[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 268 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Geneuzel schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:07:
hallo forumleden,

Mijn vraag gaat over een pas gelegde tegel die wat hol klinkt aan de rand.
De tegel ligt op de overgang van het afschot van de douche.
Er is nog niet gevoegd hetgeen het misschien goed mogelijk maakt om er nog iets aan te doen (buiten uitbikken om).
Ik zie op internet een aantal merken/materialen voorbij komen die dit probleem zouden kunnen oplossen.

https://www.fixafloor.nl/
https://tegelvast.nl/tegelvast-injectiehars-6140/

Is iemand bekend met dit materiaal? Werkt het?
Ik heb fixafloor wel eens gebruikt voor een 60x60 tegel die kraakte als je erop duwde, hij klonk ook hol. Het spul heb ik met een injectiespuit ingespoten, de voeg was slechts 1,5mm breed en daardoor kon ik de kitspuit niet gebruiken.

Het gekraak was na behandeling weg, het holle geluid niet. Operatie gelukt wat mij betreft.

Het spul lijkt heel erg op die witte hobbylijm, zal mij niets verbazen als het hetzelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geit010010
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzKAYK1JYgcIZ1O_YcMlU5pjVic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpFvF2cufduhAeh1N1zvuuCY.jpg?f=fotoalbum_large

Was al een tijdje opzoek naar een goede tang... zo blij met deze aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Orion84 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:18:
[...]
Wat is de temperatuur van die kozijnen dan? Want ventileren is één ding, maar als die kozijnen maar koud genoeg zijn ga je het daarmee niet oplossen.
Ik zou dat eens moeten meten. Ze zijn kouder dan de rest van het huis, maar je zou zeggen met HR+++ glas dat deze kozijnen goed isolerend zijn. Dan nog is wat @Skyaero zegt wel waar. Mijn WTW houdt het vocht in huis, zodat het rond de 50% zit, maar wanneer de kozijnen kouder zijn dan de rest, blijft dit een probleem. Ik ga dus sowieso niet op 30% uitkomen.

Ik had de ventilatie met de koude buitenlucht wat lager staan, zodat het boven minder snel afkoelt, maar die heb ik nu weer op normale stand staan. Omdat de buitentemp nu alweer een stuk hoger is, heb ik het niet meer. Dus ik zal eens afwachten wanneer de temperatuur daalt en de ventilatie blijft hoog, of het nog steeds optreed.

Als ik een airco installeer boven, dan kan ik boven verwarmen en de luchtvochtigheid omlaag krijgen. In de zomer kan ik dat ook en met koelen, dus dat zou en win/win moeten zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:25
We hebben vouwgordijnen op maat laten maken voor onze raamkozijnen voor plaatsing in de dag. Het kozijn is niet een vlak stuk dus de beugels kunnen niet op het kozijn geschroefd worden maar moeten dus in de muur aan de bovenzijde.

Helaas kwam ik er vandaag achter dat er daar een stalen latei ligt...

Nog goede tips over hoe dit op te lossen?

Foto van de kozijnen (2 van de 4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGheKPTneYR4UG3xWGyszP5PIwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jejToZwOZdNwuo9iYkiOb0jx.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:11
Gaatje boren en zelftappers erin?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Of met high tack een houten lat lijmen en daarin schroeven.

• louzy82
Dat zijn ook zo'n beetje de enige ideeën die ik had. waarbij de optie van de houten lat het laatste redmiddel is want het is gewoonweg niet zo mooi.

Vnv maar eens met een boormachine en staalboor proberen.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat bedoel je met kozijn is niet een vlak? Kan je niet gewoon op de plek van die gaatjes een opvulhoutje gebruiken van 20mm?

[ Voor 53% gewijzigd door Wolly op 29-12-2022 11:47 ]

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 20:49
Geit010010 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:13:
[Afbeelding]

Was al een tijdje opzoek naar een goede tang... zo blij met deze aankoop.
Voor tangen ga ik ook altijd naar knipex. 40€ voor een tang maar ze blijven wel meegaan..

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik wil volgende week mijn zolder gaan isoleren.
Oudste zoon zal er met de zomer intrekken, dus wat meer comfort en beter tegen de stookkosten toch maar het dak gaan isoleren.

Nou had ik me rustig ingelezen en al een isolatie gekozen zonder te meten 8)7

Wilde vandaag isolatie halen en balken alvast voor de afwerking met gipsplaat als ik klaar ben.

Nu kwam ik erachter dat mijn balken 580mm van elkaar afstaan. En ze zijn niet geheel recht dus zullen op sommige plekken de 590mm aantikken.

Nu wilde ik de knauf naturoll gebruiken alleen zijn die 580mm breed en je moet 1cm breder snijden dan je nodig hebt zodat het goed vast zit.
Hebben jullie hier een tip voor?

Ook zijn de balken 160mm hoog, kan ik dan beter voor de 170mm dik rol gaan of toch voor 160mm gaan?

Ook zitten er veel kieren en spleten tussen het dak en de balk. Deze wil ik gaan dichtknijpen, of kan ik dat beter met wat pur schuim doen?

Hier even een foto van hoe het dak eruit ziet.
Balken zijn 70/160. Tussen ruimte 580mm

Huis is van 1978.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFpXw-5TQQvJvHHgSMrKglG5s8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnBkThdjNXTq8NF26DojTGvS.jpg?f=fotoalbum_large

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:44

ChillPascal

In the end...

louzy82 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:29:
We hebben vouwgordijnen op maat laten maken voor onze raamkozijnen voor plaatsing in de dag. Het kozijn is niet een vlak stuk dus de beugels kunnen niet op het kozijn geschroefd worden maar moeten dus in de muur aan de bovenzijde.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat de stalen latei zo ver door ligt? Met welke boormachine heb je het geprobeerd? Onlangs hetzelfde meegemaakt bij vrienden. Een boorhamer was hier de oplossing ipv een klopboor. Wereld van verschil.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
TrekDr0p schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:47:
Nu wilde ik de knauf naturoll gebruiken alleen zijn die 580mm breed en je moet 1cm breder snijden dan je nodig hebt zodat het goed vast zit.
Is het niet handiger om isolatie met een spijkerflens te gebruiken, ipv die naturoll? Die flens kan je gebruiken om de isolatie tussen de balken vast te zetten, anders ligt het er los tussen. Die flens kan je met een spijkerpistool vastzetten op de balk. Daar kan je weer rachels overheen maken waar je gipsplaten op komen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• louzy82
Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:46:
Wat bedoel je met kozijn is niet een vlak? Kan je niet gewoon op de plek van die gaatjes een opvulhoutje gebruiken van 20mm?
Het groene deel van het kozijn is zeg maar verdiept t.ov. het witte deel.

