[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 266 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-05 13:16
SquareOne schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:29:
Iemand hier wel eens zelf deuren (laten) maken voor een pax kast?

Ik zoek eigenlijk schema / afmeting waar de boorgaten zitten in een standaard Ikea pax deur.
Vanwaar de wens om zelf de deuren te laten maken? Het grote voordeel van de pax serie is dat Ikea zelf zoveel deuren en accessoires heeft die dan ook perfect passen.

Edit, en je zal het zelfs met zelfbouw mogelijk niet goedkoper voor elkaar krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Thejman1989 op 17-12-2022 06:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-05 13:16
com2,1ghz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:57:
Als ik voor de kattenluik loop dan voel ik dat het laminaat merkbaar kouder is vanwege de tocht. Iemand een idee hoe ik de kattenluik beter kan isoleren, of eventueel kan vervangen met een variant die beter is geisoleerd? Microchip is wel een vereiste hiervoor om de katten van de buren buiten te houden.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik heb het kattenluik zo gemaakt dat het door een klein aangrenzend tuinhokje gaat. In dat hokje heb ik een tunnel met bocht gemaakt tegen de tocht. Ik heb aan de binnenkant en buitenkant een luikje met magneetstrip gedaan, volledig afgekit waar mogelijk. Aan de binnenkant zit het Luik achter een gordijn. Allemaal voor extra isolatie. En nog is het koud voor het luikje! Wel een stuk minder natuurlijk.

Succes. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFtNh0ASfF2Eu6aQDx8ZebPrkdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm2OHKl176oLfYAqui5ZwkRt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-B_cbHfSGjH8kpwnPRceW9KtLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWDtyaPMc9rq2OvIrqQGTVkE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:01
Ik heb van 4 verschillende keukens 1 keuken gemaakt nu ben ik zover dat er een blad op moet. Ik heb een hele grote houten tafel opgescharreld, blad eraf en dat wil ik nu passend maken. Maar is dat handig? Een houten blad met vocht, scherpe messen en pannen? Hoe bescherm ik dat hout het beste als het als aanrecht dienst moet doen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
@SquareOne je kunt 1 deur bij IKEA kopen (wellicht de outlet), neem de goedkoopste. Die kun je dan als mal gebruiken. (Zo heb ik een keer de meterkast deur ‘gekopieerd’)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Gallus

Cheesy

Thejman1989 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 06:34:
[...]

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik heb het kattenluik zo gemaakt dat het door een klein aangrenzend tuinhokje gaat. In dat hokje heb ik een tunnel met bocht gemaakt tegen de tocht. Ik heb aan de binnenkant en buitenkant een luikje met magneetstrip gedaan, volledig afgekit waar mogelijk. Aan de binnenkant zit het Luik achter een gordijn. Allemaal voor extra isolatie. En nog is het koud voor het luikje! Wel een stuk minder natuurlijk.

Succes. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Creatieve oplossing! Zelf ben ik ook nog op zoek naar een oplossing voor m'n tochtende kattenluikje (Sureflap met chip). Echt de zwakke plek in verder goed geïsoleerde nieuwbouwwoning. Begrijp niet dat er tegenwoordig geen betere oplossingen zijn op de martkt.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:44
BlackMonkey schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 01:12:
[...]

Eens, goedkoop is het niet.

[...]

Dan gaat het dus om een PAX 236 cm? Die heb ik niet, maar mogelijk kan iemand het voor je opmeten.
Correct PAX 236cm. :)
Mocht iemand willen meten houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Smithkj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:56:
@SquareOne je kunt 1 deur bij IKEA kopen (wellicht de outlet), neem de goedkoopste. Die kun je dan als mal gebruiken. (Zo heb ik een keer de meterkast deur ‘gekopieerd’)
Dit is wellicht inderdaad nog wel de handigste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Thejman1989 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 06:25:
[...]

Vanwaar de wens om zelf de deuren te laten maken? Het grote voordeel van de pax serie is dat Ikea zelf zoveel deuren en accessoires heeft die dan ook perfect passen.

Edit, en je zal het zelfs met zelfbouw mogelijk niet goedkoper voor elkaar krijgen.
Specifieke meubel panelen om te matchen met aantal andere zaken in interieur.

Verder wil ik het front tot 1cm boven de vloer verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SquareOne schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:24:
[...]

Correct PAX 236cm. :)
Mocht iemand willen meten houd ik me aanbevolen.
Wel even goed opletten dat het nagemeten wordt met een recente PAX kast.

Ik heb wel eens onder garantie vervangende deuren gekregen en toen zaten de scharnieren ineens op een andere plek |:( Ook 236cm trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gallus schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:08:
[...]

Creatieve oplossing! Zelf ben ik ook nog op zoek naar een oplossing voor m'n tochtende kattenluikje (Sureflap met chip). Echt de zwakke plek in verder goed geïsoleerde nieuwbouwwoning. Begrijp niet dat er tegenwoordig geen betere oplossingen zijn op de martkt.
Ik heb het kattenluikje opgeofferd en de katten vinden het prima gelukkig. Tevreden baasjes en tevreden katten, allemaal met warme voetjes. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:50

Toppe

Oké ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krP8KqfFMrwewWC4SUA1HewTm4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiAizD0UxXYGLSVKhWyh7HBr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zoek dit soort boutjes maar langer dan 100mm, iemand enig idee waar ik die ga vinden? Online wordt ik nergens wijzer uit :-(

Ik vind wel deze; https://www.profmarkt.nl/...-per-stuk/a-9167-10000698

Wel eens waar geen bout er bij, maar dit past ook op de bestaande :)

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 15:24 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:48
Herkent iemand deze radiatorkraan? Het is een Danfoss, maar is het een thermostatische?

Er zit een gewone knop op, maar hij ziet er exact hetzelfde uit als in de badkamer en daar zit een thermostaat knop op... (staat niet op foto).

Is het mogelijk een gewone knop op een thermostatische kraan te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqP5cmveWNxnvgQkzAd5tfbWr68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjyhubmKB0OqE1DOVfBCNLla.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmxR2PpBMTzPcZJrZIHyEk2MtJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whccZCqzobxQLKMnFsjJPaEe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:17:
[Afbeelding]

Ik zoek dit soort boutjes maar langer dan 100mm, iemand enig idee waar ik die ga vinden? Online wordt ik nergens wijzer uit :-(

hoeveel langer.. in theorie kan je dit op een draadeinde zetten van 2 meter :+

https://www.junoindustrie...open-binnenzeskant-1.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:39

YellowCube

Wait...what?

Mythio schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:19:
Herkent iemand deze radiatorkraan? Het is een Danfoss, maar is het een thermostatische?

Er zit een gewone knop op, maar hij ziet er exact hetzelfde uit als in de badkamer en daar zit een thermostaat knop op... (staat niet op foto).

[Afbeelding]
[Afbeelding]
het thermostatische gedeelte zit toch juist in de knop zelf?
Dus, voor zover ik weet kun je gewoon kiezen of je een thermostaat knop of een gewone knop op deze kraan zet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 21:26

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het pinnetje dat uitsteekt rechts op de foto wordt bediend door het bimetaal in de thermostaatknop.
Dus je kunt idd hierop een thermostaat knop zetten zonder verdere aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

twain4me schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:53:
[...]

hoeveel langer.. in theorie kan je dit op een draadeinde zetten van 2 meter :+

https://www.junoindustrie...open-binnenzeskant-1.html
Heuj! Top oplossing, nu eens kijken waar ik dit ga vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Laatst online: 22-05 13:48
Jeweetje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:24:
[...]

Het pinnetje dat uitsteekt rechts op de foto wordt bediend door het bimetaal in de thermostaatknop.
Dus je kunt idd hierop een thermostaat knop zetten zonder verdere aanpassingen.
Ik zal er wel niets van snappen maar er zijn toch twee dingen:

De radiatorkraan (of afsluiter op sommige sites) en de radiatorknop.

Ik dacht dat er van beide zowel normale als thermostatische varianten zijn. Misschien heb ik dat niet begrepen. Ik was bij warmteservice geweest en die gaven aan dat ik de radiatorkraan ook moest vervangen. Maar kijkend naar hoe het er uit ziet hoeft dat helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:43
Gallus schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:08:
[...]

Ik heb laatst deze geinstalleerd: https://www.bol.com/nl/nl...T2kO2aBJuNFhoCyTcQAvD_BwE

De flappen zo afstellen dat ze goed sluiten blijkt alleen niet te doen. Altijd wel een van de twee die op een kier blijft hangen waardoor het isolerende effect weer teniet wordt gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 27-05 21:26
@Mythio
Klopt, bestaan idd uit 2 delen, de thermostaatknop en de kraan.
de thermostaatknop kun je los krijgen en zonder probleem losmaken.
De kraan daarentegen is onderdeel van je syteem.
Worden ook gewone radiator kranen gebruikt (goedkoper) met een vaste draaiknop, hierop past geen thermostaatknop.

