafond etc) de opstelling in Ubakus zetten en kijken wat het beste is. PIR met folie aan beide kanten is bijvoorbeeld al dampdicht dus dan is folie al overbodig. Goed in verdiepen voordat je er aan begint zou mijn advies zijn. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:13
webber87 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Ik reageer even op mijn eigen post. Dank voor de reacties. Het klopt zoals jullie zeggen dat het smerig kan worden maar een cirkel van 2cm kom je nog wel met een doekje in. Maar de push-to-open is een goede suggestie die ik ga overwegen. Echter is dat voor de vaatwasser weer geen optie.

Betreft hoe het gat. Een verzinkboortje leek mij ook het handigste, maar die zijn niet zoveel verkrijgbaar >20mm en behoorlijk prijzig bij die grootte wat ik zo snel heb gezien.. De afrondfrees had ik nog niet aan gedacht, terwijl ik die wel gewoon heb liggen. De bovenfrees is een machine die ik zo nu en dan wel gebruik maar waar ik nog wel moeite mee heb om het goed te kunnen doen. De machine die ik heb heeft geen goede geleiding. Maar misschien dat een cirkel afronden wel prima kan. Als ik voor het ronde gat ga, dan ga ik na wat proefstukjes denk ik voor een afrondfreesje.

Dank allen voor het meedenken.

Gelijk een mooie oefening om mijn bovenfrees (een lompe Parkside in mijn geval). Misschien dat ik in de toekomst een keer een goedkopere Makita afrondfrees kan kopen i.c.m. met een geleidesysteem dat weer past op een Makita invalzaag rail.
Gebruik een afrondfrees met geleider lager; zijn er in verschillende maten.
Heb je verder geen geleider nodig voor je bovenfrees.
De goede diepte instellen en je hebt een perfect randje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEfVWS95VXLKBVWzSnpnT4Nl-jI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rF9nqETQ2v9JTK7roAgj5LAx.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Een vraag:

Ideeën? Dank vast,
als je pir gaat plaatsen (met alu) heeft geen enkel folie nog heel veel nut en moet je hopen dat de andere kant damp open blijft zodat eventueel vocht nog een weg naar buiten kan vinden. de manier die zondermeer goed is is dampopen isolatie en een klimaatfolie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 13:19

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt
Ik zou een schaaflatje uitzoeken die de juiste hoogte en breedte heeft, en die op het randje leggen/schroeven. Zijn er best veel maten. Aan de traptree-kant uitlijnen, en de spleet opvullen met plamuur. Netter is als je een tweede, bredere schaaflat eroverheen kunt leggen, van de muur tot net iets voor de rand. Dan heb je sowieso geen spleet meer die kan gaan werken. En als je hem iets smaller pakt dan de volle breedte, dan heb je de originele verspringing weer terug (nou ja, iets minder).

Ik zou dat laatste doen, geeft het netste resultaat. Vervolgens de naden afkitten (acrylaat) voor je gaat schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Aurum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Voor het afwerken van kopse kanten sowieso zinsser bin pakken. Is een primer op basis van shellac waardoor de vezels van het mdf na het schuren nog maar minimaal tot niet omhoog komen.
Ik heb inmiddels het MDF met zinsser bin behandeld en wat een verschil met andere primers! Zoals je zegt komen de vezels niet omhoog wat een veel beter resultaat geeft. En het droogt dan ook nog een keer super snel. Erg bedankt voor je tip!

Wel ga ik volgende keer de 1 liter versie kopen i.p.v. de spray. Die vond ik toch niet zo super handig werken.

Het afgelakte eindresultaat ziet er ook behoorlijk smooth uit. Beter als mijn vorige projecten. Daar kan SPS Satin AE lak ook aan hebben bijgedragen.

Ik durf wel geen foto te posten want de zaagsneden zijn niet helemaal zoals het moet.. sloth in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
sloth schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Ik heb inmiddels het MDF met zinsser bin behandeld en wat een verschil met andere primers! Zoals je zegt komen de vezels niet omhoog wat een veel beter resultaat geeft. En het droogt dan ook nog een keer super snel. Erg bedankt voor je tip!

Wel ga ik volgende keer de 1 liter versie kopen i.p.v. de spray. Die vond ik toch niet zo super handig werken.

Het afgelakte eindresultaat ziet er ook behoorlijk smooth uit. Beter als mijn vorige projecten. Daar kan SPS Satin AE lak ook aan hebben bijgedragen.