Ik vraag me af of een opvulplaatje de stevigheid zal verminderen maar het is misschien wel een makkelijke optie om als eerste te proberen. Even opmeten hoe dik het opvulplaatje zal moeten zijn.
ChillPascal schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:18:
[...]
Weet je zeker dat de stalen latei zo ver door ligt? Met welke boormachine heb je het geprobeerd? Onlangs hetzelfde meegemaakt bij vrienden. Een boorhamer was hier de oplossing ipv een klopboor. Wereld van verschil.
Ik heb (in de bovenzijde muur 'in de dag' geboord op 6,5 cm vanaf de kozijn en ik kon in het gat de stalen latei zien.
Hoe ver zou die normaliter uit moeten steken?

Met een Boorhamer geboord inderdaad

[ Voor 4% gewijzigd door louzy82 op 29-12-2022 13:47 ]

Louzy#2475

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:44

A13X

Dude

Oudste zoon zal er met de zomer intrekken, dus wat meer comfort en beter tegen de stookkosten toch maar het dak gaan isoleren.

Wilde vandaag isolatie halen en balken alvast voor de afwerking met gipsplaat als ik klaar ben.

Nu kwam ik erachter dat mijn balken 580mm van elkaar afstaan. En ze zijn niet geheel recht dus zullen op sommige plekken de 590mm aantikken.

Ook zijn de balken 160mm hoog, kan ik dan beter voor de 170mm dik rol gaan of toch voor 160mm gaan?

Ook zitten er veel kieren en spleten tussen het dak en de balk. Deze wil ik gaan dichtknijpen, of kan ik dat beter met wat pur schuim doen?

Huis is van 1978.
[Afbeelding]
Platdak? In dat geval zou ik je eerst goed inlezen voor je dat gaat isoleren vanaf de binnenkant.

Voor zolder isolatie is overigens een topic waarin veel staat uitgelegd.
(Woon) Zolder isoleren, beste methodiek.

Awesome

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 22:12
Wij hebben op onze achterdeur van deze sluitingen. Mijn zoontje vind deze machtig interessant en heeft deze al eens gesloten terwijl ik buiten stond. :F Ik had deze gevonden, maar daarmee is het probleem nog niet verholpen. Met deze moet je op de knopdrukken om het te openen. Ik zoek eigenlijk zoiets waarbij je op de knop moet drukken om het te kunnen sluiten. Jullie een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door MMatthijsV op 29-12-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:46:
Update
Dit was de winnende oplossing.
Even simpel als effectief, ze hangen helemaal prima en er is geen beweging in te krijgen (buiten de toegestane beweging van het omhoog- en omlaag doen van de gordijntjes uiteraard).

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35

De rollen omdraaien, en in de lengte afsnijden op 600mm?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
louzy82 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:29:

[Afbeelding]
Links en rechts een subtiel hoekje/blokje/balkje na het lijmen met hightack?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
MMatthijsV schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:15:
Wij hebben op onze achterdeur van deze sluitingen. Mijn zoontje vind deze machtig interessant en heeft deze al eens gesloten terwijl ik buiten stond. :F Ik had deze gevonden, maar daarmee is het probleem nog niet verholpen. Met deze moet je op de knopdrukken om het te openen. Ik zoek eigenlijk zoiets waarbij je op de knop moet drukken om het te kunnen sluiten. Jullie een idee?
Haha zo heb ik eens in mijn nakie een klein uur midden in de nacht in mijn achtertuin gestaan. Ik was de elektrische grill vergeten binnen te halen en dacht die even snel droog naar binnen te halen (lag al in bed en had geen zin om iets aan te doen)...onze kat had ondertussen zo'n sluiting van binnenuit naar beneden geduwd...

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 29-12-2022 17:06 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49

TrekDr0p

QR niet scannen

Widow schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:28:
[...]

Is het niet handiger om isolatie met een spijkerflens te gebruiken, ipv die naturoll? Die flens kan je gebruiken om de isolatie tussen de balken vast te zetten, anders ligt het er los tussen. Die flens kan je met een spijkerpistool vastzetten op de balk. Daar kan je weer rachels overheen maken waar je gipsplaten op komen.
Is ook een optie hoef ik geen folie er later meer overheen te zetten.
Alleen deze is ook maar 600mm en mijn hoh van mijn balken is 650mm, dus dan heb ik nog geen overlapping :)
A13X schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:19:
[...]

Platdak? In dat geval zou ik je eerst goed inlezen voor je dat gaat isoleren vanaf de binnenkant.

Voor zolder isolatie is overigens een topic waarin veel staat uitgelegd.
(Woon) Zolder isoleren, beste methodiek.
Platdak inderdaad.
Had me er al een beetje over ingelezen, maar zal dat topic nog eens bekijken. Kijken of daar nog iets in staat waar ik wat aan heb.
bottom line schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:49:
[...]

De rollen omdraaien, en in de lengte afsnijden op 600mm?
Helemaal niet aan gedacht, gaat alleen dan wel wat meer snij uurtjes in zitten :'(
Maar ja dan kan ik inderdaad gewoon het isolatie materiaal aanhouden wat ik in gedachten had.
Alleen dan steeds stroken van 580mm breed erin stoppen ipv 2 meter.

[ Voor 16% gewijzigd door TrekDr0p op 29-12-2022 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-09 18:29
@TrekDr0p Ik zou inderdaad dat topic goed doorlezen, en de berekeningen maken in ubakus. Je wilt niet later vochtproblemen krijgen, en dat kan schijnbaar makkelijk met naisoleren van een platdak aan de binnenkant.

Je zou trouwens ook nog natuurlijk isolatie materiaal kunnen gebruiken. Ik heb laatst mijn kantoor met isover gedaan en ondanks dat er staat dat het niet slecht voor je is en niet jeukt etc, is het echt niet fijn om mee te werken, dus ik doe dat niet weer! Alleen een idee natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:04
MMatthijsV schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:15:
Onderste erafschroeven. Bovenste er op laten zitten.
Probleem opgelost lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:06

DropjesLover

Dit dus ->

5 jaar geleden zelf latex structuurverf tegen de muur gezet, wat verre van egaal/gelijkmatig was. Best zichtbare banen enzo, dus na jaren van tegenaan kijken en geen budget om te stucen, dusssss... Schuurmachine er tegenaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J04eml1xkVYLSsun85sZU_lub8U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIk6Armj6923wdXJ2MEwk1kQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2Bwf9C5PN-Ey4zmvsrtt6wfZvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSnJTf3XPa1ONObyv03QEPoZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MU4mBeScf1L_aqFMpQU-nj_QM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v629Wm8dBN8igtJkEWtnSt7o.jpg?f=fotoalbum_tile

Het gaat, maar wel langzaam, nu dag 2 bezig.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:35
DropjesLover schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:37:
5 jaar geleden zelf latex structuurverf tegen de muur gezet, wat verre van egaal/gelijkmatig was. Best zichtbare banen enzo, dus na jaren van tegenaan kijken en geen budget om te stucen, dusssss... Schuurmachine er tegenaan.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Lekker bezig, maar kun je niet beter een wandschuurmachine huren voor paar 10tjes? Snap dat budget misschien krap is, maar gaat waarschijnlijk een stuk sneller en makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57
@DropjesLover doe jezelf en vooral je schouders een heel groot plezier en huur ergens een Festool. Dan ben je in no-time klaar namelijk.
Ik kan het weten want kreeg na 5 dagen schuren met een ouderwetse wandschuurmachine diezelfde tip en die Festool apparaten gaan echt als een mes door de boter en superlicht mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ook mijn 2 centen, ik heb 9m lange muur gedaan met een excentrische accuschuurmachine van Skil. Was prima te doen (totaal misschien 4 uurtjes en krijg complimenten over hoe strak de muur geworden is (eerst fix&finish, daarna zelf schuren om een idee te geven).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
TrekDr0p schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:38:
[...]

