[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 267 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:18
Possible schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:45:
De vrouw heeft weer iets in haar hoofd... Ze wil de huidige eettafel helemaal glad hebben met een lak. Hieronder een foto hoe hij nu is:

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken om dit glad te maken?

1. Bandschuurmachine om het vlak te maken (niet in bezit)
2. Lakfrees om het vlak te maken (heb ik zelf)
3. Optie 2 en daarna met een korrel 180 / 200 om de tafel glad te maken?
4. Andere optie?

De tafel is dus nu erg ''ribbelig'' met hier en daar een diepere kuil. Het mooiste is natuurlijk dat er 0,5 cm in 1x afgaat, maar dat is niet te doen met een tafel van 200x90 :+
Optie 5: Deze tafel verkopen en een nieuwe tafel kopen :+

Maar meer in de sfeer van DIY: Lakfrees is wel lastig om een groot oppervlak gelijkmatig mee te verspanen. Je zit daarna nog met veel schuurwerk, zeker als je met korrel 180 begint.

Als het tafelblad zelf wel aardig recht is kun je ook een schaafmachine kopen/huren/lenen en daarna gaan schuren. Mijn ervaring is dat je hiermee redelijke banen kunt trekken over grotere oppervlaktes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

De vrouw heeft weer iets in haar hoofd... Ze wil de huidige eettafel helemaal glad hebben met een lak. Hieronder een foto hoe hij nu is:

[Afbeelding]

4. Andere optie?

De tafel is dus nu erg ''ribbelig'' met hier en daar een diepere kuil. Het mooiste is natuurlijk dat er 0,5 cm in 1x afgaat, maar dat is niet te doen met een tafel van 200x90 :+
1; lijkt mij te grof en hoewel je het daarna met een lichtere korrel prima kan afwerken, is de kans groot dat je niet meer vlak is.
2; grote kans dat je er ook hout af moet halen en kom ik weer terug op glad!=vlak
3; sowieso waarschijnlijk benodigd maar meer als afwerking

4; Eventueel met een handschaaf als je de skills hebt, of dan de elektrische variant er van. Eventueel na dat je de huidige lak eraf hebt om dan te zien hoe de 'schade' is om het vlak te krijgen. Maar mijn persoonlijke mening is dat dit ook wel een vak apart is. Zie ook mijn post hierboven over mijn tafel. Niet voor niets verlijmde ik het in 4 kleinere stukken zodat het door mijn vandikte (en vlak) bank kon..

Hoe ik zelf mijn koffie tafels vlak heb gemaakt is met iets zoals dit: YouTube: Adjustable Router Sled Homemade
Ik heb er wat minder moeite in de 'jig' gestoken en uiteindelijk blijft het een take werk :+

idealiter vind je een bedrijf in de buurt die een freesmachine cnc machine heeft en er wat mm van af haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

[Afbeelding]

4. Andere optie?

een bedrijf met een breedband schuurmachine vinden. Past de tefel in 1x doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://www.gerretsen.nl/images/filemanager/seo-pagina/scm-standaard/breedbandschuurmachine%20SCM.jpg

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25

[Afbeelding]

4. Andere optie?

Vraag een bandschuurmachine voor de kerst. :D
Dan is t echt zo gedaan, dit ook met mn buiten tafel gedaan die was 240x100. Uurtje schuren en je bent klaar.
Dan met fijne korrel schuren en lakken naar wens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Andere optie: egaliseren met een laagje epoxy.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

4. Andere optie?

Gewoon een nieuw blad kopen van de zelfde afmeting en dat er op schroeven. net zo duur als een fatsoenlijke bandschuurmachine of de uren die je er in moet steken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
The Eagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:53:
[...]

Gewoon een nieuw blad kopen van de zelfde afmeting en dat er op schroeven. net zo duur als een fatsoenlijke bandschuurmachine of de uren die je er in moet steken :)
Das inderdaad ook een optie ja haha.

Het is ook denk ik geen eikenhout maar vuren balken met een laag erop?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 19:02
Eric H schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:42:
We hebben besloten om de convector uit de keuken te verwijderen, te meer ook omdat een aantal van onze buren (met hetzelfde huis en indeling) deze niet eens in de keuken hebben zitten 8)7 .
Je weet dat de trend momenteel is om meer afgiftecapaciteit te creeëren, omdat meer afgifte het rendement van een CV-installatie (iets) of een WP (enorm) verhoogt?
Je werkt dus compleet tegen de trend in.

Ik zou je besluit nog maar eens heroverwegen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb laatst een klapdeur + kozijn van meer dan 1 meter breed verwijderd. De nieuwe deur + kozijn is circa 18 cm smaller. Aan beide zijden moet ik dus een stukje muur herstellen. De bestaande muur bestaat uit kalkzandstenen metselblokken van circa 80x400x300 waar we circa 1cm cement tegenaan zit aan beide zijden.
Ik zat te denken om de ruimte op te vullen met blokken van circa waalformaat, misschien zelfs wel gewoon oude bakstenen hergebruiken (lekker duurzaam) i.c.m. wat ankers voor de stevigheid. Qua verwerking zou 60mm Ytong en dat opdikken met cement nog makkelijker zijn. De muur heeft geen dragende functie (dit stukje niet althans, de oude latei zit er nog boven). Dus, waalformaat en dan metselen of gewoon Ytong blokken pakken? Uiteindelijk wordt de muur nog gestuct aan beide zijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
vraag: ik wil in mijn badkamer een schrootjesplafond van grenen schroten. Misschien dat ik het ooit ombouw tot sauna en dan is dit al klaar. Hoe monteer ik de schroten zonder dat je de nagels ziet?

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:22
Andrehj schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:43:
[...]

Je weet dat de trend momenteel is om meer afgiftecapaciteit te creeëren, omdat meer afgifte het rendement van een CV-installatie (iets) of een WP (enorm) verhoogt?
Je werkt dus compleet tegen de trend in.

Ik zou je besluit nog maar eens heroverwegen.
Ik doe niet aan trends ;)

Wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten.
Als anderen dat belangrijk vinden vanuit financieel gewin of groene gedachte, so be it.
Ik doe weer andere dingen juist wel of niet die anderen weer juist wel of niet doen.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Douweegbertje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:03:
Ik maak af en toe wat snijplanken maar recent een wat groter project gedaan. Een eettafel voor ons zelf. Het begon eigenlijk dat ik een partij resthout tegen kwam. Dus, dat gekocht. Het is Oregon Pine. Een pallet voor 295 euro. Zodoende begon het eigenlijk.

Alles vlak en recht gemaakt en vervolgens in meerdere stukken verlijmd zodat ik het daarna nog door de vandiktebank kon halen. Die stukken weer aan elkaar verlijmd. Vervolgens een groot deel schuren en afwerken.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik iets meer stabiliteit wilde, dus toen nog een frame gemaakt en aan de onderkant vast gemaakt.

Voor de poten, die had ik besteld. Hier zo'n 3mm uit het blad gefreest zodat het vlak in de tafel zat.

Uiteindelijk afgewerkt met 1 laag Osmo Hardwax-Olie Farbig Kleur:3073, Terra en 2 lagen Osmo Hardwaxolie Original Glansgraad:3062, Kleurloos mat.

Afmetingen: 260 lang, 95cm breed, 35mm dikte.

Waarschijnlijk ook de laatste keer dat ik toch wel zo'n groot ding in mijn "schuurtje" maak. Het was tamelijk vervelend en behoorlijk behelpen om dit te doen :+

Zo voor mijn eerste tafel dik tevreden. Paar dingetjes wat beter had gekund maar tenzij je echt gaat mierenneuken, dan valt je dat niet op. Ik moet ook zeggen dat mijn foto maak skills de tafel niet tot zijn recht komt, maar hopelijk geeft het wel een idee :)

edit: en ja we moeten nog 2 stoelen halen, want hiervoor hadden we gewoon een veel kleinere tafel :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi gedaan (y)
Wat heeft dat beest er mee te maken :? Heeft die soms meegeholpen ? 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
Wolly schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:29:
[...]

Ik vermoed omdat de band wel wat kan schuiven als je het geheel de buis in schuift. Sowieso is het meegeleverde bandje erg kort, je kan beter een extra tochbandje eromheen doen als je toch bezig bent.
Ik heb de Thermobox afgelopen donderdag besteld bij https://www.kastenkeuken.nl (de eerste verwijzing in dit topic). Afgelopen maandag zonder track en trace rechtstreeks vanuit Naber geleverd.