Mocht je nog twijfelen, probeer dan je thermostaatknop uit de badkamer er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[Afbeelding]

Boutjes kan je gewoon los bij de Hornbach halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:26:
[...]

Boutjes kan je gewoon los bij de Hornbach halen.
Ja normale 6 kant bouten wel, maar die ik zoek zie ik daar niet in een lengte van 120mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:27:
[...]

Ja normale 6 kant bouten wel, maar die ik zoek zie ik daar niet in een lengte van 120mm?
Oh wacht ik bedoel de dwarsmoer. De bout kan je dan toch bij die online winkel kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:29:
[...]

Oh wacht ik bedoel de dwarsmoer. De bout kan je dan toch bij die online winkel kopen?
Geen verkoop aan particulieren :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Je linkt naar een bout. De moeren kun je daar ook per vier kopen: https://www.profmarkt.nl/...dwarsmoeren-m6/g-10000700
Mocht dit op Profmarkt slaan: dat klopt niet.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:11:
[...]

Thanks! Besteld!

Overigens wel gekke beschrijving :9
Stopcontact kruismoer is inderdaad wel een spannende naam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:38
Nou, hier zitten de bevroeden druppels helaas weer aan het dak van de schuur... Zucht, als het dooit druppelt het dus weer in de hele schuur en ontstaat er op van alles en nog wat schimmel..

De tuin is vernieuwd, ik gok dat het ligt aan een te hoge luchtvochtigheid in de schuur wat op het plafond neerslaat? Kan dat?

De schuur: enkelsteens met een betonplaat onderop en bovenop uit 2015.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Meer ventilatie gaten? Groen dak?

Ik weet niet zo goed wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

President schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:41:
Nou, hier zitten de bevroeden druppels helaas weer aan het dak van de schuur... Zucht, als het dooit druppelt het dus weer in de hele schuur en ontstaat er op van alles en nog wat schimmel..

De tuin is vernieuwd, ik gok dat het ligt aan een te hoge luchtvochtigheid in de schuur wat op het plafond neerslaat? Kan dat?

De schuur: enkelsteens met een betonplaat onderop en bovenop uit 2015.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Meer ventilatie gaten? Groen dak?

Ik weet niet zo goed wat ik hier aan kan doen?
dak isoleren (bij voorkeur aan de buitenkant) je hebt waarschijnlijk last van nachterlijke uitstraling waardoor het dak extreem koud kan worden en het vocht kan condenseren tegen het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
twain4me schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:45:
[...]
dak isoleren (bij voorkeur aan de buitenkant) je hebt waarschijnlijk last van nachterlijke uitstraling waardoor het dak extreem koud kan worden en het vocht kan condenseren tegen het dak.
Hoe kan ik het dak dan het beste isoleren? Het is een betonplaat. Dat het wat kost vind ik prima, steeds dingen die onder de schimmel zitten weg gooien kost ook het nodige.. los van de irritatie bij ons dat we ons 'zorgen' moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik zit te kijken naar de opties om een stelling zoals op onderstaande foto op wielen te zetten. Ik heb ze wel kant en klaar gezien, maar dan is de prijs keer 10 :( .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-C-fWeZ9Chp5YpqKMbLk5mFffU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRWYs2elL0UgJNDfEjkbA2NA.webp?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om een bodemplaat te maken waar 2 van deze stellingen op passen met de lange zijdes tegen elkaar aan. In het midden een stevige plaat die op de bodemplaat wordt gemonteerd en dan de stellingen met de lange kant tegen de houten plaat monteren. In mijn uber paint skills zou het er dan vanaf de zijkant zo uit komen te zien(let dus niet op de verhoudingen ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sw9Blm9cDiGwZjeeNOlMXOXyzl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ey8YYkUGDQEabTmpy2clHvz7.png?f=fotoalbum_large

Vraag 1: Zou dit goed gaan en stabiel genoeg zijn? Stellingen zijn ~180cm lang bij ~40cm breed
Vraag 2: Hoe dik en van welk materiaal kan ik de bodemplaat het beste maken? Het moet +- 1000kg kunnen houden (better safe than sorry :P )
Vraag 3: Ik denk dat lagere/ kleinere wielen beter zijn voor de stabiliteit. Klopt dat?
Vraag 4: Indien vraag 3 ja is: Tot op heden heb ik alleen grote/ hoge wielen kunnen vinden met een redelijk gewicht. Kan ik meer kleine wielen plaatsen om het gewicht te verdelen :+ ?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Detmer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:50:
Ik zit te kijken naar de opties om een stelling zoals op onderstaande foto op wielen te zetten. Ik heb ze wel kant en klaar gezien, maar dan is de prijs keer 10 :( .

[Afbeelding]

Mijn idee is om een bodemplaat te maken waar 2 van deze stellingen op passen met de lange zijdes tegen elkaar aan. In het midden een stevige plaat die op de bodemplaat wordt gemonteerd en dan de stellingen met de lange kant tegen de houten plaat monteren. In mijn uber paint skills zou het er dan vanaf de zijkant zo uit komen te zien(let dus niet op de verhoudingen ;) :

[Afbeelding]

Vraag 1: Zou dit goed gaan en stabiel genoeg zijn? Stellingen zijn ~180cm lang bij ~40cm breed
Vraag 2: Hoe dik en van welk materiaal kan ik de bodemplaat het beste maken? Het moet +- 1000kg kunnen houden (better safe than sorry :P )
Vraag 3: Ik denk dat lagere/ kleinere wielen beter zijn voor de stabiliteit. Klopt dat?
Vraag 4: Indien vraag 3 ja is: Tot op heden heb ik alleen grote/ hoge wielen kunnen vinden met een redelijk gewicht. Kan ik meer kleine wielen plaatsen om het gewicht te verdelen :+ ?
die dingen zijn nogal wiebelig is mijn ervaring. ik schroef ze in iedergeval altijd aan de muur vast.
Ik heb het vermoeden dat bij die 10x zo dure het materiaal wat minder dun en wiebelig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

twain4me schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:10:
[...]

die dingen zijn nogal wiebelig is mijn ervaring. ik schroef ze in iedergeval altijd aan de muur vast.
Ik heb het vermoeden dat bij die 10x zo dure het materiaal wat minder dun en wiebelig is ;)
Dat is een ding wat zeker is :p . Maar ik heb/had de hoop door een stevige rechtopstaande plaat te gebruiken het daarmee steviger te kunnen maken. De muur wordt dan de plaat zeg maar.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Detmer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:12:
[...]

Dat is een ding wat zeker is :p . Maar ik heb/had de hoop door een stevige rechtopstaande plaat te gebruiken het daarmee steviger te kunnen maken. De muur wordt dan de plaat zeg maar.
Ik zou ze gewoon met hoekijzers vastzetten en (kruis)schoren gebruiken tegen de wiebeligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
Detmer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:12:
[...]

Met die plaat bouw je wel extra stevigheid in het naar voren en achteren wegzakken in maar naar links of rechts heeft het weinig toegevoegde waarde ben ik bang. Dan zul je er nog een kruis achter moeten zetten.

En hou er rekening mee dat 1000kg op 4 of 6 wielen zich niet gemakkelijk laat voortduwen en je daarbij niet echt tegen de stellingen kunt duwen zonder deze te zwaar zijdelings te belasten.

Ik heb een zware zaagmachine op wielen staan en dat is af en toe al best een gevecht om hem op zn plek te krijgen en die weegt net de helft daarvan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

President schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:52:
[...]

Hoe kan ik het dak dan het beste isoleren? Het is een betonplaat. Dat het wat kost vind ik prima, steeds dingen die onder de schimmel zitten weg gooien kost ook het nodige.. los van de irritatie bij ons dat we ons 'zorgen' moeten maken
Nu is dit probleem vaker voorbij gekomen in dit topic...
wat heb je gedaan met alle tips / adviezen?
Heb je ondertussen de muren gehydrofobeerd? De vloer gecoat? Kimnaden aangepakt? Ventilatie verbeterd (extra stootvoegen openboren, moproosters geplaatst)? Dak aangepakt? Experts (bouwfysicus oid) ingezet? Is er iets uit traject rechtsbijstand gekomen?

Serieus nofi, maar om de paar maanden je frustratie posten gaat je probleem niet oplossen.

Inhoudelijk: leg eens een stuk plastic op je vloer. Tape af. Kijk na een halve/hele dag of er vocht onder het plastic zit.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 17-12-2022 22:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beka01
  • Laatst online: 08-01-2024
Ik hoop dat jullie kunnen adviseren met het volgende probleem.
Ivm een verbouwing willen we 1 muur afwerken met behang, die muur eindigt echter met een uitwendige hoek. Op de muur die hieraan grenst willen we spachtelputz.
De stucadoor geeft aan dat je met spachtelputz eigenlijk niet kan stoppen op de uitwendige hoek. Hij stelt een stucstop voor, net voor of net na de hoek.
Dat heeft niet onze voorkeur.

