[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 265 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03:46
Vraagje aan de woodworking boys.
Ik heb een mooie timmerman werkbank op de kop getikt in België. Er is alleen 1 probleem: hij is meer dan 100 jaar oud en hij is eigenlijk té mooi om echt te gaan gebruiken als werkbank:

Twee opties:
1. Houden en toch gebruiken
2. Restaureren, in de was zetten en verkopen als meubelstuk voor particulieren of retailwinkel.

You decide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT5eQW451W3f_X2rBoe6Iiy9Y8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FewgUwN5bpKbf7L4F9zathMb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ3tGYcc7UWw_SuXbAbwr_uTj_A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ECSTRIUaFb9ZUqfs9zRJ71QP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCB0TZTJjGUDqlemymMGl6Q9BBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WoJUWNBPMewCBP8mHAHi0m2Q.jpg?f=user_large

Ik heb er 200 voor betaald, maar denk dat dit makkelijk 750 tot 950 eu doet als ie straks netjes uit ziet.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 20:25
3V3RT schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:48:
Herken het slot! Ik heb hier een slot uit een kast (merk GES?) waarvan de sleuteltjes missen. Ik zou hem graag weer willen gebruiken, al is het alleen maar omdat hij zo'n lage inbouwdiepte heeft (afstand hart cilinder en palletje wat achter een metalen profieltje haakt is 1,5 cm)
...
Iemand een idee waar ik een sleuteltje hiervoor kan vinden? Slotgat diameter is 4mm en volgens de overlevering is het een sleuteltje met een kleine blinde baard
Is het dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:59
loewie1984 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:19:
Ik heb een mooie timmerman werkbank op de kop getikt in België. Er is alleen 1 probleem: hij is meer dan 100 jaar oud en hij is eigenlijk té mooi om echt te gaan gebruiken als werkbank:

Twee opties:
2. Restaureren, in de was zetten en verkopen als meubelstuk voor particulieren of retailwinkel.

You decide:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb er 200 voor betaald, maar denk dat dit makkelijk 750 tot 950 eu doet als ie straks netjes uit ziet.
Ik ben geen woodworkingboy maar waarom gebruik je hem niet zoals hij is en kijk je het aan. Opknappen en verkopen kan over 10jaar ook nog :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
THxZ0NE schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:21:
[...]

Ik ben geen woodworkingboy maar waarom gebruik je hem niet zoals hij is en kijk je het aan. Opknappen en verkopen kan over 10jaar ook nog :)
Ja omdat ik het eigenlijk hartstikke zonde vindt om hier straks een keer per ongeluk met een boor of zaag in te gaan zitten als ik met iets bezig ben. Zo’n werkbank is natuurlijk bedoeld voor het maken van houten meubels oid en moet je niet gebruiken als een mdf plank waarbij het toch niet uit maakt hoe erg je die mishandeld . Maar ik vind het oprecht zonde. Dit ding hoort gewoon bij iemand in de huiskamer te staan, of als badkamer meubel gebruikt te worden of in een kledingwinkel als truien of jeans display gebruikt te worden

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:32
Wellicht ligt er een te grote zonnecollector op het dak en geeft dat in de zomer veel stagnatie en willen ze het op deze manier voorkomen/oplossen door warmte kwijt te raken met een radiator buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:55
Fuel_80 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
Binnenkort ga ik een nieuwe vloer storten in ons renovatie huis. Hiervoor breng ik eerst 12 cm Pir isolatie aan. …
@Fuel_80 En doe ook folie over de platen zodat er geen water en cement of zand wegloopt in eventuele naden. Dan krijg je grindnesten en een koudebrug in de isolatielaag. Als je op zand stort kun je het beste ook een laag folie onder de isolatieplaten doen. Er is ook pur om isolatie te lijmen, is wat harder en schuimt minder maar lijmt als een tierelier. Weet niet wat je exact gaat doen maar ik heb ook een opstaande rand van isolatie gemaakt rondom tegen de gevel om daar een koudebrug te voorkomen.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:57
sjaak81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:06:
[...]

[...]

Bij deze, hier zat het er net in.

Ik vraag me meer af, gaat er geen vet en olie etc in het cement trekken

[Afbeelding]
Even nog een vraag over deze buitenkeuken.

Ik wil graag natuursteen op maat laten zagen. Ik heb een aantal stukken liggen. Hoe doe ik dat het best? Of kan ik het ergens laten zagen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26

Twee opties:

You decide:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo te zien zou je niet de eerste zijn gezien de gaatjes en zaagsneetjes her en der ;)

Dit moet je voor jezelf bepalen. Wil je hem houden als meubelstuk? Wil je eraan verdienen? Wil je er aan werken? Het is een werkbank van 100 jaar oud, die 25 - 40 jaar die jij ermee wilt werken, houdt ie ook nog wel vol.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Twee opties:

You decide:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

door gereedschap te gebruiken waar het voor bedacht is doe je veel meer eer aan het product dan er als een hipster naar te gaan zitten kijken, of nog erger jeans op gaat etaleren.. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:16

Twee opties:

You decide:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom moeten wij dit beslissen? het is jouw werkbankje toch? Al gooi je het in de lopen haard, dat gaat ons niks aan. Smeer het in met boenwas, klap het op MP en als er niemand voor komt ga je het alsnog gebruiken.
Ik snap echt niet waarom iemand dit als meubelstuk in zijn woning wil hebben. Dan heb je gewoon teveel ruimte en moet je dat vullen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ja het is niet zo serieus bedoeld he, ik ben gewoon benieuwd. Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk. Ik zal me eens beraden. Ik heb de vraag gesteld omdat ik zelf ontzettend in dubio ben. Als dan 10 man zeggen verkopen heb ik er zelf ook wat minder moeite mee.

Ik zou het persoonlijk leuker vinden zelf zo’n bank te maken, en tja zo’n bank flippen en er nog wat op verdienen is natuurlijk erg aantrekkelijk. Dat stelt me in staat weer nieuw materiaal of hout te kopen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24
Ik heb een vraag over leiding diameters.

Wij hebben nu een badkamer, aangelegd met 15mm koper.

Nu willen wij een 2de badkamer op zolder, echter wil ik 1 leiding gebruiken om beide badkamers van koud en warm water te voorzien.

15mm is te karig, maar zou ik met 20mm Uponor/Henco uitkomen?

Ik krijg het niet berekend.

Wij zouden wel graag stortdouches hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:50
sjaak81 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:15:
[...]

Even nog een vraag over deze buitenkeuken.

Ik wil graag natuursteen op maat laten zagen. Ik heb een aantal stukken liggen. Hoe doe ik dat het best? Of kan ik het ergens laten zagen bijvoorbeeld?
Ik heb gezoet basalten muurafdekkers met de haakse slijper met diamantschijf doorgezaagd. Dat ging prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Maeslant schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:40:
Ik heb een vraag over leiding diameters.

Wij hebben nu een badkamer, aangelegd met 15mm koper.

Nu willen wij een 2de badkamer op zolder, echter wil ik 1 leiding gebruiken om beide badkamers van koud en warm water te voorzien.

15mm is te karig, maar zou ik met 20mm Uponor/Henco uitkomen?

Ik krijg het niet berekend.

15mm koper is inwendig dacht ik 13mm en 20mm Uponor is inwendig 14mm :? :+

Als je meer water wilt moeten ALLE leidingen vanaf de watermeter ruimer gedimensioneerd worden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Laatst online: 08:57
henkjanvdkolk schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:19:
[...]

Ik heb gezoet basalten muurafdekkers met de haakse slijper met diamantschijf doorgezaagd. Dat ging prima.
Krijg je dan ook een beetje recht zaagsnedes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:50
sjaak81 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:15:
[...]

De zaagsnedes zelf zijn recht, maar de kopse kant niet volledig vlak. Ik zou het niet gebruiken voor bijvoorbeeld de kopse kant van een aanrechtblad.

Bij mij liggen vier stroken in molenwiekverband op een plantenbak. De gezaagde kanten liggen tegen de achterkant van de volgende, dus niet zichtbaar vanaf buitenaf.

Wel handig om te doen:
- proefstukje zagen
- aftekenen
- een goede bril, adembescherming en gehoorbescherming zodat je heel rustig en precies kunt werken

Close up: (later afgekit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkElK8eVny7zM4MEUlOSxhh3G2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4MUv6awA8o7DmHOKNldneVLy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
THxZ0NE schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:08:
Hey tweakers, ik heb een vraagje.... een mooie voor deze zondagmiddag.