Hier kon je voor ~6€ een flinke rol schuimband erbij bestellen, dus dat heb ik naar aanleiding van opmerkingen hier op Tweakers maar gedaan.

Bij mij loopt de afvoer van de afzuigkap in een koof met een haakse horizontale bocht naar ‘achteren’ de garage in. Vervolgens met een haakse bocht naar boven de zolder van de garage in. Vlak voor het plat dak nog een haakse bocht om na een kort stuk horizontale buis weer naar boven door het dak naar buiten te gaan (alles spiro) . Samengevat heb ik vlak bij de afzuigkap en net onder het plat dak een stukje horizontale buis.

Er wordt steeds geadviseerd om de box zo dicht mogelijk bij de weg naar buiten te plaatsen, maar de garage en de zolder zijn veel kouder. Is het dan niet logischer om hem in het eerste horizontale stukje (vrijwel direct na de afzuigkap) te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:29

Rzaan

Altijd zoekende

Eric H schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:12:
[...]

Ik doe niet aan trends ;)

Wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten.
Als anderen dat belangrijk vinden vanuit financieel gewin of groene gedachte, so be it.
Ik doe weer andere dingen juist wel of niet die anderen weer juist wel of niet doen.
Klinkt wel 'tof' en 'stoer'.
Maar soms wordt met trend vooral 'verstandig' bedoeld.
Zoals het nu de trend is om je huis beter te isoleren.

Daanraast, iedereen doet aan trends mee, of je het nou wil of niet.
Je zit op dit forum en deelt je gedachten, en vraag en geeft advies.
Dat is ook een trend van de laatste 10 jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Hey all, vraagje;

Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij een keuken uitgezocht met een kastenwand. De keukenleverancier heeft hier een ombouw om getekend, maar gaf aan dat zij alleen de keuken plaatsen en wij zelf de ombouw moeten (laten) realiseren. Onze aannemer, die ook het stucwerk doet, zegt de ombouw graag te willen plaatsen voordat de keuken er is, zodat ze dit strak kunnen afwerken i.v.m stucwerk en de kastenwand daar dan in kunnen plaatsen. Toen ik om exacte afmetingen vroeg aan de keukenleverancier gaven zij echter aan dat de ombouw altijd ná het plaatsen van de meubelen te doen omdat er altijd sprake is van kleine marges, haaksheid etc.

Ik weet niet goed wat de beste methode en gebruikelijk is voordat ik terug ga naar mijn aannemer. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 07:34

valluik

Probeert ook maar wat

Perseus schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:02:
Hey all, vraagje;

Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij een keuken uitgezocht met een kastenwand. De keukenleverancier heeft hier een ombouw om getekend, maar gaf aan dat zij alleen de keuken plaatsen en wij zelf de ombouw moeten (laten) realiseren. Onze aannemer, die ook het stucwerk doet, zegt de ombouw graag te willen plaatsen voordat de keuken er is, zodat ze dit strak kunnen afwerken i.v.m stucwerk en de kastenwand daar dan in kunnen plaatsen. Toen ik om exacte afmetingen vroeg aan de keukenleverancier gaven zij echter aan dat de ombouw altijd ná het plaatsen van de meubelen te doen omdat er altijd sprake is van kleine marges, haaksheid etc.

Ik weet niet goed wat de beste methode en gebruikelijk is voordat ik terug ga naar mijn aannemer. Wat zouden jullie doen?
Bij ons hebben ze vanuit de keukenboer een technische tekening met exacte maatvoering aangeleverd. Aannemer heeft de koof gebouwd, die is gestuct, daarna de keuken er in gezet. De keuken heeft ook ruimte om te zakken, indien de koof te krap is. Was althans bij ons zo, dus het sluit allemaal keurig aan. En je loopt geen risico met beschadigingen van je keuken als de stucadoor nog moet beginnen.

Conclusie: Koof eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 13:25
Hey all, vraagje;

Wij hebben het ervoor gedaan, maar toen heeft de keukenzaak na het afronden van het stucwerk nogmaals nagemeten of de kasten paste voordat er besteld werd. Ook waren de maten van de kasten aan te passen aan de ruimte bij het merk waar we voor kozen dus het ging altijd passen.

Een perfect fit ga je alleen krijgen als je nadat de kasten geplaatst zijn de ombouw gaat neerzetten. Alleen lijkt mij dat vooral wel gevaarlijk voor het beschadigen van je kasten. En aangezien de keukenzaak dan al geplaatst heeft lijkt me dat ze dat risico bij jou neerleggen.

een tip is wel om je ombouw zo te plaatsen dat je kasten nog een deurdikte uitsteken, als er dan net iets niet helemaal gelijk/haaks/recht is met de andere kant zie je dit niet meer. Wij hebben ook nog 2cm ruimte boven de kasten voor luchtcirculatie en dat zie je op deze wijze ook niet meer. Onze sparing was geloof ik 304cm en er kwamen kasten in van 300cm, speciaal gedaan om 4cm over te houden voor een stukje afwerklijst om alle eventuele problemen op te lossen met de wand. Is echt extreem netjes geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:47
Hey all, vraagje;

ligt er aan wat voor ombouw en van welke materialen je dit wilt laten maken. Als een blok er omheen of kasten helemaal verzonken. Kleur vd keuken of juist 1 met de muur.
Je keuken leverancier heeft zeker een punt, je wilt niet dat je kasten scheef staan in de ombouw.
Voor de hoogte zijn er stelpoten aan de kasten, breedte is lastiger.

Heb deze zelf na het plaatsen gemaakt van mdf in 3 delen, deze in kleur vd keuken laten spuiten en op kasten bevestigd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:21
Hey all, vraagje;

Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij een keuken uitgezocht met een kastenwand. De keukenleverancier heeft hier een ombouw om getekend, maar gaf aan dat zij alleen de keuken plaatsen en wij zelf de ombouw moeten (laten) realiseren. Onze aannemer, die ook het stucwerk doet, zegt de ombouw graag te willen plaatsen voordat de keuken er is, .....
hier heeft de timmerman de koof eerst gemaakt, en is deze daarna gestukt. De keuken is achteraf geplaatst.
Mijn kastenwand is 300CM (5*60CM kasten). De koof heeft een binnenruimte van 301CM, en diepte van 50cm. Hij is afgewerkt met een ombouw rand van 5 CM breed en 10 CM diep. Hierdoor valt die 1 CM mooi binnen de ombouw rand.

als ik het weer zou moeten doen, zou ik het weer exact zo doen! :)

De ombouw was wel mijn eigen risico dat deze mooi haaks was, en dat de keuken er natuurlijk in zou passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uey1Y3oV5Q3CMB7IqJHJreEsO3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcQugk7gr96Tw6x0y5ayNScU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-9RohVnnn0dcvIbaZiGN6ZnKiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCTUCWiZ3ormr5XRUrhAkvMV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2FCcMNL-wiC2Ixk2LtFygeVgd0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZcVuchrKxjquIy0KHITF13G.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8DMO8KNw4bbPATwycRnuG0lSB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnfBV1E2r87hnxSqYh6Qd5Fb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:22
Rzaan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:39:
[...]

Klinkt wel 'tof' en 'stoer'.
Maar soms wordt met trend vooral 'verstandig' bedoeld.
Zoals het nu de trend is om je huis beter te isoleren.

Daanraast, iedereen doet aan trends mee, of je het nou wil of niet.
Je zit op dit forum en deelt je gedachten, en vraag en geeft advies.
Dat is ook een trend van de laatste 10 jaren.
Was niet als "tof" en "stoer" bedoelt.
Maar ik zat niet te wachten op ongevraagde adviezen om mijn beslissing nog eens te heroverwegen...
Mijn vraag was niet of het een goed idee is of wat verstandig is??
Mijn vraag was hoe het ding het beste gedemonteerd kon worden, that's it.

Daarbij, en het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik het moet benoemen, maar ons huis is al zeer goed geïsoleerd, voorzien van zonnepanelen en de aanschaf van een WP staat op de planning.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 07:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hey all, vraagje;

Vooraf is makkelijker voor de aannemer achteraf is makkelijker voor de keukenboer. vandaar dat ze beide een andere mening hebben ;) doorgaans is achteraf strakker.. ik laat meestel de ombouw wel timmeren maar nog niet afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 16:35
Hey all, vraagje;

Bij onze keuken is de ombouw eerst gemaakt, inclusief stucwerk. Helaas was de binnenmaat niet duidelijk gecommuniceerd aan de stucadoor, waardoor de kastenwand niet paste. Dat is uiteindelijk netjes hersteld.
Maar ik zou met die wetenschap toch altijd eerst de ombouw plaatsen en dan de kastenwand, als je maar ruimte laat voor stucwerk, hoekprofielen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:46:
[...]