Ik durf wel geen foto te posten want de zaagsneden zijn niet helemaal zoals het moet.. sloth in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Kijk wat leuk om te horen! Ik ben blij dat je wat gehad hebt aan mijn tip :D met alle liefde gegeven natuurlijk. Grappig ik heb zelf ook laatst SPS satin PU gebruikt om me deuren een kleurtje te geven maar dat was ook zeker prima verf! Maakt me nu ook nieuwschierig naar de SPS satin AE variant. Zal eens kijken wat dat voor verschil nog is.

P.s. ik zie je reactie ook op het gereedschapstopic ... :( ja dat is wel echt klote inderdaad. Ik heb exact dezelfde metabo maar zal in dat topic even reageren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chninkel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt
Toen ik de vloer bedekking van de trede haalde bleken er halfronde latten op de treden getimmerd te zijn om de vloer bedekking mooi rond te laten lopen. Deze heb ik verwijderd en toen kwamen de overzet treden meer naar achter.
De ergste tree staat op de foto maar stoor me er totaal niet aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_bNzZVEgMbnyZFMq5jPC6bL1So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Lolbq1aTWpiamauDki6CkF5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_8ARE0-1aRo8r_wf4SKw_pbfRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHYMCYlbyZwvCmS4yVNSEcoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tomp71qgwaJCBa9Eh4sqyv2OS-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHrkobsNxaYsENmNSlGhNoix.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:34
Bedankt voor jullie reacties.
Ik wist niet dat dit soort latten schaaflatten heette. Maar er zit dus een schaaflat op en als ik die eraf sloop en een nieuwe op de volle breedte terug zet dan ben ik er ook!
Nu dus even uitvogelen hoe ik de huidige schaaflat eraf kan slopen zonder het erger te maken.
Bedankt en ik zal het resultaat zeker posten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Een vraag:

Ideeën? Dank vast,
Meestal moet de warme kant dampdicht gemaakt te worden.
Maar omdat de muur steenachtig is maakte het eigenlijk geen bal uit.
Is de garage van de buren bij -15 ~10 graden? Dan is 8cm PIR in principe voldoende, anders zou ik wat dikker doen.

Een plat dak moet bij voorkeur aan de buitenkant geisoleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-05 16:16
nokiaan958GB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Meestal moet de warme kant dampdicht gemaakt te worden.
Maar omdat de muur steenachtig is maakte het eigenlijk geen bal uit.
Is de garage van de buren bij -15 ~10 graden? Dan is 8cm PIR in principe voldoende, anders zou ik wat dikker doen.

Een plat dak moet bij voorkeur aan de buitenkant geisoleerd worden.
Dank @Thejman1989, @twain4me en @nokiaan958GB voor het meedenken.

Plat dak wordt van bovenaf geisoleerd, vloer is er helemaal uit geweest en opnieuw van onderaf geisoleerd. Dit wordt door aannemer geregeld. Voorzetwand mag maximaal 11cm zijn ivm verspringing naar een spouwmuur. Vandaar 80mm pir, OSB en dan gipsplaat
Bij -15 zal het daar mogelijk iets kouder zijn, maar ze gaan de garagedeur nog vervangen (ijzer tochtding) dus dan zal het daar nog aangenamer worden.

Ik neem jullie antwoorden mee richting aannemer, ik regel deze wand zelf (aannemer regelt het grote werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-05 19:36
Gister een radiator verwijderd uit de gang. Komt later na het stucen een nieuwe.
Systeem leeg laten lopen, radiator verwijderd en de aan en afvoer afgedopt. Systeem weer opgevuld volgens bekende procedure (2 bar d'r en alles ontluchten).

In de keuken zitten 2 radiators welke niet meer warm werden, na veel ontluchten en bijvullen is 1 vd 2 inmiddels weer warm te krijgen. De andere dus niet. Als ik bij de betreffende radiator de ontluchting open komt er alleen water uit.

Ik heb ook al geprobeerd om alle radiatoren die wel warm worden dicht te zetten om meer druk richting de radiator te krijgen die problemen geeft.

Tot nu toe zonder resultaat. Gisteravond maar gestopt met proberen. Vanmiddag na het werk weer verder. Misschien dat een nachtje rust iets met de lucht heeft gedaan.

Iemand anders nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
twain4me schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:18:
[...]

mja op uitzondering na is afdichten van binnenuit niet heel succesvol in gebieden met een hoge grondwaterstand, waar komt het water nu vandaan en wat is de opbouw van de kelder?
Opbouw moet ik mij in verdiepen.

