[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 276 ... 465 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18
Cyberpope schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:56:
[...]

Nee, gewoon afdoppen op paar cm boven de vloer. Soldeerdoppen het mooiste, maar knel kan ook.
Ik zou me over die legionella niet al te druk maken als ik eerlijk ben.
Hoekstopkraantjes kan je altijd monteren voor je eigen gevoel, dan zou je het eens in de zoveel tijd eens kunnen door laten lopen als je dat fijn vindt.. Zelf zou ik denk knellen, zeker omdat je erbij kan. Solderen is prima uiteraard, maar vaster en sommige vinden dat spannend.. Ik doe t zelden dus het werd wel wat gerommel hier. Als je alle spullen al hebt is dat prima, anders gewoon lekker kraantjes of einddoppen halen. Dan ben je zo klaar :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
marcelcee schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:23:
[...]

Oh begrijp me niet verkeerd, dit is inderdaad een tijdelijke oplossing. Het hele huis gaat (over circa 2 jaar) nog compleet op de schop. En onderaan in een hoek van de kamer 2 stop kraantjes zit al minder in het zicht dan deze kolos.
Maar qua legionella dus geen tips of tricks?

Edit: met vloer bedoelde ik dat de leidingen in de betonnen constructievloer verdwijnen.
Als het over 2 jaar zeker volledig op de schop gaat, zou ik me al helemaal niet druk maken. Tijdje goed doorspoelen en dan afdoppen. Legio woningen die er decennia zo bij staan. Het is koper, dus reduceert ook al het risico een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

. dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-02-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

harmageddon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:24:
[...]

Pure & Original heeft mooie kleuren in hun pallet zitten.
Hoe ben je er achtergekomen dat ze verf van dullinger gebruiken?

edit: ff zoekfunctie gebruiken doet wonderen :p
Ze hebben zeker mooie kleuren en effecten, maar de prijs is gewoon exorbitant. Je mag best geld verdienen en zeker als je iets bijzonders ervoor doet, maar puur en alleen de pigmenten erdoor gooien en dan de prijs x10 doen vind ik schofterig. Daarom ben ik dus op zoek gegaan.

Voorlopige resultaat is bemoedigend. Ik heb het 'werkje' succesvol in mijn teststuk gekregen (het diepte effect d.m.v. spatelen) alleen de kleur is nog niet waar we het willen hebben, dus we mengen straks een nieuwe tester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:30
Vraagje aan andere klussers; als je een HSB wandje bouwt met daarop OSB platen, MOET je dan de OSB platen met de naden netjes op de staanders monteren? Of is het voldoende als OSB platen (met tand/groef) goed in elkaar geschoven zijn.
Het is geen issue, maar ik maak de staanders altijd zo dat de OSB platen precies met de naden op de staanders liggen (en dan spijker ik ook nog zowel links als rechts van de naad)

Ben nu een decoratief voorzetwandje aan het maken waarbij het me eigenlijk beter zou uitkomen als ik de OSB platen 10cm kan verschuiven (maar dan zitten de naden dus niet ondersteund). Voor deze oplossing zeker geen probleem maar ik wilde t toch eens weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Stefke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:07:
Vraagje aan andere klussers; als je een HSB wandje bouwt met daarop OSB platen, MOET je dan de OSB platen met de naden netjes op de staanders monteren? Of is het voldoende als OSB platen (met tand/groef) goed in elkaar geschoven zijn.
Het is geen issue, maar ik maak de staanders altijd zo dat de OSB platen precies met de naden op de staanders liggen (en dan spijker ik ook nog zowel links als rechts van de naad)

Ben nu een decoratief voorzetwandje aan het maken waarbij het me eigenlijk beter zou uitkomen als ik de OSB platen 10cm kan verschuiven (maar dan zitten de naden dus niet ondersteund). Voor deze oplossing zeker geen probleem maar ik wilde t toch eens weten.
Hangt ook van de dikte van de OSB af, ofwel hoe stevig die groefverbinding is.

Ik zou sowieso een latje (of plankje) achter die verbinding schroeven, dan wordt het ook meer ééń stijf geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:30
18mm OSB.
Dit wordt een decoratieve voorzetwand waar houten panelen op gelijmd worden dus het zal hier niet zoveel uitmaken, maar dat is iets wat ik me elk keer afvraag (natuurlijk is het het beste als alle naden ondersteund worden...)

Latje aan de achterkant plaatsen is een optie inderdaad als je er aan die kant (nog) bijkunt.

[ Voor 110% gewijzigd door Stefke op 03-02-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Goedemorgen klussers. Ik ga binnenkort starten met verbouwing van de bovenverdieping. Er komt een slaapkamer bij en de wc wordt losgemaakt van de badkamer. Er moeten dus 2 nieuwe deuren komen, waardoor ik meteen alle deuren wil vervangen door stompe houten deuren/kozijnen. Weg met die lelijke opdektroep.

Maar nu: ik heb geen zin om losse kozijnen te plaatsen en vervolgens hier deuren in te hangen. Dat kost veel te veel tijd. Ik wil daarom een deur/kozijn combinatie gebruiken.

Alle deur/kozijn combinaties zijn bedoeld voor nieuwbouw. Oftewel: je zet het kozijn en bouwt de muur op. Maar niet op alle plekken ga ik de muren neerhalen.

Vraag: Heeft iemand een tip hoe ik toch zo’n kozijn kan plaatsen?

Ik dacht er zelf aan om, nadat ik de oude opdek stalen kozijnen heb verwijderd, een strook gas betonblokken weg te zagen/hakken, zodat ik het kozijn erin kan zetten en daarna een nieuwe rij met blokken ertussen wormen. Veel verder kwam ik niet qua opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 15:00
Stefke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:13:
18mm OSB.
Dit wordt een decoratieve voorzetwand waar houten panelen op gelijmd worden dus het zal hier niet zoveel uitmaken, maar dat is iets wat ik me elk keer afvraag (natuurlijk is het het beste als alle naden ondersteund worden...)

Latje aan de achterkant plaatsen is een optie inderdaad als je er aan die kant (nog) bijkunt.
Ik heb de binnenkant van mijn tuinhuis gedaan zonder daar op te letten en te veronderstellen dat de groeven voldoende stijfheid bieden om dit op te lossen. Dat is geen enkel probleem. Het is trouwens niet dat er veel horizontale krachten op een verticale wand komen. Ik werkte uiteraard wel geschrankt (mooi Vlaams woord, opzoekwerk leert mij dat jullie eerder alterneren zullen gebruiken). Je moet er maar eens twee bevestigen en je zal zien dat dit niet veel beweegt bij 18mm. Mijn bevestigingspunten lagen trouwens wel max 60cm uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49
2 weken geleden met Le noir & Blanc van de bouwmarkt een muur in onze slaapkamer betonlook gemaakt, dit is prima gelukt in ieder geval!
Eerst rollen en de 2e laag met een spatel gedaan idd.
Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!!

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
t14wo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:18:
Goedemorgen klussers. Ik ga binnenkort starten met verbouwing van de bovenverdieping. Er komt een slaapkamer bij en de wc wordt losgemaakt van de badkamer. Er moeten dus 2 nieuwe deuren komen, waardoor ik meteen alle deuren wil vervangen door stompe houten deuren/kozijnen. Weg met die lelijke opdektroep.

Maar nu: ik heb geen zin om losse kozijnen te plaatsen en vervolgens hier deuren in te hangen. Dat kost veel te veel tijd. Ik wil daarom een deur/kozijn combinatie gebruiken.

Alle deur/kozijn combinaties zijn bedoeld voor nieuwbouw. Oftewel: je zet het kozijn en bouwt de muur op. Maar niet op alle plekken ga ik de muren neerhalen.

Ik dacht er zelf aan om, nadat ik de oude opdek stalen kozijnen heb verwijderd, een strook gas betonblokken weg te zagen/hakken, zodat ik het kozijn erin kan zetten en daarna een nieuwe rij met blokken ertussen wormen. Veel verder kwam ik niet qua opties.
Ik denk dat het handiger is om een beetje duidelijk te maken wat je exact wil, je springt namelijk nogal snel tot conclusies.

Ik denk dat je dit bedoeld

https://www.hornbach.nl/p...m-201-5-x-73-cm/10621541/ en dat je dit niet achteraf in de opening kan plaatsen, zonder iets te moeten aanhelen.

Er zijn ook houten kozijnen die je net als een metalen kozijn achteraf in de opening plaatst
grofweg is de methode om het kozijn er dan in te schuiven vanaf 1 kant en dan 1 kant af te timmeren.

Berkvens heeft er een heel kant en klaar product van gemaakt.

https://berkvens.nl/kozijnen/kozijnen/hout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

harmageddon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:53:
[...]

2 weken geleden met Le noir & Blanc van de bouwmarkt een muur in onze slaapkamer betonlook gemaakt, dit is prima gelukt in ieder geval!
Eerst rollen en de 2e laag met een spatel gedaan idd.
Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!!
Dat eerste proefstuk droogde véél te licht op, bovendien kreeg het een beetje een leverkleurtje en dat is niet waar we achteraan zitten :P dus ik maak nu nieuwe staaltjes. Ik schrijf er steeds bij wat de mengverhouding was zodat ik straks nog weet wat wat was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eQXcdza3xrc9uQSfR63KfQX5m4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0cltEFtK9YanpymKMPQ4tGC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat het handiger is om een beetje duidelijk te maken wat je exact wil, je springt namelijk nogal snel tot conclusies.

Ik denk dat je dit bedoeld

https://www.hornbach.nl/p...m-201-5-x-73-cm/10621541/ en dat je dit niet achteraf in de opening kan plaatsen, zonder iets te moeten aanhelen.

Er zijn ook houten kozijnen die je net als een metalen kozijn achteraf in de opening plaatst
grofweg is de methode om het kozijn er dan in te schuiven vanaf 1 kant en dan 1 kant af te timmeren.

Berkvens heeft er een heel kant en klaar product van gemaakt.

https://berkvens.nl/kozijnen/kozijnen/hout
Dank voor je reactie. Ik weet dat er renovatiekozijnen bestaan. ;) die heb ik op de benedenverdieping gebruik. (Kamerhoog) dat was mij teveel werk omdat je daarna een deur erin moet afhangen. Om dat netjes te doen (scharnieren frezen, schaven van de deur etc. id me teveel werk. Dus ben ik op zoek gegaan naar deuren in een kozijn die kant en klaar geplaatst worden.

Het probleem van deze combinatie is dat ik alleen nieuwbouwvarianten vind. Ik kan geen deur kozijn combinatie vinden die als een renovatiekozijn erin geschoven wordt en daarna afgetimmerd.

Ik ga er vanuit dat deze dus niet bestaan, dus moet ik opzoek naar een handige manier om een nieuwbouwkozijn in een bestaande muur te plaatsen. Hence, mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

t14wo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Dank voor je reactie. Ik weet dat er renovatiekozijnen bestaan. ;) die heb ik op de benedenverdieping gebruik. (Kamerhoog) dat was mij teveel werk omdat je daarna een deur erin moet afhangen. Om dat netjes te doen (scharnieren frezen, schaven van de deur etc. id me teveel werk. Dus ben ik op zoek gegaan naar deuren in een kozijn die kant en klaar geplaatst worden.

Het probleem van deze combinatie is dat ik alleen nieuwbouwvarianten vind. Ik kan geen deur kozijn combinatie vinden die als een renovatiekozijn erin geschoven wordt en daarna afgetimmerd.

Ik ga er vanuit dat deze dus niet bestaan, dus moet ik opzoek naar een handige manier om een nieuwbouwkozijn in een bestaande muur te plaatsen. Hence, mijn vraag :)
wat is een nieuwbouwkozijn?

heb je de 2e link uberhaubt open gemaakt? dat wordt nagenoeg alleen in nieuwbouw gebruikt omdat bij renovatie er toch gebroken en geschilderd word ;) en ja deze kozijnen worden er zo ingeschoven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW_Q7EKhDwGrOw65GGROLDTRoQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AbipXFSio5PevT0Ktwl3eh5H.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 03-02-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
t14wo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Ik heb dat inderdaad ook zo gedaan maar dan met hetzelfde kozijn. Draairichting moest namelijk andersom zijn.