Vooraf is makkelijker voor de aannemer achteraf is makkelijker voor de keukenboer. vandaar dat ze beide een andere mening hebben ;) doorgaans is achteraf strakker.. ik laat meestel de ombouw wel timmeren maar nog niet afwerken.
Bij mij vertelden de keukenboeren juist dat alles (zoals koven e.d.) gereed moeten zijn.
Dat zij als laatsten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:34:
[...]

Bij mij vertelden de keukenboeren juist dat alles (zoals koven e.d.) gereed moeten zijn.
Dat zij als laatsten komen.
prima toch dan is iedereen van de betrokken partijen het eens. ;) blijven mensen met verschillende meningen en verschillende voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:35:
[...]

prima toch dan is iedereen van de betrokken partijen het eens. ;) blijven mensen met verschillende meningen en verschillende voorkeuren.
Ik zelf heb geen idee, dus ik geef alleen maar door wat zij mij vertelden.
Jouw methode (ombouw opzetten > kasten plaatsen > afwerken) lijkt mij ook de meest logische.
Kun je m.i. het mooiste krijgen.
Maar ik ga vooralsnog van de keukenboer uit, maar zal hem zeker laten uitleggen waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

Eerst de ombouw lijkt me slim, anders komen de "stuucvarkens" :+ aan je nieuwe keuken

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

Eric H schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:22:
[...]

Was niet als "tof" en "stoer" bedoelt.
Maar ik zat niet te wachten op ongevraagde adviezen om mijn beslissing nog eens te heroverwegen...
Mijn vraag was niet of het een goed idee is of wat verstandig is??
Mijn vraag was hoe het ding het beste gedemonteerd kon worden, that's it.

Daarbij, en het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik het moet benoemen, maar ons huis is al zeer goed geïsoleerd, voorzien van zonnepanelen en de aanschaf van een WP staat op de planning.
Oke, goed zo. Dan is het advies (hoewel ongevraagd) alleen maar meer opportuun. Bij een WP (zeker voor een zeer goed geisoleerd huis) is genoeg afgiftecapaciteit extreem belangrijk om het minimale vermogen bij kwakkeltemperaturen kwijt te kunnen.

Jij zit niet op advies te wachten, maar anderen die in dezelfde situatie zitten, pikken dit misschien op en kunnen er wat mee.

In het WP topic worden we doodgegooid met cases van veel te grote warmtepompen in nieuwbouwhuizen die zich helemaal gek pendelen en waardeloze performance hebben, omdat WP en afgifte totaal niet afgestemd zijn op elkaar.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
twain4me schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:46:
[...]

Hoe gaat dit dan in detail in zijn werking? Ombouw plaatsen van gipsplaten, met stucstops waar de kasten komen, dan kastenwand plaatsen en als laatste stucen oid? Of wat bedoel je met afwerken c.q. tot welk punt timmer je af?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 20:49
Een heuse klus dan wel,maar de eerste fundering is een feit! eerqsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeCPNJIrxmJpRWPi7Bm0AKoYpu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGlOVJjvkMetHoiBoMCDsrdG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPeBAmBuD7d2hjtnJ8meZEFGQYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDDtt8E47AutfWQ7CtDMbN2N.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week opmetsen en klaarmaken voor de vloerplaat.

Extra leidingen naar buiten:
3x 110mm
2x50mm
1x75mm
Zo kan er op ongeveer alles voorzien worden, alsook kan er vanuit het bijgebouw/garage extra leidingen voorzien worden.
Op een uurtje tijd was er 21m3 gepompt.

Wijze les: geen folie in de sĺeuven want die overleeft het toch niet.
Platen of isolatie is een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Tehh schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:23:
Ik heb laatst een klapdeur + kozijn van meer dan 1 meter breed verwijderd. De nieuwe deur + kozijn is circa 18 cm smaller. Aan beide zijden moet ik dus een stukje muur herstellen. De bestaande muur bestaat uit kalkzandstenen metselblokken van circa 80x400x300 waar we circa 1cm cement tegenaan zit aan beide zijden.
Ik zat te denken om de ruimte op te vullen met blokken van circa waalformaat, misschien zelfs wel gewoon oude bakstenen hergebruiken (lekker duurzaam) i.c.m. wat ankers voor de stevigheid. Qua verwerking zou 60mm Ytong en dat opdikken met cement nog makkelijker zijn. De muur heeft geen dragende functie (dit stukje niet althans, de oude latei zit er nog boven). Dus, waalformaat en dan metselen of gewoon Ytong blokken pakken? Uiteindelijk wordt de muur nog gestuct aan beide zijden.
Zie bovenstaande, i.v.m. de kleine ruimte lijkt mij Ytong de makkelijkste optie die prima volstaat als deze opgedikt is met cement. Nog betere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh1VDkLL-zkK3Mpk-at_zG4EIVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFv3qDl3NriaoSAC43nXIDPp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Om een wandje te plaatsen hebben wede timmerman de paal waar de leuning aan vast zat afgezaagd. Hij wilde dit vastzetten met een klosje, maar ik heb liever een oplossing met een trapleuningbeugel zodat ik de leuning eenvoudig kan (de)monteren.

Iemand een idee waar ik een beugel kan halen die lijkt op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY18kxhvLIrjdojh6XEPt0bEm8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MlQNjRY09hNXHq4Mgb1T3WX.jpg?f=fotoalbum_large
De leuning is een flinke houten balk dus alles wat achterde leuning past en stelbaar is qua diepte is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Rukapul https://www.leuninghouder...gsearch/result/?q=Verstel

Exact wat je zoekt. Het ding heet een leuninghouder :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Dank @The Eagle . Kreeg het niet gevonden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:47
Tehh schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:34:
[...]

Zie bovenstaande, i.v.m. de kleine ruimte lijkt mij Ytong de makkelijkste optie die prima volstaat als deze opgedikt is met cement. Nog betere ideeën?

[Afbeelding]
Ytong is prima, als je het maar lijmt met juiste materiaal. Kozijn goed verankeren in bestaande muur.
Opdikken met cement, je bedoelt bezetten/stucen?
Kan als je ondergrond goed behandeld met een fixeer ivm zuigen vd ytong.

• Tehh
  • Niet online
Jeweetje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:22:
[...]

Ytong is prima, als je het maar lijmt met juiste materiaal. Kozijn goed verankeren in bestaande muur.
Opdikken met cement, je bedoelt bezetten/stucen?
Kan als je ondergrond goed behandeld met een fixeer ivm zuigen vd ytong.
Een muur bezetten, die term kende ik nog niet. Maar daar lijkt het wel op ja. De huidige muur bestaat uit blokken van 8 à 9 cm die aan beide kanten met een dikke laag cement zijn besmeerd. De ene kant was vervolgens betegeld en de andere gespact.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Beste medetweakers,

Wij zouden graag in ons huis toekomst gericht willen worden, en een 2de badkamer op de zolder verdieping realiseren. Op dit moment is er 1 badkamer waarbij met 15mm koper (warm en koud) de watervoorziening wordt gedaan.

Nu wil ik dit graag vervangen door Henco meerlaagsbuis en het geschikt maken voor 2 badkamers. In de ruimte waar de buizen zich bevinden kan ik geen 2 x 25 of 26 kwijt.
Afstand ongeveer 7 meter met 2 flauwe bochten.

Dus mijn vraag voor 2 badkamers;
2 x 20mm Henco
2 x 20 mm warmwater + 1 x 20mm koud water
2 x 16 mm warmwater + 1 x 20 mm koud water.

Wat zou de beste oplossing zijn.
Badkamer 1: Bad, Grote Douche, wastafel en WC
Badkamer 2: Grote douche, wastafel en WC.

[ Voor 3% gewijzigd door Maeslant op 22-12-2022 16:29 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:49

Toppe

Oké ✅

Maeslant schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:28:
Beste medetweakers,

Wij zouden graag in ons huis toekomst gericht willen worden, en een 2de badkamer op de zolder verdieping realiseren. Op dit moment is er 1 badkamer waarbij met 15mm koper (warm en koud) de watervoorziening wordt gedaan.

Nu wil ik dit graag vervangen door Henco meerlaagsbuis en het geschikt maken voor 2 badkamers. In de ruimte waar de buizen zich bevinden kan ik geen 2 x 25 of 26 kwijt.
Afstand ongeveer 7 meter met 2 flauwe bochten.

