[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 264 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:44:
[...]

Wees verstandig en pak het goed aan. Koop voor 6 tientjes een Naber Thermobox terugslagklep, deze steek je in de buis.
Ohhh, die schuif je zo de buis in? Da's wel simpeler dan ik had verwacht :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:17

Dentheman

Zie signature

Zwartoog schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:23:
[...]

en @webber87 @thijsco19 @tafkaw. Thanks voor de ideeën! Tape lijkt me niet duurzaam. Die epoxy klinkt als een interessante oplossing, maar wordt uiteindelijk hard. Als de thermische werking iets anders is dan PVC dan kan het scheuren/loskomen, en deel ik de mening van @1nsane .

Vandaar dat ik dacht aan siliconen kit: waterdicht en flexibel, maar daar reageert helemaal niemand enthousiast op :P

Goed, de boel maar weer los maken dan dit weekend }:O
Ik heb 10 jaar geleden een tijdelijke fix gedaan op een afvoerleiding bij een kennis met 'Shell seal and fix' toen een afvoer even snel dicht moest nadat deze helaas niet goed gelijmd bleek..... dat zit nog steeds :) Dus het kan wel . . .

Zie ondertitel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:46:
[...]

Ohhh, die schuif je zo de buis in? Da's wel simpeler dan ik had verwacht :)
Jep. Er zit een schuimrand bij om hem luchtdicht in de buis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26
[...]

Wees verstandig en pak het goed aan. Koop voor 6 tientjes een Naber Thermobox terugslagklep, deze steek je in de buis.
Edit: Nevermind

[ Voor 25% gewijzigd door 1nsane op 06-12-2022 10:55 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 21:29
1nsane schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:52:
[...]

Let wel op, er staat: Geschikt voor verticale montage.

Wat dit gaat doen bij horizontale montage (wat natuurlijk niet ondenkbaar zou zijn als je hem in de buis steekt die naar de muur gaat) is waarschijnlijk onwenselijk.
Nee dat staat er niet.. Hij is ook geschikt voor verticale montage. Het filmpje is ook een filmpje met horizontale montage, dus het is vooral horizontaal, maar kan dus ook verticaal als het moet :)

Wat er dan weer wel staat is: "Geschikt voor Naber® muurdoorvoerunit". Nu lijken die units harde kunststof buizen te zijn (wat wel vreemd is omdat het plastic lijkt te zijn maar oke). Ligt er dus wel een beetje aan wat voor buis je nu hebt liggen in je spouw/gevel.. Als dat zacht aluminium buis is (wat mij gek lijkt maar zou kunnen), dan wordt het wellicht wel lastig plaatsen :)

[ Voor 25% gewijzigd door ID-College op 06-12-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:52:
[...]

Let wel op, er staat: Geschikt voor verticale montage.

Wat dit gaat doen bij horizontale montage (wat natuurlijk niet ondenkbaar zou zijn als je hem in de buis steekt die naar de muur gaat) is waarschijnlijk onwenselijk.
Nee, hij is ook geschikt voor verticale montage.

Kijk maar eens naar het plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.highspeed-network.com/1001/1638922510/media/products/original/S13040_4022049_100.jpg

Heb hem zelf ook hangen in een horizontale pijp en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 16:05
Iemand hier al eens zijn bestaande voordeur geisoleerd?
Ik mag niet zomaar een andere plaatsen ivm. beschermd stadsgezicht.

Dus zat te denken om de massief houten deur hol te frezen, dit te vullen met schuim en dan een dunne plaat achterop. Daarna ook nog enkelglas vervangen voor dubbelglas.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jeroen-92 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:37:
[...]

Ik heb momenteel hetzelfde probleem, waarbij ook de kitrand tussen het raam en het kozijn deels weg is. Ik zit er aan te denken om de schimmel met wat bleek te verwijderen (zoals hier al voorgesteld is) en daarna opnieuw een kit rand aan te brengen. Welke kit zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Iemand hier nog wat tips voor?
den braven hybriseal 2ps, hun finischer, en een engels plamuurmes.
uiteraard kan zelf zeepsop mengsel maken ook, wel zonder citroen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:06:

Dus zat te denken om de massief houten deur hol te frezen, dit te vullen met schuim en dan een dunne plaat achterop. Daarna ook nog enkelglas vervangen voor dubbelglas.
dat is hout wat al een eeuwigheid in balans is, als je daar grote delen uit gaat frezen is de kans op krom trekken enorm.
is iets opdikken geen mogelijkheid?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-12-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
twain4me schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:11:
[...]

dat is hout wat al een eeuwigheid in balans is, als je daar grote delen uit gaat frezen is de kans op krom trekken enorm.
is iets opdikken geen mogelijkheid?
Zou mij niet verbazen als die deur inderdaad zeker 50~60 jaar oud is, als het niet meer is 8)7 .
Als ik ga opdikken dan kan de deur niet meer geheel open(scharnier loopt strak langs een muur). Dan zou ik het kozijn dieper moeten maken en de scharnieren verplaatsen. Dat is een behoorlijke ingreep..

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2022 11:21 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:16
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:13:
[...]

Zou mij niet verbazen als die deur inderdaad zeker 50~60 jaar oud is, als het niet meer is 8)7 .
Als ik ga opdikken dan kan de deur niet meer geheel open(scharnier loopt strak langs een muur). Dan zou ik het kozijn dieper moeten maken en de scharnieren verplaatsen. Dat is een behoorlijke ingreep..
Ik denk dat alleen het glas vervangen al het grootste probleem op zal lossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:52

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:13:
[...]

Je kunt eens kijken hoe dik je kunt gaan met pir+4mm triplex toevoegen? Amper gewicht, isoleert al snel als een malle en afwerken geen probleem.

Edit:lees je reactie eindelijk goed.
Zijn extra diepe scharnieren een optie?
Dus zulke:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fb4MiLx2JJkF9FkkMAKFMTcFOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pE1LfXIAEh7eutAAdKMRNY9y.jpg?f=user_large

Hey, misschien is dit ook wat voor ons. :P

[ Voor 42% gewijzigd door Goudvis op 06-12-2022 11:29 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:06:

Dit al gelezen?
http://www.olino.org/blog...r-buiten-ook-voor-warmte/
Het toegepaste isolatiemateriaal is ISODUN. Maar er zijn natuurlijk ook andere merken.
Bij 20 mm dikte heeft dit materiaal een R-waarde van 4,76 m2K/W. Dat komt ongeveer overeen met 120 mm PUR of 150 mm glas- of steenwol! I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat is helaas allemaal te dik. De gang is net zo breed als de deur. Het scharnier van de deur steekt nog net uit het stucwerk(ik ben al zeker 4 lagen stuc en behang tegen gekomen toen ik een gaatje maakte in de muur... :) ). Ga ik de deur dus voorbij het scharnier dikker maken, dan raakt de deur direct de muur.

Glas vervangen is inderdaad een goede. Alleen heeft het een speciaal patroon dus moet ik dubbel glas vinden dat dit patroon ook heeft, of weer de deur dikker maken bij het glas door het dubbel glas achter het enkel glas te plaatsen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:46

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb last van een loslatende frontplate van mijn magnetron/oven. Erachter zit een soort zacht plakkend spul, maar dat laat nu dus los. Is er een manier om dit weer goed vast te lijmen? Ik verwacht dat de lijm flink te lijden heeft van veel temperatuurverschil, dus ik ben er niet zeker van hoe dit op te lossen. Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5Me9HVCiaUwkuOrKeo_GyBL848=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLRuD4a4CtHe4NLe6zkK3APz.jpg?f=fotoalbum_large

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MrScratch schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:32:
Ik heb last van een loslatende frontplate van mijn magnetron/oven. Erachter zit een soort zacht plakkend spul, maar dat laat nu dus los. Is er een manier om dit weer goed vast te lijmen? Ik verwacht dat de lijm flink te lijden heeft van veel temperatuurverschil, dus ik ben er niet zeker van hoe dit op te lossen. Tips?

