[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 269 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:18
Fraggert schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:17:
[...]

als ik een garage/workshop had, dan zou ik gaan kijken naar van die tegels.

zoiets als idee*

https://www.pvctegelshop.nl/Garagevloeren

pakje extra op reserve als er eens iets beschadigt.

*slechts als voorbeeld, geen idee over de kwaliteit maar als alternatief voor verfen etc.
Ja, daar heb ik ook naar gekeken, maar vind het aan de prijs, en ben van plan later de eikenhoutenvloer uit de huiskamer in de garage te leggen.

Dat gezegd hebbende, wellicht toch voor de alabastine gaan. De vloer wordt niet heel heftig belast, al moeten we wel door de garage naar de achterdeur, welke de hoofdingang is voor ons. Maar voor een jaartje zou dit voldoende moeten zijn denk ik.

Voorlopig eerst maar stucloop erop, de verwerkingstemperatuur van ongeveer alles ligt boven de 10 of 15 graden

[ Voor 74% gewijzigd door robkrekel op 03-01-2023 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

robkrekel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Ja, daar heb ik ook naar gekeken, maar vind het aan de prijs, en ben van plan later de eikenhoutenvloer uit de huiskamer in de garage te leggen.

Dat gezegd hebbende, wellicht toch voor de alabastine gaan. De vloer wordt niet heel heftig belast, al moeten we wel door de garage naar de achterdeur, welke de hoofdingang is voor ons. Maar voor een jaartje zou dit voldoende moeten zijn denk ik.

Voorlopig eerst maar stucloop erop, de verwerkingstemperatuur van ongeveer alles ligt boven de 10 of 15 graden
klopt, het is niet heel goedkoop. Het was ook vooral bedoelt om het even onder je aandacht te brengen mocht je het bestaan van die tegels ff gemist hebben :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zijn er mensen die mee kunnen denken over "epoxy" / keukenblad

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWzvVGSo7jj9NA72qUcmx3sGbqNmFsNjN9sg&usqp=CAU

De vraag is welke epoxy/giethars zou hoge temperaturen aan kunnen, meeste die ik tegenkom zijn 95 - 130 graden maar usa websites praten over 200 tot 300 graden Celcius. En hoe krasvast (abuse bestendig) is het.

Het idee is dat je de hete ovenschotel gewoon op het aanrecht kan zetten of op de "onzichtbare inductieplaat" (de inductie wil ik ook "onzichtbaar maken") geplaatste grillplaat opzij kan schuiven.

Het zou leuk zijn als je ook nog een hot (eerder cold) zone in kan bouwen zodat je bv met chocolade kan werken, en dat de inductieplaat "onzichtbaar" is.

To be honest: ik verwacht niet dat we 300 graden meuk op het aanrecht neerzetten maar gewoon voorkomen is beter als genezen is onze gedachte.

We "misbruiken" het aanrecht voor werkelijk alles men klimt erop (ipv trap), gebruikt het als werkblad (platslaan vlees, snijden ipv snijplank pakken) tot uitrollen van deeg. en vaat neer dumpen. en gewoon met staalwol het aanrecht schoonmaken .. kortom veel "abuse"

We kijken naar diverse oplossingen het liefst is hout/steen combo maar dan zit je met de naden die moeder de vrouw niet "accepteert" en dan is een DIY gieten wel een goed alternatief in ons optiek.

De verlichting en bv inductieplaat inbouwen zal wel een dingetje worden want ik wil het relatief "onderhouds" vriendelijk maken, oftewel alles moet "vervangbaar" zijn. maar goed dat zijn uitzoek dingen.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 13:50
vso schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:31:

De vraag is welke epoxy/giethars zou hoge temperaturen aan kunnen, meeste die ik tegenkom zijn 95 - 130 graden maar usa websites praten over 200 tot 300 graden Celcius. En hoe krasvast (abuse bestendig) is het.
Je weet dat 200-300 graden Fahrenheit overeenkomt met 93-148 graden Celsius?
Krasvastheid van epoxy verschilt enorm in samenstelling, dus als hier kun je verschillende gradaties in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:14
Een snelle google actie brengt mij bij Stone Coat Epoxy.
Dit zou hittebestendig moeten zijn tot een temperatuur van 218 graden Celsius (425F)

https://www.stonecoatcountertops.com

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]

Het idee is dat je de hete ovenschotel gewoon op het aanrecht kan zetten of op de "onzichtbare inductieplaat" (de inductie wil ik ook "onzichtbaar maken") geplaatste grillplaat opzij kan schuiven.

Het zou leuk zijn als je ook nog een hot (eerder cold) zone in kan bouwen zodat je bv met chocolade kan werken, en dat de inductieplaat "onzichtbaar" is.

To be honest: ik verwacht niet dat we 300 graden meuk op het aanrecht neerzetten maar gewoon voorkomen is beter als genezen is onze gedachte.

We "misbruiken" het aanrecht voor werkelijk alles men klimt erop (ipv trap), gebruikt het als werkblad (platslaan vlees, snijden ipv snijplank pakken) tot uitrollen van deeg. en vaat neer dumpen. en gewoon met staalwol het aanrecht schoonmaken .. kortom veel "abuse"

We kijken naar diverse oplossingen het liefst is hout/steen combo maar dan zit je met de naden die moeder de vrouw niet "accepteert" en dan is een DIY gieten wel een goed alternatief in ons optiek.

De verlichting en bv inductieplaat inbouwen zal wel een dingetje worden want ik wil het relatief "onderhouds" vriendelijk maken, oftewel alles moet "vervangbaar" zijn. maar goed dat zijn uitzoek dingen.
Kijk ook ff naar rvs. Ik ben voor koudgewalst gegaan, gootsteen is erin geperst.

Je mag er hete zooi op zetten, kunt erop snijden als je dat wil (wil ik pertinent niet), als er krassen opzitten kun je die vrij makkelijk eruit poetsen. De rest zoals deeg en afwas is natuurlijk een eitje op verroeste pannen (debuyer!) na.

Nadeel is wel de prijs en dat je iets met je inductieplaat moet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43
Vandaag hebben we de keuken gedemonteerd. De kastenwand zat echter wel op een bijzondere manier gemonteerd.

Wat is nu het beste om te doen voor de nieuw te plaatsen kastenwand? Het houtwerk tegen het plafond en boven de vloer weghalen? Of kan de nieuwe keuken hier gewoon weer ingezet worden?

En boven de kastenwand moet een nieuwe stucplaat komen, kan ik deze het beste nu al plaatsen (en zo goed als mogelijk op maat maken) zodat de stucadoor dit meteen mee kan pakken of pas maken als de keuken geplaatst is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jS0qD59qVR_gt0nBpf7zWBHrQhU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6sLzD1Anfr7pkHeISxZxj8B0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e65crzk0PSGM-Wv0IdHVdpXo8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2q4TjAtxonxHYeOxplBkqI8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QHZ3VMlntzNG7SGSduQIzegh-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmJrvjiGgdcD6iIX3BmCILPA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 16:42
Aomi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:41:
Vandaag hebben we de keuken gedemonteerd. De kastenwand zat echter wel op een bijzondere manier gemonteerd.

Wat is nu het beste om te doen voor de nieuw te plaatsen kastenwand? Het houtwerk tegen het plafond en boven de vloer weghalen? Of kan de nieuwe keuken hier gewoon weer ingezet worden?

En boven de kastenwand moet een nieuwe stucplaat komen, kan ik deze het beste nu al plaatsen (en zo goed als mogelijk op maat maken) zodat de stucadoor dit meteen mee kan pakken of pas maken als de keuken geplaatst is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit hangt ervan af hoe de nieuwe wand eruit zit. Bij ons staan de kasten op pootjes met een plint. Dus dan moet in jouw geval de bodemplaat eruit.

Aan de bovenzijde zou ik alles nu afwerken, inclusief stucwerk. Je moet goed rekening houden met de benodigde binnenmaat voor het stucwerk, alhoewel met stelpoten je best wat flexibiliteit hebt in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
loeberce schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Dit hangt ervan af hoe de nieuwe wand eruit zit. Bij ons staan de kasten op pootjes met een plint. Dus dan moet in jouw geval de bodemplaat eruit.

Aan de bovenzijde zou ik alles nu afwerken, inclusief stucwerk. Je moet goed rekening houden met de benodigde binnenmaat voor het stucwerk, alhoewel met stelpoten je best wat flexibiliteit hebt in de hoogte.
Ja vziw staan keukens/kastenwanden altijd op pootjes dus het lijkt mij dat ik het beste die onderplaat weghaal?
De nieuwe wand wordt (ongeveer) qua indeling hetzelfde als de oude.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 16:42
Aomi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Ja vziw staan keukens/kastenwanden altijd op pootjes dus het lijkt mij dat ik het beste die onderplaat weghaal?
De nieuwe wand wordt (ongeveer) qua indeling hetzelfde als de oude.
Ja, want anders begint je kastenwand 9-10 cm boven die onderplaat en heb je dus een hogere plint nodig. Lijkt mij geen gezicht.

Zo zag onze wand er tijdelijk uit toen de kast net geplaatst was. Op pootjes dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYdQuHU3Bf8T1nP34TUOJ0sitas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITvr20UUV0wD74arJagBo4lw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
robkrekel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Even een oude post ophalen :)
Wat is het uiteindelijk geworden?
Ik heb net een nieuwe zandcement in de garage liggen en wil er ook iets mee gaan doen, maar de keuze is reuze zeg maar.
Die flexa is het geworden.
En ik moet zeggen dat die het verassend goed uithoud.

Het is in mijn schuur waar mijn gereedschap opgeslagen ligt, en waar ik kleine klusjes doe.

Er rijden geen auto's motoren of fietsen in en uit.
Beetje voetverkeer dus alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 11:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik wil een radiatorkraan vervangen door een precies dezelfde qua maatvoering, maar een ander binnenwerk. Nu vraag ik me af of ik de verbinding op de uponor 16mm buis kan hergebruiken zonder dat er risico optreed op lekkage. Weet iemand dat?