Weet iemand of een behang hoekprofiel een oplossing kan zijn of is er wellicht een andere optie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwBB0g05SYVX__8Net1UVhN6GS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Az75XcRhmcjXbeZRubqUdmI0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
teacher schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:40:
[...]

Nu is dit probleem vaker voorbij gekomen in dit topic...
wat heb je gedaan met alle tips / adviezen?
Heb je ondertussen de muren gehydrofobeerd? De vloer gecoat? Kimnaden aangepakt? Ventilatie verbeterd (extra stootvoegen openboren, moproosters geplaatst)? Dak aangepakt? Experts (bouwfysicus oid) ingezet? Is er iets uit traject rechtsbijstand gekomen?

Serieus nofi, maar om de paar maanden je frustratie posten gaat je probleem niet oplossen.

Inhoudelijk: leg eens een stuk plastic op je vloer. Tape af. Kijk na een halve/hele dag of er vocht onder het plastic zit.
De muren zijn geïmpregneerd, de tuin is helemaal opnieuw gedaan met bakken voor het water langs de schuur en met een plaat hiertussen. Helaas heeft dit allemaal niet geholpen

De vloer is geheel droog en het heeft nu niet geregend, maar er zitten ijsbultjes op het plafond.
Dan is het dus tijd voor een volgende stap.

Rechtsbijstand is op niks uitgelopen, daar heb ik dus niks aan.

Nu is het dus of plafond isoleren of extra gaten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit kan zeker wel erken op een paar voorwaarden:
* Gebruik 18/22mm of dikker multiplex, dat buigt niet zo snel door op dit formaat. MDF is absoluut geen goede keuze. Daar trekken de schroeven in verhouding ook nog eens makkelijker uit. Bovendien is het redelijk vochtbestendig, tenzij je het veel en vaak onder water zet.
* monteer de echte Bluewheels van Tente, worden als best in z'n soort beschouwd.
* De verticale plaat zou ik niet koud op de bodemplaat zetten. Ik zou een blok hout net zo breed maken dat die net tussen de pootjes van de stellingen past. Daar zaag je een gleuf in waar je je plaat in zet, daarna vastdraaien met schroeven.
* De verticale plaat moet net zo breed zijn als de stellingen, daardoor kunnen de staanders vastgezet worden en niet alleen de liggers. Mijn keuze zou in dit geval wel zijn om zowel de staanders als de liggers met een paar schroefjes vast te zetten. Beter zou misschien zelfs zijn met boutje en moertje zodat de stellingen tegen elkaar aan trekken. Bij veel kracht zou een schroef uit je plaat kunnen trekken of, bij een verzonken schroef, zou die misschien door de staanders of liggers getrokken kunnen worden.
* Kleinere wielen zijn misschien iets stabieler maar ze hobbelen bij ieder stukje zaagsel op de vloer. Grotere wielen hebben daar minder last van. Bovendien rollen grotere wielen vaak ook beter dan de kleine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb zoiets gemaakt voor in de berging :-)
Maar dan wel maar 1 rek per plaat en bij mij staat er alleen berging rommel / gereedschap etc op, dus bij lange na geen 1000kg.

Ik heb deze wieltjes dacht ik gebruikt: https://www.hornbach.nl/p...met-plaat-en-rem/6644769/
Je hebt ze ook zonder rem.

Rek wat ik gebruikt heb is zo'n standaard hornbach of gamma ding. Plaat: gewoon 1,8 mdf. Rek verbonden met de plaat d.m.v. metalen hoekverbinders

Ze staan stabiel genoeg om voorzichtig kleine stukken te verplaatsen. Meer is bij ons niet nodig, ze moeten alleen aan de kant als de monteur bij de verwarmingsinstallatie moet zijn.
Maar zoals aangegeven: die van mij hebben niet 1000kg erop liggen!

Edit: de aanpak van sypie is waarschijnlijk een stuk beter voor jouw doeleinden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 13:49
sypie schreef op zondag 18 december 2022 @ 06:54:
[...]

Dit kan zeker wel erken op een paar voorwaarden:
* Gebruik 18/22mm of dikker multiplex, dat buigt niet zo snel door op dit formaat. MDF is absoluut geen goede keuze. Daar trekken de schroeven in verhouding ook nog eens makkelijker uit. Bovendien is het redelijk vochtbestendig, tenzij je het veel en vaak onder water zet.
* monteer de echte Bluewheels van Tente, worden als best in z'n soort beschouwd.
* De verticale plaat zou ik niet koud op de bodemplaat zetten. Ik zou een blok hout net zo breed maken dat die net tussen de pootjes van de stellingen past. Daar zaag je een gleuf in waar je je plaat in zet, daarna vastdraaien met schroeven.
* De verticale plaat moet net zo breed zijn als de stellingen, daardoor kunnen de staanders vastgezet worden en niet alleen de liggers. Mijn keuze zou in dit geval wel zijn om zowel de staanders als de liggers met een paar schroefjes vast te zetten. Beter zou misschien zelfs zijn met boutje en moertje zodat de stellingen tegen elkaar aan trekken. Bij veel kracht zou een schroef uit je plaat kunnen trekken of, bij een verzonken schroef, zou die misschien door de staanders of liggers getrokken kunnen worden.
* Kleinere wielen zijn misschien iets stabieler maar ze hobbelen bij ieder stukje zaagsel op de vloer. Grotere wielen hebben daar minder last van. Bovendien rollen grotere wielen vaak ook beter dan de kleine.
Ik zou naast het bovenstaande ook nog één zijkant dichtmaken, heb ook een paar van die stellingen en ze worden pas echt stevig als je ook één van de zijkanten vastzet.

Is misschien sowieso wel handig i.v.m. het vallen van spullen die op de rand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

beka01 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:12:
Ivm een verbouwing willen we 1 muur afwerken met behang, die muur eindigt echter met een uitwendige hoek. Op de muur die hieraan grenst willen we spachtelputz.
De stucadoor geeft aan dat je met spachtelputz eigenlijk niet kan stoppen op de uitwendige hoek. Hij stelt een stucstop voor, net voor of net na de hoek.

Weet iemand of een behang hoekprofiel een oplossing kan zijn of is er wellicht een andere optie?
[Afbeelding]
mijn ervaring is dat "stuc" op kunststof er vroeg of laat af komt vallen. (meestal vroeg)

wat is er mis met een stucstop? je zou eventueel ook een hoek kunnen kiezen en die aan 1 kant glad afwerken. maargoed dat is nagenoeg het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-05 20:53
Nog geen contact mee opgenomen. Dacht eigenlijk dat dit een generiek probleem was en niet merkgebonden.
Zal ze contacten!

@inhico,@twain4me,@Tjark en @1nsane; bedankt voor de tips. Ik ga ze proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beka01
  • Laatst online: 08-01-2024
twain4me schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:02:
[...]

mijn ervaring is dat "stuc" op kunststof er vroeg of laat af komt vallen. (meestal vroeg)

wat is er mis met een stucstop? je zou eventueel ook een hoek kunnen kiezen en die aan 1 kant glad afwerken. maargoed dat is nagenoeg het zelfde.
Een stucstop kan niet op de hoek geplaatst worden, als ik het goed begrijp. Een paar cm vanaf de hoek kan wel maar dan loopt de spachtelputz (of het behang) dus een klein stukje verder door.
Een hoek is ook geen optie omdat de spachtelputz dan niet strak afgewerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

President schreef op zondag 18 december 2022 @ 06:41:
[...]

De muren zijn geïmpregneerd, de tuin is helemaal opnieuw gedaan met bakken voor het water langs de schuur en met een plaat hiertussen. Helaas heeft dit allemaal niet geholpen

De vloer is geheel droog en het heeft nu niet geregend, maar er zitten ijsbultjes op het plafond.
Dan is het dus tijd voor een volgende stap.

Rechtsbijstand is op niks uitgelopen, daar heb ik dus niks aan.

Nu is het dus of plafond isoleren of extra gaten maken.
Ben je nog steeds in je schuur aan het frituren? Dat genereerde iedere keer een bak met vocht wat zal condenseren.
Dan is actieve ventilatie een idee. Dak isolatie zal ook werken. Dan condenseert het tegen je koude muur en niet/minder tegen je plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

CuBras schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:01:
Hoi iedereen,

Laatst hebben wij een nieuwe badkamer geplaatst. All is well maar bij de glazen douche wand hebben wij een onzichtbare sticker.

Bij het leveren zat er een ronde waarschuwing sticker op het raam geplakt. Deze konden we makkelijk lostrekken en hebben het glaspaneel gereinigd. Alleen hebben we nu na elke douchebeurt de ghost van deze sticker (zie foto). We hoopte dat dit na 6 maanden wel zou verdwijnen, maar na al die tijd is het nog steeds aanwezig... -O-

Iemand een idee hoe je dit kan wegkrijgen? Je voelt niks van lijmresten als je eroverheen glijdt en je ziet het alleen als er condensvorming is.