Zoals ik het heb gedaan: Ruimte vrij gemaakt zodat er kozijnankers in kunnen (+- 20cm aan elke kant). Dan met cellenbeton opnieuw opgebouwd en aan elke kant 4 nieuwe ankers ertussen gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WsHMjGqP-UiBLMZpKVoVRQ-5wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LLxhQmPk1uEoeIWHzCvPjOik.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:45:
[...]

wat is een nieuwbouwkozijn?

heb je de 2e link uberhaubt open gemaakt? dat wordt nagenoeg alleen in nieuwbouw gebruikt omdat bij renovatie er toch gebroken en geschilderd word ;) en ja deze kozijnen worden er zo ingeschoven

[Afbeelding]
Een nieuwbouwkozijn is een ‘gewoon’ kozijn die je dus inbouwt met bijv. Gasbetonblokken en niet als laatste erin schuift zoals een renovatiekozijn.

Noem het hoe je wil. Ik vond dit wel een logische naam. ;)

Zeker heb ik je tweede link geopend. Maar ik zie werkelijk niets waar wordt benoemd dat dit een renovatiekozijn is waar de deur al in afgehangen is. De link is een overzichtspagina van allemaal producten van dat bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
venneke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Ik heb dat inderdaad ook zo gedaan maar dan met hetzelfde kozijn. Draairichting moest namelijk andersom zijn.

Zoals ik het heb gedaan: Ruimte vrij gemaakt zodat er kozijnankers in kunnen (+- 20cm aan elke kant). Dan met cellenbeton opnieuw opgebouwd en aan elke kant 4 nieuwe ankers ertussen gezet.

[Afbeelding]
Ah kijk! Begrijp ik het goed dat je daarna die die 20cm heb opgevuld met op maat gezaagde blokken? En hoeveel ankers heb je gebruikt aan beide kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:37
Ik wil een houten poort maken, deze wordt bevestigd op een betonnen fundering (in ieder geval de palen van de poort)

Hierbij overweeg ik de volgende opties voor de bevestiging:

1. RVS draadeind meegieten in beton
2. Fischer pluggen met RVS houtdraadbout en ring
3. Chemisch anker met RVS draadeind

Wat zou de sterkste constructie opleveren? De palen worden bevestigd aan een U vorm paalhouder en vervolgens bevestigd op de betonnen fundering.

Voordeel wat ik heb met achteraf gaten boren is dat ik het natuurlijk makkelijker waterpas kan maken, dan wanneer ik de draadeind meteen meegiet in de beton. Dan moet ik op voorhand zorgen dat de draadeinden waterpas op de juiste plek staan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
marcelcee schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:23:
[...]

Oh begrijp me niet verkeerd, dit is inderdaad een tijdelijke oplossing. Het hele huis gaat (over circa 2 jaar) nog compleet op de schop. En onderaan in een hoek van de kamer 2 stop kraantjes zit al minder in het zicht dan deze kolos.
Maar qua legionella dus geen tips of tricks?

Edit: met vloer bedoelde ik dat de leidingen in de betonnen constructievloer verdwijnen.
Ja ik snap je wel hoor, soms wil je even tijdelijk wat oplossen zonder een direct gevaar te lopen voor bepaalde besmettingen en/of andere zaken zoals gas-explosies :)

Ik ben best wel wat huizen tegen gekomen waar leidingen niet heel netjes zijn afgedopt (best ver van de hoofdleiding af zeg maar) en dat gaat in principe altijd goed. Geheel volgens de regels is dat natuurlijk niet.

Je zou kunnen zeggen dat als jouw wasbak een aftakking is vlak voor je douche, dat daar vaak genoeg een "reiniging" plaats vind, of je moet al uitermate weinig douchen.

Ik zou dan wel als advies geven om na een vakantie even goed door te spoelen, ik doe dat thuis eigenlijk nooit omdat hier alles nieuw is aangelegd en de douche ongeveer 1 meter van de CV zit. Voordat het water warm is.... :)

Maar zoals in mijn andere post is gezegd, als je twee kraantjes of twee dopjes plaatst veranderd er niet heel veel aan de situatie.
Als je (of iemand anders) dan toch gaat twijfelen kun je met de kraantjes altijd even doorspoelen, met dopjes wordt dat een uitdaging.

Anders even hier kijken;
https://www.rivm.nl/legionella/bronopsporing-legionellose
Sauna’s worden daarentegen wel relatief vaak genoemd, en deze zijn na bemonstering ook herhaaldelijk als besmettingsbron bevestigd. Mogelijk speelt de continue verneveling bij de locatie een rol. Ook verblijfsaccommodaties worden vaak genoemd en zijn ook regelmatig bevestigd als bron. Elders overnachten blijkt een risicofactor te zijn.
Zo'n 600 gevallen per jaar gemiddeld over de afgelopen 5 jaar (even uit mijn hoofd).

Ik wil je geen woorden in de mond leggen of je een bepaalde kant op dwingen maar het risico is best verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
t14wo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Ah kijk! Begrijp ik het goed dat je daarna die die 20cm heb opgevuld met op maat gezaagde blokken? En hoeveel ankers heb je gebruikt aan beide kanten?
Jep. Zo ziet het eruit. Moet alleen nog een bovenlicht in gemaakt worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KBTovjumUoESARoBILzPY15wak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hos83MQ7vphwWQaHfIKPym0P.jpg?f=fotoalbum_large

Oorspronkelijk zaten er 3 ankers per kant in. Ik heb er 4 terug gezet per kant, dus 8 in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
venneke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Jep. Zo ziet het eruit. Moet alleen nog een bovenlicht in gemaakt worden.
[Afbeelding]

Oorspronkelijk zaten er 3 ankers per kant in. Ik heb er 4 terug gezet per kant, dus 8 in totaal.
Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is, zodat ik gewoon met een deur/kozijncombinatie kan werken.

Is een latei verplicht/noodzakelijk als je met gasbeton werkt? Zeker als er maar 30cm gasbeton boven zit, is het gewicht dat op het kozijn drukt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:33

als het "opdek" mag blijven, dan kan je eens naar duitse bouw kijken. super simpel, makkelijk, snel, eenvoudig etc. En als laatste afsluitpost te plaatsen.

Edit korte uitleg:
Kozijn wordt om de muur gezet en de deur hang je er in.
Begint al vanaf 150/200,- per deur incl kozijn & beslag

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 03-02-2023 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:25

Wat ik altijd doe is er voor zorgen dat het gat iets breder is dan het kozijn, het kozijn er in plaatsen en met grote slagpluggen vast zetten (ff een houtje oid achter het kozijn op de pek van de plug) en dan afpurren. Zit gewoon hartstikke vast en over het randje pur komt toch stucwerk/een architraaf. Dat kan je gewoon met een regulier kozijn doen.

Niet het beste voorbeeld omdat deze in een spouwmuur zit, maar zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U7IIT3f90--WOvceQNtLD62Mjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45InWRR3QIgU87O5mFNN4cPb.jpg?f=fotoalbum_large

De kozijnen die je erachter ziet heb ik op dezelfde manier gedaan maar dat is niet meer te zien omdat die muren al gestuct zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door decipherer op 03-02-2023 15:57 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Dat eerste proefstuk droogde véél te licht op, bovendien kreeg het een beetje een leverkleurtje en dat is niet waar we achteraan zitten :P dus ik maak nu nieuwe staaltjes. Ik schrijf er steeds bij wat de mengverhouding was zodat ik straks nog weet wat wat was.

[Afbeelding]
Ik zal vanavond een foto posten met wat het resultaat is op onze slaapkamer muur met verf van de bouwmarkt :)

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
decipherer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Wat ik altijd doe is er voor zorgen dat het gat iets breder is dan het kozijn, het kozijn er in plaatsen en met grote slagpluggen vast zetten (ff een houtje oid achter het kozijn op de pek van de plug) en dan afpurren. Zit gewoon hartstikke vast en over het randje pur komt toch stucwerk/een architraaf. Dat kan je gewoon met een regulier kozijn doen.

Niet het beste voorbeeld omdat deze in een spouwmuur zit, maar zo dus:

[Afbeelding]

De kozijnen die je erachter ziet heb ik op dezelfde manier gedaan maar dat is niet meer te zien omdat die muren al gestuct zijn.
Dat is ook een goed idee, maar hoe plaats je een blokje die klem zit tussen midden van het kozijn en de muur als de ‘zijkanten’ van het kozijn een opstaande rand hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
barry86 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:27:
[...]

als het "opdek" mag blijven, dan kan je eens naar duitse bouw kijken. super simpel, makkelijk, snel, eenvoudig etc. En als laatste afsluitpost te plaatsen.

Edit korte uitleg:
Kozijn wordt om de muur gezet en de deur hang je er in.
Begint al vanaf 150/200,- per deur incl kozijn & beslag
Mm.. nee ik wil wel naar stomp. Vind dat toch wat mooier ogen. Maar thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harmageddon
@HTT-Thalan dit heb ik bereikt met betonlook verf van de 'Le noir et blanc' serie van de welbekende bouwmarkten (gamma/karwei en praxis) verkopen ze. Dot is clay green.
Eerste laag met de roller, tweede laag is met blokkwast en spatel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTzHI-Og-6sMEzhtZdgyPHPUNKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv67s2zvga94fUn8X7KZFYBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi8Sap4Yi7SCKRZm974aXNzwBU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umWRFz7IupyEvcKM8shcIi0r.jpg?f=fotoalbum_large

Aap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

harmageddon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:51:
@HTT-Thalan dit heb ik bereikt met betonlook verf van de 'Le noir et blanc' serie van de welbekende bouwmarkten (gamma/karwei en praxis) verkopen ze. Dot is clay green.
Eerste laag met de roller, tweede laag is met blokkwast en spatel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou, dat is precies waar ik achteraan zit :P maar dan niet in grijs. En dat heb je netjes gedaan vind ik! De literprijs van dat spul is zo te zien ook stukken vriendelijker dan die van Pure & Original (maar die maken het natuurlijk ook wel gelijk erg bont).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Nou, dat is precies waar ik achteraan zit :P maar dan niet in grijs. En dat heb je netjes gedaan vind ik! De literprijs van dat spul is zo te zien ook stukken vriendelijker dan die van Pure & Original (maar die maken het natuurlijk ook wel gelijk erg bont).
Aan de rechterkant zit bovenstaande verf. Plafond van onze slaapkamer is circa 5meter hoog, dus het was ff zoeken naar het juiste behang wat bovenin wit is :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4NDEtUZ4Ixr_cGKFBz3VGRu5aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNdq2Z2dxM7B5Y9l5VkGB83k.jpg?f=fotoalbum_large

Aap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:25
t14wo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:35:
[...]

Dat is ook een goed idee, maar hoe plaats je een blokje die klem zit tussen midden van het kozijn en de muur als de ‘zijkanten’ van het kozijn een opstaande rand hebben?
Blokje mag ook best tegen de opstaande rand zitten, dat is geen probleem zolang het maar niet buiten het kozijn steekt. Wat ik anders ook wel eens doe is wat chemisch anker erachter. Dat is makkelijk, maar kost iets meer. Uiteindelijk gaat het er maar om dat je het kozijn niet richting de muur trekt als je de schroeven aandraait.

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 03-02-2023 19:46 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Kozijn schroef en vulplaatje werkt ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 19:53
Amtelode schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Ja ik snap je wel hoor, soms wil je even tijdelijk wat oplossen zonder een direct gevaar te lopen voor bepaalde besmettingen en/of andere zaken zoals gas-explosies :)

Ik ben best wel wat huizen tegen gekomen waar leidingen niet heel netjes zijn afgedopt (best ver van de hoofdleiding af zeg maar) en dat gaat in principe altijd goed. Geheel volgens de regels is dat natuurlijk niet.

Je zou kunnen zeggen dat als jouw wasbak een aftakking is vlak voor je douche, dat daar vaak genoeg een "reiniging" plaats vind, of je moet al uitermate weinig douchen.

Ik zou dan wel als advies geven om na een vakantie even goed door te spoelen, ik doe dat thuis eigenlijk nooit omdat hier alles nieuw is aangelegd en de douche ongeveer 1 meter van de CV zit. Voordat het water warm is.... :)

Maar zoals in mijn andere post is gezegd, als je twee kraantjes of twee dopjes plaatst veranderd er niet heel veel aan de situatie.
Als je (of iemand anders) dan toch gaat twijfelen kun je met de kraantjes altijd even doorspoelen, met dopjes wordt dat een uitdaging.

Anders even hier kijken;
https://www.rivm.nl/legionella/bronopsporing-legionellose

[...]