Is ook een optie hoef ik geen folie er later meer overheen te zetten.
Alleen deze is ook maar 600mm en mijn hoh van mijn balken is 650mm, dus dan heb ik nog geen overlapping :)

[...]

Platdak inderdaad.
Had me er al een beetje over ingelezen, maar zal dat topic nog eens bekijken. Kijken of daar nog iets in staat waar ik wat aan heb.

[...]

Helemaal niet aan gedacht, gaat alleen dan wel wat meer snij uurtjes in zitten :'(
Maar ja dan kan ik inderdaad gewoon het isolatie materiaal aanhouden wat ik in gedachten had.
Alleen dan steeds stroken van 580mm breed erin stoppen ipv 2 meter.
Let erop dat die spijkerflens niet dampdicht materiaal is. Dan krijge je zeker rot in je dakbeschot,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

perspectivebass schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:55:
[...]

Lekker bezig, maar kun je niet beter een wandschuurmachine huren voor paar 10tjes? Snap dat budget misschien krap is, maar gaat waarschijnlijk een stuk sneller en makkelijker.
Schuren is kracht op een oppervlakte, met een wandschuurmachine maak je prima snel stucwerk vlak, maar niet latex verf.
Eentje huren was verrassend duur, €60/dag excl schuurschijven.
GeeMoney schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:07:
@DropjesLover doe jezelf en vooral je schouders een heel groot plezier en huur ergens een Festool. Dan ben je in no-time klaar namelijk.
Ik kan het weten want kreeg na 5 dagen schuren met een ouderwetse wandschuurmachine diezelfde tip en die Festool apparaten gaan echt als een mes door de boter en superlicht mee te werken.
Festool is te duur voor een enkele klus en een vlakschuurmachine = vlakschuurmachine. Ik gebruik nu een Bosch blauw.
Het gaat nu redelijk met korrel 40 en daarna licht er overheen met korrel 80.
Grote delen heb ik licht, kort voorgeschuurd met de bandschuurmachine. Als je onthoudt daarmee niet je eindresultaat te willen halen, shirt het ook op. En kunnen we beiden werken, ipv 1 persoon.
Pak em beet 4m2/u nu, 30m2 totaal.
True schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:15:
Ook mijn 2 centen, ik heb 9m lange muur gedaan met een excentrische accuschuurmachine van Skil. Was prima te doen (totaal misschien 4 uurtjes en krijg complimenten over hoe strak de muur geworden is (eerst fix&finish, daarna zelf schuren om een idee te geven).
Ik heb accu even overwogen, maar daar wordt het geheel best zwaar van. Plus snoertje variant is (ook exl accu) goedkoper, snoertje zit niet zo in de weg, en niet accu op na een uurtje continu gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 30-12-2022 15:16 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 22:57
Ik heb even een korte vraag over het opnieuw verven van een stukje plafond (gestuct) ivm plaatsen van opbouwspots. Het plafond is recent (vorige maand, ivm verbouwing) gestuct en geverfd en er zijn twee afdekplaatjes geplaatst op plekken waar nog opbouwspots zouden komen (hieronder is dus niet geverfd). Nu zie ik dat de afdekplaatjes toch wat groter zijn dan ik dacht en de spots die ik op het oog heb zijn een paar cm kleiner dan de afdekplaatjes, met andere woorden dan is er dus een stukje niet geschilderd plafond zichtbaar.

Nu moeten de schilders toch nog terugkomen voor andere werkzaamheden maar ik vroeg me af of dit makkelijk te corrigeren is voor een schilder, dus zonder kleurverschil en zonder dat het hele plafond weer geschilderd moet worden. Ik zou het de schilders vragen maar die hebben vakantie. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik wil binnenkort mijn binnendeuren (Berkvens opdek) gaan schilderen. Volgens mij zijn het stalen kozijnen. Moet van 9001 naar 9010. Iemand tips voor verf / primer / plan van aanpak?
Ben graag zsm klaar ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:30
Is het gepoedercoat staal? Zo ja Lastig om hier een goede hechting vd verf op te krijgen.
Destijds met doekje Mek kozijn ontvet net voor schilderen, dit weekt de poedercoating wat zodat de verf beter hecht.
Tevens zaak om voldoende temperatuur te hebben zodat de stalen kozijnen niet koud zijn, anders vloeit de verf slecht en heb je strepen, aanzetten of sinasappelhuid.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 13:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Niet mijn beste werk, mijn allereerste poging tot het zagen van zwaluwstaarten. Maar mijn vrouw is toch heel gelukkig met dit tijdschriftenbakje voor aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cvScjWpnM5J0K7KBPg3qi4pdqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUdTk8v8lTiYTplZUenZMj3E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wedje maken dat je die voor eind 2023 over hebt gedaan :P
Als je nu zelf begint over "niet mijn beste werk" is dat gedaan.

Ik vind hem er overigens wel redelijk netjes uitzien hoor.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:05
HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:26:
Niet mijn beste werk, mijn allereerste poging tot het zagen van zwaluwstaarten. Maar mijn vrouw is toch heel gelukkig met dit tijdschriftenbakje voor aan de muur.

[Afbeelding]
Nog wel even die potloodstrepen weggummen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ingelogd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:52:
[...]