[Afbeelding]
Silikonenkit? Kan de temperatuur wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
is het niet een soort dubbelzijdig tape, kan je de fabrikant niet vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
High-tack kit? Sowieso beide materialen goed ontvetten voor je nieuwe kit/lijm ertussen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

twain4me schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:34:
[...]

is het niet een soort dubbelzijdig tape, kan je de fabrikant niet vragen?
Daar lijkt het inderdaad wel op. Oven is al wat ouder, van de vorige bewoners al, dus fabrikant benaderen is wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
MrScratch schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:40:
[...]

Daar lijkt het inderdaad wel op. Oven is al wat ouder, van de vorige bewoners al, dus fabrikant benaderen is wat lastig.
Vragen kan toch altijd? Een beetje fabrikant helpt meestal wel hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

3M VHB tape kan hoge temperatuur aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

zolang het merk erop staat kan je ze toch gewoon mailen. :+ ik bedoel het niet als garantieclaim. je kan het ook 3m vragen (of zelf op de site kijken) volgens mij is dat standaard tape van hun wat in de winkels ligt voor spiegels enzo al geschikt tot 70 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:46
[...]

Super! Precies waar ik ook naar op zoek ben.Ik heb zeker 12 van deze gaten overal in de woning zitten. Je voelt de koude gewoon naar binnen trekken in alle ruimtes van het huis, dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:42
[...]

bestaat die ook voor rechthoekige buis? (krijg het zo niet gevonden)
Want mijn Bosch kookplaat met afzuiging heeft een rechthoekige buis naar buiten lopen.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje trouwens waarvan ik niet weet of het hier of in een juridisch topic thuis hoort maar will give it a shot.

Ik woon in een appartement op de 3e verdieping, vanaf het maaiveld zou je zelfs kunnen stellen dat het ongeveer 4 verdiepingen hoog is.

Nu hebben we hier geen hydrofoor. Dat laat zich uiteraard merken in de waterdruk als je bijvoorbeeld staat te douchen of dergelijken maar vandaag kwam de CV monteur langs, laatst namelijk een nieuwe CV ketel gekregen en ontluchten was nogal een probleem omdat de CV leidingen bovenlangs gaan en nergens werkende ontluchtingsnippels zaten.

De monteur (contracted door de verhuurder) gaf aan dat het sowieso een klus is om de ketel op druk te krijgen, hij moest daar een pomp voor gebruiken tussen de waterleiding en de ketel, anders kom ik niet hoger dan 1,1bar (Wat altijd al zo is geweest maar betekent dat je vaker moet "bijvullen")

Hij zei dat er eigenlijk en hydrofoor moet komen en toen bedacht ik me, volgens mij zijn er regels per gemeente die stellen dat je er recht op hebt als je huurt. Die kon ik voor Den Haag even zo niet vinden, ik meen me te herinneren dat ze dan kijken naar de hoogte maar iemand die me in de juiste richting kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane

[Afbeelding]
Exact dit zelfde probleem gehad met mijn combi-unit, oplossing heb ik er niet voor (ik heb gewoon een nieuw apparaat gekocht en ingebouwd daar ik toch al niet tevreden was over de prestaties ervan) maar ik ga dit wel volgen want ik heb de betreffende unit nog wel in de opslag staan en als ik hier ga verhuizen, gaat de nieuwe oven mee en plaats ik de oude terug maar wil ik het front wel weer netjes op z'n plek hebben, zat zelf al te denken aan high-tack lijm ofzo maar ik wil er ook geen kliederboel van maken, ik heb in elk geval al dubbelzijdig tape geprobeerd, dat werkte uiteraard niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Dan denk je een stevige oude dakbalk te pakken. Tot je em inkort en ziet dat de binnenkant niet zoveel soeps meer is :X aan de buitenkant was niks te zien, ook de uiteindes van de balk zagen er normaal uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73qEczQur775dqlM6UQbzn9k0po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ZK2ORnxrmcfFxOE9JF3RaWG.png?f=fotoalbum_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16

[Afbeelding]
Kon het niet laten, Guybrush, maar met je ondertitel een vraag over lijm. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Jolke schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:52:
[...]
Kon het niet laten, Guybrush, maar met je ondertitel een vraag over lijm. :D
Ja, die Guybrush Threepwood is een legende. En ik ben inderdaad benieuwd wat zijn oplossing zou zijn voor dit probleem. Jammer dat het niet op te lossen is met Insult Swordfighting.

[ Voor 35% gewijzigd door MrScratch op 06-12-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Widow schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:25:
Dan denk je een stevige oude dakbalk te pakken. Tot je em inkort en ziet dat de binnenkant niet zoveel soeps meer is :X aan de buitenkant was niks te zien, ook de uiteindes van de balk zagen er normaal uit.

[Afbeelding]
Oh wow! Enig idee wat de oorzaak is/was? Op precies die plek waar die is doorgezaagd lijkt wel een soorte lichte verkleuring te zitten. Zie je hetzelfde, zeg 30 a 40 cm verderop, na die verkleuring ook?

[ Voor 12% gewijzigd door 3V3RT op 06-12-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:04

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Iemand nog suggesties? Ik heb bijna 2 jaar geleden bij het zoeken naar een doorvoer voor de netwerkbekabeling in de leidingen schacht een afvoerbuis geraakt. Deze van binnenuit (onderkant kan ik niet bij) dicht gemaakt met een nieuw stuk pvc erin lijmen met pvc lijm en daarna de randen daarvan met rubber seal afgewerkt.
Nu hebben we bijna 2 jaar later ineens toch een vochtprobleem op de verdieping eronder, dus het weekend gaat de leidingschacht weer open. Maar wat zijn suggesties om het definitief op te lossen, zonder de halve vloer te moeten openbreken.
Ik kan dus vanuit de bovenzijde bij de lekkage in de buis, maar de buis is niet geheel vrij.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

devino schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:15:
Iemand nog suggesties? Ik heb bijna 2 jaar geleden bij het zoeken naar een doorvoer voor de netwerkbekabeling in de leidingen schacht een afvoerbuis geraakt. Deze van binnenuit (onderkant kan ik niet bij) dicht gemaakt met een nieuw stuk pvc erin lijmen met pvc lijm en daarna de randen daarvan met rubber seal afgewerkt.
Nu hebben we bijna 2 jaar later ineens toch een vochtprobleem op de verdieping eronder, dus het weekend gaat de leidingschacht weer open. Maar wat zijn suggesties om het definitief op te lossen, zonder de halve vloer te moeten openbreken.
Ik kan dus vanuit de bovenzijde bij de lekkage in de buis, maar de buis is niet geheel vrij.
Als het lukt zou ik het volgende proberen. Een stukje buis van dezelfde diameter afzagen. Deze aan een kant open zagen. Hierdoor kan je hem om de lekkage klemmen en dan lijmen met pvc lijm.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

stukje mof over de lekkage heen plakken? eventueel een reparatie mof gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
Hoe bedoel je, "niet geheel vrij"? Zit half in de muur? Heb je een foto?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:58
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:24:
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

Mijn bouwmaterialen bestaan uit:
  • Isover Vario km duplex UV klimaatfolie
  • Isover Vario KB1 isolatietape
  • Isover Vario doublefit kit
  • Isover ISOCOMFORT 35 160mm glaswol RD4,55
  • 50x panlatten
Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • Stramit dakbeschot a 7cm dikte zonder folie of piepschuim
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update #9 - Gipsplaten afwerken, schoorsteen lekkage (laten) repareren, buizen afzagen en het laatste stuk bij de mechanische ventilatie isoleren.