Waarom zou iemand dit doen?

[Afbeelding]

Ik heb wel een ideetje... vermoedelijk is het vermogen te hoog. Waarom zou je dit niet terugschroeven of een andere ketel plaatsen. Bizarre situatie.
Zoals @Lieuwe15 ook al denkt zou ik zeggen dat er een dikke zonneboiler op het dak ligt die in de zomer te snel heet wordt en in stagnatie gaat. Is dan als het goed is ook gevuld met glycol of loopt in de winter leeg. Wel creatieve oplossing :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Himalaya schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:00:
[...]

Zoals @Lieuwe15 ook al denkt zou ik zeggen dat er een dikke zonneboiler op het dak ligt die in de zomer te snel heet wordt en in stagnatie gaat. Is dan als het goed is ook gevuld met glycol of loopt in de winter leeg. Wel creatieve oplossing :*)
Of, zoals men wel eens zegt, stoken voor de buren, maar dan zonder ramen en deuren open te laten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:33
Amplified schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:21:
[...]

Wij hebben juist wel alles met pur gedaan. Gewoon standaard pur werkte prima (nu voor zolderisolatie) zie o.a. ook:

YouTube: Zolder isoleren met PIR | Stap voor stap uitleg en informatie | www....
Ik zie 2 problemen met deze isolatiemethode.
1: spouw aan de koude kant, dus vochttransport in je constructie ( bedenk dat alles achter de isolatieplaat koud word. Als de platen op het dakbeschot zaten verleg je dat punt naar buiten.
2: hoe ga je gegarandeerd dit dampdicht afgewerkt krijgen? Er is geen ruimte voor tape ed. Pur verouderd.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:16
loewie1984 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:56:
Ja het is niet zo serieus bedoeld he, ik ben gewoon benieuwd. Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk. Ik zal me eens beraden. Ik heb de vraag gesteld omdat ik zelf ontzettend in dubio ben. Als dan 10 man zeggen verkopen heb ik er zelf ook wat minder moeite mee.

Ik zou het persoonlijk leuker vinden zelf zo’n bank te maken, en tja zo’n bank flippen en er nog wat op verdienen is natuurlijk erg aantrekkelijk. Dat stelt me in staat weer nieuw materiaal of hout te kopen.
Ik denk dat je gewoon naar je eigen gevoel moet luisteren
Persoonlijk zou ik het wel gaaf vinden om zo'n werkbank, met zoveel geschiedenis in mijn werkplaats te hebben.

Wil je idd een zelf op maat gemaakte bank na eigen specs hebben dan kan je hem nu gebruiken om je eigen bank te maken.
Deze dan idd wat opknappen en verkopen. Denk dat je best wel een koper kan vinden voor dat geld wat je in gedachte had.
Misschien krijg je wel de smaak te pakken en heb je er een nieuwe hobby bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:39
Maeslant schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:40:
Of je neemt een Upfall die het water hergebruikt en daardoor een heel laag netto verbruik heeft. Heb je het gevoel van 40L/min met een verbruik van ergens tussen de 2-5L/min (schatting). Of wachten op de versie die Ikea aan het ontwikkelen is maar geen idee wanneer die uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03

[Afbeelding]

Ik heb wel een ideetje... vermoedelijk is het vermogen te hoog. Waarom zou je dit niet terugschroeven of een andere ketel plaatsen. Bizarre situatie.
Dan kan je veel efficiënter stoken voor de KLM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:29

Tjark

DON'T PANIC

[Afbeelding]

leidingen van/naar zolder... hmm... koeling voor kwekerijtje? ;)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03

Twee opties:

You decide:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou persoonlijk gewoon denken gebruik hem als werkbank.

Als je hem gaat restaureren moet je weer uitkijken dat je dat niet te erg doe. Oud hout vervangen door nieuw hout is geen optie, want dan zie je enorm kleurverschil en het nieuwe hout zal veel minder versleten zijn. Verder is juist de leeftijd ook wat de werkbank de charme geeft.

Daarnaast moet je nog hopen dat iemand hem wil. Ik heb geen idee of je er 750-950 voor kan krijgen, uiteindelijk is het net wat de gek ervoor geeft. Als je hem dan eerst een jaar ergens moet stallen moet je je ook afvragen of je dat wil.

Laatste optie zou zijn opknappen en zelf in je hal/woonkamer neerzetten, als je het zonde vindt om hem als werkbank te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onze cv-kraan op zolder lekt. Dus wil ik die vervangen. Nu is het een jaren70 ding waarbij ik niet helemaal zeker ben hoe dit opgebouwd is. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbM0Z11ONMvo155HVpaj8-nGYIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDGKCCVF1XVmx55rHzVsPlGQ.jpg?f=fotoalbum_largehttps://imgur.com/a/wRKjdvk

Dit lijkt mij aan de onderzijde een persfitting. Dus de buis doorzagen?
Aan de bovenzijde weet ik ook niet zo goed wat ik er mee moet.

[ Voor 37% gewijzigd door stok op 12-12-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 13:21
sjaak81 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:15:
[...]

Huur bij Boels een steenzaag met geleiderail. Zit ook wateraansluiting op voor koeling / tegen stof.
Kort geleden granieten aanrechtblad mee gezaagd, ging erg gemakkelijk en mooie strakke zaagsnedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
stok schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:26:
Onze cv-kraan op zolder lekt. Dus wil ik die vervangen. Nu is het een jaren70 ding waarbij ik niet helemaal zeker ben hoe dit opgebouwd is. Zie foto:
[Afbeelding]https://imgur.com/a/wRKjdvk

Nee, zijn geen persfittingen, maar zo te zien gesneden draad in dikwandig staal. Die zaag je niet zomaar door :)

Als het goed is, is die wartel boven je kraan een losse wartel die aan de radiatorkant vast zit. Van bovenaf gezien tegen de klok indraaien, dan komt hij los van je kraanhuis. Vervolgens kun je de kraan van de onderkant afdraaien.

Kost wel kracht.

Je kunt ook proberen om alleen het binnenwerk van de kraan te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[Afbeelding]

Die zal niet op het CV-circuit aangesloten zitten, maar gebruikt worden als koeling en dus gevoed worden met een andere bron van heet/warm water.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
Zwartoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:57:
[...]

Nee, zijn geen persfittingen, maar zo te zien gesneden draad in dikwandig staal. Die zaag je niet zomaar door :)

Als het goed is, is die wartel boven je kraan een losse wartel die aan de radiatorkant vast zit. Van bovenaf gezien tegen de klok indraaien, dan komt hij los van je kraanhuis. Vervolgens kun je de kraan van de onderkant afdraaien.

Kost wel kracht.

Je kunt ook proberen om alleen het binnenwerk van de kraan te vervangen.
Dankje.
Denk je dat deze Heimeier thermostatische radiatorkraan recht 1/2 daar ter vervanging zo ingedraaid kan worden?
Ik wil nl. meteen over op zichzelf regelend op temp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
stok schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:36:
[...]
Dankje.
Denk je dat deze Heimeier thermostatische radiatorkraan recht 1/2 daar ter vervanging zo ingedraaid kan worden?
Ik wil nl. meteen over op zichzelf regelend op temp.
Ik kan de maten vanaf hier niet inschatten. Kan ook een 3/8" zijn.

Beste is om de kraan eraf te draaien, meenemen naar een vestiging, en je daar laten adviseren. Foto meenemen ook. Mijn ervaring met radiatorkranen is dat ze nog wel eens picky zijn met welke wartels passen. Ook moet de nieuwe kraan net zo lang zijn, anders moet je zelf draad gaan snijden, en dan wordt het een heel ander soort klus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 08:25
Goedemorgen,

Wij hebben in de keuken onderstaande radiator hangen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99tssaAl1OYMm4peccrNxSvw44M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClsYNdsurJ00KWiReRKuuc5A.jpg?f=fotoalbum_large

Met daarachter dit blok :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb2RevGjcnBfxpRM-GhkMwi2BQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYB3O7dUZvNV3B09TtfsA050.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze aansluiting :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK7HNiklUgSzYECcn5uBgIxdSjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeqbCcWSHBBV8JmbKtZZZIeD.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik deze vervangen door een smalle, hoge radiator die zo dicht mogelijk tegen het aanrechtblok moet komen te hangen.