Zo'n 600 gevallen per jaar gemiddeld over de afgelopen 5 jaar (even uit mijn hoofd).

Ik wil je geen woorden in de mond leggen of je een bepaalde kant op dwingen maar het risico is best verwaarloosbaar.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Precies wat je zegt, risico is klein en de situatie bestaat feitelijk nu ook al. Want de wastafel werd door ons niet gebruikt (en waarschijnlijk door de vorige bewoners ook al jaren niet). Ik heb het vanmiddag afgedopt, geen idee hoe ver van de hoofdleiding. De badkamer begint in elk geval 6m verderop.
Straks met de grote verbouwing komt alles van de muur/uit de muur en vloer. Dan wordt het goed gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Martijn schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:05:
Beste mensen, ben bezig met een redelijk project om de zolder boven de garage om te vormen tot game-room / chill ruimte voor mijn twee dochters, leuk project, maar veel vragen, waarvan er al een aantal hier heel goed zijn opgelost, waarvoor dank.

Nu de volgende twee vragen, een met betrekking tot stevigheid/stugheid van de vloer constructie, en eentje over isolatie.

1. Contstructie vloer kamer / plafond garage

Opgebouwd uit balken, overstrekking 2.8m, dikte van de balken is 5x15cm, hart op hart ongeveer 60cm. Hierop ligt een 18mm underlayment. Vraag is dus of dit alles bij elkaar stevig genoeg is om gewoon een kamer van te maken, of is de kans op doorhangen in het midden groot?

Ik dacht zelf aan om boven op de underlayment haaks nog een laag OSB 18mm te schroeven, wat a. zorgt voor extra stugheid, en b. een hoogteverschil met de gang oplost waardoor het laminaat mooi doorgelegd kan worden ;).

Een vriend van me dacht dat het misschien verstandig was om tussen balken nog wat dwarsbalken te plaatsen, hoewel ik me afvraag of dat iets doet met het 'doorhangrisico' in het midden van de vloer...

We gaan geen 1000kg kluis in het midden van de kamer zetten, maar wellicht komt er wel wat sport apparatuur aan de zijkanten te staan wat ook best wat gewicht heeft...

Foto voor wat meer context (met mooi opgeruimde garage ;) ):
[Afbeelding]

2. Extra isolatie stukken buitenmuur.

Huis uit 1998, r waarde van de buitenmuur >3,0. Nu ik toch bezig ben dacht ik dat ook maar wat te verbeteren, baat het niet dan schaadt het niet...

Foto voor context:
[Afbeelding]
Schuine dakplaten naar boven toe worden extra geisoleerd met 8cm glaswol en klimaatfolie er tegen aan, daar zijn al wat eerdere vragen over gegaan ;).

Dit is volgens mij de huidige situatie van de buitenmuur.
[Afbeelding]

Kan ik zonder enige folies gewoon over de volle breedte van de kamer PIR platen tegen aan kitten? Dit zegt Ubakus:
[Afbeelding]
Naden met Alu tape en zijkanten dicht purren en klaar? Het zal vast niet zo simpel zijn ;)
Volgens de balkenschuif is een hart op hart maat van 300 aangeraden bij een balk maat van 58x155, bij 46x145 is er geen geschikte hoh maat mogelijk.
Blijf je bij hoh 600 dan zal je de balken hoger moeten maken of een balk er langsheen bevestigen.
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Alle begin is moeilijk... en alle uitleg en opgezochte informatie ten spijt is het ook moeilijk niet in paniek te raken als het van meet af aan anders gaat dan je verwachtte :D. Ik ga dus wat tips neerpennen voor de volgende avonturier, doe er je voordeel mee mocht je dit nog niet weten:

- kalkverf, zeker het 'rauwe' spul, is dik, kwark-dik. We hebben verdund tot yoghurt maar, achteraf bezien, had nog ietsje dunner misschien geholpen in het begin (want de verf word ook dikker tijdens het werken).

- blijf roeren in die emmer want het bezinkt als een malle

- de roller bleef vaak 'hangen' en ging dus smeren in plaats van rollen, je moet echt even 'wennen' en de vlakker tegen je oppervlak werken (minder haaks dus)

- je moet nat in nat werken (dat wist ik, maar de snelheid die nodig is onderschat je toch)

- het plafond was niet voorgestreken (de muren wel) en dat hoefde ook écht niet zei de leverancier, maar het zuigend effect was daar zó sterk dat de verf bijna instant-droogde bij aanbrengen, dus beter wel voorstrijken voortaan

- je hebt een kwast nodig voor de hoeken, maar de kwast-persoon moet echt fucking snel werken om de roller voor te blijven

- probeer echt af te leren in banen te werken, kris-kras rollen werkt echt veel beter voor het gewenste effect

- je ziet het stucwerk initieel direct terug, dwz, de verf krijg een vlekkenpatroon die volgt wat de stuc 'in zich heeft' (dikte, patronen etc)

- het mengen van de tinten was moeilijk, want het droog echt heel veel lichter op dat je mengt. Schrijf steeds de verhouding op en laat het voldoende uitdrogen voor je beoordeelt

Dat gezegd hebbende, we hebben dus nu alleen nog maar de eerste laag gedaan, en daarvoor is rollen een prima manier (maar je moet even wennen aan hoe het werkt, dus). Die eerste laag laten we een paar dagen drogen (advies is langzaam drogen) en we hebben ook geen keus want het pigment is op :').

We zijn voor deze laag begonnen met 9 liter basis, daarop hebben we 450gr 'Tierra di Senna' pigment en 270gr 'Frans Goud Oker' gemengd. Je moet echt flink rammen om de klonten (die je gaat krijgen) kapot te mengen, dus een elektrische mixer is echt nodig! Uiteindelijk schoot er ongeveer 3-3.5 liter over, dus we hebben ruwweg 6 liter nodig gehad voor 37m2, in de wetenschap dat we het plafond onbedoeld iets dikker hebben aangezet vanwege de opstartproblemen en het gebrek aan voorstrijk daar.

Tldr; hier de foto's net na het aanbrengen van laag 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj6G51JYGEgJv-NkPfbM6eWZyeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jut4GqIU9XrRRxRwJ6HbXbf8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m834LQ904wtx1cr1lT9bS9NZSRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyohRBHsBCHcaoVbj84PgxQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAoFC2SrJMNQaM7K1g7Ga8Mu6JY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16uwCeXTEhza9EdptiThYZbY.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, da's even schrikken :P maar daar had hij me ook voor gewaarschuwd. Zijn precieze woorden waren "in het begin denk je: 'wat heb ik gedááán' maar dat komt écht goed". Over een paar dagen droogt dit een stuk lichter op, en zodra we nieuw pigment hebben gaan we de 2e laag dus aanbrengen door het er met de blokkwast tegenaan te zetten en vrij snel daarna te gaan spatelen met een dunne.buigzame spatel zonder scherpe randjes/hoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:28

A13X

Dude

Iemand enig idee wat voor kabels dit zouden kunnen zijn? Hebben de vloer van de oude woonkamer/keuken(1956) en de bijkeuken (1990) eruit gesloopt. Daar in/onder zaten deze kabels.

Deze zit binnen, aan de voorgevel. Onder een telefoon aansluiting, zo'n oldscool 4 polige doos.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4TIXqNel.jpeg

Haaks daarop en een meter of 5 terug zit deze aan de buitenkant van de oude buitengevel, is al 30jaar geleden een aanbouw overheen gezet. Zit niks bij in de buurt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/muq8bRAl.jpeg

Lijkt een omvlochten kabel te zijn, maar niemand bij ons herkend het.

[ Voor 11% gewijzigd door A13X op 04-02-2023 19:33 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
t14wo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is, zodat ik gewoon met een deur/kozijncombinatie kan werken.

Is een latei verplicht/noodzakelijk als je met gasbeton werkt? Zeker als er maar 30cm gasbeton boven zit, is het gewicht dat op het kozijn drukt minimaal.
Geen enkel probleem om zonder latei te werken. Zo’n kozijn kan best wat hebben. Ik heb het ook zo gedaan en werkt prima.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
Is dat niet gewoon een oude telefoonkabel voor het Isra punt?

Vergelijk maar met https://forum.kpn.com/internet-9/oude-aansluiting-468992

[ Voor 39% gewijzigd door Jannibal23 op 04-02-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 17:23
Jannibal23 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:49:

daar lijkt het wel op ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 23:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

A13X schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:32:
Iemand enig idee wat voor kabels dit zouden kunnen zijn? Hebben de vloer van de oude woonkamer/keuken(1956) en de bijkeuken (1990) eruit gesloopt. Daar in/onder zaten deze kabels.

Deze zit binnen, aan de voorgevel. Onder een telefoon aansluiting, zo'n oldscool 4 polige doos.
[Afbeelding]

Haaks daarop en een meter of 5 terug zit deze aan de buitenkant van de oude buitengevel, is al 30jaar geleden een aanbouw overheen gezet. Zit niks bij in de buurt.
[Afbeelding]

Dat lijkt een telefoonkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
Hi allen,

Ik wil graag de vloerbedekking uit mijn nieuwe huis (1950) vervangen door laminaat. Nu heb ik daarover twee vragen: 1) ziet iemand hier een indicatie voor asbest? Lijkt mij niet, maar better safe than sorry. 2) Heb ik nieuwe spaanplaten nodig of werkt een ondervloer van 7 mm hetzelfde? Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cwAgupUgv7Lz1Yp6FA2CKfAHIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qYr1sQ2KfP5V8gRpLKmr1Yq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Jannibal23 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:49:

Zou zeker kunnen, maar waarom dan 2 of zou hij gewoon wat vreemd ingevoerd zijn via de zijkant?

Zit een nieuw (blauwe kabel) Isra punt in de meterkast dus hij zal dan vast weg kunnen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:35
D.deJong schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:01:
[...]

Volgens de balkenschuif is een hart op hart maat van 300 aangeraden bij een balk maat van 58x155, bij 46x145 is er geen geschikte hoh maat mogelijk.
Blijf je bij hoh 600 dan zal je de balken hoger moeten maken of een balk er langsheen bevestigen.
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif
Dank voor je antwoord. Ben wel verbaasd over de uitkomst, want hoor meer mensen hier op het forum met vergelijkbare constructies waar hele verdiepingen op gebouwd zijn.

Als ik op die website kijk moet ik kiezen voor lichte of zware vloer, maar wat betekent dat precies? Ook moet je de sterkte klasse kiezen? Maar hoe weet ik of ik C16 of iets anders heb??

Ik kan heel lastig balken bij plaatsen en daar had ik ook echt geen rekening mee gehouden. Zou het genoeg zijn om het op te dikken met planken van 2cm dik ofzo?

De overspanning is trouwens ongeveer 280, dus dat scheelt al iets. Mochten de huidige balken sterkteklasse C24 hebben dan zit je al goed volgens mij… Maar hoe controleer ik dat.

Zie bij de hornbach wel planken van 18x144 dus zou ik er theoretisch aan beide kanten van een balk tegen aan kunnen schroeven, dan kom je op ongeveer 90x155 totaal of met 1 kant 72x155.

Zou dat voldoende extra stijfheid geven?

Ik wil sowieso een dubbele ondervloer maken dus 2x18mm underlayment + OSB, wat ook voor extra stevigheid moet zorgen. Is dat an sich niet al voldoende?

[ Voor 23% gewijzigd door Martijn op 05-02-2023 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:05:
[...]

Dank voor je antwoord. Ben wel verbaasd over de uitkomst, want hoor meer mensen hier op het forum met vergelijkbare constructies waar hele verdiepingen op gebouwd zijn.

Als ik op die website kijk moet ik kiezen voor lichte of zware vloer, maar wat betekent dat precies? Ook moet je de sterkte klasse kiezen? Maar hoe weet ik of ik C16 of iets anders heb??

Ik kan heel lastig balken bij plaatsen en daar had ik ook echt geen rekening mee gehouden. Zou het genoeg zijn om het op te dikken met planken van 2cm dik ofzo?
Ik weet de overspanning bij jou niet maar ik heb ze hier verhoogd door er een cls van 38x184 tegen aan te schroeven.
De originele waren 175x65 of zoiets oude balken uit 1930 overspanning is hier 5,65
Het veerde behoorlijk op de verdiepingsvloer.
Het geheel liep ook nogal wat af dus de balken tegen de voorgevel heb ik 5 cm onder de verdiepingsvloer en op de andere kant van de woonkamer is dat bijna 10cm.