Nog wel even die potloodstrepen weggummen ;)
Dat is filler (PVA lijm met zaagstof). Normaal werkt dat wel goed... maar hier kleurt het heel donker op :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

The Eagle schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:19:
Ik wil binnenkort mijn binnendeuren (Berkvens opdek) gaan schilderen. Volgens mij zijn het stalen kozijnen. Moet van 9001 naar 9010. Iemand tips voor verf / primer / plan van aanpak?
Ben graag zsm klaar ;)
Wij willen nog precies hetzelfde. Ik neig steek naar uitbesteden, zodat het ook in een paar dagen klaar is.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 10:09

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

Ben graag zsm klaar ;)
Heel goed ontvetten, licht opruwen (fijn schuurpapier), schoonmaken, dan AllGrund SudWest primer (werk met adembescherming + veel ventilatie!) en daarna regulier afwerken met 2 eindlagen. Heb toen roller gebruikt. Hier 7 jaar geleden zo aangepakt en zit nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ben graag zsm klaar ;)
ik zou ze spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:14
Ben graag zsm klaar ;)
Met een beetje goede verf zie je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Ben graag zsm klaar ;)
Je kan als primer zinsser bin proberen. Het is een hecht en isoleerprimer voor binnen op basis van Shellac en zou volgens het etiket hechten aan gladde oppervlaktes. Dat heb ik zelf niet geprobeerd maar ik gebruik het erg veel voor het primen van MDF en werk wat mij betreft erg goed. Je kan het ook spiegelglad schuren maar dan hecht de verf zelf weer wat minder ;) Het is wel dunne verf wat het wel lekker rolbaar maakt maar verwacht geen super dekkende primer. Is ook niet echt nodig als je er toch met kleur overheen gaat.

voorderest wat hierboven ook aangegeven wordt, goed ontvetten (universol), licht opschuren (zou je dus met denk ik met zinsser bin kunnen overslaan), 1x lakken, goed laten drogen, 2de keer lakken.

[ Voor 11% gewijzigd door Aurum op 30-12-2022 21:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:58:
[...]

Dat is filler (PVA lijm met zaagstof). Normaal werkt dat wel goed... maar hier kleurt het heel donker op :/.
PVA reageert met het looizuur in het eiken:
One possible drawback with PVA is that if you are gluing oak (Quercus robur), it may react with the tannin in the wood and go black, even staining surrounding wood if the surplus is not wiped off immediately.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 20:40
Ik ben al een tijdje (elk jaar komt dit weer terug) aan het nadenken over de afzuiging van oa mijn zaagtafel en afkortzaag (beide staan vast opgesteld in mijn garage)

In de praktijk staat mijn losse stofzuiger overal behalve in mijn garage waardoor ik dan (luiheid) hout zaag zonder afzuiging waarna het natuurlijk een gigantische bende is.

Nu ben ik aan het nadenken over een oplossing hiervoor. of een hbm profi 100 centrale afzuiging of een extra stofzuiger erbij.

Zijn hier mensen met ervaring hierin of gewoon een mening?
Is centrale afzuiging de beste keuze of toch gewoon een extra stofzuiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jarno schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:13:
[...]

Met een beetje goede verf zie je niets van.
Ik begrijp ook de opmerkingen over primer niet, hier gewoon ontvet, licht geschuurd en daarna gelakt. Zit al jaren prima.

Of gaan mensen tot het kale metaal schuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
akatar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:12:
Ik ben al een tijdje (elk jaar komt dit weer terug) aan het nadenken over de afzuiging van oa mijn zaagtafel en afkortzaag (beide staan vast opgesteld in mijn garage)

In de praktijk staat mijn losse stofzuiger overal behalve in mijn garage waardoor ik dan (luiheid) hout zaag zonder afzuiging waarna het natuurlijk een gigantische bende is.

Nu ben ik aan het nadenken over een oplossing hiervoor. of een hbm profi 100 centrale afzuiging of een extra stofzuiger erbij.

Zijn hier mensen met ervaring hierin of gewoon een mening?
Is centrale afzuiging de beste keuze of toch gewoon een extra stofzuiger?
Ik zou zo'n grote afzuiger nemen ipv nog een stofzuiger. Ik weet niet wat voor zaagtafel je hebt, maar meestal werkt een afzuiging met veel volume beter dan een stofzuiger (hoewel het ook prima lukt met een gewone bouwzuiger). Als alternatief kan je nog kijken naar de Record Power CamVac: https://baptist.nl/werkpl...uiging-55-liter-1000-watt

Schijnt best aardig te werken, maar niet zo goed als een echte volume afzuiger qua volume, of bouwzuiger qua zuigkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@TheJVH de zaagtafel is een festool precisio cs 70 en de afkortzaag is een kapex 120.

Ik heb ook lichte voorkeur voor een vaste opstelling zoals de hbm profi 100 maar ik lees ook wel dat deze niet geschikt zijn voor dit werk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 22:53
t14wo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:26:
Wat grappig dat zoveel mensen nu hun trap een opknapbeurt geven. Zal de tijd van het jaar zijn. Ik heb na het ontvangen van een proefstukje een ‘panther oak’ bij Stairs Company een set besteld. Voor 16 treden incl. stootborden €865. Ik vond het een koopje.

Het materiaal zag er in ieder geval goed uit. Zodra ik het binnen heb en heb verwerkt zal ik foto’s plaatsen en ervaringen delen.

Iemand een goede tip voor kit voor de overzettreden? Ik denk aan gewoon pattex montagekit. Of kan ik beter naar high tack kit kijken?

Idee:
[Afbeelding]
Ik heb deze gebruikt. Is er speciaal voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVIii9oa0wuG96o99-ovy9k0cyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rBR0MCSjczviATRKH8XC5fig.jpg?f=user_large
Overigens ook net de trap gerenoveerd met eiken overzet treden. Was een beste klus om zelf te doen. Zeker de oude vloer bedekking en lijmresten verwijderen. Voor de overzettreden op maat te maken heb ik stevig papier mallen gemaakt.
Afgewerkt met Rubio monocoat mist 5%.
Stootborden gemaakt van 3,6mm multiplex en Histor wing commander geschilderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoerWmyfEXxEys_oTIfhYdxlHGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UulWdPqu6xLh2kF5BqBYBCr8.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna alles afgekit met transparant grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TheJVH schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:34:
PVA reageert met het looizuur in het eiken:
Goeie info, dat wist ik niet :)
Interessant linkje! (y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJVH
Slonzo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:49:
[...]

Goeie info, dat wist ik niet :)
Interessant linkje! (y)
Overigens denk ik dat het vooral gebeurt omdat er water bij komt. Ik gok dat @HTT-Thalan de overtollige lijm heeft weggehaald met een nat doekje ofzo. Dat heb ik toevallig gister ook gedaan toen ik wat gaten in een eiken plank met een eiken deuvel heb gevuld, precies hetzelfde effect. Ik gok dat het wel goed gaat als je de lijm droog weghaalt of laat zitten totdat het is uitgehard. Dan heb ik er namelijk nog nooit last van gehad: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKTNE06zo3iN9xUUZqYR8_Avi5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvtl3wNX346myyfQ2YhuEkEC.jpg?f=fotoalbum_large

Eiken doosje wat ook gewoon verlijmd is met PVA lijm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

akatar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:27:
@TheJVH de zaagtafel is een festool precisio cs 70 en de afkortzaag is een kapex 120.