Ja, daar is die update dan! Het isoleren met glaswol is officieel afgerond.

Afgelopen maandag heeft de dakdekker het lekkage verholpen op de schoorsteen en een dakdoorvoer gemaakt voor de MV. Dit betekende dat ik eindelijk verder kon na 6 maanden wachttijd….

Ik heb gelijk de reciprozaag in die afschuwelijke buizen gezet en ze weggegooid bij de milieustraat. Nu kan ik de schoorsteen mooi inpakken met PIR-platen.

Ik wil PIR gebruiken omdat ik een open wenteltrap heb. De warmte stijgt letterlijk omhoog en gaat weg langs de kieren bij de schoorsteen. Ja, er komt ook nog een ombouw beneden bij de trap, naar niet nu 😜

Wat is er nog meer gedaan?
- CV leidingen radiator weggewerkt
- MDF raamwerk dakraam gemaakt en in MDF lak gezet (moet nog geplaatst worden)
- Gipsplaten met vuller en finisher afgewerkt

Wat komt er in de volgende update?
- Isover Klimaatfolie randjes kitten op de muur
- Gipsplaten die geschuurd en geverfd zijn
- De radiator ombouw waar de meeste op wachten… 😅
- Eiken vloertje gelegd
- Gira 55 Mat Zwart afdekplaatjes op het elektra

Na de volgende update wordt de voorzolder afgerond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhcrbBeETAW4ojelqKZwxNWLZSE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHQaHj9h46rLHhIzaGY1pwgY.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivYiIFShAt7t8ecebr9jHP9bNDs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQRne4Hr0WSs5QJYIBoKOdHQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZFizaCjrSmquIuG5DN0M7Zw3qM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhJYG6u9lksI4hdh6ocZZ60J.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3fCUkuo5q0JFeN7Zk6g0zguCzk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyuheEDLAP0msbSKYe9u70XF.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door aapjuh99 op 06-12-2022 22:44 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:48
1nsane schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:23:
Vraagje trouwens waarvan ik niet weet of het hier of in een juridisch topic thuis hoort maar will give it a shot.

Ik woon in een appartement op de 3e verdieping, vanaf het maaiveld zou je zelfs kunnen stellen dat het ongeveer 4 verdiepingen hoog is.

Nu hebben we hier geen hydrofoor. Dat laat zich uiteraard merken in de waterdruk als je bijvoorbeeld staat te douchen of dergelijken maar vandaag kwam de CV monteur langs, laatst namelijk een nieuwe CV ketel gekregen en ontluchten was nogal een probleem omdat de CV leidingen bovenlangs gaan en nergens werkende ontluchtingsnippels zaten.

De monteur (contracted door de verhuurder) gaf aan dat het sowieso een klus is om de ketel op druk te krijgen, hij moest daar een pomp voor gebruiken tussen de waterleiding en de ketel, anders kom ik niet hoger dan 1,1bar (Wat altijd al zo is geweest maar betekent dat je vaker moet "bijvullen")

Hij zei dat er eigenlijk en hydrofoor moet komen en toen bedacht ik me, volgens mij zijn er regels per gemeente die stellen dat je er recht op hebt als je huurt. Die kon ik voor Den Haag even zo niet vinden, ik meen me te herinneren dat ze dan kijken naar de hoogte maar iemand die me in de juiste richting kan sturen?
Wettelijk gezien is de minimale waterdruk 150 kPa (1,5 bar) bij de watermeter, maar de meeste waterbedrijven hanteren 200 kPa en dat wordt in de installatiewereld ook gebruikt bij leidingberekeningen. Ga uit van 10 kPa/m statische weerstand door hoogte en pak hem beet 15-25 kPa leidingweerstand. Volgens de Waterwerkbladen (https://www.infodwi.nl/waterwerkbladen) moet je 150 kPa hebben voor een vulpunt bij een ketel.
Conclusie, drukverhoging/hydrofoor is noodzakelijk en verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
3V3RT schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:08:
[...]

Oh wow! Enig idee wat de oorzaak is/was? Op precies die plek waar die is doorgezaagd lijkt wel een soorte lichte verkleuring te zitten. Zie je hetzelfde, zeg 30 a 40 cm verderop, na die verkleuring ook?
We hebben de balk (van 2,5 meter) in 8 stukken gezaagd, overal zat dezelfde "rot" aan de binnenkant. De balk komt uit een gebouw van 90 jaar oud, en we hadden willen kijken of ie nog bruikbaar was voor wat anders. But computer says no :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:02
Ik krijg dinsdag een airconditioning en ik moet daarvoor een geaard stopcontact aanleggen. Nu heb ik op zolder een lasdoos met randaarde van waaruit ik een kabel wil trekken naar de kamer waar de aircoleiding naar buiten gaat en daar een wandcontactdoos plaatsen. Dit wordt dan een opbouwdoos. Wat is de meest gebruikelijke manier van werken? Grijze kabel en dan een opbouwdoos geschikt voor deze kabel (zo'n waterdicht geval). Of is het gebruikelijker om een buis te leggen en hier installatiedraad door te trekken?

Ik heb sowieso nog het volgende in huis liggen:

3x 2,5 grijze kabel in voldoende lengte
Installatiedraad bruin, blauw, geel/groen in voldoende lengte
Buis 16mm + sokken + trekveer + buigveer etc.
Attema universele lasdoos en een deksel met dubbel wcd

Is deze lasdoos ook geschikt voor een losse grijze kabel, of alleen voor buis? En is het verstandig om hier installatiedraad voor te gebruiken, of is de grijze kabel beter?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17

Wish

ingwell

Deze zomer heeft mijn beste vriendin een huurhuis betrokken. Daarbij heb ik geholpen (o.a.....) door een laminaatvloer te leggen met wat groene platen eronder. Toch voelt de vloer erg koud aan (wat ik ook wel snap, zo dik was de isolatie ook weer niet - het ging vooral om de egaliserende werking van die platen).

Het huis heeft een betonvloer, kruipruimte is niet aanwezig/toegankelijk.

Ook al kijk ik er niet naar uit, willen we proberen de vloer beter warmte isolerend te maken. Eerst maar eens de werkkamer (kleine ruimte, beperkt vloeken) het kliklaminaat opbreken en additionele isolatie toevoegen.

Wat zou daarvoor het beste product zijn om de warmte isolatie zo hoog mogelijk te maken, zoiets als dit?
https://www.onlinevloeren...mo-goud-incl-tape-0602003
Dikte in mm 10mm
Egaliserend vermogen 4mm
Geluidsisolatie volgens Europese Lw-norm 20dB
Uitvoering Plaat
Warmteweerstand (R) 0,30

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
NoepZor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:53:
Wat is de meest gebruikelijke manier van werken? Grijze kabel en dan een opbouwdoos geschikt voor deze kabel (zo'n waterdicht geval). Of is het gebruikelijker om een buis te leggen en hier installatiedraad door te trekken?
Binnen is gebruikelijk een buisje (geel) aaneengesloten met installatie draad kan flexibel of vaste buis zijn.
NoepZor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:53:
Is deze lasdoos ook geschikt voor een losse grijze kabel, of alleen voor buis? En is het verstandig om hier installatiedraad voor te gebruiken, of is de grijze kabel beter?
Alle binnen dozen zijn geschikt voor grijze kabels, Deze zijn alleen duurder in gebruik en eigenlijk voor buiten, maar mogen ook binnen.