Vooral in periodes met veel regen en hoog grondwaterpeil last van water in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Ruudstertje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Ja ga maar eens proberen te solderen! Tijdens de aanleg van de waterleiding in het verleden hebben ze plastic om de koperen buis gewikkeld/gepruts, las ergens dat dit is voor de inwerking van cement op koper. Wat kan ik het beste gebruiken voor ik weer beton er overheen stort?
Solderen is gelukt! Simpel klusje met het juiste gereedschap, geduld en youtube/handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Ruudstertje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Heb fix en finish gehaald. Voor het groffe werk roodband gehaald.
Ook het stucen van het toilet is gelukt! Wat een klote klus... Aan het eind eindelijk de slag te pakken. Inwendige hoeken moet ik nog mooi maken, dit is nog niet naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 21:58
sloth schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Dat is interessant. Mijn keukenkastjes van MDF hebben aan de bovenkant ook nog steeds een 'ruw' oppervlakte. Voordat ze straks in de eindlaag gaan wilde de kopse kanten nog eens goed glad schuren. Of kan ik het dan ook beter met een Zinsser Bin behandelen omdat de vezels van MDF altijd omhoog komen? Het is wel een duur potje verf voor alleen de kopse kanten, maar als het veel tijd/schuren scheelt is het misschien wel de moeite waard. Misschien is die spuitbus wel iets. Dank voor de tip @Aurum

Ik heb hier nog wel een pot All Grund All Sud staan. Ook een universele primer voor moeilijke ondergronden. Zou dat toevallig ook als eigenschap hebben dat de vezels minder omhoog komen? Ik zie in de overschrijving bij de All-grund niet dat het een isolerend werkt, ik vermoed dat juist die isolerende werking ervoor zorgt dat de vezels niet meer omhoog gaan staan?

[ Voor 11% gewijzigd door webber87 op 25-01-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:04

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ruudstertje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:44:
Gister een radiator verwijderd uit de gang. Komt later na het stucen een nieuwe.
Systeem leeg laten lopen, radiator verwijderd en de aan en afvoer afgedopt. Systeem weer opgevuld volgens bekende procedure (2 bar d'r en alles ontluchten).

In de keuken zitten 2 radiators welke niet meer warm werden, na veel ontluchten en bijvullen is 1 vd 2 inmiddels weer warm te krijgen. De andere dus niet. Als ik bij de betreffende radiator de ontluchting open komt er alleen water uit.

Ik heb ook al geprobeerd om alle radiatoren die wel warm worden dicht te zetten om meer druk richting de radiator te krijgen die problemen geeft.

Tot nu toe zonder resultaat. Gisteravond maar gestopt met proberen. Vanmiddag na het werk weer verder. Misschien dat een nachtje rust iets met de lucht heeft gedaan.

Iemand anders nog tips?
Het is niet toevallig zo dat de afgedopte radiator in een serie/circuit zit met de radiator die niet warm wil worden? Als je die afgedopt hebt, dan loopt het circuit niet meer rond en zal deze geen flow meer krijgen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
webber87 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Dat is interessant. Mijn keukenkastjes van MDF hebben aan de bovenkant ook nog steeds een 'ruw' oppervlakte. Voordat ze straks in de eindlaag gaan wilde de kopse kanten nog eens goed glad schuren. Of kan ik het dan ook beter met een Zinsser Bin behandelen omdat de vezels van MDF altijd omhoog komen? Het is wel een duur potje verf voor alleen de kopse kanten, maar als het veel tijd/schuren scheelt is het misschien wel de moeite waard. Misschien is die spuitbus wel iets. Dank voor de tip @Aurum

Ik heb hier nog wel een pot All Grund All Sud staan. Ook een universele primer voor moeilijke ondergronden. Zou dat toevallig ook als eigenschap hebben dat de vezels minder omhoog komen? Ik zie in de overschrijving bij de All-grund niet dat het een isolerend werkt, ik vermoed dat juist die isolerende werking ervoor zorgt dat de vezels niet meer omhoog gaan staan?
De vezels van MDF gaan omhoog staan in contact met water, maar dat geld dus ook voor watergedragen verven. Grootste issue is met opnieuw vlak schuren en daarna de eindlaag. Is vaak dat je eindlaag dus watergedragen is en als je ook maar ergens te veel van je primer wegschuurt je dus rechtopstaande vezels krijgt. Ook dikkere primers zuigen niet echt in de kopse kanten van MDF waardoor je geen verzadiging krijgt in je kopse kanten en evengoed de kans hebt op opstaande vezels.

Het is met MDF en primers/grondverf altijd trial en error, type primer maakt heel veel verschil. Daarom adviseer ik zelf zinsser BIN omdat het echt altijd werkt zonder dat ik daar aan hoef te twijfelen. Het is dun en trekt goed de kopse kant in en is niet watergedragen maar is wel al na 15 min droog voor een eventuele 2de laag en na een uur kan je al schuren.