Alles eerst met een paar schroeven en met een laser waterpas gehangen en daarna met een spijkerpistool los gegaan met gedraaide en gelijmde nagels.

Ik moet zeggen dat het een stuk beter is geworden boven, als je op bed ligt merk je niet meer dat er iemand boven rond loopt dat was eerst wel anders...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald.42 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:23:
[...]

Ik weet de overspanning bij jou niet maar ik heb ze hier verhoogd door er een cls van 38x184 tegen aan te schroeven.
De originele waren 175x65 of zoiets oude balken uit 1930 overspanning is hier 5,65
Het veerde behoorlijk op de verdiepingsvloer.
Het geheel liep ook nogal wat af dus de balken tegen de voorgevel heb ik 5 cm onder de verdiepingsvloer en op de andere kant van de woonkamer is dat bijna 10cm.

Alles eerst met een paar schroeven en met een laser waterpas gehangen en daarna met een spijkerpistool los gegaan met gedraaide en gelijmde nagels.

Ik moet zeggen dat het een stuk beter is geworden boven, als je op bed ligt merk je niet meer dat er iemand boven rond loopt dat was eerst wel anders...
Overspanning is maar 280 ongeveer, en ik wil eigenlijk niet de vloer ophogen of het plafond verlagen… Dus opdikken kan, maar ophogen liever niet…

Vraag me af een dubbele underlayment + OSB vloer niet ook de stevigheid biedt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Martijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:28:
[...]

Overspanning is maar 280 ongeveer, en ik wil eigenlijk niet de vloer ophogen of het plafond verlagen… Dus opdikken kan, maar ophogen liever niet…

Vraag me af een dubbele underlayment + OSB vloer niet ook de stevigheid biedt…
Ik vraag me af of je dan niet meer gewicht dan stevigheid toevoegt.
In mijn beleving haal je meer stijfheid uit de hoogte van de balken.

280cm is niet heel veel natuurlijk.
Ervaar je nu veel vering op die vloer dan?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald.42 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:33:
[...]

Ik vraag me af of je dan niet meer gewicht dan stevigheid toevoegt.
In mijn beleving haal je meer stijfheid uit de hoogte van de balken.

280cm is niet heel veel natuurlijk.
Ervaar je nu veel vering op die vloer dan?
Nee, dat valt op zich wel mee, de vering die ik nu een beetje voel is die van de underlayment tussen de 60cm hoh. Ik verwacht die wel kwijt te zijn als ik er kruiselings OSB op maak.

Het verdubbelen vd vloer is ook om deze vloer in hoogte gelijk te trekken met de cement dekvloer in de gang zodat het laminaat mooi door kan lopen…

Ook wil ik het doen als extra geluidsbarrière, de kamer wordt namelijk een gameroom voor de kinderen.

Om de vloer zo goed mogelijk geluidsdicht te maken heb ik al van die Knauf isolatietape op de balken geplakt waar de underlayment op komt. Dit reduceert de trillingen die de balken en daarmee de muur in gaan naar de buren. Ik speel ook met de gedachte om tussen de underlayment en OSB om de 20 cm ofzo van diezelfde tape te plakken. Zorgt dan voor klein luchtspouwtje en isolatie laagje of draaf ik door? >:) En kan ik beter het gewoon op elkaar schroeven…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Martijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:42:
[...]

Nee, dat valt op zich wel mee, de vering die ik nu een beetje voel is die van de underlayment tussen de 60cm hoh. Ik verwacht die wel kwijt te zijn als ik er kruiselings OSB op maak.

Het verdubbelen vd vloer is ook om deze vloer in hoogte gelijk te trekken met de cement dekvloer in de gang zodat het laminaat mooi door kan lopen…

Ook wil ik het doen als extra geluidsbarrière, de kamer wordt namelijk een gameroom voor de kinderen.

Om de vloer zo goed mogelijk geluidsdicht te maken heb ik al van die Knauf isolatietape op de balken geplakt waar de underlayment op komt. Dit reduceert de trillingen die de balken en daarmee de muur in gaan naar de buren. Ik speel ook met de gedachte om tussen de underlayment en OSB om de 20 cm ofzo van diezelfde tape te plakken. Zorgt dan voor klein luchtspouwtje en isolatie laagje of draaf ik door? >:) En kan ik beter het gewoon op elkaar schroeven…
Is fermacell 2e232 vloerplaat dan niet wat? Dan heb je gelijk wat thermische isolatie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald.42 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:46:
[...]

Is fermacell 2e232 vloerplaat dan niet wat? Dan heb je gelijk wat thermische isolatie ook.
Tussen de balken komt 15cm glaswol, dus thermische isolatie zit in de planning…;)

Die fermacell is zeker een goede oplossing maar kost me eerlijk gezegd te veel. Bijna 1000 euro wordt me voor de ondervloer te gortig ;)…

Vandaag mijn idee van underlayment, laagje lucht/isolatietape, en dan OSB…

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn op 05-02-2023 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Martijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:52:
[...]

Tussen de balken komt 15cm glaswol, dus thermische isolatie zit in de planning…;)

Die fermacell is zeker een goede oplossing maar kost me eerlijk gezegd te veel. Bijna 1000 euro wordt me voor de ondervloer te gortig ;)…

Vandaag mijn idee van underlayment, laagje lucht/isolatietape, en dan OSB…
Dat wordt idd wat gortig dan, dat spul is iets van 30 euro/m2 idd.

Dat luchtlaagje weet ik niet...
De platen moeten ook niet op elkaar "slaan" als je er over loopt of op danst enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:18
HowsMyApple schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:01:
Het was tijd voor een grote schoonmaak beurt achter de knieschotten en nu lijkt het er op dat er schimmel aan de binnenkant zit. Het plekje is zo'n 20cm breed en is makkelijk weg te vegen met een doekje. Op de overige 6meter aan dakplaten is verder niets te zien. Rondom de plek voelt het hout wel een stuk vochtiger aan.

Het huis komt uit 1998 en is redelijk/goed geïsoleerd. Heb ik een vochtprobleem aan de binnenkant of is het waarschijnlijker dat er door de vele regen/hagel/sneeuw van de afgelopen dagen er vocht onder mn dakpannen terecht is gekomen en het isolatiemateriaal is ingetrokken ofzo?
[Afbeelding]

edit: zie nu ik de foto in het groot bekijk dat er iets rechts van de grote vlek ook nog wat kleinere vlekjes zitten.
Aan de buitenkant bij de dakpannen is overigens niets raars te zien.
Heb je dit opgelost? Wat was de oorzaak?
Mijn gok is dat er ergens onder dakpannen lekkage ontstaan, en water naar binnen komt. Ik zou onder dakpannen kijken. Tenzij het is gewoon een bouw dust en geen schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald.42 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 01:04:
[...]

Dat wordt idd wat gortig dan, dat spul is iets van 30 euro/m2 idd.

Dat luchtlaagje weet ik niet...
De platen moeten ook niet op elkaar "slaan" als je er over loopt of op danst enzo..
Nee klopt dus de hoh van de strepen tape moet niet te groot zijn, max 20cm ofzo denk ik…

Ben er ook nog niet over uit of ik iets met de balken ga doen. Breder maken vd bestaande balken heeft voor de stijfheid dus geen zin? Enkel hogere balken er tegen aan schroeven zou de stijfheid vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Martijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:05:
[...]

De overspanning is trouwens ongeveer 280, dus dat scheelt al iets. Mochten de huidige balken sterkteklasse C24 hebben dan zit je al goed volgens mij… Maar hoe controleer ik dat.

Zie bij de hornbach wel planken van 18x144 dus zou ik er theoretisch aan beide kanten van een balk tegen aan kunnen schroeven, dan kom je op ongeveer 90x155 totaal of met 1 kant 72x155.

Zou dat voldoende extra stijfheid geven?

Ik wil sowieso een dubbele ondervloer maken dus 2x18mm underlayment + OSB, wat ook voor extra stevigheid moet zorgen. Is dat an sich niet al voldoende?
Er wordt zelden anders dan Europees vuren voor zo’n balklaag benut en dat komt vaak niet zo hoog want dat kost meer en is vaak niet voorgeschreven
https://www.houtinfo.nl/s...ktegegevens_mrt2014_0.pdf

Om de vloer steviger te maken zou ik de balken opdikken met een CLS aan weerszijden, het toevoegen van een extra laag underlayment zal het doorbuigen van de vloerplaten tussen de balken verminderen maar maakt de constructie niet sterker. Uitgaan van een lichte vloer is wel het minste om te doen en de balkenschuif houd rekening met de overspanning van 280.

Geluidsisolatie is vooral massa en voorkomen van contact en daar helpt alleen wol tussen de balken niet voor
https://www.debouwmarktsh...084A1jEAQYAyABEgIAkvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Daarover gesproken, ik ben de zolder aan het opknappen en ook daar moet een een nieuwe vloer in. Er ligt nu lelijk laminaat met van dat dunne witte schuimfolie op rol als ondervloer, stelt natuurlijk geen zak voor. Vooral de contactgeluiden zoals het rollen van een stoel hoor je beneden erg goed.

Die fermacell oplossing is heel mooi, maar ook wel kostbaar.
Next best thing is dan volgens mij een dikke ondervloer zoals deze: https://www.hornbach.nl/p...-mtr-dikte-10-mm/5869101/

De vloer bestaat al uit heel wat lagen:
Laminaat
Folie ondervloer
Osb plaat
Stelblokken
riet met bitumen (het oude platte dak)
Balken, met daartussen 6cm wol op de kamers die ik al gerenoveerd heb
12mm Gipsplafond

Dus als dit de contactgeluiden dempt zou het voor mij een uitkomst zijn, en een factor 4 a 5 goedkoper dan de fermacell vloer. En een stuk dunner, wat ook wel praktisch is bij de aansluiting op de trap en deuren/kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
D.deJong schreef op zondag 5 februari 2023 @ 07:45:
[...]

Er wordt zelden anders dan Europees vuren voor zo’n balklaag benut en dat komt vaak niet zo hoog want dat kost meer en is vaak niet voorgeschreven
https://www.houtinfo.nl/s...ktegegevens_mrt2014_0.pdf

Om de vloer steviger te maken zou ik de balken opdikken met een CLS aan weerszijden, het toevoegen van een extra laag underlayment zal het doorbuigen van de vloerplaten tussen de balken verminderen maar maakt de constructie niet sterker. Uitgaan van een lichte vloer is wel het minste om te doen en de balkenschuif houd rekening met de overspanning van 280.
Dank wederom voor je reactie, en vergeef me mijn ‘domme’ vragen ;). Maar CLS? Google verteld me dat dit voor Canadian Lumber Standard staat maar verteld me niet welke dikte ik er extra tegen aan zou moeten zetten. Zou 18x144 prima zijn? (https://www.hornbach.nl/p...144-x-ca-2100-mm/5185870/) Eventueel lijmen en schroeven…

Even ter verduidelijking het opdikken ziet er dan zo uit?
code:
1
2
3
4
5
  ————————————————————
————————————————————————-
   originele balk
  ————————————————————

Het opgedikte stuk rust niet op de draagmuur links en rechts, daar kan ik namelijk boet handig bij…
Geluidsisolatie is vooral massa en voorkomen van contact en daar helpt alleen wol tussen de balken niet voor
https://www.debouwmarktsh...084A1jEAQYAyABEgIAkvD_BwE
OK snap ik, wat betreft massa daarvoor dus die dubbele laag plaatmateriaal, het voorkomen van contact wilde ik dus beperken door die tape maar dat heeft volgens jiu geen zin?

Hoe dan ook komt er ook glaswol tussen de balkenlaag, maar dat is vooral thermische isolatie inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn op 05-02-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 23:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

A13X schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Zou zeker kunnen, maar waarom dan 2 of zou hij gewoon wat vreemd ingevoerd zijn via de zijkant?

Zit een nieuw (blauwe kabel) Isra punt in de meterkast dus hij zal dan vast weg kunnen.
Ik weet niet of je zomaar aan zo'n kabel mag gaan rommelen. Misschien kan @Wildfire dat vertellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:31

Wildfire

Joy to the world!

A13X schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beekforel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:03:
[...]