Plan is dus om knelkoppeling los te draaien, verbinding naar Jaga Tempo ook en nieuwe radiatorkraan erin te zetten en de boel weer vast te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj-GJJ_p_KoW7lowpeQ7aucVR2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1R1f7NyTLVODCVrjbPZoYd1.jpg?f=fotoalbum_large

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
MrScratch schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:00:
Ik wil een radiatorkraan vervangen door een precies dezelfde qua maatvoering, maar een ander binnenwerk. Nu vraag ik me af of ik de verbinding op de uponor 16mm buis kan hergebruiken zonder dat er risico optreed op lekkage. Weet iemand dat?

Plan is dus om knelkoppeling los te draaien, verbinding naar Jaga Tempo ook en nieuwe radiatorkraan erin te zetten en de boel weer vast te draaien.

[Afbeelding]
Het risico is minimaal. Mocht er toch lekkage optreden dan 1) zie je dat snel genoeg door een druppel en 2) is er geen sprake van echt waterschade of overlast whatever.

Gewoon proberen en als het toch niet 100% dicht is dan de Uponor buis lager afsnijden en een sok (rechte knelkoppeling) er tussen plaatsen.

Edit: Als je de koppeling aan de uponor gewoon laat zitten, is er natuurlijk nul risico.

[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 03-01-2023 17:19 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Nieuw werk, nieuwe bus en nieuw gereedschap, maar dan moet de nieuwe bus wel ingericht worden.

8 platen populieren multiplex en 22u later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmoIXWTMVYx2k9SIzTopU7_zloQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4t9FPo3Ku58g75D6JpPYHj6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9eU93fHIT4Xd0NbGg0hti0zm0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAqfjoj22nnFA9lnCnh6nXaB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fmrn6l19XzXtjTLL8G4nPI967AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHT2n3cLHo7vrmaRmz9fzdb0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBkQM_opMm7-_yOTgUL5xHlvzHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTP8XukYCPiIkmZLAWZfPERz.jpg?f=fotoalbum_large

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Boudewijn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Kijk ook ff naar rvs. Ik ben voor koudgewalst gegaan, gootsteen is erin geperst.

Je mag er hete zooi op zetten, kunt erop snijden als je dat wil (wil ik pertinent niet), als er krassen opzitten kun je die vrij makkelijk eruit poetsen. De rest zoals deeg en afwas is natuurlijk een eitje op verroeste pannen (debuyer!) na.

Nadeel is wel de prijs en dat je iets met je inductieplaat moet.
Nu het is meer dat we 1 geheel willen, staal heeft niet de voorkeur

Epoxy dat tot 300C gaat (het equivalent in F maar weggelaten) is dan wel aantrekkelijk(er) hoger dan 200 c.q 300 graden C zie ik niet gebeuren

Een combo van staal / steen / hout is lastig(er) want je krijgt naden waar vuil in gaat zitten. of je moet met kit in de weer..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
Jellabie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:22:
Nieuw werk, nieuwe bus en nieuw gereedschap, maar dan moet de nieuwe bus wel ingericht worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg mooi!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Zwartoog schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Het is wel vaker dat oude kraantjes helemaal vastgeroest raken en niet meer werken, maar ik weet niet of ze dan ook helemaal dichtslibben. Of een keer werkzaamheden aan de leidingen gehad en niet netjes gewerkt, waardoor de troep in het kraantje is gaan zitten? Toilet is meestal het eerste dat gaat lopen als je het water eraf hebt gehad :)

Is het anders het slangetje niet? Dat soort slangetjes hebben ver van het eeuwige leven.
For the record: vandaag kraantje gedemonteerd, zat inderdaad potdicht. Na een beetje poeren met een priem het plasticen binnenwerk wel weer in beweging kunnen krijgen. Maar, geen zin om dat te blijven doen, dus daar komt een nieuwe op. Met een nieuwe vlotterkraan (en een tijdelijk verloopje) zit het nu weer in elkaar, en werkt het; als nieuw.

Dank voor het meedenken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je mist nog een laatje voor je blikje monster :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aomi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja ik zou wel de moeite nemen om het netjes weg te halen, ook al schroef je het terug. je kan kijken of je bv wat isolatie erachter wilt stoppen

Wat rubber onder het hout al dan niet strategisch geplaatst kan nare contact geluiden verminderen ..

De boel verven (goedkope primer & verf scoren) en naden tussen het hout voorkomen, stopcontacten traceren naar de meterkast of extra aanleggen kan je later veel hoofdpijn schelen, immers OSB zuigt water op als een spons en zet uit.

Waar de vloer in de buurt van het hout komt zou ik zeker verf/kit toepassen zodat spatwater van het dweilen niet voor ellende zorgt.

Zelf denk ik nog na of ik opties zie voor domotica/netwerk/extra stopcontact achtige oplossingen (loos pijpje met trekdraad draad zijn de kosten ook niet
** wellicht wil je kerstverlichting ofzo in de keuken ophangen of ledstrips tegen het plafond

In elk geval is voorbereiding of opties hebben erg prettig.. maar niks moet.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
vso schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Tja ik zou wel de moeite nemen om het netjes weg te halen, ook al schroef je het terug. je kan kijken of je bv wat isolatie erachter wilt stoppen

Wat rubber onder het hout al dan niet strategisch geplaatst kan nare contact geluiden verminderen ..

De boel verven (goedkope primer & verf scoren) en naden tussen het hout voorkomen, stopcontacten traceren naar de meterkast of extra aanleggen kan je later veel hoofdpijn schelen, immers OSB zuigt water op als een spons en zet uit.

Waar de vloer in de buurt van het hout komt zou ik zeker verf/kit toepassen zodat spatwater van het dweilen niet voor ellende zorgt.

Zelf denk ik nog na of ik opties zie voor domotica/netwerk/extra stopcontact achtige oplossingen (loos pijpje met trekdraad draad zijn de kosten ook niet
** wellicht wil je kerstverlichting ofzo in de keuken ophangen of ledstrips tegen het plafond

In elk geval is voorbereiding of opties hebben erg prettig.. maar niks moet.
Aan de andere kant van de OSB wand zit een kantoorruimte met meer dan genoeg stopcontacten en loze dozen/leidingen. Verder heb ik geen plannen op domoticagebied voor dit deel.

Wat bedoel je met spatwater van het dweilen? Er komt gewoon een keukenplint voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:39
Vraagje die ik zo 1-2-3 niet kan achterhalen in dit topic. Ondanks dat er al behoorlijk wat over voorzetwanden is geschreven. Ik wil in een van mijn kamers een voorzetwand plaatsen tbv de isolatie. Het betreft een steensmuur dus na een spouw met ventilatielatten wil ik PIR + gips plaatsen. Tot zover niet zo spannend volgens mij. Echter zit er boven deze muur het platte dak die reeds van boven is geïsoleerd. Moet ik de isolatie nu doortrekken tot het dakbeschot? Of moet ik hem laten lopen tot onder het plafond?

Het dakbeschot ligt op houten balken waaronder een rietgestuuct plafond zit. Deze gaat er sowieso nog uit zodat ik elektra opnieuw kan doen (spotjes + infraroodpaneel en extra stopcontacten in de muur) dus doortrekken tot het dakbeschot kan ook nog eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Voor de isolatiewaarde doortrekken, als er hout die muur ingaat (dakbalken) moet je wel rekening houden met dauwpunten die in het hout kunnen komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aomi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:25:
[...]
Aan de andere kant van de OSB wand zit een kantoorruimte met meer dan genoeg stopcontacten en loze dozen/leidingen. Verder heb ik geen plannen op domoticagebied voor dit deel.

Wat bedoel je met spatwater van het dweilen? Er komt gewoon een keukenplint voor.
Het is en blijft gefineerd hout die laag kan los gaan zitten of er zit een beschadiging die je net niet ziet maar een plas water er tegen kan lelijke plekken veroorzaken dunne streep doorzichtige kit ga je 99% kans niet zien maar je keuken blijft wel mooi. (en ipv water kan het ook wijn zijn ofzo)

Als ik je foto's bekijk denk ik "wauw" mooie keuken totdat ik de 2de en 3de zie denk ik wat een <censuur> job, erg tegenstrijdig gevoel ..
Daarnaast twijfel ik of je OSB nu vochtplekken of schroeiplekken heeft is er lekkage geweest / in de muur ? etc etc ..

Wellicht erg negatief (not intended) hoop dat je snapt waar ik vandaan kom.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
vso schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Het is en blijft gefineerd hout die laag kan los gaan zitten of er zit een beschadiging die je net niet ziet maar een plas water er tegen kan lelijke plekken veroorzaken dunne streep doorzichtige kit ga je 99% kans niet zien maar je keuken blijft wel mooi. (en ipv water kan het ook wijn zijn ofzo)

Als ik je foto's bekijk denk ik "wauw" mooie keuken totdat ik de 2de en 3de zie denk ik wat een <censuur> job, erg tegenstrijdig gevoel ..
Daarnaast twijfel ik of je OSB nu vochtplekken of schroeiplekken heeft is er lekkage geweest / in de muur ? etc etc ..

Wellicht erg negatief (not intended) hoop dat je snapt waar ik vandaan kom.
Ik heb moeite met je spelling/zinsopbouw dus ik snap niet goed 'waar je vandaan komt'.

Je snapt hopelijk wel dat die OSB niet mijn keuze is geweest, ik heb de sleutel van de woning nog geen week in bezit en de oude keuken is eruit gehaald vandaag, toen troffen we dit aan.
Er komt een zelfde kastenwand voor terug. Het hele OSB deel verdwijnt daarmee weer uit het zicht.
Het onderste houten 'plateau' is inmiddels verwijderd (op advies van @loeberce waarvoor dank). De nieuwe keukenwand staat dus op pootjes en er komt een plint voor (afgekit?) Waardoor er van water/wijn geen sprake kan zijn bij het OSB deel.