Alle tips zijn welkom _/-\o_ [Afbeelding]
Ik heb hetzelfde gehad op een spiegel in de badkamer, de plek waar de rechthoekige sticker zat met productnaam, specs en streepjescode, deze was er heel makkelijk af te krijgen zonder residue of iets achter te later dus je zag er normaal niets van.
Wanneer er echter gedoucht werd tekende zich een rechthoek af waar niet tot nauwelijks druppels condenseerde en deze druppels ook veel sneller weer weg waren.
Ik vond het altijd juist wel prettig want dat was het enige plekje op de spiegel waarop ik nog wat kon zien tijdens het scheren wanneer er iemand anders onder de douch stond! :)

Volgens mij is de oorzaak dat de lijm van de spiegel alle micro oneffenheden in het spiegeloppervlak heeft ingevuld waardoor het daar veel gladder is dan de rest.
Ik heb altijd gedacht dat dit echt wel een super manier zou zijn voor fabrikanten om goedkoop zo’n spiegel minder gevoelig te maken voor condensatie, gewoon goedkope sticker erop over de hele spiegel en de lijm doet de rest. ;)
Maar ik denk dat zowel de spiegelfabrikant als de stickerleverancier zich dit simpelweg nooit gerealiseerd hebben.

Bij mij heeft die spiegel ruim 10 jaar gehangen en het effect van die sticker plek is nooit weggegaan dus ik denk dat je er mee moet leren leven.
Moet er wel bij zeggen dat de spiegel bij mij alleen regulier is schoon gemaakt met glassex en allesreiniger en ik er niet op los ben gegaan met allerlei oplosmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 17:34

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een ra 5002 van danfoss is met click verbinding.
https://www.cvtopper.nl/danfoss-ra-5002-handwiel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Tweak-Freak schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:48:
[...]

Ben je nog steeds in je schuur aan het frituren? Dat genereerde iedere keer een bak met vocht wat zal condenseren.
Dan is actieve ventilatie een idee. Dak isolatie zal ook werken. Dan condenseert het tegen je koude muur en niet/minder tegen je plafond.
Nee, frituren gebeurt in huis. Dat is het dus ook niet.

Ik moet dus kiezen tussen dak isolatie of actieve ventilatie?

Las ik online zoek kom ik erop uit dat men een badkamer ventilatie gebruikt voor de schuur, maar dat je dan wel weer moet uitkijken dat de regen niet naar binnen wordt gezogen.

Dus dan zou je https://www.ventilatiesho...MysxRfIAvsNBoCizkQAvD_BwE moeten combineren met iets van een gevelkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

President schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:52:
[...]

Las ik online zoek kom ik erop uit dat men een badkamer ventilatie gebruikt voor de schuur, maar dat je dan wel weer moet uitkijken dat de regen niet naar binnen wordt gezogen.

Dus dan zou je https://www.ventilatiesho...MysxRfIAvsNBoCizkQAvD_BwE moeten combineren met iets van een gevelkap?
Je moet uitvogelen of het condens is of van buiten komt.
Want met isoleren ga je op een andere plek het koudste maken en als daar de temp onder het dauwpunt komt, gaat het daar nat worden. Dus of actief ventileren (en daarmee de luchtvochtigheid en het dauwpunt verlagen) of zo isoleren dat de temp in de hele schuur boven het dauwpunt blijft. Meer smaken zijn er in basis niet.

Dus wellicht is het en en niet of . Dus zowel isolatie en actieve ventilatie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
Wij zijn druk bezig met de funderingsleuven uit te graven, uiteraard in de enigste week dat het vriest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VOIcRb6KXQVUXwfObRbYXOpISc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEcjVvUNvTzCJfU2HtNLoAB7.jpg?f=fotoalbum_large
De leidingen hebben E nu ook al kunnen leggen, zijnde energiebocht, extra 110mm doorvoer op dezelfde plaats, extra 110mm doorvoer aan de andere zijkant van de woning en nog een bijkomende 110mm aan de achterkant van de woning. De voorgevel moet groen blijven dus daar voorzien we geen extra leidingen.
Toiletafvoer ook geplaatst en nu bezig met proper water afvoer.

Volgende is aardingslus ingraven en bekisten.

Aanstaande woensdag 21 dec. Wordt het beton gestort en de week erop in mijn verlof staan de betonblokken al klaar om de fundering op te metsen als voorbereiding op de funderingsplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n82iYI_FZFcX1WIyo4wUKHJ9Mh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoNZjUz7kjj9CYxTE1SYanDL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
President schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:52:
[...]

Wij hebben deze in de garage geplaatst, maakt het een stuk minder vochtig. We hebben echter wel dakisolatie en als het echt koud wordt verwarmen we 'm ook.
beka01 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:12:
Dat kan toch prima met een stopstuc tot aan de hoek? Daar zijn ze juist voor. Hebben wij ook gedaan bij een inbouwkast in een houten frame, netjes gestuct tot aan deze stopstuc en deze vervolgens schoon gechuurd en weer meegeverfd met de muur. Ziet er nu al een paar jaar prima uit. Met spachtelputz zal het randje misschien niet héél strak worden, maar dat is inherent aan dat vreselijke spul :X

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03
Medetweakers, er zal genoeg over geschreven zijn al maar, we hebben een vochtprobleem, een behoorlijke ook.

We huren een hoekapt op de bovenste verdieping en het raam en kozijnenwerk is alu met begin 90’s dubbel glas if not ouder. De badkamer grenst eraan en heeft alleen een 20cm afzuiger. Elke dag zetten we de ramen open en alsnog dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-43I9HOu_g8LvrJjnqzDy8L7e0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juoBZTY13wWeU00lsSP0sgLK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4r_f-YIYUgcy63d4XhXW15flAY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65hdm1pGaawV0YNa9CHL9dEJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xOmDGNdoMzfxOgRgQbpAXtC8es=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mj4Vx1Gz4ZhhGvOmJYAODcyt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO1ckoFx1fTMCIiWK3Kpsotoc-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eo5apYRaa2pfZYrHAt2ZOyk4.jpg?f=fotoalbum_tile

Die schimmel kan ik elke paar weken weghalen met HG spul wat wel werkt maar zelfs al laten we een groot klapraam open én stoken we gewoon in de ruimte heel de dag, is dit het effect, nu slapen we ook wel met 2 + een baby in die kamer en die badkamer helpt niet mee maar iemand een suggestie die ik eventueel aan de verhuurder door kan zetten?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 21:56
Wormaap schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:46:
[...]

Ohhh, die schuif je zo de buis in? Da's wel simpeler dan ik had verwacht :)
Welke geïsoleerde buis voor afzuigkap? Begin dit jaar de Naber terugslagklep geplaatst en deze voldoet erg goed. In het kastje bij de luchtafvoer staan flessen olie en die begonnen altijd te vlokken en te stollen beneden nul graden, maar dat is helemaal voorbij. Dat was wel een flink warmtelek. Ook geen geklepper meer bij noordenwind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i95XRiX0MaZ2Y2KPYRE3uzr7-mc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UhjSic5FIhxIdMBqRgYycfY9.webp?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Rocketman op 18-12-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:43
Recent hebben we de sleutels van ons nieuwe huis gekregen. Uiteraard gaat loop je altijd tegen problemen aan, zo ook met dit huis; een aantal radiatoren op de begane grond lekte. Het probleem was echter dat er beneden geen aftap punt was om het radiator water af te tappen.

In de garage zit ook een radiator (weird maar ok) en daar wil ik nu een aftap punt maken om bovenstaand probleem te voorkomen (we hebben het nu voor elkaar gekregen door heel de garage blank te zetten en flink te dweilen). Echter weet ik niet zo goed wat verstandig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJ1kp_D0TRcV3jDFIfcoCO6rR3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqlM2aWAvZKDu2gyAFp9OBG8.jpg?f=fotoalbum_large

Optie A: een prik kraan onder de rechter leiding plaatsen. Ik weet echter niet of dit mogelijk is want het is een kunstof leiding, en de prik kranen die ik kan vinden zijn voornamelijk voor koperen leidingen. Kan ik hier een prik kraan gebruiken?

Optie B: de rechter leiding iets inkorten en onder de bovenste aansluiting een aftap kraan plaatsen.

Optie C: de hele radiator verwijderen en enkel een aftap kraan plaatsen in de garage. In de komende jaren zijn we toch van plan om de CV ketel de deur uit te werken door overal een lucht/lucht warmtepomp te gebruiken. Moet ik dan de twee leidingen verbinden?

Of hebben jullie misschien een beter idee?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ander vraagje. Ik zag dat de uitzetarmpjes van het klapraam in de slaapkamer wat los zaten, die zitten met verzonken kop schroeven vast in het kozijn. Ik wilde die schroeven dus aandraaien en toen vielen er 2 van de 4 gewoon uit het kozijn..