Dus mijn vraag voor 2 badkamers;
2 x 20mm Henco
2 x 20 mm warmwater + 1 x 20mm koud water
2 x 16 mm warmwater + 1 x 20 mm koud water.

Wat zou de beste oplossing zijn.
Badkamer 1: Bad, Grote Douche, wastafel en WC
Badkamer 2: Grote douche, wastafel en WC.
Wil je die 20mm op 15mm aansluiten? Dat heeft namelijk geen meerwaarde ten opzichte van 16mm

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:31:
[...]

Wil je die 20mm op 15mm aansluiten? Dat heeft namelijk geen meerwaarde ten opzichte van 16mm
Nee die 20mm komt op 26 henco vanuit de hoofdaansluitingen (warm en koud)

Het aftakken in de badkamer zou wel met 16mm kunnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vakantie *O*. Even gefröbeld in de werkplaats. Stuk hout van een plataanstam die ik zelf heb verzaagd deze zomer (yay voor mijn mega-lintzaag) en stukken gesnoeide tak van een Amerikaanse Vogelkers die ik even bewerkt heb op de draaibank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlTon4CrqgBWJTvlO1sHhzAwY64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TWYNeVP7snANsnUXZG3nFsG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-A3dQT43gFguvvY7_w8ZYlFRx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVImpV3L7wzD98XoHjpG9uU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCi0DpWz_A9RbPfAGoGrOJVMtf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzpzwxrwWOd5KpDbALsuXteg.jpg?f=fotoalbum_large

• Toppe
  • Laatst online: 07:49

Toppe

Oké ✅

Maeslant schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:36:
[...]

Nee die 20mm komt op 26 henco vanuit de hoofdaansluitingen (warm en koud)

Het aftakken in de badkamer zou wel met 16mm kunnen.
En is er een reden dat je perse met 20mm wil werken? Ik zou zelf lekker met 16 gaan werken:

Toilet: of die er 2 of 2 minuut 10 over doet, niet belangrijk
Wastafel: ik heb de juist dicht gedraaid, anders dikke fontein
Douche: tegenwoordig zijn de douchekoppen water besparend en komt er maximaal 9 liter per minuut uit ofzo
Bad: twijfel geval. Hangt van je kraan af.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
Dinsterzz92 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:24:
Een heuse klus dan wel,maar de eerste fundering is een feit! eerqs[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende week opmetsen en klaarmaken voor de vloerplaat.

Extra leidingen naar buiten:
3x 110mm
2x50mm
1x75mm
Zo kan er op ongeveer alles voorzien worden, alsook kan er vanuit het bijgebouw/garage extra leidingen voorzien worden.
Op een uurtje tijd was er 21m3 gepompt.

Dit is wel heel erg low budget funderingbalken maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:43

_Arthur

blub

Dinsterzz92 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:24:
Zit er uberhaupt wel wapening in?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik weet niet zo goed waar ik met deze vraag heen moet, maar omdat het technische gezien om een klusje gaat probeer ik het hier even:

Ik ben op zoek naar duimschroeven m4, 12mm lang. Op internet kan ik vanalles vinden maar, het zijn ofwel m3 duimschroeven voor computerwerk en geen m4, of via aliexpress. Nu weet ik niet wat de juiste zoekterm is voor een duimschroef, maar ik kan me niet voorstellen dat die dingen in nederland verder nergens te krijgen zijn. Heeft iemand een pointer in de goede richting?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Pixeltje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:48:
Ik weet niet zo goed waar ik met deze vraag heen moet, maar omdat het technische gezien om een klusje gaat probeer ik het hier even:

Ik ben op zoek naar duimschroeven m4, 12mm lang. Op internet kan ik vanalles vinden maar, het zijn ofwel m3 duimschroeven voor computerwerk en geen m4, of via aliexpress. Nu weet ik niet wat de juiste zoekterm is voor een duimschroef, maar ik kan me niet voorstellen dat die dingen in nederland verder nergens te krijgen zijn. Heeft iemand een pointer in de goede richting?
Zoek je een vleugelschroef?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

True schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:56:
[...]

Zoek je een vleugelschroef?
Niet in eerste instantie, maar dat zou ook werken. Ik bedoelde de duimschroeven zoals je die ook gebruikt om je sidepanels op een pc behuizing vast te zetten, maar een vleugelschroef zou in dit geval ook werken, dank!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 19:02

Bedoel je schroeven met een gekartelde kop volgens DIN 464?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:05:
[...]

Bedoel je schroeven met een gekartelde kop volgens DIN 464?
Ja, zoiets inderdaad. Wist niet dat daar een DIN voor was :+

• Maeslant
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:41:
[...]

En is er een reden dat je perse met 20mm wil werken? Ik zou zelf lekker met 16 gaan werken:

Toilet: of die er 2 of 2 minuut 10 over doet, niet belangrijk
Wastafel: ik heb de juist dicht gedraaid, anders dikke fontein
Douche: tegenwoordig zijn de douchekoppen water besparend en komt er maximaal 9 liter per minuut uit ofzo
Bad: twijfel geval. Hangt van je kraan af.
4 vrouwen, dus douchen tegelijk is wel handig. Ik dacht met 20mm kan ik splitsen in 2 x 16mm voor 2 douches die tegelijk genoeg water hebben.

Mijn eerst gedachten was 2 x 20mm. (Warm 20 en Koud 20)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Volgens mij noemen ze het ook een kartelschroef:

https://www.hornbach.nl/p...m4x20-mm-din-653/7807776/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 20:49
_Arthur schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:42:
[...]

Zit er uberhaupt wel wapening in?
Dankzij bodemsondering en engenieursberekeningen bleek wapening niet nodig. Op 1 uitzondering na zijn alle nieuwbouwers in de straat zonder staal in de sleuven. Op eigen keuze wel staalvezels toegevoegd. De prijs kwam het niet op aan en dan is er toch een stemmetje die zegt dat er wat staal in zit

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 18:14
Die ene review erbij ook.. ik lag helemaal dubbel. :P

*sowieso

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Aurum
Nou nadat we vorig jaar begonnen zijn aan het afbouwen van onze Casco nieuwbouw leven we straks eindelijk in een huis met deuren! Vanwege het feit dat ik kamerhoge deuren wou en ook nog eens custom kozijnen hebben we zelf de kozijnen en de deuren gemaakt. Dat scheelt ook nog eens in de portomonee ;)
De kozijnen zijn gemaakt van gevingerlast meranti, die over de freestafel is gehaald om hier 45 graden hoeken en het profiel ervan af te frezen. Ik wou optisch een smaller ogend kozijn dus vandaar de 45 graden.

Daarna de deuren gemaakt ala paneeldeuren met een extra touch :). Hiervoor 38mm MDF gebruikt en daar een groef in gefreesd voor 12mm binnenplaat (vergelijkbaar aan de cando deuren die we tegen zijn gekomen, gevoeld of het wel solide genoeg was met een 12mm plaat). van dezelfde 12mm plaat nog latten gezaagd en de kopse kanten geprimed voor het lijmen.

We hebben een loods tot onze beschikking waar o.a. de zaagtafel/frees etc staat alleen werd het met de temperaturen van vorige weken daar onder de 5 graden... dus helaas niet aangedurft om het daar in elkaar te lijmen voor het geval dat niet goed zou gaan. Dan maar de eettafel ingepakt om het in elkaar te lijmen. Wel in delen gedaan omdat 10 min om alles in de lijm te zetten en te klemmen iets te optimischtisch was.
Ik ben erg trots op het resultaat! :D
De meterkast deur als eerst afgewerkt als test en daarna eindelijk een toiletdeur :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpy0eSYf4WqSapE26Tmg-MS6BjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSn5rEn6jwredLKlBDuKAwcd.jpg?f=fotoalbum_large
w.i.p.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpnodu-djleSWxjU-d6qemVzoh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdkfh8uFmpnBm3IluDb9fuSr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18gaZ47tHUGAQkSGmUshDF1lLF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUryKleTEGMEvaifArOWCmiz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aurum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:11:
Nou nadat we vorig jaar begonnen zijn aan het afbouwen van onze Casco nieuwbouw leven we straks eindelijk in een huis met deuren! Vanwege het feit dat ik kamerhoge deuren wou en ook nog eens custom kozijnen hebben we zelf de kozijnen en de deuren gemaakt. Dat scheelt ook nog eens in de portomonee ;)
De kozijnen zijn gemaakt van gevingerlast meranti, die over de freestafel is gehaald om hier 45 graden hoeken en het profiel ervan af te frezen. Ik wou optisch een smaller ogend kozijn dus vandaar de 45 graden.