Het enige vocht dat er kan komen is condens van de koelkast.

De zooi verven is wellicht niet verkeerd maar ik zie geen noodzaak (maar ik ga het toch doen denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:40

Pubbert

random gestoord

Bij mijn binnendeuren heb ik nog goudkleurige kogelstiftpaumelles. (BSW BB807)

De deurkruksets (klinken) waren dezelfde kleur en heb ik vorige week vervangen door zwarte.

We willen de scharnieren ook zwart hebben. Echter kan ik dezelfde maat (89x89, vierkant) nergens echt goed op voorraad nog vinden. Dus ik heb een aantal opties:

1) Nieuwe kogelstiftpaumelles 89x89 met ronde hoeken, en de rest van het gat opvullen.
2) De huidige scharnieren zwart lakken met metaallak.
2) De huidige scharnieren zwart spuiten met metaallaak.

Welke aanpak zouden jullie doen?

1) Momenteel dus deze: Afbeeldingslocatie: https://www.bouwspecialiteiten.nl/write/Afbeeldingen1/messing%20kogelpaumelle.JPG.ashx?preset=content
Kan ze vervangen door deze?
Afbeeldingslocatie: https://www.onlinedeurbeslagshop.nl//Files/4/12000/12261/ProductPhotos/620/872766379.jpg
(Let dus op de afgeronde hoeken)
Mijn idee was om ze 1 voor 1 te vervangen om zodoende de deur netjes afgehangen te houden.
2) Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/1557032/s02/424x424/origin.webp
3) Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/495908/123

Of iemand nog andere tips?

[ Voor 11% gewijzigd door Pubbert op 04-01-2023 08:27 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:56
Wat raden jullie aan voor materiaal wat het beste geluid isoleert?

Op dit moment zijn we een nieuwe woning uit 1969 aan het verbouwen. De nieuwe kamer voor de badkamer staat direct tegen de badkamer van de buren aan.

Tijdens de verbouwing hoorde we dat de buurvrouw aan het douchen is (enkel geluid van water). Dit zouden we het liefst natuurlijk niet meer horen. Tegen de muur komen nog tegels tegen, maar wellicht kan er ook een voorzetwand gemaakt worden. Liefst minimale dikte (<5cm totaal). Het zou enkel voor de geluidisolatie zijn.

Plafond is tevens een houten zoldervloer, deze is momenteel hol maar zullen we opvullen met 14cm glaswol tussen de balken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw , grote klasse d:)b daar hou ik wel van _/-\o_ lekker overzichtelijk en netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 07:34

valluik

Probeert ook maar wat

Pubbert schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:20:

De deurkruksets (klinken) waren dezelfde kleur en heb ik vorige week vervangen door zwarte.

We willen de scharnieren ook zwart hebben. Echter kan ik dezelfde maat (89x89, vierkant) nergens echt goed op voorraad nog vinden. Dus ik heb een aantal opties:

1) Nieuwe kogelstiftpaumelles 89x89 met ronde hoeken, en de rest van het gat opvullen.

1) Momenteel dus deze: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn idee was om ze 1 voor 1 te vervangen om zodoende de deur netjes afgehangen te houden.
2) [Afbeelding]
3) [Afbeelding]

Deze al gezien?
https://www.ecotools.nl/s...-pen-89x89mm-zwart-gelakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

Is een betonblad niks voor je? Kun je ook gewoon een kleur meegeven met pigment. Ik weet niet of dat in NL ook zo is, maar als ik youtube mag geloven zijn er inmiddels legio betonboeten op de DIY-countertop-bandwagon gesprongen en zijn er speciale betonmixen voor dit doel op de markt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Laatst online: 18:40

Pubbert

random gestoord

Ik had contact gehad met een timmerman en deze zei i.v.m mijn zware binnendeuren dat ik beter bij kogelstiftpaumelles kon nemen i.p.v een kogellagerscharnier.

3 kogelscharnieren hebben een draagkracht van 45kg, 3 kogelstiftpaumelles een draagkracht van 120kg.

[ Voor 12% gewijzigd door Pubbert op 04-01-2023 13:38 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

@Jellabie Wat is de reden achter de verticale groene mdf opzetkanten? Makkelijk te vervangen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tjark op 04-01-2023 09:15 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 17:27

Jrz

––––––––––––

venneke schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:27:
Tijdens de verbouwing hoorde we dat de buurvrouw aan het douchen is (enkel geluid van water). Dit zouden we het liefst natuurlijk niet meer horen. Tegen de muur komen nog tegels tegen, maar wellicht kan er ook een voorzetwand gemaakt worden. Liefst minimale dikte (<5cm totaal). Het zou enkel voor de geluidisolatie zijn.
Dan hebben zij de leidingen in de muur gefreest, maar niet in een mantelbuis oid gezet. maar daar heb je nu niets aan

[ Voor 27% gewijzigd door Jrz op 04-01-2023 09:22 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Tjark schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:15:
@Jellabie Wat is de reden achter de verticale groene mdf opzetkanten? Makkelijk te vervangen?
Omdat mijn multiplex op was :P

Dat zijn spies, ze gaan van 2cm naar 7cm. Iets gemakkelijker om iets van plaatmateriaal ofzo in de bus te zetten.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38

Op dit moment zijn we een nieuwe woning uit 1969 aan het verbouwen. De nieuwe kamer voor de badkamer staat direct tegen de badkamer van de buren aan.

Plafond is tevens een houten zoldervloer, deze is momenteel hol maar zullen we opvullen met 14cm glaswol tussen de balken.
Badkamer tegen badkamer is nou niet iets waar ik me heel druk om zou maken qua geluid :)

Onze slaapkamer staat wel tegen de badkamer van de buren, en die hebben we op hun advies wel gelijk geïsoleerd (was een tip van hun toen we hier kwamen wonen, de mandelige muur heeft geen spouw).

Voorzetwandje geplaatst, paar cm los van de muur, 5 cm dik en gevuld met steenwol, dan gipsplaten eroverheen. Kost je in totaal 10 cm. Voordeel: je hebt ruimte om je eigen leidingen netjes in weg te werken ipv in de muur te frezen.

Wij horen de douche van de buren niet, hoewel we ook niet weten hoe het was. Wel horen we beneden bij de niet-geïsoleerde muur de waterleiding duidelijk lopen als ze douchen, dus die voorzetwand is zeker een goed idee geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023

Een zacht materiaal tussen het frame om de overbreng van contactgeluid te vermijden.
Het frame niet direct tegen de muur / vloer / plafond bevestigen maar doe er iets tussen zoals wat vilt of steenwol strips / randstroken etc.

Hier wel de ervaring die @Zwartoog niet had.

Halfsteens muur, toiletten tegen elkaar, een paar harde knallen en doortrekken enzo was helaas goed te horen :P
Voorzien van frame zonder demping en glaswol (ruim 10cm).
Niets meer te horen.

[ Voor 10% gewijzigd door Amtelode op 04-01-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aomi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:29:
[...]
Ik heb moeite met je spelling/zinsopbouw dus ik snap niet goed 'waar je vandaan komt'.

Je snapt hopelijk wel dat die OSB niet mijn keuze is geweest, ik heb de sleutel van de woning nog geen week in bezit en de oude keuken is eruit gehaald vandaag, toen troffen we dit aan.
Er komt een zelfde kastenwand voor terug. Het hele OSB deel verdwijnt daarmee weer uit het zicht.
Het onderste houten 'plateau' is inmiddels verwijderd (op advies van @loeberce waarvoor dank). De nieuwe keukenwand staat dus op pootjes en er komt een plint voor (afgekit?) Waardoor er van water/wijn geen sprake kan zijn bij het OSB deel.

Het enige vocht dat er kan komen is condens van de koelkast.

De zooi verven is wellicht niet verkeerd maar ik zie geen noodzaak (maar ik ga het toch doen denk ik)
je antwoord is wel passend :) en dit klinkt ook helemaal goed, kijken of je de OSB netjes los kan schroeven zodat je erachter wat foto's kan nemen oid ik zou het wel doen, al is het om later aan de kantoor kant te weten hoe je iets aan de muur hangt ofzo

Ik zit hier met een keuken die optisch nog redelijk oogt (25+ jaar oud zag ik op de leverings sticker binnen een plint) en ik woon er pas 5 jaar, maar trek niet kasten open want in 90% zit wel een een gat in achterwand voor een stop contact. En het gootsteen kastje is ge-explodeert door de lekkende waterpunte(n)
Er is ook fineer aan het loslaten. Onhandige mensen in het gezin hebben ook binnen de kastjes wat schade veroorzaakt. En dan denk je "had ik maar" ..
Fraggert schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:38:
[...]
Is een betonblad niks voor je? Kun je ook gewoon een kleur meegeven met pigment. Ik weet niet of dat in NL ook zo is, maar als ik youtube mag geloven zijn er inmiddels legio betonboeten op de DIY-countertop-bandwagon gesprongen en zijn er speciale betonmixen voor dit doel op de markt gebracht.
Beton moet je ook sealen (epoxy ofzo) beton is geloof ik erg water doorlatend zonder toevoegingen vandaar de speciale mixen (maar daar doel je ook op toch?) als ik zie wat mijn gelamineerd huidig keukenblad te voorduren heeft dan verbaast het me dat er geen krassen / beschadigingen op zitten.