Het kan ook lastiger werken zijn met grijze kabel binnen om het van punt a naar b te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wish schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:08:
Deze zomer heeft mijn beste vriendin een huurhuis betrokken. Daarbij heb ik geholpen (o.a.....) door een laminaatvloer te leggen met wat groene platen eronder. Toch voelt de vloer erg koud aan (wat ik ook wel snap, zo dik was de isolatie ook weer niet - het ging vooral om de egaliserende werking van die platen).

Ook al kijk ik er niet naar uit, willen we proberen de vloer beter warmte isolerend te maken. Eerst maar eens de werkkamer (kleine ruimte, beperkt vloeken) het kliklaminaat opbreken en additionele isolatie toevoegen.

Wat zou daarvoor het beste product zijn om de warmte isolatie zo hoog mogelijk te maken, zoiets als dit?

[...]
Mijn oplossing: sloffen en sokken.
Behalve als je met zekerheid kunt zeggen dat ze echt energie gaat besparen vind ik het de moeite niet waard. Vergeet niet dat je ook wat reserve planken met hebben omdat sommige hoekjes zullen gaan afbreken met loshalen van de planken. Het netjes leggen is één het netjes loshalen is een tweede zeker als het er inmiddels al een paar maanden in ligt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

timovd

Voorsprong door techniek

@aapjuh99 heel mooi resultaat! Vergeet je project niet te delen in (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40

[...]
Met een R waarde van 0,3 zou ik hier (helaas) niet teveel van verwachten. De reflectieve laag reflecteert wat stralingswarmte vanuit de woonkamer (als er veel stralingswarmte is), maar daar houdt het wel redelijk bij op. De sokken/sloffen suggestie hierboven is denk ik een stuk praktischer.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 16-09 08:58
Dankjewel! Ik zal het delen als de grote zolder afgerond is :)

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
De afvoer van mijn vaatwasser borrelt al een tijdje heel hard en ik zag vandaag dat er ook water lekt. Dit water komt omhoog bij het wegpompen van het water uit de grijze afvoerpijp aan de linkerkant van de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXWxIiF_VzTQQeqbX87iSICE7u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTmZbqdFmQfyr0kkVa1VoKN3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de witte en grijze buizen gecontroleerd en daar zitten geen verstoppingen. Een ontstoppingsmiddel heeft ook niet geholpen. De verstopping zal dan wel ergens onder de vloer zitten? Kan ik dan het beste een veer gebruiken om dit te verhelpen (en hoeveel meter?). Bedankt voor de hulp alvast!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:51
sheepdog schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:38:
De afvoer van mijn vaatwasser borrelt al een tijdje heel hard en ik zag vandaag dat er ook water lekt. Dit water komt omhoog bij het wegpompen van het water uit de grijze afvoerpijp aan de linkerkant van de foto.

[Afbeelding]

Ik heb de witte en grijze buizen gecontroleerd en daar zitten geen verstoppingen. Een ontstoppingsmiddel heeft ook niet geholpen. De verstopping zal dan wel ergens onder de vloer zitten? Kan ik dan het beste een veer gebruiken om dit te verhelpen (en hoeveel meter?). Bedankt voor de hulp alvast!
Afbeeldingslocatie: https://leidingshop.nl/images/products/118485/sifon-met-vaatwasser-aansluiting_5a30a.webp
Als je deze sifon onder je gootsteen aansluit kan je de vaatwasser op het pieletje aansuiten! Weg problemen.

Mooie van dit systeem is dat als er toch ergens een verstopping is, je wasbak de overflow is ipv je kast onder de gootsteen en de vloer :)

[ Voor 8% gewijzigd door harmageddon op 07-12-2022 13:56 ]

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
harmageddon schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]
Als je deze sifon onder je gootsteen aansluit kan je de vaatwasser op het pieletje aansuiten! Weg problemen.

Mooie van dit systeem is dat als er toch ergens een verstopping is, je wasbak de overflow is ipv je kast onder de gootsteen en de vloer :)
Ah top idee, dat verhelpt het geluid dan ook meteen ja. Het water uit de wasbak loopt ook gewoon goed weg, dus kan me niet voorstellen dat het een enorme verstopping is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Wij zijn een kookeiland aan het opbouwen en ik vraag me het af wat ik het beste kan doen met de stroomvoorziening. Ik heb twee stroompunten nodig (o.a. vaatwasser) en er ligt al een stroomdraad onder de vloer naar de meterkast.

Het liefste monteer ik de stopcontact op een plek waar ik later nog makkelijk bij kan. Dit is in ons geval alleen mogelijk in het kastje onder de gootsteen.

Kan ik daar gewoon een opbouw stopcontact plaatsen? Of is dit vragen om problemen met vocht dat onder de gootsteen uit kan komen en/of langs de sifon (of bijv. bij een lekkage)? Om dit risico enigszins te beperken dacht ik eraan om een buitenstopcontact te monteren die spatwaterdicht is... alleen heb ik dit zelf nog nooit gezien onder een gootsteen :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Gautama op 07-12-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gautama schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:37:
Wij zijn een kookeiland aan het opbouwen en ik vraag me het af wat ik het beste kan doen met de stroomvoorziening. Ik heb twee stroompunten nodig (o.a. vaatwasser) en er ligt al een stroomdraad onder de vloer naar de meterkast.

Het liefste monteer ik de stopcontact op een plek waar ik later nog makkelijk bij kan. Dit is in ons geval alleen mogelijk in het kastje onder de gootsteen.

Kan ik daar gewoon een opbouw stopcontact plaatsen? Of is dit vragen om problemen met vocht dat onder de gootsteen uit kan komen en/of langs de sifon (of bijv. bij een lekkage)? Om dit risico enigszins te beperken dacht ik eraan om een buitenstopcontact te monteren die spatwaterdicht is... alleen heb ik dit zelf nog nooit gezien onder een gootsteen :*)
De stopcontacten liggen normaliter op de grond achter de keukenplint.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
FirePuma142 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:42:
[...]

De stopcontacten liggen normaliter op de grond achter de keukenplint.
Dit was in mijn vorige (gehuurde) woning inderdaad ook zo. Twee keer moest ik bij dat stopcontact zijn en was het een hoop gevloek omdat ik er nét niet bij kon met mijn arm... daarbij ook de plint per ongeluk beschadigd bij het lostrekken. Direct onder de gootsteen leek mij een vele logischere oplossing, maar ik heb het nog nooit gezien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
Gautama schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:49:
Dit was in mijn vorige (gehuurde) woning inderdaad ook zo. Twee keer moest ik bij dat stopcontact zijn en was het een hoop gevloek omdat ik er nét niet bij kon met mijn arm... daarbij ook de plint per ongeluk beschadigd bij het lostrekken. Direct onder de gootsteen leek mij een vele logischere oplossing, maar ik heb het nog nooit gezien :)
Ikke wel. In mijn vorige huis zaten ook de wandcontactdozen voor close-in boiler en vaatwasser in het gootsteenkastje. Een gootsteen lekt normaliter niet, en als die toch zou lekken, dan gaat dat toch ruim voor die stopcontacten langs?
Ook in mijn huidige woning zitten de wandcontactdozen voor alle inbouwapparatuur gewoon in de muur achter de laden onder de gootsteen.
Alleen de WCD's voor koelkast en vriezer zitten achter de plint.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gautama schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:49:
[...]