Ik weet niet of je zomaar aan zo'n kabel mag gaan rommelen. Misschien kan @Wildfire dat vertellen.
Lijkt een oude invoerkabel van KPN te zijn. Daar zou ik zeker niet zomaar iets mee doen, die kabels zijn eigendom van KPN en mag je zelf officieel gezien niets mee doen. Beter even contact opnemen met KPN en laten kijken of ze weg kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 05-02-2023 09:25 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Martijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Dank wederom voor je reactie, en vergeef me mijn ‘domme’ vragen ;). Maar CLS? Google verteld me dat dit voor Canadian Lumber Standard staat maar verteld me niet welke dikte ik er extra tegen aan zou moeten zetten. Zou 18x144 prima zijn? (https://www.hornbach.nl/p...144-x-ca-2100-mm/5185870/) Eventueel lijmen en schroeven…

Even ter verduidelijking het opdikken ziet er dan zo uit?
code:
1
2
3
4
5
  ————————————————————
   originele balk
  ————————————————————

Het opgedikte stuk rust niet op de draagmuur links en rechts, daar kan ik namelijk boet handig bij…

[...]

OK snap ik, wat betreft massa daarvoor dus die dubbele laag plaatmateriaal, het voorkomen van contact wilde ik dus beperken door die tape maar dat heeft volgens jiu geen zin?

Hoe dan ook komt er ook glaswol tussen de balkenlaag, maar dat is vooral thermische isolatie inderdaad.
Met de CLS bedoel ik de 38x140 aan één zijde verlijmd en geschroefd, in werken in de muur is niet nodig als je zoiets gebruikt: https://eshop.wurth.nl/Ra...9501001147.sku/nl/NL/EUR/
Ik zou het bij 1 plaat osb houden en daar de fermacel overheen. Fermacel heeft een veel hoger soortelijk gewicht en heeft daarom meer massa, het vilt en de overlappende naden voorkomen geluidslekken en contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
D.deJong schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:02:
[...]

Met de CLS bedoel ik de 38x140 aan één zijde verlijmd en geschroefd, in werken in de muur is niet nodig als je zoiets gebruikt: https://eshop.wurth.nl/Ra...9501001147.sku/nl/NL/EUR/
Ik zou het bij 1 plaat osb houden en daar de fermacel overheen. Fermacel heeft een veel hoger soortelijk gewicht en heeft daarom meer massa, het vilt en de overlappende naden voorkomen geluidslekken en contactgeluid.
Ok je zei eerst aan weerszijden, vandaar.

De beugels die je noemt ken ik maar dat gaat niet lukken. Aan 1 kan zitten de huidige balken zo vast, dus daar zou ik bij kunnen echter dan is het geen opdikken meer maar een extra losse balk. Aan de andere kant, is alles al betimmerd en moet ik alles kapot maken om bij de draagmuur te komen, ook niet echt een optie.

Is het verlijmen/schroeven van de CLS aan 1 kant niet afdoende als die over de 260 vd 280cm zit? Of aan twee kanten maar dan 18x144?

Voegt dat geen stijfheid toe? Ik neem aan dat de originele balk bevestiging aan de muurkanten het allemaal wel moeten kunnen houden. Ik zoek alleen maar methodes om het doorhangen tegen te gaan / te beperken.

Wat betreft fermacell, als dit op de underlayment moet komen wordt de hele ondervloer te dik, en direct op de balkenlaag gaat volgens mij niet. Daarbij is het echt veel te duur. Even 1000 euro voor een ondervloer had ik niet bedacht ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Martijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Ok je zei eerst aan weerszijden, vandaar.

De beugels die je noemt ken ik maar dat gaat niet lukken. Aan 1 kan zitten de huidige balken zo vast, dus daar zou ik bij kunnen echter dan is het geen opdikken meer maar een extra losse balk. Aan de andere kant, is alles al betimmerd en moet ik alles kapot maken om bij de draagmuur te komen, ook niet echt een optie.

Is het verlijmen/schroeven van de CLS aan 1 kant niet afdoende als die over de 260 vd 280cm zit? Of aan twee kanten maar dan 18x144?

Voegt dat geen stijfheid toe? Ik neem aan dat de originele balk bevestiging aan de muurkanten het allemaal wel moeten kunnen houden. Ik zoek alleen maar methodes om het doorhangen tegen te gaan / te beperken.

Wat betreft fermacell, als dit op de underlayment moet komen wordt de hele ondervloer te dik, en direct op de balkenlaag gaat volgens mij niet. Daarbij is het echt veel te duur. Even 1000 euro voor een ondervloer had ik niet bedacht ;).
persoonlijk denk ik dat het allemaal helemaal niet nodig is je zit binnen de 1/20e overspanning vuistregel en de 1/3 hoogte breedte verhouding vuistregel als je het dan gaat uitrkenen kom je doorgaans prima binnen de norm uit. voordeel van uitrekenen is daarnaast dat je ook daadwerkelijk weet wat je moet doen om wel binnen de norm te zijn ipv dat je gaat gokken. bij een schuin dak kan je bv ook de knieschotten zo aanbrnegen dat het het vloeroppervlak iets verkleind dan heb je dus minder belasting.

je zit ook in de balkschuif erg dichtbij (en jouw hout maat bestaat daar niet in) uiteindelijk hebben we het dan over dat de vloer sterk genoeg is maar de boorbuiging bij maximale belasting misshcien een mm te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
twain4me schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:30:
[...]

persoonlijk denk ik dat het allemaal helemaal niet nodig is je zit binnen de 1/20e overspanning vuistregel en de 1/3 hoogte breedte verhouding vuistregel als je het dan gaat uitrkenen kom je doorgaans prima binnen de norm uit. voordeel van uitrekenen is daarnaast dat je ook daadwerkelijk weet wat je moet doen om wel binnen de norm te zijn ipv dat je gaat gokken. bij een schuin dak kan je bv ook de knieschotten zo aanbrnegen dat het het vloeroppervlak iets verkleind dan heb je dus minder belasting.

je zit ook in de balkschuif erg dichtbij (en jouw hout maat bestaat daar niet in) uiteindelijk hebben we het dan over dat de vloer sterk genoeg is maar de boorbuiging bij maximale belasting misshcien een mm te groot is.
Dank voor de geruststelling ;). Ik twijfel ook of ik me niet veel te veel werk op de hals haal voor het afdekken van een een heel klein risico...

Moeilijke afweging…

Nog even nagemeten, de maximale overspanning is 280 en de balken zijn 58x155 dus heel klein beetje dikker als in eerste instantie gemeld. Dus misschien is opdikken met 18x144 nog net te doen voor klein beetje extra…

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn op 05-02-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:56
Weet iemand hoe dit soort band/kit heet? Zit er nog iets aanvullends achter?

In de badkamer lijken tegen het plafond wat voegen permanent donkerder grijs dan de rest... :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJccwXB72mDKI7h_VRzqNgZWm4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4de6uA13mxqnavgkfr19yuyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEMGUcc8Wcrcl_V7n3aPQf1iGSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wi9dHnGtxVSpXa6f0e2s8Ph1.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door fuzzyduck op 05-02-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
fuzzyduck schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:35:

In de badkamer lijken tegen het plafond wat voegen permanent donkerder grijs dan de rest... :(

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Dilatatiekit / gevelkit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
fuzzyduck schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Zeker, is een dilatatievoeg. Jaren terug bij mijn ouders al die kitranden vervangen.
De kit die erin moet:
https://www.kitcentrum.nl...seal-facade-300ml-p:1067/
Onder de kit een rugvulling:
https://www.kitcentrum.nl...zoeken/?search=rugvulling

Werkwijze, alles eruit snijden of krabben met een stanleymes. Goed schoon maken, eventueel een primer aanbrengen, aan beide kanten van de voeg afplakken, rugvulling erin stoppen, kitten, over de kit afwerkzeep (https://www.kitcentrum.nl/afwerkzeep/afwerkzeep-c:135/) spuiten zodat je het mooi glad kan krijgen met een plamuurmes.
fuzzyduck schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:56:
[...]

Ahhh wat een fantastische uitleg! Kudos voor jou!

Stap1 is ducttape en wat gewicht en over 1 maand kijken of dat het was hahaha. Dan in voorjaar deze klus. Kan ook de dakbedekking van dakterras zijn. Dat zou wel lelijk zijn.

Ik zie aan de balkonzijde van deze voeg dat het metselwerk iets nat is terwijl het droog zou moeten blijven door overhangend beton dan die afdekken. Dus 99% zekerheid deze voeg gelukkig

[Afbeelding]
Ga nou niet met ducttape aan de gang, laat vaak een hoop lijm achter. Die kit kan je overal kopen, koop 1 tube en kit direct de voeg dicht. Later weer netjes weghalen en het goed doen.
Bedenk trouwens ook dat die betonelementen ook los kunnen komen te liggen, in jou foto zie je dat ze aan de onderkant zijn gekit, maar ik vermoed dat je alle elementen even moet nalopen.

[ Voor 31% gewijzigd door chrisborst op 05-02-2023 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fuzzyduck
chrisborst schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:48:
[...]

Zeker, is een dilatatievoeg. Jaren terug bij mijn ouders al die kitranden vervangen.
De kit die erin moet:
https://www.kitcentrum.nl...seal-facade-300ml-p:1067/
Onder de kit een rugvulling:
https://www.kitcentrum.nl...zoeken/?search=rugvulling

Werkwijze, alles eruit snijden of krabben met een stanleymes. Goed schoon maken, eventueel een primer aanbrengen, aan beide kanten van de voeg afplakken, rugvulling erin stoppen, kitten, over de kit afwerkzeep (https://www.kitcentrum.nl/afwerkzeep/afwerkzeep-c:135/) spuiten zodat je het mooi glad kan krijgen met een plamuurmes.
Ahhh wat een fantastische uitleg! Kudos voor jou!

Stap1 is ducttape en wat gewicht en over 1 maand kijken of dat het was hahaha. Dan in voorjaar deze klus. Kan ook de dakbedekking van dakterras zijn. Dat zou wel lelijk zijn.

Ik zie aan de balkonzijde van deze voeg dat het metselwerk iets nat is terwijl het droog zou moeten blijven door overhangend beton dan die afdekken. Dus 99% zekerheid deze voeg gelukkig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey2Ox3a5u0qsM9wmFLKrqSWuuqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVinrkSEDppthmB0BGeg4stC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door fuzzyduck op 05-02-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Alle voegen zijn in deze staat maar het zijn er maar 4 of 5. Goed te doen dus.

Ducttape is even voor de acute ingreep. Gewoon een strip plat over de hele voeg en een plastic bak met water en deksel voor gewicht. Tijdelijk dicht kitten is een goed idee. Iets voor komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53

Pubbert

random gestoord

Tweakx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:20:
Hi allen,

Ik wil graag de vloerbedekking uit mijn nieuwe huis (1950) vervangen door laminaat. Nu heb ik daarover twee vragen: 1) ziet iemand hier een indicatie voor asbest? Lijkt mij niet, maar better safe than sorry. 2) Heb ik nieuwe spaanplaten nodig of werkt een ondervloer van 7 mm hetzelfde? Dank alvast!

[Afbeelding]
Die bovenste niet. Die onderlaag zou misschien kunnen. Ik zou gewoon een stukje op sturen ter analyse.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
Pubbert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:49:
[...]

Die bovenste niet. Die onderlaag zou misschien kunnen. Ik zou gewoon een stukje op sturen ter analyse.
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
HTT-Thalan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:27:
Alle begin is moeilijk... en alle uitleg en opgezochte informatie ten spijt is het ook moeilijk niet in paniek te raken als het van meet af aan anders gaat dan je verwachtte :D. Ik ga dus wat tips neerpennen voor de volgende avonturier, doe er je voordeel mee mocht je dit nog niet weten:

- kalkverf, zeker het 'rauwe' spul, is dik, kwark-dik. We hebben verdund tot yoghurt maar, achteraf bezien, had nog ietsje dunner misschien geholpen in het begin (want de verf word ook dikker tijdens het werken).