Waren er maar meer mensen/filmpjes die bv de inductieplaat "onzichtbaar" maken door een laagje beton/epoxy eroverheen te gieten.. tot op heden zie ik alleen maar uitsparingen, anderzijds advies om de inductie plaat te reparen met epoxy oid word ook niet geadviseerd. Er is wel een bedrijf die zijn eigen inductie merk in stenen bladen freest maar dat is mij te prijzig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 15-09 15:04
Pubbert schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:20:

1) Momenteel dus deze: [Afbeelding]
[Afbeelding]
2) [Afbeelding]
3) [Afbeelding]

Je kan het natuurlijk altijd proberen of zwart spuiten gaat werken op de lange termijn :) meestal kost een spuitbus verf je niet de wereld en daar kan je echt wel heel wat mee doen. Kan je daarna altijd nog aan de gang met vuller enzo.
Mijn twijfel zou nog het meeste zitten op de plek waar je paumelle draait, of daar niet langzaam, dan wel meteen de verf slijt.

Ik heb zelf meerdere malen ijzer/metaal gespoten met rustoleum Hard Hat. Dat zit zelfs op de stoelpoten van onze barkrukken nog goed waar we met onze voeten op zitten.

Maar wat voor deuren heb je? met veel glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40
HTT-Thalan schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:31:
[...]

Redelijk wat lawaai, maar niet meer dan de machines die hij afzuigt :P. Op zolder heb ik daar sowieso geen last van. De mijne doet opgegeven 4000m3 per uur maar daar klopt waarschijnlijk geen hol van, dus reken maar met de helft (ook door verlies hier en daar). Als je er naast gaat werken zou ik zeker wel kijken naar een fijnstof cartridge (die metalen filters bovenop) en niet naar een zak want daar gaat het fijnstof gewoon terug door naar buiten.

Hou er rekening mee dat afzuigers zoals deze het moeten hebben van volume (luchtstroom) en niet van vacuum, je kunt ze niet als stofzuiger inzetten want dan sloop je de motor (geen vacuum laten trekken dus). Je zal wel niet in de buurt van Emmen (Drenthe) wonen maar indien wel, of je hebt zin in een road trip :+ ben je welkom om langs te komen voor tips, proberen en uitleg.
Om het af te ronden.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy9XLmxLV5cYRyBTJgKzMDWtV4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ckSEGe9pQ9n5dyPNMVGoycCn.jpg?f=user_large

Ik heb (voor nu) de keuze gemaakt om mijn stofzuiger "vast" op te stellen tussen beide apparaten in en heb een festool midi op accu gekocht om deze door het huis te gebruiken,
De prijs hiervan is 435 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

akatar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Om het af te ronden.....
[Afbeelding]

Ik heb (voor nu) de keuze gemaakt om mijn stofzuiger "vast" op te stellen tussen beide apparaten in en heb een festool midi op accu gekocht om deze door het huis te gebruiken,
De prijs hiervan is 435 euro.
Je hebt dus compleet wat anders gekocht dan wat de initiele behoefte/vraag was _O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:51

Het nut van isolatie ligt heel erg aan de bouw, zelf woon ik in een soortgelijke woning uit 1965~1967 (toen is de wijk gebouwd. Hier hebben ze er destijds gekozen om de vloeren door te laten lopen. De tussenmuur isoleren heeft dan zoveel nut dat het geluid in de ruimte niet wordt doorgegeven maar contactgeluiden blijf je houden.
Als iemand van de buren wat laat vallen, loop ik door het huis te zoeken wat het was bij wijze van spreken.
Dus water wat klettert op de vloer kan ook contactgeluid zijn. In hoeverre is het een probleem als het alleen badkamer tegen badkamer is. In hoeverre heb je er echt overlast van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Je hebt dus compleet wat anders gekocht dan wat de initiele behoefte/vraag was _O-.
Ja en nee :)

Ik zocht een oplossing aangezien mijn stofzuiger overal staat bij halve bij de zaagmachines, een oplossing zou een centrale afzuiging kunnen zijn. Nu moet ik zeggen dat dit behoorlijk wat ruimte in beslag neemt.

De andere oplossing zou zijn om mijn stofzuiger bij de machines te laten staan en er een nieuwe bij te kopen, dit is het dus geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

akatar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Ja en nee :)

Ik zocht een oplossing aangezien mijn stofzuiger overal staat bij halve bij de zaagmachines, een oplossing zou een centrale afzuiging kunnen zijn. Nu moet ik zeggen dat dit behoorlijk wat ruimte in beslag neemt.

De andere oplossing zou zijn om mijn stofzuiger bij de machines te laten staan en er een nieuwe bij te kopen, dit is het dus geworden.
Wat je dus éigenlijk had moeten kopen is een grotere werkplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Wat je dus éigenlijk had moeten kopen is een grotere werkplaats.
Klopt, dat zou het beste zijn, maar qua prijs kwam mij de extra stofzuiger beter uit :)

het is een dubbele garage, de helft werkplaats, de andere helft is mancave,
Eigenlijk wil ik beide graag uitbreiden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

akatar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:59:
[...]

Klopt, dat zou het beste zijn, maar qua prijs kwam mij de extra stofzuiger beter uit :)

het is een dubbele garage, de helft werkplaats, de andere helft is mancave,
Eigenlijk wil ik beide graag uitbreiden.....
Wie heeft er nou twee mancaves nodig? Bij mij is die ene ruimte gewoon beide :+. Althans, ik heb een zolder op de werkplaats, daar staat o.a. de afzuiging (300 liter model) en ik heb net mijn beamerscherm moeten vervangen om een defect, de oude kan ik misschien op zolder kwijt om een mancave te maken :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Wie heeft er nou twee mancaves nodig? Bij mij is die ene ruimte gewoon beide :+. Althans, ik heb een zolder op de werkplaats, daar staat o.a. de afzuiging (300 liter model) en ik heb net mijn beamerscherm moeten vervangen om een defect, de oude kan ik misschien op zolder kwijt om een mancave te maken :9.
Het gaat in mijn geval niet samen,
flipperkasten etc icm zaagmachines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

akatar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Het gaat in mijn geval niet samen,
flipperkasten etc icm zaagmachines
Die machines hebben de tijd pre-rookverbod ook overleefd, en de roaring 80's...

...en jij hebt nu toch stofopvang? 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@HTT-Thalan
Haha, net als je vrouw/man, daar ben je ook toch zuinig op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 16:50
De vloer (44 m2) in de mijn woonkamer is niet geisoleerd (en is beton, ik denk zo'n 20cm op zand) Dat wil ik komende zomer gaan aanpakken.

Na wat uitzoekwerk ga ik voor een schuimbetonvloer met vloerverwarming en afdekvloer.

Ik wil zelf de vloer slopen (dus plankenvloer, betonvloer en zand) verwijderen. Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ben op zoek naar tips. Waar ik aan denk is het volgende:
  • verwijderen gelijmde hout vloer en plinten
  • verwijderen alle verwarmingen
  • inslijpen dicht langs de muren met gehuurde Asfalt-betonzaag 450 mm
  • vloer uitbreken met minigraver met breekhamer
  • zand afgraven met minigraver
  • zand en beton afvoeren in aparte containers
Dilemma's en waar ik bang voor ben:
  • heel veel stof door dat slijpen
  • heb veel diamant schijven nodig
  • kan ik wel dicht genoeg bij de muur slijpen, en in de hoeken komen
  • is zo'n kraantje wel nodig, of gewoon bikken en zelf graven
  • hoe lang ben ik wel niet bezig (heb wel hulp van 3 of 4 jonge gasten)
  • dat huren van al dat spul best prijzig is
  • gewoon laten doen, volgens mijn vrouw de beste optie 8)7
suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
Gisteren heb ik een zevental gitaarhangers opgehangen. Da's allemaal prima gegaan en ze hangen netjes en stevig. Maar omdat ik nog wat meer insrumenten heb wil ik er nog zes bij, in een W-patroon. Voor elke hanger moeten twee gaten geboord worden, de één 5cm boven de ander. De bovenste rij heb ik afgetekend door een winkelhaak op de muur en tegen het plafond te zetten voor de verticale afstand en dan gewoon met een rolmaat de horizontale afstand vanaf de muur danwel het vorige set gaten te bepalen.
De tweede rij wil ik 60cm lager en in het midden tussen de eerste rij hangers hebben, zoals op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NROltbkAFbXptdyNK9hq7_lOu2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctfei11itnJsSj2lxd1kOeDx.png?f=fotoalbum_large
Nee, ik heb geen zeven Stratocasters :+

Maar mijn winkelhaak is (uiteraard) niet lang genoeg om de verticale positie te bepalen. Het beste dat ik tot dusver heb weten te verzinnen is om domweg een stok/plank/waterpas op elke set van twee hangers te leggen, en daar een schietlood aan vast te maken met de juiste afstand erop gemarkeerd om de verticale positie te bepalen. Maar ik heb het idee dat ik misschien een enorm voor de hand liggende andere manier ben aan het missen. Ik wil geen hulplijnen op de muur tekenen, want het is me nog nooit gelukt om die er zonder sporen weer vanaf te krijgen 8)7

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Wormaap schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:01:
Gisteren heb ik een zevental gitaarhangers opgehangen. Da's allemaal prima gegaan en ze hangen netjes en stevig. Maar omdat ik nog wat meer insrumenten heb wil ik er nog zes bij, in een W-patroon. Voor elke hanger moeten twee gaten geboord worden, de één 5cm boven de ander. De bovenste rij heb ik afgetekend door een winkelhaak op de muur en tegen het plafond te zetten voor de verticale afstand en dan gewoon met een rolmaat de horizontale afstand vanaf de muur danwel het vorige set gaten te bepalen.
De tweede rij wil ik 60cm lager en in het midden tussen de eerste rij hangers hebben, zoals op deze foto:

[Afbeelding]

Maar mijn winkelhaak is (uiteraard) niet lang genoeg om de verticale positie te bepalen. Het beste dat ik tot dusver heb weten te verzinnen is om domweg een stok/plank/waterpas op elke set van twee hangers te leggen, en daar een schietlood aan vast te maken met de juiste afstand erop gemarkeerd om de verticale positie te bepalen. Maar ik heb het idee dat ik misschien een enorm voor de hand liggende andere manier ben aan het missen. Ik wil geen hulplijnen op de muur tekenen, want het is me nog nooit gelukt om die er zonder sporen weer vanaf te krijgen 8)7
Kan je geen Lazer lenen van iemand?