Na wat inspectiewerk, zat ik door het gaatje dat er in het kozijnwerk moertjes liggen (los) waar die schroeven in vastgedraaid zaten maar die liggen dus los, good luck met die schroeven dan weer erin krijgen.. dat lukte dus niet want ze liggen een beetje half naast het gat.

Nu ga ik morgen de verhuurder wel bellen maar ik vermoed dat het, net als vorige keer, weer weken gaat duren eer ze kunnen komen. (Lees een bedrijf vinden wat deze oude zooi nog durft op te lappen, vorige keer moesten er scharnieren voor komen, maatwerk want niet meer te krijgen). Iemand een idee hoe ik dit zelf evt op kan lossen? Tappende metaalschroeven ofzo?

Het raam sluit nu niet goed en da’s geen pretje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X4M9dHpjWkmfdd65oNi6WSYPqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXuwzf7VHWjW7jyhW3zZDcDH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNee-q3_2PfguRlU2rfSl4DxPgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cDbV7nX5yRlSEdjlQo0oCHe.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
Weet iemand waarom voor meubels/interieurbouw vaak 16mm MDF wordt gebruikt en niet 18mm? Onlangs een keuken gebouwd en daar 18mm voor gebruikt. Allemaal prima, maar toen ik bij de laden aankwam (met rails) kwam ik erachter dat 18mm dan niet past.

Uiteindelijk opgelost door aan beiden zeiden 1mm eraf te frezen. Ik ben nog wel benieuwd vanwaar het verschil er is? Je zou zeggen, standaardiseer alles gewoon op 18mm, maar er is vast een goede reden. Gewicht? Iets anders...

[ Voor 12% gewijzigd door webber87 op 18-12-2022 17:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 20:16
1nsane schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:46:
Iemand een idee hoe ik dit zelf evt op kan lossen? Tappende metaalschroeven ofzo?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou popnagels proberen, maar ik weet niet of je zo'n tang daarvoor hebt. Dan beschadigd het kozijn verder niet, maar blijft er alleen wel een klein propje achter na het uitboren mocht iemand er ooit weer de originele schroeven in willen draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

webber87 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:57:
Weet iemand waarom voor meubels/interieurbouw vaak 16mm MDF wordt gebruikt en niet 18mm? Onlangs een keuken gebouwd en daar 18mm voor gebruikt. Allemaal prima, maar toen ik bij de laden aankwam (met rails) kwam ik erachter dat 18mm dan niet past.

Uiteindelijk opgelost door aan beiden zeiden 1mm eraf te frezen. Ik ben nog wel benieuwd vanwaar het verschil er is? Je zou zeggen, standaardiseer alles gewoon op 18mm, maar er is vast een goede reden. Gewicht? Iets anders...
tis goedkoper, mindermateriaal, meer in een container/ vrachtwagen etc. een meubelfabriek bepaald zijn eigen standaard het is waarschijnlijk het dunste waar scharnieren etc goed in blijven zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 27-05 21:38
webber87 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:57:

Ik weet inderdaad uit ervaring dat ook de blum legraboxen 16mm plaatmateriaal gebruiken voor de bodem en achterzijdes van de lades. Maar volgens mij worden nogsteeds de meeste keukens gemaakt uit spaanplaat. Dan scheelt 16mm waarschijnlijk in gewicht.

ik ben alleen even in je verhaal kwijt waarom 18mm niet past? frontjes kun je gewoon passend zagen toch? als je zelf je keuken bouwt dan maak je de lades toch ook passend naar de binnenmaat? gewoon nieuwschierig hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-05 14:57
Smithkj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:45:
[...]

Dank voor je reactie: gewone ladegeleiders dus gebruiken werkt niet.

Ik wil de ‘wand’ in t midden plaatsen zodat ie mooi voor m’n andere wand (achter de werkbank) langsschuift.

Dus ik ga m niet tegen de achterwand monteren (zie gele kader).
Je hebt een geleider met topmontage nodig en een bodemgeleider. Deze zijn, voor zover ik kan vinden, wel vrij duur. Kan je niet gewoon een balkje boven en onder doen, dan kan je gewone geleiders gebruiken en toch dat verticale bord maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
tsjoender schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:59:
[...]

Ik zou popnagels proberen, maar ik weet niet of je zo'n tang daarvoor hebt. Dan beschadigd het kozijn verder niet, maar blijft er alleen wel een klein propje achter na het uitboren mocht iemand er ooit weer de originele schroeven in willen draaien.
Goede tip idd, niet bij nagedacht. Overigens de originele schroeven terugplaatsen zal iemand alleen lukken als ze het kozijn uit elkaar slopen en de moertjes die er los in liggen aan de binnenkant op hun plek houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 15:03

Rzaan

Altijd zoekende

Gisteren keek ik 'Bouwval gezocht;
Bob Sikkes werd helemaal enthousiast toen de klusser zijn tegels in de badkamer in verstek had gezet, om het hoekje om te gaan (letterlijk, niet figuurlijk)
Dat komt bijna nooit voor, zei hij, en het is een enorme k*t-klus gaf hij aan.
Uitleg hoe het gedaan was, werd niet gegeven.

dus: Hoe doe je dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyoGbqREGNoe2VAqMVuOUK2DWqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d6onlevPITF65hqE5KetXCeQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 21:37
1nsane schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:46:
Medetweakers, er zal genoeg over geschreven zijn al maar, we hebben een vochtprobleem, een behoorlijke ook.

We huren een hoekapt op de bovenste verdieping en het raam en kozijnenwerk is alu met begin 90’s dubbel glas if not ouder. De badkamer grenst eraan en heeft alleen een 20cm afzuiger. Elke dag zetten we de ramen open en alsnog dit:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Die schimmel kan ik elke paar weken weghalen met HG spul wat wel werkt maar zelfs al laten we een groot klapraam open én stoken we gewoon in de ruimte heel de dag, is dit het effect, nu slapen we ook wel met 2 + een baby in die kamer en die badkamer helpt niet mee maar iemand een suggestie die ik eventueel aan de verhuurder door kan zetten?
Ik zou bij de verhuurder melding maken van de vocht en schimmel. In principe is dat een gebrek aan je huurwoning/ huurappartement. Daarnaast kan dit ook gezondheidsproblemen (o.a. aan luchtwegen) veroorzaken.
https://www.woonbond.nl/v...-heb-schimmel-huis-wat-nu

Hier wordt ook beschreven dat dit een probleem is dat je verhuurder zou moeten verhelpen, als ze dat niet doen dan kan je zelfs huurkorting afdwingen (hoe en wat precies heb ik niet doorgelezen), maar er zijn wel degelijk regels voor waar je op terug kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:26:
Bob Sikkes werd helemaal enthousiast toen de klusser zijn tegels in de badkamer in verstek had gezet, om het hoekje om te gaan (letterlijk, niet figuurlijk)

[Afbeelding]
Heb het het hier in de badkamer ook. Netjes de hoeken van de tegels in 45 graden slijpen. Kost wat meer tijd en risico dat er wat tegels onbruikbaar worden als het slijpen mislukt (hoekje of zo dat af breekt).

Wel fraai, dus als je een goede tegelzetter hebt, gewoon zo laten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:28
1nsane schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:46:

[Afbeelding]

Slaap je ook met het raam open? Ik merk dat als ik het raam op een kier zet dit soort vochtproblemen een stuk minder zijn. Nu snap ik dat dit met een baby wat lastiger is.. maar wellicht kun je al proberen op de slaapkamer deur open te laten en een aangrenzende kamer het raam open te zetten.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SquareOne schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:40:
[...]

Heb het het hier in de badkamer ook. Netjes de hoeken van de tegels in 45 graden slijpen. Kost wat meer tijd en risico dat er wat tegels onbruikbaar worden als het slijpen mislukt (hoekje of zo dat af breekt).

Wel fraai, dus als je een goede tegelzetter hebt, gewoon zo laten doen!
Deed hij dat met een haakse slijper, of heeft hij daarvoor een andere slijpmachine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36
Dat zal waarschijnlijk met een tegelzaag met waterbadje zijn, zoiets als dit: https://www.rubi.com/nl/nd-200-zaagmachine-r101

Haakse slijper maakt veel teveel toeren waardoor er al snel stukjes van de tegel af spatten. Met zo'n tegelzaag gaat het op een veel rustiger toerental en wordt de tegel + zaagblad gekoeld door water, waardoor de tegel minder snel knapt en je zaagblad ook langer mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:24

[Afbeelding]
Hier een uitleg, van een manier om het te doen:
YouTube: DIY Shower Niche With LED Lights

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:42:
[...]

Deed hij dat met een haakse slijper, of heeft hij daarvoor een andere slijpmachine?
Haakse slijper geeft te weinig controle.
Denk inderdaad zoiets wat @ThinkPad zegt.