Daarna de deuren gemaakt ala paneeldeuren met een extra touch :). Hiervoor 38mm MDF gebruikt en daar een groef in gefreesd voor 12mm binnenplaat (vergelijkbaar aan de cando deuren die we tegen zijn gekomen, gevoeld of het wel solide genoeg was met een 12mm plaat). van dezelfde 12mm plaat nog latten gezaagd en de kopse kanten geprimed voor het lijmen.

We hebben een loods tot onze beschikking waar o.a. de zaagtafel/frees etc staat alleen werd het met de temperaturen van vorige weken daar onder de 5 graden... dus helaas niet aangedurft om het daar in elkaar te lijmen voor het geval dat niet goed zou gaan. Dan maar de eettafel ingepakt om het in elkaar te lijmen. Wel in delen gedaan omdat 10 min om alles in de lijm te zetten en te klemmen iets te optimischtisch was.
Ik ben erg trots op het resultaat! :D
De meterkast deur als eerst afgewerkt als test en daarna eindelijk een toiletdeur :+

[Afbeelding]
w.i.p.
[Afbeelding][Afbeelding]
Je deurkruk zit niet in de midden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
nokiaan958GB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:49:
[...]

Je deurkruk zit niet in de midden :+
haha klopt, stijl is 12cm slotkast 5cm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Laatst online: 16-09 13:39
Al eens eerder gevraagd, maar hoop toch dat er iemand is dat kan adviseren.

Onze radiatoren lekken in ons nieuwe huis. Hele CV installatie heeft een tijd lang stil gestaan, en sommige koppelingen lekken. Eentje is er al vervangen, maar kort daarna merkten we een andere radiator op die aan het lekken was. Het probleem is echter dat ik nergens op de BG een aftap punt kan vinden. Er is wel een verdeler op de BG, maar die zit achter een houten bekisting die niet zonder sloopwerk open te maken is.

Nu had ik het idee om in de garage een aftap punt te maken bij een radiator die daar hangt. Echter zit de ingaande leiding in de weg om een kraantje op de uitgaande dop te zetten. Nu lijkt het erop dat er wel wat speling in de leiding zit en ik denk dat ik hem wel linksom of rechtsom deels kan draaien om die ruimte te maken, alleen ben ik bang dat er dan teveel stress op de leiding komt te zitten.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste op kan lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCFn6rk0bF0hBUQZybnP0IiHnbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/drPbySuqsxM3xap7tNX3oLvc.jpg?f=user_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:28
Montagebouten losdraaien, en de radiator van de muur afhalen? misschien red je het met alleen kantelen, en anders moet je hem draaien (niet meer parallel maar bijv 45 graden tov de muur).

Maarja, uiteindelijk moet er een hoek tussen de radiator en de knelkoppeling naar je kraan, past dat?

Indien je een compressor heb, kan je het proberen als je op het hoogste punt de toe en afvoer afkoppel, 1 koppelen aan de compressor en de andere naar een wasbak. om alles eruit te drukken.

[ Voor 25% gewijzigd door lyncyst op 23-12-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Soepstengel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:41:
[...]

Al eens eerder gevraagd, maar hoop toch dat er iemand is dat kan adviseren.

Onze radiatoren lekken in ons nieuwe huis. Hele CV installatie heeft een tijd lang stil gestaan, en sommige koppelingen lekken. Eentje is er al vervangen, maar kort daarna merkten we een andere radiator op die aan het lekken was. Het probleem is echter dat ik nergens op de BG een aftap punt kan vinden. Er is wel een verdeler op de BG, maar die zit achter een houten bekisting die niet zonder sloopwerk open te maken is.

Nu had ik het idee om in de garage een aftap punt te maken bij een radiator die daar hangt. Echter zit de ingaande leiding in de weg om een kraantje op de uitgaande dop te zetten. Nu lijkt het erop dat er wel wat speling in de leiding zit en ik denk dat ik hem wel linksom of rechtsom deels kan draaien om die ruimte te maken, alleen ben ik bang dat er dan teveel stress op de leiding komt te zitten.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste op kan lossen?
[Afbeelding]
Hoe ik het zou doen?

Voorbereiden: Een tuinslag met een gardena koppeling en kraanadapter erop.

1) druk van het systeem halen. Zodat je alleen met het water te maken hebt dat door de zwaartekracht naar beneden komt.
2) Alle kranen dicht zodat er minimale flow is.
3) Bakje onder deze radiatorknop (op de foto)
4) Je draait de kraan los (ja, weetje water komt eruit, maar gezien geen flow, zal dat meevallen)
5) Draai de gadena kraankoppeling erop en koppel de slang aan.
6.) Draai alle kranen open en ook de ontluchtingskraan op het allerhoogste punt

(Wel even opletten welke koppelingen je nodig hebt. Maar je kunt gewoon doppen kopen om hem af te sluiten. Beetje snel werken dat kan makkelijk. Ik heb wel eens gewoon een kurk gebuikt om snel erin te duwen om het water tegen te houden.

En je systeem zal helemaal leeglopen en je kunt je ding doen.

Tips
- Zet bij elke radiator een voetventiel
- Maak een aftapkraantje op het laagste punt.

Maar dat is zoals ik het zou doen.

Maar wees niet bang voor wat water als je de druk eraf hebt en alle kranen in het hele huis dicht. Dan komt er niet zo veel uit. (alleen water uit die radiator, maar kan niet inschatten hoeveel). Bij houten vloer zou ik het zeker niet doen, maar als je beetje snel werkt, heb je niet meer water dan je met 2 grote handdoeken kunt opvangen (Let op, water is meestal zo vies dat je deze handdoeken wel kunt weggooien).

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 23-12-2022 22:42 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Laatst online: 16-09 13:39
lyncyst schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:33:
Montagebouten losdraaien, en de radiator van de muur afhalen? misschien red je het met alleen kantelen, en anders moet je hem draaien (niet meer parallel maar bijv 45 graden tov de muur).

Maarja, uiteindelijk moet er een hoek tussen de radiator en de knelkoppeling naar je kraan, past dat?
Op dit moment niet mits ik de thermostaatkraan ver genoeg kan draaien, maar ik weet niet zeker of die extra belasting op de leiding zo'n goed idee is?
Cyberpope schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:37:
[...]

Hoe ik het zou doen?

Voorbereiden: Een tuinslag met een gardena koppeling en kraanadapter erop.

1) druk van het systeem halen. Zodat je alleen met het water te maken hebt dat door de zwaartekracht naar beneden komt.
2) Alle kranen dicht zodat er minimale flow is.
3) Bakje onder deze radiatorknop (op de foto)
4) Je draait de kraan los (ja, weetje water komt eruit, maar gezien geen flow, zal dat meevallen)
5) Draai de gadena kraankoppeling erop en koppel de slang aan.
6.) Draai alle kranen open en ook de ontluchtingskraan op het allerhoogste punt

(Wel even opletten welke koppelingen je nodig hebt. Maar je kunt gewoon doppen kopen om hem af te sluiten. Beetje snel werken dat kan makkelijk. Ik heb wel eens gewoon een kurk gebuikt om snel erin te duwen om het water tegen te houden.

En je systeem zal helemaal leeglopen en je kunt je ding doen.

Tips
- Zet bij elke radiator een voetventiel
- Maak een aftapkraantje op het laagste punt.

Maar dat is zoals ik het zou doen.