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Vorig jaar hebben wij ook een bestaande betonvloer laten wegbreken om zand af te graven, isolatie aan te laten brengen en hem dan opnieuw op te laten bouwen met vloerverwarming. Uiteindelijk heeft het slopen en zand afgraven drie bouwvakkers met twee gewone flinke pneumatische breekhamers en een paar scheppen drie dagen gekost. En ja, dat veroorzaakt absurde hoeveelheden stof dat door je hele huis gaat zitten als je niet alle kieren rondom deuren afdicht (hebben wij gewoon met ducttape gedaan). Om de keuken een beetje te ontzien is die met plastic afgeplakt, ook daar zoveel mogelijk luchtdicht afgesloten.
Het comfort van een geïsoleerde, verwarmde vloer is de moeite trouwens wel echt waard :)

Even mijn post erbij gezocht: Wormaap in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
De grote breekhamer die op de eerste foto staat is uiteindelijk niet gebruikt omdat niemand van de heren ermee durfde te werken :+

[ Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 04-01-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Jellabie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Kan je geen Lazer lenen van iemand?
Helaas, da's net een apparaat dat ontbreekt tussen mij en mijn klussende vrienden :-( En om er nou één aan te schaffen voor 12 gaten lijkt ook weer wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:34

[Afbeelding]

Of een slaglijn gebruiken of gewoon een draad spannen van links naar rechts en daarop markeren en boren?

Meten spannen nameten markeren nameten boren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Wormaap schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Helaas, da's net een apparaat dat ontbreekt tussen mij en mijn klussende vrienden :-( En om er nou één aan te schaffen voor 12 gaten lijkt ook weer wat overdreven.
"Daarna gebruik je 'm ineens overal voor."

Beetje cliche maar heb mijn simpele Bosch laser al wel veel vaker gebruikt dan ik van te voren dacht. Vond het altijd overbodig (want waterpas), maar toch wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:33
rinus121 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:36:
De vloer (44 m2) in de mijn woonkamer is niet geisoleerd (en is beton, ik denk zo'n 20cm op zand) Dat wil ik komende zomer gaan aanpakken.
Uit ervaring: 10cm beton op 40m2 is er met een 25 kilo boorhamer gevoed door een compressor aanhanger binnen 4 uur uit. Langer dan 30 minuten houdt je dat werk niet vol. En ja je hebt een goed stofmasker nodig.
Qua zand kruien hangt het af waar de afval container staat wat handig is. (elektrische) kruiwagens of lopende bandjes daar zijn allerlei opties voor.
Nadeel van schuimbeton is dat je waarschijnlijk best wat zand moet verwijderen. Neem je pir isolatie dan heb je minder dikte nodig.
En denk er aan dit werk hoop je maar 1 keer te doen. Zorg dus voor een goede isolatie en genoeg loze leidingen. Qua schuimbeton heb ik hier ooit al foto's gedeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 13:24

[Afbeelding]

Stelling van Pythagoras om de lange schuine zijde van de driehoek te berekenen, touwtje (met lengte schuine zijde) met een potlood en vanaf 2 gaten een klein stukje cirkel zetten? Kruising is de juiste positie.

Jouw manier is overigens makkelijker, die lees ik nu pas ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

Heb je een lange lat en een waterpas? :)
Zeg dat de huidige haken op 50 cm van elkaar hangen.
Pak de lange lat, hou tegen de onderkant van de al hangende halen aan, en teken er op af waar de haken zitten. Om de 50 cm als het goed is ;)
Dan de lat 60 cm naar onderen op de muur bij de eerste haak, lat waterpas houden en dan 25 cm opschuiven naar links. Weer aftekenen en je hebt de middens allemaal.
Als je slim bent pak je een lat van 5 cm breed, kun je meteen beide boorgaten aftekenen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Is het zondermeer mogelijk om vanuit de meterkast een 3 fase leiding naar buiten te brengen, onder de grond door buitenom en dan bij de keuken weer naar binnen? (Tbv een 11kW kookplaat).
Wat zijn zaken om rekening mee te houden?

Of beter een elektricien inhuren? Of doen die dit soort werk niet?

Ben er helaas achter gekomen dat mijn keukenruimte niet is voorbereid op elektrisch koken.

[ Voor 13% gewijzigd door Aomi op 04-01-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:37
Aomi schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:32:
Is het zondermeer mogelijk om vanuit de meterkast een 3 fase leiding naar buiten te brengen, onder de grond door buitenom en dan bij de keuken weer naar binnen? (Tbv een 11kW kookplaat).
Wat zijn zaken om rekening mee te houden?

Of beter een elektricien inhuren? Of doen die dit soort werk niet?
Dat kan prima. Doe je de kabel door een mantelbuis dan kun je een normale kabel pakken. Doe je de kabel niet in een mantelbuis dan moet je wel een speciale grondkabel gebruiken, hierbij zit een aardmantel om de kabel heen. Ik zou zelf kiezen voor het eerste. Dit is iets meer werk, maar hoeft de grond niet nog een keer open als er wat is en mocht je gaan spitten of zo dan kom je de mantelbuis eerst tegen en die biedt nog wat mechanische bescherming. Neem dan een slagvaste buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
PolderPloer! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Dat kan prima. Doe je de kabel door een mantelbuis dan kun je een normale kabel pakken. Doe je de kabel niet in een mantelbuis dan moet je wel een speciale grondkabel gebruiken, hierbij zit een aardmantel om de kabel heen. Ik zou zelf kiezen voor het eerste. Dit is iets meer werk, maar hoeft de grond niet nog een keer open als er wat is en mocht je gaan spitten of zo dan kom je de mantelbuis eerst tegen en die biedt nog wat mechanische bescherming. Neem dan een slagvaste buis.
In principe blijft dit deel betegeld. Maar wellicht voor de toekomst is het wel handig. Overigens ligt er al een grondkabel (geen idee waarvan en waar die naar toe gaat) en een glasvezelkabel in ditzelfde stuk dus graven zal altijd met beleid moeten.

Vanuit de keuken moet ik dan zo laag mogelijk en dan onder een hoek van 45 graden naar buiten boren? Moet het nog afgekit worden naderhand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
volgens mij moet de buitenmantel rood van kleur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Allereerst even vermelden welk beest heb je gekocht en bij voorbaat (ik wil ook zo'n monster) ;)

maar ik zat zo eens te rekenen 3x 16A = 48A x 230v = 11.000Watt aan vermogen (11,5kw met 240v)
Je hoofzekeringen zijn 25A per fase (als het goed is ? ) dus dan heb je nog ongeveer 6kw aan vermogen over .. 25a = btw 5,75 Kw voor enkele fase huis aansluiting zoals ik heb, en tot op heden de zekering nog niet laten schakelen tijdens een actie maar ja dat is naar mijn idee eerder geluk dan bewust er mee bezig zijn.

PDF van een random 11Kw inductieplaat (not random ;) maar mijn keuze ) https://assetscdn.loadbee...9751eecf6ca239d9e48b3.pdf op pagina 95 zie ik namelijk dat je de keuze hebt om
  1. L1 (fase 1), L2(fase 2), L3 (fase 3), N (neutraal) = max 11Kw
  2. L1 (fase 1)en L2 + L3 (fase 2), N (neutraal) = max 7.2Kw
  3. L1 + L2 + L3 (fase 1) en N (neutraal) = max 3,6 Kw
ik vraag me serieus af of je niet een schakelaar ergens in kan bouwen waarbij je de keuze kan maken tussen 2 (default) en optie 1 (ik doe even gek) ik hoop dat dergelijke apparatuur daarmee overweg kan zonder defect of in storing te treden. Zeker als je een laadpaal/WP ofzo gaat aansluiten op je 3 fase aansluiting die dingen willen denk ik ook meerdere fase(s) hebben

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
vso schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:15:
[...]

Allereerst even vermelden welk beest heb je gekocht en bij voorbaat (ik wil ook zo'n monster) ;)

maar ik zat zo eens te rekenen 3x 16A = 48A x 230v = 11.000Watt aan vermogen (11,5kw met 240v)
Je hoofzekeringen zijn 25A per fase (als het goed is ? ) dus dan heb je nog ongeveer 6kw aan vermogen over .. 25a = btw 5,75 Kw voor enkele fase huis aansluiting zoals ik heb, en tot op heden de zekering nog niet laten schakelen tijdens een actie maar ja dat is naar mijn idee eerder geluk dan bewust er mee bezig zijn.

PDF van een random 11Kw inductieplaat (not random ;) maar mijn keuze ) https://assetscdn.loadbee...9751eecf6ca239d9e48b3.pdf op pagina 95 zie ik namelijk dat je de keuze hebt om
ik vraag me serieus af of je niet een schakelaar ergens in kan bouwen waarbij je de keuze kan maken tussen 2 (default) en optie 1 (ik doe even gek) ik hoop dat dergelijke apparatuur daarmee overweg kan zonder defect of in storing te treden. Zeker als je een laadpaal/WP ofzo gaat aansluiten op je 3 fase aansluiting die dingen willen denk ik ook meerdere fase(s) hebben
Hier is het de siemens ex977lxv5e geworden.
Ik wilde perse een 90cm plaat omdat we nu 80 hebben en dat soms te klein is. Maar bij 90cm heb je (vrijwel) altijd te maken met 11kW.

Of ik echt alle groepen op standje B(oost) tegelijk ga zetten? Die kans acht ik vrij klein. Maar mocht dit voorkomen en er staat dan (in te toekomst) ook een elektrische auto voor de deur dan kan de hoofdaansluiting altijd nog verzwaard worden.

Ik vermoed dat zon plaat niet zomaar even anders aangesloten kan worden en al helemaal niet dmv een schakelaar elke dag weer anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
vso schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:15:
[...]