Het mag wel, er zijn voor zover ik weet aan keukenstopcontacten geen vereisten zoals voor natte ruimtes wel gelden. Voordeel van onder de plint is dat je heel flexibel bent qua plaatsing, zeker als je buizenwerk voor afvoer en toevoer van water nog niet allemaal op zijn plaats zit. Als je ze graag in het keukenkastje wil zou ik grijze buitenkabel gebruiken, die aan de opbouw-wcd maken die je op een plankje plaatst. Dan kun je het plankje aan de muur vastmaken zodra je een permanente plek kunt aanwijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt normaliter ruimte achter het kastje en de muur. Als je in de achterkant van een kastje een gat boort met een gatenzaag of gewone boor en decoupeerzaag kun je prima bij een WCD achter je keukenkastje. Zeker in geval van lades ga je er helemaal niets van zien én kun je wel redelijk praktisch bij de WCDs zonder dat je inderdaad vloekend op je buik moet liggen om onder het kastje er bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:59
Mag ik jullie tussendoor een vraag stellen. Ik heb nieuwe aluminiumprofiel rubbers geplaatst in het kozijn voor de buitendeur. Aan de scharnierzijde is een gapende gleuf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgOsxLVM2Pb464_4CNc_9LgNp2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dX1KxPxBwTfFs89zusVCRvo1.jpg?f=fotoalbum_large

Sluitkant sluit prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTbs3hd-VEgdsoZLiWVt0H_uErc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUVEVGKlX3LMlZI7heKSnMoC.jpg?f=fotoalbum_large

Type scharnieren a 3 stuks, wat kan ik en hoe verder nog stellen. Ik ben wel handig maar sluitwerk is niet mijn specialisatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vp-qLHXkK_CmT__hOwwNFHSI9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EC9VLlI14y9OOiw4AatvS6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@THxZ0NE Aan de scharnieren valt niets te stellen. Het zal een dikker rubbertje in het profiel moeten worden of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:58

[...]
Is een vloerkleed geen optie?
Zorgt er ook voor dat het niet koud aanvoelt, en bespaart een hoop werk!

Misschien goed om te weten, in mijn nieuwbouwhuis met vloerisolatie (een dikke laag piepschuimachtig spul) voelt de pvc vloer koud aan. Ik zou dus niet teveel verwachten van een plaat van een paar mm dik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020

FL_

Bij ons moesten ze conform tekening van de keukenleverancier zelfs onder de gootsteen zijn, zal zo even een foto maken. Voordeel: makkelijk bereikbaar zonder de plint weg te moeten halen. Nadeel, mocht ik ooit lekkages hebben, dan valt mogelijk de groep uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dMtBRDNQaxkVQm-VoiO7Q8c-cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yncZ9WfpdEZVBKT4AJIEsRh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door FL_ op 07-12-2022 22:09 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:04

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Zwartoog schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:03:
[...]

Hoe bedoel je, "niet geheel vrij"? Zit half in de muur? Heb je een foto?
Nee, helaas ik heb zitten zoeken maar heb geen foto's meer in mijn archief. Maar ik bedoel dat de buis in de vloer gestort zit, en enkel de bovenzijde van de buis is vrijgehakt. Als ik kan voorkomen dat het helemaal vrijgehakt moet worden wordt ik daar gelukkig van ;-)
Guldan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:27:
[...]

Als het lukt zou ik het volgende proberen. Een stukje buis van dezelfde diameter afzagen. Deze aan een kant open zagen. Hierdoor kan je hem om de lekkage klemmen en dan lijmen met pvc lijm.
Zoiets heb ik de vorige keer geprobeerd, maar dan van binnenuit. Halve buis binnen in de bestaande lijmen en de randen afkitten er daarna nog afwerken met een seal, maar ik zie toch lekkages. Ik ga het weekend weer open maken, maar als ik vooraf een plan van aanpak heb, kan dat handiger zijn.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
devino schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:21:
[...]

Nee, helaas ik heb zitten zoeken maar heb geen foto's meer in mijn archief. Maar ik bedoel dat de buis in de vloer gestort zit, en enkel de bovenzijde van de buis is vrijgehakt. Als ik kan voorkomen dat het helemaal vrijgehakt moet worden wordt ik daar gelukkig van ;-)

[...]

Zoiets heb ik de vorige keer geprobeerd, maar dan van binnenuit. Halve buis binnen in de bestaande lijmen en de randen afkitten er daarna nog afwerken met een seal, maar ik zie toch lekkages. Ik ga het weekend weer open maken, maar als ik vooraf een plan van aanpak heb, kan dat handiger zijn.
Ah, nu begrijp ik je probleem. Had je:
1. Beide delen geschuurd?
2. Beide delen behandeld met PVC reiniger?
3. Beide delen in de lijm gezet?
4. Het reparatiestuk geklemd?
5. Dit 24 uur laten drogen?

Proefondervindelijk vastgesteld dat punt 4 makkelijk vergeten wordt, maar essentiëel is voor een goede aanhechting. Zeker als je een dezelfde buisdiameter inlijmt, dan staat je reparatiestukje onder spanning, en drukt zichzelf los.

Je kunt ook kijken of er een reparatiemof bestaat voor jouw buisdiameter. Die heeft één kant die in de buis past. Als je die afzaagt, heb je een reparatiestuk dat zonder spanning past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 17:27
Ik wil een draairichting van een houten buitendeur aanpassen (van links naar rechts draaiend).
Ik kom er alleen niet echter waarmee ik de oude slotkasten het beste kan vullen.
Het is een driepuntsslot dus over de volledige zijkant is een sponning gefreesd met 3 kasten.

Mijns inziens zijn er twee opties:
1) Gaten zoveel mogelijk opvullen/verlijmen met meranti-hout en vervolgens houtvuller.
2) Hele gat vullen met Epoxy (a la Repair Care).

Mijn ervaring zit hem meer bij metalen deuren dan bij hout dus ik hoop dat iemand hier nog wat meer ervaring heeft met de materialen die ik hiervoor het beste kan gebruiken.

De deur zal ik vervolgens helemaal schilderen dus visueel kan ik nog veel kanten op. Ik wil er alleen voor zorgen dat ik zoveel mogelijk sterkte behoud in de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 13:44
Joost.B schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:21:
Ik wil een draairichting van een houten buitendeur aanpassen (van links naar rechts draaiend).
Ik kom er alleen niet echter waarmee ik de oude slotkasten het beste kan vullen.
Het is een driepuntsslot dus over de volledige zijkant is een sponning gefreesd met 3 kasten.

1) Gaten zoveel mogelijk opvullen/verlijmen met meranti-hout en vervolgens houtvuller.

Mijn ervaring zit hem meer bij metalen deuren dan bij hout dus ik hoop dat iemand hier nog wat meer ervaring heeft met de materialen die ik hiervoor het beste kan gebruiken.

De deur zal ik vervolgens helemaal schilderen dus visueel kan ik nog veel kanten op. Ik wil er alleen voor zorgen dat ik zoveel mogelijk sterkte behoud in de deur.
Als het kan een zo'n groot mogelijke proppen met meranti erin lijmen met waarschijnlijk D4 kwaliteit houtlijm (in ieder geval houtlijm voor buitentoepassing) en dan afwerken met 2k houtrotvuller :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
FL_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:23:
[...]

Bij ons moesten ze conform tekening van de keukenleverancier zelfs onder de gootsteen zijn, zal zo even een foto maken. Voordeel: makkelijk bereikbaar zonder de plint weg te moeten halen. Nadeel, mocht ik ooit lekkages hebben, dan valt mogelijk de groep uit.

[Afbeelding]
Mocht je ooit lekkage hebben hoef je niet op de grond te liggen met je arm in het water om de stekker eruit te trekken.
Die stopcontacten moeten zowat ondergedompeld zijn voordat een groep er een keer uit klapt, dus ik verwacht weinig problemen.

ik vind het dus wel netjes zo.

Zelf probeer ik bij een keuken ook altijd de stopcontacten achter het apparaat te plaatsen.
Dit is bij montage handiger, maar ook als het apparaat er ooit eens uit moet.