Ik weet dat ik moet letten op het vermogen, maar wie kan mij vertellen waar ik op moet letten qua aansluitingen.
Ik ben niet thuis in de benamingen of diameters etc, dus als iemand mij in de juiste richting kan sturen dan graag !

Het liefst haal ik de bestaande van de muur en hang ik zonder al te veel werk en getob de nieuwe op. Maar waar moet ik dan op letten ?

Of heeft iemand al gelijk een linkje naar een radiator die de juiste aansluitingen heeft.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Eric H schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:06:
Het liefst haal ik de bestaande van de muur en hang ik zonder al te veel werk en getob de nieuwe op. Maar waar moet ik dan op letten ?

Of heeft iemand al gelijk een linkje naar een radiator die de juiste aansluitingen heeft.
Dat is geen radiator, maar een convector. Gemaakt voor lage temperatuur verwarming. Een Jaga Tempo om precies te zijn. Als jouw verwarmingssysteem met lage temperatuur werkt, dan gaat het niet werken om gewoon een radiator op te hangen. Jaga heeft ook ondiepe en hogere varianten. Aan de hand van de afmetingen van de huidige convector moet je het vermogen kunnen bepalen. Dan moet je ook een smalle en hogere versie van Jaga kunnen vinden.

Overigens: als je meer van dit soort Jaga's in huis hebt: op de tweede foto zit erg veel stof in de convector onderin. Als je die convectors even schoonmaakt (stofzuiger met borstel erop), werkt je verwarmingssysteem ineens stukken beter. Volgens mij is dat een handige tip, gezien de huidige buitentemperaturen... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 13-12-2022 08:22 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
dreamscape schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:21:
[...]

Dat is geen radiator, maar een convector. Gemaakt voor lage temperatuur verwarming. Een Jaga Tempo om precies te zijn. Als jouw verwarmingssysteem met lage temperatuur werkt, dan gaat het niet werken om gewoon een radiator op te hangen. Jaga heeft ook ondiepe en hogere varianten. Aan de hand van de afmetingen van de huidige convector moet je het vermogen kunnen bepalen. Dan moet je ook een smalle en hogere versie van Jaga kunnen vinden.

Overigens: als je meer van dit soort Jaga's in huis hebt: op de tweede foto zit erg veel stof in de convector onderin. Als je die convectors even schoonmaakt (stofzuiger met borstel erop), werkt je verwarmingssysteem ineens stukken beter. Volgens mij is dat een handige tip, gezien de huidige buitentemperaturen... ;)
Hoe weet ik of mijn verwarmingssysteem met lage temperatuur werkt ??
Of is dat sowieso het geval met dit type verwarming ?
Het hele huis hangt trouwens vol met dit soort convectors, is vanuit de bouw gedaan.

En na het nemen van deze foto heb ik inderdaad de stofzuiger eroverheen gehaald (en bij de andere ook trouwens ;) )

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:22
Eric H schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:52:
[...]

Hoe weet ik of mijn verwarmingssysteem met lage temperatuur werkt ??
Of is dat sowieso het geval met dit type verwarming ?
Het hele huis hangt trouwens vol met dit soort convectors, is vanuit de bouw gedaan.

En na het nemen van deze foto heb ik inderdaad de stofzuiger eroverheen gehaald (en bij de andere ook trouwens ;) )
Als het hele huis vol hangt met convectors kun je er eigenlijk al vanuit gaan dat het laag temperatuur verwarming is. Welke CV-ketel heb je? Daarop kun je instellen hoe hoog de aanvoertemperatuur is. Die zou ik even nagaan.

Als je het niet zeker weet kun je altijd het best een loodgieter/CV-installateur inschakelen voor advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 21:29
@Eric H : een convector vervangen door radiator is meestal geen slim idee.. Ik zou eerder bij een convector blijven dan bij een radiator. Je hebt wel andere typen convectors met andere afmetingen, maar houd er rekening mee dat Jaga's een stuk duurder zijn dan radiatoren.
Ik schat je nu in als iemand die er niet heel veel kennis van heeft, dus ik zou je dan afraden zo te wisselen. Dat gaat je vermogen kosten, of je moet een joekel van een radiator ophangen en ik gok dat dat alleen maar meer ruimte gaat kosten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
ID-College schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:19:
@Eric H : een convector vervangen door radiator is meestal geen slim idee.. Ik zou eerder bij een convector blijven dan bij een radiator. Je hebt wel andere typen convectors met andere afmetingen, maar houd er rekening mee dat Jaga's een stuk duurder zijn dan radiatoren.
Ik schat je nu in als iemand die er niet heel veel kennis van heeft, dus ik zou je dan afraden zo te wisselen. Dat gaat je vermogen kosten, of je moet een joekel van een radiator ophangen en ik gok dat dat alleen maar meer ruimte gaat kosten..
Ik ben inderdaad onbekend met CV's en CV technieken.
Ondertussen dus al geleerd dat dit geen radiator is maar een convector ;)
Tevens al geleerd dat ik dus blijkbaar deze alleen kan vervangen door een gelijksoortige LT verwarming.

Het fysieke loskoppelen en aansluiten van een nieuwe is voor mij de uitdaging niet, ik ben redelijk handig al zeg ik het zelf.

Maar voor deze klus ga ik mijn oor te luisteren leggen bij een CV-specialist/loodgieter.

Dank in ieder geval voor jullie bijdrages !

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 21:29
Eric H schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:32:
[...]

Ik ben inderdaad onbekend met CV's en CV technieken.
Ondertussen dus al geleerd dat dit geen radiator is maar een convector ;)
Tevens al geleerd dat ik dus blijkbaar deze alleen kan vervangen door een gelijksoortige LT verwarming.

Het fysieke loskoppelen en aansluiten van een nieuwe is voor mij de uitdaging niet, ik ben redelijk handig al zeg ik het zelf.

Maar voor deze klus ga ik mijn oor te luisteren leggen bij een CV-specialist/loodgieter.

Dank in ieder geval voor jullie bijdrages !
Dat geeft niet, maar het is goed om te weten dat een convector veel warmte kan afgeven, en weinig ruimte kost. Deze Jaga kan je makkelijk opmeten, door de breedte, hoogte en diepte op te meten. Dan kan je opzoeken welke je hebt (Jaga Tempo model is dit), en dan weet je het wattage van deze convector.

Je kan dan kijken naar radiatoren met datzelfde wattage, maar ik ik denk dat je een joekel nodig gaat hebben, simpelweg omdat een convector veel efficiënter is dan een traditionele radiator (en als je een warmtepomp hebt, is een convector ook een stuk meer geschikt dan een radiator).

Je hebt wel verticale convectoren, die zijn smal en hoog, maar die zijn in de praktijk knetterduur (denk aan +/- 1000 euro). Bottom-line: voordat je wat gaat doen, zoek goed uit wat het wattage is, anders krijg je het daar straks niet meer zo warm (of als je ooit wilt wisselen naar een WP, kan je weer terugwisselen). Succes! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
Zonder een beeld te willen opwerpen, maar prijs is wat minder van belang.
Reden dat ik meer ruimte wil is omdat ik een klimaatkast heb gekocht voor mijn wijn en speciaal bier.
Daar gaat wat meer geld "in" zitten dan in een radiator/convector 8)

Warmtepomp is niet aanwezig, wellicht in de toekomst, maar dan pas bij vervanging van huidige ketel en dan in combinatie met een hybride pomp.