Maar wees niet bang voor wat water als je de druk eraf hebt en alle kranen in het hele huis dicht. Dan komt er niet zo veel uit. (alleen water uit die radiator, maar kan niet inschatten hoeveel). Bij houten vloer zou ik het zeker niet doen, maar als je beetje snel werkt, heb je niet meer water dan je met 2 grote handdoeken kunt opvangen (Let op, water is meestal zo vies dat je deze handdoeken wel kunt weggooien).
Het water wat eruit komt maak ik me niet zo'n zorgen over, het is de garage en de vloer is met een 2K verf behandeld dus die kan wel wat hebben. Het gaat me er meer om hoe ik hier een aftapkraantje op kan monteren gezien de leidingen die in de weg zitten.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Soepstengel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:48:
Het water wat eruit komt maak ik me niet zo'n zorgen over, het is de garage en de vloer is met een 2K verf behandeld dus die kan wel wat hebben. Het gaat me er meer om hoe ik hier een aftapkraantje op kan monteren gezien de leidingen die in de weg zitten.
Ja, maar met de radiator eraf heb je toch alle ruimte om dingen te doen?
Dan zijn de mogelijkheden legio, zoals je maar beide leidingen met evenveel verlengt.
Daar zijn gewoon diverse dingen voor te krijgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzgfVbAUv8YgMT9bHcFxFU6Q-xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWW5I7xpxM1NMDTK1xL5of34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p9Ug9HaQswQEjktwGh84cGMvbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nI8A6yZLvRIGrRFJaWerYGd0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drjP1B8Av7O04uO0rc_JEG3tSDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4Vd0l7O0q82dOzjjeCMSHyr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwwjb1fYt4ANsTF3HOnAJAhjcsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS96ci8B7vb1hheZwYlYLflL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11e_EQCbV7X2map75jgJSE4Q3Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFL7YplLdeWEHYDme16D5KsW.jpg?f=fotoalbum_large

Snij/serveerplank met verdieping en sapgoot uit Essen, Kersen en Iroko hout, afgewerkt met paraffine-olie.
De standaard is uit Wengé en heeft, zoals je ziet, een messenhouder. Ook zonder snijplank is de houder in balans met of zonder mes erin, en als de plank erin staat ligt het zwaartepunt in het midden, het blijft dus stevig staan. Minimalistisch, want ik had maar kleine stukken om mee te werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:29
HTT-Thalan schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Snij/serveerplank met verdieping en sapgoot uit Essen, Kersen en Iroko hout, afgewerkt met paraffine-olie.
De standaard is uit Wengé en heeft, zoals je ziet, een messenhouder. Ook zonder snijplank is de houder in balans met of zonder mes erin, en als de plank erin staat ligt het zwaartepunt in het midden, het blijft dus stevig staan. Minimalistisch, want ik had maar kleine stukken om mee te werken.
Ik kook ook altijd achter de computer :+

Ziet er mooi uit! Knap gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MrScratch schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:32:
Ik heb last van een loslatende frontplate van mijn magnetron/oven. Erachter zit een soort zacht plakkend spul, maar dat laat nu dus los. Is er een manier om dit weer goed vast te lijmen? Ik verwacht dat de lijm flink te lijden heeft van veel temperatuurverschil, dus ik ben er niet zeker van hoe dit op te lossen. Tips?

[Afbeelding]
Geen idee of je hier nog mee zit, maar ik kwam vandaag in de praxis dit tegen:
https://www.bison.nl/nl/product.1490303

Gezien dat het plastic en glas en in de auto nog best warm kan worden lijkt het me een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 13:07
Heeft er iemand een suggestie om de mechanische ventilatie trillingvrij op te hangen?

Ik heb recent een niet ventilatie box gekocht. Wij slapen aan de andere zijde van waar deze hangt.
Hierdoor hoor ik toch nog een lichte brom, zekere als deze verhoogd in toeren is.
Dit is een gipsen wand, waarschijnlijk werkt dit als klankkast.
Helaas kan ik deze niet op een andere plek monteren.

Ik heb al even zitten zoeken naar dempers, maar ik komt dan als snel uit richting de ophanging van motoren ect.

Heeft er iemand een suggestie hoe deze trillingen te dempen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
cable-one schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:59:
Heeft er iemand een suggestie om de mechanische ventilatie trillingvrij op te hangen?

Ik heb recent een niet ventilatie box gekocht. Wij slapen aan de andere zijde van waar deze hangt.
Hierdoor hoor ik toch nog een lichte brom, zekere als deze verhoogd in toeren is.

Ik heb al even zitten zoeken naar dempers, maar ik komt dan als snel uit richting de ophanging van motoren ect.

Ik zou een anti trillingsmat kopen die je ook voor je wasmachine kan gebruiken.
Ventilatiebox loshalen en aftekenen op de mat en gaten maken in de mat.
Vervolgens tussen box en muur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er zijn volgens mij speciale pluggen tegen trillingen voor gipswanden.

Hangt de unit wel waterpas? Ik heb op zolder een Orcon die regen het schuine dag hangt en die maakt ook geluid, maar dit bleek te komen doordat hij "doorzakt" en dan een beetje aanloopt. Ik kon dit oplossen door de behuizing wat te klemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

chrisborst schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:05:
[...]

Ik zou een anti trillingsmat kopen die je ook voor je wasmachine kan gebruiken.
Ventilatiebox loshalen en aftekenen op de mat en gaten maken in de mat.
Vervolgens tussen box en muur zetten.
De issue is de schroeven. Die geven de trilling door aan de muur. En als het een hol wandje is, gaat het niets uit maken. Zo'n mat werkt voor dw wasmachine omdat die er volledig op staat en deze dus ontkoppelt.

Mijn idee zou zijn om iets tegen het klankkast effect doen in combinatie met ophangen in rubbers en geluiddempende pluggen.

Misschien stapsgewijs om budget beetje onder controle te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 24-12-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Op een apart frame hangen wat los zit van je muur?

Twee balken verticaal en een plaatje ter hoogte van je unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
HTT-Thalan schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netjes hoor. Hoe lang ben je er mee bezig geweest??

Kan het niet laten :+. Nieuw toetsenbord al besteld??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
To_Tall schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:47:
[...]

Netjes hoor. Hoe lang ben je er mee bezig geweest??

Kan het niet laten :+. Nieuw toetsenbord al besteld??
Denk dat hij het eerst nog moet geven voordat hij het lief vraagt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het simpelste is waarschijnlijk de massa van de wand vergroten door er bv 18 multiplex oid aan op te hangen voordat je de unit ophangt (eigenlijk hebben al die units een minimale massa waaraan je ze moet ophangen om je huidige klachten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
twain4me schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:38:
[...]

Het simpelste is waarschijnlijk de massa van de wand vergroten door er bv 18 multiplex oid aan op te hangen voordat je de unit ophangt (eigenlijk hebben al die units een minimale massa waaraan je ze moet ophangen om je huidige klachten te voorkomen.
Ja volgens mij 200 kg per m2 minimaal. Dat ga je met stuk multiplex ook niet redden, maar zal vast helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Wolly schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:53:
[...]

Op een apart frame hangen wat los zit van je muur?

Twee balken verticaal en een plaatje ter hoogte van je unit.
Ik heb je plaatje niet helemaal. Maar de opties in mijn hoofd:
- Staande stelling op zo'n ontkoppelingsplaat.
- Plafondmontage met "motorsteunen" (https://www.justfans.co.u...400_400/ACCES_KSE_big.jpg)

(die url is low-key hilarisch _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Point.Flare schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:33:
[...]

Ik heb je plaatje niet helemaal. Maar de opties in mijn hoofd:
- Staande stelling op zo'n ontkoppelingsplaat.
- Plafondmontage met "motorsteunen" (https://www.justfans.co.u...400_400/ACCES_KSE_big.jpg)

(die url is low-key hilarisch _O- )
Ik bedoel twee balkjes van vloer tot plafond, 40 to 60 cm ertussen. Dan op de hoogte van de unit een stuk OSB oid waar je de unit op monteert.

Het enige waar dan dus contact wordt gemaakt met de rest van het huis is het plafond en de vloer, ik neem aan dat die genoeg massa hebben om het geluid weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MrScratch schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:32:
Ik heb last van een loslatende frontplate van mijn magnetron/oven. Erachter zit een soort zacht plakkend spul, maar dat laat nu dus los. Is er een manier om dit weer goed vast te lijmen? Ik verwacht dat de lijm flink te lijden heeft van veel temperatuurverschil, dus ik ben er niet zeker van hoe dit op te lossen. Tips?

[Afbeelding]
Dat lijkt mijn oven wel, inclusief loslatende frontplate. Ik heb gewoon de frontplate ervan af gehaald en het pakkende spul verwijderd. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de magnetron straling lekt zonder frontplate.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wolly schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:51:
[...]

Ik bedoel twee balkjes van vloer tot plafond, 40 to 60 cm ertussen. Dan op de hoogte van de unit een stuk OSB oid waar je de unit op monteert.

Het enige waar dan dus contact wordt gemaakt met de rest van het huis is het plafond en de vloer, ik neem aan dat die genoeg massa hebben om het geluid weg te halen.
Ik zou het precies zo doen. Ik heb ooit een brommende vloerverwarmingverdeler gehad. De oplossing daar was simpelweg de moeren wat minder strak aandraaien zodat de verdeler minder hard tegen de wand drukte. Daarmee was het resoneren ook weg.