- blijf roeren in die emmer want het bezinkt als een malle

- de roller bleef vaak 'hangen' en ging dus smeren in plaats van rollen, je moet echt even 'wennen' en de vlakker tegen je oppervlak werken (minder haaks dus)

- je moet nat in nat werken (dat wist ik, maar de snelheid die nodig is onderschat je toch)

- het plafond was niet voorgestreken (de muren wel) en dat hoefde ook écht niet zei de leverancier, maar het zuigend effect was daar zó sterk dat de verf bijna instant-droogde bij aanbrengen, dus beter wel voorstrijken voortaan

- je hebt een kwast nodig voor de hoeken, maar de kwast-persoon moet echt fucking snel werken om de roller voor te blijven

- probeer echt af te leren in banen te werken, kris-kras rollen werkt echt veel beter voor het gewenste effect

- je ziet het stucwerk initieel direct terug, dwz, de verf krijg een vlekkenpatroon die volgt wat de stuc 'in zich heeft' (dikte, patronen etc)

- het mengen van de tinten was moeilijk, want het droog echt heel veel lichter op dat je mengt. Schrijf steeds de verhouding op en laat het voldoende uitdrogen voor je beoordeelt

Dat gezegd hebbende, we hebben dus nu alleen nog maar de eerste laag gedaan, en daarvoor is rollen een prima manier (maar je moet even wennen aan hoe het werkt, dus). Die eerste laag laten we een paar dagen drogen (advies is langzaam drogen) en we hebben ook geen keus want het pigment is op :').

We zijn voor deze laag begonnen met 9 liter basis, daarop hebben we 450gr 'Tierra di Senna' pigment en 270gr 'Frans Goud Oker' gemengd. Je moet echt flink rammen om de klonten (die je gaat krijgen) kapot te mengen, dus een elektrische mixer is echt nodig! Uiteindelijk schoot er ongeveer 3-3.5 liter over, dus we hebben ruwweg 6 liter nodig gehad voor 37m2, in de wetenschap dat we het plafond onbedoeld iets dikker hebben aangezet vanwege de opstartproblemen en het gebrek aan voorstrijk daar.

Tldr; hier de foto's net na het aanbrengen van laag 1:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, da's even schrikken :P maar daar had hij me ook voor gewaarschuwd. Zijn precieze woorden waren "in het begin denk je: 'wat heb ik gedááán' maar dat komt écht goed". Over een paar dagen droogt dit een stuk lichter op, en zodra we nieuw pigment hebben gaan we de 2e laag dus aanbrengen door het er met de blokkwast tegenaan te zetten en vrij snel daarna te gaan spatelen met een dunne.buigzame spatel zonder scherpe randjes/hoekjes.
Wij zijn aan het kijken om verf te kopen bij betonlook.nl ook prima betaalbaar en lijken ook kwaliteit te leveren! Mijn vrouw en ik zijn er over 2 weken in de buurt en nemen dan mogelijk wat mee :) maar ben erg benieuwd wat jullie er van gaan bakken!!
Als je het niet vergeet, tag me even bij nieuwe ontwikkelingen ;)

Aap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001

AMDFreak

Intel is zo..

_ferry_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:06:
Daarover gesproken, ik ben de zolder aan het opknappen en ook daar moet een een nieuwe vloer in. Er ligt nu lelijk laminaat met van dat dunne witte schuimfolie op rol als ondervloer, stelt natuurlijk geen zak voor. Vooral de contactgeluiden zoals het rollen van een stoel hoor je beneden erg goed.

Die fermacell oplossing is heel mooi, maar ook wel kostbaar.
Next best thing is dan volgens mij een dikke ondervloer zoals deze: https://www.hornbach.nl/p...-mtr-dikte-10-mm/5869101/

De vloer bestaat al uit heel wat lagen:
Laminaat
Folie ondervloer
Osb plaat
Stelblokken
riet met bitumen (het oude platte dak)
Balken, met daartussen 6cm wol op de kamers die ik al gerenoveerd heb
12mm Gipsplafond

Dus als dit de contactgeluiden dempt zou het voor mij een uitkomst zijn, en een factor 4 a 5 goedkoper dan de fermacell vloer. En een stuk dunner, wat ook wel praktisch is bij de aansluiting op de trap en deuren/kozijnen.
Eens dat zo'n dunne ondervloer weinig doet, ik heb zelf door mijn hele huis deze ondervloer gebruikt.. lekkere zware rollen, en het loop geluid is totaal anders. Veel mensen die bij ons komen zijn verbaasd over het geluid van onze laminaat vloer..

https://laminaat-concurre...lyurethaan-32mm-dik-20db/

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Bij ons is onlangs vloerverwarming aangelegd. De verdeler hangt in de garage, langs de warmtepomp. Nu heeft de installateur een gleuf gemaakt in de muur vanuit de garage naar de keuken toe, waar de waterleidingen doorheen lopen. In de keuken voelen we nu een koude luchtstroom bij de plinten vandaan komen.

Wat is hiertegen te doen? Op termijn wil ik een kastje met isolatie gaan maken om de verdeler heen, maar voor nu zat ik te denken om hier purschuim tussen te spuiten. Ik heb echter geen ervarin met purschuim.

Ik vraag me dus af:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0ik6LLvsXHwt_kwx59MItASgrg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/81jjFmvuDHxQAeF1PZKq7U7t.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Gautama schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:39:
Bij ons is onlangs vloerverwarming aangelegd. De verdeler hangt in de garage, langs de warmtepomp. Nu heeft de installateur een gleuf gemaakt in de muur vanuit de garage naar de keuken toe, waar de waterleidingen doorheen lopen. In de keuken voelen we nu een koude luchtstroom bij de plinten vandaan komen.

Wat is hiertegen te doen? Op termijn wil ik een kastje met isolatie gaan maken om de verdeler heen, maar voor nu zat ik te denken om hier purschuim tussen te spuiten. Ik heb echter geen ervarin met purschuim.

Ik vraag me dus af:[Afbeelding]
Volgens mij kun je prima purren, maar eigenlijk zou ik de installateur hiervoor terug laten komen omdat dit gewoon bij een nette afwerking hoort. Bovendien staat je spouw nu wagenwijd open, leuk voor muizenfamilies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Zwartoog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:42:
Volgens mij kun je prima purren, maar eigenlijk zou ik de installateur hiervoor terug laten komen omdat dit gewoon bij een nette afwerking hoort. Bovendien staat je spouw nu wagenwijd open, leuk voor muizenfamilies.
Dat laatste hangt er uiteraard vanaf of dit een spouwmuur is. Er zijn best veel woningen waar de muur tussen garage en keuken niet in spouw is uitgevoerd. (Had ik in onze vorige én ook weer in de huidige woning).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Wij zijn hier met een grote verbouwing begonnen, enigzins hals over kop door een wat scherpe planning. Nu zit ik even naar de leidingen te kijken en daarvoor zou ik met kunststof aan de gang willen. Warm/koud tapwater en CV is de bedoeling. Het gas ligt al waar het moet zijn in good old ouderwets koper.

Nu ken ik uit m'n beroepsverleden de standaard merken wel, maar welk systeem is voor particulier gebruik nu het handigste? Pushfit (geberit/Comap) of Henco/Uponor met handperstangen of alles voorbereiden en dan een perstang huren? Zie dat je bij Praxis een persmachine kunt huren, alleen zie ik er niet echt bij staan of je er dan ook bekken bij krijgt of kunt huren?

Henco of Uponor heeft mijn voorkeur, de vraag is even welk systeem dan het handigste is. Iemand daar inzicht in of een mening over?

[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 06-02-2023 20:13 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
Ik zou voor uponor met perskoppelingen gaan, zit hier overal in het huis en nooit spijt van gehad.
(waterleiding, cv en gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

A13X schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:12:
Wij zijn hier met een grote verbouwing begonnen, enigzins hals over kop door een wat scherpe planning. Nu zit ik even naar de leidingen te kijken en daarvoor zou ik met kunststof aan de gang willen. Warm/koud tapwater en CV is de bedoeling. Het gas ligt al waar het moet zijn in good old ouderwets koper.

Nu ken ik uit m'n beroepsverleden de standaard merken wel, maar welk systeem is voor particulier gebruik nu het handigste? Pushfit (geberit/Comap) of Henco/Uponor met handperstangen of alles voorbereiden en dan een perstang huren? Zie dat je bij Praxis een persmachine kunt huren, alleen zie ik er niet echt bij staan of je er dan ook bekken bij krijgt of kunt huren?

Henco of Uponor heeft mijn voorkeur, de vraag is even welk systeem dan het handigste is. Iemand daar inzicht in of een mening over?
henco is goedkoper heeft trouwens ook hencovisio dat zijn klemkoppelingen dan hoef je bij een kleine aanpassing geen tang te huren.
ik zou gewoon een accu tang lenen of huren uiteindelijk zijn bijna alle systemen prima.

zelf heb ik al honderden henco koppelingen gebruikt en waarschijnlijk nog veel meer B merk koppelingen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 06-02-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

twain4me schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:02:
[...]

henco is goedkoper heeft trouwens ook hencovisio dat zijn klemkoppelingen dan hoef je bij een kleine aanpassing geen tang te huren.
ik zou gewoon een accu tang lenen of huren uiteindelijk zijn bijna alle systemen prima.

zelf heb ik al honderden henco koppelingen gebruikt en waarschijnlijk nog veel meer B merk koppelingen ;)
Ja dat sowieso, vroeger veel met Henco gedaan, puur omdat het tegen continu 90graden kon en Uponor toen nog niet. Hoefde je niet echt lang na te denken of je nu een (toen al achterhaald) 90gr CV systeem aan het aanleggen was of wat anders.

Het gaat mij dan ook meer om waar handig aan te komen is v.w.b. gereedschap. Zo heeft dat pushfit van Geberit alleen een calibreer/afbraamtooltje nodig á €250. Maar daar kom je buiten de groothandel weer lastiger aan dan een Henco of Uponor. Daarbij zie je die laatste 2 gewoon een stuk meer dus mocht ik ooit een installateur ergens voor moeten inschakelen staan ze minder snel voor een onbekend systeem waarmee ze niks/weinig kunnen.

Ik heb er voor gezorgd dat collega's er al honderden hebben moeten gebruiken :+

[ Voor 3% gewijzigd door A13X op 06-02-2023 21:14 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

A13X schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:08:
[...]

Ja dat sowieso, vroeger veel met Henco gedaan, puur omdat het tegen continu 90graden kon en Uponor toen nog niet. Hoefde je niet echt lang na te denken of je nu een (toen al achterhaald) 90gr CV systeem aan het aanleggen was of wat anders.

Het gaat mij dan ook meer om waar handig aan te komen is v.w.b. gereedschap. Zo heeft dat pushfit van Geberit alleen een calibreer/afbraamtooltje nodig á €250. Maar daar kom je buiten de groothandel weer lastiger aan dan een Henco of Uponor. Daarbij zie je die laatste 2 gewoon een stuk meer dus mocht ik ooit een installateur ergens voor moeten inschakelen staan ze minder snel voor een onbekend systeem waarmee ze niks/weinig kunnen.
bij henco vison heb je eigenlijk alleen de ontbraam/calibreer tool nodig bv deze

https://www.cvkoopjes.nl/...eutel-16-20-en-26-mm.html

kan ook duurder (en makkelijker)

als uponor 26mm zou hebben ipv 25 zou het lood om oudijzer zijn. maar 26 is wat gangbaarder inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

A13X schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:12:
Heb je je al verdiept in de leiding zelf bijvoorbeeld diameter + 50-90 graden oid ?

Ik ga van de "zomer" aan de slag met deze meuk, dingen waar ik vooral op ga letten zijn kranen, filter, en verdeelblok(ken)

Nu dat ik bv meerdere bronnen voor verwarming heb (kosten besparing) is het wellicht prettig dat ik zone-gestuurd kan verwarmen door bewust afsluiters dicht te zetten, en/of later makkelijker dingen toe te voegen of af te koppelen. (CV) vul mechaniek met terugslagklep ?

voor tapwater wil ik wellicht tzt grijswater gaan gebruiken voor wc doorspoelen/autowassen bijvoorbeeld dan is het makkelijk als ik dingen los kan koppelen & om kan leggen.

Kortom opties hebben is soms goed, een kraan kost je paar euro de ellende van een doorlopende kraan vaak meer.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

vso schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:50:
[...]

Heb je je al verdiept in de leiding zelf bijvoorbeeld diameter + 50-90 graden oid ?

Ik ga van de "zomer" aan de slag met deze meuk, dingen waar ik vooral op ga letten zijn kranen, filter, en verdeelblok(ken)

Nu dat ik bv meerdere bronnen voor verwarming heb (kosten besparing) is het wellicht prettig dat ik zone-gestuurd kan verwarmen door bewust afsluiters dicht te zetten, en/of later makkelijker dingen toe te voegen of af te koppelen. (CV) vul mechaniek met terugslagklep ?

voor tapwater wil ik wellicht tzt grijswater gaan gebruiken voor wc doorspoelen/autowassen bijvoorbeeld dan is het makkelijk als ik dingen los kan koppelen & om kan leggen.

