Soepstengel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:41:
[...]
Al eens eerder gevraagd, maar hoop toch dat er iemand is dat kan adviseren.
Onze radiatoren lekken in ons nieuwe huis. Hele CV installatie heeft een tijd lang stil gestaan, en sommige koppelingen lekken. Eentje is er al vervangen, maar kort daarna merkten we een andere radiator op die aan het lekken was. Het probleem is echter dat ik nergens op de BG een aftap punt kan vinden. Er is wel een verdeler op de BG, maar die zit achter een houten bekisting die niet zonder sloopwerk open te maken is.
Nu had ik het idee om in de garage een aftap punt te maken bij een radiator die daar hangt. Echter zit de ingaande leiding in de weg om een kraantje op de uitgaande dop te zetten. Nu lijkt het erop dat er wel wat speling in de leiding zit en ik denk dat ik hem wel linksom of rechtsom deels kan draaien om die ruimte te maken, alleen ben ik bang dat er dan teveel stress op de leiding komt te zitten.
Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste op kan lossen?
[
Afbeelding]
Hoe ik het zou doen?
Voorbereiden: Een tuinslag met een gardena koppeling en kraanadapter erop.
1) druk van het systeem halen. Zodat je alleen met het water te maken hebt dat door de zwaartekracht naar beneden komt.
2) Alle kranen dicht zodat er minimale flow is.
3) Bakje onder deze radiatorknop (op de foto)
4) Je draait de kraan los (ja, weetje water komt eruit, maar gezien geen flow, zal dat meevallen)
5) Draai de gadena kraankoppeling erop en koppel de slang aan.
6.) Draai alle kranen open en ook de ontluchtingskraan op het allerhoogste punt
(Wel even opletten welke koppelingen je nodig hebt. Maar je kunt gewoon doppen kopen om hem af te sluiten. Beetje snel werken dat kan makkelijk. Ik heb wel eens gewoon een kurk gebuikt om snel erin te duwen om het water tegen te houden.
En je systeem zal helemaal leeglopen en je kunt je ding doen.
Tips
- Zet bij elke radiator een voetventiel
- Maak een aftapkraantje op het laagste punt.
Maar dat is zoals ik het zou doen.
Maar wees niet bang voor wat water als je de druk eraf hebt en alle kranen in het hele huis dicht. Dan komt er niet zo veel uit. (alleen water uit die radiator, maar kan niet inschatten hoeveel). Bij houten vloer zou ik het zeker niet doen, maar als je beetje snel werkt, heb je niet meer water dan je met 2 grote handdoeken kunt opvangen (Let op, water is meestal zo vies dat je deze handdoeken wel kunt weggooien).
[
Voor 9% gewijzigd door
Cyberpope op 23-12-2022 22:42
]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......