Ik overweeg ook nog om de convector (ik weet nu dus dat het een convector heet en geen radiator :P ) compleet te verwijderen. Er zijn in de kamer nog voldoende convectors aanwezig en wij stoken sowieso niet al te veel. (en nee, niet vanwege zuinigheid, maar omdat we er geen/minder behoefte aan hebben en omdat het huis blijkbaar zeer goed geïsoleerd is)

Een andere mogelijkheid zou nog zijn (mits technisch uitvoerbaar) is om de huidige convector te verwijderen en de leidingen vervolgens te gebruiken om een soort van plintverwarming onder de aanrechtkastjes aan te leggen.
Maar nogmaals, ik denk dat het in mijn geval het handigste is om contact te leggen met een professional ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:15
Vandaag kwam ik erachter dat er tijdens het bouwen van mijn uitbouw een veelvoorkomende fout is gemaakt met de isolatie: het dakbeschot is opgesloten tussen twee dampdichte lagen, bitumen en PIR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGuCCZGP5XL-_kX-XQxRnId8CA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HWqQgNdjdRQab8OxB3QZ73Mb.png?f=user_large

Is dit nou iets waar ik me acuut heel erg druk om moet gaan maken, of betekent dit dat ik over 15-20 jaar als de dakbedekking een keer aan de beurt is om vervangen te worden de OSB-platen wellicht deels moet vervangen? De kamers zijn inmiddels afgewerkt, geschilderd en ingericht, dus alles weer openbreken heeft uiteraard ruimschoots niet de voorkeur :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoppeA
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 12:59
-disregard, mag verwijderd-

[ Voor 139% gewijzigd door JoppeA op 13-12-2022 15:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:59
Bo0bz schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:53:
Iemand een tip naar het juiste rubber voor mn voordeur? De deur tocht al een tijdje. Het is een Kegro 9432n deur. De vorige eigenaar heeft denk ik met schilderen de deur dicht gedaan waardoor het rubber onder de harde verf zit.

[Afbeelding]

Ik heb Kegro gesproken en die bieden geen losse rubbers aan. Ze laten me over aan mn Google skills.

[Afbeelding]
In het kader (pun intended) de vervangende profielen voor de voordeur besteld en geplaatst. Ben gegaan voor Deventer Kaderprofiel SP1518. €40 voor 12 meter dus kan nog een deur doen. Half uurtje werk. Gelijk even getest met een kaarsje langs de deur. Vlammetje blijft nu rustig en waait niet meer uit! *O* Foto van het oude en nieuwe rubber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckj6hIRClpj-VJtvBIYUSHzDDE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRQEzTtkBNQOiGBmOEmaG4HT.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08
Wormaap schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:19:
Vandaag kwam ik erachter dat er tijdens het bouwen van mijn uitbouw een veelvoorkomende fout is gemaakt met de isolatie: het dakbeschot is opgesloten tussen twee dampdichte lagen, bitumen en PIR.

[Afbeelding]

Is dit nou iets waar ik me acuut heel erg druk om moet gaan maken, of betekent dit dat ik over 15-20 jaar als de dakbedekking een keer aan de beurt is om vervangen te worden de OSB-platen wellicht deels moet vervangen? De kamers zijn inmiddels afgewerkt, geschilderd en ingericht, dus alles weer openbreken heeft uiteraard ruimschoots niet de voorkeur :)
Stook je actief ? En zijn de wanden en vloeren ook geisoleerd en hoe ventileer je?
Vooral temp verschil tussen binnen en buiten en vocht wat dus nu opgesloten raakt zorgt ervoor dat het eerder gaat rotten of schimmelen.
Als je niet stookt en goed ventileert zal het denk ik wel meevallen maarja, het blijft gissen hoelang dit goed gaat
. Voor hetzelfde geldt heb je er jaren geen last van. Volgens mij merk je het gauw genoeg als het mis is.

Hier buren verderop die zelf een garage hebben geisoleerd en uiteindelijk verwarmd met verkeerde folie en niet ventileerden liepen binnen 12 maanden tegen fikse schimmelplekken op. (Alle wanden weer open gebroken)

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 13-12-2022 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

MrScratch schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:32:
Ik heb last van een loslatende frontplate van mijn magnetron/oven. Erachter zit een soort zacht plakkend spul, maar dat laat nu dus los. Is er een manier om dit weer goed vast te lijmen? Ik verwacht dat de lijm flink te lijden heeft van veel temperatuurverschil, dus ik ben er niet zeker van hoe dit op te lossen. Tips?

[Afbeelding]
Misschien even een update hoe het is afgelopen hiermee. Ik heb de 3M VBH tape geprobeerd, maar dat bleef niet zitten, zoals al voorspeld door 1 van jullie.

Kitspuit met Hightack lijm en dit lijkt voorlopig perfect te houden. Zit nu enkele dagen ertussen en blijft vooralsnog muurvast zitten. We gaan zien of dit in de loop der tijd weer gaat loslaten, maar voorlopig ziet het er goed uit.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
stok schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:26:
[Afbeelding]https://imgur.com/a/wRKjdvk

Wellicht een idee om de radiator te vervangen met een moderne variant? Die zijn stuk efficienter en kan je gangbare koppelingen gebruiken.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
mrbullet schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:43:
[...]

Wellicht een idee om de radiator te vervangen met een moderne variant? Die zijn stuk efficienter en kan je gangbare koppelingen gebruiken.
Dat is inderdaad wat we nu gaan doen. Maar is wat meer werk en had gehoopt de kraan op kortere termijn te kunnen verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:10
MrScratch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:07:
[...]

Misschien even een update hoe het is afgelopen hiermee. Ik heb de 3M VBH tape geprobeerd, maar dat bleef niet zitten, zoals al voorspeld door 1 van jullie.

Kitspuit met Hightack lijm en dit lijkt voorlopig perfect te houden. Zit nu enkele dagen ertussen en blijft vooralsnog muurvast zitten. We gaan zien of dit in de loop der tijd weer gaat loslaten, maar voorlopig ziet het er goed uit.
Autoruiten kit gebruiken dan gaat t garandeerd niet meer los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:26

Crazy-

Best life ever

te klein voor een apart topic:

sinds vandaag maakt de centrale ventilatie unit een herrie: YouTube: Stork Comfofan S (Co2) maakt herrie

ik vermoed de lagers, maar voor ik ze bestel, wellicht iemand een ander idee ? afgeschreven?
jaar of 7 oud...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
GeeMoney schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:55:
[...]

Stook je actief ? En zijn de wanden en vloeren ook geisoleerd en hoe ventileer je?
Vooral temp verschil tussen binnen en buiten en vocht wat dus nu opgesloten raakt zorgt ervoor dat het eerder gaat rotten of schimmelen.
Als je niet stookt en goed ventileert zal het denk ik wel meevallen maarja, het blijft gissen hoelang dit goed gaat
. Voor hetzelfde geldt heb je er jaren geen last van. Volgens mij merk je het gauw genoeg als het mis is.

Hier buren verderop die zelf een garage hebben geisoleerd en uiteindelijk verwarmd met verkeerde folie en niet ventileerden liepen binnen 12 maanden tegen fikse schimmelplekken op. (Alle wanden weer open gebroken)
De uitbouw is in tweeën gedeeld, en dat zijn de nieuwe thuiskantoren van mijn vriendin en ik. Dus er wordt actief gestookt en geleefd. Ventilatie is niet geweldig, maar als we er niet de hele dag met de deur dicht zitten zegt de Netatmo dat CO2 en vocht prima in orde blijven (zelfs wat droog momenteel). Dus qua vocht in de ruimte zelf maak ik me geen enorme zorgen. Ik las alleen in een ander topic over een dakkapel dat het opsluiten van het dakbeschot tussen twee dampdichte lagen (bij ons dus de PIRplaten en het bitumen) problemen kan opleveren. Maar ik kan dan weer niet vinden wat voor problemen, ook niet als ik online zoek. Er wordt gesproken over dakbeschot dat nat wordt, maar als beide lagen dampdicht zijn komt er toch juist geen (of minimaal) vocht bij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:10

A13X

Dude

Wormaap schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:18:
[...]

De uitbouw is in tweeën gedeeld, en dat zijn de nieuwe thuiskantoren van mijn vriendin en ik. Dus er wordt actief gestookt en geleefd. Ventilatie is niet geweldig, maar als we er niet de hele dag met de deur dicht zitten zegt de Netatmo dat CO2 en vocht prima in orde blijven (zelfs wat droog momenteel). Dus qua vocht in de ruimte zelf maak ik me geen enorme zorgen. Ik las alleen in een ander topic over een dakkapel dat het opsluiten van het dakbeschot tussen twee dampdichte lagen (bij ons dus de PIRplaten en het bitumen) problemen kan opleveren. Maar ik kan dan weer niet vinden wat voor problemen, ook niet als ik online zoek. Er wordt gesproken over dakbeschot dat nat wordt, maar als beide lagen dampdicht zijn komt er toch juist geen (of minimaal) vocht bij?
Je vocht op de netatmo is niet zo relevant, condens ontstaat doordat de lucht afkoelt tot een temperatuur waarbij de aanwezige hoeveelheid vocht er niet meer in kan blijven zitten. 20grC en 40% is droog, maar gaat condenseren als je het afkoelt naar 7 graden. Zelfs 20grC 20% condenseert al voor je bij het vriespunt komt.