Ik heb ook lichte voorkeur voor een vaste opstelling zoals de hbm profi 100 maar ik lees ook wel dat deze niet geschikt zijn voor dit werk.
Ik heb een HBM (300) Profi en dat was een knakending (goedkoop). Hij is ook erg goed voor zijn geld. Er is genoeg spul in het HBM assortiment dat het overwegen niet waard is (zelfs niet voor de soms lage prijs) maar die afzuiging wil wel hoor. Ik kan tegelijkertijd 2 apparaten afzuigen via 125mm rioolpijp (verjonging gemaakt vanaf de 150mm van de HBM en dan gewoon met goedkope pijp gewerkt). Ik heb schuifjes in elke aftakking zodat ik per apparaat kan afzuigen. Simpel, goedkoop, werkt goed. Heb hem op zolder staan en zuigt alles naar boven, zelfs dat gaat prima en met 300liter inhoud hoef ik niet meer 3x per dag snippers te ruimen.
TheJVH schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:56:
[...]

Overigens denk ik dat het vooral gebeurt omdat er water bij komt. Ik gok dat @HTT-Thalan de overtollige lijm heeft weggehaald met een nat doekje ofzo. Dat heb ik toevallig gister ook gedaan toen ik wat gaten in een eiken plank met een eiken deuvel heb gevuld, precies hetzelfde effect. Ik gok dat het wel goed gaat als je de lijm droog weghaalt of laat zitten totdat het is uitgehard. Dan heb ik er namelijk nog nooit last van gehad: [Afbeelding]

Eiken doosje wat ook gewoon verlijmd is met PVA lijm.
Kijk hem patsen met zijn strakke zwaluwstaarten :/.

:+.

[ Voor 31% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-12-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@HTT-Thalan
Dank je voor je ervaring, ik zou zelf dan de keuze maken voor de profi 100. Die zal dan goed genoeg zijn.

Hoe is het met de herrie van die afzuiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

akatar schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:24:
@HTT-Thalan
Dank je voor je ervaring, ik zou zelf dan de keuze maken voor de profi 100. Die zal dan goed genoeg zijn.

Hoe is het met de herrie van die afzuiging?
Redelijk wat lawaai, maar niet meer dan de machines die hij afzuigt :P. Op zolder heb ik daar sowieso geen last van. De mijne doet opgegeven 4000m3 per uur maar daar klopt waarschijnlijk geen hol van, dus reken maar met de helft (ook door verlies hier en daar). Als je er naast gaat werken zou ik zeker wel kijken naar een fijnstof cartridge (die metalen filters bovenop) en niet naar een zak want daar gaat het fijnstof gewoon terug door naar buiten.

Hou er rekening mee dat afzuigers zoals deze het moeten hebben van volume (luchtstroom) en niet van vacuum, je kunt ze niet als stofzuiger inzetten want dan sloop je de motor (geen vacuum laten trekken dus). Je zal wel niet in de buurt van Emmen (Drenthe) wonen maar indien wel, of je hebt zin in een road trip :+ ben je welkom om langs te komen voor tips, proberen en uitleg.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-12-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoudius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 06:28
Hallo Tweakers,

Bij ons zijn er in het plate dak lichtkoepels geplaatst en zelf heb ik alles mooi kunnen afwerken tot op het punt dat ik nu bezig ben met het opnieuw schilderen van de plafonds. De opstand van de daklichten zijn echter een andere kleur wit dan het verf.

Weet iemand of ik de opstand gewoon kan mee verven met latex?

Groetjes,

Arnoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 13:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Arnoudius schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:00:
Hallo Tweakers,

Bij ons zijn er in het plate dak lichtkoepels geplaatst en zelf heb ik alles mooi kunnen afwerken tot op het punt dat ik nu bezig ben met het opnieuw schilderen van de plafonds. De opstand van de daklichten zijn echter een andere kleur wit dan het verf.

Groetjes,

Arnoud
opzich kan je het meeverven, de kans dat die verf op het kunststof blijft zitten is alleen 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:14
Arnoudius schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:00:
Hallo Tweakers,

Groetjes,

Arnoud
Om kunststof te verven gaat latex sowieso niet werken. Koop een goede kunststof primer en daarna aflakken met normale verf. Eventueel zou je een spuitbus kunnen kopen, voor zowel de primer als lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
Hebben jullie een suggestie voor het behandelen van een eiken plank zodat deze niet gaat vergelen, maar wel zoveel mogelijk z'n natuurlijke uitstraling houdt? Zonder whitewash o.i.d. (plank wordt binnen gebruikt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
helloitsme schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:47:
Hebben jullie een suggestie voor het behandelen van een eiken plank zodat deze niet gaat vergelen, maar wel zoveel mogelijk z'n natuurlijke uitstraling houdt? Zonder whitewash o.i.d. (plank wordt binnen gebruikt)
Matte lak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

DropjesLover schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:03:
[...]

Wij willen nog precies hetzelfde. Ik neig steek naar uitbesteden, zodat het ook in een paar dagen klaar is.
Heb ik ook aan zitten denken, maar als ik het gebrek aan vaklui en de prijzen zie.... Kun je onderhand beter nieuwe kozijnen en deuren zetten, ben je net zo duur of goedkoper uit :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:16
Ik heb hier bij de salon- en eettafel Skylt Original (5510) gebruikt, zie hieronder het verschil tussen de tafel (rechts) en het afvalstuk (links):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUP_o9XtF9D6IY28740rvlJ4vTY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5L6tb780wzqDTj9ph9gJA7l.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

The Eagle schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:15:
[...]

Heb ik ook aan zitten denken, maar als ik het gebrek aan vaklui en de prijzen zie.... Kun je onderhand beter nieuwe kozijnen en deuren zetten, ben je net zo duur of goedkoper uit :X
Een simpele opdekdeur ben je zo €200+ voor kwijt, daar kan je best iemand voor laten schilderen.
En nieuwe kozijnen beschadigen de muur, dus nieuw stucen, schilderen, etc ..

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
chapie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb hier bij de salon- en eettafel Skylt Original (5510) gebruikt, zie hieronder het verschil tussen de tafel (rechts) en het afvalstuk (links):

[Afbeelding]
ziet er goed uit, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
HTT-Thalan schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:31:
[...]

Redelijk wat lawaai, maar niet meer dan de machines die hij afzuigt :P. Op zolder heb ik daar sowieso geen last van. De mijne doet opgegeven 4000m3 per uur maar daar klopt waarschijnlijk geen hol van, dus reken maar met de helft (ook door verlies hier en daar). Als je er naast gaat werken zou ik zeker wel kijken naar een fijnstof cartridge (die metalen filters bovenop) en niet naar een zak want daar gaat het fijnstof gewoon terug door naar buiten.

Hou er rekening mee dat afzuigers zoals deze het moeten hebben van volume (luchtstroom) en niet van vacuum, je kunt ze niet als stofzuiger inzetten want dan sloop je de motor (geen vacuum laten trekken dus). Je zal wel niet in de buurt van Emmen (Drenthe) wonen maar indien wel, of je hebt zin in een road trip :+ ben je welkom om langs te komen voor tips, proberen en uitleg.
Mooi, dank je voor je info.
Ik ga dan zeker voor een kleinere (profi 100) ik hoop dat deze minder geluid maakt.

