Alle begin is moeilijk... en alle uitleg en opgezochte informatie ten spijt is het ook moeilijk niet in paniek te raken als het van meet af aan anders gaat dan je verwachtte

. Ik ga dus wat tips neerpennen voor de volgende avonturier, doe er je voordeel mee mocht je dit nog niet weten:
- kalkverf, zeker het 'rauwe' spul, is dik, kwark-dik. We hebben verdund tot yoghurt maar, achteraf bezien, had nog ietsje dunner misschien geholpen in het begin (want de verf word ook dikker tijdens het werken).
- blijf roeren in die emmer want het bezinkt als een malle
- de roller bleef vaak 'hangen' en ging dus smeren in plaats van rollen, je moet echt even 'wennen' en de vlakker tegen je oppervlak werken (minder haaks dus)
- je moet nat in nat werken (dat wist ik, maar de snelheid die nodig is onderschat je toch)
- het plafond was niet voorgestreken (de muren wel) en dat hoefde ook écht niet zei de leverancier, maar het zuigend effect was daar zó sterk dat de verf bijna instant-droogde bij aanbrengen, dus beter wel voorstrijken voortaan
- je hebt een kwast nodig voor de hoeken, maar de kwast-persoon moet echt fucking snel werken om de roller voor te blijven
- probeer echt af te leren in banen te werken, kris-kras rollen werkt echt veel beter voor het gewenste effect
- je ziet het stucwerk initieel direct terug, dwz, de verf krijg een vlekkenpatroon die volgt wat de stuc 'in zich heeft' (dikte, patronen etc)
- het mengen van de tinten was moeilijk, want het droog echt heel veel lichter op dat je mengt. Schrijf steeds de verhouding op en laat het voldoende uitdrogen voor je beoordeelt
Dat gezegd hebbende, we hebben dus nu alleen nog maar de eerste laag gedaan, en daarvoor is rollen een prima manier (maar je moet even wennen aan hoe het werkt, dus). Die eerste laag laten we een paar dagen drogen (advies is langzaam drogen) en we hebben ook geen keus want het pigment is op

.
We zijn voor deze laag begonnen met 9 liter basis, daarop hebben we 450gr 'Tierra di Senna' pigment en 270gr 'Frans Goud Oker' gemengd. Je moet echt flink rammen om de klonten (die je gaat krijgen) kapot te mengen, dus een elektrische mixer is echt nodig! Uiteindelijk schoot er ongeveer 3-3.5 liter over, dus we hebben ruwweg 6 liter nodig gehad voor 37m2, in de wetenschap dat we het plafond onbedoeld iets dikker hebben aangezet vanwege de opstartproblemen en het gebrek aan voorstrijk daar.
Tldr; hier de foto's net na het aanbrengen van laag 1:
Ja, da's even schrikken

maar daar had hij me ook voor gewaarschuwd. Zijn precieze woorden waren "in het begin denk je: 'wat heb ik gedááán' maar dat komt écht goed". Over een paar dagen droogt dit een stuk lichter op, en zodra we nieuw pigment hebben gaan we de 2e laag dus aanbrengen door het er met de blokkwast tegenaan te zetten en vrij snel daarna te gaan spatelen met een dunne.buigzame spatel zonder scherpe randjes/hoekjes.