Wat mij ook altijd opvalt is dat er aan een koelkast makkelijk 2 meter snoer geleverd word.
Maar met een oven mag je blij zijn als er 80cm aan zit, en dan red je het niet eens naar een kastje eronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FRANQ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:58:
[...]

Zelf probeer ik bij een keuken ook altijd de stopcontacten achter het apparaat te plaatsen.
Dit is bij montage handiger, maar ook als het apparaat er ooit eens uit moet.
[...]
Mag dit wel?
Ik hoorde bij onze keukeninstallatie (recent) dat de stekker bereikbaar moet zijn en niet achter het apparaat mag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
@FRANQ achter het apparaat is toch niet handig? Bijv. bij een oven of koelkast die ingebouwd zitten kom je niet bij de stekker.

Hier de stopcontact in het kastje erboven of eronder geplaatst met een gat in de achterwand van de kast. Bij de vaatwasser zit die in het kastje ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
True schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:06:
[...]

Mag dit wel?
Ik hoorde bij onze keukeninstallatie (recent) dat de stekker bereikbaar moet zijn en niet achter het apparaat mag zitten.
Geen idee.
Bij de Bemmel keuken die wij 15 jaar geleden hebben laten plaatsen stonden de stopcontacten achter de apparaten ingetekend.

Bij diverse andere keukens die ik bij kennissen geplaatst heb staan ze onder de plint ingetekend.
Maar dan loop je te klooien met de snoeren.
Dan kun je een verlengsnoer tussen het stopcontact en de oven doen, maar dat vind ik helemaal onwenselijk.

Misschien is het mooiste dan bovenin het kastje onder de oven, dan red je het met het fabriekssnoer.
Zo heb ik het ook al vaak gedaan bij opbouw stopcontacten.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 08-12-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_

FL_

True schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:06:
[...]

Mag dit wel?
Het verschilt misschien ook per apparaat, bij mij hebben de meeste apparaten hun eigen groep, dus daar kan ik zonder problemen alles afschakelen, maar soms ontkom je er niet aan (zo moest bij ons het contact voor de afzuigkap achter de luchtafvoer geplaatst zijn...)

Denk dat het belangrijkste is dat je de zwaardere apparaten gemakkelijk uit kan zetten, of dat via een schakelaar is of een WCD maakt dan niet uit, tenminste dat is mijn kijk hierop.

Weet iemand toevallig of hier specifieke regelgeving voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
FL_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:22:
[...]

Weet iemand toevallig of hier specifieke regelgeving voor is?
Nu las ik op tweakers dat het inmiddels alweer geschrapt is uit de nen1010.

Maar voorheen moesten ovens en dergelijke een eigen groep hebben.
Dan is het geen probleem als de stekker achter de oven zit.

Sowieso zie ik het probleem niet zo, 2 schroefjes los en je trekt de oven eruit.
En dan is het ook makkelijk als je meteen bij de stekker kan terwijl je met de oven in een hand op je been balancerend staat.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 08-12-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
FRANQ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:26:
[...]

Nu las ik op tweakers dat het inmiddels alweer geschrapt is uit de nen1010.

Maar voorheen moesten ovens en dergelijke een eigen groep hebben.
Dan is het geen probleem als de stekker achter de oven zit.

Sowieso zie ik het probleem niet zo, 2 schroefjes los en je trekt de oven eruit.
En dan is het ook makkelijk als je meteen bij de stekker kan terwijl je met de oven in een hand op je been balancerend staat.
Dat laatste is dus precies het probleem. Je wilt de stekker er al uit getrokken hebben zodat je die gelijk mee trekt als je het apparaat naar voren haalt.

In onze vorige keuken zat de oven op 140cm hoogte oid. Niet te doen om oven op één arm vast te houden en tegelijkertijd de kast in de duiken om stekker los te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
SquareOne schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:31:
[...]

Dat laatste is dus precies het probleem. Je wilt de stekker er al uit getrokken hebben zodat je die gelijk mee trekt als je het apparaat naar voren haalt.

In onze vorige keuken zat de oven op 140cm hoogte oid. Niet te doen om oven op één arm vast te houden en tegelijkertijd de kast in de duiken om stekker los te trekken.
Dat kan je inderdaad als probleem ervaren, dan moet je er een 2e persoon bij halen.

Ik ervaar een groter probleem waar de stekker onder de plint zit.
Dan moet je 1,5 meter snoer omhoog trekken met die lompe stekker eraan achter de achterwand van de keuken die maar op 2-3cm van de muur zit. En dan blijft die stekker haken.
Dat kan zeker niet in je eentje.

Maar dit is een welles nietes discussie, we gaan het niet eens worden ;)

Ben wel benieuwd naar eventuele regelgeving hierover, mocht dat er zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 08-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
FRANQ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:52:
[...]

Dat kan je inderdaad als probleem ervaren, dan moet je er een 2e persoon bij halen.

Ik ervaar een groter probleem waar de stekker onder de plint zit.
Dan moet je 1,5 meter snoer omhoog trekken met die lompe stekker eraan achter de achterwand van de keuken die maar op 2-3cm van de muur zit. En dan blijft die stekker haken.
Dat kan zeker niet in je eentje.

Maar dit is een welles nietes discussie, we gaan het niet eens worden ;)

Ben wel benieuwd naar eventuele regelgeving hierover, mocht dat er zijn.
Ben het wel eens dat stekker achter de plint ook onhandig is bij een oven of apparaat dat hoog in de kast zit.

Kastje erboven / eronder / ernaast is ideaal. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RkuAplgvBktR6xbiQrpFR4x3Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hJ3lShHldC1YAeZUZs31kMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:42

Optie 3) https://www.bol.com/nl/nl...e-nemef/9300000011954167/
Die bestaan uiteraard in verschillende maten indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Laatst online: 14-09 20:49
Hi,

Ik zoek een schuifdeursysteem zoals op een bestelbus, dus indien dicht dat hij in de slag zit, dit voor een wasplaats. Wil 'm niet in een holle wand ivm geluid van de was en droger, maar wil de ruimte wel kunnen 'verbergen'. Kan iemand me in de juiste richting sturen qua benaming of opties,

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Dinsterzz92 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:04:
Hi,

Ik zoek een schuifdeursysteem zoals op een bestelbus, dus indien dicht dat hij in de slag zit, dit voor een wasplaats. Wil 'm niet in een holle wand ivm geluid van de was en droger, maar wil de ruimte wel kunnen 'verbergen'. Kan iemand me in de juiste richting sturen qua benaming of opties,

Thx!
Even googlen en dan kom ik uit op akoestische schuifdeuren. Voorbeeld:

https://www.eclisse.nl/nl...assic-collectie/acoustic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:27

Vorig jaar heb ik een slotkast dicht gemaakt.
Stuk hardhout zo goed mogelijk op maat maken.
Vervolgens de randen van het gat voorzien van voldoende hout(rot) vuller, en het hout erin drukken. Vervolgens afsmeren met de vuller.

Ik gebruik zelf vaak de zwaluw twee componenten vuller (toolstation), maar alabastine houtrotvuller kan ook prima.

Timmerman Koos doet ook veel reparaties met deze methode op YouTube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43

[...]
Bespaar je de moeite, zonder vloerverwarming wordt het uiteindelijk altijd even koud, de isolatie maakt het oppervlak niet warmer maar vertraagd het afkoelen alleen maar wat. De directe koudebrug heb je al afdoende onderbroken met die groene platen. Met wat je in deze hoogte/ruimte nog kan verbeteren ga je het kouder worden hooguit een paar uur extra uitstellen.