Je hebt wat ze noemen een koud dak gemaakt, constructie zit aan de koude zijde van de installatie.

Ubakus.de geeft aan dat dit veel vocht problemen gaat opleveren als ik het even grofstoffelijk erin zet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oJyGoKf.jpg

Hoe snel het je dak sloopt, geen idee. Vocht kan in korte tijd best veel schade veroorzaken.

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 14-12-2022 09:46 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wormaap schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:19:

[Afbeelding]

kamer met kookvocht., geknepen ventilatie omdat stoken duur is.. tsja het is een beetje gokken. je berekend doorgaans niet dat er een probleem komt, maar dat er een probleem kan komen. het kan lang goed gaan en dan zie je na 30 jaar nagenoeg niets of helemaal niets aan schade, ook wel eens volledig rot hout weg gehaald incl balken en dat was na een paar jaar. daar komen ook al die tegenstrijdige adviezen vandaan, mensen zien het een keer goed gaan (of zien de aftermath niet) en denken dat het prima is zo

persoonlijk zou ik het gewoon aanpakken, maargoed ik kom met name in aanraking met de ergste gevallen en dat wil je voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
twain4me schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:28:
[...]

kamer met kookvocht., geknepen ventilatie omdat stoken duur is.. tsja het is een beetje gokken. je berekend doorgaans niet dat er een probleem komt, maar dat er een probleem kan komen. het kan lang goed gaan en dan zie je na 30 jaar nagenoeg niets of helemaal niets aan schade, ook wel eens volledig rot hout weg gehaald incl balken en dat was na een paar jaar. daar komen ook al die tegenstrijdige adviezen vandaan, mensen zien het een keer goed gaan (of zien de aftermath niet) en denken dat het prima is zo

persoonlijk zou ik het gewoon aanpakken, maargoed ik kom met name in aanraking met de ergste gevallen en dat wil je voorkomen.
Uiteindelijk denk ik dat het hier vooral neer gaat komen op 'we zullen het gaan zien'. Het nu aanpakken betekent afgewerkte kamers weer openbreken en gloednieuwe isolatie en dakbedekking opnieuw doen. Dat is net zo ingrijpend als wanneer ik het later doe omdat er concreet problemen zijn.
Dus ik denk dat we gaan aankijken of er deze winter al acute problemen ontstaan en vanuit daar besluiten of we op korte termijn aanpassingen willen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wormaap schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:47:
[...]

Uiteindelijk denk ik dat het hier vooral neer gaat komen op 'we zullen het gaan zien'. Het nu aanpakken betekent afgewerkte kamers weer openbreken en gloednieuwe isolatie en dakbedekking opnieuw doen. Dat is net zo ingrijpend als wanneer ik het later doe omdat er concreet problemen zijn.
Dus ik denk dat we gaan aankijken of er deze winter al acute problemen ontstaan en vanuit daar besluiten of we op korte termijn aanpassingen willen gaan doen.
hangt ook een beetje van je definitie van acute problemen af. hout wat boven de 20% vochtigheid komt is een groot probleem. het zal alleen niet direct instorten. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:06
Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:14:
te klein voor een apart topic:

sinds vandaag maakt de centrale ventilatie unit een herrie: YouTube: Stork Comfofan S (Co2) maakt herrie

ik vermoed de lagers, maar voor ik ze bestel, wellicht iemand een ander idee ? afgeschreven?
jaar of 7 oud...
7 jaar is redelijk snel voor versleten lagers, gaan normaal langer mee.
Misschien vuil op de schoepen die onbalans veroorzaken.
Openmaken en schoonmaken helpt misschien, kan je ook eventuele speling op lagers controleren.

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 21:53
Onze badkamerventilator hield er opeens mee op. Diameter op de oude IVC Air Design was 100mm, dus je zou denken dat vervangen een eitje zou zijn. Dus een nieuwe 100mm ventilator gekocht.

Pas hij niet. Meetlat erbij, blijkt de oude een diameter van 95 te hebben en de buis 100mm. IVC Air Design nergens meer verkrijgbaar. Buis vervangen wordt lastig, is ingebouwd.

Iemand een oplossing of een tip voor een 95mm ventilator?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mountaink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:40:
Onze badkamerventilator hield er opeens mee op. Diameter op de oude IVC Air Design was 100mm, dus je zou denken dat vervangen een eitje zou zijn. Dus een nieuwe 100mm ventilator gekocht.

Pas hij niet. Meetlat erbij, blijkt de oude een diameter van 95 te hebben en de buis 100mm. IVC Air Design nergens meer verkrijgbaar. Buis vervangen wordt lastig, is ingebouwd.

Iemand een oplossing of een tip voor een 95mm ventilator?
Zou toch moeten passen? Is je buis wel 100% rond?

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/118755/123
Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 17-09 13:06
A13X schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:44:
[...]

Je vocht op de netatmo is niet zo relevant, condens ontstaat doordat de lucht afkoelt tot een temperatuur waarbij de aanwezige hoeveelheid vocht er niet meer in kan blijven zitten. 20grC en 40% is droog, maar gaat condenseren als je het afkoelt naar 7 graden. Zelfs 20grC 20% condenseert al voor je bij het vriespunt komt.

Je hebt wat ze noemen een koud dak gemaakt, constructie zit aan de koude zijde van de installatie.

Ubakus.de geeft aan dat dit veel vocht problemen gaat opleveren als ik het even grofstoffelijk erin zet.

[Afbeelding]

Hoe snel het je dak sloopt, geen idee. Vocht kan in korte tijd best veel schade veroorzaken.
Mooie tool! Die kende ik nog niet. En sorry, ik geef geen antwoord op je vraag, maar zijn er nog meer van dit soort bouw calculatietools? Voor het efficiënt zagen van plaatmateriaal gebruik ik deze cutlistoptimizer wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
Als ik voor de kattenluik loop dan voel ik dat het laminaat merkbaar kouder is vanwege de tocht. Iemand een idee hoe ik de kattenluik beter kan isoleren, of eventueel kan vervangen met een variant die beter is geisoleerd? Microchip is wel een vereiste hiervoor om de katten van de buren buiten te houden.

Heb zo n ding van Petsafe in mijn achterdeur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaJ_n3kvCCSyy1wlAi9A7bB8QCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1cDcUW5RmbKj2Fzi8pAd0xug.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:59
Weet iemand de naam van dit rubber. Zit in zowel de voordeur als het raam. Het is in principe een D rubber zonder plakstrip. Deze moet in een groef in de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9G1l92sepbVPuAfWDHWSzbhGcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgXrgYH5evNR1zGHHcCMf9gD.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:53
Bo0bz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:59:
Weet iemand de naam van dit rubber. Zit in zowel de voordeur als het raam. Het is in principe een D rubber zonder plakstrip. Deze moet in een groef in de deur.

[Afbeelding]
Volgens mij een insteek rubber

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 06:36
Van Durex zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 17-09 13:06
com2,1ghz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:57:
Als ik voor de kattenluik loop dan voel ik dat het laminaat merkbaar kouder is vanwege de tocht. Iemand een idee hoe ik de kattenluik beter kan isoleren, of eventueel kan vervangen met een variant die beter is geisoleerd? Microchip is wel een vereiste hiervoor om de katten van de buren buiten te houden.

[Afbeelding]
Een stukje gordijn op maat maken en deze ervoor spannen tussen 2 draden? 4 oogjes in de deur draaien, draad door gordijn boven en onder, en dan spannen tussen de ogen. Niet te strak zodat de kat er nog wel doorheen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane

[Afbeelding]
Is het echt de tocht? Komt het doordat het luikje wellicht niet helemaal goed sluit als katmeneer er doorheen gaat? Het is natuurlijk maar een dun plaatje plexiglas en ik kan me niet voorstellen dat er varianten zijn met dubbel glas. Zoals iemand anders al aangaf, je kunt eventueel iets verzinnen met een soort "gordijntje" van 2 lappen stretch stof die elkaar overlappen oid. Als het echt tocht is, kan je kijken of je een dun randje kit aan kunt brengen zonder dat de klapfunctie van het luikje gehinderd word, er moet natuurlijk wel iets van speling zijn zodat het luikje beide kanten op open en dicht kan, wellicht wat zuurvrije vaseline? Wat je ook nog zou kunnen overwegen, is een soort koof bouwen, dan heb je wel een uitstulpsel op je deur zitten maar dat maakt het wellicht wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
1nsane schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:53:
[...]