Ik was er niet bij toen de tegels zijn gezet dus weet niet welke tools er zijn gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
het kan op 2 manieren die een goede kans op slagen hebben, met een goede waterzaag.
of eerst op maat snijden en dan met de slijptol de achterkant weg halen en daarbij de glazuurlaag net niet aantikken dus je laat de laatste halve mm zegmaar recht

dus overdreven zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ep6Dh-XBRfBBC84diYo3J3Y8Exc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aYy1HCvkqbCdiFLXSwYW687P.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@ThinkPad @sjorsjes @SquareOne @twain4me

Beide manieren lijken me best tricky voor het afspringen van chips e.d.

Wij gaan nogal grote tegels nemen (60 x 120)
Als ik er dan 2 verpruts, ben ik het haasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:14:
@ThinkPad @sjorsjes @SquareOne @twain

je moet wel extra tegels hebben ja de kans op een foutje is groter dan "normaal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Met dat formaat is de kans sowieso groot dat je er meerdere verprutst. Bij onze badkamer (vorig huis) hadden we ook dit formaat, ik weet nog dat er maar weinig tegels waren die zo geplaatst konden worden. Bij veel tegels moest er wel een hoekje af, een gat voor een kraan of iets anders gemaakt worden.

Bij de volgende badkamer renovatie komen er kleinere wand tegels, ik vond het maar niets.

Overigens heb ik zelf getegeld, bij laten doen is het een ander verhaal.
Matte tegels zijn prut bij het voegen, je kan nauwelijks zien of je de cement sluier nu wel of niet eraf hebt gepoetst.

[ Voor 11% gewijzigd door fenrir op 19-12-2022 10:26 . Reden: Toevoeging matte tegels ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne

Daarom wordt er doorgaans ook een behoorlijke premium gevraagd door de badkamerzaak / tegelzetter voor tegelen in verstek. Enerzijds omdat het gewoon meer tijd kost. Anderzijds risico opslag voor extra tegels.

Je moet ook mazzel hebben dat het een echte ervaren vakman is die het leuk vind om op die manier te tegelen, en niet iemand die het alleen mooi vind om veel meters te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 08:01
Bij mijn vorige badkamer hebben we het ook zelf gedaan met een electische tegelsnijder
https://www.hornbach.nl/p...vW1pEoKuFx1caArqyEALw_wcB

Wel hing het sterk af van de kwaliteit van je tegel
We hadden verschllende tegels en de ene chipte wat sneller dan de andere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Aurum schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:45:
[...]

Ik weet inderdaad uit ervaring dat ook de blum legraboxen 16mm plaatmateriaal gebruiken voor de bodem en achterzijdes van de lades. Maar volgens mij worden nogsteeds de meeste keukens gemaakt uit spaanplaat. Dan scheelt 16mm waarschijnlijk in gewicht.

ik ben alleen even in je verhaal kwijt waarom 18mm niet past? frontjes kun je gewoon passend zagen toch? als je zelf je keuken bouwt dan maak je de lades toch ook passend naar de binnenmaat? gewoon nieuwschierig hoor :)
Bij de Blum Movento rails valt de zijkant van de lade in de rails zegmaar. Die uitsparing is gemaakt voor 16mm. Daar had ik natuurlijk niet opgelet en dus de zijkanten ook vrolijk gemaakt van 18mm.

Uiteindelijk allemaal gelukt door er dus aan beide zijden een millimeter af te frezen. We noemen het maar leergeld :-)

Afbeeldingslocatie: https://www.meubelbeslagonline.nl//Files/2/23000/23621/ProductPhotos/620/1909000098.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 16:26
[...]

Bij ons in de badkamer is dat ook gebeurt..de tegelzetter stond er zelfs op dat hij dat zo deed. De tegelzetter had zelf speciaal hiervoor een haakse slijper aangepast met een slangetje wat steeds beetje water op slijpschijf druppelde zodat hij gewoon in de badkamer kon slijpen zonder dat het hele huis onder de stof hing. Moet zeggen dat ik na 10 jaar nog steeds blij wordt als ik zie hoe de tegels zitten in vergelijking met andere badkamers..maar inderdaad kost wat..We hebben 50x50 tegels welke hij dus allemaal met de hand in verstek gezaagd heeft, daar is hij ruim 2 weken mee bezig geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door tiesvts op 19-12-2022 11:35 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 08:56
[...]

Ik heb het bij mijn vorige badkamer ook gedaan. Ik had wel een tegel die door en door hard en gekleurd was (was eigenlijk een vloertegel). Dus geen relatief zachte tegel met een harde glazuurlaag zoals je wel eens ziet bij wandtegels, daarbij lijkt het me lastig/onmogelijk om het netjes te krijgen.

Ik liep er tegen aan dat er steeds stukjes van de scherpe kant afsprongen, daarom heb ik eerst met een diamantschijf de tegels geslepen, waarbij ik ze een mm ongeveer te groot hield. Het laatste stukje deed ik dan met een 'normale' steenschijf, daarbij sprongen er dan geen stukjes meer af. Ik heb een malletje gemaakt waar ik de tegels in kon klemmen om steeds netjes recht en in dezelfde hoek te kunnen slijpen.

Om de scherpe kant minder kwetsbaar te maken en dezelfde afwerking te geven als de rest van de tegels heb ik daarna nog met een hele fijne diamant komschijf met de hand de scherpe kant 'gebroken'.

Resultaat had ik ooit al eens gepost, maar hier nogmaals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz4hwZR3LdzjTbmiy5PErd5lXIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHDSHsuu3cv8WcVd2pyZR6i5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVz0neABRC9xu-DshGn1iEMZmfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoAeb0LDjhwxqvVEF9BxZd4P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door decipherer op 19-12-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Joe28965 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:41:
[...]

Je hebt een geleider met topmontage nodig en een bodemgeleider. Deze zijn, voor zover ik kan vinden, wel vrij duur. Kan je niet gewoon een balkje boven en onder doen, dan kan je gewone geleiders gebruiken en toch dat verticale bord maken.
Ja dat zijn de ‘apothekerskastgeleiders’. En idd veel duurder. Dus balkje beneden en boven it will be.

Was vooral even benieuwd of het met gewone geleiders kan, maar dat kan niet ivm de lagers.

Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
@webber87
Ah thanks voor de uitleg en het plaatje! wij gaan volgend jaar ook onze bijkeuken zelf bouwen vandaar ook de interesse. Weer wat geleerd dat de movento zo in elkaar zit! :)
[...]

Wij hebben onze eigen badkamer afgewerkt, en omdat we besparen op manuren hebben we een tegelzaagmachine op een geleider gekocht :P. deze kan ook op 45 graden gezet worden en dan kan je mooi een hoek zagen.

Hieronder nog een foto van de zaag, een opstapje die we hebben in de badkamer in verstek hebben(nog niet gevoegd) en een testzaagsnede op een stukje rest om te kijken of je ook meedere kanten 45 graden op elkaar aan konden laten komen met zagen. Hierin zie je ook dat we 1mm recht hebben aan de bovenkant, zodat je recht op maat kan zagen en daarna de 45 graden hoek eraan zaagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLeL7gEW_XSwwHmk-oS_CjEocoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdAHmowsjqFhkFNtENg0YR6M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4vTuPVlIZXgcKgotGHxU5qPUMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Vvva0DKrAL104qNCp9oBLRc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZdAyiVx9kluyaAxLTCIFE3nOCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fj2j0jcYsW8agdGVfbF9YJjG.jpg?f=fotoalbum_tile

overigens zie je op de 2de foto ook tegelstrips, dit was omdat de wandtegels niet door en door dezelfde kleur hadden. Helaas voor de wandtegels die donker waren, was de basis van de tegel lichtgrijs. We gingen ook voor een donkere voeg en dan zou je een soort zebrastrepen krijgen op de hoeken.
Donkere tegel| Lichte binnenkant| Donkere voeg | Lichte binnenkant | Donkere tegel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webber87
Aurum schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:10:
@webber87
Ah thanks voor de uitleg en het plaatje! wij gaan volgend jaar ook onze bijkeuken zelf bouwen vandaar ook de interesse. Weer wat geleerd dat de movento zo in elkaar zit! :)

[...]

Wij hebben onze eigen badkamer afgewerkt, en omdat we besparen op manuren hebben we een tegelzaagmachine op een geleider gekocht :P. deze kan ook op 45 graden gezet worden en dan kan je mooi een hoek zagen.