Het enige dat hier helpt is een ander type afwerkvloer (de verbetering ook niet waard), een vloerkleed en/of warme sloffen kopen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben bezig met het bouwen van een radiatorventilator. Daarvoor moet ik sensoren aan de aanvoer- en retourleidingen van de radiator vastmaken. Het is me echter totaal niet duidelijk wat nou de aanvoer en de retour is.

Het lijkt mij dat de aanvoer rechts zit; daar zit immers ook een moertje om het onderblokje af te sluiten. Echter, als ik kijk naar de data van de sensoren dan zie ik dat de retourtemperatuur hoger is dan de aanvoertemperatuur. Dat klopt toch niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmG-lwWmapJ6ilXcjlwpAesHDRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdPqJZc23NuvXJsj1mJ0OCRd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGnPr9xXEtVDMEKp6_0LqZdLIDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XvUkrVRlrCrB82fJo8JAoYQE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 15:38
sOid schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:24:
Ik ben bezig met het bouwen van een radiatorventilator. Daarvoor moet ik sensoren aan de aanvoer- en retourleidingen van de radiator vastmaken. Het is me echter totaal niet duidelijk wat nou de aanvoer en de retour is.
Leuk project..ik kan je helaas niet verder helpen met welke aan/afvoer is..Maar zou wel graag willen welk systeem en sensoren je gebruikt om de temperatuur te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

Het lijkt mij dat de aanvoer rechts zit; daar zit immers ook een moertje om het onderblokje af te sluiten. Echter, als ik kijk naar de data van de sensoren dan zie ik dat de retourtemperatuur hoger is dan de aanvoertemperatuur. Dat klopt toch niet?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gebruikelijk zit de afsluiter op de retour, dus rechts bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
tiesvts schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:46:
[...]

Leuk project..ik kan je helaas niet verder helpen met welke aan/afvoer is..Maar zou wel graag willen welk systeem en sensoren je gebruikt om de temperatuur te meten.
Is een bordje ontwikkeld door een medetweaker, dat ik uitlees met HomeAssistant. Hier veel info :) LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
hpmkruit schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:55:
[...]

Gebruikelijk zit de afsluiter op de retour, dus rechts bij jou.
Thanks! Dan heb de sensoren precies verkeerdom geplaatst. Ook even gevoeld bij andere radiatoren in huis, en daar is links overal substantieel warmer dus zal wel kloppen. Of álle radiatoren zijn omgekeerd aangesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Herken het slot! Ik heb hier een slot uit een kast (merk GES?) waarvan de sleuteltjes missen. Ik zou hem graag weer willen gebruiken, al is het alleen maar omdat hij zo'n lage inbouwdiepte heeft (afstand hart cilinder en palletje wat achter een metalen profieltje haakt is 1,5 cm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnr8dnVnFfAdfACUt1VwJ3ym8NY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhlKKptFEPYYKCrqtu5fmggh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lU4-jxaUwrh03KmUFnuwFbA6VAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91m98351yWIIXIQB45n4l5D1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enfM3XjwzWqltre6y11MZwbGMe8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eCgfxxbribusyEhtqxf12LQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-irJ3ovjK0vA86i8bCQSTRNIU9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgeKdHvQooYiYj7eJL29D2F5.jpg?f=fotoalbum_tile

Iemand een idee waar ik een sleuteltje hiervoor kan vinden? Slotgat diameter is 4mm en volgens de overlevering is het een sleuteltje met een kleine blinde baard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
3V3RT schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:48:
Herken het slot! Ik heb hier een slot uit een kast (merk GES?) waarvan de sleuteltjes missen. Ik zou hem graag weer willen gebruiken, al is het alleen maar omdat hij zo'n lage inbouwdiepte heeft (afstand hart cilinder en palletje wat achter een metalen profieltje haakt is 1,5 cm)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Iemand een idee waar ik een sleuteltje hiervoor kan vinden? Slotgat diameter is 4mm en volgens de overlevering is het een sleuteltje met een kleine blinde baard
Even meenemen naar de lokale slotenspecialist? Die kunnen vast iets voor je maken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even los van de pijltjes die wss op je koppeling staan en je het daaraan kan zien: over het algemeen komt er warmer water in dan dat eruit gaat ;) dus je sensor die de hoogste temp meet is je aanvoer, en de andere dus je retour.. nu zie je op je screen -4 staan, dat lijkt mij wat gek :P dat zou betekenen dat je warmte aan je kamer onttrekt ipv afgeeft :P

De afsluiter zit idd vaak op je retour, om te voorkomen dat je hele radiator leeg loopt als je ergens moet sleutelen.. je kan dus het water afsluiten in je radiator, waardoor je geen bakken water hoeft te verwerken als je aan je leidingwerk moet sleutelen..

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 10-12-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
ID-College schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:07:
[...]

Even los van de pijltjes die wss op je koppeling staan en je het daaraan kan zien:
Naar gekeken, maar kon niets vinden. Ook niet op de koppelingen bij andere radiatoren, vandaar mijn vraag!
over het algemeen komt er warmer water in dan dat eruit gaat ;) dus je sensor die de hoogste temp meet is je aanvoer, en de andere dus je retour.. nu zie je op je screen -4 staan, dat lijkt mij wat gek :P dat zou betekenen dat je warmte aan je kamer onttrekt ipv afgeeft :P
Ja precies! Maar ik lees ook wel eens verhalen over radiatoren waarbij aanvoer en retour verkeerdom zijn aangesloten. Wou even dubbelchecken dat dat niet het geval was ;)
De afsluiter zit idd vaak op je retour, om te voorkomen dat je hele radiator leeg loopt als je ergens moet sleutelen.. je kan dus het water afsluiten in je radiator, waardoor je geen bakken water hoeft te verwerken als je aan je leidingwerk moet sleutelen..
Aah oke, dat is de gedachte erachter. Ik dacht juist: afsluiten op aanvoer zodat je radiator weg kan halen (eerst leeg laten lopen uiteraard) terwijl de rest van je CV-installatie kan blijven doordraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
sOid schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:31:
[...]

Naar gekeken, maar kon niets vinden. Ook niet op de koppelingen bij andere radiatoren, vandaar mijn vraag!

[...]

Ja precies! Maar ik lees ook wel eens verhalen over radiatoren waarbij aanvoer en retour verkeerdom zijn aangesloten. Wou even dubbelchecken dat dat niet het geval was ;)
[...]

Aah oke, dat is de gedachte erachter. Ik dacht juist: afsluiten op aanvoer zodat je radiator weg kan halen (eerst leeg laten lopen uiteraard) terwijl de rest van je CV-installatie kan blijven doordraaien.
De afsluiter op je aanvoer heb je ook, dat is je thermostaatknop ;) je kan dus zowel je aanvoer als afvoer afsluiten. En je kan dit idd ook gebruiken om je radiator zelf leeg te laten lopen. Vaak zit er rechts/linksonder een dopje die je los kan draaien. Je kan dan je thermostaatknop dichtdraaien en je retour, en hem dan via het andere dopje leeg laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:00
Ik heb geen idee of dit hiervoor het juiste topic is. Maar ik heb vandaag de oven schoongemaakt met HG oven reiniger. Schijnbaar niet heel scherp geweest en de pot helaas op het aanrecht gezet. Resultaat: een ronde doffe circel (zie foto). Agressief spul schijnbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuqoBqBIsBTeup1Jna8ubBrSvUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTAabMzkJ8Swk8rWA44lDvnw.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie toevallig tips? Of een topic waar ik mij beter kan melden met deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

G33st schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:46:
Ik heb geen idee of dit hiervoor het juiste topic is. Maar ik heb vandaag de oven schoongemaakt met HG oven reiniger. Schijnbaar niet heel scherp geweest en de pot helaas op het aanrecht gezet. Resultaat: een ronde doffe circel (zie foto). Agressief spul schijnbaar.