Dank je voor je aanbod om een keer te komen luisteren/kijken. Bij twijfel kom ik zeker langs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Huis is van 1978.
[Afbeelding]
ik denk je in dit topic een hoop antwoorden kunt vinden:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Spuit 11

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:46
Wij hebben Skylt op onze eiken trap gedaan. Vloeit mooi! Prachtig spul, vergeeld nagenoeg niet.

https://www.houtvanuwvloe...ylt-original-2k-lak-5510/

They who buy the dip, deserves the rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52

MJV

Weet er iemand wat voor onderdeel dit betreft? Ik heb bij mijn zwager een wc die geen water meer krijgt, vermoedde de vlotter, maar na demonteren lijkt hier de bottleneck te zitten. Lijkt een soort handmatig stopkraantje? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1oRkd3iEeulRPNFDddmit_GcmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gB6VtyYRq2doY4ygPpOpGzu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• MMatthijsV
Laatste maanden in de avond uurtjes aan het knutselen geweest. Terwijl ik bezig was werd het idee steeds groter en ingewikkelder en daarmee kwamen er steeds eer wat avonden bij.

Op elke verdieping zit een sensor zodat het licht automatisch op groen gaat wanneer de lift er is. Verder nog wat knopjes bovenop om dit en wat andere lichtjes te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTDxvDDrso_JuznbbJ-9f9iZRd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAd3bM18xFAJE4HviK0wJK8j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmGaeVOz4v089RWuyJiFyiP5Bm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtdUgtCo95bmRJQGXP7S0MO3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M88MGMq4klP1a_GA_aZLaAdczQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofIX7l021CrfRAmKLnb3RRqG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVxkorGfjGCj9uzHHcOBFsnblrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l99SSX2po6qCFfqPCPrI6N1m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNXaXYLXNRIKXH7-TaghwEhqJMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQvsoycATEwJCcrHA2pUuVZ8.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNDccudtvZI9wVrgs-bSUTCpJDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcGfVzMPOWcqfmBLZYJtY08O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKefhblRix1_7oh1RVBzt0DIQAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRSFkOvEtKra2a8YREeeiNhW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kkl94RoWlPZfIywfcOE5P5nntA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3SRicVRh67SE9DHedVecj9V.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
MJV schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:51:
Weet er iemand wat voor onderdeel dit betreft? Ik heb bij mijn zwager een wc die geen water meer krijgt, vermoedde de vlotter, maar na demonteren lijkt hier de bottleneck te zitten. Lijkt een soort handmatig stopkraantje? [Afbeelding]
Hoekstopkraan 3/8"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MMatthijsV schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:36:
Laatste maanden in de avond uurtjes aan het knutselen geweest. Terwijl ik bezig was werd het idee steeds groter en ingewikkelder en daarmee kwamen er steeds eer wat avonden bij.

Op elke verdieping zit een sensor zodat het licht automatisch op groen gaat wanneer de lift er is. Verder nog wat knopjes bovenop om dit en wat andere lichtjes te schakelen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat een vet project :D. Daar gaat een klein kind ontzettend gelukkig van worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Het lijkt inderdaad nog het meeste op een incomplete versie van deze: https://www.warmteservice...V70JLMSVYmChoCWR0QAvD_BwE

Vervolgvraag: kan zo'n kraan verstopt raken en daardoor geen water meer doorlaten? Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding][Afbeelding]

Mooi gedaan

Ik heb ook zoiets in elkaar geflanst, een usb . 2x AA ledstringetje verzonken in MDF met wat epoxy erover kan je leuke resultaten geven.

magneetverf/krijtbord verf is ook wel leuk als toevoeging trouwens

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Hier een bezint voor ik begint..

klus : DOUCHETOILET losmaken

Ik wil lambrisering tussen ons douchetoilet en de muur plaatsen, het toilet komt dan ongeveer 1 centimeter verder van de wand te zitten.
Het gaat om een Geberit 8000 en er zou een manchet op zitten.(zie montagehandleiding hier)
De dikke bevestigingsbouten hebben nog 1 centimeter speling dus dat zou voldoende moeten zijn

Mijn plan is om water en stroom af te sluiten
doortrekken zodat reservoir leeg is, dan het water in het toilet weg te pompen
de moeren 1.5cm los te draaien
lambrisering op maat zagen en er tussen proppen

wat kan er mis gaan? :) volgens mij vergeet ik in mijn gedachtengang de buis die het stortwater afvoert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou de hele pot verwijderen. Dan is het plaatsen vd lambrisering makkelijker.
Ook kan je de afvoerbuis lengte controleren en de afdichtingen opnieuw invetten.

Wat is hermt voor pot? Zit er nog een ontkoppelingsmat tussen pot en huidige achterwand? Draadeinden lang genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FFW schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:11:

Ik wil lambrisering tussen ons douchetoilet en de muur plaatsen, het toilet komt dan ongeveer 1 centimeter verder van de wand te zitten.
Het gaat om een Geberit 8000 en er zou een manchet op zitten.(zie montagehandleiding hier)
De dikke bevestigingsbouten hebben nog 1 centimeter speling dus dat zou voldoende moeten zijn

wat kan er mis gaan? :) volgens mij vergeet ik in mijn gedachtengang de buis die het stortwater afvoert..
Volgens mij denk je te moeilijk. Je kunt gewoon de pot ervan af halen. Als je de pot iets naar voren laat leunen, zal er weinig lekken. Daarna even de bulk water eruit gooien in een emmer. En dan de rest ofwel laten zitten, ofwel de pot buiten ondersteboven leeggooien.

Wel de pot goed vasthouden (anders beland je zoals ik bij de huisarts met vijf hechtingen...porselein is scherp).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
MJV schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:53:
[...]

Het lijkt inderdaad nog het meeste op een incomplete versie van deze: https://www.warmteservice...V70JLMSVYmChoCWR0QAvD_BwE

Vervolgvraag: kan zo'n kraan verstopt raken en daardoor geen water meer doorlaten? Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt.
Het is wel vaker dat oude kraantjes helemaal vastgeroest raken en niet meer werken, maar ik weet niet of ze dan ook helemaal dichtslibben. Of een keer werkzaamheden aan de leidingen gehad en niet netjes gewerkt, waardoor de troep in het kraantje is gaan zitten? Toilet is meestal het eerste dat gaat lopen als je het water eraf hebt gehad :)

Is het anders het slangetje niet? Dat soort slangetjes hebben ver van het eeuwige leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Zwartoog schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Het is wel vaker dat oude kraantjes helemaal vastgeroest raken en niet meer werken, maar ik weet niet of ze dan ook helemaal dichtslibben. Of een keer werkzaamheden aan de leidingen gehad en niet netjes gewerkt, waardoor de troep in het kraantje is gaan zitten? Toilet is meestal het eerste dat gaat lopen als je het water eraf hebt gehad :)

Is het anders het slangetje niet? Dat soort slangetjes hebben ver van het eeuwige leven.
Ja, problematiek met niet goed sluiten (blijven) lekker (her)ken ik, maar dit vind ik ook vreemde symptomen. Zwager geeft wel aan dat het al gedurende een lange tijd lang duurde voordat het waterreservoir gevuld was, wat er op zou kunnen wijzen dat het kraantje (of de leiding ervoor...) al langer bijna verstopt zat.