Hieronder nog een foto van de zaag, een opstapje die we hebben in de badkamer in verstek hebben(nog niet gevoegd) en een testzaagsnede op een stukje rest om te kijken of je ook meedere kanten 45 graden op elkaar aan konden laten komen met zagen. Hierin zie je ook dat we 1mm recht hebben aan de bovenkant, zodat je recht op maat kan zagen en daarna de 45 graden hoek eraan zaagt.

overigens zie je op de 2de foto ook tegelstrips, dit was omdat de wandtegels niet door en door dezelfde kleur hadden. Helaas voor de wandtegels die donker waren, was de basis van de tegel lichtgrijs. We gingen ook voor een donkere voeg en dan zou je een soort zebrastrepen krijgen op de hoeken.
Donkere tegel| Lichte binnenkant| Donkere voeg | Lichte binnenkant | Donkere tegel
Afbeeldingslocatie: https://www.onlinedeurbeslagshop.nl//Files/4/12000/12261/ProductPhotos/620/1777592343.jpg

Dan heb ik nog een tip voor je. Ik was in de veronderstelling dat de boormal die ik nog had liggen universeel was. Zo had ik Blum scharnieren (die ik eveneens nog had liggen) en een boormal van Hettich gebruikt. Dat past niet lekker..;-) Later Hettich scharnieren gehaald en toen was het opgelost.

Gebruik dus een boormal van hetzelfde merk als de scharnieren die je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wij hebben een Ikea badmeubel gekocht en hier een (niet voor dit meubel bedoelt) werkblad voor gekocht. Deze hebben we heel iets af gekort aan de achterkant nu moeten we deze nog op het badmeubel monteren. Hierdoor wordt het gewoon een relatief simpel kastje met een klein werkbladje boven op.

Wat voor kit zou ik pakken om het werkblad op het kastje te beunen kitten? Ik pak meestal voor vast=vast de Zwaluw High Tack, maar Ikea zegt siliconen. En dan kit ik het randje tussen de tegels en het werkblad natuurlijk wel netjes af met een 'Bison super siliconen sanitairkit'.
Concreet, Zwaluw High Tack of een siliconen kit tussen kastje en het werkblad?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
True schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:58:
Wij hebben een Ikea badmeubel gekocht en hier een (niet voor dit meubel bedoelt) werkblad voor gekocht. Deze hebben we heel iets af gekort aan de achterkant nu moeten we deze nog op het badmeubel monteren. Hierdoor wordt het gewoon een relatief simpel kastje met een klein werkbladje boven op.

Wat voor kit zou ik pakken om het werkblad op het kastje te beunen kitten? Ik pak meestal voor vast=vast de Zwaluw High Tack, maar Ikea zegt siliconen. En dan kit ik het randje tussen de tegels en het werkblad natuurlijk wel netjes af met een 'Bison super siliconen sanitairkit'.
Concreet, Zwaluw High Tack of een siliconen kit tussen kastje en het werkblad?
Als het er ooit nog iets makkelijker af moet dan de siliconenkit :) volgens mij zet ikea dat in de handleiding omdat het open spaanplaat is waar je het blad oplijmt? met siliconen blijft het waterdicht maar ik gok met hightack kit ook.

ik ben groot fan van high tack kit trouwens dus ik zou persoonlijk gaan voor de high tack ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Aurum op 19-12-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Wat zou een handige manier zijn om deze netwerkkabel vast te zetten in de spleet tussen kozijn en houten plank?
Liefst dat het ook nog klemt zodat niet al het gewicht enkel bovenaan de kabel trekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As-ERwCsFFgAtE9t9XmOAHYGpvY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nSob3AZaIwk0Wq1X5a8vHdTk.jpg?f=user_large

Betreft een netwerkkabel die uit het plafond komt in de meterkast en naar de vloer loopt vlak langs het deurkozijn.

Overzichtsfoto (gaat om de oranje netwerkkabel rechts van het deurkozijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpnaVUZQXbAQnmODpIaA1Ww90Ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/31eaquE35fScLXvj29iQhJJH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:40:
Wat zou een handige manier zijn om deze netwerkkabel vast te zetten in de spleet tussen kozijn en houten plank?
Liefst dat het ook nog klemt zodat niet al het gewicht enkel bovenaan de kabel trekt.

[Afbeelding]

Betreft een netwerkkabel die uit het plafond komt in de meterkast en naar de vloer loopt vlak langs het deurkozijn.

Overzichtsfoto (gaat om de oranje netwerkkabel rechts van het deurkozijn):
[Afbeelding]
Zwaluw high tack natuurlijk.
Zonder gekheid zou ik gewoon zoiets pakken: https://www.praxis.nl/ger...r-25mm-zwart-50st/5625827 even kijken welke afmeting je moet hebben. Elke 50cm er eentje in tikken en die kabel gaat nergens heen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 21:45

[Afbeelding]
Vorigeweek m'n toilet betegeld en een zaagtafel gehuurd bij de boels https://www.boels.com/nl-...00-mm-verstelbaar/p/11152 moet zeggen dat deze rete strak zaagt omdat ik tegels van 60x120 heb gebruikt heb ik het wel met een stripje gedaan maar achteraf gezien had het net zo goed in verstek gekund met zo'n zaag stelt het niet zoveel voorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtEJ9SpsQbUhnFwqVY6YrUIXD6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6facwNKLsgJ32ixWe5p3nKpr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
H143 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:28:
[...]

Vorigeweek m'n toilet betegeld en een zaagtafel gehuurd bij de boels https://www.boels.com/nl-...00-mm-verstelbaar/p/11152 moet zeggen dat deze rete strak zaagt omdat ik tegels van 60x120 heb gebruikt heb ik het wel met een stripje gedaan maar achteraf gezien had het net zo goed in verstek gekund met zo'n zaag stelt het niet zoveel voor[Afbeelding]
Voordat ik het uiteindelijk met de hand deed heb ik het met verschillende gehuurde machines geprobeerd, ongeveer gelijk aan degene die je linkt, maar ook groter en kleiner. Dat viel steeds tegen, voornamelijk omdat het me niet lukte perfect recht te zagen. Misschien waren het mijn skills, misschien verliep elke machine doordat er onder een hoek gezaagd werd of de tafel/zaag niet recht liep, wie zal het zeggen.. Maar omdat de tegels op de kopse kant vrij smal waren kwam de maat erg nauw en kon ik uiteindelijk met de hand (en een mal) nauwkeuriger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 08:53
Terugkomend op onderstaande aansluiting......

We hebben besloten om de convector uit de keuken te verwijderen, te meer ook omdat een aantal van onze buren (met hetzelfde huis en indeling) deze niet eens in de keuken hebben zitten 8)7 .

Nou is slopen iets waar ik mijn hand niet voor omdraai, maar in dit geval wil ik het wel omkeerbaar maken, dus de aanvoer- en retourleiding mogen/moeten blijven zitten, maar dan in afgedopte vorm.

Wat zijn de beste stappen om dit te doen en hoe groot is het risico dat het complete systeem leegloopt als ik de convector van de leiding afhaal?

Niet dat het iets uitmaakt, maar dan weet ik dat ik wat langer bezig ben met hervullen én dat ik een wat grotere bak (en eventueel dweilen) bij de hand moet houden :9

[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door Eric H op 20-12-2022 06:43 ]

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 08:33
Eric H schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:42:
Terugkomend op onderstaande aansluiting......

We hebben besloten om de convector uit de keuken te verwijderen, te meer ook omdat een aantal van onze buren (met hetzelfde huis en indeling) deze niet eens in de keuken hebben zitten 8)7 .

Nou is slopen iets waar ik mijn hand niet voor omdraai, maar in dit geval wil ik het wel omkeerbaar maken, dus de aanvoer- en retourleiding mogen/moeten blijven zitten, maar dan in afgedopte vorm.

Wat zijn de beste stappen om dit te doen en hoe groot is het risico dat het complete systeem leegloopt als ik de convector van de leiding afhaal?

Niet dat het iets uitmaakt, maar dan weet ik dat ik wat langer bezig ben met hervullen én dat ik een wat grotere bak (en eventueel dweilen) bij de hand moet houden :9

[Afbeelding]
een convector zit toch meestal op het laagste punt van het cv systeem?
je kan de knop wel dicht draaien, maar je ontkomt er niet aan dat er water wegloopt.
je zal dus altijd moeten bijvullen na deze klus.
ik zou op alle kamers de knoppen dicht draaien en dan de leidingen leeg laten lopen bij het aftappunt.
daarna de convector verwijderen en afdoppen, ook de kraan. daarna kan de druk er weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

decipherer schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:55:
Maar omdat de tegels op de kopse kant vrij smal waren kwam de maat erg nauw en kon ik uiteindelijk met de hand (en een mal) nauwkeuriger werken.
Hoe heb je dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

True schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:46:
[...]

Zwaluw high tack natuurlijk.
Zonder gekheid zou ik gewoon zoiets pakken: https://www.praxis.nl/ger...r-25mm-zwart-50st/5625827 even kijken welke afmeting je moet hebben. Elke 50cm er eentje in tikken en die kabel gaat nergens heen.
Dergelijke spijkerclips heb ik liggen maar die passen niet in de spleet tussen kozijn en plank en wil de netwerkkabel niet op de plank vastzetten maar juist in de spleet vast zetten.