Kortom opties hebben is soms goed, een kraan kost je paar euro de ellende van een doorlopende kraan vaak meer.
Heb daar wel aardig wat professionele ervaring mee, al werk ik de afgelopen jaren hoofdzakelijk met industriële ventilatie waardoor de huidige materialenkennis in de andere delen wat achterstallig is (en lenen van tangen lastiger is)

Verwarming ga ik opdelen in gebieden, keuken, woonkamer, slaapkamers. Mogelijk voed ik de radiatoren van de slaapkamers per stuk vanaf een verdeler. Dan is een zone regeling altijd nog mogelijk.

Nu moet ik even een systeemkeuze maken, moet de materialen voor de keuken voor onder de betonvloer gaan bestellen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

A13X schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:23:
[...]

Heb daar wel aardig wat professionele ervaring mee, al werk ik de afgelopen jaren hoofdzakelijk met industriële ventilatie waardoor de huidige materialenkennis in de andere delen wat achterstallig is (en lenen van tangen lastiger is)

Verwarming ga ik opdelen in gebieden, keuken, woonkamer, slaapkamers. Mogelijk voed ik de radiatoren van de slaapkamers per stuk vanaf een verdeler. Dan is een zone regeling altijd nog mogelijk.

Nu moet ik even een systeemkeuze maken, moet de materialen voor de keuken voor onder de betonvloer gaan bestellen.
ik ben wel benieuwd naar je keuze voor type leiding en waarom.

Dat je per verdieping de temp in wilt stellen die snap ik nog wel maar alles apart, niet echt dat zou ik dan weer doen met thermostaat knoppen oid, scheelt ook veel leiding(werk) denk ik.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

vso schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:24:
[...]

ik ben wel benieuwd naar je keuze voor type leiding en waarom.

Dat je per verdieping de temp in wilt stellen die snap ik nog wel maar alles apart, niet echt dat zou ik dan weer doen met thermostaat knoppen oid, scheelt ook veel leiding(werk) denk ik.
Type leiding is puur het gemak, wat @twain4me al aangaf. Henco, Comap, Uponor of Rehau....voor woningbouw zijn ze allemaal ruimschoots geschikt. Zal op basis van het verleden wel Henco worden

Veel leidingwerk valt mee, zijn dan ook maar 3 radiatoren. Zal misschien 25 ipv 15mtr leidingwerk zijn. Maar dan heb ik weer T-stukken in m'n plafond zitten en ik ben nog van de generatie die koppelingen wantrouwt (daarop ging het, toegegeven op user error meestal, in het begin zo vaak fout dat er, bij mijn toenmalige werkgever, de spreekwoordelijke doodstraf op stond om ze in plafonds en vloeren weg te werken)

Worden dan 2 vloerverwarmingverdelers (woonkamer+keuken totaal 110m2 oid.), 3x slaapkamer met radiator opnieuw aan te sluiten (opbouw ringleiding verplaatsen naar onderliggend plafond). 1 slaapkamer met hal blijft gehandhaafd en onze slaapkamer+badkamer die al apart naar de ketel gaan.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

A13X schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:54:
[...]

Type leiding is puur het gemak, wat @twain4me al aangaf. Henco, Comap, Uponor of Rehau....voor woningbouw zijn ze allemaal ruimschoots geschikt. Zal op basis van het verleden wel Henco worden

Veel leidingwerk valt mee, zijn dan ook maar 3 radiatoren. Zal misschien 25 ipv 15mtr leidingwerk zijn. Maar dan heb ik weer T-stukken in m'n plafond zitten en ik ben nog van de generatie die koppelingen wantrouwt (daarop ging het, toegegeven op user error meestal, in het begin zo vaak fout dat er, bij mijn toenmalige werkgever, de spreekwoordelijke doodstraf op stond om ze in plafonds en vloeren weg te werken)

Worden dan 2 vloerverwarmingverdelers (woonkamer+keuken totaal 110m2 oid.), 3x slaapkamer met radiator opnieuw aan te sluiten (opbouw ringleiding verplaatsen naar onderliggend plafond). 1 slaapkamer met hal blijft gehandhaafd en onze slaapkamer+badkamer die al apart naar de ketel gaan.
Ik las dat het wel wijsheid is om bv leidingwerk te kiezen dat tot 90C kan gaan (met name als je gas + WP wilt kunnen draaien) vandaar dat ik benieuwd ben. Merk tja hoe gebonden moet je zijn ?

Voor CV leiding werk kan ik daar wel in mee gaan :) anderzijds een lekdruk-test (? bar erop)

Voor tap water heb je helaas weinig keuze denk ik zo om koppelingen niet in de muur te metselen denk ik zomaar.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Gautama schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:39:

Ik vraag me dus af:[Afbeelding]
Ik zou niet purren, maar er glas of rotswol tussen duwen.
Als je dan ooit iets moet doen krijg je dat er makkelijk uit. Met PUR is het onmogelijk.

Bedenk wel dat zowel PUR als rotswol geen muizen zal tegen houden.
Daar bestaat wel iets anders voor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

vso schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 00:27:
[...]

Ik las dat het wel wijsheid is om bv leidingwerk te kiezen dat tot 90C kan gaan (met name als je gas + WP wilt kunnen draaien) vandaar dat ik benieuwd ben. Merk tja hoe gebonden moet je zijn ?
Voor een woning ooit op 90C ontworpen zal dat zeker verstandig zijn, maar daar zou ik het CV systeem nu niet meer op uitleggen. Je nieuwe radiatoren dimensioneren op 60-40C of lager, dan zou je nooit naar 90C moeten hoeven. Dat het als backup nog wel zou kunnen op extreem koude dagen kan wel fijn zijn. Al heeft ook dat alleen zin met een ketel, een warmtepomp haalt 90C of zelf 70C gewoon weg niet (paar uitzondering daar gelaten en dan nog de vraag of dat ook bij zulke lage temperaturen lukt)
Voor CV leiding werk kan ik daar wel in mee gaan :) anderzijds een lekdruk-test (? bar erop)

Voor tap water heb je helaas weinig keuze denk ik zo om koppelingen niet in de muur te metselen denk ik zomaar.
Ik zei dan ook specifiek muur of plafond, je gaat niet aan ingewerkte koppelingen ontkomen. Echter diep in de betonvloer of in een gestucte plafond loopt de schade snel op. Is ook geen reëel sentiment overigens, waren vooral user errors. Monteurs die het vertikte om af te bramen en te calibreren of zelfs domweg vergaten de koppeling af te persen. Dat ze nu standaard "lek" zijn is een reactie op het geregeld vergeten af te persen van een koppeling die naar X tijd ging lekken.

Ik zou dus prima T-stukken in het plafond kunnen verwerken, maar kwa kosten zal ik hetzelfde uitkomen. T-stukken of die paar meter zullen elkaar niet ver ontlopen.
Merk tja hoe gebonden moet je zijn ?
Persoonlijk kies ik (en zou ik adviseren) om 1 systeem in je huis te kiezen. Dan is het altijd merk X, en hoef je na tig jaar niet meer te gokken of dat ene dat aangepast/lek moet worden/is nou het ene of het andere merk was. Vaak genoeg tig meters pijp gezien waar geen merk/type meer op te bekennen was.

[ Voor 9% gewijzigd door A13X op 07-02-2023 08:53 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
Martijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Dank voor de geruststelling ;). Ik twijfel ook of ik me niet veel te veel werk op de hals haal voor het afdekken van een een heel klein risico...

Moeilijke afweging…

Nog even nagemeten, de maximale overspanning is 280 en de balken zijn 58x155 dus heel klein beetje dikker als in eerste instantie gemeld. Dus misschien is opdikken met 18x144 nog net te doen voor klein beetje extra…
Ik denk ook dat je het te ingewikkeld maakt.
Balken opdikken kan voor je gemoedsrust, maat het zal echt niet instorten.
Hooguit bij heen en weer lopen zal de vloer wat "veren" en dat merk je aan een kast die rammelt.
Ik zet veren tussen haakjes omdat je dat niet eens waarneemt.

Wij hebben een huis uit 1925 met een balklaag van 175 hoog en 75 breed HoH ~60cm
Overspanning 3,50M
Hierop lag 1 laag 22mm vloerplankjes op tot 2010.
Toen hebben we na brand het huis gekocht en helemaal gerenoveerd.
Sindsdien lag er 1 laag 18mm osb op tot 2019.
in 2019 lamelparket erop gelijmd van 12mm.

Die laag lamelparket heeft veel gedaan qua stevigheid van de vloer, kastdeuren rammelen niet meer bij het langslopen.

Daarom zou ik adviseren 2x 18mm osb of underlayment toe te passen.
Fermacell heeft meer massa, maar je zit niet in de garage, dus ik vraag me enorm af of je er profijt van hebt.

Belangrijker is om in de garage een 2 laags gips plafond te plaatsen tegen brand doorslag.

Je zegt dat het een gameroom word, dus er komt een bank te staan en een tv.
Ik weet zeker dat dat goed komt.

Een waterbed zou ik niet doen. :P

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 07-02-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroo
  • Laatst online: 19-08 21:51
A13X schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:08:
[...]
Het gaat mij dan ook meer om waar handig aan te komen is v.w.b. gereedschap. Zo heeft dat pushfit van Geberit alleen een calibreer/afbraamtooltje nodig á €250. Maar daar kom je buiten de groothandel weer lastiger aan dan een Henco of Uponor.
Ik zou eens kijken naar Wavin Hep2O. Dat zijn push-fit fittingen waar je alleen een pijpensnijder en een afbraamtool voor nodig hebt. Zit net zo goed vast als een klemfitting. Enige waar je op moet letten is dat je alles goed haaks afknipt en goed ontbraamd, maar dat is eigenlijk altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:03
einz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:20:
[...]

En wat is daar de manier voor? Als ik de wand teken in ubakus met nieuwe opbouw dan voorzie ik geen problemen voor de wand:

[Afbeelding]

De wand zit dus onder het platte dak, dit platte dak is vanaf de bovenzijde geïsoleerd (warm dak constructie). Een van de balken die het dak draagt zit dus binnen de ruimte waar de voorzetwand komt, dus hoe daarmee om te gaan? Helemaal inpakken met PIR?

[Afbeelding]
Iemand die hier een advies voor heeft? Op dit moment ben ik van plan om de voorzetwand tot het plafond te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
FRANQ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Ik denk ook dat je het te ingewikkeld maakt.
Balken opdikken kan voor je gemoedsrust, maat het zal echt niet instorten.
Hooguit bij heen en weer lopen zal de vloer wat "veren" en dat merk je aan een kast die rammelt.
Ik zet veren tussen haakjes omdat je dat niet eens waarneemt.

Wij hebben een huis uit 1925 met een balklaag van 175 hoog en 75 breed HoH ~60cm
Overspanning 3,50M
Hierop lag 1 laag 22mm vloerplankjes op tot 2010.
Toen hebben we na brand het huis gekocht en helemaal gerenoveerd.
Sindsdien lag er 1 laag 18mm osb op tot 2019.
in 2019 lamelparket erop gelijmd van 12mm.

Die laag lamelparket heeft veel gedaan qua stevigheid van de vloer, kastdeuren rammelen niet meer bij het langslopen.

Daarom zou ik adviseren 2x 18mm osb of underlayment toe te passen.
Fermacell heeft meer massa, maar je zit niet in de garage, dus ik vraag me enorm af of je er profijt van hebt.

Belangrijker is om in de garage een 2 laags gips plafond te plaatsen tegen brand doorslag.

Je zegt dat het een gameroom word, dus er komt een bank te staan en een tv.
Ik weet zeker dat dat goed komt.

Een waterbed zou ik niet doen. :P
Dank voor je reactie. Ik ga ze idd opdikken met die 18x144 voor de gemoedsrust ;). Gisteravond eentje gedaan met houtlijm en stuk of 15 schroeven, en hij lijkt wel wat steviger te zijn. Gekke is wel dat als ik er nu op gaat staan je af en toe een klein 'kraakje/tikje' hoort. hoop dat dat wel verdwijnt ;).