Maar mocht je all-grund op alkyd basis hebben dan zou dit wel kunnen werken denk ik, zelf alleen nooit echt geprobeerd vanwege de nadelen van binnen schilderen met alkyd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
MrScratch schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Het is niet toevallig zo dat de afgedopte radiator in een serie/circuit zit met de radiator die niet warm wil worden? Als je die afgedopt hebt, dan loopt het circuit niet meer rond en zal deze geen flow meer krijgen.
Ik snap denk ik wat je bedoelt maar dat is denk ik het probleem niet. Zie afbeelding ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsAuKi9MPA_Kava701i3vOD1ZQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VpQT8qpFXgKXeN7V8dHpIIVL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:16
Aurum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:46:
[...]

De vezels van MDF gaan omhoog staan in contact met water, maar dat geld dus ook voor watergedragen verven. Grootste issue is met opnieuw vlak schuren en daarna de eindlaag. Is vaak dat je eindlaag dus watergedragen is en als je ook maar ergens te veel van je primer wegschuurt je dus rechtopstaande vezels krijgt. Ook dikkere primers zuigen niet echt in de kopse kanten van MDF waardoor je geen verzadiging krijgt in je kopse kanten en evengoed de kans hebt op opstaande vezels.

Het is met MDF en primers/grondverf altijd trial en error, type primer maakt heel veel verschil. Daarom adviseer ik zelf zinsser BIN omdat het echt altijd werkt zonder dat ik daar aan hoef te twijfelen. Het is dun en trekt goed de kopse kant in en is niet watergedragen maar is wel al na 15 min droog voor een eventuele 2de laag en na een uur kan je al schuren.

Maar mocht je all-grund op alkyd basis hebben dan zou dit wel kunnen werken denk ik, zelf alleen nooit echt geprobeerd vanwege de nadelen van binnen schilderen met alkyd.
Ik heb zelf goede ervaringen met lakplamuur op de kopse kanten. Twee lagen, goed schuren en het is mooi glad en strak te schilderen. Is dat met zinsser BIN dan ook zo? Want dat klinkt als een stuk minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 15:01
Over radiatorleidingen gesproken:

Ik ben hier de muren aan het isoleren van binnenuit, en de leidingen zitten daarbij wel aardig in de weg waar ik eigenlijk isolatie wil aanbrengen. Met de gedachte dat we over een aantal jaar een warmtepomp nemen zit ik nu met het idee om de leidingen (momenteel is de hoofdleiding 22mm koper) te laten verplaatsen en vervangen door een wat grotere diamter (35mm), aangezien 22mm ook niet toereikend zal zijn voor een warmtepomp.

Nog aandachtspunten hiervoor?

Er komt gewoon wel een 22mm buis uit mijn CV, dus voorlopig zal het niet zo zinvol zijn. Het gaat om +-15m aanvoer en retour

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19
inquestos schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:23:
Over radiatorleidingen gesproken:

Ik ben hier de muren aan het isoleren van binnenuit, en de leidingen zitten daarbij wel aardig in de weg waar ik eigenlijk isolatie wil aanbrengen. Met de gedachte dat we over een aantal jaar een warmtepomp nemen zit ik nu met het idee om de leidingen (momenteel is de hoofdleiding 22mm koper) te laten verplaatsen en vervangen door een wat grotere diamter (35mm), aangezien 22mm ook niet toereikend zal zijn voor een warmtepomp.

Nog aandachtspunten hiervoor?
Tenzij je een enorm grote WP wilt: Normaliter is 28 mm koper / staal of 32 mm kunststof voldoende voor een WP.
En vermijd haakse bochten (elleboogjes, in de praktijk vaak messing knelkoppelingen). Deze zijn funest voor een goed flow. Gebruik stromende bochten (geperst of gebogen).
Meer info: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
wokkelz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:50:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik wist niet dat dit soort latten schaaflatten heette. Maar er zit dus een schaaflat op en als ik die eraf sloop en een nieuwe op de volle breedte terug zet dan ben ik er ook!
Nu dus even uitvogelen hoe ik de huidige schaaflat eraf kan slopen zonder het erger te maken.
Bedankt en ik zal het resultaat zeker posten!
Op die vergrote foto zie je bij mij ook een vierkant latje. Ik heb jaren geleden de schaaflat verwijderd en vervangen voor een hogere lat om de lambrisering achter te monteren. Deze moest ik wel voorzichtig buigen om vast te spijkeren. Goede lat uitzoeken in de winkel zonder noesten en veel jaarringen.
Pagina: 1 ... 273 ... 450 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/