Dacht aan iets van klemmetjes die de kabel er in vast drukken maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 08:53
spank_mojoo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:02:
[...]

een convector zit toch meestal op het laagste punt van het cv systeem?
je kan de knop wel dicht draaien, maar je ontkomt er niet aan dat er water wegloopt.
je zal dus altijd moeten bijvullen na deze klus.
ik zou op alle kamers de knoppen dicht draaien en dan de leidingen leeg laten lopen bij het aftappunt.
daarna de convector verwijderen en afdoppen, ook de kraan. daarna kan de druk er weer op.
Dit is 1 van meerdere convectors in het huis. Weet dus niet of je dan kunt spreken van "laagste punt van het cv systeem" voor deze ene convector.

Daarbij komen de aanvoer en retourleiding uit de grond en niet vanaf boven.
Sterker, in de trapkast (op nog geen twee meter van deze convector) zit een verdeelblok, dus heb sterk het vermoeden dat de aanvoer en retour naar deze ene convector ook via dit blok loopt.

Mijn voorgestelde "modus operandi" zou zijn:
0: Stekker uit de CV installatie halen om te voorkomen dat er water wordt rondgepompt.
1: Kraan naar deze convector geheel dichtdraaien.
2: Convector losdraaien van de kraan, eventueel water uit de convector opvangen.
3: Blok met kraan loshalen van aan- en afvoerleiding en deze gelijk afdoppen (daarbij hopend dat er niet al te veel water naar buiten komt.)

Gaat dit werken ?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 20:16
Vliegvlug schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:01:
[...]

Dergelijke spijkerclips heb ik liggen maar die passen niet in de spleet tussen kozijn en plank en wil de netwerkkabel niet op de plank vastzetten maar juist in de spleet vast zetten.

Dacht aan iets van klemmetjes die de kabel er in vast drukken maar welke?
Een snoergoot is misschien een optie? Zoiets: https://www.gamma.nl/asso...-x-6-mm-2-meter/p/B651771

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Eric H schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:24:
[...]

Dit is 1 van meerdere convectors in het huis. Weet dus niet of je dan kunt spreken van "laagste punt van het cv systeem" voor deze ene convector.

Daarbij komen de aanvoer en retourleiding uit de grond en niet vanaf boven.
Sterker, in de trapkast (op nog geen twee meter van deze convector) zit een verdeelblok, dus heb sterk het vermoeden dat de aanvoer en retour naar deze ene convector ook via dit blok loopt.

Mijn voorgestelde "modus operandi" zou zijn:
0: Stekker uit de CV installatie halen om te voorkomen dat er water wordt rondgepompt.
1: Kraan naar deze convector geheel dichtdraaien.
2: Convector losdraaien van de kraan, eventueel water uit de convector opvangen.
3: Blok met kraan loshalen van aan- en afvoerleiding en deze gelijk afdoppen (daarbij hopend dat er niet al te veel water naar buiten komt.)

Gaat dit werken ?
Vergeet niet om je CV ruim van te voren uit te schakelen. 50C CV water over je handen is nog best wel erg heet. Pak dit bij voorkeur aan op een dag en tijdstip dat je lokale 'warmteservice' of vergelijkbare geopend is mocht je toch nog wat nodig hebben wat je niet voor handen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

@Vliegvlug Smeltlijm in de spleet en dan de kabel er in drukken?
Of de kabel in de spleet en dan kleine spijkers in het hout tikken die de kabel vasthouden? (Eventueel krom tikken)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik maak af en toe wat snijplanken maar recent een wat groter project gedaan. Een eettafel voor ons zelf. Het begon eigenlijk dat ik een partij resthout tegen kwam. Dus, dat gekocht. Het is Oregon Pine. Een pallet voor 295 euro. Zodoende begon het eigenlijk.

Alles vlak en recht gemaakt en vervolgens in meerdere stukken verlijmd zodat ik het daarna nog door de vandiktebank kon halen. Die stukken weer aan elkaar verlijmd. Vervolgens een groot deel schuren en afwerken.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik iets meer stabiliteit wilde, dus toen nog een frame gemaakt en aan de onderkant vast gemaakt.

Voor de poten, die had ik besteld. Hier zo'n 3mm uit het blad gefreest zodat het vlak in de tafel zat.

Uiteindelijk afgewerkt met 1 laag Osmo Hardwax-Olie Farbig Kleur:3073, Terra en 2 lagen Osmo Hardwaxolie Original Glansgraad:3062, Kleurloos mat.

Afmetingen: 260 lang, 95cm breed, 35mm dikte.

Waarschijnlijk ook de laatste keer dat ik toch wel zo'n groot ding in mijn "schuurtje" maak. Het was tamelijk vervelend en behoorlijk behelpen om dit te doen :+

Zo voor mijn eerste tafel dik tevreden. Paar dingetjes wat beter had gekund maar tenzij je echt gaat mierenneuken, dan valt je dat niet op. Ik moet ook zeggen dat mijn foto maak skills de tafel niet tot zijn recht komt, maar hopelijk geeft het wel een idee :)

edit: en ja we moeten nog 2 stoelen halen, want hiervoor hadden we gewoon een veel kleinere tafel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYzgqkMvBhL9JPRMTyk_MBS6DWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfRXzw0TJWAoqI4ARtcva2Vc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HrRyRxqG-uOpGXRVry5G_NRPmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xxnrl9XzQGQeI6lbENW1Xt2x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FEuI3Ak_8o28XlaIGGUriwDRPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUQRCuPp4yi4qw8mareVdgOx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDonITspHdb_Nv4Mh3fAkPZm6Xs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xq6Ghq0gh4vMk95SdF7RwhMr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss1qyqQxj9kuhPDGyab8_N9syP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpz2MTbvaIBwjCg544m1OcSv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2QmI5cUnphqsPp-QFbWdvIRkQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPpKx7yekzfOx6t0FeNwjznt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx4qcc-mc8NBZuCoCO4zJtlBtYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCxorwDMLPjGGTL9psOfHN1O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XePChph1fmEt4JzmpyB0X_kiWLM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuYuhxFirt3ifH8iAJOpXfZB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuZ1naRRkabUySiRoaStTZeEuK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFkD82WMGHq2UqQRw7XEFQNU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCGlDw47nSsk5HhQ7nQWWNfPvsY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpFtNlSZ0BucZfQYKhAKHMDi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeHTtMYLgnswjtwsGoTd35gUnKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v18MNATzMqZ9F87t3xfkA7qd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2VyL5x5MAQ4LrfInIF48YyICtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJqDCrq9zKiqjrXt9tFa9IMx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uuPz_yByncs3RXqIotBiK7R6Wc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaAK1bTyX9EUcfFnhc6ZoknH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier ook van plan om een Thermobox 150 in de buis van de afzuigkap te drukken.
(je voelt af en toe inderdaad de koude lucht uit de afzuigkap stromen).

Nog even afgezien van het feit waar we die bestellen een vraagje over de meegeleverde schuimrand.
In de handleiding wordt die in helix-vorm om de thermobox gelegd, en niet in 1 lijn. Iemand enig idee waarom?
Je zou denken dat dit de afsluiting niet ten goede komt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.highspeed-network.com/1001/1529587428/media/products/medium/S13027_S13027_100.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:28:
Hier ook van plan om een Thermobox 150 in de buis van de afzuigkap te drukken.
(je voelt af en toe inderdaad de koude lucht uit de afzuigkap stromen).

Nog even afgezien van het feit waar we die bestellen een vraagje over de meegeleverde schuimrand.
In de handleiding wordt die in helix-vorm om de thermobox gelegd, en niet in 1 lijn. Iemand enig idee waarom?
Je zou denken dat dit de afsluiting niet ten goede komt.

[Afbeelding]
Ik vermoed omdat de band wel wat kan schuiven als je het geheel de buis in schuift. Sowieso is het meegeleverde bandje erg kort, je kan beter een extra tochbandje eromheen doen als je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
De vrouw heeft weer iets in haar hoofd... Ze wil de huidige eettafel helemaal glad hebben met een lak. Hieronder een foto hoe hij nu is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF0lIvDFD0wA7TelQFcz_NYfCEo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dod3ERlL9m96ar0Zg8sgkavb.jpg?f=fotoalbum_small

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken om dit glad te maken?

1. Bandschuurmachine om het vlak te maken (niet in bezit)
2. Lakfrees om het vlak te maken (heb ik zelf)
3. Optie 2 en daarna met een korrel 180 / 200 om de tafel glad te maken?
4. Andere optie?

De tafel is dus nu erg ''ribbelig'' met hier en daar een diepere kuil. Het mooiste is natuurlijk dat er 0,5 cm in 1x afgaat, maar dat is niet te doen met een tafel van 200x90 :+

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 20-12-2022 14:55 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
Eigenlijk zoals beschreven in mijn post een stukje erboven. Als je specifiek naar de mal vraagt: was een eenvoudig dingetje, in principe gewoon een dikke stalen strip die tegen de tegel geklemd zat waar ik 'tegenaan' kon slijpen.
Pagina: 1 ... 266 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/