Na nameten met een laser denk ik trouwens dat 2x18mm OSB / underlayment niet gaat passen, waarschijnlijk wordt het 1x underlayment en daarboven op 1x 9mm OSB kruiselings. Is enkel schroeven voldoende of zou je de OSB erop lijmen? Nadeel is wel dat het daarna zeker nooit meer los kan (zonder zaag ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroo
  • Laatst online: 19-08 21:51
einz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Iemand die hier een advies voor heeft? Op dit moment ben ik van plan om de voorzetwand tot het plafond te laten lopen.
Dit probleem heb ik zelf ook. Ik heb een strijkbalk tegen de muur zitten als deel van de houten verdiepingsvloer.

Je wilt de warme binnenlucht bij die balk vandaan houden en de balk goed beschermen voor de momenten dat er wel condensatie op zou kunnen treden.

Dat doe je door de balk in de menie te zetten. Alle naden aan de warme kant, of zichtkant van je muur, goed af te tapen met luchtdichte tape (luchtdichtshop.nl bijvoorbeeld). Pur en kit alleen is niet genoeg, dat gaat toch lekken na een paar jaar. En een goede ventilatiespouw tussen de isolatie en je buitenmuur maken.
Mocht je een half steens muur hebben, zorg voor een paar bijenbekjes tussen je voegen voor ventilatie van je spouw.
Als je muur luchtdicht is komt er alleen vocht van buiten in je ventilatiespouw en dus bij je balk. Mocht het dan zo zijn dat de temperatuur buiten bij het dauwpunt komt dan is het in je spouw net iets warmer en zal er geen condensatie plaatsvinden.

Mochten er nog koudebruggen door je muur gaan, helemaal metalen koudebruggen, probeer die dan te verhelpen of in te pakken. Dat zijn de punten waar je temperatuur wel op die van het dauwpunt kan komen.

-edit- Daarvoor moet je je vloerdelen aan de bovenkant van je balk ook afzagen! Die zijn niet goed af te plakken. Vervolgens ondersteun je die weer aan de warme kant van je muur.

Binnenmuur voorzetwanden zijn een draak in oude bouw...

[ Voor 7% gewijzigd door Seroo op 07-02-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Martijn schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ga ze idd opdikken met die 18x144 voor de gemoedsrust ;). Gisteravond eentje gedaan met houtlijm en stuk of 15 schroeven, en hij lijkt wel wat steviger te zijn. Gekke is wel dat als ik er nu op gaat staan je af en toe een klein 'kraakje/tikje' hoort. hoop dat dat wel verdwijnt ;).

Na nameten met een laser denk ik trouwens dat 2x18mm OSB / underlayment niet gaat passen, waarschijnlijk wordt het 1x underlayment en daarboven op 1x 9mm OSB kruiselings. Is enkel schroeven voldoende of zou je de OSB erop lijmen? Nadeel is wel dat het daarna zeker nooit meer los kan (zonder zaag ;)).
Lijmen als je niet van kraakjes houd ;)
Bij ons is de vloer kraakvrij sinds het lamelparket erop verlijmd is.
Eigenlijk is dat ook gewoon underlayment, maar dan met een paar mm eiken toplaag.

je kan de onderste laag ook enkel vast zetten met enkele spijkers.
Dan als de bovenste laag erop ligt met langere schroeven zo de balk in.

Dan is het nog te demonteren.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 07-02-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
FRANQ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Lijmen als je niet van kraakjes houd ;)
Bij ons is de vloer kraakvrij sinds het lamelparket erop verlijmd is.
Eigenlijk is dat ook gewoon underlayment, maar dan met een paar mm eiken toplaag.

je kan de onderste laag ook enkel vast zetten met enkele spijkers.
Dan als de bovenste laag erop ligt met langere schroeven zo de balk in.

Dan is het nog te demonteren.
Ik hou niet van kraakjes nee haha ;).

Ik was van plan de onderste laag te schroeven en daarna de bovenste laag weer met langere schroeven zodat die ook de balk laag in gaat. Zou dat nog steeds gaan kraken ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
HTT-Thalan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:27:
Is het al een paar dagen later? Of moeten we nog een paar dagen wachten? Ik ben reuze benieuwd! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Martijn schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Ik hou niet van kraakjes nee haha ;).

Ik was van plan de onderste laag te schroeven en daarna de bovenste laag weer met langere schroeven zodat die ook de balk laag in gaat. Zou dat nog steeds gaan kraken ja?
met hout is het eigenlijk sowieso amper te voorspellen of het kraakt.
bij ons kwam het met de enkele laag vooral omdat de V groefnaden die niet op een balk lagen kraakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Tommie12 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:31:
[...]

Ik zou niet purren, maar er glas of rotswol tussen duwen.
Als je dan ooit iets moet doen krijg je dat er makkelijk uit. Met PUR is het onmogelijk.

Bedenk wel dat zowel PUR als rotswol geen muizen zal tegen houden.
Daar bestaat wel iets anders voor.
Wat zou dan wel muizen tegenhouden? :P Of bedoel je dan gif of een val? Tot dusver nog geen last van muizen, maar af en toe wel joekels van spinnen tegengekomen die je normaliter alleen in de garage vindt. Om die reden zou ik het ook graag goed dicht willen maken :*)

Ik verwacht niet dat ik ooit nog iets aan die slangen moet wijzigen. En als dat wel zo is, dan is die laag pur ook nog wel te verwijderen, toch? Pur leek mij in ieder geval een betere isolatie en afdichting te geven dan glas-/rotswol, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Gautama schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Wat zou dan wel muizen tegenhouden? :P Of bedoel je dan gif of een val? Tot dusver nog geen last van muizen, maar af en toe wel joekels van spinnen tegengekomen die je normaliter alleen in de garage vindt. Om die reden zou ik het ook graag goed dicht willen maken :*)

Ik verwacht niet dat ik ooit nog iets aan die slangen moet wijzigen. En als dat wel zo is, dan is die laag pur ook nog wel te verwijderen, toch? Pur leek mij in ieder geval een betere isolatie en afdichting te geven dan glas-/rotswol, of zie ik dat verkeerd?
rvs pannensponzen.
Die van de AH zit lekker veel rvs krukken in (zijn niet plat in het midden) https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal
Deze een beetje uit trekken en in het gat proppen.

Dan kan je daarna nog een beetje pur spuiten om het ook luchtdicht te maken.

Pur word daar voor gebruikt in de bouw, en de gladde slangen daar hecht het amper op.
Dus die krijg je met een klein beetje wrikken altijd wel weer los.
En anders kan je pur met een mes of schroevendraaier ook zo weg pulken.

Lekker vol purren dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
FRANQ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:53:
[...]

rvs pannensponzen.
Die van de AH zit lekker veel rvs krukken in (zijn niet plat in het midden) https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal
Deze een beetje uit trekken en in het gat proppen.

Dan kan je daarna nog een beetje pur spuiten om het ook luchtdicht te maken.

Pur word daar voor gebruikt in de bouw, en de gladde slangen daar hecht het amper op.
Dus die krijg je met een klein beetje wrikken altijd wel weer los.
En anders kan je pur met een mes of schroevendraaier ook zo weg pulken.

Lekker vol purren dus ;)
Ik heb een keer een gat gevuld in de vloer (moest destijds een gat maken om een waterleiding te verleggen tijdens een verbouwing) met geplastificeerd tuingaas in het gat en veel pur. Blijft mooi zitten. Ook om het weggehaalde isolatiemateriaal weer aan te vullen. Werkte prima, de tocht was ook weg. Later uiteraard dichtgesmeerd met zandcement en de vloer verder afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Seroo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:49:
[...]

Ik zou eens kijken naar Wavin Hep2O. Dat zijn push-fit fittingen waar je alleen een pijpensnijder en een afbraamtool voor nodig hebt. Zit net zo goed vast als een klemfitting. Enige waar je op moet letten is dat je alles goed haaks afknipt en goed ontbraamd, maar dat is eigenlijk altijd het geval.
Ik heb via Marktplaats eens een Uponor perstang gehuurd van iemand. Was geloof ik 15 euro voor een dag. Met alle hulpstukken en bekken erbij. Was iemand in Amsterdam, waar ik zelf ook woon. Was een makkie in gebruik. Dus kijk daar ook even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
webber87 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:35:
[...]

Ik heb een keer een gat gevuld in de vloer (moest destijds een gat maken om een waterleiding te verleggen tijdens een verbouwing) met geplastificeerd tuingaas in het gat en veel pur. Blijft mooi zitten. Ook om het weggehaalde isolatiemateriaal weer aan te vullen. Werkte prima, de tocht was ook weg. Later uiteraard dichtgesmeerd met zandcement en de vloer verder afgewerkt.
Denk dat muizen wel door de mazen van geplastificeerd tuingaas passen.

Maar het werkt inderdaad prima om wat body te hebben voor de pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een schuur van net geen 3 meter breed (296 binnenmaat) met een kanteldeur. Boven deze kanteldeur wil ik een houtopslagje maken omdat nu mijn halve zijwand vol staat met hout en ik ik het liever liggend bewaar.

Nou ja allemaal geen rocket science, zo gezegd zo gedaan:

3x 45x75mm balk op raveeldragers. 75mm in de hoogte gebruikt .

Tussenafstand tussen de balken 80cm (zodat ik +- 175cm kwijt kan zonder oversteek)
Deze heb ik op 1/4, 2/4 en 3/4 haaks met elkaar verbonden met andere 45x75 balkjes met een lengte van 80cm. Die dwarsliggers heb ik koud bevestigd met een domino+lijm en 2 stuks 5x80 schroeven.
Nu wil ik op ongeveer de helft van het geheel (de buitenste 75cm) een 12mm plaat multiplex schroeven+lijmen, voor extra stijfheid, nettere gewichtsverdeling en domweg om te voorkomen dat kleine stukken hout ertussendoor donderen.

Prima de bima, het meeste hangt nu... de lijm zal morgen vast wel opgedroogd zijn. Nu ga ik er vanuit dat 3 75mm balken wat hout wel kunnen dragen maar nu ik toch op de bank zit begint het toch wat te jeuken. Volgens mij zit het goed maar ik kan het niet onderbouwen. Zou wel heel zuur zijn als iemand eronder doorloopt en de boel alsnog krak zegt :X
De balkenschuif en dergelijke (de overkappingsregel met overspanning/20 --> balkhoogte, etc) zijn bekend, maar dit is geen verdiepingsvloer. Dit is een legplaats voor wat hout.

Kan iemand me een beetje hinten wat ik hierop kwijt kan? Ik denk dat als hier 150kg op die 3 liggers komt het al redelijk veel is ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 07-02-2023 23:13 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:43:
Ik heb een schuur van net geen 3 meter breed (296 binnenmaat) met een kanteldeur. Boven deze kanteldeur wil ik een houtopslagje maken omdat nu mijn halve zijwand vol staat met hout en ik ik het liever liggend bewaar.

Nou ja allemaal geen rocket science, zo gezegd zo gedaan:

3x 45x75mm balk op raveeldragers. 75mm in de hoogte gebruikt .

Tussenafstand tussen de balken 80cm (zodat ik +- 175cm kwijt kan zonder oversteek)
Deze heb ik op 1/4, 2/4 en 3/4 haaks met elkaar verbonden met andere 45x75 balkjes met een lengte van 80cm. Die dwarsliggers heb ik koud bevestigd met een domino+lijm en 2 stuks 5x80 schroeven.
Nu wil ik op ongeveer de helft van het geheel (de buitenste 75cm) een 12mm plaat multiplex schroeven+lijmen, voor extra stijfheid en om te voorkomen dat kleine stukken hout ertussendoor donderen.

Prima de bima, het meeste hangt nu... de lijm zal morgen vast wel opgedroogd zijn. Nu ga ik er vanuit dat 3 75mm balken wat hout wel kunnen dragen maar nu ik toch op de bank zit begint het toch wat te jeuken. Volgens mij zit het goed maar ik kan het niet onderbouwen. Zou wel heel zuur zijn als iemand eronder doorloopt en de boel alsnog krak zegt :X
De balkenschuif en dergelijke (de overkappingsregel met overspanning/20 --> balkhoogte, etc) zijn bekend, maar dit is geen verdiepingsvloer. Dit is een legplaats voor wat hout.

Kan iemand me een beetje hinten wat ik hierop kwijt kan? Ik denk dat als hier 150kg op die 3 liggers komt het al redelijk veel is ;).
80 cm 75x 45 kan heel veel hebben. de vraag is eerder of je dak en of de latij boven je deur dat leuk gaat vinden
Pagina: 1 ... 276 ... 465 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/