Is het echt de tocht? Komt het doordat het luikje wellicht niet helemaal goed sluit als katmeneer er doorheen gaat? Het is natuurlijk maar een dun plaatje plexiglas en ik kan me niet voorstellen dat er varianten zijn met dubbel glas. Zoals iemand anders al aangaf, je kunt eventueel iets verzinnen met een soort "gordijntje" van 2 lappen stretch stof die elkaar overlappen oid. Als het echt tocht is, kan je kijken of je een dun randje kit aan kunt brengen zonder dat de klapfunctie van het luikje gehinderd word, er moet natuurlijk wel iets van speling zijn zodat het luikje beide kanten op open en dicht kan, wellicht wat zuurvrije vaseline? Wat je ook nog zou kunnen overwegen, is een soort koof bouwen, dan heb je wel een uitstulpsel op je deur zitten maar dat maakt het wellicht wat makkelijker.
Ja misschien vraag ik een beetje het onmogelijke. Zoals je zegt een dun klepje stelt ook niets voor tegen de kou.
Ik dacht dus ook om de keur van het deurtje te versmallen. Nu zit er om het deurtje een borsteltje ter isolatie. Ik denk dat als ik die kier smaller ga maken dat het deurtje vast gaan zitten.
Het helpt ook niet dat mijn mechanische ventilator en mijn afzuigkap voor onderdruk zorgen.

Iets in de richting van een gordijntje of een iets langere buis voor een tweede luik is misschien een idee.

Het hiervoor de Ferplast kattenluik en die had een mooi anti tochtsysteem waarbij voor het luikje er nog een luikje voor zat in vorm van een frame. Die dichtte de kier en had een magneetstrip.
Helaas hadden die geen kattenluik die werkt met een microchip die in je kat gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ80e6nZyCTDzEIwMRU4NX5eYUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QPvgcOm2FpOhJlgTWuOZWRxW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:07
Nu het wat kouder wordt, merk ik dat mijn aluminium kozijnen boven en bij de voordeur aan de binnenkant condens hebben. Bij de voordeur is er 20cm vanaf de deur geen vloerverwarming, dus dat het daar kouder is dan in de rest van het huis klopt wel. Nu zijn er van die verwarmingslinten, die ik beneden eventueel aan de onderkant van de deur kan plakken, zodat het aluminium van binnenuit verwarmt wordt en zo geen condens krijgt. Dit zou dan alleen nodig zijn wanneer het buiten onder 0 wordt.

Boven heb ik geen verwarming, dus daar is het sowieso koeler (graad of 17/18) en als het écht koud wordt, zal het misschien richting de 16 graden. Bij de kozijnen staat dan best wat water en dat loopt dan over de 'vensterbank' heen zegmaar. Mijn muren zijn rond de 50cm dik en de ramen zitten aan de buitenkant, dus mijn vensterbank heet een negge (https://www.joostdevree.nl/shtmls/negge.shtml).
Mijn huis is erg goed geïsoleerd en heeft een WTW unit met vochtregulatie, dus het vochtgehalte is niet persee hoog in mijn huis. Er wordt dus ook heel de dag door geventileerd.

Hoe zorg ik dat daar geen water aan de binnenkant van mijn kozijn komt te staan? Moet ik hier kachels op gaan zetten of is dit een kwestie van: het is niet anders? Ik wil kijken of ik in de toekomst wat aircounits op kan hangen boven, dan zou ik het in de winter kunnen verwarmen en mogelijk lost dat het al op. Maar dat zijn toekomstplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Krilo_89 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:43:
Nu het wat kouder wordt, merk ik dat mijn aluminium kozijnen boven en bij de voordeur aan de binnenkant condens hebben. Bij de voordeur is er 20cm vanaf de deur geen vloerverwarming, dus dat het daar kouder is dan in de rest van het huis klopt wel. Nu zijn er van die verwarmingslinten, die ik beneden eventueel aan de onderkant van de deur kan plakken, zodat het aluminium van binnenuit verwarmt wordt en zo geen condens krijgt. Dit zou dan alleen nodig zijn wanneer het buiten onder 0 wordt.

Boven heb ik geen verwarming, dus daar is het sowieso koeler (graad of 17/18) en als het écht koud wordt, zal het misschien richting de 16 graden. Bij de kozijnen staat dan best wat water en dat loopt dan over de 'vensterbank' heen zegmaar. Mijn muren zijn rond de 50cm dik en de ramen zitten aan de buitenkant, dus mijn vensterbank heet een negge (https://www.joostdevree.nl/shtmls/negge.shtml).
Mijn huis is erg goed geïsoleerd en heeft een WTW unit met vochtregulatie, dus het vochtgehalte is niet persee hoog in mijn huis. Er wordt dus ook heel de dag door geventileerd.

Hoe zorg ik dat daar geen water aan de binnenkant van mijn kozijn komt te staan? Moet ik hier kachels op gaan zetten of is dit een kwestie van: het is niet anders? Ik wil kijken of ik in de toekomst wat aircounits op kan hangen boven, dan zou ik het in de winter kunnen verwarmen en mogelijk lost dat het al op. Maar dat zijn toekomstplannen.
In principe moet je meer ventileren.

Je WTW moet dus harder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:25
Hallo,

Ik merk dat er in mijn slaapkamer redelijk veel vocht is, dit zie ik oa aan condensvorming bij de ramen.
Het zit gemiddeld zo rond de 60%, met uitschieters naar 65% als ik wakker word. In de slaapkamer heb ik een airco om te verwarmen, de slaapkamer is goed geisoleerd, er is geen mechanische ventilatie aanwezig.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd en vroeg mij af of er ervaringsdeskundigen zijn. Idealiter zou ik het zonder mechanische ventilatie zoals een WTW of extra luchtontvochtigers en natuurlijk zo energiezuinig willen oplossen.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Raam open overdag, airco op uit huis stand (blijft rond 15 graden de kamer verwarmen)
  • Airco de kamer tot 30 graden laten verwarmen, vervolgens airco op ontvochtigen zetten, dit zorgt voor een lagere luchtvochtigheid maar deze gaat ook heel snel weer omhoog.
  • Airco hele dag op 18 graden zetten
  • Raam overdag open, airco uit
Met het raam open heb ik gemerkt dat de luchtvochtigheid niet echt naar beneden gaat, er komt natuurlijk wel verse lucht binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

huppelepups schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:02:
Hallo,

Ik merk dat er in mijn slaapkamer redelijk veel vocht is, dit zie ik oa aan condensvorming bij de ramen.
Het zit gemiddeld zo rond de 60%, met uitschieters naar 65% als ik wakker word. In de slaapkamer heb ik een airco om te verwarmen, de slaapkamer is goed geisoleerd, er is geen mechanische ventilatie aanwezig.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd en vroeg mij af of er ervaringsdeskundigen zijn. Idealiter zou ik het zonder mechanische ventilatie zoals een WTW of extra luchtontvochtigers en natuurlijk zo energiezuinig willen oplossen.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Raam open overdag, airco op uit huis stand (blijft rond 15 graden de kamer verwarmen)
  • Airco de kamer tot 30 graden laten verwarmen, vervolgens airco op ontvochtigen zetten, dit zorgt voor een lagere luchtvochtigheid maar deze gaat ook heel snel weer omhoog.
  • Airco hele dag op 18 graden zetten
  • Raam overdag open, airco uit
Met het raam open heb ik gemerkt dat de luchtvochtigheid niet echt naar beneden gaat, er komt natuurlijk wel verse lucht binnen.
Dit is mijn eerste winterseizoen in mijn (voor mij) nieuwe huis. Wij hadden hier v.d. week ook last van. De ene kamer meer dan de andere. We hebben een dag geventileerd door alle raamsluitingen op de maximale ventilatiestand vast te zetten (dat metalen schuifje in de greep geklikt). Gisteravond hebben we alle ramen op de halve ventilatiestand gezet en deze ochtend ook nergens last van condens.

Uiteindelijk dus ook een kwestie van ventileren. Op de slaapkamers hebben wij geen MV, alleen in de badkamer, toilet en keuken. Woning uit '94.