Hiet staat een smeg fornuis van 11Kw.

Maar die heeft de slimme optie om hem in zijn programma te begrenzen.
Aangesloten op driefasen, maar kan dus aangeven of hij 11kw 5,7kw of 3,2 kw mag gebruiken uit het net.
En dat wordt dan verdeeld over de pitten of oven die dan aan staan.

En net als al door @Aomi gezegd ik denk niet dat ik ooit alles tegelijk plankgas aan heb.
De grootste pit is 3Kw op boost...

Je kunt hem trouwens ook nog op diverse andere manier aansluiten van kookgroep tot zelfs op 1 enkele groep.
Maar driefasen is natuurlijk het fijnst.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aomi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:26:
[...]

Hier is het de siemens ex977lxv5e geworden.
Ik wilde perse een 90cm plaat omdat we nu 80 hebben en dat soms te klein is. Maar bij 90cm heb je (vrijwel) altijd te maken met 11kW.
Gas is hier ook 80/85cm is inderdaad net niet dus die 90cm snap ik goed, Dat die range altijd 11kw is dat wist ik niet maar is nice to know, waarvoor dank

Mooi ding trouwens
Of ik echt alle groepen op standje B(oost) tegelijk ga zetten? Die kans acht ik vrij klein. Maar mocht dit voorkomen en er staat dan (in te toekomst) ook een elektrische auto voor de deur dan kan de hoofdaansluiting altijd nog verzwaard worden.
Denk dat je 11Kw stand wellicht 1 of 2x in het leven van het apparaat gebruikt om eerlijk te zijn

Denk van 1 naar 3 meestal geen probleem is maar meer fases/groepen vereist wellicht graaf werk (kan je via mijnaansluiting.nl een offerte aanvragen en uitgeprint bij de groepenkast hangen, het zal niet goedkoper worden maar een indicatie kan erg prettig zijn als je voor de keuze staat.
Ik vermoed dat zon plaat niet zomaar even anders aangesloten kan worden en al helemaal niet dmv een schakelaar elke dag weer anders?
In de handleiding staat of 3 fase of 1 fase aangesloten lijkt me logisch om dan 3 aan te sluiten
- pagina 3 https://media3.bsh-group.com/Documents/9001703323_B.pdf plaatje 11
https://www.siemens-home....roductoverzicht/EX977LXV5

Mijn keuze die ik eerder linkte had de 3 opties, 1,2 of 3 fase(s) met deze zou ik zelf 2 fases aansluiten
Zelf zou ik als het kan hardware/software matig die optie niet eens willen hebben 7,2Kw (2 fase) zou ik persoonlijk momenteel best wel prettig vinden als max verbruik grens. Maar dat heeft meer te maken met voorkomen ipv genezen als levens-insteek, omdat ikzelf en andere huisgenoten niet altijd direct bij de gevolgen staan als je vol vermogen gaat. vandaar de schakelaar als "keuze optie" het is nice als het kan.

maar goed is het een ramp/punt van discussie ? lijkt me niet echt nodig vroeg me alleen af of het kan.
Ronald.42 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:15:
Hiet staat een smeg fornuis van 11Kw.

Maar die heeft de slimme optie om hem in zijn programma te begrenzen.
Aangesloten op driefasen, maar kan dus aangeven of hij 11kw 5,7kw of 3,2 kw mag gebruiken uit het net.
En dat wordt dan verdeeld over de pitten of oven die dan aan staan.

En net als al door @Aomi gezegd ik denk niet dat ik ooit alles tegelijk plankgas aan heb.
De grootste pit is 3Kw op boost...

Je kunt hem trouwens ook nog op diverse andere manier aansluiten van kookgroep tot zelfs op 1 enkele groep.
Maar driefasen is natuurlijk het fijnst.
Om te weten dat je bij die hardware en software matig kan limiteren, de hardware matige "schakelaar" heeft bij die eerdere gelinkte inductie dat je kookgroep A+B (ofzo) als boost kan gebruiken wat minder fijn is dan software matig de grens stellen. dan kan je wellicht hetzelfde maar dan is het A+B of C+D kookgroep en heb je iets meer flexibiliteit in gebruik en dan is software matig prettiger.

_/-\o_ dank is groot voor je toevoeging

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 05-01-2023 09:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:27
@Aomi Eerst een 11 kW kookplaat kopen en daarna pas gaan nadenken of je zoiets überhaupt wel aan kunt sluiten is natuurlijk niet zo handig....
Zo'n plaat vereist een 3-fasen aansluiting, maar kun je ook wel aansluiten op een kookgroep (als je een enkelfase huisaansluiting hebt). In dat geval is het max vermogen beperkt tot 7.6 kW wat je dan wel even zodanig moet instellen.
Een kabel trekken buitenom kan, dan moet je wel een zogenaamde grondkabel gebruiken, of een gewone kabel 5x2.5 in een dikwandige PVC buis trekken.
Elektriciens doen dit werk zeker wel, maar eentje vinden die tijd heeft zal wel een uitdaging worden. Over zelf doen: Zelf zou ik dat zeker zelf doen, maar aangezien je dit vraagt, en er niet van tevoren over had nagedacht of je zo'n 11 kW plaat wel aan kon sluiten, lijkt het me verstandig als je dit laat doen.

@vso Het is mijn ervaring dat zeker de helft van de 80/85/90 cm kookplaten gewoon een 7.6 kW plaat is, waarbij dan op de ene fase 2 kookzones zitten, en op de andere fase 3.
Het grote voordeel van een 7.6 kW plaat is dat deze maar op 2 fases zit, waardoor je de oven op de 3e fase kunt zetten, en je zo ook tijdens het koken een heel aardige faseverdeling hebt.

Voor meer info:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:00:
@Aomi Eerst een 11 kW kookplaat kopen en daarna pas gaan nadenken of je zoiets überhaupt wel aan kunt sluiten is natuurlijk niet zo handig....
Zo'n plaat vereist een 3-fasen aansluiting, maar kun je ook wel aansluiten op een kookgroep (als je een enkelfase huisaansluiting hebt). In dat geval is het max vermogen beperkt tot 7.6 kW wat je dan wel even zodanig moet instellen.
Een kabel trekken buitenom kan, dan moet je wel een zogenaamde grondkabel gebruiken, of een gewone kabel 5x2.5 in een dikwandige PVC buis trekken.
Elektriciens doen dit werk zeker wel, maar eentje vinden die tijd heeft zal wel een uitdaging worden. Over zelf doen: Zelf zou ik dat zeker zelf doen, maar aangezien je dit vraagt, en er niet van tevoren over had nagedacht of je zo'n 11 kW plaat wel aan kon sluiten, lijkt het me verstandig als je dit laat doen.

@vso Het is mijn ervaring dat zeker de helft van de 80/85/90 cm kookplaten gewoon een 7.6 kW plaat is, waarbij dan op de ene fase 2 kookzones zitten, en op de andere fase 3.
Het grote voordeel van een 7.6 kW plaat is dat deze maar op 2 fases zit, waardoor je de oven op de 3e fase kunt zetten, en je zo ook tijdens het koken een heel aardige faseverdeling hebt.

Voor meer info:
Hoe wil je een 3 fase kookplaat op een kookgroep (fornuisgroep) aansluiten? Bestaan die dingen ook in 3+1 polige variant? Nog even los dat je dat(kookgroep i.p.v. krachtgroep) eigenlijk niet wilt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:27
True schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:05:
Hoe wil je een 3 fase kookplaat op een kookgroep (fornuisgroep) aansluiten? Bestaan die dingen ook in 3+1 polige variant? Nog even los dat je dat(kookgroep i.p.v. krachtgroep) eigenlijk niet wilt.
  1. Elke 11 kW kookplaat die ik gezien heb kon je via de instellingen ook beperken qua vermogen en vervolgens aan slechts twee fasen hangen.
  2. Zoals ik al geschreven had, als de vraagsteller geen 3-fasen huisaansluiting heeft, zal deze de kookplaat wel op een kookgroep moeten aansluiten, want dan kun je geen krachtgroep toepassen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Het huisinstallatie-topic wordt al om de haverklap vervuild met steeds weer dezelfde vragen over fornuizen, perliex-aansluitingen en kookgroepen. Gaan we dat nou ook al in dit topic doen?

Kunnen we niet gewoon één topic maken daarvoor?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb dit net op zolder geinstalleerd

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mD3IbVlm.png

PV verdeler (rechts), rijgklemmen voor 1x 16A groep (zolderkamer) weer rijgklemmen voor CV hok (waar het ding hangt) met 1x 16A groep en een extra groep die ik niet ga gebruiken (vervang ik tzt oid wellicht KwH meter. ik heb afdek plaatjes om de rijgklemmen te verbergen alleen om te delen is dit wat duidelijker.

Helaas heb ik niet genoeg ruimte (meer) voor een 3 fase op de din rail

Is het nodig ? de zekeringen zijn wellicht nice to have dan een noodzaak, het scheelt naar de meterkast lopen als je op zolder "onderhoud" wilt plegen. op alle stopcontacten.
Momenteel zit CV,wasmachine en de rest van de kamer op 2 groepen die ook door het rest van het huis gebruikt worden.