Voor een mv box zou je dat als eerste ook kunnen proberen. En dan uiteraard maar een tikje losser he, niet dat dat ding op half zeven hangt en ieder moment van de wand af kan komen. :+

Werkt dat niet, 2 balkjes, 4 hoekijzertjes, wat pluggen en schroeven en een plaatje om de mv box op te monteren.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:11
We zijn in onze VVE naar opties voor verduurzamen, vooral de zijgevels willen we aanpakken. Die hebben nu een lege spouw van 6 cm dus qua isolatiewaarden in de spouw denken we daar niet heel veel winst te kunnen behalen. Nu heb ik het idee, zou dit niet beter van buitenaf ingepakt kunnen worden met pir gevelbekleding. Ik weet niet of hier bedrijven doorgegeven mogen worden, maar kent iemand een bedrijf dat dat doet in de omgeving Utrecht? Ik kom eigenlijk alleen maar spouwmuurisolatie bedrijven tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KoenVW76 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:16:
We zijn in onze VVE naar opties voor verduurzamen, vooral de zijgevels willen we aanpakken. Die hebben nu een lege spouw van 6 cm dus qua isolatiewaarden in de spouw denken we daar niet heel veel winst te kunnen behalen. Nu heb ik het idee, zou dit niet beter van buitenaf ingepakt kunnen worden met pir gevelbekleding. Ik weet niet of hier bedrijven doorgegeven mogen worden, maar kent iemand een bedrijf dat dat doet in de omgeving Utrecht? Ik kom eigenlijk alleen maar spouwmuurisolatie bedrijven tegen.
dat zijn doorgaans gewoon algemene aannemers. en niet zo zeer gespecialiseerde bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Waaruit onderbouw je de stelling dat er met 6cm isolatie geen winst te behalen is?
Vragen die belangrijk zijn: is de gevel slecht/ onderhoud nodig?
Tot welk nivo wil je isoleren ( kennelijk hoog)
Als ik nieuwe gevels (2x gedaan )laat na-isoleren dan minimaal bouwnorm. Elke aannemer die roept dat minder ook prima is schrappen.

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Waar je naar zou kunnen kijken zijn de isolatiesystemen met steenstrips zoals die van Van der Sanden. Dit ziet er gewoon uit als een baksteen maar dan kan je wel de maximale isolatiewaarde halen. Daarbij ga ik er vanuit dat je nu een bakstenen zijgevel hebt.
Hou er rekening mee dat half Nederland bezig is met verduurzamen en aannemers dus omkomen in het werk. Als je al reactie krijgt, dan zal je lang moeten wachten en mag je de hoofdprijs betalen. De bouwwereld begint op dit moment weer langzaam vast te lopen, maar voordat je daar echt wat van gaat merken (beschikbaarheid, lagere prijs) ben je minstens een jaar verder

Dit systeem mag niet zomaar in heel Nederland toegepast worden omdat men (nog) niet kan garanderen dat het minstens 50 jaar op zijn plek blijft zitten. Vraag dit dus na bij je gemeente. De ene gemeente doet daar makkelijker over dan de andere. Zo zit het ook in de stations van Brede en Heerlen als ik mij het goed herinner.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:51
Nu heb ik het idee, zou dit niet beter van buitenaf ingepakt kunnen worden met pir gevelbekleding.
Ik reed laatst langs een rij flats hier in de stad waar hetzelfde idee uitgevoerd wordt: https://www.arc2.nl/proje...oontoren-de-koch-haarlem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:11
technopeuter schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 04:26:
[...]

Waaruit onderbouw je de stelling dat er met 6cm isolatie geen winst te behalen is?
Vragen die belangrijk zijn: is de gevel slecht/ onderhoud nodig?
Tot welk nivo wil je isoleren ( kennelijk hoog)
Als ik nieuwe gevels (2x gedaan )laat na-isoleren dan minimaal bouwnorm. Elke aannemer die roept dat minder ook prima is schrappen.
Ik had het al een beetje opgezocht, ( welllicht is dit onderwerp meer iets voor een ander topic) maar met 6cm spouwmuurisolatie kom je niet heel ver lijkt het. De gevels zijn ook in een slechte staat, moet opnieuw gevoegd worden e.d. Dus het idee was om uit te zoeken of isoleren van buitenaf een optie is zodat we een veel hogere isolatiewaarde kunnen behalen en de gevel gelijk kunnen verfraaien. Het gaat om redelijk grote oppervlaktes 6x zijgevel 3 verdiepingen met puntdak. Spouwmuurisolatie en opnieuw voegen is waarschijnlijk een stuk sneller ( en goedkoper?) geregeld maar ik zou toch ook willen uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:47
KoenVW76 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:25:
[...]

Ik had het al een beetje opgezocht, ( welllicht is dit onderwerp meer iets voor een ander topic) maar met 6cm spouwmuurisolatie kom je niet heel ver lijkt het. De gevels zijn ook in een slechte staat, moet opnieuw gevoegd worden e.d. Dus het idee was om uit te zoeken of isoleren van buitenaf een optie is zodat we een veel hogere isolatiewaarde kunnen behalen en de gevel gelijk kunnen verfraaien. Het gaat om redelijk grote oppervlaktes 6x zijgevel 3 verdiepingen met puntdak. Spouwmuurisolatie en opnieuw voegen is waarschijnlijk een stuk sneller ( en goedkoper?) geregeld maar ik zou toch ook willen uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Als je je buitengevel isoleert altijd eerste je spouw vullen. Anders blijf je bewegende lucht achter je isolatie hebben waardoor je isolatie dus minder is. Die 6cm spouw vullen is al een 100% verbetering op de bestaande situatie he :)
Buitengevel isolatie zit je a snel aan 300 euro per m2. Spouwisolatie kost 30 euro per m2. Hoe zit de VvE in hun spaargeld?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Laatst online: 16-09 19:14

Hier het zelfde probleem.
plaat multiplex met aan de achterkant 4 inslagmoeren.
Daar deze dempers op schroeven
https://www.verpas.nl/tri...ldemper-type-tp-b-taille/
Box op de demper schroeven met een korte bout.
Let even op welke draadmaat je gebruikt.
En lengte draadeind aan demper dat je wel door je 18mm plaat komt in de inslagmoer.
En diameter demper zo dun mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:54
Zolder van mijn nieuwe woning heeft een nokhoogte van 4,1m. Ik moet nog een ladder kopen om daar bij te kunnen. Dat moet dan een vouwladder worden denk ik, zodat ik er ook in het midden bij kan.

Iemand tips/aanraders? Er is zoveel keus.

Dit was wat ik gevonden heb: https://aldorr.nl/product...der-platform-aldorr-home/

[ Voor 24% gewijzigd door praliwi op 27-12-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Laatst online: 16-09 19:14
praliwi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:58:
Zolder van mijn nieuwe woning heeft een nokhoogte van 4,1m. Ik moet nog een ladder kopen om daar bij te kunnen. Dat moet dan een vouwladder worden denk ik, zodat ik er ook in het midden bij kan.

Maak je er een zoldertje in met een trapluik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
No Hands schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:30:
[...]

Als je je buitengevel isoleert altijd eerste je spouw vullen. Anders blijf je bewegende lucht achter je isolatie hebben waardoor je isolatie dus minder is. Die 6cm spouw vullen is al een 100% verbetering op de bestaande situatie he :)
Buitengevel isolatie zit je a snel aan 300 euro per m2. Spouwisolatie kost 30 euro per m2. Hoe zit de VvE in hun spaargeld?
dat is idd wat ik bedoelde, spouwmuurisolatie is (bij een geschikte gevel) een no-brainer. Maar ik zou als VVE veel verder willen gaan en evt de flat zo energiezuinig maken als mogelijk, staan wel wat voorbeelden op het inet van vve's die met een lening van 2 miljoen de hele schil aanpakten en nu geen energiekosten meer hebben, lening was snel terugbetaald

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Dit was wat ik gevonden heb: https://aldorr.nl/product...der-platform-aldorr-home/
Ja, ik had hetzelfde met ons huis. Ben uiteindelijk voor de professional variant van de ladder die je linkt gegaan, was destijds 190 euro (maart 2021). Ben er wel tevreden mee, doet wat hij moet doen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:47
3dmazter schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:08:
[...]

Maak je er een zoldertje in met een trapluik
Heb je toch eerst die ladder nodig om dat zoldertje te maken

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09 18:19
Vandaag weer een stapje verder met een van de schuurtjes (toekomstig kantoor).