Met de de halve ventilatiestand bedoel ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/09eJlrnl.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door True op 16-12-2022 13:07 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:35
Ik sta op het punt een muurtje te gaan stucen, maar ben nog niet helemaal zeker welke voorstrijk ik moet hebben. Het lijkt vrij redelijk te zuigen, echter heb ik verder geen referentiekader. Is het problematisch om een voorstrijk voor sterk zuigende ondergronden te nemen als je een licht zuigende ondergrond hebt? Uiteindelijk lijkt het me dat je gewoon geen zuigend effect wilt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat is de temperatuur van die kozijnen dan? Want ventileren is één ding, maar als die kozijnen maar koud genoeg zijn ga je het daarmee niet oplossen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
huppelepups schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:02:
Hallo,

Het zit gemiddeld zo rond de 60%, met uitschieters naar 65% als ik wakker word.
Nu is 60% luchtvochtigheid niet eens slecht (sterker nog, voor je eigen gezondheid is het een prima luchtvochtigheid en voorkomt dat je met een roestige keel wakker wordt), maar het verbaast mij wel enigszins dat je dit uberhaupt bereikt.

Ik meet op dit moment 39% luchtvochtigheid bij 20 °C en dat is nog wel eens lager. Niet zo heel gek als het buiten droog is en vriest.

Nadeel van 60% luchtvochtigheid bij 20 °C is dat je dauwpunt op 10 °C. Bij de huidige buitentemperaturen betekent dat alles wat slecht geïsoleerd is, of een koudebrug heeft, onder het dauwpunt komt, waardoor je dus condens krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 19:54

-pollem-

Are you threatening me?

Volgens mij moet je ook vooral 's nachts goed ventileren. Je produceert heel wat vocht tijdens een nachtje slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Zinloos1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:17:
Ik sta op het punt een muurtje te gaan stucen, maar ben nog niet helemaal zeker welke voorstrijk ik moet hebben. Het lijkt vrij redelijk te zuigen, echter heb ik verder geen referentiekader. Is het problematisch om een voorstrijk voor sterk zuigende ondergronden te nemen als je een licht zuigende ondergrond hebt? Uiteindelijk lijkt het me dat je gewoon geen zuigend effect wilt?
Lijkt mij niet, zolang je het spul de tijd geeft om goed te drogen (en er niks nats achterblijft) moet het goed gaan denk ik.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
-pollem- schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:26:
[...]

Volgens mij moet je ook vooral 's nachts goed ventileren. Je produceert heel wat vocht tijdens een nachtje slapen.
Bij mij aan de dorpsstraat komen er helaas rond 6 uur s'ochtends al tractoren voorbij sjezen, dus dat gaat helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

-pollem- schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:26:
[...]

Inderdaad, veel mensen denken dat overdag de ramen open voldoende is voor de rest van de nacht - maar dat effect is in no time weer weg.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
True schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:05:
[...]

Dit is mijn eerste winterseizoen in mijn (voor mij) nieuwe huis. Wij hadden hier v.d. week ook last van. De ene kamer meer dan de andere. We hebben een dag geventileerd door alle raamsluitingen op de maximale ventilatiestand vast te zetten (dat metalen schuifje in de greep geklikt). Gisteravond hebben we alle ramen op de halve ventilatiestand gezet en deze ochtend ook nergens last van condens.

Uiteindelijk dus ook een kwestie van ventileren. Op de slaapkamers hebben wij geen MV, alleen in de badkamer, toilet en keuken. Woning uit '94.

Met de de halve ventilatiestand bedoel ik dit:

[Afbeelding]
Op hoeveel graden stook je met de ventilatiestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Skyaero schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:26:
[...]

[...]

Nu is 60% luchtvochtigheid niet eens slecht (sterker nog, voor je eigen gezondheid is het een prima luchtvochtigheid en voorkomt dat je met een roestige keel wakker wordt), maar het verbaast mij wel enigszins dat je dit uberhaupt bereikt.

Ik meet op dit moment 39% luchtvochtigheid bij 20 °C en dat is nog wel eens lager. Niet zo heel gek als het buiten droog is en vriest.

Nadeel van 60% luchtvochtigheid bij 20 °C is dat je dauwpunt op 10 °C. Bij de huidige buitentemperaturen betekent dat alles wat slecht geïsoleerd is, of een koudebrug heeft, onder het dauwpunt komt, waardoor je dus condens krijgt.
Aan een kant heb ik nieuwe kunstof ramen met HR++ glas, aan de andere kant heb ik Meranti ramen ook met HR++ glas. Op beide komt ongeveer evenveel condens. Opzich is het wel voordelig dat deze ramen kouder zijn dan bijvoorbeeld de muren, want die ramen kunnen wel wat condens hebben. Met de dauwpunt calculator zie ik dat ik wel hoger kan stoken maar dan gaat het dauwpunt ook omhoog. Dus het is echt zaak om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen, maar ik weet niet precies hoe ik dit kan doen zonder extra investering. Stook je met ramen op ventilatiestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:16
huppelepups schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:47:
[...]

Bij mij aan de dorpsstraat komen er helaas rond 6 uur s'ochtends al tractoren voorbij sjezen, dus dat gaat helaas niet.
Bij mij ook, dat is wennen. Er slapen mensen naast spoorwegovergangen en die merken het ook niet meer. En daarnaast, als je op tijd naar bed kan is zes uur wakker worden prima, heb je wat aan je dag. Kun je Tweakers nog even doornstruiken voordat iedereen wakker is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:30

Septillion

@com2,1ghz Hie viel ons toen ook wat tegen. Vooral dat er geen luikjes zijn met "dubbel glas". Wij hebben de de PetFlap Connect. Die heeft voort van vilt afdichting. Als ik deze af en toe schoonmaak dan is de tocht niet zo veel. Maar luikje blijft wel koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
huppelepups schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:08:
[...]

Aan een kant heb ik nieuwe kunstof ramen met HR++ glas, aan de andere kant heb ik Meranti ramen ook met HR++ glas. Op beide komt ongeveer evenveel condens. Opzich is het wel voordelig dat deze ramen kouder zijn dan bijvoorbeeld de muren, want die ramen kunnen wel wat condens hebben. Met de dauwpunt calculator zie ik dat ik wel hoger kan stoken maar dan gaat het dauwpunt ook omhoog. Dus het is echt zaak om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen, maar ik weet niet precies hoe ik dit kan doen zonder extra investering. Stook je met ramen op ventilatiestand?
Als je meer stookt gaat het dauwpunt niet per se omhoog, omdat de relatieve luchtvochtigheid (bij de hogere temperatuur) iets lager wordt. De absolute luchtvochtigheid zal gelijk blijven.

Een klein beetje condens bij HR++ ramen is niet vreemd, zeker aan de onderkant. Kan ook zijn dat ergens een koudebrug in het kozijn zit.

Als je lucht met een temperatuur van 0 °C en een luchtvochtigheid van 100% naar binnen haalt en verwarmt tot 18 °C, dan heeft diezelfde lucht een relatieve vochtigheid van 30%. Meer ventileren zal dus sowieso de luchtvochtigheid naar beneden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

huppelepups schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:50:
[...]

Op hoeveel graden stook je met de ventilatiestand?
offtopic:
15C 's nachts, 17C als ik thuiswerk (lees elke dag), 18,5C of 19C vanaf 17.00u.
Maandag t/m vandaag 8, 10, 12, 10 en tot nu toe vandaag 5 m3 gas.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
Flevopol is the way to go, werkt top. Je kan eventueel de muur met een borstel voordat je stuct goed nat maken, dat voorkomt dat het te snel z'n vocht verliest.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Laatst online: 17-09 18:57
Hoi iedereen,

Laatst hebben wij een nieuwe badkamer geplaatst. All is well maar bij de glazen douche wand hebben wij een onzichtbare sticker.

Bij het leveren zat er een ronde waarschuwing sticker op het raam geplakt. Deze konden we makkelijk lostrekken en hebben het glaspaneel gereinigd. Alleen hebben we nu na elke douchebeurt de ghost van deze sticker (zie foto). We hoopte dat dit na 6 maanden wel zou verdwijnen, maar na al die tijd is het nog steeds aanwezig... -O-

Iemand een idee hoe je dit kan wegkrijgen? Je voelt niks van lijmresten als je eroverheen glijdt en je ziet het alleen als er condensvorming is.