Gezien ik toch 2x nieuwe fase moet hebben
- cv hok met wasmachine en droger (groep 1)
- zolder kamer apart) (groep 2)
- is de pv verdeler de 3de groep waarop ik nog geen verbruikers voorzie
- een 5x4mm naar zolder trekken is ook mogelijk dus neem ik die ook mee (nu perilex aansluiting doosje voor netjes afmonteren zodat als die in de meterkast aangesloten word dan hoef je op zolder niet bang te zijn dat ..

maar dit verder in het elektra topic ;)
@Aomi Eerst een 11 kW kookplaat kopen en daarna pas gaan nadenken of je zoiets überhaupt wel aan Een kabel trekken buitenom kan, dan moet je wel een zogenaamde grondkabel gebruiken, of een gewone kabel 5x2.5 in een dikwandige PVC buis trekken.
ik las dat de kabel voorschrift (5x) 4mm (<25m en 50> 6mm moet zijn en ergens na 100m oid 10mm voor 3 fase

Voor meer info:
11kw vs 7,x vind ik niet echt een discussie als je opties hebt om de zwaardere te beperken .. kans dat je zwaarder gebruikt dan 7.x lijkt me klein(er) voor huis gebruik. het gaat er mij meer om dat je flexibel in het koken bent.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi

Voor meer info:
Heb voorafgaand aan deze keuze veel man gesproken en vrijwel iedereen kon mij garanderen dat er een loze leiding zou liggen vanuit de meterkast naar de keuken. Dus ik dacht, als er dan toch een kabel getrokken moet worden (en de meterkast wordt sowieso omgebouwd naar 3 fase) dan doen we meteen 3 fase. Het aansluiten ervan laat ik sowieso doen door iemand met verstand van de materie, het ging me meer om het leggen van de kabel (valt onder klussen vind ik maar inmiddels is de discussie wel wat uitgeweid naar kookplaten...).

Maar als ik het dus goed begrijp kan ie dus ook gewoon op 2 fase draaien en dan softwarematig een begrenzing instellen. Dat zou wat mij betreft ook goed zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
True schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Mijn siemens kookplaat kon ik ook gewoon op twee fases aansluiten, kwestie van anders de kabels aansluiten en wat instellingen aanpassen. Was best verbaast hierover toen ik hem installeerde want ik was altijd in de veronderstelling dat je echt 3 fases nodig hebt, maar dat is dus niet zo. Alle 90cm platen van Siemens zijn 3 fase, maar je kan ze dus ook op 2 aansluiten (zou een onhandige verkoopsituatie zijn anders). Vermogen wordt idd beperkt met 2 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 06:10

Wvr

ik heb wat scheuren in het stucwerk nu heb ik dit wat leeg gekrapt en zie ik het volgende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4yfv-DmCi_6dKBSDMcDQQUHN8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqH9goE8ZDzDBFJtXE2rYkOQ.jpg?f=fotoalbum_large

kan ik dit kun weer gewoon vol stucen of is het verstanding iets aan die scheur te doen, zoja wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 19:55
Vraagje, recent een huis gekocht waar nogal in geklust is door een 'handige' harrie. Nou zit ik met een klemmende badkamerdeur (klemt bij het slot). Betreft een metalenkozijn en deur. Wat ik kan zien klemt die deur al een hele tijd, want ik zie 2,3 lagen verf 'afgeschuurd' waar de deur klemt.

Nou dacht ik, ik kan de scharnieren nog wat stellen en zo de deur wat extra ruimte geven zodat deze weer dicht kan. Maar de handige harry heeft de 2 inbusbouten van de scharnier helemaal volgesmeerd met verf, waardoor ik mijn inbussleutel er niet meer inkrijg.

Iemand nog een tip om die verf uit de kop te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 17:32
!GN!T!ON schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:55:
Vraagje, recent een huis gekocht waar nogal in geklust is door een 'handige' harrie. Nou zit ik met een klemmende badkamerdeur (klemt bij het slot). Betreft een metalenkozijn en deur. Wat ik kan zien klemt die deur al een hele tijd, want ik zie 2,3 lagen verf 'afgeschuurd' waar de deur klemt.

Nou dacht ik, ik kan de scharnieren nog wat stellen en zo de deur wat extra ruimte geven zodat deze weer dicht kan. Maar de handige harry heeft de 2 inbusbouten van de scharnier helemaal volgesmeerd met verf, waardoor ik mijn inbussleutel er niet meer inkrijg.

Stevige kleermakersnaald in de hoek van de inbus duwen, vaak komt de verf dan wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
!GN!T!ON schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:55:

Met een accuschroef en een metaal/betonboortje even erin schrapen? Of voorzichtig verfafbijt smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 07:55
Wvr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:37:
ik heb wat scheuren in het stucwerk nu heb ik dit wat leeg gekrapt en zie ik het volgende

[Afbeelding]

kan ik dit kun weer gewoon vol stucen of is het verstanding iets aan die scheur te doen, zoja wat dan?
Tja, lastig. Beste kans dat als je dit gewoon vol stuct, dat die scheur er binnen no-time weer zit. Ik lees wel eens dat je met kit zo'n scheur in het stucwerk wel netjes weg kan werken (daarna weer overschilderen uiteraard). Dit zou ook wat speling moeten geven als er toch nog beweging in komt. Deze scheur is wel erg fors.

Waar zit deze scheur in je huis?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wormaap
The Eagle schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Heb je een lange lat en een waterpas? :)
Zeg dat de huidige haken op 50 cm van elkaar hangen.
Pak de lange lat, hou tegen de onderkant van de al hangende halen aan, en teken er op af waar de haken zitten. Om de 50 cm als het goed is ;)
Dan de lat 60 cm naar onderen op de muur bij de eerste haak, lat waterpas houden en dan 25 cm opschuiven naar links. Weer aftekenen en je hebt de middens allemaal.
Als je slim bent pak je een lat van 5 cm breed, kun je meteen beide boorgaten aftekenen :)
Uiteindelijk is het een beetje half tussen dit en mijn zelfverzonnen methode geworden. Ik heb een lat genomen waarop ik 0, 25 en 50cm heb afgetekend. Die met de 0 en 50-markeringen op een set hangers gelegd en met een impromptu schietlood 59cm afgetekend (er zat 1cm tussen de onderkant van de hanger en de onderste schroef).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IejoWU3JwcJ8_lK46g1gFNAqKi8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6nDuubPjFmjn5WkRZSX6pqzL.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik op mijn waterpas twee lijnen met 50cm tussenruimte getekend en die gebruikt om vanuit het eerste punt in beide richtingen de volgende punten aan te tekenen. Vervolgens heb ik twee lijnen met 5cm tussenruimte op de waterpas gebruikt om bij allemaal het bovenste schroefgat aan te tekenen.

Het resultaat is w.m.b. prima :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-dsC-YCXuQdZHXz3D3ll0MucHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jB48HLPNNZ0qEskRJpGyFghD.png?f=fotoalbum_large

Ik moet nog stofzuigen voordat de gitaren de kamer weer in gaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yeUjj6qSl2fcIFJiYwn5Kd7qYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IeLALkzku6HHJo87vTogkJBB.png?f=fotoalbum_large *O*

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 05-01-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]

Diepe gaten zoiezo met beton vol gooien de laatste 0,5 tot 0mm pas stuc-en (fix en finish) maar dat gaat je niet in 1x of 2x gebeuren verwacht eerder dat je 6x met droogtijd ertussen bezig bent.

Gebruik een kleine spatel om beton/eerste stuc-laag erop te smeren en een bredere (eerst vochtig maken om het vlak met bestaande muur te houden. hoe dichter bij de 0mm hoe dunner het mengsel van je stuc-middel als je 10-30 min wacht en dan eerst met de brede spatel en daarna met een oude raamtrekker eroverheen gaat krijg je een vlak resultaat.

Het bekijken van youtube/websites met tips & tricks is ook wel handig, bv bestaande stenen moet je eerst vochtig maken voor betere hechting, voorstrijk / primer ?

maar ik zou eerst de oorzaak van de scheur opzoeken en verhelpen anders zit de scheur er tzt weer
Aomi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:52:
Maar als ik het dus goed begrijp kan ie dus ook gewoon op 2 fase draaien en dan softwarematig een begrenzing instellen. Dat zou wat mij betreft ook goed zijn
Erhm jou inductieplaat kan niet op 2 fase als ik de handleiding begrijp, het is of 1 of 3 fase(s) keuze. dus als je wilt begrenzen op 7Kw (2 fase) dan zal het in de software moeten gebeuren.

Voor de rest mijn gedachte, kabel alvast aanleggen zelf is alleen maar kosten besparen, of later profijt hebben

Hierom heb ik ook alvast een (waterdichte) perilex aansluiting gekocht ( in 16 of 25A variant te koop voor 5-12 euro die schroef ik op zolder op de muur onder de eerder getoonde verdeelkast, kabels in de meterkast laat ik lekker gelabeld, met overlengte en wago klipjes los hangen.

Liefst zou ik ook alvast buiten (buiten unit WP/Airco oid) aanleggen maar dat gaat me net te ver.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
Never mind.

[ Voor 98% gewijzigd door RonJ op 05-01-2023 16:45 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:17:
[...]
  1. Elke 11 kW kookplaat die ik gezien heb kon je via de instellingen ook beperken qua vermogen en vervolgens aan slechts twee fasen hangen.
  2. Zoals ik al geschreven had, als de vraagsteller geen 3-fasen huisaansluiting heeft, zal deze de kookplaat wel op een kookgroep moeten aansluiten, want dan kun je geen krachtgroep toepassen.
Om de kookplaat olievlek in dit topic nog wat uit te breiden, het is echt off topic hier maar goed.
Onderstaande de mogelijkheden op mijn fornuis.
Al is het me een raadsel hoe ik in vredesnaam 10 kwadraat kabel in dat ding zou moeten frotten.
Maar het zal vast kunnen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-VkuT93MjM6kPUe4IzGhLcXimk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hi6XqsWnMJ1qUYEaFXl1McMc.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik zou de scheur uitkrabben, leegzuigen en dichtpurren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:47
nokiaan958GB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik zou de scheur uitkrabben, leegzuigen en dichtpurren.
bluf...zei mijn vrouw... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:28

dragonhaertt

@_'.'

Wij zijn aan het kijken naar een huis, en hebben iets op het oog dat wel interessant is.
Het grootste nadeel (voor mijn vriendin) is het gebrek aan een bad.
De badkamer is te klein om een bad in te maken.