Oude kozijn en enkelglas eruit, nieuw kozijn (zelf gemaakt) er terug in met dubbelglas wat ik nog had liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjJl_AYX6vx7XkzTCtSXD2xz2KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCNPk78oCaCxoOonGyb1oNMK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj9oaOqVfDkKnn68gPlD29oJdaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lvGDabaq746B1IH8tJqi287.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr2UTuXLhZOmdXuA3W9FOderbHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDMkqSLSFOR5IhGdmQiS2ZKc.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de rest van de week verder met het isoleren van de schuur, toch fijn een paar van die vrije dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 15:37

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb opdracht gekregen van de baas om twee ikea ivar kastjes op te hangen.

Deze wegen ongeveer 20kg per stuk en laat er nog een kilo of 10 aan spullen in gaan als ze hangen.

Standaard monteer je ze met twee schroeven. Nu moeten ze aan een wand komen waar vroeger een deur zat. Deze is met gipsblokken dichtgezet en voorzien van een laag stuc.

Een van de twee schroeven van het linkerkastje zou hier in komen. Gaat dit met een extra schroef op het goede stuk muur (zie paarse stip buiten het rood omlijnde vlak) goed komen of is dit niet aan te raden?

Ik heb geen optie om aan de andere kant van de muur een plank te doen o.i.d. aangezien daar de huiskamer zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp7YQmx64753VfdCtZmKvzAyIEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZSnMZzBkxWNDo0jHmZx2hXB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 18:30
Aan gipsblokken kun je dat gewoon ophangen, ik zie daar geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:44
Juiste pluggen, b.v. mijn favoriete fisher duopower, dan moet het denk ik al gek lopen wil het naar beneden komen.
Hoe dik is de muur, m.a.w. probeer niet het gat tot de woonkamer te boren 8-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
PnD schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:16:
Ik heb opdracht gekregen van de baas om twee ikea ivar kastjes op te hangen.

Deze wegen ongeveer 20kg per stuk en laat er nog een kilo of 10 aan spullen in gaan als ze hangen.

Standaard monteer je ze met twee schroeven. Nu moeten ze aan een wand komen waar vroeger een deur zat. Deze is met gipsblokken dichtgezet en voorzien van een laag stuc.

Een van de twee schroeven van het linkerkastje zou hier in komen. Gaat dit met een extra schroef op het goede stuk muur (zie paarse stip buiten het rood omlijnde vlak) goed komen of is dit niet aan te raden?

Ik heb geen optie om aan de andere kant van de muur een plank te doen o.i.d. aangezien daar de huiskamer zit.

[Afbeelding]
En als je nog meer zekerheid wil: monteer een houten lat ónder waar kastjes ook op kunnen steunen en je dus de krachten nog wat beter verdeeld. Deze zal verder onzichtbaar zijn. Zo heb ik t gedaan. Wellicht overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26

Det

Ik heb sinds bijna 2 jaar de "4x5 Home" versie. Ik ben redelijk tevreden. Destijds kostte die € 159, die prijs is flink gestegen zie ik. Ik weet nog wel dat het t.o.v. van andere merken best een nette aanbieding was, nota bene bezorgd aan huis. De ladder is flexibel in te zetten, het opzetten met alle scharnierende stukken is even een handigheid en je hebt wel even wat ruimte nodig om je heen. Het feit dat de ladder klein op te vouwen is om op te bergen is wel erg handig trouwens.

Waar ik minder tevreden over ben is de stijfheid. Ik weeg zo'n 100kg, de ladder is goed tot 150kg. Maar als ik bovenaan bij de dakgoot ben (waarbij het eind van de ladder op borsthoogte is) heb ik het niet meer naar m'n zin. De ladder buigt en beweegt gewoon heel veel. Ik heb absoluut geen hoogtevrees overigens. Ook als ik de ladder in een omgekeerde U zet en dan via de werkplatformen) naar het midden loop begint het hele ding gevaarlijk door te buigen dus ga ik maar gauw terug. Als je niet zo hoog hoeft, de A stand gebruikt of veel minder zwaar bent gaat het allemaal prima.

Kortom; naar mijn mening zit je aan de onderkant van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 15:37

PnD

like in Pinda ^_^

Dexter24 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:42:
[...]

En als je nog meer zekerheid wil: monteer een houten lat ónder waar kastjes ook op kunnen steunen en je dus de krachten nog wat beter verdeeld. Deze zal verder onzichtbaar zijn. Zo heb ik t gedaan. Wellicht overbodig.
Daar zat ik ook aan te denken. Sowieso wel een handige manier om het waterpas opgehangen te krijgen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat zou jullie advies m.b.t. materiaalkeuze zijn voor een horizontale koof van ongeveer 9x9cm (bxh)?

De koof komt van de vloer tot wand om een leiding weg te werken. De lengtes zijn 180cm, 226cm en 50 cm. Waar ik zelf al aan dacht:

Dit Ikea bedekkingspaneel van 39x240cm . Duurzaam, stevig (13mm) en volledig afgewerkt plaatmeriaal, (bijna) goedkoper dan onbewerkt mdf en al helemaal als je de exra tijd voor schuren, primer, aflakken, .. in rekening brengt. Twee strookjes van 9cm afzagen (ik heb een invalzaag) en verbinden met enkele stoelhoeken.

MDF plint (gegrond). Iets dunner en daardoor minder stevig. Ook verbinden met stoelhoeken. Ook iets duurder dan het Ikea bedekkingspaneel, maar wel geen zaagwerk in de lengte (en kans op fouten). Kan het makkelijk afkorten met een afkortzaag.

Waar ik niet meteen zin in heb is gips(plaat). Afgewerkte ruimte en niet zo'n zin in gedoe met stof door schuren etc. Ook minder stevig / stootvast. Zou wel natuurlijk het goedkoopste zijn aan materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
sloth schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:09:
Wat zou jullie advies m.b.t. materiaalkeuze zijn voor een horizontale koof van ongeveer 9x9cm (bxh)?

De koof komt van de vloer tot wand om een leiding weg te werken. De lengtes zijn 180cm, 226cm en 50 cm. Waar ik zelf al aan dacht:

Dit Ikea bedekkingspaneel van 39x240cm . Duurzaam, stevig (13mm) en volledig afgewerkt plaatmeriaal, (bijna) goedkoper dan onbewerkt mdf en al helemaal als je de exra tijd voor schuren, primer, aflakken, .. in rekening brengt. Twee strookjes van 9cm afzagen (ik heb een invalzaag) en verbinden met enkele stoelhoeken.

MDF plint (gegrond). Iets dunner en daardoor minder stevig. Ook verbinden met stoelhoeken. Ook iets duurder dan het Ikea bedekkingspaneel, maar wel geen zaagwerk in de lengte (en kans op fouten). Kan het makkelijk afkorten met een afkortzaag.

Waar ik niet meteen zin in heb is gips(plaat). Afgewerkte ruimte en niet zo'n zin in gedoe met stof door schuren etc. Ook minder stevig / stootvast. Zou wel natuurlijk het goedkoopste zijn aan materiaal.
Wat zit er op de muur waar je de koof op wilt maken? Dat ikea paneel is niet volledig mat en steekt dus snel af. Na gronden kun je mdf nog met latex schilderen dus kan het wat beter weg te werken zijn.

Ik zou overigens een koof van mdf plaatmateriaal maken. 12mm is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@hpmkruit de koof komt in een berging met dubbele gipsplaat en osb. Ik ken de kleur en steekt niet af (of stoort me iig niet).

Waarom zou je liever 12mm mdf gebruiken, alleen voor de kleur? 2440 x 1220 is overigens 28 euro bij Hornbach. Slechts beetje goedkoper maar krijgt erg slechte reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sloth schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:52:
@hpmkruit de koof komt in een berging met dubbele gipsplaat en osb. Ik ken de kleur en steekt niet af (of stoort me iig niet).

Waarom zou je liever 12mm mdf gebruiken, alleen voor de kleur? 2440 x 1220 is overigens 28 euro bij Hornbach. Slechts beetje goedkoper maar krijgt erg slechte reviews.
bij de meeste plaatselijke hubo's kan je gewoon een strookje kopen en betaal je maar een deel van de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:37
hallo forumleden,

Mijn vraag gaat over een pas gelegde tegel die wat hol klinkt aan de rand.
De tegel ligt op de overgang van het afschot van de douche.
Er is nog niet gevoegd hetgeen het misschien goed mogelijk maakt om er nog iets aan te doen (buiten uitbikken om).
Ik zie op internet een aantal merken/materialen voorbij komen die dit probleem zouden kunnen oplossen.

https://www.fixafloor.nl/
https://tegelvast.nl/tegelvast-injectiehars-6140/

Is iemand bekend met dit materiaal? Werkt het?
Pagina: 1 ... 267 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/