Alle tips zijn welkom _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmnk0RllqLxxyf4aL_7W3hJNR7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwoRf210d2kk2VmOPG8WhJ4U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door CuBras op 16-12-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik heb bovenstaande met chip aan de binnenkant en deze versie van petsafe met 3-dubbele geisoleerde flap (@1nsane ;-) ) aan de buitenkant. Ik betwijfel alleen of dat ook gaat werken in de dikte van een deur, wij hebben een flinke tunnel in de buitenmuur gemaakt voor de katten. Ik kon toen iig geen versie vinden met én chiplezer én geisoleerde flappen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
CuBras schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:01:
Hoi iedereen,

Laatst hebben wij een nieuwe badkamer geplaatst. All is well maar bij de glazen douche wand hebben wij een onzichtbare sticker.

Bij het leveren zat er een ronde waarschuwing sticker op het raam geplakt. Deze konden we makkelijk lostrekken en hebben het glaspaneel gereinigd. Alleen hebben we nu na elke douchebeurt de ghost van deze sticker (zie foto). We hoopte dat dit na 6 maanden wel zou verdwijnen, maar na al die tijd is het nog steeds aanwezig... -O-

Iemand een idee hoe je dit kan wegkrijgen? Je voelt niks van lijmresten als je eroverheen glijdt en je ziet het alleen als er condensvorming is.

Alle tips zijn welkom _/-\o_ [Afbeelding]
Het eerste waar ik aan moet denken, is gewoon op de ouderwetse manier, een emmertje 1/1 water en natuurazijn, goed poetsen en met een NATUURzeem natrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:29

Tjark

DON'T PANIC

@CuBras Wat zegt de leverancier?

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hoi iedereen,

ik zou een beetje stickerverwijderaar pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik wil graag voor mijn compacte werkbank een uitschuifbaar gereedschapswandje willen maken.

Dit om de ruimte makkelijker te kunnen benutten (zie foto).

Nu vraag ik mij af: kun je standaard ladegeleiders op de bodem en bovenkant (dus horizontaal) plaatsen? - dus zeg maar een gekantelde lade -

Heb al gegoogled, maar kom niet op de juiste term.

- moet niet te breed zijn (dus een brede lade is geen optie)
- apothekerskast geleiders lijken te voldoen: maar overkill: te duur en te mooi ;)
- verticaal boven en onder monteren kan ook. Maar plat op de bodem lijkt mij makkelijk.
- inbouwdiepte is ca 50 cm. Dat moet ie ook kunnen uitschuiven.

Andere suggesties / tips: van harte welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j96vYpqo-9mAhbXFiIRIk3WXQyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4NQHD3YytaYluwp1w4Jxdaq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Smithkj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:24:
Ik wil graag voor mijn compacte werkbank een uitschuifbaar gereedschapswandje willen maken.

Dit om de ruimte makkelijker te kunnen benutten (zie foto).

Nu vraag ik mij af: kun je standaard ladegeleiders op de bodem en bovenkant (dus horizontaal) plaatsen? - dus zeg maar een gekantelde lade -

Heb al gegoogled, maar kom niet op de juiste term.

- moet niet te breed zijn (dus een brede lade is geen optie)
- apothekerskast geleiders lijken te voldoen: maar overkill: te duur en te mooi ;)
- verticaal boven en onder monteren kan ook. Maar plat op de bodem lijkt mij makkelijk.
- inbouwdiepte is ca 50 cm. Dat moet ie ook kunnen uitschuiven.

[Afbeelding]
dan liggen de lades niet op de kogeltjes, maar je kan toch gewoon de geleiders rechtop zetten en dan de lade aan de zijkant open laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
Iemand hier wel eens zelf deuren (laten) maken voor een pax kast?

Ik zoek eigenlijk schema / afmeting waar de boorgaten zitten in een standaard Ikea pax deur.

Wil deze maten doorgeven aan een partij die meubel panelen op maat kan zagen en gaten kan boren met CNC machine.

Wil natuurlijk dat de gaten in de deur goed uitlijnen met de gaatjes in de zijwanden van de Ikea kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 13:19
Hoi iedereen,

Is het gematteerd glas? Ik heb eens schilderstape lang laten zitten op mat glas en deze strepen dat is nooit meer weggegaan nadat de tape is verwijderd. Je kan de schoonmaak tips proberen en zo niet terug naar de leverancier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
twain4me schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:17:
[...]

dan liggen de lades niet op de kogeltjes, maar je kan toch gewoon de geleiders rechtop zetten en dan de lade aan de zijkant open laten?
Dank voor je reactie: gewone ladegeleiders dus gebruiken werkt niet.

Ik wil de ‘wand’ in t midden plaatsen zodat ie mooi voor m’n andere wand (achter de werkbank) langsschuift.

Dus ik ga m niet tegen de achterwand monteren (zie gele kader).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 07:01

inhico

pw

@CuBras : je zou aceton kunnen proberen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Als het zuigt, moet je die gele voorstrijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Nee, of althans, zeker niet in het zicht om te proberen, als er een coating op dat glas zit, is dit echt geen goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
SquareOne schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:29:
Iemand hier wel eens zelf deuren (laten) maken voor een pax kast?

Ik zoek eigenlijk schema / afmeting waar de boorgaten zitten in een standaard Ikea pax deur.

Wil deze maten doorgeven aan een partij die meubel panelen op maat kan zagen en gaten kan boren met CNC machine.

Wil natuurlijk dat de gaten in de deur goed uitlijnen met de gaatjes in de zijwanden van de Ikea kast.
Ja.
Er zijn diverse bedrijven die het zelfs specifiek aanbieden:
https://kastmodule.nl/
https://www.k14.nl/ikea-kastdeuren/pax/

Anders even naar de ikea rijden en zelf opmeten (of doorgeven op welke maat kast hij moet passen zodat iemand hier het evt kan opmeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
1nsane schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:24:
[...]

Nee, of althans, zeker niet in het zicht om te proberen, als er een coating op dat glas zit, is dit echt geen goed idee.
Die heeft hij er nu wel afgeboend denk ik. Sowieso moet die (nano)coating af en toe even opnieuw gesprayed worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Smithkj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:24:
Waarom niet een compact schuifdeursysteem? Daar zijn die dingen toch voor gemaakt? Blokje op je werkbank om de plank te geleiden en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
@sypie die richting zat ik ook aan te denken, maar die schuiven niet uit. Dus hij moet de hele lengte uitschuiven (zonder rail eronder).

Ik denk dat ik dan toch ga voor verticale montage en een balkje op de bodemplaat schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
BlackMonkey schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:36:
[...]

Ja.
Er zijn diverse bedrijven die het zelfs specifiek aanbieden:
https://kastmodule.nl/
https://www.k14.nl/ikea-kastdeuren/pax/

Anders even naar de ikea rijden en zelf opmeten (of doorgeven op welke maat kast hij moet passen zodat iemand hier het evt kan opmeten).
Thanks. Deze clubs had ik inderdaad gevonden. Maar best wel een beetje overpriced als je kijkt wat het plaatmateriaal daadwerkelijk kost.

Op hun websites kan ik geen schema’s vinden van de posities van de scharnier (als in wat is de positie in millimeters voor boorgaten op front gebaseerd op de gaatjes waar de scharnieren moet komen:
Hinge 1, hole No: 3/4
Hinge 2, hole No: 32/33
Hinge 3, hole No: 38/39
Hinge 4, hole No: 67/68 or 3/4 starting from the bottom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
SquareOne schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:59:
[...]

Thanks. Deze clubs had ik inderdaad gevonden. Maar best wel een beetje overpriced als je kijkt wat het plaatmateriaal daadwerkelijk kost.
Eens, goedkoop is het niet.
Op hun websites kan ik geen schema’s vinden van de posities van de scharnier (als in wat is de positie in millimeters voor boorgaten op front gebaseerd op de gaatjes waar de scharnieren moet komen:
Hinge 1, hole No: 3/4
Hinge 2, hole No: 32/33
Hinge 3, hole No: 38/39
Hinge 4, hole No: 67/68 or 3/4 starting from the bottom)
Dan gaat het dus om een PAX 236 cm? Die heb ik niet, maar mogelijk kan iemand het voor je opmeten.
Pagina: 1 ... 265 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/