[Afbeelding]

Hebben jullie toevallig tips? Of een topic waar ik mij beter kan melden met deze vraag.
Wat voor een aanrecht is het, lijkt geen natuursteen want er lijkt een laklaag op te zitten? Als je weet wat het wel is is het ook makkelijker om wat te bedenken om het weg te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:00
Rmg schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:51:
[...]

Wat voor een aanrecht is het, lijkt geen natuursteen want er lijkt een laklaag op te zitten? Als je weet wat het wel is is het ook makkelijker om wat te bedenken om het weg te werken
Het is een keuken uit 2017. Verwacht een goedkope keuken. Ik denk dat het een kunststof keuken blad is(?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@sOid je hebt nu je sensors op de plastic isolatie gezet. Beter zet je die op het metaal, dan klopt de meting tenminste.
Zou me niks verbazen als je dan 10 graden hoger uitkomt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:38

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals @hpmkruit aangeeft zit de afsluiter op de retour!.
Je hebt het nu dus ook andersom, dan daarbij de aanvoer is normaliter als je cv in bedrijf is altijd warmer dan de retour, dus kan je het ook voelen...
Die afsluiter op de retour is gewoon een voetventiel, hiermee kan je je radiator beter waterzijdig inregelen dan met de knop.

Stuur je ook gelijk de fans via HA?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4c8pCgLNglWslwVp_42Qmc9hlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xqkcMXZtDIYg98wu1PiUcIOz.jpg?f=user_large
Ik ben nog een beetje aan het stoeien voor een mooie lovelace kaart dus tips zijn welkom ;)

[ Voor 3% gewijzigd door etienne001 op 10-12-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:05:
@sOid je hebt nu je sensors op de plastic isolatie gezet. Beter zet je die op het metaal, dan klopt de meting tenminste.
Zou me niks verbazen als je dan 10 graden hoger uitkomt.
Oh daar heb ik eigenlijk geen seconde over nagedacht. Hmm. Het lijkt allemaal prima te werken (sensors omgedraaid) dus laat het voor nu zo. Maar dank voor de tip!

De huidige inlettemp is ook ongeveer de max van de instelling op de ketel. Dus denk dat het best accuraat is eigenlijk.

@etienne001 Vooralsnog geen automations ingesteld. Even kijken hoe goed het werkt met de standaardinstellingen.

Kun je de code van je grafiekje delen? Die kaart ken ik niet! Evt even via DM want dit is off-topic;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
sOid schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:10:
[...]

Oh daar heb ik eigenlijk geen seconde over nagedacht. Hmm. Het lijkt allemaal prima te werken (sensors omgedraaid) dus laat het voor nu zo. Maar dank voor de tip!

De huidige inlettemp is ook ongeveer de max van de instelling op de ketel. Dus denk dat het best accuraat is eigenlijk.
Maar het is toch ook geen kunststof isolatie, dat is gewoon kunststof leidingwerk. Dat kun je zo prima doen en zal echt wel goede waarden geven.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Himalaya schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:15:
[...]

Maar het is toch ook geen kunststof isolatie, dat is gewoon kunststof leidingwerk. Dat kun je zo prima doen en zal echt wel goede waarden geven.
De echte isolatie zit inderdaad lager op de leidingen en is niet zichtbaar op de foto. Er is geen metaal zichtbaar, behalve van het blokje zelf. Geen idee of deze kunststof leidingen nog enige isolerende waarde hebben tov koperen leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 14:07
Binnenkort ga ik een nieuwe vloer storten in ons renovatie huis. Hiervoor breng ik eerst 12 cm Pir isolatie aan. Helaas hebben de PIR platen geen tong en groef dus de platen komen los tegen elkaar te liggen. Ik zit eraan te denken om de platen onderling te verlijmen met pur of vergelijkbaar (heb de beschikking over een PUR pistool). Ben alleen bang dat bij de verkeerde keuze PUR de isolatieplaten aangetast worden. Is mijn vrees terecht en moet ik speciale PUR hebben? :? Of heeft Iemand nog andere tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
Fuel_80 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
Binnenkort ga ik een nieuwe vloer storten in ons renovatie huis. Hiervoor breng ik eerst 12 cm Pir isolatie aan. Helaas hebben de PIR platen geen tong en groef dus de platen komen los tegen elkaar te liggen. Ik zit eraan te denken om de platen onderling te verlijmen met pur of vergelijkbaar (heb de beschikking over een PUR pistool). Ben alleen bang dat bij de verkeerde keuze PUR de isolatieplaten aangetast worden. Is mijn vrees terecht en moet ik speciale PUR hebben? :? Of heeft Iemand nog andere tips?
Tape?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
Ben totaal geen kenner. Maar naar mijn idee worden PIR platen normaliter puur tegen elkaar aan gelegd en vervolgens met isolatie tape de naden afgetaped. Dus verder niks van "vulling" tussen de platen maar alleen het laagje tape er overheen. En isolatie gaat natuurlijk ook om stilstaande lucht en het niet "lekken" ervan. Als de platen gewoon echt strak tegen elkaar aan liggen lijkt mij dat dan ook voldoende met de tape er nog overheen. Krijg je naden van milimeters / centimeters tussen de platen is het uiteraard een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 14:07
[quote]RobertMe schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:16:
[...]

Ben totaal geen kenner. Maar naar mijn idee worden PIR platen normaliter puur tegen elkaar aan gelegd en vervolgens met isolatie tape de naden afgetaped. Dus verder niks van "vulling" tussen de platen maar alleen het laagje tape er overheen. En isolatie gaat natuurlijk ook om stilstaande lucht en het niet "lekken" ervan. Als de platen gewoon echt strak tegen elkaar aan liggen lijkt mij dat dan ook voldoende met de tape er nog overheen. Krijg je naden van milimeters / centimeters tussen de platen is het uiteraard een ander verhaal.
[/quote

Had ik even in alle hectiek niet aan gedacht. Prima idee inderdaad, we gaan met tape werken en ik zal zorgen voor een paar bussen pur om grote gaten te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

sheepdog schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:12:
[...]

Ah top idee, dat verhelpt het geluid dan ook meteen ja. Het water uit de wasbak loopt ook gewoon goed weg, dus kan me niet voorstellen dat het een enorme verstopping is.
Je krijgt er wel meteen een gorgelende wasbak voor terug. Ik zou ze altijd elk op een eigen zwanenhals houden. Zeker als je een (half)open keuken hebt

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 13:57
RobertMe schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:16:
[...]

Wij hebben juist wel alles met pur gedaan. Gewoon standaard pur werkte prima (nu voor zolderisolatie) zie o.a. ook:

YouTube: Zolder isoleren met PIR | Stap voor stap uitleg en informatie | www....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pur tast pir niet aan.waar het netjes aanluit is tape prima, waar het minder goed aansluit is pur ook goed, en naar andere materialen toe kan je het beste beide gebruiken. een flexpur voor de isolatie waarde en een tape voor de luchtdichting .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:59
Hey tweakers, ik heb een vraagje.... een mooie voor deze zondagmiddag.

Waarom zou iemand dit doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WrjOjahsBCGKD-CDxzdOPBGqA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fs3htKJ0fxEmqoIgksO4ckw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een ideetje... vermoedelijk is het vermogen te hoog. Waarom zou je dit niet terugschroeven of een andere ketel plaatsen. Bizarre situatie.

[ Voor 13% gewijzigd door THxZ0NE op 11-12-2022 15:17 ]

Pagina: 1 ... 264 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/