Totaalplaatje is niet echt je van het: door vorige bewoner is een buitenkraan aangelegd waarvan de T-splitsing (en het stopkraantje, want niet vorstvrij) verstopt zit onder de tegels waar ook de spoelbak van het toilet zat. Wie weet een braam of iets anders. Waterleiding rammelde ook enorm na aan- en afsluiten hoofdkraan, omdat het allemaal niet gebeugeld zit.

Het slangetje heb ik losgehad en doorgeblazen, dat was in orde.

Uitdaging is nu wel het eventueel vervangen van dat hoekstopkraantje, is zeer moeilijk bereikbaar, aftakking waterleiding vóór het kraantje idem. Eerst maar proberen met wat bekloppen/doorspoelen vanaf de andere kant, misschien helpt dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
FFW schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:11:

Nieuwe aansluitset kopen, de stortbuis en de afvoer zal tekort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

dank je wel voor de antwoorden

"Je kunt gewoon de pot ervan af halen. " vs "Nieuwe aansluitset kopen, de stortbuis en de afvoer zal tekort zijn."

er zit geen pakking tussen toilet en muur. de draadeinden zijn wel lang genoeg. ik ga het gewoon proberen, als het lekt dan zal ik langere pvc aan-en afvoer moeten maken, en anders de lambrisering om de pot moeten zagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
DropjesLover schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:37:

Goed bezig, maar koop een parkside wandschuurmachine. Dan ben je met een dag klaar

https://www.lidl.nl/p/par...dschuurmachine/p100302186Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/b7aee14ea03e1ec9ced35337654154ba.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW

FFW

Ik koop weinig gereedschap sinds ik de verhuurbedrijven heb gevonden. De daghuur is soms stevig maar dan heb je wel goede spullen. Ik ga binnenkort een plafond in de veranda maken en daarvoor gebruik ik een platenlift, ik wist voorheen niet dat die bestonden en had dan een tweede persoon nodig om de gipsplaat omhoog te houden, die vaak braken. Ik kan zo in mijn eentje de platen tegen het plafond plakken en vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
barry86 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Goed bezig, maar koop een parkside wandschuurmachine. Dan ben je met een dag klaar

https://www.lidl.nl/p/par...dschuurmachine/p100302186[Afbeelding]
Ik heb ook wel eens een muur geschuurd in de veronderstelling dat ik dan niet hoefde te stucen. Maar mijn ervaring was destijds dat het zo gigantisch veel stof geeft dat stucen (misschien alleen een laagje Fix / Finish nodig?) een veel makkelijkere, schonere en snellere oplossing is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:53
FFW schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:51:
Ik koop weinig gereedschap sinds ik de verhuurbedrijven heb gevonden. De daghuur is soms stevig maar dan heb je wel goede spullen. Ik ga binnenkort een plafond in de veranda maken en daarvoor gebruik ik een platenlift, ik wist voorheen niet dat die bestonden en had dan een tweede persoon nodig om de gipsplaat omhoog te houden, die vaak braken. Ik kan zo in mijn eentje de platen tegen het plafond plakken en vastschroeven.
Hier hetzelfde probleem.. Ik moet een hele zolder doen en dat lukt niet in een weekendje met kleine kinderen. Dan ga je al snel richting een week a 120 euro.. Dat vind ik dan weer erg duur.. Daar kan je wel 50 extra gipsplaten voor kopen of zelf een lift aanschaffen en dan verpatsen..
webber87 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik heb ook wel eens een muur geschuurd in de veronderstelling dat ik dan niet hoefde te stucen. Maar mijn ervaring was destijds dat het zo gigantisch veel stof geeft dat stucen (misschien alleen een laagje Fix / Finish nodig?) een veel makkelijkere, schonere en snellere oplossing is :-)
Die foto ziet er wel erg schoon uit ja :+ Als het zo was, dan deed iedereen het.. In de praktijk is alles wit 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Daarom heb je bouwstofzuigers om aan je schuurmachine te hangen :P Of in ieder geval, stucwerk schuren zonder bouwstofzuiger geeft ook een heleboel stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

barry86 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:46:
[...]

https://www.lidl.nl/p/par...dschuurmachine/p100302186[Afbeelding]
Geen slechte tip, maar ook daar.. die is voor gipswanden / stucwerk vlak te schuren. Dat is geen latex afschuren.
En een machine kopen voor 1 dag, 1 kamer te doen... Staat ook weer tot einde der dagen ergens in een hoekje in de garage.
Daarom heb ik ook een vlakschuurmachine gekocht, om ook de eettafel, trap en tuinset te schuren.

Als de klus nu hele huis stucen was, dan had ik hem zeker gekocht.
[...]

Ook in ons geval te oneven vanwege de ongelijkmatige structuurverf :'(
henkie196 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Daarom heb je bouwstofzuigers om aan je schuurmachine te hangen :P Of in ieder geval, stucwerk schuren zonder bouwstofzuiger geeft ook een heleboel stof.
Moet je wel een goede hebben (huren), want de simpele €50 parkside moet je elke 10 minuten uitzetten, open maken, zak even uitkloppen (in de zuig-emmer) en weer verder...

[ Voor 37% gewijzigd door DropjesLover op 02-01-2023 10:36 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:24:
Moet je wel een goede hebben (huren), want de simpele €50 parkside moet je elke 10 minuten uitzetten, open maken, zak even uitkloppen (in de zuig-emmer) en weer verder...
Dat klopt, zeker als het er eentje met een papieren stofzak is, die slaat erg gauw dicht van het fijne stof dat bij schuren vrij komt. Een goede bouwstofzuiger is m.i. z'n investering ook wel waard, is bij vrijwel elke klus wel goed te gebruiken.

En met zo'n goedkope of zonder bouwstofzuiger de muren schuren geeft hoe dan ook veel stof, ongeacht of je de gipsplaten stucced of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 15-09 19:30
FFW schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:37:
dank je wel voor de antwoorden

"Je kunt gewoon de pot ervan af halen. " vs "Nieuwe aansluitset kopen, de stortbuis en de afvoer zal tekort zijn."

er zit geen pakking tussen toilet en muur. de draadeinden zijn wel lang genoeg. ik ga het gewoon proberen, als het lekt dan zal ik langere pvc aan-en afvoer moeten maken, en anders de lambrisering om de pot moeten zagen.
De draadeindes zijn meestal een stukje verder door het frame gedraaid, deze kun je desnoods wat terug halen.
Met een cm tekorte afvoer buis ga je niet wegkomen. De afvoerbuis dient opgesloten te zitten zodat rubber manchet goed aansluit op de pot.https://www.sanitairwinke...closet-afvoer-horizontaal
Bespaar jezelf de ellende van wateroverlast en het een 2 keer te moeten doen.
Setje aan en afvoer buis zijn voor ca 15 euro te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-09 19:13
FFW schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:51:
Kan je dat gereedschap toch beter gewoon voor kopen (tweedehans) en na de klus voor dezelfde prijs weer verkopen op marktplaats. Goed gereerdschap blijft aardig waardevast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webber87
henkie196 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Ook met een bouwstofzuiger, ook met een cycloon ertussen, is nog steeds stof. Maar het scheelt zeker.
Maar als de stuc er nog een beetje oke opzit, dan zou ik er gewoon overheen stucen. Als je niet zeker bent van de ondergrond, dan wat diepgrond / Flevopol / Voorstrijk (naar de ondergrond).