Nu zitten we te spelen met het idee om een bad op zolder te plaatsen. Het is een houten vloer, dus qua afvoer en leidingen zou dit denk ik wel te doen moeten zijn.
Zijn er belangrijke overwegingen of sterke meningen van mensen die ervaring hebben met een dergelijk project?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:21
dragonhaertt schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:49:
Wij zijn aan het kijken naar een huis, en hebben iets op het oog dat wel interessant is.

Nu zitten we te spelen met het idee om een bad op zolder te plaatsen. Het is een houten vloer, dus qua afvoer en leidingen zou dit denk ik wel te doen moeten zijn.
Zijn er belangrijke overwegingen of sterke meningen van mensen die ervaring hebben met een dergelijk project?
Waarom zou je een bad op zolder willen? Gaat daar überhaupt gebruik van gemaakt worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

als de zolder ook de masterbedroom gaat bevatten kan het wel ok als ensuite achtig zijn, anders krijg je snel een vrij ongewoon huis, wat zijn beperkingen kan geven, vooral bij een mindere huizenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Is die houten vloer sterk genoeg om een bad + water + persoon (of personen) te kunnen dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Je gaat minimaal 300KG (1 liter = 1 kg) op een paar m2 plaatsen, + je eigen gewicht (denk eerder aan 500 tot 1000kg) Dit lijkt me eerder een constructieve, onwenselijke situatie op langere termijn oftewel een constructeur inschakelen lijkt me erg handig. Los daarvan weet je nog niet eens de staat van de draag constructie.

Als je nu een huis bezichtigd en "idee-en hebt" zoek dan naar de plattegrond daar zie je vaak dunne (niet dragende) en dikke muren (dragende delen) een niet dragend muurtje kan je zonder problemen verplaatsen/veranderen. Elke andere vraag --> constructeur

je kan verder zoeken of een zitbad scoren voor minder dan 100,-

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
Beekforel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:34:
Is die houten vloer sterk genoeg om een bad + water + persoon (of personen) te kunnen dragen?
Dit en als je een badkamer maakt wil je wellicht ook een toilet. Sani broyeur ("poephakselaar") wil je dan wellicht niet en moetje dus bedenken hoe je met dikke pijp beneden komt.
Been there, done that dus in ons huis ging de net geplaatst badkamer er weer uit zodat er een pijp naar boven kon (Naja en we vonden het niet fraai, slecht afgewerkt en bij sloop bleekner constructief nog van alles mis) om op zolder een tweede badkamer met bad te realiseren. Alles was wel uitgerekend door constructeur want een broodjes/nehobo vloer en nog oude gaten voor spotjes uit de jaren 70 (lees 30cm dia) wat de vloer constructief ook had aangetast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:12

Zou een zitbad misschien wel passen in de badkamer? Het is niet ideaal, maar die kan je nog opruimen en verplaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Met de huidige indeling van de badkamer is het niet interessant om een zitbad te plaatsen.
De zolder is niet groot genoeg voor een slaapkamer + ensuite, dus dat is ook niet het plan.

Het idee is echt om alleen een bad te plaatsen, en de rest te gebruiken als kantoortje/werkplek. Qua constructie zou hier inderdaad even naar gekeken moeten.
Dit is inderdaad wat ongewoon, maar niet uitzonderlijk. Er zijn best wat voorbeelden te vinden van vrijstaande baden op een plek buiten de badkamer.
Een bad heeft natuurlijk een hele andere functie dan een douche+wc+wastafel.

Een beetje dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/45/9a/6e/459a6eb76e09e07ee34f2c5cf388b9cf.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 06-01-2023 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 14:46

[Afbeelding]

Dit is wel serieuze schade. Wij hebben geregeld aardbevingsschade gehad en scheuren laten repareren maar die scheuren waren niet zo groot als deze. In onze scheuren zijn meestal metalen 'wokkels' gedraaid en soms dichtgemaakt met epoxy om te zorgen dat de vlakken niet meer gaan bewegen onderling.
In jouw geval zou ik iemand uitnodigen om te onderzoeken waardoor de scheur is veroorzaakt. Je muur scheurt niet zomaar.
Dicht smeren is in dit geval echt een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:35:
Met de huidige indeling van de badkamer is het niet interessant om een zitbad te plaatsen.
De zolder is niet groot genoeg voor een slaapkamer + ensuite, dus dat is ook niet het plan.

Het idee is echt om alleen een bad te plaatsen, en de rest te gebruiken als kantoortje/werkplek. Qua constructie zou hier inderdaad even naar gekeken moeten.
Dit is inderdaad wat ongewoon, maar niet uitzonderlijk. Er zijn best wat voorbeelden te vinden van vrijstaande baden op een plek buiten de badkamer.

Een beetje dit idee:
[Afbeelding]
Een bad heeft natuurlijk een hoge WAF factor, maar hoe vaak ga je in een bad zitten wat ergens op een kantoor staat? Dat is niet de meest sfeervolle omgeving om in bad te zitten. Verwarming en ventilatie worden gelijk ook wel een dingetje. Als zij lekker een half uur in bad wil zitten dan komt er behoorlijk wat vocht in die ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
Je kan puzzelen met je indeling.
In mijn vorige huis hebben wij een gedeelte van een muurtje in de badkamer (ong 1 meter breed) een 50 cm de slaapkamer in verplaatst. In de slaapkamer merkte je het niet echt aangezien de bestaande nis meer was voor een kast en die wilde wij toch niet in de slaapkamer.
In deze gewonnen ruimte konden wij (een gedeelte) van de douche stoppen waardoor de rest van de indeling geschikt werd voor een ligbad.

Het lukte mij zelfs om de gibo wand zo los te maken dat ik hem inzijn geheel kon verplaatsen waardoor het me geeneens nieuwe blokken koste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 21:51

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wormaap schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Het resultaat is w.m.b. prima :)
Mooi gelukt! Vraagje, waar heb je die gitaar-houders vandaan? Had onlangs een modelletje van ebay geplukt maar de kwaliteit was zo bedroevend dat ik mijn gitaren er niet aan durf hangen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Togi schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:21:
Je kan puzzelen met je indeling.
In mijn vorige huis hebben wij een gedeelte van een muurtje in de badkamer (ong 1 meter breed) een 50 cm de slaapkamer in verplaatst. In de slaapkamer merkte je het niet echt aangezien de bestaande nis meer was voor een kast en die wilde wij toch niet in de slaapkamer.
In deze gewonnen ruimte konden wij (een gedeelte) van de douche stoppen waardoor de rest van de indeling geschikt werd voor een ligbad.

Het lukte mij zelfs om de gibo wand zo los te maken dat ik hem inzijn geheel kon verplaatsen waardoor het me geeneens nieuwe blokken koste
Puzzelen en muren verplaatsen is niet aan de orde. Een van de grote pluspunten van het huis is juist hoe af het al is.
Ik stel het meedenken op prijs, maar mijn vraag gaat echt even puur over de optie 'bad op zolder' en niet alle andere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:35:

Een beetje dit idee:
[Afbeelding]
als er geen slaapkamer is is dat wel een beetje bijzonder. in de masterbedroom wordt het eigenlijk hotelchic gewoon op zolder wordt het meer zolderchic :+

de nederlandse markt is wat conventioneel. uiteraard kan je het bouwkundig gewoon bouwen net als een handje vol voorbeelden. de vraag is voegt het iets toe in je plattegrond (gebruik van het huis)
Mijn ervaring is dat nederlanders in het algemeen niet geschikt zijn voor dergelijke oplossingen, die zien liever iets voorspelbaarders. als je huis veder bijzonder is kan je het zeker wel overwegen, maar bij een 13 in een dozijn huis heb je ook 13 in een dozijn verwachtingen. Goede architectuur kan in nederland een klein beetje waarde vermeerderend zijn, slechte is per definitie waarde verlagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:30:
[...]

als er geen slaapkamer is is dat wel een beetje bijzonder. in de masterbedroom wordt het eigenlijk hotelchic gewoon op zolder wordt het meer zolderchic :+

de nederlandse markt is wat conventioneel. uiteraard kan je het bouwkundig gewoon bouwen net als een handje vol voorbeelden. de vraag is voegt het iets toe in je plattegrond (gebruik van het huis)
Mijn ervaring is dat nederlanders in het algemeen niet geschikt zijn voor dergelijke oplossingen, die zien liever iets voorspelbaarders. als je huis veder bijzonder is kan je het zeker wel overwegen, maar bij een 13 in een dozijn huis heb je ook 13 in een dozijn verwachtingen. Goede architectuur kan in nederland een klein beetje waarde vermeerderend zijn, slechte is per definitie waarde verlagend.
De zolder is niet groot genoeg voor een master bedroom. Hij heeft een dakkapel en relatief laag dak.
Het is prima groot genoeg voor een bureau en wat kasten, wat plantjes en een mooi bad. Maar daar gaat geen tweepersoonsbed passen met kledingkasten e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:32:
[...]

De zolder is niet groot genoeg voor een master bedroom. Hij heeft een dakkapel en relatief laag dak.
Snap ik en dan zou ik het dus niet zo ontwerpen ;) in mijn opinie is een bad een ondersteunende functie aan een slaapkamer en niet aan een kantoor. je kan alles "foto" mooi maken., maar dat maakt het nog niet een meerwaarde. (en dat bedoel ik niet alleen in geld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Mavamaarten schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Mooi gelukt! Vraagje, waar heb je die gitaar-houders vandaan? Had onlangs een modelletje van ebay geplukt maar de kwaliteit was zo bedroevend dat ik mijn gitaren er niet aan durf hangen.
Dit zijn K&M 16280, gekocht bij Thomann.
K&M maakt over het algemeen degelijk spul, en gezien ik er nu 16 door het huis heb slingeren vond ik deze prijs ook nog wel leuk :) Een paar ervan hangen al jaren in mijn huidige thuiskantoor/muziekhok en doen precies wat ze moeten doen.

Pagina: 1 ... 269 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/