Van schuren wordt je niet vrolijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Nu online

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat krijg je als je een Tweaker een speelgoed garage laat knutselen......
Eentje met Arduino die de lift regelt en alle verkeersstromingen, werkende slagbomen, kaartjes automaat etc _O-
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Collega attendeerde me er net op dat er akoestische / geluidsdempende verf bestond. Even gaan zoeken, klonk wel als interessant voor een audioliefhebber als ikzelf :)

Conclusie: zit rond de 90 euro voor 5 liter, dekt 1 liter per 6m2 en voor een goede werking heb je twee lagen nodig. Dus voor 90 euro kun je 15m2 doen. Da's 5 meter breed standaard kamerhoogte. Geen wonder dat ik dat spul niet kende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
The Eagle schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:26:
Collega attendeerde me er net op dat er akoestische / geluidsdempende verf bestond. Even gaan zoeken, klonk wel als interessant voor een audioliefhebber als ikzelf :)

Conclusie: zit rond de 90 euro voor 5 liter, dekt 1 liter per 6m2 en voor een goede werking heb je twee lagen nodig. Dus voor 90 euro kun je 15m2 doen. Da's 5 meter breed standaard kamerhoogte. Geen wonder dat ik dat spul niet kende :+
Hoe zou dat mogen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

door moeren wat losser te maken heb ik de lambrisering er tussen kunnen plaatsen, het is best netjes geworden. geen lekkages tot dusver. het enige probleem dat ik nu heb is dat het paneel van de spoelknoppen nu wat te diep zit, maar met wat spacers maak ik dat mooi. eerst verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
HTT-Thalan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:45:
[...]
Wat een vet project :D. Daar gaat een klein kind ontzettend gelukkig van worden!
Was ook heel leuk om het te maken en het hem zien ontdekken. Kinderen kijken er toch anders naar dan wij. Gelukkig is het ook stevig genoeg om als klimrek te gebruiken :P
Togi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:22:
[...]
Wat krijg je als je een Tweaker een speelgoed garage laat knutselen......
Eentje met Arduino die de lift regelt en alle verkeersstromingen, werkende slagbomen, kaartjes automaat etc _O-
_/-\o_
Oja een kaartjes automaat, wat een goed idee! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
FFW schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:28:
door moeren wat losser te maken heb ik de lambrisering er tussen kunnen plaatsen, het is best netjes geworden. geen lekkages tot dusver. het enige probleem dat ik nu heb is dat het paneel van de spoelknoppen nu wat te diep zit, maar met wat spacers maak ik dat mooi. eerst verven.
Houd het wel goed in de gaten, of het lekken in de ombouw, dit ga je niet zien, of onder de pot buitenzijde.

Mocht het niet gaan lekken waren beide buizen wel heel royaal qua lengte afgezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 13:10
nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door loewie1984 op 02-01-2023 21:14 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

https://www.verflaag.nl/akoestische-verf/
En dit is precies wat een akoestische verf met een keramisch filter doet. De microscopisch kleine bolletjes in het keramische filter zorgen voor een diffuse reflectie van de geluidsgolven waardoor het ‘galmeffect’ van het pad enigzins wordt verminderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02

dragonhaertt

@_'.'

Een structuurverf, andere ondergrond, gordijntje of akoestisch paneel zullen allemaal meer effect hebben dan zogenaamde akoestische verf.
Dat lijkt me meer een product voor in het zilveren elfjes hifi topic.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dragonhaertt schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Een structuurverf, andere ondergrond, gordijntje of akoestisch paneel zullen allemaal meer effect hebben dan zogenaamde akoestische verf.
Dat lijkt me meer een product voor in het zilveren elfjes hifi topic.
Voor audioliefhebbers zie ik ook geen meerwaarde nee :)
In fabriekshallen of andere productie omgevingen met monotoon geluid kan ik me er echter wel iets bij voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02

dragonhaertt

@_'.'

The Eagle schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:35:
[...]

In fabriekshallen of andere productie omgevingen met monotoon geluid kan ik me er echter wel iets bij voorstellen.
Zoals ik zei, daarvoor zijn goedkopere en betere oplossingen.
De enige bronnen die praten over akoestische verf die werkt, zijn verkopers of fabrikanten van akoestische verf.
"Wij van wc eend"

Het is een onzinproduct waar 'audiofielen' graag geld aan uitgeven. Net als zo veel andere audio elfen producten: gigantische marges, geen bewijs, mooie verkooppraatjes.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
FRANQ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:14:

De oude garagevloercoating van albastine heeft het mijn inziens te kort uitgehouden.
Na enkele jaren was het loopgedeelte al kaal gelopen.
https://www.alabastine.nl/product/garagevloer-coating/

Is een garagevloer verf qua levensduur net zo goed als die albastine, want dan hou ik liever die euro's in mijn zak.
https://www.karwei.nl/ass...rf-grijs-750-ml/p/B187211

Vond die albastine dus tegenvallen, maar veel meer wil ik ook niet uitgeven.
Even een oude post ophalen :)
Wat is het uiteindelijk geworden?
Ik heb net een nieuwe zandcement in de garage liggen en wil er ook iets mee gaan doen, maar de keuze is reuze zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:57

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

robkrekel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Even een oude post ophalen :)
Wat is het uiteindelijk geworden?
Ik heb net een nieuwe zandcement in de garage liggen en wil er ook iets mee gaan doen, maar de keuze is reuze zeg maar.
als ik een garage/workshop had, dan zou ik gaan kijken naar van die tegels.

zoiets als idee*

https://www.pvctegelshop.nl/Garagevloeren

pakje extra op reserve als er eens iets beschadigt.

*slechts als voorbeeld, geen idee over de kwaliteit maar als alternatief voor verfen etc.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Ik zie handel voor je
Gooi er een mooie tekst bij dat deze verf zorgt dat de geluidsgolven zachter tegen de muur terug kaatsen en zo mooiere en rustigere golven geeft. Geef het een audiofile naam en doe het factor 20 per liter en het past perfect in het Elfen bij maanlicht topic ;)
Pagina: 1 ... 268 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/